🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Dan zou de laadpaal in basis al niet goed staan geconfigureerd t.o.v. de groepenkast/aansluiting (32A ipv 16A).crbnnw schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:43:
[...]
Misschien is het een Lynk met de snellere laadmodule die dan 7.4kwh over 1 fase trekt, terwijl de EV wat rustiger over 3 fasen laad? 7.4kwh op 1 fase zal bij de meeste huishoudens namelijk niet gaan. Wellicht kun je de laadpaal dan wat terugschroeven.
Heb je daarnaast loadbalancing?
Op een 3x25a aansluiting
[ Voor 14% gewijzigd door greatgonzo op 10-01-2026 17:45 ]
Dit klopt niet denk ik? Mij werd altijd gezegd als je 360 camera hebt dan dus ook "akoestisch glas" en dus ook de snellere boordlader. Dit staat op autoblog.crbnnw schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:43:
[...]
Ik heb een Mid 2022 model, dus wel gelamineerd glas en 360 camera. Geen snellere lader, zwarte hemelbekleding of stuurverwarming.
360 camera en gelamineerd glas waren voor mij een must. Ik had toch liever een iets ouder model maar dan met weinig kilometers voor een scherpe prijs.
Snellere lader is wat mij betreft overbodig, aangezien ik alleen maar aan thuisladen doe, ik dat vaak snachts doe, en je altijd nog de benzine backup hebt. Buiten de deur laden is bijna altijd duurder dan op benzine rijden, dus daar zie ik de use-case niet zo van in.
Nog steeds zeer tevreden over de auto. Jammer dat ze wat kleine bugs niet uit de software poetsen.
De kleine bugs/issues:
- Muziek die je lang op pauze hebt staan schiet dan soms kort op play en weer op pauze maar kun je verbergen door volume laag te zetten
- Profielen loggen niet altijd in
- Apple Carplay werkt 9 van de 10 keer wel maar soms dus niet
- Internet/hotspot werkt regelmatig niet
- Informatie in de mobiele app is vaak niet real-time
Niet een bug maar kleine issues:
- Infotainment start langzaam op
- Laadklepje opent niet altijd middels de knop, vooral bij regen/na het wassen van de auto. Klepje zal dan wel soort vacuum zitten bij het Magneet contact. Je kunt 'm wel met de hand open trekken maar dat is een beetje pielen met je nagels erachter
"Er is ook wel iets aan veranderd hoor, vanaf 2022 heeft de Lynk & Co akoestisch glas, een 360 graden camera en een snellere boordlader. Een jaar later is de hoedenplank ingeruild voor een rolhoes en zijn pook en stuur niet meer van leer. Een verwarmd stuur is vanaf mei 2023 altijd standaard."
Ik weet het echt 100% zeker. Dat dacht ik eerst ook toen ik opzoek ging naar een Lynk om te kopen. Maar er is dus een tussenmodelletje geweest in 2022 met een deel van de upgrades.Tweak_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:00:
[...]
Dit klopt niet denk ik? Mij werd altijd gezegd als je 360 camera hebt dan dus ook "akoestisch glas" en dus ook de snellere boordlader. Dit staat op autoblog.
"Er is ook wel iets aan veranderd hoor, vanaf 2022 heeft de Lynk & Co akoestisch glas, een 360 graden camera en een snellere boordlader. Een jaar later is de hoedenplank ingeruild voor een rolhoes en zijn pook en stuur niet meer van leer. Een verwarmd stuur is vanaf mei 2023 altijd standaard."
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
[ Voor 75% gewijzigd door Tweak_ op 10-01-2026 18:26 ]
Met een 3x25a hoofdaansluiting zou je maximaal een (3x)20a groep hebben voor de EV. Die zou max 20a*230v dus 4600w mogen trekken per fase. Als het een 16a groep is dan is het helemaal logisch dat die eruit klapt, (16a*230v is 3680w) maar je loadbalancing of laadpaal staat dan denk ik niet goed ingesteld voor je installatie.greatgonzo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:34:
Load balancing heb ik. En ik zie dat hij soms naar 5.1 kWh trekt en zakt naar 3.6
Op een 3x25a aansluiting
[ Voor 10% gewijzigd door crbnnw op 10-01-2026 18:49 ]
Bij mij zat een originele Lynk & Co laadkabel (type 2) met zwarte handvatten en een niet-originele 'granny-charger'.Tweak_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:20:
In de kofferbak van mijn Lynk lag een laadkabel met gele handvaten dan heb jij dus ook een andere?
Tank vol; 560 KM indicatie. 40KM gereden ongeveer (alleen benzine) 470 KM resterend maar wel een volle witte balk er nog onder.
Keer ervoor tanken, indicatie volle tank 620KM.
Slurpt mijn auto of is die indicator van slag?
Klopt, ik heb er ook zo eentje (mei 2022).crbnnw schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:18:
[...]
Ik weet het echt 100% zeker. Dat dacht ik eerst ook toen ik opzoek ging naar een Lynk om te kopen. Maar er is dus een tussenmodelletje geweest in 2022 met een deel van de upgrades.
Nog maar eens deze veel gedeelde postOizo1981 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:42:
[...]
Nog maar eens:
Je kunt aan de hand van je chassisnummer en opties zien welk modeljaar het is:
MY21 is de standaard versie met alleen camera achter en geen gelaagde zijramen.
MY22-1 is Mei 2022. Dat is 360 graden camera en gelaagd glas voor.
MY22-2 is omstreeks september 2022. Dat is de snellere boordlader op een 32A per fase laadpaal en 75 km WLTP-range.
MY23-1 is Januari 2023. Dat is het zwarte hemeltje, extra stiksels op dashboard kastje en de rolhoes in de kofferbak.
MY23-2 is Mei 2023. Dat is stuurverwarming. Bij een auto met trekhaak zit stuurverwarming er vaak pas op vanaf januari 2024.
MY21 is een M als 10e teken in het VIN-nummer
MY22 is een N als 10e teken in het VIN-nummer
MY23 is een P als 10e teken in het VIN-nummer
MY24 is een R maar is identiek aan MY23
MY25 is de nieuwe versie met vele wijzigingen.
Op basis van ervaring uit de zomervakantie met caravan erachter schat ik dat de weergegeven afstand wordt gebaseerd op het daadwerkelijk bereik van ongeveer de laatste twintig liter verbruikte brandstof. Maar misschien is het wel op basis van uren of kilometers.LeenVan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:17:
Hoe (betrouwbaar) is bij jullie de benzine indicatie meter?
Tank vol; 560 KM indicatie. 40KM gereden ongeveer (alleen benzine) 470 KM resterend maar wel een volle witte balk er nog onder.
Gisteren heb ik een proefrit gemaakt in een 01, bouwjaar 05-2022. De auto staat te koop bij een BOVAG-/vakgarage. Mijn eerste indruk van de garage is goed, maar tijdens de proefrit bleek de accu van de auto vrijwel leeg te zijn. Op zich geen groot probleem: ik heb een nieuwe afspraak gemaakt voor volgend weekend en de verkoper heeft toegezegd dat de accu dan volledig opgeladen zal zijn.
Mijn vraag aan jullie is hoe schadelijk het kan zijn voor het accupakket wanneer een auto langere tijd stilstaat met een (bijna) lege accu. In de boordcomputer van de Lynk & Co zag ik dat het batterijpercentage nog ongeveer 5% was. Uit een kentekenrapport blijkt dat de auto inmiddels zo’n drie maanden in bezit is van de verkoper.
Moet ik er rekening mee houden dat er een risico bestaat voor het accupakket als de auto in het slechtste geval al drie maanden met een lege accu heeft stilgestaan? Of maakt dit bij dit type accu’s weinig uit? Mijn kennis op dit gebied is beperkt. Als de accu bij de volgende proefrit volledig is opgeladen, is er dan iets af te leiden uit de weergegeven actieradius, of zegt dat weinig over de conditie van de accu?
Tot slot nog een andere vraag: ik heb het vermoeden dat de Lynk & Co niet in onderhoud is geweest bij Volvo of Lynk & Co zelf. Is het mogelijk om tijdens de proefrit in de boordcomputer terug te zien welk onderhoud er is uitgevoerd?
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. Ik volg het forum al een tijdje en heb hier al veel nuttige informatie opgedaan, waarvoor dank.
Al iets gevonden?Wilmaas schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:23:
[...]
Kan het niet terug vinden, maar er schijnt een binnen paneel weg te halen te zijn om bij de achterste drains te kunnen komen, is minder ingrijpend dan het glas er uit halen.
Als ik het terug vind plaats ik het.
Hoe heb je deze badges aangemaakt? Kun je jouw HA yaml eens sturen? Ik kan zoiets wel fixen, alleen dan moet ik eerst een "script" maken. En dat script kan ik dan achter een button of action zetten. Diit voelt een beetje dubbel. Dit moet makkelijker kunnen, maar ik weet dus niet hoe.jack_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:22:
[...]
Tegelijk kan niet maar je kunt een start climate aanroepen. Ik zet dan ook even de lader aan en stuur vervolgens de start climate.
[Afbeelding]
En met badges [Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door smeerbartje op 11-01-2026 16:03 ]
Nee, helaas niet.
Begin nu te twijfelen of dit bij de lynk stond, ben er toch vrij zeker van
Het is nu even geen goed weer, maar ga in of achter de wielkuip kijken, nu veel te koud, de botten willen dat niet.
Heb overigens geen probleem zelf, gaat mij om preventief reinigen.
@smeerbartje
in google zoeken,
" roof drain lynk & co 01"
Bij mij de eerste hit,
Blijkt een Facebook pagina, daar kan ik niet meer op.
Inderdaad hebben enkele succes door de binnenbekleding weg te halen.🤔
[ Voor 30% gewijzigd door Wilmaas op 11-01-2026 19:01 ]
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
Ik denk dat dit met de koude heeft te maken.
Ook op stand pure gaat de motor even aan.
Benzine is nieuw, ethanol vrij.
Versnellen gaat rustig.
Als we electrisch voor verwarmen gebeurd dit niet. Is voor mij geen probleem nog, wacht dit even af tot het minder koud is.
Denk dat het een eigenschap is.
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
Ik herken dit welWilmaas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:46:
De laatste dagen slaat de ice aan bij electrisch rijden, voor ongeveer 1 kilometer.
Ik denk dat dit met de koude heeft te maken.
Ook op stand pure gaat de motor even aan.
Benzine is nieuw, ethanol vrij.
Versnellen gaat rustig.
Als we electrisch voor verwarmen gebeurd dit niet. Is voor mij geen probleem nog, wacht dit even af tot het minder koud is.
Denk dat het een eigenschap is.
Klopt, sowieso is het elektrisch vermogen lager dan bij warmer weer (is te zien in de 'overgang' op het display in Hybrid van elektrisch > benzine). Wellicht gebruikt hij bij koud weer extra energie om de kachel en/of het accupakket te verwarmen.
Ik zie dit duidelijk door vaak dezelfde route te moeten rijden: vrij direct bij huis van 50 km/h een invoegstrook naar 100 km/h. Normaal haal ik dit makkelijk, nu moet ik heel voorzichtig accelereren (anders direct overschakelen naar ICE).
Is dit niet een beetje overdreven manier van voorverwarmen?
Dat is het zeker. Maar ik vermoed dat als je huis bijna afgebrand is dat je er niet om kunt lachen.Peterhardenberg schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:15:
[...]
Is dit niet een beetje overdreven manier van voorverwarmen?
Dat model heb ik volgens mij, ik heb dat speciale glas en ook 360 graden camera.crbnnw schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:18:
[...]
Ik weet het echt 100% zeker. Dat dacht ik eerst ook toen ik opzoek ging naar een Lynk om te kopen. Maar er is dus een tussenmodelletje geweest in 2022 met een deel van de upgrades.
voor achter en beide spiegels die samen een beeld vormen.
Alleen geen snel laad optie.
Ik denk een 2 fase aansluiting?
Het is altijd 1 fase. Het verschil is max 16 of 32 ampère laden.sjoemie1985 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:55:
[...]
Dat model heb ik volgens mij, ik heb dat speciale glas en ook 360 graden camera.
De langzame en snelle laders zijn beide over 1-fase. De stekkeraansluiting is type 2.sjoemie1985 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:55:
[...]
Dat model heb ik volgens mij, ik heb dat speciale glas en ook 360 graden camera.
Mijn mening.Lamaka schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:24:
Helaas moet mijn voorruit vervangen worden vanwege schade. Ik ben op zoek naar advies/ervaring/mening: moet ik kiezen ofwel aandringen op vervanging met een OEM ruit of is een OEE net zo goed? Ik maak me zorgen dat alle sensoren, rijhulp systemen en geluidwerende functies van de ruit niet zo goed zijn bij OEE vergeleken bij OEM.
Ga voor OEM, honderd of tweehonderd euro uitsparen, mischien meer?
Het risico op pasvorm, rijwind geluid, hulp systemen.
Als een alternatief met garantie geleverd en geplaatst wordt, en het verschil is aanzienlijk?
Dan het alternatief.
En zelf de keuze maken, wat voelt goed?
Just my two cents🤔
Ik ben niet benieuwd, een nieuwe motor zal wel werken 😉Emielioo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:29:
Wij hadden regelmatig dat cylinder 2 met het koude weer niet mee kwam en er een motorstoring was. De hele auto trilde en kwam power te kort. Al een aantal keer terug geweest, verschillende dingen geprobeerd maar was nooit verholpen. Recent is hij weer bij de garage geweest en hij zal een nieuwe motor krijgen. Ben benieuwd.
Ik verwacht dat het volgende is gedaan, nieuwe software, motor uitlezen, controle bougies, bobines, injectors, motor vervuiling, nokkenas sensoren.
En wat ik vergeten ben.
Maar een nieuwe motor is altijd goed👍 (onder garantie)
Nu hoef ik geen Lynk 01 velgen.
Mijn vraag is welke maat velgen kunnen er allemaal onder de 01.
Ik lees dat 18 inch niet altijd passen ivm remklauw.
Je kunt alle velgen gebruiken die ook op een XC40 passen. Voor de zekerheid zou ik wel minimaal 19 inch nemen.Buis07 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:50:
Ik ga over een maand op wintersport en heb nog geen winterbanden.
Nu hoef ik geen Lynk 01 velgen.
Mijn vraag is welke maat velgen kunnen er allemaal onder de 01.
Ik lees dat 18 inch niet altijd passen ivm remklauw.
Nee, normaalgesproken (nieuw) zit er een grannycharger (voor 230v) en een laadkabel voor een laadpaal bij. Dus even contact opnemen met de verkoper denk ik?weebeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:37:
Wij hebben gisteren onze Lynk & Co 01 uit 2022 opgehaald. Klopt het dat er maar één kabel bij zit? Ik kan hem alleen aansluiten op mijn stopcontact.
Normaal inderdaad timmert zeg horen beide in de auto te liggen.weebeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:37:
Wij hebben gisteren onze Lynk & Co 01 uit 2022 opgehaald. Klopt het dat er maar één kabel bij zit? Ik kan hem alleen aansluiten op mijn stopcontact.
Onder de vloer van de kofferbak, daar zit een handel om deze omhoog te halen en dan zouden daar de beide kabels moeten liggen, dus ook een kabel om aan een laadpaal te kunnen laden.
Maat 235/60R17 merk goodyear
Gebruikt op een Volvo xc40 SUV
Nee, gaat niet passen i.v.m. de remklauwen. Minimaal 18", en ook die schijnen niet allemaal te passen.Buis07 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:23:
Weet iemand of deze banden onder de 01 passen?
Maat 235/60R17 merk goodyear
Gebruikt op een Volvo xc40 SUV
Ik heb zelf voor de zekerheid 19" Volvo-velgen genomen voor de winterbanden.
5520 Wp op WZW PVOutput
Toen ik naar winterbanden ging zoeken had ik 2 opties bij mijn Volvo / Lynk dealer.
Optie 1: zonder velg met continental eco contact banden
Optie 2: Met Lynk velgen en Pirelli Scorpio banden
Lynk had een complete set met korting inc. velg voor 300€ minder dan een set zonder velg.
Ben voor het laatste gegaan, alleen toen moest ik wel weer loopvlak kettingen aanschaffen.
2e hands zijn er veel te vinden als je de juiste info hebt. Zelf een set loopvlak kettingen gekocht voor een mooi bedrag, alles nog in de verpakking nooit gebruikt. Voor de wintersporters noodzakelijk in het buitenland, maar wanneer men een nieuwe andere auto heeft passen ze helaas niet altijd meer. De gene waar ik ze had gekocht had nog meer oude sets van al zijn vorige auto’s die ook nog nooit zijn gebruikt 🤣
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Ik heb dezelfde dashcam. Het probleem is dat deze van de voorruit afvalt als de warme zomerzon erop schijnt en het autoalarm afgaat.Riminii schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:42:
[...]
Ik heb een Nextbase GW522 met rearcamera in mijn L&C. Bevalt prima, goede beeldkwaliteit etc.
Ik snap niet waarom het alarm binnenin zo gevoelig moet staan, tenzij je panoramadak of raam open staat, terwijl je weg bent.
Helaas moet je dit elke keer in het menu aanpassen, of de dashcam eraf halen.
PSN: IS_DJ
Wat bedoel je met de sportsleutel?i-dj schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:00:
Ik heb een vraag. Ik heb Google en ChatGPT geraadpleegd maar kom niet tot een goed antwoord. Kan je en hoe vervang je dan de batterij van de sport sleutel van de Lynk 01?
Op Youtube is voldoende te vinden over de grote sleutel
https://tweakers.net/i/U9...NrQFecK8.jpg?f=user_large
Ik heb nu bijna een jaar een Lynk en nadat ik het verhaal van @Tweak_ heb gelezen over zijn vliegwiel probleem twijfel ik of dit probleem zich ook voordoet bij mijn auto. Enkele weken geleden viel mij het geluid ineens op toen ik per ongeluk de motor startte voor de deur. Meestal schakel ik pas over bij hogere snelheden en hoor je de motor niet door het rijgeluid.
Ik heb de eerder geplaatste geluidsopname (hier) vergeleken met wat ik hoor bij het starten (en zelf een geluidsopname gemaakt om te vergelijken) en dit komt vrijwel 1 op 1 over. Het geluid bij lage toeren (bochten, rotondes) heb ik nog niet kunnen verifiëren.
Onlangs bij de garage geweest en daar geven ze aan dat dit geluid normaal is en komt door de koude start. Ze hadden nog een Lynk staan en daar mee vergeleken, zelfde geluid.
Hoewel ik vertrouw op de deskundigheid van de garage, kriebelt het toch een beetje of dit niet tot meer problemen gaat leiden later. Het is namelijk ook zo dat de BOVAG garantie op deze auto binnenkort vervalt.
Ik ben vooral benieuwd hoe jullie hier naar kijken, herkennen er meerdere dit geluid bijvoorbeeld? Zou een 'second opinion' bij een andere garage een goede keus zijn?
Edit: eind gereden, motor opgewarmd. Nog steeds dat geratel bij het starten, alleen dan direct en korter van duur. Maar een nieuwe afspraak maken bij de garage
Edit2: nu een groter stuk gereden, langere tijd met opgewarmde motor en nu hoor ik het niet meer. Misschien dan toch de combi van koude motor en zeer weinig op de benzinemotor rijden in de afgelopen maanden dat het allemaal terug goed moet smeren
[ Voor 14% gewijzigd door Nindax op 17-01-2026 16:38 ]
Pv 4KwP, Atlantic WPB, Techneco Loria 8kw, gasloos sinds 29-8-2019
Mijn vliegwiel is ook vervangen omdat het te los zat en daardoor geluid maakte. Ik heb er ongeveer een half jaar mee rondgereden voordat de garage het probleem kon vinden. Het geluid was er zo’n 9 van de 10 keer, de duur van de rit maakte weinig verschil. Zodra ik gas gaf was het hoorbaar. Bij hogere snelheden viel het vaak minder op, maar dat kwam vooral door het omgevingsgeluid.Nindax schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:21:
Hallo allemaal,
Ik heb nu bijna een jaar een Lynk en nadat ik het verhaal van @Tweak_ heb gelezen over zijn vliegwiel probleem twijfel ik of dit probleem zich ook voordoet bij mijn auto. Enkele weken geleden viel mij het geluid ineens op toen ik per ongeluk de motor startte voor de deur. Meestal schakel ik pas over bij hogere snelheden en hoor je de motor niet door het rijgeluid.
Ik heb de eerder geplaatste geluidsopname (hier) vergeleken met wat ik hoor bij het starten (en zelf een geluidsopname gemaakt om te vergelijken) en dit komt vrijwel 1 op 1 over. Het geluid bij lage toeren (bochten, rotondes) heb ik nog niet kunnen verifiëren.
Onlangs bij de garage geweest en daar geven ze aan dat dit geluid normaal is en komt door de koude start. Ze hadden nog een Lynk staan en daar mee vergeleken, zelfde geluid.
Hoewel ik vertrouw op de deskundigheid van de garage, kriebelt het toch een beetje of dit niet tot meer problemen gaat leiden later. Het is namelijk ook zo dat de BOVAG garantie op deze auto binnenkort vervalt.
Ik ben vooral benieuwd hoe jullie hier naar kijken, herkennen er meerdere dit geluid bijvoorbeeld? Zou een 'second opinion' bij een andere garage een goede keus zijn?
Edit: eind gereden, motor opgewarmd. Nog steeds dat geratel bij het starten, alleen dan direct en korter van duur. Maar een nieuwe afspraak maken bij de garage
Edit2: nu een groter stuk gereden, langere tijd met opgewarmde motor en nu hoor ik het niet meer. Misschien dan toch de combi van koude motor en zeer weinig op de benzinemotor rijden in de afgelopen maanden dat het allemaal terug goed moet smeren
Er waren ook dagen waarop je het geluid helemaal niet hoorde, waarschijnlijk lag het vliegwiel toen toevallig beter, maar zeker weet ik dat niet.
Mij is verteld dat het geluid geen kwaad kon aan de motor, maar het stoort. Gewoon laten maken.
Echter merk ik zelf niks van het extra geluid bij het gas geven. Het is echt alleen bij het starten dag het kort hoorbaar is. Ik zal er de komende tijd extra op letten maar ben al wat geruster
Dan denk ik niet dat je vliegwiel los zitNindax schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:42:
Bedankt @dtacaptcave
Echter merk ik zelf niks van het extra geluid bij het gas geven. Het is echt alleen bij het starten dag het kort hoorbaar is. Ik zal er de komende tijd extra op letten maar ben al wat geruster
Dus toen maar een mailtje naar lynk & co zelf gedaan en na een aantal dagen een mailtje terug met een PDF met daarin het onderhoud. Maar het gekke is dat ik daar geen 30k beurt zie opstaan. (auto gekocht met 52k, en volgens de dealer nog met originele Nederlandse garantie van lynk en co)
Ik ga dit nog navragen bij de dealer hoe dit dan zou werken, maar heeft iemand dat hier ook wel eens gedaan en staat elk niveau van detail wel op die geleverde PDF van lynk en co?
Ik heb zelf een link uit 2023 gekocht. Ook met rond de 50k kilometers. Daar was de 30k beurt niet gedaan. Wat mij toen verteld werd is dat in de lease vaak het onderhoud wordt uitgesteld.tomcool schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:42:
Sinds begin december ook eigenaar van een 2022 model. Begin deze maand maar is de app gekoppeld en dat werkt redelijk. Ik had eigenlijk ook verwacht de onderhoudshistorie te kunnen zien in de app omdat het volgens de verkoper zou worden bijgehouden in een digitaal onderhoudsboekje bij lynk en co zelf. Kon dat helaas niet vinden in de app.
Dus toen maar een mailtje naar lynk & co zelf gedaan en na een aantal dagen een mailtje terug met een PDF met daarin het onderhoud. Maar het gekke is dat ik daar geen 30k beurt zie opstaan. (auto gekocht met 52k, en volgens de dealer nog met originele Nederlandse garantie van lynk en co)
Ik ga dit nog navragen bij de dealer hoe dit dan zou werken, maar heeft iemand dat hier ook wel eens gedaan en staat elk niveau van detail wel op die geleverde PDF van lynk en co?
Ik heb toen alsnog de beurt laten doen en de onderhoudshistorie laten printen, toen stond die er wel op. Als je verder geen bewijs hebt van het onderhoud, zoals een rekening of boekje, dan zou ik er vanuit gaan dat het niet uitgevoerd is.
Bij vorst kan de deur bestuurderskant niet open. Zowel van binnenuit als van buiten gaat het slot niet open.
Ik hoor wel via de sleutel dat het slot wordt ontgrendeld maar open doen lukt niet.
Ik denk vocht probleem waardoor slot dicht blijft.
Waar moet ik eventueel met slotolie o.i.d. Het slot inspuiten?
Zit de deur niet gewoon vastgevroren en zit er beweging in bij iets harder trekken? Auto even voorverwarmen?Buis07 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
Deur gaat niet open.
Bij vorst kan de deur bestuurderskant niet open. Zowel van binnenuit als van buiten gaat het slot niet open.
Ik hoor wel via de sleutel dat het slot wordt ontgrendeld maar open doen lukt niet.
Grote kans dat het de rubbers zijn, het lijkte me stug dat het slotmechanisme bevriest. Insmeren met zuurvrije vaseline helpt in dat geval.Buis07 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:08:
Deur gaat niet open.
In het algemeen: wellicht ook handig om zelf even onderzoek / actie uit te voeren. Nu worden alle (soms) simpele vragen op het forum geplaatst en anderen aan het werk gezet, terwijl veel dingen na wat uitzoekwerk ook prima op te lossen zijn.
Het geluid wat bij mijn opname begint bij 12 seconden is NIET goed. Sinds hij vervangen is hoor je dat niet meer. Ze kunnen het schijnbaar gewoon achterhalen hé dan moeten ze "even" de startmotor demonteren en kunnen ze zien of er "vet" zichtbaar is.Nindax schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:21:
Hallo allemaal,
Was het maar zo eenvoudig.LoneGunman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:07:
[...]
Grote kans dat het de rubbers zijn, het lijkte me stug dat het slotmechanisme bevriest. Insmeren met zuurvrije vaseline helpt in dat geval.
In het algemeen: wellicht ook handig om zelf even onderzoek / actie uit te voeren. Nu worden alle (soms) simpele vragen op het forum geplaatst en anderen aan het werk gezet, terwijl veel dingen na wat uitzoekwerk ook prima op te lossen zijn.
De rubbers zijn prima en ingesmeerd.
Het is dus geen simpele vraag anders had ik deze niet gesteld. Het is een serieus probleem.
Ben net bij de Volvo dealer geweest en vrijdag gaan ze kijken wat er aan de hand is.
Had graag deze kosten willen besparen door een goede tip van dit forum
Nee de rubbers zijn niet vastgevrorencrbnnw schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Zit de deur niet gewoon vastgevroren en zit er beweging in bij iets harder trekken? Auto even voorverwarmen?
"Grote kans dat het de rubbers zijn, het lijkte me stug dat het slotmechanisme bevriest. Insmeren met zuurvrije vaseline helpt in dat geval"LoneGunman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:07:
[...]
Grote kans dat het de rubbers zijn, het lijkte me stug dat het slotmechanisme bevriest. Insmeren met zuurvrije vaseline helpt in dat geval.
Doe maar niet
Gewone siliconen spray is al beter.
Ik gebruik het middel uit de caravan, het middel om de lip seal van het toilet te smeren.
Eerst ook vaseline gebruikt, tot die schuif niet meer open of dicht kom, het rubber was 2 keer zo dik.
Sinds ik dat gebruik geen problemen meer, voor de winter aanbrengen en na intrekken een doekje er over, zorgen dat het droog is.
Al lijkt dat plakken van het rubber hier niet het probleem, gezien de reacties.
Ik heb dit idd ook in een automation script. Daar centraal aanmaken en je kunt dezelfde functie vanaf meerdere plekken aanroepen. Zo ook bijvoorbeeld als je ergens een timer met invulvelden op je Dashboard plaatst.smeerbartje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:45:
[...]
Hoe heb je deze badges aangemaakt? Kun je jouw HA yaml eens sturen? Ik kan zoiets wel fixen, alleen dan moet ik eerst een "script" maken. En dat script kan ik dan achter een button of action zetten. Diit voelt een beetje dubbel. Dit moet makkelijker kunnen, maar ik weet dus niet hoe.
Volgens mij verschillen de meningen daarover nogal. De bekende 'rubberstickers' van diverse fabrikanten zijn ook op basis van (technische) vaseline. Niet dat je in basis geen gelijk hebt, in principe lost petroleum rubber op. Maar de mate waarin verschilt wel per product en toepassing.Wilmaas schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:01:
[...]
Doe maar niet, niet met vaseline, of je moet de rubbers willen doen oplossen?
Gewone siliconen spray is al beter.
Meningen mogen verschillenLoneGunman schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Volgens mij verschillen de meningen daarover nogal. De bekende 'rubberstickers' van diverse fabrikanten zijn ook op basis van (technische) vaseline. Niet dat je in basis geen gelijk hebt, in principe lost petroleum rubber op. Maar de mate waarin verschilt wel per product en toepassing.
Ieder moet zelf weten wat ie op de deurrubbers smeert, ik denk ook dat bij gebrek aan beter zuurvrije vaseline wel zal werken, alleen op de lange duur is het minder, spreek uit ervaring.
Alleen daarom zou ik zuurvrije vaseline zeker niet adviseren.
Zat deze week naar een aflevering winter vol liefde te kijken, die man geloofde heilig dat spiritus op de banden in de sneeuw spuiten goed voor de banden was.
"even de wielen spinnen in de sneeuw en de vettigheid is er weer af"
Leuk idee, maar je banden raken uitgedroogd en krijgen juist geen grip, en moeten eerder worden vervangen.
Van mij mag ie, maar ik adviseer om dat toch meer niet te doen.
Maar van mij mag ook vaseline op de rubbers, ik raad het wel af.
Zuurvrije vaseline is niet altijd technische vaseline.
[ Voor 25% gewijzigd door Wilmaas op 21-01-2026 12:32 ]
600 pk lijkt me wel een keer leuk.(en vol elektrisch uiteraard)
Al die tijd zorgeloos gereden mede dankzij de vele tips en tricks op dit forum waarvoor hartelijk dank.
Ik heb nu wel een set als nieuwe originele winterbanden met velgen over 20 inch blauwe vlakken zwart gespoten, 1 seizoen in gebruik beschikbaar half maart.1000 euro
Ik wens iedereen hier dezelfde fijne tijd met zijn of haar Lynk als ik heb gehad.
Op basis hiervan ook even een mailtje gedaan naar Lynk&Co en het onderhouds-overzicht opgevraagd. Na een paar dagen kreeg ik deze in de mail (ik heb mijn 'koppelingsmail' met VIN-nummer etc beantwoord).tomcool schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:42:
Sinds begin december ook eigenaar van een 2022 model. Begin deze maand maar is de app gekoppeld en dat werkt redelijk. Ik had eigenlijk ook verwacht de onderhoudshistorie te kunnen zien in de app omdat het volgens de verkoper zou worden bijgehouden in een digitaal onderhoudsboekje bij lynk en co zelf. Kon dat helaas niet vinden in de app.
Nu is het bijzondere in mijn geval dat mijn recente 60k beurt (maart '25) bij de Volvo-dealer er niet op staat, de rest zo te zien wel. Ik weet dat mijn auto in '23 particulier gekocht is (ik ken de vorige eigenaar), en op de 60k-beurt na geen onderhoud heeft gehad.
:strip_exif()/f/image/nZNsMGvXE3yfd7IPrcbHv3Rc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga de dealer eens even vragen hoe dit zit qua registratie.
Edit: de dealer was het vergeten door te geven, alsnog gedaan. Het hoort dus wel compleet te zijn bij L&C.
[ Voor 3% gewijzigd door LoneGunman op 22-01-2026 11:15 ]
Maar ik hoor dan soms een soort gekraak.
Dat heb ik ook als ik sommige drempels over rijd, die drempels bij bijvoorbeeld winkels of drempels van zijwegen.
Hebben jullie dat ook raakt er dan iets van de onderkant van de auto die drempel of iets met de banden (spanning).
Het is vaak echt kgrrrrggrrr achtig geluid.
Iemand een idee waardoor dit komt of wat er aan gedaan kan worden?
Ik heb dat ook af en toe bij een bepaalde (vreselijke) drempel hier in de wijk. Zeker met koud weer. Zijn dat niet simpelweg de vering/schokdempers die droog/koud zijn en dan een beetje kraken.sjoemie1985 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:33:
Vraag: Als ik bij mij thuis bijvoorbeeld achteruit de oprit afrijd en dan moet ik door vooruit te rijden en insturen wegrijden.
Dat heb ik ook als ik sommige drempels over rijd, die drempels bij bijvoorbeeld winkels of drempels van zijwegen.
Hebben jullie dat ook raakt er dan iets van de onderkant van de auto die drempel of iets met de banden (spanning).
Zou misschien ook kunnen, die schokdempers.crbnnw schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:24:
[...]
Ik heb dat ook af en toe bij een bepaalde (vreselijke) drempel hier in de wijk. Zeker met koud weer. Zijn dat niet simpelweg de vering/schokdempers die droog/koud zijn en dan een beetje kraken.
Maar ja, je denkt dan al gauw dat iets ergens overheen schuurt ofzo?
MAar omdat het ook bij wegrijden gebeurt.
Ben benieuwd naar de ervaringen 😊
Afgelopen weken met de kou ook een paar keer gehad dat ik met wat geluid zoals wat gekraak en zachte tik/klap had wanneer ik wegreed van de oprit. Lijkt erop dat de handrem dan een beetje vastzit en niet snel genoeg automatisch los schiet. Ik laat de auto deze er altijd automatisch afhalen bij wegrijden.sjoemie1985 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:37:
[...]
Zou misschien ook kunnen, die schokdempers.![]()
![]()
Maar ja, je denkt dan al gauw dat iets ergens overheen schuurt ofzo?
MAar omdat het ook bij wegrijden gebeurt.![]()
De klachtomschrijving is nogal 'breed'..... Je aanname is dat 'iets' de onderkant van de auto raakt. Dat lijkt me makkelijk te controleren door iemand buiten de auto of m.b.v. een camera. En ja, 'iets' met de spanning van de banden kan ook, maar ook dat zou je zelf moeten controleren of uitsluiten. De auto maakt in principe nooit geen 'kgrrrrggrrr' geluid, dus iets klopt er niet.sjoemie1985 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:33:
Vraag: Als ik bij mij thuis bijvoorbeeld achteruit de oprit afrijd en dan moet ik door vooruit te rijden en insturen wegrijden.
De schokdempers zou kunnen (maar dan zijn er echt aan vervanging toe), maar ook draagarmrubbers of stabilisatorstang kunnen een oorzaak zijn. Zou bij normaal wegrijden niet hoorbaar moeten zijn.
Iemand hier ervaring mee?LeenVan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:17:
Hoe (betrouwbaar) is bij jullie de benzine indicatie meter?
Het ligt er denk ik ook aan of de accu oplaad tijdens rijden op benzine.
en als je op accu/ hybride rijdt verbuik je weinig tot geen benzine en zal die meter oplopen,althans dat doet hij bij mij, tot ik over ga op benzine.
Probeer eerst dit, tank vol, stuk rijden en dan weer tanken, deel het aantal kilometers door het aantal liters, bijvoorbeeld 100 kilometer gedeeld door 8 liter is 1 op 12,5 etc
Gemiddeld verbruik hangt af van veel factoren, maar zou tussen de 6 en 9 liter per honderd kilometer moeten liggen, alleen benzine verbruik, zonder de accu op te laden.
Onze ervaring bij alleen benzine, start is 690 kilometer, rijden we rustig stijgt dit naar 700 plus, bij pittig rijden na 50 kilometer al 100 kilometer verbruikt (bijvoorbeeld met een caravan)
De meter corrigeert naar huidig verbruik, is bij ons in het begin optimistisch, na een halve tank gaat het sneller, dit kan de vlotter afstelling zijn, maar als je dit weet moet dat geen probleem zijn.
Of er iets aan de hand is, de auto slurpt? zul je zelf moeten berekenen.
Wij hebben de Lynk nu anderhalf jaar, 14000 kilometer en verbruiken op benzine 6,4 liter op 100 kilometer, we rijden extreem effectief, maar rijden daarbij ook met een zware caravan, duizend kilometer per jaar.
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
Ik had binnen een jaar een kapotte schokbreker (was een nieuwe M2M auto), dus zou kunnen.LoneGunman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:47:
[...]
De klachtomschrijving is nogal 'breed'..... Je aanname is dat 'iets' de onderkant van de auto raakt. Dat lijkt me makkelijk te controleren door iemand buiten de auto of m.b.v. een camera. En ja, 'iets' met de spanning van de banden kan ook, maar ook dat zou je zelf moeten controleren of uitsluiten. De auto maakt in principe nooit geen 'kgrrrrggrrr' geluid, dus iets klopt er niet.
De schokdempers zou kunnen (maar dan zijn er echt aan vervanging toe), maar ook draagarmrubbers of stabilisatorstang kunnen een oorzaak zijn. Zou bij normaal wegrijden niet hoorbaar moeten zijn.
Ik had eerst de TobiasLaross repo draaie maar sinds een maand vanwege authenticatie issues heb ik de donkie fork draaien. https://github.com/Donkie/Hass-Lynk-Co die zal vergelijkbaar zijn. Als je eenmaal de integratie hebt draaien kan je een service start climate aanroepen. Of wel via een script of via een action binnen de developer tools.sjoemie1985 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:05:
[...]
Denk het wel, misschien heb ik ook wel verkeerde lynk&co integratie.
Bedankt in ieder geval, ga checken.
Stabilisatorstang? Toen bij mij het subframe eronder uit was gehaald vanwege het vervangen van een verwarmingspompje had ik hier ook last van. Vooral bij torderende acties. Ik hoorde knoepende geluiden bij insturen van bochten en drempels. Na melden hebben ze alles weer goed vastgezet en nergens meer last van .sjoemie1985 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:33:
Zit er al namelijk al opjeehaa schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:36:
Iemand hier een klasse 3 alarm in laten bouwen? Mijn vaste bedrijf adverteert dat het geschikt is ‘voor alle auto’s’ maar op een info verzoek kreeg ik terug dat dit niet mogelijk is voor de 01 (?!)
Is dit nog wat zelf te doen qua klusje? Verder geen problemen gehad qua (software) storingen? Heb je nog tips?jack_ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:31:
Na 7 dagen stilstand hier ook het probleem van een lege 12v accu gehad. Gaf nog maar 1,6v aan of nog lager dus erg leeg... Na twee keer vol te laden met een acculader met een accu tester de start stroom gemeten en die kwam niet boven de 160cca. Ook de volgende dag kwam hij niet boven die 160cca. Hoewel de auto toch wel liep, toch maar vanwege de lage koudstartstroom een nieuwe Exide EK720 besteld. Ook een AGM accu van 72AH met een koudstartstroom van 760. Voordat ik hem ging vervangen de originele Lynk nog eens nagemeten en gaf toen 600 aan. Dus toch weer flink opgeklommen na vier dagen. Uiteindelijk toch maar de nieuwe Exide accu erin gezet die trouwens bij binnenkomst ook netjes een stuk boven de aangegeven koudstartstroom van de 760 zat. Dus zeker met koud weer moet het nu weer even ertegen aan kunnen. Maar wat nu de verbruiker is....daar zou ik wel eens een shunt voor ertussen willen zetten om te monitoren;)
Maar het rare is, (zie screenshot) rechts de pijl wat denk ik de trigger was? En de rode streep waar de auto pas kei hard remde..
Zie ook: https://www.lynkco.com/nl...utonomous_emergency_brake
[ Voor 0% gewijzigd door wsc007db op 31-01-2026 00:18 . Reden: spelfout ]
De techniek is niet feilloos natuurlijk. Zoals je al aangaf was er wel een (mogelijke) aanleiding, waardoor de auto het interventie-proces heeft getriggerd. Alleen is dit proces natuurlijk een optelsom van heel veel factoren, waaronder jouw handelen, bijvoorbeeld de mate waarin jij het gaspedaal (deels) loslaat, je snelheid en de mate waarin de aanleiding (de man) nog een obstakel vormt. Dit alles loopt door elkaar heen en bepaald wat er gedaan wordt (signaal dashboard, de rem-actie feitelijk inzetten, de rem-actie stoppen) en dan zit je nog met vertragingen tussen input (sensoren) en feitelijk fysiek remmen. Intussen is de situatie (snelheid, aanleiding) al weer veranderd, waardoor dit soort zaken soms raar lijken te lopen. Dit alles gebeurd in milliseconden, dus helemaal logisch voelt het soms niet.Tweak_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:26:
Weet iemand hoe de Lynk & Co 01 nou precies bepaald of hij moet ingrijpen? Ik had online al wel eens gelezen dat de auto een noodrem maakte voor niks zelfs op een snelweg. Ik heb toen de gevoeligheid op laag gezet voor de zekerheid (uit kan niet denk ik?) en toch was het donderdag feest.. Er kwam een man rechts op een fiets snel aan en leek alsof hij wilde oversteken maar stopte toch wel. Ik reed 45-50 en ineens hoorde ik geluiden en zag ik bovenin staan in het rood AUTO BRAKE. En heel kort erna vol op de rem.
Maar het rare is, (zie screenshot) rechts de pijl wat denk ik de trigger was? En de rode streep waar de auto pas kei hard remde..
[Afbeelding]
De man leeft nog, dus wat dat betreft heeft het systeem prima gewerkt
Blijkbaar vindt het systeem bij mij af en toe dat ik dan niet zelf hard genoeg rem, gaat het systeem alarm geven en rood lampje op dashboard en dan zit je ook zelf bijna met neus op het stuur.LoneGunman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:30:
[...]
De techniek is niet feilloos natuurlijk. Zoals je al aangaf was er wel een (mogelijke) aanleiding, waardoor de auto het interventie-proces heeft getriggerd. Alleen is dit proces natuurlijk een optelsom van heel veel factoren, waaronder jouw handelen, bijvoorbeeld de mate waarin jij het gaspedaal (deels) loslaat, je snelheid en de mate waarin de aanleiding (de man) nog een obstakel vormt. Dit alles loopt door elkaar heen en bepaald wat er gedaan wordt (signaal dashboard, de rem-actie feitelijk inzetten, de rem-actie stoppen) en dan zit je nog met vertragingen tussen input (sensoren) en feitelijk fysiek remmen. Intussen is de situatie (snelheid, aanleiding) al weer veranderd, waardoor dit soort zaken soms raar lijken te lopen. Dit alles gebeurd in milliseconden, dus helemaal logisch voelt het soms niet.
Omdat het systeem blijkbaar vondt dat het verkeer voor mij nog harder remde.
Ja, dat heb ik ook gehad. Moet een lege 12V accu zijn.Paddoplukker schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:21:
Ik ben sinds december 2025 eigenaar van een lynk&co 01 my23. Tot mijn grote schrik ging vannacht het auto alarm meerdere keren af en reageerde de auto niet meer op de sleutel. De auto stond aan de lader en zodra ik hem ontkoppelde stopte het alarm gelukkig. Vanmorgen de auto opengemaakt met de noodsleutel maar hij start ook niet meer. Problemen de de 12v accu misschien? Iemand hier ook ervaring mee?
Ik heb in een jaar nu 2x een 'bijna ingreep' gehad, waarvan ik 1 al zag aankomen (en bewust gekozen door te rijden, omdat het wel kon. De auto dacht van nietsjoemie1985 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:46:
[...]
Blijkbaar vindt het systeem bij mij af en toe dat ik dan niet zelf hard genoeg rem, gaat het systeem alarm geven en rood lampje op dashboard en dan zit je ook zelf bijna met neus op het stuur.
Omdat het systeem blijkbaar vondt dat het verkeer voor mij nog harder remde.![]()
![]()
Vind het wel wat vreemd dat het alarm afgaat als de 12v accu leeg is. Lynk kwaaltje?oldostofjas schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:59:
[...]
Ja, dat heb ik ook gehad. Moet een lege 12V accu zijn.
Ik heb dat vorig jaar eind december ook gehad. Hier toen ook gepost. Anwb kwam en hadden de accu doorgemeten. Zij zeiden dat deze kapot was. Ik terug naar de dealer en zij zeiden dat hij eigenlijk nog gewoon goed zou moeten zijn. Uiteindelijk wel keurig, onder garantie, gewoon vervangen. Nooit geen last meer van gehad.Paddoplukker schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:07:
[...]
Vind het wel wat vreemd dat het alarm afgaat als de 12v accu leeg is. Lynk kwaaltje?
Dat is tevens een soort beveiliging voor als iemand de accu loskoppeltPaddoplukker schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:07:
[...]
Vind het wel wat vreemd dat het alarm afgaat als de 12v accu leeg is. Lynk kwaaltje?
Dat heb ik ook wel eens gehad inderdaad, dat de auto voor je wat afremt om bijvoorbeeld bocht naar oprit van een weg te nemen en ik denk kan ik gewoon langs heen kwa snelheid etc, maar auto dat niet vindt.LoneGunman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:00:
[...]
Ik heb in een jaar nu 2x een 'bijna ingreep' gehad, waarvan ik 1 al zag aankomen (en bewust gekozen door te rijden, omdat het wel kon. De auto dacht van niet). Als je het veel vaker hebt moet je misschien iets defensiefer rijden
Ik heb nu ook 2 keer een ingreep gehad. 1 keer was er totaal geen verkeer maar wel slecht weer en afgelopen zondag waar op de andere rijbaan een auto afsloeg en de auto dacht dat deze mij ging raken denk ik(?). In beide gevallen zag ik totaal geen gevaar. Mijn vrouw en ik waren wel direct wakker, je schrikt je kapot.LoneGunman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:00:
[...]
Ik heb in een jaar nu 2x een 'bijna ingreep' gehad, waarvan ik 1 al zag aankomen (en bewust gekozen door te rijden, omdat het wel kon. De auto dacht van niet). Als je het veel vaker hebt moet je misschien iets defensiefer rijden
niet iedereen heeft een bierbuikje
Anwb is langs geweest en die gaf dezelfde rede. Enig idee hoe je het alarm uitzet in dit geval? In mijn geval stopte het vanzelf maar dit duurde wel even. Vond de buurt niet heel fijn aangezien het 01:30 wasoldostofjas schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:03:
[...]
Dat is tevens een soort beveiliging voor als iemand de accu loskoppelt
Vanmorgen met wegrijden en remmen vloog de berijders deur open
Iemand tips, zelfde ervaring?
Ja want hij stopte gewoon uiteindelijk.. Deed hij dat niet en de auto zou op dezelfde plek geremd hebben dan lag die allang op het dak of erachter. Nou ja was wel echt druk punt op dat moment hopen dat het eenmalig was.LoneGunman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:30:
[...]
De techniek is niet feilloos natuurlijk. Zoals je al aangaf was er wel een (mogelijke) aanleiding, waardoor de auto het interventie-proces heeft getriggerd. Alleen is dit proces natuurlijk een optelsom van heel veel factoren, waaronder jouw handelen, bijvoorbeeld de mate waarin jij het gaspedaal (deels) loslaat, je snelheid en de mate waarin de aanleiding (de man) nog een obstakel vormt. Dit alles loopt door elkaar heen en bepaald wat er gedaan wordt (signaal dashboard, de rem-actie feitelijk inzetten, de rem-actie stoppen) en dan zit je nog met vertragingen tussen input (sensoren) en feitelijk fysiek remmen. Intussen is de situatie (snelheid, aanleiding) al weer veranderd, waardoor dit soort zaken soms raar lijken te lopen. Dit alles gebeurd in milliseconden, dus helemaal logisch voelt het soms niet.
Volgens mij stopte bij mij het alarm toen ik de deur met de fysieke sleutel openmaakte. Die fysieke sleutel zit verstopt in de grote sleutels.Paddoplukker schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:56:
[...]
Anwb is langs geweest en die gaf dezelfde rede. Enig idee hoe je het alarm uitzet in dit geval? In mijn geval stopte het vanzelf maar dit duurde wel even. Vond de buurt niet heel fijn aangezien het 01:30 was
Ik heb met het dakraam wel eens dezelfde ervaring als het heel warm is. Alsof er dan iets uitgezet is waardoor het niet helemaal past. Ik help hem dan ook het laatste stukje, kan ook van binnenuit.eric.deruijter schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:56:
Twee problemen. Dak sluit na openen slecht, ging elke keer weer open op het laatste stukje. Met de hand aan de buitenzijde mee aangeduwd en wilde gelukkig sluiten.![]()
Vanmorgen met wegrijden en remmen vloog de berijders deur open, was niet op slot gegaan. (Zat gelukkig geen auto naast me) Buiten gaan staan en met de afstandsbediening de deur op slot kunnen doen na een aantal pogingen, ging daarna niet meer open. Via de passagiersstoel geklommen om verder te kunnen rijden. In parkeergarage gezet na een uur werkte het slot weer. (Slot was al gesmeerd week ervoor en vanmorgen maar hielp niet)
Iemand tips, zelfde ervaring?
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.
Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic
Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/Of1TwlpYQepMvmQ3H8xKEBIK.jpg?f=fotoalbum_large)