Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteur:
  • tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Algemeen

Het Coronavirus is nu ruim 1 jaar in Nederland. Inmiddels zitten we sinds 15/12 in de huidige lockdown, waarin we helaas nog steeds weinig kunnen. Het einde lijkt, met de vaccins, in zicht te komen. De verwachting is, dat als alle leveringen goed gaan, 1 juli iedereen een prik gehaald kan hebben die dat wil.

Dit topic (de regels)

Corona houdt ons allemaal heel erg bezig. Helaas zorgt dat soms voor korte lontjes, veel frustraties en daarmee soms discussies die nogal uit de bocht vliegen.
In lijn met Themaforum: Coronavirus - Beleid verwachten we dat je constructief reageert. Dat betekent (onder andere):
  • Niet op de man reageren. Nooit
  • Niet alleen je frustratie uiten
  • Geen slowchat (en berichten met 1 regel zijn dat vaak wel)
  • Geen statements dumpen zonder enige onderbouwing.
  • Onderbouw je claims, extraordinary claims require extraordinary evidence
  • Geen complottheorieën of alles wat daar tegenaan schurkt (angstcampagnes etc)
  • Geen generalisaties en/of naamsverbasteringen (dus ook geen wappies, staatsomroep, experimenteel vaccin ed
Modbreak:Het is dus even klaar met reacties die puur uit frustratie worden geplaatst. Kritiek over de lockdown mag, mits goed onderbouwd en geargumenteerd. De meeste zijn de lockdown helemaal zat, maar dit is niet de plek om je ergernis maar te uiten.

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Informatie omtrent de vaccins

Verdere ondersteuning

Het Coronavirus en de maatregelen zorgen bij veel mensen voor letterlijke of figuurlijke hoofdpijn. Voor verder ondersteuning:
  • Rode Kruis Hulplijn - 070 4455 888 - Hulp en advies bij quarantaine en een luisterend oor. Maandag t/m zondag bereikbaar tussen 9:00 en 21:00 uur.
  • Luisterlijn - 0900 0767 - Voor een luisterend oor. 24 uur per dag bereikbaar per telefoon, chat en e-mail.
  • Stichting MIND - 0900 1450 - Voor ondersteuning bij psychische klachten en lotgenotencontact. Elke werkdag bereikbaar tussen 9:00 en 18:00 uur.
  • 113 Zelfmoordpreventie - 0800 0113 - Voor hulp bij acute zelfmoordgedachten op anonieme basis. 24 uur per dag bereikbaar per telefoon en chat.
  • iPractice - 020 2444 889 - Voor een telefonisch consult door een psycholoog op donatiebasis. Bereikbaar op afspraak.
  • Mantelzorglijn - 030 760 6055 - Voor informatie over mantelzorg en het coronavirus via telefoon en WhatsApp. Bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 18:00 uur.
  • Coronahulp.nl - Verwijzingen naar websites voor praktische hulpvragen.

Enkele thema's die op dit moment spelen

• Het kantelpunt hikken we nu tegenaan, het vaccinatieprogramma komt op gang. Wanneer is er voldoende gevaccineerd en welke versoepelingen kunnen er per stap gemaakt worden?
    Bekijk de laatste routekaart en de bijbehorende ricisoniveau's
  • De steunmaatregelen houden bedrijven maar net overeind. Veel ondernemers hebben hun pensioen en andere reserves opgemaakt om nu nog te bestaan of vallen buiten de boot met de huidige steunpakketten. Zijn de huidige
    steunpakketten wel voldoende? Zie eventueel ook de website van het kvk
  • De economie krijgt een flinke dreun. Nu het de goede kant op lijkt te gaan, hoe gaan we dit oppakken in de komende periode en na de coronacrisis?
  • Hoe gaan we om met de onderwijsachterstanden die er nu zijn en dan met name op middelbaar, hoger en universitair onderwijs?
    Er komt onder andere een Er komt een 'Nationaal Programma Onderwijs na Corona' om de achterstand op de langere termijn op te vangen, zo heeft minister Slob aangekondigd.
    https://nos.nl/artikel/23...ter%20Slob%20aangekondigd.
    https://www.vo-raad.nl/ni...-rond-corona-en-onderwijs

[ Voor 39% gewijzigd door ZieMaar! op 09-03-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:12
Bij welk deel van dit draadje wordt het leven weer een beetje normaal vraag ik me af...

8? 9?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:59:
Bij welk deel van dit draadje wordt het leven weer een beetje normaal vraag ik me af...

8? 9?
Hangt van de hoeveelheid slowchat tijdens de persco’s af ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 19:30
YakuzA schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:02:
[...]

Hangt van de hoeveelheid slowchat tijdens de persco’s af ;)
Zolang de avondklok blijft bestaan schiet dat lekker op, die bliksemleider lijkt wel rechtstreeks in dit topic geaard te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Net open en meteen een paar posts slow-chat, lees even goed de TS ;)

Voor het gekeuvel verwijs ik u naar Coronavirus slowchat #3 Het is hier de bedoeling dat we weer een inhoudelijkere discussie krijgen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Janssen verwacht aan de 200M vaccins in Q2 voor de EU te kunnen voldoen.

Het blijft een beetje geharrewar, maar de voortekenen blijven redelijk goed.
https://nos.nl/l/2371885#UPDATE-container-51619443

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2021 22:40 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:39:

Wat ze zeggen is dat ze vanaf Q2 gaan leveren, wanneer die 200m bestelde vaccins er dan uiteindelijk moeten zijn, zeggen ze er niet bij. Ze zijn de productie nog aan het opschalen, maar ik vermoed zomaar dat het de eerste weken (maanden?) alsnog tegen gaat vallen.

Maar we zullen zien. Dat Janssen niet duidelijker is over het precieze uitleverplan, doet mij vermoeden dat er nog wat geschoven gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:46:
[...]

Wat ze zeggen is dat ze vanaf Q2 gaan leveren, wanneer die 200m bestelde vaccins er dan uiteindelijk moeten zijn, zeggen ze er niet bij. Ze zijn de productie nog aan het opschalen, maar ik vermoed zomaar dat het de eerste weken (maanden?) alsnog tegen gaat vallen.

Maar we zullen zien. Dat Janssen niet duidelijker is over het precieze uitleverplan, doet mij vermoeden dat er nog wat geschoven gaat worden.
Ja, las hem idd verkeerd.
55M in Q2

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
YakuzA schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:39:

De kop en de inhoud spreken elkaar een beetje tegen trouwens; de kop spreekt over "committeren" en de inhoud over "streven". Dat tweede klinkt wat meer "best effort" dan het eerste.

Nou ja, hopen dat het goed komt; al genoeg gedoe met AZ. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik vind het eigenlijk wel bijzonder dat in januari een planning is uitgegeven waarbij iedereen in Q3 gevaccineerd zal zijn. Vervolgens komen er wat leveringsproblemen en is blijkt het mogelijk om iedereen begin juli al gevaccineerd te hebben.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04 10:21
Ankona schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:45:
Ik vind het eigenlijk wel bijzonder dat in januari een planning is uitgegeven waarbij iedereen in Q3 gevaccineerd zal zijn. Vervolgens komen er wat leveringsproblemen en is blijkt het mogelijk om iedereen begin juli al gevaccineerd te hebben.
En dan hebben we het alleen nog maar over het leveren van het materiaal en niet over de enorme logistieke operatie die nodig is om iedereen te kunnen vaccineren. Wetende hoe lang het geduurd heeft voordat een logistieke klus op veel kleinere schaal (uitgebreide testfaciliteiten....) eindelijk was opgetuigd, houd ik wat 'juli' betreft ook nog wel een slag om de arm.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ankona schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:45:
Ben je niet appels met peren aan het vergelijken?

Er wordt nu gesteld dat iedereen een 1e prik kan hebben gekregen in Q2.
Dat betekent dat iedereen dan volledig gevaccineerd is in Q3 ivm 2e shot.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:34

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

*knip* zie hierboven :)

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2021 09:07 ]

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:39
Hoewel thuiswerken wordt aangemoedigd door zowel de overheid als mijn werkgever ben ik vandaag weer op kantoor. Dat thuiswerken is leuk en aardig, maar dat werkt voor geen meter als nog geen 100m verderop heiwerkzaamheden aan de gang zijn. :P Mijn vloer en schermen trillen gewoon wat weer leidt tot hoofdpijn en non-productiviteit.

Ik besef me nu eigenlijk dat als thuiswerken de nieuwe norm wordt (is), dat we dan als maatschappij ook maatregelen moeten nemen om de overlast overdag te beperken. Onderhoudswerkzaamheden aan netwerken (telecom) zullen vaker in de nacht moeten plaatsvinden (dit gebeurt ook al bij Ziggo geloof ik). Even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat er niet gebouwd moet worden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04 10:21
sylvesterrr schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:43:
Hoewel thuiswerken wordt aangemoedigd door zowel de overheid als mijn werkgever ben ik vandaag weer op kantoor. Dat thuiswerken is leuk en aardig, maar dat werkt voor geen meter als nog geen 100m verderop heiwerkzaamheden aan de gang zijn. :P Mijn vloer en schermen trillen gewoon wat weer leidt tot hoofdpijn en non-productiviteit.
Wij wisselen op de zaak de kantoor- en thuiswerkdagen af. 2 dagen kantoor, 3 dagen thuis. En zo zitten we met een bezetting van een paar man in een heel groot kantoor. Hier thuis in de straat zijn ze nu een paar huizen aan het verduurzamen, dus daken isoleren, voegwerk uitbikken, spouwen isoleren (a.k.a. full time compressorgeluid), dus gisteren was ik heel blij dat ik weer even naar kantoor mocht.

Terwijl ik het industrieterrein oprijd, zie ik in de straat van mijn kantoor ineens een heistelling staan... :X

Toch: minder overlast overdag, dat kun je denk ik op je buik schrijven. Inderdaad, onderhoud aan netwerken vooral in de nacht uitvoeren, dat lukt nog wel. Maar je kunt echt niet verlangen dat er nergens boormachines, compressors of heistellingen te horen zijn.

(al is dit meer iets voor een 'de wereld na corona'-topic...)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Uit de AD-liveblog van de RIVM(?) presentaties van momenteel
Kuipers is, net als RIVM-baas Jaap van Dissel bezorgd over mogelijke versoepelingen van de coronaregels. De epidemiologische situatie laat dat nauwelijks toe, waarschuwen de twee. Volgens de modellen van het RIVM komt er in april of mei een nieuwe piek - de derde golf - al is de vraag wanneer precies en hoe hoog de top wordt.
*knip* geen stemmingmakerij meer

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:23
RodeStabilo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:30:

[...]
*knip*
Als je het model van t_captain bekijkt, dan voorspelt die gewoon precies hetzelfde.

[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:16

Agent47

I always close my contracts.

[...]
*knip*
Dacht dat we inmiddels al in de derde golf zouden zitten :P
Het is gewoon doorzetten tot juni gok ik. Dan gaan die vaccins nog harder en is er een stuk beter weer. We zijn nu op 10 dagen na al door de winter. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2021 10:51 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-04 12:54

[...]
*knip*
Dus omdat een Rivm en OMT precies doen waar ze voor zijn, epidemiologisch en medisch advies geven over de huidige pandemie op basis van wetenschap met variabele gegevens en het niet in je straatje past is het allemaal stom?

Nogmaals, die besturen niet he. Dat doet de overheid, die zelfde overheid is al ontzettend vaak tegen advies ingegaan van rivm en omt. Dus wees lekker kwaad op Rutte en de Jonge

[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-04 12:54
Waarom die Kuipers daar ook commentaar over moet geven snap.ik dan weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
LZ86 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:38:
[...]

Dus omdat een Rivm en OMT precies doen waar ze voor zijn, epidemiologisch en medisch advies geven over de huidige pandemie op basis van wetenschap met variabele gegevens en het niet in je straatje past is het allemaal stom?

Nogmaals, die besturen niet he. Dat doet de overheid, die zelfde overheid is al ontzettend vaak tegen advies ingegaan van rivm en omt. Dus wees lekker kwaad op Rutte en de Jonge
Kwaad? Stom? leg me geen woorden in de mond aub :X
En niet in je straatje past? een andere mening mag dus niet van jou?

Hou maar op.
LZ86 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:39:
Waarom die Kuipers daar ook commentaar over moet geven snap.ik dan weer niet
Daar kunnen we het dan wel over eens zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door RodeStabilo op 10-03-2021 10:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De U uit FUD is gewoon een feit. Er is geen geheime set gegevens die wel precies weet wat er speelt in deze pandemie die 'ze' achterhouden om jou dwars te zitten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
IJzerlijm schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:43:
De U uit FUD is gewoon een feit.
Integendeel. Het laatste stukje uit m'n citaat geeft juist het onzekerheidsdeel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:36

[...]
Wederom het verschuiven van doelpalen. Sorry maar dit begint gewoon op het verspreiden van FUD te lijken.
Die piek wordt toch al maanden verwacht in april/mei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Van Dissel blijft volharden dat we een 10% reductie in de R hebben dankzij de avondklok/1 bezoeker maatregel. Het is wel knap hoe lang hij aan die bewering blijft vasthouden, op een gegeven moment moet die bewering toch onhoudbaar worden. Hij blijft onverdeeld avondklok fan in elk geval.

Als we kijken naar het historisch verloop van de R-waarde is eigenlijk sinds medio december stabiel binnen een bandbreedte tussen de 0,84 tot ietsje onder de 1. Sinds invoering van de avondklok/1-bezoeker regel is er weinig veranderd. Er is nog een periode daarin met avondklok en zonder versoepelingen, dus je zou mogen verwachten dat er een dip optreed in de R. Echter blijft die onverminderd stabiel binnen eerder genoemde bandbreedte.

[ Voor 43% gewijzigd door CMD-Snake op 10-03-2021 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:41
CMD-Snake schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:50:
Van Dissel blijft volharden dat we een 10% reductie in de R hebben dankzij de avondklok/1 bezoeker maatregel. Het is wel knap hoe lang hij aan die bewering blijft vasthouden, op een gegeven moment moet die bewering toch onhoudbaar worden. Hij blijft onverdeeld avondklok fan in elk geval.
*knip* niet op de man reageren aub, maar maak dan een TR aan.
RodeStabilo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Integendeel. Het laatste stukje uit m'n citaat geeft juist het onzekerheidsdeel aan.
En dus is er de U van uncertainty. Dus niet "integendeel", maar "zeker".

[ Voor 33% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2021 10:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CMD-Snake schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:50:
Die avondklok die tegelijk niets doet aan de R maar wel iedereen enorm beperkt in wat ze kunnen doen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
IJzerlijm schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:52:
Die avondklok die tegelijk niets doet aan de R maar wel iedereen enorm beperkt in wat ze kunnen doen.
Genoeg mensen zullen hun bezoeken verplaatsen, dat lees je hier ook genoeg. Doe het zelf ook, mijn bezoekjes worden niet minder alleen moet ik tijdig vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
In presentatie van Van Dissel zie je de kiemsurveillance en daar is de stip van ca 64% aangetekend, die stip zorgt ervoor dat de gevolgde lijn redelijk klopt.
Echter staat op de site van het RIVM bij https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten dit
. De cijfers van de laatste twee weken zijn in ieder geval nog niet compleet. Deze weekcijfers worden achteraf steeds bijgewerkt.
Ik vind het slecht dat Van Dissel dit ook niet aangeeft en dit wel meeneemt.

Verder zien we de IC-bezetting-prognoses bij de verschillende scenario's en daar vind ik opvallend dat de IC-bezetting nagenoeg hetzelfde is bij alle scenario's dus dan kunnen toch prima de terrassen en HBO/WO deels open? Want dat maakt volgens het RIVM zelf eigenlijk niets uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGn8flMFFZciJAzO2oDKp_ZLSC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/35sn9MylMvO94WQRMSrj6QBQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door geenstijl op 10-03-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
*knip* doe dat nou niet
geenstijl schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:54:
Verder zien we de IC-bezetting-prognoses bij de verschillende scenario's en daar vind ik opvallend dat de IC-bezetting nagenoeg hetzelfde is bij alle scenario's dus dan kunnen toch prima de terrassen en HBO/WO deels open? Want dat maakt volgens het RIVM zelf eigenlijk niets uit.
[Afbeelding]
1500 of 2700 bedden is nogal een verschil... Bovendien is 1500 ook al veel te hoog.

[ Voor 69% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:09
Als er uit de grafieken geen duidelijk zichtbare correlatie tussen maatregel en R waarde, dan zou het 'voor' kamp moeten laten zien waar die 10% in te zien is. Het 'tegen' kamp neemt geen genoeg met modellen, berekeningen, maar wel met duidelijk cijfers.
In sommige wetenschappelijke onderzoeken zou 10% als statistisch insignificant gezien kunnen worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Keiichi op 10-03-2021 11:02 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:35
@geenstijl nieuwe grafieken? Die zijn een stuk milder dan de vorige, maar allemaal met avondklok. Bijzonder dat klassen bij elkaar zetten, terassen open, etc minder doet dan die avondklok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZMvWDw8Y7Js-X-9MTyQ6MJbAPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFMrFnSJXiutmQziDbRZ2F5U.jpg?f=fotoalbum_large.

@DutchCommando Dat komt door de volgende uitspraak:
Volgens het RIVM drukt het straatverbod in avond en nacht – Inclusief de visiterestricties – de verspreiding van het virus met zo’n tien procent.
Emphasis added. De maatregel wordt nooit losgetrokken van de visiteregeling.

@t_captain had al aangetoond dat men uitgaat van cijfers die positief zouden zijn voor de avondklok, maar die eigenlijk voor de invoering ervan stammen. Die hebben dus helemaal niet dat effect.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:04:
@geenstijl nieuwe grafieken? Die zijn een stuk milder dan de vorige, maar allemaal met avondklok. Bijzonder dat klassen bij elkaar zetten minder doet dan die avondklok:
Precies, en zo kan je bijna alle grafieken in het verleden van het RIVM naar beneden bij schalen, ze zitten consequent te hoog.

Dus is met redelijke zekerheid te zeggen dat we op zijn minst het meest gunstige scenario ("vaccin voorkomt transmissie") van het RIVM kunnen hanteren.
DutchCommando schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:57:1500 of 2700 bedden is nogal een verschil... Bovendien is 1500 ook al veel te hoog.
Ik zie dat niet in de grafieken, in de linker kolom zijn de vier scenario's nagenoeg hetzelfde.
En waarom die kolom het meest waarschijnlijk is, zie hierboven.

Van Dissel geeft zelf aan dat de effecten van opening terrassen / HBO/WO zeer beperkt lijken te zijn. (benoemde hij in de commissievergadering die nu bezig is)
En dan uiteraard wel de opening met maatregelen zoals voorgesteld door de sector.

[ Voor 11% gewijzigd door geenstijl op 10-03-2021 11:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 21:18
Precies.

https://www.tweedekamer.n...fing_24_februari_2021.pdf >> slide 17.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmUbLexccm4bMOADj8w2xH6ydSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ul85ndGbX40XBpI7mpIbq6PR.png?f=user_large

Deze copy/paste is niet door mij bewerkt. Die uitvergroting is van de hand van OMT.

Ter referentie:
* bezoekbeperking werd ingevoerd op 20-1-2021
* avonkklok werd ingevoerd op 23-1-2021

Ik neem dit vrij hoog op.

Secundair een detail view uit mijn model. Dit is de ruwe R-waarde, geschat vanuit de week-op-week ontwikkeling van de nieuwe besmettingen en een generatietijd van 4.5 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIIMO_6erzCZfylMPZVqGR4Ez3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I4eKkkdqDindqruEbMlZCaf3.png?f=user_large

Ik zie geen stap omlaag. Die zou je echt wel moeten zien.

Dan naar RIVM:

https://www.rivm.nl/nieuw...-maar-niet-in-alle-regios (9-2-2021)
Het reproductiegetal van de oude varianten in Nederland zakte tot 0,80 (0,75 – 0,85) op 22 januari. Een week ervoor was het reproductiegetal nog 0,86 (0,78 - 0,92).
Let op: dit is op testdatum. Een test gebeurt pas na incubatie (~5 dagen), dus op 22-1 kun je nog geen effect zien van een maatregel die pas op 20-1 en 23-1 ingaat.

En de week erop: https://www.rivm.nl/nieuw...lijk-aan-de-week-daarvoor (16-2-2021)

In deze week, waarin voor het eerst wel de effecten zichtbaar moeten zijn, zien we juist de R-waarde oplopen met 4 tot 5 basispunten.

[ Voor 49% gewijzigd door t_captain op 10-03-2021 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Keiichi schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:02:
Het 'tegen' kamp neemt geen genoeg met modellen, berekeningen, maar wel met duidelijk cijfers.
Ik zou mogen verwachten dat we iets zien. De avondklok is ingegaan op 23 januari en versoepelingen kwamen pas op 8 februari met heropening van de scholen en nu onlangs dan met heropening van wat contactberoepen. Er is toch empirisch bewijs uiteindelijk nodig om te zeggen met zekerheid dat je model correct is. Echter beweegt de R in deze afgelopen periode niet significant, het blijft stabiel binnen eerder genoemde bandbreedte.

In Frankrijk zagen ze weinig effect, de departementen met strenge avondklokken zagen een toename in besmettingen na een korte periode van daling. Andere landen kunnen ook niet echt zeggen wat een avondklok ze bracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:21
*knip* allemaal prima, maar dit is dus slowchat topic materiaal

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2021 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:10:
Precies.

https://www.tweedekamer.n...fing_24_februari_2021.pdf >> slide 17.

[Afbeelding]

Deze copy/paste is niet door mij bewerkt. Die uitvergroting is van de hand van OMT.

Ter referentie:
* bezoekbeperking werd ingevoerd op 20-1-2021
* avonkklok werd ingevoerd op 23-1-2021

Ik neem dit vrij hoog op.
Ik heb even teruggezocht wat Antwerpen toen deed:
https://www.vrt.be/vrtnws...n-maatregelen-op-een-rij/
Hele gebied
avondklok: 23.30-06.00
horeca: 23.00 dicht, tafels onderling fysiek afgescheiden en alleen gezinsleden aan dezelfde tafel.
mondkapjes: 12+ in openbare ruimte
markt: alleen, max 30 minuten
thuiswerk: verplicht, tenzij niet anders kan
teamsport: alleen 18-
individueel sporten: verboden

Stad zelf
Evenementen en feesten: verboden
Feestzalen en fitness: dicht

Dat hele pakket deed dus blijkbaar 15% en wordt nu volledig op die avondklok gestoken op die slide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
geenstijl schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Precies, en zo kan je bijna alle grafieken in het verleden van het RIVM naar beneden bij schalen, ze zitten consequent te hoog.

Dus is met redelijke zekerheid te zeggen dat we op zijn minst het meest gunstige scenario ("vaccin voorkomt transmissie") van het RIVM kunnen hanteren.

[...]
Ik zie dat niet in de grafieken, in de linker kolom zijn de vier scenario's nagenoeg hetzelfde.
En waarom die kolom het meest waarschijnlijk is, zie hierboven.

Van Dissel geeft zelf aan dat de effecten van opening terrassen / HBO/WO zeer beperkt lijken te zijn. (benoemde hij in de commissievergadering die nu bezig is)
En dan uiteraard wel de opening met maatregelen zoals voorgesteld door de sector.
De redenatie dat omdat het RIVM dingen te hoog inschat we zeker weten dat het vaccin transmissie stopt snap ik niet. Ik neem wel gewoon alle gepresenteerde scenario's mee in mijn redenatie.
Señor Sjon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:23:
Dat hele pakket deed dus blijkbaar 15% en wordt nu volledig op die avondklok gestoken op die slide?
Ik weet vrijwel zeker dat de 10% uitgaat van een basisscenario met weinig of geen beperkingen. Naarmate het aantal beperkingen toeneemt heeft iedere individuele maatregel minder effect. Gecombineerd wordt het effect nog wel groter. 10% van heel veel verspreiding is natuurlijk veel meer dan 10% van veel minder verspreiding.

[ Voor 21% gewijzigd door DutchCommando op 10-03-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
We zien toch de effecten al in verzorgingshuizen waarbij men gevaccineerd is? Dan zouden daar alsnog veel besmettingen moeten zijn als het vaccin geen transmissie voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hoe moet ik dit nu interpreteren als buitenstaander? Worden er onwaarheden verteld door het RIVM? wordt er met de cijfers gesjoemeld? Want dat gevoel ontstaat wel zo langzamerhand. alles om dat gezwel van een avondklok maar te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Señor Sjon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:25:
We zien toch de effecten al in verzorgingshuizen waarbij men gevaccineerd is? Dan zouden daar alsnog veel besmettingen moeten zijn als het vaccin geen transmissie voorkomt.
We zien dat bewoners niet meer ernstig ziek worden. Dat is niet hetzelfde als verminderde transmissie. Het is wel aannemelijk dat transmissie sterk zal verminderen, maar zeker weten doen we het nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Ik vraag het me niet af. Ik weet vrij zeker dat de avondklok, zelfs in combinatie met de bezoekbeperking van 20-1, geen significant effect heeft.

[ Voor 45% gewijzigd door ZieMaar! op 10-03-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Imperium Daarom was er ook een motie aangenomen om de modellen te openbaren, zo kan men zelf nagaan welke effect wat heeft.

@DutchCommando Denk dat ze ook minder niesen, hoesten, etc waardoor dat ook helpt om de verspreiding te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Imperium schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:26:
Hoe moet ik dit nu interpreteren als buitenstaander? Worden er onwaarheden verteld door het RIVM? wordt er met de cijfers gesjoemeld? Want dat gevoel ontstaat wel zo langzamerhand. alles om dat gezwel van een avondklok maar te rechtvaardigen.
Zoals ik het nu begrijp lijkt het er wel op, data komt gewoon niet overeen en ze verkopen het als waarheid.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Ik heb even teruggezocht wat Antwerpen toen deed:
https://www.vrt.be/vrtnws...n-maatregelen-op-een-rij/
Hele gebied
avondklok: 23.30-06.00
horeca: 23.00 dicht, tafels onderling fysiek afgescheiden en alleen gezinsleden aan dezelfde tafel.
mondkapjes: 12+ in openbare ruimte
markt: alleen, max 30 minuten
thuiswerk: verplicht, tenzij niet anders kan
teamsport: alleen 18-
individueel sporten: verboden

Stad zelf
Evenementen en feesten: verboden
Feestzalen en fitness: dicht

Bedankt voor het opzoeken. We zien dus dat in combinatie met 8 andere maatregelen een effect werd gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Je vraagt je dan wel af wat er nog meer niet klopt.

Ik kan me niet indenken wat de eventuele dubbele agenda zou moeten zijn, dus dan is de vraag weer; "Waarom?"

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-04 16:21
Zo zou ik het zeker niet stellen, ze maken voorspellingen op basis van berekende modellen.
Daarin moeten natuurlijk allerlei verschillende scenario's meegenomen worden, dus de meest ideale waarden maar ook de worst-case waarden.

Uiteindelijk wordt beleid bepaald door de politiek, en is de keuze gemaakt om richting de veiligere scenario's te werken door middel van maatregelen. TLDR: politiek is bang om wat risico's te nemen zo kort voor de verkiezingen, stel dat het verkeerd uitpakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:09
Señor Sjon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:25:
We zien een effect in verzorgingshuizen, maar vraag me af waarom het alleen aan vaccinatie zou liggen. Gevoelsmatig waren verzorgingshuizen plekken waar het virus al vrij snel als een lopend vuurtje rond ging, wat is het effect van eventuele natuurlijk immunisatie. Is er verder misschien nog wat aan het gedrag van mensen veranderd. Zijn werknemers scherper op symptomen geworden waardoor de tijd dat iemand op de vloer besmettelijk is verkort word.
Bij meeste discussies en redenering waarom besmettingen toenemen of afnemen wordt er naar mijn idee maar vrij beperkt gekeken waaraan iets zou liggen. Snap ik opzich wel, ik vind het ook prettig als ik A zie dat het B tot gevolg heeft, dan hoef ik ook niet veel verder na te denken en te zoeken.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Dit is OMT. Dat zijn mensen uit de gelederen van RIVM. Maar dan niet in een rol als wetenschapper, maar in een rol als adviseur van de politiek.

Mijn theorie is dat deze mensen heel veel druk op hun schouders voelen, omdat wat zij presenteren in Den Haag de belangrijkste input is voor het corona-beleid. Ik kan me voorstellen dat deze morele druk mensen extra voorzichtig maakt. Kennelijk zelfs tot het punt dat ze gaan schuiven met welke getallen er worden uitgelicht om maar de voorzichtige boodschap te kunnen uitdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:10
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Ik vraag het me niet af. Ik weet vrij zeker dat de avondklok, zelfs in combinatie met de bezoekbeperking van 20-1, geen significant effect heeft.
Is de variabele Britse variant nog een factor omtrent eind januari?

Met andere woorden: Je constateert nu geen stap omlaag ivm avondklok, maar hadden we zonder avondklok niet een stap omhoog kunnen zien als gevolg van de Britse variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Jovatov schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:35:
[...]

Is de variabele Britse variant nog een factor omtrent eind januari?

Met andere woorden: Je constateert nu geen stap omlaag ivm avondklok, maar hadden we zonder avondklok niet een stap omhoog kunnen zien als gevolg van de Britse variant?
Volg de links naar de twee RIVM publicaties. Daar worden de R-waardes voor de klassieke en Britse variant apart genoemd.

Is het een factor op de (gemengde) R-waarde? jazeker. Is het een factor die de gepresenteerde daling van R door de maatgerelen kan offsetten? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Bedankt voor het opzoeken. We zien dus dat in combinatie met 8 andere maatregelen een effect werd gehaald.
Voor de volledigheid zouden we data van het gewest (zo heet dat toch?) moeten hebben uit die periode om zelf de reductie na te rekenen. Ben wel benieuwd of ze die maatregel los hebben kunnen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Van Dissel zegt net dat betere opvolging van de basismaatregelen meer doet dan mondkapjes of een avondklok. Gezien de daling in de opvolging daarvan zie ik daar wel een schone taak liggen. Als die discipline steeds verder afbrokkelt dan kunnen ze maatregelen blijven stapelen, maar zal het weinig meer helpen.
Worden er onwaarheden verteld door het RIVM? wordt er met de cijfers gesjoemeld? Want dat gevoel ontstaat wel zo langzamerhand. alles om dat gezwel van een avondklok maar te rechtvaardigen.
Onwaarheden wil ik niet zeggen, maar misschien ietsje mooier neerzetten wel.

In de aanloop naar het debat over de avondklok had het kabinet aan het OMT berekeningen gevraagd welke aantoonden welk effect de avondklok zou hebben. Daarvoor zei het OMT dat het misschien zou helpen. Die 10%-13% is destijds uit literatuur gehaald en is - oneerbiedig gezegd - meer een berekening op een bierviltje geweest. Die stelligheid die nu er is zag je niet rondom de invoering bij het OMT.

Het OMT zal wel een zekere druk gevoeld hebben vanuit het kabinet om getallen te vinden die het verhaal verkoopbaar maken. Niet de eerste keer, we zagen ook dat OMT leden als Gommers en Kuipers ook aan het begin van de pandemie in Nederland onder druk zijn gezet om bepaalde uitspraken te doen over ic-capaciteit en opschaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Nou ja, we zien rond de start van de bezoekbeperking toch ook een knikje omlaag in de cijfers? Ja, de knik is 1 dag te vroeg, maar voor en na de bezoekbeperking lijkt toch wel een structureel lagere R-waarde? Een positief van de avondklok is hier inderdaad lastig uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Señor Sjon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:38:
[...]

Voor de volledigheid zouden we data van het gewest (zo heet dat toch?) moeten hebben uit die periode om zelf de reductie na te rekenen. Ben wel benieuwd of ze die maatregel los hebben kunnen berekenen.
Uitgaande dat de maatregelen niet alleen in Antwerpen werden ingevoerd, maar in heel Vlaanderen, zou je inderdaad de data van het Vlaams Gewest moeten opgraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
rik86 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:39:
[...]

Nou ja, we zien rond de start van de bezoekbeperking toch ook een knikje omlaag in de cijfers? Ja, de knik is 1 dag te vroeg, maar voor en na de bezoekbeperking lijkt toch wel een structureel lagere R-waarde? Een positief van de avondklok is hier inderdaad lastig uit te halen.
Ik zie hem niet. De eerste grafiek is van OMT (RIVM werkt op testdatum). De tweede grafiek is van mijn model (daar worden R-waardes geprojecteerd op vermoedelijke infectiedatum).

Je ziet in de dagen voorafgaand aan de maatregelen een dip (die gewoon binnen de ruis valt) en in de week volgend op de invoering juist een stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Volg de links naar de twee RIVM publicaties. Daar worden de R-waardes voor de klassieke en Britse variant apart genoemd.

Is het een factor op de (gemengde) R-waarde? jazeker. Is het een factor die de gepresenteerde daling van R door de maatgerelen kan offsetten? Nee.
Het lastige aan die r-waardes die het RIVM heeft gepubliceerd is dat deze verdeeld worden naar Britse en klassieke variant obv het model wat weer gebaseerd is op de kiemsurveillance waarmee de Britse variant besmettelijker werd ingeschat. De datum waarop de 50%-marge Britse variant werd overschreden is een heel aantal keer verschoven bijvoorbeeld.

Maar als ik je goed begrijp stel je dus dat de Britse variant eind januari niet zodanig een factor was dat deze de gezamenlijke R naar boven had kunnen drukken, ongeacht hoe groot het effect van de avondklok zou zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
albino71 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:31:
Je vraagt je dan wel af wat er nog meer niet klopt.

Ik kan me niet indenken wat de eventuele dubbele agenda zou moeten zijn, dus dan is de vraag weer; "Waarom?"
Ondanks mijn scepsis ga ik niet zozeer uit van kwade wil. De drie-eenheid (Rutte/De Jonge/Grapperhaus) legt zware druk op haar adviseurs die daardoor ook meer voor de zekerheid gaan. Elders werd al uitgelegd dat ze (on)bewust harder gaan adviseren, inmiddels wetende dat er een soort koehandel ontstaat. Zet je hoog in, dan is na afzwakking alsnog de door jou bedachte maatregel doorgevoerd. Zou je gelijk daarop inzetten, dan wordt dat weer verder afgezwakt.

Na een crisis zal altijd een afrekening volgen. Aangezien publieke veroordelingen zo om kunnen slaan (zie als vb de Mexicaanse Griep), zal men daar ook indirect rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Ik zie hem niet. De eerste grafiek is van OMT (RIVM werkt op testdatum). De tweede grafiek is van mijn model (daar worden R-waardes geprojecteerd op vermoedelijke infectiedatum).

Je ziet in de dagen voorafgaand aan de maatregelen een dip (die gewoon binnen de ruis valt) en in de week volgend op de invoering juist een stijging.
Kleine correctie: het RIVM rekent met de eerste ziektedag, dus niet op testdatum.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t_captain
Voor de goede orde: ik ben geen voorstander van snel versoepelen.

Mijn model projecteert wel degelijk een derde golf in april/mei. Sinds ik de nieuwste data van RIVM gisteren heb ingevoerd zit de piek op ~9600 besmettingen per dag. Dat is hanteerbaar (de tweede golf piekte op 13.000 besmettingen dus daar zitten we ruim onder. bovendien moeten vaccinaties de verhouding tussen aantallen besmettingen en aantallen ernstig ziektebeloop flink verbeteren). Maar het laat geen ruimte om er op los te versoepelen.

Ruimte voor versoepeling is in mijn ogen beperkt aanwezig:

1. maatregelen die geen meetbaar effect hebben, kunnen gewoon gestopt worden (avondklok!);
2. nieuwe beperkingen (zoals de testplicht bij grensoverschrijding met de auto) zijn niet nodig;
3. zodra de effect van vaccinaties op de instroom van ziekenhuizen werkelijkheid zien worden, ontstaat enige ruimte voor versoepeling. Als het volgens verwachting loopt, dan kunnen de komende maand de winkels (met beperking van aantal bezoekers), musea, zittende horeca etc weer open.
4. als het vaccinatieprogramma sneller loopt of meer vruchten afwerpt dan mijn nogal conservatieve model inprijst, groeit deze ruimte wat.
5. als een seisoenseffect komt in de loop van april, waardoor de besmettingen sterker dalen dan voorspeld, dan ontstaat er nog wat meer ruimte.

Punt 3 is echt het essentiele getal waarop ik zit te wachten.

Cijfers uit de verpleeghuizen (https://coronadashboard.r...andelijk/verpleeghuiszorg) geven goede hoop. En niet een klein beetje goede hoop, maar echt hoop op een scenario waarin we op 1-7 de hele coronawet in de vuurkorf kunnen gooien.

Maar buiten de verpleeghuizen (dus bij de patienten die voor verpleging naar het ziekenhuis moeten), daar zie ik het vaccinatie-effect nog helemaal niet. Momenteel zouden we in de ziekenhuis-instroom de vruchten moeten plukken van alle prikken t/m ongeveer 12-2 zijn gezet. Dat zijn bij de thuiswonenden vooral zorgverleners en 90+. Maar over 3 dagen staat de klok op 15-2, dan begint een secundair project in het vacinatieprogramma waarbinnen mensen onder de 65 met ernstige onderliggende risico's worden geprikt. En het primaire project breidt zich langzaam uit naar 80-ers. In de week van 15-3 t/m 21-3 moeten we echt wel wat daling gaan zien in de opnames.

Als punt 3 niet zou materialiseren, dan vind ik de versoepelingen van het kabinet zelfs een tikje ruim.

[ Voor 38% gewijzigd door t_captain op 10-03-2021 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Señor Sjon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Ondanks mijn scepsis ga ik niet zozeer uit van kwade wil. De drie-eenheid (Rutte/De Jonge/Grapperhaus) legt zware druk op haar adviseurs die daardoor ook meer voor de zekerheid gaan. Elders werd al uitgelegd dat ze (on)bewust harder gaan adviseren, inmiddels wetende dat er een soort koehandel ontstaat. Zet je hoog in, dan is na afzwakking alsnog de door jou bedachte maatregel doorgevoerd. Zou je gelijk daarop inzetten, dan wordt dat weer verder afgezwakt.

Na een crisis zal altijd een afrekening volgen. Aangezien publieke veroordelingen zo om kunnen slaan (zie als vb de Mexicaanse Griep), zal men daar ook indirect rekening mee houden.
Dat lijkt me inderdaad de enige verklaring; de agenda is een politieke.

Maar als achteraf blijkt dat je je als onafhankelijk RIVM zo hebt laten gebruiken en daar aan meewerkt door creatief met de cijfertjes om te gaan....

Ach, wat maak ik mezelf wijs....het is allemaal zo glad als een aal en er blijft bijna niks aan plakken.

edit: Angst zou ook kunnen, maar wees daar gewoon eerlijk over.

[ Voor 26% gewijzigd door albino71 op 10-03-2021 11:52 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:06
Keiichi schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:33:
[...]

We zien een effect in verzorgingshuizen, maar vraag me af waarom het alleen aan vaccinatie zou liggen. Gevoelsmatig waren verzorgingshuizen plekken waar het virus al vrij snel als een lopend vuurtje rond ging, wat is het effect van eventuele natuurlijk immunisatie. Is er verder misschien nog wat aan het gedrag van mensen veranderd. Zijn werknemers scherper op symptomen geworden waardoor de tijd dat iemand op de vloer besmettelijk is verkort word.
Bij meeste discussies en redenering waarom besmettingen toenemen of afnemen wordt er naar mijn idee maar vrij beperkt gekeken waaraan iets zou liggen. Snap ik opzich wel, ik vind het ook prettig als ik A zie dat het B tot gevolg heeft, dan hoef ik ook niet veel verder na te denken en te zoeken.
Het is denk ik altijd een combinatie van meerdere factoren. Dus in dit geval vaccinaties, gedrag, natuurlijke immuniteit en wellicht een beter protocol voor de werknemers.
Het is lastig te bepalen welke dan op dit moment het meeste effect heeft.

Bedenk overigens dat er ongeveer 2500 verzorgingshuizen zijn in Nederland en in 2019 woonden daar 115.000 mensen in. Als je dan het personeel en het bezoek meeneemt zijn het heel veel mensen. Gelukkig zijn die nog niet allemaal besmet geraakt afgelopen jaar.
Vandaar dat ik denk dat het vaccineren echt al wel zijn effecten laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 15:40
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:50:Sinds ik de nieuwste data van RIVM gisteren heb ingevoerd zit de piek op ~9600 besmettingen per dag.
Wat is de relatie tussen aantal besmettingen -> IC en in het algemeen ziekenhuis bezetting? Is daar iets zinnigs over te zeggen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Jovatov schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Kleine correctie: het RIVM rekent met de eerste ziektedag, dus niet op testdatum.
Goed punt, maar die twee schelen niet veel. Tests worden meestal gedaan kort na incubatie. Doe je ze voor incubatie, dan zijn ze vaak negatief. Zeker als je ze meer dan 1 dag voor incubatie doet.

De stelling dan je op 22-1 nog geen effect kan meten van maatregelen die op 20-1 en 23-1 zijn ingegaan, blijft wat mij betreft overeind. En dat je ze in de daarop volgende week (22-1 - 29-1) wel zou moeten zien, ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:43
Plenkske schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Het is denk ik altijd een combinatie van meerdere factoren. Dus in dit geval vaccinaties, gedrag, natuurlijke immuniteit en wellicht een beter protocol voor de werknemers.
Het is lastig te bepalen welke dan op dit moment het meeste effect heeft.
Nog een anekdotische aanvulling: ik was vorige week in een verzorgingshuis en kreeg bij de ingang een FFP2 masker. Dat was voor mij een eerste keer dus toen ik het daar even over had vertelde men mij dat ze die ook pas sinds de dreiging van de Britse variant gekregen hadden. Ook dat soort zaken kan meespelen. (Maar ik denk ook dat vaccineren de grootste rol speelt)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 11:26
Als expat voel ik mij behoorlijk onprettig bij het nieuwe wetsvoorstel. Ik kan de gedachte erachter (nieuwe besmettingen van buitenaf en met name nieuwe varianten) goed begrijpen:

https://www.rijksoverheid...ter-de-jonge-8-maart-2021
DE JONGE
[...] Wat we hebben gedaan is: we hadden twee manier om die quarantaine plicht vorm te geven. Of alleen voor de mensen die binnen komen reizen. Reizigers. Of voor reizigers en voor mensen die een positieve testuitslag hebben gehad. En we hebben gezegd: we gaan het nu eerst voor reizigers regelen. [...] Dus de reizigers die zullen worden gevraagd bij binnenkomst zowel een negatieve testverklaring te hebben alsook een quarantaineverklaring te hebben. En daarop zullen ze gecontroleerd worden.
[...]

Kijk wat we willen is dat we afgaan van de vliegverboden uiteindelijk. Daar zou je vanaf willen, want dat is namelijk een heel erg ruig instrument. En dat wil je eigenlijk niet. Tegelijkertijd wil je natuurlijk grip houden op nieuwe exotische varianten die binnen komen. Nou, we weten van alle mensen die zich soms wat moeilijker aan de regels houden, dat met name de quarantaineplicht voor inreizende mensen buitengewoon beroerd wordt nageleefd. 27% houdt zich er wel aan. Dus driekwart niet. Dus daar is die plicht echt op zijn plaats. Heel veel landen doen het ook. En wij willen dat ook doen. [...]
Hier wordt ook gesproken over "nieuwe exotische varianten", waarbij ik zeker begrip heb voor een quarantaineplicht. Echter, de praktijk: een land wordt als "hoogrisico" bestempeld op basis van een grenswaarde van 100 besmettingen per 100.000 inwoners over 2 weken, plus nog wat criteria over aantal tests en maatregelen. Dat niveau ligt dusdanig laag dat dat alleen in de afgelopen zomermaanden gehaald is. Maar belangrijker nog, er wordt bij de beoordeling van landen niet eens gekeken naar welke varianten er gevonden worden. En ja, ik snap dat een deel van de landen onvoldoende op varianten monitoren, maar waarom wordt dit niet meegenomen als criterium voor landen die dit wel op orde hebben?

Nu kom je dus in de absurde situatie dat iemand die al in Nederland is onbeperkt mensen in het hele land kan bezoeken en niet preventief in thuisquarantaine moet, maar iemand die uit een omliggend land komt (waar waarschijnlijk dezelfde varianten rondgaan) met hetzelfde of zelfs een fors lager besmettingsniveau dat wel moet |:(

Komt op mij over als: Laten we alsnog even daadkracht tonen. In elk geval schiet het in mijn ogen het doel van nieuwe varianten ver voorbij. Als het daarover zou gaan zouden monitoring van varianten veel zwaarder moeten wegen dan het besmettingsniveau, en nu wordt dat compleet genegeerd.

Dit raakt een behoorlijke groep mensen met bovengemiddelde belangen over de grens heel hard. Als leek komt het wetsvoorstel op mij als heel summier over met nauwelijks waarborgen voor datgene dat per ministriële regeling bepaald wordt (zoals aanwijzen van gebieden, verkorting dmv test, wat voor test gedaan moet worden voor inreizen en hoe oud die mag zijn). En ik vrees dat deze tijdelijke wet nog wel een tijd van kracht is. Heb wel een reaktie gegeven op de internetconsultatie, maar reken er niet op dat dat uit gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
xzaz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:53:
[...]
Wat is de relatie tussen aantal besmettingen -> IC en in het algemeen ziekenhuis bezetting? Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Er zit een zekere correlatie tussen besmettingen en (tijdsvertraagd) ziekenhuisopnames. En een verhouding tussen ziekenhuisopnames en (nog een beetje vertraagd) IC opnames.

De twee relaties zijn echter vrij los. Ze hebben allebei een variantie. En er zitten tijds-variante zaken tussen. De tweede golf begon bijvoorbeeld bij jongere inwoners In het begin was de verhouding IC/ziekenhuisopnames dus gunstiger, zeg maar 20% ipv 30%. Later in de golf werd de hele samenleving geraakt en schoof de verhouding weer wat omhoog.

Ook vaccinaties zullen deze verhoudingen besmettingen/opnames/IC-opnames gaan verschuiven met factoren die ook weer onzekerheidsmarges bvevatten.

De relaties zijn niet sterk genoeg om ze in een voorspellend model mee te nemen.

[ Voor 41% gewijzigd door t_captain op 10-03-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:55:
[...]

Er zit een zekere correlatie tussen besmettingen en (tijdsvertraagd) ziekenhuisopnames. En een verhouding tussen ziekenhuisopnames en (nog een beetje vertraagd) IC opnames.
Dat was in de plaatjes die @breew postte overigens ook altijd goed te zien. Misschien komt daar nog wel een keer een update van ;)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:18
ZieMaar! schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:57:
[...]

Dat was in de plaatjes die @breew postte overigens ook altijd goed te zien. Misschien komt daar nog wel een keer een update van ;)?
gisteravond update gepost ;-)
breew in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rik86
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:55:
[...]

De twee relaties zijn echter vrij los. Ze hebben allebei een variantie. En er zitten tijds-variante zaken tussen. De tweede golf begon bijvoorbeeld bij jongere inwoners In het begin was de verhouding IC/ziekenhuisopnames dus gunstiger, zeg maar 20% ipv 30%. Later in de golf werd de hele samenleving geraakt en schoof de verhouding weer wat omhoog.

Ook vaccinaties zullen deze verhoudingen besmettingen/opnames/IC-opnames gaan verschuiven met factoren die ook weer onzekerheidsmarges bvevatten.

De relaties zijn niet sterk genoeg om ze in een voorspellend model mee te nemen.
Eigenlijk zou je per leeftijdscategorie de besmettingen en daaropvolgende ziekenhuisopnames willen modelleren, want hoe jonger, hoe kleiner de kans, dus als straks in mei de piek op ca. 10k besmettingen per dag ligt, maar daar zit geen enkele 70-er meer tussen, want gevaccineerd, dan is je ziekenhuisinstroom duidelijk lager dan dat die afgelopen weken zou zijn met zulke besmettingsaantallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:06
klaaas schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:55:
[...]

Nog een anekdotische aanvulling: ik was vorige week in een verzorgingshuis en kreeg bij de ingang een FFP2 masker. Dat was voor mij een eerste keer dus toen ik het daar even over had vertelde men mij dat ze die ook pas sinds de dreiging van de Britse variant gekregen hadden. Ook dat soort zaken kan meespelen. (Maar ik denk ook dat vaccineren de grootste rol speelt)
Bizar eigenlijk dat op veel plekken in de zorg die FFP2 nog niet standaard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 15:40
Plenkske schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Bizar eigenlijk dat op veel plekken in de zorg die FFP2 nog niet standaard is.
Wat bizar is, is dat regelmatig handen wassen nog niet standaard is.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 11:26
Jovatov schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:45:
[...]
Maar als ik je goed begrijp stel je dus dat de Britse variant eind januari niet zodanig een factor was dat deze de gezamenlijke R naar boven had kunnen drukken, ongeacht hoe groot het effect van de avondklok zou zijn.
Hier in Denemarken waar ze een behoorlijk groot deel van de positieve proeven sequentiëren (rond 60% meen ik), hebben ze geconcludeerd dat de Britse variant deze week een aandeel van 80% gepasseerd is.

Het totaal aantal besmettingen is sinds begin februari min or meer constant (zonder aanscherpingen van maatregelen oid). Er is een lichte lineare toename te zien, maar er wordt ook meer getest vanwege plaatselijke uitbraken. Het positief-percentage is min of meer gelijkgebleven.

Dus het lijkt er sterk op dat de Britse variant de 'originele' verdringt, maar niet dusdanig besmettelijk is dat de gezamelijke R echt omhoog gaat. Eerdere R-waardes voor de britse variant in DK lagen tussen 1,2 en 1,28, deze week was de britse R 1,14 bij 80% aandeel, en de totale R 1,0.

Iets vergelijkbaars is in meerdere landen te zien in het aandeel van de Britse variant en het totaal aantal besmettingen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Opvallend is dat van Dissel aangaf dat de invloed van avondklok wel als losse maatregel kon worden berekend, maar dat nog niet gevraagd is om te doen. En het daarom ook niet gedaan is.

Pijnlijk dat Het OMT / kabinet het nog niet gevraagd heeft. En pijnlijk dat het RIVM niet even zelf de suggestie heeft gedaan het te berekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sovieto op 10-03-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-04 16:22
Ook geen festivals in zomer '21 in Duitsland.
De Duitse festivalzomer gaat dit jaar niet door. Door de aanhoudende onzekerheid rond het coronavirus zijn zes Duitse openluchtfestivals, waaronder Rock am Ring en Rock im Park, vandaag allemaal gecanceld. Op de festivals komen vaak ook veel Nederlanders af. Ook een Zwitsers festival is afgelast.

Dit jaar zouden op Rock am Ring en Rock im Park onder meer bands als Green Day, System of a Down en Volbeat optreden. Het is niet duidelijk of zij er bij de volgende editie ook bij zijn.

Het is voor het tweede jaar op rij dat de festivals niet door kunnen gaan. De kaartjes blijven geldig voor de nieuwe edities in 2022.
Bron: NOS live blog

Wanneer zal Nederland volgen? Ik kan me in geen enkele situatie voorstellen dat ze door zullen gaan, althans niet op de traditionele manier. De anderhalve meter wordt voorlopig nog even niet losgelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Sovieto schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:41:
Pijnlijk dat Het OMT / kabinet het nog niet gevraagd heeft.
Het OMT en RIVM leveren op vraag van het kabinet, dus het zou preciezer zijn dat het kabinet daar niet om vroeg om een specificatie per maatregel. Dat zou handig overigens zijn voor alle maatregelen om een beter beeld te hebben wat nu welk effect heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Fuujii schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Wanneer zal Nederland volgen? Ik kan me in geen enkele situatie voorstellen dat ze door zullen gaan, althans niet op de traditionele manier. De anderhalve meter wordt voorlopig nog even niet losgelaten.
Zeker de grote festivals die al vroeger in de zomer plaatsvinden lijkt mij ook nogal optimistisch dat die doorgang kunnen vinden. De festivals die meer aan het einde van de zomer plaatvinden zou mogelijk wel een optie zijn, maar daar zit je vooral met de voorbereiding en dat het lastig is om artiesten vast te leggen ( En het is waarschijnlijk ook lastig om artiesten buiten europa te krijgen, want die doen vaak een hele tour, en komen niet voor 1 enkel festival ).

Dan kom je dus weer aan bij het garantiefonds waar over gesproken werd, maar volgens mij is dat nog steeds niet echt helemaal concreet, dus verwacht ik inderdaad dat veel festivals rond deze tijd zullen besluiten dat ze geen doorgang kunnen vinden dit jaar.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Eddey schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Iets vergelijkbaars is in meerdere landen te zien in het aandeel van de Britse variant en het totaal aantal besmettingen:
[Twitter]
Dit is zo vreemd. In UK en Ierland zien de de nieuwe mutant in pakweg 2 tot 2.5 maanden de hele zaak overnemen (tot >80% van de nieuwe infecties). Dat zie je in England, Scotland, Wales, Ireland.

Maar in andere landen (DK, CH, P) ziet het plaatje er anders uit.
* DK: 2 maanden sinds eerste zichtbare rode balkje en slechts op ~25%
* NL: ~1.75 maand en ook maar op ~25%
* P: gaat wat sneller, ~40% na ~1.4 maand
* CH: ~20% na ~1.2 maand

Kan het zijn dat de "klassieke variant" aan de overkant van de Noordzee anders was en daardoor het relateive verschil in R-waarde groter was daar? Want in continentaal Europa lijkt er een coexistentie tussen de mutanten te ontstaan en dat pas bij R-waardes die dicht opeen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:55
[...]

Volgens NOS zou begin juli iedereen de eerste prik moeten hebben gehad. In theorie zouden festivals na die datum, of zes weken daarna i.v.m. de tweede prik, dan weer door moeten kunnen gaan, toch?

Ik hoop in ieder geval nog op een Castlefest begin augustus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Eddey schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Hier in Denemarken waar ze een behoorlijk groot deel van de positieve proeven sequentiëren (rond 60% meen ik), hebben ze geconcludeerd dat de Britse variant deze week een aandeel van 80% gepasseerd is.

Het totaal aantal besmettingen is sinds begin februari min or meer constant (zonder aanscherpingen van maatregelen oid). Er is een lichte lineare toename te zien, maar er wordt ook meer getest vanwege plaatselijke uitbraken. Het positief-percentage is min of meer gelijkgebleven.

Dus het lijkt er sterk op dat de Britse variant de 'originele' verdringt, maar niet dusdanig besmettelijk is dat de gezamelijke R echt omhoog gaat. Eerdere R-waardes voor de britse variant in DK lagen tussen 1,2 en 1,28, deze week was de britse R 1,14 bij 80% aandeel, en de totale R 1,0.

[Twitter]
Door meer te testen druk je uiteraard ook de Reffectief omlaag.
Het is niet alsof alleen beperkende maatregelen effect hebben op de Reffectief.
Hoe sneller een meer mensen zich testen, hoe sneller die mensen dus geen anderen besmetten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Misschien dat men hoopt dat de vaccinatie dan ver genoeg is gevorderd in combinatie met de corona-check app die aangeeft of een bezoeker "veilig" is. Dat is wel een voordeel dat festivals hebben boven bijvoorbeeld parken en terrassen; er is al toegangscontrole, dus je hebt een betere beheersing over wie er binnenkomen. Maar goed, het blijft natuurlijk een mensenmassa, dus de epidemiologische omstandigheden moeten dan wel een stuk beter zijn dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 15:19

-tom-562

Oliesjeik

[...]

De Zwarte Cross is al verplaatst naar eind september. Lijkt mij een prima realistische datum

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Dit is zo vreemd. In UK en Ierland zien de de nieuwe mutant in pakweg 2 tot 2.5 maanden de hele zaak overnemen (tot >80% van de nieuwe infecties). Dat zie je in England, Scotland, Wales, Ireland.

Maar in andere landen (DK, CH, P) ziet het plaatje er anders uit.
* DK: 2 maanden sinds eerste zichtbare rode balkje en slechts op ~25%
* NL: ~1.75 maand en ook maar op ~25%
* P: gaat wat sneller, ~40% na ~1.4 maand
* CH: ~20% na ~1.2 maand

Kan het zijn dat de "klassieke variant" aan de overkant van de Noordzee anders was en daardoor het relateive verschil in R-waarde groter was daar? Want in continentaal Europa lijkt er een coexistentie tussen de mutanten te ontstaan en dat pas bij R-waardes die dicht opeen liggen.
Dk zit op 80% toch? Het lijkt alsof het omslagpunt ergens bij 25% zit, dat 't dan in 2/3 weken heel hard gaat naar de 80% - met uitzondering van Engeland zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens het plaatje zaten ze rond 1-2 nog maar op 25%. Die gegevens kan ik niet helemaal rijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
ErikT738 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Volgens NOS zou begin juli iedereen de eerste prik moeten hebben gehad. In theorie zouden festivals na die datum, of zes weken daarna i.v.m. de tweede prik, dan weer door moeten kunnen gaan, toch?

Ik hoop in ieder geval nog op een Castlefest begin augustus...
lijkt mij ook ja; Helemaal omdat het ziek worden van 20-ers wel vervelend is voor die twintigers, maar het aantal twintigers dat in 't ziekenhuis komt of overlijdt echt wel vrij minimaal lijkt te zijn.

Als we halverwege mei stoppen met inenten/ alleen nog maar 2e prikken zetten, kunnen we denk ik ook in juli bijna alles vrijgeven. Op die manier zijn volgens mij alle 40+-ers 2x ingeënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:52:
Volgens het plaatje zaten ze rond 1-2 nog maar op 25%. Die gegevens kan ik niet helemaal rijmen.
ik denk dat die grafiek lastig leesbaar is;
als ik op de site van, volgens mij, 't lokale RIVM kijk: https://www.ssi.dk/aktuel...re-til-flere-indlaggelser zie ik logischere cijfers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
rik86 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:55:
[...]

lijkt mij ook ja; Helemaal omdat het ziek worden van 20-ers wel vervelend is voor die twintigers, maar het aantal twintigers dat in 't ziekenhuis komt of overlijdt echt wel vrij minimaal lijkt te zijn.

Als we halverwege mei stoppen met inenten/ alleen nog maar 2e prikken zetten, kunnen we denk ik ook in juli bijna alles vrijgeven. Op die manier zijn volgens mij alle 40+-ers 2x ingeënt.
Dat lijkt me niet onrealistisch.

Twee kanttekeningen:

1. de effecten van vaccinaties moeten ook buiten de zorginstellingen gaan materialiseren. De aanhoudend hoge cijfers uit de ziekenhuizen vallen me tegen. Hopelijk volgende week het kantelpunt.

2. Als burger kies ik voor grondigheid boven snelheid. Vrijgeven moet wat mij betreft vooral volledig gebeuren. Dat betekent het afschaffen van alle beperkende wetten om te voorkomen dat er na corona een residu van vrijheidsbeperking aanwezig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
rik86 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:55:
[...]

We beginnen in mei toch pas met de groep 18-60?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
klaaas schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:06:
[...]

behalve de volgende subgroepen:
* bewoners van woonzorgcentra
* thuiswonenden met ernstige onderliggende risico's (morbide obesitas, soms suikerziekte, syndroom van Down)

Deze groepen worden nu reeds geprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:23

Yucon

*broem*

Woy schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:32:
[...]
De festivals die meer aan het einde van de zomer plaatvinden zou mogelijk wel een optie zijn, maar daar zit je vooral met de voorbereiding en dat het lastig is om artiesten vast te leggen ( En het is waarschijnlijk ook lastig om artiesten buiten europa te krijgen, want die doen vaak een hele tour, en komen niet voor 1 enkel festival ).
Ik schat zo in dat die artiesten zelf ook nog wel een gaatje in hun agenda hebben tegen die tijd. In die zin zitten artiesten en festivals in hetzelfde schuitje, dus ik zou niet verbaasd zijn als er dit jaar vanuit de artiesten ook wat meer flexibiliteit is dan gebruikelijk. Uiteindelijk is het voor hun ook de aard van het beestje om dolgraag op te willen treden. Zeker van de bands die financieel toch al binnen zijn zou het geld dit jaar zomaar bijzaak kunnen zijn.. net als publiek dolgraag naar een feestje wil willen die artiesten gewoon dolgraag het podium op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:10:
[...]

behalve de volgende subgroepen:
* bewoners van woonzorgcentra
* thuiswonenden met ernstige onderliggende risico's (morbide obesitas, soms suikerziekte, syndroom van Down)

Deze groepen worden nu reeds geprikt.
Ik bedoelde idd de ruim 7 miljoen gezonde mensen in die leeftijd. Lijkt me niet dat je die in mei allemaal hun eerste prik kunt geven.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Yucon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:15:
In die zin zitten artiesten en festivals in hetzelfde schuitje, dus ik zou niet verbaasd zijn als er dit jaar vanuit de artiesten ook wat meer flexibiliteit is dan gebruikelijk.
Zijn ze ook. :) Ik zag dat laatst toevallig genoemd worden:
"Artiesten zijn allemaal megasolidair. Met bijna allemaal kunnen we afspreken: als het niet doorgaat, hoeven we niet te betalen", zegt Rob Simon van Komm Schon Alter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
klaaas schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:16:
Ik bedoelde idd de ruim 7 miljoen gezonde mensen in die leeftijd. Lijkt me niet dat je die in mei allemaal hun eerste prik kunt geven.
De grote massa zou juni/juli hun eerste prik gekregen kunnen hebben in de huidige planning. Mits voldoende voorraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:25:
[...]

De grote massa zou juni/juli hun eerste prik gekregen kunnen hebben in de huidige planning. Mits voldoende voorraden.
Precies. Ik reageerde op @rik86 die vanaf half mei alleen nog maar 2e prikken wilde zetten.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yucon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:15:
[...]

Ik schat zo in dat die artiesten zelf ook nog wel een gaatje in hun agenda hebben tegen die tijd. In die zin zitten artiesten en festivals in hetzelfde schuitje, dus ik zou niet verbaasd zijn als er dit jaar vanuit de artiesten ook wat meer flexibiliteit is dan gebruikelijk. Uiteindelijk is het voor hun ook de aard van het beestje om dolgraag op te willen treden. Zeker van de bands die financieel toch al binnen zijn zou het geld dit jaar zomaar bijzaak kunnen zijn.. net als publiek dolgraag naar een feestje wil willen die artiesten gewoon dolgraag het podium op.
Toch verwacht ik dat ze dan wel dichter bij huis blijven, gewoon om risico te mijden. Zeker met Amerikaanse bands denk ik dat ze genoeg opties hebben om dit jaar in Amerika op te treden, want daar zijn wel een aantal staten die het wat minder nauw met maatregelen nemen.

Maar we gaan het zien. Ik heb zelf nog kaarten voor een klein festival in Augustus die doorgeschoven zijn van vorig jaar, dus ik zou er zeker zin in hebben. Maar we zullen wel zien hoe het loopt, anders is het in 2022 weer.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Laatst online: 23-04 08:37
Hoor ik dat Klaver nu echt goed zeggen? Dat de avondklok een basisregel is geworden? Toen hij dat zei, zocht ik het op op Google, maar ik kon niets concreets erover vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
klaaas schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:06:
[...]

Maar met 1 á 2 miljoen prikken per week vlieg je natuurlijk door de leeftijdsgroepen heen, helemaal als je de 2e prik uitstelt. Ik heb 't wel een beetje overschat zie ik trouwens

Midden mei alle 50-ers geweest (voor de 1e prik), eind mei alle 40-ers geweest, midden juni alle 30-ers, begin juli iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:23
North Sea Jazz heeft vandaag een mailing verstuurd over het festival in juli, waarin ze aangeven dat ze de kans klein achter dat het festival op de normale manier doorgang kan vinden. Mensen kunnen hun keuze aangeven voor het geval het niet doorgaat (waar dus sterk rekening mee wordt gehouden): een festival eind september / begin oktober, maar dan met minder grote namen (met name overseas), óf het festival weer uitstellen naar volgend jaar.

EDIT: zou dit de reden kunnen zijn dat er naar rato meer mensen op de IC belanden/blijven dan je uit de andere cijfers mag verwachten?

[ Voor 23% gewijzigd door autje op 10-03-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Soccer98 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:48:
Hoor ik dat Klaver nu echt goed zeggen? Dat de avondklok een basisregel is geworden? Toen hij dat zei, zocht ik het op op Google, maar ik kon niets concreets erover vinden.
Gelukkig beginnen er nu wel iets meer kritsiche geluiden te komen ( Hoewel de vraag is in hoeverre het campagne taal is natuurlijk ). Ik kan mij vooral wel vinden in deze quote
D66 vraagt zich af hoe proportioneel het in standhouden van de avondklok straks is als andere maatregelen ook worden versoepeld. ,,Het sociale leven is tot stilstand gekomen door de combinatie van de avondklok en de bezoekersregeling. Ik geloof er ook niet in dat deze ingrepen wisselgeld kunnen zijn”, aldus Jetten.
Ik zou het echt bizar vinden als je straks wel met tientallen mensen tegelijk op het terras mag zitten, maar niet met 2 vrienden in je eigen tuin..

Begrijp mij niet verkeerd, ik zou ook graag op het terras zitten, en gun het de horeca van harte ( Ik denk dat terrassen en restaurants niet een enorm risico zijn met een paar maatragelen ). Maar ik geloof gewoon niet in de redenatie dat de avondklok en de bezoekregeling zo veel winst zouden halen, en de terassen e.d. "veilig" kunnen zonder impact.

Pagina: 1 2 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.