Waarom? Het gaat hier over de levertijd van de mechanische ventilatie, dat heeft niets met stadsverwarming te maken.Blik1984 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:22:
Is dan nu het moment aangebroken dat we blij moeten zijn met stadsverwarming?
Het ging eerder ook al over vertraging op de levering van warmtepompendeejeebv schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:31:
[...]
Waarom? Het gaat hier over de levertijd van de mechanische ventilatie, dat heeft niets met stadsverwarming te maken.
Zijn de afleversets voor stadsverwarming wel goed leverbaar?Blik1984 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:35:
[...]
Het ging eerder ook al over vertraging op de levering van warmtepompen
Weet ik veel, het was dan ook maar gewoon een grapje, neem het vooral niet te serieusdeejeebv schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:40:
[...]
Zijn de afleversets voor stadsverwarming wel goed leverbaar?
Kan me echter wel voorstellen dat zo'n warmteinstallatie/afleverset wat ruimer op voorraad ligt / vooruit besteld is door zo'n bedrijf als Vattenfall.El-Vder schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:48:
@deejeebv @Blik1984 nee ook niet leverbaar want daar is ook een wtw voor nodig.
Zo'n installatie kan ook i.c.m. een simpelere en beter leverbare mv-unit type C en hoeft niet per se met een type D wtw.
Zit verkeerd omBlihi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:26:
[...]
Een vlammetje bij het raam houden en dan naar de kleuren van de vlam kijken. Dan zie je heel duidelijk kleurverschillen in de vlammen.
[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 18-05-2022 10:34 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
[Klaagmodus]
Van 't weekend voor heel het huis rolgordijnen (x6) gordijnen (x1) hordeur (2x) en deurmat uitgezocht. Klopt er werkelijk geen ene reet van de offerte. Slechts 1 van de 6 rolgordijnen staan er correct op. Compleet andere types/kleuren/verduistering dan gevraagd.. en het was geen goedkoop geheel ook (~7500 eur)
Ben ik erg ongeduldig als ik direct ergens anders heen ga zonder ze de kans te geven het te fixen?
Kweekt weinig vertrouwen dit.
[/klaagmodus]
Vandaag ook nog voorshouw das dan wel weer leuk
Van 't weekend voor heel het huis rolgordijnen (x6) gordijnen (x1) hordeur (2x) en deurmat uitgezocht. Klopt er werkelijk geen ene reet van de offerte. Slechts 1 van de 6 rolgordijnen staan er correct op. Compleet andere types/kleuren/verduistering dan gevraagd.. en het was geen goedkoop geheel ook (~7500 eur)
Ben ik erg ongeduldig als ik direct ergens anders heen ga zonder ze de kans te geven het te fixen?
[/klaagmodus]
[ Voor 4% gewijzigd door jessy100 op 18-05-2022 10:30 ]
Ik zou gewoon melden dat het allemaal niet klopt en dat je graag deze week een kloppende offerte wil. Klopt hij niet? Dan lekker opzoek gaan naar een ander.jessy100 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:30:
[Klaagmodus]
[/klaagmodus]
Ook mijn ervaring is dat het (tot nu toe) niet mogelijk is om een separate factuur te krijgen. Misschien wel als je dit zeer expliciet van te voren kenbaar maakt.Source90 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:01:
[...]
Heb hier al meerdere berichten langs zien komen dat de bouwer/aannemer dit al doet (en in eigen zak steekt) en er niets terug te vragen valt omdat er geen separate factuur wordt verstrekt.
Indien dit onjuist is, kan dat punt geschrapt worden.
Nee, je bent niet ongeduldig. Als je geen vertrouwen hebt, niet doen! Gewoon vriendelijk laten weten dat ze de offerte verprutst hebben en dat je er daarom geen vertrouwen in hebt dat ze in staat zijn alles netjes te leveren.jessy100 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:30:
[Klaagmodus]
[/klaagmodus]
Geloof me: stel dat je wel doorgaat en er gaat in de uitvoering iets mis heb je spijt, want: "dat had je toch wel aan kunnen zien komen".
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
De enige die de btw terug kan vragen is degene op wiens naam de huisaansluiting en het energiecontract staan. Dat ben jij. Dus als de aannemer dat gedaan heeft, dan is dat fraude.Source90 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:01:
[...]
Heb hier al meerdere berichten langs zien komen dat de bouwer/aannemer dit al doet (en in eigen zak steekt) en er niets terug te vragen valt omdat er geen separate factuur wordt verstrekt.
Indien dit onjuist is, kan dat punt geschrapt worden.
Ik heb heel verschillende reacties gezien. De ene bouwer stuurt gewoon een factuur bij de laatste termijn. Die wordt gesplitst in de termijnfactuur en een factuur voor het zonnepaneel gebeuren, want "service, doen we altijd zo".MarkG87 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:37:
[...]
Ook mijn ervaring is dat het (tot nu toe) niet mogelijk is om een separate factuur te krijgen. Misschien wel als je dit zeer expliciet van te voren kenbaar maakt.
De andere, zoals de onze, zegt in eerste instantie: "nee". Uiteindelijk hebben wij van de bouwer een brief gekregen, maar dus geen factuur, waarop staat welk bedrag er aan de PV installatie opgegaan is en hoeveel BTW daarover betaald is.
Formeel is dat niet genoeg, maar de belastingdienst vraagt niet om bewijsstukken. Mocht het uiteindelijk voor de rechter komen denk ik wel dat je het verliest, want BTW wetgeving is ondernemingsrecht en geen consumentenrecht. Daar wordt veel strikter naar de letter van de wet gekeken.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Bij ons staat de factuur op naam van het aannemersbedrijf. Ik vrees dus dat we met geen mogelijkheid hier iets mee kunnen doen vwb BTW teruggave, of wel? Ook staat ons adres er niet op, alleen de plaatsnaam staat ergens op de factuur.
Het gaat om een indaksysteem van 21 panelen.
[ Voor 16% gewijzigd door ChUcKiE op 18-05-2022 11:27 ]
Wij hebben netjes een factuur gekregen met (termijn 8 ofzo): aanleg zonnepanelen en dan de specificatie van het aantal, de btw etc. Best wel netjes als ik dat hier zo lees. BTW aanvragen ging best soepel, alhoewel ik wel een aantal maal moest nabellen om goed te checken hoe het zat met de KOR en of ik niet te vroeg BTW had teruggevraagd ivm nieuwbouwhuis en de opleverdatum in de toekomst.Blihi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:41:
[...]
De enige die de btw terug kan vragen is degene op wiens naam de huisaansluiting en het energiecontract staan. Dat ben jij. Dus als de aannemer dat gedaan heeft, dan is dat fraude.
[...]
Ik heb heel verschillende reacties gezien. De ene bouwer stuurt gewoon een factuur bij de laatste termijn. Die wordt gesplitst in de termijnfactuur en een factuur voor het zonnepaneel gebeuren, want "service, doen we altijd zo".
De andere, zoals de onze, zegt in eerste instantie: "nee". Uiteindelijk hebben wij van de bouwer een brief gekregen, maar dus geen factuur, waarop staat welk bedrag er aan de PV installatie opgegaan is en hoeveel BTW daarover betaald is.
Formeel is dat niet genoeg, maar de belastingdienst vraagt niet om bewijsstukken. Mocht het uiteindelijk voor de rechter komen denk ik wel dat je het verliest, want BTW wetgeving is ondernemingsrecht en geen consumentenrecht. Daar wordt veel strikter naar de letter van de wet gekeken.
Zeker niet ongeduldig. Zo sta ik er altijd ook in. Laatst nog bij onze 'vaste' keukenboer laten weten dat we onze nieuwe keuken niet daar afnemen. Hij belde op om te vragen wat ik van de offerte vond. Gezegd dat we niet met hun verder willen omdat:jessy100 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:30:
[Klaagmodus]
[/klaagmodus]
1. het een maand duurde voor we de offerte hadden gekregen
2. we korting kregen maar wij in de tussentijd ook niet stil hadden gezeten en zagen dat ze incl. korting nog ver boven offertes van andere keukenboeren lagen
3. wij hebben in die maand een probleem met onze huidige vaatwasser gehad, gemaild of ze kunnen helpen, antwoord was: neem zelf maar direct contact op met AEG (terwijl wij dus een nieuwe keuken wilde kopen, hoezo laten zien dat je service gericht bent?)
4. op de offerte stond een hele andere naam dan de naam van mijn vrouw. Niet heel erg maar doe gewoon je huiswerk goed als je een offerte van 25K opstuurt...
Ze waren erg pissig en hingen zo goed als gelijk op. Bij ons was in ieder geval het vertrouwen weg en dan ben ik helaas heel zwart wit.
Uiteindelijk bij de keukenboer van de aannemer de keuken gekocht. Ze hebben de prijs (incl korting) overgenomen van onze 'vaste' keukenboer en daar de keukencheque vanaf gehaald. Hier hadden we echt een goed gevoel bij en uiteindelijk speelt dat voor mij nog meer mee dan een goede prijs.
Zo laatste dag voor de verhuizing. De fase rauzen is aangekomen, a.k.a. pleurt alles maar in een doos en hopelijk is het terug te vinden

Heel herkenbaarwortelsoft schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:55:
Zo laatste dag voor de verhuizing. De fase rauzen is aangekomen, a.k.a. pleurt alles maar in een doos en hopelijk is het terug te vinden
De eerste 30 dozen gaat echt als Tetris en Lego, daarna wordt het een soort puzzel en ‘doosje extra, boeiend’ en dan dit. Ja, bij ons net zowortelsoft schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:55:

Indakpanelen krijg je sowieso veel minder op terug. Max 1/3 van de BTW. https://www.duurzaamwonen...%20het%20aantal%20panelen.ChUcKiE schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:27:
Bij ons staat de factuur op naam van het aannemersbedrijf. Ik vrees dus dat we met geen mogelijkheid hier iets mee kunnen doen vwb BTW teruggave, of wel? Ook staat ons adres er niet op, alleen de plaatsnaam staat ergens op de factuur.
Onze verhuizing is inmiddels 14 maanden geleden en op zolder staan nog steeds een paar van dit soort verhuisdozen die nog steeds weer uitgepakt moeten worden.wortelsoft schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:55:

https://www.nu.nl/nu-klim...en-stroomverspilling.html
Toch goed om te kijken wat je hier in de ontwerpfase al mee kan. Vorig jaar na de oplevering hebben we de zuid en wast-zijde van ons (witte) huis direct voorzien van rolluiken.
Inmiddels ook blij met de airco die vorige maand aangelegd is want het is binnen inmiddels 23-25 graden op de verschillende verdiepingen ondanks die maatregelen.
Toch goed om te kijken wat je hier in de ontwerpfase al mee kan. Vorig jaar na de oplevering hebben we de zuid en wast-zijde van ons (witte) huis direct voorzien van rolluiken.
Inmiddels ook blij met de airco die vorige maand aangelegd is want het is binnen inmiddels 23-25 graden op de verschillende verdiepingen ondanks die maatregelen.
Rolluiken? Heerlijk, stuk minder warm inderdaad. Ik ben het helaas vergeten mee te nemen bij onze nieuwbouw. Heb jij wel van te voren leidingen etc aan laten leggen? Zo niet, hoe heb je dat opgelost?Farmerwood schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:38:
Ik heb idd naar alle ramen een 230V aansluiting laten leggen vanuit de bouw.Fethoz69 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:08:
[...]
Rolluiken? Heerlijk, stuk minder warm inderdaad. Ik ben het helaas vergeten mee te nemen bij onze nieuwbouw. Heb jij wel van te voren leidingen etc aan laten leggen? Zo niet, hoe heb je dat opgelost?
Maar je kan ook kiezen voor rolluiken met een zonnepaneel, accu en draadloze bediening. Of handmatige bediening voor wie dat (nog) wil.
Wij ook; het bedrag en de BTW over de zonnepanelen stond gewoon apart vermeld op de laatste termijnnota.Bteq schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:28:
[...]
Wij hebben netjes een factuur gekregen met (termijn 8 ofzo): aanleg zonnepanelen en dan de specificatie van het aantal, de btw etc. Best wel netjes als ik dat hier zo lees.
Verhuizen ging hier heel soepel. We woonden hiervoor vlakbij (wel in een andere gemeente, maar hemelsbreed nog geen kilometer hier vandaan). Dus elke keer dat we wat gingen doen in het nieuwe huis namen we spullen mee. Vooral toen we alle kasten in elkaar hadden gezet ging het snel. Lege dozen namen we meteen weer mee terug en vulden we weer, zodat die de volgende dag weer mee konden. We hebben onze tuintafel zelfs nog lopend van het oude naar het nieuwe huis gebracht

Edit: fout
[ Voor 99% gewijzigd door BastiaanLJ op 18-05-2022 15:08 ]
Als alles goed gaat beginnen ze in september met het bouwen van ons nieuwe huis in Boxtel.
Waarom de keuze voor nieuwbouw?
We hadden geen voorkeur. Gezien de gekte op de markt leek het ons slim om zowel op bestaand te reageren als te loten voor nieuwbouw. We zijn uiteindelijk ingeloot.
Wat voor woning wordt het? en waar staat ie dan?
Een hoekwoning. Project is Heem van Selis in Boxtel
Wie is de projectontwikkelaar/aannemer?
Van Wanrooij
Hoeveel meerwerk hebben jullie door de aannemer laten uitvoeren?
Uitbouw woonkamer, plaatsten dubbele tuindeuren, mantelpijpsparing, verplaatsen + extra wcd's en loze leidingen, kantelpoort met loopdeur in garage, vergroten voorraadvat boiler van 150 naar 200 liter, plaatsen extra dakraam op zolder, vergroten badkamer, buitenkraan achtergevel.
Welke meerwerken hebben jullie door derden laten uitvoeren?
Stucen en verven
Hoe ver gaan jullie met bekabeling en Domotica?
Hier en daar wat extra loze leidingen en gaan zelf de elektronica naar de tuin aanleggen via kruipruimte
Wat gaan jullie zelf nog doen?
Het huis staat er nog niet dus nog een hoop. In ieder geval de tuin.
Hoe was/is het kostenplaatje voor het nieuwe huis?
477.455 ex. meerwerk. Ong. een ton inbreng eigen geld voor meerwerk + het afmaken (en daar gaan we het niet eens mee redden).
Muren : stucen, renovlies, behangen?
Waarschijnlijk stucen (spuit)
Vloeren : Tegels/plavuizen, PVC, parket/laminaat, Gietvloer of nog iets anders?
Waarschijnlijk pvc op de begane grond. 1e en 2e verdieping weten we nog niet. Gietvloer bekeken maar vinden we toch niet zo mooi (beetje rubberig) en schijnt heel lastig te vervangen te zijn.
Hoeveel openstaande punten waren er bij oplevering? En hoe (snel) is dat opgelost?
Ze gaan in september bouwen.
Hoe lang duurde het voor de gemeente de straat/wijk op orde had
Vrij snel vond ik. We weten het nu al.
Heb je verder nog met de gemeente te maken gehad? Waarom dan? En hoe is dat bevallen?
Nog niet.
Wat voor tuin gaat er komen en wanneer willen jullie die klaar hebben?
Tuin is bij ons bonus mochten we nog wat geld overhouden. In principe hebben we alleen de afzetting begroot. De rest rommelen we tzt wel bij elkaar. Wordt in ieder geval een groene tuin.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
De extra kosten. Ongeveer 100.000 eigen geld begroot vooralsnog en daar redden we het nog niet mee.
Ik lees in dit topic e.e.a. over elektriciteitsaansluitingen. Bij de aanschaf van onze keuken hoorde we al dat we bij onze inductieplaat niet alle 4 de pitten tegelijk op vol vermogen konden gebruiken. Nu lijkt me dat op zich niet eens zo'n issue maar natuurlijk wel als dat komt doordat ze het niet aansluiten zoals zou moeten. Moet ik me zorgen maken? Ik kan overigens nergens in de documentatie (inc. technische omschrijving) iets vinden over de aansluitingen. Alleen dat er 'voldoende' groepen zijn.
Waarom de keuze voor nieuwbouw?
We hadden geen voorkeur. Gezien de gekte op de markt leek het ons slim om zowel op bestaand te reageren als te loten voor nieuwbouw. We zijn uiteindelijk ingeloot.
Wat voor woning wordt het? en waar staat ie dan?
Een hoekwoning. Project is Heem van Selis in Boxtel
Wie is de projectontwikkelaar/aannemer?
Van Wanrooij
Hoeveel meerwerk hebben jullie door de aannemer laten uitvoeren?
Uitbouw woonkamer, plaatsten dubbele tuindeuren, mantelpijpsparing, verplaatsen + extra wcd's en loze leidingen, kantelpoort met loopdeur in garage, vergroten voorraadvat boiler van 150 naar 200 liter, plaatsen extra dakraam op zolder, vergroten badkamer, buitenkraan achtergevel.
Welke meerwerken hebben jullie door derden laten uitvoeren?
Stucen en verven
Hoe ver gaan jullie met bekabeling en Domotica?
Hier en daar wat extra loze leidingen en gaan zelf de elektronica naar de tuin aanleggen via kruipruimte
Wat gaan jullie zelf nog doen?
Het huis staat er nog niet dus nog een hoop. In ieder geval de tuin.
Hoe was/is het kostenplaatje voor het nieuwe huis?
477.455 ex. meerwerk. Ong. een ton inbreng eigen geld voor meerwerk + het afmaken (en daar gaan we het niet eens mee redden).
Muren : stucen, renovlies, behangen?
Waarschijnlijk stucen (spuit)
Vloeren : Tegels/plavuizen, PVC, parket/laminaat, Gietvloer of nog iets anders?
Waarschijnlijk pvc op de begane grond. 1e en 2e verdieping weten we nog niet. Gietvloer bekeken maar vinden we toch niet zo mooi (beetje rubberig) en schijnt heel lastig te vervangen te zijn.
Hoeveel openstaande punten waren er bij oplevering? En hoe (snel) is dat opgelost?
Ze gaan in september bouwen.
Hoe lang duurde het voor de gemeente de straat/wijk op orde had
Vrij snel vond ik. We weten het nu al.
Heb je verder nog met de gemeente te maken gehad? Waarom dan? En hoe is dat bevallen?
Nog niet.
Wat voor tuin gaat er komen en wanneer willen jullie die klaar hebben?
Tuin is bij ons bonus mochten we nog wat geld overhouden. In principe hebben we alleen de afzetting begroot. De rest rommelen we tzt wel bij elkaar. Wordt in ieder geval een groene tuin.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
De extra kosten. Ongeveer 100.000 eigen geld begroot vooralsnog en daar redden we het nog niet mee.
Ik lees in dit topic e.e.a. over elektriciteitsaansluitingen. Bij de aanschaf van onze keuken hoorde we al dat we bij onze inductieplaat niet alle 4 de pitten tegelijk op vol vermogen konden gebruiken. Nu lijkt me dat op zich niet eens zo'n issue maar natuurlijk wel als dat komt doordat ze het niet aansluiten zoals zou moeten. Moet ik me zorgen maken? Ik kan overigens nergens in de documentatie (inc. technische omschrijving) iets vinden over de aansluitingen. Alleen dat er 'voldoende' groepen zijn.
Zonder specifieke info is het lastig hier uitsluitsel over te geven.BertVK schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:12:
De meeste nieuwbouw is tegenwoordig 3-fase (3x25A) en daarop kunnen alle gangbare kookplaten op vol vermogen (tot 11 KW) werken indien correct aangesloten. Voor de details verwijs ik je dan wel door naar het bijbehorende topic.
Hier binnen dezelfde straat verhuisd, alles lopend gedaan. Heerlijk! Kilometer is ook prettig dichtbij.Kiwi70 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:36:
[...]
Verhuizen ging hier heel soepel. We woonden hiervoor vlakbij (wel in een andere gemeente, maar hemelsbreed nog geen kilometer hier vandaan). Dus elke keer dat we wat gingen doen in het nieuwe huis namen we spullen mee. Vooral toen we alle kasten in elkaar hadden gezet ging het snel. Lege dozen namen we meteen weer mee terug en vulden we weer, zodat die de volgende dag weer mee konden. We hebben onze tuintafel zelfs nog lopend van het oude naar het nieuwe huis gebracht(we wilden die tafel alvast in het nieuwe huis gebruiken, maar hij paste niet in de auto). Zo hebben we de hele verhuizing met slechts een doosje of vijf gedaan, meer niet. En op de dag dat we een busje huurden voor het bed, de wasmachine en de rest van de grote meubelen waren we na 1,5 ritje ook meteen helemaal klaar, en stond er geen enkele onuitgepakte doos meer.
Snap ik. Ik ga het eens navragen bij de aankoopbegeleider.Farmerwood schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:07:
[...]
Zonder specifieke info is het lastig hier uitsluitsel over te geven.
De meeste nieuwbouw is tegenwoordig 3-fase (3x25A) en daarop kunnen alle gangbare kookplaten op vol vermogen (tot 11 KW) werken indien correct aangesloten. Voor de details verwijs ik je dan wel door naar het bijbehorende topic.
:strip_exif()/f/image/pqk2jDex3PcChIKDjHMNAKVU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CByFML56vII8YDMcTCqS0HVD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3NYMD4QZ4sjM4PtW99FFI2qx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KIXVEEvjv8OlNckoH0hIhZzz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DQ3tGOSwZDWV3nbFDByMlwmb.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals gezegd nog in afwachting op 1 oven. Morgen komt de monteur de Bora en overige apparatuur aansluiten. Koffiezetautomaat komt in de hoek bij het raam (zit een stopcontact) op een soort uitrijbaar karretje met dienblad ( dus niet op het aanrecht).
Zit nu toch te twijfelen om de stopcontacten zwart te doen haha. Verder denken we nog na over een hexagon isodeco achterwand.
[ Voor 5% gewijzigd door Bteq op 18-05-2022 20:15 ]
Mooi! Beetje de opstelling die wij (in spiegelbeeld) hebben laten tekenen voor ons nieuwbouwhuis. Hoe breed is die ruimte bij jou? Aan de tegels te zien 2,5m?
[ Voor 9% gewijzigd door twi op 18-05-2022 19:59 ]
Bedoel je mij haha? Huis is 510cm breed en 11 meter lang. De tegel die je in het midden ziet is 120cm x 120cm. Geloof me, het voelt totaal niet claustrofobisch of te smal, je kan er makkelijk met 2 naast elkaar staan. Ik was eerder bang dat 4 kasten te vol/druk zou zijn, maar ben heel blij met de enigszins symmetrische look als het af is en lekker veel opbergruimte.twi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:58:
Mooi! Beetje de opstelling die wij (in spiegelbeeld) hebben laten tekenen voor ons nieuwbouwhuis. Hoe breed is die ruimte bij jou?
@twi keukendeel is 260cm breed, dus je hebt nog meer ruimte zelfs!
[ Voor 39% gewijzigd door Bteq op 18-05-2022 20:05 ]
Mooi! Ons huis krijgt ongeveer dezelfde afmetingen vanuit de basis, maar was benieuwd hoe ruim de keuken zou worden. Het is bij ons 2.90 breed, dus dat is ongeveer gelijk aan dit. Valt gelukkig mee, ik was bang dat er veel loze ruimte zou ontstaan maar dit is helemaal prima!Bteq schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:59:
[...]
Bedoel je mij haha? Huis is 510cm breed en 11 meter lang. De tegel die je in het midden ziet is 120cm x 120cm.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Goed. Vandaag de leverancier van de kozijnen gesproken met de vraag aan welke kant de roede moet zitten. Roedes moeten allemaal aan de buitenkant geplaatst worden. Dit ivm veiligheid en isolerende werking…
Net geteld, 13 (!!!) ruiten zitten verkeerd om
Wie ligt er dan te slapen?

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 18-05-2022 20:26 ]
Ons huis is een week geleden ook opgeleverd.
De afgelopen maanden was de aannemer erg pessimistisch over de eerder genoemde oplevering van halverwege mei. Zou zeker een maand later worden. 14 dagen geleden werden we opeens gebeld dat ze de vooroplevering en de oplevering wilden plannen.
Totaal 21 opleverpunten.
Vooral in het sanitair, want de badkamerboer was nog niet klaar (blijkbaar memo niet gekregen)
Enkele beschadigingen van 2 kozijnen en van een wandtegel in het toilet.
Energielabel wat nog niet is geleverd
Omvormer zonnepanelen, thermostaat en afdekplaatjes draaidimmers ontbreken.
Deur van hal naar woonkamer (aangepast tov standaard) mist nog.
Hang en sluitwerk van de luiken misten nog.
Paar beschadigingen in de muren die direct dicht zijn gesmeerd.
Keurmeester van VEH was erg fijn. Zonder deze persoon hadden we de beschadigingen niet gezien.
Meeste punten zijn de afgelopen week direct opgepakt door de aannemer/sanitairboer en ondertussen is onze badkamer compleet en werkt alles.
Wel vraag ik graag nog een keer advies:
Bij een aantal tussenmuurtjes is een kunststof U profiel gebruikt waarin de gipsblokken van de muren zijn gemonteerd. Wij willen renovlies op deze wanden gaat plakken. Er zit een minimaal hoogteverschil in en de wand is los van het uiteinde van het kunststof. Kunstof is ongeveer 2 cm breed.
:strip_exif()/f/image/yX7U8fRI3PxCucABGimJXkW6.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand hoe je dit het beste af kan werken, zodat er renovlies overheen kan? Een of andere wapeningstape?

De afgelopen maanden was de aannemer erg pessimistisch over de eerder genoemde oplevering van halverwege mei. Zou zeker een maand later worden. 14 dagen geleden werden we opeens gebeld dat ze de vooroplevering en de oplevering wilden plannen.
Totaal 21 opleverpunten.
Vooral in het sanitair, want de badkamerboer was nog niet klaar (blijkbaar memo niet gekregen)
Keurmeester van VEH was erg fijn. Zonder deze persoon hadden we de beschadigingen niet gezien.
Meeste punten zijn de afgelopen week direct opgepakt door de aannemer/sanitairboer en ondertussen is onze badkamer compleet en werkt alles.
Members only:
Inloggen
Bij een aantal tussenmuurtjes is een kunststof U profiel gebruikt waarin de gipsblokken van de muren zijn gemonteerd. Wij willen renovlies op deze wanden gaat plakken. Er zit een minimaal hoogteverschil in en de wand is los van het uiteinde van het kunststof. Kunstof is ongeveer 2 cm breed.
:strip_exif()/f/image/yX7U8fRI3PxCucABGimJXkW6.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand hoe je dit het beste af kan werken, zodat er renovlies overheen kan? Een of andere wapeningstape?
[ Voor 8% gewijzigd door darasta op 18-05-2022 20:44 ]
Wapeningstape gaat niet goed hechten. Zou het eerder doen met een stuc primer voor niet zuigende ondergronden.darasta schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:33:
Ons huis is een week geleden ook opgeleverd.![]()
Totaal 21 opleverpunten.
***members only***
[Afbeelding]
Volgens onze aannemer moest het blijven zitten voor garantie vanuit fabrikant. Iets met verzakking van niet-dragende muren op zandcementvloeren t.o.v. de dragende muren die op de fundering staan.darasta schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:33:
Buren hebben het gewoon weggesneden en dichtegepurd. Weer anderen kitten het af en schilderen eromheen. Zelf hebben we dat laatste gedaan voor op de korte termijn en plaatsen we er later een sierlijst omheen.
Zou dat niet nóg sneller dan normaal gaan scheuren?Toppe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:46:
[...]
Wapeningstape gaat niet goed hechten. Zou het eerder doen met een stuc primer voor niet zuigende ondergronden.
[ Voor 18% gewijzigd door finsdefis op 18-05-2022 21:04 ]
Renovlies scheurt niet zo snel, je moet alleen zorgen dat het wel hecht…finsdefis schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:03:
[...]
Zou dat niet nóg sneller dan normaal gaan scheuren?
Update van het langzaamste project van dit forum, zo voelde het in ieder geval vaak... We hebben na 2,5 jaar eindelijk de sleutel gekregen!
Opleverpunten viel mee (
, vooral wat niet geleverde spullen (binnendeuren, vensterbanken) en kleine schades. Wel 1 grote ruit waar productiefout in zit dus die zal nog vervangen moeten worden. Veel punten uit de voorschouw waren gelukkig al opgelost.
Ik zal later wat uitgebreider verslag doen, voor nu 3 vragen:
- We hebben een energielabel oude stijl er bij gekregen, afgegeven december 2020 toen ze net de fundering hadden liggen. Dus gewoon gemaakt op basis van de TO / bouwplannen. Weet iemand of dit is toegestaan?
- Er liggen 16 zonnepanelen op het dak. Volgens de factuur van Klimaatgarant zijn het 300 wp exemplaren, met dus een totaal van 4800 wp. Kan ik dit nog op de een of andere manier controleren of moet ik er maar gewoon op vertrouwen? Ik dacht dat tegenwoordig altijd hogere wp exemplaren worden gebruikt. Dak is niet toegankelijk dus er valt eigenlijk niets te zien.
- Op de bovenste verdieping hebben ze bij de deurkozijnen de uitwendige hoeken afgewerkt met een soort profieltje van papier met een heel dun laagje metaal. Echter er zit iets van lucht onder dus na paar keer kloppen gaat het al los zitten of barst het open. Iemand een idee hoe dit nu netjes opgelost kan worden? Ik ben zelf niet bekend met dit spul. Op de andere verdiepingen hebben ze stucprofiel of gibo blokken gebruikt waar de kozijnen omheen komen dus speelt dit probleem niet. Zo'n stuc hoekprofiel gaat hier denk ik niet werken want dan moet er nog een paar mm bovenop gestuct worden en is de boel niet recht.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ki0Dg9MqP9UjNmIo8eaOlGrx.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Led6fBYSzLyRe88Uk9SRZydQ.jpg?f=user_large)
Opleverpunten viel mee (
Ik zal later wat uitgebreider verslag doen, voor nu 3 vragen:
- We hebben een energielabel oude stijl er bij gekregen, afgegeven december 2020 toen ze net de fundering hadden liggen. Dus gewoon gemaakt op basis van de TO / bouwplannen. Weet iemand of dit is toegestaan?
- Er liggen 16 zonnepanelen op het dak. Volgens de factuur van Klimaatgarant zijn het 300 wp exemplaren, met dus een totaal van 4800 wp. Kan ik dit nog op de een of andere manier controleren of moet ik er maar gewoon op vertrouwen? Ik dacht dat tegenwoordig altijd hogere wp exemplaren worden gebruikt. Dak is niet toegankelijk dus er valt eigenlijk niets te zien.
- Op de bovenste verdieping hebben ze bij de deurkozijnen de uitwendige hoeken afgewerkt met een soort profieltje van papier met een heel dun laagje metaal. Echter er zit iets van lucht onder dus na paar keer kloppen gaat het al los zitten of barst het open. Iemand een idee hoe dit nu netjes opgelost kan worden? Ik ben zelf niet bekend met dit spul. Op de andere verdiepingen hebben ze stucprofiel of gibo blokken gebruikt waar de kozijnen omheen komen dus speelt dit probleem niet. Zo'n stuc hoekprofiel gaat hier denk ik niet werken want dan moet er nog een paar mm bovenop gestuct worden en is de boel niet recht.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ki0Dg9MqP9UjNmIo8eaOlGrx.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Led6fBYSzLyRe88Uk9SRZydQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GfpWCSVAzklvOvjGsiICIsEd.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Marinos83 op 18-05-2022 22:35 ]
@Marinos83 kijkt op flexcorner of papieren voegband. Volgens mij had hier prima een aluminium hoekprofiel gebruikt kunnen worden. Is ook vrijwel de enigste optie om het netjes te krijgen.
Er was gisteren iemand van Daikin om het geluid van onze warmtepomp te fixen. Zij adviseren juist om hem in de zomer handmatig op koelen te zetten. Zolang je de vloertemperatuur niet onder de 18 graden zet (staat standaard op 18 ingesteld) zal je geen condens krijgen.Toppe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:15:
[...]
Ja dat kan, alleen werd er tijdens de oplevering gewaarschuwd dat je op moet passen voor condensvorming. Nu zal dat op dit moment wel mee vallen maar geen zin om straks met een verrote vloer te zitten.
Wel adviseerde hij om de thermostaat niet op 19 te laten staan in de zomer, vooral qua energie verbruik. Dus beter om naar bv 21 of 22 te zetten
Hier hetzelfde opgeleverd in maart. 300 Wp panelen via Klimaatgarant.Marinos83 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:31:
Als ik de opbrengst vergelijk met een simulatie https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html dan komt het goed overeen. Het zijn dis hoogstwaarschijnlijk inderdaad 300 Wp panelen en niet heel veel meer. Ik kan ze ook niet bereiken (plat dak, 3 hoog)
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Oh nee idd, ik dat met stucwerk in m'n hoofd.Toppe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:28:
[...]
Renovlies scheurt niet zo snel, je moet alleen zorgen dat het wel hecht…
Bedankt nog voopr je tip! Inmiddels zijn we voor de manhattan grey gegaan (dus de lichte) en gaan we dus mee met het advies van Mosa en tegen het advies van de badkamerleverancier in. Uiteindelijk waren er meer plusplunten voor die richting. Maar jouw tip maakt die keuze nog minder spannend omdat we dus altijd donkerder kunnen met die voegcoating mocht het te licht uitvallen en te besmettelijk zijn.Stealth2000 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:12:
[...]
Wij hadden ook gedoe met voegen. Wellicht heb je hier iets aan.
We wilden graag witte voegen op de muren en zwarte voegen tussen de zwarte tegels. Met tegenzin hebben ze wel wit toegepast maar de zwarte/donkere voegen zijn door de installateur antracietgrijs gemaakt. Dat werd een opleverpunt en nu kwam de tegelzaak met een voegcoating als oplossing.
Deze zit er nu een halve week op en onze voegen zijn flink donkerder. Volgens mij kan je met de voegcoating naast je voeg beschermen ook lichter kleuren. Dit spul is er bij ons opgekomen:
https://tegelvast.nl/tegelvast-voegcoating-7710/
Als het goed is geeft je bouwer je een afschrift van het merk, model, etc. tbv terugvraag van de BTW.Marinos83 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:31:
Dat betekent dat dat documentje dus potentieel naar de belastingdienst gaat.
Een geroutineerde PV leverancier zoals Klimaatgarant gaat echt geen risico nemen door iets anders op het dak te leggen dan wat ze je op papier in handen geven.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik heb op de zuidzijde overal voorbereiding voor screens opgenomen en aan de westzijde op de begane grond een voorbereiding voor een zonnescherm.Farmerwood schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:38:
Mijn idee is ook om een tenperatuursensor op de zuidzijde te plaatsen en die zo in te stellen dat indien de temperatuur hoger is dan x graden, dat dan de screens automatisch naar beneden gaan. Zodat ook bij afwezigheid het niet te warm binnen wordt
Heb je niet meer aan een lichtsensor? Of een combi van beiden.Blik1984 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:21:
[...]
Mijn idee is ook om een tenperatuursensor op de zuidzijde te plaatsen en die zo in te stellen dat indien de temperatuur hoger is dan x graden, dat dan de screens automatisch naar beneden gaan. Zodat ook bij afwezigheid het niet te warm binnen wordt
Ik heb nu voor 1 van de ramen een lichtsensor staan en icm weerbericht buiten sluit die indien nodig de rolluiken.
Ik gebruik via de Homey het huidige vermogen van mijn zonnepanelen om de zonwering te regelen. Ik houd daarbij wel rekening met de binnentemperaruur.Farmerwood schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:14:
[...]
Heb je niet meer aan een lichtsensor? Of een combi van beiden.
Ik heb nu voor 1 van de ramen een lichtsensor staan en icm weerbericht buiten sluit die indien nodig de rolluiken.
Ook een idee ja, maar al mijn panelen liggen op west en de zon begint op zuid-oost al naar binnen te schijnen. Dus vandaar deze oplossing gekozen. Ik gebruik een Shelly Motion sensor. Beweging en licht ineen en schakel/dim met diezelfde sensor ook de lampen in de kamer.deejeebv schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:21:
[...]
Ik gebruik via de Homey het huidige vermogen van mijn zonnepanelen om de zonwering te regelen. Ik houd daarbij wel rekening met de binnentemperaruur.
Vanmorgen nog even staan praten met wat buren terwijl we de kinderen naar school brachten. Bij iedereen is het momenteel 23-25 graden in huis. Belooft nog wat voor de rest van het seizoen...
Dat ik 3.5m schuifpui vol op het zuiden heb maakt in de praktijk dus niet eens zo heel veel verschil lijkt het.
Oeps. En nu? Je hebt kunstofkozijnen?Toppe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:22:
Goed. Vandaag de leverancier van de kozijnen gesproken met de vraag aan welke kant de roede moet zitten. Roedes moeten allemaal aan de buitenkant geplaatst worden. Dit ivm veiligheid en isolerende werking…![]()
Wij hebben nu een jaar vloerkoeling. Staat bij ons op 18 en gebruikt bijna geen stroom. Een vloer warmt van zichzelf niet zo snel op. Let er wel even op dat de watertemperatuur dan ook op 18 staat. Bij ons stond die op 21... Dan zal de vloer dus nooit koel worden..kepler schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 04:49:
[...]
Er was gisteren iemand van Daikin om het geluid van onze warmtepomp te fixen. Zij adviseren juist om hem in de zomer handmatig op koelen te zetten. Zolang je de vloertemperatuur niet onder de 18 graden zet (staat standaard op 18 ingesteld) zal je geen condens krijgen.
Wel adviseerde hij om de thermostaat niet op 19 te laten staan in de zomer, vooral qua energie verbruik. Dus beter om naar bv 21 of 22 te zetten
Edit: snel even gekeken. Koelen heeft ons tot nu toe 117 kwh gekost, sinds de oplevering vorig jaar februari.
[ Voor 6% gewijzigd door lonehitman op 19-05-2022 10:06 ]
Hier ook dezelfde ervaring. Punt is wel dat het minimaal vermogen eigenlijk nog te hoog is... Hier gaat die na paar uur naar 17, 16 of zelfs 15 graden aanvoer (met retour 2 graden hoger). WP draait dan op minimaal vermogen (450Watt, 19Hz).lonehitman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:03:
[...]
Wij hebben nu een jaar vloerkoeling. Staat bij ons op 18 en gebruikt bijna geen stroom. Een vloer warmt van zichzelf niet zo snel op. Let er wel even op dat de watertemperatuur dan ook op 18 staat. Bij ons stond die op 21... Dan zal de vloer dus nooit koel worden..
Edit: snel even gekeken. Koelen heeft ons tot nu toe 117 kwh gekost, sinds de oplevering vorig jaar februari.
Ik denk erover om een luchtontvochtiger in het trapgat te plaatsen op zolder (vochtige lucht is lichter en stijgt) en te kijken of ik daarmee de vochtigheid omlaag kan brengen zodat ik met Ta van 15 graden kan blijven koelen. Dan zou het echt substantieel koel effect hebben.
Voorbeeld waar ik aan denk: https://www.airsain.nl/lu...ger-meaco-arete-one-25-l/
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Yep, dus kan redelijk eenvoudig hersteld worden. Maar het is natuurlijk echt te belachelijk voor woorden dat de ruiten gewoon totaal willekeurig gemonteerd worden.
Benieuwd of dat echt gaat werken.. Dan zou het een top idee zijn!vandermark schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:12:
[...]
Hier ook dezelfde ervaring. Punt is wel dat het minimaal vermogen eigenlijk nog te hoog is... Hier gaat die na paar uur naar 17, 16 of zelfs 15 graden aanvoer (met retour 2 graden hoger). WP draait dan op minimaal vermogen (450Watt, 19Hz).
Ik denk erover om een luchtontvochtiger in het trapgat te plaatsen op zolder (vochtige lucht is lichter en stijgt) en te kijken of ik daarmee de vochtigheid omlaag kan brengen zodat ik met Ta van 15 graden kan blijven koelen. Dan zou het echt substantieel koel effect hebben.
Voorbeeld waar ik aan denk: https://www.airsain.nl/lu...ger-meaco-arete-one-25-l/
Ja, Misschien wel. Heb nog ruim een jaar om dit te onderzoeken, vind het hele smart home zodra je wat verder wilt gaan dan wat philips hue verlichting best onoverzichtelijk. Zie door de bomen het bos bijna niet meerFarmerwood schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:14:
[...]
Heb je niet meer aan een lichtsensor? Of een combi van beiden.
Aanvoer temperatuur water is ook 18 graden. Als je dus lager gaat heb je kans op condens aldus Daikin.lonehitman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:03:
[...]
Wij hebben nu een jaar vloerkoeling. Staat bij ons op 18 en gebruikt bijna geen stroom. Een vloer warmt van zichzelf niet zo snel op. Let er wel even op dat de watertemperatuur dan ook op 18 staat. Bij ons stond die op 21... Dan zal de vloer dus nooit koel worden..
Ze hebben ook de wifi module aangesloten (die lag er dus los naast
Moet je vloerkoeling apart activeren of is dat een kwestie van de temperatuur lager zetten dan de binnentemperatuur? Wij hebben een Atlantic Alfea Extensa 10 met vloerkoeling uitbreiding
Ik begreep van onze aannemer dat ze dat standaard bij de oplevering uit zetten omdat er een risico op condens is. Hij stuurde mij de handleiding van het apparaat en de opmerking dat ik het achteraf zelf kon aanzetten. Op EIGEN risico natuurlijk.ChUcKiE schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:52:
Moet je vloerkoeling apart activeren of is dat een kwestie van de temperatuur lager zetten dan de binnentemperatuur? Wij hebben een Atlantic Alfea Extensa 10 met vloerkoeling uitbreiding
Voor degene met ervaring in het laten aanleggen van een casco nieuwbouw badkamer: wij hebben besloten onze badkamer casco op te laten leveren en hebben via de aannemer de mogelijkheid om een aansluiting te voorzien voor een ligbad + badkraan.
Deze aansluiting plaatsen ze dan afgedopt op de standaard positie, pakweg 1.5m naast de douche op dezelfde muur. Hiervoor vragen ze het mooie bedrag van, jawel, €1549.
Gezien er sowieso het een en ander aan leidingen verplaatst moet worden, en we de badkamer zonder dekvloer op laten leveren, zegt mijn gevoel mij dat we dit beter achteraf zelf kunnen regelen. Is dit een redelijke inschatting of denk ik hier nu te simpel over?
Deze aansluiting plaatsen ze dan afgedopt op de standaard positie, pakweg 1.5m naast de douche op dezelfde muur. Hiervoor vragen ze het mooie bedrag van, jawel, €1549.
Gezien er sowieso het een en ander aan leidingen verplaatst moet worden, en we de badkamer zonder dekvloer op laten leveren, zegt mijn gevoel mij dat we dit beter achteraf zelf kunnen regelen. Is dit een redelijke inschatting of denk ik hier nu te simpel over?
In onze casco badkamer heeft de plaatser achteraf alsnog één en ander moeten verplaatsen. Betaald voor specifieke plek maar mag zoveel procent afwijken in de bouw. Uiteindelijk dus voor niets.
Hoi! Ik heb hier nog nooit gereageerd, maar lees al best een tijdje meeYPM schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:30:
Voor degene met ervaring in het laten aanleggen van een casco nieuwbouw badkamer: wij hebben besloten onze badkamer casco op te laten leveren en hebben via de aannemer de mogelijkheid om een aansluiting te voorzien voor een ligbad + badkraan.
Ter illustratie voor je:
De loodgieters kwamen met zijn 2tjes, hebben 2 inbouwreservoirs geplaatst, aan-, en afvoer van wastafel, wastafeltje in het toilet en douche (inbouwdouche) verplaatst (dit was iedere keer ongeveer 50cm, dus geen grote afstanden), drain erin gezet EN een aftakking gemaakt van het leidingwerk zodat we een bad aanvoer en afvoer hadden + plaatsing van het bad zelf. Jongens zijn een volle dag (10 uur p.p. inclusief voorrijkosten & patat) bezig geweest, à 60 euro incl. btw per uur. Daarnaast ongeveer 300 euro aan klein spul kwijt. Kort gezegd: dat kan goedkoper... E.e.a. is in het oosten van het land...wellicht maakt dat nog wat uit qua uurprijs.
Bij ons lopen er vanaf de WP 3 warm water leidingen naar de badkamer. 1x bad, 1x douche en 1x wastafel.YPM schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:30:
Lijkt me als je het achteraf doet je dit aftakt van een van de bestaande leidingen. Nadeel is dan dat je dus druk verliest als je 2 kranen tegelijk gebruikt. Of de extra leiding vanaf de WP naar je badkamer 1500 waard is kan je alleen zelf beslissen. Lijkt me achteraf niet meer zo makkelijk.
Vraagje betreft WTW en plafond ventilator wat ik niet terug kan vinden op Google:
Is het gebruik van een plafond ventilator in de nabijheid van de WTW plafond units nadelig voor de ingeregelde settings? Ofwel; kan een aparte/incidentele luchtstroom de boel in de war brengen?
Zelfde vraag voor de airco gebruikers onder ons (eerlijkheidshalve niet gegoogled); hoe zit dat met afzuiging en airco. Blaast de WTW dan de koele lucht het hele huis door, gooit hij het naar buiten of amper effect op de koelprestaties?
Is het gebruik van een plafond ventilator in de nabijheid van de WTW plafond units nadelig voor de ingeregelde settings? Ofwel; kan een aparte/incidentele luchtstroom de boel in de war brengen?
Zelfde vraag voor de airco gebruikers onder ons (eerlijkheidshalve niet gegoogled); hoe zit dat met afzuiging en airco. Blaast de WTW dan de koele lucht het hele huis door, gooit hij het naar buiten of amper effect op de koelprestaties?
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 19-05-2022 18:11 ]
Geen probleem. Hij balanceert in- en uitgang zelf, dus als er al iets verstoort word door de fan geen probleem.Source90 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:09:
Vraagje betreft WTW en plafond ventilator wat ik niet terug kan vinden op Google:
De koelere lucht word idd afgezogen en via de WTW (mits niet in bypass) gebruikt om de ingaande lucht te koelen.
Lijkt me ook af te hangen van de ruimte. Bij ons hangt de airco in de slaapkamer en daar zitten twee inblaas ventielen. Als de airco aanstaat dan voel je de koude lucht meer onder de deur doorkomen dan in het vorige huis.Source90 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:09:
Nog even met de instellingen lopen spelen. Maar hier blijft de aanvoer constant 18. Komt er niet onder..vandermark schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:12:
[...]
Hier ook dezelfde ervaring. Punt is wel dat het minimaal vermogen eigenlijk nog te hoog is... Hier gaat die na paar uur naar 17, 16 of zelfs 15 graden aanvoer (met retour 2 graden hoger). WP draait dan op minimaal vermogen (450Watt, 19Hz).
Klinkt als een betere optie dan via de bouw inderdaad, want de loodgieter moet toch langskomen voor allerhande zaken. Hebben ze daarbij de badafvoer aan de doucheafvoer geknoopt? En zo ja, merk je hier verder nog wat van qua geluiden/sifons die leeggetrokken worden?jomaa schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:30:
[...]
Hoi! Ik heb hier nog nooit gereageerd, maar lees al best een tijdje mee. Anderhalve maand geleden eigenlijk precies dezelfde situatie meegemaakt: badkamer casco, zonder badaansluiting, maar met een "bad wens".op dezelfde wand ongeveer 1.5m verder. Extra uitdaging is dat de dekvloer al wel gestort was, inclusief de vloerverwarming.
Ter illustratie voor je:
De loodgieters kwamen met zijn 2tjes, hebben 2 inbouwreservoirs geplaatst, aan-, en afvoer van wastafel, wastafeltje in het toilet en douche (inbouwdouche) verplaatst (dit was iedere keer ongeveer 50cm, dus geen grote afstanden), drain erin gezet EN een aftakking gemaakt van het leidingwerk zodat we een bad aanvoer en afvoer hadden + plaatsing van het bad zelf. Jongens zijn een volle dag (10 uur p.p. inclusief voorrijkosten & patat) bezig geweest, à 60 euro incl. btw per uur. Daarnaast ongeveer 300 euro aan klein spul kwijt. Kort gezegd: dat kan goedkoper... E.e.a. is in het oosten van het land...wellicht maakt dat nog wat uit qua uurprijs.
Goed punt, waarschijnlijk zullen we niet vaak gelijktijdig de badkraan en douche gebruiken, maar je weet nooit natuurlijk. Wel zit het buffervat bij ons recht boven de badkamer, naast de leidingsschacht, welke ook door de badkamer loopt, dus mocht een extra leiding nodig zijn is dat met een beetje mazzel nog te regelen achteraf.Z___Z schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:52:
[...]
Bij ons lopen er vanaf de WP 3 warm water leidingen naar de badkamer. 1x bad, 1x douche en 1x wastafel.
Lijkt me als je het achteraf doet je dit aftakt van een van de bestaande leidingen. Nadeel is dan dat je dus druk verliest als je 2 kranen tegelijk gebruikt. Of de extra leiding vanaf de WP naar je badkamer 1500 waard is kan je alleen zelf beslissen. Lijkt me achteraf niet meer zo makkelijk.
Bedankt voor het advies. Zal eens kijken of dit lukt.Toppe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:46:
[...]
Wapeningstape gaat niet goed hechten. Zou het eerder doen met een stuc primer voor niet zuigende ondergronden.
Ik vind het nog steeds bijzonder. In het hele proces hoor je er niets over, en dan bij oplevering komen er opeens overal marges en percentages vandaan. Mijn ervaring is inmiddels dat ze vanalles verzinnen om maar geen dubbel werk te hoeven doen omdat iets fout is uitgevoerd...Source90 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:03:
In onze casco badkamer heeft de plaatser achteraf alsnog één en ander moeten verplaatsen. Betaald voor specifieke plek maar mag zoveel procent afwijken in de bouw. Uiteindelijk dus voor niets.
Ja, zowel aanvoer als afvoer zijn aftakkingen van de douche. Helaas was dat de enige mogelijkheid en was het wel even spannend of dit goed zou gaan. Ik heb er vooralsnog geen problemen mee ervaren, het enige wat ik merk is dat het water in de douchehoek iets hoger blijft staan wanneer ik een compleet vol bad leeg laat lopen en tegelijkertijd sta te douchen, zodra het bad leeg is, gaat het weer goed en loopt alles vlotjes weg. Wil natuurlijk niet zeggen dat het bij iedereen zo werkt...YPM schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:49:
Klinkt als een betere optie dan via de bouw inderdaad, want de loodgieter moet toch langskomen voor allerhande zaken. Hebben ze daarbij de badafvoer aan de doucheafvoer geknoopt? En zo ja, merk je hier verder nog wat van qua geluiden/sifons die leeggetrokken worden?
Je zou het leidingschema bij de aannemer op kunnen vragen, dat geeft je ook een redelijke inschatting waar de 70mm leiding ongeveer ligt en hoever je moet hakken om erbij te komen. Als je dwars door je badkamer van links naar rechts moet hakken kost natuurlijk meer tijd dan wanneer het een metertje vanaf je badafvoer is.
Mijn vriendin en ik zijn bezig met een nieuw te bouwen woning in het buitengebied. Hiervoor hebben zijn we samen met een architect bezig met het ontwerpen van onze woning.
De indeling van onze beneden verdieping is naar ons idee nagenoeg perfect. We willen een saksische stijl woning bouwen, waardoor we boven veel schuin dak krijgen. Ik heb de indruk dat onze slaapkamers prima zijn qua afmeting, maar als ik ze in mijn hoofd probeer in te richten, krijg ik toch wat twijfel.
Op dit moment lijkt het zo te zijn dat we budget technisch wat ruimte hebben om de woning te vergroten, echter lijkt ons dit voor de beneden verdieping iig. niet nodig. Hoe denken jullie over de slaapkamers?
Het gaat hierbij voornamelijk om 1.04 en 1.07, een van deze kamers dient onze slaapkamer te worden.
Nu ik dit type, zie ik ook dat de dakkapellen niet recht tegenover elkaar zitten, gaan we dit in de praktijk zien?
Ik ben in het verleden bij onze huidige woning al eens goed geholpen door mede-tweakers, vandaar dat ik nu graag weer bij jullie terug kom
.
tldr;/f/image/XPvI0h11tfBhtPkvKBN23I3S.png?f=fotoalbum_large)
De indeling van onze beneden verdieping is naar ons idee nagenoeg perfect. We willen een saksische stijl woning bouwen, waardoor we boven veel schuin dak krijgen. Ik heb de indruk dat onze slaapkamers prima zijn qua afmeting, maar als ik ze in mijn hoofd probeer in te richten, krijg ik toch wat twijfel.
Op dit moment lijkt het zo te zijn dat we budget technisch wat ruimte hebben om de woning te vergroten, echter lijkt ons dit voor de beneden verdieping iig. niet nodig. Hoe denken jullie over de slaapkamers?
Het gaat hierbij voornamelijk om 1.04 en 1.07, een van deze kamers dient onze slaapkamer te worden.
Nu ik dit type, zie ik ook dat de dakkapellen niet recht tegenover elkaar zitten, gaan we dit in de praktijk zien?
Ik ben in het verleden bij onze huidige woning al eens goed geholpen door mede-tweakers, vandaar dat ik nu graag weer bij jullie terug kom
tldr;
- Zijn de kamers 1.04 en 1.07 van voldoende formaat om ze handig in te richten als master bedroom?
- Gaan we het in de praktijk zien dat de dakkapellen niet recht tegenover elkaar zitten, of moeten we hier nog even naar kijken met de architect?
Begane grond
/f/image/XPvI0h11tfBhtPkvKBN23I3S.png?f=fotoalbum_large)
Eerste verdieping:
/f/image/LkwjCknHGje9LaduNXm5z6LJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door G33st op 20-05-2022 10:44 ]
Leuke inrichting! Enige waar ik zelf nog extra over willen nadenken zijn de locaties waar deuren elkaar kunnen raken (wc beneden en wasruimte boven). Wasruimte zou ik de deur gewoon 10cm opschuiven naar links, die is makkelijk. Toilet beneden is lastiger. We hebben een vergelijkbare entree met de wc achter de deur. Zeker als je een dichte voordeur hebt, loop je dan een risico om de deuren tegen elkaar aan te gooien.G33st schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:34:
Mijn vriendin en ik zijn bezig met een nieuw te bouwen woning in het buitengebied. Hiervoor hebben zijn we samen met een architect bezig met het ontwerpen van onze woning.
Ik ben in het verleden bij onze huidige woning al eens goed geholpen door mede-tweakers, vandaar dat ik nu graag weer bij jullie terug kom.
Onderstaand de plattegronden:Begane grond
[Afbeelding]Eerste verdieping:
[Afbeelding]
Echter, ik zie ook dat het bijna niet anders kan (misschien wisselen met meterkast, maar dan raak je ruimte kwijt voor bv een kapstok, als deze niet onder de trap kan. Geluidsisolatie is dan ook minder). Wij hebben uiteindelijk het zo gelaten en geleerd de wc deur altijd dicht te doen.
Thanks @Deleon78 , de deur van de wasruimte hadden we bedacht, maar niet genoteerd. Staat nu op het lijstje. Wat betreft de voordeur, dat maakt voor ons gebruik niet veel uit. De hoofdingang, zal de achteringang zijn. We hebben zelfs even gedacht om de "voordeur" even weg te halen. De voorkeur voor de WC aan deze kant is inderdaad minder gehoor. Goede punten!Deleon78 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:46:
[...]
Leuke inrichting! Enige waar ik zelf nog extra over willen nadenken zijn de locaties waar deuren elkaar kunnen raken (wc beneden en wasruimte boven). Wasruimte zou ik de deur gewoon 10cm opschuiven naar links, die is makkelijk. Toilet beneden is lastiger. We hebben een vergelijkbare entree met de wc achter de deur. Zeker als je een dichte voordeur hebt, loop je dan een risico om de deuren tegen elkaar aan te gooien.
Echter, ik zie ook dat het bijna niet anders kan (misschien wisselen met meterkast, maar dan raak je ruimte kwijt voor bv een kapstok, als deze niet onder de trap kan. Geluidsisolatie is dan ook minder). Wij hebben uiteindelijk het zo gelaten en geleerd de wc deur altijd dicht te doen.
Ik zou de voordeur dan vooral massief / dicht maken. Privacy is heerlijk.G33st schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:50:
[...]
Thanks @Deleon78 , de deur van de wasruimte hadden we bedacht, maar niet genoteerd. Staat nu op het lijstje. Wat betreft de voordeur, dat maakt voor ons gebruik niet veel uit. De hoofdingang, zal de achteringang zijn. We hebben zelfs even gedacht om de "voordeur" even weg te halen. De voorkeur voor de WC aan deze kant is inderdaad minder gehoor. Goede punten!
Succes, ben benieuwd naar het resultaat!
@G33st ik zou je even melden in het zelfbouw topic. Dit topic is voor projectbouw.
Ziet er super uit, lekker groot ook! Ik zou het alleen hier neerzetten aangezien het volgens mij geen project woning isG33st schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:34:
Ik ben in het verleden bij onze huidige woning al eens goed geholpen door mede-tweakers, vandaar dat ik nu graag weer bij jullie terug kom.
tldr;Onderstaand de plattegronden:
- Zijn de kamers 1.04 en 1.07 van voldoende formaat om ze handig in te richten als master bedroom?
- Gaan we het in de praktijk zien dat de dakkapellen niet recht tegenover elkaar zitten, of moeten we hier nog even naar kijken met de architect?
Begane grond
[Afbeelding]Eerste verdieping:
[Afbeelding]
Ah, ik plaatste het hier omdat projectmatig tussen haakjes stond en daardoor dacht dat het voor beide was. Dank. Ik zal het verplaatsen (mocht een mod dat beter kunnen, mag dat uiteraard ook).Dutchylex schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:24:
[...]
Ziet er super uit, lekker groot ook! Ik zou het alleen hier neerzetten aangezien het volgens mij geen project woning is: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1786099
Top, dank voor de info!jomaa schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:38:
[...]
Ja, zowel aanvoer als afvoer zijn aftakkingen van de douche. Helaas was dat de enige mogelijkheid en was het wel even spannend of dit goed zou gaan. Ik heb er vooralsnog geen problemen mee ervaren, het enige wat ik merk is dat het water in de douchehoek iets hoger blijft staan wanneer ik een compleet vol bad leeg laat lopen en tegelijkertijd sta te douchen, zodra het bad leeg is, gaat het weer goed en loopt alles vlotjes weg. Wil natuurlijk niet zeggen dat het bij iedereen zo werkt...
Je zou het leidingschema bij de aannemer op kunnen vragen, dat geeft je ook een redelijke inschatting waar de 70mm leiding ongeveer ligt en hoever je moet hakken om erbij te komen. Als je dwars door je badkamer van links naar rechts moet hakken kost natuurlijk meer tijd dan wanneer het een metertje vanaf je badafvoer is.
Ik ga even wat navraag doen bij de kopersbegeleiding. Net in elk geval even nagemeten in de plattegrond en het midden van onze toekomstige badkuip zit ca. 1 meter van de leidingsschacht af, dus ervan uitgaande dat de hoofdbuis van de riolering daarin zit zou het qua afstand (en afschot) te doen moeten zijn om de afvoer daar te krijgen.
Voor veel smarthome toepassingen heb je een blauwe 0-draad nodig bij bijvoorbeeld de schakelaars. Uiteraard wordt dit niet standaard voorzien in het project, maar ook niet mogelijk als optie om toe te voegen.
Hoe hebben anderen dat gedaan? Nieuwe kabels getrokken na oplevering?
Werd bij ons wel door de aannemer gedaan voor een paar tientjes totaal.Blik1984 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:16:
Voor veel smarthome toepassingen heb je een blauwe 0-draad nodig bij bijvoorbeeld de schakelaars. Uiteraard wordt dit niet standaard voorzien in het project, maar ook niet mogelijk als optie om toe te voegen.
Heb ze nu alleen niet nodig omdat al m’n dimmers geen blauwe draad meer gebruiken.
Welke apparatuur bij jou Gebruikt dat?
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Misschien al behandeld maar met search niet gevonden.
Voor het inschatten van onze dubbele lasten, probeer ik een beeld te vormen van gebruikelijke bouwtijd van de termijnen genoemd in de Aanneemovereenkomst. Elk project is natuurlijk anders, verschillende bouwmethodes, werkbare dagen, etc. Maar misschien kunnen jullie helpen met jullie ervaring (tot dusver) om een realistisch beeld te scheppen. Uitgaande van "normale voortgang".
Ik begrijp dat er veel verschillen zijn, maar momenteel heb ik echt géén idee hoe snel ik de begane grondvloer kan verwachten.
Hoeveel maanden na start bouw was bij jullie de ruwe begane grondvloer klaar?
Hoeveel maanden de 1e verdiepingsvloer? En vervolgens de 2e?
Dit zijn de volgende termijnen:
- gereedkomen van de ruwbouw gevels begane grond
- gereedkomen van de ruwbouw gevels verdiepingen
- waterdicht maken van het dak van de woning
- aanbrengen van de dekvloeren
- gereedkomen van het stuc-, spuit- en tegelwerk
En dan als laatste termijn... de oplevering
Voor het inschatten van onze dubbele lasten, probeer ik een beeld te vormen van gebruikelijke bouwtijd van de termijnen genoemd in de Aanneemovereenkomst. Elk project is natuurlijk anders, verschillende bouwmethodes, werkbare dagen, etc. Maar misschien kunnen jullie helpen met jullie ervaring (tot dusver) om een realistisch beeld te scheppen. Uitgaande van "normale voortgang".
Ik begrijp dat er veel verschillen zijn, maar momenteel heb ik echt géén idee hoe snel ik de begane grondvloer kan verwachten.

Hoeveel maanden de 1e verdiepingsvloer? En vervolgens de 2e?
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
In ons geval:rubenos schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:56:
Ik begrijp dat er veel verschillen zijn, maar momenteel heb ik echt géén idee hoe snel ik de begane grondvloer kan verwachten.![]()
Hoeveel maanden de 1e verdiepingsvloer? En vervolgens de 2e?![]()
Members only:
Inloggen
Blauwe draad heb je enkel nodig in de 'traditionele' domotica systemen, heb je al gekeken welk systeem je wilt gebruiken?Blik1984 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:16:
Vanuit ons project konden we Busch-free@home laten aanleggen. Los van de kosten wilden we dit niet, omdat we voor verlichting sowieso Philips Hue wilden doen. Al die schakelaars/dimmers hebben geen nuldraad nodig, grootste deel is draadloos, zonder batterijen.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 20-05-2022 16:26 ]
Mijn vader is voorman in de bouw en heb een paar weken toevallig zo'n lijstje met hem gemaakt. Dit zijn wel grove schattingen en is ook helemaal afhankelijk van de bouw volgorde, grootte van het project en het aantal mensen dat er mee aan het werk is.rubenos schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:56:
Ik begrijp dat er veel verschillen zijn, maar momenteel heb ik echt géén idee hoe snel ik de begane grondvloer kan verwachten.![]()
Hoeveel maanden de 1e verdiepingsvloer? En vervolgens de 2e?![]()
Bij ons beginnen ze in Oktober en begint in 2023 Q4 de oplevering waarbij wij in het 2de blok zitten.
oktober 2022: Aanvang bouw
januari: Ruwe BG Vloer
februari: Ruwe 1ste floer
maart: Ruwe 2de vloer
april: Gevels BG
mei Gevels verdiepingen
juni: waterdicht
juli: Dekvloeren
<Bouwvak>
oktober?: Stuc
Niet per se traditioneel. Je hebt het vaak ook nodig als je domme lampen wilt inzetten in je domotica. Dan hoef je in ieder geval niet telkens een nieuwe dure lamp te kopen. Dan heb je daar ook nog de optie om een schakelaar zonder nul draad te kiezen maar die hebben vaak wel een vereiste aan de hoeveelheid wattage van de lamp.BiG-GuY schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:25:
[...]
Blauwe draad heb je enkel nodig in de 'traditionele' domotica systemen, heb je al gekeken welk systeem je wilt gebruiken?
Vanuit ons project konden we Busch-free@home laten aanleggen. Los van de kosten wilden we dit niet, omdat we voor verlichting sowieso Philips Hue wilden doen. Al die schakelaars/dimmers hebben geen nuldraad nodig, grootste deel is draadloos, zonder batterijen.
Bijvoorbeeld als ik een Shelly 2.5 wil gebruiken, dan heb ik daarvoor een blauwe draad nodigsiemenz schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:21:
[...]
Werd bij ons wel door de aannemer gedaan voor een paar tientjes totaal.
Heb ze nu alleen niet nodig omdat al m’n dimmers geen blauwe draad meer gebruiken.
Welke apparatuur bij jou Gebruikt dat?
@BiG-GuY
De dubbele lasten beginnen natuurlijk al na overdracht van de grond. Ik betaal al sinds 1 februari voor de grond en ze beginnen nu pas met heien. En de grond is ook nog eens de grootste kostenpost van de gehele bouw, dus ik heb het merendeel van de dubbele lasten al te pakkenFacerafter schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:26:
[...]
Mijn vader is voorman in de bouw en heb een paar weken toevallig zo'n lijstje met hem gemaakt. Dit zijn wel grove schattingen en is ook helemaal afhankelijk van de bouw volgorde, grootte van het project en het aantal mensen dat er mee aan het werk is.
Bij ons beginnen ze in Oktober en begint in 2023 Q4 de oplevering waarbij wij in het 2de blok zitten.
oktober 2022: Aanvang bouw
januari: Ruwe BG Vloer
februari: Ruwe 1ste floer
maart: Ruwe 2de vloer
april: Gevels BG
mei Gevels verdiepingen
juni: waterdicht
juli: Dekvloeren
<Bouwvak>
oktober?: Stuc
@Blik1984 ik heb waar nodig een extra stopcontact erbij laten zetten. Dan heb je ook de N (blauw) ter plekke.
Dat is slim! Als was dat bij ons een optie van 110 euro voor een n-draaid. Een enkelvoudig stopcontact in een betonnen muur 360 en dubbele stopcontact 465 eurosunnybird schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:05:
@Blik1984 ik heb waar nodig een extra stopcontact erbij laten zetten. Dan heb je ook de N (blauw) ter plekke.
Niet in zo’n dure gemeente gaan wonenBlik1984 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:58:
[...]
De dubbele lasten beginnen natuurlijk al na overdracht van de grond. Ik betaal al sinds 1 februari voor de grond en ze beginnen nu pas met heien. En de grond is ook nog eens de grootste kostenpost van de gehele bouw, dus ik heb het merendeel van de dubbele lasten al te pakken
Ik sinds november, en ze beginnen pas in juni met heienBlik1984 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:58:
[...]
De dubbele lasten beginnen natuurlijk al na overdracht van de grond. Ik betaal al sinds 1 februari voor de grond en ze beginnen nu pas met heien. En de grond is ook nog eens de grootste kostenpost van de gehele bouw, dus ik heb het merendeel van de dubbele lasten al te pakken
110 euro, enkel voor het trekken van de extra blauwe draad? Wow…Eierkoekie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:06:
[...]
Dat is slim! Als was dat bij ons een optie van 110 euro voor een n-draaid. Een enkelvoudig stopcontact in een betonnen muur 360 en dubbele stopcontact 465 euro
Hier vroegen ze 25 euro per stuk. Gezien ze overal flexbuis voor gebruikten was het een no-brainer.
Ze waren er een paar vergeten en ik was wel verbaasd hoe makkelijk ze die er nog bij konden trekken. Oude kabels eruit en nieuwe erin was paar minuten per stuk. Dus het is wel te doen achteraf als er geen gekke knikken in de buis zitten. En dat weet je nooit 100% zeker van te voren…
Dan zou ik de gemeente van Heerhugowaard ook als duur moeten beschouwen
Ik weet dat naast ons project er ook kavels zijn verkocht van 400m2 voor een gemiddelde prijs van 200k vanuit de gemeente. Niet al te gek dus.
Members only:
Inloggen
Hier gaan kavels van 400m2 voor nog geen €80.000NeonovA schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:48:
[...]
Dan zou ik de gemeente van Heerhugowaard ook als duur moeten beschouwen, maar de grondprijzen vallen hier echt wel mee. Het is de bouwer die het “slim” aanpakt.
Ik weet dat naast ons project er ook kavels zijn verkocht van 400m2 voor een gemiddelde prijs van 200k vanuit de gemeente. Niet al te gek dus.
***members only***
Welke locatie?oinkoink12 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:14:
[...]
Ik sinds november, en ze beginnen pas in juni met heien
Doorgaans is de bouwer niet de partij die de grond verkoopt, dus dan gaat dat niet op :-).NeonovA schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:48:
[...]
Dan zou ik de gemeente van Heerhugowaard ook als duur moeten beschouwen, maar de grondprijzen vallen hier echt wel mee. Het is de bouwer die het “slim” aanpakt.
***members only***
Aardig wat zoekopdrachten gedaan, maar kom niet echt tot iets wat echt werkt: is er een programma waarin je de (PDF) bouwtekeningen kunt laden en dan kunt editten (alleen muren verplaatsen zou al top zijn met de juiste maten erbij)? Doe het nu in paint met pixels tellen, maar dat kan vast handiger 
Liefst een Mac-app, maar evt Windows ook geen probleem!
Floorplanner laat je de pdf importeren, waarna je de verhouding kan instellen en hem vervolgens vrij eenvoudig zelf kan intekenen op de plattegrond. Heb je hem gelijk ook 3DPepppie schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:31:
Aardig wat zoekopdrachten gedaan, maar kom niet echt tot iets wat echt werkt: is er een programma waarin je de (PDF) bouwtekeningen kunt laden en dan kunt editten (alleen muren verplaatsen zou al top zijn met de juiste maten erbij)? Doe het nu in paint met pixels tellen, maar dat kan vast handiger
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ik heb de plattegronden overgetekend in MS Visio
De pdf kun je wel wijzigen met bijvoorbeeld Adobe Acrobat (pro, niet de reader), maar handig is dat niet.
De pdf kun je wel wijzigen met bijvoorbeeld Adobe Acrobat (pro, niet de reader), maar handig is dat niet.
Hier was de grond juist relatief goedkoop (minder dan een kwart van totale plaatje). Bij tekenen van KAO grapte ik hier nog over bij de makelaar. Als argument kreeg ik dat ze de grondprijs express erg laag zetten, zodat bij eventuele problemen bij de bouwer, er een groter deel vergoed werd door de Woningborg.Blik1984 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:58:
[...]
Geen idee wat daar van waar is, al klinkt het logisch. Totale casco was hier 4,5. Kijkend naar omliggende kavels en terugrekenend naar vierkante meterprijs, zou de kavel van ons ruim de helft kosten. Dan moet een andere bouwer het afbouwen voor een scheintje.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.