Acties:
  • +1 Henk 'm!
Playa del C. schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:54:
[...]
Elektriciteit is dan wel op basis van 100% salderen, dus daar zou dan een thuisaccu voor moeten komen nog.
Dat verlengt je autonomie iets, maar gedurende een aantal weken/maanden kom je toch te kort die je niet met enigszins realistisch accus kunt overbruggen (tenzij je een gigantische PV installatie kunt plaatsen).
Dus je bent gedurende een bepaalde tijd toch afhankelijk wat regelgeving en prijzen gaan doen
(Afgezien daarvan, uiteraard goed wat je hebt gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:37
rube schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:37:
[...]

Dat verlengt je autonomie iets, maar gedurende een aantal weken/maanden kom je toch te kort die je niet met enigszins realistisch accus kunt overbruggen (tenzij je een gigantische PV installatie kunt plaatsen).
Dus je bent gedurende een bepaalde tijd toch afhankelijk wat regelgeving en prijzen gaan doen
(Afgezien daarvan, uiteraard goed wat je hebt gedaan).
Precies.. het is nu economisch rendabel doordat je mag salderen. Op het moment dat dat niet meer mag ziet het plaatje er heel anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Playa del C. schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:54:
[...]

Ik verwacht dit niet. De prijs is nu juist hoog en dalend. Nieuwe technieken maken energie goedkoper en toegankelijker. Er komen wellicht weer meer kernreactoren bij in de toekomst.

Maar de grootste factor is eigen opwekking. Dat gaat niet iedereen doen misschien, maar met eigen opwek kun je energieneutraal zijn én daarmee jezelf loskoppelen van de prijzen op de markt. De apparatuur kost dan wel iets natuurlijk.

Ik ben sinds 2018 energieneutraal, met een investering van 10.000 euro (in een label A woning). Ik betaal de laatste jaren een paar tientjes per maand aan energie voor de netbeheerkosten, belastingen en onderhoud en dat is onafhankelijk van de energieprijzen. Kan nog 20+ jaar met de investering verder.

(Energie zelf is in principe gratis (voor mensen die veel zelf opwekken). In de zomer heb ik teveel energie in de zonneboiler, waarmee ik wekelijks gratis een stomend buitenbadje vul om daarna gratis te douchen.
Elektriciteit is dan wel op basis van 100% salderen, dus daar zou dan een thuisaccu voor moeten komen nog. We fietsen beiden naar het werk, dus onze auto staat altijd op de oprit. Ik denk dat ik dus mogelijk een elektrische auto kan gebruiken als thuisaccu.)
Je thuisaccu gaat nooit salderen vervangen. Het kan er probleemloos voor zorgen dat jij de nacht door komt met je zonnestroom, en ook nog wel twee dagen met belabberd weer. Het zorgt ervoor als jij gaat koken dat niet uit het net hoeft te komen, maar dat die piek aan verbruik uit je accu komt.

Maar het gaat er niet voor zorgen dat jij de winter doorkomt. Of je moet echt gigantische accu's hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.van.M schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:50:
[...]
Precies.. het is nu economisch rendabel doordat je mag salderen. Op het moment dat dat niet meer mag ziet het plaatje er heel anders uit.
Het kan nog steeds economisch rendabel zijn, maar je bent niet volledig autonoom. Energieprijzen zijn en blijven dan nog steeds relevant, afhankelijk van de toekomstige regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:16
Tommie12 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:15:
[...]

Heel veel invloed van rentevoeten natuurlijk.
Maar ik verwacht eigenlijk dat het vooral huizen die zeer slecht zijn op energiegebied, oud en bijna niet renoveerbaar wat sneller gaan zakken. Zoals ook vermed hierboven, op een moment is een huis ‘op’, en kan het beter gesloopt worden.
Huizen hoeven helemaal niet 'op' te raken. Anders zou je in Amsterdam nergens meer eeuwenoude grachtenpanden aantreffen. Maar je zult ze uiteraard wel moeten onderhouden en bij de tijd moeten houden.

Ik ben het er wel mee eens dat woningen die slecht zijn op energiegebied waarschijnlijk minder waard zullen zijn dan woningen die beter zijn op energiegebied. Tegelijk kan hier ook de wet van de remmende voorsprong spelen. Hoe goed is over 30 jaar een woning nog die nu goed is op energiegebied? Op dit moment is een woning van 30 jaar oud niet echt goed op energiegebied. Toch was die 30 jaar geleden waarschijnlijk wel heel modern en voor die tijd juist wel goed. Een woning die nu goed op energiegebied is, zal over 30 jaar waarschijnlijk ook te maken hebben met verouderde technologie. Is het dan beter als je een duurder huis hebt gekocht dat op moment van aanschaf goed was op energiegebied of is het beter om een goedkoper huis te kopen, en dat over 10-20 jaar naar de standaarden van dan te brengen?

(Overigens denk ik dat op termijn energie niet echt het issue zal zijn, als de kosten en efficiëntie van duurzame energieopwekking steeds verder verbetert en het aandeel duurzame energieopwekking blijft groeien. Maar het zal wel even een mentale omslag in het denken vergen als het minder gaat om kosten per "verbruikte grondstof", maar eerder in kosten voor de bouw van een 'producent' die vervolgens jarenlang tegen relatief lage periodieke kosten blijft produceren.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:06
Jazeker, snap ik. Ik ben twee maanden netto verbruiker. Ik zie nog wel meer oplossingen in de toekomst daarvoor, maar die zijn niet rendabel op dit moment. Punt is meer dat energie in de toekomst niet veel hoeft te kosten. Zeker voor FO-denkwijze is het denk ik de logische stap om de nodige energie zoveel mogelijk zelf op te wekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 22:15
Er zal niet één prijs zijn voor energie, de prijs zal veel meer schommelen omdat groene energie minder gestuurd kan worden.
In de winter zullen we dik betalen, en in de zomer zal de airco zowat gratis draaien.

Of het gemiddelde gewogen op een jaar zal zakken durf ik te betwijfelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:00:
[...]

Je thuisaccu gaat nooit salderen vervangen. Het kan er probleemloos voor zorgen dat jij de nacht door komt met je zonnestroom, en ook nog wel twee dagen met belabberd weer. Het zorgt ervoor als jij gaat koken dat niet uit het net hoeft te komen, maar dat die piek aan verbruik uit je accu komt.

Maar het gaat er niet voor zorgen dat jij de winter doorkomt. Of je moet echt gigantische accu's hebben.
Momenteel ben ik aan het oriënteren om meer dan 15 kW aan PV op het dak te leggen. Zoveel is helaas niet perfect op het zuiden en daarmee is de verwachte opbrengst in de winter dalen tot ongeveer 300-400 kWh per maand. In principe zou je daar prima een goed geïsoleerde woning warm mee kunnen houden ergo de winter doorkomen.

De nutsvoorziening blijft wel noodzakelijk om in de zomer 1500 kWh per maand terug te leveren. Ook in de zomer gaat de accu een enorme rol spelen omdat de energieprijzen op zonnige dagen weinig waard is, de accu kan dan de stroom op bewolkte dagen terugleveren. Ik wacht zelf alleen met de accu nog even af tot prijzen verder dalen. De productie begint nu aardig op gang te komen en laat de wet van Wright even zijn werk verder doen. Zelf ben ik dan met name geïnteresseerd in Natrium-Ion zoutwater accu maar weet niet of ik of mijn business case daarop kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Het is ook interessant om leningen te verstrekken aan bedrijven/startups of particulieren tegen een rente van bv. 5-7%.
Dit is natuurlijk wel risicovoller maar als je een woning als onderpand (2e recht van hypotheek) kunt krijgen (en dit noteriaal vast legt) wel te overzien.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn22222 op 07-04-2023 14:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:54
martijn22222 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:42:
Het is ook interessant om leningen te verstrekken aan bedrijven/startups of particulieren tegen een rente van bv. 5-7%.
Dit is natuurlijk wel risicovoller maar als je een woning als onderpand (2e recht van hypotheek) kunt krijgen (en dit noteriaal vast legt) wel te overzien.
Je kunt nu je geld al vastzetten in een deposito tegen 3,3%, daar betaal je amper vermogensrendementsheffing over en valt ook nog eens onder het depositogarantiestelsel. Als ik voor 5% aan een bedrijf ga uitlenen is het een vordering en moet ik netto ongeveer 2% vermogensbelasting betalen. Per saldo zit ik dan ook op 3% maar dan zonder depositogarantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
martijn22222 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:42:
Je zal niet snel een huis als onderpand krijgen…. Dus, het is enorm risicovol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 09:28
Deveon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:12:
[...]

Momenteel ben ik aan het oriënteren om meer dan 15 kW aan PV op het dak te leggen. Zoveel is helaas niet perfect op het zuiden en daarmee is de verwachte opbrengst in de winter dalen tot ongeveer 300-400 kWh per maand. In principe zou je daar prima een goed geïsoleerde woning warm mee kunnen houden ergo de winter doorkomen.

De nutsvoorziening blijft wel noodzakelijk om in de zomer 1500 kWh per maand terug te leveren. Ook in de zomer gaat de accu een enorme rol spelen omdat de energieprijzen op zonnige dagen weinig waard is, de accu kan dan de stroom op bewolkte dagen terugleveren. Ik wacht zelf alleen met de accu nog even af tot prijzen verder dalen. De productie begint nu aardig op gang te komen en laat de wet van Wright even zijn werk verder doen. Zelf ben ik dan met name geïnteresseerd in Natrium-Ion zoutwater accu maar weet niet of ik of mijn business case daarop kan wachten.
Klein vraagje gevalletje hoe zit het ook weer, mag je als Piet particulier niet max 10 kW leggen? Ooit iets van gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Remco d schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:59:
[...]

Klein vraagje gevalletje hoe zit het ook weer, mag je als Piet particulier niet max 10 kW leggen? Ooit iets van gehoord
In België mag je max 10kW aan omvormervermogen hebben.
Je mag daar 15kW aan panelen aan hangen (als die omvormers dat aan kunnen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:19
Deveon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:12:
[...]

Ik neem aan dat je al 3 fase hebt? Anders wordt het lastig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:23
Crasheeee schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:08:
Op basis van wat verwacht je hoge energieprijzen?
De energiebelasting per kwh zit nu rond de 15 cent. Mijn vorige contract van greenchoiche, eind 2021 was 17 cent per kwh, 3 jaar vast, totaalprijs!
Dus die hoge energieprijzen zijn er al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 19:41
ybos schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:09:
[...]

De energiebelasting per kwh zit nu rond de 15 cent. Mijn vorige contract van greenchoiche, eind 2021 was 17 cent per kwh, 3 jaar vast, totaalprijs!
Dus die hoge energieprijzen zijn er al.
Sorry, maar wat is dat voor redenering?

Dat zegt toch helemaal niks over de toekomst en/of aankomende winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:39
Tommie12 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:00:
[...]

In België mag je max 10kW aan omvormervermogen hebben.
Je mag daar 15kW aan panelen aan hangen (als die omvormers dat aan kunnen natuurlijk).
Tegenwoordig mag je tot 30kVA omvormervermogen gaan, mits toestemming van Fluvius na een netstudie die het max vermogen dat je mag plaatsen opgeeft.

Iedere bakker, slager,... is nu volle bak panelen aan het leggen :) Omvormer van pakweg 20kVA en een 60-tal paneeltjes. Mooi complementair met hun koelinstallaties.

Aan de andere kant is de netbeheerder nu al aan het pleiten om het mogelijk te maken dat pv-installaties in de zomermaanden de stroom dat ze op het net zetten zullen moeten beperken.

Dus diegene die in de zomermaanden weinig verbruik hebben (wegens mooi weer, op vakantie) zullen even moeten nadenken over hoe ze dat zullen oplossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sissors schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:00:
[...]

Maar de ontwikkelingen op het gebed van de bouw zijn zodanig dat er steeds minder energie voor verwarming nodig is. En dat er eerder energie nodig is voor koeling. Er worden nu al woningen gebouwd waarbij verwarming nauwelijks nodig is. Dus het lijkt me niet onrealistisch dat over 30 jaar de energie ook voornamelijk gebruikt wordt voor andere zaken, zoals dat koken (of mobiliteit). En voor koeling, als die permanente warmte van de 37 graden kachels moet worden afgevoerd.

De achterliggende technologieën etc zijn meer voor andere topics, maar voor dit topic vind ik het wel een belangrijk gegeven dat dit op termijn er steeds meer toe zal leiden dat het verbruik en de opwekking meer gelijk op kunnen gaan. En de pieken en dalen in de kosten minder extreem kunnen worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColeJ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:38:
[...]

Je kunt nu je geld al vastzetten in een deposito tegen 3,3%, daar betaal je amper vermogensrendementsheffing over en valt ook nog eens onder het depositogarantiestelsel. Als ik voor 5% aan een bedrijf ga uitlenen is het een vordering en moet ik netto ongeveer 2% vermogensbelasting betalen. Per saldo zit ik dan ook op 3% maar dan zonder depositogarantiestelsel.
Nu nog wel. Het is de vraag hoe straks de verschillende investeringscategorieën belast gaan worden. Dat gaat bij sparen en zulke andere funding waarschijnlijk meer naar elkaar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:57:
[...]
Je zal niet snel een huis als onderpand krijgen…. Dus, het is enorm risicovol!
Tenzij het voor de lener een vastgoed investering betreft. Ik heb een paar leningen gedaan en nog een paar lopen, alleen meet 1ste (geen 2de) hypotheekrecht.
Maar zoals hierboven al terecht opgemerkt door @ColeJ met depositos die nu al 3.3% zijn, heb je met box 3 belasting imo al wel snel 7+% nodig om te compenseren voor belasting en risico/gedoe bij een hypothecaire lening tov deposito.
Die zijn er wel, maar niet zo heel veel meer.
Belasting in de toekomst @Rubbergrover1 is inderdaad afwachten. Zal wel wat omhoog gaan maar zal wel verschil blijven tussen lening en deposito

[ Voor 11% gewijzigd door rube op 08-04-2023 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:22
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 06:41:
[...]

Maar de ontwikkelingen op het gebed van de bouw zijn zodanig dat er steeds minder energie voor verwarming nodig is. En dat er eerder energie nodig is voor koeling. Er worden nu al woningen gebouwd waarbij verwarming nauwelijks nodig is. Dus het lijkt me niet onrealistisch dat over 30 jaar de energie ook voornamelijk gebruikt wordt voor andere zaken, zoals dat koken (of mobiliteit). En voor koeling, als die permanente warmte van de 37 graden kachels moet worden afgevoerd.

De achterliggende technologieën etc zijn meer voor andere topics, maar voor dit topic vind ik het wel een belangrijk gegeven dat dit op termijn er steeds meer toe zal leiden dat het verbruik en de opwekking meer gelijk op kunnen gaan. En de pieken en dalen in de kosten minder extreem kunnen worden
Hoewel we minder komen te verwarmen zit er natuurlijk wel een stijging in verbruik van aantal kWh. Je zou dan een aanzienlijke accu capaciteit nodig hebben om dit op te vangen.

Met een grove schatting zou ik vermoed ik zo'n 150 tesla power walls moeten ophangen om de wintermaanden te kunnen overbruggen. Ik denk niet dat we dit 'ooit' gaan ondervangen. D.w.z. in ieder geval niet tijdens ons leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:14:
[...]

Hoewel we minder komen te verwarmen zit er natuurlijk wel een stijging in verbruik van aantal kWh. Je zou dan een aanzienlijke accu capaciteit nodig hebben om dit op te vangen.

Met een grove schatting zou ik vermoed ik zo'n 150 tesla power walls moeten ophangen om de wintermaanden te kunnen overbruggen. Ik denk niet dat we dit 'ooit' gaan ondervangen. D.w.z. in ieder geval niet tijdens ons leven.
Het gaat mij er meer om dat de verdeling van verbruik over winter en zomer in de toekomst kan/zal omslaan. En daarmee meer in lijn komt met hoe je kunt opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb de indruk dat de consumptie van elektriciteit nog teveel vergeleken wordt met die van fossiele brandstoffen.

Maar eigenlijk klopt dat niet.

Elektriciteit komt niet ergens uit een batterij die leegloopt zoals een benzinetank.

Elektriciteit wordt geproduceerd in functie van de te verwachten consumptie op het moment zelf. Altijd, op ieder moment van de dag moet productie en consumptie in evenwicht zijn.

Ja, er zullen batterijen nodig zijn om de boel in evenwicht te houden. (in tegenstelling tot een benzinetank werkt een elektrische batterij in de twee richtingen, groot voordeel!)

Maar er zijn nog wel wat andere zaken die ook als ’batterij’ kunnen functioneren.

Het is een combinatie van oplossingen die er voor zal zorgen dat, we volgens mij, redelijk gemakkelijk richting een all-electric uit grotendeels zon/wind samenleving zullen evolueren.

- auto’s zullen hun laadsnelheid aanpassen functie van het aanbod zon/wind.
- warmtepompen idem, warmte kan opgeslagen worden in de massa van gebouwen en boilers.
- productielijnen van bedrijven zullen zich dynamisch kunnen aanpassen.
- koelinstallaties zullen extra koelen bij goedkope stroom, even wachten bij pieken.
-...

Er dient ook opgemerkt te worden dat het afbouwen van gebruik van fossiele brandstoffen ook zal zorgen voor een enorme energiebesparing omdat een enorme productieketen grotendeels wegvalt.

Wat mij betreft is de strijd eigenlijk al gestreden. We weten wat we moeten doen en hoe we het moeten doen. Binnen 10 jaar is dit probleem eigenlijk volledig van de baan en kunnen we ons volop richten op het volgende: het volledig circulair maken van het gebruik van grondstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:23
Crasheeee schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:28:
[...]

Sorry, maar wat is dat voor redenering?

Dat zegt toch helemaal niks over de toekomst en/of aankomende winter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzago0bX5CbboZ-iAXZTtsvOQ6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gIiCih9Hr3g2dfVVkp4rNiQA.png?f=user_large

:P ;)

Maar ik ben bang (niet echt ergens op gebaseerd) dat de prijzen flink de hoogte in zijn gepompt, gas bijvoorbeeld bijna 4 euro de kuub, dat zakt dan rustig terug tot bijvoorbeeld 1,20 per kuub en dan denkt men als snel dat gas weer goedkoop is.

Daarnaast, als de energiebelasting per kwh nu al praktisch net zo hoog is als voorheen de totale prijs van een kwh, hoe kan de energie dan ooit nog goedkoop worden :? Belasting die daalt, zie ik niet gebeuren, eerder dat die stijgt.

Daarnaast hebben we dit jaar een prijsplafond van bijvoorbeeld 1,45 euro voor een kuub gas. Dit zal niet in het leven geroepen worden wanneer de verwachting is dat de prijs lager of rond die prijs zal stabiliseren. We wachten af :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:37
Wozmro schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:34:
Ik heb de indruk dat de consumptie van elektriciteit nog teveel vergeleken wordt met die van fossiele brandstoffen.

Maar eigenlijk klopt dat niet.

Elektriciteit komt niet ergens uit een batterij die leegloopt zoals een benzinetank.

Elektriciteit wordt geproduceerd in functie van de te verwachten consumptie op het moment zelf. Altijd, op ieder moment van de dag moet productie en consumptie in evenwicht zijn.

Ja, er zullen batterijen nodig zijn om de boel in evenwicht te houden. (in tegenstelling tot een benzinetank werkt een elektrische batterij in de twee richtingen, groot voordeel!)

Maar er zijn nog wel wat andere zaken die ook als ’batterij’ kunnen functioneren.

Het is een combinatie van oplossingen die er voor zal zorgen dat, we volgens mij, redelijk gemakkelijk richting een all-electric uit grotendeels zon/wind samenleving zullen evolueren.

- auto’s zullen hun laadsnelheid aanpassen functie van het aanbod zon/wind.
- warmtepompen idem, warmte kan opgeslagen worden in de massa van gebouwen en boilers.
- productielijnen van bedrijven zullen zich dynamisch kunnen aanpassen.
- koelinstallaties zullen extra koelen bij goedkope stroom, even wachten bij pieken.
-...

Er dient ook opgemerkt te worden dat het afbouwen van gebruik van fossiele brandstoffen ook zal zorgen voor een enorme energiebesparing omdat een enorme productieketen grotendeels wegvalt.

Wat mij betreft is de strijd eigenlijk al gestreden. We weten wat we moeten doen en hoe we het moeten doen. Binnen 10 jaar is dit probleem eigenlijk volledig van de baan en kunnen we ons volop richten op het volgende: het volledig circulair maken van het gebruik van grondstoffen.
Tja, een grondwaterpomp is leuk. In de zomer verbruik je extra energie om warm water de grond in te sturen

In de winter verbruik je dan toch nog duizenden kwh's om die warmte weer omhoog te krijgen...

Uiteindelijk zal je over een jaar of 20 waarschijnlijk (los van inflatie) hetzelfde voor je stroomverbruik betalen als nu je stroom + gas. De electriciteit prijzen en/of belastingen zullen vast mee stijgen met de gas afname.

Je zou eigenlijk de stroom van de zomer moeten kunnen opslaan, maar daar zijn helaas nog geen financieel aantrekkelijke oplossingen voor ook al zie jij wel allerlei mogelijkheden.

Isoleren en overal maximaal 19 graden stoken zou ook al en behoorlijke besparing teweeg brengen. En bewuster zijn: welke temperatuur moet het wanneer in de supermarkt zijn? Of op kantoor? Moeten we hier echt kassen gaan verwarmen of die productie naar het buitenland verplaatsen? Wat is energie gezien het verstandigst, aangezien transport ook weer energie kost

[ Voor 3% gewijzigd door President op 08-04-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ybos schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:13:
[...]
Daarnaast hebben we dit jaar een prijsplafond van bijvoorbeeld 1,45 euro voor een kuub gas. Dit zal niet in het leven geroepen worden wanneer de verwachting is dat de prijs lager of rond die prijs zal stabiliseren. We wachten af :Y
Die 1,45 was gebaseerd op wat men nog enigszins betaalbaar achtte.
Die bepaling had geen relatie tot de verwachte toekomstige prijs van het gas.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:33:
[...]

Het gaat mij er meer om dat de verdeling van verbruik over winter en zomer in de toekomst kan/zal omslaan. En daarmee meer in lijn komt met hoe je kunt opwekken.
Ik denk dat dit toch redelijk afhankelijk is van de manier waarop iemand leeft. Mijn stroomverbruik kent geen seizoensgebonden variatie. Dit is volledig stabiel. Ik gebruik geen kachel, maar ook geen airco.
President schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:23:
Je zou eigenlijk de stroom van de zomer moeten kunnen opslaan, maar daar zijn helaas nog geen financieel aantrekkelijke oplossingen voor ook al zie jij wel allerlei mogelijkheden.
Persoonlijk denk ik dat je veel beter kunt inzetten op duurzame energie op grotere schaal, en vervolgens dit als landen onderling gewoon blijven uitwisselen/inkopen. Het is natuurlijk zonde om gigantische hoeveelheden energie op te willen slaan op het noordelijk halfrond voor de winter, terwijl het toch nog altijd in de andere helft van de wereld zomer is en er overproductie is.

Daarnaast is overigens ook voor hier de belemmering van productie in de winter natuurlijk maar een tijdelijk probleem. Zelfs in de winter is hier natuurlijk nog altijd gewoon bijzonder veel energie dat ons land bereikt. Maar slechts een zeer kleine fractie zijn we momenteel in staat om te converteren naar bruikbare energie. Betere efficiëntie als ook een toename in mogelijke oppervlakten via waar zonne-energie geconverteerd kan worden naar bruikbare energie, zoals ontwikkeling van zonnepanelen binnen ramen, helpt om op een gegeven moment de opwekking op een dusdanig niveau te krijgen dat het een kwestie van tijd is voor hetgeen je binnen een enkele woning potentieel op kunt wekken, te alle tijden meer is dan hetgeen dat je realistisch genomen zult gaan verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:53:

[...]

Persoonlijk denk ik dat je veel beter kunt inzetten op duurzame energie op grotere schaal, en vervolgens dit als landen onderling gewoon blijven uitwisselen/inkopen. Het is natuurlijk zonde om gigantische hoeveelheden energie op te willen slaan op het noordelijk halfrond voor de winter, terwijl het toch nog altijd in de andere helft van de wereld zomer is en er overproductie is.
En dan zijn we compleet afhankelijk in de winter voor energie van dictators op zuidelijk halfrond. Overigens dat stukje qua onafhankelijkheid is ook enige wat de energie discussie met FO te maken heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Sissors schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:12:
[...]

En dan zijn we compleet afhankelijk in de winter voor energie van dictators op zuidelijk halfrond. Overigens dat stukje qua onafhankelijkheid is ook enige wat de energie discussie met FO te maken heeft ;)
Dat sentiment snap ik. Maar vanuit oogpunt van duurzaamheid en efficiëntie slaat het natuurlijk helemaal nergens op.

Het is evenzeer onzinnig om een 5.000 kWh accu in de tuin te begraven als dat het onzinnig is om in diezelfde tuin een paar koeien neer te zetten, groente te gaan zitten verbouwen en een water zuiveringsinstallatie te plaatsen uit oogpunt van onafhankelijkheid.

En als maatschappij in bredere zin los je die afhankelijkheid van andere landen op termijn ook gewoon op door te blijven investeren in de ontwikkeling van de techniek. Het verhogen van efficiëntie, rendement en bruikbaar oppervlak om zonne-energie te winnen is waarop ingezet moet worden. De vraag, c.q. gemiddeld stroomgebruik, groeit tenslotte al jaren.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 09:28
Mwa dan is de vraag waar wil je als samenleving heen. We zijn wat mij betreft allang het punt voorbij qua optimum wat betreft schaalvergroting en specialisatie. Waar haal je als mens nog het stukje zingeving vandaan? Voorbeeld: 30 jaar geleden bouwde een metselaar een huis. Hij was erbij met uitzetten, graven, beton storten tot en met dat het dak erop zat. Nu mag de metselaar komen als de profielen staan en 1000 stenen per dag metselen. Ergens is de lol in dat werk verdwenen. Zo in veel beroepen. Specialisatie zal economisch wel beter zijn maar wordt het leven er nu leuker van? Vroeger runde men een huishouden, deed de tuin zelf inclusief moestuin, praktisch al het onderhoud, ook aan de auto. Men haalde daar trots uit, dat zelf doen is zeker wel een stukje onafhankelijkheid. Sterker nog ik denk dat wat nu iedereen hier wil: FO worden één op één inwisselbaar is met de zelfredzaamheid en onafhankelijkheid van vroeger.

Techniek is leuk maar vaak niet de oplossing. Zeker niet qua duurzaamheid. Ik ben het met je eens dat een giga accu niet de oplossing is. Heet water in de winter blijft toch lastig. De beste oplossing: wat minder gebruiken. Kleinere ruimtes verwarmen en een spaarkop op de douche. Want eerst een dikke 30cm regendouche kopen en dan proberen het water duurzaam te verwarmen met een warmtepomp is natuurlijk belachelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:41
Remco d schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:15:
Mwa dan is de vraag waar wil je als samenleving heen. We zijn wat mij betreft allang het punt voorbij qua optimum wat betreft schaalvergroting en specialisatie. Waar haal je als mens nog het stukje zingeving vandaan? Voorbeeld: 30 jaar geleden bouwde een metselaar een huis. Hij was erbij met uitzetten, graven, beton storten tot en met dat het dak erop zat. Nu mag de metselaar komen als de profielen staan en 1000 stenen per dag metselen. Ergens is de lol in dat werk verdwenen. Zo in veel beroepen. Specialisatie zal economisch wel beter zijn maar wordt het leven er nu leuker van? Vroeger runde men een huishouden, deed de tuin zelf inclusief moestuin, praktisch al het onderhoud, ook aan de auto. Men haalde daar trots uit, dat zelf doen is zeker wel een stukje onafhankelijkheid. Sterker nog ik denk dat wat nu iedereen hier wil: FO worden één op één inwisselbaar is met de zelfredzaamheid en onafhankelijkheid van vroeger.
Daar zit volgens mij een hoop romantisering bij. Voor die onafhankelijke, trotse metselaar die een heel huis bij elkaar mocht metselen (wat volgens mij niet zo gek vaak gebeurde...) had je ook de stenenbakkers, de fabrieksarbeiders, de katoenplukkers, de leerlooiers, en talloze andere beroepen waar de trots eruit halen toch meer een opgave is. Zelfs een treetje hoger op de ladder is lol in je beroep maar net wat je ervan weet te maken -- natuurlijk heeft het een relatie met hoeveel autonomie je hebt en hoeveel afwisseling erin zit, maar dat is altijd zo geweest. Specialisatie betekent niet perse minder zingeving -- het kan gewoon een verschuiving zijn van waar je die zin uit haalt.

Ik kan het boek "Working" van Studs Terkel aanraden, waarin hij allerlei mensen uit alle maatschappelijke lagen interviewt over hun werk, van de vuilnisman en de taxichauffeur tot aan de beursspeculant en de directeur. Alweer bijna 50 jaar oud, maar in zekere zin tijdloos, ook al zijn sommige beroepen helemaal verdwenen. Wat opvalt is dat het heel erg verschilt waar mensen nu precies hun voldoening uit halen en wat ze van hun baan denken, maar ook dat het gros van de mensen juist wel voldoening uit hun werkzaamheden weten te halen, ook als het een baan is waar je als je de keus had eigenlijk niet warm voor zou lopen. Natuurlijk zijn er ook mensen die ontevreden zijn met wat ze doen en die dromen van iets heel anders, maar dat zijn lang niet altijd de mensen met de simpele, oncreatieve werkzaamheden waar je het van zou verwachten.

Zelf streef ik in ieder geval niet FO na omdat ik denk dat het vroegâh allemaal beter was qua werk en mijn huidige baan te specialistisch is, of omdat ik blij word van het idee in mijn eigen moestuintje te moeten gaan zitten graven in plaats van een blik doppers uit de supermarkt te halen. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nu mag de metselaar komen als de profielen staan en 1000 stenen per dag metselen. Ergens is de lol in dat werk verdwenen. Zo in veel beroepen. Men haalde daar trots uit, dat zelf doen is zeker wel een stukje onafhankelijkheid.

Sterker nog ik denk dat wat nu iedereen hier wil: FO worden één op één inwisselbaar is met de zelfredzaamheid en onafhankelijkheid van vroeger.
Mee eens dat betrokken zijn bij het proces A tot Z meer voldoening geeft dan 1 puzzelstukje en dat dan zo vaak mogelijk uitvoeren op dezelfde dag. Maar om dat nu gelijk te stellen aan dat voor iedereen dat de drang naar FO is? Nee, ik ambieer geen zelfredzaamheid om met FO eindelijk mijn eigen brood te bakken, mijn eigen groente te telen, mijn eigen kippen / varkens te houden en te slachten.

Ik ambieer FO opdat je aan al je interesses / hobbies je tijd kunt besteden. En werk is niet mijn hobby. Zal het ook nooit worden. Andersom als je van je hobby je werk maakt ben je die hobby kwijt. Dus ik wil om heel andere reden FO worden dan je nu stelt.

Wel eens met de analyse dat men weinig voldoening uit werk haalt omdat het te specialistisch / ieder zijn eigen eiland is geworden. En dat managers niks anders kunnen dan werknemers als robots te finetunen en cijfertje te behandelen in de powerbi. Heeft tot gevolg dat ik vaker job hop.

Maar primair wens ik FO te worden zodat werken kan en niet moet. Gevalletje als geld geen rol speelt dan is een slecht betaalde job misschien veel leuker. Dan hou je tijd over voor vrijwilligerswerk. Dan kun je wel die interesse voor iets creabea blijven doen zonder dat het geld moet opleveren. Het component: moet werken want anders geen geld valt weg. En ik kan 1000 dingen bedenken die ik liever doe dan mijn tijd langer dan noodzakelijk is te ruilen voor geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobby ingenieur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:35
psychodude schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:27:
[...]

Het is evenzeer onzinnig om een 5.000 kWh accu in de tuin te begraven als dat het onzinnig is om in diezelfde tuin een paar koeien neer te zetten, groente te gaan zitten verbouwen en een water zuiveringsinstallatie te plaatsen uit oogpunt van onafhankelijkheid.

En als maatschappij in bredere zin los je die afhankelijkheid van andere landen op termijn ook gewoon op door te blijven investeren in de ontwikkeling van de techniek. Het verhogen van efficiëntie, rendement en bruikbaar oppervlak om zonne-energie te winnen is waarop ingezet moet worden. De vraag, c.q. gemiddeld stroomgebruik, groeit tenslotte al jaren.
Toch ga ik nu zoiets doen in een poging sneller FO te worden.
Ik ben bezig een uitbreidbare thuisaccu op te bouwen. Die ik van 10, 20 naar 30 kWh wil uitbouwen.

Mijn idee is dat ik een accu bouw die meer opslaat dan dat ik ooit in een dag weg krijg (warmtepomp). Ik gebruik dan dynamische prijzen om op het laagste punt de batterij vol te jassen. Dan deze goedkope stroom te gebruiken en wat over blijft terug verkopen aan het net op piek momenten.

Met hoe onze overheid nu de energie transitie aanpakt, blijven er grote prijsschommelingen de komende tijd. Dit betekent dat ik mijn energie rekening naar nul ga brengen, ongeacht de prijzen ver kWh (zolang er maar genoeg volatiliteit is).
Bijkomende winst is dat ik saldering van mijn zonnepanelen me niet meer interesseren. Alles wat over is wordt op piekprijzen verkocht.

Ik begin klein omdat ik zelf ook nog niet helemaal overtuigd ben van het financiële totaal plaatje. Leuk "nooit" meer voor elektriciteit te betalen, maar wat mag het kosten? Er zitten ook nog wat haken en ogen aan; omvormer efficiëntie, afschrijving van de accu en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mwa dan is de vraag waar wil je als samenleving heen. We zijn wat mij betreft allang het punt voorbij qua optimum wat betreft schaalvergroting en specialisatie. Waar haal je als mens nog het stukje zingeving vandaan? Voorbeeld: 30 jaar geleden bouwde een metselaar een huis. Hij was erbij met uitzetten, graven, beton storten tot en met dat het dak erop zat. Nu mag de metselaar komen als de profielen staan en 1000 stenen per dag metselen. Ergens is de lol in dat werk verdwenen.
Dat is wel de manier waarop de bouw betaalbaar blijft. En waarmee je ook de kwaliteit kunt standaardiseren.

Bij een eigen ontwerp zijn je vaak nog steeds wel de 'ambachtelijke' metselaar en timmerman etc. hebben. Maar dat maakt zo'n unieke woning ook voor het gros van de mensen onbetaalbaar.
Zo in veel beroepen. Specialisatie zal economisch wel beter zijn maar wordt het leven er nu leuker van? Vroeger runde men een huishouden, deed de tuin zelf inclusief moestuin, praktisch al het onderhoud, ook aan de auto. Men haalde daar trots uit, dat zelf doen is zeker wel een stukje onafhankelijkheid.
In denk dat je dit wat romantiseert. Je, er zullen uiteraard handige Harry's zijn geweest die het allemaal zelf deden en ook graag zelf wilden doen. Maar er zijn ook een hoop mensen die dat vreselijk vonden en/of twee linkerhanden hadden. Of die dachten dat ze het wel zelf konden, terwijl ze daar de kennis totaal niet voor hadden.

Als ik naar mijn ouders en grootouders kijk (een anderen uit die generatie), die konden nog net een lamp ophangen en een fietsband plakken. Maar als de auto stuk was, moest de garage er naar kijken. (Een borst je de garagist maar op zijn blauwe ogen vertrouwen...) En dat ze incidenteel een laagje verf op de kozijnen smeerden was niet uit trotse zelfredzaamheid, maar eerder omdat het veel te duur was om voor zulke zaken een professional in te huren. Dat er dan ook een hoop verf op de muren en ramen terecht kwam namen ze maar voor lief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
De huidige manier van bouwen is gewoon oubollig gedoe. Metser bouwt een muurtje en dan komen loodgieter en elektricien er na om er gaten en gleuven in te hakken om hun leidingen er in te stoppen...

Als ik ooit nog een huis bouw dan bestel ik dat online. En is dat prefab, biobased en circulair.
En dat mag voor mij een standaardontwerp zijn in functie van het aantal bewoners. Dan weet je tenminste dat er over dat ontwerp al een tijd over gegaan is en dat alle fouten al door iemand anders gemaakt zijn.

Personaliseren kan je nog genoeg doen met inrichting, meubels, kleuren,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:09:
De huidige manier van bouwen is gewoon oubollig gedoe. Metser bouwt een muurtje en dan komen loodgieter en elektricien er na om er gaten en gleuven in te hakken om hun leidingen er in te stoppen...
Dat is dus al lang niet meer hoe het bij projectbouw werkt. Een van de redenen waarom je al vroeg in het traject al het meer- en minderwerk moet aangeven is omdat de leidingen en punten voor de wandcontactdozen etc vaak al worden meegestort in de muurdelen. Voor grotere projecten/hoogbouw wordt ook vaak het metselwerk al prefab in de fabriek gemaakt. Alleen vinden veel mensen het toch minder mooi dan in het werk gemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Dan zal Nederland op dat vlak al een stuk voor staan op België.

Ik kom veel op bouwwerven en het is toch nog meestal traditioneel. Iemand zet eerst de muren en dan komt er iemand na met de boormachine en de slijpschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:31:

Ik kom veel op bouwwerven en het is toch nog meestal traditioneel. Iemand zet eerst de muren en dan komt er iemand na met de boormachine en de slijpschijf.
Hangt waarschijnlijk ook van de soort bouw af. Bij losse individuele woningen zal het juist veel meer werk zijn om eigen maatwerk mallen etc. te maken. Maar bij projecten en cataloguswoningen is er een hoop gestandaardiseerd.

Zomaar een willekeurig plaatje van internet geplukt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q886q0GEKaHaqPm4pu6JUbM2Y_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6QEn9paHDkqTwTl8Pw2f5yZI.jpg?f=user_large

Vaak worden ook de kozijnen en het glas trouwens ook al van tevoren gemonteerd. En dit kan ik in verschillende bouwmaterialen (bv beton of houtbouw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:59

Nederland is heel anders, we hebben hier niet eens bouwwerven.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Tsja, ook met prefab blijf je dat deels wel houden. Er zijn nou eenmaal geen houten platen of gipsplaten of kalkzandsteenblokken met alle sparingen op de juiste plek. Dan is het uiteindelijk goedkoper om eerst iets neer te zetten en dan de installaties aan te brengen.

Ik vind de echt modulaire prefab elementen trouwens wel mooi. Installaties etc. zitten er al in en op de bouwplaats is het een kwestie van aan elkaar koppelen. Scheelt vooral tijd op locatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
assje schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:02:
[...]

Nederland is heel anders, we hebben hier niet eens bouwwerven.
En als je bouwwerf nou eens vertaalt naar bouwplaats? Dan hebben we die toch gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:03
Het gaat heel langzaam met de innovatie in de bouw, maar opeens is het er toch. En dan praten we niet meer over timmermannen en metselaars, maar over digitalisering en robotisering. Waardoor de kostprijs flink zakt en kwaliteitsniveau stijgt.
Voorbeeld: https://www.vanwijnen.nl/duurzaamheid/woningfabriek/

Om er een FO draai aan te geven: investeer je liever in een opleiding timmeren of in zo'n fabriek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Highland schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:11:
Het gaat heel langzaam met de innovatie in de bouw, maar opeens is het er toch. En dan praten we niet meer over timmermannen en metselaars, maar over digitalisering en robotisering. Waardoor de kostprijs flink zakt en kwaliteitsniveau stijgt.
Voorbeeld: https://www.vanwijnen.nl/duurzaamheid/woningfabriek/

Om er een FO draai aan te geven: investeer je liever in een opleiding timmeren of in zo'n fabriek?
Dat is er natuurlijk al wel wat jaren. Maar net als bij zo veel andere ontwikkelingen moet de klant dat ook willen. En daarvoor willen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:04
Rubbergrover1 schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:49:
[...]

Dat is er natuurlijk al wel wat jaren. Maar net als bij zo veel andere ontwikkelingen moet de klant dat ook willen. En daarvoor willen kiezen.
Keuze wordt vrij makkelijk als dat straks de helft goedkoper is. Denk dat weinig mensen ervoor kiezen als het veel duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mirved schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:51:
[...]

Keuze wordt vrij makkelijk als dat straks de helft goedkoper is. Denk dat weinig mensen ervoor kiezen als het veel duurder is.
Eigenlijk was het de afgelopen jaren dus precies het omgekeerde. Omdat geld niet echt een rol speelde, vanwege de lage rente en hoge overwaardes, was er bij veel individuele kopers weinig aanleiding om op de kosten te letten als daar een "mooier" of uniekere woning tegenover stond. Nu die financiële situatie veranderd is, zal waarschijnlijk ook meer worden gekeken naar de kosten en zal vermoedelijk ook eerder teruggrijpen op standaardisatie. Lijkt mij geen verkeerde ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 12:55
Zenix schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:43:
[...]

Geld stallen bij betrouwbare broker met een goede financiële huishouding die al tientallen jaren bestaat zoals IBKR. Geen cowboys zoals bijvoorbeeld DeGiro die door Nederlandse en Duitse toezichthouders al op de vingers is getikt.

Je hebt geen depositogarantiestelsel bij brokers, zodra je gaat beleggen moet het in een apart bewaarbedrijf. Zodat problemen bij de broker nooit invloed kunnen hebben op het vermogen van de klant.
Ik lees nu pas dit bericht, zo'n 5-10 jaar geleden ben ik ook bij DeGiro gestart en heb daar nu ongeveer 150k staan. Ik ben toch een beetje verontrust door wat je hier aangeeft. Is het dan zoveel veiliger via IBKR of zijn er ook andere meer betrouwbare partijen. Ik zie dat bv via Lynx een rekening bij IBKR te openen is, maar ondervangt dat het risico of kan het dan beter rechtstreeks bij IBKR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masermex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:33
Kluifjes schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:48:
[...]

Ik lees nu pas dit bericht, zo'n 5-10 jaar geleden ben ik ook bij DeGiro gestart en heb daar nu ongeveer 150k staan. Ik ben toch een beetje verontrust door wat je hier aangeeft. Is het dan zoveel veiliger via IBKR of zijn er ook andere meer betrouwbare partijen. Ik zie dat bv via Lynx een rekening bij IBKR te openen is, maar ondervangt dat het risico of kan het dan beter rechtstreeks bij IBKR?
Je zou ook Saxo kunnen proberen. Heeft de inboedel van BinckBank overgenomen tijdje geleden, daar heb ik 10+ jr gezeten met m'n portefeuilles en dat was altijd perfect voor elkaar. Volledige juridische scheiding van de aandelen vs. broker-activiteiten. Reken wel op een minder gebruikersvriendelijk systeem dan bij Binck, en m.n. margin is nogal een puntje, maar voor de normale buy and hold belegger een prima broker.
Zit er zelf ook nog, en na een moeilijke overgangsperiode na overname Binck loopt dat nu vrij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00

Zenix

BOE!

[...]

Rechtstreeks bij IBKR is goedkoper, maar Lynx is ook prima, want dat is ook IBKR. Kost alleen meer door de Nederlandse helpdesk, dus als je die niet nodig heb, dan kan je beter naar IBKR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Ik zat ook even mee te lurken, aangezien ik net op mijn reis ben begonnnen, ik hoop rond de 500 euro pm in te kunnen leggen. Ik heb momenteel een paar duizend euro belegt bij zowel degiro als bij etoro. Nu weet ik van etoro dat ik niet daadwerkelij de aandelen koop, maar alleen digitale variant. Bij degiro dacht ik dat alles veilig was. Misschien inderdaad toch maar eens even kijken bij IBKR. Weliswaar een fee (degiro doe ik alleen etf kernselectie en etoro alleen SCHD) maar een piece of mind is ook wat waard.
Mij gaat het overigens niet om totale FO. Ik hoop over een jaar of tien genoeg dividend opbrengsten te hebben om mijn hypotheek van te kunnen en dan iets rustiger aan doen qua werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:04
De grootbanken (Rabo, ING, ABN) bieden ook alle veilig beleggen aan tegen een goedkoop tarief. Vaak zelfs geautomatiseerd wat niet kan bij bijv. DeGiro. Dus set en forget van de bekende fondsen zoals NT world tegen een laag tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 16:04
masermex schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:54:
[...]

Je zou ook Saxo kunnen proberen. Heeft de inboedel van BinckBank overgenomen tijdje geleden, daar heb ik 10+ jr gezeten met m'n portefeuilles en dat was altijd perfect voor elkaar. Volledige juridische scheiding van de aandelen vs. broker-activiteiten. Reken wel op een minder gebruikersvriendelijk systeem dan bij Binck, en m.n. margin is nogal een puntje, maar voor de normale buy and hold belegger een prima broker.
Zit er zelf ook nog, en na een moeilijke overgangsperiode na overname Binck loopt dat nu vrij goed.
Volledige scheiding van aandelen en broker-activiteiten is verplicht en is bij DeGiro niet anders. Daar zaten gebreken in aldus de AFM en dat is ondertussen hersteld.

Wat eventueel wel tot zorgen zou kunnen leiden is dat FlatexDeGiro onder de BaFin valt ipv de AFM/DNB, BaFin is echt het lachertje onder de Europese toezichthouder. Tot nu toe houdt de AFM nog gewoon toezicht, maar FlatexDeGiro probeert daar onder uit te komen (vooralsnog zonder succes)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
geishin schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:20:
[...]

Volledige scheiding van aandelen en broker-activiteiten is verplicht en is bij DeGiro niet anders. Daar zaten gebreken in aldus de AFM en dat is ondertussen hersteld.
Volgens mij worden daar formeel geen meldingen over gedaan? Dat/of FlatexDeGiro dat hersteld heeft zou dan moeten blijken uit het ontbreken van nieuwe mededelingen en dus resultaten uit onderzoek. Of er nu bv weer een soortgelijk onderzoek loopt weten we dus niet.
Wat we wel weten is dat FlatexDeGiro op zijn minst nog een keer een tik op de vingers heeft gekregen, voor het niet op orde hebben van de IT infrastructuur.

Als w.m.b. dus wel iets duidelijk is dan is het wel dat (Flatex)DeGiro overal de kantjes er vanaf loopt en overal op probeert te bezuinigen en daarbij ook de randjes van de regelgeving opzoekt. Wat ook niet verwonderlijk is gezien veel gratis is en ze schoorsteen toch zal moeten roken. Maar dat maakt dat de incidenten eigenlijk dus helemaal geen incidenten meer zijn maar het meer beleid is. En daarvoor mogen (potentiële) klanten dan ook gewaarschuwd worden IMO. En een "maar dat is opgelost" is dan wel correct v.w.b. de constatering m.b.t. de vermogensscheiding. Maar vrijwel gegarandeerd dat dat niet het enige is waar ze een loopje mee namen en ook nu zal het wel het minimale te zijn om wel aan de regels te voldoen. Nog los van andere zaken in het nadeel van de klant. Zoals het uitlenen van de aandelen (m.u.v. custody account) waarbij de inkomsten daaruit rechtstreeks de portemonnee van FlatexDeGiro in gaan. Waarbij de klant dus en een risico loopt op het verlies van aandelen, en ook nog niet meedeelt in de winst er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat het nu goed is wordt inderdaad nooit formeel gemeld. Je kan alleen veronderstellen dat de specifieke kwesties bij publicatie zijn opgelost naar tevredenheid van de AFM omdat de vergunning niet is ingetrokken, en geen nieuwe formele maatregelen over dezelfde kwesties zijn gepubliceerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 13-04-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-09 15:56
RobertMe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:33:
[...]
Als w.m.b. dus wel iets duidelijk is dan is het wel dat (Flatex)DeGiro overal de kantjes er vanaf loopt en overal op probeert te bezuinigen
Ik heb er zelf nog een custody account lopen. Doe er niet heel veel mee behalve maandelijks de HRA in kernselectie ETFs gooien.
Niet lang geleden kon ik ineens de iShares Global Clean Energy ETF niet meer kopen. Geen aankondiging, niks.
Contact opgenomen met de helpdesk en te horen gekregen dat hun risico afdeling even had besloten dat het een product met (te) hoog risico was en dus met custody account niet meer mogelijk was om die te kopen.
Waar doe je dan die kennis toets voor als zij op eigen houtje alsnog zaken voor je uitsluiten.
Een ETF die ze nota bene op hun eigen site aanprijzen als meest verhandelde ETF en dus in de kernselectie zit 8)7
Vervolgens kreeg ik te horen dat ik een ander type account kon maken en dan zou ik die ETF wel weer kunnen kopen. Even opnieuw jaarlijkse kosten ophoesten dus.

Een paar maanden later kon ik die ETF wel weer kopen. Wederom zonder enige communicatie.
Het is dat ik het puur daarvoor gebruik anders had ik het allang opgedoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
RobertMe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:33:
[...]

Volgens mij worden daar formeel geen meldingen over gedaan? Dat/of FlatexDeGiro dat hersteld heeft zou dan moeten blijken uit het ontbreken van nieuwe mededelingen en dus resultaten uit onderzoek. Of er nu bv weer een soortgelijk onderzoek loopt weten we dus niet.
Wat we wel weten is dat FlatexDeGiro op zijn minst nog een keer een tik op de vingers heeft gekregen, voor het niet op orde hebben van de IT infrastructuur.

Als w.m.b. dus wel iets duidelijk is dan is het wel dat (Flatex)DeGiro overal de kantjes er vanaf loopt en overal op probeert te bezuinigen en daarbij ook de randjes van de regelgeving opzoekt. Wat ook niet verwonderlijk is gezien veel gratis is en ze schoorsteen toch zal moeten roken. Maar dat maakt dat de incidenten eigenlijk dus helemaal geen incidenten meer zijn maar het meer beleid is. En daarvoor mogen (potentiële) klanten dan ook gewaarschuwd worden IMO. En een "maar dat is opgelost" is dan wel correct v.w.b. de constatering m.b.t. de vermogensscheiding. Maar vrijwel gegarandeerd dat dat niet het enige is waar ze een loopje mee namen en ook nu zal het wel het minimale te zijn om wel aan de regels te voldoen. Nog los van andere zaken in het nadeel van de klant. Zoals het uitlenen van de aandelen (m.u.v. custody account) waarbij de inkomsten daaruit rechtstreeks de portemonnee van FlatexDeGiro in gaan. Waarbij de klant dus en een risico loopt op het verlies van aandelen, en ook nog niet meedeelt in de winst er uit.
Ooh ik ben t bijna volledig eens. Imo zou men vanaf een bepaald vermogen dan ook eigenlijk niets meer te zoeken moeten hebben bij DeGiro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Ok, bedankt voor alle input. 150k dat ik er nu heb staan bij de giro is wel 75% van totaal belegd vermogen. De rest gaat automatisch via rabo. Ik ga mijn posities bij degiro toch maar afbouwen en wat meer geautomatiseerd via rabo. Plus dan overstappen naar ibkr/lynx. Ik moet even bekijken of extra kosten me waard zijn.

Ik heb er geen enkele moeite mee qua gemoedsrust wanneer de beurzen flink dalen, ook omdat ik het komende 15 jaar nog niet nodig heb. Maar het gevoel dat er een risico is - hoe klein ook - dat de broker niet 100% betrouwbaar is, wil ik wel ten koste van bijna alles voorkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
De boetes die DeGiro gehad heeft hebben niets te maken met het scheiden van kapitaal, maar met het te laat melden van transacties ivm witwassen en met het eventuele frontrunnen van hun eigen hedgefund. Allemaal niet netjes maar om je nu direct heel veel zorgen te maken over de veiligheid van je kapitaal, nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
R.van.M schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:10:
De boetes die DeGiro gehad heeft hebben niets te maken met het scheiden van kapitaal, maar met het te laat melden van transacties ivm witwassen en met het eventuele frontrunnen van hun eigen hedgefund. Allemaal niet netjes maar om je nu direct heel veel zorgen te maken over de veiligheid van je kapitaal, nee.
In 2019 is wel naar buiten gebracht dat uit onderzoek in 2018 bleek dat de vermogenssscheiding niet in orde was? Er ging (teveel) geld van DeGiro naar de bewaar BV en door de hele constructie liepen ook "normale" klanten (die alles alleen in aandelen handelen) extra risico door de klanten die met margin , turbos, hefbomen en weet ik wat handelden omdat DeGiro zelf dan weer garant moest staan voor dat geld. Zoiets staat mij bij.
Daarnaast kan het best dat er nog meer heeft gespeeld (mij staat de voorwaardelijke boete v.w.b. het niet op orde van IT systemen bij. En v.w.b. witwassen kan best, want vrijwel elke Nederlandse bank heeft daarvoor wel een tik op de vingers gehad).

Edit:
2020, ook goed:
https://www.afm.nl/nl-nl/...ro-last-onder-dwangsom-op
DeGiro heeft stelselmatig en op meerdere fronten de Wet op het financieel toezicht overtreden. Onder andere op het gebied van de inrichting van de bedrijfsvoering (governance), de compliancefunctie, belangenconflicten, eerlijke behandeling van klanten en vermogensscheiding
Waarbij de problemen met de vermogensscheiding dus niet eens adequaat binnen de gestelde termijn waren opgelost:
Voor een aantal onderdelen zijn de aanpassingen niet voldoende gebleken en verbeuren er dwangsommen. Het gaat hierbij om vermogensscheiding, belangenconflicten en belangenverstrengeling. DeGiro is daarom verplicht 300.000 euro te betalen aan de AFM. DeGiro onderneemt stappen om de geconstateerde gebreken alsnog te herstellen en rapporteert hierover aan de AFM.

[ Voor 29% gewijzigd door RobertMe op 14-04-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:06
R.van.M schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:10:
Eens. Er is weinig om zorgen over te hebben. Het wordt makkelijk opgeblazen op basis van een paar oude situaties. Het is wel waar dat ze iets minder degelijk zijn dan de veiligste opties, maar de prijs is daar ook naar. Ik heb op vier plekken vermogen staan om zo wat risico te spreiden. Over een paar jaar wordt een ander van die vier weer verdacht en afgeraden. Toen ik begon met beleggen werd o.a. in dit topic door iedereen en zijn moeder DeGiro aangeraden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Playa del C. schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:51:
[...]

Eens. Er is weinig om zorgen over te hebben. Het wordt makkelijk opgeblazen op basis van een paar oude situaties. Het is wel waar dat ze iets minder degelijk zijn dan de veiligste opties, maar de prijs is daar ook naar. Ik heb op vier plekken vermogen staan om zo wat risico te spreiden. Over een paar jaar wordt een ander van die vier weer verdacht en afgeraden. Toen ik begon met beleggen werd o.a. in dit topic door iedereen en zijn moeder DeGiro aangeraden...
Ook eens.

En aanvullend: bij Saxo was ik 400 euro per jaar aan 'bewaar'kosten kwijt. Nu bij DeGiro alleen transactie kosten.
Makkelijke keus wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
nog even los van of DeGiro nou wel of niet alles opgelost heeft, hebben ze gister de nieuwe tarieven bekend gemaakt.

Ik was sowieso al aan t kijken of ik niet eens moest overstappen naar ING (bankier daar al), wat ik me herinner van een paar jaar terug is dat ING indexbeleggen (NT fondsen?) vanaf een bepaald bedrag gunstiger is dan DeGIro + VWRL.

Kan het alleen zo snel niet terug vinden, wat is jullie kijk hier op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
geishin schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:12:
nog even los van of DeGiro nou wel of niet alles opgelost heeft, hebben ze gister de nieuwe tarieven bekend gemaakt.

Ik was sowieso al aan t kijken of ik niet eens moest overstappen naar ING (bankier daar al), wat ik me herinner van een paar jaar terug is dat ING indexbeleggen (NT fondsen?) vanaf een bepaald bedrag gunstiger is dan DeGIro + VWRL.

Veel informatie is in dit topic te vinden en bespreken:
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

DeGiro of Meesman? Wat levert meer op?

Toen wij ruim 4 jaar geleden geïnteresseerd raakten in FO en passief beleggen kwamen we er niet uit wat nu te kiezen. Meesman of DeGiro+VWRL? Uiteindelijk te lang blijven hangen op die beslissing en toen de knoop doorgehakt om het allebei te doen en dan maar te kijken wat het meeste oplevert. Inmiddels loopt dat experiment ruim 4 jaar en wil ik de uitkomst/tussenstand met jullie delen.

Hier stond een verhaal over de uitkomst, maar ik heb net nog even zitten puzzelen en het klopt niet, dus het is nu weg. Als ik een betere uitkomst heb zal ik hem weer delen in een nieuw bericht.

[ Voor 58% gewijzigd door x37 op 14-04-2023 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:39
[...]Ik lees nu pas dit bericht, zo'n 5-10 jaar geleden ben ik ook bij DeGiro gestart en heb daar nu ongeveer 150k staan. Ik ben toch een beetje verontrust door wat je hier aangeeft. Is het dan zoveel veiliger via IBKR of zijn er ook andere meer betrouwbare partijen. Ik zie dat bv via Lynx een rekening bij IBKR te openen is, maar ondervangt dat het risico of kan het dan beter rechtstreeks bij IBKR?
Ik had 't al eerder gelezen en heb er een beetje een onbestemd gevoel bij.

Veel anti-DeGiro reacties in dit topic lijken toch een beetje onderbuik en hearsay te zijn, om vervolgens dan een andere broker aan te raden (lood om oud ijzer imho). DeGiro is een (paar?) keer aangesproken door de ACM, ik ga ervan uit dat dit 'goed' is en dan ze hier iets mee gedaan hebben (ik ken de inhoud niet). Ik ga er ook vanuit dat de ACM sindsdien (en dus nog steeds) z'n werk doet en toeziet op een van de belangrijkste brokers van ons land met miljoenen (!) gebruikers. Ik vind 't vreemd dat ik werkelijk nergens online iets kan vinden over hoe 'handig' het is om 150k bij een online broker te stallen (welke dan ook).

Ik ga dus doen wat mijn gevoel me ingeeft: mijn kansen een beetje spreiden, just to be sure. Ik laat die 150k bij DeGiro lekker staan en ga rustig een nieuw potje opbouwen bij mijn eigen (Rabo)bank. Daarna zien we wel weer verder, ik zit persoonlijk niet te wachten op tig accounts bij verschillende partijen, en al helemaal niet op een 'ingewikkeld' systeem via via bij een buitenlandse broker.

Al met al ben ik wel onverminderd nieuwsgiering over hoe anderen hiermee omgaan richting FO. Op een gegeven moment zit je op een paar ton aan Euro's die ervoor zorgen dat je FO bent / wordt. Veiligheid wordt dan extra belangrijk, hoe beheers je dit? Zijn er best-practices of juist no-go's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:07

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

_Teq_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:31:
[...]

Veel anti-DeGiro reacties in dit topic lijken toch een beetje onderbuik en hearsay te zijn, om vervolgens dan een andere broker aan te raden (lood om oud ijzer imho). DeGiro is een (paar?) keer aangesproken door de ACM, ik ga ervan uit dat dit 'goed' is en dan ze hier iets mee gedaan hebben (ik ken de inhoud niet). Ik ga er ook vanuit dat de ACM sindsdien (en dus nog steeds) z'n werk doet en toeziet op een van de belangrijkste brokers van ons land met miljoenen (!) gebruikers. Ik vind 't vreemd dat ik werkelijk nergens online iets kan vinden over hoe 'handig' het is om 150k bij een online broker te stallen (welke dan ook).

Ik ga dus doen wat mijn gevoel me ingeeft: mijn kansen een beetje spreiden, just to be sure. Ik laat die 150k bij DeGiro lekker staan en ga rustig een nieuw potje opbouwen bij mijn eigen (Rabo)bank. Daarna zien we wel weer verder, ik zit persoonlijk niet te wachten op tig accounts bij verschillende partijen, en al helemaal niet op een 'ingewikkeld' systeem via via bij een buitenlandse broker.

Al met al ben ik wel onverminderd nieuwsgiering over hoe anderen hiermee omgaan richting FO. Op een gegeven moment zit je op een paar ton aan Euro's die ervoor zorgen dat je FO bent / wordt. Veiligheid wordt dan extra belangrijk, hoe beheers je dit? Zijn er best-practices of juist no-go's?
Ik doe precies hetzelfde, laat mijn potje rustig staan bij deGIRO (custody) maar leg op dit moment in op twee andere plekken (ABN en meesman). heb zelf VWCE dus ook geen dividend wat ik moet herbeleggen dus die kosten raken me ook niet (alleen bij verkoop tzt).

Heb mijn pensioenrekening er ook nog maar ik ga wel even kijken of die overgeheveld kan worden naar een andere aanbieder, daar zit wel VWRL in herbeleg ik nu zelf mijn dividend...

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Playa del C. schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:51:
[...]

Eens. Er is weinig om zorgen over te hebben. Het wordt makkelijk opgeblazen op basis van een paar oude situaties. Het is wel waar dat ze iets minder degelijk zijn dan de veiligste opties, maar de prijs is daar ook naar.
Uiteraard zul je ook naar de kosten en de kosten van alternatieven moeten kijken. Maar er zijn bij degiro wel behoorlijk wat dingen 'minder netjes' gegaan in het verleden. Zowel in zaken waarin o.a. de AFM op heeft ingegrepen als in bijvoorbeeld de communicatie over een aantal zaken. Dan kun je zeggen 'dat is het verleden'. Maar ik vind het ook legitiem als je zou zeggen dat je bij zo'n organisatie niet zou willen zitten. Zowel als ze bewust dingen onjuist of minder netjes hebben gedaan (en de klanten/AFM hebben geprobeerd om de tuin te leiden) als wanneer ze onbewust dingen onjuist of minder netjes hebben gedaan (wat impliceert dat ze blijkbaar te weinig verstand van zaken hadden).

Ik zou er niet meteen van in paniek raken, maar zeker als het bij je kosten/rendement gaat om procentueel maar een klein verschil, dan kan ik me goed voorstellen dat je een andere broker zou willen kiezen. Overigens kun je dat zelfde gevoel ook bij andere brokers hebben, gelukkig kun je tegenwoordig op een heleboel verschillende plekken terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
geishin schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:12:

Je kan het hiermee makkelijk uitrekenen
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Toen ik het voor mijzelf heb uitgerekend aantal jaar geleden lag het omslagpunt ergens rond de 260k meen ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
R.van.M schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:09:
[...]

Je kan het hiermee makkelijk uitrekenen
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Toen ik het voor mijzelf heb uitgerekend aantal jaar geleden lag het omslagpunt ergens rond de 260k meen ik
260K pas? Poh ik meen me van reddit posts the herinneren dat omslagpunt al rond de 20 - 25K lag, maar wellicht een factor 10 verkeerd onthouden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien niet helemaal een match met dit topic, maar ik wil een berekening maken van mijn cashflow voor alle jaren tot aan dat ik 100 ben, nog 58 te gaan.

Ik heb al wat met excel zitten spelen, maar percentages van rendement, inflatie, huurverhoging etc. hebben wel hele grote invloed op de leeftijd dat ik met pensioen kan.

Weet iemand een berekening of site of zo, waar mensen met iets meer kennis van zaken over dat soort percentages nagedacht hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Ernemmer schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:59:
Misschien niet helemaal een match met dit topic, maar ik wil een berekening maken van mijn cashflow voor alle jaren tot aan dat ik 100 ben, nog 58 te gaan.

Ik heb al wat met excel zitten spelen, maar percentages van rendement, inflatie, huurverhoging etc. hebben wel hele grote invloed op de leeftijd dat ik met pensioen kan.

Weet iemand een berekening of site of zo, waar mensen met iets meer kennis van zaken over dat soort percentages nagedacht hebben?
Je wil echt wel heel diep in de kristallen bol kijken….

Als iemand 4 jaar geleden had gezegd dat we in 2022 een inflatie zouden hebben van 10%+, en dat rentes terug zouden stijgen naar bijna 4%, had je dat dan geloofd?

Probeer maar eens te voorspellen wat er in 2055 gaat gebeuren…

Als je weet dat een renteverschil op je investeringen van 1% het verschil kan zijn tussen superrijk en arm sterven…. Dan weet je het wel hé.

Ik geloof in ambities, en richting uitzetten, maar niet in een plan of voorspelling die langer dan 10 jaar ongewijzigd blijft (en dan is 10 jaar al enorm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:26:
[...]

Als je weet dat een renteverschil op je investeringen van 1% het verschil kan zijn tussen superrijk en arm sterven…. Dan weet je het wel hé.
Dat was ook een beetje mijn conclusie na het spelen met wat percentages.

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 15-04-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:27
rube schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:12:
[...]

Tenzij het voor de lener een vastgoed investering betreft. Ik heb een paar leningen gedaan en nog een paar lopen, alleen meet 1ste (geen 2de) hypotheekrecht.
Maar zoals hierboven al terecht opgemerkt door @ColeJ met depositos die nu al 3.3% zijn, heb je met box 3 belasting imo al wel snel 7+% nodig om te compenseren voor belasting en risico/gedoe bij een hypothecaire lening tov deposito.
Die zijn er wel, maar niet zo heel veel meer.
Belasting in de toekomst @Rubbergrover1 is inderdaad afwachten. Zal wel wat omhoog gaan maar zal wel verschil blijven tussen lening en deposito
inderdaad. Ook leningen aan familie (familiebank) worden door de box 3 heffing een stuk minder interessant.
Ik overweeg ook weer om weer wat in deposito's te steken. Tot heffing over werkelijke heffingen gaat gelden (weer uitgesteld tot waarschijnlijk 2027).

Wat betreft FO, geautomatiseerd met maandelijks inleg en wat minder intensief mee bezig. Wel aan het nadenken wat ik verder wil na FO. De doelen zijn wel wat omhoog gegaan met de inflatie, maar de vertraging valt denk ik mee.

Interessant overigens om de protesten tegen de hogere pensioenleeftijd in Frankrijk te zien. Ik las in een achtergrondstuk dat de Fransen heel anders tegen pensioen aankijken: daarna begint je tweede leven, de retraite, eigenlijk wat velen ook met FO beogen alleen dan voor iedereen.
Uiteraard begrijp ik dat het Franse stelsel met een pensioenleeftijd van 62 onbetaalbaar en ook economisch en arbeidsmarkttechnisch is het nadelig, maar het uitzicht waar de Fransen aan gehecht zijn en moeilijk kunnen loslaten kan ik me goed voorstellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Voor zij die het gemist hebben: de nieuwe tarieven van Degiro houden in dat ook aankopen van kernselectie-ETF's vanaf 15 mei €1 zullen kosten. Hoewel het een goedkope broker blijft, is hiermee wat mij betreft een van de belangrijkste argumenten om bij hun te beleggen, verdwenen. Bij IBKR betaal ik typisch ook minder dan €1,50 per transactie.

Ik zal allicht voor 15 mei enkele (te) kleine posities samenvoegen en/of verplaatsen naar een andere broker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Ernemmer schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:29:
[...]

Dat was ook een beetje mijn conclusie na het spelen met wat percentages.
Dat is ook een van de redenen waarom het zo belangrijk is je kapitaal te beleggen omdat over de lange termijn beleggingen inflatie outperformen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:39:
[...]

Ik zou er niet meteen van in paniek raken, maar zeker als het bij je kosten/rendement gaat om procentueel maar een klein verschil, dan kan ik me goed voorstellen dat je een andere broker zou willen kiezen. Overigens kun je dat zelfde gevoel ook bij andere brokers hebben, gelukkig kun je tegenwoordig op een heleboel verschillende plekken terecht.
Kan je aangeven waar jezelf belegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
user001 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:45:
Voor zij die het gemist hebben: de nieuwe tarieven van Degiro houden in dat ook aankopen van kernselectie-ETF's vanaf 15 mei €1 zullen kosten. Hoewel het een goedkope broker blijft, is hiermee wat mij betreft een van de belangrijkste argumenten om bij hun te beleggen, verdwenen. Bij IBKR betaal ik typisch ook minder dan €1,50 per transactie.

Ik zal allicht voor 15 mei enkele (te) kleine posities samenvoegen en/of verplaatsen naar een andere broker.
Ik zou dit niet direct als belangrijk beschouwen.
Die kosten verdwijnenin de marginaliteit als je:
- je beleggingen lang aan houdt, en dus zorgt voor weinig transacties
- telkens minstens 1500-2000€ per transactie aan houdt.

Ik ben altijd achterdochtig als een dienst gratis is of echt te goedkoop is. Ik wil dan weten hoe die broker dan wel zijn geld verdient, en wat dit exact in houdt.
Als dat is door aandelen te verhuren, dan hangt daar ook een risico aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:28:
[...]
Ik zou dit niet direct als belangrijk beschouwen.
Die kosten verdwijnenin de marginaliteit als je:
- telkens minstens 1500-2000€ per transactie aan houdt.

(...)
Daar ben ik het mee eens, maar zouden veel klanten niet starten bij Degiro net om kleine aankopen te doen? Misschien zelfs slechts €100 per maand per ETF? Als ik even zoek op de populairste Nederlandstalige beleggingsvideo's op YouTube, is dat vaak de insteek (bvb. YouTube: €100 per maand beleggen - Van €100 p/m naar €550.000 vermogen).
Stel dan nog dat iemand €500 per maand te beleggen heeft: als je dit verspreidt over 2 ETF's, zul je dan elke maand 2x €1 betalen, of de ene maand de ene ETF kopen en de andere maand de andere? Vragen waar je vroeger niet over moest nadenken, en ik ervaarde dat wel als een voordeel van Degiro.

Anderzijds maakt een (kleine) kost mensen misschien wel bewuster van hun aankopen en beleggingsstrategie in het algemeen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:01
JURIST schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:24:

Interessant overigens om de protesten tegen de hogere pensioenleeftijd in Frankrijk te zien. Ik las in een achtergrondstuk dat de Fransen heel anders tegen pensioen aankijken: daarna begint je tweede leven, de retraite, eigenlijk wat velen ook met FO beogen alleen dan voor iedereen.
Uiteraard begrijp ik dat het Franse stelsel met een pensioenleeftijd van 62 onbetaalbaar en ook economisch en arbeidsmarkttechnisch is het nadelig, maar het uitzicht waar de Fransen aan gehecht zijn en moeilijk kunnen loslaten kan ik me goed voorstellen...
Ik heb hier ook wel regelmatig over nagedacht de laatste tijd.

Ik zat vrij lang in het kamp “stel je niet aan, jullie hebben al veel te lang het onvermijdelijke uitgesteld en het is een onhoudbare situatie met steeds meer gepensioneerden tov werkenden.”

Maar aan de andere kant snap ik de protesten ook wel. Ik denk dat het juist een fijn streven is dat iedereen op z'n (plusminus) zestigste met pensioen moet kunnen. Als we gaan uitzoeken wat er gedaan kan worden om zoiets mogelijk te maken dan krijg je denk ik wel een interessante discussie.

Kunnen we zoiets voor elkaar krijgen met een 20-30% hogere pensioenpremie? (Over een heel werkzaam leven telt dit aardig op lijkt me) Of kunnen we een constructie bedenken waarbij het mogelijk is om na x aantal gewerkte uren over je hele carrière met pensioen te gaan, zodat mensen die vanaf hun 18de 40 uur per week hebben gewerkt met hun 58ste met pensioen kunnen?

Ik denk (hoop!) dat we in de toekomst met vergaande robotisering in de zorg en vervoer het personeelsprobleem wel kunnen oplossen, dan hoeft het ook niet per se een probleem te zijn dat een groter deel van de bevolking met pensioen is.

We zitten in dit topic natuurlijk vooral manieren te zoeken om zélf eerder met pensioen te kunnen gaan, maar ik zou het zelf veel fijner vinden als we zoeken naar een structurele oplossing waar de hele samenleving baat bij zou hebben. Hoe mooi zou het zijn als je als land de pensioenleeftijd kunt verlagen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Kluifjes schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:24:
[...]

Kan je aangeven waar jezelf belegt?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Corrit schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:09:
[...]

Kunnen we zoiets voor elkaar krijgen met een 20-30% hogere pensioenpremie? (Over een heel werkzaam leven telt dit aardig op lijkt me) Of kunnen we een constructie bedenken waarbij het mogelijk is om na x aantal gewerkte uren over je hele carrière met pensioen te gaan, zodat mensen die vanaf hun 18de 40 uur per week hebben gewerkt met hun 58ste met pensioen kunnen?
Een pensioenfonds is super slecht momenteel. Een hoop zit in obligaties en als jonge deelnemer is dat echt super slecht. Laten we alsjeblieft niet nog meer in een pensioen fonds stoppen waar je als deelnemer bijna niks over te zeggen hebt.

YouTube: Het Pensioen Systeem Is Kapot (Zo Kan Jij Overleven)

Ik zit trouwens te kijken bij de rabobank. Omdat ik daar mijn rekening heb maar ook daar zijn de kosten best hoog. https://media.rabobank.co...eggen-bij-de-Rabobank.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door TheDudez op 16-04-2023 08:58 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Maar aan de andere kant snap ik de protesten ook wel. Ik denk dat het juist een fijn streven is dat iedereen op z'n (plusminus) zestigste met pensioen moet kunnen. Als we gaan uitzoeken wat er gedaan kan worden om zoiets mogelijk te maken dan krijg je denk ik wel een interessante discussie.

Met 20-30% hogere pensioenpremie ben je er niet. Een jaar eerder met pensioen kost grofweg 7% van je pensioen. Het werkt namelijk op drie vlakken: een jaar minder premie, een jaar langer uitkeren en een jaar minder rendement. Als je iedereen met 60 jaar met pensioen zou willen laten gaan, dan betekent dat dus een heel veel lager pensioen of echt een heel veel hogere premie. En dat vergt een grote aanpassing in de bestedingen van de hele bevolking. Dat is iets wat voor een beperkte groep wel mogelijk is (zie hier: de FO groep), maar wat voor een groot deel van de mensen dat nu al nauwelijks rond kan komen geen reële optie is.

Maar ik denk wel dat we voor de basis, de AOW, zouden kunnen evolueren in de richting van een lagere leeftijd. Even heel simpel gesteld, dat je op termijn in plaats van een complexe lappendeken van het sociaal stelsel, toeslagen, heffingskortingen en met tienduizenden mensen om het uit te voeren en diverse uitzonderingen en schrijnende gevallen, een soort basisinkomen krijgt. Maar dat is meer voor de verre toekomst.

Overigens kun je ook nu al er voor kiezen om je pensioeningangsdatum te vervroegen. Als je na bijvoorbeeld 40 jaar voldoende pensioen hebt opgebouwd, dan kun je dit dus vervroegd laten ingaan. Maar iemand van 18 jaar zal in de regel niet zo veel financiële ruimte hebben om een veel hogere pensioenpremie te betalen. En vaak ook helemaal niet de wil hebben om voor een vroeger pensioen te sparen. Een nog hogere opbouw lijkt mij dus ook niet heel realistisch.

Ik zie trouwens veel meer in het 'investeren' in het kunnen en willen blijven werken, zowel fysiek als mentaal. Je hebt veel meer aan mensen die zonder veel problemen elke (bijna) dag naar het werk gaan dan aan mensen die met vijftig jaar al afgebrand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Rubbergrover1 schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:56:
[...]

Overigens kun je ook nu al er voor kiezen om je pensioeningangsdatum te vervroegen. Als je na bijvoorbeeld 40 jaar voldoende pensioen hebt opgebouwd, dan kun je dit dus vervroegd laten ingaan. Maar iemand van 18 jaar zal in de regel niet zo veel financiële ruimte hebben om een veel hogere pensioenpremie te betalen. En vaak ook helemaal niet de wil hebben om voor een vroeger pensioen te sparen. Een nog hogere opbouw lijkt mij dus ook niet heel realistisch.
Je kan beter zorgen dat je die jaren zelf kan overbruggen. Als je het eerder uit laat betalen dan kost dat je heel veel geld.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werfview
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-03-2024
TheDudez schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:59:
[...]

Je kan beter zorgen dat je die jaren zelf kan overbruggen. Als je het eerder uit laat betalen dan kost dat je heel veel geld.
Helemaal waar, maar toch raar: zelf overbruggen is goedkoper dan bij een instantie die daarin gespecialiseerd is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Beide kosten gewoon veel geld. Je moet bedenken als je eerder stopt met werken en dat zelf betaald, het alsnog betekend dat je minder voor je pensioen inlegt, en dat kost ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

werfview schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:26:
[...]

Helemaal waar, maar toch raar: zelf overbruggen is goedkoper dan bij een instantie die daarin gespecialiseerd is…
Het is niet heel raar. Je mist het rente op rente effect. En juist de laaste paar jaar is die heel hoog.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
_Teq_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:31:
[...]

Ik heb ook bij deGiro gehandeld toen ik net begon. Achteraf is het vrij beperkt als je actief handelt maar dat wist ik toen nog niet. De reden waarom ik het een slecht platform vond/vind waren de hoeveelheid storingen.
Eind 2020 of begin 2021 was er een rederij aandele behoorlijk hot. De ticker kan ik niet herrineren maar het handelde rond de 20 cent en dat schoot door naar 1+ dollar. Ik opende een positie van 100 000 aandelen en dat werd niet geregistreerd. De positie was wel open maar nergens te zien. 20 000 euro wat ineens weg was. De klantenservice gebelt en die zagen inderdaad dat het wel open was maar er een storing was op het platform. Dit gebeurde daarna nog 3x en toen overgegaan naar IBKR en TWS.
Degiro is prima als je passief belegt of aandelen voor een aantal maanden aanhoudt maar voor de rest is het beperkt en de storingen(ik weet niet als het nog steeds zo is) zijn niet goed te praten.
Ik handel nu ruim twee jaar op het platform van IBKR en 0 storingen meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ik heb hier ook wel regelmatig over nagedacht de laatste tijd.

Ik zat vrij lang in het kamp “stel je niet aan, jullie hebben al veel te lang het onvermijdelijke uitgesteld en het is een onhoudbare situatie met steeds meer gepensioneerden tov werkenden.”

Ik denk (hoop!) dat we in de toekomst met vergaande robotisering in de zorg en vervoer het personeelsprobleem wel kunnen oplossen, dan hoeft het ook niet per se een probleem te zijn dat een groter deel van de bevolking met pensioen is.

We zitten in dit topic natuurlijk vooral manieren te zoeken om zélf eerder met pensioen te kunnen gaan, maar ik zou het zelf veel fijner vinden als we zoeken naar een structurele oplossing waar de hele samenleving baat bij zou hebben. Hoe mooi zou het zijn als je als land de pensioenleeftijd kunt verlagen? :)
Maar bijvoorbeeld nog 10 jaar studeren voor medisch specialist, is ook niet iets wat mensen als hobby doen. Of nou ja, ik neem aan dat de meeste die het doen het interessant gebied vinden, maar dat je dan maar 10 jaar langer moet doorwerken vind ik ook wel heel makkelijk.

En 20-30% extra pensioenpremie opbouwen klinkt leuk, maar wat als morgen een partij komt die de belastingen met 10%+ wil verhogen, want zulke hoeveelheden gaat het dan om. Hoeveel stemmen gaat die partij krijgen?
Daar komt het onder de streep op neer, alles kan (met het dingetje dat we wel genoeg werknemers nog moeten hebben in bijvoorbeeld de zorg, je ziet juist dat we het omgekeerde in Nederland hebben, we willen dat mensen meer fulltime gaan werken, niet minder), maar dan moet je wel netto lonen heel veel lager maken (pensioen + AOW), of je moet echt veel bezuinigen op andere dingen. Dan hebben we het niet over toch geen nieuw fregat kopen of wat minder subsidie naar musea, maar dan hebben we het over zwaar bezuinigen op sociale stelsel en/of onderwijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Sissors schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:32:
[...]

Maar bijvoorbeeld nog 10 jaar studeren voor medisch specialist, is ook niet iets wat mensen als hobby doen. Of nou ja, ik neem aan dat de meeste die het doen het interessant gebied vinden, maar dat je dan maar 10 jaar langer moet doorwerken vind ik ook wel heel makkelijk.
Van het traject tot medisch specialist is enkel de geneeskunde studie, studietijd. De medisch specialistische vervolgopleiding, eventueel PhD traject, etc. zijn arbeidsjaren. Dus in vergelijking met een andere universitaire studie, hebben wij in zekere zin enkel de extra studiejaren in dat geval mee. Geneeskunde 6 jaar, versus meeste andere studies 4 jaar.

Maar dat even buiten beschouwing gelaten, is het ook voor dit soort beroepen natuurlijk de vraag hoe wenselijk het is om de pensioenleeftijden op te hogen.

Nee, het is niet even fysiek belastend als bijvoorbeeld het werk van een stratenmaker. Maar gezien de consequenties van genomen beslissingen moet je natuurlijk ook geestelijk/ mentaal op voldoende niveau kunnen blijven presteren. En om daarin niet af te doen van de oudere collega's, maar zie je in de praktijk toch echt dat medisch specialisten na 55 - 60 jaar gewoon niet meer op een gelijk niveau zitten. Denktempo verandert, selectieve aandacht verandert, het vermogen om nieuwe kennis tot zich te nemen wordt anders, het vermogen om in het geheugen een to-do lijstje op te nemen en tot uitvoering te brengen vermindert.

Dit zijn allemaal zaken welk gewoon bij een normaal cognitief verouderingsproces behoren. Nagenoeg niemand ontkomt hieraan. Des te ouder men wordt, des te problematischer dit wordt binnen een professionele setting.

Het is dan natuurlijk ook leuk om te zeggen, we verhogen de pensioenleeftijd naar bijvoorbeeld 70, 72 of zelfs hoger op termijn. Maar dit gaat uiteindelijk natuurlijk niet zonder risico zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@psychodude
Ik zou een dokter die vol geïnteresseerd en gemotiveerd zijn werk doet niet af schrijven op 55 of 60 hoor.
Op die leeftijd komen ook de voordelen van ervaring, routine en ‘alles al gezien’ hebben naar boven.
Maar je wil op die leeftijd eigenlijk geen nachten door werken en werkweken van 70-80 uur doen. (En dat zou ook op jongere leeftijd verboden moeten zijn. Ik wil geen hartchirurg die mij moet opereren op vrijdagavond na een week nachtwerk waarbij een shift loopt van 20h-8h. )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:15
Rubbergrover1 schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:56:
[...]

Met 20-30% hogere pensioenpremie ben je er niet. Een jaar eerder met pensioen kost grofweg 7% van je pensioen. Het werkt namelijk op drie vlakken: een jaar minder premie, een jaar langer uitkeren en een jaar minder rendement.
...
Goede opmerking, daarom ben ik zelf ook groot voorstander van het "one more year" syndroom. Andersom werkt het namelijk ook, een jaartje langer werken en beleggen betekent:
- Meer beleggingen
- Jaar minder hoeven uitkeren
- Jaar langer rendement

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
TheDudez schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:55:
[...]

Ik zit trouwens te kijken bij de rabobank. Omdat ik daar mijn rekening heb maar ook daar zijn de kosten best hoog. https://media.rabobank.co...eggen-bij-de-Rabobank.pdf
Je moet kijken bij de kosten van Rabo zelf beleggen. Deze vallen vooral bij de grotere bedragen mee door de maximering van de servicekosten (bij een buy&hold strategie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:23:
[...]
Maar gezien de consequenties van genomen beslissingen moet je natuurlijk ook geestelijk/ mentaal op voldoende niveau kunnen blijven presteren. En om daarin niet af te doen van de oudere collega's, maar zie je in de praktijk toch echt dat medisch specialisten na 55 - 60 jaar gewoon niet meer op een gelijk niveau zitten. Denktempo verandert, selectieve aandacht verandert, het vermogen om nieuwe kennis tot zich te nemen wordt anders, het vermogen om in het geheugen een to-do lijstje op te nemen en tot uitvoering te brengen vermindert.

Dit zijn allemaal zaken welk gewoon bij een normaal cognitief verouderingsproces behoren. Nagenoeg niemand ontkomt hieraan. Des te ouder men wordt, des te problematischer dit wordt binnen een professionele setting.
Dat is inderdaad een logisch proces. Daar kun je als maatschappij ook rekening mee houden. En dáár gaat het op veel plekken mis. Er wordt al snel geredeneerd dat als je niet meer alles kunt of niet alles op de hoogste snelheid kunt, je maar met pensioen moet gaan. Misschien niet altijd bewust, maar vaak ook onbewust. Dat toch een beetje de prestaties van 'vroeger' worden verwacht. En dat de 'senior' dat van zichzelf soms ook verwacht. Als je te lang die topprestaties blijft nastreven, en je lange tijd op je tenen moet lopen of merkt dat het niet meer lukt om je oude niveau te behalen, dan kun je heel snel afgebrand raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:47:
@psychodude
Ik zou een dokter die vol geïnteresseerd en gemotiveerd zijn werk doet niet af schrijven op 55 of 60 hoor.
Op die leeftijd komen ook de voordelen van ervaring, routine en ‘alles al gezien’ hebben naar boven.
Maar je wil op die leeftijd eigenlijk geen nachten door werken en werkweken van 70-80 uur doen. (En dat zou ook op jongere leeftijd verboden moeten zijn. Ik wil geen hartchirurg die mij moet opereren op vrijdagavond na een week nachtwerk waarbij een shift loopt van 20h-8h. )
Volgens mij is het in veel (medische) beroepen ook zo dat je vanaf een bepaalde leeftijd geen nachtdiensten meer hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Ferr9 schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:34:
[...]

Goede opmerking, daarom ben ik zelf ook groot voorstander van het "one more year" syndroom. Andersom werkt het namelijk ook, een jaartje langer werken en beleggen betekent:
- Meer beleggingen
- Jaar langer rendement
Met deze insteek blijf je natuurlijk vooruitschuiven en dat is vanuit RE benadering juist niet de bedoeling. De naam zegt het al het is een 'syndroom'. Het is met pensioen maar net hoeveel je nodig hebt in het bredere plaatje. Als ik bijvoorbeeld maximaal pensioen opbouw dan is dat veel te veel. En ik ben waarschijnlijk niet de enige hier.
Als je bedoelt, financier RE vanuit pijler 3 en laat je pijler 2 pensioen later ingaan, als dat gunstiger is kan ik me dat wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:21:
[...]

Volgens mij is het in veel (medische) beroepen ook zo dat je vanaf een bepaalde leeftijd geen nachtdiensten meer hoeft te doen.
Tja, maar bv een spoedarts, of een chirurg die orgaantransplantaties doet…. Die zal toch regelmatig ‘s nachts aan de bak moeten.

Mijn dochter is aan het specialiseren, en heeft soms 24h diensten…. Dat is gewoon CRIMINEEL.
Soms valt dat redelijk mee (dan kan ze 2-3 uur slapen), maar soms ook niet, en dat is keihard af zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ferr9 schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:34:
[...]

- Meer beleggingen
- Jaar langer rendement
Ik heb voor mezelf ook twee verschillende momenten in mijn hoofd. Een moment waarop ik onafhankelijk ben en zou kunnen stoppen met werken als ik dat zou willen, en een moment waarop ik daadwerkelijk zou willen stoppen. Als dat tweede moment maar later ligt dan het eerste moment, ben ik tevreden.

Op dit moment heb ik nog niet in mijn hoofd dat ik per se op moment X zou willen stoppen. Maar er kunnen allerlei (externe) factoren zijn waardoor ik op een gegeven moment zou willen stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
Rubbergrover1 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:26:
[...]

Ik heb voor mezelf ook twee verschillende momenten in mijn hoofd. Een moment waarop ik onafhankelijk ben en zou kunnen stoppen met werken als ik dat zou willen, en een moment waarop ik daadwerkelijk zou willen stoppen. Als dat tweede moment maar later ligt dan het eerste moment, ben ik tevreden.

Op dit moment heb ik nog niet in mijn hoofd dat ik per se op moment X zou willen stoppen. Maar er kunnen allerlei (externe) factoren zijn waardoor ik op een gegeven moment zou willen stoppen.
Dit is voor iedereen anders. Wat 'moet' en nuttig is voor de maatschappij is iets anders dat wat je zelf wil. In mijn ogen (en voor mij) is het voordeel van FO dat het moeten eraf gaat. Je bepaalt het allemaal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:25:
[...]

Tja, maar bv een spoedarts, of een chirurg die orgaantransplantaties doet…. Die zal toch regelmatig ‘s nachts aan de bak moeten.
Niet noodzakelijk. Voor die oproepdiensten hebben ze ook gewoon een weekschema. En de ziekenhuizen (en collega's van die chirurg) zijn er ook op ingesteld dat iemand vanaf leeftijd X geen oproepdiensten meer doet.
Mijn dochter is aan het specialiseren, en heeft soms 24h diensten…. Dat is gewoon CRIMINEEL.
Soms valt dat redelijk mee (dan kan ze 2-3 uur slapen), maar soms ook niet, en dat is keihard af zien.
In Nederland zijn er regels die zulke diensten inperken. De arbo-diensten die daarop toezien kunnen daar ook behoorlijk streng in zijn, waarbij het excuus dat er geen alternatief is niet wordt geaccepteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:26:
[...]

Ik heb net hetzelfde gevoel.

Hoe korter je komt bij het moment dat je kan stoppen, hoe meer rust ik innerlijk voel.
Eens je de 50 voorbij bent is het niet zo zeker dat je bij jobverlies snel terug aan de bak komt op een gelijkaardig niveau. Maar nu ben ik al op het punt waarbij ik bij ontslag niet direct in paniek ga slaan, maar ik hoop er niet op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JURIST schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:22:
[...]

Met deze insteek blijf je natuurlijk vooruitschuiven en dat is vanuit RE benadering juist niet de bedoeling.
Waarom niet? Niet iedereen heeft RE als 'hoofddoel'. Juist het FO deel kan belangrijk zijn voor iemand. Als het je vooral om het FO deel gaat, en het RE als mooi 'bijproduct' geldt, dan is er niets mis met het 'vooruitschuiven' van RE.

Ik ken iemand die de 75 jaar zijn gepasseerd en nog steeds - op een beperkt niveau - het oude werk doet. Gewoon, omdat het leuk is. Uiteraard niet meer 40 uur per week, maar het werk geeft nog altijd veel voldoening. Zowel het werk zelf als het contact met de klanten. Is het nodig? Nee, volgens mij was het FO moment ergens rond 55 jaar. Maar als je je werk in de loop van de tijd zodanig kunt minderen dat je kan doen wat je wilt en daarnaast ook plezier houdt in je werk, waarom zou je dan stoppen?
Pagina: 1 ... 131 ... 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.