• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-01 16:59
Deur gaat niet open.
Bij vorst kan de deur bestuurderskant niet open. Zowel van binnenuit als van buiten gaat het slot niet open.
Ik hoor wel via de sleutel dat het slot wordt ontgrendeld maar open doen lukt niet.

Ik denk vocht probleem waardoor slot dicht blijft.

Waar moet ik eventueel met slotolie o.i.d. Het slot inspuiten?

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:17
Buis07 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
Deur gaat niet open.
Bij vorst kan de deur bestuurderskant niet open. Zowel van binnenuit als van buiten gaat het slot niet open.
Ik hoor wel via de sleutel dat het slot wordt ontgrendeld maar open doen lukt niet.

Zit de deur niet gewoon vastgevroren en zit er beweging in bij iets harder trekken? Auto even voorverwarmen?

🔋 7.68 kWh Zendure 2400 AC + SF800 | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Buis07 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
Deur gaat niet open.

Grote kans dat het de rubbers zijn, het lijkte me stug dat het slotmechanisme bevriest. Insmeren met zuurvrije vaseline helpt in dat geval.

In het algemeen: wellicht ook handig om zelf even onderzoek / actie uit te voeren. Nu worden alle (soms) simpele vragen op het forum geplaatst en anderen aan het werk gezet, terwijl veel dingen na wat uitzoekwerk ook prima op te lossen zijn.

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-01 19:44
Nindax schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:21:
Hallo allemaal,

Ik heb nu bijna een jaar een Lynk en nadat ik het verhaal van @Tweak_ heb gelezen over zijn vliegwiel probleem twijfel ik of dit probleem zich ook voordoet bij mijn auto. Enkele weken geleden viel mij het geluid ineens op toen ik per ongeluk de motor startte voor de deur. Meestal schakel ik pas over bij hogere snelheden en hoor je de motor niet door het rijgeluid.

Ik heb de eerder geplaatste geluidsopname (hier) vergeleken met wat ik hoor bij het starten (en zelf een geluidsopname gemaakt om te vergelijken) en dit komt vrijwel 1 op 1 over. Het geluid bij lage toeren (bochten, rotondes) heb ik nog niet kunnen verifiëren.

Onlangs bij de garage geweest en daar geven ze aan dat dit geluid normaal is en komt door de koude start. Ze hadden nog een Lynk staan en daar mee vergeleken, zelfde geluid.
Hoewel ik vertrouw op de deskundigheid van de garage, kriebelt het toch een beetje of dit niet tot meer problemen gaat leiden later. Het is namelijk ook zo dat de BOVAG garantie op deze auto binnenkort vervalt.

Ik ben vooral benieuwd hoe jullie hier naar kijken, herkennen er meerdere dit geluid bijvoorbeeld? Zou een 'second opinion' bij een andere garage een goede keus zijn?

Edit: eind gereden, motor opgewarmd. Nog steeds dat geratel bij het starten, alleen dan direct en korter van duur. Maar een nieuwe afspraak maken bij de garage

Edit2: nu een groter stuk gereden, langere tijd met opgewarmde motor en nu hoor ik het niet meer. Misschien dan toch de combi van koude motor en zeer weinig op de benzinemotor rijden in de afgelopen maanden dat het allemaal terug goed moet smeren
Het geluid wat bij mijn opname begint bij 12 seconden is NIET goed. Sinds hij vervangen is hoor je dat niet meer. Ze kunnen het schijnbaar gewoon achterhalen hé dan moeten ze "even" de startmotor demonteren en kunnen ze zien of er "vet" zichtbaar is.

• Buis07
LoneGunman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Grote kans dat het de rubbers zijn, het lijkte me stug dat het slotmechanisme bevriest. Insmeren met zuurvrije vaseline helpt in dat geval.

In het algemeen: wellicht ook handig om zelf even onderzoek / actie uit te voeren. Nu worden alle (soms) simpele vragen op het forum geplaatst en anderen aan het werk gezet, terwijl veel dingen na wat uitzoekwerk ook prima op te lossen zijn.
Was het maar zo eenvoudig.
De rubbers zijn prima en ingesmeerd.
Het is dus geen simpele vraag anders had ik deze niet gesteld. Het is een serieus probleem.

Ben net bij de Volvo dealer geweest en vrijdag gaan ze kijken wat er aan de hand is.
Had graag deze kosten willen besparen door een goede tip van dit forum

• Buis07
crbnnw schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:29:
[...]

Zit de deur niet gewoon vastgevroren en zit er beweging in bij iets harder trekken? Auto even voorverwarmen?
Nee de rubbers zijn niet vastgevroren

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-01 18:05

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

LoneGunman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:07:
[...]

"Grote kans dat het de rubbers zijn, het lijkte me stug dat het slotmechanisme bevriest. Insmeren met zuurvrije vaseline helpt in dat geval"

Doe maar niet :( , niet met vaseline, of je moet de rubbers willen doen oplossen?
Gewone siliconen spray is al beter.
Ik gebruik het middel uit de caravan, het middel om de lip seal van het toilet te smeren.
Eerst ook vaseline gebruikt, tot die schuif niet meer open of dicht kom, het rubber was 2 keer zo dik. 8)7

Sinds ik dat gebruik geen problemen meer, voor de winter aanbrengen en na intrekken een doekje er over, zorgen dat het droog is.

Al lijkt dat plakken van het rubber hier niet het probleem, gezien de reacties.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:04
Iemand hier een klasse 3 alarm in laten bouwen? Mijn vaste bedrijf adverteert dat het geschikt is ‘voor alle auto’s’ maar op een info verzoek kreeg ik terug dat dit niet mogelijk is voor de 01 (?!)

                           

Pagina: 1 ... 185 186 Laatste

Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.

Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic

Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:

Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.