Maar het komt wel op hetzelfde neer, zonder de maatregel komen we boven de getallen uit die we nodig hebben om de vraag naar zorg aan te kunnen. Ik snap nog steeds niet wat daar onduidelijk aan is.
Als je meer evenwicht zoekt in de maatregelen, korte termijn doden vs lange termijn gevolgen is dat wat anders dan zeggen dat mensen niet meer meetellen. Het is alleen een ander acceptatieniveau van risico en afweging van belangen. En dat kent meer gradaties dan alles op slot en alles open.
Nogmaals, met gradaties ga je het nu ook niet redden, we zitten al dicht tegen onze max. En dat was begin dit jaar ook al gemeld toen men al zag aankomen dat er code zwart zou komen als we niks extra's gingen doen. Dus inclusief de maatregelen die voor kerst waren genomen.
de bucketlist van ouderen en het opdoen van hun levenservaringen vind ik bijzonder gekozen voorbeelden tegenover de mensen op hun' fucking zolderkamer' ( houd nou eens op daarmee) die al 'een tijdje ' ( sic) wat dingen niet kunnen.
Tja, het blijft een verschil tussen doden enerzijds en je persoonlijke vrijheid anderzijds. Als je het prima vind dat we gewoon even onze oudere generatie opofferen omdat je zelf ook een keer de deur uit wilt, vind ik dat gewoon egoistisch. Je bent bewust lijden aan het veroorzaken wat gewoon voorkomen had kunnen worden. En dan kun je wel stellen "maar de getallen vallen mee", maar de mensen die daarmee in het ziekenhuis liggen gaan dan ook niet denken "tjah ik maak maar onderdeel uit van 5% extra gevallen, dus dat valt wel mee". Anders kunnen we net zo goed onze gezondheidszorg opdoeken, gezien maar een minderheid elk jaar zorg nodig heeft. Brandweer afschaffen want zoveel brandjes hebben we niet. Waar trek je dan de lijn en waar baseer je die op.
Dat afdoen als egoïsme , terwijl dit -voor mij in ieder geval- juist voortkomt uit een brede betrokkenheid bij de maatschappij, van zwakke oudere tot fitte jongere kan ,maar is wat mij betreft niet meer dan een dooddoener om de werkelijke afweging uit de weg te gaan.
Maar waar het op neerkomt is dat je sociale contacten (vooral voor jongeren) belangrijker vind dan de levens van ouderen.
benchMarc schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:19:
[...]
De ouderen zitten nu ook al zo goed als opgesloten in deze situatie. Langzaam openen door idd sportscholen en cafe's weer open te gooien. Laat de gezonde mensen hun gang gaan en elkaar besmetten, maar wel afstand blijven houden wanneer je bij je opa en oma op bezoek gaat. Voor hoeveel stijging gaat dit zorgen?
Best veel lijkt me. Volgens mij heb je geen besef hoe slordig mensen omgaan met de contactregels. Mijn ouders en zus doen ook niet meer omhelzen of kussen, maar ondertussen wel allebei samen aan de kleindochter zitten die dat natuurlijk gewoon doorgeeft. Samen naast elkaar op de bank, etc. Dat is bij anderen echt niet anders. Het virus heeft maar 1 moment nodig dat men even niet goed oplet en de besmetting is gedaan.
Niemand die dat met zekerheid kan zeggen. Er is meer immuniteit dan in maart vorig jaar, en mensen zijn zich bewuster van het virus en zullen beter opletten in het bijzijn van kwetsbaren dan destijds het geval was. En mochten de ziekenhuizen vollopen, so be it.
Dan nodig ik je uit om naar het ziekenhuis te gaan en daar de keuzes van code zwart te maken.
*knip*. En alle zorg die daar niet door geleverd kan worden, waardoor ook meer mensen sterven (er zijn al genoeg verhalen van mensen die wachtte op operaties die achteraf gezien harder nodig waren).
Om je punt te maken hoef je het niet zo dik aan te zetten en op de man te spelen, let daarop aub.
Ik ben verder van mening dat hoewel de mentale staat van onze jongeren een klap oploopt, dit vrij snel zal herstellen. Het meestgebruikte argument afgelopen zomer was dat ze niet op vakantie konden en dat erg jammer was. Ik weet niet hoe het bij jou thuis verliep maar ik ben ook niet elk jaar ergens heen geweest. Sterker, het zou beter zijn als jongeren wat vaker in eigen land bleven (al was het maar vanwege de uitstoot die het met zich meebrengt of waardeering te krijgen voor eigen land). Ook nu hoor je weer dat ze niet naar hun vrienden kunnen. Maat, ze kunnen met elkaar videobellen, livestreamen, appen en whatnot terwijl wij vroeger moesten vragen of mam even van de telefoon kon blijven zodat we konden internetten. Ik zie nog steeds niet wat er nou zo'n grote beperking is. Dat ze elkaar nu niet kunnen aanraken? Sorry, maar het wordt sterk overdreven, net als dat ze zich een burnout zitten aan te praten omdat ze hun leven gewoon niet op orde hebben. "Ik voel me klote", ja je eet slecht, slaapt slecht, pakt geen fruit en ruimt niks op. Niks wat je aan de pandemie kunt wijten. Er was nog nooit zo makkelijk contact te maken met anderen en alsnog hoor je dat ze geen contact kunnen maken, alsof het er met de paplepel in moet worden gegoten. Het lijkt me een wijze les voor als ze de wijde wereld in gaan...
Verder vind ik het opvallend dat er voor de lockdown nooit genoeg cijfers zijn om je te overtuigen, maar als het gaat om loslaten van maatregelen, dan moeten we maar gewoon dingen proberen en zien waar het schip strand. Je kunt niet experimenteren aan de ene kant en doodgegooid worden met cijfers aan de andere kant. En er zijn al genoeg maatregelen genomen waarvan in eerste instantie de werking ook niet duidelijk was. Hoeveel helpt het scherm bij de kassa nou werkelijk? Hoeveel mensen gebruiken de ontsmettingsmiddelen? De routes door de supermarkten, hoeveel helpt dat nou werkelijk? De berekening voor het aantal mensen binnen, hoe bruikbaar was dat en waarom is die nog niet bijgewerkt? Uiteindelijk komt het allemaal neer op 1 groot experiment. Ik denk dat met de VVD aan het roer je al vrij gematigde maatregelen hebt gezien. Met een links kabinet hadden we waarschijnlijk veel eerder en langer in een lockdown gezeten. En konden veel mensen een bijdrage op hun buik schrijven "want die verdienen toch genoeg". En we hadden waarschijnlijk ook wat vaker rellen gehad, want tokkies gonna tokkie.
Hoe je het wend of keert: bepaalde groepen hielden zich niet aan de maatregelen, vooral jongeren, maar ook anderen en de avondklok lost dat probleem op. Mijn ouders hebben inmiddels ook veel minder bezoek en zo zal dat op meer plekken zijn. De vraag is vooral als je het weer loslaat, hoeveel mensen zich dan nog aan alle regels gaan houden omdat ze het draagvlak kwijt zijn. Bij alle maatregelen is in ieder geval duidelijk dat het vooral draait om de zorgcapaciteit. We zijn al op het punt dat we het virus rond laten dwalen en daar niet teveel aan doen om op te lossen, we zijn al in vergelijking met andere landen een stuk minder beperkt geweest, we zijn al de focus aan het leggen op zorgcapaciteit ipv het totaal voorkomen van slachtoffers en dan nog is het voor velen niet genoeg.
alexbl69 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:31:
[...]
Ze begrijpen verstandelijk wel dat het voor het algemeen belang beter is dat ze zich houden aan stringente regels die de samenleving moeten beschermen tegen iets dat voor ze persoonlijk geen enkel reëel gevaar vormt, maar om dat gevoel te kunnen behouden moet de overheid wel uit kunnen leggen dat een dusdanig ingrijpende maatregel ook daadwerkelijk zinvol is.
En die uitleg mis ik volledig.
Wat mis je aan "de ziekenhuizen gaan niet in code zwart"? Dat is toch het hele punt en vrij duidelijk te zien in de besmettingscijfers? Verder moet men eens duidelijk inzien dat je wellicht er zelf niet onder te leiden hebt, maar mensen die je aansteekt of die zij weer aansteken er wel degelijk onder lijden. Ja je staat niet in het gezicht van een oud vrouwtje te hoesten, maar uiteindelijk komt het er indirect wel op neer.
[Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 17-02-2021 21:32]