Frag1le schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:46:
[...]
11.8v is te laag in zo'n korte tijd, relatief gelukkig een eenvoudige klus.
Even mijn eigen auto gecontroleerd zojuist:
5 dagen stil gestaan, met multimeter gemeten 12.36v en zakte langzaam naar 12.2v waar de auto verder wakker werd.
Op de accu staat AEFBS.
AI vertelt me dit:
AEFBS / EFB Enhanced Flooded Battery. Dit is een zwaar verbeterde, dikkere traditionele accu met vloeibaar zuur, speciaal ontwikkeld voor auto's met een start-stopsysteem of hybride functies.
Denk zal even terug melden.
Oude accu, start capaciteit CCA 650 over nog maar 213
Klus was eenvoudig. Er is een agm 70ah, 720 CCA start ampère accu geplaatst.
Prima zelf te doen, wat belangrijk is? Het systeem onder constante spanning houden en geen sluiting maken.
Na de wissel staan alle instellingen er nog in, maar door de veel krachtiger accu best veel foutmeldingen in het dashboard. En is niets ingeleerd, niet nodig. Ga maar rijden, binnen 3 kilometers zijn alle storingen weg, zo niet? Na 1 nacht op slot zetten. Laadstroom was prima.
Na 1 kilometer rijden, verbrandingsmotor sloeg direct aan, verdwenen alle storingsmeldingen, alles reageert weer normaal en vlot, de auto ging eerst naar hybride ready op electra rijden, heel appart.
Een efb of agm accu mag zo zonder inleren worden geplaats dus. 3 jaar garantie gekregen.
Ik doe het voortaan zelf, als het nodig is.
Bij twijfel? Laten doen! (Als het nodig is)
panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117