Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:10
Wij hebben op zolder gekozen voor een groter “velux” dakraam. (Meerwerk) wij hebben echter een Fakro dakraam gekregen. Op zich ook een prima raam, maar natuurlijk niet waar we voor gekozen hebben (velux is duurder). In hoeverre zouden jullie hier een probleem van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:05
WouterL schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:33:
Wij hebben op zolder gekozen voor een groter “velux” dakraam. (Meerwerk) wij hebben echter een Fakro dakraam gekregen. Op zich ook een prima raam, maar natuurlijk niet waar we voor gekozen hebben (velux is duurder). In hoeverre zouden jullie hier een probleem van maken?
Wat staat er precies in de papieren, orders, enz.? Ik zou eerst eens rechercheren wat precies het prijsverschil is. Als het 100 euro is, zou ik er misschien niet zo'n herrie over schoppen. Op het moment dat het meer dan dat is zou ik toch wel verhaal gaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:13

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
WouterL schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:33:
Fakro is vergelijkbaar qua kwaliteit. De bediening zit bij een Velux boven en bij een Fakro weer beneden.

De Velux adviesprijzen zijn hoger maar de korting die je er op krijgt bij groot inkopen is ook hoger. Netto zal het voor de aannemer niet zoveel schelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 02-06-2022 19:05 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vandaag begonnen met de plaatsing van onze overkapping. Ook weer een samenwerking met de hovenier. We hebben er 3 dagen voor uitgetrokken. Na dag 1 staat het dak en is het volledig waterdicht.

Specs:
Op maat gemaakte overkapping van 5x3m van Noesk.
Hij is gebouwd op basis van een gebintconstructie waarbij er dus nauwelijks schroeven aan te pas komen.
Op het dak ligt EPDM.

Morgen verder met de 2 wanden die dicht moeten en in de beide voorzijden wil ik nog glazen schuifwanden plaatsen.

In onze achtertuin van 9x11 m2 is die 15m2 vrij groot, maar zeker nu hij staat ben ik wel blij met deze afmetingen. Hier kun je tenminste nog iets mee. Er moet een hoek loungebank onder komen en ruimte over blijven voor de eettafel om die erbij te schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTovOxpN0-1PAeW1AtcPD_qCoCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECaVavfrPHbVpFfb3OgP1GkY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIFn0N-cQV8xY0VLQFcXHbi6eS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8h5wivSY6bLJRIRdZeq0FhU5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I6zdErtPJqsACZYC9e6A7HeGcU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYosTeXvu2fx2pfAzJRbyDGh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAsqX_GZPCXCjIGQUgXjXb48AMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbzggtYUoR1UI4aDLzPLIJjC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNwtZIl8jpgWYnoniPpSBDQofyo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWh9g5c3yGp2PesyEx3SmFZS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
Farmerwood schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:50:
Vandaag begonnen met de plaatsing van onze overkapping. Ook weer een samenwerking met de hovenier. We hebben er 3 dagen voor uitgetrokken. Na dag 1 staat het dak en is het volledig waterdicht.

Specs:
Hij is gebouwd op basis van een gebintconstructie waarbij er dus nauwelijks schroeven aan te pas komen.
Op het dak ligt EPDM.

Morgen verder met de 2 wanden die dicht moeten en in de beide voorzijden wil ik nog glazen schuifwanden plaatsen.

In onze achtertuin van 9x11 m2 is die 15m2 vrij groot, maar zeker nu hij staat ben ik wel blij met deze afmetingen. Hier kun je tenminste nog iets mee. Er moet een hoek loungebank onder komen en ruimte over blijven voor de eettafel om die erbij te schuiven.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit! Mag ik vragen hoeveel je daarvoor kwijt bent bij Noesk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Farmerwood schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:50:

Specs:
Op het dak ligt EPDM.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi! Wij zijn ook van plan om een veranda van 5x3 te plaatsen, maar verwachten eigenlijk niet dat een eettafel qua ruimte echt past. Heb je al wat passends gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:48
Even een sanity check van mijn kant.

Wij hebben vandaag de woning geschouwd vlak voor de oplevering. Twee dingen vielen mij onaangenaam op los van de kleine restpuntjes aan ramen en kozijnen.

Schimmelvorming aan 2 muren. Volgens de aannemer kan dit door middel van een borstel opgelost worden. Ik ben benieuwd of jullie dit zouden accepteren..

De aannemer heeft na montage 2 deurkozijnen een tweetal gaten geboord tbv het deurslot boven. Voordat ik mijn mening hierover ventileer ben ik benieuwd wat jullie hier van vinden. Accepteren of niet? Graag jullie mening.

Foto's na de breakAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgyH4R3cjrZ7ldUebtgRa6lrjY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZwAE39ilWUuvgInik7OZjsD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgjROPDjiAKky3r0qwrKzNmAVa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrtxRD6bVdNdipFH1UwyO3WI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8PvahkgmXq0Gt1fWrcZW9DCu1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7C5AxSKj5Vl5uHGrydCpzqF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9YRbBXrw7idz-H1G6iDhzu9hZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCUc9aXj9SLgnervlFZYCwZl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QofrnVQtfkERjLw1qs72gne7-7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AAH75jwk3GjndpaQnvPLLC6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 13:33
sawtomyer schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:07:
Schimmelvorming aan 2 muren. Volgens de aannemer kan dit door middel van een borstel opgelost worden. Ik ben benieuwd of jullie dit zouden accepteren..
Dit komt wel vaker voor bij een nieuwbouwhuis. Ook bij die van ons. Hadden veel schimmel op zolder achter de schotten bij oplevering en nog wat meer plekken. Is allemaal oppervlakkig en komt door de gigantische hoeveelheid vocht dat in zo'n nieuwe woning zit. Weggepoetst en na oplevering gewoon geventileerd en nooit meer iets van terug gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Facerafter schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:33:
[...]
Ziet er goed uit! Mag ik vragen hoeveel je daarvoor kwijt bent bij Noesk?
Moet ik even voor je navragen bij de hovenier. Wat er nu staat op de foto exclusief het EPDM is wat we bij Noesk besteld hebben.
De rest van de afwerking is door de hovenier zelf besteld en plaatsen we samen.
In zijn offerte staat de overkapping voor iets meer dan 9k inclusief zijn uurloon.

Hij gaf zelf bij ons aan dat Noesk een stuk duurder is dan helemaal zelfbouw, maar je krijgt er een stuk kwaliteit voor en een mooiere overkapping. Bovendien plaatst hij dit dan binnen een dag ipv meerdere dagen. Wat je op zijn uurloon bespaard kun je extra uitgeven aan de overkapping.

Buren van een paar huizen verderop waren bijna 5k kwijt aan een simpele overkapping van 3x3m die ik ook echt veel minder mooi vind.
Blik1984 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:42:
[...]
Mooi! Wij zijn ook van plan om een veranda van 5x3 te plaatsen, maar verwachten eigenlijk niet dat een eettafel qua ruimte echt past. Heb je al wat passends gevonden?
Zijn nog zoekende naar een loungeset. We hebben een ronde eettafel met een diameter van 150 cm gekocht.
Hij hoeft niet heel ruim te passen onder de overkapping. Zie het vooral als een mooie plek om de kinderen in de schaduw te laten spelen. Onze eettafel binnen staat vlak naast de schuifpui. Als ik die open zet heb je eenzelfde gevoel als eten onder een overkapping. :Y) De meeste loungebanken die we bekeken hebben zijn ongeveer 270 cm.

[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 03-06-2022 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
sawtomyer schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:07:
Even een sanity check van mijn kant.

Wij hebben vandaag de woning geschouwd vlak voor de oplevering. Twee dingen vielen mij onaangenaam op los van de kleine restpuntjes aan ramen en kozijnen.

De aannemer heeft na montage 2 deurkozijnen een tweetal gaten geboord tbv het deurslot boven. Voordat ik mijn mening hierover ventileer ben ik benieuwd wat jullie hier van vinden. Accepteren of niet? Graag jullie mening.

Foto's na de break[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Drogen en ventileren dan is die schimmel zo weg en komt nooit meer terug. Die braampjes aan/om het gaatje haal je even met een groter dan de maat van het gaatje staalboortje overheen (1 a 2 keer rond) en dan zijn ze weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Blik1984 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:42:
[...]

Eettafel én kunnen zitten lijkt me dan vrij ambitieus, ja.

De buren hebben ook zo'n overkapping geplaatst. En ondanks dat het er érg mooi uit ziet, ben ik blij dat wij het plan uiteindelijk hebben geschrapt. Met een schuurtje erbij leveren ze zomaar 20-25% van hun tuin in, het voelt veel minder ruimtelijk daar. We hebben gekozen voor een goed zonnescherm met flinke uitval, waarmee we tijdens minder goed weer ook nog buiten kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:27
Wij moeten binnenkort beslissen over de kleur waarin wij onze wanden en plafonds gaan texen. Nadat wij hier veel over gelezen hebben willen wij voor onze wanden voor 9010 gaan. Het voelt nog een beetje vreemd, omdat wij samples van 9010 toch vrij gelig vinden en 9016 veel frisser oogt, maar wij geloven ook wel wat gezegd wordt dat op grote wanden 9016 toch kil kan ogen, en juist alle andere witte objecten (meubels, schakelmateriaal) gelig. Dus: wanden in 9010.

Nu twijfelen wij over de plafonds. Hier hebben wij gelezen dat vaak wel 9016 wordt toegepast, o.a. om de kamers hoger te laten lijken. Het probleem dat andere objecten gelig lijken heb je dan niet, omdat die veelal niet op/naast het plafond te zien zijn.

Toch vragen wij ons af of de overgang, of het verschil, tussen wanden en plafond niet erg zichtbaar is en raar oogt bij een mix van 9010 op wanden en 9016 op plafonds. Zijn hier in dit forum wellicht al praktijkervaringen mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
saturn21 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:51:
Wij moeten binnenkort beslissen over de kleur waarin wij onze wanden en plafonds gaan texen. Nadat wij hier veel over gelezen hebben willen wij voor onze wanden voor 9010 gaan. Het voelt nog een beetje vreemd, omdat wij samples van 9010 toch vrij gelig vinden en 9016 veel frisser oogt, maar wij geloven ook wel wat gezegd wordt dat op grote wanden 9016 toch kil kan ogen, en juist alle andere witte objecten (meubels, schakelmateriaal) gelig. Dus: wanden in 9010.

Nu twijfelen wij over de plafonds. Hier hebben wij gelezen dat vaak wel 9016 wordt toegepast, o.a. om de kamers hoger te laten lijken. Het probleem dat andere objecten gelig lijken heb je dan niet, omdat die veelal niet op/naast het plafond te zien zijn.

Toch vragen wij ons af of de overgang, of het verschil, tussen wanden en plafond niet erg zichtbaar is en raar oogt bij een mix van 9010 op wanden en 9016 op plafonds. Zijn hier in dit forum wellicht al praktijkervaringen mee?
Ja dit hebben wij ook, geen moment spijt van gehad. Overgang ziet er ook niet gek uit. Op het plafond valt toch ander licht. Als jij op je vloer, je wanden en je plafond overal dezelfde kleur zou toepassen dan lijkt dat in de praktijk niet zo (zie je in badkamers vaak als dezelfde tegel wordt gebruikt voor de wand als voor de vloer; dezelfde tegel op de wand lijkt donkerder dan die op de vloer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Wij hebben gewoon alles 9016, ook dikke prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ons doel is juist om geen enkele wand wit te laten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Pannencouque schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:28:
[...]
Eettafel én kunnen zitten lijkt me dan vrij ambitieus, ja.

De buren hebben ook zo'n overkapping geplaatst. En ondanks dat het er érg mooi uit ziet, ben ik blij dat wij het plan uiteindelijk hebben geschrapt. Met een schuurtje erbij leveren ze zomaar 20-25% van hun tuin in, het voelt veel minder ruimtelijk daar. We hebben gekozen voor een goed zonnescherm met flinke uitval, waarmee we tijdens minder goed weer ook nog buiten kunnen zitten.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je ruimte. Wij plannen nu een eettafel op het terras voor de locatie waar de eetkeuken is met een pergola plus schaduwdoek die we uit kunnen trekken als het nodig is. En een veranda met loungeset om lekker in de schaduw te kunnen zitten op de warme dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 15:55
Blik1984 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:40:
Ons doel is juist om geen enkele wand wit te laten worden
Kan je niet beter een doel formuleren waar je ook daadwerkelijk wat mee bereikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Deleon78 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Kan je niet beter een doel formuleren waar je ook daadwerkelijk wat mee bereikt?
je kunt ook op een normale manier om meer uitleg vragen :)

Maar ik vind een witte muur saai en wordt snel vies. Aangezien de meeste huizen nogal veel muren hebben krijg je vaak van die enorme vlakken met witte muren, hooguit gebroken door een plant of een schilderij. Werkt prima als je een donker hok hebt als woning met weinig lichtinval, maar voor de huidige nieuwbouwhuizen is dat vaak helemaal niet nodig.

Juist door een accentkleur op een verdieping/ruimte te kiezen en de inrichting daar op af te stemmen kun je een veel beter op elkaar afgestemde inrichting creëren, of dat nou modern, landelijk of warm moet zijn. Ik snap dat VTWonen soms (terecht) verafschuwt wordt, maar ook daar zul je eigenlijk nooit een volledige witte wand zien terugkomen, er zit altijd wel een accentkleurtje in of een behang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:28:
[...]
Ons plan eerst was ook een zonnescherm boven het terras. In de praktijk waait het vaak flink in onze tuin waardoor zo’n scherm niet bruikbaar is. Intussen die feedback van meerdere buren gehad die zo’n scherm hebben.

De overkapping heeft bij ons mede als doel een windluwe plek te creëren waar we lekker kunnen zitten.
En omdat onze tuin op het zuiden ligt merkten we afgelopen, niet eens zo warme, zomer al dat je weg fikt. Onze directe buren bakken het liefst de hele dag in de zon, maar ik wil graag schaduw als ik lekker wil relaxen in de tuin.
Blik1984 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:42:
[...]

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je ruimte. Wij plannen nu een eettafel op het terras voor de locatie waar de eetkeuken is met een pergola plus schaduwdoek die we uit kunnen trekken als het nodig is. En een veranda met loungeset om lekker in de schaduw te kunnen zitten op de warme dagen
Eettafel komt bij ons ook standaard op het terras naast de schuifpui van de keuken. De pergola erboven moet nog dicht groeien met een druif, maar zal hopelijk volgende zomer aardig dicht zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Blik1984 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:04:
[...]

je kunt ook op een normale manier om meer uitleg vragen :)

Maar ik vind een witte muur saai en wordt snel vies. Aangezien de meeste huizen nogal veel muren hebben krijg je vaak van die enorme vlakken met witte muren, hooguit gebroken door een plant of een schilderij. Werkt prima als je een donker hok hebt als woning met weinig lichtinval, maar voor de huidige nieuwbouwhuizen is dat vaak helemaal niet nodig.

Juist door een accentkleur op een verdieping/ruimte te kiezen en de inrichting daar op af te stemmen kun je een veel beter op elkaar afgestemde inrichting creëren, of dat nou modern, landelijk of warm moet zijn. Ik snap dat VTWonen soms (terecht) verafschuwt wordt, maar ook daar zul je eigenlijk nooit een volledige witte wand zien terugkomen, er zit altijd wel een accentkleurtje in of een behang
Door in een soort van weerstandsmodus een kleur uit te sluiten, beperk je jezelf om het daadwerkelijke doel wat je voor ogen hebt te bereiken.
Ter illustratie: juist door veel kleuren te gebruiken wint bijvoorbeeld wit enorm veel aan toepassingsgebieden. Denk ook aan negatieve ruimtes in schilderijen etc.
Ik ben het dus wel gedeeltelijk eens (maar als je alles wit wilt, vooral doen! En zeker in het begin kan het geen kwaad om de woning eerst maar eens te beleven). Ik reageerde vooral op de diskwalificatie van wit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Net berichtje gehad dat wij op 24 juni de voorschouw hebben, jippie! (Bijna 2 jaar verder 😉).

In het berichtje stond ook dat we een keurder van VEH niet mee kunnen nemen naar de voorschouw, omdat die mee moet naar de ‘echte’ oplevering.

Is dat niet onlogisch, in de zin dat we bij de voorschouw dan nog dingen kunnen constateren die ze kunnen aanpassen voor de oplevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:05:
Net berichtje gehad dat wij op 24 juni de voorschouw hebben, jippie! (Bijna 2 jaar verder 😉).

In het berichtje stond ook dat we een keurder van VEH niet mee kunnen nemen naar de voorschouw, omdat die mee moet naar de ‘echte’ oplevering.

Is dat niet onlogisch, in de zin dat we bij de voorschouw dan nog dingen kunnen constateren die ze kunnen aanpassen voor de oplevering?
Het heet toch een opleveringskeuring? :+

Als ze het zo expliciet vermelden dan zal er ongetwijfeld een reden achter zitten. Het kost natuurlijk ook veel meer tijd als iedereen iemand mee neemt.

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 03-06-2022 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 14:39

Was bij ons ook zo, schijnt gebruikelijk te zijn. Aantal mensen uit ons project had toch mr VEH meegenomen en dat was geen probleem.

*wij hebben wel een hele redelijke projectontwikkelaar dus YMMV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Deleon78 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:03:
[...]

Door in een soort van weerstandsmodus een kleur uit te sluiten, beperk je jezelf om het daadwerkelijke doel wat je voor ogen hebt te bereiken.
Ter illustratie: juist door veel kleuren te gebruiken wint bijvoorbeeld wit enorm veel aan toepassingsgebieden. Denk ook aan negatieve ruimtes in schilderijen etc.
Ik ben het dus wel gedeeltelijk eens (maar als je alles wit wilt, vooral doen! En zeker in het begin kan het geen kwaad om de woning eerst maar eens te beleven). Ik reageerde vooral op de diskwalificatie van wit.
Ik voorzie de toepassing van wit voornamelijk in de inrichting en accessoires. Maar het ene wit is de andere wit ook niet, kijk maar naar het verschil tussen 9010 en 9016 bijvoorbeeld, op een groot vlak separaat van elkaar lijkt het heel veel op elkaar, maar leg het naast elkaar en het verschil is megagroot. Voeg vanuit 9010 nog een klein beetje roze/geel toe en je gaat naar een zandkleur toe die alsnog heel erg op wit lijkt op een groot vlak maar het niet is.

ik denk overigens niet dat we zoiets gaan doen, maar het wordt ook geen knalkleur als basiskleur. Maar denk meer iets in de trant van urban taupe wat hier eerder voorbij is gekomen, of licht olijfgroen bijvoorbeeld

Overigens, in de praktijk blijft er genoeg wit over. De trapwangen en leuningen zijn wit, hek bij de vide is wit, badkamer en toiletten zit genoeg wit in verwerkt, ik verwacht dat de plinten ook wit gaan worden. Kortom, wit wordt helemaal niet als zodanig uitgebannen.

[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 03-06-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
Ons huis is al een aantal weken af.. echter nog steeds geen datum omdat men op de gemeente wacht voor bestrating :s

Frustrerend. Zeker omdat ik wss mijn aannemers moet gaan verplaatsen, en die dan weer op zijn best over 6-8 weken weer plek hebben..

Klinkt weer als klassieke nederlandse bureaucratie :(

[ Voor 40% gewijzigd door jessy100 op 03-06-2022 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
jessy100 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:49:
Ons huis is al een aantal weken af.. echter nog steeds geen datum omdat men op de gemeente wacht voor bestrating :s

Frustrerend. Zeker omdat ik wss mijn aannemers moet gaan verplaatsen, en die dan weer op zijn best over 6-8 weken weer plek hebben..

Vreemd... Bij ons werden de huizen gewoon opgeleverd zonder dat het straatwerk af was. Mede ook omdat er nog een aantal zelfbouwers bezig zijn aangrenzend aan ons projectje.

Alleen de stoep was al aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:22
finsdefis schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Vreemd... Bij ons werden de huizen gewoon opgeleverd zonder dat het straatwerk af was. Mede ook omdat er nog een aantal zelfbouwers bezig zijn aangrenzend aan ons projectje.

Hier werd 2 jaar na oplevering van de woning pas aan de definitieve bestrating begonnen. Er lag wel iets tijdelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Mijn ervaring is dat je pas 2 weken van te voren de echte definitieve opleverdatum gaat horen. Is dat ruk met plannen, yes it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 17:05
finsdefis schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Ik volg hem niet helemaal, hoe hielden de zelfbouwers de bestrating tegen? Waren het vrije kavels waar ieder zijn eigen planning had? Dat je bij wijze van spreken nog 2 jaar zwaar materieel in de wijk kan tegenkomen (bijvoorbeeld een betonwagen of een kraan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024

Semi-onlogisch :9 VEH geeft op hun site zelf ook aan dat een bouwkundig iemand meenemen naar de vooroplevering niet nodig is: https://www.eigenhuis.nl/...levering/vooroplevering#/

Mijn ervaring is dat na de vooroplevering kleine tekortkomingen genoteerd en vervolgens gerepareerd kunnen worden, maar dat de grotere, langdurige gebreken toch als opleverpunt worden genoteerd tijdens de daadwerkelijke oplevering.

[ Voor 14% gewijzigd door RadiQal op 03-06-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
keeperson schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:16:
[...]

Ik volg hem niet helemaal, hoe hielden de zelfbouwers de bestrating tegen? Waren het vrije kavels waar ieder zijn eigen planning had? Dat je bij wijze van spreken nog 2 jaar zwaar materieel in de wijk kan tegenkomen (bijvoorbeeld een betonwagen of een kraan).
Ja, precies dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
jessy100 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:49:

Niets Nederlands aan hoor. In onze huidige wijk hebben sommige er 5 jaar op moeten wachten en zelf heb ik een jaar in de voortuin kunnen parkeren vanwege gebrek aan bestrating.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Deveon schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:54:
[...]

Niets Nederlands aan hoor. In onze huidige wijk hebben sommige er 5 jaar op moeten wachten en zelf heb ik een jaar in de voortuin kunnen parkeren vanwege gebrek aan bestrating.
Maar het is wel apart dat het huis dan niet opgeleverd kan worden, dat zou geen reden mogen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
Deveon schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:54:
[...]

ik parkeer met liefde een jaar in de voortuin als dat betekent dat ik een sleutel krijg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:08
saturn21 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:51:

Ik heb het precies zo. Plafonds met structuur helder wit vanuit de bouw. Muren 9010. De schilder/stukadoor waarschuwde dat het dan geel kon kijken, maar we zijn erg tevreden.
Het binnenvallende licht is m.i. veel minder fel op een 9010 muur dan op een 9016 muur. Bij het plafond valt het zonlicht er niet direct op, dus is het geen probleem.
Kozijnen zijn ook 9010, dus mooi 1 geheel.
Wolly schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:07:
[...]

@saturn21 heeft muren 9010 en jij 9016, en verderop schrijf je kozijnen 9010 dus mooi geheel.

Klopt dat wel?
Edit: foutje, stond muren 9016, moest 9010 zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door roltor op 04-06-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
roltor schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:41:
[...]

Ik heb het precies zo. Plafonds met structuur helder wit vanuit de bouw. Muren 9016. De schilder/stukadoor waarschuwde dat het dan geel kon kijken, maar we zijn erg tevreden.
Het binnenvallende licht is m.i. veel minder fel op een 9010 muur dan op een 9016 muur. Bij het plafond valt het zonlicht er niet direct op, dus is het geen probleem.
Kozijnen zijn ook 9010, dus mooi 1 geheel.
@saturn21 heeft muren 9010 en jij 9016, en verderop schrijf je kozijnen 9010 dus mooi geheel.

Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sertechaun
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:59
https://www.nieuwbouwkreekrijk.nl/

Voor iemand die geboren en getogen uit amsterdam komt vind ik dit soort projecten wel apart. Hoe oogt dit soort zaanse stijl na 10 jaar wonen? Wel redelijk wat woning 30 minuten met de trein van Amsterdam.

[ Voor 8% gewijzigd door sertechaun op 04-06-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
SilverMane schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:17:
[...]

Als er onder woningborg wordt gebouwd dan is het aantal personen bepaald door het aantal slaapkamers +1, dus mag jij als je een bad heb een boilerinhoud van minimaal 226 liter verwachten.
Dankjewel. Ik heb op de website van Woningborg gekeken maar kan niet helemaal plaatsen wat onderstaande betekent. Wat betekent een "douche-goot" of "douche-pijp"?
Zoals ik dit lees moeten we namelijk of een boilervat hebben van 210 liter of een boilervat van 185 liter. Die 165 lijkt me dus niet voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmRjWp0wKPnv1giGaW0iwlp963E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSr5moyVVjgisRg9CViTbxWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist de vraag gesteld bij onze kopersbegeleider maar heb er een hard hoofd in. De dame op bezoek bij de infoavond van de badkamer (ook van Hurks) gaf al heel vinnig aan dat vergroten niet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PrixV schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:31:
[...]

Dankjewel. Ik heb op de website van Woningborg gekeken maar kan niet helemaal plaatsen wat onderstaande betekent. Wat betekent een "douche-goot" of "douche-pijp"?
Zoals ik dit lees moeten we namelijk of een boilervat hebben van 210 liter of een boilervat van 185 liter. Die 165 lijkt me dus niet voldoende.

[Afbeelding]

Zojuist de vraag gesteld bij onze kopersbegeleider maar heb er een hard hoofd in. De dame op bezoek bij de infoavond van de badkamer (ook van Hurks) gaf al heel vinnig aan dat vergroten niet gaat.
Bij een douche goot zit de WTW horizontaal en bij een pijp verticaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Toppe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:37:
[...]

Bij een douche goot zit de WTW horizontaal en bij een pijp verticaal.
Google is je beste vriend, was weer te snel met roepen en had het even opgezocht. Wij hebben denk ik geen douche-WTW (bij de 2-onder-1-kap huizen staat los benoemd dat ze een douche-pijp-WTW hebben, bij de hoekhuizen niet) dus dan zou het boilervat 247 liter moeten zijn als ik het zo lees, mogen ze even uitleggen bij Hurks.

[ Voor 13% gewijzigd door PrixV op 04-06-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:48
Hallo allemaal,

Even een sanity check:

Wanden en plafond dunpleister/stuccen + sausen a 17 per m2 ex BTW. Ongeveer 350 M2 in totaal waarvan 150m2 plafond en 200m2 muren.

Visgraat keramische tegel 60x20 cm tegels leggen ongeveer 80 m2 voor voor 45 ex BTW de m2.

Is dit een beetje redelijk tegenwoordig? Heb geen vergelijkingsmateriaal maakt het moeilijk om te schatten.

[ Voor 9% gewijzigd door sawtomyer op 04-06-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
sawtomyer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:25:
Hallo allemaal,

Even een sanity check:

Wanden en plafond dunpleister/stuccen + sausen a 17 per m2 ex BTW. Ongeveer 350 M2 in totaal waarvan 150m2 plafond en 200m2 muren.

Visgraat keramische tegel 60x20 cm tegels leggen ongeveer 80 m2 voor voor 45 ex BTW de m2.

Is dit een beetje redelijk tegenwoordig? Heb geen vergelijkingsmateriaal maakt het moeilijk om te schatten.
Prima prijzen voor huidige markt (wel beetje regio afhankelijk uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hallo allemaal,

Even een sanity check:

Kwestie van offertes opvragen zodat je vergelijkingsmateriaal hebt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sertechaun schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:13:

Voor iemand die geboren en getogen uit amsterdam komt vind ik dit soort projecten wel apart. Hoe oogt dit soort zaanse stijl na 10 jaar wonen? Wel redelijk wat woning 30 minuten met de trein van Amsterdam.
Prima buurtje hoor. Alles in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49

Betaal je hetzelfde voor plafonds of is dit een gemiddelde? Ga op basis van wat ik hier en online gevonden heb, in mijn begroting uit van 16 incl btw per m2 voor het dunpleisteren (zonder sausen), maar 28 per m2 incl btw voor het stuccen van de plafonds.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
sertechaun schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:13:

Tegenwoordig wordt gevelbekleding volgens mij met composieten gedaan, niet meer met echt hout. Daardoor zou dat deel in ieder geval niet anders uit gaan zien. Maar een algehele stijl kan natuurlijk altijd ‘oud’ ogen. Genoeg stijlen waarvan je ziet dat het van 20 jaar geleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Dat is wel goedkoop hoor. De goedkoopste offerte van ons rekent 20 euro/m2 excl. btw voor het dunpleisteren/stuken en spuiten van 230 m2 wanden en 130 m2 plafonds.
Waar heb jij jouw offerte opgevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
PrixV schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:52:
[...]

Google is je beste vriend, was weer te snel met roepen en had het even opgezocht. Wij hebben denk ik geen douche-WTW (bij de 2-onder-1-kap huizen staat los benoemd dat ze een douche-pijp-WTW hebben, bij de hoekhuizen niet) dus dan zou het boilervat 247 liter moeten zijn als ik het zo lees, mogen ze even uitleggen bij Hurks.
Let wel op dat het gaat daar over nuttige inhoud en niet over de capaciteit van het vat. Het vat heeft bijv een capaciteit van 165l wat op 55° word gehouden. Terwijl je nuttige inhoud dan 80% daarvan is maar dan wel op 40° (gemengd met koud water)

Zie hier een tabel met de conversie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfrHAXdhkpQ1OiRHGeFpmbiPYwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ASRQiFfXVVUDWSLEm4expq3M.png?f=fotoalbum_large
Je moet dan dus eigenlijk een vat krijgen van iets meer dan 200l capaciteit als de woningborg een nuttige inhoud van 247 aangeeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Facerafter op 05-06-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
Henri-Alexander schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Tegenwoordig wordt gevelbekleding volgens mij met composieten gedaan, niet meer met echt hout. Daardoor zou dat deel in ieder geval niet anders uit gaan zien. Maar een algehele stijl kan natuurlijk altijd ‘oud’ ogen. Genoeg stijlen waarvan je ziet dat het van 20 jaar geleden is.
Was het maar zo'n feest. Hier alles met FSC hardhout qua sierlijsten, kozijnen en gevelbekleding waar geen stenen zijn gebruikt.

Had liever kunststof / composiet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Facerafter schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Let wel op dat het gaat daar over nuttige inhoud en niet over de capaciteit van het vat. Het vat heeft bijv een capaciteit van 165l wat op 55° word gehouden. Terwijl je nuttige inhoud dan 80% daarvan is maar dan wel op 40° (gemengd met koud water)

Zie hier een tabel met de conversie [Afbeelding]
Je moet dan dus eigenlijk een vat krijgen van iets meer dan 200l capaciteit als de woningborg een nuttige inhoud van 247 aangeeft.
Wij hebben SWK, deze discussie al eens eerder gevoerd (wij krijgen 180l boiler en moeten 3k bijbetalen voor 100l extra) terwijl ik volgens de normen minimaal 240 zou moeten hebben. Ze beroepen zich op allemaal regels, uitzonderingen enz en de hulp was niet bepaald vriendelijk. Iets met een certificaat wat deze aannemer niet had waardoor dit voor ons niet zou gelden. We konden gewoon betalen iig! 6 slaapkamers, douche, bad en geen wtw.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
koekjah schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:07:
[...]
Wij hebben SWK, deze discussie al eens eerder gevoerd (wij krijgen 180l boiler en moeten 3k bijbetalen voor 100l extra) terwijl ik volgens de normen minimaal 240 zou moeten hebben. Ze beroepen zich op allemaal regels, uitzonderingen enz en de hulp was niet bepaald vriendelijk. Iets met een certificaat wat deze aannemer niet had waardoor dit voor ons niet zou gelden. We konden gewoon betalen iig! 6 slaapkamers, douche, bad en geen wtw.
Voor dit soort zaken is de rechtsbijstand dus ideaal of een jurist van VEH. Die kun je dit gewoon voorleggen en als die bevestigen dat je idd die 240L moet krijgen zonder meerprijs, dan kunnen zij dat communiceren met de aannemer.

Misschien heeft de aannemer gelijk, misschien bluffen ze en betaal jij je rekening voor hun fout. Voor jou lastig te bepalen, dus zoiets gewoon aan de expert voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ja heb ik gedaan en gaat me niet helpen. De SWK garantie is opgedeeld in modules, de module waarin de voorwaarden staan voor het warm water betreft module 2-R.
Helaas staat er in ons waarborgcertificaat:
verleent door afgifte van dit waarborgcertificaat aan de hierna genoemde garantiegerechtigde(n)de waarborg(en) zoals omschreven in de SWK Garantie- en waarborgregeling 2020 en de daarbij horende modules Module I F,Module II T
Kortom: ik kan er geen aanspraak op maken. Een aannemer mag zelf bepalen welke modules ze aan voldoen en je krijgt alleen een certificaat voor die modules. Belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Bij ons was het een 200 liter boiler, en je had een keuze tussen 150 liter extra vat en 200 liter.

Gekozen voor 150 (2750 euro).
Die verviel toen vanuit de bouwer, en toen "moesten" we voor die van 200 kiezen (3350 euro).

We hebben een bad + douche, dus het leek me wel handig, maar liever die van 150 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
Source90 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Was het maar zo'n feest. Hier alles met FSC hardhout qua sierlijsten, kozijnen en gevelbekleding waar geen stenen zijn gebruikt.

Had liever kunststof / composiet gehad.
Bijzonder, bij ons in de buurt is er zelfs een appartementengebouw in Cedral bekleed. Goed hout is imo wel mooier maar het onderhoudsarme van composiet is voor ons aantrekkelijker dus onze nieuwe schuur wordt Cedral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
hallom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Dat is wel goedkoop hoor. De goedkoopste offerte van ons rekent 20 euro/m2 excl. btw voor het dunpleisteren/stuken en spuiten van 230 m2 wanden en 130 m2 plafonds.
Waar heb jij jouw offerte opgevraagd?
Ook benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:36
PrixV schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:31:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb dezelfde discussie gehad met de aannemer en dit gecontroleerd bij Woningborg. (Zie mijn eerdere reacties hierover)
Aantal personen is slaapkamers+1
Boilerinhoud tabel gaat over inhoud van een boiler van 55° en een nuttige inhoud van 80%. Dat wil zeggen dat 80% in 1x uit het vat kan komen. De nuttige inhoud kan hoger zijn, waardoor een kleiner voorraadsvat toch afdoende kan zijn.

Onze warmtepomp had een nuttige inhoud van 180L. Dit was onvoldoende voor 5 personen (4 slaapkamers). Om aan de eisen te voldoen hebben wij een douchepijp WTW gekregen.

Wel is goed om te realiseren dat de tabel aanbevelingen zijn vanuit woningborg.
De eis is als volgt:

Tapwaterinstallatie van een Huis c.q. Privé-gedeelte
Het vermogen van de warmwaterinstallatie dient zodanig gedimensioneerd te zijn dat gedurende 24 uur per etmaal warmwater geleverd kan worden om te voorzien in een redelijke behoefte.
Met een redelijke behoefte wordt bedoeld (gebaseerd op landelijke gemiddelden):
- bij toepassing van een douche: 1 douchebeurt per persoon per dag van 8 minuten met een waterbesparende douchekop;
- bij toepassing van een bad: een badinhoud van 200 liter hetgeen gevuld is met 114 liter gemengd water van 40°C.

Als de aannemer van de aanbeveling afwijkt, dan moet hij dit uit kunnen leggen.

[ Voor 20% gewijzigd door darasta op 05-06-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat betreft de boilervat discussie, ik kwam laatst de prijzen tegen. Zo'n vat is vrij goedkoop tov prijzen aannemer.
Moest zelf voor 240L ipv 200L 1280 betalen, prijsverschil is 129.
Vond 40L erg weinig overigens, niet voor gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Henri-Alexander schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:10:
[...]

Bijzonder, bij ons in de buurt is er zelfs een appartementengebouw in Cedral bekleed. Goed hout is imo wel mooier maar het onderhoudsarme van composiet is voor ons aantrekkelijker dus onze nieuwe schuur wordt Cedral.
Heb nog gevraagd, bijna gesmeekt, om kunststof kozijnen en sierlijsten, was niet mogelijk want past niet in beeld van architect.

De architect hoeft over een paar jaar niet 24 ramen/schuifpui te verven. Nog los van de Sierlijsten.
Maar ach, met projectbouw moet je concessies doen. Eerste keer maar alles laten verven en dan doorsparen om zelf alles te vervangen voor kunststof.

Vond het wel beetje nep, overal strooien met de term duurzaam.. Maar wel over een paar jaar alles verven en straks tientallen vierkante meters glas weggooien omdat we naar kunststof gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

darasta schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Ik heb dezelfde discussie gehad met de aannemer en dit gecontroleerd bij Woningborg. (Zie mijn eerdere reacties hierover)
Boilerinhoud tabel gaat over inhoud van een boiler van 55° en een nuttige inhoud van 80%. Dat wil zeggen dat 80% in 1x uit het vat kan komen. De nuttige inhoud kan hoger zijn, waardoor een kleiner voorraadsvat toch afdoende kan zijn.

Onze warmtepomp had een nuttige inhoud van 180L. Dit was onvoldoende voor 5 personen (4 slaapkamers). Om aan de eisen te voldoen hebben wij een douchepijp WTW gekregen.

De eis is als volgt:

Het vermogen van de warmwaterinstallatie dient zodanig gedimensioneerd te zijn dat gedurende 24 uur per etmaal warmwater geleverd kan worden om te voorzien in een redelijke behoefte.
- bij toepassing van een douche: 1 douchebeurt per persoon per dag van 8 minuten met een waterbesparende douchekop;
- bij toepassing van een bad: een badinhoud van 200 liter hetgeen gevuld is met 114 liter gemengd water van 40°C.

Alleen bouwen wij niet onder woningborg maar SWK, daar gaat deze vlieger niet op. Krom, maar waar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
Source90 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Heb nog gevraagd, bijna gesmeekt, om kunststof kozijnen en sierlijsten, was niet mogelijk want past niet in beeld van architect.

De architect hoeft over een paar jaar niet 24 ramen/schuifpui te verven. Nog los van de Sierlijsten.
Maar ach, met projectbouw moet je concessies doen. Eerste keer maar alles laten verven en dan doorsparen om zelf alles te vervangen voor kunststof.

Vond het wel beetje nep, overal strooien met de term duurzaam.. Maar wel over een paar jaar alles verven en straks tientallen vierkante meters glas weggooien omdat we naar kunststof gaan.
Wie is er dan niet duurzaam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Deleon78 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:54:
[...]

Wie is er dan niet duurzaam?
Ik gok dat jij wel bekend bent met de kwaliteit van de eerste verflaag / verflaag vanuit de bouw.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 05-06-2022 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

En dat is een reden om alle kozijnen weg te mieteren? En dan de bouwer betichten van gebrek aan duurzaamheid? Dit volg ik even niet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Greebs schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:23:
En dat is een reden om alle kozijnen weg te mieteren? En dan de bouwer betichten van gebrek aan duurzaamheid? Dit volg ik even niet hoor.
Mogelijk hebben wij verschillende definities van duurzaam, dat mag. Voor mij is duurzaam iets waar ik, zonder regelmatig onderhoud, langdurig gebruik van kan maken.

In mijn boekje is dat niet om het jaar of wat verven/beitsen met chemische buitenlak, om enigzins de levensduur te verlengen (voor UV-bescherming en vochtregulatie of vocht werking tegen te gaan bijvoorbeeld).

En ja, dan liever de niet duurzame oplossing om alle kozijnen "weg te mieteren" (inclusief glas, sinds het goedkoper is om nieuw aan te schaffen dan het te gebruiken) om niet meer te verven/nagenoeg geen onderhoud te hebben.

Wij hebben (Idem voor de buren) nog steeds een percentage bij de notaris open staan omdat de schuifpui, waar we grof geld meerwerk voor betaald hebben, aanloopt en niet goed sluit. Waarschijnlijk hout krom getrokken.
Reactie aannemer "beter dan dit wordt het niet, kunnen er niet meer aan doen dan dit".
Doe mij maar kunststof, tegenwoordig ziet het er nagenoeg als hout uit.

Hout is mooi, maar veel te bewerkelijk in mijn ogen. Zeker als die pui bijna 100% op het zuiden staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 05-06-2022 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Snap niet de noodzaak om er die definitie tussendoor te fietsen. Zeker niet als je zelf een paar zinnen later zelf zegt dat alles vervangen 'de niet duurzame oplossing' is.

Het is allang niet meer nodig om om het jaar onderhoud aan houten kozijnen te plegen als het allemaal een beetje degelijk gebeurt. Daarbij, de keuze is gemaakt, deze kozijnen zitten erin. Dus het meest duurzame is om daarmee te leren leven. Het is niet alsof we het over enkel glas hebben of iets dergelijks.

Als je een voorkeur hebt voor kunststof kozijnen, prima. Als je alles daarom ook wilt vervangen, prima. Doe allemaal waar je zelf blij van wordt. Maar probeer daar geen rechtvaardiging aan vast te plakken onder de noemer duurzaam. Want dat is jouw plan (ook volgens je definitie) in dit geval niet.

Edit: oh de definitie is inmiddels verwijderd zie ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Greebs op 05-06-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
darasta schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:16:
[...]

De eis is als volgt:

Dank! Heb de aannemer gevraagd dus ben benieuwd dinsdag naar hun antwoord. Lijkt me dat ze in ons geval ook iets moeten doen en we geen genoegen hoeven te nemen met de boiler van 165 liter. In ons document "Technische omschrijving" wordt ook niet gesproken over of die 165 liter bruto inhoud is of nuttige inhoud.

We willen eventueel de badkamer casco laten opleveren omdat de aangesloten aannemer je "oplicht" waar je bij staat. Zou dit problemen geven als ze willen compenseren met een douche-pijp-WTW?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbwaAn9a6uZuZ-XW_8sx6DC3wlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaGbJ72HXcPo87rWxghgzId4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:07
Source90 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:56:
[...]

Ik gok dat jij wel bekend bent met de kwaliteit van de eerste verflaag / verflaag vanuit de bouw.
Zit er hier al ruim 11 jaar op :)

Deze zomer laten we het schilderen al zit de verf er nog prima uit.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kw_nl schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:03:
[...]

Zit er hier al ruim 11 jaar op :)

Deze zomer laten we het schilderen al zit de verf er nog prima uit.
En waarop baseer je dat het er nog prima uit ziet? Omdat het nog op de kleur lijkt en er niets afbladdert? Hout kan heel goed rotten ónder de verf en dat zie je pas als je er goed mee aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:48
@Source90 Ik kan je uit ervaring zeggen dat een kunststofschuifpui op het zuiden ook geen pretje is. Kunststof werkt ook behoorlijk als de zon er op schijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darasta
PrixV schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Dank! Heb de aannemer gevraagd dus ben benieuwd dinsdag naar hun antwoord. Lijkt me dat ze in ons geval ook iets moeten doen en we geen genoegen hoeven te nemen met de boiler van 165 liter. In ons document "Technische omschrijving" wordt ook niet gesproken over of die 165 liter bruto inhoud is of nuttige inhoud.

We willen eventueel de badkamer casco laten opleveren omdat de aangesloten aannemer je "oplicht" waar je bij staat. Zou dit problemen geven als ze willen compenseren met een douche-pijp-WTW?

[Afbeelding]
De douchepijp WTW is alleen mogelijk bij een badkamer op de eerste verdieping. Deze zit namelijk in de afvoerpijp van het water. Deze zit dus onder de badkamer. Als je badkamer casco wordt opgeleverd zal deze al wel geïnstalleerd moeten zijn. Wel kan hij minder efficiënt gaan werken als je afvoer wordt verlengd, gezien de warmte uitwisseling pas plaatsvind in het verticale deel.
Douchebak WTW kan achteraf wel plaatsvinden, gezien het systeem dan in de douchebak zit. Dit is wel een stuk minder efficiënt.

Ik kan mij voorstellen dat je aannemer je bij een casco badkamer minimaal inschat, dwz voor een douche en niet voor een bad.
Voor 3 slaapkamers is dan 4 personen, dus een inhoud van 192 l (80% nuttig).
Als je vat 100% nuttige inhoud heeft, heb je dus voldoende aan een vat van 153.6l.
Bij een bad is het 247l en 197.6l, dus dan is je vat van 165l niet volgens de aanbeveling, dus moet de aannemer kunnen bewijzen dat hij aan de eis voldoet.

[ Voor 13% gewijzigd door darasta op 05-06-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
darasta schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:27:
[...]

De douchepijp WTW is alleen mogelijk bij een badkamer op de eerste verdieping. Deze zit namelijk in de afvoerpijp van het water. Deze zit dus onder de badkamer. Als je badkamer casco wordt opgeleverd zal deze al wel geïnstalleerd moeten zijn. Wel kan hij minder efficiënt gaan werken als je afvoer wordt verlengd, gezien de warmte uitwisseling pas plaatsvind in het verticale deel.
Douchebak WTW kan achteraf wel plaatsvinden, gezien het systeem dan in de douchebak zit. Dit is wel een stuk minder efficiënt.

Ik kan mij voorstellen dat je aannemer je bij een casco badkamer minimaal inschat, dwz voor een douche en niet voor een bad.
Voor 3 slaapkamers is dan 4 personen, dus een inhoud van 192 l (80% nuttig).
Als je vat 100% nuttige inhoud heeft, heb je dus voldoende aan een vat van 153.6l.
Bij een bad is het 247l en 197.6l, dus dan is je vat van 165l niet volgens de aanbeveling, dus moet de aannemer kunnen bewijzen dat hij aan de eis voldoet.
Dank voor de uitgebreide uitleg! Dit is echt heel erg helpend :)

Onze badkamer is op de eerste verdieping en in de 2-kappers hebben ze wel een douche-pijp-WTW maar daar zit in de meterkast beneden ook de warmtepomp, bij ons zit hij op zolder.

Als de badkamer casco wordt opgeleverd wordt hij ook zonder dekvloer geleverd. Wel met alle elektrapunten + afvoeren op afgedopte standaard posities. Voor ons is dit ook nog lastig want we willen alles anders. De douche moet verplaatst, het bad opgeschoven en de wastafel zelfs aan de andere kant van de badkamer.
We hebben de badkamer uitgebreid met 90cm incl badaansluiting dus de optie is geboden ivm het kunnen plaatsen van een bad. Zij hebben dus rekening moeten houden met het plaatsen van een bad, dat zit er ook standaard in wanneer in je inlogt bij Plieger (incl 2100 euro meerwerk).

Uit jouw uitleg begrijp ik dus dat we een vat van 200 liter zouden moeten hebben. Dit mogen ze dan even uitleggen dinsdag. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding]
Wat een ellendige oplossing is hier aangeboden. Als je een bad wilt moet je de boilertemperatuur verhogen en maar genoegen nemen met een hoger verbruik door het electrische element.

Wil je het financieel nog een beetje bewaken en niet elke dag in bad gaan dan moet je dus een badbeurt gaan plannen en de temperatuurinstelling een of twee uur vantevoren omhoog draaien (en na het badderen weer omlaag).

En aan een douche wtw heb je niets bij een badbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Wolly schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:41:
[...]

Wat een ellendige oplossing is hier aangeboden. Als je een bad wilt moet je de boilertemperatuur verhogen en maar genoegen nemen met een hoger verbruik door het electrische element.

Wil je het financieel nog een beetje bewaken en niet elke dag in bad gaan dan moet je dus een badbeurt gaan plannen en de temperatuurinstelling een of twee uur vantevoren omhoog draaien (en na het badderen weer omlaag).

En draai je dan de temperatuur van de boiler omhoog? Ik ben wat dat betreft helemaal niet technisch dus misschien stel ik hele domme vragen O-)

We douchen over het algemeen wel veel meer dan dat we in bad gaan maar wilden de optie wel graag hebben (ik vooral ;-))

We hebben ook 19 zonnepanelen die we bij het huis krijgen. Compenseert dat een beetje voor het electrische element?

[ Voor 6% gewijzigd door PrixV op 05-06-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:45:
[...]

En draai je dan de temperatuur van de boiler omhoog? Ik ben wat dat betreft helemaal niet technisch dus misschien stel ik hele domme vragen O-)

We douchen over het algemeen wel veel meer dan dat we in bad gaan maar wilden de optie wel graag hebben (ik vooral ;-))
Geen domme vraag, maar het staat letterlijk zo in het stukje (2e alinea) wat je post in PrixV in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Mijn nieuwsgierigheid wordt nu ook wel gewekt. Gelden die 'eisen' dan echt alleen bij bouwgarant? Moet ik, omdat ik SWK heb, genoegen nemen met 180l?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
PrixV schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:40:
[...]

Dank voor de uitgebreide uitleg! Dit is echt heel erg helpend :)

Onze badkamer is op de eerste verdieping en in de 2-kappers hebben ze wel een douche-pijp-WTW maar daar zit in de meterkast beneden ook de warmtepomp, bij ons zit hij op zolder.

Als de badkamer casco wordt opgeleverd wordt hij ook zonder dekvloer geleverd. Wel met alle elektrapunten + afvoeren op afgedopte standaard posities. Voor ons is dit ook nog lastig want we willen alles anders. De douche moet verplaatst, het bad opgeschoven en de wastafel zelfs aan de andere kant van de badkamer.
We hebben de badkamer uitgebreid met 90cm incl badaansluiting dus de optie is geboden ivm het kunnen plaatsen van een bad. Zij hebben dus rekening moeten houden met het plaatsen van een bad, dat zit er ook standaard in wanneer in je inlogt bij Plieger (incl 2100 euro meerwerk).

Uit jouw uitleg begrijp ik dus dat we een vat van 200 liter zouden moeten hebben. Dit mogen ze dan even uitleggen dinsdag. :*)
Wat mij erg heeft geholpen is de bijlage A goed door te nemen (waar die tabel ook in staat) en het (mail) contact met woningborg. Zonder direct een klacht oid in te dienen kunnen ze al behoorlijk wat vragen beantwoorden. Met deze informatie ben ik naar de aannemer gegaan die het ook weer bij woningborg heeft gecontroleerd en toen met een oplossing kwam (toepassen van douche WTW). Nu hebben wij een relatief kleine lokale aannemer, waardoor dit allemaal vast soepeler is verlopen.
koekjah schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:42:
Mijn nieuwsgierigheid wordt nu ook wel gewekt. Gelden die 'eisen' dan echt alleen bij bouwgarant? Moet ik, omdat ik SWK heb, genoegen nemen met 180l?
Wat ik hier in dit topic heb begrepen is dat SWK anders werkt, met bepaalde modules, waarbij eisen tov SWW capaciteit in een bijlage zit.
Wij hebben onder woningborg gebouwd, dus daar heb ik mij enkel in verdiept.
Wolly schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:41:
[...]

Dat klinkt als een behoorlijk ondermaatse oplossing. Heb je de temperatuur van je vat dan normaal zo ver teruggezet of is er een heel klein vat toegepast. Volgens de gemiddelden die in het woningborgdocument zitten heb je voor het vullen van het bad 114 liter water van 40* nodig, Bij temp 55* is dat een 83 liter.

[ Voor 17% gewijzigd door darasta op 05-06-2022 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Source90 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:11:
Anderzijds: voor de prijs van tig kunststof kozijnen, kun je wel wat jaren een schilder laten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
Onze installateur wil de waterontharder in de geïsoleerde berging plaatsen, naast de warmtepomp. In de meterkast is niet genoeg ruimte.

Nu heb ik wel eens gelezen dat dat i.v.m. warmte en daardoor bacterievorming niet handig is. Maar het gaat hier niet om een kleine technische ruimte waar warmte in blijft hangen, maar om een berging van 19,5m2.

Volgens de installateur geen probleem, maar ben benieuwd of hier users zijn die met hetzelfde te maken hebben gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
praliwi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:19:
Onze installateur wil de waterontharder in de geïsoleerde berging plaatsen, naast de warmtepomp. In de meterkast is niet genoeg ruimte.

Nu heb ik wel eens gelezen dat dat i.v.m. warmte en daardoor bacterievorming niet handig is. Maar het gaat hier niet om een kleine technische ruimte waar warmte in blijft hangen, maar om een berging van 19,5m2.

Volgens de installateur geen probleem, maar ben benieuwd of hier users zijn die met hetzelfde te maken hebben gehad?
Het wordt bij ons in de garage, waar onze verwarmingsunit zit, best warm. Al is het alleen maar omdat alle vv leidingen van daar uit vertrekken…
Of dat een probleem is, weet ik niet. Waar zou je hem anders zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Pannencouque schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:39:
[...]

Anderzijds: voor de prijs van tig kunststof kozijnen, kun je wel wat jaren een schilder laten komen...
Kunststof heeft ook niet het eeuwige leven hoor. Op de zon kant kun je waarschijnlijk over 15-20 jaar geheel nieuwe kozijnen erin laten zetten want dat kunststof bladdert er dan keihard af.

Volgens mij zijn hardhouten kozijnen ook duurder dan kunststof kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:45:
[...]

Kunststof heeft ook niet het eeuwige leven hoor. Op de zon kant kun je waarschijnlijk over 15-20 jaar geheel nieuwe kozijnen erin laten zetten want dat kunststof bladdert er dan keihard af.

Volgens mij zijn hardhouten kozijnen ook duurder dan kunststof kozijnen.
Bron?

Hout is idd duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 19-09 15:43
Bron van wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Laatst online: 13:07
Dat het al zo snel vervangen moet worden. Lijkt mij ook erg snel voor kunststof kozijnen.

Eerste Google resultaten hebben het over 50-75 jaar.

https://vkgkeurmerk.nl/ni...ijnen-aan-vervanging-toe/

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Bij mijn ouders zitten er ook kunststof kozijnen in van ruim 13 jaar oud. Zien er nog prima uit en enige aan onderhoud is af en toe de tuinslang erop.

Kunststof productie staat ook niet stil, wat er 13 jaar geleden bij mijn ouders in is gegaan is inmiddels al 10x verbeterd. Huidige spul ziet er ook veel beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
praliwi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:19:

Heb je dan niet al meerdere aftakking gehad, die dan niet onthard worden?

Als ik hem hier bij de warmtepomp zou zetten, is de waterleiding al langs de buitenkraan, het toilet en keuken geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
darasta schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:04:
[...]

Dat klinkt als een behoorlijk ondermaatse oplossing. Heb je de temperatuur van je vat dan normaal zo ver teruggezet of is er een heel klein vat toegepast. Volgens de gemiddelden die in het woningborgdocument zitten heb je voor het vullen van het bad 114 liter water van 40* nodig, Bij temp 55* is dat een 83 liter.
Ja ik vind het heel moeilijk want meer informatie dan dat stukje in de foto heb ik niet in de technische documentatie. Ik weet ook niet op welke temperatuur het vat normaal staat en de informatie die er staat geeft niet meer duidelijkheid - enkel die 165 liter inhoud. Het is voor mij ook dusdanig technisch dat ik geen idee heb wat ik moet vragen aan Hurks om hier duidelijkheid over te krijgen. Maar aan jullie reacties te merken is dat elektrische element een waardeloos iets. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
PrixV schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:55:
[...]

Ja ik vind het heel moeilijk want meer informatie dan dat stukje in de foto heb ik niet in de technische documentatie. Ik weet ook niet op welke temperatuur het vat normaal staat en de informatie die er staat geeft niet meer duidelijkheid - enkel die 165 liter inhoud. Het is voor mij ook dusdanig technisch dat ik geen idee heb wat ik moet vragen aan Hurks om hier duidelijkheid over te krijgen. Maar aan jullie reacties te merken is dat elektrische element een waardeloos iets. :'(
Woningborg gaat uit van een ingestelde temperatuur van 55*.
De warmtepomp kan dit op meerdere manieren bereiken. Bij voldoende tijd kan dit op de normale (energiezuinige) manier. Als noodoplossing, als al het duurzaam gemaakte water al op is en er toch nog warmtevraag is (of als de warmtepomp het huis niet warm krijgt bij draaien op maximale capaciteit), wordt er een elektrisch element ingeschakeld. Dit kost veel energie, maar kan in een korte tijd wel goed opwarmen.

Je kan er voor kiezen om de temperatuur van je vat lager in te stellen. Het kost dan minder energie om het water op te warmen (het temperatuurverschil is kleiner en het is makkelijker om het water op deze temperatuur te houden). Hiermee verklein je wel je effectieve capaciteit en zal het eerder nodig zijn om het elektrisch element bij te laten stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Laatst online: 17-09 21:42
bbbrumbrum schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:46:
[...]
Bron?

Hout is idd duurder.
Hier niet, hardhouten kozijnen t.o.v. kunststof, moest hier 4500 bijbetaald worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:07
Fethoz69 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:23:
[...]

Hier niet, hardhouten kozijnen t.o.v. kunststof, moest hier 4500 bijbetaald worden.
Ik vermoed dat als je de andere kant op was gegaan, je ongeveer hetzelfde bedrag zou moeten bijbetalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Bij uitbouw van buren komt een stuk van de muur in jouw tuin. Dit om een knik te voorkomen. Hoe zit het eigenlijk als jij ook een uitbouw wilt? Is dat dan niet mogelijk zonder dat beide huizen een knik hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ObiTewodros schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:30:
Bij uitbouw van buren komt een stuk van de muur in jouw tuin. Dit om een knik te voorkomen. Hoe zit het eigenlijk als jij ook een uitbouw wilt? Is dat dan niet mogelijk zonder dat beide huizen een knik hebben?
Snelle weg: nee. Te zei je het bij de bouw doet of heel goed met je buren overweg man :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01
Toppe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:35:
[...]

Snelle weg: nee. Te zei je het bij de bouw doet of heel goed met je buren overweg man :9
Is dat zo? Volgens mij staat in onze aanneemovereenkomst dat de buren gewoon over de erfgrens mogen bij het realiseren van een uitbouw (ook na oplevering). En vice versa uiteraard.
Staat er al een uitbouw, dan wordt volgens mij de bakstenenmuur weggehaald om van de tussenmuren gebruik te maken zodat er geen knik is bij beide huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rogar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:52:
[...]

Is dat zo? Volgens mij staat in onze aanneemovereenkomst dat de buren gewoon over de erfgrens mogen bij het realiseren van een uitbouw (ook na oplevering). En vice versa uiteraard.
Staat er al een uitbouw, dan wordt volgens mij de bakstenenmuur weggehaald om van de tussenmuren gebruik te maken zodat er geen knik is bij beide huizen.
Eerste klopt. De bakstenen die je weg haalt zijn officieel van je buren, dus zou dat even goed uitzoeken of je dat zomaar mag weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01
Toppe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:03:
[...]

Eerste klopt. De bakstenen die je weg haalt zijn officieel van je buren, dus zou dat even goed uitzoeken of je dat zomaar mag weghalen.
Ja, dat is sowieso verstandig 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rogar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:52:
[...]

Dat is niet bij iedereen zo, er kan ook staan dat het alleen “zomaar” kan bij de bouw van de huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
darasta schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:06:
[...]

Woningborg gaat uit van een ingestelde temperatuur van 55*.
De warmtepomp kan dit op meerdere manieren bereiken. Bij voldoende tijd kan dit op de normale (energiezuinige) manier. Als noodoplossing, als al het duurzaam gemaakte water al op is en er toch nog warmtevraag is (of als de warmtepomp het huis niet warm krijgt bij draaien op maximale capaciteit), wordt er een elektrisch element ingeschakeld. Dit kost veel energie, maar kan in een korte tijd wel goed opwarmen.

Je kan er voor kiezen om de temperatuur van je vat lager in te stellen. Het kost dan minder energie om het water op te warmen (het temperatuurverschil is kleiner en het is makkelijker om het water op deze temperatuur te houden). Hiermee verklein je wel je effectieve capaciteit en zal het eerder nodig zijn om het elektrisch element bij te laten stoken.
Dank! Ik heb Hurks sowieso gevraagd om het uit te leggen maar vandaag nog geen reactie. Even afwachten dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Fethoz69 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:23:
[...]

Wij zouden voor het vervangen van de standaard aluminium schuifpui naar 2 openslaande houten deuren ook zo'n bedrag kwijt zijn. Ik had graag de openslaande deuren gehad, maar niet voor die meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Laatst online: 09:39
Hi medetweakers,

Korte vraag: wij kunnen voor 200 euro per raam een "Voorbereiding voor zonwering op gevel, loze leiding met einddoos" kiezen.

We twijfelen hier erg over. Het wordt voor 15 ramen zo'n 3000 euro, maar we willen in de toekomst wel elektrische zonweringen. We weten nog niet op welke ramen (bijvoorbeeld: ook beneden achterdeur? Ook op zolder?).

We zijn met name bang dat we later spijt krijgen van dat we het niet hebben gedaan. We denken er niet over om later airco te nemen dus willen verkoeling met name doen via deze zonneschermen.

Wat jullie: doen of niet?

[ Voor 11% gewijzigd door iasix op 07-06-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

iasix schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:07:
Hi medetweakers,

Korte vraag: wij kunnen voor 200 euro per raam een "Voorbereiding voor zonwering op gevel, loze leiding met einddoos" kiezen.

We twijfelen hier erg over. Het wordt voor 15 ramen zo'n 3000 euro, maar we willen in de toekomst wel elektrische zonweringen. We weten nog niet op welke ramen (bijvoorbeeld: ook beneden achterdeur? Ook op zolder?).

We zijn met name bang dat we later spijt krijgen van dat we het niet hebben gedaan. We denken er niet over om later airco te nemen dus willen verkoeling met name doen via deze zonneschermen.

Hoeveel denk je dat het kost om het achteraf op een esthetische wijze te laten doen? Dan ben je echt een stuk meer kwijt hoor! Dan moet je ook schilderen, stuccen etc.

Je kan wel een beetje een gok maken waar je zonwerering nodig hebt. Sowieso niet op de noordgevel want daar komt geen zon. Ik heb voor alle ramen op onze zuidgevel laten voorbedraden voor zonwering voor de zekerheid, en als ik de buren zo spreek, gaat dat volgend jaar ook wel gebeuren.

Die hadden overigens niet voorbedraad, en hebben zonwering met een klein zonnepaneeltje op de bak laten aanbrengen als energievoorziening en draadloze besturing. Ik heb het niet onderzocht omdat het voor mij niet interessant is, maar wellicht kan je daar ook naar kijken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Laatst online: 09:39
JackBol schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:15:
[...]

Hoeveel denk je dat het kost om het achteraf op een esthetische wijze te laten doen? Dan ben je echt een stuk meer kwijt hoor! Dan moet je ook schilderen, stuccen etc.

Je kan wel een beetje een gok maken waar je zonwerering nodig hebt. Sowieso niet op de noordgevel want daar komt geen zon. Ik heb voor alle ramen op onze zuidgevel laten voorbedraden voor zonwering voor de zekerheid, en als ik de buren zo spreek, gaat dat volgend jaar ook wel gebeuren.

Die hadden overigens niet voorbedraad, en hebben zonwering met een klein zonnepaneeltje op de bak laten aanbrengen als energievoorziening en draadloze besturing. Ik heb het niet onderzocht omdat het voor mij niet interessant is, maar wellicht kan je daar ook naar kijken.
Daar heb je een goed punt. Zou ik die aansluitingen wellicht ook kunnen gebruiken voor stroomvoorziening van een airco mocht ik dat toch willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
iasix schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:07:
Hi medetweakers,

Wij moeten dezelfde overweging maken. Ik ben het wel van plan. Stroom aanleggen kost ons €122 incl btw per raam. Bediening moet dan draadloos. (met schakelaar kost het €200 meer per raam). Wij hebben de woning nog niet, maar mijn indruk uit dit topic en bij vrienden, is dat de BENG huizen erg warm kunnen worden. De combinatie screens + topkoeling is daar hopelijk voldoende oplossing voor. Heb jij ook topkoeling?

Lastig is om vantevoren te bepalen of álle ramen vereist zijn. Onze voorkant is op het zuidwesten en zal flink veel zon krijgen, achterkant op noordwesten. Denk dat wij uit voorzorg toch alle ramen op 1e en 2e laten bekabelen (8 stuks). Bij ons is er al ruimte in de kozijnen voor screens, (y) maar moet nog uitzoeken welke screens daar bij passen.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Pagina: 1 ... 124 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.