Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
In hoeverre is het normaal dat we al met de projectontwikkelaar zitten voor uittekenen positie keuken en plaatsing stopcontacten e.d. en er een ruwbouw deadline is afgegeven, terwijl er nog geeneens gepasseerd is bij de notaris (en datum ook nog onbekend is) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ferra schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:40:
In hoeverre is het normaal dat we al met de projectontwikkelaar zitten voor uittekenen positie keuken en plaatsing stopcontacten e.d. en er een ruwbouw deadline is afgegeven, terwijl er nog geeneens gepasseerd is bij de notaris (en datum ook nog onbekend is) ?
Heel normaal en gebeurt vrijwel altijd op deze volgorde. Alles wat je ná de notaris nog moet regelen = onnodige vertraging.

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 27-04-2022 09:50 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 16:39
Naar mij weten vrij normaal :) Was bij ons ook zo in ieder geval.

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Omniferious schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:21:
Hoi hoi,

Zat te twijfelen of ik dit hier wilde posten of ik de beveiligingscamera's topic (Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2) - Toch maar hier besloten.

Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouw project en heb dus de mogelijkheid om loze leidingen/WCDs te plaatsen. Ik wil graag een aantal punten rondom mijn huis voorzien van camera's. Nu vraag ik me af of jullie adviezen hebben of ik hier zowel een WCD moet plaatsen of alleen een UTP kabel zodat ik PoE kan gebruiken (of andere opties?). Het gaat mij dan voornamelijk om de limieten van alleen PoE. Ik wil redelijk toekomstprove zijn en niet later nog iets lelijks moeten boren/aansluiten.
Ik heb voor enkel loze leidingen gekozen want ik had juist het idee met PoE goed te zitten de komende jaren. Zelf heb ik al redelijk wat unifi spulletjes liggen dus ik had in de planning om overal unifi PoE op te hangen.
Achteraf vraag ik me af of ik niet beter eufy had kunnen ophangen. Ik heb al een eufy deurbel en dat had mij meerdere loze leidingen gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:39
Hadden wij ook, is volgens mij best normaal.

Wij kregen afgelopen week een bericht dat we over 3 weken op de bouw kunnen komen kijken. Ben benieuwd. Er stond nog een oud pand en dat is nu gesloopt. Hopelijk zien we dan ook waar onze woning precies gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:29
Stealth2000 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:51:
[...]

Ik heb voor enkel loze leidingen gekozen want ik had juist het idee met PoE goed te zitten de komende jaren. Zelf heb ik al redelijk wat unifi spulletjes liggen dus ik had in de planning om overal unifi PoE op te hangen.
Achteraf vraag ik me af of ik niet beter eufy had kunnen ophangen. Ik heb al een eufy deurbel en dat had mij meerdere loze leidingen gescheeld.
Alle data opslaan op een SD-Kaartje en afhankelijk zijn van wifi signaal voor de camera fuctionaliteit.
Met Unifi zit je in mijn ogen toch echt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:39:
[...]
Alle data opslaan op een SD-Kaartje en afhankelijk zijn van wifi signaal voor de camera fuctionaliteit.
Met Unifi zit je in mijn ogen toch echt beter.
Überhaupt zit je, met welke camera dan ook, beter met een PoE oplossing.

En ook met een WiFi oplossing heb je wel stroom nodig, of vertrouwen op solar.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Blihi schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:07:
[...]

Een uitbouw is misschien vergunningsvrij als je die achteraf doet, maar niet als je die tijdens de nieuwbouw doet. De EPC berekening moet voor de hele opgeleverde woning kloppen.

Anders zou iedere aannemer gewoon de kleinst mogelijke woning op papier zetten om leges te besparen en de rest 'vergunningsvrije wijzigingen' noemen...
Ga ik het morgen toch nog eens terugleggen bij ze, ik belde ze op om te vragen of dat rapport dus niet opnieuw hoeft omdat de oppervlaktes waardoor warmteverlies optreed nu groter zijn geworden en dat was hun antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:28:
[...]

Überhaupt zit je, met welke camera dan ook, beter met een PoE oplossing.

En ook met een WiFi oplossing heb je wel stroom nodig, of vertrouwen op solar.. :?
Die Eufi heeft accu pakketten die een half jaar mee gaan.
Desalniettemin zou ik voor PoE gaan met een, netjes uit het zicht, weggewerkte kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
xares schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:28:
Wij krijgen 23-6-2022 de sleutel, bouwperiode minder dan 1 jaar _/-\o_

Is het nog verstandig om een bouwdroger erin te zetten voordat de muren gestuct gaan worden?
Opstookprotocol is meer voor de dekvloer begreep ik en niet voor de muren?

Ik zag bij onze buren zijn ze al aan het stucen (maar dat is vanuit de bouwer), vraag mij af of ze daar een bouwdroger in hebben gezet.
De bouwdroger lijkt me nuttiger na het stucen. Daar komt nog veel vocht uit. In onze huidige woning ook daarna gedaan, omdat anders de houten vloer er nog niet in kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:30
Source90 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:42:
[...]

Desalniettemin zou ik voor PoE gaan met een, netjes uit het zicht, weggewerkte kabel.
Ben zelf ook aan het oriënteren voor camera's en kwam zelf ook bij Ubiquiti uit. Vraag me alleen wel af hoe je die UTP-kabel dan buiten krijgt. Zit er dan een soort WCD in de buitenmuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
keeperson schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:51:
[...]

Ben zelf ook aan het oriënteren voor camera's en kwam zelf ook bij Ubiquiti uit. Vraag me alleen wel af hoe je die UTP-kabel dan buiten krijgt. Zit er dan een soort WCD in de buitenmuur?
Ik leg een mantelbuis naar buiten met daarin meerdere UTP.
Vanuit de bouw zou je ook een utp naar buiten kunnen leggen of een loze leiding. Dan krijg je waarschijnlijk wel een "Schoonmetselwerk inbouwdoos".

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 27-04-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• affo
  • Registratie: April 2021
  • Niet online
We hebben de optie om vloerverwarming op de slaapkamers te laten vervallen voor convectie radiatoren. Vloerverwarming leek me juist ideaal, dus ik zou het liever niet hebben. We hebben geen persoonlijke ervaring met welke oplossing dan ook.
De kopersbegeleiding dringt er behoorlijk op aan dat convectie meer comfort bied, vooral wanneer het te warm is.

Is er iemand hier die een soortgelijke keuze heeft gemaakt en wellicht wat ervaring zou kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
affo schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:18:
We hebben de optie om vloerverwarming op de slaapkamers te laten vervallen voor convectie radiatoren. Vloerverwarming leek me juist ideaal, dus ik zou het liever niet hebben. We hebben geen persoonlijke ervaring met welke oplossing dan ook.
De kopersbegeleiding dringt er behoorlijk op aan dat convectie meer comfort bied, vooral wanneer het te warm is.

Is er iemand hier die een soortgelijke keuze heeft gemaakt en wellicht wat ervaring zou kunnen delen?
Hebben ze uitgelegd waarom het meer comfort biedt? Er is nog wat voor te zeggen dat een LLWP meer comfort kan bieden, maar ik zie geen enkele reden dat convectie meer comfort kan bieden dan vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:11

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Omniferious schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:21:
Hoi hoi,

Zat te twijfelen of ik dit hier wilde posten of ik de beveiligingscamera's topic (Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2) - Toch maar hier besloten.

Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouw project en heb dus de mogelijkheid om loze leidingen/WCDs te plaatsen. Ik wil graag een aantal punten rondom mijn huis voorzien van camera's. Nu vraag ik me af of jullie adviezen hebben of ik hier zowel een WCD moet plaatsen of alleen een UTP kabel zodat ik PoE kan gebruiken (of andere opties?). Het gaat mij dan voornamelijk om de limieten van alleen PoE. Ik wil redelijk toekomstprove zijn en niet later nog iets lelijks moeten boren/aansluiten.
Camera's die met UTP werken, ondersteunen over het algemeen ook PoE. Dus als je voor bedrade camera's gaat is UTP voldoende. In je woning plaats je dan gewoon een PoE switch (of injectoren) voor de voeding van de camera's. PoE wordt constant door ontwikkeld, ondertussen bestaan er standaarden die 100W over een enkele CAT6 kunnen leveren, dus het is sowieso toekomstbestendig.

Stroompunten zou ik dus niet doen op die punten. Denk wel na over eventueel stroom voor zonwering.

We hebben verschillende wifi camera's geprobeerd, maar waren eigenlijk met geen enkele echt tevreden. Bereik issues, SD-kaarten die sterven etc. Nu de Unifi G4 Pro op twee plekken met PoE en werkt rete stabiel samen met de Unifi UDM SE.

Denk overigens ook na over wifi buiten, los van camera's kan het voor andere doelen ook nuttig zijn. Wij hebben aan de achtergevel 2 UTP's die uit de muur komen, we moesten na oplevering wel de kopjes er opnieuw opzetten, omdat de kabels te lang waren en de pluggen niet afgeplakt waren 8)7 , dus waren compleet verroest. Ene gebruiken we voor de camera in de achtertuin andere voor wifi, beiden met PoE gevoed.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:23

Ik ben dan ff de weg kwijt, vooral bij "vooral wanneer het te warm is". :?

Mogelijk pushen ze deze aanpassing omdat radiatoren makkelijk en goedkoop per ruimte in/uit te schakelen zijn. Bij vloerverwarming moet je dan een systeem voor zone regeling hebben wat duurder en complexer is. (De lussen moeten netjes per ruimte ingedeeld worden).
Het heeft er misschien ook mee te maken dat ze het systeem waterzijdig ingeregeld moeten hebben bij oplevering.

Ik denk dat je jezelf de volgende vraag moet stellen: Is er behoefte (of gaat die komen) om op de slaapkamer(s) snel de temperatuur te verhogen? Bijvoorbeeld ivm studerende kinderen en/of thuiswerken. Want dat is het enige voordeel wat ik zie bij (convectie)radiatoren t.o.v. vloerverwarming.

Groot nadeel vindt ik dat ze ruimte in beslag nemen, misschien niet veel maar 10 á 20 cm extra ruimte tussen bed en muur kan net het verschil maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Dronium op 27-04-2022 13:37 . Reden: waterzijdig ingeregelen? ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:11

BiG-GuY

Het scheelt voor hun veel werk om radiatoren te plaatsen i.p.v. vloerverwarming. Zeker als het nu zonegestuurd is via vloerverwarming per kamer... Dus ik zou het zeker niet willen. Als je je thermostaat goed instelt, wordt je kamer echt niet snel te warm.

Wij hebben juist extra betaald om overal vloerverwarming te krijgen, wat zou je terugkrijgen met deze switch?

En heb je voor verwarming een warmtepomp die eventueel ook kan koelen? Dan zou ik 100% voor vloerverwarming gaan.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:16

EiT

Wij hebben juist een flink bedrag betaald om overal vv te krijgen, buiten comfort en geen stofvangers, kan je dan ook koelen.

Enig voordeel wat ik kan bedenken is dat de lucht wat sneller verwarmd wordt als je ventilatie roosters hebt en de wind trekt door het huis. Ik verwacht echter dat ze lage temperatuur verwarming gebruiken, dus dan zal dit hetzelfde effect geven.
In dat geval is het een kwestie van roosters dicht zetten, maar anno 2022 mag je toch wel een WTW verwachten ipv tocht roosters.

In kort: altijd vv kiezen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
Of de spullen die ze gebruiken zijn slecht leverbaar. De autotemp regelunit van mijn vloerverwarming was stuk van de week en ik hoorde van installatie bedrijf dat ze pas ergens in juni weer nieuwe kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
EiT schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:01:
[...]

Wij hebben juist een flink bedrag betaald om overal vv te krijgen, buiten comfort en geen stofvangers, kan je dan ook koelen.

Enig voordeel wat ik kan bedenken is dat de lucht wat sneller verwarmd wordt als je ventilatie roosters hebt en de wind trekt door het huis. Ik verwacht echter dat ze lage temperatuur verwarming gebruiken, dus dan zal dit hetzelfde effect geven.
In dat geval is het een kwestie van roosters dicht zetten, maar anno 2022 mag je toch wel een WTW verwachten ipv tocht roosters.

Ze hebben het over fancoils he, daarmee kun je condenserend koelen (mits ze een afvoer aanleggen).

Desalniettemin zou ik gewoon bij VVW blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• affo
  • Registratie: April 2021
  • Niet online
Bedankt voor de reacties iedereen! Ik zou graag voor vloerverwarming kiezen, maar was toch onzeker. Met deze reacties durf ik deze keuze wel te maken.
keeperson schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:31:
[...]

Hebben ze uitgelegd waarom het meer comfort biedt? Er is nog wat voor te zeggen dat een LLWP meer comfort kan bieden, maar ik zie geen enkele reden dat convectie meer comfort kan bieden dan vloerverwarming.
Ja; als ik het goed begrijp beargumenteerd de bouwer vooral dat er makkelijker bij te sturen is, en krachtiger. Dus volgens mij willen ze zeggen dat je sneller een grotere verandering kan maken de temperatuur.

Volgens mij niet relevant als je de vloerverwarming 'gewoon' aan laat.
Dronium schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:32:
[...]

Ik ben dan ff de weg kwijt, vooral bij "vooral wanneer het te warm is". :?

Mogelijk pushen ze deze aanpassing omdat radiatoren makkelijk en goedkoop per ruimte in/uit te schakelen zijn. Bij vloerverwarming moet je dan een systeem voor zone regeling hebben wat duurder en complexer is. (De lussen moeten netjes per ruimte ingedeeld worden).
Het heeft er misschien ook mee te maken dat ze het systeem waterzijdig ingeregeld moeten hebben bij oplevering.

Ik denk dat je jezelf de volgende vraag moet stellen: Is er behoefte (of gaat die komen) om op de slaapkamer(s) snel de temperatuur te verhogen? Bijvoorbeeld ivm studerende kinderen en/of thuiswerken. Want dat is het enige voordeel wat ik zie bij (convectie)radiatoren t.o.v. vloerverwarming.

Groot nadeel vindt ik dat ze ruimte in beslag nemen, misschien niet veel maar 10 á 20 cm extra ruimte tussen bed en muur kan net het verschil maken.
Thuiswerken is zeker een ding. Goed dat je dat noemt, dat had ik moeten melden. De hoofdslaapkamer van ca. 8 bij 4 meter gaan we ook gebruiken als thuiskantoor. Ik werk fulltime vanuit huis.

Zoonlief's leeftijd drukken we nog uit in weken, dus studeren zal nog wel even duren. ; :D

Het nadeel wat je noemt van de ruimte vind ik ook vervelend. Vooral op de kleinere slaapkamers lijkt me dat zonde. Ook is, volgens mij, vloerverwarming ietwat zuiniger, wat ik ook fijn vind.
BiG-GuY schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:34:
[...]

Het scheelt voor hun veel werk om radiatoren te plaatsen i.p.v. vloerverwarming. Zeker als het nu zonegestuurd is via vloerverwarming per kamer... Dus ik zou het zeker niet willen. Als je je thermostaat goed instelt, wordt je kamer echt niet snel te warm.

Wij hebben juist extra betaald om overal vloerverwarming te krijgen, wat zou je terugkrijgen met deze switch?

En heb je voor verwarming een warmtepomp die eventueel ook kan koelen? Dan zou ik 100% voor vloerverwarming gaan.
Daar had ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht! Lijkt me logisch dat vloerverwarming plaatsen aanzienlijk meer werk is dan een radiator. Ik weet niet wat voor bedrag we terug zouden krijgen.

Vloerkoeling leek mij ook verstandig. Die nemen we zeker mee voor het volgende gesprek.
EiT schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:01:
[...]

Dat is volgens mij precies het argument: de luchtstroom maakt dat je sneller bij kan sturen. We hebben inderdaad LTV, maar ook een WTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
affo schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:47:
[...]
Ja; als ik het goed begrijp beargumenteerd de bouwer vooral dat er makkelijker bij te sturen is, en krachtiger. Dus volgens mij willen ze zeggen dat je sneller een grotere verandering kan maken de temperatuur.

Ervanuitgaande dat het een nieuwbouwwoning betreft vind ik dit een beetje een kul argument. Nieuwe woningen (met ventilatie type D in ieder geval) zijn nou niet van die tochtige holen waar je heel snel bij moet stoken. If anything wordt mijn woning naar mijns inziens te warm doordat de ventilatie niet op temperatuur reageert.

Zelf zou ik voor vloerverwarming gaan, ook omdat je het bijkomende voordeel hebt dat je ook kan koelen (pas wel op voor condensvorming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:38

Heel raar. Vloerverwarming is juist superieur. Ik heb 3 jaar geleden €10.000 extra moeten betalen om ook op de bovenste verdiepingen vloerverwarming met zoneregeling te hebben :o .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:38
affo schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:47:
Bedankt voor de reacties iedereen! Ik zou graag voor vloerverwarming kiezen, maar was toch onzeker. Met deze reacties durf ik deze keuze wel te maken.

[...]

Dit is feitelijk waar, maar snelle grote temperatuurveranderingen zijn juist niet comfortabel. Een constante aangename temperatuur is veel comfortabeler.
Exact.

Sowieso is de temperatuur in een nieuwbouwhuis behoorlijk stabiel, zelfs als je de verwarming uitzet. Het zijn geen jaren '30 woningen waarbij de temperatuur binnen een uur met 2 graden zakt als je de verwarming uitzet. Als ik geen verwarming zou hebben zou mijn huis in 24 uur maximaal 2 graden afkoelen op de koudste dagen, vermoed ik. Dat betekent dat de temperatuur behoorlijk constant is, en de verwarming maar heel af en toe hoeft aan te slaan als de temperatuur onder de ingestelde temperatuur van de thermostaat komt.

[ Voor 26% gewijzigd door MarcoC op 27-04-2022 19:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:26
Camera’s op WiFi is in mijn ogen sowieso een no-go. Heb 1 keer in mijn leven een inbraak meegemaakt en die had een Aliexpress scrambler in zijn broekzak zitten, weg wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
MarcoC schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:47:
[...]

Heel raar. Vloerverwarming is juist superieur. Ik heb 3 jaar geleden €10.000 extra moeten betalen om ook op de bovenste verdiepingen vloerverwarming met zoneregeling te hebben :o .
Komt wel overeen met wat wij hebben betaald inderdaad. Iets minder maar onze bovenste verdieping is voor de helft terras dus netto komt het wel overeen. Gevolg was wel dat maar twee van de twintig woningen de optie hadden genomen.

Achteraf had ik het alleen al gedaan om van de radiatoren af te zijn, want buren hadden nu veel moeite met indelen door de plaatsing van de radiatoren.

De aannemer denkt bij het aanprijzen denk ik vooral dat de wijziging in temperatuur makkelijker gaat met convectie. Vloerverwarming kun je niet even omhoog of omlaag brengen. Dat is voor sommigen denk ik wel erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:23
MarcoC schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:49:
[...]
Dit is feitelijk waar, maar snelle grote temperatuurveranderingen zijn juist niet comfortabel. Een constante aangename temperatuur is veel comfortabeler.

[...]
Exact.

Sowieso is de temperatuur in een nieuwbouwhuis behoorlijk stabiel, zelfs als je de verwarming uitzet. Het zijn geen jaren '30 woningen waarbij de temperatuur binnen een uur met 2 graden zakt als je de verwarming uitzet. Als ik geen verwarming zou hebben zou mijn huis in 24 uur maximaal 2 graden afkoelen op de koudste dagen, vermoed ik. Dat betekent dat de temperatuur behoorlijk constant is, en de verwarming maar heel af en toe hoeft aan te slaan als de temperatuur onder de ingestelde temperatuur van de thermostaat komt.
Dan ben ik benieuwd uit welk bouwjaar jouw huis is. Mijn hoekwoning, oplevering in 2020, koelde 1 graad af in 72 uur bij buitentemperaturen onder nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Source90 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:42:
[...]

Klopt, ik werd even aan het twijfelen gebracht toen ik de eufy camera setup had gezien bij een vriend. De beeldkwaliteit viel mij niet tegen. Maar aangezien ik nu al voorbereid ben op PoE, zal het wel unifi worden. Continue terugkijken, geen wifi en niet nadenken over accu's is wel prettig. En beeldkwaliteit is (afhankelijk van welke camera je kiest) ook een heel stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-08 22:50

Is het nog verstandig om een bouwdroger erin te zetten voordat de muren gestuct gaan worden?

Ik zag bij onze buren zijn ze al aan het stucen (maar dat is vanuit de bouwer), vraag mij af of ze daar een bouwdroger in hebben gezet.
Gefeliciteerd!

Goede vraag overigens, ik ben hier ook wel benieuwd naar eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft

De stucadoor is hier gelijk aan de slag gegaan op de dag van oplevering en na drie en halve dag was hij klaar met spuitplamuur en latex. Er is geen bouwdroger aan te pas gekomen. Wat wel irritant is bij mij is dat de wtw maar 24 uur op max blijft draaien. Als je dan een dag er niet bent is de luchtvochtigheid vrij hoog (vochtsensor in de badkamer lijkt niet heel goed in dat te detecteren).
Zowieso 's morgens als het nog koud is goed luchten en daarna weer dicht met de ventilatie op stand maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39

Nooit doen. Verwarming heb je waarschijnlijk niet eens nodig op de slaapkamers (bij ons slaat die werkelijk nooit aan omdat die ruimtes gewoon warm genoeg blijven). Die convectoren zijn voor de bouwer eenvoudiger aan te leggen, maar het zijn grote stofnesten en ze beperken het ruimtegebruik.

Voor koeling moeten ze gewoon de slangen dichter bij elkaar leggen. Dat is voor hun meer werk en meer kosten, maar niet jouw probleem. Als de aannemer aandringt kun je er haast vanuit gaan dat het niet in jouw voordeel is.

Wij hebben zelf, na de bouw, airco laten aanleggen. 1 binnenunit beneden en 1 binnenunit boven op de overloop.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
wortelsoft schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:50:
[...]

De stucadoor is hier gelijk aan de slag gegaan op de dag van oplevering en na drie en halve dag was hij klaar met spuitplamuur en latex. Er is geen bouwdroger aan te pas gekomen. Wat wel irritant is bij mij is dat de wtw maar 24 uur op max blijft draaien. Als je dan een dag er niet bent is de luchtvochtigheid vrij hoog (vochtsensor in de badkamer lijkt niet heel goed in dat te detecteren).
Zowieso 's morgens als het nog koud is goed luchten en daarna weer dicht met de ventilatie op stand maximaal.
Mij is juist verteld dat je niet met koude lucht moet ventileren, aangezien die lucht minder vocht op kan nemen en af kan voeren.

Alles zoveel mogelijk via de wtw is het devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
wortelsoft schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:50:
[...]

Bij onze WTW (Zehnder q600) kan je hem op manueel zetten. Volgens mij blijft hij dan gewoon continue op de setting draaien waar je hem op zet. Wij hebben hem iig heel lang op max laten draaien in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
finsdefis schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:24:
[...]

Mij is juist verteld dat je niet met koude lucht moet ventileren, aangezien die lucht minder vocht op kan nemen en af kan voeren.

Alles zoveel mogelijk via de wtw is het devies.
De opleverman adviseerde het zo. Even koude droge lucht erin en dan de boel weer dicht en ventileren met WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
kepler schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:27:
[...]

Bij onze WTW (Zehnder q600) kan je hem op manueel zetten. Volgens mij blijft hij dan gewoon continue op de setting draaien waar je hem op zet. Wij hebben hem iig heel lang op max laten draaien in het begin.
Mijn itho daalderop kan dat niet met het type besturingskastjes die ik heb hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:24
wortelsoft schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:24:
[...]

De opleverman adviseerde het zo. Even koude droge lucht erin en dan de boel weer dicht en ventileren met WTW.
En tijdens het stuccen en pleisteren de WTW uitgezet? Kreeg dit advies ivm stof en klinkt wel logisch. Makkelijkst met tijdschakelaar lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 19:49
Haodeyoude schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:32:
[...]

Is het soms zo'n soort conversie kit die ze hebben geïnstalleerd; https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ekhvconv2.html ?

Bij mij beweert de koop begeleiding ook dat 15 hoh standaard is en het niet aangepast zal worden wanneer je de koeloptie selecteert...we zullen zien..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtP7yT-UUTqIY8_aS-SwvdzqphU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kwq6HvutQstH9AK58Fben5kU.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens mij hebben ze iets met dit ding gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Chabio schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:26:
[...]

En tijdens het stuccen en pleisteren de WTW uitgezet? Kreeg dit advies ivm stof en klinkt wel logisch. Makkelijkst met tijdschakelaar lijkt me?
Ik was vergeten echt uit te zetten, maar deze stond op de laagstand(maar achteraf vond ik dit prima): echt uit is ook niet heel vriendelijk bij wtw ventilatie als je machinaal laat dun pleisteren, ze plakken alles af en dan komt er geen verse lucht meer binnen. Als ze klaar waren voor die dag deed ik of de stucadoor de wtw op vol vermogen om het vocht eruit te krijgen anders konden ze niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
wortelsoft schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:25:
[...]

Mijn itho daalderop kan dat niet met het type besturingskastjes die ik heb hangen.
Ik kan het ook alleen op de unit zelf, in het menu. Misschien dat dat wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
kepler schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:57:
[...]

Ik kan het ook alleen op de unit zelf, in het menu. Misschien dat dat wel kan?
Op het schermpje op de unit kan je wel minimum toerental van bijvoorbeeld stand 1 omhoog gooien, maar vanwege die draak van een interface van itho, blijf ik daar liever vanaf, voordat ik de boel ontregel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:41
Ik heb inmiddels een (zeer teleurstellend) antwoord op mijn vragen over Rc waardes in het energielabel. Het staat allemaal beschreven in NTA 8800 (pdf, 1200 pagina's), en in plaats van de feitelijke specificaties gebruiken ze forfaitaire waarden. Die forfaitaire waarden hebben dus niks met je daadwerkelijke gebouw te maken, maar zorgen wel voor een Rc waarde onder het wettelijk minimum. Die norm is dus weinig waard en daarmee het energielabel ook, maar de kans dat je daar iets in aangepast krijgt lijkt me nihil.

Dit geldt overigens ook voor kozijnen met triple glas. Ongeacht de daadwerkelijke isolatie gebruiken ze de standaard U waarde van 1.4. Iets lagers staat uberhaupt niet in de tabel.

Wat een onzin, maar dit is echt een strijd die je nooit gaat winnen. Sterkte voor de mensen met een hypotheek die daar vanaf gaat hangen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:34
Mythling schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:54:
Ik heb inmiddels een (zeer teleurstellend) antwoord op mijn vragen over Rc waardes in het energielabel. Het staat allemaal beschreven in NTA 8800 (pdf, 1200 pagina's), en in plaats van de feitelijke specificaties gebruiken ze forfaitaire waarden. Die forfaitaire waarden hebben dus niks met je daadwerkelijke gebouw te maken, maar zorgen wel voor een Rc waarde onder het wettelijk minimum. Die norm is dus weinig waard en daarmee het energielabel ook, maar de kans dat je daar iets in aangepast krijgt lijkt me nihil.

Dit geldt overigens ook voor kozijnen met triple glas. Ongeacht de daadwerkelijke isolatie gebruiken ze de standaard U waarde van 1.4. Iets lagers staat uberhaupt niet in de tabel.

Wat een onzin, maar dit is echt een strijd die je nooit gaat winnen. Sterkte voor de mensen met een hypotheek die daar vanaf gaat hangen |:(
Forfaitaire waardes gebruiken wij ook uitsluitend pas als er echt niet kan worden voldaan. Dit te berekenen kost vele malen meer tijd.

Ze moeten wel de aangehouden uitgangspunten hanteren. Zoals kozijn + glas, is samen de aangehouden u waarde in de berekening. Indien onder BENG vergund, dient hiervoor ook bewijslast voor te worden opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Mythling schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:54:
Ik heb inmiddels een (zeer teleurstellend) antwoord op mijn vragen over Rc waardes in het energielabel. Het staat allemaal beschreven in NTA 8800 (pdf, 1200 pagina's), en in plaats van de feitelijke specificaties gebruiken ze forfaitaire waarden.
Dankjewel voor het delen! Ik ga dit ook maar eens doorspitten.
Dit verklaart hoogstwaarschijnlijk ook mijn debiele waarden.
Ik ga een beetje grasduinen in die NTA 8800.

EDIT: Als is de forfaitaire waarde voor steen/glaswol (bijlage E, tabel E.10 => lambda = 0,040) invul in deze rekentool, dan kom ik inderdaad op Rc = 3,7 ofzo uit voor 150cm steenwol. Dit komt overeen met de waarde die in mijn energielabel staat.

Maar de rockwool rekentool, komt met een spouwmuur van gewapend beton met 150cm steen/glaswol wel op de 4,50 van bouwbesluit 2020.

[ Voor 31% gewijzigd door vliegnerd op 28-04-2022 19:12 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:41
headhunter1985 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:34:
[...]

Forfaitaire waardes gebruiken wij ook uitsluitend pas als er echt niet kan worden voldaan. Dit te berekenen kost vele malen meer tijd.
Het mooiste is nog dat ze mij gerust stelden dat de wettelijke eisen wel gehaald zijn door een tabel te kopiëren waar de specificaties in staan van de daadwerkelijk gebruikte materialen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Mythling schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:55:
[...]

Het mooiste is nog dat ze mij gerust stelden dat de wettelijke eisen wel gehaald zijn door een tabel te kopiëren waar de specificaties in staan van de daadwerkelijk gebruikte materialen 7(8)7
Dat is ook het antwoord dat mijn buurman heeft gekregen (dus niet uit eerste hand). De energielabel man zegt: "Ik heb geen certificaten gezien van de isolatie, dus ik gebruik de forfaitaire waarden. Bam laag energielabel. Veel plezie ermee" De bouwer zegt: "Kijk dit is de isolatie die wij hebben gebruikt: Zie je wel, we voldoen aan de wet. Veel plezier met je huis".

Echt. zucht. zucht.

Ik hoop dat mijn bank er niet achterkomt. Anders moet ik wellicht zelf een energielabel proberen te verkrijgen op basis van de echte isolatiewaarden. Dat laatste is waarschijnlijk extreem duur, maar nog altijd veel goedkoper dan hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:03
vliegnerd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:06:
[...]

Dat is ook het antwoord dat mijn buurman heeft gekregen (dus niet uit eerste hand). De energielabel man zegt: "Ik heb geen certificaten gezien van de isolatie, dus ik gebruik de forfaitaire waarden. Bam laag energielabel. Veel plezie ermee" De bouwer zegt: "Kijk dit is de isolatie die wij hebben gebruikt: Zie je wel, we voldoen aan de wet. Veel plezier met je huis".

Echt. zucht. zucht.

Ik hoop dat mijn bank er niet achterkomt. Anders moet ik wellicht zelf een energielabel proberen te verkrijgen op basis van de echte isolatiewaarden. Dat laatste is waarschijnlijk extreem duur, maar nog altijd veel goedkoper dan hogere rente.
Rond de €350 kost dat volgens mijn makelaar. Heb destijds nog een oud label gratis aangevraagd welke 10 jaar geldig is voor de verkoop :+ Maar mocht het nodig zijn gaat het je tegenwoordig dus dat ongeveer kosten. Wel slecht dat ze voor dat geld zich er zo makkelijk van af maken door maar standaard waarden te gaan gebruiken als ze het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Blihi schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:12:
[...]

Nooit doen. Verwarming heb je waarschijnlijk niet eens nodig op de slaapkamers (bij ons slaat die werkelijk nooit aan omdat die ruimtes gewoon warm genoeg blijven). Die convectoren zijn voor de bouwer eenvoudiger aan te leggen, maar het zijn grote stofnesten en ze beperken het ruimtegebruik.

Voor koeling moeten ze gewoon de slangen dichter bij elkaar leggen. Dat is voor hun meer werk en meer kosten, maar niet jouw probleem. Als de aannemer aandringt kun je er haast vanuit gaan dat het niet in jouw voordeel is.

Wij hebben zelf, na de bouw, airco laten aanleggen. 1 binnenunit beneden en 1 binnenunit boven op de overloop.
ze hebben wel een puntje hoor. bij vloerverwarming in koelmodes koel je met name de verdieping onder de vloer. met een ontvochtende convector koel je de ruimte waar het ding in staat.
als de convector geen condensafvoer heeft, heb je 100 % gelijk en zou ik ook naast vloerverwarming vooral gewoon een airco ophangen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Nuevocasa schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:19:
[...]

Rond de €350 kost dat volgens mijn makelaar. Heb destijds nog een oud label gratis aangevraagd welke 10 jaar geldig is voor de verkoop :+ Maar mocht het nodig zijn gaat het je tegenwoordig dus dat ongeveer kosten. Wel slecht dat ze voor dat geld zich er zo makkelijk van af maken door maar standaard waarden te gaan gebruiken als ze het niet weten.
Wij kregen de rekening van het energielabel van de vorige/verkochte woning gewoon achteraf.
Als ze zich er zo makkelijk vanaf maakte, zou ik de rekening ook niet betalen, alvorens zij gedegen en volledig onderzoek hadden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Nuevocasa schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:19:
[...]

Voor die 350 euro krijg je dus inderdaad een label met "forfaitaire waarden". Terwijl ik een energielabel wil met de ECHTE isolatie. Volgens mij zou de bouwer van mijn woning dat ook prima hebben kunnen regelen door foto's van de isolatie (en details van aansluiting isolatie op kozijnen enzo) in te leveren bij de energielabel boer. Dat mag/kan in de overgang tussen het oude energie label en NTA 8800. (bron)

Blijkbaar is dat niet gedaan. Nu zit ik dus met een label dat ik moet verstoppen voor de hypotheekverstrekker. (het is automatisch en gratis opvraagbaar via het kadaster).

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 28-04-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:16

EiT

twain4me schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:26:
[...]

ze hebben wel een puntje hoor. bij vloerverwarming in koelmodes koel je met name de verdieping onder de vloer. met een ontvochtende convector koel je de ruimte waar het ding in staat.
als de convector geen condensafvoer heeft, heb je 100 % gelijk en zou ik ook naast vloerverwarming vooral gewoon een airco ophangen :+
Bij ons ligt er gewoon isolatie onder de VV. Helpt overigens ook tegen geluid.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

EiT schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:44:
[...]

Bij ons ligt er gewoon isolatie onder de VV. Helpt overigens ook tegen geluid.
Opzich kan dat, maar is in nederland zeker niet de standaard in projectbouw (uitgezonderd appartementen) en is zeker niet handig met koelen. warme lucht stijgt op en wordt gekoeld tegen het plafond, zo werkt het koelen met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
twain4me schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:26:
[...]

Alleen is koelen langs de vloer sowieso inefficient omdat er geen convectie optreedt. Koelen moet je aan het plafond doen, verwarmen op de vloer.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:34
vliegnerd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:49:
[...]

Dankjewel voor het delen! Ik ga dit ook maar eens doorspitten.
Dit verklaart hoogstwaarschijnlijk ook mijn debiele waarden.
Ik ga een beetje grasduinen in die NTA 8800.

EDIT: Als is de forfaitaire waarde voor steen/glaswol (bijlage E, tabel E.10 => lambda = 0,040) invul in deze rekentool, dan kom ik inderdaad op Rc = 3,7 ofzo uit voor 150cm steenwol. Dit komt overeen met de waarde die in mijn energielabel staat.

Maar de rockwool rekentool, komt met een spouwmuur van gewapend beton met 150cm steen/glaswol wel op de 4,50 van bouwbesluit 2020.
De eerste tool is op basis van het materiaal, de Rd waarde. 2de tool is spouw, dat is de totale opbouw van de constructie waarin ook de spouw, steenachtige materialen en overgangsweerstanden zijn opgenomen. Dit is de waarde welke wordt gehanteerd in de berekening. Hiervoor worden geen forfaitair waarden aangehouden. De forfaitaire waarden worden onder andere gebruikt voor aansluitingen naar kozijnen, dak, vloeren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Blihi schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:36:
[...]

Koelen moet je aan het plafond doen, verwarmen op de vloer.
dat zeg ik :+ blijft wel dezelfde plak beton ;)

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 28-04-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

headhunter1985 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:42:
[...]

De eerste tool is op basis van het materiaal, de Rd waarde. 2de tool is spouw, dat is de totale opbouw van de constructie waarin ook de spouw, steenachtige materialen en overgangsweerstanden zijn opgenomen. Dit is de waarde welke wordt gehanteerd in de berekening. Hiervoor worden geen forfaitair waarden aangehouden. De forfaitaire waarden worden onder andere gebruikt voor aansluitingen naar kozijnen, dak, vloeren etc.
Dank. Maar volgens buurman heeft de energielabel verstrekker forfaitaire waarden voor isolatie gebruikt omdat “de bouwer geen certificaten kon verstrekken of heeft verstrekt”. Niet uit eerste hand, dus ik weet niet hoe het precies zit.

Ik blijf het onbestaanbaar vinden dat uit de berekeningen van het energielabel Rc waarden komen die wettelijk niet toegestaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
vliegnerd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:22:
[...]

Dank. Maar volgens buurman heeft de energielabel verstrekker forfaitaire waarden voor isolatie gebruikt omdat “de bouwer geen certificaten kon verstrekken of heeft verstrekt”. Niet uit eerste hand, dus ik weet niet hoe het precies zit.

Ik blijf het onbestaanbaar vinden dat uit de berekeningen van het energielabel Rc waarden komen die wettelijk niet toegestaan zijn.
Die certificaten zal de bouwer moeten hebben. De gemeente (of tegenwoordig een private toezichthouder) toetst aan de hand daarvan namelijk of er wel degelijk isolatie toegepast is. Het is voor een toezichthouder ondoenlijk om alle gebouwen te controleren op het toepassen van isolatie, dus worden er certificaten geleverd bij besteld isolatiemateriaal en die certificaten moeten ingeleverd worden.

Althans, dat is het verhaal van onze aannemer op mijn vraag hoe ik zeker kon weten dat ze op het dak de juiste hoeveelheid isolatie hadden toegepast. Daar had ik namelijk mijn twijfels over. Bij de muren wist ik het omdat de precieze isolatiewaarde op de verpakking stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:57:
[...]

Die certificaten zal de bouwer moeten hebben. De gemeente (of tegenwoordig een private toezichthouder) toetst aan de hand daarvan namelijk of er wel degelijk isolatie toegepast is. Het is voor een toezichthouder ondoenlijk om alle gebouwen te controleren op het toepassen van isolatie, dus worden er certificaten geleverd bij besteld isolatiemateriaal en die certificaten moeten ingeleverd worden.

Althans, dat is het verhaal van onze aannemer op mijn vraag hoe ik zeker kon weten dat ze op het dak de juiste hoeveelheid isolatie hadden toegepast. Daar had ik namelijk mijn twijfels over. Bij de muren wist ik het omdat de precieze isolatiewaarde op de verpakking stond.
De meeste certificaten zijn gewoon te verkrijgen op de website van de producent. En als ze er niet zijn is een belletje vaak voldoende om ze alsnog te krijgen.

Het fysiek mee leveren van een certificaat lijkt me vooral een mooi verhaal vanuit de aannemer, het digitaal aanleveren van een certificaat is iets wat wel met regelmaat gebeurt maar goed, die kan je zelf ook wel eenvoudig krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nee, het is geen onzin. Maat van mij woonde in een flat waar je voor laminaat ook een speciale geluidsdempende ondervloer moest hebben. Om aan te tonen dat die werkelijk onder de vloer lag moest je de certificaten die in de verpakking zaten fysiek bewaren voor controle door de VVE. Als er dan ooit klachten komen van de buren kun je laten zien dat je de juiste hoeveelheid m2 ondervloer van het juiste type had liggen.

Wellicht dat een bouwer die certificaten digitaal krijgt, maar je kunt ze niet zomaar downloaden, want er zal op moeten staan hoeveel m2 je hebt afgenomen en op welke datum. Anders kun je er nog gemakkelijk mee frauderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Blihi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:42:
Nee, het is geen onzin. Maat van mij woonde in een flat waar je voor laminaat ook een speciale geluidsdempende ondervloer moest hebben. Om aan te tonen dat die werkelijk onder de vloer lag moest je de certificaten die in de verpakking zaten fysiek bewaren voor controle door de VVE. Als er dan ooit klachten komen van de buren kun je laten zien dat je de juiste hoeveelheid m2 ondervloer van het juiste type had liggen.

Wellicht dat een bouwer die certificaten digitaal krijgt, maar je kunt ze niet zomaar downloaden, want er zal op moeten staan hoeveel m2 je hebt afgenomen en op welke datum. Anders kun je er nog gemakkelijk mee frauderen.
Ik ga de bouwer vragen om de certificaten. In mijn technische omschrijving (en de wet :+ ) staat dat ze de gevel Rc 4,5 maken. Dat zullen ze moeten aantonen. Nou ja, dat vind ik.

Met die certificaten kan ik dan wellicht zelf een beter energielabel regelen als de Triodos erachter komt dat mijn energielabel lager is geworden. |:( |:( |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
vliegnerd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:44:
[...]

Ik ga de bouwer vragen om de certificaten. In mijn technische omschrijving (en de wet :+ ) staat dat ze de gevel Rc 4,5 maken. Dat zullen ze moeten aantonen. Nou ja, dat vind ik.
Dat vind ik ook. Ik heb het hier zelf nagerekend met de rekentool van de fabrikant van de isolatie en ik kwam op 4.51.
Met die certificaten kan ik dan wellicht zelf een beter energielabel regelen als de Triodos erachter komt dat mijn energielabel lager is geworden. |:( |:( |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
En met je huidige energielabel naar de gemeente stappen om aan te geven dat de bouw niet voldoet aan de vergunningseisen? Wellicht dat de bouwer dan vanzelf met alle bewijzen moet komen, kun je die meteen inzetten voor het juiste label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
millerman_sf schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:47:
En met je huidige energielabel naar de gemeente stappen om aan te geven dat de bouw niet voldoet aan de vergunningseisen? Wellicht dat de bouwer dan vanzelf met alle bewijzen moet komen, kun je die meteen inzetten voor het juiste label.
Dat zou ik pas achteraf doen. Want voor je het weet krijg je ruzie met de aannemer en dat is tijdens de bouw geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Wat zouden jullie doen kwa plinten standaard 2,4 meter of 4,8 meter. Over de lange plinten kom ik tegen (wel een wij van wc eendje) dat het afgeraden wordt vanwege ongelijkheid in de vloer, waardoor kieren onder de plint eerder optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 18:08
wortelsoft schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:21:
Wat zouden jullie doen kwa plinten standaard 2,4 meter of 4,8 meter. Over de lange plinten kom ik tegen (wel een wij van wc eendje) dat het afgeraden wordt vanwege ongelijkheid in de vloer, waardoor kieren onder de plint eerder optreden.
Niet echt belangrijk. Beide zie je de eerste weken en daarna niet meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 22:05

skate master

Autodesk Educator Expert

Je gaat je plinten toch afkitten verwacht ik, dan zie je van de de kieren ook niet zoveel meer terug.

[ Voor 1% gewijzigd door skate master op 29-04-2022 10:03 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:42:

Ik heb het over het fysiek mee leveren van een certificaat. Dat is gewoon een goed verhaal en meer niet.

En ben wel benieuwd welk certificaat je bij je ondervloer krijgt. Ik heb al aardig wat ondervloertjes gelegd en geen van alle hadden ze een apart certificaat. Gegevens staan vaak op z’n papiertje waarop alle informatie staat, dus ook het aantal DB

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 29-04-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:38
Een waterontharder kost bij ons ruim € 2300:

(aansluitpunt afvoer, water aansluitpunt en wandcontactdoos € 565 incl. btw. Waterontharder 4 personen € 1740 incl. btw)

Ik heb nog geen idee welk type dit is, daar kom ik pas in een gesprek binnenkort achter. Op internet kom ik sterk uiteenlopende prijzen tegen, wat betalen jullie de aannemer voor deze optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
praliwi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:33:

(aansluitpunt afvoer, water aansluitpunt en wandcontactdoos € 565 incl. btw. Waterontharder 4 personen € 1740 incl. btw)

Ik heb nog geen idee welk type dit is, daar kom ik pas in een gesprek binnenkort achter. Op internet kom ik sterk uiteenlopende prijzen tegen, wat betalen jullie de aannemer voor deze optie?
€1200 voor de voorbereiding of €4010 voor voorbereiding + ontharder (eerste beste link op google). Belachelijke prijs, maar aangezien de voorbereiding later niet meer kon die maar wel afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Takkeding schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:37:
[...]

€1200 voor de voorbereiding of €4010 voor voorbereiding + ontharder (eerste beste link op google). Belachelijke prijs, maar aangezien de voorbereiding later niet meer kon die maar wel afgenomen.
Waarom kon de voorbereiding later niet?
Hebben jullie een appartement / geen kruipruimte?

Je bent niet het eerste huishouden dat na oplevering een ontharder plaatst.
Hier €1.750 betaald inclusief materialen en plaatsen.

Bedrijf dat plaatste is zelf onder de grond gegaan om aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Source90 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:02:
[...]
Waarom kon de voorbereiding later niet?
Hebben jullie een appartement / geen kruipruimte?

Je bent niet het eerste huishouden dat na oplevering een ontharder plaatst.
Hier €1.750 betaald inclusief materialen en plaatsen.

Bedrijf dat plaatste is zelf onder de grond gegaan om aan te sluiten.
Geen kruipruimte inderdaad, we kregen een week de tijd om antwoord te geven of we het wel of niet wouden en op werk een super drukke tijd meegemaakt. Achteraf besefte ik mij pas dat de ontharder waarschijnlijk prima achteraf kon naast het boilervat om zo alsnog kalkvrij water te krijgen. Maar dat heb ik niet meer verder uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
Blihi schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:07:
[...]

Een uitbouw is misschien vergunningsvrij als je die achteraf doet, maar niet als je die tijdens de nieuwbouw doet. De EPC berekening moet voor de hele opgeleverde woning kloppen.

Anders zou iedere aannemer gewoon de kleinst mogelijke woning op papier zetten om leges te besparen en de rest 'vergunningsvrije wijzigingen' noemen...
Net even tijd gehad om te bellen met VEH, ze gaven aan dat de EPC berekening inderdaad gewoon moet kloppen. Later zelf een uitbouw realiseren is tot op zekere hoogte vergunningsvrij, maar als hun het als optie aanbieden moeten ze opnieuw cijferen want de totale woning komt niet overeen met de cijfers die in het EPC rapport staan wat betreft oppervlaktes. De koperbegeleiding van de projectontwikkelaar is nu even niet bereikbaar maar ben benieuwd wat die hierop te melden heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Misschien niet helemaal ontopic (maandag vloer klaar, dan spam ik): Iemand nog mooie ideeën of indelingen voor een (nieuwbouw)schuur, bijvoorbeeld met wandrekken of heb je iets aparts ofzo? Ben wel benieuwd (eventueel pm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Ik zou 2.4 meter doen. Wij hebben ook 2,4 meter gedaan namelijk en ik vond de kieren onder de plinten al behoorlijk. Dat zal bij 4.8 alleen maar erger zijn

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
Bteq schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:24:
Misschien niet helemaal ontopic (maandag vloer klaar, dan spam ik): Iemand nog mooie ideeën of indelingen voor een nieuwbouwschuur, bijvoorbeeld met wandrekken of heb je iets aparts ofzo? Ben wel benieuwd (eventueel pm).
Wij hebben binnen reeds Boaxel van IKEA toegepast en daar zijn we best tevreden mee. Ik denk dat we die dan ook in de schuur straks gaan toepassen. De planken zitten stevig vast. Als ik eerst constructieplaat en daarna gipswand doe moet dat wel kunnen dragen. Dan nog een werkbankje met gereedschapswand en hefbrugje er in en dan is het meeste wel vol.

Tenzij hier natuurlijk geniale indeling-ideeën komen, dan kan ik daar weer inspiratie aan opdoen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Henri-Alexander schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:03:
[...]

Wij hebben binnen reeds Boaxel van IKEA toegepast en daar zijn we best tevreden mee. Ik denk dat we die dan ook in de schuur straks gaan toepassen. De planken zitten stevig vast. Als ik eerst constructieplaat en daarna gipswand doe moet dat wel kunnen dragen. Dan nog een werkbankje met gereedschapswand en hefbrugje er in en dan is het meeste wel vol.

Tenzij hier natuurlijk geniale indeling-ideeën komen, dan kan ik daar weer inspiratie aan opdoen. :)
Hier hetzelfde systeem, alleen dan van Dolle (uit bouwmarkt):
https://www.hornbach.nl/s...779/artikeloverzicht.html

I.p.v. de standaard planken, hebben wij een meubelpaneel (gelamineerd) van een tientje in de zagerij in 4 delen laten zagen en de planken op maat gemaakt:
https://www.hornbach.nl/s...8-mm/7022465/artikel.html

In combinatie met de Plankdragers met hoek kan je die zo er in klikken/bevstigen:
https://www.hornbach.nl/s...plankdragers%20met%20heok

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 29-04-2022 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
Vandaag de vooroplevering gehad, opleverdatum nog altijd onbekend door onnodig gedoe rondom aansluiting elektra. Weinig spannende punten, veel klein werk en de kopersbegeleider was zelf nog het meest kritisch. Weer een stapje verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:24:
Misschien niet helemaal ontopic (maandag vloer klaar, dan spam ik): Iemand nog mooie ideeën of indelingen voor een (nieuwbouw)schuur, bijvoorbeeld met wandrekken of heb je iets aparts ofzo? Ben wel benieuwd (eventueel pm).
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Wij hebben dit gedaan. Voor €200 50 planken en 7 staanders. Inclusief plankdragers en dergelijke.

Lekker stevig en goedkoper dan als je nu materiaal bij de gamma weg haalt :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:49
rubenos schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:36:
[...]

Eerder hier geholpen met wat offerteprijzen voor het creëren van een 2e badkamer via de aannemer. Via de aannemer is veruit het fijnst, aangezien we naast leidingwerk en wanden, ook direct de ventilatie, verleggen van al aanwezige vloerverwarming, en ook afvoer van toilet kunnen meenemen. Gaat allemaal via de koof in de technische ruimte ernaast.

Vandaag kreeg ik de prijs van de casco badkamer. Ik ben er wel blij mee, en ga het er zeker niet achteraf voor kunnen doen. We krijgen er ook een ruimere slaapkamer voor terug.

Totaal €3k

Leidingwerk + afvoer toilet + ventilatie + radiator €2400
Verplaatsen wand: €120
Extra Gibo wand: €219
Aanpassen vloerverwarming vanwege gewijzigde wanden €220
Draairichting deur €75

Of we de badkamer zelf doen, of ook door het project laten we afhangen van de offerte van het Bouwcenter. Zal ik ook delen zodra ik die heb voor de geïnteresseerden met zelfde plannen.
Ter info voor anderen die plannen voor een extra badkamer via project hebben:

Inmiddels ook de offerte van Bouwcenter binnen.

Tegels en tegelwerk is 3k
Sanitair en montage 6k

Kom dus voor het creëren van een (nog niet aanwezige) 2e badkamer met douche & toilet uit op 12k.

Vergelijkbaar met de indicaties die ik hier van mede-Tweakers heb gehad. Waarvoor dank. Als totaalofferte vind ik het wel de moeite waard, we hebben direct bij oplevering een extra badkamer in dezelfde stijl als toilet en 1e badkamer, onder garantie. Als we goedkoper willen zullen we zelf moeten plaatsen na oplevering, en dat heeft geen voorkeur.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:46
@rubenos Mijns inziens geen slechte koop! Ik heb de hele zolder achteraf laten doen (indeling met twee slaapkamers, technisch hok en extra badkamer en twee dakramen). Lastig exact in te schatten, maar zal niet veel goedkoper uit geweest zijn voor badkamer. En tweede badkamer is super met drie kinderen, waarvan twee pubers! Tip waar ik mijn schoonmoeder nog steeds dankbaar voor ben haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:49
Magpie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:02:
@rubenos Mijns inziens geen slechte koop! Ik heb de hele zolder achteraf laten doen (indeling met twee slaapkamers, technisch hok en extra badkamer en twee dakramen). Lastig exact in te schatten, maar zal niet veel goedkoper uit geweest zijn voor badkamer. En tweede badkamer is super met drie kinderen, waarvan twee pubers! Tip waar ik mijn schoonmoeder nog steeds dankbaar voor ben haha.
Mijn indruk was ook dat dit achteraf best ingewikkeld kon zijn door verplaatsen wanden, vloerverwarming, ventilatie, en aan- en afvoer via technische ruimte. Ik heb twee jonge kinderen, maar die worden vanzelf pubers, haha. Ook handig als ze na die tijd nog steeds geen huis kunnen kopen ;)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
SquareOne schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:56:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij hebben ze iets met dit ding gedaan.
Aha dit lijkt een soort aansluitmodule tussen je thermostaten, de vloerverwarming verdeler en de warmtepomp.
Volgens deze video kan de module je warmtepomp in koelmodus zetten na wat dipswitches via een speciale uitgang: YouTube: 02 Aansluiten verwarm en koel module - Watts Vision

Een aandachtspuntje blijft de badkamer als je dit zelf later wilt activeren. Volgens mij legt men in de meeste badkamers toch wel een losse vloerverwarmings lus, omdat de temperatuur hier hoger moet zijn volgens de woningborg/SWK eisen. Je kunt dan redelijk eenvoudig de badkamer groep dicht zetten op verdeler tijdens koelen met een aftermarket zone regeling systeem of een thermostatische mengkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 19:49
Haodeyoude schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 06:05:
[...]

Aha dit lijkt een soort aansluitmodule tussen je thermostaten, de vloerverwarming verdeler en de warmtepomp.
Volgens deze video kan de module je warmtepomp in koelmodus zetten na wat dipswitches via een speciale uitgang: YouTube: 02 Aansluiten verwarm en koel module - Watts Vision

Een aandachtspuntje blijft de badkamer als je dit zelf later wilt activeren. Volgens mij legt men in de meeste badkamers toch wel een losse vloerverwarmings lus, omdat de temperatuur hier hoger moet zijn volgens de woningborg/SWK eisen. Je kunt dan redelijk eenvoudig de badkamer groep dicht zetten op verdeler tijdens koelen met een aftermarket zone regeling systeem of een thermostatische mengkraan.
Volgens mij gaat het hier via de zone regelen. De meneer die aan de warmtepomp heeft gewerkt gaf aan dat die de lus van de badkamer via de thermostaat op de badkamer zou instellen dat er niet gekoeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-09 09:56
Hier toevallig mensen die ervaring hebben met het schilderen van geïsoleerde dakplaten? Het is mdf met een soort kunststof laagje en van die witte kunststof strips tussen de dakplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30

2044 hier totaal, 1579 voor de ontharder (waterluxe combi 12) en 465 voor de waterleiding+afvoer+wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Debuteer schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:53:
Hier toevallig mensen die ervaring hebben met het schilderen van geïsoleerde dakplaten? Het is mdf met een soort kunststof laagje en van die witte kunststof strips tussen de dakplaten.
MDF met lakdraagfolie? Kan je zo overheen schilderen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:04

Bij ons 2195 voor de Boshuis iQualQ Duo 200 inclusief montage, afvoer, WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 13:01
Mijn aannemer biedt het niet als optie aan, ook niet bij navraag helaas. Moet het na oplevering doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
iasix schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:22:
Mijn aannemer biedt het niet als optie aan, ook niet bij navraag helaas. Moet het na oplevering doen.
Vraag of hij een rioolaansluiting in de vloer van de meterkast kan maken, want dat krijg je achteraf niet zomaar voor elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
Blihi schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Vraag of hij een rioolaansluiting in de vloer van de meterkast kan maken, want dat krijg je achteraf niet zomaar voor elkaar...
Rioolaansluiting? Als in, waterafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
iasix schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:22:
Zit de meterkast naast een toilet? In dat geval kan je hem daar op aansluiten naderhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
Source90 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Zit de meterkast naast een toilet? In dat geval kan je hem daar op aansluiten naderhand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QqqjVrmA-n-fENlYVezFiZLepY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CBwBOXdReT1IZJlRO9YyAC5p.png?f=fotoalbum_large
Wel in de buurt van, maar niet ernaast. Moet het echt het riool zijn zeg maar of kan ik gewoon een waterafvoer net zoals voor de wasmachine daar laten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
[b]iasix in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"iasix schreef op maandag 2 mei 2022
Wel in de buurt van, maar niet ernaast. Moet het echt het riool zijn zeg maar of kan ik gewoon een waterafvoer net zoals voor de wasmachine daar laten installeren?
Dat is hetzelfde, die waterafvoer van je wasmachine komt ook op je rioolbuis uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
iasix schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]
Heb je een kruipruimte (gok van wel, gezien het luik)?
Dan kan je (of het installatie bedrijf) makkelijk zelf onder de grond vanaf de meterkast naar de kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iasix
Source90 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:27:
[...]
Heb je een kruipruimte (gok van wel, gezien het luik)?
Dan kan je (of het installatie bedrijf) makkelijk zelf onder de grond vanaf de meterkast naar de kruipruimte.
Heb wel een kruipruimte, maar kan ook nu nog kiezen om extra aansluitpunten etc te laten monteren dus zal sowieso wel extra stopcontact + als het kan waterafvoer in de meterkast laten plaatsen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
iasix schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:28:
[...]

Heb wel een kruipruimte, maar kan ook nu nog kiezen om extra aansluitpunten etc te laten monteren dus zal sowieso wel extra stopcontact + als het kan waterafvoer in de meterkast laten plaatsen dan :)
Tja, wat je daarin zelf wilt :)
Ik heb €250,- voor all-in installatie (incl. materialen) betaald en hiervoor heeft het bedrijf (Sensorsoft) een half uur in de kruipruimte gelegen om de afvoer aan te sluiten op het toilet een stuk verder op. Daarna uiteraard de gehele unit aangesloten en nagelopen.

Als jij nu €250 of wat betaald voor een extra afvoer en straks niet zelf de ontharder gaat aansluiten, betaal je dubbel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daarna alsnog zelf de kruipruimte in gemoeten voor de stoomoven 8)7
Enfin, ik zou eerst kijken welke ontharder je neemt en/of je deze zelf gaat aansluiten of laat uitvoeren door de verkopende partij (en of zij ook onder de kruipruimte gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Nee. Dat mag helemaal niet. Riolering is echt een lastige klus. Je mag niet zomaar een buis aftakken. Zeker bij een toilet kan dat ervoor zorgen dat je de aftakking leegzuigt iedere keer dat het toilet doorspoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
iasix schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:28:
[...]

Dat is een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Tja, wat je daarin zelf wilt :)
Ik heb €250,- voor all-in installatie (incl. materialen) betaald en hiervoor heeft het bedrijf (Sensorsoft) een half uur in de kruipruimte gelegen om de afvoer aan te sluiten op het toilet een stuk verder op. Daarna uiteraard de gehele unit aangesloten en nagelopen.

Als jij nu €250 of wat betaald voor een extra afvoer en straks niet zelf de ontharder gaat aansluiten, betaal je dubbel.

***members only***

Daarna alsnog zelf de kruipruimte in gemoeten voor de stoomoven 8)7
Enfin, ik zou eerst kijken welke ontharder je neemt en/of je deze zelf gaat aansluiten of laat uitvoeren door de verkopende partij (en of zij ook onder de kruipruimte gaan).
Ik weet niet of die foto het werk van dat bedrijf is, maar als dit zo in de kruipruimte zit zou ik daar niet heel gelukkig van worden.... Als dit een bocht is die uit het toilet komt, dan zit deze aansluiting te dicht bij die bocht omhoog en niet onder 45 graden zoals het hoort.

Het risico is dat je, op het moment dat er een wat grotere prop door die buis komt, een vacuum trekt in die slang. Je zuigt dan dus de aangesloten sifon leeg en dat leidt tot minder frisse luchtjes...

Dat het meestal goed gaat wil niet zeggen dat het zo hoort. Daarbij: Als er nu lekkage is, zal de aannemer altijd zeggen dat dat komt omdat je er zelf aan hebt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Ik weet niet of die foto het werk van dat bedrijf is, maar als dit zo in de kruipruimte zit zou ik daar niet heel gelukkig van worden.... Als dit een bocht is die uit het toilet komt, dan zit deze aansluiting te dicht bij die bocht omhoog en niet onder 45 graden zoals het hoort.

Het risico is dat je, op het moment dat er een wat grotere prop door die buis komt, een vacuum trekt in die slang. Je zuigt dan dus de aangesloten sifon leeg en dat leidt tot minder frisse luchtjes...

Dat het meestal goed gaat wil niet zeggen dat het zo hoort. Daarbij: Als er nu lekkage is, zal de aannemer altijd zeggen dat dat komt omdat je er zelf aan hebt gewerkt.
Wellicht vertekend het beeld wat, zit aangesloten op de afvoer van het fonteintje. Vraag mij af wat voor grote prop daar doorheen zou kunnen gaan.
Zit trouwens ook een terugslag Airgap op.

Zie pagina 38:
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 02-05-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Nee. Dat mag helemaal niet. Riolering is echt een lastige klus. Je mag niet zomaar een buis aftakken. Zeker bij een toilet kan dat ervoor zorgen dat je de aftakking leegzuigt iedere keer dat het toilet doorspoelt.
Dan hebben we het over een toilet. In nagenoeg elk toilet op de begane grond zit een fonteintje, wel zo hygiënisch. Daar kan je makkelijk een aftakking op maken, er gaat tenslotte amper wat water door zo'n kraantje en leegzuigen lijkt mij niet aan de orde. Zeker met een terugslagklep en/of de afvoer van de ontharder de buis in, waardoor deze met de stroming mee ligt.
Pagina: 1 ... 115 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.