Heb je al je onderhandeld bij Regge? Ook daar kan je behoorlijk afdingen.Blik1984 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:51:
[...]
Ik zie nog wel grotere mark-ups. Marazzi Oltre kun je bij Casa39 voor 38 euro per m2 krijgen. Offerte bij Regge geeft 60 euro per m2.
Ik wil best alles bij 1 partij afnemen, maar dan hoef je toch niet de hoofdprijs te betalen voor ieder onderdeel? Voorbeeld van een lokale partij waar ik vorige week was (niet Regge):
Tegel: 60 per m2
Leggen: 45 per m2
egaliseren: 25 per m2 (moest altijd van hun, geen levelingssysteem blijkbaar)
Plinten: 27,50 per strekkende meter
Als ik dan even kritisch kijk kan ik het los afnemen voor:
tegel: 45 per m2
leggen allin: 50 per m2 (dus geen egaliseren nodig)
Plinten: 15 per strekkende meter
Op ieder onderdeel in de offerte wordt gewoon grof winst gemaakt, tot de grootte van dat het gewoon buitensporig wordt. Offerte voor de BG kwam dus neer op 13k terwijl ik het ook voor 9k kan doen voor hetzelfde product alleen dan door verschillende partijen uitgevoerd
Regio zal ook wel er mee te maken hebben, in welke regio is dit?wfvanputten schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:27:
[...]
Precies dit.
Jij moet uiteindelijk zelf bepalen waar jouw bootje van gaat drijven. Vraag en aanbod.
Het zal ook te maken hebben met garantie en service en dergelijke.
Ter info: wij betalen voor 3 verdiepingen (huis is ca. 6m bij 11m) ongeveer 15k voor keramische tegels op de bg en PVC op de verdiepingen. Inclusief egaliseren, leggen en afwerking met mooie 9cm plinten.
Tegelprijzen waren ca. 40 euro/m2 PVC en 65 eur/m2 voor de keramische tegels
Om maar eens de kookgroepdiscussie te doorbreken, a.s. dinsdag oplevering. Ben erg benieuwd. Jullie nog gekke opleverpunten meegemaakt toevallig?
Bij ons in het projectje viel het tot nog toe mee. Wel een paar wcd's die het niet deden bij anderen en wat kleine beschadigingen, maar dat was allemaal zo gefixt.
Ben ook wel blij dat de aannemer in elk geval een beetje meedenkt. Eigenlijk zouden ze onze oprit tot 10cm onder niveau aan moeten vullen met eerder uitgekomen grond, maar deze wordt gewoon afgevoerd. Stuk handiger (=goedkoper) voor de stratenmaker aangezien die dan niks af hoeft te voeren.
Daarna 2 weken vakantie om het volgende te doen met z'n tweeën en soms wat hulp. Lijkt me redelijk realistisch.
- 26 april sleutel, meteen garagevloer coaten zodat deze paraat is voor opslag + 1e verdieping alvast afplakken + stucadoor-schilder langskomen om werk voor b.g. in te plannen (hij houdt wat tijd vrij voor ons medio/eind mei). Muren zijn al redelijk glad afgepleisterd door de aannemer op alle verdiepingen.
- 27 april alvast YMVK-AS kabels trekken in de tuin + infiltratieput plaatsen (90 online en zelf doen vs. 400 euro via aannemer...), restant afplakwerk 1e vd + evt beginnen met voorstrijk
- 28-29-30 april voorstrijken+sausen 1e vd, hopelijk doet de verfspuit het nog, anders rollen
- 29 april levering stenen + 30 april grondwerk stratenmaker
- 2 mei levering keuken
- 2-3 mei laten plaatsen schuttingen achtertuinen
- 2-6 mei 2 grote taken: leggen vloeren 1e verdieping + keukenkastjes in elkaar zetten zodat de we de week erna de keuken kunnen zetten met mijn schoonvader + bij tijd over ook alvast de zoldervloer (muren verven we nog niet op zolder, zien er ok uit voor een de facto opberg-/logeerruimte)
- 7-8 mei straatwerk oprit / terrassen door stratenmaker
- 9-13 mei keuken installeren (schoonvader + mijn vrouw
)
- later in mei afwerken + schilderen b.g., helaas kan dit pas nadat de keuken geplaatst is, maar ging de vorige keer ook zeer netjes met deze man
- 20 mei laten verwijderen schaampanelen en plaatsen 5500 Wp aan panelen
- eind mei leggen vloer b.g. of zo veel eerder als mogelijk na het stuc-/schilderwerk
- eind mei / begin juni plaatsen raambekleding / uitloop
- weekend van 11-12 juni verhuizen
- deze zomer: de tuin
Bij ons in het projectje viel het tot nog toe mee. Wel een paar wcd's die het niet deden bij anderen en wat kleine beschadigingen, maar dat was allemaal zo gefixt.
Ben ook wel blij dat de aannemer in elk geval een beetje meedenkt. Eigenlijk zouden ze onze oprit tot 10cm onder niveau aan moeten vullen met eerder uitgekomen grond, maar deze wordt gewoon afgevoerd. Stuk handiger (=goedkoper) voor de stratenmaker aangezien die dan niks af hoeft te voeren.
Daarna 2 weken vakantie om het volgende te doen met z'n tweeën en soms wat hulp. Lijkt me redelijk realistisch.
- 26 april sleutel, meteen garagevloer coaten zodat deze paraat is voor opslag + 1e verdieping alvast afplakken + stucadoor-schilder langskomen om werk voor b.g. in te plannen (hij houdt wat tijd vrij voor ons medio/eind mei). Muren zijn al redelijk glad afgepleisterd door de aannemer op alle verdiepingen.
- 27 april alvast YMVK-AS kabels trekken in de tuin + infiltratieput plaatsen (90 online en zelf doen vs. 400 euro via aannemer...), restant afplakwerk 1e vd + evt beginnen met voorstrijk
- 28-29-30 april voorstrijken+sausen 1e vd, hopelijk doet de verfspuit het nog, anders rollen
- 29 april levering stenen + 30 april grondwerk stratenmaker
- 2 mei levering keuken
- 2-3 mei laten plaatsen schuttingen achtertuinen
- 2-6 mei 2 grote taken: leggen vloeren 1e verdieping + keukenkastjes in elkaar zetten zodat de we de week erna de keuken kunnen zetten met mijn schoonvader + bij tijd over ook alvast de zoldervloer (muren verven we nog niet op zolder, zien er ok uit voor een de facto opberg-/logeerruimte)
- 7-8 mei straatwerk oprit / terrassen door stratenmaker
- 9-13 mei keuken installeren (schoonvader + mijn vrouw
- later in mei afwerken + schilderen b.g., helaas kan dit pas nadat de keuken geplaatst is, maar ging de vorige keer ook zeer netjes met deze man
- 20 mei laten verwijderen schaampanelen en plaatsen 5500 Wp aan panelen
- eind mei leggen vloer b.g. of zo veel eerder als mogelijk na het stuc-/schilderwerk
- eind mei / begin juni plaatsen raambekleding / uitloop
- weekend van 11-12 juni verhuizen
- deze zomer: de tuin
Deur naar dakterras (houten dubbele openslaande deuren) was krom. Als de deur niet op slot zit dan hoor je de wind waaien. Je ziet het licht ook doorschijnen in de hoek. Die vond ik wel bijzonder te noemen.finsdefis schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:30:
Om maar eens de kookgroepdiscussie te doorbreken, a.s. dinsdag oplevering. Ben erg benieuwd. Jullie nog gekke opleverpunten meegemaakt toevallig?
@finsdefis mooie planning. Denk wel dat je eerste dag zeer ambitieus is door op de dag van oplevering direct ook de garage te willen coaten en gedeeltelijk af te plakken. Garage coaten is denk ik minimaal 2 dagen werk omdat je eerst de vloer stofvrij en schoon moet maken met (veeeeel) water. Anders heb je kans dat de coating los gaat laten
Kennen jullie de grap van de airco? Nou, wat een tranentrekker is dat aan het worden.
Dinsdag geplaatst, druktest en vacuüm getrokken. Aangezet, werd niet koud. Uiteindelijk bleek de toevoer niet open gedraaid. Open gedraaid, heerlijk koud.
Tot dinsdag avond. Ding maakte klere herrie, dacht in eerste instantie aan de condenspomp maar dit was het niet weten we nu.
Ding maar uitgezet, vage geluiden van opstijgende vliegtuigen niet normaal.
Gister meteen gebeld en vandaag zijn ze langs gekomen. Meteen de druktest en dikke faal. Lekkende koppeling nummer #1.
Uiteindelijk ben ik zelf maar even gaan kijken bij lekkende koppeling nummer #8 (ja, nummer acht!) maar de koppeling was niet lek maar de slang was getordeerd. Geprobeerd terplekke te maken, leek gelukt maar toen faalde de vacuümpomp.
Beetje brandplekken op de muur en de AC zelf heeft hij maar besloten dat ie ‘m mee neemt en op de zaak de boel gaat fixen.
Dinsdag geplaatst, druktest en vacuüm getrokken. Aangezet, werd niet koud. Uiteindelijk bleek de toevoer niet open gedraaid. Open gedraaid, heerlijk koud.
Tot dinsdag avond. Ding maakte klere herrie, dacht in eerste instantie aan de condenspomp maar dit was het niet weten we nu.
Ding maar uitgezet, vage geluiden van opstijgende vliegtuigen niet normaal.
Gister meteen gebeld en vandaag zijn ze langs gekomen. Meteen de druktest en dikke faal. Lekkende koppeling nummer #1.
Uiteindelijk ben ik zelf maar even gaan kijken bij lekkende koppeling nummer #8 (ja, nummer acht!) maar de koppeling was niet lek maar de slang was getordeerd. Geprobeerd terplekke te maken, leek gelukt maar toen faalde de vacuümpomp.
Beetje brandplekken op de muur en de AC zelf heeft hij maar besloten dat ie ‘m mee neemt en op de zaak de boel gaat fixen.
:strip_exif()/f/image/wCMh46F32NoIZl6j7cjsmFwC.jpg?f=fotoalbum_large)
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik wil onze nieuwe schuur (juni) ook een coating geven. Geraamte en buitenste bekleding wordt gedaan en de rest doen we zelf maar dan lijkt het mij handiger om eerst te coaten en daarna de afwerking zoals isolatie te doen? Beton schoonmaken en lekker weg spoelen, drogen, dan elektra, isolatie en verder afwerken dan.Blik1984 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:21:
@finsdefis mooie planning. Denk wel dat je eerste dag zeer ambitieus is door op de dag van oplevering direct ook de garage te willen coaten en gedeeltelijk af te plakken. Garage coaten is denk ik minimaal 2 dagen werk omdat je eerst de vloer stofvrij en schoon moet maken met (veeeeel) water. Anders heb je kans dat de coating los gaat laten
Goed punt, thanks. Dan kunnen we dat beter uitsmeren over 2 dagen inderdaad. Scheelt wel dat we een bouwstofzuiger hebben.Blik1984 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:21:
Dan moet ik m'n vrouw maar helpen met het afplakken boven na het poetsen in de garage
Scheelt wel dat onze oplevering al om 9u is.
Het gaat er niet om wat je doet, maar wat ze denken dat je doetfinsdefis schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:31:
[...]
Goed punt, thanks. Dan kunnen we dat beter uitsmeren over 2 dagen inderdaad. Scheelt wel dat we een bouwstofzuiger hebben.
Dan moet ik m'n vrouw maar helpen met het afplakken boven na het poetsen in de garage
Scheelt wel dat onze oplevering al om 9u is.
Bij Casa39 moet je nog flink wat verzendkosten erbij optellen hè. En volgens mij is Marazzi gewoon duur (overal), wij hebben gekeken naar Novabell Eiche (natural), en die vonden we eigenlijk net zo mooi en de prijs was prima voor 26x160cm planken.Blik1984 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:51:
[...]
Ik zie nog wel grotere mark-ups. Marazzi Oltre kun je bij Casa39 voor 38 euro per m2 krijgen. Offerte bij Regge geeft 60 euro per m2.
Ja, haha. Ik heb even mijn order aangemaakt en kwam op 170 pakketten met verzendkosten a 1440 euro. Verzenden naar Duitsland kost een fractie van dat…hallom schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:54:
[...]
Bij Casa39 moet je nog flink wat verzendkosten erbij optellen hè. En volgens mij is Marazzi gewoon duur (overal), wij hebben gekeken naar Novabell Eiche (natural), en die vonden we eigenlijk net zo mooi en de prijs was prima voor 26x160cm planken.
Volgende week heb ik de oplevering en maak me nu een beetje zorgen door de laatste berichten over tegels en egaliseren. Wij hebben een zandcementdekvloer en in onze strakke planning komt de tegelzetter 2 dagen na oplevering. Het zijn 80x80 tegels, ook contact gehad met de tegelzetter, de vraag over egaliseren kwam niet voorbij. Wel de vraag of het anhydriet of Zandcement was.. ik ben er dus eigenlijk altijd vanuit gegaan dat het egaliseren hierom niet nodig is. Kunnen jullie me gerust stellen dat het bij 80x80 niet perse nodig is en de planning kan blijven zoals het is? :-)
Bij ons was egaliseren niet nodig bij kleinere tegels.MainC schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:52:
Volgende week heb ik de oplevering en maak me nu een beetje zorgen door de laatste berichten over tegels en egaliseren. Wij hebben een zandcementdekvloer en in onze strakke planning komt de tegelzetter 2 dagen na oplevering. Het zijn 80x80 tegels, ook contact gehad met de tegelzetter, de vraag over egaliseren kwam niet voorbij. Wel de vraag of het anhydriet of Zandcement was.. ik ben er dus eigenlijk altijd vanuit gegaan dat het egaliseren hierom niet nodig is. Kunnen jullie me gerust stellen dat het bij 80x80 niet perse nodig is en de planning kan blijven zoals het is? :-)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@MainC hoe groter de tegels hoe nauwer het kijkt. En elke vloer is anders, een goede tegelzetter komt van tevoren kijken hoe vlak de vloer daadwerkelijk is en bepaald dan of egaliseren nodig is of niet. Dat kan je op voorhand eigenlijk niet zeggen.
Met kleinere tegels kan je makkelijker smokkelen.
Met kleinere tegels kan je makkelijker smokkelen.
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 21-04-2022 23:18 ]
@Farmerwood er bestaan ook systemen met elektronisch gestuurde roosters (Duco bijvoorbeeld). Zou dat kunnen helpen?
Kan er misschien vanaf de ventilatie-box een extra leiding voorzien worden, zodat boven- en benedenverdieping beide hun eigen kanaal hebben? Zo heb ik dat hier opgelost. Omdat al die leidingen in de technische ruimte blijven is dat niet heel storend.
Ik zou in ieder geval niet zomaar akkoord gaan met dit idee.
Kan er misschien vanaf de ventilatie-box een extra leiding voorzien worden, zodat boven- en benedenverdieping beide hun eigen kanaal hebben? Zo heb ik dat hier opgelost. Omdat al die leidingen in de technische ruimte blijven is dat niet heel storend.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
@MainC Egaliseren voor tegelen heb ik bij nieuwbouw nog nooit van gehoord.
Hier met 100x100 ook niet gebeurd.
@Farmerwood en als je de aannemer de klassieke vraag stelt of hij dit in z’n eigen huis zou accepteren?
Zelfs als zou je het met domotica dmv presentiemelders en electronische roosters automatiseren is het nog steeds niet echt wat je wilt….
Maar concreet is de enige oplossing dus nog steeds slopen en opnieuw?
@Kromme_plankwaar hebben we het hier over? €10 extra? Toevallig is het hier dan acceptabel gedaan, maar kookgroep hoort eigenlijk gewoon niet in een 3-fase kast.
Wat saunas en freesmachines hier mee te maken hebben mis ik even?
Hier met 100x100 ook niet gebeurd.
@Farmerwood en als je de aannemer de klassieke vraag stelt of hij dit in z’n eigen huis zou accepteren?
Zelfs als zou je het met domotica dmv presentiemelders en electronische roosters automatiseren is het nog steeds niet echt wat je wilt….
Maar concreet is de enige oplossing dus nog steeds slopen en opnieuw?
@Kromme_plankwaar hebben we het hier over? €10 extra? Toevallig is het hier dan acceptabel gedaan, maar kookgroep hoort eigenlijk gewoon niet in een 3-fase kast.
Wat saunas en freesmachines hier mee te maken hebben mis ik even?
[ Voor 22% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-04-2022 08:02 ]
@Farmerwood juridisch denk ik eigenlijk niet dat de aannemer een punt heeft met z’n oplossing. Deze kan - imo - niet aan het bouwbesluit voldoen, omdat iedere woning dat met minimale ventilatie op de BG zou voldoen.
Dan moet je wel kabels naar de roosters trekken, dat doe je ook niet ‘zomaar’ even ongezien.Blihi schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:32:
@Farmerwood er bestaan ook systemen met elektronisch gestuurde roosters (Duco bijvoorbeeld). Zou dat kunnen helpen?
Verwijderd
En ondertussen hebben mijn buren hun grootste rooster in de schuifpui helemaal afgeplakt, omdat ze last hebben van tocht 
Ik zou een flinke vergoeding accepteren en gewoon gaan wonen. Wat een gedoe.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2022 08:29 ]
Jeetje… schrik hier wel van…Farmerwood schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:16:
***members only***
Succes 🤞
Regio AmersfoortBlik1984 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:58:
[...]
Regio zal ook wel er mee te maken hebben, in welke regio is dit?
Kijkend naar mijn ervaring met roosters snap ik dat wel. Maar niet al te slim uiteraard. En bij problemen glashard beweren dat je voldoende ventileert uiteraard.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:27:
En ondertussen hebben mijn buren hun grootste rooster in de schuifpui helemaal afgeplakt, omdat ze last hebben van tocht
Dat is precies wat ik voorgesteld heb. De MVbox zit boven zowat naast het trapgat, dus het is vrij goed te doen.Blihi schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:32:
Maar je merkt aan alles dat ze gewoon zo goedkoop mogelijk op willen lossen. In dat opzicht helpt het ook niet dat het letterlijk de hele fase van tientallen huizen betreft.
Voor de duidelijkheid, ik ga absoluut niet akkoord met de voorgestelde oplossing.
Mijn huis gekocht als zijnde nul-op-de-meter. Echter krijg ik net mijn definitieve energielabel binnen en dat is A+++ ipv A++++
Daarnaast staat in het rapport 5134wp aangegeven terwijl mij is verteld 18x300wp = 5400wp. Ook betwijfel ik 5400wp omdat ik nu in <1 jaar al op 6903kWh opwek zit volgens de omvormer.
Reactie bouwbedrijf:
Helaas is dit zoals de wetgeving het nu bepaald heeft hoe een energielabel nu tot stand komt
Wij kunnen daar door wijzigingen in wetgeving niks geen invloed op uitoefenen.
Natuurlijk ben ik het hier niet mee eens. Wat vinden jullie?
Daarnaast staat in het rapport 5134wp aangegeven terwijl mij is verteld 18x300wp = 5400wp. Ook betwijfel ik 5400wp omdat ik nu in <1 jaar al op 6903kWh opwek zit volgens de omvormer.
Reactie bouwbedrijf:
Helaas is dit zoals de wetgeving het nu bepaald heeft hoe een energielabel nu tot stand komt
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Wij hebben in de meerwerk lijst een mogelijkheid voor het volgende:
Is het wel een nuttige optie is als je ook al HR++ glas hebt? Ik snap dat er een verschil in zit, maar is dat niet al sterk genoeg dat letselveilig glas overbodig is?
Dat zijn dus de ramen naast de openslaande tuindeuren. Ik had zelf verwacht dat zoiets verplicht zou zijn maar dat is het blijkbaar dus niet. Zijn er mensen die hier voor gekozen hebben?Letselveilig glas verdiepingshoge ramen BG aan de achtergevel
Prijs per stuk: € 706,00
Het vervangen van de standaard beglazing door letselveilig glas (tweezijdig) in de
verdiepingshoge ramen, aan de achtergevel van uw woning ter voorkoming van ernstig letsel
en/of ernstige interieurschade bij ruitbreuk.
Is het wel een nuttige optie is als je ook al HR++ glas hebt? Ik snap dat er een verschil in zit, maar is dat niet al sterk genoeg dat letselveilig glas overbodig is?
Rekenen ze bij je energielabel met een efficiënte van 100%?aGraPusher schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:06:
Mijn huis gekocht als zijnde nul-op-de-meter. Echter krijg ik net mijn definitieve energielabel binnen en dat is A+++ ipv A++++
Reactie bouwbedrijf:
Je aannemer doet dat dat namelijk wel.
Aandeel hernieuwbare energieToppe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:10:
[...]
Rekenen ze bij je energielabel met een efficiënte van 100%?
Je aannemer doet dat dat namelijk wel.
95,0 %
Daarnaast is mijn voordeur 2.2m2 (noord) en tuindeur (zuid) 1.1m2 , klopt ook al niet
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
https://www.zonnepanelen.net/energielabel-zonnepanelen/aGraPusher schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:11:
[...]
Aandeel hernieuwbare energie
95,0 %
Daarnaast is mijn voordeur 2.2m2 (noord) en tuindeur (zuid) 1.1m2 , klopt ook al niet
Een standaard paneel is ongeveer 1,65m2 en zou dus 195WP hebben (1,63x120) als jou panelen een stuk zwaarder zijn kan het zijn dat je dus op je energielabel minder hebt staan dan op je TO van de aannemerNee, het maakt niet uit of zonnepanelen van bijvoorbeeld 240, 270 of 275 WP heeft. De overheid kijkt voor de bepaling van het energielabel alleen naar de oppervlakte zonnepanelen en gaat uit van een waarde van 120WP per vierkante meter.
Verwijderd
Onder 85 cm vanaf de vloer beginnend glas is doorvalveilig glas al een eis in het bouwbesluit. (google).Facerafter schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:08:
[...]
Dat zijn dus de ramen naast de openslaande tuindeuren. Ik had zelf verwacht dat zoiets verplicht zou zijn maar dat is het blijkbaar dus niet. Zijn er mensen die hier voor gekozen hebben?
Lijkt me een vrij onnodige optie. Riekt naar geldklopperij.
Bij mij hetzelfde.aGraPusher schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:06:
Members only:
Inloggen
Maar bij mij is het energielabel echt lariekoek:
- Tip: installeer een douche WTW. (Zit er vanaf de bouw in, maar energielabel is afgenomen voordat dit gemonteerd is)
- Dak: nvt. (Hoezo? Het is geen appartement, maar een tussenwoning)
- Gevels: Rc=3,69. Het bouwbesluit zegt minimaal 4,5 voor mijn huis (2020 omgevingsvergunning)
- Beglazing: U=1,4 tot 1,9 !!! voor tripple glas. Omgevingsvergunning zegt 1,0.
Uiteindelijk is het gebruik bijna 0, dus BIJNA nul op de meter / A++++. Dus met de getallen die in de wet en omgevingsvergunning staan, kom ik makkelijk op 0. Het is EPC rapport uit de omgevingsvergunning is ooko -0,17. Dat is niet kWh/m2, maar het is wel negatief, dus hoe je dan ooit boven nul kan komen is mij een raadsel.
Maar ik heb wel een hypotheek op basis van A++++, afgegeven op basis van omgevingsvergunning.
Ik heb ook een garantie van (een plof-BV van) Klimaatgarant dat het 0 kWh/m2 is.
Bouwer geeft voorlopig nog niet thuis.
Mijn standpunt: Als energielabel klopt, dan is huis niet conform bouwbesluit. Haal de bakstenen ermaar vanaf en monteer nieuwe/betere gevelisolatie.
[ Voor 15% gewijzigd door vliegnerd op 22-04-2022 12:23 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Thnx voor de info! Dan mogen ze extra PV komen leggen op mijn schuurtjeToppe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:14:
[...]
https://www.zonnepanelen.net/energielabel-zonnepanelen/
[...]
Een standaard paneel is ongeveer 1,65m2 en zou dus 195WP hebben (1,63x120) als jou panelen een stuk zwaarder zijn kan het zijn dat je dus op je energielabel minder hebt staan dan op je TO van de aannemer
Puur uit interesse; wat maakt die extra + in de praktijk uit?aGraPusher schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:06:
Reactie bouwbedrijf:
Niks, puur een formaliteit. En een op papier nul-op-de-meter woning zal beter verkopen. Er als ik er nog 2 extra zonnepanelen uit kan slepen dan is het extra mooi.Atomius schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:20:
[...]
Puur uit interesse; wat maakt die extra + in de praktijk uit?
Dan moeten ze het maar niet verkopen als zijnde nul-op-de-meter.
Een kennis van mij heeft hier ook een discussie over gehad met zijn aannemer, die zei in eerste instantie dat het niet verplicht was en dus extra ging kosten maar ging akkoord met toch veilig glas plaatsen en als de aannemer gelijk had de normale prijs + kratje bierFacerafter schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:08:
[...]
Dat zijn dus de ramen naast de openslaande tuindeuren. Ik had zelf verwacht dat zoiets verplicht zou zijn maar dat is het blijkbaar dus niet. Zijn er mensen die hier voor gekozen hebben?
A++++ is 0 kWh per vierkante meter netto verbruik. A+++ kan al flink hoger zijn. Maximaal 50 kWh per vierkant meter per jaar.aGraPusher schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:22:
[...]
Niks, puur een formaliteit. En een op papier nul-op-de-meter woning zal beter verkopen. Er als ik er nog 2 extra zonnepanelen uit kan slepen dan is het extra mooi.
Dan moeten ze het maar niet verkopen als zijnde nul-op-de-meter.
Dat maakt uit voor:
- Woningwaarde
- Hypotheekrente. Bijvoorbeeld Triodos en ASN geven flinke kortingen op basis van energielabel.
Ik zit dus met een A++++ hypotheek en de bouwer huurt dan een prutser in die er A+++ uit laat komen.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 22-04-2022 12:25 ]
Facerafter schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:08:
[...]
Met betrekking tot de verplichting, dit is een grijs gebied. Ik heb dit toentertijd ook uitgezocht omdat wij deze optie ook hebben. De kortste en helderste samenvatting vind ik hier op de website van Woningborg:Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:18:
[...]
Onder 85 cm vanaf de vloer beginnend glas is doorvalveilig glas al een eis in het bouwbesluit. (google).
Lijkt me een vrij onnodige optie. Riekt naar geldklopperij.
https://www.woningborg.nl...-gelijkvloerse-situaties/
Als er al meerdere malen vastgesteld is dat het geen verplichting is, is 700 euro mij geen arbitragezaak en allemaal gezeur met de aannemer waard. Misschien dat voor jou die afweging anders uitvalt.
Verder heeft letselveilig glas niets te maken met de (sterkte) van HR++-glas, maar met hoe het glas kapot gaat, wanneer het kapot gaat. Het is typisch zoiets dat nu zonde van het geld lijkt, maar ongelukken zitten in een klein hoekje. Als er wel ooit iemand door je pui dondert, dan ben je blij dat je die 700 euro hebt uitgegeven.
Wij hebben dan ook wel letselveilig glas afgenomen ook al vonden wij dit ook een beetje een 'vervelende' uitgave.
Huidige rentes bij Triodos:vliegnerd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:25:
[...]
A++++ is 0 kWh per vierkante meter netto verbruik. A+++ kan al flink hoger zijn. Maximaal 50 kWh per vierkant meter per jaar.
Dat maakt uit voor:
- Woningwaarde
- Hypotheekrente. Bijvoorbeeld Triodos en ASN geven flinke kortingen op basis van energielabel.
Ik zit dus met een A++++ hypotheek en de bouwer huurt dan een prutser in die er A+++ uit laat komen.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
A++++ (2,54%)A+++ (2,54%)A++ (2,64%)A+ (2,64%)A (2,64%)
Dus die extra plus maakt bij Triodos niet uit. Qua woningwaarde maakt het sowieso niet uit. Niemand gaat je huis niet kopen omdat er een + minder staat achter de A. Locatie is nog altijd 90% bepalend voor de keuze. Daarna de eventuele afwerking en soort huis.
Wij hebben wat gesteggel met de aannemer. Van ons gehele blok zijn de terrassen verzakt op de plek waar de irrigatiekratten liggen, maar de aannemer zegt dat "de grond nou eenmaal kan zakken na de bouw". Eens, maar wel heel toevallig dat dat bij ons hele blok exact ter hoogte van de irrigatiekratten gebeurt... Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan niet heel veel vinden qua normen of standaardwaarden wat acceptabel is qua verzakking. Bij ons is het een cm of 4 inmiddels, bij de buren meer. Oplevering was in juli vorig jaar.
Iedereen is natuurlijk vrij in zijn eigen keuze, maar het afdoen als "een ongeluk zit in een klein hoekje" is nou typisch de beweegreden die een verkoper zal proberen mee te geven om jou dat extra geld te laten uitgeven. Maar in de praktijk moet je echt enorm goed je best doen wil je HR++(+) glas laten breken. Ik heb hier in de woonkamer ongeveer 20 m2 glas zitten, en met 3 opgroeiende jongens is daar nog nooit wat mee gebeurt, en er is echt van alles tegen het glas aangekomen in de 12 jaar dat ik hier woon. Ik denk dat je zelfs als volwassen man serieus moeite moet doen om dat glas te breken als je tegen de pui aan dondert.Greebs schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:31:
[...]
[...]
Met betrekking tot de verplichting, dit is een grijs gebied. Ik heb dit toentertijd ook uitgezocht omdat wij deze optie ook hebben. De kortste en helderste samenvatting vind ik hier op de website van Woningborg:
https://www.woningborg.nl...-gelijkvloerse-situaties/
Als er al meerdere malen vastgesteld is dat het geen verplichting is, is 700 euro mij geen arbitragezaak en allemaal gezeur met de aannemer waard. Misschien dat voor jou die afweging anders uitvalt.
Verder heeft letselveilig glas niets te maken met de (sterkte) van HR++-glas, maar met hoe het glas kapot gaat, wanneer het kapot gaat. Het is typisch zoiets dat nu zonde van het geld lijkt, maar ongelukken zitten in een klein hoekje. Als er wel ooit iemand door je pui dondert, dan ben je blij dat je die 700 euro hebt uitgegeven.
Wij hebben dan ook wel letselveilig glas afgenomen ook al vonden wij dit ook een beetje een 'vervelende' uitgave.
Lijkt mij een gevalletje 'hoort erbij'. Scheuren in stucwerk komen er ook na een tijdje en daar kan je de stucadoor ook niet aan houden.acidd91 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:46:
Wij hebben wat gesteggel met de aannemer. Van ons gehele blok zijn de terrassen verzakt op de plek waar de irrigatiekratten liggen, maar de aannemer zegt dat "de grond nou eenmaal kan zakken na de bouw". Eens, maar wel heel toevallig dat dat bij ons hele blok exact ter hoogte van de irrigatiekratten gebeurt... Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan niet heel veel vinden qua normen of standaardwaarden wat acceptabel is qua verzakking. Bij ons is het een cm of 4 inmiddels, bij de buren meer. Oplevering was in juli vorig jaar.
Dat het bij de kratten zakt is logisch, de grond is daar beroerd en dus losser dan de overige grond waar tijdens de bouw allemaal zware machines overheen gingen.
Tot februari maakte dit wel degelijk uit. 20 jaar vast was bijv. 1,3% bij A+++ en 1,2% bij A++++ bij Triodos, Als je toen een renteaanbod hebt gehad, bepaalt het label nog steeds welk rentetarief je gaat betalen. Als je rekende op 1,2%, maar definitief toch een A+++ label krijgt, ga je dus 1,3% betalen.Z___Z schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:46:
[...]
Huidige rentes bij Triodos:
A++++ (2,54%)A+++ (2,54%)A++ (2,64%)A+ (2,64%)A (2,64%)
Dus die extra plus maakt bij Triodos niet uit. Qua woningwaarde maakt het sowieso niet uit. Niemand gaat je huis niet kopen omdat er een + minder staat achter de A. Locatie is nog altijd 90% bepalend voor de keuze. Daarna de eventuele afwerking en soort huis.
[ Voor 6% gewijzigd door rubenos op 22-04-2022 13:05 ]
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Verwijderd
Dat is toch juist niet toevallig?acidd91 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:46:
Eens, maar wel heel toevallig dat dat bij ons hele blok exact ter hoogte van de irrigatiekratten gebeurt...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2022 13:06 ]
Correct, en de bank gaat je 1,4% laten betalen als je definitieve label A+++ is.vliegnerd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:06:
[...]
In mijn offerte staan:
A++++ (1,20%) A+++ (1,40%) uit mijn hoofd.
Het maakt voor mij dus (in theorie?!?) wel degelijk uit. Dit is >tienduizend euro op de looptijd!
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Die discussie komt hier vaker voorbij. Maar risico inschatting heeft niet alleen te maken met de kans dat het gebeurt, maar ook met de impact als het gebeurt.Blik1984 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:50:
[...]
Iedereen is natuurlijk vrij in zijn eigen keuze, maar het afdoen als "een ongeluk zit in een klein hoekje" is nou typisch de beweegreden die een verkoper zal proberen mee te geven om jou dat extra geld te laten uitgeven. Maar in de praktijk moet je echt enorm goed je best doen wil je HR++(+) glas laten breken. Ik heb hier in de woonkamer ongeveer 20 m2 glas zitten, en met 3 opgroeiende jongens is daar nog nooit wat mee gebeurt, en er is echt van alles tegen het glas aangekomen in de 12 jaar dat ik hier woon. Ik denk dat je zelfs als volwassen man serieus moeite moet doen om dat glas te breken als je tegen de pui aan dondert.
Natuurlijk is de kans heel klein dat er iemand door het glas heen gaat, maar als het gebeurt dan is die persoon waarschijnlijk zwaargewond of erger.
Met drie kleine kinderen zou 700 euro voor mij persoonlijk een no-brainer zijn, zeker in deze fase van een huis kopen (dan is 700 euro niks
Nee, die kans is ook niet zo groot. De kans is vele malen groter dat een gedeelte van het glas breekt maar het lichaam van de persoon terug stuitert. Zijn genoeg filmpjes te vinden van mensen die een baksteen door een ruit proberen te gooien en de steen recht terug in hun gezicht krijgen. Tenzij een volwassen man de pui in springt misschien. Maar ik kan niet inschatten hoe iedereen zijn tuin gebruikt natuurlijk...kepler schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:14:
[...]
Die discussie komt hier vaker voorbij. Maar risico inschatting heeft niet alleen te maken met de kans dat het gebeurt, maar ook met de impact als het gebeurt.
Natuurlijk is de kans heel klein dat er iemand door het glas heen gaat, maar als het gebeurt dan is die persoon waarschijnlijk zwaargewond of erger.
Met drie kleine kinderen zou 700 euro voor mij persoonlijk een no-brainer zijn, zeker in deze fase van een huis kopen (dan is 700 euro niks) Mits je veel lage ramen hebt uiteraard.
Maar iedereen moet zelf weten waar die zijn geld aan uitgeeft, ik kan die 700 euro weer goed gebruiken voor inrichting van de tuin of een mooie soundbar in huis.
[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 22-04-2022 13:39 ]
Interessante discussie omtrent de rente, dat heb ik nooit besproken met de hypotheekadviseur. Die gaf aan dat een EPC 0,4 woning waarschijnlijk wel A+ zou zijn en op basis daarvan is de offerte e.d. gedaan. Verder nergens in de papieren vermeld wat het energielabel zou moeten worden. Zal hem eens een berichtje sturen, benieuwd of het de moeite waard is dit aan te laten passen als het label straks bekend is.
Als je (uit de omgevingsvergunning) de EPC berekening hebt, dan staat daar hoogstwaarschijnlijk het getal dat je nodig hebt in. Zoek naar: "specifieke energieprestatie".Takkeding schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:20:
Interessante discussie omtrent de rente, dat heb ik nooit besproken met de hypotheekadviseur. Die gaf aan dat een EPC 0,4 woning waarschijnlijk wel A+ zou zijn en op basis daarvan is de offerte e.d. gedaan. Verder nergens in de papieren vermeld wat het energielabel zou moeten worden. Zal hem eens een berichtje sturen, benieuwd of het de moeite waard is dit aan te laten passen als het label straks bekend is.
In mijn geval:
Specifieke energieprestatie: -88 MJ/m2. (let op: negatief in mijn geval. Meer zonnepanelenstroom dan gebouwgebonden gebruik!)
Delen door 3,6 levert: -24 kWh//m2. Vanaf 0 kWh/m2 is A++++.
Maar ja, de prutsers berekenen in mijn geval +10 kWh/m2 ofzo en dat wordt A+++. (copy-paste van de EPC 0,4 woningen in de straat??)
[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 22-04-2022 13:30 ]
Letselbeperkend glas (onder de 85cm) wordt volgens de NEN wel aangeraden maar is niet verplicht.Facerafter schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:08:
[...]
Doorvalveilig (dus onder de 85cm op de verdieping) is wel een verplichting volgens het bouwbesluit.
Ja maar dat glas valt ook weer naar beneden natuurlijk, precies waar die persoon ligt (of nog andere mensen staan).Blik1984 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:18:
[...]
Nee, die kans is ook niet zo groot. De kans is vele malen groter dat een gedeelte van het glas breekt maar het lichaam van de persoon terug stuitert. Tenzij een volwassen man de pui in springt misschien. Maar ik kan niet inschatten hoe iedereen zijn tuin gebruikt natuurlijk...
Maar iedereen moet zelf weten waar die zijn geld aan uitgeeft, ik kan die 700 euro weer goed gebruiken voor inrichting van de tuin of een mooie soundbar in huis.
Maar inderdaad, ieder zijn eigen inschatting. Bij ons zat het er standaard in, maar ik had er graag 700 euro aan uit gegeven. Maar misschien heb ik teveel Final destination gekeken
Die EPC berekening is ook nog een puntje ja... Wij hebben als enige 'blok' in het project geen EPC berekening waar de gemeente van weet/heeft ontvangen, ondanks dat de vergunning verleent is. De projectontwikkelaar zegt enkel "die is in orde en geregeld" als je de documenten bij ze vraagt zonder iets aan te leveren. Hoop niet dat dat nog een vervelend staartje krijgt.vliegnerd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:29:
[...]
Als je (uit de omgevingsvergunning) de EPC berekening hebt, dan staat daar hoogstwaarschijnlijk het getal dat je nodig hebt in. Zoek naar: "specifieke energieprestatie".
In mijn geval:
Specifieke energieprestatie: -88 MJ/m2. (let op: negatief in mijn geval. Meer zonnepanelenstroom dan gebouwgebonden gebruik!)
Delen door 3,6 levert: -24 kWh//m2. Vanaf 0 kWh/m2 is A++++.
Maar ja, de prutsers berekenen in mijn geval +10 kWh/m2 ofzo en dat wordt A+++. (copy-paste van de EPC 0,4 woningen in de straat??)
Van een tweekapper in het project komt het rekensommetje met de EPC in ieder geval op 8 uit, dus zal wel een aardig eind in de richting zitten van A+++.
Voor zover ik het NOM-verhaal begrepen heb moet je je verwarmingsbehoefte én alle andere energiebehoeften compenseren. Ik verbruik in mijn appartement 1700 kWh per jaar. Laten we zeggen dat ik 30 kWh/m²/jaar verbruik om te verwarmen, dan moet ik dus 1700 + 30 * 64 m² = 3620 kWh per jaar opwekken om in aanmerking te komen voor een NOM-woning.Vendetta_X schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:25:
Even aanhakend op de EPC discussie, in ons geval BENG volgens mij.
Ik wil graag naar NOM door panelen aan te schaffen (als de grootte van het dak dat toelaat). Moet ik die 28 kWh/m2 naar 0 krijgen?
Bron: https://www.rvo.nl/onderw...-gebouwen/nul-op-de-meter
Ik meen ook nog gelezen te hebben dat je onderscheid moet kunnen maken tussen het energieverbruik van je warmtepomp en je eigen energieverbruik t.b.v. je energieprestatiegarantie. Kan het alleen niet zo gauw terugvinden.
Tweakers draadje hierover: Nul op de meter, certificaat?
[ Voor 23% gewijzigd door keeperson op 22-04-2022 15:41 . Reden: Bron en meer info ]
Ik was dit ook aan het uitzoeken. Als ik het goed begrijp staat al vast wat je extra moet opwekken:keeperson schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:33:
[...]
Voor zover ik het NOM-verhaal begrepen heb moet je je verwarmingsbehoefte én alle andere energiebehoeften compenseren. Ik verbruik in mijn appartement 1700 kWh per jaar. Laten we zeggen dat ik 30 kWh/m²/jaar verbruik om te verwarmen, dan moet ik dus 1700 + 30 * 64 m² = 3620 kWh per jaar opwekken om in aanmerking te komen voor een NOM-woning.
Bron: https://woonnu.nl/blog/nu...aal-regels-en-bewijslast/Een nul-op-de-meter woning wekt zowel de gebouwgebonden als de gebruikersgebonden energie zelf op. Per jaar wordt er minstens net zoveel gebouwgebonden energie opgewekt als nodig is bij een normaal leefpatroon. En er dient minimaal de volgende aanvullende capaciteit te zijn om de gebruikersgebonden energie op te wekken:
• 3.150 kWh in geval van een vrijstaande of half vrijstaande huis, of
• 2.700 kWh voor een rijtjeshuis, of
• 1.780 kWh als het een appartement betreft.
Een energieneutrale woning wekt alleen de gebouwgebonden energie zelf op.
Op Milieu Centraal staat hier ook veel over: https://www.milieucentraa...n/energieneutrale-woning/
Nul op de meter is niet dat je meter op nul staat (dat teruglevering en levering elkaar opheffen) maar dat je evenveel opwekt als het gebouw gebonden verbruik (verwarmen, koelen, ventilatie, verlichting).Vendetta_X schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:25:
Even aanhakend op de EPC discussie, in ons geval BENG volgens mij.
Ik wil graag naar NOM door panelen aan te schaffen (als de grootte van het dak dat toelaat). Moet ik die 28 kWh/m2 naar 0 krijgen?
Dat wil zeggen dat je per jaar je energiebehoefte 58,58 kWh * aantal m2 moet opwekken.
Dus:
energiebehoefte - bestaande opwek = wat je nog extra moet opwekken.
[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 22-04-2022 16:01 ]
Members only:
Inloggen
@keeperson Gaaf, en gefeliciteerd! Ik denk wel dat je de duur van het traject wat optimistisch inschat... Geeft zo'n grote groep niet af en toe ook een hoop gedoe?
In die regio is ook op Vredeoort een groot CPO project te vinden, de meeste huizen zijn daar inmiddels af. Echter is dat traject opgeknipt in meerdere verschillende CPO's. Misschien toch eens leuk om daar te spieken.
In die regio is ook op Vredeoort een groot CPO project te vinden, de meeste huizen zijn daar inmiddels af. Echter is dat traject opgeknipt in meerdere verschillende CPO's. Misschien toch eens leuk om daar te spieken.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik zou me hier even melden:keeperson schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:13:
***members only***
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2
De planning is om op of voor 31 december nog een vergunningsaanvraag te doen. Als je dan met 4 maanden rekent voor de vergunningsaanvraag en dan nog 9 maanden voor de bouw zit je rond Q4/'23 of Q1/'24 te kijken. Project van de lange adem.big bang schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:21:
Ik denk wel dat je de duur van het traject wat optimistisch inschat...
Tot nu toe is het een hele relaxte groep. De CPO-begeleider gaf al aan dat de architectenkeuze sneller ging dan verwacht. Ik ken ook nog veel mensen bij gezicht van de middelbare school. Ik denk ook dat het meehelpt dat 80% van de deelnemers uit hetzelfde dorp van ongeveer 4000 inwoners komt.big bang schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:21:
Geeft zo'n grote groep niet af en toe ook een hoop gedoe?
Het hele bestemmingsplan is rond de tachtig woningen verspreid over drie fases; wij zijn de eerste fase. Ik weet niet of de volgende fases ook CPO zullen worden.big bang schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:21:
Waarom is dit members only ? Alsof je een geheimpje verteld. Dit soort projecten zijn overal in NL te vinden en al zo oud als de weg naar Rome.keeperson schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:13:
***members only***
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Ik help het je hopen, maar ga er maar vanuit dat er heel wat meer tijd zit tussen vergunningsaanvraag en daadwerkelijke start van de bouw.keeperson schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:35:
[...]
De planning is om op of voor 31 december nog een vergunningsaanvraag te doen. Als je dan met 4 maanden rekent voor de vergunningsaanvraag en dan nog 9 maanden voor de bouw zit je rond Q4/'23 of Q1/'24 te kijken. Project van de lange adem.Ik schat de oplevertermijn ook wat korter in omdat ik zelf nog veel wil gaan doen. Gaat mij er meer om dat ik een huis heb waar ik in kan wonen en wil het dan op mijn eigen tempo afbouwen.
Want?Blik1984 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:41:
[...]
Ik help het je hopen, maar ga er maar vanuit dat er heel wat meer tijd zit tussen vergunningsaanvraag en daadwerkelijke start van de bouw.
Bij ons 30 juni 2020 vergunningsaanvraag en april 2021 start bouw. In de maanden ervoor werd de grond al bouwrijp gemaakt. Kan dus aardig 'snel' gaan.Blik1984 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:41:
[...]
Ik help het je hopen, maar ga er maar vanuit dat er heel wat meer tijd zit tussen vergunningsaanvraag en daadwerkelijke start van de bouw.
[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 22-04-2022 17:05 ]
Als ik kijk naar doorlooptijden van andere projecten waar een vergunningsaanvraag allang in kannen en kruiken is, dan is de doorlooptijd al vanaf start bouw eigenlijk al minimaal 1 jaar, en dan is de grond en omgeving al bouwrijp gemaakt. Dat zal hier nog niet het geval zijn als de vergunningsaanvraag nog gedaan moet worden. En dan hoop je nog op geen bezwaren die zomaar een paar maanden extra vertraging kunnen opleveren
Ik zie 10 maanden doorlooptijd vs 4 maanden doorlooptijd.finsdefis schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:04:
[...]
Bij ons 30 juni 2020 vergunningsaanvraag en april 2021 start bouw. In de maanden ervoor werd de grond al bouwrijp gemaakt. Kan dus aardig 'snel' gaan.
Oh ja, ik las niet goed haha.Blik1984 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:07:
[...]
Ik zie 10 maanden doorlooptijd vs 4 maanden doorlooptijd.
En 9 maanden voor de bouw is redelijk optimistisch.
Moet wel zeggen dat de vergunning ergens in november onherroepelijk was verklaard en dat het met name nog wachten was op het vinden van een hoofdaannemer en het verkopen van de meeste woningen.
[ Voor 27% gewijzigd door finsdefis op 22-04-2022 17:10 ]
Kwestie van plannen. Wij begonnen direct na de aankondiging dat de vergunning was goedgekeurd.Blik1984 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:07:
[...]
Als ik kijk naar doorlooptijden van andere projecten waar een vergunningsaanvraag allang in kannen en kruiken is, dan is de doorlooptijd al vanaf start bouw eigenlijk al minimaal 1 jaar, en dan is de grond en omgeving al bouwrijp gemaakt. Dat zal hier nog niet het geval zijn als de vergunningsaanvraag nog gedaan moet worden. En dan hoop je nog op geen bezwaren die zomaar een paar maanden extra vertraging kunnen opleveren
Hou er met de vergunning rekening mee dat deze ook nog eens vertraagd behandeld kan worden. Dat was de reden die de projectontwikkelaar hier had waarom de bouw vertraagd moest starten. Duurde als ik het mij goed herinner totaal 9maanden om goedgekeurd te worden.keeperson schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:35:
[...]
De planning is om op of voor 31 december nog een vergunningsaanvraag te doen. Als je dan met 4 maanden rekent voor de vergunningsaanvraag en dan nog 9 maanden voor de bouw zit je rond Q4/'23 of Q1/'24 te kijken. Project van de lange adem.
De CPO-begeleider had ook al aangegeven dat het een erg rooskleurige planning was. We zijn wel wat gewend op het gebied van wachten. 
Of het nou 6, 12 of 18 maanden uitloopt maakt me niet zo heel veel uit. Ben al lang blij dat ik mijn plekje heb kunnen bemachtigen binnen het project. Zit nu ook wel prima in mijn appartement, maar kijk wel met smart uit naar mijn eerste koopwoning.
Of het nou 6, 12 of 18 maanden uitloopt maakt me niet zo heel veel uit. Ben al lang blij dat ik mijn plekje heb kunnen bemachtigen binnen het project. Zit nu ook wel prima in mijn appartement, maar kijk wel met smart uit naar mijn eerste koopwoning.
Punt is gewoon dat een doorlooptijd van 12-15 maanden voor start aanvraag omgevingsvergunning tot oplevering huis enorm krap is.Deleon78 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:46:
[...]
Kwestie van plannen. Wij begonnen direct na de aankondiging dat de vergunning was goedgekeurd.
Hier in de straat zijn deze week 9 woningen opgeleverd. Heipalen gingen afgelopen oktober de grond in.finsdefis schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:09:
[...]
En 9 maanden voor de bouw is redelijk optimistisch.
Kan een hoop zeggen over mijn aannemer, maar ze zijn wel snel qua bouwen.
Dat is volgens mij wel uitzonderlijk te noemen in deze tijden! Maar als ze veel prefab gebruiken en/of de leveringen en planningen op orde hadden kan het natuurlijk altijd. Het bouwproces zelf gaat vaak best snel.Farmerwood schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:42:
[...]
Hier in de straat zijn deze week 9 woningen opgeleverd. Heipalen gingen afgelopen oktober de grond in.
Ze bouwen traditioneel met zandkalksteen. Enige dat echt prefab aan kwam voor zover ik gezien heb zijn de daken.finsdefis schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:54:
[...]
Dat is volgens mij wel uitzonderlijk te noemen in deze tijden! Maar als ze veel prefab gebruiken en/of de leveringen en planningen op orde hadden kan het natuurlijk altijd. Het bouwproces zelf gaat vaak best snel.
Wie is jullie bouwer?Farmerwood schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:42:
[...]
Hier in de straat zijn deze week 9 woningen opgeleverd. Heipalen gingen afgelopen oktober de grond in.
Onze aannemer (van de Mheen, Hoevelaken) is ook ongeveer begonnen in oktober en ons huis is ook bijna klaar. Ook met kalkzandsteen en geen prefab wanden. Het enige wat eventueel nog roet in het eten bij ons kan gooien zijn de nuts bedrijven die lang op zich laten wachten.vfinsdefis schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:54:
[...]
Dat is volgens mij wel uitzonderlijk te noemen in deze tijden! Maar als ze veel prefab gebruiken en/of de leveringen en planningen op orde hadden kan het natuurlijk altijd. Het bouwproces zelf gaat vaak best snel.

Good, Fast, Cheap... Pick 2
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Onze aannemer is september begonnen en volgende week krijgen we de sleutel.
Heel herkenbaar dit. In ons project speelt dit ook, omdat de definitieve energielabels nog niet berekend zijn (de huizen moeten nog gebouwd worden). Op basis van de omgevingsvergunning hebben we het maar safe gespeeld, en een hypotheek bij de Triodos genomen op basis van A+++. Dan kan het later hopelijk alleen maar positiever uitvallen.rubenos schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:03:
[...]
Tot februari maakte dit wel degelijk uit. 20 jaar vast was bijv. 1,3% bij A+++ en 1,2% bij A++++ bij Triodos, Als je toen een renteaanbod hebt gehad, bepaalt het label nog steeds welk rentetarief je gaat betalen. Als je rekende op 1,2%, maar definitief toch een A+++ label krijgt, ga je dus 1,3% betalen.
Modern technology owes nature an apology.
Dutchylex schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:30:
[...]
Onze aannemer (van de Mheen, Hoevelaken) is ook ongeveer begonnen in oktober en ons huis is ook bijna klaar. Ook met kalkzandsteen en geen prefab wanden. Het enige wat eventueel nog roet in het eten bij ons kan gooien zijn de nuts bedrijven die lang op zich laten wachten.v
Goed dat ook dit soort reacties komen.. normaal hoor je alleen wanneer het misgaat.Farmerwood schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:54:
[...]
Ze bouwen traditioneel met zandkalksteen. Enige dat echt prefab aan kwam voor zover ik gezien heb zijn de daken.
Ik denk dat @Farmerwood genoeg voorbij komt met zijn ongenoegen, snelheid is niet allesfinsdefis schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:35:
[...]
[...]
Goed dat ook dit soort reacties komen.. normaal hoor je alleen wanneer het misgaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 22-04-2022 23:48 ]
Medio december 2021 is onze woning opgeleverd. Geen haast met de verbouwing(en) gehad en derhalve pas vorige week verhuisd.
Tijdens het douchen, het draaien van de wasmachine of ander soort afvoer van water is het water merkbaar te horen. En dan ook echt alsof je naast een waterval staat. Met name in de woonkamer.
Kennelijk is de standleiding in een simpel koofje geplaatst en een buis van zeker 9 meter (voor wasmachine op zolder) free-fall naar beneden.
Douche iets minder hoog, echter meer water waardoor beter hoorbaar.
Zijn hier nog iets van normen voor; geluidsisolatie van water afvoer?
Tijdens het douchen, het draaien van de wasmachine of ander soort afvoer van water is het water merkbaar te horen. En dan ook echt alsof je naast een waterval staat. Met name in de woonkamer.
Kennelijk is de standleiding in een simpel koofje geplaatst en een buis van zeker 9 meter (voor wasmachine op zolder) free-fall naar beneden.
Onze enige buren wel ja, viel hun ook op. Rijtjeswoning in hetzelfde blok heb ik hier niet over gehoord. Daar zit de standleiding ook elders/niet bij de woonkamer.mat.hi.as schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 00:27:
Hebben de buren soortgelijke geluiden?
Buren hebben de badkamer trouwens vanuit de bouw, is dus niet een wijziging die onze sanitairman zou hebben gedaan (die heeft überhaupt niets met de standleiding gedaan).
[ Voor 21% gewijzigd door Source90 op 23-04-2022 00:37 ]
Helaas niet, bouwbesluit stelt alleen eisen aan jouw installatiegeluid naar de naastgelegen woning. In de woning zelf is voor zover ik weet geen eis voor.Source90 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 00:22:
Medio december 2021 is onze woning opgeleverd. Geen haast met de verbouwing(en) gehad en derhalve pas vorige week verhuisd.
Mijn probleem met de bouwer is wel anders:Treepata schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:32:
[...]
Heel herkenbaar dit. In ons project speelt dit ook, omdat de definitieve energielabels nog niet berekend zijn (de huizen moeten nog gebouwd worden). Op basis van de omgevingsvergunning hebben we het maar safe gespeeld, en een hypotheek bij de Triodos genomen op basis van A+++. Dan kan het later hopelijk alleen maar positiever uitvallen.
NOM woning met garantie van (plof BV van) Klimaatgarant. Dwz contractuele verplichting om 25 jaar lang 0 kWh/m2 verbruik te realiseren. Daaruit volgend een EPC van -0,1 tot -0,2 voor de huizen in het project. De huizen zijn gebouwd zodat de garantie mogelijk was.
Dus A++++ hypotheek geen gok, maar gewoon zoals huis gebouwd is.
Uiteindelijk huren ze een beunhaas voor het energielabel die Rc Waarden invult die niet eens wettelijk mogen. U waarden van het kozijn ipv het glas neemt enz en dan op A+++ uitkomt.
Kan gebeuren. Maar gewoon je fout herstellen is er na de oplevering niet bij, lijkt het.
Bezig met offerte aan ragen voor een Novilon Vinyl vloer voor op de BG van onze in september op te leveren woning.
Nu zegt de ene leverancier WEL egaliseren/schuren en ander zegt dat het waarschijnlijk NIET nodig is.
In de technische omschrijving van de woning kan ik er niets over vinden, iemand een idee?
Nu zegt de ene leverancier WEL egaliseren/schuren en ander zegt dat het waarschijnlijk NIET nodig is.
In de technische omschrijving van de woning kan ik er niets over vinden, iemand een idee?
Zoals al eerder aangegeven dit kan je pas zeggen als je/zij de daadwerkelijke vloer gezien hebben.Pingu007 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:45:
Bezig met offerte aan ragen voor een Novilon Vinyl vloer voor op de BG van onze in september op te leveren woning.
De ene bouw is de andere niet en afwijkingen mogen nog best groot zijn in projectbouw.
Toen wij naar vloeren keken zeiden sommigen dat ze alleen zelf willen egaliseren en sommigen zeiden dat ze het tegen die tijd moesten zien. Reden was dat de pvc erg dun is en je een steentje of puntje altijd direct zou voelen. De bedrijven die echt zelf willen egaliseren zullen wel vervelende ervaringen hebben gehad of zullen dat gewoon willen voorkomen denk ik dan zo. Ik zoek er niet direct iets achter.Pingu007 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:45:
Ik zoek er ook niet iets direct achter, maar vind het wel weer zonde als het eigenlijk niet nodig is voor 20,- per m2. Zal eens overleggen met de aannemer.Henri-Alexander schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:01:
[...]
Toen wij naar vloeren keken zeiden sommigen dat ze alleen zelf willen egaliseren en sommigen zeiden dat ze het tegen die tijd moesten zien. Reden was dat de pvc erg dun is en je een steentje of puntje altijd direct zou voelen. De bedrijven die echt zelf willen egaliseren zullen wel vervelende ervaringen hebben gehad of zullen dat gewoon willen voorkomen denk ik dan zo. Ik zoek er niet direct iets achter.
In onze zoektocht naar (pvc) vloeren steevast hetzelfde antwoord: wij leggen alleen als we zelf ook mogen egaliseren, anders kunnen we de kwaliteit niet garanderen.Pingu007 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:45:
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
M'n ruwbouw van m'n BEN nieuwbouw woning heeft weer wat vertraging opgelopen.
Vooral leveringsproblemen worden echt dramatisch.
Ruwbouw/muren & dak is bijna voltooid, maar nu is het 20weken (!) wachten op m'n ramen.
Zonder die ramen/wind & regendichte ruwbouw word er niet verder gewerkt.
Geen elektriciteit, geen chape, geen plaatsing van vloerverwarming, ...
Ruwbouw/muren & dak is bijna voltooid, maar nu is het 20weken (!) wachten op m'n ramen.
Daar moet toch iets voor te verzinnen zijn? Plexiglas bedekking of ander soort afdekking. 20 weken is wel echt serieus langQinshi schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:34:
Gek ook, bij ons werd de vloerverwarming en elektra gewoon aangelegd. Waar nodig hebben ze wat zeil tegen de muren gespijkerd. Die 'kogelgaten' (zo zagen ze er uit) naast de kozijnen zijn naderhand weer netjes afgesmeerd.
Ik heb ook wel eens van de aannemer gehoord dat er x weken vertraging was in de levering van dakpannen. Vervolgens de leverancier gebeld en die zei dat ze gewoon goed leverbaar waren, ook in grote aantallen... Ik weet dus ook niet meer wat ik moet geloven.Qinshi schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:34:
Misschien geven ze ook wel een hoog aantal weken op zodat het achteraf mee lijkt te vallen / om zichzelf in te dekken
Met 20 weken komen ze namelijk misschien zelf ook in de problemen met het aantal dagen dat er staat voor de bouw.
En die zeilen hebben ze 20 weken laten hangen in weer en wind?millerman_sf schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:19:
Gek ook, bij ons werd de vloerverwarming en elektra gewoon aangelegd. Waar nodig hebben ze wat zeil tegen de muren gespijkerd. Die 'kogelgaten' (zo zagen ze er uit) naast de kozijnen zijn naderhand weer netjes afgesmeerd.
Waarom niet?Wolly schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:24:
[...]
En die zeilen hebben ze 20 weken laten hangen in weer en wind?
Omdat de meeste zeilen die ze daar voor gebruiken het niet zolang uithouden . . .
Hier wordt nog aan 2 twee-kappers gewerkt, wegens faillissement van de aannemer hebben de daken ruim een jaar onder zeil gezeten. Buiten het herhaaldelijk opnieuw vastzetten zijn ze ook 3 of 4 keer volledig vervangen.
Zodra de wind een beetje vat krijgt klapperen die zeilen helemaal tot snippers. En die snippers gaan we hier in de buurt de komende jaren dus nog in de tuin tegen komen
Geen idee of dat een houdbare situatie is, maar om te vergelijken moet je een gelijke situatie hebben.
@Qinshi moet 20 weken wachten, @millerman_sf geeft aan dat er bij hem zeilen werden gebruikt. Dan is het wel zo handig om te weten of die zeilen in het laatste geval ook 20 weken bruikbaar waren anders heeft Qinshi er weinig aan lijkt mij.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.