Tommie12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:08:
[...]
Je maakt het nogal zwart-wit.
Je kan nooit totaal onafhankelijk worden van anderen.
Misschien past een lening perfect bij je pad op of in FO zijn.
Maar zelfs zonder lening ben je met je investeringen (aandelen, obligaties, vastgoed, ...) ook afhankelijk van tegenpartijen die je dividend, waarde of huur betalen.
Een lening is gewoon een contract, en je gaat dat aan met een bepaalde reden.
Ja en wat is daar mis mee?
Niemand moet dezelfde keuzes maken maar dat is mijn mening erover.
Nooit een lening gehad wanneer ik zelf het kapitaal niet achter de hand had EN het rendement van dat kapitaal niet hoger was dan de intrest van de lening. En dat scenario stamt dan nog uit de tijd dat ik nog niet FO was.
Aan het wespennest van woningen verhuren doe ik idd ook niet mee. Brengt (in België) nauwelijks iets op in verhouding tot mogelijke miserie met huurders. Gewoon kopen op het gepaste tijdstip en terug verkopen wanneer de tijd daar rijp voor is/was en in die tussentijd eventueel zelf bewonen.
Bij FO ben je uiteraard ook niet volledig afhankelijk van de rendement van je kapitaal. Er is ook nog altijd het kapitaal zelf waarop je kan terugvallen. Dat kapitaal alleen levert me een buffer op van 500 - 600 maanden zonder aan comfort in te leveren. Gezien er momenteel nog altijd meer binnen komt dan buitengaat groeit die buffer nog altijd aan ipv te verminderen.
Uiteraard zal je altijd wel van iets afhankelijk blijven.
Het is dan ook een voortdurend streven naar een zo groot mogelijke onafhankelijkheid.
Het onderwerp van dit topic is dan ook FO en niet TO.
Een relatief hoge FO bereik je ook door een zo groot mogelijke portefeuillespreiding. Wanneer het dan ergens mis gaat of minder heb je nog altijd de rest om op terug te vallen. Het is en blijft een en/en verhaal en geen "of" verhaal.
Het kan uiteraard ook gelijktijdig overal mis gaan. Maar op dat ogenblik heb je wel iets anders aan je hoofd dan FO. Dan gaat het om de ultieme (financiële) overlevingsstrijd. Maar als je dat als een dwingende factor meeneemt moet je nergens meer aan beginnen en idd gewoon blijven meedraaien in het pad dat bijna iedereen volgt in de hoop dat er wel altijd iemand klaar staat om het voor je op te nemen, je te ondersteunen of bij te staan wanneer het bij jezelf in de soep draait.
Niemand die stelt, ik toch al niet, dat streven naar een zo hoog mogelijke (financiële) onafhankelijkheid de gemakkelijkste weg is.
[
Voor 33% gewijzigd door
IvoB2 op 27-04-2023 14:24
]