Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:23
sertechaun schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:25:
Vandaag een gesprek gehad met de makelaar van een nieuwbouwproject in Zaandam. Ben aan de ene kant blij dat we zijn ingeloot voor eentje en financieel gezien lijkt het ook allemaal te kunnen.
Maaaarr... krijg ik te horen dat de bouw 2,5 jaar kan duren dus oplevering waarschijnlijk begin 2025. Het is dan wel zo'n woon blok met eengezinswoningen en een appartementencomplex dus het moet vast allemaal eerst af voordat kan worden opgeleverd, maar 2,5 jaar is zo'n eind ver... Dan heb je te maken met 30 maanden dubbele lasten. :'( :'(

Project is trouwens https://oostzijderpark.nl/aanbod/te-koop/bc/
Damn, dat zijn stevige prijzen voor die vierkante meters.
5,5t voor 135m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:44:
[...]

Damn, dat zijn stevige prijzen voor die vierkante meters.
5,5t voor 135m².
Maar je ziet wel meteen de optielijst: https://oostzijderpark.nl...oostzijderpark-220505.pdf (y)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
@sertechaun Dat is flink lang inderdaad. Bij ons is de prognose ook zoiets, eveneens vanwege een appartementencomplex dat bij de fase hoort. Weet je al wanneer de overdracht van de grond is? Dan pas gaan de dubbele lasten in.

Heb je al een hypotheekadviseur gesproken? Je kan soms een deel van de dubbele lasten meefinancieren in je hypotheek, en je huidige lasten kunnen soms ook nog omlaag (bijvoorbeeld door een deel aflossingsvrij te maken, als dat niet al was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
De appartementen van ons project werden los opgeleverd, anders zaten wij ook makkelijk aan of over de 2,5 jaar voor het totale traject. Dat moet wel kunnen, hier konden ze de bouwhekken verplaatsen en de keet stond dan niet in de weg voor oplevering van de huizen. Dat zal niet overal kunnen, dan nog los van eventuele klachten van geluidsoverlast van de nieuwe bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
sertechaun schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:25:
Vandaag een gesprek gehad met de makelaar van een nieuwbouwproject in Zaandam. Ben aan de ene kant blij dat we zijn ingeloot voor eentje en financieel gezien lijkt het ook allemaal te kunnen.
Maaaarr... krijg ik te horen dat de bouw 2,5 jaar kan duren dus oplevering waarschijnlijk begin 2025. Het is dan wel zo'n woon blok met eengezinswoningen en een appartementencomplex dus het moet vast allemaal eerst af voordat kan worden opgeleverd, maar 2,5 jaar is zo'n eind ver... Dan heb je te maken met 30 maanden dubbele lasten. :'( :'(

Project is trouwens https://oostzijderpark.nl/aanbod/te-koop/bc/
Weet je het aantal bouwdagen vanuit de KAO. Dan kun je al een iets betere inschatting maken van hoeveel het daadwerkelijk is, als je uitgaat van 180 dagen per jaar. Bij ons zijn het 290 bouwdagen, dus dat zou dan ongeveer 1.5 jaar betekenen vanaf aanvang bouw. Maar de realiteit is eerder dat ze het zo snel mogelijk opleveren en door willen met andere projecten, en dan zou de oplevering ongeveer binnen 1 jaar zijn. Verder kun je dubbele lasten, indien de financiële situatie het toelaat, gewoon meefinancieren. Wij hebben bijvoorbeeld 10k aan dubbele lasten mee laten financieren. Vergeet verder ook niet dat je HRA krijgt over die dubbele lasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Omgevingsvergunning opvragen was weer een goede tip van de mede-Tweakers (y) 8) Heerlijk om echt alle details zoals warmtepomp, afwerking, materialen e.d. te kunnen uitpluizen. Reden van aanvraag was vooral de onduidelijkheid over pv-panelen. Ons huis is BENG en ik was benieuwd of ik hem naar nul-op-de-meter kan krijgen.

Standaard hebben we 5 geïntegreerde 350 Wp/panelen. Ligging op het noorden.

Uit de berekening:
Elektriciteitsgebruik op de meter
- gebouwgebonden installaties 3.575 kWh
- niet gebouwgebonden installaties 2.600 kWh
- opgewekte elektriciteit 1.135 kWh

totaal
5.040 kWh

Als ik dan vervolgens de volgende uitleg erbij pak, lijkt het NOM doel nog wat verder weg dan ik dacht:
Een nul-op-de-meter woning wekt zowel de gebouwgebonden als de gebruikersgebonden energie zelf op. Per jaar wordt er minstens net zoveel gebouwgebonden energie opgewekt als nodig is bij een normaal leefpatroon. En er dient minimaal de volgende aanvullende capaciteit te zijn om de gebruikersgebonden energie op te wekken:

• 3.150 kWh in geval van een vrijstaande of half vrijstaande huis, of
• 2.700 kWh voor een rijtjeshuis, of
• 1.780 kWh als het een appartement betreft.
bron: Woonnu

Naast de 2700kwh gebruikersgebonden energie, zullen we voor NOM ook nog 2440kwh extra aan gebouwgebonden energie moeten opwekken. Toch?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
Rouske schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:30:
[...]

Bij scenario 1 hoef je toch helemaal niet constant ramen open te hebben :?
Ze kunnen toch gewoon de dakdoorvoer (aanzuigkant) met (flex)pijp doorzetten naar de toevoer ventielen en dan de MV box alleen op de afvoer ventielen aansluiten en op dak uitblazen. Ik zou om verduidelijking vragen hoe dat er precies uit gaat zien en op papier laten bevestigen.
Maar dan heb je toch geen toevoer van verse lucht in je woning? Er zijn immers geen ventilatieroosters e.d. aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:44
Ascension schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Maar dan heb je toch geen toevoer van verse lucht in je woning? Er zijn immers geen ventilatieroosters e.d. aanwezig.
Als je alleen afzuigt moet de lucht ergens vandaan komen, dan komt het vanzelf wel door de de toevoer ventielen ivm onderdruk in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sertechaun
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:59
Facerafter schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:37:
[...]

Is dat echt de prognose voor de oplevering of is het de uiterst mogelijke datum?
In de KAO staat bij ons ook een deadline van 365 werkbare werkdagen, met alle vakantie dagen, etc. kom je dan al uit op 180 dagen werkbare werkdagen per jaar. Dus vanaf de start van de bouw hebben ze 2 jaar de tijd als het weer ook nog is niet tegen zit. Terwijl de prognose voor oplevering ongeveer een jaar is na de start.
Recht vanuit de makelaar:
De bouwperiode zal rond de 2,5 jaar tot 3 jaar zijn. Dit komt overeen met 500-550 werkbare werkdagen.
Overdracht grond zou ook plaats vinden eind 2022.

Dit is wel misschien een deal breaker voor mij. Zeker als de woningmarkt niet meer zo rap zal stijgen of juist wel licht dalen aanstaande 2 jaar denk ik dat ik beter op een goeie deal kan wachten. Zucht, zo vermoeiend dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
sertechaun schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:08:
[...]

Recht vanuit de makelaar:

[...]

Overdracht grond zou ook plaats vinden eind 2022.

Dit is wel misschien een deal breaker voor mij. Zeker als de woningmarkt niet meer zo rap zal stijgen of juist wel licht dalen aanstaande 2 jaar denk ik dat ik beter op een goeie deal kan wachten. Zuch, zo vermoeiend dit.
Voor mij klinkt dat dus niet als echt een prognose voor de oplevering maar gewoon 'we hebben 2,5 tot 3 jaar de tijd om het bouwen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Facerafter schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:26:
[...]

Voor mij klinkt dat dus niet als echt een prognose voor de oplevering maar gewoon 'we hebben 2,5 tot 3 jaar de tijd om het bouwen'.
Ik denk niet dat ze een prognose kunnen geven. Enerzijds omdat er heel veel vacatures open staan en anderzijds omdat de leveringen van de materialen niet meer gegarandeerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
En wat makelaars voorspiegelen is toch atijd te positief bij nieuwbouw. Onze huidige aannemer heeft daar ook over verteld. Makelaars doen een prognose, vervolgens voelt het voor kopers als vertraging als er een echte eerste prognose vanuit de bouw komt en is iedereen teleurgesteld. Bij nieuwe projecten geven ze geen prognose meer vooraf, alleen de werkbare dagen. Niet tof, maar snap het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07
Bij ons is het juist andersom, de makelaar zegt Q3 2023, de bouwer zegt dat ze Q1 2023 misschien nog wel gaan halen... Ik hou het zelf maar op eind Q2...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
rubenos schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:48:
Omgevingsvergunning opvragen was weer een goede tip van de mede-Tweakers (y) 8) Heerlijk om echt alle details zoals warmtepomp, afwerking, materialen e.d. te kunnen uitpluizen. Reden van aanvraag was vooral de onduidelijkheid over pv-panelen. Ons huis is BENG en ik was benieuwd of ik hem naar nul-op-de-meter kan krijgen.

Standaard hebben we 5 geïntegreerde 350 Wp/panelen. Ligging op het noorden.

Uit de berekening:
Elektriciteitsgebruik op de meter
- gebouwgebonden installaties 3.575 kWh
- niet gebouwgebonden installaties 2.600 kWh
- opgewekte elektriciteit 1.135 kWh

totaal
5.040 kWh

Als ik dan vervolgens de volgende uitleg erbij pak, lijkt het NOM doel nog wat verder weg dan ik dacht:

[...]

bron: Woonnu

Naast de 2700kwh gebruikersgebonden energie, zullen we voor NOM ook nog 2440kwh extra aan gebouwgebonden energie moeten opwekken. Toch?
Wat je zegt klopt wel ongeveer. Vergeet niet dat dit om gemiddeldes gaat ten behoeve van een berekening om te voldoen aan het bouwbesluit.
In de praktijk maakt het nogal wat verschil of je alleen in het huis woont of met een gezin met kinderen. Ook maakt veel verschil of je al een elektrisiche auto rijdt. En vergeet tenslotte niet om ook de oriëntatie van zonnepanelen mee te nemen in de afwegingen. Het gaat niet alleen om NOM maar je wilt ook je opwek zo veel mogelijk over de dag spreiden als je zo min mogelijk gebruik wilt maken van het energienet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Afas schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Wat je zegt klopt wel ongeveer. Vergeet niet dat dit om gemiddeldes gaat ten behoeve van een berekening om te voldoen aan het bouwbesluit.
In de praktijk maakt het nogal wat verschil of je alleen in het huis woont of met een gezin met kinderen. Ook maakt veel verschil of je al een elektrisiche auto rijdt. En vergeet tenslotte niet om ook de oriëntatie van zonnepanelen mee te nemen in de afwegingen. Het gaat niet alleen om NOM maar je wilt ook je opwek zo veel mogelijk over de dag spreiden als je zo min mogelijk gebruik wilt maken van het energienet.
Klopt. Ook zijn wij zelf energiezuinig en gaan wij bij bijna al onze nieuwe apparatuur voor een hoog energielabel. Dat zal helpen om “echt” nul-op-de meter te behalen.

Maar zoals ik het begrijp doet dat er niet toe voor NOM als energielabel (wat mij naast de energierekening ook nog een lagere rente oplevert). Je moet dan bij een tussenwoning 2700kwh opwekken aan niet-gebouw gebonden energie. Ook al gebruik je meer of minder.

Daarnaast zal ik dus dat ik nog een flink deel gebouwgebonden moet dekken met pv-panelen. Of kan dit sowieso pas bepaald worden als we er eenmaal wonen? Lastige is dandat ik vanwege de geïntegreerde pv-panelen nu al moet gaan besluiten wat ik nodig heb voor NOM.

Mogelijkheden om zonnepanelen uit te breiden zijn helaas beperkt doordat er op ons dak op het zuiden geen zonnepanelen mogen van de welstand/gemeente.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kw_nl schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:51:
Bij ons is het juist andersom, de makelaar zegt Q3 2023, de bouwer zegt dat ze Q1 2023 misschien nog wel gaan halen... Ik hou het zelf maar op eind Q2...
Bij ons ook, makelaar gaf bij ons ook aan dat het hoogstwaarschijnlijk pas Q4-2023 opgeleverd zou worden. Inschatting van de bouwer zelf is vooralsnog Q2-2023. Aangezien de gemiddelde bouwtijd van deze bouwer 10-12 maanden is en ze deze week beginnen heb ik goede hoop op Q2-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritta
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 09:11
jugger naut schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Als je alleen afzuigt moet de lucht ergens vandaan komen, dan komt het vanzelf wel door de de toevoer ventielen ivm onderdruk in je woning.
Ben zelf totaal niet technisch maar het lijkt mij wel aannemelijk dat al de buizen voor afvoer toch ergens voor frisse lucht zouden moeten kunnen zorgen, al zal het zeker niet optimaal zijn.

We gaan in gesprek met de aannemer vragen om zoveel mogelijk technische info mbt de oplossing en ook wat voor eventuele afspraken we kunnen maken en alles goed op papier te hebben om niet 'onderaan de stapel' te komen...

Een ander idee waar ik over nadacht: Hoe specifiek moet het merk/type van een WTW box aansluiten op de leidingen in het pand? Als ik een willekeurige WTW box online opzoek kost deze tussen de 2-3k. Als ik hierin een afspraak maak met de aannemen om het juiste type te zoeken (en hopelijk te vinden) waarin we kosten bijvoorbeeld delen. Kan dit zorgen voor een snellere oplevering waar ik dus niet (in Scenario 2) nog een aantal maanden dubbele lasten heb . Ik kan 3 maanden dubbele lasten betalen, in die tijd kan ik ook een WTW box aanschaffen en wel in het nieuwe huis zitten.

Hoe zien jullie deze?

Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
rubenos schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Klopt. Ook zijn wij zelf energiezuinig en gaan wij bij bijna al onze nieuwe apparatuur voor een hoog energielabel. Dat zal helpen om “echt” nul-op-de meter te behalen.

Maar zoals ik het begrijp doet dat er niet toe voor NOM als energielabel (wat mij naast de energierekening ook nog een lagere rente oplevert). Je moet dan bij een tussenwoning 2700kwh opwekken aan niet-gebouw gebonden energie. Ook al gebruik je meer of minder.

Daarnaast zal ik dus dat ik nog een flink deel gebouwgebonden moet dekken met pv-panelen. Of kan dit sowieso pas bepaald worden als we er eenmaal wonen? Lastige is dandat ik vanwege de geïntegreerde pv-panelen nu al moet gaan besluiten wat ik nodig heb voor NOM.

Mogelijkheden om zonnepanelen uit te breiden zijn helaas beperkt doordat er op ons dak op het zuiden geen zonnepanelen mogen van de welstand/gemeente.
Waarom kijk je naar het label en niet gewoon naar wat je wilt bereiken? Het label is toch geen doel op zichzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:39
@Farmerwood @Pannencouque

Jullie geven aan dat de kwaliteit van behang bij Maxdebehanger niet top was, en dat verwacht werd dat behangklaar opgeleverd zou worden.

Zijn jullie er ontevreden over? Wij zijn aan het twijfelen om het bij maxdebehanger of bij onze aannemer te laten doen. het scheelt een goeie 2500 euro dus het mag ook best ietsje minder zijn.

Ik zou graag weten waarom jullie het prima maar niet top noemen :)

Grappig om te zien dat er zo veel mensen uit lent en omstreken hier op het forum zitten!

[ Voor 4% gewijzigd door Qupie1 op 24-05-2022 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
rubenos schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Als het je om het NOM label gaat, verwacht ik dat je voldoende op moet wekken om zowel het gebouwgebonden als niet gebouwgebonden verbruik volledig te compenseren. Want anders is het huis niet nul op de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:51
Qupie1 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:53:

Jullie geven aan dat de kwaliteit van behang bij Maxdebehanger niet top was, en dat verwacht werd dat behangklaar opgeleverd zou worden.

Zijn jullie er ontevreden over? Wij zijn aan het twijfelen om het bij maxdebehanger of bij onze aannemer te laten doen. het scheelt een goeie 2500 euro dus het mag ook best ietsje minder zijn.

Grappig om te zien dat er zo veel mensen uit lent en omstreken hier op het forum zitten!
Hier zijn ze 2 weken geleden bezig geweest.
Ik ben wel tevreden over het resultaat. Er zijn altijd plekjes wat wellicht net iets strakker had gekund, maar vraag me af of je dat ergens anders waar je 5 euro per m2 meer betaald niet hebt.

Wij hebben betonnen wanden en op een paar plekken zaten er iets van puntjes in het beton, dat zie je helaas ook nog met het renovlies erover heen. Maar daarover waren we bij het inmeten al gewaarschuwd.

Ik kan ze aanbevelen. Prijs is tegenwoordig 15 euro p/m2 renovliezen en wit sauzen. En meerprijs om kamers in een kleur te sauzen is 7,50 p/m2 incl. verf.

Edit: en inderdaad, je moet wel nog wat afval opruimen, dat nemen ze niet mee.

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 24-05-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Deleon78 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Waarom kijk je naar het label en niet gewoon naar wat je wilt bereiken? Het label is toch geen doel op zichzelf?
Omdat ik dan ook 20 jaar lang een lagere rente heb.
Klein verschil overigens, dus belangrijkste is het verbruik zoals ik het graag wil. Zoals jij zegt. Maar als ik toch bezig ben met extra pv-panelen leek NOM mij het onderzoeken waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 19:31
Fritta schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:45:
[...]

......

Een ander idee waar ik over nadacht: Hoe specifiek moet het merk/type van een WTW box aansluiten op de leidingen in het pand? Als ik een willekeurige WTW box online opzoek kost deze tussen de 2-3k. Als ik hierin een afspraak maak met de aannemen om het juiste type te zoeken (en hopelijk te vinden) waarin we kosten bijvoorbeeld delen. Kan dit zorgen voor een snellere oplevering waar ik dus niet (in Scenario 2) nog een aantal maanden dubbele lasten heb . Ik kan 3 maanden dubbele lasten betalen, in die tijd kan ik ook een WTW box aanschaffen en wel in het nieuwe huis zitten.

Hoe zien jullie deze?

Dan zou ik eerder voor een minderwerk constructie gaan waarbij ze de WTW weglaten en je zelf verantwoordelijk bent voor het plaatsen van dat ding. Waarschijnlijk beginnen ze te koeren dat dat niet kan ivm woningborg en weet ik het wat allemaal niet meer, maar kijk dan even hoe mensen van hun schaampanelen zijn afgekomen.

Een installateur/hoofdaannemer zal ook nooit garantie geven op een box van een derde, terwijl als je een derde de box zal aansluiten hij de debieten ook juist kan instellen op de diameter van de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Weet even niet meer 100% precies wat ik toen gezegd heb, maar onder de streep zijn we tevreden.
Hier en daar wat oneffenheden zoals bultjes onder het renovlies, maar verder zit het er strak op.

Maar je moest dus wel zelf het afval opruimen en de tientallen mesjes van de vloer rapen die ze hadden laten liggen. Was duidelijk vermeld, maar niet bij iedereen in de wijk blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 23:46
Vandaag is de fase na ons in de verkoop gegaan. Wij hebben onze woning in oktober 2021 gekocht voor 690K (zonder opties), in de nieuwe fase staat precies dezelfde woning met 25m2 minder grond en een tuin op het oosten i.p.v. het westen voor 795K (105K meer dus) te koop! Er zijn halfjaren waarin ik minder heb verdient 8)7 Blijkbaar zijn de nieuwbouwprijzen nog behoorlijk aan het stijgen (n=1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
Fritta schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:45:
[...]
Ben zelf totaal niet technisch maar het lijkt mij wel aannemelijk dat al de buizen voor afvoer toch ergens voor frisse lucht zouden moeten kunnen zorgen, al zal het zeker niet optimaal zijn.

We gaan in gesprek met de aannemer vragen om zoveel mogelijk technische info mbt de oplossing en ook wat voor eventuele afspraken we kunnen maken en alles goed op papier te hebben om niet 'onderaan de stapel' te komen...

Hoe zien jullie deze?

Als je WTW krijgt, dan heb je inblaas ventielen en afvoer ventielen door het huis zitten. Meestal in de woonkamer inblaas en dan in keuken en toilet afvoer. Slaapkamers inblaas en badkamer/apart toilet afvoer.
Het zal zeker niet optimaal zijn, maar alles beter dan wachten op een WTW waar de levertijd onbekend van is... en tot die tijd niet je nieuwe huis opgeleverd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:43
Blik1984 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Verder kun je dubbele lasten, indien de financiële situatie het toelaat, gewoon meefinancieren. Wij hebben bijvoorbeeld 10k aan dubbele lasten mee laten financieren. Vergeet verder ook niet dat je HRA krijgt over die dubbele lasten.
Hoe zit het eigenlijk met je rente die je ontvangt over je bouwdepot, heeft dat nog weer invloed op je HRA?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blik1984
Agostino schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:07:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met je rente die je ontvangt over je bouwdepot, heeft dat nog weer invloed op je HRA?
Meestal wordt dat verrekend met elkaar, en krijg je dus enkel HRA op je daadwerkelijk betaalde rente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Tompouce schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:35:
Vandaag is de fase na ons in de verkoop gegaan. Wij hebben onze woning in oktober 2021 gekocht voor 690K (zonder opties), in de nieuwe fase staat precies dezelfde woning met 25m2 minder grond en een tuin op het oosten i.p.v. het westen voor 795K (105K meer dus) te koop! Er zijn halfjaren waarin ik minder heb verdient 8)7 Blijkbaar zijn de nieuwbouwprijzen nog behoorlijk aan het stijgen (n=1).
Bij ons hetzelfde verhaal. Wij hebben tuin ZZW met eigen pp op mandelig terrein, gekocht eind 2020. Huizen die nu in de verkoop staan van gelijke omvang, locatie vergelijkbaar (m.i. iets slechter), maar tuin NNW of OZO, 35m2 kleiner perceel en zonder eigen pp gaan voor 100-150k meer weg. Gaat nergens over 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Greebs schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:05:
[...]

Bij ons hetzelfde verhaal. Wij hebben tuin ZZW met eigen pp op mandelig terrein, gekocht eind 2020. Huizen die nu in de verkoop staan van gelijke omvang, locatie vergelijkbaar (m.i. iets slechter), maar tuin NNW of OZO, 35m2 kleiner perceel en zonder eigen pp gaan voor 100-150k meer weg. Gaat nergens over 8)7
Tegelijkertijd kan dit ook een signaal van komende problemen op de nieuwbouwmarkt zijn. Voor een deel pakt de ontwikkelaar extra winst maar een flink deel zal ook met gestegen materiaalprijzen te maken hebben (en wat de gek er voor geeft). Als de materiaalprijzen door stijgen en mensen straks door de gestegen rente minder kunnen gaan lenen, kan er vrij snel een situatie ontstaan dat er te weinig marge over blijft voor een rendabele ontwikkeling. Dat kan dan weer gaan leiden tot nog verdere stagnatie in de productie van nieuwe woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De bouw heeft in de eerste jaren van het vorige decennia wel geleerd dat een opdracht aannemen een risico heeft wanneer je het pas over 18-24 maanden gaat opleveren. Er is nu enorm veel onzekerheid en ik snap wel dat ze uitgaan van worst-case, zeker gezien consumenten toch wel betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:08:
De bouw heeft in de eerste jaren van het vorige decennia wel geleerd dat een opdracht aannemen een risico heeft wanneer je het pas over 18-24 maanden gaat opleveren. Er is nu enorm veel onzekerheid en ik snap wel dat ze uitgaan van worst-case, zeker gezien consumenten toch wel betalen..
De vraag is of de consumenten kunnen blijven betalen of dat dat om gaat slaan als de financiering lastiger te krijgen is. Bij-effect gaat (wederom) zijn dat het verschil tussen de have's en have not's toe zal gaan nemen. Als de financieringsruimte af neemt, wordt financiële ondersteuning van ouders en familie nog belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Vanochtend de bekende fornuisgroep-hoort-niet-in-een-3-fase-meterkast-thuis-discussie gevoerd met de elektricien. De man snapte niet hoe wattages, volt en ampère werkte, wilde niet luisteren en deed het altijd zo 'en het wordt gewoon goedgekeurd'. Gelukkig stond de kopersbegeleider erbij en heb ik '7,6kWh / krachtgroep' gewoon op de meerwerklijst staan. Werd een vervelend gesprek.

Uurtje later gaf de kopersbegeleider aan dat de elektricien had toegegeven dat ik 'in theorie wel gelijk had, maar dat het in de praktijk nooit voorkomt dat iemand 4 pannen water op vol vermogen gaat koken' :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vandaag twee heren over de vloer gehad vanwege de ruiten die verkeerd om zitten.

Er zitten ook nog wat krassen in de kozijnen waar ze fotos van moesten hebben dus meteen de kozijnen schoon gemaakt. Die zijn zó gehavend dat er waarschijnlijk maar één ding op zit: vervangen van alle achter deuren :')

Gelukkig wil de kozijnen leverancier het oplossen en gaat zelf de discussie met de aannemer aan om ons niet nog meer werk te geven!

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 25-05-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:38
millerman_sf schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:17:
Vanochtend de bekende fornuisgroep-hoort-niet-in-een-3-fase-meterkast-thuis-discussie gevoerd met de elektricien. De man snapte niet hoe wattages, volt en ampère werkte, wilde niet luisteren en deed het altijd zo 'en het wordt gewoon goedgekeurd'. Gelukkig stond de kopersbegeleider erbij en heb ik '7,6kWh / krachtgroep' gewoon op de meerwerklijst staan. Werd een vervelend gesprek.

Uurtje later gaf de kopersbegeleider aan dat de elektricien had toegegeven dat ik 'in theorie wel gelijk had, maar dat het in de praktijk nooit voorkomt dat iemand 4 pannen water op vol vermogen gaat koken' :')
Herkenbaar, vooral dat 'en het wordt gewoon goedgekeurd'. Ik had zo'n "goedkeur" sticker in de meterkast zitten, ondanks een aardlek waar 5 groepen achterzaten. Maar ja dat krijg je als de plaatsing en de keuring door hetzelfde bedrijf gedaan mag worden :(

Dat hebben ze in BE dan net iets beter geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
millerman_sf schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:17:

Hier maak ik me ook nog wel zorgen om :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da1roy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-04-2023
Wij hebben een Bora en Bora zelf geeft aan dat het niet eens kan alles op de hoogste stand.
Als reactie op 4 pannen vol vermogen.

Zie reactie Bora:

Twee fase kookgroep is voldoende.
Alle vier de kookzones op de hoogste stand: 9 is niet mogelijk, ook niet op drie fase.
Als één kookzone op stand 9 staat dan regelt de inductiemodule de andere zone naar max stand 5. Dus één zone links en één zone rechts kunnen de zones wel allebei op stand 9.

In het kort:

Per stop(meterkast) 16 ampère kan belast worden tot 235 Volt x 16 ampère = 3.7kW
XPURE heeft voor 2100Watt en op Power 3000Watt voor elke zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
da1roy schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:03:
Wij hebben een Bora en Bora zelf geeft aan dat het niet eens kan alles op de hoogste stand.
Als reactie op 4 pannen vol vermogen.

Zie reactie Bora:

Twee fase kookgroep is voldoende.
Alle vier de kookzones op de hoogste stand: 9 is niet mogelijk, ook niet op drie fase.
Als één kookzone op stand 9 staat dan regelt de inductiemodule de andere zone naar max stand 5. Dus één zone links en één zone rechts kunnen de zones wel allebei op stand 9.

In het kort:

Per stop(meterkast) 16 ampère kan belast worden tot 235 Volt x 16 ampère = 3.7kW
XPURE heeft voor 2100Watt en op Power 3000Watt voor elke zone.
Net even getest en kan 1 zone op 9 zetten, de andere gaat dan op 8. Zet ik 1 op power dan gaat de ander naar 7.

En die derde fase is voor de afzuiging heb ik me laten vertellen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 25-05-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Nee maar de grap is dus juist dat (voor zover ik het begrijp) de aansluiting op een kookgroep aangesloten wordt. Dit is een 2 fases x 16A aansluiting, aangesloten op slechts een 1 fase x 25A. Dan zit je eigenlijk op 230 x 25 = 5.750W = niet de 7.360W die ze denken te installeren met 2x16A en dus fout. Je sluit een apparaat aan dat bijna een kwart meer vermogen kan trekken dan de fase aan kan en dat mag niet.

Sluiten ze echter daadwerkelijk 2 fases aan dan zit je op een aansluitwaarde van 10.500W. Maar zo lezen die elektriciens dat over het algemeen niet en denken makkelijk weg te komen met een goedkopere kookgroep die zelf ook 2 fases "nadoet".

Vandaar dat je een krachtgroep wil, dat is het netst en toekomstbestendig. Tevens kan je dan in theorie die pitten van de XPURE ook beide op boost zetten zonder dat de stoppen eruit vliegen.

Meer info staat in dat rode blokje onderaan het topic, dat topic even doorlezen hielp mij om een goed beeld van een correcte installatie te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
@da1roy Je haalt een aantal zaken door elkaar.

1. Dat een kookplaat op 2-fase aangesloten kan worden, wil niet zeggen dat het in de meterkast ook klopt. Dat staat los van elkaar natuurlijk. Maar die discussie is vaker gevoerd hier. Gaan we niet herhalen.

2. Kennelijk gaat iedere individuele kookzone dusdanig hard, dat 7,6kWh (0,2 = afzuiging en 7,4 = inductie, het officiële maximumvermogen van de kookplaat) onvoldoende is om ze allemaal vol aan te zetten. Om dus vol vermogen van het apparaat te benutten, is een fornuisgroep niet voldoende. En vol vermogen is dan niet alles op de maximale stand, maar 'het maximale dat het apparaat kan leveren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Takkeding schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:15:
Nee maar de grap is dus juist dat (voor zover ik het begrijp) de aansluiting op een kookgroep aangesloten wordt. Dit is een 2 fases x 16A aansluiting, aangesloten op slechts een 1 fase x 25A. Dan zit je eigenlijk op 230 x 25 = 5.750W = niet de 7.360W die ze denken te installeren met 2x16A en dus fout. Je sluit een apparaat aan dat bijna een kwart meer vermogen kan trekken dan de fase aan kan en dat mag niet.

Sluiten ze echter daadwerkelijk 2 fases aan dan zit je op een aansluitwaarde van 10.500W. Maar zo lezen die elektriciens dat over het algemeen niet en denken makkelijk weg te komen met een goedkopere kookgroep die zelf ook 2 fases "nadoet".

Vandaar dat je een krachtgroep wil, dat is het netst en toekomstbestendig. Tevens kan je dan in theorie die pitten van de XPURE ook beide op boost zetten zonder dat de stoppen eruit vliegen.

Meer info staat in dat rode blokje onderaan het topic, dat topic even doorlezen hielp mij om een goed beeld van een correcte installatie te krijgen!
Ik ben in ieder geval nog steeds heel blij dat ik dankzij jullie feedback de kookgroep heb aangepast van kookgroep 25a naar 3 fase 400 volt perilex, al is het inderdaad maar gevoelsmatig toekomstbestendig of dat hij gewoon het volle vermogen aankan, ook al laat mijn Bora Puru dat blijkbaar uit zichzelf niet eens toe haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Laatst online: 22:40
Bteq schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Ik ben in ieder geval nog steeds heel blij dat ik dankzij jullie feedback de kookgroep heb aangepast van kookgroep 25a naar 3 fase 400 volt perilex, al is het inderdaad maar gevoelsmatig toekomstbestendig of dat hij gewoon het volle vermogen aankan, ook al kan laat mijn Bora Puru dat blijkbaar uit zichzelf niet eens toestaan haha.
Ik laat komende maand hier ook de fornuisgroep vervangen door een drie fase aardlek automaat en de aansluiting bij de perilex en kookplaat wijzigen. Tot nu toe heeft het twee jaar zonder problemen gewerkt, maar dat is meer omdat we nooit de boost op alle pitten gebruikt hebben....
Het betreft hier een 7,4 kw Siemens EX877LX33E kookplaat met ingebouwde afzuiging.

[ Voor 4% gewijzigd door witterholt op 26-05-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
witterholt schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Ik laat komende maand hier ook de fornuisgroep vervangen door een drie fase aardlek automaat en de aansluiting bij de perilex en kookplaat wijzigen. Tot nu toe heeft het twee jaar zonder problemen gewerkt, maar dat is meer omdat we nooit de boost op alle pitten gebruikt hebben....
Het betreft hier een 7,4 kw Siemens kookplaat met ingebouwde afzuiging.
Ik heb ook het sterke vermoeden dat mijn kookgroep niet goed aangesloten is, als ik meerdere pitten op hoge stand laat draaien - en vooral met een boost functie - lijkt het of het af topt qua vermogen. Mag ik vragen wat het je ongeveer kost om deze aanpassing te laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Laatst online: 22:40
Afas schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:40:
[...]

Ik heb ook het sterke vermoeden dat mijn kookgroep niet goed aangesloten is, als ik meerdere pitten op hoge stand laat draaien - en vooral met een boost functie - lijkt het of het af topt qua vermogen. Mag ik vragen wat het je ongeveer kost om deze aanpassing te laten doen?
Ja hoor, ik heb je een PB gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
[...]

Zal het andere topic niet teveel hierheen halen, maar ter vergelijking, vanuit project is dit onze optie:
Kookgroep 3 fase i.p.v. 2x 1 fase (excl. aanpassing aardlekschakelaar/hoofdschakelaar) €94,62

Ben als tamelijk elektraleek na alle verhalen benieuwd of het bij ons wel soepel gaat. Hielp de (VEH) opleveringskeuring jullie ook bij dit soort elektra zaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]

Hoeft niet per se met je kook groep te maken te hebben. Als je 2 pitten hebt van 3kW en 2kW kunnen ze nooit samen op vol vermogen. Ook niet op een 3F aansluiting.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Hoeft niet per se met je kook groep te maken te hebben. Als je 2 pitten hebt van 3kW en 2kW kunnen ze nooit samen op vol vermogen. Ook niet op een 3F aansluiting.
Het vermogen is nog meer zelfs, ik heb een kookplaat met 3 pitten en een flexibele inductiezone. Volgens de keukenboer (zelfde bedrijf als de ontwikkelaar) was deze oplossing mogelijk met een kookgroep. Is een aantal jaar geleden.

Het nominale vermogen van de zones: 3500,2300,1400,2300
Als ik je goed begrijp kan ook een goed aangesloten kookgroep dit nooit verwerken?

Wat is de makkelijkste manier om te kijken of de aansluiting goed is (zonder de meterkast open te maken)? Een keer alle pitten gebruiken, op de maximale stand zetten en kijken wat het stroomverbruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Afas schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Het vermogen is nog meer zelfs, ik heb een kookplaat met 3 pitten en een flexibele inductiezone. Volgens de keukenboer (zelfde bedrijf als de ontwikkelaar) was deze oplossing mogelijk met een kookgroep. Is een aantal jaar geleden.

Als ik je goed begrijp kan ook een goed aangesloten kookgroep dit nooit verwerken?

Wat is de makkelijkste manier om te kijken of de aansluiting goed is (zonder de meterkast open te maken)? Een keer alle pitten gebruiken, op de maximale stand zetten en kijken wat het stroomverbruik is?
Waarom zou je de deur van de meterkast niet openen? Je hoeft de kap er niet af te halen om te zien of je 2pin of 3/4 pins hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Source90 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Een flinke radiator dan? Hier kon ik hem ook niet laten vervallen, wel voor elkaar gekregen dat ze hem ingepakt in de hoek van de badkamer plaatste en op papier wel "gemonteerd" hadden.
Zat bij ons gewoon op een standaard stopcontact, gedeeld met de rest van de badkamer. Is dit de hoofdverwarming van de badkamer? Wij hebben wel vloerverwarming en die radiator was enkel toevoeging.
Bij wie heb je gevraagd om dat element ingepakt in de badkamer te laten staan? Aannemer? Kopersbegeleider? Wij kunnen ook niet van de radiator af maar willen voorkomen dat ze wel gaten in onze tegels gaan boren terwijl wij het ding niet willen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Waarom zou je de deur van de meterkast niet openen? Je hoeft de kap er niet af te halen om te zien of je 2pin of 3/4 pins hebt.
Het is een fornuisgroep bestaande uit 2 gekoppelde groepen op 1 fase. Maar ik was in de veronderstelling dat om te zien of die ook goed aangesloten is je de boel open moest maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
PrixV schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:27:
[...]

Bij wie heb je gevraagd om dat element ingepakt in de badkamer te laten staan? Aannemer? Kopersbegeleider? Wij kunnen ook niet van de radiator af maar willen voorkomen dat ze wel gaten in onze tegels gaan boren terwijl wij het ding niet willen. _/-\o_
Dit hebben wij toevallig ook gedaan en bij de uitvoerder ter plekke aangegeven, die vond het prima. Tijdens de oplevering keek de man van de projectontwikkelaar een beetje gek maar hij was al snel gerustgesteld toen we aangaven dat het juist een pluspunt en geen opleverpunt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
finsdefis schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:34:
[...]

Dit hebben wij toevallig ook gedaan en bij de uitvoerder ter plekke aangegeven, die vond het prima. Tijdens de oplevering keek de man van de projectontwikkelaar een beetje gek maar hij was al snel gerustgesteld toen we aangaven dat het juist een pluspunt en geen opleverpunt was.
Ohh dus dit kunnen we toen tijdens tussentijdse kijkmomenten? Dat we het dan doorgeven?
Gister op de infoavond van het sanitair waren ze vanuit de aannemer namelijk heel stellig: Mocht niet, anders werden ze gejat en gingen wij als kopers reclameren. Dan denk ik: Ik wil dat ding niet dus ik ga niks reclameren wat gejat wordt :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Afas schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Noem even merk en model, dat praat een stuk makkelijker.
Ik heb zelf de Gaggenau 283103 hob op 3 fase aangesloten, met de volgende kookzones:
- flexzones 20x21 cm (2200 W, met booster 3700 W)
- Inductie kookzone ø 24 cm (2200 W met Booster 3700 W).
- Inductie kookzone ø 18 cm (1800 W, met Booster 3100 W).
- Inductie kookzone ø 15 cm (1400 W, met Booster 2200 W).

Zoals je al ziet, gaat dat nooit allemaal tegelijkertijd aan kunnen staan met de booster aan.
Dus die plaat trottelt intern zelf terug. Als ik op de middelste zone boost aanzet, gaan de kleinere kookzones terug naar standje 4. En als ik dan weer verhoog, gaat de boost functie er vanzelf weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
PrixV schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:27:
[...]

Ik vraag me af wanneer ze ophouden met die achterhaalde radiator in de badkamer. Vooral bij woningen waar er gewoon vloerverwarming in de badkamer is. Wij kregen te horen dat je een bepaalde temperatuur niet kon halen in de badkamer, dus we hebben de radiator laten ophangen, maar het is zeer overbodig zelfs als de vloerverwarming uitstaat is de badkamer de warmste ruimte in huis. We hebben de radiator uiteindelijk weggehaald om ruimte te maken voor een groter badmeubel en zitten nu helaas wel met die lelijke gaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 10:20
MemeMaster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:34:
[...]

Ik vraag me af wanneer ze ophouden met die achterhaalde radiator in de badkamer. Vooral bij woningen waar er gewoon vloerverwarming in de badkamer is. Wij kregen te horen dat je een bepaalde temperatuur niet kon halen in de badkamer, dus we hebben de radiator laten ophangen, maar het is zeer overbodig zelfs als de vloerverwarming uitstaat is de badkamer de warmste ruimte in huis. We hebben de radiator uiteindelijk weggehaald om ruimte te maken voor een groter badmeubel en zitten nu helaas wel met die lelijke gaten.
Tja.. De transmissieberekening is hierin leidend, want daaraan moeten wij ons als installateur houden. Badkamers hebben vaak veel koude zones (ivm waterleidingen in de vloer en/of wand), waardoor je relatief weinig afgiftevermogen hebt voor de grootte van de ruimte. Daardoor is het toch nodig (voor het theoretische geval dat je het buiten dagenlang -10 is en nog wat van dat soort extreme omstandigheden) om een elektrische radiator op te hangen.

1 probleem is dus regelgeving die je weinig speelruimte geeft, anderzijds is daar natuurlijk ook de conservatieve bouwwereld die dit soort 'risico's' uit wil sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 10:04
Runner15 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Tja.. De transmissieberekening is hierin leidend, want daaraan moeten wij ons als installateur houden. Badkamers hebben vaak veel koude zones (ivm waterleidingen in de vloer en/of wand), waardoor je relatief weinig afgiftevermogen hebt voor de grootte van de ruimte. Daardoor is het toch nodig (voor het theoretische geval dat je het buiten dagenlang -10 is en nog wat van dat soort extreme omstandigheden) om een elektrische radiator op te hangen.

1 probleem is dus regelgeving die je weinig speelruimte geeft, anderzijds is daar natuurlijk ook de conservatieve bouwwereld die dit soort 'risico's' uit wil sluiten.
Bij ons stond dit zo vermeld:

Bij een buitentemperatuur en een windsnelheid die ter plaatse als randvoorwaarde gelden, kunnen de in het navolgende overzicht vermelde temperaturen, bij gelijktijdige verwarming van alle vertrekken met gesloten ramen en deuren en minimale vereiste ventilatievoorzieningen, bereikt en onderhouden worden tot een buitentemperatuur van -10°C, mits in de ruimte voorzien is van verwarming.
Woonkamer 22°C
Badkamer 22 °C
Keuken 22°C
Slaapkamers 22°C
Hal/Gang 18°C
Toilet 18°C
Zolder 18°C

Toen wij in eerste instantie hierna vroegen, was de radiator in de badkamer inderdaad nodig ivm met behalen van 22 C (los van de aanwezige vloerverwarming). Omdat deze radiator echt niet paste in onze nieuwe badkamer indeling/opstelling, hebben wij een document kunnen tekenen waarbij we afzagen van deze norm (en dus zelf de verantwoordelijkheid nemen, mocht het ooit -10 C worden en onze badkamer de 22 C niet halen ;) ). De radiator is uit de lijst gehaald, en krijgen paar euro minderwerk ervoor.

Modern technology owes nature an apology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Wij konden ook een document ondertekenen waarin stond dat we ervan op de hoogte zijn dat de badkamer misschien niet de gewenste/vereiste temperatuur bereikt met alleen vloerverwarming. We moesten wel het stopcontact laten plaatsen op de plek waar de radiator oorspronkelijk was gepland. Dus we hebben nu ergens een stopcontact vlak boven de grond waar we nooit iets mee doen, maar gelukkig geen boorgaten in de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:51
We willen de ombouw om onze keuken dit weekend schilderen. Is gemaakt van gegrond MDF.

Mijn oog was initieel gevallen op
Sigma sigmapearl clean matt
Of
Sikkens Alpha Rezisto Easy Clean

Weet iemand of deze toegepast kunnen worden op gegrond MDF of moet ik meer op zoek naar een ‘hout lak’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:46:
[...]

Noem even merk en model, dat praat een stuk makkelijker.
Ik heb zelf de Gaggenau 283103 hob op 3 fase aangesloten, met de volgende kookzones:
- Inductie kookzone ø 24 cm (2200 W met Booster 3700 W).
- Inductie kookzone ø 18 cm (1800 W, met Booster 3100 W).
- Inductie kookzone ø 15 cm (1400 W, met Booster 2200 W).

Zoals je al ziet, gaat dat nooit allemaal tegelijkertijd aan kunnen staan met de booster aan.
Dus die plaat trottelt intern zelf terug. Als ik op de middelste zone boost aanzet, gaan de kleinere kookzones terug naar standje 4. En als ik dan weer verhoog, gaat de boost functie er vanzelf weer af.
het gaat om de AEG IKE95471FB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32

Puur inhoudelijk over het werk:
Ze claimen dat ze alles netjes schuren en vullen waar nodig, maar dat doen ze niet (altijd). Wij hebben op sommige plekken dus toch nog wat oneffenheden zitten waarvan ze vooraf hebben geclaimd die wel weg te werken. Ik ben qua werk niet zozeer ontevreden gezien de prijs, maar had graag een paar honderd euro meer betaald als het dan helemaal strak was geweest. De vraag is echter of een andere partij het voor die paar honderd/duizend euro meer niet net zo had achtergelaten als nu. Dan is Max prima concurrerend en leveren zijn jongens gewoon prima acceptabel werk.

Daarnaast nog een sfeerplaatje:
Eén van hun medewerkers die ik later nog een keer buiten het werk om sprak, gaf ook aan dat Max belooft meer te doen dan ze daadwerkelijk doen - dat zou niet passen in het uurtarief. Dat vind ik niet transparant.
Los daarvan speelt nog wat hearsay over hoe ze omgaan met hun zzp'ers en heb ik gezien hoe Max zich opstelt tijdens het werk; ik ben daar niet zo van gecharmeerd.
Zijn planner vond ik dan wel weer grappig, Stina. Lekker eenvoudig, niet te moeilijk. Maar geen ster in de communicatie - je moet wel zelf goed de vinger aan de pols houden.

Het geheel zorgt ervoor dat ik een volgende keer heel goed zou gaan vergelijken qua prijzen. Als er een andere partij met goede recensies is die niet veel duurder is, zou ik wellicht daarvoor gaan. Of ik zou wat van zijn jongens inhuren voor hun eigen tarief en met duidelijke afspraken over de kwaliteit van het te leveren werk.
Maar dat heeft te maken met het totale plaatje en niet zozeer omdat één onderdeel echt slecht is. Ik kan me ook voorstellen dat anderen op die vlakken allemaal prima tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
SquareOne schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:03:
[...]

Hier zijn ze 2 weken geleden bezig geweest.
Ik ben wel tevreden over het resultaat. Er zijn altijd plekjes wat wellicht net iets strakker had gekund, maar vraag me af of je dat ergens anders waar je 5 euro per m2 meer betaald niet hebt.

Wij hebben betonnen wanden en op een paar plekken zaten er iets van puntjes in het beton, dat zie je helaas ook nog met het renovlies erover heen. Maar daarover waren we bij het inmeten al gewaarschuwd.

Ik kan ze aanbevelen. Prijs is tegenwoordig 15 euro p/m2 renovliezen en wit sauzen. En meerprijs om kamers in een kleur te sauzen is 7,50 p/m2 incl. verf.

Edit: en inderdaad, je moet wel nog wat afval opruimen, dat nemen ze niet mee.
Ze zijn wel duurder geworden dan, poeh. Wij hadden een half jaar terug al een tariefsverhoging, maar toen zat 15euro per m² nog niet in de lijn der verwachting.
Kleur sauzen is sowieso wat apart: bij mij gaven ze aan dat klant zelf de verf moet verzorgen omdat ze te vaak gezeik hadden gehad dat een kleur niet goed was/tegenviel en dat discussie opleverde over wiens verantwoordelijkheid dat was. Toen betaalde je 5 euro per m². Blijkbaar zit er voldoende winst in om 2,50 per m² extra te vragen voor een kleurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Afas schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:56:
[...]
het gaat om de AEG IKE95471FB
Die hob trekt maximaal 7200w.
Theoretisch moet dat met een kook groep gaan, bijv als je een 35A hoofd aansluiting hebt. Maar als je 3x25A hebt, is het verstandiger om deze plaat om te zetten naar een 3F automaat. Dan is de belasting beter verdeeld over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Die hob trekt maximaal 7200w.
Theoretisch moet dat met een kook groep gaan, bijv als je een 35A hoofd aansluiting hebt. Maar als je 3x25A hebt, is het verstandiger om deze plaat om te zetten naar een 3F automaat. Dan is de belasting beter verdeeld over de fases.
Dank je! Mijn hoofdaansluiting is 3x25A. Ik heb geen vrije groepen meer over (12 groepen achter 3 aardlek schakelaars, waarvan 2 voor de kookgroep). Moet ik dan aan een installateur vragen ook een nieuwe aardlekschakelaar bij te plaatsen?

Edit: Ik vraag me dus ook af of de kookgroep wel goed aangesloten is. Ik heb net 4 pitten vol belast en het maximale vermogen dat getrokken wordt is ca. 4500W. Dat zou toch veel meer richting de 7000 moeten gaan voor een goed aangesloten kookgroep?

[ Voor 16% gewijzigd door Afas op 27-05-2022 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:38
Vanmorgen een rondje adressen aanpassen gedaan. Man man man, die bedrijven doen tegenwoordig een wedstrijdje hoe kunnen we de website zo k*t mogelijk inrichten om je adres te wijzigen. Eerst een nieuw adres toevoegen om dan je ‘producten’ te koppelen aan je nieuwe adres, daarna kun je dan je oude adres verwijderen. Of een website die geen knoppen laat zien op Adroid of IOS maar alleen op Chrome op desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernardsimon
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Dag allen!

Vanuit de nieuwbouw project krijg ik 6 zonnepanelen op het dak, elke paneel extra kost ons als meerprijs €550.-

Op het dak (z/w) hebben wij ruimte voor 12 panelen.

Het worden panelen van 370kwp met micro omvormer.

Nu is mijn vraag, met het idee dat de btw verlaging er aan zit te komen voor de panelen.

Vanuit de bouw nog 6 panelen laten monteren voor 6 x €550.- €3300.
Of na oplevering Q3 2023 een externe bedrijf de overige 6 panelen te laten monteren?

Wat is volgens jullie wijsheid hier in?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
Bernardsimon schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:51:
Dag allen!

Vanuit de nieuwbouw project krijg ik 6 zonnepanelen op het dak, elke paneel extra kost ons als meerprijs €550.-

Op de dak (z/w) hebben wij ruimte voor 12 panelen.

Nu is mijn vraag, met het idee dat de btw verlaging er aan zit te komen voor de panelen.

Of na oplevering Q3 2023 een externe bedrijf de overige 6 panelen te laten monteren?

Dank!
Ik ben zelf voor het gemak gegaan en gewoon voor 15 panelen via de bouwer gekozen ook al was dat een stukje duurder. Je moet rekening houden of ze er dan niet een "kleinere" omvormer in gaan zetten zodat je die later ook nog moet vervangen. Is gewoon een geval hou je wat extra tientjes in je zak, of ga je voor in 1 keer klaar.

De vraag is ook of je makkelijk een externe partij vind die alleen wil komen opdraven voor 6 panelen zonder overig werk, bij een bestaande aansluiting. Als je het nou zelf zou doen dan was het misschien nog wel slim.

[ Voor 9% gewijzigd door oinkoink12 op 27-05-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:50

Rival24

I'll Be Back

Bernardsimon schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:51:
Dag allen!

Op de dak (z/w) hebben wij ruimte voor 12 panelen.

Dank!
Het bedrag is wat hoger dan wanneer je het achteraf laat doen, maar ik ben het eens met de persoon boven mij dat het maar de vraag is of je iemand vindt die 6 panelen erbij wil leggen. En als ik het zelf zou doen dan zou ik dezelfde panelen willen, die op dezelfde manier aangelegd zijn etc. Met alles wat eventueel ook mis kan gaan vind ik de optie van de bouw niet eens heel onaantrekkeljik. Enige wat ik nog wel even zou checken is wat voor garantie je krijgt op het spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
MemeMaster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:34:
[...]

Ja wij wonen nu in een identiek huis van wat ze gaan bouwen maar dan huren we nu nog. We hebben boven zelfs de verwarmingsleidingen dicht gedraaid waardoor we boven nergens de verwarming aan hebben, ook niet in de badkamer, en het is nooit koud in huis. Het is gewoon de grootste onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Kiwi70 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 06:51:
Wij konden ook een document ondertekenen waarin stond dat we ervan op de hoogte zijn dat de badkamer misschien niet de gewenste/vereiste temperatuur bereikt met alleen vloerverwarming. We moesten wel het stopcontact laten plaatsen op de plek waar de radiator oorspronkelijk was gepland. Dus we hebben nu ergens een stopcontact vlak boven de grond waar we nooit iets mee doen, maar gelukkig geen boorgaten in de tegels.
Die ga ik ook eens onthouden. Eens vragen of we daar voor kunnen tekenen. Maar de dame van Hurks die erbij zat keek al zeer vervelend en reageerde ook beetje geirriteerd toen wij allen over de radiator begonnen. Maandag zitten we zelf met Hurks, gaan we het eens navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 11:11
SquareOne schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:12:
We willen de ombouw om onze keuken dit weekend schilderen. Is gemaakt van gegrond MDF.

Of

Weet iemand of deze toegepast kunnen worden op gegrond MDF of moet ik meer op zoek naar een ‘hout lak’?
Ik ben geen verf expert, verre van zelfs, dus ik spreek uit persoonlijke ervaring. Bij ons op zolder hebben we gegronde MDF platen gebruikt, en onze muurverf wilde daar niet zo heel best op hechten. Ik zou je bij een goede verfwinkel even laten adviseren, beter wat meer tijd steken in onderzoek dan in een keer alles schuren :+ . Ik zie dat het allebei "reinigbare" muurverven zijn, het lijkt me hout lak makkelijker te reinigen dan muurverf.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AYTJ
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-06 13:58
Binnenkort mag (eindelijk) de laatste 5% worden gestort bij de notaris zodat de oplevering kan gebeuren. Gezien er in de tussentijd een hoop is veranderd is ook negatieve rente om de hoek komen kijken.

Heeft een van jullie ervaring met hoe de slotsom wordt verwerkt bij de notaris icm de negatieve rente? Wat ik kan terugvinden is dat de notaris het altijd moet verhalen bij een van de twee partijen (koper/aannemer), wat ook logisch is. De tijd dat het in depot staat bij de notaris zal hopelijk zo kort mogelijk zijn, maar hoe willen ze dit afrekenen?

In het koopcontract (mrt 2020 gesloten) staat hier niks over benoemd en de notaris zelf had hier nog geen antwoord over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Vandaag ook even op de bouw wezen spieken en viel mij op dat de ruiten een sticker hebben met de tekst "External Side Label". Deed mij aan jouw probleem denken @Toppe, hebben ze dat al volledig vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Takkeding schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:14:
Vandaag ook even op de bouw wezen spieken en viel mij op dat de ruiten een sticker hebben met de tekst "External Side Label". Deed mij aan jouw probleem denken @Toppe, hebben ze dat al volledig vervangen?
Nee, ze zijn wel wezen kijken en hebben navraag gedaan bij de fabrikant. Daar blijkt dat de ruiten volgens Duitse maatstaven gemaakt zijn met de roedes aan de binnenkant. Ze zijn wel twee zijdig gecoat en hebben de twee ramen waarbij de roedes aan de buitenkant zaten laten omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Wat is beetje een oké prijs om keramisch parket (visgraat) te laten leggen? Vandaag een offerte (via een vloerenzaak) gekregen van 65/m2 ex btw. Ik vind dat redelijk aan de hoge kant, of is dat tegenwoordig een prima tarief? Indien jullie iemand kunnen aanraden hoor ik dat ook graag.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Je hoort geen offertes ex btw te krijgen. Verder is bijna 80 euro per m2 wel veel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erkel
c-nan schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:34:
Wat is beetje een oké prijs om keramisch parket (visgraat) te laten leggen? Vandaag een offerte (via een vloerenzaak) gekregen van 65/m2 ex btw. Ik vind dat redelijk aan de hoge kant, of is dat tegenwoordig een prima tarief? Indien jullie iemand kunnen aanraden hoor ik dat ook graag.
Wij hebben toevallig een vorige week een offerte getekend voor de vloer (uiteindelijk afgezien van visgraat), en ik denk dat die prijs best in de richting komt, misschien iets aan de hoge kant, maar veel goedkoper ga je het niet vinden. Het is ook natuurlijk best wat meer werk dan alleen recht toe recht aan tegels leggen.

Wij laten het doen door https://www.de-tegelexpert.nl, aangezien we ook vloerverwarming willen, en het graag door 1 partij laten doen. Ik meen dat ze in de showroom in Cruquius ook wat visgraat voorbeelden hadden liggen, prijzen waren ergens vanaf 130/m2.

[ Voor 15% gewijzigd door Erkel op 28-05-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Erkel schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:27:
[...]

Wij hebben toevallig een vorige week een offerte getekend voor de vloer (uiteindelijk afgezien van visgraat), en ik denk dat die prijs best in de richting komt, misschien iets aan de hoge kant, maar veel goedkoper ga je het niet vinden. Het is ook natuurlijk best wat meer werk dan alleen recht toe recht aan tegels leggen.
Voor visgraat wel. Als je wildverband of in de lengte gelegd krijgt, is dat behoorlijk aan de prijs.

Hier, en met mij nu enkele andere Tweakers, gelegd voor 37,50 incl btw.
Voor visgraat ga je al snel richting de 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Source90 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:34:
[...]
Voor visgraat wel. Als je wildverband of in de lengte gelegd krijgt, is dat behoorlijk aan de prijs.

Ja dat kan wel kloppen, bij ons komt de arbeid denk rond de 40-45 inc btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Source90 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:34:
[...]

Is dat via Steevens?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
SquareOne schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:12:

Of

Ik heb weinig ervaring met keukens verven, maar voor al mijn meubels (vuren hout) gebruik ik Sikkens (ga niet voor de goedkope spullen van Gamma etc) en dan enkele laagjes Glitsa meubellak (of parketlak).

Maar wat anderen zeggen, laat je goed informeren bij een verfzaak. Zeker om het krasbestandig te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Treepata schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Ik heb weinig ervaring met keukens verven, maar voor al mijn meubels (vuren hout) gebruik ik Sikkens (ga niet voor de goedkope spullen van Gamma etc) en dan enkele laagjes Glitsa meubellak (of parketlak).

Maar wat anderen zeggen, laat je goed informeren bij een verfzaak. Zeker om het krasbestandig te maken.
Als je een goede lak gebruikt is een glitsa of ruwa niet nodig hoor. Dat gebruik je voornamelijk bij oppervlaktes die veel te voortduren krijgen, een koof zal niet veel voor z’n kiezen krijgen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Klopt. Zoals gezegd; visgraat is duurder. Voor rechttoe rechtaan gelegd kan je voor circa 37,5 /m2 klaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treepata
Toppe schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:16:
[...]

Als je een goede lak gebruikt is een glitsa of ruwa niet nodig hoor. Dat gebruik je voornamelijk bij oppervlaktes die veel te voortduren krijgen, een koof zal niet veel voor z’n kiezen krijgen :9
Groot gelijk, ik had de post niet gelezen en ging er automatisch vanuit dat het om werk oppervlaktes ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Afgelopen week de pre-oplevering gehad van onze woning.
De woning is grotendeels middels betonprefab gebouwd, waarbij ook de "uitsparing" voor de kozijnen er al vanaf de fabriek in zijn gegoten. Echter aan de binnenzijde van de woning zijn de hoeken van het betonprefab totaal niet haaks.

De wanden hebben vanuit de technische beschrijving "behangklaar" echter mag dit volgens mij zeker niet de specificatie behangklaar dragen.
De woning wordt voorzien van renovlies, maar de behanger kan hier natuurlijk niets mee. Mijn inziens moeten hier toch echt hoekprofielen op welke langzaam overlopen in het beton middels stucen.

Beschrijving vanuit project:/
DE WANDEN WORDEN BEHANGKLAAR OPGELEVERD. U DIENT ER REKENING MEE TE HOUDEN DAT VOOR U KUNT BEHANGEN EERST VOORBEREIDENDE WERKZAAMHEDEN MOET VERRICHTEN. HET GAAT HIERBIJ OM HET VERWIJDEREN VAN KLEINE ONEFFENHEDEN, VULLEN VAN KLEINE GATEN, STOFVRIJ MAKEN EN VOORBEHANDELEN VAN STERK ZUIGENDE ONDERGRONDEN. BEHANGKLAAR IS NIET ZONDER MEER GEREED OM TE BEHANGEN OF TE SAUSEN.

Is dit te accepteren?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZS6QrFz/IMG-20220524-143004.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9T5Fyqp/muur-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0qbxh90/muur-2.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door NL_Scratch op 29-05-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
NL_Scratch schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:59:
De woning is grotendeels middels betonprefab gebouwd, waarbij ook de "uitsparing" voor de kozijnen er al vanaf de fabriek in zijn gegoten. Echter aan de binnenzijde van de woning zijn de hoeken van het betonprefab totaal niet haaks.

De wanden hebben vanuit de technische beschrijving "behangklaar" echter mag dit volgens mij zeker niet de specificatie behangklaar dragen.
De woning wordt voorzien van renovlies, maar de behanger kan hier natuurlijk niets mee. Mijn inziens moeten hier toch echt hoekprofielen op welke langzaam overlopen in het beton middels stucen.

DE WANDEN WORDEN BEHANGKLAAR OPGELEVERD. U DIENT ER REKENING MEE TE HOUDEN DAT VOOR U KUNT BEHANGEN EERST VOORBEREIDENDE WERKZAAMHEDEN MOET VERRICHTEN. HET GAAT HIERBIJ OM HET VERWIJDEREN VAN KLEINE ONEFFENHEDEN, VULLEN VAN KLEINE GATEN, STOFVRIJ MAKEN EN VOORBEHANDELEN VAN STERK ZUIGENDE ONDERGRONDEN. BEHANGKLAAR IS NIET ZONDER MEER GEREED OM TE BEHANGEN OF TE SAUSEN.

Is dit te accepteren?

[Afbeelding]
Hoe weet je dat het niet haaks is? Op je foto zie ik alleen een beschadigde hoek wat inderdaad niet heel mooi is.

Als je de voor oplevering hebt gehad, dan heb je dit toch uit gesproken? Wat was hun reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Toppe schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:07:
[...]

Hoe weet je dat het niet haaks is? Op je foto zie ik alleen een beschadigde hoek wat inderdaad niet heel mooi is.

Als je de voor oplevering hebt gehad, dan heb je dit toch uit gesproken? Wat was hun reactie?
Op de foto zie je inderdaad de beschadiging, ik heb nog 2 foto's extra toegevoegd.

Tijdens de vooroplevering liepen wij alleen door de woning. Onze bevindingen hebben we vervolgens doorgegeven middels een formulier (en losse e-mail) en we horen binnenkort wat ze er mee gaan doen. Ik heb alleen reactie gehad dat ze er naar gaan kijken....

[ Voor 3% gewijzigd door NL_Scratch op 29-05-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
NL_Scratch schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:33:
[...]

Op de foto zie je inderdaad de beschadiging, ik heb nog 2 foto's extra toegevoegd.

Tijdens de vooroplevering liepen wij alleen door de woning. Onze bevindingen hebben we vervolgens doorgegeven middels een formulier (en losse e-mail) en we horen binnenkort wat ze er mee gaan doen. Ik heb alleen reactie gehad dat ze er naar gaan kijken....
Ah Ja, die foto’s zijn stuk duidelijker. Ik zou even afwachten wat ze er mee gaan doen, grote kans dat ze het gaan herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Toppe schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Ah Ja, die foto’s zijn stuk duidelijker. Ik zou even afwachten wat ze er mee gaan doen, grote kans dat ze het gaan herstellen.
Mm ik ben benieuwd, gevoelsmatig en ook wat onze buren vermoeden is dat ze het hier bij laten. Vandaar de vraag of dit wel of niet acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Is dit te accepteren?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat ziet er echt niet uit. Geen idee of het binnen de marges valt (onze aannemer had het altijd over zoveel mm marge etc.) maar zo wil je toch ook niet opleveren lijkt me? Idd een profiel eroverheen en afsmeren.

Neem je een expert mee bij de oplevering die e.e.a. eventueel wat druk kan uitoefenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:35

Is dit te accepteren?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou het niet accepteren. Dit zijn geen kleine oneffenheden of kleine gaten. Dit is een opleverpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik zou het zeker laten noteren als opleverpunt, maar ga er niet vanuit dat je het snaarstrak gaat krijgen. Hier mopperde de behanger ook dat er geen enkele muur haaks of strak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
NL_Scratch schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:04:
[...]

Mm ik ben benieuwd, gevoelsmatig en ook wat onze buren vermoeden is dat ze het hier bij laten. Vandaar de vraag of dit wel of niet acceptabel is.
In dat geval laten noteren als opleverpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
finsdefis schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:23:
[...]

Dat ziet er echt niet uit. Geen idee of het binnen de marges valt (onze aannemer had het altijd over zoveel mm marge etc.) maar zo wil je toch ook niet opleveren lijkt me? Idd een profiel eroverheen en afsmeren.

Neem je een expert mee bij de oplevering die e.e.a. eventueel wat druk kan uitoefenen?
We nemen vereniging eigen huis mee met opleverkeuring. Probleem is alleen dat we 10 juni de oplevering hebben en de behanger gepland staat voor 20 juni.. derhalve niet heel veel tijd tussendoor on dit door de aannemer of door onszelf te laten herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:19

Is dit te accepteren?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stukje behang meenemen en langs die hoek halen, wanneer het scheurt nog maals vragen aan je aannemer of het behangklaar is. Volgens mijn behanger moeten er minimaal hoekprofielen opzitten om enigsinds werkzaam te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door jessy100 op 30-05-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Wij kregen vorige week het 'aanbod' voor extra zonnepanelen á 689,- euro per stuk (380 WP).
Ook kregen we voor het eerst te horen hoeveel zonnepanelen we nu standaard al krijgen, dat blijken er 8 te zijn (eerst werd uitgegaan van 10, maar dat staat nergens). Het vreemde is dat wij een 2-kapper hebben en de buren standaard 9 panelen krijgen. De woningen zijn exact hetzelfde, sterker nog: wij nemen een uitbouw en de buren niet, dus onze woning is zelfs groter.

Ik krijg geen duidelijk antwoord waarom wij minder panelen krijgen, waarop ik ook geen besluit kan nemen of we moeten uitbreiden.
Enige verschil met de buren is dat wij een dwarskap krijgen, maar dat moet voor de EPC berekening niet uitmaken lijkt me. Iemand die hier iets over kan roepen?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
koekjah schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:53:
Wij kregen vorige week het 'aanbod' voor extra zonnepanelen á 689,- euro per stuk (380 WP).
Ook kregen we voor het eerst te horen hoeveel zonnepanelen we nu standaard al krijgen, dat blijken er 8 te zijn (eerst werd uitgegaan van 10, maar dat staat nergens). Het vreemde is dat wij een 2-kapper hebben en de buren standaard 9 panelen krijgen. De woningen zijn exact hetzelfde, sterker nog: wij nemen een uitbouw en de buren niet, dus onze woning is zelfs groter.

Ik krijg geen duidelijk antwoord waarom wij minder panelen krijgen, waarop ik ook geen besluit kan nemen of we moeten uitbreiden.
Enige verschil met de buren is dat wij een dwarskap krijgen, maar dat moet voor de EPC berekening niet uitmaken lijkt me. Iemand die hier iets over kan roepen?
Jullie dwarskap toevallig gunstiger gepositioneerd op het zuiden, waardoor de verwachte opbrengst / efficiëntie hoger is?
Geen idee of dat relevant is in de EPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Ik zit zelf ongeveer met hetzelfde, ook een uitbouw afgenomen en op basis daarvan zou ik verwachten dat de EPC opnieuw berekend moet worden. Hier ook gevraagd, bij VEH ook nagegaan en ik wacht al even op antwoord van de projectontwikkelaar. In eerst instantie zeiden ze dat ze geen nieuwe berekening hoeven te maken omdat het vergunningsvrije uitbouw betreft. Alleen in het EPC rapport staan nu de cijfers van een gebouw zonder uitbouw, die dus iets minder warmteverlies zou hebben.

Verder wat @Source90 zegt zal het denk ik ook wel zijn. In het EPC rapport staat o.a. je dakhelling, oriëntatie en verwachte opbrengst van het PV systeem. Zo heb ik er vanuit de bouw 7 op het ZW (eerder ZZW maar vooruit) op een helling van 40 graden. Zou 7x300Wp moeten zijn, maar dat haal je nooit en houdt dat rapport ook rekening mee. Ik heb een verwachte opbrengst van 1636kWh. Ze rekenen in mijn geval dus ~77% van de Wp als verwachte opbrengst. Buren schuin tegenover mij hebben 6 panelen op ZO en 2 op NW liggen en als ik dat van hun bereken kom ik op een verwachte 71% opbrengst bij hen.

TL;DR = Positie zal dus veel uitmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Takkeding schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Ik zit zelf ongeveer met hetzelfde, ook een uitbouw afgenomen en op basis daarvan zou ik verwachten dat de EPC opnieuw berekend moet worden. Hier ook gevraagd, bij VEH ook nagegaan en ik wacht al even op antwoord van de projectontwikkelaar. In eerst instantie zeiden ze dat ze geen nieuwe berekening hoeven te maken omdat het vergunningsvrije uitbouw betreft. Alleen in het EPC rapport staan nu de cijfers van een gebouw zonder uitbouw, die dus iets minder warmteverlies zou hebben.

Verder wat @Source90 zegt zal het denk ik ook wel zijn. In het EPC rapport staat o.a. je dakhelling, oriëntatie en verwachte opbrengst van het PV systeem. Zo heb ik er vanuit de bouw 7 op het ZW (eerder ZZW maar vooruit) op een helling van 40 graden. Zou 7x300Wp moeten zijn, maar dat haal je nooit en houdt dat rapport ook rekening mee. Ik heb een verwachte opbrengst van 1636kWh. Ze rekenen in mijn geval dus ~77% van de Wp als verwachte opbrengst. Buren schuin tegenover mij hebben 6 panelen op ZO en 2 op NW liggen en als ik dat van hun bereken kom ik op een verwachte 71% opbrengst bij hen.

TL;DR = Positie zal dus veel uitmaken
Ik vermoed dat het eerste wel klopt, want als je de uitbouw 1 dag na oplevering zou plaatsen is die nog steeds vergunningsvrij en wordt er dus geen EPC of BENG berekening gevraagd. Anders gezegd: het wordt als een woning gezien die vergund is en separaat als een vergunningsvrije uitbouw. Daarmee verwacht ik dat het geen verplichting is extra zonnepanelen te plaatsen en dat het een optie is waar je al dan niet voor kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 00:38

Is dit te accepteren?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is zeker niet acceptabel. Zie hieronder hoe het bij ons is opgeleverd. Dit bleek helaas net binnen de marges te zijn, dus ik heb het achteraf laten stuccen met hoekprofielen. Maar jouw situatie is veel erger zo te zien.

Absoluut dus niet accepteren.

(de behanger heeft het trouwens ook gestuct)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWpIcegMzY8N4EIn830jXSLl9jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/reUadLyEGfbwOLIFR6l5cd6t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB1VzIZwdulPpejpfKhA-N6W2dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQgdjC9odKU3DgxPI8sWAs0a.jpg?f=fotoalbum_large

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
funk-e schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Dit is zeker niet acceptabel. Zie hieronder hoe het bij ons is opgeleverd. Dit bleek helaas net binnen de marges te zijn, dus ik heb het achteraf laten stuccen met hoekprofielen. Maar jouw situatie is veel erger zo te zien.

Absoluut dus niet accepteren.

(de behanger heeft het trouwens ook gestuct)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, ziet er goed uit met die strips.
Ik ga dit proberen te eisen bij de aannemer.

Heb je ook nog een foto van na het behangen/sausen? Ben wel even benieuwd naar je eindresultaat.
Pagina: 1 ... 122 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.