• Greenvalley
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:58
Ferrox1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:49:
Thanks, opnieuw geautoriseerd en werkt weer. Zou wel fijn zijn als je daar iets van een melding van krijgt.. nu bleef het ehh stil :P
Mee eens en omdat de servers er ook regelmatig uit liggen denk je in eerste instantie dat dat de oorzaak is.

PS mijn laadprobleem lijkt vooralsnog een temperatuurs issue te zijn. Gaat nu weer goed.

• DNS
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-06 20:59

DNS

Goedemiddag, we hebben een lynk en co 01 more 2025 en zijn ons aan het oriënteren op een dakdrager en kwamen daarbij uit op de PerfectFit dakdragers voor de Lynk & Co 01 vanaf 2019 (Aerobar)

https://dakdragerland.nl/...-10-aerobar-zwart-1196492

Heeft iemand ervaring met deze dakdragers? En zo ja, hoe bevallen ze?

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:18
Kunnen nu ook in de officiële app klimaatbeheer aanzetten zonder lader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_BiLworz8DdF6-pkvapvnHVF6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgc6nSbpZMB2W792SF9ggvDC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KUXeilGrif4i2JGLypyO5UG9PQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqWIEMINTPxi4wPSdo9zNVtt.jpg?f=fotoalbum_large

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:25

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

hoi medeforummers,
Ik ben na bijna 2 jaar nog steeds zeer enthousiast over de lynk en co, ondanks wat eigenaardigheden.

Ik had 1 telefoon gekoppeld, alles werkte perfect. nu met een 2e telefoon gaat het vaak mis, altijd de verkeerde telefoon koppelt met android auto, navigatie aan uit is het gevolg, meestal na 5 kilometer werkt het wel weer.

Maar wat wel irriteert is met acc, laagstaande zon en inhalende licht gekleurde auto,s dat de auto telkens even afremt, of ik bijna op een voorligger rij.

Dit is alleen bij laag staande zon. echt irritant.

panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:09
Wilmaas schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:01:
hoi medeforummers,
Ik ben na bijna 2 jaar nog steeds zeer enthousiast over de lynk en co, ondanks wat eigenaardigheden.

Ik had 1 telefoon gekoppeld, alles werkte perfect. nu met een 2e telefoon gaat het vaak mis, altijd de verkeerde telefoon koppelt met android auto, navigatie aan uit is het gevolg, meestal na 5 kilometer werkt het wel weer.

Maar wat wel irriteert is met acc, laagstaande zon en inhalende licht gekleurde auto,s dat de auto telkens even afremt, of ik bijna op een voorligger rij.

Dit is alleen bij laag staande zon. echt irritant.
Ik heb er soms ook last van; ik had de link nog niet gelegd met laaghangende zon. Soms lijkt de auto inderdaad te remmen om niks.

• the1ng
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-06 20:55
sjoemie1985 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Doet het systeem bij mij ook.
Als navigatie info over bijvoorbeeld te nemen afslag geeft, mute de radio.
Maar inderdaad is dat niet standaard voor elke ingebouwde navigatie van een auto?
Zodat je juist goed kunt horen welke afslag je moet nemen of welke baan je moet volgen?
Stel je voor dat je het niet goed hoort en je de rechter baan neemt en op de linker blijft rijden en niet ook op de kaart kijkt? :X
Andere optie is de mute knop van google maps indrukken op de kaart van maps?
Maar dan heb je zelfde kans op bovenstaande als je niet goed op de kaart kijkt. O-) :X :$
Grappig hoe de voorkeuren verschillen. Ik was aan bovenstaande gewend in mijn vorige auto’s (Peugeots) en kon het dan ook niet echt waarderen dat Google navigatie in mijn nieuwe L&co bijna altijd overstemd werd door de radio of god betere het ‘Frank’. Komt bij dat dab radio in deze auto in veel opzichten, dus ook qua volume, erg matig/zacht is. Dus staat het volume standaard voorbij de helft, te hard voor een goede mix met Google/ Android. Ook Lynk & co klantenservice/techniek en AI wisten het niet echt want verwezen naar de instellingen van Google maps op mijn telefoon. Maar daar kan je het bij Samsung dus niet instellen. Door toeval kwam ik achter de oplossing (en het probleem) Het systeem start bij mij altijd op met Android auto/ Google maps. (Kennelijk ben ik zo aangemeld) Ik switch altijd dan zelf naar home om de radio in zijn favorieten te starten. En als je Franka dan netjes vraag naar Android auto te gaan. En daar het microfoontje lang indrukt om met de Google assistent te spreken, werkt alles naar behoren, dus MET mute.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Nou, met de caravan weg vanmorgen, heb ik geen stand power of puur meer, alleen comfort of eco te kiezen, auto rijd alleen hybride. Dus helaas accu leeg op de camping.

Na het opzetten van de caravan luifel alles weer normaal.

Die eco, comfort stand is overigens voor een niet plugin, een gewone hybride.

Overige zaken op het scherm werken dan ook niet. Apparte ervaring.

panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:46
Wilmaas schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:47:
Nou, met de caravan weg vanmorgen, heb ik geen stand power of puur meer, alleen comfort of eco te kiezen, auto rijd alleen hybride. Dus helaas accu leeg op de camping.

Na het opzetten van de caravan luifel alles weer normaal.

Die eco, comfort stand is overigens voor een niet plugin, een gewone hybride.

Overige zaken op het scherm werken dan ook niet. Apparte ervaring.
Ik denk net pech met de caravan. Heel soms gebeurt dat, ik denk eens in de twee maanden bij mij. Dan boot het systeem net even verkeerd en als je weer opnieuw dan is het prima.

• oldostofjas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:28
Dashlane schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:58:
[...]

Ik denk net pech met de caravan. Heel soms gebeurt dat, ik denk eens in de twee maanden bij mij. Dan boot het systeem net even verkeerd en als je weer opnieuw dan is het prima.
Ik heb dat in die 4 jaar tijd één keer gehad. Volgende keer even uitstappen, op slot en opnieuw beginnen. Anders zit je de hele reis te halen.

• MvdV
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:11
Dashlane schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:58:
[...]

Ik heb dit ook wel een of twee keer gehad. Ik had het idee dat dit gebeurt als je voordat het systeem goed en wel opgestart is al begint te scrollen met die rijmodus knop. Als je deze bug eenmaal te pakken hebt is opnieuw opstarten het enige wat helpt.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Ik heb de sleutels uit de auto gehaald, de auto afgesloten en 10 minuten gewacht zonder resultaat, pas op de camping na een goed uur op slot werkte alles normaal.

Het enige andere dan normaal is dat de auto aan stond met de caravan er aan om de verlichting te testen en de koelkast op 12 volt te zetten.

We hebben even de auto uitgezet, plasje gepleegd en auto aan en toen dus het probleem.

Ik heb niet te snel de keuze veranderd, ik schakel power pas in als ik rol, ga niet met een koude motor rangeren met de caravan als dat niet hoeft.

Maar het gebeurd vaker, volgend jaar bij een beurt de software laten controleren.

Vrolijke vakantie groet🤗🙋

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 09:20
Wilmaas schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:06:
Ik heb de sleutels uit de auto gehaald, de auto afgesloten en 10 minuten gewacht zonder resultaat, pas op de camping na een goed uur op slot werkte alles normaal.

Het enige andere dan normaal is dat de auto aan stond met de caravan er aan om de verlichting te testen en de koelkast op 12 volt te zetten.

We hebben even de auto uitgezet, plasje gepleegd en auto aan en toen dus het probleem.

Ik heb niet te snel de keuze veranderd, ik schakel power pas in als ik rol, ga niet met een koude motor rangeren met de caravan als dat niet hoeft.

Maar het gebeurd vaker, volgend jaar bij een beurt de software laten controleren.

Vrolijke vakantie groet🤗🙋
Hier twee zomervakanties met de 01 en de caravan weggeweest, meerdere campings per vakantie en gelukkig nooit deze 'hybrid software hick-up' gehad met de caravan erachter. Gelukkig lijkt dit voor een ieder hier altijd maar heel kortstondig.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Frag1le schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Hier twee zomervakanties met de 01 en de caravan weggeweest, meerdere campings per vakantie en gelukkig nooit deze 'hybrid software hick-up' gehad met de caravan erachter. Gelukkig lijkt dit voor een ieder hier altijd maar heel kortstondig.
Voor mij de eerste keer met caravan, bestemming gewoon gehaald.

Is inderdaad snel weer over, de auto in slaap laten gaan is voldoende💤

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-06 01:35
Vandaag iets raars ontdekt.. 3de keer nu dat ik te horen kreeg dat de lampen van de auto branden. Wat bleek de monteur heeft waarschijnlijk de verlichting van auto afgehaald en op de eerste positie gezet. (wat normaal stadslicht is, maar volgens documentatie hier is het parkeer lichten)

Maar nu het rare, als ik de auto parkeer en ik doe hem op slot was er niks aan de hand. Blijkbaar als de lader aan is en hij is klaar met laden dan gaan de lampen ineens branden. Ben benieuwd of het nu weg blijft.

• Frag1le
Tweak_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:47:
Vandaag iets raars ontdekt.. 3de keer nu dat ik te horen kreeg dat de lampen van de auto branden. Wat bleek de monteur heeft waarschijnlijk de verlichting van auto afgehaald en op de eerste positie gezet. (wat normaal stadslicht is, maar volgens documentatie hier is het parkeer lichten)

Maar nu het rare, als ik de auto parkeer en ik doe hem op slot was er niks aan de hand. Blijkbaar als de lader aan is en hij is klaar met laden dan gaan de lampen ineens branden. Ben benieuwd of het nu weg blijft.
Stadslicht is het parkeerlicht.

• Tweak_
Frag1le schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Stadslicht is het parkeerlicht.
Ja dat weet ik, maar als hij op parkeerlicht staat (de hendel) en ik stap uit en doe de auto op slot en er brand niks.. Dan is het toch raar dat ineens de lampen aangaan als hij 100% geladen is? Zal wel een bepaalde trigger geven.

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:30
sinds een paar weken rijd ik in een mooie zwarte Lynk & Co 01. Wat mij opvalt, is dat ik tijdens het rijden rond de 80 km/u een lichte ruis hoor ter hoogte van het bestuurdersraam. Ik voel geen tocht of luchtstroom, maar het geluid is wel aanwezig. Zijn er meer mensen die dit herkennen of soortgelijke ervaringen hebben?

• Frag1le
impactftw schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:34:
sinds een paar weken rijd ik in een mooie zwarte Lynk & Co 01. Wat mij opvalt, is dat ik tijdens het rijden rond de 80 km/u een lichte ruis hoor ter hoogte van het bestuurdersraam. Ik voel geen tocht of luchtstroom, maar het geluid is wel aanwezig. Zijn er meer mensen die dit herkennen of soortgelijke ervaringen hebben?
Als je een <april MY2022 model hebt dan heb je geen gelamineerde zijruiten en heb je meer windruis, zover ik me herinner en hier gelezen heb door de jaren.
Wellicht iets voor je om op te zoeken in dit topic.

• Frag1le
Tweak_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Ja dat weet ik, maar als hij op parkeerlicht staat (de hendel) en ik stap uit en doe de auto op slot en er brand niks.. Dan is het toch raar dat ineens de lampen aangaan als hij 100% geladen is? Zal wel een bepaalde trigger geven.
Stadslicht hoort altijd te branden als deze ingeschakeld wordt, wellicht dus een software quirk dat deze niet brandt als de auto aan het laden is.
Deze schakelt dus in, zoals verwacht, wanneer het laden stopt

• Tweak_
Heb het nog even gauw getest (dus niet heel uitgebreid) maar als je dus rijd en je zet de hendel op stadslicht/parkeerlicht en je zet de auto uit en je doet hem op slot dan zijn de lampen NIET aan.

Ik vermoed dat dit alleen werkt als je dus de auto "uit" hebt en dan hem op stadslicht/parkeerlicht zet.. Vervolgens doe je de auto op slot en gaan de lampen branden.

Of ze gaan dus ineens aan als je accu 100% opgeladen is.

Edit: yep, als je hem op die stand zet en je gaat rijden en sluit daarna de auto niks.. Dus ik zal vast niet de enige zijn die dit overkomt. (of het ligt aan mijn auto)

[ Voor 16% gewijzigd door Tweak_ op 08-06-2026 21:21 ]

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Vandaag na 3 dagen op de camping weer met de auto op pad geweest, helaas div meldingen. Sos, srs, hybride stand in plaats van phev. Etc, camera even aan en weer uit, niet meer aan te krijgen. Na de vakantie de 12 volt batterij maar uit laten lezen, eventueel vervangen. Auto 3.5 jaar, 70000 km. Meld dit nog even.

Een ander punt wat ik al vanaf het begin heb is opgelost.

Al we zacht rijden, draaien, over een drempel hoorden we gekraak, gerammel, vooral rechts voor, maar niet altijd.

Ik heb de schotels waar de veren in staan, in een rubber, goed schoon gemaakt, gespoeld, gedroogd, uitgeblazen, en gesmeerd met siliconen spray, geen gewone maar met meer smerende eigenschappen.

Het geluid is gelukkig weg.

Bij de Volvo dealer hebben ze eerder een proefrit gemaakt, toen was het geluid bijna niet aanwezig.

Er kwam per veerpoot een kopje zand en modder uit.

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
Bekend verhaal. Kan idd aan het wel/niet aanwezig zijn van geluidswerend glas te maken hebben, maar... Het schijnt óók dat de vorm van de spiegels Dit windgeruis veroorzaken.

• Tweak_
Wilmaas schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:44:
Vandaag na 3 dagen op de camping weer met de auto op pad geweest, helaas div meldingen. Sos, srs, hybride stand in plaats van phev. Etc, camera even aan en weer uit, niet meer aan te krijgen. Na de vakantie de 12 volt batterij maar uit laten lezen, eventueel vervangen. Auto 3.5 jaar, 70000 km. Meld dit nog even.

Een ander punt wat ik al vanaf het begin heb is opgelost.

Al we zacht rijden, draaien, over een drempel hoorden we gekraak, gerammel, vooral rechts voor, maar niet altijd.

Ik heb de schotels waar de veren in staan, in een rubber, goed schoon gemaakt, gespoeld, gedroogd, uitgeblazen, en gesmeerd met siliconen spray, geen gewone maar met meer smerende eigenschappen.

Het geluid is gelukkig weg.

Bij de Volvo dealer hebben ze eerder een proefrit gemaakt, toen was het geluid bijna niet aanwezig.

Er kwam per veerpoot een kopje zand en modder uit.
Dit lijkt een beetje op waarvoor ik paar dagen terug bij de dealer ben geweest. Optrekken en/of afremmen of een drempel met niet hoge snelheden en dan hoor ik soms een knoep geluid heel soms merk je het ook iets in het stuur. Lijkt zeg maar op de veer die iets verplaatst van positie. En natuurlijk bij de dealer niks te horen doei 82 euro.

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:14

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Klopt dit is het model helaas. Het is in de nieuwere bouwjaren iets minder dan <22 volgens mij maar het is iets wat niet op te lossen is in principe nee.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Tweak_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 01:22:
[...]

Dit lijkt een beetje op waarvoor ik paar dagen terug bij de dealer ben geweest. Optrekken en/of afremmen of een drempel met niet hoge snelheden en dan hoor ik soms een knoep geluid heel soms merk je het ook iets in het stuur. Lijkt zeg maar op de veer die iets verplaatst van positie. En natuurlijk bij de dealer niks te horen doei 82 euro.
Ben benieuwd, is er bij de voorste veerpoten veel vuil in de schotels, rubbers, waar de veren in staan?d

Dit is makkelijk te controleren.

Het is overigens vervelend, maar niet direct schadelijk.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Ik heb met een odb2 tool gisteren de accu uitgelezen.

Werk spanning 14.5 volt, laadspanning 14.73 volt

Dat lijkt prima.

Na 3 uur opnieuw gemeten, zonder contact aan, 12.1 volt.

Zegt veel. Accu gaan we preventief vervangen. Hoop dat de storing verleden tijd zijn .

Update 10 juni 8:13. Accu nog 11:8 volt

Update 10 juni 14:25, anwb is op bezoek geweest, accu blijkt inderdaad dood, morgen agm accu ipv efb.

[ Voor 22% gewijzigd door Wilmaas op 10-06-2026 14:27 ]

• Frag1le
Wilmaas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 06:29:
Ik heb met een odb2 tool gisteren de accu uitgelezen.

Werk spanning 14.5 volt, laadspanning 14.73 volt

Dat lijkt prima.

Na 3 uur opnieuw gemeten, zonder contact aan, 12.1 volt.

Zegt veel. Accu gaan we preventief vervangen. Hoop dat de storing verleden tijd zijn .

Update 10 juni 8:13. Accu nog 11:8 volt

Update 10 juni 14:25, anwb is op bezoek geweest, accu blijkt inderdaad dood, morgen agm accu ipv efb.
11.8v is te laag in zo'n korte tijd, relatief gelukkig een eenvoudige klus.

Even mijn eigen auto gecontroleerd zojuist:
5 dagen stil gestaan, met multimeter gemeten 12.36v en zakte langzaam naar 12.2v waar de auto verder wakker werd.
Op de accu staat AEFBS.

AI vertelt me dit:
AEFBS / EFB Enhanced Flooded Battery. Dit is een zwaar verbeterde, dikkere traditionele accu met vloeibaar zuur, speciaal ontwikkeld voor auto's met een start-stopsysteem of hybride functies.

• Tweak_
Wilmaas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 06:25:
[...]

Ben benieuwd, is er bij de voorste veerpoten veel vuil in de schotels, rubbers, waar de veren in staan?d

Dit is makkelijk te controleren.

Het is overigens vervelend, maar niet direct schadelijk.
Kan ik dit checken zonder dat het wiel eraf hoeft?

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Tweak_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:52:
[...]

Kan ik dit checken zonder dat het wiel eraf hoeft?
Ik heb schoongemaakt zonder de wielen er af te halen.

De veerpoten, veren, zitten bijna bovenkant wiel. Je hoeft nauwelijks te bukken om te zien of er vuil in zit. Onder in de veerpoot schotels zitter gaatjes, die moeten vrij zijn zodat de smurrie onderweg er uit kan lopen. In een wasbox kun je de boel ook grondig schoonmaken

Ik heb alleen de voorkanten gedaan

Ik begrijp dat het gekraak, geknarst er nog is?

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Frag1le schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:46:
[...]

11.8v is te laag in zo'n korte tijd, relatief gelukkig een eenvoudige klus.

Even mijn eigen auto gecontroleerd zojuist:
5 dagen stil gestaan, met multimeter gemeten 12.36v en zakte langzaam naar 12.2v waar de auto verder wakker werd.
Op de accu staat AEFBS.

AI vertelt me dit:
AEFBS / EFB Enhanced Flooded Battery. Dit is een zwaar verbeterde, dikkere traditionele accu met vloeibaar zuur, speciaal ontwikkeld voor auto's met een start-stopsysteem of hybride functies.
Denk zal even terug melden.

Oude accu, start capaciteit CCA 650 over nog maar 213

Klus was eenvoudig. Er is een agm 70ah, 720 CCA start ampère accu geplaatst.

Prima zelf te doen, wat belangrijk is? Het systeem onder constante spanning houden en geen sluiting maken.

Na de wissel staan alle instellingen er nog in, maar door de veel krachtiger accu best veel foutmeldingen in het dashboard. En is niets ingeleerd, niet nodig. Ga maar rijden, binnen 3 kilometers zijn alle storingen weg, zo niet? Na 1 nacht op slot zetten. Laadstroom was prima.

Na 1 kilometer rijden, verbrandingsmotor sloeg direct aan, verdwenen alle storingsmeldingen, alles reageert weer normaal en vlot, de auto ging eerst naar hybride ready op electra rijden, heel appart.

Een efb of agm accu mag zo zonder inleren worden geplaats dus. 3 jaar garantie gekregen.

Ik doe het voortaan zelf, als het nodig is.

Bij twijfel? Laten doen! (Als het nodig is)

• Tweak_
Wilmaas schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Ik heb schoongemaakt zonder de wielen er af te halen.

De veerpoten, veren, zitten bijna bovenkant wiel. Je hoeft nauwelijks te bukken om te zien of er vuil in zit. Onder in de veerpoot schotels zitter gaatjes, die moeten vrij zijn zodat de smurrie onderweg er uit kan lopen. In een wasbox kun je de boel ook grondig schoonmaken

Ik heb alleen de voorkanten gedaan

Ik begrijp dat het gekraak, geknarst er nog is?
Ik moet er nog naar kijken, vandaag effe snel gedaan en zit wel wat vuil maar volgens mij niet heel erg? Dus vermoed dat na het schoonmaken het geluid er nog is. Maar goed kom ik op terug!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wilmaas schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Denk zal even terug melden.

Oude accu, start capaciteit CCA 650 over nog maar 213

Klus was eenvoudig. Er is een agm 70ah, 720 CCA start ampère accu geplaatst.

Prima zelf te doen, wat belangrijk is? Het systeem onder constante spanning houden en geen sluiting maken.

Na de wissel staan alle instellingen er nog in, maar door de veel krachtiger accu best veel foutmeldingen in het dashboard. En is niets ingeleerd, niet nodig. Ga maar rijden, binnen 3 kilometers zijn alle storingen weg, zo niet? Na 1 nacht op slot zetten. Laadstroom was prima.

Na 1 kilometer rijden, verbrandingsmotor sloeg direct aan, verdwenen alle storingsmeldingen, alles reageert weer normaal en vlot, de auto ging eerst naar hybride ready op electra rijden, heel appart.

Een efb of agm accu mag zo zonder inleren worden geplaats dus. 3 jaar garantie gekregen.

Ik doe het voortaan zelf, als het nodig is.

Bij twijfel? Laten doen! (Als het nodig is)
Dit blijft (voor mij) ook altijd een een twijfelgeval. De ene helft van de mensheid is er van overtuigd dat er 'iets' in de boordcomputer/software moeten worden aangepast om te melden dat er een nieuwe accu geplaatst is. Of nog sterker: dat de accu 'ingeleerd' moet worden. Alhoewel het niet onlogisch klinkt voelt het ook ergens aan als een reden (van de autobranche) om het vooral niet zelf te doen ;)

Qua klus bij de Lynk (en heel veel andere auto's) is het prima te overzien en als je een beetje handig bent ook prima te doen. Ik heb het zelf ook als klus genoteerd, maar het 'inleren'-verhaal brengt me wat aan het twijfelen.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

@Lone Gunman

gaat over de Lynk..
Omdat een AGM-accu nóg gevoeliger is voor een juiste inleercyclus, is het cruciaal dat u de auto na montage minimaal 6 uur onafgebroken op slot laat staan. De Battery Monitoring Sensor (BMS) meet in die rustperiode de nieuwe interne weerstand en past het laadalgoritme automatisch aan van EFB- naar de efficiëntere AGM-waarden.

Denk dat de accuspecialist van de anwb het wel goed heeft. Bij mij verdwenen de meldingen als sneeuw voor de zon.

Dat onder spanning houden tijdens wissel is wel belangrijk, ook de ramen openen en sluiten schijnt niet meer te (kunnen, hoeven) werken na een onderbreking. dus bij twijfel? Zelf doen kost vanaf 120 euro, ik heb 280 betaald, als de wagen dan weer 70000 kilometer meegaat, is het verschil per kilometer te overzien.

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
Voor de More en Core rijders: er is een nieuwe software update beschikbaar: 1.4.0

https://www.lynkco.com/en/help/software-updates/t/New%20Lynk%20&%20Co%2001

Hopelijk zijn alle veranderingen ook écht verbeteringen.....

• b12e
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:21
Joene69 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:42:
Voor de More en Core rijders: er is een nieuwe software update beschikbaar: 1.4.0

"Support for automatic switching between day and night modes based on the light sensor." vind ik anders wel een hele goeie, vooralsnog was het tijdgebaseerd en dat moest ik meermaals per jaar aanpassen. In de winter is het donker om 18u, nu blijft het licht tot 22u. En "dark mode" overdag is toch echt niet goed leesbaar.

"Reduced the frequency of uploading a vehicle's location to the Vehicle Location Service." lijkt me dan weer een downgrade.

[ Voor 7% gewijzigd door b12e op 16-06-2026 09:19 ]

• ThijsAms
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:48
Tweak_ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:41:
[...]

Ik moet er nog naar kijken, vandaag effe snel gedaan en zit wel wat vuil maar volgens mij niet heel erg? Dus vermoed dat na het schoonmaken het geluid er nog is. Maar goed kom ik op terug!
Ik heb ook dit gekraak rechtsvoor - bedankt voor de tip qua schoonmaken. Met de hand en een sopje of met de hogedruk?

• sjoemie1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:01

voor de "oude" 01 komen geen updates(meer)?

• Dijkstra88
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:34
sjoemie1985 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:36:
[...]

Zeker doen wij het nooit, maar ik verwacht dat die LC01.25.01 de laatste zal zijn. Deze heb ik zelf nu als versie draaien op mijn 23 model. Update alleen via Volvo/ Lynk & co dealer. Kan niet via OTA. Die functionaliteit werkt niet meer. Is geschrapt door L&C vertelde mijn Lynk & co dealer hier in Utrecht.

• sjoemie1985
Dijkstra88 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Zeker doen wij het nooit, maar ik verwacht dat die LC01.25.01 de laatste zal zijn. Deze heb ik zelf nu als versie draaien op mijn 23 model. Update alleen via Volvo/ Lynk & co dealer. Kan niet via OTA. Die functionaliteit werkt niet meer. Is geschrapt door L&C vertelde mijn Lynk & co dealer hier in Utrecht.
Hoe kan ik zien welke versie er in mijn systeem zit?

• Dashlane
sjoemie1985 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Hoe kan ik zien welke versie er in mijn systeem zit?
Niet, maar mijn idee zitten er niet echt duidelijke verschillen tussen de updates behalve op de achtergrond. Ik heb hem laatst ook bij Volvo laten updaten gelijktijdig met een garantiekwestie. Ik merkte vooral dat bij electrisch rijden in B de ABS activeerde pomp bij licht remmen. Dit was na het updaten van de auto weg.

• b12e
sjoemie1985 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:36:
[...]

Als die er al komen dan komen die niet gelijk met de 02 en 08, gezien de "oude" 01 op een heel ander platform draait (en heel andere software aan boord heeft + een andere backend).

Voor de "nieuwe" 01 draait alles qua software hetzelfde als de 02 en 08, dus 1 update voor alle auto's die ze momenteel verkopen.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:44
Ik mis niet echt features, maar zou fijn als ze iets konden doen aan niet goed werken van profielen, dit gebruik ik dus nu ook niet. En zolang android auto maar blijft werken ben ik blij. Het zou ook leuk zijn als ze de app toegankelijk maken voor meerdere personen (of de HA integratie actief gaan ondersteunen), maar dat zie ik niet gebeuren.

• oldostofjas
Ik vind de software van de radio ook wel voor verbetering vatbaar. Maar goed, we hadden ooit co:lab waar je allerlei ideeën kon aandragen en daar is weinig mee gedaan. En nu bestaat het helemaal niet meer.

• b12e
oldostofjas schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:05:
Ik vind de software van de radio ook wel voor verbetering vatbaar. Maar goed, we hadden ooit co:lab waar je allerlei ideeën kon aandragen en daar is weinig mee gedaan. En nu bestaat het helemaal niet meer.
Co:lab bestaat nog, maar er wordt verder nog altijd even veel mee gedaan als toen: https://colab.lynkco.com/ideas/

• LeenVan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:07
Bij mijn 01 model uit 12/2022 doet de instapverlichting het niet. De interieurverlichting wel maar de lampjes in alle vier de deuren niet. Is er hier iemand bekend met dit probleem?

• impactftw
Ik heb een Lynk & Co 01 uit 2022 en ben benieuwd hoe de rijassistent bij anderen werkt op N-wegen.

Bij mij doet hij het namelijk maar ongeveer de helft van de tijd. Soms houdt hij de rijstrook netjes vast, maar regelmatig lijkt hij de belijning niet op te pakken en doet hij weinig of niets. Op de snelweg heb ik het nog niet getest.

Ter vergelijking: bij mijn vader zijn BMW iX3 werkt de rijassistent op N-wegen vrijwel altijd soepel en betrouwbaar.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Werkt het bij jullie wel goed op N-wegen of herkennen jullie dit gedrag?

• oldostofjas
impactftw schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:31:
Ik heb een Lynk & Co 01 uit 2022 en ben benieuwd hoe de rijassistent bij anderen werkt op N-wegen.

Bij mij doet hij het namelijk maar ongeveer de helft van de tijd. Soms houdt hij de rijstrook netjes vast, maar regelmatig lijkt hij de belijning niet op te pakken en doet hij weinig of niets. Op de snelweg heb ik het nog niet getest.

Ter vergelijking: bij mijn vader zijn BMW iX3 werkt de rijassistent op N-wegen vrijwel altijd soepel en betrouwbaar.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Werkt het bij jullie wel goed op N-wegen of herkennen jullie dit gedrag?
Ik heb dezelfde ervaring, maar ik denk altijd: het heet niet voor niks snelwegassistent 😉

• impactftw
oldostofjas schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring, maar ik denk altijd: het heet niet voor niks snelwegassistent 😉
haha zo dacht ik idd ook :p maar als de BMW het kan waarom Lynk & Co 01 dan niet? :D

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:31
Hier een Link & Co 01 12-2022.

Met laden haalde ik de normale snelheid niet meer, en bij volle accu nog maar 35km bereik. Vaak was de pure stand niet in te schakelen.

Staat nu bij de dealer met een defect batterij pakket.

• oldostofjas
impactftw schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:40:
[...]

haha zo dacht ik idd ook :p maar als de BMW het kan waarom Lynk & Co 01 dan niet? :D
Tja, dat prijsverschil moet ergens in zitten :-)

• oldostofjas
Overigens werkt de snelwegassistent wel goed als file-assistent buiten de snelwegen. Ik heb het idee dat hij onder een bepaalde snelheid niet meer naar de belijning kijkt, maar gewoon achter z'n voorganger aan blijft rijden. Ook hoef je dan niet meer steeds je stuur vast te houden.

• impactftw
oldostofjas schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:14:
Overigens werkt de snelwegassistent wel goed als file-assistent buiten de snelwegen. Ik heb het idee dat hij onder een bepaalde snelheid niet meer naar de belijning kijkt, maar gewoon achter z'n voorganger aan blijft rijden. Ook hoef je dan niet meer steeds je stuur vast te houden.
Bij mij wordt het stuur icoontje dan niet meer groen. Is het dan in feite gewoon adaptive cruise control?

• Dashlane
LeenVan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:14:
Bij mijn 01 model uit 12/2022 doet de instapverlichting het niet. De interieurverlichting wel maar de lampjes in alle vier de deuren niet. Is er hier iemand bekend met dit probleem?
Interieurverlichting resetten in het infotainment systeem. Dat loste het bij mij op.

• Dashlane
impactftw schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Bij mij wordt het stuur icoontje dan niet meer groen. Is het dan in feite gewoon adaptive cruise control?
Ja dat wordt het en de lane assist warning is wanneer ingesteld altijd actief op de achtergrond.

• oldostofjas
impactftw schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Nee, bij mij blijft ie dan ook sturen. Dus met een groen stuur icoontje en de "hekjes" langs de weg

[ Voor 4% gewijzigd door oldostofjas op 18-06-2026 16:45 ]

• LeenVan
Dashlane schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:04:
[...]

Interieurverlichting resetten in het infotainment systeem. Dat loste het bij mij op.
Bij mij ook! Dank _/-\o_

• oldostofjas
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/terugroepactie-voor-plug-in-hybride-volvo-xc40-laad-hem-voorlopig-niet-op/

Zou dit ook iets betekenen voor onze L&C 01's van de eerste generatie? Volgens mij is die gebaseerd op de XC40 T5 hybride.

• Nindax
  • Laatst online: 17:55
oldostofjas schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:26:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/terugroepactie-voor-plug-in-hybride-volvo-xc40-laad-hem-voorlopig-niet-op/

Zou dit ook iets betekenen voor onze L&C 01's van de eerste generatie? Volgens mij is die gebaseerd op de XC40 T5 hybride.
Goede vraag, ik weet dat er een andere capaciteit accu in de L&C zit dan de Volvo. Ik zie dit ook in 1 van de reacties op dat artikel:

De Lynk & Co 01 (2022) heeft een 17,6 kWh accu (bruto) van CATL/Viridi.
De Volvo Xc40 T4/T5 (2022) heeft 10,7 kWh accu (bruto) van LG Energy Solutions.

Dus fingers crossed, misschien dat een Volvo garage duidelijkheid kan geven.

• sjoemie1985
Nindax schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Goede vraag, ik weet dat er een andere capaciteit accu in de L&C zit dan de Volvo. Ik zie dit ook in 1 van de reacties op dat artikel:

De Lynk & Co 01 (2022) heeft een 17,6 kWh accu (bruto) van CATL/Viridi.
De Volvo Xc40 T4/T5 (2022) heeft 10,7 kWh accu (bruto) van LG Energy Solutions.

Dus fingers crossed, misschien dat een Volvo garage duidelijkheid kan geven.
Dan de vraagf zit daar voor de gebruiker ook kosten aan? Of is het gewoon garantie, mocht iets dergelijks ook bij de L&C zijn?

• oldostofjas
sjoemie1985 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:28:
[...]

Dan de vraagf zit daar voor de gebruiker ook kosten aan? Of is het gewoon garantie, mocht iets dergelijks ook bij de L&C zijn?
Bij een terugroepactie zijn er volgens mij nooit kosten voor de gebruiker.

Maar ik begrijp dat de L&C sowieso een heel andere accu heeft, dus het zal wel loslopen.

• Tweak_
oldostofjas schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:14:
Dat is helaas niet waar en ja dat weet ik zeker. Ik moet vaak over de brug in Hatert (Nijmegen) 9 van de 10 keer file. Als ik dan op de snelweg assistent rijd hoef ik inderdaad het stuur niet vast te houden met zeer lage snelheden. Maar de auto begint steeds meer links te sturen (geen duidelijke strepen) dus dan moet ik wel ingrijpen. En mijn voorganger rijd wel gewoon rechtdoor zeg maar.

Het is dus wel zo, als je onder een bepaalde snelheid rijd dan krijg je geen gezeur dat je het stuur moet vasthouden. Dan rijd die dus gewoon heel rustig tegen de stoeprand aan als je niet ingrijpt :P (tenminste dat denk ik, zover heb ik het natuurlijk niet laten komen)

• b12e

"Reduced car system startup time." is wel een understatement zeg. Vroeger (gisteren nog..) was ik al 2 minuten aan het rijden alvorens het middenscherm het deed. Nu is alles ingelogd alvorens m'n garagepoort open is. Wat een verschil.

Verder werkt het schakelen tussen dark/light mode op basis van omgevingslicht ook prima en blijft het zonnescherm nu inderdaad open als je dat zo instelt.

"Added settings for the sunroof, sun blind, and tailgate to the car model in the center display home view." is ook heel welkom, voorheen moest alles via settings, de drawer met veel te veel onduidelijke icoontjes of via Frank. Dat viel me daarstraks tijdens het rijden ook op.

Al bij al een zeer welgekomen update.

• the1ng
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-06 20:55
oldostofjas schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:05:
Was/ is mij ook een doorn in het oog. Een goed alternatief is imho TuneIn. Alle pictogrammen en info direct zichtbaar op alle schermen. Sinds de laatste update een stuk gebruiksvriendelijker, d.w.z de pijltjestoetsen op linkerstuur werken nu ook voor wisselen van TuneIn stations, en de stations zelf laden sneller. Vervelend blijven die Duitse reclames (bij geen abonnement) maar daar heb ik een workaround voor: van station wisselen en snel weer terug

• LeenVan
Goedemorgen allen,
Weet iemand of de deurverlichtingskabel te verlengen is? Ik kom wat kabel lengte tekort om de lamp te monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcRsZwva1XLX-5Q4g89-_VXHlBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhwDFhgcM0VgMTWm4NfAP8VN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvmNZxU9Ncyh2XtJT3To6x6BB5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNRxLOh6ewHhfl9qgZLYVuQh.jpg?f=fotoalbum_tile

• sjoemie1985
Goedemorgen,

Zie foto, iemand een idee waar dat slangetje aan de accu in de kofferbak voor dient?
Ik vermoed dat het slangetje ergens aan vast hoort te zitten?
Het hangt los uit dat gaat waar het uiteinde ligt.
Ik kwam hier achter doordat, als ik door bochten ga ik af en toe iets hoor als een "knikker" dat heen en weer rolt. Ik vermoed dat er of iets in dat gat is terecht gekomen of dat iets anders heen en weer rolt in dat gat.
Hopelijk kan iemand mij helpen, of is het gevalletje garage?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeT16qMhbdxYvwZ2rVrFI7yt84o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsD0IzHMv2YpY5J6csyD1h5P.jpg?f=fotoalbum_large

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
sjoemie1985 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:47:
Goedemorgen,

Zie foto, iemand een idee waar dat slangetje aan de accu in de kofferbak voor dient?
Ik vermoed dat het slangetje ergens aan vast hoort te zitten?
Het hangt los uit dat gaat waar het uiteinde ligt.
Ik kwam hier achter doordat, als ik door bochten ga ik af en toe iets hoor als een "knikker" dat heen en weer rolt. Ik vermoed dat er of iets in dat gat is terecht gekomen of dat iets anders heen en weer rolt in dat gat.
Hopelijk kan iemand mij helpen, of is het gevalletje garage?

[Afbeelding]
Die hoort in in het gat waar hij nu boven ligt. Dat is de ontluchtingsslang van de accu (bij een loodaccu komt waterstof en zuurstof vrij).

Hoe deze geborgd zit weet ik niet precies: misschien is aan de contra-kant een moer of wartel losgeraakt. Misschien even met een ijzerdraadje oid vissen.

[ Voor 7% gewijzigd door LoneGunman op 25-06-2026 10:59 ]

• sjoemie1985
LoneGunman schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Die hoort in in het gat waar hij nu boven ligt. Dat is de ontluchtingsslang van de accu (bij een loodaccu komt waterstof en zuurstof vrij).

Hoe deze geborgd zit weet ik niet precies: misschien is aan de contra-kant een moer of wartel losgeraakt. Misschien even met een ijzerdraadje oid vissen.
oke, dank voor de info. O-) :)

• ron12345
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 29-06 13:46

ron12345

Lynk 07-'23

De laatste dagen is mijn verbinding met 4g, vaak zonder bereik.

Hierdoor is de auto natuurlijk niet op afstand, op koelen te zetten.

Wel als ik thuis ben, maar dan heb ik verbinding via bleutooth.

Hebben meer mensen hier last van? Of ben ik de enige, dus moet ik naar de volvo.

• ron12345

ron12345

Lynk 07-'23

Vandaag iets meegemaakt met de airco.

De gehele dag gewerkt en meerdere ritten gemaakt, totdat we een lang weekend weg wilde.

Alleen warme buitenlucht.

Omgedraaid en het een en ander gecontroleerd, lang verhaal kort:

Zekeringen 8 en 47 verwijderd onder de motorkap, deze doorgemeten en waren goed.

Eerst 8 teruggeplaatst en daarna 47, toen ging ineens de fan hoge toeren draaien( onder de motorkap) en de airco werkte weer.

Ik denk ik zal mijn ervaring hier maar neerzetten met deze hitte

• oldostofjas
ron12345 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:03:
Vandaag iets meegemaakt met de airco.

De gehele dag gewerkt en meerdere ritten gemaakt, totdat we een lang weekend weg wilde.

Alleen warme buitenlucht.

Omgedraaid en het een en ander gecontroleerd, lang verhaal kort:

Zekeringen 8 en 47 verwijderd onder de motorkap, deze doorgemeten en waren goed.

Eerst 8 teruggeplaatst en daarna 47, toen ging ineens de fan hoge toeren draaien( onder de motorkap) en de airco werkte weer.

Ik denk ik zal mijn ervaring hier maar neerzetten met deze hitte
Ik had van de week iets vergelijkbaars. Auto voorgekoeld, toen weggereden, kort ritje, met airco. Klusje gedaan op locatie, voorkoelen weer gestart, terug naar huis ook alleen warme lucht. Thuisgekomen, tijdje gewacht. Toen weer auto gestart en werkte hij weer normaal.

• ron12345

ron12345

Lynk 07-'23

oldostofjas schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Ik had van de week iets vergelijkbaars. Auto voorgekoeld, toen weggereden, kort ritje, met airco. Klusje gedaan op locatie, voorkoelen weer gestart, terug naar huis ook alleen warme lucht. Thuisgekomen, tijdje gewacht. Toen weer auto gestart en werkte hij weer normaal.
Zou de buitentemperatuur parten spelen? Het was buiten 42 graden.

• oldostofjas
ron12345 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:58:
[...]

Zou de buitentemperatuur parten spelen? Het was buiten 42 graden.
Zou kunnen, maar toen hij het wel deed wat het ook zo warm

• Tweak_
LeenVan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:00:
Goedemorgen allen,
Weet iemand of de deurverlichtingskabel te verlengen is? Ik kom wat kabel lengte tekort om de lamp te monteren.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb wel eens gezien ergens dat het deurpaneel dan eraf moet om extra lengte te krijgen? Ik heb ook al een tijdje andere lampjes liggen maar krijg ze onder niet uit de deur :/ (en ik wil het graag heel houden)

• Tweak_
@Wilmaas over dat probleem met "knoepende/krakende" veren bij mij lijkt vuil niet echt het probleem.

Op FB veel berichten recent voorbij zien komen met mensen die hetzelfde probleem hebben. Iemand had ook een filmpje geplaatst. Ze zijn naar de dealer geweest en conclusie: veerpoot lager moet vervangen worden. Ik heb ook een filmpje gemaakt en je kan het geluid ook IETS horen maar lastig omdat mijn stuur ineens (sinds een tijdje soms) een debiel geluid maakt met het sturen. Dit geluid heb ik bij andere nog niet gehoord. Bij 2de keer naar rechts sturen hoor je tussendoor een soort knak knak geluid, dit gebeurd dus ook met optrekken soms of remmen. En dus ook bij sturen met lage snelheid.

Ik weet dat het niet slim is om te sturen als je stil staat maar anders kon ik dit filmpje niet echt maken met de geluiden. Moet ik hiermee maar weer terug naar de dealer? Vorige keer flink wat moeten betalen omdat zij niks konden horen..

Filmpje: https://www.max-tweak.nl/stuur_geluid_lynk.mp4

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:56
ron12345 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:00:
De laatste dagen is mijn verbinding met 4g, vaak zonder bereik.

Hierdoor is de auto natuurlijk niet op afstand, op koelen te zetten.

Wel als ik thuis ben, maar dan heb ik verbinding via bleutooth.

Hebben meer mensen hier last van? Of ben ik de enige, dus moet ik naar de volvo.
Ook ik heb al een week geen verbinding met de app. Op scherm van auto zie ik geen ontvangst streepjes bij de zendmast. Is gekomen tijdens opladen van de auto. Iemand een oplossing?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Tweak_ schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 01:29:
@Wilmaas over dat probleem met "knoepende/krakende" veren bij mij lijkt vuil niet echt het probleem.

Op FB veel berichten recent voorbij zien komen met mensen die hetzelfde probleem hebben. Iemand had ook een filmpje geplaatst. Ze zijn naar de dealer geweest en conclusie: veerpoot lager moet vervangen worden. Ik heb ook een filmpje gemaakt en je kan het geluid ook IETS horen maar lastig omdat mijn stuur ineens (sinds een tijdje soms) een debiel geluid maakt met het sturen. Dit geluid heb ik bij andere nog niet gehoord. Bij 2de keer naar rechts sturen hoor je tussendoor een soort knak knak geluid, dit gebeurd dus ook met optrekken soms of remmen. En dus ook bij sturen met lage snelheid.

Ik weet dat het niet slim is om te sturen als je stil staat maar anders kon ik dit filmpje niet echt maken met de geluiden. Moet ik hiermee maar weer terug naar de dealer? Vorige keer flink wat moeten betalen omdat zij niks konden horen..

Filmpje: https://www.max-tweak.nl/stuur_geluid_lynk.mp4
Dit is iets heel anders qua geluid dan wat ik had!

Allereerst dat geluid als je aan het stuurwiel draait? is dat er ook als het kouder is? dat geluid herken ik wel namelijk. Bij heet weer in de BMW e61 uit 2006. Ik heb daar niets aan gedaan, maar ook dat hoort niet.

Dat geluid, dat soort knak, knak, komt uit het onderstel?

Omdat het niet rijdend is blijft alles wat draait en beweegt bij sturen over. Hoofdverdachte? Inderdaad veerpootlager! Maar zonder het direct te horen blijft het een gok. dit moet overigens door een monteur te horen, constateren zijn. als je ervoor terug gaat? Neem het filmpje mee. Er zijn nog een aantal rubbers die ook bewegen, fusee kogels, overal kan het geluid vandaan komen.

Ik heb uiteindelijk ontdekt dat de 2 hoezen van de achter schokbrekers naar beneden waren gezakt, ook deze waren te horen nadat ik de veerschotels voor had schoongemaakt, (rammel, heb deze met tyraps vastgezet) ik heb alles schoongemaakt nu, en de rubber delen met siliconenvet ingesmeerd, gespoten, auto klinkt nieuw, heerlijk stil. ik heb niets aan het veerlager gedaan, maar had dan ook andere geluidjes.

succes

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Ik zal mijn vastzetten van de stofhoezen achterste schokbreker hoezen hier met foto's laten zien

Als iemand dit probleem zelf wil oplossen, voor tijdelijk of langere tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GM3MmdNXuwmbDF4baP85SIdmTjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfXXjI7ckB1lydw81QIAQ1VV.jpg?f=fotoalbum_largeDuidelijk is hier te zien dat de hoes naar beneden is gezakt, deze hoort bovenin de schokbreker vast te zitten.

Ik heb 1 tyrap om de hoes heen getrokken op de hoogste stand van de hoes, net hierboven schuimrubber geplakt. en 3 tyraps verticaal door de wielkast bekleding gestoken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XEtdJGxsxD4zGi9SHehcl0-2bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRtXjj3KFS3O33F0klV4VNB6.jpg?f=fotoalbum_large

en hieronder het resultaatAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TvbnLJxcvPzZPdQ82J6wUI-PLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiIuWTGtcmQP8szaS3y6Ag1x.jpg?f=fotoalbum_large

De middelste tyrap goed stevig, de 2 buitenste gewoon vast.

En weg rammel.... dit koste mij 10 minuten per kant.

de wielkast bekleding is misschien niet sterk genoeg, al weegt de hoes bijna niets. als de tyraps uitscheuren zet ik een verstevigings plaatje tegen de kuip om het te verstevigen.

Een alternatief is demontage van de schokbreker, valt op zich mee, en de hoes vervangen, opnieuw vastzetten oude hoes aan de schokbreker indien mogelijk of nieuwe schokbrekers, ik schat meer dan 1 uur per kant.

• smeerbartje
Wilmaas schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Dit is iets heel anders qua geluid dan wat ik had!

Allereerst dat geluid als je aan het stuurwiel draait? is dat er ook als het kouder is? dat geluid herken ik wel namelijk. Bij heet weer in de BMW e61 uit 2006. Ik heb daar niets aan gedaan, maar ook dat hoort niet.

Dat geluid, dat soort knak, knak, komt uit het onderstel?

Omdat het niet rijdend is blijft alles wat draait en beweegt bij sturen over. Hoofdverdachte? Inderdaad veerpootlager! Maar zonder het direct te horen blijft het een gok. dit moet overigens door een monteur te horen, constateren zijn. als je ervoor terug gaat? Neem het filmpje mee. Er zijn nog een aantal rubbers die ook bewegen, fusee kogels, overal kan het geluid vandaan komen.

Ik heb uiteindelijk ontdekt dat de 2 hoezen van de achter schokbrekers naar beneden waren gezakt, ook deze waren te horen nadat ik de veerschotels voor had schoongemaakt, (rammel, heb deze met tyraps vastgezet) ik heb alles schoongemaakt nu, en de rubber delen met siliconenvet ingesmeerd, gespoten, auto klinkt nieuw, heerlijk stil. ik heb niets aan het veerlager gedaan, maar had dan ook andere geluidjes.

succes
Hier ook het geluid tijdens het sturen op lage snelheid. (ik heb het niet over het hogere geluid dat vanuit jouw stuurt komt). Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet; echt heel veel last heb ik er ook niet van.

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:56
bbn_ldp schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Ook ik heb al een week geen verbinding met de app. Op scherm van auto zie ik geen ontvangst streepjes bij de zendmast. Is gekomen tijdens opladen van de auto. Iemand een oplossing?
Het resetten van het gastaccount middels het hoofdje rechtsonder op het scherm bracht de wagen weer online!

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:34
Is er een manier om gewoon ingelogd te blijven? ik gebruik maar 1 account en nu is het steeds wachten na de start.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:05
Erwin_83 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:56:
Is er een manier om gewoon ingelogd te blijven? ik gebruik maar 1 account en nu is het steeds wachten na de start.
Als je maar 1 account gebruikt is het beter om geen account te gebruiken. Doen wij ook en de stoelinstelling staat hier gelukkig los van, die gebruiken we wel altijd.

• Erwin_83
Werkt het internet dan wel zonder account? Dat gebruik ik voor Spotify.

En vooral nu met de warmte, het voorkoelen? En de app info is soms ook wel leuk, of staat dat los van het profiel en is dat een koppeling tussen de auto en de app via Lynk.

Stoelgeheugen is bekend, maar mijn vrouw en ik hebben beide dezelfde instellingen.

[ Voor 35% gewijzigd door Erwin_83 op 28-06-2026 14:30 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:05
Erwin_83 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:29:

Stoelgeheugen is bekend, maar mijn vrouw en ik hebben beide dezelfde instellingen.
Hmm... goede vraag. Dat gebruik ik nooit. Alles gaat bij mij via de telefoon...

• oldostofjas
Erwin_83 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:29:

En vooral nu met de warmte, het voorkoelen? En de app info is soms ook wel leuk, of staat dat los van het profiel en is dat een koppeling tussen de auto en de app via Lynk.

Voor al die functionaliteiten is het inloggen met je profiel in de auto niet nodig. Het is ook aan te raden om dat niet te doen. Bespaart je veel frustratie.

• Erwin_83
Zal het van de week eens proberen, profiel eruit en dan kijken. Als het alleen maar voor de automatische stoel verstelling is , mis ik er niks aan.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

@smeerbartje

Hoi, ik heb dat hoge geluid niet in de lynk, dat was in mijn bmw, die is naar een liefhebber, het was een reactie op @Tweak_

Als je je er niet aan stoort is dat prima toch?
Ik vind het zelf leuk om op onderzoek uit te gaan, soms zijn kleine irritaties makkelijk op te lossen, zonder veel kosten.

• Tweak_
Het hoge geluid van het stuur zelf lijkt inderdaad te komen door "het weer" maar toen het niet zo warm was als nu gebeurde het ook soms. Vind het nogal zielig klinken voor zo een jonge auto.

Dat knak knak is echt een geluid van een veer/veren wat iets verspringt zeg maar. En ja ik kan ook zeggen van laat maar hoort erbij, maar als het komt door een gaar veerpoot lager dan zal het vast wel erger worden denk ik.

• Tweak_
Erwin_83 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:25:
Zal het van de week eens proberen, profiel eruit en dan kijken. Als het alleen maar voor de automatische stoel verstelling is , mis ik er niks aan.
Ik ben nooit ingelogd, ik heb dit 1x wel gedaan om het wachtwoord te kunnen achterhalen van de hotspot. De stoelen en spiegels kan je toch opslaan met die knop 1 en 2. Alles van de App staat los van of je ingelogd bent.. Ik gebruik ook alle functies.

• LeenVan
Tweak_ schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 01:15:
[...]

Ik heb wel eens gezien ergens dat het deurpaneel dan eraf moet om extra lengte te krijgen? Ik heb ook al een tijdje andere lampjes liggen maar krijg ze onder niet uit de deur :/ (en ik wil het graag heel houden)
Ik heb bij Ome Ali twee verlengkabels besteld (voor achter, voor was de kabel wel lang genoeg)
Komen van de week binnen, ik laat het weten of dit werkt!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:35
Even dubbelcheck hier. Heb een 01 uit 2024 met 14k gekocht, nu 8mnd later 27k. Vanaf begin bij lage snelheid over drempels af en toe krakend geluid bij een van de voorste schokbrekers.Vooral als je een tijdje rijdt ook niet. Garage gaf afgelopen winter aan dat dit een bekend probleem was en door zout kwam, hebben de rubbers opnieuw ingevet, toen was het misschien 2 weken weg. Het is echter nu nog steeds, ook in de zomer. Moet ik hier iets meer mee? Auto voelt wel iets meer als een barrel zo, Mn vorige Volvo had er tot 330k km geen last van :-p

• mikkel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-06 07:59
Ik had zelf ook geen verbinding met het 4G netwerk voor meer dan een week, daardoor wilde de auto ook niet inloggen. Sinds gisteren werkt het weer. Ik moest ook vorige week opnieuw inloggen in de auto met mijn email en password. Geen idee of die twee dingen verband houden. Maar nu zie ik ook weer de details van de auto in de app, daarvoor was dat ook verouderde informatie.

• wsc007db
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:57
Pas ontdekt dat ik mijn L&C MY22 via de app de airco kan bedienen zonder dat deze aan de laadkabel zit. Was wel erg comfortabel vorige week...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l91TyUEFupNHziGUz2NK9S5WC7U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5GP4TcTT6YjPQ5beJ6cn80MF.jpg?f=user_large

• sjoemie1985
LoneGunman schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:57:
[...]

NA op gegeven moment toch wat beter geluisterd te hebben, blijkt toch dat er iets los ligt in de kofferbak klep. 8)7
Jij of iemand anders een idee hoe ik daarvan iets van de "bekleding" aan de binnenkant of zo los krijg, om te kijken wat daar los ligt?

• sjoemie1985
wsc007db schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:02:
Pas ontdekt dat ik mijn L&C MY22 via de app de airco kan bedienen zonder dat deze aan de laadkabel zit. Was wel erg comfortabel vorige week...[Afbeelding]
Klopt sinds de laatste update van de app is dit mogelijk.
Werkt zelfs vanuit home assistant, als je daar je auto gekoppeld hebt. :)

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:18
Voor de kampeerders onder ons even een reminder dat de auto een "kluisfunctie" heeft waarbij dashboardkastje (en kofferbak) alleen opengaan met een zelf in te stellen pincode.

Zie ook https://colab.lynkco.com/announcements/lockable-glovebox

• oldostofjas
Frash schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:21:
Voor de kampeerders onder ons even een reminder dat de auto een "kluisfunctie" heeft waarbij dashboardkastje (en kofferbak) alleen opengaan met een zelf in te stellen pincode.

Wow, dat wist ik niet!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
Frash schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:21:

Oh dat wist ik niet, heb je nog meer van dit soort verrassingen?

• smeerbartje
Wat is tegenwoordig de beste lynk&co home integratie? Er zijn een aantal forks beschikbaar, maar ik heb geen idee wat nu precies de status is. Ik heb sinds een week ofzo dat m'n sensor-data van de auto niet meer wordt bijgewerkt :( .

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:07

WHiZZi

Museumdirecteurtje

smeerbartje schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:35:
Wat is tegenwoordig de beste lynk&co home integratie? Er zijn een aantal forks beschikbaar, maar ik heb geen idee wat nu precies de status is. Ik heb sinds een week ofzo dat m'n sensor-data van de auto niet meer wordt bijgewerkt :( .
Ik had die van 'Donkie' maar die was ook sinds 20 juni gestopt met updaten. De Lynk&Co app zelf werkte wel. Dus zojuist die van Johnneerdael geïnstalleerd en die werkt nu. Kan uiteraard pas over een paar dagen zeggen of het ook op lange(re) termijn werkt.

Als je een Lynk&Co 01 uit 2025 of nieuwer hebt, of een 02 of 07, moet je een andere app gebruiken zag ik net.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Greenvalley
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:58
WHiZZi schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:36:
[...]

Ik had die van 'Donkie' maar die was ook sinds 20 juni gestopt met updaten. De Lynk&Co app zelf werkte wel. Dus zojuist die van Johnneerdael geïnstalleerd en die werkt nu. Kan uiteraard pas over een paar dagen zeggen of het ook op lange(re) termijn werkt.

Als je een Lynk&Co 01 uit 2025 of nieuwer hebt, of een 02 of 07, moet je een andere app gebruiken zag ik net.
Ik gebruik ook al enige tijd die van Johnneerdael. Werkt prima. Verbinding met auto is er niet altijd, maar ligt volgens mij niet aan de HA app.

Ook fijn dat er mensen zijn die een ontwikkeld hebben voor de nieuwere 01, 02 en 07.
Pagina: 1 ... 189 190 Laatste

Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.

Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic

Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:

Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.