Lekkende VSH vorstvrije kraan *buiten*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-04 09:58

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Topicstarter
Ik heb een lekkende buitenkraan die lek bij gebruik. Als de kraan dicht is, lekt hij niet. De kraan is inmiddels compleet vervangen en ook het binnenwerk (afsluiter). Hij blijft echter nu nog lekken aan de onderkant van het element dat aan de muur zit.(zie rode cirkel) Daar zit een soort van ontluchtingsventiel. Het is een veel voorkomend probleem bij dit type kraan.

Als de kraan los is, dan kan ik zien dat er een pin zit.

Heeft iemand ervaring / weet iemand, of ik dit gaatje dicht kan solderen of lassen?

Als dat niet kan, dan moet de complete binnenmuur uitgehakt worden om bij de aansluiting te komen om de gehele kraan uit de muur te halen. Hij zit namelijk in de spouwmuur verwerkt.

Ik sluit hem elke winter in de meterkast altijd af. Dus over achterblijvend water maak ik mij geen zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swJuWVXCFd8PF5zsI4gJ0DncqTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axOIlbc1YgMFmj5q6B6McGTu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Nijl op 14-06-2021 15:54 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:30
Ik gok dat wij die kraan ook hebben 😅. Dichtmaken zou ik niet doen, dan blijft er water in staan wat bij vorst niet handig is.

Ik vervang elk jaar het kraanrubber, dan is het probleem ook opgelost. Rubbertje kost een euro ofzo en 15 minuten werk 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Lijkt me niet.
Dat is wat de kraan mede vorst bestendig maakt.
Eventueel achtergebleven water kan weg, dus de kraan gaat niet stuk door uitzetting

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:42
Vokx schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:07:
...
Ik vervang elk jaar het kraanrubber, dan is het probleem ook opgelost. Rubbertje kost een euro ofzo en 15 minuten werk 😁.
Heb je een link waar je die besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:41
Hoe lang blijft hij lekken? Continu of houdt hij er na lange tijd mee op? En lekt hij ook tijdens het gebruik of alleen als hij dichtgedraaid is. Bij zo'n kraan zit de afsluiter ver in de muur. Het pijpje tussen de afsluiter en de kraan loopt dan leeg, dit is de bedoeling, hierdoor is deze vorstbestendig. Ik kan mij voorstellen dat wanneer het pijpje niet goed onder afschot ligt deze maar heel langzaam leeg loopt.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Bergdwerg schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:51:
Hoe lang blijft hij lekken? Continu of houdt hij er na lange tijd mee op? En lekt hij ook tijdens het gebruik of alleen als hij dichtgedraaid is. Bij zo'n kraan zit de afsluiter ver in de muur. Het pijpje tussen de afsluiter en de kraan loopt dan leeg, dit is de bedoeling, hierdoor is deze vorstbestendig. Ik kan mij voorstellen dat wanneer het pijpje niet goed onder afschot ligt deze maar heel langzaam leeg loopt.
Lekt bij gebruik. Als de kraan dicht is lekt hij niet. De afsluiter is al vervangen, de draaiknop met element ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Nijl op 14-06-2021 15:55 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
Nijl schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Lekt bij gebruik. Als de kraan dicht is lekt hij niet. De afsluiter is al vervangen, de draaiknop met element ook.
Met de afsluiter bedoel je de hele spindel? Je zou verwachten dat het daarmee opgelost is. Wellicht dat het gaatje dichten dan een oplossing is, maar hier heb ik geen ervaring mee. Maar als je in de winter het water er af haalt en hem leeg laat lopen moet vorst geen probleem zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Bergdwerg op 14-06-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Bergdwerg schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:02:
[...]

Met de afsluiter bedoel je de hele spindel? Je zou verwachten dat het daarmee opgelost is. Wellicht dat het gaatje dichten dan een oplossing is, maar hier heb ik geen ervaring mee. Maar als je in de winter het water er af haalt en hem leeg laat lopen moet vorst geen probleem zijn.
ja die hele staaf in de binnenkant is vervangen.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
Nijl schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:07:
[...]

ja die hele staaf in de binnenkant is vervangen.
Dan kan ik mij inderdaad voorstellen dat je er zat genoeg van bent om de soldeerbout erbij te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Bergdwerg schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:09:
[...]

Dan kan ik mij inderdaad voorstellen dat je er zat genoeg van bent om de soldeerbout erbij te pakken.
Wat ik wou doen gaat niet werken zie ik, het gat aan de binnenkant gaat naar de kraan, en ook naar het ventiel aan de onderkant. Er zit een soort van t splitsing in de kraan zelf. Er moet dus een hele nieuwe kraanconstructie komen.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vsh Polaris, bekend probleem.
Zit in de O-ring van de beluchter, niet in de spindel of bovendeel.
Je kan deze demonteren en de ring vervangen als je een assortimentsdoos o-ringen hebt of je besteld een revisieset https://www.vakhandeljans...h7tItJVXB2YhoCaCQQAvD_BwE
Heb je er ook een nieuwe knop bij en een tubetje kranenvet, vooral dat laatste is ook belangrijk.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJanus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:41
Klopt. Ik heb dezelfde en het is een bekend probleem bij dit merk.

Ik had er een lijmklem opgezet, maar de oplossing van @edsandje is veel netter natuurlijk. Die ga ik ook maar bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
edsandje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:47:
Je kan deze demonteren en de ring vervangen als je een assortimentsdoos o-ringen hebt of je besteld een revisieset https://www.vakhandeljans...h7tItJVXB2YhoCaCQQAvD_BwE
Heb je er ook een nieuwe knop bij en een tubetje kranenvet, vooral dat laatste is ook belangrijk.
dat is allemaal vervangen.een monteur kreeg de beluchter niet los. dat schijnt een wit stukje pvc te zijn ofzo.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
EJanus schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:52:

Ik had er een lijmklem opgezet, maar de oplossing van @edsandje is veel netter natuurlijk. Die ga ik ook maar bestellen.
maak eens foto als je wilt..die oplossing wil ik wel eens zien. de normale kraan verliest namelijk druk en de hogedruk gebruiken wil dan niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Nijl op 14-06-2021 18:59 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

EJanus schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:52:

_/-\o_ inventief, ik heb er wel een keer een slangklem met een stuk rubber er op geklemd ;)

Als je de beluchter eruit hebt even controleren of er geen spinnen of bestjes of vuil in zit.
O ringen vervangen en insmeren met royaal kranenvet.
Bij sommigen gaat het heel lang goed, anderen lekken na een paar maanden weer.
Beste is om als je de kraan dichtdraait meteen de slang af te koppelen, zodat er geen druk meer op de beluchter staat.
Nijl schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:57:
[...]

dat is allemaal vervangen.een monteur kreeg de beluchter niet los. dat schijnt een wit stukje pvc te zijn ofzo.
Dat witte stukje pvc (wat voor monteur was dat dan?) is de beluchter en daar zit de o-ring op die de lekkage veroorzaakt.

Overigens vorstvrije buitenkranen en beregenings computers zijn een slechte combi!
Nijl schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:04:
[...]

hoe haal ik de beluchter los?
Bahco, pijpsleutel, ringsleutel. Weet zo even niet welke maat het is maar zorg dat het goed past, anders draai je het kapot.

[ Voor 32% gewijzigd door edsandje op 14-06-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJanus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:41
Nijl schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:58:
[...]

maak eens foto als je wilt..
De lijmklem zit er nu niet op, maar het is niet lastig. Gewoon de onderkant op het gat (op jouw foto rood omcirkeld) en de bovenkant op de kraan. Zo wordt het gat gedicht en lekt hij daar niet. Is natuurlijk geen echte oplossing.

Het probleem schijnt te ontstaan door het te strak dichtdraaien van de kraan. :?

[ Voor 11% gewijzigd door EJanus op 14-06-2021 19:04 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
edsandje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:01:
[...]

_/-\o_ inventief, ik heb er wel een keer een slangklem met een stuk rubber er op geklemd ;)

Als je de beluchter eruit hebt even controleren of er geen spinnen of bestjes of vuil in zit.
O ringen vervangen en insmeren met royaal kranenvet.
Bij sommigen gaat het heel lang goed, anderen lekken na een paar maanden weer.
Beste is om als je de kraan dichtdraait meteen de slang af te koppelen, zodat er geen druk meer op de beluchter staat.
hoe haal ik de beluchter los?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
witterholt schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Heb je een link waar je die besteld?
Bij een lokale winkel, niet online. O-ringen vervang ik dan ook. De kop check ik dan ook altijd even of het nog gangbaar is, vet dat erin zit wil nog weleens uitdrogen waardoor de veer stroef gaat.
EJanus schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:02:
[...]

Het probleem schijnt te ontstaan door het te strak dichtdraaien van de kraan. :?
Schijnt het idd te zijn, belachelijke constructie fout. Veer in de kop heeft bij ons ook weleens vast gezeten waardoor we hetzelfde probleem hadden als de TS.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• omenick
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-04 20:41
Hierbij nog een bericht om @edsandje te bedanken! Onze VSH Polaris lekte en kon niet vervangen worden, omdat hij weggewerkt is in de spouwmuur. Bovendeel vervangen, maar hij bleef druppelen als er druk op stond. O-ring van de beluchter vervanger en nu lekt de kraan eindelijk niet meer!

Juiste maat o-ring heb ik gevonden bij Hornbach, type Venlo douchekraan https://www.hornbach.nl/s...tuks/7884564/artikel.html. Juiste dopsleutel is 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:53

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Kun je bij deze kraan van buiten af het binnenwerk loshalen?

Ik heb zo'n kraan als in de startpost en die lekt ook maar ik zie zo snel niet hoe ik deze van buitenaf demonteer. Koperleiding aan de binnenkant kan ik niet bij want die zit achter de keuken.

Ik ben gewend bij gewone kranen dat je na het losdraaien van de knop het binnenwerk eruit kunt draaien. Ik zie ook voorbeelden van buitenkranen dat je de kraan in zijn geheel draait maar deze VSH zit vast aan het plaatje.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Nee, je moet binnen de boel losbreken om er bij te komen. Er zit een pvc doosje ter hoogte van de kraan aan de binnenkant van je huis. Dat dekseltje moet er dan af, en dan kan de u bocht losgemaakt worden. De kraan kan je dan buiten los maken.

Het is namelijk 1 grote vaste buis waar de kraan aan vastzit die door de muur gaat.

Ik heb het laten weghalen, en een kraan laten plaatsen die je bij een defect ook kunt vervangen aan de buitenkant. Het is alleen dan geen vorstvrij kraantje meer.

Bij het plaatsen van de nieuwe leiding door de muur moet het gat wel ruimer worden om de aansluiting vast te kunnen zetten.

Klop maar eens op de binnenkant van je muur ter hoogte van de kraan aan de buitenkant. Dan hoor je wel waar het bakje zit.

https://www.vakhandeljans...rstvrije%20gevelkraan.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Nijl op 04-09-2021 13:14 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gaat hem niet worden dan, zit een keuken tegenaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Chaoss schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:27:
Gaat hem niet worden dan, zit een keuken tegenaan :+
Die kan ook wel weg hoor :)Wat je kan doen is de oude wegflexen. Dan onder huis de oude doorhalen, een nieuw flexibel stuk er aan en die door de gevel boren onder vloer. In de tuin werk je die omhoog bij de gevel. Ter hoogte van de oude kraan monteer je een nieuw deel met een renovatieplaat.

[ Voor 40% gewijzigd door Nijl op 04-09-2021 21:45 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Chaoss schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:13:
Kun je bij deze kraan van buiten af het binnenwerk loshalen?

Ik heb zo'n kraan als in de startpost en die lekt ook maar ik zie zo snel niet hoe ik deze van buitenaf demonteer. Koperleiding aan de binnenkant kan ik niet bij want die zit achter de keuken.

Ik ben gewend bij gewone kranen dat je na het losdraaien van de knop het binnenwerk eruit kunt draaien. Ik zie ook voorbeelden van buitenkranen dat je de kraan in zijn geheel draait maar deze VSH zit vast aan het plaatje.
Wat versta je onder het binnenwerk?
Als de kraan lekt uit de beluchter de o-ring vervangen.
Zie de link ergens hierboven.
Sluit de kraan niet meer dan het bovendeel vervangen.
https://www.warmteservice...Polaris-GK-115/p/68851251

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
edsandje schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:44:
[...]

Dat was bij mijn kraan niet mogelijk.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

edsandje schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:44:
[...]

Oh ja dat bovendeel ziet er wel uit als iets wat zo los kan toch? Ik had dat al geprobeerd maar ik durfde niet meer kracht te zetten.

Probleem is dat hij door de overloop (gaatje aan zijkant) lekt als de kraan open staat.

[ Voor 49% gewijzigd door Chaoss op 05-09-2021 08:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nijl schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:46:
[...]

Dat was bij mijn kraan niet mogelijk.
Dan was het geen vsh polaris.
Van de bekende merken is alles van buiten af vervangbaar.
Chaoss schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:48:
[...]

Oh ja dat bovendeel ziet er wel uit als iets wat zo los kan toch? Ik had dat al geprobeerd maar ik durfde niet meer kracht te zetten.

Probleem is dat hij door de overloop (gaatje aan zijkant) lekt als de kraan open staat.
Ja dat kan los.
Water afsluiten, kraan open draaien.
Schroef van knop losdraaien en knop verwijderen.
Dan een bahco op het huis van de kraan zetten om tegen te houden en een bahco op het bovendeel om los te draaien.
Kan behoorlijk vast zitten, eventueel verwarmen met een verfbrander kan, je moet dan wel ook het o ringetje van de beluchter er uit halen. (of ook meteen vervangen als je toch bezig bent)
Voor je het nieuwe bovendeel er in zet smeer kranenvet op de rubbers en bewegende delen.
Controleer of om het aspijpje (dunne koperen pijpje) de geleiders zitten, minimaal 2, en of de as recht is.
Als deze krom is werkt de kraan niet goed, veel gemaakte fout is dat deze bij de installatie te lang is gelaten en je de spindel en de rubbers aan gort draait.

[ Voor 69% gewijzigd door edsandje op 05-09-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RöpkeW
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-11-2021
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Kan mij iemand vertellen hoe ik de beluchter eruit kan halen?
Als ik het goed begrijp zit er dan een o-ring boven, die moet vervangen worden. beluchter er weer op, en klaar.
Ik ben bang dat ik de beluchter beschadig, en ik zie geen losse beluchter te koop. Ik bedoel dan het witte PVC onderdeel aan de onderzijde.

[ Voor 8% gewijzigd door RöpkeW op 05-11-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
RöpkeW schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:03:
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Kan mij iemand vertellen hoe ik de beluchter eruit kan halen?
Als ik het goed begrijp zit er dan een o-ring boven, die moet vervangen worden. beluchter er weer op, en klaar.
Ik ben bang dat ik de beluchter beschadig, en ik zie geen losse beluchter te koop. Ik bedoel dan het witte PVC onderdeel aan de onderzijde.
Die hebben wij niet los gekregen. De muur moest los en er is een compleet nieuwe kraan met binnenwerk in gekomen. Nu zit er wel een kraan op die we los kunnen draaien bij een defect.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Even een oud topic raadplegen. Ik moet ook een vorstvrije VSH Aqua Secure buitenkraan laten vervangen omdat deze lekt. Nieuwbouw maar buiten garantie helaas.
In de plaats komt een “normale” buitenkraan die ik van binnen af kan koppelen met een koperen leiding over de buitenwand. Zie voorbeeld onderstaand.

Het nadeel is natuurlijk dat je met een gat in je buitenmuur komt te zitten waar nu de vorstvrije kraan zit. Loodgieter zegt gewoon dichtsmeren maar ik weet niet of dat wel zo mooi is. Hoe kan je het “gat” van de bestaand kraan een beetje netjes wegwerken? Ik zoek al naar muurplaten oid maar kan niets fatsoenlijks vinden.

Huidige kraan (lekt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29nsBE4j6L_OChA7GWCrBh71UO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5nxojk6skAWlenxAzPeJwni.jpg?f=fotoalbum_large

Idee nieuwe kraan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6YAx4w9nOjqUg8C4tb2SOexHlY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fgqmWGDLcA0n7uUekXMJLyun.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Bashy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:32:
Even een oud topic raadplegen. Ik moet ook een vorstvrije VSH Aqua Secure buitenkraan laten vervangen omdat deze lekt. Nieuwbouw maar buiten garantie helaas.
In de plaats komt een “normale” buitenkraan die ik van binnen af kan koppelen met een koperen leiding over de buitenwand. Zie voorbeeld onderstaand.

Het nadeel is natuurlijk dat je met een gat in je buitenmuur komt te zitten waar nu de vorstvrije kraan zit. Loodgieter zegt gewoon dichtsmeren maar ik weet niet of dat wel zo mooi is. Hoe kan je het “gat” van de bestaand kraan een beetje netjes wegwerken? Ik zoek al naar muurplaten oid maar kan niets fatsoenlijks vinden.

Huidige kraan (lekt):
[Afbeelding]

Idee nieuwe kraan:
[Afbeelding]
Volgens mij kan je een renovatie plaat achter de kraan plaatsen over je oude lokatie. Dan zie je dat niet meer.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
Nijl schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:45:
[...]

Volgens mij kan je een renovatie plaat achter de kraan plaatsen over je oude lokatie. Dan zie je dat niet meer.
Thx! Heb je misschien een voorbeeldje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Bashy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Thx! Heb je misschien een voorbeeldje?
Als dat van oude kraan netjes dicht te maken is dan kan je er wellicht een rehau stuk met muurplaat op monteren. Dan dekt dat mooi af.

https://buitenkraanaanleg.../Buitenkraan-en-wcd-9.jpg

En anders monteer je een vierkant renovatieplaatje, en monteer je de opbouw weer daar op.
https://buitenkraanaanleg.../Buitenkraan-en-wcd-2.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Nijl op 06-07-2022 15:10 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:23
@Nijl

Ik heb zelf van die buitenom leidingen, maar als je nu vorstvrij hebt snap ik echt niet dat je dat wilt.

De bestaande kraan is waarschijnlijk gewoon te repareren, het zal vrij zeker een lek rubbertje zijn.
En zo niet, dan zou ik hem vervangen door een nieuwe vorstvrije kraan.

Mijn ouders hebben de DHZ versie ervan, nog uit de tijd dat er geen vorstvrije kranen waren.
Die hebben de leiding door de muur, en binnen een kogelkraan in de leiding zitten met aftapmogelijkheid.

Even de handleiding opgezocht van je kraan.

Op plaatje 14 zie je dat het buitenkraan deel op de leiding geschoven zit.
Deze kun je dus los schroeven en eraf halen.
Dan zie je het dunne pijpje die je op plaatje 11 ziet.
Deze eruit trekken zoals ook op plaatje 2 te zien.
Op het uiteinde zit een rubbertje, die moet je vervangen en dan werkt je kraan weer.

Je gaat toch geen kraan van ~80 euro weggooien omdat een rubbertje van 10cent lekt 8)7
(de kosten voor het aanleggen van de mindere vervanging buiten beschouwing gelaten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oiDqK5huIJ1jrknXTTiF48yvFY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nJFEVQF9pd6t2cIbEx6lniNr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGZ2iNDqZC47w9Ge42OVllMZsvA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fhnmwp1zor2nblv5Qql6QNGp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y973_3znBpArVPlLCX8AmZrFLWQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oUJnJGdh5olimLWuPjNaonxi.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jr53EuGXOBi1lCGQoVvZDdx7OZs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sjQb5waJet1i59uZbSSm9bIj.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 70% gewijzigd door FRANQ op 06-07-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
FRANQ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:17:
@Nijl

Ik heb zelf van die buitenom leidingen, maar als je nu vorstvrij hebt snap ik echt niet dat je dat wilt.

De bestaande kraan is waarschijnlijk gewoon te repareren, het zal vrij zeker een lek rubbertje zijn.

Mijn ouders hebben de DHZ versie ervan, nog uit de tijd dat er geen vorstvrije kranen waren.
Die hebben de leiding door de muur, en binnen een kogelkraan in de leiding zitten met aftapmogelijkheid.

Even de handleiding opgezocht van je kraan.

Op plaatje 14 zie je dat het buitenkraan deel op de leiding geschoven zit.
Deze kun je dus los schroeven en eraf halen.
Dan zie je het dunne pijpje die je op plaatje 11 ziet.
Deze eruit trekken zoals ook op plaatje 2 te zien.
Op het uiteinde zit een rubbertje, die moet je vervangen en dan werkt je kraan weer.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Alles wat vervangbaar was heeft de monteur al vervangen. Hij bleef lekken. De hele kraan is via de binnenmuur losgehaald, en vervangen. Er zit nu een element op dit aan de buitenkant verwijderbaar is, en er dus geen gat in het huis meer nodig is.

Is trouwens al een jaar geleden..

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
FRANQ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:17:
@Nijl

Als je Googled op de VSH Aqua Secure dan is het een en al ellende. Je kunt het binnenwerk proberen te vervangen maar dat kost 60,- onderdelen + 40,- aan tooling. Komt bij de dat de kraan icm een regencomputer wordt gebruikt en vorstvrije kranen gaan hierdoor kapot (veertje kan geen tegendruk aan). Dus op termijn kun je weer aan de slag.

Nieuwe vorstvrije kraan kan niet zonder de gevel open te breken. Althans dit is wat ik me tot nu toe heb laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Bashy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Als je Googled op de VSH Aqua Secure dan is het een en al ellende. Je kunt het binnenwerk proberen te vervangen maar dat kost 60,- onderdelen + 40,- aan tooling. Komt bij de dat de kraan icm een regencomputer wordt gebruikt en vorstvrije kranen gaan hierdoor kapot (veertje kan geen tegendruk aan). Dus op termijn kun je weer aan de slag.

Nieuwe vorstvrije kraan kan niet zonder de gevel open te breken. Althans dit is wat ik me tot nu toe heb laten vertellen.
idd.. dikke ellende destijds met vervangen en proberen .. maar ik heb nu een los element aan de buitenkant. _/-\o_

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
@Nijl Ik had de verkeerde persoon getagd, sorry.

@Bashy
Ik heb nu al meerdere bonfix vorstvrije buitenkranen gemonteerd bij vrienden kennissen en zwagers.
(5 totaal)
En dat is verspreid over 2013 tot nu.
Geen van die kranen lekt voor zover ik weet.

Zou die dus wel aanraden.

Maar het pricipe is zo goed als exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
@FRANQ Toch maar je advies gevolgd, (dure) muurbeugel besteld en de kraan er vandaag afgehaald om te kijken of ik hem kan fixen. Kraan zat letterlijk muurvast, het ging niet van harte maar uiteindelijk losgekregen. Die beugel lijkt voor eenmalig gebruik ;w

Nu wordt het een beetje gokken wat er aan schort en welke onderdelen ik moet vervangen. Ik denk in ieder geval de schroefspindel want daar lijkt het rubber ringetje verdraaid. Rubber op de spil was ook 'ingedeukt' dus ik denk dat ik die ook vervang. Helpt het om hier en daar wat tranenvet te gebruiken ook?

Edit: ik bestel gewoon een nieuwe kraan, goedkoper dan losse onderdelen... Reviews zijn waardeloos dus blijft een gokje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3c-gjUIUOag2YzJw8n_TnrmI4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvZFzhuVHgmqS9Sy3iOTIEQM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA5soO3IP0hQDp-QcH-nPHMd748=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2rQJUDdga7S3MTFfXedyobk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llLUvujR2Bn25fQepuBgMZfYkNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLLHa6G2GMfUtFNA8hT2Ji0D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Bashy op 09-07-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Bashy ik heb nu ik je fotos zie wel het idee dat de bonfix beter in elkaar zit.
Maar die moet je binnen wel aan kunnen sluiten aan de leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bashy
@FRANQ Gisteren de nieuwe kraan geïnstalleerd - voorlopig is hij gefixed maar ik ben benieuwd naar de duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.s.111
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-08-2022
ik heb hetzelfde probleem - mijn kraan lekt uit deze twee gaatjes.
Hoe kan ik dit oplossen/maken?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.s.111
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnNkj9d27ioho6we0w0vJH7F-GQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zzc2ySAaGR3npRV5kkIUcwVV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
t.s.111 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:55:

Dank!
als het om de blauwe deel gaat dan kan je er en nieuwe kraan element opzetten. De rode is grote kans dat alles tot in de muur er af moet.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mereco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
Ik heb de ervaring dat bij het gebruik van krimptuinslangen er meer tegendruk is, waardoor het interne pijpje niet terugkomt en er water via de gaatjes in het blauwe kader spuit. Ook heb ik eerder al het binnenwerk vervangen, maar daarna bleven de voornoemde problemen voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

t.s.111 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:55:

Dank!
Hey, mijn buurvrouw had precies hetzelfde bij dezelfde kraan. Die heb ik voor haar gerepareerd. Ik heb het witte dopje in de beluchter losgeschroefd (onderin het door jou rood omcirkelde uitloopje) en er een nieuw rubber ringetje ingedaan. Toen was hij weer goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 18-07-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.s.111
Hoi,

Het gaat om de blauwe puntjes... dat had ik wellicht even moeten vermelden.
Hoe zet ik dat nieuwe ringetje er in? en waar koop ik zoiets?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

t.s.111 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:43:
Hoi,

Het gaat om de blauwe puntjes... dat had ik wellicht even moeten vermelden.
Hoe zet ik dat nieuwe ringetje er in? en waar koop ik zoiets?
Zal ik mezelf maar eens herhalen
edsandje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:47:
Bij deze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Stappenplan:

1) Sluit het water af bij de hoofdkraan
2) Laat zoveel mogelijk water eruit lopen
3) Draai de beluchter los (zit onderin het stuk wat je met rood hebt omcirceld), en kijk of daar een rubber ringetje in zit dat versleten is
4) Draai de zwarte knop eraf
5) Op je foto zie je direct achter je zwarte knop een afgeplat stuk in het metaal; zet daar een steeksleutel op en draai dat eraf. Kijk ook of daar rubber ringetjes achter zitten.
6) Ga met je versleten rubber ringetjes naar de gamma, en haal nieuwe
7) Zet alles weer in elkaar.

Succes!

Wil je meer hints, maak dan een scherpe foto van onderaf genomen van het stukje dat je met rood hebt omcirkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mereco
@t.s.111 Spuit het water altijd uit de twee gaatjes in het blauw bij het opendraaien of alleen tijdens het dichtdraaien?
Die twee gaatjes zorgen ervoor dat het water in de kraan eruit komt bij het afsluiten. Binnen in de pijp door de muur zit een koperen pijpje met vleugels en een afsluiting. Als er bv teveel tegendruk is van bv een krimpslang, komt deze pijp niet goed terug, waardoor het water blijft doorstromen, ook al sluit je de kraan af
Dit binnenpijpje zie je als de spindel eruit draait.

[ Voor 5% gewijzigd door Mereco op 20-07-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.s.111
Toppers!

Heel erg bedankt voor helpen/instructies geven. dit maakt het heel duidelijk voor mij.
Ik ga er mee aan de slag, lijkt voor nu logisch.

Zal nog even update doen of het heeft gewerkt!

DANK DANK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coin13
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik heb dezelfde buitenkraan en die spuit water door de 2 gaatjes als ik de kraan open draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mereco
@Coin13 zit er dan iets van een slang aangesloten of zit er niets op? Wat je in ieder geval kunt doen is de knop eraf schroeven en dan het binnenwerk eruit halen met bv een steeksleutel. Het kan zijn dat het zwarte kraanleertje aan de onderzijde vervangen moet od dat de stang in de waterleiding niet goed meer kan bewegen door bv vuil. Natuurlijk niet vergeten eerst het water af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coin13
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-11-2022
De 2 gaatjes aan de zijkant, daar komt water uit zodra ik de kraan opendraai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f86w1fESGD9vqZD7diV_0aLrDNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uIbwYIKFBYnL6CiE7rWAyOm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorty24
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-04 23:33
@Coin13 Ik heb exact dezelfde met exact hetzelfde euvel. Bij mij was het opgelost na het vervangen van de o-ring in het kraangedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiff81
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-04 11:31
Iemand enig idee hoe je de schroefspindel (bovendeel ) van de aqua secure uit de kraan haalt?

Ook hier gekloot met deze kraan. Lekt bij opendraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-04 17:16
Weet iemand wat de o-ring maten zijn van het bovendeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:10
Iemand die deze VSH kraan herkent? Ziet er anders uit dan de andere VSH's in dit topic. Heb 2 van deze en ze lekken beide tenzij ik ze idioot krachtig dichtdraai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7V3glttjq9S-D63Gqw3ELinw0bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kceD3agT8jFDqsH5lXFas9v.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijk GK190? Reparatieset zou afdoende moeten zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 25-03-2024 18:53 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:34
Of net als bij andere kranen een nieuw rubbertje of de boel even een dag in de schoonmaakazijn leggen. (moet het wel loskunnen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:04
guido66 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:49:
Iemand die deze VSH kraan herkent? Ziet er anders uit dan de andere VSH's in dit topic. Heb 2 van deze en ze lekken beide tenzij ik ze idioot krachtig dichtdraai.

[Afbeelding]

Mogelijk GK190? Reparatieset zou afdoende moeten zijn?
Ik heb precies dezelfde en ook hetzelfde probleem: alleen met heel hard dichtdraaien stopt het lekken. Maar dat is niet te doen.
Ik heb ‘m losgehaald en het binnenwerk bekeken (bestaat uit twee grote delen, je kunt ze losschroeven met de hand)en zie uiteindelijk 2 rubbers, die niet echt beschadigd lijkt. Ik zie ook op geen enkele site een vervangingsrubber.
@guido66 Jij nog de reparatieset geprobeerd? Het zou zomaar kunnen dat de 2 meegeleverde 0-ringen passen op het VSH bovendeel dat los voor €70,- te koop is…ik heb de verkoper een bericht gemaild, maar ik vrees dat het andere maten zijn & ik een nieuw bovendeel moet kopen voor €70,-.
Dat zou echt waanzin zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door knightfield op 14-04-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
@knightfield Helaas nog niet aan toegekomen. Ik ben benieuwd wat jij wijzer wordt van de verkoper.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knightfield
guido66 schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:16:
@knightfield Helaas nog niet aan toegekomen. Ik ben benieuwd wat jij wijzer wordt van de verkoper.
@guido66 ik laat het hier weten zodra ik iets meer weet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knightfield
Okay @guido66 en andere geïnteresseerden.
Verschillende leveranciers heb ik gemaild en op 1 na geven ze aan dat de O-ringen niet los te krijgen zijn en je dus het bovendeel los moet kopen. Ik heb twee lekkende kranen dus dat grapje zou dan ruim 140€ kosten, voor in feite 4 rubberen ringen van 5 cent per stuk. Janssen vakhandel is de enige die ik kan vinden die een reparatie set aanbiedt en belangrijker nog: zij geven aan dat dit wel gaat passen, want het bovendeel van onze kranen is de GK190 (kennelijk), en daar is deze set ook voor.

Ik heb 2 sets besteld, kost nog altijd ruim 45€ incl. Verzendkosten, maar goed, beter dan 145€.
Ik heb het tweemaal nagevraagd en bevestigd gekregen dus ik ga ervan uit dat het werkt. Als dat het geval is, dan is het wel helder dat VSH als merk pure geldklopperij is mbt te vervangen onderdelen: namelijk op 1 partij na nergens te krijgen. Of ik moet teleurgesteld afdruipen straks 😉 Keep u posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
De o-ringen niet los te verkrijgen? Ik heb de o-ring uit zo'n universeel bakje met allerlei verschillende maten.

[ Voor 40% gewijzigd door Vokx op 16-04-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 16:26
guido66 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:49:
Een vorstvrije kraan nooit strak dicht draaien ; daar gaan ze juist kapot van ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
@(RSH)

Dat is natuurlijk een kip en ei verhaal. Een nieuwe kraan lekt niet en hoef je maar zacht dicht te draaien. Na jaren moet je steeds wat steviger dichtdraaien om de kraan dicht te krijgen.

Is de kraan al kapot als je stevig moet draaien, of is de kraan kapot als stevig aandraaien verandert in uit alle macht aandraaien?

Tot vorig jaar draaide ik ze aan met een CV-ontluchtingssleutel. Toen dat niet meer ging heb ik kleine kruissleuteltjes bij Alie gekocht. Die zijn 3x zo groot en nu kan ik dus beduidend meer kracht uitoefenen.

De minst gebruikte kraan laat zich daarmee probleemloos sluiten, de andere kraan vergt hiermee ook al behoorlijk kracht en moet ik dus spoedig fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
Vokx schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:11:
[...]

De o-ringen niet los te verkrijgen? Ik heb de o-ring uit zo'n universeel bakje met allerlei verschillende maten.
Dat is fijn om te lezen. Je moet online eens lezen hoeveel mensen het hele bovendeel nieuw hebben gekocht. Echt veel. Probleem met universele bakjes o-ringen is dat ik kans loop talloze bakjes universele O ringen te kopen zonder zeker te weten dat de juiste maat ertussen zit. Maar met een beetje geluk heb je ineens de juiste te pakken, zoals jij. Ik heb de reparatie sets binnen overigens, binnenkort kan ik alles rustig vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon even naar de Hornbach. Daar hebben ze een goed assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Donselaar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:33
Ik heb 2 jaar geleden gewoon een zakje assorti O ringen bij de karwei gehaald en gekeken welke het beste pastte: https://www.karwei.nl/ass...timent-12-stuks/p/B206413

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mcguyver66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 29-06-2024
Voor de VSH Polaris buitenkraan heb ik een instructie filmpje gemaakt:
VSH Polaris repareren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negnojneorej
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-03 20:01
@mcguyver66
U komt als geroepen!
Zit hier ook te klooien met die waardeloze kraan.
Meteen setje besteld en hopelijk snel binnen want hij lekt als een malle haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamyam2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-07-2024
Bij deze een tip, de VSH rubber ring afsluiting is hier los te bestellen:
https://www.vervangingsma...-afsluiting-vsx15553.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochie
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01-09-2024
Dag allemaal, ik heb ook een probleem met mijn VSH GK190. Ik heb de versie met de CV-ontluchtingssleutel. Dichtdraaien ging steeds moeizamer, maar nu draait hij gewoon door, tenzij ik er heel hard tegen duw. Helemaal dicht is de kraan dan niet, hij blijft druppelen en op een gegeven moment wordt de straal weer vanzelf harder. Is dit een probleem van alleen het bovendeel, of zit het dieper in de leiding?
Pagina: 1