Ik vergat nog te melden, na de grote beurt, 10000 km geleden is er een nieuw interieurfilter ingekomen, ik vervang nu minimaal 1 keer per jaar dat filter. een paar weken geleden voor de vakantie ook weer vervangen. de auto heeft ondertussen ruim 70000 km gereden. ik heb er nu even extra op gelet, maar ook tijdens de extreme hitte deze week geen aanslag of waas meer.Frag1le schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:26:
[...]
Herken niet direct wat jullie ervaren, maar dit klinkt alsof er lijm ofzo verdampt en vervolgens neerslaat op je voorruit. Is het onderop de voorruit een 'dikkere' waas dan bovenin?
Enigszins offtopic wellicht:
Gebruik hier nagenoeg altijd een zonnescherm aan de binnenkant van de voorruit, scheelt een boel warmte maar ook je dashboard die verkleurd/lelijk wordt. Ooit een Franse auto gehad die hier last van had, daarna standaard geworden voor alle andere auto's.
Als de auto lang in de zon staat, zoals op de camping, dan gaat er ook nog een zonnescherm/voorruitafdekking aan de buitenkant van de voorruit op. Dit houdt ook nog eens je voorruit schoon.
De binnenkant voorruit maak ik zo'n 2x per jaar schoon en wat ik dan verwijder is een vettig waasje die ik dan zie met laagstaande zon. Dit maak ik schoon mbv met emmertje water met beetje dubro en een katoenen vaatdoek en vervolgens neem ik het af met een zeem. Mocht er iets vettigers op de binnenkant voorruit zitten wat er niet af gegaan is dan gebruik ik wat bio-ethanol in een vochtige doek om dat eraf te krijgen en dan vervolgens nogmaals de hele voorruit met de dubro en nogmaals de zeem.
Het vervangen van het (carbon) filter in het dashboardkastje zou kunnen helpen? is zelf goed te doen ook.
panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117
:strip_exif()/f/image/C1uCWcWU7EfVyn45N67mr3eT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fJWuNAbdUWAVhg9HJ7BjxPvt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mQ1qvVhMjSw9HRhyJfuvNgmG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3kxMEOR1NYx1UEl9juc8uvdc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kyDoa93hdIx6ijDfDw6kalfG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BhUrSqf09i8dN7lrV3wQn3i2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3A22AN2d9MKYIwyfIrBlUDYk.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/U651aDf018E5frMM4NEVcI25.png?f=fotoalbum_large)