Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:17

EiT

Vond onze groene kozijnen al lelijk (wit binnen gewoon mogelijk bij leverancier, maar aannemer had er geen zin in), maar kan dus erger ;)
Waarom werken ze dat niet af met een dunne gipsplaat? Zo doen ze dat met kalkzandsteen vaak wel.

Overigens is hier ook niets recht/haaks/waterpas in huis. Gelukkig zie je daar weinig van tot je een kast in de hoek zet of een 3 spots lamp (rechthoekige) aan het plafon in de hal moet hangen en je een uur aan het pielen bent om hem goed in het midden/gecentreerd te krijgen ;(

[ Voor 10% gewijzigd door EiT op 30-05-2022 12:16 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
NL_Scratch schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:05:
[...]

We nemen vereniging eigen huis mee met opleverkeuring. Probleem is alleen dat we 10 juni de oplevering hebben en de behanger gepland staat voor 20 juni.. derhalve niet heel veel tijd tussendoor on dit door de aannemer of door onszelf te laten herstellen.
Voor wat t waard is, onze behanger ging er twee dagen na oplevering in. De hoekjes die niet netjes waren heeft ie gekit, nabewerkt en vervolgens renovlies erover. Ziet er piekfijn uit!

Ik zou me niet teveel zorgen maken. Wel de weken voor de oplevering elke week kijken of ze het netter gemaakt hebben. Anders ook bespreken met je behanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
Hier heeft de behanger zelf profielen erop gezet. Kostte mij een paar tientjes op de factuur voor meerdere hoeken. Geen zin gehad om op de bouw te wachten met wel-niet binnen de marge discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Takkeding schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Ik zit zelf ongeveer met hetzelfde, ook een uitbouw afgenomen en op basis daarvan zou ik verwachten dat de EPC opnieuw berekend moet worden. Hier ook gevraagd, bij VEH ook nagegaan en ik wacht al even op antwoord van de projectontwikkelaar. In eerst instantie zeiden ze dat ze geen nieuwe berekening hoeven te maken omdat het vergunningsvrije uitbouw betreft. Alleen in het EPC rapport staan nu de cijfers van een gebouw zonder uitbouw, die dus iets minder warmteverlies zou hebben.

Verder wat @Source90 zegt zal het denk ik ook wel zijn. In het EPC rapport staat o.a. je dakhelling, oriëntatie en verwachte opbrengst van het PV systeem. Zo heb ik er vanuit de bouw 7 op het ZW (eerder ZZW maar vooruit) op een helling van 40 graden. Zou 7x300Wp moeten zijn, maar dat haal je nooit en houdt dat rapport ook rekening mee. Ik heb een verwachte opbrengst van 1636kWh. Ze rekenen in mijn geval dus ~77% van de Wp als verwachte opbrengst. Buren schuin tegenover mij hebben 6 panelen op ZO en 2 op NW liggen en als ik dat van hun bereken kom ik op een verwachte 71% opbrengst bij hen.

TL;DR = Positie zal dus veel uitmaken
Een uitbouw is niet vergunningsvrij als deze bij nieuwbouw geplaatst wordt (dat is om te vermijden dat de aannemer dan ook geen leges betaald over de uitbouw). Daarbij moet de woning met uitbouw ook gewoon aan het bouwbesluit voldoen. Dus moeten ze EPC/BENG aan kunnen tonen met uitbouw.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 00:38
NL_Scratch schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Thanks, ziet er goed uit met die strips.
Ik ga dit proberen te eisen bij de aannemer.

Heb je ook nog een foto van na het behangen/sausen? Ben wel even benieuwd naar je eindresultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0aT3k9fbk5xNUsOyWJT9yw4elw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZZvtBLglhhcr9F7Yhts18KT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfmTkdM-dM1QwHp8MNuWuLpA83A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCkPs83tgmjqmVQDzsrQbxDp.jpg?f=fotoalbum_large

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:09
Blihi schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Een uitbouw is niet vergunningsvrij als deze bij nieuwbouw geplaatst wordt (dat is om te vermijden dat de aannemer dan ook geen leges betaald over de uitbouw). Daarbij moet de woning met uitbouw ook gewoon aan het bouwbesluit voldoen. Dus moeten ze EPC/BENG aan kunnen tonen met uitbouw.
Tegenwoordig mag je wel gelijk met de nieuwbouw vergunningvrij bouwen, mits wordt voldaan aan de bouwregels. Echter, vergunningvrij is niet regelvrij. Moet nog wel voldoen aan het bouwbesluit. De aannemer kun je hierop aanspreken.

Zie ook antwoord op vraag 14 van de helpdesk: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
top, dat is super, dat ga hoe dan ook sowieso zo laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Blihi schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Dat heb ik ook de 2de keer zo bij de projectontwikkelaar gelegd maar een antwoord van hun juridisch team laat nu lang op zich wachten. VEH zei dat de EPC berekening gemaakt moet worden op basis van hoe de woning opgeleverd wordt, dus een dakkapel of uitbouw die niet in de standaard woning zat vereist een nieuwe berekening, nogmaals bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bas.013 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Tegenwoordig mag je wel gelijk met de nieuwbouw vergunningvrij bouwen, mits wordt voldaan aan de bouwregels. Echter, vergunningvrij is niet regelvrij. Moet nog wel voldoen aan het bouwbesluit. De aannemer kun je hierop aanspreken.

Zie ook antwoord op vraag 14 van de helpdesk: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/14
Fair enough. Maar nog steeds moet de boel aan de EPC/BENG normen voldoen, inclusief de uitbouw.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Thanks. Ik ga dat zo terugkoppelen aan de aannemer. Duurt vaak weken voordat er een reactie komt.
De prijs voor die extra panelen (685 per paneel) is wel erg hoog lijkt me? Maar achteraf doen betekent waarschijnlijk ook weer een nieuwe omvormer....

[ Voor 43% gewijzigd door koekjah op 30-05-2022 17:51 ]

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 11:35
Bij ons € 586 per paneel van 375 wp. Denk, dat ik dit toch maar ga doen, want achteraf door andere partij kan ook problemen geven ( dat ze het niet willen doen i.v.m. garantie e.d.). En ja omvormer zal dan achteraf ook vernieuwd moeten worden naar hogere capaciteit. Aannemers vragen wel ( zoals met alles) de hoofdprijs voor meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Solexje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:14:
Bij ons € 586 per paneel van 375 wp. Denk, dat ik dit toch maar ga doen, want achteraf door andere partij kan ook problemen geven ( dat ze het niet willen doen i.v.m. garantie e.d.). En ja omvormer zal dan achteraf ook vernieuwd moeten worden naar hogere capaciteit. Aannemers vragen wel ( zoals met alles) de hoofdprijs voor meerwerk.
Denk dat die prijs nog enigszins meevalt. Zeker als het slechts enkele panelen zijn.

Voor een beetje A-merk paneel betaal je zo'n 225-300 euro p/s, daar moet je bij jou echter nog de arbeid, kabels, dakframe en vergroten omvormer bij optellen.

Uiteraard ga ik er vanuit dat de uitvoerder er nog steeds prima bij vaart met deze prijzen, maar of je veel goedkoper uit bent achteraf is de vraag.

Als het kan, zou ik alles eraf laten en achteraf doen. Dan weet je exact wat je koopt en tegen welke voorwaarden. Bij de bouw is het meestal zo vaag als maar kan (wat betreft merk en type).
Echter voor bijleggen, zou ik het in-house houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 30-05-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
Bij ons vroegen ze 550,- per paneel, toen ik vraag om wat voor panelen het gaat, dus hoeveel Wp was het antwoord “is nu onbekend, wat we tijdens het plaatsen voor handen hebben zullen we plaatsen”. Uhhh oké…

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Wij weten alleen dat het panelen van 380wp zijn. Merk en type onbekend. Ook het laten vallen van de panelen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
Woning moet voldoen aan EPC beng norm, dus panelen eraf gaat niet. Denk, dat dit bij bijna iedereen zo is. Wel kun je natuurlijk na de oplevering alle panelen verwijderen en volledig andere partij nieuwe panelen laten leggen. Denk niet, dat dit veel voordeel oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Solexje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:36:
Woning moet voldoen aan EPC beng norm, dus panelen eraf gaat niet. Denk, dat dit bij bijna iedereen zo is. Wel kun je natuurlijk na de oplevering alle panelen verwijderen en volledig andere partij nieuwe panelen laten leggen. Denk niet, dat dit veel voordeel oplevert.
Dit is niet helemaal waar, je hebt een bepaalde periode om te voldoen aan de eisen volgend uit de omgevingsvergunning. Dus als jij verklaart dat jij tenminste het benodigd aantal Wp binnen die periode zal installeren kan dat voor een projectontwikkelaar voldoende zijn. Daar zijn meer voorbeelden van in dit topic. In de praktijk is het echter zo dat de meeste projectontwikkelaars dat een hoop gedoe vinden en liever gewoon die panelen op je dak leggen.

En als ze er al in mee gaan, krijg je er amper wat voor terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 30-05-2022 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Solexje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:36:
koekjah schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:32:
Ook het laten vallen van de panelen is geen optie.
Zoals hierboven al benoemd:
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Twee jaar om EPC-doel te halen
De klantbegeleider zal proberen je te melden dat de woning dan niet meer aan de EPC-eis voldoet. Maar die zag je van mijlenver aankomen en meldt rustig : “ik heb tot twee jaar na afgifte van de bouwvergunning om de woning aan de EPC-eisen te laten voldoen”.

Energielabel zelf regelen
De klantbegeleider herpakt zich en probeert nu een: “We kunnen dan geen energielabel afgeven”. Hierna steek je slinks een been uit met “die kosten neem ik graag voor mijn rekening”. De klantbegeleider is definitief gevloerd.

Door de poespas heen lezen. Enige is dat je even moet kijken wat de kosten van het energielabel tegenwoordig zijn. Die zijn flink gestegen sinds publicatie van dat artikel.

[ Voor 36% gewijzigd door Source90 op 30-05-2022 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Alleen werd ons huis meer dan 2 jaar na de bouwvergunning pas opgeleverd..... Dan ga je dus nat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Hier vroeg de aannemer 800 per extra paneel van 305 Wp, plus 800 voor een andere omvormer (en dat was dus ruim 2 jaar geleden)

Ik heb vriendelijk bedankt en er zelf maar 24 bij gelegd voor 75 ct per Wp, inclusief omvormers. De bestaande 10 heb ik in een andere richting gelegd zodat er veel meer op het dak past.

Er ligt nu ruim 10 kWp, met een berekende jaaropbrengst van 9000 kWh. Zelfs met warmtepomp en plug-in auto ben ik netto producent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Laatst online: 12-09 12:14
Wat was je kwijt voor de klusje per raam?
Stucadoor geeft aan hier zeker 1 misschien 2 dagen voor nodig te zijn voor 9 ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
Aanbouw ( verlengen woonkamer met 240 cm) en daglicht.

In de uitbouw wilde ik graag een lichtstraat. De aannemer wil dit niet doen als optie en ook geen voorziening treffen om dit na oplevering te kunnen doen. Ik heb kanaalplaatvloeren, dus hier kan later niet zomaar in gezaagd worden om lichtstraat te maken. Neem aan, dat meerdere leden van deze groep hiermee te maken hebben ( gehad). Wat van oplossingen zijn er? Denk zelf dan maar aan een daglichtpaneel aan plafond in uitbouw om meer daglicht in kamer te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Solexje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:57:

In de uitbouw wilde ik graag een lichtstraat. De aannemer wil dit niet doen als optie en ook geen voorziening treffen om dit na oplevering te kunnen doen. Ik heb kanaalplaatvloeren, dus hier kan later niet zomaar in gezaagd worden om lichtstraat te maken. Neem aan, dat meerdere leden van deze groep hiermee te maken hebben ( gehad). Wat van oplossingen zijn er? Denk zelf dan maar aan een daglichtpaneel aan plafond in uitbouw om meer daglicht in kamer te krijgen.
Sun tunnel / sola tube misschien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03
Solexje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:57:

Een grote raampartij/pui te nemen aan de achterkant.
Een licht straat is leuk maar killing voor de warmte in de zomer en kans op lekkages in de toekomst.
Mocht je er tevens je tv in de buurt hangen dan zit je ook altijd met lichtinval en die gordijnen of systemen aan de binnenzijde vind ik zelf geen pan.
Als je tuin groot genoeg is en die ook in de middag zon heeft dan komt er echt genoeg licht binnen. (hier 6 meter totaal met alleen grote raampartijen aan de achterzijde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
GeeMoney schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:36:
[...]

Een grote raampartij/pui te nemen aan de achterkant.
Een licht straat is leuk maar killing voor de warmte in de zomer en kans op lekkages in de toekomst.
Mocht je er tevens je tv in de buurt hangen dan zit je ook altijd met lichtinval en die gordijnen of systemen aan de binnenzijde vind ik zelf geen pan.
Als je tuin groot genoeg is en die ook in de middag zon heeft dan komt er echt genoeg licht binnen. (hier 6 meter totaal met alleen grote raampartijen aan de achterzijde).
Een grote lichtstraat is toch wel een andere lichtbeleving dan een grote glazen pui.
Ik heb warmtewerend glas in de lichtstraat werkt goed. Zo'n gordijn/zonwering in de lichtstraat vind ik zelf ook geen gezicht.

Jammer dat de aannemer niet wil meewerken. Die van mij wilde het eerst ook niet, maar na heel veel aandringen boden ze het toch als optie. Bij mij had het anders achteraf ook niet gekund.

Ik snap ook niet waarom aannemers zo moeilijk doen over lichtstraten. Ze kunnen net als bij de andere meerwerkopties gewoon de hoofdprijs vragen zodat het loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solexje
MemeMaster schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Een grote lichtstraat is toch wel een andere lichtbeleving dan een grote glazen pui.
Ik heb warmtewerend glas in de lichtstraat werkt goed. Zo'n gordijn/zonwering in de lichtstraat vind ik zelf ook geen gezicht.

Jammer dat de aannemer niet wil meewerken. Die van mij wilde het eerst ook niet, maar na heel veel aandringen boden ze het toch als optie. Bij mij had het anders achteraf ook niet gekund.

Ik snap ook niet waarom aannemers zo moeilijk doen over lichtstraten. Ze kunnen net als bij de andere meerwerkopties gewoon de hoofdprijs vragen zodat het loont.
Ook na lang aandringen geen suc6. Solatube heb ik in vorige woning gehad is voor mij nu geen optie.
Zijn er tweakers, die een daglichtpaneel als oplossing geplaatst hebben.
Start bouw van mijn woning is juni 2022 en wss oplevering Q1 2023.
Daglicht in woning voldoet wel aan bouwbesluit, maar omdat woning met 240 cm verlengd wordt, komt er natuurljk wel minder licht binnen. Ja..ik heb een zo groot mogelijk glasoppervlak in achtergevel gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Solexje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Ook na lang aandringen geen suc6. Solatube heb ik in vorige woning gehad is voor mij nu geen optie.
Daglicht in woning voldoet wel aan bouwbesluit, maar omdat woning met 240 cm verlengd wordt, komt er natuurljk wel minder licht binnen. Ja..ik heb een zo groot mogelijk glasoppervlak in achtergevel gekozen.
Hier ook een uitbouw met 240cm en geen extra daglicht voorzieningen, is prima te doen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
[...]

Oplossing waarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
[...]

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over gebrek aan licht bij een uitbouw van 2,4. Mijn buren hebben ook zo'n formaat uitbouw en geen lichtstraat en het is prima qua licht.
Mijn woning heeft wel veel meer licht maar ik heb de lichtstraat vooral genomen omdat ik het mooi vind en niet omdat ik bang was dat ik anders een donkere hol zou krijgen..

Wel echt balen dat je aannemer niet mee wil werken. De lichtstraat vind ik toch wel een van de mooiste features van m'n huis.

[ Voor 6% gewijzigd door MemeMaster op 31-05-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:37
Vriend van mij heeft een tweekapper met 2.40m uitbouw, diepte is iets van 13 meter. Helemaal geen issue met licht. Kan me wel voorstellen dat in de toekomst, als er wellicht meer schaduw van beplanting komt, het wat donkerder is.

Lichtstraat was hier in het project overigens ook geen optie bij de tweekappers en/of andere woningen, kan me wel voorstellen dat het erg mooi is en veel natuurlijk licht kan toevoegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
MemeMaster schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Wel echt balen dat je aannemer niet mee wil werken. De lichtstraat vind ik toch wel een van de mooiste features van m'n huis.
Geeft een lichtstraat met regenval niet veel additioneel geluid in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:43:
Vriend van mij heeft een tweekapper met 2.40m uitbouw, diepte is iets van 13 meter. Helemaal geen issue met licht. Kan me wel voorstellen dat in de toekomst, als er wellicht meer schaduw van beplanting komt, het wat donkerder is.

Lichtstraat was hier in het project overigens ook geen optie bij de tweekappers en/of andere woningen, kan me wel voorstellen dat het erg mooi is en veel natuurlijk licht kan toevoegen
Een tweekapper heeft in de regel wel een zijraam ;)

En qua licht ligt het er natuurlijk ook aan waar je uitbouw zit, op het Zuiden of het Noorden maakt nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Wolly schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Een tweekapper heeft in de regel wel een zijraam ;)

En qua licht ligt het er natuurlijk ook aan waar je uitbouw zit, op het Zuiden of het Noorden maakt nogal een verschil.
Dat zijraam zit in de regel niet aan de kant waar de uitbouw komt bij een standaard tweekapper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Dat zijraam zit in de regel niet aan de kant waar de uitbouw komt bij een standaard tweekapper
Maar wel ergens in de woonkamer toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-08 16:01
Bij ons werd dit wel door de aannemer aangeboden en ook geeft de lichtstraat wel echt een bak extra licht tov de buren. Verder geen geluid bij regen. Ik vind de lichtstraat ook 1 van de topfeatures van ons huis.

Mocht je de optie hebben, dan zou ik het zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Wolly schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:48:
[...]

Maar wel ergens in de woonkamer toch?
Ja, maar de uitbouw zit in dat geval dus aan de kant waar de keuken komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:52:
[...]

Ja, maar de uitbouw zit in dat geval dus aan de kant waar de keuken komt.
We kunnen het er wel over eens zijn dat je dan een heel ander lichtbeeld hebt dan in een tussenwoning.

Of dat te weinig daglicht is is uiteindelijk de smaak van de persoon die er leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Wolly schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:54:
[...]

We kunnen het er wel over eens zijn dat je dan een heel ander lichtbeeld hebt dan in een tussenwoning.

Of dat te weinig daglicht is is uiteindelijk de smaak van de persoon die er leeft.
Ja, dat ben ik met je eens. Er is natuurlijk meer dan enkel en alleen een tweekapper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Blik1984 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Geeft een lichtstraat met regenval niet veel additioneel geluid in de woonkamer?
Nee geen additionele hinderlijk geluid bij regenval. Ik heb wel triple glas misschien scheelt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 00:38
NL_Scratch schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:23:
[...]

Wat was je kwijt voor de klusje per raam?
Stucadoor geeft aan hier zeker 1 misschien 2 dagen voor nodig te zijn voor 9 ramen.
paar honderd euro (zwart) voor 9 ramen van 120*160 en 2 deurkozijnen van 260*200

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Bernardsimon schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:51:
Dag allen!

Vanuit de nieuwbouw project krijg ik 6 zonnepanelen op het dak, elke paneel extra kost ons als meerprijs €550.-

Op het dak (z/w) hebben wij ruimte voor 12 panelen.

Het worden panelen van 370kwp met micro omvormer.

Nu is mijn vraag, met het idee dat de btw verlaging er aan zit te komen voor de panelen.

Vanuit de bouw nog 6 panelen laten monteren voor 6 x €550.- €3300.
Of na oplevering Q3 2023 een externe bedrijf de overige 6 panelen te laten monteren?

Wat is volgens jullie wijsheid hier in?

Dank!
Ik heb geen extra panelen laten monteren, maar de geleverde panelen eraf gehaald en na de oplevering een nieuwe installatie geinstalleerd, dat was een paar 1000 euro goedkoper. 3300 euro kom je op 1.50/Wp. dat moet minstens 30% goedkoper kunnen.

Als je een all-electric huis hebt, denk ik dat je allicht nog wel wat meer panelen nodig hebt om op 0 op de meter uit te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 21:42
Je krijgt nu geen problemen met eventuele groei van de legionella bacterie? Of verwarmt de boiler periodiek boven de 60 graden?
Wel een lekkere drop qua verbruik zeg! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fethoz69 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:20:
[...]

Je krijgt nu geen problemen met eventuele groei van de legionella bacterie? Of verwarmt de boiler periodiek boven de 60 graden?
Wel een lekkere drop qua verbruik zeg! :*)
Dat is het gekke, ik vind niets terug in de (installeurs)handleiding over legionella. Alleen dat het programma blijft doorlopen, ook in de vakantie modus.

Daarbij heb ik elke zoveel uur een gekke 'piek' in de water leaving temperature. Aangezien de tijden compleet willekeur zijn we op sommige momenten absoluut geen water verbruiken (zowel niet warm, als koud) ga ik er stiekem een beetje vanuit dat dit een preventie programma is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 31-05-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
Toppe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:28:
[...]

Dat is het gekke, ik vind niets terug in de (installeurs)handleiding over legionella. Alleen dat het programma blijft doorlopen, ook in de vakantie modus.

Daarbij heb ik elke zoveel uur een gekke 'piek' in de water leaving temperature. Aangezien de tijden compleet willekeur zijn we op sommige momenten absoluut geen water verbruiken (zowel niet warm, als koud) ga ik er stiekem een beetje vanuit dat dit een preventie programma is.

***members only***
Hmm lijkt inderdaad zo dat deze dit preventief doet. Kan niet wachten tot ons huis opgeleverd wordt, wil hier ook wel even mee spelen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:16
Toppe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:28:
[...]

***members only***
Onze legionella cycle gaat naar 60 graden, 1x in de week. Dit doet hij wel in de nacht, maar aangezien we sinds kort zonnepanelen hebben moet ik dus eigenlijk verplaatsen naar overdag :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Onze legionella cycle gaat naar 60 graden, 1x in de week. Dit doet hij wel in de nacht, maar aangezien we sinds kort zonnepanelen hebben moet ik dus eigenlijk verplaatsen naar overdag :D
Heb jij ook een Altherma 3? Ben wel even benieuwd waar je die optie vind…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Laatst online: 18:17

vliegnerd

Nintendo fan.

Mythling schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:54:
Ik heb inmiddels een (zeer teleurstellend) antwoord op mijn vragen over Rc waardes in het energielabel. Het staat allemaal beschreven in NTA 8800 (pdf, 1200 pagina's), en in plaats van de feitelijke specificaties gebruiken ze forfaitaire waarden. Die forfaitaire waarden hebben dus niks met je daadwerkelijke gebouw te maken, maar zorgen wel voor een Rc waarde onder het wettelijk minimum. Die norm is dus weinig waard en daarmee het energielabel ook, maar de kans dat je daar iets in aangepast krijgt lijkt me nihil.

Dit geldt overigens ook voor kozijnen met triple glas. Ongeacht de daadwerkelijke isolatie gebruiken ze de standaard U waarde van 1.4. Iets lagers staat uberhaupt niet in de tabel.

Wat een onzin, maar dit is echt een strijd die je nooit gaat winnen. Sterkte voor de mensen met een hypotheek die daar vanaf gaat hangen |:(
Wij hebben dit gelukkig geregeld gekregen.

De bouwopzichter gesproken. Die wil het project sluiten en moet dus de laatste dingen regelen. Uitgelegd dat ik Rc 4,5 gevels en 6 dak wil zien volgens TO en Uwaarden glas volgens omgevingsvergunning dat hij dat kan regelen door de certificaten naar de energielabel meneer te sturen.
Versie 3 van energielabel ontvangen met juiste Rc waarden maar nog bizar slechte Uwaarden glas. Wij hebben 10m2 pui met Uw is 1,9 volgens label.

Weer geklaagd dat het niet in orde is. En aangegeven dat ze gewoon de documentatie / certificaten naar energielabel inspecteur moeten sturen.

Uiteindelijk nu wel geregeld. A++++

De deur is nog steeds U is 2. De PV klopt niet precies. Er mist een raam. Bouwjaar klopt niet. Maar goed ik ben na 4 versie energielabel wel klaar.

Letterlijk ALLES dwz elk item was fout in versie 1 van het label. Alleen het adres klopt.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Laatst online: 15:19
Trek je de boiler niet sneller leeg wanneer je hem lager instelt? Of heb je daar geen last van verder? Aangezien je normaal dus terug mengt naar een lagere waarde dus minder liters warm verbruikt?

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Louwke schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:15:
Trek je de boiler niet sneller leeg wanneer je hem lager instelt? Of heb je daar geen last van verder? Aangezien je normaal dus terug mengt naar een lagere waarde dus minder liters warm verbruikt?
Hoe lager de temperatuur des te sneller je de boiler leegtrekt. Op 60 graden hebben wij 40 minuten lang water op 38 graden en op 50 graden een klein half uur. Dit met een 240 liter vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Louwke schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:15:
Klopt. Alleen gebruiken wij nooit zoveel water achter elkaar en dus bespaar ik liever op de kosten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Maar hoeveel kWh per dag verbruikte je en verbruik je nu? Grafiekjes van kW zijn moeilijk te lezen want je betaalt voor de oppervlak onder de grafiek.

Je zou denken dat een lagere temperatuur minder energie kost. Het kost evenveel energie om op te warmen (je verbuikt namelijk meer water per minuut), dat klopt, maar je hebt minder elektrische energie om de warmte op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:03:
[...]

Maar hoeveel kWh per dag verbruikte je en verbruik je nu? Grafiekjes van kW zijn moeilijk te lezen want je betaalt voor de oppervlak onder de grafiek.

Je zou denken dat een lagere temperatuur minder energie kost. Het kost evenveel energie om op te warmen (je verbuikt namelijk meer water per minuut), dat klopt, maar je hebt minder elektrische energie om de warmte op te wekken.
Zal er morgen even induiken, die Alterma’s hebben alles inzichtelijk qua energie dus dat is wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Heb jij ook een Altherma 3? Ben wel even benieuwd waar je die optie vind…
Yes en ik heb nog niet gekeken of ik het überhaupt kan veranderen. Maar het leek me wel een goed idee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
Wij kregen vandaag van de aannemer te horen dat als je kiest voor een vergroot buffervat (180l -> 270l) dat er 5 zonnepanelen nodig zijn om het energieverbruik hiervan te compenseren en aan de EPC eis te voldoen.

Met daarbij de volgende verklaring:
Waarom zijn er naar verwachting 5 zonnepanelen nodig bij de keuze voor een vergroot tapwatervat (optie H.1.30)? In de rekenmethodiek waarmee de EPC-berekening wordt bepaald dienen de adviseurs waardes in te voeren die zijn gecontroleerd en vastgesteld en in landelijke database zijn opgenomen. Dit is een zogenaamde kwaliteitsverklaring. Onderdelen die (nog) geen kwaliteitsverklaring hebben worden forfaitair ingevoerd. Dit betekent in de praktijk ongunstiger dan de werkelijkheid en ongunstiger dan de waarde zou zijn als er een kwaliteitsverklaring zou zijn. De rekenmethodiek is nog vrij nieuw. De leveranciers van apparaten en grondstoffen hebben deze kwaliteitsverklaring nog niet allemaal beschikbaar. In dit geval ook niet voor het vergroot tapwatervat, welke wordt geleverd door onze installateur. Dit betekent dat er meer zonnepanelen geplaatst moeten worden dan wanneer er een vergroot buffervat beschikbaar zou zijn met een kwaliteitsverklaring. Helaas is de constatering in de markt dat er nog weinig buffervaten beschikbaar zijn die zijn voorzien van een kwaliteitsverklaring.
De kosten van de 5 zonnepanelen zouden ongeveer 3250 incl. btw zijn bovenop de vergroting van het buffervat die ook al 2750 kost. Daarnaast krijgen we nu ook een optie voor een buffervat met een kwaliteitsverklaring die een capaciteit heeft van 10 liter meer en waar je geen extra zonnepanelen voor nodig hebt maar die kost dan wel weer 4950!!

Zou het nu echt zo zijn dat de duurdere optie zoveel zuiniger is, of betalen we gewoon 2200 voor het papiertje?
Ik heb nagevraagd over welke modellen het gaat maar daar wacht ik nog op antwoord.

We hebben dan nu ook de prijs gekregen om extra zonnepanelen erbij te plaatsen maar hier vragen ze dan 545 incl. btw per 300Wp paneel en dat is dan excl omvormer en groepenkast aanpassingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:07:
[...]

Yes en ik heb nog niet gekeken of ik het überhaupt kan veranderen. Maar het leek me wel een goed idee :D
Hoe weet je dan dat hij überhaupt een programma doet? :+

En het schijnt te kunnen, menu 5.7 uit m’n hoofd, maar die heb ik niet, zelfs niet als installateur 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 31-05-2022 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
Facerafter schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:15:
Wij kregen vandaag van de aannemer te horen dat als je kiest voor een vergroot buffervat (180l -> 270l) dat er 5 zonnepanelen nodig zijn om het energieverbruik hiervan te compenseren en aan de EPC eis te voldoen.

[...]

De kosten van de 5 zonnepanelen zouden ongeveer 3250 incl. btw zijn bovenop de vergroting van het buffervat die ook al 2750 kost. Daarnaast krijgen we nu ook een optie voor een buffervat met een kwaliteitsverklaring die een capaciteit heeft van 10 liter meer en waar je geen extra zonnepanelen voor nodig hebt maar die kost dan wel weer 4950!!

Zou het nu echt zo zijn dat de duurdere optie zoveel zuiniger is, of betalen we gewoon 2200 voor het papiertje?
Ik heb nagevraagd over welke modellen het gaat maar daar wacht ik nog op antwoord.

We hebben dan nu ook de prijs gekregen om extra zonnepanelen erbij te plaatsen maar hier vragen ze dan 545 incl. btw per 300Wp paneel en dat is dan excl omvormer en groepenkast aanpassingen...
Wat een schandalige prijs. Wat is het prijsverschil als je online gaat kijken? Wij moesten € 655,00 betalen om van 180 naar 230 te gaan.

Buiten de aannemer om hebben wij 21 panelen laten leggen samen met 2 omvormers voor € 6.000,00 in de btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:24:
[...]

Hoe weet je dan dat hij überhaupt een programma doet? :+

En het schijnt te kunnen, menu 5.7 uit m’n hoofd, maar die heb ik niet, zelfs niet als installateur 8)7
Omdat ik net als jou log in HA :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTViTwEWwaNflUjUGpFRPgggbbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCIEHflFAzzfB79wYgkhcupc.jpg?f=fotoalbum_large

En ja ik zit ook beetje met de temperatuur te spelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:29:
[...]

Omdat ik net als jou log in HA :D

[Afbeelding]

En ja ik zit ook beetje met de temperatuur te spelen :D
Morgen eens bij Daikin navragen hoe dit zit…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Facerafter schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:15:

[...]

Laat ze lekker zakken in hun smoesjes om geld af te troggelen. Voor dat geld (het is een meerprijs!!) mag je IMHO alleen een Hellmann vat verwachten met de grootste koperen wisselaar erin....

Bovendien slaat het in de praktijk nergens op, bij een gelijkblijvend doucheregime is een groter vat zuiniger, want je kunt een lagere watertemperatuur aanhouden, wat een betere COP geeft.

Je zou kunnen proberen of de installateur lief is en hem voor minder naderhand komt omwisselen, maar zoals met veel plrijzen in dit topic: voor een heel klein beetje gemak/"garantie" gooi je heel veel EUR100 biljetten in de open haard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:50:
[...]

Bovendien slaat het in de praktijk nergens op, bij een gelijkblijvend doucheregime is een groter vat zuiniger, want je kunt een lagere watertemperatuur aanhouden, wat een betere COP geeft.
Ik zou dit wel rekenkundig uitgelegd willen zien want een groter vat heeft bijvoorbeeld ook meer verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:13:
[...]

Ik zou dit wel rekenkundig uitgelegd willen zien want een groter vat heeft bijvoorbeeld ook meer verlies.
Maar door de lagere dT tov ruimtetemperatuur heeft het grotere vat een kleiner verlies dan de normwaarde.

Bovendien ligt het er dan ook aan hoe het vat "groeit", in de diameter of hoogte, dat is qua "afgifte"oppervlak ook verschillend.

[ Voor 24% gewijzigd door bbbrumbrum op 31-05-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
lonehitman schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:24:
[...]

Wat een schandalige prijs. Wat is het prijsverschil als je online gaat kijken? Wij moesten € 655,00 betalen om van 180 naar 230 te gaan.

Buiten de aannemer om hebben wij 21 panelen laten leggen samen met 2 omvormers voor € 6.000,00 in de btw.
Prijs verschil online weet ik niet, weet ook niet zo goed waar ik dan naar moet kijken want ik heb verder ook geen type nummers. De standaard 180l heeft een intern buffervat en de 270l (280l gok ik dan ook?) heeft een extern buffervat. Ergens had ik wel gelezen dat het een NIBE warmtepomp zou worden maar niet welk model.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:50:
[...]

Laat ze lekker zakken in hun smoesjes om geld af te troggelen. Voor dat geld (het is een meerprijs!!) mag je IMHO alleen een Hellmann vat verwachten met de grootste koperen wisselaar erin....

Je zou kunnen proberen of de installateur lief is en hem voor minder naderhand komt omwisselen, maar zoals met veel plrijzen in dit topic: voor een heel klein beetje gemak/"garantie" gooi je heel veel EUR100 biljetten in de open haard....
Ja zou ik het liefst ook doen... maar het grotere buffervat is een vereiste vanuit de woningborg vanwege de bad aansluiting. Er is nog wel de optie voor een Douchegoot WTW maar dan kunnen we ook niet de zandcement vloer in de badkamer laten vervallen en zitten we dus gebonden aan de standaard opstelling (die we juist niet willen). Verticale douche WTW heb ik naar gevraagd maar was niet mogelijk..

Als het niet lukt om af te zien van de standaard zonnepanelen dan kan ik dus kiezen om teveel te betalen voor de zonnepanelen of de warmte pomp |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Facerafter schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:32:
[...]

Prijs verschil online weet ik niet, weet ook niet zo goed waar ik dan naar moet kijken want ik heb verder ook geen type nummers. De standaard 180l heeft een intern buffervat en de 270l (280l gok ik dan ook?) heeft een extern buffervat. Ergens had ik wel gelezen dat het een NIBE warmtepomp zou worden maar niet welk model.

[...]

Ja zou ik het liefst ook doen... maar het grotere buffervat is een vereiste vanuit de woningborg vanwege de bad aansluiting. Er is nog wel de optie voor een Douchegoot WTW maar dan kunnen we ook niet de zandcement vloer in de badkamer laten vervallen en zitten we dus gebonden aan de standaard opstelling (die we juist niet willen). Verticale douche WTW heb ik naar gevraagd maar was niet mogelijk..

Als het niet lukt om af te zien van de standaard zonnepanelen dan kan ik dus kiezen om teveel te betalen voor de zonnepanelen of de warmte pomp |:(
Kun je uiteen zetten wat precies je plannen en meer/minderwerk opties zijn?
Waarom moet je bvb bij een casco badkamer een bad"punt" afnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:49:
[...]

Kun je uiteen zetten wat precies je plannen en meer/minderwerk opties zijn?
Waarom moet je bvb bij een casco badkamer een bad"punt" afnemen?
Bij de optie voor het bad (260 euro) zit de afvoer, aanvoer leidingen en een sparing in de vloerverwarming.
De optie van het 270l buffervat van 2750 zijn we in principe akkoord mee maar niet als ik dan nog is 3250 euro moet bijleggen voor 5 keer 300Wp panelen.

-----

Weet iemand waar het beschreven staat of waar ik moet zoeken om controleren dat je inderdaad 2 jaar hebt om het EPC doel te halen na afgifte van de bouwvergunning (zoals omschreven staat in https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Gewenste Nick schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:50:
Bij ons werd dit wel door de aannemer aangeboden en ook geeft de lichtstraat wel echt een bak extra licht tov de buren. Verder geen geluid bij regen. Ik vind de lichtstraat ook 1 van de topfeatures van ons huis.

Mocht je de optie hebben, dan zou ik het zeker doen.
Eens. Wij wilden het heel graag, maar de aannemer bood het niet als optie. We missen het nu niet echt, maar waren heel blij geweest als we het wel hadden gehad. Nadeel is overigens wel dat we dan geen zonnepanelen op de uitbouw hadden kunnen leggen. Dus in die zin is het nu dubbel voordelig: niet betaald voor de lichtstraat en wel opbrengst van de panelen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@kepler @lonehitman
Net Daikin gesproken. Het hele desinfectie programma staat dus gewoon uit geschakeld -O-

Heb meteen nagevraagd over de koel functie; Na activatie moet het gedurende 12 uur buiten boven de 20 graden zijn. Anders schakelt hij niet in.

Als het al 5 dagen minimaal 22 graden is en je schakelt hem in moet je alsnog 12 uur wachten.

[ Voor 51% gewijzigd door Toppe op 01-06-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:27
@Toppe @kepler maken jullie die grafiekjes met een slimme stekker o.i.d. of kun je direct inloggen via een IP adres o.i.d. in de Daikon om dat soort info te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:27
Toppe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:30:
@kepler @lonehitman
Net Daikin gesproken. Het hele desinfectie programma staat dus gewoon uit geschakeld -O-

Heb meteen nagevraagd over de koel functie; Na activatie moet het gedurende 12 uur boven de 20 graden zijn. Anders schakelt hij niet in.

Als het al 5 dagen minimaal 22 graden is en je schakelt hem in moet je alsnog 12 uur wachten.
Hoe bepaald die de temperatuur in dat geval? Ik heb hier 6 thermostaten, moeten ze dan allemaal >20 graden zijn? Kwestie van even los halen en in de zon leggen als je perse koeling wilt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:39:
@Toppe @kepler maken jullie die grafiekjes met een slimme stekker o.i.d. of kun je direct inloggen via een IP adres o.i.d. in de Daikon om dat soort info te zien?
Ik gebruik hiervoor Home Assistant met een Daikin add-on. De grafiekjes die @kepler post zitten er standaard in. Mocht je uitgebreidere willen zoals ik dan heb je ook nog eens InfluxDB en Grafana nodig.

offtopic:
Dit is de meest bruikbare informatie, verder heb je nog wat inzichten in storingen, ingelogd profiel en dat soort ongein.

Ik ben vooral benieuwd naar het energieverbruik over een jaar, ik kan via deze weg heel makkelijk zien dat wat WP exact verbruikt heeft aan verwarming en warmwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DC7j9DN-agUihiVsBipwMbYJXFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sVrRN7dN3dFc4p50COwBxTGQ.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQkHF17nLPmo8ZN-ZQb95cbyDH4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MpZLF8Ln69W7aBEtGXUsWVqY.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door Toppe op 01-06-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Hoe bepaald die de temperatuur in dat geval? Ik heb hier 6 thermostaten, moeten ze dan allemaal >20 graden zijn? Kwestie van even los halen en in de zon leggen als je perse koeling wilt? :P
Buitentemperatuur. Pas meteen het berichtje aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicDrive
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 23:27
[...]

[...]

Is dit project parkrijk (waddinxveen) wellicht? Wij zitten in hetzelfde schuitje. We zijn met enige tegenzin akkoord gegaan met het duurdere buffervat. Daardoor hebben we meer vrijheid mbt plaatsen zonnepanelen. De aangeboden zonnepanelen zijn namelijk rode in-dak panelen met een lagere opbrengst dan nu mogelijk is in vergelijking met zwarte of blauwe panelen. En voor de aangeboden prijs kunnen we een veelvoud achteraf zelf laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
@kepler @lonehitman

Heb meteen nagevraagd over de koel functie; Na activatie moet het gedurende 12 uur buiten boven de 20 graden zijn. Anders schakelt hij niet in.

Zodra ik hier de koeling aanzet dan begint hij direct met koelen.. hoe kan je het desinfectieprogramma inschakelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Zodra ik hier de koeling aanzet dan begint hij direct met koelen.. hoe kan je het desinfectieprogramma inschakelen?
Linker wiel draaien naar ‘Gebruikersprofiel’, linker wiel indrukken. Dan met rechts de code 5678 intikken en bevestigen met het rechter wiel tot je ‘Installateur’ ziet staan boven in.

Dan huisje drukken en met het linker wiel naar ‘Sanitaire warmwatertank’ en bevestigen met links. Als je een temperatuur ziet staan weer links draaien tot je bij ‘Desinfectie’ bent. Links drukken. Als hij op ‘Ja’ staat is het goed. Anders met de rechterknop op ja zetten :)

Als je de koeling handmatig aanzet start hij direct, alleen op automatisch wacht hij dus die 12 uur :)

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 01-06-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

[...]

[...]

Wij hadden deze ellende ook, standaard NIBE L/W pomp met 180l vat. Hebben er een 100 liter 'hotfill' boiler erbij moeten kopen á 2800 euro. Niets vermeld over de zonnepanelen en EPC berekening, dat is wel een goeie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@kepler @lonehitman
Het valt mij wel op dat je op zoveel punten iets tegenkomt, nu weer de desinfectie uitgeschakeld.

Hopelijk zijn jouw leveranciers niet maatgevend voor de anderen want ik denk niet dat iedereen er zo bovenop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:27:
[...]

Het valt mij wel op dat je op zoveel punten iets tegenkomt, nu weer de desinfectie uitgeschakeld.

Hopelijk zijn jouw leveranciers niet maatgevend voor de anderen want ik denk niet dat iedereen er zo bovenop zit.
Argument van de aannemer: als je de temperatuur niet verlaagd heb je geen legionella preventie nodig. 7(8)7

Maar ja, je mag er vanuit gaan dat ze weten wat ze doen maar de lijst met dingen die niet goed gaan wordt langer en langer.

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 01-06-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:42:
[...]

Ik gebruik hiervoor Home Assistant met een Daikin add-on. De grafiekjes die @kepler post zitten er standaard in. Mocht je uitgebreidere willen zoals ik dan heb je ook nog eens InfluxDB en Grafana nodig.

offtopic:
Dit is de meest bruikbare informatie, verder heb je nog wat inzichten in storingen, ingelogd profiel en dat soort ongein.

Ik ben vooral benieuwd naar het energieverbruik over een jaar, ik kan via deze weg heel makkelijk zien dat wat WP exact verbruikt heeft aan verwarming en warmwater.

[Afbeelding][Afbeelding]
Je kan trouwens via een esphome oplossing nog veel meer uitlezen, maar voor nu is dit genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69

[...]

Wacht even, jullie moeten een groter buffervat vanuit woningborg? Omdat jullie een bad nemen?
Wij nemen ook een bad, hebben ook een 180l buffervat, maar heb helemaal niets gehoord dat dan een 270l een vereiste is :?
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Facerafter
MicDrive schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:58:
[...]

Is dit project parkrijk (waddinxveen) wellicht? Wij zitten in hetzelfde schuitje. We zijn met enige tegenzin akkoord gegaan met het duurdere buffervat. Daardoor hebben we meer vrijheid mbt plaatsen zonnepanelen. De aangeboden zonnepanelen zijn namelijk rode in-dak panelen met een lagere opbrengst dan nu mogelijk is in vergelijking met zwarte of blauwe panelen. En voor de aangeboden prijs kunnen we een veelvoud achteraf zelf laten plaatsen.
Wel redelijk dichtbij maar nee :) toevallig ook Adriaan van Erk / Rehost Bouw als aannemer?
Als ik de zonnepanelen er niet afgepraat krijg dan nijg ik ook daar naar toe...
Fethoz69 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Wacht even, jullie moeten een groter buffervat vanuit woningborg? Omdat jullie een bad nemen?
Wij nemen ook een bad, hebben ook een 180l buffervat, maar heb helemaal niets gehoord dat dan een 270l een vereiste is :?
8)7
Zie https://www.woningborg.nl...geling-nieuwbouw-2020.pdf pagina 5, punt B
Bij 4 personen, een bad en geen douche WTW heb je 247 liter 'nuttige inhoud' nodig. Een vat van 180 liter op 55 graden heeft 216 liter nuttige inhoud (80% aftapbaarheid en 40 graden) dus heb je een vat nodig van iets meer dan 200 liter nodig volgens de woningborg als je een bad hebt en 3 slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Laatst online: 08:48
De aannemer geeft aan dat ze adviseren om geen vloerverwarming onder de keuken te plaatsen, omdat dit niet goed voor de keuken zou zijn of voor de apparatuur die warmte kwijt moet raken.

Is het niet zo dat je met LTV (lagetemperatuurverwarming) juist hier geen zorgen over hoeft te maken en dat je met het uitsparen van vloerverwarming op de plekken waar de keuken staat er alleen maar voor zorgt dat je in de toekomst daar dus geen vloerverwarming hebt mocht je een andere keukenindeling willen?

Hoe hebben andere dat hier aangepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Facerafter schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Wel redelijk dichtbij maar nee :) toevallig ook Adriaan van Erk / Rehost Bouw als aannemer?
Als ik de zonnepanelen er niet afgepraat krijg dan nijg ik ook daar naar toe...

[...]

Zie https://www.woningborg.nl...geling-nieuwbouw-2020.pdf pagina 5, punt B
Bij 4 personen, een bad en geen douche WTW heb je 247 liter 'nuttige inhoud' nodig. Een vat van 180 liter op 55 graden heeft 216 liter nuttige inhoud (80% aftapbaarheid en 40 graden) dus heb je een vat nodig van iets meer dan 200 liter nodig volgens de woningborg als je een bad hebt en 3 slaapkamers.
Ik kom op een nuttige inhoud uit van 198 liter.

180 liter x 0,8 = 144 liter. 144 liter x (55/40) = 198 liter

Edit: blijkbaar moet je 45/30 aanhouden en geen 55/40

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 01-06-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
Blik1984 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:10:
[...]

Ik kom op een nuttige inhoud uit van 198 liter.

180 liter x 0,8 = 144 liter. 144 liter x (55/40) = 198 liter

Edit: blijkbaar moet je 45/30 aanhouden en geen 55/40
Ik zat zelf gewoon in deze tabel te kijken Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfrHAXdhkpQ1OiRHGeFpmbiPYwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ASRQiFfXVVUDWSLEm4expq3M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
TRD07 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:51:
De aannemer geeft aan dat ze adviseren om geen vloerverwarming onder de keuken te plaatsen, omdat dit niet goed voor de keuken zou zijn of voor de apparatuur die warmte kwijt moet raken.

Is het niet zo dat je met LTV (lagetemperatuurverwarming) juist hier geen zorgen over hoeft te maken en dat je met het uitsparen van vloerverwarming op de plekken waar de keuken staat er alleen maar voor zorgt dat je in de toekomst daar dus geen vloerverwarming hebt mocht je een andere keukenindeling willen?

Hoe hebben andere dat hier aangepakt?
Ik heb LTV met een tegelvloer en de vloer is steenkoud zelfs als de verwarming aan staat ik kan me dus niet voorstellen dat het schadelijk is voor de keuken. Wij hebben het in de hele keuken liggen.

Dat is trouwens wel jammer aan LTV,
; geen warme voetjes vergeleken met ouderwetse vloerverwarming. Zit nog steeds vast aan sloffen dragen in huis 8)7 . Wel lekker koel in de zomer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 17:05
Toppe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:39:
[...]
Argument van de aannemer: als je de temperatuur niet verlaagd heb je geen legionella preventie nodig. 7(8)7

Maar ja, je mag er vanuit gaan dat ze weten wat ze doen maar de lijst met dingen die niet goed gaan wordt langer en langer.
Laat ik hem omdraaien: als de temperatuur toch altijd al 60C is, waarom zet je hem dan uit? Hij slaat dan toch niet aan... :+ Denk ook wel dat je als aannemer mag verwachten dat mensen er later dingen aan gaan veranderen. Dus als je zoiets uitzet moet je het ook wel melden.

Lees nu al een klein jaar mee en het blijft me toch steeds verbazen hoe vaak er iets mis gaat bij de professionals.

[ Voor 11% gewijzigd door keeperson op 02-06-2022 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
keeperson schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:37:
[...]

Laat ik hem omdraaien: als de temperatuur toch altijd al 60C is, waarom zet je hem dan uit? Hij slaat dan toch niet aan... :+ Denk ook wel dat je als aannemer mag verwachten dat mensen er later dingen aan gaan veranderen. Dus als je zoiets uitzet moet je het ook wel melden.

Lees nu al een klein jaar mee en het blijft me toch steeds verbazen hoe vaak er iets mis gaat bij de professionals.
Denk dat 99% van de nieuwbouw kopers nooit aan de instellingen van de wp gaan komen, naast de thermostaat. Dus zal het daarmee ook geen probleem zijn.
De mening van de mensen die dit topic bezoeken is natuurlijk wel erg biased.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Z___Z schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:59:
[...]

Denk dat 99% van de nieuwbouw kopers nooit aan de instellingen van de wp gaan komen, naast de thermostaat. Dus zal het daarmee ook geen probleem zijn.
De mening van de mensen die dit topic bezoeken is natuurlijk wel erg biased.
Deze optie staat vanuit de fabriek al standaard ingeschakeld en er is geen enkele aanleiding om dit uit te schakelen, ook niet om een bepaald programma of wat dan ook uit te proberen.

Hoe dan ook: Dit is doelbewust gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48
Toen de bouw van onze woning begon kregen we een indicatie dat de verwachte oplevering in Q1 2023 zou plaatsvinden, mogelijk met uitloop naar Q2 vanwege de onzekere situatie wat betreft arbeidskrachten en materiaalleveringen.

Nu hebben we echter ook een aankondiging gekregen dat het hoogste punt waarschijnlijk half/eind juni bereikt gaat worden. Het komt op mij over dat ze dan vooruitlopen op het opleverschema, maar onze contactpersoon wil daar niks over zeggen ondanks dat het alleen maar een vraag is voor een betere indicatie.

Gezien er hier ook tweakers tussen zitten die het bouwproces hebben afgerond, wat is jullie ervaring met de tijdspanne tussen bereiken van het hoogste punt en uiteindelijke oplevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Krijgertje1979 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:42:
Toen de bouw van onze woning begon kregen we een indicatie dat de verwachte oplevering in Q1 2023 zou plaatsvinden, mogelijk met uitloop naar Q2 vanwege de onzekere situatie wat betreft arbeidskrachten en materiaalleveringen.

Nu hebben we echter ook een aankondiging gekregen dat het hoogste punt waarschijnlijk half/eind juni bereikt gaat worden. Het komt op mij over dat ze dan vooruitlopen op het opleverschema, maar onze contactpersoon wil daar niks over zeggen ondanks dat het alleen maar een vraag is voor een betere indicatie.

Gezien er hier ook tweakers tussen zitten die het bouwproces hebben afgerond, wat is jullie ervaring met de tijdspanne tussen bereiken van het hoogste punt en uiteindelijke oplevering?
Dit hangt af van meer factoren zoals bouw wijze, gebruikte materialen en meer/minder werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
En vergeet de aansluiting op water/riool/electra niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
millerman_sf schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:59:
Precies dit, aannemer heeft hier soms weinig invloed op. Projecten blijven soms maanden niet opgeleverd doordat infra nog gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 15:55

Casco bouw en afbouw kosten ongeveer even veel tijd (bij traditionele bouw) obv mijn beperkte ervaring.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zo, weer even in mijn nieuwe huis geweest. Erg tevreden en weinig vertraging (verwacht) alleen met een Siemens oven. Oplevering verwacht over 1 maand :) Hierbij wat impressie foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Af3wyGceOKsCLB09cCwE8ynkqMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1QkgRQeyZZ8R5pKkTpC0502.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSqtvphPOeeXnGnq2u_yMBawBBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQ7C0WFQA6tt4j2b8mhY5VKx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdD9R-aJXU7p_K5411e1lWrpRVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1ySLTm95JCccnpvU72wU0Gc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7vgAn6wVkrxbZ9WF0qCOIJyWIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paJmDV7qqflCpdLMcq3BO4hR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-ew5GfOcrZTYS6DFuM6I_vH_5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLTvzQduPbpFPSdih9ak7W2F.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfgMkcmDB4Rqr3pn8jmsgUySeBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h60d3VduklLj6g0G4Rq1vRnr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIa7txFz_uMHYpTRTOhitbtFyCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbmhcHT1Y9XljdTcSt1qz61e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
millerman_sf schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:59:
Kan zo 3 maanden vertraging opleveren.

Praktijkervaring; je gaat echt geen datum van ze krijgen tot het aller-aller-laatste moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:12
JohnStaakke schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:54:
[...]

Kan zo 3 maanden vertraging opleveren.

Praktijkervaring; je gaat echt geen datum van ze krijgen tot het aller-aller-laatste moment.
En houd rekening met de zogenaamde 80/20-regel: 80% procent gebeurt in de eerste 20% van de tijd, en de overige 20% gebeurt in de overige 80% van de tijd. Het lijkt in het begin dus heel snel te gaan, maar er moet na de ruwbouw nog een hoop gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:48

Bij ons is de bouw gaande vanuit een project.

Tijdens verkoop (oktober '20-maart '21): het wordt oktober volgend jaar (2022),
Tijdens tekenen (april-mei '21): het wordt juli volgend jaar (2022)
Een maand geleden: meest gunstige prognose is oktober 2022

Redenen hier al genoemd ook. Van buiten lijkt het hard te gaan, voorkant klaar, achterkant op de helft. Binnenwanden staan, vloerverwarming ligt er en elektra/muurafwerking is gaande. Echter: wij zijn huis 2 in rij van 14 dus loopt het wat voor en binnenterrein moet ook nog.

Waarom de vertraging?
- COVID
- Materiaal
- Mensen

En dus de aansluitingen op elektra/water en riool.
Je weet het pas zeker als de aannemer het zegt en tot die tijd blijft het allemaal enigszins een prognose.
Daarbij: werkbare dagen blabla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan

Wij hebben onlangs de planning ontvangen. Deze week zijn ze bezig met "Ruwe zoldervloer gereed". Zoals je in de planning ziet wordt de dak/woning pas over 18 (!) weken waterdicht gemaakt, terwijl de zolderverdieping er deze week al staat.

Planning:
Week 22: Ruwe zoldervloer gereed
Week 28: Waterdicht maken platte daken aan- en uitbouwen
Week 40: Waterdicht dak woning
Week 42: Ruwbouw gevels beganegrond
Week 43: Ruwbouw gevels verdieping
Week 45: Aanbrengen dekvloeren
Week 5: Stuc, spuitwerk en tegelwerk
Week 9: Oplevering woning

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 02-06-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Facerafter schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:26:
[...]

Ik zat zelf gewoon in deze tabel te kijken [Afbeelding]
Dit plaatje geeft mij een beetje een angstig onderbuikgevoel. Wij krijgen een boilervat van 165 liter maar hebben een bad + 3 slaapkamers boven, we zijn wel maar met zijn tweeen. Hebben het nagevraagd bij de aannemer maar het vergroten van het boilervat was geen optie.

Gaat dit problemen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverMane
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 14:59
PrixV schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:52:
[...]

Dit plaatje geeft mij een beetje een angstig onderbuikgevoel. Wij krijgen een boilervat van 165 liter maar hebben een bad + 3 slaapkamers boven, we zijn wel maar met zijn tweeen. Hebben het nagevraagd bij de aannemer maar het vergroten van het boilervat was geen optie.

Als er onder woningborg wordt gebouwd dan is het aantal personen bepaald door het aantal slaapkamers +1, dus mag jij als je een bad heb een boilerinhoud van minimaal 226 liter verwachten.

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:52:
[...]

Naast wat @SilverMane zegt heb je bij gezinsuitbreiding dan wel een krappe watervoorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Wij hebben van 150 liter naar 200 liter geupgrade, groter was niet mogelijk (terwijl we dat wel wilde) omdat er geen ruimte zou zijn voor een grotere boiler.

Pagina: 1 ... 123 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.