Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Qinshi schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:34:
M'n ruwbouw van m'n BEN nieuwbouw woning heeft weer wat vertraging opgelopen.

Vooral leveringsproblemen worden echt dramatisch.
Ruwbouw/muren & dak is bijna voltooid, maar nu is het 20weken (!) wachten op m'n ramen.

Zonder die ramen/wind & regendichte ruwbouw word er niet verder gewerkt.
Geen elektriciteit, geen chape, geen plaatsing van vloerverwarming, ...
Bij m’n buren ook. Hebben ze OSB in gezet, kan je gewoon doorwerken.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:35
Dronium schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:24:
[...]

Omdat de meeste zeilen die ze daar voor gebruiken het niet zolang uithouden . . .
Hier wordt nog aan 2 twee-kappers gewerkt, wegens faillissement van de aannemer hebben de daken ruim een jaar onder zeil gezeten. Buiten het herhaaldelijk opnieuw vastzetten zijn ze ook 3 of 4 keer volledig vervangen.

Zodra de wind een beetje vat krijgt klapperen die zeilen helemaal tot snippers. En die snippers gaan we hier in de buurt de komende jaren dus nog in de tuin tegen komen :-(
De zeilen die ze daarvoor gebruiken zijn daar gewoon geschikt voor hoor. Ze worden zelfs gewoon vaak in de dag met latten gezet zodat ze weken kunnen blijven zitten. Het gaat er ook niet om dat elke centimeter lucht dicht is maar dat 90% van de wind en regen buiten blijft. Dan kunnen ze binnen gewoon door.
Ik herinner mij niet anders dan dat ik dit op heel veel bouw terreinen al jarenlang zie.

Daken is misschien iets anders al zijn veel daken pre-fab en scharen ze die gewoon over de woning heen en dan hebben ze al zeil en panlatten zodat ze waterdicht zijn ondanks dat er wellicht geen pannen op liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 23-04-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:14
Tijdens het samenstellen van de keuken via de projectleverancier werd aangegeven dat ik de kookplaat niet op vol vermogen kan gebruiken, maar dat het in de praktijk niet zo erg is omdat je niet aan beide kanten de boost functie gaat gebruiken. Maar aan de hand van wat ik in dit topic lees, is de kans dus vrij groot dat de meterkast niet conform nen 1010 geleverd wordt. De hoofdaansluiting is 3x 25A. In de offerte staat het volgende : “De aansluitwaarde van de gekozen kookplaat is groter dan de aansluitwaarde welke in de keuken aanwezig is. De koper kiest ervoor om de aansluitwaarde niet uit te breiden. Risico is dat de kookplaat vermogen verliest tijdens het koken. Koper gaat hiermee akkoord. Reclamatie hierop is dan niet mogelijk”. Ik was mij toen niet bewust van de technische details. De oplevering is volgend jaar. Betekent dit dat ik het in eigen beheer moet oplossen na levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
cacao70 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:23:
Tijdens het samenstellen van de keuken via de projectleverancier werd aangegeven dat ik de kookplaat niet op vol vermogen kan gebruiken, maar dat het in de praktijk niet zo erg is omdat je niet aan beide kanten de boost functie gaat gebruiken. Maar aan de hand van wat ik in dit topic lees, is de kans dus vrij groot dat de meterkast niet conform nen 1010 geleverd wordt. De hoofdaansluiting is 3x 25A. In de offerte staat het volgende : “De aansluitwaarde van de gekozen kookplaat is groter dan de aansluitwaarde welke in de keuken aanwezig is. De koper kiest ervoor om de aansluitwaarde niet uit te breiden. Risico is dat de kookplaat vermogen verliest tijdens het koken. Koper gaat hiermee akkoord. Reclamatie hierop is dan niet mogelijk”. Ik was mij toen niet bewust van de technische details. De oplevering is volgend jaar. Betekent dit dat ik het in eigen beheer moet oplossen na levering?
Lijkt me wel. In dit geval heb je er ‘bewust’ voor getekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vorige week vrijdag leen koelkast ontvangen, bleek dinsdag kapot te zijn. Meteen de winkel gebeld en woensdag hadden ze iets gevonden.

Gister gebeld wanneer het kwam, was er toch niet, we hebben een koelkast voor je besteld bij Mediamarkt, komt morgen. Andere leen koelkast komt niet meer.

Krijg je dit geleverd, wat een aanfluiting. Ter vergelijking, de vloertegel is 45x45.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gyIK32kvmldrC-S9skL0_p_YMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvYYSmYMOqDYsGg6STwK2OeA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:35
@Toppe ik zie het probleem niet, net genoeg voor 1 krat bier :9 :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:50:
@Toppe ik zie het probleem niet, net genoeg voor 1 krat bier :9 :+.
Hooguit voor 12 blikjes.

Overigens moet ik even rectificeren: het is een koelvriescombinatie 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:50
Dat is een barkoelkast, kun je toch niet als alternatief voor een koelkast leveren…

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:44:
Vorige week vrijdag leen koelkast ontvangen, bleek dinsdag kapot te zijn. Meteen de winkel gebeld en woensdag hadden ze iets gevonden.

Gister gebeld wanneer het kwam, was er toch niet, we hebben een koelkast voor je besteld bij Mediamarkt, komt morgen. Andere leen koelkast komt niet meer.

Krijg je dit geleverd, wat een aanfluiting. Ter vergelijking, de vloertegel is 45x45.
[Afbeelding]
Dus je hebt de hoofdprijs betaald voor je keukenapparatuur omdat je service belangrijk vindt en nu krijg je dit >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
@Wolly Nee, dat was geen 20 weken nodig. Maar ze zitten aan de binnenkant van het raamkozijn. Dat ligt al wat verdiept ten opzichte van de buitenmuur. Dat beetje regen wat eventueel nog naar binnenkomt is niet heel spannend. Dat had er van mij ook prima 52 weken mogen hangen, alleen was ik dan niet zo tevreden met de opleverdatum geweest ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:22:
[...]

Dus je hebt de hoofdprijs betaald voor je keukenapparatuur omdat je service belangrijk vindt en nu krijg je dit >:)
Jij snapt hem. Net maar weer gebeld en ze waren in de veronderstelling dat dit een tafelmodel was. Maar goed, mag nu zelf een tafelmodel kopen en de bon opsturen. Als hij in de weg staat mag ik hem straks weer mee geven en anders mag ik ze houden (y)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqxJOsb6D748o1gOhWNogOoS1w8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5BsmxafdVNiZO9GOH4jywJA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8h0SxbkrkOcIel6sABst9wxqEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGV45wFoHUsVXQU0tliglwCI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaLK4KEddPq4WKs97EDChahKDsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYiclyKvPoY2kBRgNbqA6QxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste (kinder)kamer zo goed als af (tegels 80x80). Nu bezig met de tegels 120x120 beneden. Pff die zijn zwaar! Zal vandeweek spammen als het af is haha.

[ Voor 41% gewijzigd door Bteq op 23-04-2022 19:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Wolly schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:22:
[...]

*knip*
Kom op, niet op de man gaan spelen.

[ Voor 21% gewijzigd door tweakduke op 24-04-2022 14:40 ]

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost344
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 02:59
Ik heb momenteel een optie op een appartement in Amsterdam met een vrij lange bouwtijd. De verwachting is dat de bouwtijd ongeveer 3 jaar is, en in de concept aannemersovereenkomst staat de commitment om binnen 600 werkbare dagen het prive gedeelte op te leveren. Wij hebben op zich niet zo'n haast om te verhuizen, maar ik vraag me af er niet financiele risico's aan zo'n lange bouwtijd zitten. Voornaamste punt: het lijkt er op dat de maximale looptijd van een bouwdepot 3 jaar is (24 maanden + 12 maanden verlenging), mij is niet helemaal duidelijk wat er gebeurd als de woning dan nog niet gereed is, en er nog termijnen betaald moeten worden. Heeft hier iemand een beeld bij? Uiteraard laten wij ons hier ook door een hypotheekadviseur over adviseren, maar wellicht zijn er hier ook mensen die een vergelijkbare situatie hebben meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Vraagje:

Wij hebben standaard een badkamer bij het nieuwbouw huis. Nu willen we wel wat andere producten maar schrokken met de prijs bij Plieger.

Badkamermeubel €1400
Spiegel met verwarming en licht €900
Kranen bij wastafel 2x €550

Nu hebben we bij sanidump gekeken en daar hadden we ook alles gezien voor ongeveer 50% van de prijs.
En de minprijs omdat de standaard producten vervallen is zeer laag.

Kunnen we na oplevering nog redelijk eenvoudig de bovenstaande producten vervangen? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
mentalozzie schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:47:
Vraagje:

Wij hebben standaard een badkamer bij het nieuwbouw huis. Nu willen we wel wat andere producten maar schrokken met de prijs bij Plieger.

Badkamermeubel €1400

Nu hebben we bij sanidump gekeken en daar hadden we ook alles gezien voor ongeveer 50% van de prijs.

Kunnen we na oplevering nog redelijk eenvoudig de bovenstaande producten vervangen? Iemand ervaring mee?
Als je geen inbouw kranen hebt kan je dat eenvoudig wisselen. Voor je spiegel en kast in de regel: Ja, zolang je niet kleiner gaat ivm montage punten en gaten in de muren/tegels.

Opleveren zonder gemonteerde meubels geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:53:
[...]

Als je geen inbouw kranen hebt kan je dat eenvoudig wisselen. Voor je spiegel en kast in de regel: Ja, zolang je niet kleiner gaat ivm montage punten en gaten in de muren/tegels.

Opleveren zonder gemonteerde meubels geen optie?
Dachten we al, Thanks!

Opleveren zonder gemonteerde meubels is geen optie helaas met kranen en badkamermeubel. Misschien spiegel wel!

[ Voor 15% gewijzigd door mentalozzie op 24-04-2022 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:03
mentalozzie schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:59:
[...]

Dachten we al, Thanks!

Opleveren zonder gemonteerde meubels is geen optie helaas met kranen en badkamermeubel. Misschien spiegel wel!
Wij konden gewoon de standaard wastafel en spiegel afnemen zonder dat ze deze gingen monteren. Wel raar dat ze dat niet willen, je betaald gewoon de prijs en het scheelt hun iets werk. Anders tijdens de bouw proberen de installateur ter plaatse te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
mentalozzie schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:47:
Vraagje:

Badkamermeubel €1400

Jazeker! Check mijn posts! Vooral die spiegel en kranen zijn enorm (te) duur?!

[ Voor 3% gewijzigd door Bteq op 25-04-2022 05:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tijdens de oplevering viel ons op dat de vloertegels niet echt schoon zijn, logisch want ze halen alleen de bezem er doorheen.

Toen de Leifheit Proxi XL set in de aanbieding was deze maar gehaald met het idee dat we hier de vloer wel mee schoon zouden krijgen. Valt dat dus even tegen. De dweilen blijven veel te nat waardoor je de bagger alleen maar uitsmeert. Mogelijk een kwestie van nieuwigheid/onjuist gebruik hoor :9

Nu zit ik even te zoeken wat voor opties er zijn want met 't handje lijkt me niet echt de bedoeling. Ik kom eigenlijk steeds uit op een stoomreiniger zoals de Karcher SC3.

Iemand die zo'n ding heeft of heeft gebruikt en die mij kan vertellen of dit wél werkt om alle bouw bagger er af te krijgen? Betreft een tegelvloer.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 25-04-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:23
Toppe schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:23:
Tijdens de oplevering viel ons op dat de vloertegels niet echt schoon zijn, logisch want ze halen alleen de bezem er doorheen.

Toen de Leifheit Proxi XL set in de aanbieding was deze maar gehaald met het idee dat we hier de vloer wel mee schoon zouden krijgen. Valt dat dus even tegen. De dweilen blijven veel te nat waardoor je de bagger alleen maar uitsmeert. Mogelijk een kwestie van nieuwigheid/onjuist gebruik hoor :9

Nu zit ik even te zoeken wat voor opties er zijn want met 't handje lijkt me niet echt de bedoeling. Ik kom eigenlijk steeds uit op een stoomreiniger zoals de Karcher SC3.

Iemand die zo'n ding heeft of heeft gebruikt en die mij kan vertellen of dit wél werkt om alle bouw bagger er af te krijgen? Betreft een tegelvloer.
Is dat niet gewoon de cementsluier? Normaliter krijg je van je vloerenleverancier een cementsluierverwijdereaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jessy100 schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:26:
[...]

Is dat niet gewoon de cementsluier? Normaliter krijg je van je vloerenleverancier een cementsluierverwijdereaar
Nee, de vloer is door de tegelzetter twee keer goed schoongemaakt en ontdaan van alle resten.

Dit is gewoon bagger van buiten. Van werklui, verhuizers, onszelf enzo.

Ja na het reinigen met cementsluisverwijderaar moet je eerst even wachten tot het droog is om te zien of het écht weg is maar in dit geval was het ook écht weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Joost344 schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:38:
Ik heb momenteel een optie op een appartement in Amsterdam met een vrij lange bouwtijd. De verwachting is dat de bouwtijd ongeveer 3 jaar is, en in de concept aannemersovereenkomst staat de commitment om binnen 600 werkbare dagen het prive gedeelte op te leveren. Wij hebben op zich niet zo'n haast om te verhuizen, maar ik vraag me af er niet financiele risico's aan zo'n lange bouwtijd zitten. Voornaamste punt: het lijkt er op dat de maximale looptijd van een bouwdepot 3 jaar is (24 maanden + 12 maanden verlenging), mij is niet helemaal duidelijk wat er gebeurd als de woning dan nog niet gereed is, en er nog termijnen betaald moeten worden. Heeft hier iemand een beeld bij? Uiteraard laten wij ons hier ook door een hypotheekadviseur over adviseren, maar wellicht zijn er hier ook mensen die een vergelijkbare situatie hebben meegemaakt.
Met zo'n lange bouwtijd zijn vooral de afspraken over prijsstijgen erg belangrijk. Is het een vaste prijs of worden -zoals steeds vaker wordt geprobeerd nu de inflatie zo hoog is - prijsstijgingen doorgeregekend? En zo ja tegen welke index?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:05
Toppe schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:32:
[...]

Nee, de vloer is door de tegelzetter twee keer goed schoongemaakt en ontdaan van alle resten.

Dit is gewoon bagger van buiten. Van werklui, verhuizers, onszelf enzo.

Ja na het reinigen met cementsluisverwijderaar moet je eerst even wachten tot het droog is om te zien of het écht weg is maar in dit geval was het ook écht weg
Wij hebben met een aanbieding een Bissel Crosswave op de kop kunnen tikken. Man wat een heerlijk apparaat is dat. We dachten dat de vloer schoon was toen we 'm gingen testen, en het water wat er af kwam was echt zwart. Zowel op de verdiepingsvloeren (PVC) als in de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:16

EiT

Wij hebben hem, krijg je wel alles goed mee schoon, is alleen arbeidsintensief. Je moet dus kracht zetten en het is veel werk.

Meestal gebruikt mijn vrouw de Bissel Spinwave (cordless), die hoef je alleen te sturen. Veel beter in gebruik.
Maakt wel iets minder goed schoon, maar is ook een kwestie van bijhouden.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Laatst online: 01-09 06:57
lizard87 schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:20:
[...]

Wij hebben met een aanbieding een Bissel Crosswave op de kop kunnen tikken. Man wat een heerlijk apparaat is dat. We dachten dat de vloer schoon was toen we 'm gingen testen, en het water wat er af kwam was echt zwart. Zowel op de verdiepingsvloeren (PVC) als in de badkamer.
Dacht dat we na twee robotstofzuigers en een dyson wel klaar waren. Nu lees is reviews van de Bissel. Komt die er straks ook nog bij. Krijg je bij de pvc vloer zelfs de nerven etc goed schoon? Of is dit meer een natte doek die je over de vloer haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
lonehitman schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:09:
[...]

Dacht dat we na twee robotstofzuigers en een dyson wel klaar waren. Nu lees is reviews van de Bissel. Komt die er straks ook nog bij. Krijg je bij de pvc vloer zelfs de nerven etc goed schoon? Of is dit meer een natte doek die je over de vloer haalt.
Haha je hebt dezelfde reis gemaakt als wij zie ik >:) Eerst een Roomba, toen een Dyson, daarna de Bissel.

Het is feitelijk een hard ronddraaiende borstel waar steeds water bij gesproeid wordt, en wat daarna ook weer opgezogen wordt. Door die borstel komt hij dus inderdaad ook goed in de nerven. Extra voordeel is dat het ook als stofzuiger fungeert, dus het bakje cruesli met melk dat omgevallen is gaat helemaal mee. En door die zuig functie kun je 'm het ook weer droog laten zuigen als je de waterknop los laat.

Tip: neem er wel een met kabel. Die zonder kabel heeft nog geen sterk genoege accu om alles in 1 keer te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
lizard87 schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:18:
[...]
Tip: neem er wel een met kabel. Die zonder kabel heeft nog geen sterk genoege accu om alles in 1 keer te kunnen doen.
Bedoel je met alles de volledige woning? Onze Dyson trekt dat namelijk ook niet maar merk dat het nauwelijks een beperking aangezien de schoonmaakster elke twee weken boven doet en wij alleen beneden. Daarnaast werkt de Dyson nog dus hoeft die niet direct vervangen te worden. De Bissel klinkt dan als een perfect moederdag cadeau })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
Deveon schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:32:
[...]

Bedoel je met alles de volledige woning? Onze Dyson trekt dat namelijk ook niet maar merk dat het nauwelijks een beperking aangezien de schoonmaakster elke twee weken boven doet en wij alleen beneden. Daarnaast werkt de Dyson nog dus hoeft die niet direct vervangen te worden. De Bissel klinkt dan als een perfect moederdag cadeau })
In onze vorige woning ja, van 100m2. Haal daar de delen die je niet kunt/wilt dweilen vanaf en er blijft 80m2 over oid. Dat trok hij niet op 1 accu, maar, dat was 2 jaar terug (de CrossWave Cordless) dus kan nu beter zijn. Onze Dyson (V11 Absolute) trekt dat met gemak, ook in het nieuwe huis van 145m2, inclusief banken en trap. Onze hulp dweilt wel het hele huis elke week, dus de accu versie was voor ons gewoon niet praktisch. Van de huidige (CrossWave Pet Pro) is het snoer lang, dus je hoeft niet steeds opnieuw in te pluggen voor verschillende plekken.

Wil niet teveel afdwalen van het topic, dus laten we maar zeggen dat dit handige tools zijn om je projectmatige nieuwbouwwoning schoon te maken en te houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
EiT schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:22:
[...]

Wij hebben hem, krijg je wel alles goed mee schoon, is alleen arbeidsintensief. Je moet dus kracht zetten en het is veel werk.

Meestal gebruikt mijn vrouw de Bissel Spinwave (cordless), die hoef je alleen te sturen. Veel beter in gebruik.
Maakt wel iets minder goed schoon, maar is ook een kwestie van bijhouden.
Heb een Roomba, Philips 7000 Series, Miele Cat&Dog, Dyson én een Festool bouwstofzuiger*

Om nou nog een stofzuiger er bij te halen…

* zuigt beter dan elke stofzuiger dan ook :+

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 25-04-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:46
Hier een Roomba, sledestofzuiger, kruimelzuiger en een SC2 van Karcher.
Maakt goed schoon, echter blijft het wel redelijk vochtig.

Volgens mij behoor je er geen schoonmaakmiddel bij te doen, althans, dat kreeg ik terug van Kärcher.
Wij doen er stiekem een paar druppels HG Tegelreiniger (glans) bij, werkt perfect. Druppeltje essential olie in lavendel of citrus werkt ook goed.

Vind het wel weer jammer dat bijvullen niet kan zolang hij nog niet afgekoeld is. Of wij hebben nog niet ontdekt hoe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:56

ChUcKiE

Dus........

Hmm die Bissel Crosswave lijkt best ok in het promotiefilmpje :)
Ik zat net in de overweging om de Dyson V15 te halen, maar die is drie keer zo duur en kan niet dweilen...

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 10:04
Nuevocasa schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:48:
[...]

Wij konden gewoon de standaard wastafel en spiegel afnemen zonder dat ze deze gingen monteren. Wel raar dat ze dat niet willen, je betaald gewoon de prijs en het scheelt hun iets werk. Anders tijdens de bouw proberen de installateur ter plaatse te vragen.
Wij konden wel de spiegel achterwege laten, maar niet de wastafel. Die moeten ze echt monteren, afdoppen was niet mogelijk. Iets met woonborg garantie, opleveren van volledige badkamer etc

Modern technology owes nature an apology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Treepata schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:49:
[...]

Wij konden wel de spiegel achterwege laten, maar niet de wastafel. Die moeten ze echt monteren, afdoppen was niet mogelijk. Iets met woonborg garantie, opleveren van volledige badkamer etc
Woningborg is hierin niet zo moeilijk hoor en dit is gewoon mogelijk alleen moet je aannemer er wel aan mee willen werken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Hier ook (eindelijk) de sleutel mogen ontvangen *O*

31 opleverpuntjes, waarvan het overgrote merendeel kleine punten zoals schilderwerk en gaten dicht plamuren.
De wat grote punten:
- vloertegel in badkamer ligt los
- afschot in douche loopt bij de tegel naast de drain volledig vlak waardoor water blijft staan
- koelfunctie in warmtepomp vergeten (maar zijn ze al mee bezig om te fixen, andere module erop schroeven en klaar naar het schijnt)
- display warmtepomp is stuk, maar goed, wat wil je; ding heeft 4 maanden in de regen buiten op het dak gestaan. Helaas nog geen nieuwe displays beschikbaar vanwege chip tekorten. Zowieso benieuwd naar de levensduur...

Er was iemand mee van vereniging eigen huis. Denk dat ik de helf van de punten zelf niet gespot had, dus kan iedereen zeker aanraden om zo iemand mee te nemen. Hij/zij kijkt gewoon naar dingen waar je zelf nooit aan denk als je niet in het vak en het de eerste keer is dat je een dergelijke oplevering hebt.

Afgelopen weekend en volledige voortuin en achtertuin afgegraven een grotendeels weer aangevuld.
Vanaf volgende week vrij strakke planning.
Week 2: vloer beneden
Week 3: renovlies + schilderen
Week 4: vloer boven + keuken plaatsen

[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 25-04-2022 12:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
SquareOne schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:47:

Er was iemand mee van vereniging eigen huis. Denk dat ik de helf van de punten zelf niet gespot had, dus kan iedereen zeker aanraden om zo iemand mee te nemen. Hij/zij kijkt gewoon naar dingen waar je zelf nooit aan denk als je niet in het vak en het de eerste keer is dat je een dergelijke oplevering hebt.
Neef van mij had ook iemand mee van Eigen Huis, maar is er na een paar maanden pas achter gekomen dat een van de stopcontacten in zijn keuken niet werkt. Aannemer wou wel kijken, maar dan moest waarschijnlijk de halve keuken open... Tip van hem was dus een telefoonlader/lamp mee te nemen en ook alle stopcontacten even vlug te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:16

EiT

Toppe schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:39:
[...]

Heb een Roomba, Philips 7000 Series, Miele Cat&Dog, Dyson én een Festool bouwstofzuiger*

Spinwave is een dweil, geen stofzuiger. De Crosswave heeft ook een zuig functie, maar dweilt weer op een andere manier.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Takkeding schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:53:
[...]

Neef van mij had ook iemand mee van Eigen Huis, maar is er na een paar maanden pas achter gekomen dat een van de stopcontacten in zijn keuken niet werkt. Aannemer wou wel kijken, maar dan moest waarschijnlijk de halve keuken open... Tip van hem was dus een telefoonlader/lamp mee te nemen en ook alle stopcontacten even vlug te testen.
Hier gaf meneer van Eigen Huis aan. We gaan vandaag niet alle stopcontacten testen, dat valt onder verborgen gebreken en kunt u zelf op uw gemak doen. Al is maanden na oplevering wellicht niet zo handig.

Het grootste deel van de schakelaars en stopcontacten heb ik inmiddels getest.

Wij hebben 2 buitenlampen op 1 schakelaar. Kreeg 1 lamp maar niet aan te praat terwijl de schakelaar gewoon aan stond. Ook geen spanning op de draad... zet ik de schakelaar uit. Gaat de lamp aan en de ander uit. Verkeerd aangesloten, maar gelukkig makkelijk zelf te fixen.

Dit soort dingen wil je denk ik niet tijdens de keuring doen. Want het duurde nu al bijna 3 uur.

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 25-04-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:47
Eerst de vloer dan schilderen en renovlies? Ik wilde bij ons juist de andere volgorde aanhouden. Eerst pleisterwerk en dan de vloer er in.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
SquareOne schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:56:
[...]

Hier gaf meneer van Eigen Huis aan. We gaan vandaag niet alle stopcontacten testen, dat valt onder verborgen gebreken en kunt u zelf op uw gemak doen. Al is maanden na oplevering wellicht niet zo handig.

Het grootste deel van de schakelaars en stopcontacten heb ik inmiddels getest.

Wij hebben 2 buitenlampen op 1 schakelaar. Kreeg 1 lamp maar niet aan te praat terwijl de schakelaar gewoon aan stond. Ook geen spanning op de draad... zet ik de schakelaar uit. Gaat de lamp aan en de ander uit. Verkeerd aangesloten, maar gelukkig makkelijk zelf te fixen.

Dit soort dingen wil je denk ik niet tijdens de keuring doen. Want het duurde nu al bijna 3 uur.
Wij hebben vrij snel na sleutel overdracht inderdaad even snel alle stroompunten getest. Eentje deed niks en dat hebben ze achteraf gefixt maar het zou vervelend zijn als het dieper zit en alles al afgewerkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Louwke schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:15:
Eerst de vloer dan schilderen en renovlies? Ik wilde bij ons juist de andere volgorde aanhouden. Eerst pleisterwerk en dan de vloer er in.
Voor elke volgorde is wel wat te zeggen volgens mij.

Als ik wanden liet pleisteren of stucen zou ik dat denk ik eerst doen omdat dat vrij veel rotzooi geeft.
Bij renovlies ga ik er van uit dat als ik de (tegelvloer) goed afdek dat het wel goed gaat.

PVC vloer is dan weer vrij zacht materiaal dus dat wil ik liever na renovliezen (en sauzen) doen.

Liefst zou ik renovliezen en schilderen en elkaar trekken. Maar partij waar ik mee samen werk doet renovliezen en sauzen direct na elkaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Source90
Takkeding schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:53:
[...]

Of zo iets aanschaffen: https://www.sandervunderi...kkerdoos-tester-230v.html

Voor 3 tientjes binnen een paar minuten alle stopcontacten getest.
Kan je gelijk zien of aarde goed aangesloten is (zie je niet bij telefoonlader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Source90 schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:34:
[...]

Ik heb hem al bookmarked voor mijn huis straks (mag ik mezelf bellen als ik ik iets niet goed gemonteerd heb). :9 Wat is het voordeel van deze t.o.v. een normale spanningszoeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 09:40
[...]

Goeie tip!

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:51:
Hier een Roomba, sledestofzuiger, kruimelzuiger en een SC2 van Karcher.
Maakt goed schoon, echter blijft het wel redelijk vochtig.

Volgens mij behoor je er geen schoonmaakmiddel bij te doen, althans, dat kreeg ik terug van Kärcher.
Wij doen er stiekem een paar druppels HG Tegelreiniger (glans) bij, werkt perfect. Druppeltje essential olie in lavendel of citrus werkt ook goed.

Vind het wel weer jammer dat bijvullen niet kan zolang hij nog niet afgekoeld is. Of wij hebben nog niet ontdekt hoe :+
Wij hebben een SC3, kan je gewoon bijvullen tijdens het gebruik. Werkt goed zonder schoonmaakmiddel alles schoon. Je moet wel eerst stofzuigen, aangezien je niet makkelijk vuil meeneemt met de stoomreiniger.
Dat het nat is, bij de SC3 moet je bij het opwarmen eerst het water eruit spuiten voordat hij gaat stomen. Doe je dat ook bij de SC2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Z___Z schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:54:
[...]

Wij hebben een SC3, kan je gewoon bijvullen tijdens het gebruik. Werkt goed zonder schoonmaakmiddel alles schoon. Je moet wel eerst stofzuigen, aangezien je niet makkelijk vuil meeneemt met de stoomreiniger.
Dat het nat is, bij de SC3 moet je bij het opwarmen eerst het water eruit spuiten voordat hij gaat stomen. Doe je dat ook bij de SC2?
Dat is dan een voordeel van de SC3 tegenover de SC2. In de handleiding van de SC2:

"Als de stoomhoeveelheid tijdens de werkzaamheden afneemt of als er geen stoom meer uitkomt, moet water worden bijgevuld.
1. Apparaat uitschakelen, zie hoofdstuk Apparaat uitschakelen.
2. Veiligheidssluiting eraf schroeven.
3. Maximaal 1 liter gedestilleerd water of leidingwater
in het stoomreservoir bijvullen.
4. Veiligheidssluiting erin schroeven.
5. Netstekker in een stopcontact steken.
6. Wachten tot het oranje controlelampje - verwarming
uit gaat.
Het apparaat is klaar voor gebruik"

Die veiligheidssluiting gaat er echter niet af zolang er druk op staat. Pas als hij afgekoeld is kan je verder.
Moet ik wel zeggen dat wij op 1L de gehele verdieping kunnen doen, zo ramp is het dus ook niet.

Verschil tussen de SC2 en de SC3 is volgens mij dat de SC2 eerst opwarmt en daarna continue stoom kan leveren (en dus onder druk staat) en de SC3 on-demand stoom maakt (in 30sec).

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 25-04-2022 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Deze heb ik vorig jaar ook mee gehad bij de oplevering. Ideaal idd. Kon alles testen tijdens de oplevering.
Je kan er ook meteen een aardlektest mee doen.
Toppe schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:39:
[...]

offtopic:
Nu niet dat * op de verkeerde plek zetten... :+
(Dat was voordat je dat stukje over die poetshulp weg haalde...)

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 25-04-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:05:
[...]

Deze heb ik vorig jaar ook mee gehad bij de oplevering. Ideaal idd. Kon alles testen tijdens de oplevering.
Je kan er ook meteen een aardlektest mee doen.
Voor de ALS test heb je de 1A nodig, die is een drievoud duurder:
https://www.sandervunderi...-aardlek-tester-230v.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:09:
[...]

Voor de ALS test heb je de 1A nodig, die is een drievoud duurder:
https://www.sandervunderi...-aardlek-tester-230v.html
Die was 2 jaar geleden een stuk goedkoper. Heb hem via werk gekocht waar we hem nog steeds wel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39

Dat is waarschijnlijk een cementsluier. Die krijg je alleen met zuur weg. En schrobben dus.... Die cementsluier is er vrij gemakkelijk af te halen direct na het tegelen. Gewoon met een schone spons, maar dat is heel arbeidsintensief, dus wordt met de Franse slag gedaan.

Wij hebben de woonkamer in totaal zeven keer grondig geschrobt voordat die sluier weg was. Met zuur: Moeller HMK R183

Wij hebben dit spul gehaald bij de winkel die de tegelvloer gelegd hadden. Zij deden er totaal niet moeilijk over en kregen zo een paar flessen mee, maar het is ontzettend veel werk. Dweilen met dit spul, in laten trekken, dan schrobben tot het schuimt en dan weer dweilen met schoon water. En zo met twee man achter elkaar aan om dat spul niet te lang op de vloer te hebben.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
keeperson schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:43:
[...]

Ik heb hem al bookmarked voor mijn huis straks (mag ik mezelf bellen als ik ik iets niet goed gemonteerd heb). :9 Wat is het voordeel van deze t.o.v. een normale spanningszoeker?
Een spanningszoeker meet, zoals de naam al doet vermoeden, of ergens spanning op staat.
Die Testboiii kan meer meten:

Afbeeldingslocatie: https://www.euro-index.nl/images/products/050325-0.jpg?resolution=800x0&background=FFFFFF7Fp

zwart-rood-rood = goed
rood-rood-zwart = goed
zwart-rood-zwart = geen PE/aarde aangesloten
zwart-zwart-zwart = geen Fase(Live)/bruin aangesloten (dit zal een spanningszoeker ook herkennen)
zwart-zwart-rood / rood-zwart-zwart = geen nul/blauw aangesloten
rood-zwart-rood = Fase(Live) en aarde zijn omgedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Farmerwood schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:16:
[...]

Die was 2 jaar geleden een stuk goedkoper. Heb hem via werk gekocht waar we hem nog steeds wel gebruiken.
Dezelfde uitvoering bij Amazon is ook maar 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost344
Afas schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:44:
[...]

Met zo'n lange bouwtijd zijn vooral de afspraken over prijsstijgen erg belangrijk. Is het een vaste prijs of worden -zoals steeds vaker wordt geprobeerd nu de inflatie zo hoog is - prijsstijgingen doorgeregekend? En zo ja tegen welke index?
Het is een vaste prijs, dus daar hoef ik mij nog niet zorgen om te maken. Verder is er garantie van woningborg, dus als de prijzen niet exponentieel stijgen is het gewoon gedekt bij faillissement van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Joost344 schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:48:
[...]

Het is een vaste prijs, dus daar hoef ik mij nog niet zorgen om te maken. Verder is er garantie van woningborg, dus als de prijzen niet exponentieel stijgen is het gewoon gedekt bij faillissement van de aannemer.
Woningborg kan óók in problemen komen hè, zeker als aannemers failliet gaan vanwege de te hoge inkoopsprijzen dan kan het nog wel eens spannend worden want de Woningborg pot is ook een keer leeg/op.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 25-04-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Joost344 schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:48:
[...]

Zelfs als woningborg het risico dekt, kan de bouw periode van 2 jaar naar 5 jaar gaan. Ze moeten namelijk een aannemer vinden die een half afgebouwd pand wil afbouwen. Meestal als de aannemer failliet is gegaan is er vlak daarvoor enorm bezuinigd, wat niet ten goede komt aan de bouw kwaliteit. De meeste aannemers staan niet in de rij om andermans bouwsels af te bouwen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Nu online
Ik hou van Tweakers en de voorzichtigheid…maar als we ons overal druk om maken kan ik net zo goed elke dag een krat pilsch drinken i.p.v alleen met Koningsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mentalozzie schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:20:
Ik hou van Tweakers en de voorzichtigheid…maar als we ons overal druk om maken kan ik net zo goed elke dag een krat pilsch drinken i.p.v alleen met Koningsdag.
Proost!

https://nos.nl/l/2370249

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Nu online
Damn… naja wij hebben Dura Vermeer.. komt vast goed…
🥲🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Snap niet dat er iets te verhalen valt bij de kopers. Is het project verkocht zonder afbouw garantie? En zo ja, welke bank heeft hier dan hypotheken voor versterkt? Lijkt me dat het risico bij SWK/Woninngborg etc hoort te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
mentalozzie schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:26:
[...]

Damn… naja wij hebben Dura Vermeer.. komt vast goed…
🥲🤞
Alsof een grotere aannemer niet in de problemen kan komen…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die afbouwgarantie bleek geen cent waard. Dat was niet SWK of Woningborg, maar een of andere vage club die nu failliet is en geen vergunning had om die verzekeringen te verkopen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:33:
[...]

Alsof een grotere aannemer niet in de problemen kan komen…?
Grote aannemer + SWK garantie.
Vast wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:34:
Die afbouwgarantie bleek geen cent waard. Dat was niet SWK of Woningborg, maar een of andere vage club die nu failliet is en geen vergunning had om die verzekeringen te verkopen.
Toch vaag dat een hypotheek verstrekker daar niet beter naar kijkt, daar hebben dan toch mensen zitten slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost344
Toppe schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:56:
[...]

Woningborg kan óók in problemen komen hè, zeker als aannemers failliet gaan vanwege de te hoge inkoopsprijzen dan kan het nog wel eens spannend worden want de Woningborg pot is ook een keer leeg/op.
Dat is waar, en woningborg komt ook niet zo goed in het nieuws de laatste tijd https://fd.nl/bedrijfslev...r-woningborg-vyd2cayHxqqN

Ook de dekking van woningborg is gedaald tot 60% van de aanneemsom, dit was in het verleden 100%.
https://www.woningborg.nl...gelingen-per-1-juli-2021/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Joost344 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:01:
[...]

Dat is waar, en woningborg komt ook niet zo goed in het nieuws de laatste tijd https://fd.nl/bedrijfslev...r-woningborg-vyd2cayHxqqN

Ook de dekking van woningborg is gedaald tot 60% van de aanneemsom, dit was in het verleden 100%.
https://www.woningborg.nl...gelingen-per-1-juli-2021/
Het gevolg was dat de te verzekeren ruimte van Woningborg, obligo in jargon, in rap tempo volliep. De verzekeraar kon zo niet meer aan de vraag voldoen.
Dat ze ‘negatief’ in het nieuws kwamen komt door voornamelijk door de grote vraag en hoge inkoopsprijzen op de markt waardoor het geld simpelweg op is.

Door te verlagen naar 60% komt er een aanzienlijk bedrag ‘vrij’ om nieuwe projecten te kunnen verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:49:
[...]

Toch vaag dat een hypotheek verstrekker daar niet beter naar kijkt, daar hebben dan toch mensen zitten slapen?
Hier zelf ook mee te maken gehad in 2015, maar vier partijen waaronder ikzelf hadden gemist dat het certificaat niet in orde was op enkele onze (CPO) woning terwijl het tientallen woning betrof. Met z’n verhaal hoor je vanzelf vele andere scenario’s dat woningborg of bouwgarant niet altijd is wat je ervan zou verwachten. Kortweg heb je de garantie dat er een huis komt maar niet dat het exact jou huis wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:40:
[...]

Hier zelf ook mee te maken gehad in 2015, maar vier partijen waaronder ikzelf hadden gemist dat het certificaat niet in orde was op enkele onze (CPO) woning terwijl het tientallen woning betrof. Met z’n verhaal hoor je vanzelf vele andere scenario’s dat woningborg of bouwgarant niet altijd is wat je ervan zou verwachten. Kortweg heb je de garantie dat er een huis komt maar niet dat het exact jou huis wordt.
Wij hebben een woning gekocht met SWK garantie. Daar werd expliciet in het koopcontract genoemd dat je moest het SWK certificaat moest controleren. Ik heb het idee dat veel mensen in de euforie/stress van het kopen van een woning niet meer lezen. Wellicht ook omdat juridische taal in een koopcontract ook moeilijk is voor Jan Modaal die dus vertrouwt op de makelaar.

Maar ook de notaris moet dit controleren, dus die is denk ik ook verantwoordelijk als iets niet goed is gecontroleerd. Waarom moet je anders zoveel geld betalen? Niet voor de 5 minuten die je daar op kantoor zit om je legitimatie te laten zien en een krabbeltje te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:50
Z___Z schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:53:
[...]

Wij hebben een woning gekocht met SWK garantie. Daar werd expliciet in het koopcontract genoemd dat je moest het SWK certificaat moest controleren. Ik heb het idee dat veel mensen in de euforie/stress van het kopen van een woning niet meer lezen. Wellicht ook omdat juridische taal in een koopcontract ook moeilijk is voor Jan Modaal die dus vertrouwt op de makelaar.

Maar ook de notaris moet dit controleren, dus die is denk ik ook verantwoordelijk als iets niet goed is gecontroleerd. Waarom moet je anders zoveel geld betalen? Niet voor de 5 minuten die je daar op kantoor zit om je legitimatie te laten zien en een krabbeltje te zetten.
Wij moesten het Woningborg-certificaat ook meenemen naar de notaris, zonder het certificaat geen transport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 23:03
Blik1984 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:20:
[...]

Wij moesten het Woningborg-certificaat ook meenemen naar de notaris, zonder het certificaat geen transport
Precies hetzelfde (maar dan wel digitaal). Notaris heeft ons certificaat gecontroleerd via https://portaal.woningborg.nl.

Ook gelijk even gekeken wat mijn risico op prijsverhogingen zijn n.a.v. de hoge inflatie. Dit staat in onze voorwaarden van Woningborg (versie 2020 vastgesteld op 01 januari 2021) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMLlzY4uDYl3FzqpGSK3MvoVdYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VIeLM7fXjA26HB0LMBdCTU14.png?f=user_large

En wij hebben geen "post risicoverrekening" in de KAO. Dus alleen btw-aanpassingen o.i.d. zullen worden doorberekend.

[ Voor 41% gewijzigd door blottle op 26-04-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:04

Niwla

dat dus....

Source90 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:23:
Hier ook weer wat verder 🏗️

***members only***

Wellicht het raamkozijn van het linker badkamerraam ook wit verven..(Architect vond het een puik idee om alle draai-kiep delen antraciet te maken en rest wit).
Prachtige douchecabine _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
blottle schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:02:
[...]
Ook gelijk even gekeken wat mijn risico op prijsverhogingen zijn n.a.v. de hoge inflatie. Dit staat in onze voorwaarden van Woningborg (versie 2020 vastgesteld op 01 januari 2021) :
[Afbeelding]

En wij hebben geen "post risicoverrekening" in de KAO. Dus alleen btw-aanpassingen o.i.d. zullen worden doorberekend.
Het moet uit de lengte of de breedte komen. Als doorberekenen niet kan dan zullen de kosten toch op een andere manier opgevangen moeten worden... :|

Dat kan via de juridische weg maar ook in het gebruik van kwalitatief mindere materialen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
- koelfunctie in warmtepomp vergeten (maar zijn ze al mee bezig om te fixen, andere module erop schroeven en klaar naar het schijnt)
Zou je kunnen delen welk merk/type warmtepomp je hebt en wat voorn module ze nu vervangen hebben?
Heb zelf niet voor de koelfunctie optie gekozen omdat de aannemer er schandalig veel geld voor vraagt, maar ben benieuwd of ik dit na oplevering zelf zou kunnen "upgraden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Haodeyoude schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:26:
[...]

Zou je kunnen delen welk merk/type warmtepomp je hebt en wat voorn module ze nu vervangen hebben?
Heb zelf niet voor de koelfunctie optie gekozen omdat de aannemer er schandalig veel geld voor vraagt, maar ben benieuwd of ik dit na oplevering zelf zou kunnen "upgraden".
Ik had voor mijn WP ook koelbedrijf gevraagd aan de bouwer. Was niet mogelijk. Ook niet voor meerprijs, gingen ze niet aan beginnen.

Fast forward tot 3 maanden na de sleuteloverdracht… komt er een installateur van het warmtebedrijf uitleggen hoe we energiezuinig kunnen verwarmen. En als laatste zegt hij ‘oh en als je op dit knopje drukt kan je koelbedrijf instellen. Zal ik deze op <22 graden zetten?’

Echt wel mooi meegenomen. Maar niet zo energiezuinig natuurlijk.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
Heeft iemand hier achteraf een verticale douche WTW laten installeren en heeft hier de kosten van?
Vanuit de aannemer hebben wij alleen de optie voor een douchegoot WTW en zijn niet bereid om verticale WTW aan te bieden. Vanaf de tekeningen lijkt mij het niet heel ingewikkeld om dit later nog te doen, maar dan doe ik wel de gok dat de koudwater leiding in de hoek van de trap zit naast de standleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:23
Facerafter schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:41:
Heeft iemand hier achteraf een verticale douche WTW laten installeren en heeft hier de kosten van?
Vanuit de aannemer hebben wij alleen de optie voor een douchegoot WTW en zijn niet bereid om verticale WTW aan te bieden. Vanaf de tekeningen lijkt mij het niet heel ingewikkeld om dit later nog te doen, maar dan doe ik wel de gok dat de koudwater leiding in de hoek van de trap zit naast de standleiding.
Probleem is niet direct de koudwater-aanvoer maar de afvoer van de douche. Als die op de badkamer al gekoppeld wordt met wastafel, wasmachine, bad maar vooral het toilet kun je de hele vloer alweer open (laten) breken om dat aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Laatst online: 13-09 15:58
Dronium schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:47:
[...]

Probleem is niet direct de koudwater-aanvoer maar de afvoer van de douche. Als die op de badkamer al gekoppeld wordt met wastafel, wasmachine, bad maar vooral het toilet kun je de hele vloer alweer open (laten) breken om dat aan te passen.
Het is eigenlijk al zeker dat we kiezen voor een casco badkamer en laten hierbij waarschijnlijk ook de zandcement dekvloer vallen dus dat lijkt mij dan geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Haodeyoude schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:26:
[...]

Daikin Altherma 3.

Initieel kon koelen bij ons niet (terwijl het apparatuur het wel ondersteund). Paar maanden laten konden we koelen toevoegen tegen een meerprijs van ca. 2500 euro. Het grootste deel daarvan kwam voor rekening voor het leggen van de waterleidingen op 10cm h.o.h. ipv 15cm h.o.h. Toen besloten dit niet te doen.

Paar weken later kwam bericht dat alle woningen 10cm h.o.h. waterleidingen kregen. Dus toen gemaild dat we alsnog graag de koelfunctie wilden toevoegen. Kosten waren daarvoor iets van 500 euro voor het maken van een bypass in de badkamer (begreep achteraf dat het een software instelling was hahaha) en schijnbaar moest daar dus nog een module (die naast de WP zit) worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:14:
[...]

Daikin Altherma 3.

Initieel kon koelen bij ons niet (terwijl het apparatuur het wel ondersteund). Paar maanden laten konden we koelen toevoegen tegen een meerprijs van ca. 2500 euro. Het grootste deel daarvan kwam voor rekening voor het leggen van de waterleidingen op 10cm h.o.h. ipv 15cm h.o.h. Toen besloten dit niet te doen.

Paar weken later kwam bericht dat alle woningen 10cm h.o.h. waterleidingen kregen. Dus toen gemaild dat we alsnog graag de koelfunctie wilden toevoegen. Kosten waren daarvoor iets van 500 euro voor het maken van een bypass in de badkamer (begreep achteraf dat het een software instelling was hahaha) en schijnbaar moest daar dus nog een module (die naast de WP zit) worden vervangen.
Gek, wij hebben die ook en volgens de vloerverwarming tekenaar is 10 HOH niet nodig behalve bij een pui/openslaande deuren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Volgens mij wil je standaard de koelmodule bij bodemwp Rendement neemt na verloop van tijd af, het koelen komt het rendement in de winter ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
SquareOne schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:14:
[...]

Daikin Altherma 3.

Is het soms zo'n soort conversie kit die ze hebben geïnstalleerd; https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ekhvconv2.html ?

Bij mij beweert de koop begeleiding ook dat 15 hoh standaard is en het niet aangepast zal worden wanneer je de koeloptie selecteert...we zullen zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:18
Zoals @Toppe al zij ligt bij mij bij de schuifpui h.o.h. 10 cm en de rest van het huis h.o.h. 15 cm. Ik heb een bodemwarmtepomp met verwarming en koeling en het koelen wordt aangeraden om de bron op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19
Volgens het EP-rapport krijgen we bij onze woning een Mitsubishi Electric (Alklima) Ecodan Cylinderunit 8 kW SUZSWM80 as lucht/water warmtepomp. Volgens de Mitsubishi website is deze unit geschikt voor vloerkoeling en zit het geintegreerd.

(https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/suz-swm80-va

Kan ik er dan vanuit gaan dat er zonder extra kosten het mogelijk moet zijn om de vloerkoeling te activeren of is er iets anders nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wortelsoft schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:39:
Zoals @Toppe al zij ligt bij mij bij de schuifpui h.o.h. 10 cm en de rest van het huis h.o.h. 15 cm. Ik heb een bodemwarmtepomp met verwarming en koeling en het koelen wordt aangeraden om de bron op te warmen.
Hier idem. Werkt prima, ben benieuwd of het goed werkt.

Gister wel de thermostaat een graad gecorrigeerd op de warmtepomp, 21 op het display is 20 binnen. Hoger dan 21 gaat hij hier niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:04:
Volgens het EP-rapport krijgen we bij onze woning een Mitsubishi Electric (Alklima) Ecodan Cylinderunit 8 kW SUZSWM80 as lucht/water warmtepomp. Volgens de Mitsubishi website is deze unit geschikt voor vloerkoeling en zit het geintegreerd.

(https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/suz-swm80-va

Kan ik er dan vanuit gaan dat er zonder extra kosten het mogelijk moet zijn om de vloerkoeling te activeren of is er iets anders nodig?
Gaat toch ook om de binnen unit? Welke heb je daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Toppe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:07:
[...]

Gaat toch ook om de binnen unit? Welke heb je daarvoor?
De volledige omschrijving is: Mitsubishi Electric (Alklima) Ecodan Cylinderunit 8 kW SUZSWM80
+ E(H/R)ST20D (200 liter boiler)

Blijkbaar gaat het om het tweede gedeelte 8)7
Bij nader inlezen staat de H voor verwarmen en de R voor verwarmen en koelen, dus nog niet zeker welke het wordt. Verkoopbegeleider houdt het zo vaag mogelijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:22:
[...]

De volledige omschrijving is: Mitsubishi Electric (Alklima) Ecodan Cylinderunit 8 kW SUZSWM80

Bij nader inlezen staat de H voor verwarmen en de R voor verwarmen en koelen, dus nog niet zeker welke het wordt. Verkoopbegeleider houdt het zo vaag mogelijk,
Wat staat er in de TO? Koelen zou een plus punt zijn dus zullen ze dat ongetwijfeld apart vermelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Toppe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:42:
[...]

Wat staat er in de TO? Koelen zou een plus punt zijn dus zullen ze dat ongetwijfeld apart vermelden.
Technische omschrijving heeft het alleen over verwarmen, heb via de gemeente het EPC rapport opgevraagd en daar staat de informatie. Er is een optie geboden om voor 4500 EUR vloerkoeling aan te leggen, maar dat was ons te gortig, maar zoals een goede burger hoopte ik voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50

31 opleverpuntjes, waarvan het overgrote merendeel kleine punten zoals schilderwerk en gaten dicht plamuren.
Onze aannemer gaat met een andere aannemer op "voor-oplevering". Dan worden heel veel punten gevonden. Dat resulteert in de echte oplevering in maar zes opleverpunten waarvan er vier direct opgelost werden. De andere twee (Deurdranger vergeten (hoe dan??) en krasje in een ruit) werden relatief snel opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:43:
[...]

Technische omschrijving heeft het alleen over verwarmen, heb via de gemeente het EPC rapport opgevraagd en daar staat de informatie. Er is een optie geboden om voor 4500 EUR vloerkoeling aan te leggen, maar dat was ons te gortig, maar zoals een goede burger hoopte ik voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten >:)
Ik heb pas de EPC rapporten bij de gemeente opgevraagd maar daarin staat een andere WP vermeld dan die er uiteindelijk geïnstalleerd gaat worden. Degene die nu geïnstalleerd gaat worden heeft wel een hogere COP maar, ondanks bijv een uitbouw, blijft de aannemer volhouden dat dat EPC rapport niet opnieuw gemaakt hoeft te worden want dit is allemaal vergunningsvrij te doen...

Mijn punt: dat EPC rapport hoeft niet perse aan te geven wat je daadwerkelijk krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisre
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 10:39
Facerafter schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:41:
Ik heb hier navraag over gedaan bij een installatiebedrijf voor mijn nieuwbouw woning. Als hij makkelijk achteraf in de bestaande koof te plaatsen was zou dat ongeveer 1500 euro moeten zijn voor een Itho daalderop verticale WTW met installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haodeyoude
[...]

De vorige fase van mijn project heeft ook een Ecodan gekregen, echter voor mijn fase is er nog niks bevestigd. Mijn afwegingen om de koel optie niet te bestellen waren de volgende:
1. Volgens de heren in het Ecodan topic kun je met een aantal dipswitches de koelfunctie inschakelen (zoek op mijn naam in dat topic), echter ontbreekt de codensbak dus hier moet je mee oppassen/zelf iets maken.
2. Volgens alklima (Mitsu importeur NL) is de alleen-verwarmen 300 liter variant (EHST30D) "nooit meer" leverbaar (nog bevestigd gekregen op de mail) maar blijft de 200 liter wel leverbaar. Ik heb dus wel voor de 200L->300L optie gekozen ;) Uiteindelijk kan de installateur ook een Ecodan Hydrobox + losse boiler installeren, maar volgens mij kiest projectbouw liever voor een all-in-one unit ivm het installatie gemak.
3. Volgens mij moet bij de nieuwe EPC/BENG berekeningen sinds 01-2021 ook nagedacht worden over "overhitting" van de woning (TOJuli). Misschien dat dit de reden is dat de fase na mij wel standaard een koelfunctie op zijn warmtepomp krijgt. Mijn deelproject is een grensgeval volgens mij (vergunning aangevraagd in 2020, vergunning verleend en verkoop in 2021..)
4. Enorm veel alleen-verwarmen L/W warmtepompen worden er niet meer verkocht dus de kans is/wordt veel kleiner dat je er 1 krijgt. Vaak kun je iets achteraf aanpassen op de binnenunit zodat het toch beschikbaar wordt.
5. HoH 15->10 wijziging zat niet in deze optie volgens de verkoopbegeleiding.
6. Bij mij is een multisplit airco+2 binnenunits+installatie net zo duur als de prijs van deze koelfunctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
jorisre schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:53:
[...]

Ik heb hier navraag over gedaan bij een installatiebedrijf voor mijn nieuwbouw woning. Als hij makkelijk achteraf in de bestaande koof te plaatsen was zou dat ongeveer 1500 euro moeten zijn voor een Itho daalderop verticale WTW met installatie.
Hier wordt ie ook achteraf geïnstalleerd voor ongeveer dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Laatst online: 20:14
Haodeyoude schreef op woensdag 27 april 2022 @ 03:34:
[...]

3. Volgens mij moet bij de nieuwe EPC/BENG berekeningen sinds 01-2021 ook nagedacht worden over "overhitting" van de woning (TOJuli). Misschien dat dit de reden is dat de fase na mij wel standaard een koelfunctie op zijn warmtepomp krijgt. Mijn deelproject is een grensgeval volgens mij (vergunning aangevraagd in 2020, vergunning verleend en verkoop in 2021..)
Het moment van aanvraag vergunning is leidend voor het toetsingskader. Jou woning zal dan getoetst zijn asn de EPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Takkeding schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:24:
[...]

Ik heb pas de EPC rapporten bij de gemeente opgevraagd maar daarin staat een andere WP vermeld dan die er uiteindelijk geïnstalleerd gaat worden. Degene die nu geïnstalleerd gaat worden heeft wel een hogere COP maar, ondanks bijv een uitbouw, blijft de aannemer volhouden dat dat EPC rapport niet opnieuw gemaakt hoeft te worden want dit is allemaal vergunningsvrij te doen...

Mijn punt: dat EPC rapport hoeft niet perse aan te geven wat je daadwerkelijk krijgt.
Een uitbouw is misschien vergunningsvrij als je die achteraf doet, maar niet als je die tijdens de nieuwbouw doet. De EPC berekening moet voor de hele opgeleverde woning kloppen.

Anders zou iedere aannemer gewoon de kleinst mogelijke woning op papier zetten om leges te besparen en de rest 'vergunningsvrije wijzigingen' noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Hoi hoi,

Zat te twijfelen of ik dit hier wilde posten of ik de beveiligingscamera's topic (Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2) - Toch maar hier besloten.

Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouw project en heb dus de mogelijkheid om loze leidingen/WCDs te plaatsen. Ik wil graag een aantal punten rondom mijn huis voorzien van camera's. Nu vraag ik me af of jullie adviezen hebben of ik hier zowel een WCD moet plaatsen of alleen een UTP kabel zodat ik PoE kan gebruiken (of andere opties?). Het gaat mij dan voornamelijk om de limieten van alleen PoE. Ik wil redelijk toekomstprove zijn en niet later nog iets lelijks moeten boren/aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Laatst online: 10:04
[...]

Bij onze Ecodan kregen we het er "gratis" bij 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Laatst online: 10:04
Wij krijgen 23-6-2022 de sleutel, bouwperiode minder dan 1 jaar _/-\o_

Is het nog verstandig om een bouwdroger erin te zetten voordat de muren gestuct gaan worden?
Opstookprotocol is meer voor de dekvloer begreep ik en niet voor de muren?

Ik zag bij onze buren zijn ze al aan het stucen (maar dat is vanuit de bouwer), vraag mij af of ze daar een bouwdroger in hebben gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
headhunter1985 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:50:
[...]

Het moment van aanvraag vergunning is leidend voor het toetsingskader. Jou woning zal dan getoetst zijn asn de EPC.
https://www.rvo.nl/onderw...ssen-nen-7120-en-nta-8800
Ik maak uit dit verhaal op dat voor mijn situatie de vergunning misschien wel conform NEN 7120 is/kan zijn, maar het energielabel conform NTA 8800 zal worden afgegeven.
Aangezien de aannemer in de TO een EPC = 0,0 (= A++++ label in NEN 7120) heeft toegezegd (muv van opties) ga ik er wel vanuit dat als blijkt dat dit op het NTA 8800 energielabel ineens niet zo is (wellicht door die extra TOjuli eis), hij dit moet corrigeren.

Wat mij opvalt is dat een A++++ energielabel onder NEN 7120 EPC ≤ 0,2 was maar dit bij NTA 8800 EP ≤ 0 is geworden. Als er door de nieuwe rekenmethode dus een verschil ontstaat is dit redelijk relevant voor mensen zoals ik waarbij hun energielabel gekoppeld is aan de hypotheekrente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:10
Omniferious schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:21:

Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouw project en heb dus de mogelijkheid om loze leidingen/WCDs te plaatsen. Ik wil graag een aantal punten rondom mijn huis voorzien van camera's. Nu vraag ik me af of jullie adviezen hebben of ik hier zowel een WCD moet plaatsen of alleen een UTP kabel zodat ik PoE kan gebruiken (of andere opties?). Het gaat mij dan voornamelijk om de limieten van alleen PoE. Ik wil redelijk toekomstprove zijn en niet later nog iets lelijks moeten boren/aansluiten.
Waarom zou PoE niet toekomstproef zijn? Heb eerder het idee dat steeds meer apparaten PoE worden. De switch erachter bepaald hoeveel watt er doorheen gaat. In het slechtste geval moet je over 20 jaar een nieuwere CAT kabel doorheen trekken.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Omniferious schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:21:
Hoi hoi,

Zat te twijfelen of ik dit hier wilde posten of ik de beveiligingscamera's topic (Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2) - Toch maar hier besloten.

De meeste PoE camera’s hebben z’n aardig lompe connector er op zitten, die passen niet in een doos. Ik zou daarom, als het kan, de kabels gewoon los uit het plafond/gevel laten komen.

Bij mij hebben ze, tegen de afspraken in, toch dozen geplaatst (vond de E-Installateur makkelijker?) en heb op alle plekken de dozen er weer uit moeten slopen omdat die connector er niet in past.

Een WCD is zeker niet nodig en neemt onnodig ruimte in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QzIGEumlvMpaK11kAAjfRTk4zA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kz4ZKwAf1Nd2JiBOL3X4XAJi.jpg?f=user_large

Pagina: 1 ... 114 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.