Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:12
iasix schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:28:
[...]

Heb wel een kruipruimte, maar kan ook nu nog kiezen om extra aansluitpunten etc te laten monteren dus zal sowieso wel extra stopcontact + als het kan waterafvoer in de meterkast laten plaatsen dan :)
Kijk trouwens ook nog even naar de afmetingen van de waterontharders die je op het oog hebt.
Meterkasten zijn over het algemeen niet heel diep meer tegenwoordig en je (lees: ik heb zelf) verkijkt je al snel op hoe groot zo'n ding (kan) zijn.
Zonde als je een half duizendje betaald hebt voor afvoer en stopcontact en er dan geen fatsoenlijke ontharder past vanwege beperkte diepte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Wellicht vertekend het beeld wat, zit aangesloten op de afvoer van het fonteintje. Vraag mij af wat voor grote prop daar doorheen zou kunnen gaan.
Zit trouwens ook een terugslag op.

Zie pagina 38:
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf
Terugslagklep in de afvoer? Of bedoel je een airgap die verplicht is (maar niet op de foto staat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wolly schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:54:
[...]

Terugslagklep in de afvoer? Of bedoel je een airgap die verplicht is (maar niet op de foto staat)?
Bedoelde inderdaad een airgap.
Afbeeldingslocatie: https://waterontharderkiezen.nl/img/luchtscheiding-afvoerleidingen-waterontharder-airgap-delta-@W200H200.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:46
Source90 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Tja, wat je daarin zelf wilt :)
Ik heb €250,- voor all-in installatie (incl. materialen) betaald en hiervoor heeft het bedrijf (Sensorsoft) een half uur in de kruipruimte gelegen om de afvoer aan te sluiten op het toilet een stuk verder op. Daarna uiteraard de gehele unit aangesloten en nagelopen.

Als jij nu €250 of wat betaald voor een extra afvoer en straks niet zelf de ontharder gaat aansluiten, betaal je dubbel.

***members only***

Daarna alsnog zelf de kruipruimte in gemoeten voor de stoomoven 8)7
Enfin, ik zou eerst kijken welke ontharder je neemt en/of je deze zelf gaat aansluiten of laat uitvoeren door de verkopende partij (en of zij ook onder de kruipruimte gaan).
Zit er bij jou dan nog ergens een air gap, zo ja kan je daar een foto van posten hoe ze dat opgelost hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:41
ik heb een aantal loze leidingen in mijn huis laten aanleggen. Een daarvan is voor een AP aan de achtergevel. Nu komt daar een controlekabel uit die naar de meterkast leidt, net zoals vier andere controlekabels. mijn vragen, hoe kan ik in mijn eentje bepalen welke kabel in de meterkast de juiste van de achtergevel is? en kan ik een cat 5e kabel aan de controledraad knopen en deze door de leiding heen trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:48

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
107mb schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:49:
ik heb een aantal loze leidingen in mijn huis laten aanleggen. Een daarvan is voor een AP aan de achtergevel. Nu komt daar een controlekabel uit die naar de meterkast leidt, net zoals vier andere controlekabels. mijn vragen, hoe kan ik in mijn eentje bepalen welke kabel in de meterkast de juiste van de achtergevel is? en kan ik een cat 5e kabel aan de controledraad knopen en deze door de leiding heen trekken?
Je zou aan de controledraad buiten moeten kunnen trekken, tweede persoon moet dan bij de meterkast staan om te zien welke beweegt.

Nu is het advies wel om niet de controledraad te gebruiken om een kabel mee doorheen te trekken, maar om een trekveer/trekdraad te gebruiken. Als de controledraad namelijk knapt/breekt tijdens het trekken, krijg je de controledraad er mogelijk niet meer uit en is je loze leiding nutteloos geworden. Dus dat kan je volledig op eigen risico doen, maar ik zou het persoonlijk niet doen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Je kunt je trekdraad toch vanuit de achtergevel naar je meterkast doen? Die kun je evt aan de controlekabel knopen.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
107mb schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:49:
Ik deed een klein stukje schilderstape in de meterkast per draad op de hoogte waar de kabel net de buis ingaat. Dan trok ik een klein stukje aan de andere kant en zag toen simpel waar uiteinde met de tape omhoog de buis in gegaan was. :*)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:15
Vloer wordt gelegd *O*
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Eind van de week zal ik foto’s van resultaat plaatsen aangezien het regelmatig gaat over deze tegel (Atlas Concorde Nid Cashmere)

let niet op de beplanting in de voortuin 😅

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 02-05-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:01
In mijn nieuwbouwwoning zijn straks zes (vier plus twee extra, één op de derde slaapkamer en één op zolder) bekabelde communicatieleidingen aanwezig. De communicatieleidingen worden standaard geleverd met UTP en CAI. In het dorp waar het huis gebouwd zal worden zijn ze op dit moment bezig met de aanleg van glasvezel.

Klopt het dat als ik glasvezel afneem, ik niets heb aan een CAI-aansluiting?

Bij voorkeur zou ik in dat geval de communicatieleidingen laten opleveren met dubbel UTP. Dit kost € 40 per communicatieleiding (€ 240 totaal). Zouden jullie in dit geval aanraden om dit op te laten pakken binnen het project? Of na oplevering CAI eruit trekken en vervolgens zelf een tweede UTP-kabel trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:26
@Uchiha1911 afhankelijk van hoe handig je bent en of je daar zelf zin in hebt. Bij mijn project was het bekabelen van loze leidingen best duur dus zelf gedaan maar vond het toch een rot klus omdat sommige leidingen verstopt zaten, er stukjes flex in zaten etc. Dus 40 euro klinkt niet als een heel slecht idee om het te laten regelen door de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:48

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Uchiha1911 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:28:
In mijn nieuwbouwwoning zijn straks zes (vier plus twee extra, één op de derde slaapkamer en één op zolder) bekabelde communicatieleidingen aanwezig. De communicatieleidingen worden standaard geleverd met UTP en CAI. In het dorp waar het huis gebouwd zal worden zijn ze op dit moment bezig met de aanleg van glasvezel.

Bij voorkeur zou ik in dat geval de communicatieleidingen laten opleveren met dubbel UTP. Dit kost € 40 per communicatieleiding (€ 240 totaal). Zouden jullie in dit geval aanraden om dit op te laten pakken binnen het project? Of na oplevering CAI eruit trekken en vervolgens zelf een tweede UTP-kabel trekken?
CAI heb je in NL alleen nodig als je TV via Ziggo wilt kijken. Al is Ziggo recent begonnen met een TV-decoder die enkel via IPTV werkt, i.p.v. Coax. Dus zelfs Ziggo is naar IPTV aan het bewegen.

Wij hebben tijdens de bouw nog wel gekozen voor Coax en UTP naar de plekken waar een TV kwam, maar uiteindelijk gebruiken we om TV te kijken NLZiet, wat voor ons genoeg opties biedt en beter werkt dan interactieve TV van Ziggo.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
Voor dat bedrag zou ik niet zelf gaan aanmodderen. Als je nog de mogelijkheid hebt om te wisselen en je weet zeker dat UTP voldoende is voor jou dan zou ik het lekker wisselen. Sommige mensen zeggen dat kabels trekken erg makkelijk is, anderen hebben er hoofdpijn aan overgehouden. Als je het laat doen dan weet je zeker dat het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:39
Henri-Alexander schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:05:
Als je het laat doen dan weet je zeker dat het goed is.
Alleen weet je niet wat voor een utp kabel ze in je leidingen trekken, kan zo maar eens troep zijn.. Bij ons moesten we iets van 200 per leiding voor een niet nader gespecificeerde cat5e kabel betalen 8)7. Als dat bewezen kwalitatief spul was oke, maar dure gok zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Uchiha1911 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:28:

Met die 40 euro ben je bijna even duur uit.

Reken maar na wat je moet vervangen:
- Inbouwelement wandcontactdoos CAT6 dubbel 15 euro
- Afdekplaat 4 euro

Toevoegen: Kabel 90 ct/meter (en dan nog kabelverlies omdat je overlengte koopt)

Wel ervoor zorgen dat de bouwer een kwaliteitskabel gebruikt, geen CCA rommel. Zie Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
Wolly schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:13:
[...]

Met die 40 euro ben je bijna even duur uit.

Reken maar na wat je moet vervangen:
- Inbouwelement wandcontactdoos CAT6 dubbel 15 euro
- Afdekplaat 4 euro

Toevoegen: Kabel 90 ct/meter (en dan nog kabelverlies omdat je overlengte koopt)

Wel ervoor zorgen dat de bouwer een kwaliteitskabel gebruikt, geen CCA rommel. Zie Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels
Dank! Ga de communicatieleidingen overigens sowieso zelf afmonteren, is bijzonder prijzig via de bouwer.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
Zo, financiering is ein-de-lijk rond, dus kan ik nu ook vertellen over mijn huis. ;-) En aangezien ik al een aantal maanden meelees, word het wel eens tijd, vond ik.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Gefeliciteerd! Nu lees ik al een hele tijd mee in dit topic (onze woning wordt na 2,5 jaar volgende week hopelijk opgeleverd) maar de meerwerkoptie 'toilet in wc' is nieuw voor mij. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53
Marinos83 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:29:
Gefeliciteerd! Nu lees ik al een hele tijd mee in dit topic (onze woning wordt na 2,5 jaar volgende week hopelijk opgeleverd) maar de meerwerkoptie 'toilet in wc' is nieuw voor mij. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Wellicht standaard buitentoilet? 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
Marinos83 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:29:
Dat is een hele nieuwe feature. Voor de dubbele boodschap. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 13:44
Gefeliciteerd!! en ik moet zeggen dat het een hele mooie betaalbare prijs is voor deze tijd :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Yes, gras!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mF8g7xryCsZIKF3sLHdHvl1tT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Du1m3ETFdt2FfhIPhj9h0QMr.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, die schommel is hel. Het is een schommel met een NEN-EN 1176 certificaat dus ook geplaatst volgens de ‘regeltjes’.

Rechter schommel voor de kleine dame, linker schommel is speciaal voor volwassenen want zeg nou zelf, zien schommelen is doen schommelen :+

Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 03-05-2022 19:51 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06-2024
Hallo allemaal
Mooi forum hier, lees al een tijdje mee. Veel tips al kunnen meenemen, wel nadeel dat het daardoor ook steeds geld kost (waterontharder bv ;) )

Ik ben bezig met de fase van doorgeven van de elektra opties zoals loze leidingen etc. Ik ben van plan ruime te kiezen voor aantal leidingen (coax utp en evt extra elektra groepen).
Ik hoop dat de bouwer akkoord gaat met de bredere buizen. Daar zou als goed is zowel een utp als een coax samen in kunnen (toch?)
Verder gevraagd naar de diepte van de inbouw dozen en aanleggen extra "blauwedraad" dit omdat ik op termijn wel iets met domotica wil doen. Zigbee of z-wave achtige inbouw units achter de bestaande schakelaars.
Mis ik dan nog iets of hebben jullie nog mooie tips? Hoor graag

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZdgpU6gdDFlaAX5nIgaceR1mug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ck5p5OHG7kBSbogwox0k8b7b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxYvlkpuNHp3Qlp18U3E7fXGMLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ig0N6rd1XANVJPr7Ttww0OyS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qpb33QBwsDhUEwwDrVGlrVZaGeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6abKAjnCRvSa5E9VmG5HGH8W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2MBqt07PkC055oUUrM8MGq255M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbevHEejWUHoBUVpklke4rs5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOZw6VqrI5Dhf5j1Q02VrYM3is8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEx2V3pnDrEQ6jUTR2tYh66A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kheL-Mzs8iJQuBItcU3LlSBL6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEbzEiCsW8ZphKU138EK0y4L.jpg?f=fotoalbum_large

De vloer ligt eindelijk! Ik denk ik doe de visgraat(vloer) maar op de tafel haha. De tegels zijn net gedweild, dus ze lijken wat donkerder op de foto. Over 2 weekjes komt de keuken.

[ Voor 38% gewijzigd door Bteq op 04-05-2022 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Maartenteraar schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:43:
Hallo allemaal
Mooi forum hier, lees al een tijdje mee. Veel tips al kunnen meenemen, wel nadeel dat het daardoor ook steeds geld kost (waterontharder bv ;) )

Ik ben bezig met de fase van doorgeven van de elektra opties zoals loze leidingen etc. Ik ben van plan ruime te kiezen voor aantal leidingen (coax utp en evt extra elektra groepen).
Ik hoop dat de bouwer akkoord gaat met de bredere buizen. Daar zou als goed is zowel een utp als een coax samen in kunnen (toch?)
Verder gevraagd naar de diepte van de inbouw dozen en aanleggen extra "blauwedraad" dit omdat ik op termijn wel iets met domotica wil doen. Zigbee of z-wave achtige inbouw units achter de bestaande schakelaars.
Mis ik dan nog iets of hebben jullie nog mooie tips? Hoor graag
Ik ben (denk ik) straks heel blij dat ik een loze PVC leiding van de meterkast naar de tuin heb laten leggen. Ze boden eigenlijk alleen de optie aan om een stroomdraad te leggen voor tuinverlichting maar hiermee ben je veel flexibeler en kan je er nog een hoop door leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Takkeding schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:17:
[...]

Ik ben (denk ik) straks heel blij dat ik een loze PVC leiding van de meterkast naar de tuin heb laten leggen. Ze boden eigenlijk alleen de optie aan om een stroomdraad te leggen voor tuinverlichting maar hiermee ben je veel flexibeler en kan je er nog een hoop door leggen.
En als het even kan een mantelbuis met diameter van 75mm in plaats van PVC leiding :) Die hebben we onder de fundering laten leggen, zowel in de voor- als in de achtertuin. We hebben straks namelijk geen kruipruimte.

Je kan - zoals hierboven al even werd aangegeven - ook bedenken of je COAX nog gaat gebruiken en niet liever 2x UTP wilt.

[ Voor 9% gewijzigd door RadiQal op 04-05-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
Toppe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:43:
Yes, gras!

[Afbeelding]

Ja, die schommel is hel. Het is een schommel met een NEN-EN 1176 certificaat dus ook geplaatst volgens de ‘regeltjes’.

Rechter schommel voor de kleine dame, linker schommel is speciaal voor volwassenen want zeg nou zelf, zien schommelen is doen schommelen :+

***members only***
Leuk! Vanwaar dat certificaat en die regeltjes in eigen tuin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:33:
[...]
Jij hebt zeker nog nooit iets als een autostoel voor kinderen gekocht?
“Dit is onze goedkoopste, deze is iets duurder maar biedt meer veiligheid en dit is onze beste met alle veiligheidscertificaten en slaagt voor alle veiligheidstests. Nog iets duurder, maar de veiligheid van uw kind is toch het allerbelangrijkste wat er is en kent geen prijs of wel meneer?”
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
Farmerwood schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:43:
[...]

“Dit is onze goedkoopste, deze is iets duurder maar biedt meer veiligheid en dit is onze beste met alle veiligheidscertificaten en slaagt voor alle veiligheidstests. Nog iets duurder, maar de veiligheid van uw kind is toch het allerbelangrijkste wat er is en kent geen prijs of wel meneer?”
Hahaha, bij een autostoel ging ik ook mee met het verkoop praatje :+

Een schommel zou ik wel zelf in elkaar knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ColeJ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Ow dat certificaat man me gestolen worden maar we hadden een lijstje zoals kwalitatief goeie schommelhaken (piepen is echt Kwaliteit Uitermate Teleurstellend), robinia hout, geschikt tot 350kg (totaal), bussen tussen de palen.

Al snel kwamen we hier op uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Daarom geef ik altijd aan bij de duurste te willen beginnen… daar eindig ik altijd standaard…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Hoe groot is je tuin eigenlijk @Toppe?
Lijkt alles bij elkaar toch een vrij grote schommel die niet bij iedereen zal passen.

Bij ons ligt het gras nu 4 weken, dus ga volgende week ook de schommel regelen. Omdat we nu maar een relatief klein stukje gras hebben draai ik 2 haken in de pergola en daar komt de schommel aan. Zodra de kinderen wat groter zijn kan er mooi een hangstoel oid aan en blijft het nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:16:
Hoe groot is je tuin eigenlijk @Toppe?
Lijkt alles bij elkaar toch een vrij grote schommel die niet bij iedereen zal passen.

Bij ons ligt het gras nu 4 weken, dus ga volgende week ook de schommel regelen. Omdat we nu maar een relatief klein stukje gras hebben draai ik 2 haken in de pergola en daar komt de schommel aan. Zodra de kinderen wat groter zijn kan er mooi een hangstoel oid aan en blijft het nuttig.
160m2. Ons terras is nu net zo groot als de hele tuin van de vorige woning :9

Maten van de schommel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxWTxpVDKGxpmNyOjqJjmwrBuF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yp5xahg4nTz7FF0ZONW2akNF.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ook Rob geïnstalleerd en ik was al bang dat ik de grens draad te dicht op de keer wand had gezet en ja hoor, ding rijdt vrijwel meteen de afgrond in 8)7 gelukkig nog kunnen redden en de grens draad verplaatst

[ Voor 40% gewijzigd door Toppe op 04-05-2022 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Bteq schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De vloer ligt eindelijk! Ik denk ik doe de visgraat(vloer) maar op de tafel haha. De tegels zijn net gedweild, dus ze lijken wat donkerder op de foto. Over 2 weekjes komt de keuken.
Ziet er mooi uit, rustig ook die grote tegels.
Welke tegels /maat is dit? Plinten van hetzelfde materiaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bteq
Mvcb schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:16:
[...]

Ziet er mooi uit, rustig ook die grote tegels.
Welke tegels /maat is dit? Plinten van hetzelfde materiaal?
Dank! Ik wilde ook perse een relatief grote tegel ( ze hebben hem dus in de breedte zo gelegd: 75, 120,120,120, 75). Het betreft de Durstone "Taupe" 120cm x120cm en op de 1e verdieping heb ik hem in 80cm x 80cm liggen. Plinten zijn van hetzelfde materiaal/zelfde tegel 7cm hoog (twijfelde nog over een witte plint in 10cm, maar achteraf pakte dit mooi rustig uit). Gekocht bij Loetino te Schijndel. Op de foto's lijkt de tegel echt donkerder dan in het echt + net gedweild. Zeer tevreden in ieder geval en er valt nog een hoop weg door de keuken en overige meubels en bank die nog komen eind deze maand.

[ Voor 26% gewijzigd door Bteq op 04-05-2022 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
"3-fase perilex aansluiting (keuken) (47)

Het aanpassen van de standaard 2-fase perilex aansluiting t.b.v. de kookplaat in de keuken naar een 3-fase perilex aansluiting. Een 3-fase perilex aansluiting is benodigd voor een kookplaat met een aansluitwaarde vanaf 7,4 kW tot 11kW."

Is bovenstaande optie zinnig als we kiezen voor een 2-fase kookplaat (vier pitten)? Als we hiervoor kiezen, is dit dan puur "future proofing"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:20
Uchiha1911 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:21:
"3-fase perilex aansluiting (keuken) (47)

Het aanpassen van de standaard 2-fase perilex aansluiting t.b.v. de kookplaat in de keuken naar een 3-fase perilex aansluiting. Een 3-fase perilex aansluiting is benodigd voor een kookplaat met een aansluitwaarde vanaf 7,4 kW tot 11kW."

Is bovenstaande optie zinnig als we kiezen voor een 2-fase kookplaat (vier pitten)? Als we hiervoor kiezen, is dit dan puur "future proofing"?
Wat kost het? :9 Zover ik er verstand van heb is dat je een bredere automaat in de meterkast hebt (3 in plaats van 2 slots), meer kabels in de leiding en een ander "stopcontact" in je keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
keeperson schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Wat kost het? :9 Zover ik er verstand van heb is dat je een bredere automaat in de meterkast hebt (3 in plaats van 2 slots), meer kabels in de leiding en een ander "stopcontact" in je keuken.
Het kost € 95. Als we upgraden kunnen we nog wel een 2-fase kookplaat aansluiten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
kepler schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:31:
Weet iemand of er een minimaal waterdebiet bestaat voor nieuwbouw/woningen? Wij hebben sinds de oplevering eigenlijk een laag debiet (5/6 liter minuut in bijna alle kranen, alleen buitenkraan en kraan in de garage doen het goed met 10L/min). Waterleverancier is al langsgeweest en tot en met de meter is het in orde (44L/min bij 1 bar). Onze eigen loodgieter heeft al twee hele krappe bochtjes vervangen (bv 15mm bochtje direct na de watermeter, die pijp is 22...), maar dat heeft niet geholpen.
We hadden dit aangekaart bij de aannemer, maar kon vorig jaar niks vinden. Toevallig kwam de loodgieter vorige week het laatste klusje doen, en die zei dat het echt te laag is voor een nieuwbouw woning.

Dus we willen toch de aannemer er weer naar laten kijken, ergens klopt er iets niet naar ons idee.
Om mezelf even te quoten, de aannemer heeft gelukkig actie ondernomen en de installateur komt binnenkort langs om het op te lossen.

Wel nog 1 extra observatie, die paar seconden dat het debiet wel goed is komt voornamelijk nadat er net veel warm water is gebruikt, bv bij douchen. Gekke is dat het zowel voor koud als warm geldt.
Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen en hopelijk kunnen ze het snel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
Uchiha1911 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:32:
[...]

Het kost € 95. Als we upgraden kunnen we nog wel een 2-fase kookplaat aansluiten, toch?
Je kan een 2-fase kookplaat aansluiten op een 3-fase aansluting aansluiten, je gebruikt simpelweg een van de fasen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Uchiha1911 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:32:
[...]

Zoek even op "fornuisgroep" en "kookgroep" in dit topic.
Als je 4pin aardlekschakelaars krijgt, is een kookgroep prima, dat weet je echter pas (meestal) bij oplevering.

Ik zou voor 95€ een 3fase automaat nemen. Zijn in dit topic al prijzen van 250-300 langsgekomen. Voor 95€ een no-brainer. Dan weet je in ieder geval dat je goed zit qua faseverdeling in de balast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
keeperson schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Je kan een 2 fase kookplaat aansluiten op een drie fase aansluting aansluiten, je gebruikt simpelweg een van de fasen niet.
Jij hebt het over een 4pin aardlekschakelaar, dan is een kookgroep prima.
Er wordt vanuit de bouw echter nog steeds een fornuisgroep achter 2pin ALS geplaatst waardoor je 32A over een 25A aansluiting (kan) trekt(ken).

Uit de openingspost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL1dxkvtevF1cLP7NxomJpvpTS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 05-05-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
Heeft het überhaupt nut om tegenwoordig nog een kookgroep te installeren? Of is het meer dat het traditie was en nu doen we het altijd maar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
Source90 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Jij hebt het over een 4pin aardlekschakelaar, dan is een kookgroep prima.
Er wordt vanuit de bouw echter nog steeds een fornuisgroep achter 2pin ALS geplaatst waardoor je 32A over een 25A aansluiting (kan) trekt(ken).

Uit de openingspost:
[Afbeelding]
Begrijp ik goed dat je met 2-fase mogelijk goed zit en met 3-fase altijd goed zit? Dan upgrade ik liever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
Uchiha1911 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Begrijp ik goed dat je met 2-fase mogelijk goed zit en met 3-fase altijd goed zit? Dan upgrade ik liever.
Dat is wel de ELI-5 samenvatting. :9 IMO wel echt die €95 waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
keeperson schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Heeft het überhaupt nut om tegenwoordig nog een kookgroep te installeren? Of is het meer dat het traditie was en nu doen we het altijd maar zo?
Het heeft zin in huizen met een één fase aansluiting.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basti84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-03 12:57
Bteq schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe lang en breed is je begane vloer? Geen idee om je tafel in het verlengde van de woonkamer te plaatsen? Lijkt nu wel al snel in de weg van de deur te staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Basti84 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Hoe lang en breed is je begane vloer? Geen idee om je tafel in het verlengde van de woonkamer te plaatsen? Lijkt nu wel al snel in de weg van de deur te staan
Zal straks een goede foto maken waarop je ziet dat je er echt nog ruim omheen kan (met stoelen naar achteren ook nog ;) )! Huis is 5,10meter breed en 11meter lang. Wel dank voor het meedenken en we hebben ook idd gekeken om hem in de lengte te zetten [vind ik persoonlijk minder mooi en te dicht op de bank en keuken). Je kunt er echt nog ruim omheen, maar dat zie je niet goed op deze foto's denk ik. Tafel is 240cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjnAOlgf2KpRw0qNmzCwSs8dqdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qV18qHSvqVSnPrZrmPkLL87p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbb5ZDnDCWy4HZqfMCyA_36mtjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVkvRg8uQPBhohOk6YcDO7vk.jpg?f=fotoalbum_large

@Basti84 130 cm ongeveer. Voelt in ieder geval niet krap om langs te lopen.

[ Voor 77% gewijzigd door Bteq op 05-05-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Bteq schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Zal straks een goede foto maken waarop je ziet dat je er echt nog ruim omheen kan (met stoelen naar achteren ook nog ;) )! Huis is 5,10meter breed en 11meter lang. Wel dank voor het meedenken en we hebben ook idd gekeken om hem in de lengte te zetten [vind ik persoonlijk minder mooi en te dicht op de bank en keuken). Je kunt er echt nog ruim omheen, maar dat zie je niet goed op deze foto's denk ik. Tafel is 240cm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Basti84 130 cm ongeveer. Voelt in ieder geval niet krap om langs te lopen.
Welke tegel heb je daar liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Krijgertje1979 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Welke tegel heb je daar liggen?
Durstone Taupe 120x120cm (Loetino schijndel). Boven ligt hij als 80x80. In de winkel zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLBOXuEEIP4uNaw0otHiVsrFi6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLRwwF4ypORQwLFcEaRjPic9.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt wel de grijze he haha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Bteq schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Durstone Taupe 120x120cm (Loetino schijndel). Boven ligt hij als 80x80. In de winkel zo:

[Afbeelding]

Lijkt wel de grijze he haha?
We hebben een soortgelijke smaak, we hebben de Gardenia Orchidae Origini Gris Royal op het oog, maar zijn maar weinig dealers en de legkosten zijn absurd overal, dus zijn beetje verder aan het kijken. Jouw tegel lijkt er wel op. Plaatje doet het niet echt recht toe, in de showroom ziet hij er een stuk lichter uit zoals op jouw foto's.

Ik ken deze zaak zelf niet. Mag ik vragen voor welk bedrag je je vloer hebt laten leggen en wat je ervaringen waren met hun?

Afbeeldingslocatie: https://www.gardenia.it///wp-content/uploads/Origini_Gris-Royal_pannello.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Krijgertje1979 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:11:
[...]

We hebben een soortgelijke smaak, we hebben de Gardenia Orchidae Origini Gris Royal op het oog, maar zijn maar weinig dealers en de legkosten zijn absurd overal, dus zijn beetje verder aan het kijken. Jouw tegel lijkt er wel op. Plaatje doet het niet echt recht toe, in de showroom ziet hij er een stuk lichter uit zoals op jouw foto's.

Ik ken deze zaak zelf niet. Mag ik vragen voor welk bedrag je je vloer hebt laten leggen en wat je ervaringen waren met hun?

[Afbeelding]
Ik stuur je een pm! Foto's doen de tegel idd geen recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
keeperson schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Dat is wel de ELI-5 samenvatting. :9 IMO wel echt die €95 waard.
Dan weet ik voldoende, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leroy1991
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:53
Aangezien ik wat vragen heb en het mij daarvoor eerst netjes wil voorstellen

Members only:

Wat mij brengt bij het volgende:
Hoe hebben jullie als Tweakers de samenwerking met de aannemers ervaren? En dan in het specifiek van Wanrooij.
Ik wil graag mijn buitenkraan verplaatsen, maar dit is onder geen beding mogelijk. Uiteindelijk wel de optie om hem op hoogte te hangen, maar naar de hoek van de woning is niet mogelijk. Daarnaast willen wij een drietal deuren van draairichting veranderen, ook dit is niet mogelijk. Heb dit nu tweemaal aangehaald en telkens het antwoord, 'staat niet in de optielijst, dus doen wij niet'. Deze stugheid roept bij mij veel frustratie op, omdat wij dit achteraf moeten gaan corrigeren. Al zie ik niet hoe ik de buitenkraan ooit netjes kan verplaatsen.

Hebben jullie als tweakers ook nog ervaring met het plaatsen van rolluiken en de voorzieningen hiervoor? Ik dacht zelf om ervoor te zorgen bij elk raam op de eerst volgende verdieping een stopcontact aanwezig is, waar naar toe geboord kan worden. Is dit de beste manier, of zijn er slimmere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skann
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 13:12
Leroy1991 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:24:
Aangezien ik wat vragen heb en het mij daarvoor eerst netjes wil voorstellen

***members only***

Hoe hebben jullie als Tweakers de samenwerking met de aannemers ervaren? En dan in het specifiek van Wanrooij.
Ik wil graag mijn buitenkraan verplaatsen, maar dit is onder geen beding mogelijk. Uiteindelijk wel de optie om hem op hoogte te hangen, maar naar de hoek van de woning is niet mogelijk. Daarnaast willen wij een drietal deuren van draairichting veranderen, ook dit is niet mogelijk. Heb dit nu tweemaal aangehaald en telkens het antwoord, 'staat niet in de optielijst, dus doen wij niet'. Deze stugheid roept bij mij veel frustratie op, omdat wij dit achteraf moeten gaan corrigeren. Al zie ik niet hoe ik de buitenkraan ooit netjes kan verplaatsen.

Hebben jullie als tweakers ook nog ervaring met het plaatsen van rolluiken en de voorzieningen hiervoor? Ik dacht zelf om ervoor te zorgen bij elk raam op de eerst volgende verdieping een stopcontact aanwezig is, waar naar toe geboord kan worden. Is dit de beste manier, of zijn er slimmere manieren?
Geen ervaring met Van Wanrooij, maar wat je beschrijft was hier ook wel. Alles draait om z.s.m. opleveren (huizen standaardiseren) lijkt het, opties buiten de lijst om gewoon onmogelijk.
Aannemer hier was Kelderman Bouw trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:48
@Leroy1991
Hier ook van Wanrooij als ontwikkelaar, maar Muller bouw als bouwer. Communicatie met Muller gaat erg fijn. Hebben dus draairichting van deuren aangepast, zolderraam verplaatst en nog meer niet standaard opties. Was allemaal geen enkel probleem. Heb wel het gevoel dat Muller hier in erg goed mee werkt wat dat betreft.
Maar heb ook wel andere verhalen gelezen over van Wanrooij. Dus al met al erg aannemer afhankelijk lijkt me.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Heeft er iemand ervaring met het kopen van een nul-op-meter nieuwbouw woning? Ik zie op het internet dat je dan 25k extra kan krijgen op je hypotheek. Klopt dit en is het een heel gedoe om dit te krijgen? Ik lees namelijk ook dingen over een bewijsstuk dat weer 11k zou moeten kosten..

2e vraag: waar mag je dit geld aan uitgeven? Bij het verduurzamen van je woning mag het alleen aan panelen, isolatie, etc worden uitgegeven. Maar wat als je huis al nul-op-meter wordt opgeleverd?

[ Voor 26% gewijzigd door Olivertwist278 op 05-05-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwabber_
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-08 20:38
Olivertwist278 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:11:
Heeft er iemand ervaring met het kopen van een nul-op-meter nieuwbouw woning? Ik zie op het internet dat je dan 25k extra kan krijgen op je hypotheek. Klopt dit en is het een heel gedoe om dit te krijgen? Ik lees namelijk ook dingen over een bewijsstuk dat weer 11k zou moeten kosten..

2e vraag: waar mag je dit geld aan uitgeven? Bij het verduurzamen van je woning mag het alleen aan panelen, isolatie, etc worden uitgegeven. Maar wat als je huis al nul-op-meter wordt opgeleverd?
Niet nul-op-meter maar 'energieneutraal' (epc = 0) en daardoor konden wij 15k extra hypotheek krijgen. Was bij ons niks meer dan het aanleveren van de technische omschrijving waar dit in vermeld werd.

Dat extra geld is gewoon op de grote hoop gegooid, staat verder niet gespecificeerd waar het aan uitgegeven moet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Zwabber_ op 05-05-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 23:03
Olivertwist278 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:11:

Wij hadden een groenverklaring nodig. Daarmee konden wij extra lenen en een heel goedkoop stukje hypotheek nemen bij de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
blottle schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:23:
[...]

Wij hadden een groenverklaring nodig. Daarmee konden wij extra lenen en een heel goedkoop stukje hypotheek nemen bij de Rabobank.
Mooi vooruitzicht! Zou ik misschien mogen weten hoeveel jullie extra konden lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
Zwabber_ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:19:
[...]

Niet nul-op-meter maar 'energieneutraal' (epc = 0) en daardoor konden wij 15k extra hypotheek krijgen. Was bij ons niks meer dan het aanleveren van de technische omschrijving waar dit in vermeld werd.

Dat extra geld is gewoon op de grote hoop gegooid, staat verder niet gespecificeerd waar het aan uitgegeven moet worden.
Gelukkig was het niet zo lastig! Kan je zo lekker je huis wat meer aandikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 23:03
Olivertwist278 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:46:
[...]

Mooi vooruitzicht! Zou ik misschien mogen weten hoeveel jullie extra konden lenen?
Volgensmij was het ongeveer 15000 euro maar ik heb het nooit precies kunnen berekenen. Onze adviseur legde het zo uit: je mag normaal een bepaald percentage van je maandelijkse inkomen aan hypotheek uitgeven. Ook een bepaald percentage wordt gereserveerd voor je energiekosten. Bij een 0-op-de-meter heb je geen energiekosten. Dus dan mag de adviseur dat percentage energiekosten optellen bij de hypotheek. Dat komt gemiddeld uit op 15.000 euro extra hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
Leroy1991 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:24:

Ervaringen met aannemers wisselen enorm. Onze huidige aannemer hanteert een ernstig korte optielijst, maar alles is verder wel bespreekbaar. Onze huidige woning is ook van Van Wanrooij, dat was exact zoals jij het omschrijft. Een hele uitgebreide optielijst, maar daar moet je het wel mee doen. Hun concept is dan ook gericht op zoveel mogelijk standaardisatie, waardoor ze enorm snel kunnen bouwen. Onze nieuwe woning duurt juist redelijk lang.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
SquareOne schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:03:
Vloer wordt gelegd *O*

***members only***

Eind van de week zal ik foto’s van resultaat plaatsen aangezien het regelmatig gaat over deze tegel (Atlas Concorde Nid Cashmere)

let niet op de beplanting in de voortuin 😅
Meer plaatjes volgen laten.
Als er mensen zijn die 'staaltjes' willen van de Nid Cashmere stuur me even DM. Er liggen miljoenmiljard snijstukken van klein tot bijna hele tegels (regio Nijmegen / Arnhem). Anders gaan ze in de container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Moet even m’n frustratie kwijt.

Twee weken geleden de monteur van de airco terug gehaald, ding maakte gek sissend geluid. Na een dag bezig te zijn geweest (inclusief het weg branden van behang en plafond) hebben ze hem maar mee genomen omdat de leidingen over de lengte gescheurd waren. Uiteindelijk hebben de afgelopen maandag een nieuwe besteld en gister geplaatst. Inclusief condenspomp. Airco koelt nog steeds niet en de vloer zeiknat omdat ze de condenspomp fout hebben aangesloten.

En ik maar zweten ‘s nachts :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxVJZ0ZLI9A1YXJ2MIQbOJyk-XY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eX2IKKxOjz7f2a9ObtWflGwf.jpg?f=fotoalbum_large
Die transparante slang op de oranje deksel hoort rechts aan die nippel te zitten…

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 06-05-2022 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Afgezien van de problemen ziet het er ook nog eens niet uit zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Takkeding schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:54:
Afgezien van de problemen ziet het er ook nog eens niet uit zo...
Ze zijn onderweg om het op te lossen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:34
Toppe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:00:
Moet even m’n frustratie kwijt.

Twee weken geleden de monteur van de airco terug gehaald, ding maakte gek sissend geluid. Na een dag bezig te zijn geweest (inclusief het weg branden van behang en plafond) hebben ze hem maar mee genomen omdat de leidingen over de lengte gescheurd waren. Uiteindelijk hebben de afgelopen maandag een nieuwe besteld en gister geplaatst. Inclusief condenspomp. Airco koelt nog steeds niet en de vloer zeiknat omdat ze de condenspomp fout hebben aangesloten.

En ik maar zweten ‘s nachts :(

[Afbeelding]
Die transparante slang op de oranje deksel hoort rechts aan die nippel te zitten…
Testen ze niks na het aansluiten? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@Toppe ik had eigenlijk verwacht dat met alle voorbereidingen voor airco die je gedaan hebt een condenspomp niet nodig zou zijn? Toch weer een extra ding dat kapot kan gaan.

Bij mij hebben we vrij makkelijk alles zo aan kunnen leggen dat het niet nodig was terwijl ik eigenlijk alleen voorzien had in elektra voorbereiding en totaal niet nagedacht had over afvoer van condenswater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:11
Update mijn kant nieuwbouwhuis:

- Badkamer uitgekozen!
* Geen badkamermeubel. Kon ook standaard weglaten! Scheelt weer... (Plieger wat ben je duur)
* Geen verwarmde spiegel (Plieger duuuuur)
* Geen kranen (Plieger is duur, wist je dat?)

- Keuken uitgekozen!
Bij twee keukenboeren geweest. Eentje die bij het project zat en bij een ander random keukenboer.

Gekozen voor keukenboer die niet bij het project zat.
Bij allebei twee keer geweest, proberen zoveel mogelijk Appels met Appels te vergelijken (Al is dat niet 100% mogelijk) en onderhandelen... 30 minuten aan het onderhandelen geweest en als we gekozen hadden voor de keukenboer die bij het project zat waren we veel meer kwijt geweest.

Lijkt wel of ze geen korting MOGEN geven? Echt apart. Vrouw baalde wel toen ik vertelde dat we voor iemand anders hadden gekozen.. maja als het een paar duizend euro scheelt.. praten niet over tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:39
mentalozzie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:51:

Lijkt wel of ze geen korting MOGEN geven? Echt apart. Vrouw baalde wel toen ik vertelde dat we voor iemand anders hadden gekozen.. maja als het een paar duizend euro scheelt.. praten niet over tientjes.
Zelf heb ik ook gemerkt dat korting bij keuken en badkamer recentelijk veel moeilijker is dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Update mijn kant nieuwbouwhuis:

Ik heb de interne afrekening tussen projectontwikkelaar / aannemer / keukenboer gezien en daar stond het volgende:

AK *naam aannemer*: 9%
AK *naam projectontwikkelaar*: 10%

Daar kwam dus nog 19% bovenop aan overhead voor de aannemer en projectontwikkelaar... En dan zat er ook nog een installatiebedrijf tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij ons was de keuken en badkamer ook fixed price, echter wel een goeie prijs. Ideaal, ik ben geen (koe-)handelaar en als particulier ben je compleet kansloos tegen iemand die het dagelijks doet en wél over alle informatie beschikt.

Van de keuken kregen we trouwens ook enkel een all-in prijs en de badkamer werd wel gespecificeerd per onderdeel. Uiteindelijk heb ik een veel beter gevoel bij aanschaf van onze keuken en had voor de badkamer geen zin om zaken achteraf te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
* Geen verwarmde spiegel (Plieger duuuuur)
Geen idee of je het al wist: een verwarmingselement voor een spiegel kost maar iets van 30 EUR ofzo. Je kan elke standaard spiegel "condensvrij" maken. Infrarood kan ook een idee zijn. Voor een verwarmde spiegel betaal je gewoonlijk flink veel meer dan het zelf plaatsen van zo'n verwarmingselement achter een spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Even toetsen of ik nu een ontzettende zeiksnor ben. Afschot bij douche was niet goed bij oplevering. Ze hebben de tegel vervangen. Zien jullie wat ik zie?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:48:
@Toppe ik had eigenlijk verwacht dat met alle voorbereidingen voor airco die je gedaan hebt een condenspomp niet nodig zou zijn? Toch weer een extra ding dat kapot kan gaan.

Bij mij hebben we vrij makkelijk alles zo aan kunnen leggen dat het niet nodig was terwijl ik eigenlijk alleen voorzien had in elektra voorbereiding en totaal niet nagedacht had over afvoer van condenswater.
Leidingen zouden uit de muur komen ipv plafond, dus in ontkwam niet aan een condenspomp…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Nu online

skate master

Autodesk Educator Expert

SquareOne schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:34:
Even toetsen of ik nu een ontzettende zeiksnor ben. Afschot bij douche was niet goed bij oplevering. Ze hebben de tegel vervangen. Zien jullie wat ik zie?

***members only***
Hmm..lijkt wel een andere tegel. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jugger naut schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:35:
[...]

Testen ze niks na het aansluiten? 8)7
Druk testen enzo waren prima, alleen te weinig R32 er in gepompt blijkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90

***members only***
Patroon dat totaal niet matcht?

Los daarvan; wat veel naden. Toch totaal onnodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:38

***members only***
Het lijkt wel of het niet glooiend loopt, maar en halverwege een "trapje" in zit. En de veeg in het midden aan de rand? Wat is dat? En wat @Source90 al zegt, het lijkt wel of het van afvalstukjes is gemaakt, zoveel naden ... En is er niet gevoegd bij de lange smalle tegel net onder de afvoer?

[ Voor 16% gewijzigd door Houtenklaas op 06-05-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
@skate master ik heb inderdaad het idee dat er een compleet andere tegel is gebruikt... of in ieder geval niet één uit dezelfde productie batch. De tegel die er nu is ligt heeft enorme (donkere noesten).

@Source90 wat betreft patroon, fair enough... maar lijkt in deze hoek wellicht wat rommelig. Totale patroon is wel oke.

@Houtenklaas ze moeten inderdaad de nieuwe tegels nog voegen. Ze hadden wel twee of drie nieuwe tegels meegenomen en daar stukken uit gezaagd om het passend te maken. Dus geen afval gebruikt. Maar zoals ook bovenaan, heb ik het idee dat ze een ander type tegel of een tegel uit een andere batch hebben gebruikt.

De twee linker tegels zijn de tegels uit orginele batch... die lagen op zolder en hadden ze zo kunnen pakken. Nu zelf nieuwe tegels meegebracht door leverancier, twee zijn er gebruikt in de badkamer. Eentje is er nog over en staat hier rechts op het plaatje
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door SquareOne op 06-05-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:08
SquareOne schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:17:

De twee linker tegels zijn de tegels uit orginele batch... die lagen op zolder en hadden ze zo kunnen pakken. Nu zelf nieuwe tegels meegebracht door leverancier, twee zijn er gebruikt in de badkamer. Eentje is er nog over en staat hier rechts op het plaatje

***members only***
hebben ze geen doos met een opdruk welk type tegel het is? Soms is het ook enorm 'verneukeretieft' bij tegels: wij hebben dezelfde tegels op de vloer als op de wandjes rondom het bad: als je het niet weet denk je echt dat het twee totaal verschillende tegels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:03
@skate master ik heb inderdaad het idee dat er een compleet andere tegel is gebruikt... of in ieder geval niet één uit dezelfde productie batch. De tegel die er nu is ligt heeft enorme (donkere noesten).

@Source90 wat betreft patroon, fair enough... maar lijkt in deze hoek wellicht wat rommelig. Totale patroon is wel oke.

@Houtenklaas ze moeten inderdaad de nieuwe tegels nog voegen. Ze hadden wel twee of drie nieuwe tegels meegenomen en daar stukken uit gezaagd om het passend te maken. Dus geen afval gebruikt. Maar zoals ook bovenaan, heb ik het idee dat ze een ander type tegel of een tegel uit een andere batch hebben gebruikt.

***members only***
Dat is gewoon een compleet andere print op die tegel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Als je voor een houtlook gaat dan is dat alleen maar realistischer, met echt hout is ook geen enkele plank hetzelfde ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet direct opviel, pas toen ik echt ging zoeken. Dus misschien valt het normaal gesproken niet op (alsin mensen die het niet weten).
Ik zie ook elke imperfectie in het huis omdat ik het weet, maar 99 procent van de bezoekers zien daar niks van :D

Maar het is jouw huis dus melden en gewoon laten vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 06-05-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:43:
[...]

hebben ze geen doos met een opdruk welk type tegel het is? Soms is het ook enorm 'verneukeretieft' bij tegels: wij hebben dezelfde tegels op de vloer als op de wandjes rondom het bad: als je het niet weet denk je echt dat het twee totaal verschillende tegels zijn.
Onze badkamerleverancier heeft dit inderdaad ook laten zien en wij hebben bewust ook voor dit effect gekozen voor de natte delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:38

***members only***
Die 45 graden hoeken zouden me elke minuut van de dag irriteren. Dat komt letterlijk nergens terug, alles is recht of haaks. En nu je het zegt, zie ik dat de tegel anders is inderdaad, maar dat valt mij als kleurenblinde wat minder op. Maar die 45 graden hoeken? Daar zou ik niet mee kunnen leven, maar dat zal ook wel met het weglopen van het water te maken hebben. Maar mooi is anders, daar zou ik echt een andere oplossing voor willen, wat dat dan ook mag zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Houtenklaas op 06-05-2022 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Houtenklaas schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:25:
[...]
Maar die 45 graden hoeken? Daar zou ik niet mee kunnen leven, maar dat zal ook wel met het weglopen van het water te maken hebben.
Bij ons "gewoon" in lijn met de tegels en geen enkel probleem wat betreft weglopen van water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbUESO-VwVpZEhW3EQAOwbBW2o0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2K5X4aH2PNDU72WDbX8iyxA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:14
@Source90 waarom ze dan niet met een hele tegel vanaf de achterwand beginnen en daar dan de goot uitzagen snap ik niet :?
Dan zou het patroon/nerf mooi doorlopen op en achter de goot.
Of dat moet dan niet uitkomen met de rest van de vloer, welke we niet op de foto zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Rouske schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:27:
@Source90 waarom ze dan niet met een hele tegel vanaf de achterwand beginnen en daar dan de goot uitzagen snap ik niet :?
Of dat moet dan niet uitkomen met de rest van de vloer, welke we niet op de foto zien.
Afhankelijk van het formaat tegels krijg je natuurlijk ergens die knik die nodig is voor het afschot en je wilt ook niet dat achter de goot een plas blijft staan.
Dat is ook vaak de reden van de driehoekjes omdat ze dan puntgewijs in afschot kunnen richting de goot.

Nu valt het het minste op en ook heeft het met de rest van je vloer en zichtlijnen te maken als je de tegel tenminste door laat lopen op de rest van je vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:14
GeeMoney schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:42:
[...]
Afhankelijk van het formaat tegels krijg je natuurlijk ergens die knik die nodig is voor het afschot en je wilt ook niet dat achter de goot een plas blijft staan.
Dat is ook vaak de reden van de driehoekjes omdat ze dan puntgewijs in afschot kunnen richting de goot.

Nu valt het het minste op en ook heeft het met de rest van je vloer en zichtlijnen te maken als je de tegel tenminste door laat lopen op de rest van je vloer.
Zie dat ik het iets genuanceerder had moeten neerzetten. Ik bedoel natuurlijk niet alleen die goot uitzagen en dan de tegel in zijn geheel plaatsen, links en rechts van de goot.
Want dan heb je inderdaad een afschot probleem.
Mij ging het meer om de 'nerf van het hout', bij @Source90 lijken het wel allemaal rest stukjes rondom de goot ipv 1 geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Wij hebben een goot van muur tot muur, dus de hele breedte van de douche. Dan heb je dus helemaal geen rare hoekjes. Gewoon afschot aan beide zijdes van de goot en tegels die netjes doorlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Rouske schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:27:
Het zijn tegels van 120x30, in de lengte gelegd.
Je zit sowieso aan minimaal 3 tegels bij een 70-90 goot.

Gehele foto stond een stukje terug:
Members only:

[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 07-05-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
Wij zijn van plan om de achterzijde van onze woning op de begane grond (Z-O, openslaande tuindeuren met aan weerszijden zijlichten) zonnewering te plaatsen.

Optielijst voorziet in het volgende:

"Voorziening toekomstige zonwering (op afstandsbediening) (41)

Een bedrade leiding op een permanente voeding naar een gewenste positie voor zonwering buiten. Deze optie is geschikt voor zonwering op een afstandsbediening.
Plaats volgens opgave koper, aan te geven op kopersplattegrond."

Kosten zijn € 170. Is dit voldoende om vervolgens zonwering op een afstandsbediening te laten plaatsen en is dit zinnig om direct vanuit de bouw te laten doen? Zo ja, waar kunnen we rekening houden bij het plaatsen van de bedrade leiding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:13
Uchiha1911 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:42:
Wij zijn van plan om de achterzijde van onze woning op de begane grond (Z-O, openslaande tuindeuren met aan weerszijden zijlichten) zonnewering te plaatsen.

Een bedrade leiding op een permanente voeding naar een gewenste positie voor zonwering buiten. Deze optie is geschikt voor zonwering op een afstandsbediening.

Kosten zijn € 170. Is dit voldoende om vervolgens zonwering op een afstandsbediening te laten plaatsen en is dit zinnig om direct vanuit de bouw te laten doen? Zo ja, waar kunnen we rekening houden bij het plaatsen van de bedrade leiding?
Ik zou dit wel doen. Afstandsbediening maakt niet zoveel omdat elk zonnescherm tegenwoordig een Somfy-motor heeft met draadloze afstandsbediening, maar voeding in de muur voor het zonnescherm is wel erg netjes. Ik had het zelf niet gedaan en heb nu eem kabelgoot achter de gordijnen. Ook geen ramp, maar in relatie tot de kosten van een mooi zonnescherm is €170 peanuts en het is wel echt een stuk netter.

Bij het plaatsen van het zonnescherm moet je er rekening mee houden dat het zonnescherm in de betonplaten met chemisch anker bevestigd moet worden. Ik vermoed dat de aannemer dit echter prima weet en dat ze aan jou vragen aan welke kant je de voeding en afstandsbediening wilt hebben, en niet zozeer de hoogte. Voor de voeding maakt de kant niet uit, dus volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 07-05-2022 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uchiha1911
Inmiddels al een aantal vragen gesteld, ik zal me dus ook even voorstellen!

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Uchiha1911 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:13:
Inmiddels al een aantal vragen gesteld, ik zal me dus ook even voorstellen!

***members only***
Welkom. Tof dat je (ook) voor groen, inheems en bijenvriendelijk gaat. Zal tzt ook mijn ervaringen wat dat betreft delen (y)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eptBixhLWIneGVd5--EG9MM9_o8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ui8i9gipb38FWVYF6Skyyph1.jpg?f=fotoalbum_large

Hier vandaag weer de schoolslag geoefend in de kruipruimte 🏊

Twee mantelbuizen (40mm en 60mm) liggen eindelijk. Maandag beginnen ze met de werkzaamheden voor het onderheid terras.

Ik zag trouwens dat de waterleiding vanuit de bouw (kraan op achtergevel) met een flexibele zwarte slang is. Dit is geen drinkwater-toegestane buis volgens mij?? Kan ik dit ergens terug vinden?
Zou wel jammer zijn, wilde deze verleggen voor de buitenkeuken. Schiet niet op als het niet drinkwater-veilig is.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 08-05-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Uchiha1911 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:42:

Ik weet niet of je onder BENG valt? Anders even naar de TOjuli kijken ;) anders wordt er mischien iets verkocht wat ze misschien al moeten voorbereiden?

Onze woning (EPC, geen BENG) heeft op de zuidzijde bijvoorbeeld al voorbereidingen voor zonwering, een loze leiding in elk kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
Sinny schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:34:
[...]

Ik weet niet of je onder BENG valt? Anders even naar de TOjuli kijken ;) anders wordt er mischien iets verkocht wat ze misschien al moeten voorbereiden?

Onze woning (EPC, geen BENG) heeft op de zuidzijde bijvoorbeeld al voorbereidingen voor zonwering, een loze leiding in elk kozijn.
We hebben de koop-/aanneemovereenkomst getekend vóór 1 januari 2022. Is de TOjuli dan van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Uchiha1911 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:42:
[...]

We hebben de koop-/aanneemovereenkomst getekend vóór 1 januari 2022. Is de TOjuli dan van toepassing?
Ligt eraan wanneer de vergunning is verleend, dat is de peildatum. Ik kan mij vaag ergens herinneren dat de voorbereidingen er met de BENG moeten zijn, deze optie zou dan alleen betekenen dat er al een draad doorheen trekken die aangesloten wordt ergens in je meterkast. Maar pin mij ee niet op vast, misschien dat iemand anders hier mijn verhaal kan bevestigen danwel ontkrachten.
Pagina: 1 ... 116 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.