Dank voor de snelle input.
Even kijken of ik je snap. Ja, er is overwaarde. Bij verkoop kan ik die inzetten om de hypotheek van nieuwe woning te verlagen (bijleenregeling). Dat heb ik inderdaad buiten beschouwing gelaten. Wanneer ik de oude woning aanhoud voor verhuur, dan kan kan ik ik niets met die overwaarde, behalve dan dat ik een lager bedrag hoef te financieren. Ik zie niet helemaal hoe ik dat aspect bij het rendement op eigen vermogen moet betrekken? Ik betrek het rendement alleen op het vermogen dat ik cash in zou leggen (omdat ik dat kan vergelijken met rendement wanneer ik dat niet zou inleggen en in ETF's houd.)
De woning is amper 20 jaar oud. Energielabel A. Installaties up-to-date. Keuken en badkamer kunnen tegen minimaal onderhoud nog vrij lang mee. Technisch helemaal in orde. Voor groter langetermijnonderhoud zou ik wellicht iets meer kunnen/moeten reserveren.
Qua woningstijging zou ik op de lange termijn inflatie kunnen aanhouden als richtlijn en zien hoe dat uitpakt qua hefboom. Blijkbaar is dat toch een significante component voor een acceptabel rendement. Wel een onzekere factor, maar historisch gezien geen gekke aanname.
Qua huur. Tsja, dat is ongeveer marktconform en wat buren ervoor krijgen. Misschien dat het nog ietsjes hoger zou kunnen, maar niet veel. Dat maakt het al een wat lastiger startpositie.
Er wordt hier wel eens terecht gevraagd: "Zou je het aankopen wanneer je het nu niet in je bezit zou hebben?" Antwoord zou zijn: nee. Maar ik zou nu wel een voordeel hebben van geen 10% overdrachtsbelasting.
Dat lijkt inderdaad een beetje mijn eerste inschatting inderdaad. Misschien nog eens terug naar de tekentafel en jullie input verwerken. Maar overduidelijk "makkelijk rendement" lijkt het niet te zijn.
[
Voor 9% gewijzigd door
Phony op 06-04-2023 14:07
]