Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaringen met het raamgedeelte boven de deuren "dicht" laten maken? Zetten ze dan gewoon een plaatje er in? Of stuccen ze dat gedeelte vlak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:42
Ferra schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:56:
Iemand ervaringen met het raamgedeelte boven de deuren "dicht" laten maken? Zetten ze dan gewoon een plaatje er in? Of stuccen ze dat gedeelte vlak?
Bij binnendeuren is dat gewoon een stukje hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-07 11:04
Je kunt soms (als ruwbouw) mee laten nemen dat ze er daadwerkelijk een stukje (verlaagde) muur plaatsen (is wel wat duurder), anders is het idd een plaatje (dat word voor technische ruimtes standaard zo gedaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:26

EiT

Pepppie schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:31:
Aardig wat zoekopdrachten gedaan, maar kom niet echt tot iets wat echt werkt: is er een programma waarin je de (PDF) bouwtekeningen kunt laden en dan kunt editten (alleen muren verplaatsen zou al top zijn met de juiste maten erbij)? Doe het nu in paint met pixels tellen, maar dat kan vast handiger ;)

Liefst een Mac-app, maar evt Windows ook geen probleem!
AutoCAD (LT) kan dit. Kan je direct alles op de juiste schaal maken. Vaak zit er een kleine afwijking in de PDF. Mogelijk dat dit met de gratis trial ook al lukt.
Mocht je het willen kopen, er is meestal wel een korting voor het eerste jaar en via cashbackxl nog een 8%.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:27
NeonovA schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:48:
[...]

Dan zou ik de gemeente van Heerhugowaard ook als duur moeten beschouwen :+ , maar de grondprijzen vallen hier echt wel mee. Het is de bouwer die het “slim” aanpakt.

Ik weet dat naast ons project er ook kavels zijn verkocht van 400m2 voor een gemiddelde prijs van 200k vanuit de gemeente. Niet al te gek dus.

***members only***
Herkenbaar, bij ons was de grondprijs zo’n 70% van de totaalprijs. Bij fases na ons is dit zelfs richting de 80% gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 04:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzP8MNcefaFJCwEyt7FBlHTZpZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2gbiINrvZUcDBKHYhstY3ln.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VAHLENitDxJRBC_BKwLqY-LCqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjXCmPc3scpFyxPL6jEX1jNi.jpg?f=fotoalbum_large

Lampen en tegels eindelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:29
Is het een idee om de tafel schuin te zetten? Dus een halve kwartslag draaien. Als je de ruimte hebt best mooi denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
MarcoC schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:33:
[...]

Is het een idee om de tafel schuin te zetten? Dus een halve kwartslag draaien. Als je de ruimte hebt best mooi denk ik.
Zeggen er meer, maar je kan er echt nog goed langs (beetje optisch bedrog).

[ Voor 47% gewijzigd door Bteq op 21-05-2022 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:08
Bedoel je het bovenlicht bij de deuren? Wij konden dit bouwkundig dicht laten maken a 170 euro per deur dacht ik en we konden het glas kosteloos laten omwisselen met een houten plaat. Daar hebben wij voor gekozen, misschien niet het mooiste maar je kan helaas niet alles doen wat je wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ze plaatsen hoogstwaarschijnlijk een kunststofplaat ipv glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Bteq schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Zeggen er meer, maar je kan er echt nog goed langs (beetje optisch bedrog):

[Afbeelding]

Echt nog meer dan een meter en voelt echt ruim.
Dat snap ik, maar het lijkt me gewoon mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
MarcoC schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Dat snap ik, maar het lijkt me gewoon mooi.
Haha ok. Zie het wel steeds meer en mijn vader begon er ook over. Zelf vind ik het persoonlijk niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MarcoC schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:02:
[...]

Ze plaatsen hoogstwaarschijnlijk een kunststofplaat ipv glas.
Hier glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-07 19:30

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
offtopic:
Je zand flink nat maken, spoel je het zo tussen de voegen :9

Edit, waar doe je het überhaupt mee? Lijkt wel aarde :o

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 21-05-2022 17:36 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Niet-doorzichtig glas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:35:
[...]

offtopic:
Je zand flink nat maken, spoel je het zo tussen de voegen :9

Edit, waar doe je het überhaupt mee? Lijkt wel aarde :o
Inveegzand antraciet. Laat het eerst drogen (had het heel nat gemaakt), dan morgen weer nat invegen en dan nog een keer.

[ Voor 3% gewijzigd door Bteq op 21-05-2022 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:06
Vandaag een leuk dagje gehad. Samen met pa naar de keukenzaak geweest voor zijn appartement. Dit is het voorlopige ontwerp (zelf getekend in Sketchup, dus nog niet het ontwerp van de keukenzaak):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Raeq1xlYE_O8iErEyvyASZZMmvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G2Me1iXdJLfVjqwEPckALug1.png?f=fotoalbum_large

We zijn voor de aansluitingen gebonden aan de standaard aansluitingen, maar die komen vrij goed op de juiste plaats uit.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:32
Mooie tafel, wat zijn de afmetingen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
xares schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Mooie tafel, wat zijn de afmetingen als ik vragen mag?
Dankjewel! 240cm x 120cm! Ik pm je ff voor spamfoto's.

[ Voor 7% gewijzigd door Bteq op 21-05-2022 22:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-07 13:10
Blihi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:12:
[...]

Cat 6 is in een huis echt overdreven, Cat 5e is goed genoeg, maar de handleiding voor Dummies:

Trek kabels met een simpele nylon trekveer. Die dingen kosten niets en je trekt met de signaaldraad die nylon veer er in en dan met die veer de twee UTP kabels. Afhankelijk van hoe gemakkelijk die nylon veer er doorheen gaat, kun je wel inschatten of het gemakkelijk wordt om twee kabels te trekken.

Als je die veer er doorheen trekt met de signaaldraad, trek je ook een stuk nylonkoord mee (metselkoord of iets dergelijks). Mocht dan onverhoopt toch de verbinding tussen de UTP kabels en de trekveer stuk gaan, kun je met dat koord die veer er opnieuw doorheen halen (en ook weer een nieuw koordje natuurlijk). Als je UTP eenmaal zit kan het koord er uit.

Kabelglijmiddel is essentieel. Koop zo'n fles en laat iemand bij het invoeren van de kabels ze door een handdoek glijden met dit middel er op. Niet de eerste 20 cm, want dat geeft zo'n geklieder bij montage.

Rol de kabels uit voordat je ze trekt, dus trek ze niet uit doos. Die kabels zitten opgerold en dan gaan ze in de buis om elkaar heen draaien, dat is vervelend.

De kabels aan de veer maken doe je door 10 cm mantel te strippen en de losse aders 7 cm door het oog van de veer te steken. Dat kan met twee kabels tegelijk van twee kanten. Dan buig je ze om, draai je ze wat om elkaar heen en doe je een stukje elektratape of ductape om het bundeltje kabels net achter het oogje. Als je rustig, met twee personen werkt trek je die niet los.

Werk altijd met twee man/vrouw en zorg dat je met elkaar kunt praten (portofoon of telefoon op speaker). Ik vind het het gemakkelijkst om van beneden naar boven te trekken, dus je voert de kabels in de meterkast in en trekt ze naar het stopcontact toe. Zet nu heel rustig spanning op de veer en laat de persoon beneden de kabels er in duwen. Omdat daar glijmiddel aan zit krijg je vieze handen, dus handschoenen zijn aan te bevelen. De veer houdt er spanning op, maar echt trekken zul je, als het goed is, niet hoeven. Het kan wel als het nodig is.

Qua gereedschap heb je het volgende nodig:
- Nylon trekveer
- Netwerk installatie toolkit (deze heb ik) met een LSA tang, een tester en krimptang

Qua materiaal:
- Kabel. Koop goede koperen kabels met vaste kern, geen CCA of CPA. Dat is goedkoper omdat het eigenlijk aluminium is met een laagje koper er op. Ik heb twee dozen met ingebouwde haspel gebruikt, die hoef je niet eerst uit te rollen en kun je uit doos trekken bijvoorbeeld deze. Twee dozen betekent twee kabels tegelijk trekken.
- Patchkast voor in de meterkast. Ga geen plugjes op die kabels krimpen, maar schroef een patchpaneel tegen de muur van de meterkast en werk met patchkabels verder. Ik heb deze.
- Wanddozen. Deze zijn CAT6 en universeel. Passen op vrijwel elk merk inbouwmateriaal.
- Patchkabels om in de meterkast de verbindingen te maken tussen patchpaneel en switches (gebruik daar een mooie manages switch voor en eventueel ook eentje met PoE). Let ook op dat je geen CCA of CPA patchkabels koopt. Bij netwerkwinkel.com verkopen ze die niet, dus daar zit je altijd goed.

Oh, en die patchpanelen en inbouwelementen zet je vast met dat LSA tooltje. Werkt heel gemakkelijk. Je zet het adertje op het juiste gaatje en dan duw je het er in met dat tooltje, dat ook meteen het restantje afknipt. Voordat je alles dicht maakt, even testen met de tester, want het is een ellende om die wanddozen weer open te maken als je ze op elkaar geklikt hebt (been there).
Thnx voor deze top post! Heb nu ook een mooi netwerk (cat6) thuis aangelegd als netwerk noob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
rubenos schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Floorplanner laat je de pdf importeren, waarna je de verhouding kan instellen en hem vervolgens vrij eenvoudig zelf kan intekenen op de plattegrond. Heb je hem gelijk ook 3D ;)
Geweldig tip! Met de ‘Vloor’ plug-in kon ik hem voor 2 credits automatisch over laten trekken. Tot op 1 à 2cm nauwkeurig, dus dat was eenvoudig te corrigeren!! Dank nogmaals 👍🏻👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 08:27
Waar plaatsen jullie spots in de badkamer? Wellicht nog tips voor mij? We hebben een 3x3m badkamer en denken er nu aan het als volgt te doen (met kantelbare en dimbare spots):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPXX0ux_Cc0wi5cBhJ9opOO24w8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CxvXX7ko8OF7OhNYmBenwuMp.png?f=fotoalbum_large

Verlichting voor het klaar-/opmaken moet met name van de verlichting in de spiegel komen.
Ik twijfel over het aantal spots en de positie ervan. Of er bijvoorbeeld nog een spot bij moet in de inloopdouche (totaal 1,8m diep). En over de positie van de 3 spots rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:21
Pepppie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Geweldig tip! Met de ‘Vloor’ plug-in kon ik hem voor 2 credits automatisch over laten trekken. Tot op 1 à 2cm nauwkeurig, dus dat was eenvoudig te corrigeren!! Dank nogmaals 👍🏻👍🏻
Mooi dat je er wat aan hebt. Huis in 3D helpt erg, zeker als je bestaande meubels e.d. gaat plaatsen. Automatisch overtrekken had ik zelf dan weer gemist, ik kan het ook niet vinden na best wat gezoek. Heb je een link oid?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
rubenos schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Mooi dat je er wat aan hebt. Huis in 3D helpt erg, zeker als je bestaande meubels e.d. gaat plaatsen. Automatisch overtrekken had ik zelf dan weer gemist, ik kan het ook niet vinden na best wat gezoek. Heb je een link oid?
Kwam hij zelf mee toen ik een nieuw project startte; VLOOR heet het en kost 2 credits per verdieping’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
praliwi schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:28:
Waar plaatsen jullie spots in de badkamer? Wellicht nog tips voor mij? We hebben een 3x3m badkamer en denken er nu aan het als volgt te doen (met kantelbare en dimbare spots):

[Afbeelding]

Verlichting voor het klaar-/opmaken moet met name van de verlichting in de spiegel komen.
Ik twijfel over het aantal spots en de positie ervan. Of er bijvoorbeeld nog een spot bij moet in de inloopdouche (totaal 1,8m diep). En over de positie van de 3 spots rechts.
Ik zou de beide linker spots meer naar de linker muur verplaatsen en het spotje van de douche in het midden van die ruimte positioneren. Volgens mij is het aantal spots verder voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:06
praliwi schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:28:

[Afbeelding]

Wij hebben er alleen 1 boven de wc en boven de douche. In het midden van de vakken.

Boven de spiegel zit op de spiegelkast en verder zit er gewoon een plafonnière in het midden van de badkamer.

Die spotjes waren ons echt te duur om er zoveel te doen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Langs de gevel zit bij ons onder een laagje zand piepschuimen blokken. Weet iemand waar dit voor is? Ter isolatie icm de vloerverwarming? Of is het iets wat ze vanuit de bouw hebben laten zitten maar wat weg kan?
Het maakt het iets lastiger om daar een leuke border oid aan te leggen als er maar 10-20 cm aarde op kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5I34m1_K_-MgoRk2372hnqCtm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b53GXzFDxgB7YCM1dKPaBu19.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
.

[ Voor 111% gewijzigd door Toppe op 22-05-2022 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Marinos83 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:24:
Langs de gevel zit bij ons onder een laagje zand piepschuimen blokken. Weet iemand waar dit voor is? Ter isolatie icm de vloerverwarming? Of is het iets wat ze vanuit de bouw hebben laten zitten maar wat weg kan?
Het maakt het iets lastiger om daar een leuke border oid aan te leggen als er maar 10-20 cm aarde op kan.

[Afbeelding]
Horizontale vorstrand? Heb je de bouwtekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb helaas geen bouwtekeningen of andere specificaties bij de oplevering gekregen, alleen aantal handleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Marinos83 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:51:
Ik heb helaas geen bouwtekeningen of andere specificaties bij de oplevering gekregen, alleen aantal handleidingen.
Opvragen bij aannemer, en anders bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ik krijg de volgende optie als meerwerk aangeboden voor 140 euro per deur:

Standaard stalen binnenkozijn uitvoeren zonder bovenlicht. De wand wordt
boven het kozijn doorgezet met behulp van een latei. Krimpscheuren in de
wand kunnen we hierbij niet uitsluiten. U dient de gewenste kozijnen op
tekening aan te geven.

Betekent dit dat ze boven de deur de wand door laten lopen i.p.v. een plastic kozijn? En dat dit gestuct kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ferra schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:22:
Ik krijg de volgende optie als meerwerk aangeboden voor 140 euro per deur:

Standaard stalen binnenkozijn uitvoeren zonder bovenlicht. De wand wordt
boven het kozijn doorgezet met behulp van een latei. Krimpscheuren in de
wand kunnen we hierbij niet uitsluiten. U dient de gewenste kozijnen op
tekening aan te geven.

Betekent dit dat ze boven de deur de wand door laten lopen i.p.v. een plastic kozijn? En dat dit gestuct kan worden?
Geen optie voor houten stompe deuren? :/
Dat is imo veel mooier (kan persoonlijk zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 22-05-2022 21:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:29:
[...]

Nee denk het niet. Heb ook totaal geen gevoel hierbij hoe dit eruit komt te zien, dus als iemand een foto heeft, houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:10
@Ferra waarschijnlijk wordt het dan zo https://www.svedex.nl/mat...tagekozijn-opdek-deurhoog, dus wand zit boven je deur. Zelf zou ik zoals Sport_Life k ook al zei voor stomp hout gaan als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 22:08
Ferra schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:22:
Ja en Ja, een latei is gewoon een balk waarop ze waarschijnlijk kalkzandsteen blokken zetten. Dat stuk muur zal dan ook gewoon worden afgewerkt als de rest van de wanden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r8B449Ne3NkTzZ72Yr3ZyABKVc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HhkEajSy9TjqmLksKPzeKVYo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Facerafter
Sport_Life schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:29:
[...]

En vaak ook veel duurder ;)
Hier in ieder geval 125 voor een bovenlicht te laten vervallen en 870 per deur om er een hardhouten stompe deur van te maken, met 12 deuren is dat een duur grapje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Facerafter schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:51:
[...]

Hier in ieder geval 125 voor een bovenlicht te laten vervallen en 870 per deur om er een hardhouten stompe deur van te maken, met 12 deuren is dat een duur grapje
Ga jij die keuze maken om dat per deur te laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Laatst online: 22:10
Facerafter schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:51:
[...]

Dat is wel extreem duur, wij konden voor dat bedrag 2 deuren doen. Voor die prijs weet ik niet of ik het zou doen eerlijk gezegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:55
Ferra schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:15:
[...]

Nee denk het niet. Heb ook totaal geen gevoel hierbij hoe dit eruit komt te zien, dus als iemand een foto heeft, houd ik me aanbevolen.
Weet niet of je vraag over stompe- of opdekdeur ging. Maar ik had er zelf ook nooit van gehoord.

Maar dit zijn de verschillen:

Opdek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDDP5BVktTBYyp5HFLUMO09Qm8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pTTsnZIRe8j0mFk3B2pCTPx.jpg?f=fotoalbum_large

Stompe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws3zTKjCRPMegqbCB1gtJQhtJFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRvi1Ysf5Wusn1W6h6dZWuoq.jpg?f=fotoalbum_large

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
kw_nl schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:14:
[...]

Weet niet of je vraag over stompe- van opdekdeur ging. Maar ik had er zelf ook nooit van gehoord.

Opdek
[Afbeelding]

Stompe
[Afbeelding]
Ik heb pas het afgelopen jaar in dit topic geleerd wat een stompe deur is om eerlijk te zijn :') voor die tijd überhaupt nooit nagedacht over het aanpassen van dat soort zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:55
finsdefis schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:20:
[...]

Ik heb pas het afgelopen jaar in dit topic geleerd wat een stompe deur is om eerlijk te zijn :') voor die tijd überhaupt nooit nagedacht over het aanpassen van dat soort zaken.
Haha, ik ook niet. Dat is wel met meer dingen hier (h€laas).

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:31
Ik heb gewoon opdekdeuren genomen die ~850 per deur vond ik wat te gortig. Alles slaapkamers zijn standaard uitgevoerd met latei zonder bovenlicht. Waar ik wel heel blij mee ben is dat ik de deuren heb geupgrade naar deuren met een lijn patroon. Als ik deze vergelijk met de gladde deuren van anderen die dat niet gedaan hebben doet dat erg veel met de uitstraling. Dat was een goede 1300 euro voor het hele huis en dat is het zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
wortelsoft schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:14:
Ik heb gewoon opdekdeuren genomen die ~850 per deur vond ik wat te gortig. Alles slaapkamers zijn standaard uitgevoerd met latei zonder bovenlicht. Waar ik wel heel blij mee ben is dat ik de deuren heb geupgrade naar deuren met een lijn patroon. Als ik deze vergelijk met de gladde deuren van anderen die dat niet gedaan hebben doet dat erg veel met de uitstraling. Dat was een goede 1300 euro voor het hele huis en dat is het zeker waard.
Hebben wij ook gedaan. Waren voor het hele huis 2000 euro kwijt voor een “line-deur” en ander deurbeslag door het hele huis heen. Begane grond heeft wel stompe deuren

Om het hele huis aan te passen naar stompe deuren ging nog ruim 6000 euro extra kosten. Vonden we een beetje gortig worden, ondanks dat ik het wel veel mooier vind. Maarja, budget is ook niet oneindig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
Ferra schreef op maandag 23 mei 2022 @ 07:20:
[...]

Ga jij die keuze maken om dat per deur te laten doen?
Wij laten alle bovenlichten vervangen m.u.v. de 2de verdieping (technische ruimtes), mijn vriendin vind ze echt verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
Wij ons word het dicht gewerkt met gibo blokken... Geen houten plaatje maar gewoon een mooi kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-07 20:27
wortelsoft schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:14:
Bij ons was de optie voor een deur met lijn niet aanwezig. De meest simpele upgrade was een deur met een facet voor ruim €850 per deur. Met 7 binnendeuren (naast een deur die we met glas hebben laten uitvoeren) wordt het dan wel een duur geintje. En zo'n facet vind ik niet eens mooi.

De bovenlichten hebben wij wel laten dichtzetten voor €175 per stuk. Een no-brainer voor mij.

Het leek mij een goed idee om de lijntjes zelf te maken met een router, maar ik weet niet of dat mogelijk is. Ik heb er wel naar gezocht, maar kon geen ervaringen vinden. Alleen deze video op YouTube, waarbij het resultaat niet tegenvalt. Ik kan het altijd uitproberen op de binnenkant van de deur in de technische ruimte :P

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Wij hebben ook alle bovenlichten laten verwijderen (kostte zo'n 100,- per deur). Stomp hebben we ook gedaan maar in de showroom (krepel) vonden we de stalen stompe kozijnen mooier dan de houten kozijnen. (strakker afgewerkt) Overigens was een houten kozijn bij ons ook een flink bedrag per deur, als we het al hadden gewild dan hadden we het waarschijnlijk om de prijs nog gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-07 17:04
Rijsenhout (noord-holland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Facerafter schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Wij laten alle bovenlichten vervangen m.u.v. de 2de verdieping (technische ruimtes), mijn vriendin vind ze echt verschrikkelijk.
Wij hebben ze nu, en wat me het meeste stoort is de hoeveelheid licht die het doorlaat. Met name bij de slaapkamers mega-irritant in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

Wij hebben kort geleden een eerste kijkmoment gehad in ons in aanbouw zijnde nieuwbouwhuis. Hierbij is ons iets opgevallen waarbij ik me afvraag of iemand vanuit voorschriften of regelgeving kan aangeven of dit een correcte toepassing is. Het gaat om het volgende, wij hebben het toilet laten verplaatsen vanuit de badkamer naar een slaapkamer. In de opdrachtomschrijving staat het volgende: Er wordt een lepe hoek in de trap aangebracht in verband met het leidingwerk.

Op de bijpassen bouwtekening ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOjB6jJBRo3NZoDZAnHAyRScbGc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GZUbl7b1ZUuvl5OayYeM796V.png?f=user_large

Wij hadden de verwachting dat er een trap met lepe hoek zou worden aangebracht.

Bij de kijkdag troffen we echter het volgende aan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJSo8hN8v6-Y_5GvoSDWyIz3zVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pk0m59rZgZEv6O2dbDmyLd3s.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRaaCG-TfUXr65bfs2ctxnKYpb0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rQfwx5sqazgVjrXpimaUAymg.png?f=fotoalbum_large

Buiten dat dit een lelijke oplossing is, ben ik dus benieuwd wat de regels hieromtrent zeggen, mag dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:36
@Speedy_J, dit zal nog afgetimmerd worden lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-07 22:35
Ascension schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:06:
Moest even opzoeken wat een lepe hoek precies was. Normaal gesproken loopt een trap om de opbouw heen. Nu zouden ze dan een opbouw over de trap heen bouwen? :? Lijkt me meer dat iemand heeft zitten slapen in dit geval. Het zal vast mogen qua regelgeving, maar het is gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

Ascension schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:06:
Dat wel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 08:24
Speedy_J schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:00:
Wij hebben kort geleden een eerste kijkmoment gehad in ons in aanbouw zijnde nieuwbouwhuis. Hierbij is ons iets opgevallen waarbij ik me afvraag of iemand vanuit voorschriften of regelgeving kan aangeven of dit een correcte toepassing is. Het gaat om het volgende, wij hebben het toilet laten verplaatsen vanuit de badkamer naar een slaapkamer. In de opdrachtomschrijving staat het volgende: Er wordt een lepe hoek in de trap aangebracht in verband met het leidingwerk.

[Afbeelding]

Bij de kijkdag troffen we echter het volgende aan: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Buiten dat dit een lelijke oplossing is, ben ik dus benieuwd wat de regels hieromtrent zeggen, mag dit?
Ik denk dat je qua voorschriften hier niets gaat winnen, kan mij niet voorstelen dat dit niet zou mogen. Dit zal inderdaad nog afgetimmerd worden, kijkend naar jouw schets zie je dat de trap ook doorloopt "onder" de lepe hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Op de tekening zie je ook dat de trede door lopen in de koof. Het is een klein detail waar je gemakkelijk overheen kijkt maar het staat er wel. Zojuist snel onze tekening erbij gepakt en daar lopen de tredes niet door en is wel duidelijk een lepe hoek te zien.

Bij een lepe hoek zou ik het trouwens ook aan de andere kant verwachten. Jammer dat deze buis niet gewoon door de wc ruimte gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 23-05-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Speedy_J schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:00:

[Afbeelding]

Bij de kijkdag troffen we echter het volgende aan: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt me niet handig als je ooit de trap wil vervangen. Bij ons hebben ze de trap tegen zo'n hoek aan gemonteerd en niet de leiding door de hele traptrede heen laten lopen.

Zal inderdaad allemaal gewoon volgens het standaardproces gemonteerd zijn om er daarna maar wat planken tegenaan te smijten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Geen idee wat zo’n buis kan hebben, maar een trap werkt enorm.

Zou mij ook gaan afvragen hoe de rest van het huis afgewerkt is. Een lepe hoek in de trap is vrij normaal. Een buis door de trede heen laten lopen is gewoon creatief bezig zijn.

Die trappen worden vrij laat gemaakt (vlak voor levering), ik neem aan omdat dit andere best wat opslag ruimte kost. Er zou dus tijd genoeg geweest moeten zijn om dit door te geven aan de trappen fabriek.

Maw: prutswerk, maar waarschijnlijk kan je er niets aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-07 15:26
Onze woning is vrijwel af, maar net als op veel andere plekken vertraging met oplevering. De bottleneck is de aansluiting op elektra en water. Door wat onnodige foutjes achter elkaar, ruim 2 maanden later dan eerder gecommuniceerd. Gevolg: de planning van iedereen loopt in de soep.

Maar gelukkig denkt de aannemer mee en trekt het boetekleed aan: we hebben intussen de sleutel met een vooroplevering gekregen en mogen alvast gaan klussen! Je kunt van alles vinden van de vertraging en foutjes, maar dit hoeven ze niet te doen en kost ze een hoop extra gedoe. Maar voor ons betekent het 4 maanden vertraging voorkomen doordat we niet met onze eigen aannemer hoeven te schuiven.

Intussen hebben we in een halve week tijd een halve badkamer en toilet en zitten de deurkozijnen er in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:32
millerman_sf schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:40:
Onze woning is vrijwel af, maar net als op veel andere plekken vertraging met oplevering. De bottleneck is de aansluiting op elektra en water. Door wat onnodige foutjes achter elkaar, ruim 2 maanden later dan eerder gecommuniceerd. Gevolg: de planning van iedereen loopt in de soep.

Maar gelukkig denkt de aannemer mee en trekt het boetekleed aan: we hebben intussen de sleutel met een vooroplevering gekregen en mogen alvast gaan klussen! Je kunt van alles vinden van de vertraging en foutjes, maar dit hoeven ze niet te doen en kost ze een hoop extra gedoe. Maar voor ons betekent het 4 maanden vertraging voorkomen doordat we niet met onze eigen aannemer hoeven te schuiven.

Intussen hebben we in een halve week tijd een halve badkamer en toilet en zitten de deurkozijnen er in!
Bij ons "maar" 2 weken vertraging, ik hoop dat het zo blijft.
Onze stukadoor mag al eerder aan de slag, maar dat doen we maar niet als ze nog met van alles bezig zijn in de woning :P

De tweede kijkdagen kwamen ze met de vertraging, veel mensen boos op de aannemer :o

[ Voor 3% gewijzigd door xares op 23-05-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritta
  • Laatst online: 07-07 12:16
Hi allen,

(Ook ik) kijk sinds een aantal weken geregeld door het topic heen. Wij hebben eind 2020 een nieuwbouwhuis aangekocht en de oplevering komt nu aardig in de buurt (momenteel is de indicatie begin Juli). Tot nu toe loopt het proces erg soepel en hebben wij niks te klagen.

Enige waar wij nu tegenaan lopen is de levering van de WTW box (heb ik eerder voorbij zien komen). In ons geval hebben wij van andere bewoners te horen gekregen dat de volgende twee mogelijkheden worden aangeboden vanuit de aannemer omtrent oplevering (wij zijn het laatste bouwnummer dus verwachten deze vraag snel):
1. Tijdige oplevering waar aannemer tijdelijk een MV (Mechanische Ventilatie) box plaatst. Dit zorgt wel voor afzuiging maar hiermee komt er geen 'verse' lucht binnen. Dit zou als gevolg hebben dat ramen veel/constant open moeten staan. Wanneer de daadwerkelijke WTW box wordt geplaatst is compleet onduidelijk.
2. Wachten tot de originele WTW box wordt geleverd en dus een compleet huis opgeleverd krijgen met een nog onbekende datum.

Nu lijkt het mij een redelijk logische keuze om voor scenario 1 te kiezen, wel was ik benieuwd of iemand hier nog advies over heeft om mee te nemen in gesprek met de aannemer. Als we de winter door moeten zonder WTW box, moeten wij de ramen constant open hebben staan bijvoorbeeld?

Alvast heel erg bedankt, en ik lees met plezier mee tussen alle gesprekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-07 22:35
Fritta schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:51:
Hi allen,

(Ook ik) kijk sinds een aantal weken geregeld door het topic heen. Wij hebben eind 2020 een nieuwbouwhuis aangekocht en de oplevering komt nu aardig in de buurt (momenteel is de indicatie begin Juli). Tot nu toe loopt het proces erg soepel en hebben wij niks te klagen.

Enige waar wij nu tegenaan lopen is de levering van de WTW box (heb ik eerder voorbij zien komen). In ons geval hebben wij van andere bewoners te horen gekregen dat de volgende twee mogelijkheden worden aangeboden vanuit de aannemer omtrent oplevering (wij zijn het laatste bouwnummer dus verwachten deze vraag snel):
1. Tijdige oplevering waar aannemer tijdelijk een MV (Mechanische Ventilatie) box plaatst. Dit zorgt wel voor afzuiging maar hiermee komt er geen 'verse' lucht binnen. Dit zou als gevolg hebben dat ramen veel/constant open moeten staan. Wanneer de daadwerkelijke WTW box wordt geplaatst is compleet onduidelijk.
2. Wachten tot de originele WTW box wordt geleverd en dus een compleet huis opgeleverd krijgen met een nog onbekende datum.

Nu lijkt het mij een redelijk logische keuze om voor scenario 1 te kiezen, wel was ik benieuwd of iemand hier nog advies over heeft om mee te nemen in gesprek met de aannemer. Als we de winter door moeten zonder WTW box, moeten wij de ramen constant open hebben staan bijvoorbeeld?

Iemand wat verder terug in het topic had ook vertraging met zijn ventilatieunit / WTW en moest daardoor ook nog een lange poos wachten (scenario 2 in jouw geval). Is erg moeilijk te zeggen en zal ook zeker een afweging moeten zijn aan jouw kant. In mijn appartement heb ik nu ook ventilatie type D, ding moest uit vanwege noodweer (winter 2021), en ik moest eens in de zoveel tijd de ramen open zetten (net na het douchen bijvoorbeeld ook). Ik zou dan scenario 2 in jouw geval kiezen. Ik zou dan wel aanraden om metertjes aan te schaffen voor luchtvochtigheid en CO2-gehalte, kun je het nog een beetje in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 11:33
millerman_sf schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:40:

Je mag echt van geluk spreken. Bij ons is het woord vooroplevering echt onbespreekbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ja je moet dan openingen hebben anders valt er weinig af te zuigen.

Verder zou ik in dat scenario voor een harde deadline gaan in je gesprek met de aannemer en boete afspraken indien het niet gehaald wordt. Ik denk namelijk dat je gegarandeerd achteraan de rij staat wanneer de units beschikbaar komen en het dan weer goedkoper is voor de aannemer om deze in te zetten op dan op te leveren huizen.

In dat opzicht is het wellicht weer slimmer om te wachten om de druk op de ketel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-07 16:25
Argh... wat kan ik mij irriteren in dit hele nieuwbouw proces en de kansloze opties vanuit de bouw. Wij willen graag stompe deuren met deurbeslag in een zwarte kleur. Vanuit de bouw kan dus alleen zilver kleurig worden gekozen. Oftewel, ik moet een upgrade nemen van het deurbeslag op alle deuren (want als ik standaard neem heb ik 2 gaatjes in de deur zitten vanwege het schild) om vervolgens het er weer af te halen en mijn "eigen" beslag er op te zetten. De upgrade naar stomp is zo'n 500 euro per deur, inclusief houten kozijn zonder bovenlicht. Een metalen kozijn zonder bovenlicht met opdek deur kost zo'n 100 euro, zit een groot verschil tussen.

Ook vragen ze bij ons EUR 450 voor een Mechanische Ventilatie bedieding wat gewoon een soort afstandsbediening is. Kan ik dit ook ergens los kopen? Volgens het contactpersoon zijn de kosten zo hoog vanwege de extra module die wordt geplaatst bij de ventilatie zelf, soort ontvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hi allen,

Hoe dan ook: Neem hem op in het PV als opleverpunt, daarmee heb je in elk geval het recht om 5% bij de notaris vast te houden.

Verder zou ik in elk geval met de aannemer afspreken dat hij de koper wekelijks op de hoogte houdt van de verwachte levertijd. Ongetwijfeld gaat hij je de eerste weken het zelfde zeggen: Nog geen nieuws. Maar hiermee zorg je wel dat je naam bij ze bekend blijft en niet dat je onderop de stapel beland.

Zo'n mailtje is in 2 minuten geschreven (Hoi Henk & Ingrid, levertijd is nog steeds niet bekend. Groet, Harry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

@ColeJ deurbeslag laten vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Is helaas geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-07 15:26
JohnStaakke schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Je mag echt van geluk spreken. Bij ons is het woord vooroplevering echt onbespreekbaar.
Yep, al eerder gezegd hier, maar ik ben echt heel blij met deze aannemer. De kopersbegeleider heeft speciaal nog een paar dagen eerder toegang geregeld, die krijgt van ons wel een presentje bij de echte oplevering. Goud waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Farmerwood is er al nieuws vanuit jou kamp wat betreft de ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:03:
@Farmerwood is er al nieuws vanuit jou kamp wat betreft de ventilatie?
Eerder deze maand de zaak volledig overgedragen aan de advocaat. Die neemt de communicatie nu over.
Update staat een stukje terug in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Eerder deze maand de zaak volledig overgedragen aan de advocaat. Die neemt de communicatie nu over.
Update staat een stukje terug in het topic.
Die had ik gelezen, was benieuwd of er al wat schot in de zaak zat maar blijkbaar dus niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sinds vorige week de eerste tegenslag(je) met onze aannemer. Onze badkamerleverancier had aangegeven dat vervallen van de elektrische radiator ten koste ging van de warmte garantie van de ruimte, gezien het volledig inpandig is maakte wij ons daar niet z'n zorgen om. Nu blijkt dat de aannemer van mening is dat de volledige warmte garantie op de gehele woning vervalt. Gelukkig gaan ze dit misverstand samen oplossen maar wat mij betreft plaatsen ze dan maar die radiator :+

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 23-05-2022 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:28:
Sinds vorige week de eerste tegenslag(je) met onze aannemer. Onze badkamerleverancier had aangegeven dat vervallen van de elektrische radiator ten koste ging van de warmte woninggarantie van de ruimte, gezien het volledig inpandig is maakte wij ons daar niet z'n zorgen om. Nu blijkt dat de aannemer van mening is dat de volledige woningborg garantie op de gehele woning vervalt. Gelukkig gaan ze dit misverstand samen oplossen maar wat mij betreft plaatsen ze dan maar die radiator :+
Het vervallen van de woningborg garantie vanwege het niet in het stopcontact steken van een elektrische radiator? Ze worden steeds mooier 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:29:
[...]

Het vervallen van de woningborg garantie vanwege het niet in het stopcontact steken van een elektrische radiator? Ze worden steeds mooier 7(8)7
Even een ge-edit, het gaat niet om de gehele woningborg garantie maar enkel de warmte afgifte onderdeel. Van alleen de badkamer prima, maar de gehele woning lijkt mij wat overdreven. Ze besparen er volgens mij juist fors op door geen aparte groep ervoor aan te hoeven leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Deveon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Even een ge-edit, het gaat niet om de gehele woningborg garantie maar enkel de warmte afgifte onderdeel. Van alleen de badkamer prima, maar de gehele woning lijkt mij wat overdreven. Ze besparen er volgens mij juist fors op door geen aparte groep ervoor aan te hoeven leggen.
Een flinke radiator dan? Hier kon ik hem ook niet laten vervallen, wel voor elkaar gekregen dat ze hem ingepakt in de hoek van de badkamer plaatste en op papier wel "gemonteerd" hadden.
Zat bij ons gewoon op een standaard stopcontact, gedeeld met de rest van de badkamer. Is dit de hoofdverwarming van de badkamer? Wij hebben wel vloerverwarming en die radiator was enkel toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:21:
[...]
Die had ik gelezen, was benieuwd of er al wat schot in de zaak zat maar blijkbaar dus niet :)
De advocaat die in eerste instantie aan ons toegewezen was kon de zaak helaas niet blijven doen, dus ze ging het eerst overdragen aan een collega. Dat zorgt voor iets vertraging.
Moet zeggen dat ik het zelf ook even los gelaten heb. Voldoende andere zaken aan mijn hoofd momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:32
ColeJ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:39:
Argh... wat kan ik mij irriteren in dit hele nieuwbouw proces en de kansloze opties vanuit de bouw. Wij willen graag stompe deuren met deurbeslag in een zwarte kleur. Vanuit de bouw kan dus alleen zilver kleurig worden gekozen. Oftewel, ik moet een upgrade nemen van het deurbeslag op alle deuren (want als ik standaard neem heb ik 2 gaatjes in de deur zitten vanwege het schild) om vervolgens het er weer af te halen en mijn "eigen" beslag er op te zetten. De upgrade naar stomp is zo'n 500 euro per deur, inclusief houten kozijn zonder bovenlicht. Een metalen kozijn zonder bovenlicht met opdek deur kost zo'n 100 euro, zit een groot verschil tussen.

Ook vragen ze bij ons EUR 450 voor een Mechanische Ventilatie bedieding wat gewoon een soort afstandsbediening is. Kan ik dit ook ergens los kopen? Volgens het contactpersoon zijn de kosten zo hoog vanwege de extra module die wordt geplaatst bij de ventilatie zelf, soort ontvanger.
Dan had je voor zelfbouw moeten kiezen ;)

Veel zaken kan je achteraf doen, maar die modules van de MV zijn altijd duur. Is vaak een gesloten systeem... Als je handig bent met domotica kan je het zelf oplossen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-07 17:04

Herkenbaar op sommige vlakken.
Ik vond het bijzonder dat ze helemaal 0 opties hadden voor trappen, en 0 voor zonwering aansluitingen.

Met als excuus "ja iedereen wil de trap anders", dan denk ik, je hebt ook 14 deurbeslagen, je had op zijn minst de trap in 3 kleuren kunnen aanbieden, of 2 leuningtypen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
kepler schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Dan had je voor zelfbouw moeten kiezen ;)
Kiezen? Na 14 (zegge: veertien) inschrijvingen op nieuwbouw woningen maar ook kavels vonden we het wel welletjes toen we waren ingeloot :o

Ik ben wel handig dus ga het zelf wel veranderen maar vind het serieus kansloze kapitaalvernietiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
oinkoink12 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Herkenbaar op sommige vlakken.
Ik vond het bijzonder dat ze helemaal 0 opties hadden voor trappen, en 0 voor zonwering aansluitingen.

Met als excuus "ja iedereen wil de trap anders", dan denk ik, je hebt ook 14 deurbeslagen, je had op zijn minst de trap in 3 kleuren kunnen aanbieden, of 2 leuningtypen
Had iedereen gewoon de optie geboden om bij de trappen fabrikant langs te gaan. Wij konden dat wel.

Zijn zelfs bij de kozijnen leverancier geweest om het een en ander aan te passen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ColeJ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:50:
[...]

Kiezen? Na 14 (zegge: veertien) inschrijvingen op nieuwbouw woningen maar ook kavels vonden we het wel welletjes toen we waren ingeloot :o

Ik ben wel handig dus ga het zelf wel veranderen maar vind het serieus kansloze kapitaalvernietiging.
En uiteindelijk ben je wat goedkoper uit, maar heb je een bak werk extra!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:52:
[...]

En uiteindelijk ben je wat goedkoper uit, maar heb je een bak werk extra!
Dit dus. Een vriend van mij zei ook tegen mij, die lijnen kun je ook in je deur laten freezen na oplevering voor veel minder geld. Scheelde zo’n 100 euro per deur. Echter zou ik dan achteraf 12 deuren moeten gaan aflakken, wat me echt een belachelijke hoeveelheid tijd en moeite zou kosten voor een paar 100 euro kostenverschil

Er zijn genoeg klusjes te doen na oplevering, en dit is er niet eentje die ik er bij wilde doen

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 23-05-2022 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Hi allen,

Er was eerder iemand waarbij zelfs de warmtepomp nog niet geïnstalleerd zou worden, maar mijn n00b-blik is dat het later aansluiten van een warmtepomp + boilerunit bewerkelijker is dan het plaatsen van een WTW-unit. Dat is gewoon een flinke box die ze aansluiten op reeds aangelegde leidingen (vandaar dat er ook geen ander model op past). Hoewel het naar boven sjouwen van zo'n ding ook niet zonder stoten zal gaan gok ik.

Dus in die zin zou ik zelf wat positiever tegenover optie 1 staan dan bij het ontbreken van een warmtepomp. Wel zoals Toppe zegt zeker opnemen als opleverpunt want zonder die 5% achter te houden is het aannemelijk dat je inderdaad achteraan de rij staat wat betreft prioriteit. Immers, als ze geen geld meer van je krijgen en/of geen rekening meer hoeven te houden met het aantal werkbare werkdagen (bouwtijd) staat er weinig druk meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bteq
kw_nl schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:14:
[...]

Weet niet of je vraag over stompe- of opdekdeur ging. Maar ik had er zelf ook nooit van gehoord.

Opdek
[Afbeelding]

Stompe
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjvIWeBgR2xQs4qsac1TDNI_CwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNEV7wLs6T1DxSNN0wNs7YBe.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook stompe deuren gepakt met "lijntjes". Boven idem, maar dan witte deuren. De scharnieren uit het zicht was een (vonden wij) belachelijke meerprijs per deur. Wel heerlijk om geen raampje meer boven je slaapkamerdeuren te hebben ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
ColeJ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:50:
[...]

Ik snap je frustratie zeker, maar als je maatwerk/meer opties had gewild dan had je toch echt moeten wachten tot zo'n project voorbij kwam en je geluk had daar ingeloot te worden.

De meeste projectbouw is echt zo efficiënt/goedkoop mogelijk zoveel mogelijk huizen bouwen. Als ieder huis anders gaat worden, buiten de al uitgewerkte standaard opties, dan kost ze dat ook gewoon veel meer werk (relatief gezien dan) en ook meer risico dat het fout gaat. Er zijn projecten waar het wel kan, maar zoals ik hier lees zijn die behoorlijk in de minderheid.

Onze eerste huis was een a la carte project, waar je zelf behoorlijk je huis kon indelen. Maar dat project was ook zo opgezet. We hebben nu in ons huidige huis het geluk gehad dat we in semi-zelfbouw terecht zijn gekomen, maar daar was de prijs van het huis ook naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
kepler schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:10:
[...]

Ik snap je frustratie zeker, maar als je maatwerk/meer opties had gewild dan had je toch echt moeten wachten tot zo'n project voorbij kwam en je geluk had daar ingeloot te worden.
Meestal weet je dat soort opties pas als je al lang en breed ingeloot bent en je KAO getekend is. Ik kreeg pas daarna toegang tot de opties rondom trappen, deuren, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Blik1984 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:20:
[...]

Meestal weet je dat soort opties pas als je al lang en breed ingeloot bent en je KAO getekend is. Ik kreeg pas daarna toegang tot de opties rondom trappen, deuren, etc
Dat klopt, maar het is wel bekend dat projectbouw meestal niet veel opties aanbiedt. Als ze ze aanbieden zijn ze behoorlijk duur en maatwerk is al helemaal bijna niet mogelijk. Als dat je uitgangspunt is kan het alleen maar meevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:50
xares schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Bij ons "maar" 2 weken vertraging, ik hoop dat het zo blijft.
Onze stukadoor mag al eerder aan de slag, maar dat doen we maar niet als ze nog met van alles bezig zijn in de woning :P

De tweede kijkdagen kwamen ze met de vertraging, veel mensen boos op de aannemer :o
2 weken valt nog mee, mits het daarbij blijft ... Mensen zijn gewoon te snel boos :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kepler schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:23:
[...]

Dat klopt, maar het is wel bekend dat projectbouw meestal niet veel opties aanbiedt. Als ze ze aanbieden zijn ze behoorlijk duur en maatwerk is al helemaal bijna niet mogelijk. Als dat je uitgangspunt is kan het alleen maar meevallen ;)
Dat ben ik met je eens, al ben ik op zich best tevreden met de opties die ik heb gekregen qua trap, elektra, loze leidingen, etc.

Maargoed, je hoort soms ook projecten waar helemaal niks mogelijk is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:23:
[...]

Denk dat dat ook afhangt van de aannemer, wij konden echt alles aanpassen wat we wouden. Zelfs het laten vervallen van raam kozijnen was uiteindelijk geen enkel probleem.

Er waren een aantal zaken die ze nog niet eerder mee gemaakt hadden zoals verlichting in de dak overstek maar ook hier werd prima over nagedacht en geregeld.

Gelukkig begint de strijd langzaam aan wat minder te worden, fouten worden, bij ons in elk geval, goed en vrij vlot hersteld met duidelijke communicatie vooraf.

Hebben als enige grote punt, naast de ruiten, alleen nog een garage deur die geschilderd moet worden maar hierin het verzoek gedaan dit volgend jaar te doen ivm werkzaamheden en zand. Zonde als ze straks die deur 4 keer moeten schilderen omdat er van alles in waait.

[ Voor 37% gewijzigd door Toppe op 23-05-2022 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Bteq schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:59:
[...]

[Afbeelding]

Hier ook stompe deuren gepakt met "lijntjes". Boven idem, maar dan witte deuren. De scharnieren uit het zicht was een (vonden wij) belachelijke meerprijs per deur. Wel heerlijk om geen raampje meer boven je slaapkamerdeuren te hebben ;) .
Doe mij maar een opdekdeur. Dan steken de scharnieren tenminste niet uit en zie je het slot niet zitten. Iedereen z’n eigen voorkeur denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Z___Z schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:48:
[...]

Doe mij maar een opdekdeur. Dan steken de scharnieren tenminste niet uit en zie je het slot niet zitten. Iedereen z’n eigen voorkeur denk ik.
Inderdaad nu je het zegt haha. Achja, wie weet ooit in een ander huis. Voor nu prima zo.

@Z___Z we doen maar alsof het lekker industrieel is haha.

[ Voor 8% gewijzigd door Bteq op 23-05-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
spoiler:
Volgende week in kopen zonder kijken: Dé klassieke VT wonen: Visgraat, mango meubeltjes, Gers taats deuren, zwarte kranen

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 23-05-2022 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:28:
spoiler:
Volgende week in kopen zonder kijken: Dé klassieke VT wonen: Visgraat, mango meubeltjes, Gers taats deuren, zwarte kranen
Home is where the heart is. Horen, zien, zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024

Dat was bij ons aanvankelijk ook de enige keuze. Uiteindelijk in overleg besloten om alle deurkrukken in huis te laten vervallen. We krijgen dus kale deuren (zonder boringen van het schildje). Is dat geen optie bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:58
Hi allen,

Bij scenario 1 hoef je toch helemaal niet constant ramen open te hebben :?
Ze kunnen toch gewoon de dakdoorvoer (aanzuigkant) met (flex)pijp doorzetten naar de toevoer ventielen en dan de MV box alleen op de afvoer ventielen aansluiten en op dak uitblazen. Ik zou om verduidelijking vragen hoe dat er precies uit gaat zien en op papier laten bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
RadiQal schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:08:
[...]

Dat was bij ons aanvankelijk ook de enige keuze. Uiteindelijk in overleg besloten om alle deurkrukken in huis te laten vervallen. We krijgen dus kale deuren (zonder boringen van het schildje). Is dat geen optie bij jullie?
Nope, dat is geen optie. Ik ben "verplicht" om het gratis af te nemen inclusief de twee boorgaten. Idioterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sertechaun
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 23:16
Vandaag een gesprek gehad met de makelaar van een nieuwbouwproject in Zaandam. Ben aan de ene kant blij dat we zijn ingeloot voor eentje en financieel gezien lijkt het ook allemaal te kunnen.
Maaaarr... krijg ik te horen dat de bouw 2,5 jaar kan duren dus oplevering waarschijnlijk begin 2025. Het is dan wel zo'n woon blok met eengezinswoningen en een appartementencomplex dus het moet vast allemaal eerst af voordat kan worden opgeleverd, maar 2,5 jaar is zo'n eind ver... Dan heb je te maken met 30 maanden dubbele lasten. :'( :'(

Project is trouwens https://oostzijderpark.nl/aanbod/te-koop/bc/

[ Voor 18% gewijzigd door sertechaun op 24-05-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
sertechaun schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:25:
Vandaag een gesprek gehad met de makelaar van een nieuwbouwproject in Zaandam. Ben aan de ene kant blij dat we zijn ingeloot voor eentje en financieel gezien lijkt het ook allemaal te kunnen.
Maaaarr... krijg ik te horen dat de bouw 2,5 jaar kan duren dus oplevering waarschijnlijk begin 2025. Het is dan wel zo'n woon blok met eengezinswoningen en een appartementencomplex dus het moet vast allemaal eerst af voordat kan worden opgeleverd, maar 2,5 jaar is zo'n eind ver... Dan heb je te maken met 30 maanden dubbele lasten. :'( :'(

Project is trouwens https://oostzijderpark.nl/aanbod/te-koop/bc/
Is dat echt de prognose voor de oplevering of is het de uiterst mogelijke datum?
In de KAO staat bij ons ook een deadline van 365 werkbare werkdagen, met alle vakantie dagen, etc. kom je dan al uit op 180 dagen werkbare werkdagen per jaar. Dus vanaf de start van de bouw hebben ze 2 jaar de tijd als het weer ook nog is niet tegen zit. Terwijl de prognose voor oplevering ongeveer een jaar is na de start.
Pagina: 1 ... 121 ... 354 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.