Acties:
  • +7Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De coronapas in Nederland begint meer vorm te krijgen. Stichting Privacy First trekt aan de bel over deze ontwikkelingen. Het bezit van een coronapas gaat verplicht worden als je toegang wil tot een van de volgende zaken:
  • horeca
  • evenementen
  • sport en jeugdactiviteiten
  • culturele instellingen
  • beroeps en hoger onderwijs
(wetsvoorstel)

Voor toegang tot bovenstaande locaties is gebruik van de CoronaCheck app/testbewijs verplicht, anders riskeer je een nog nader te bepalen boete. Deze wet zorgt ook voor de wettelijke inbedding zodat de CoronaCheck app gekoppeld kan worden aan mensen hun persoonsgegevens zoals bekend bij de overheid.

Privacy First bestempeld het wetsvoorstel als uitermate privacy onvriendelijk en dat deze inbreuk maakt op grondrechten zoals het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, de lichamelijke integriteit en de vrijheid van beweging. Daarnaast worden ook diverse mensenrechten geschonden als het recht op deelname aan het culturele leven en het recht op onderwijs. Volgens Privacy First werkt deze wet ook discriminatie en ongelijkheid op basis van medische status in de hand.

Het is nu in ieder geval wel duidelijker waar je dus verplicht een coronatest voor moet ondergaan en dat is nog behoorlijk wat. Zeker als mensen zelf voor de kosten gaan opdraaien van die test zal dit alleen al een hoop mensen buitensluiten die de financiële middelen niet hebben. Indien ook vaccinatiebewijzen het testbewijs mogen vervangen kunnen we zeker spreken van een indirecte vaccinatieplicht of drang. Het mogelijk ontzeggen van toegang tot onderwijs is al helemaal een gotspe.

*knip* op de man discussie verwijderd

[Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 26-03-2021 14:37]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-03 21:38

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:53:
Het is nu in ieder geval wel duidelijker waar je dus verplicht een coronatest voor moet ondergaan en dat is nog behoorlijk wat. Zeker als mensen zelf voor de kosten gaan opdraaien van die test zal dit alleen al een hoop mensen buitensluiten die de financiële middelen niet hebben. Indien ook vaccinatiebewijzen het testbewijs mogen vervangen kunnen we zeker spreken van een indirecte vaccinatieplicht of drang. Het mogelijk ontzeggen van toegang tot onderwijs is al helemaal een gotspe.
Het is gewoon simpelweg discriminatie, niet alleen voor mensen die de resources niet hebben maar ook bijvoorbeeld mensen die (om bepaalde medische of psychise redenen) niet structureel getest kunnen worden. Die mensen ontzeg je dan dus ook gewoon eventjes toegang tot hoger onderwijs.

Zou deze wet echt vast liggen voor bepaalde tijd zonder verlenging, dan is er misschien nog een punt voor te maken, maar die clausule zie ik er niet direct in zitten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
@CMD-Snake In het document staat echter dat dit valt onder "tijdelijke wet testbewijzen covid-19", het is dan ook aannemelijk dat dit allemaal tijdelijk is om de maatschappij alvast weer op te kunnen starten en de verplichting weer komt te vervallen zodra corona een beetje achter ons ligt (lees: wanneer het punt bereikt is dat de zorg niet meer overbelast wordt).

La Batterie des Hommes sans Peur

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:58:
@CMD-Snake In het document staat echter dat dit valt onder "tijdelijke wet testbewijzen covid-19", het is dan ook aannemelijk dat dit allemaal tijdelijk is om de maatschappij alvast weer op te kunnen starten en de verplichting weer komt te vervallen zodra corona een beetje achter ons ligt (lees: wanneer het punt bereikt is dat de zorg niet meer overbelast wordt).
Met het huidige track record van hoe de regering omgaat met "tijdelijke" wetten zou ik eerlijk gezegd nog heel weinig aannemen. Die avondklok was ook maar voor even.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
De coronapas in Nederland begint meer vorm te krijgen. (...) Het bezit van een coronapas gaat verplicht worden als je toegang wil tot een van de volgende zaken:
  • horeca
  • evenementen
  • sport en jeugdactiviteiten
  • culturele instellingen
  • beroeps en hoger onderwijs
(wetsvoorstel)

Voor toegang tot bovenstaande locaties is gebruik van de CoronaCheck app/testbewijs verplicht, anders riskeer je een nog nader te bepalen boete.
(...)
Het is nu in ieder geval wel duidelijker waar je dus verplicht een coronatest voor moet ondergaan en dat is nog behoorlijk wat.
Dit is toch hetzelfde voorstel dat we 2/3 weken geleden al besproken hebben. Of mis ik iets? De opsomming die je geeft was toen ook al bekend. Overigens gaat het om sectoren waar een coronapas verplicht gesteld kan worden.

Ik roep ook maar wat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-03 16:46
dan zal dat punt toch heel nauwkeurig beschreven moeten worden wil ik er ook maar enig vertrouwen in hebben dat deze wet inderdaad weer wordt ingetrokken, en niet, zoals tot nu toe met alle corona gerelateerde wetten, al dan niet stilzwijgend wordt verlengd

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Dit is toch hetzelfde voorstel dat we 2/3 weken geleden al besproken hebben. Of mis ik iets? De opsomming die je geeft was toen ook al bekend. Overigens gaat het om sectoren waar een coronapas verplicht gesteld kan worden.
Ik denk ook dat wanneer er bij het bruine café op de hoek een coronapas verplicht wordt, dat de tent dicht blijft, omdat er dan gewoon wekelijks te weinig klanten over de vloer gaan komen om de boel rendabel open te houden. En het zure is dat de steun van de overheid dan direct weg valt, want "Tja, je kán toch echt open hoor".

Onder de streep is dat soort wetgeving leuk voor de Ziggo Dome, de Pathe's en de McDonaldsen, maar is het aan alle kanten funest voor de kleine ondernemers in de stad. In dat opzicht niet buiten de lijn van de VVD.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Stoney3K schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Ik denk ook dat wanneer er bij het bruine café op de hoek een coronapas verplicht wordt, dat de tent dicht blijft, omdat er dan gewoon wekelijks te weinig klanten over de vloer gaan komen om de boel rendabel open te houden. En het zure is dat de steun van de overheid dan direct weg valt, want "Tja, je kán toch echt open hoor".

Onder de streep is dat soort wetgeving leuk voor de Ziggo Dome, de Pathe's en de McDonaldsen, maar is het aan alle kanten funest voor de kleine ondernemers in de stad. In dat opzicht niet buiten de lijn van de VVD.
De vraag is dan tot hoever kleine ondernemers daadwerkelijk een CoronaPas gaan invoeren. In Israël is het ook zogenaamd verplicht, maar mensen die er wonen zeggen dat het in de praktijk wel meevalt. Niet elk restaurant vraagt zo'n bewijs en er is niet echt sprake van handhaving.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:07:
[...]

De vraag is dan tot hoever kleine ondernemers daadwerkelijk een CoronaPas gaan invoeren. In Israël is het ook zogenaamd verplicht, maar mensen die er wonen zeggen dat het in de praktijk wel meevalt. Niet elk restaurant vraagt zo'n bewijs en er is niet echt sprake van handhaving.
Dat vraag ik me dus ook af. Als het straks onderdeel gaat worden van de aanvraag voor een evenementen- of horecavergunning dan hebben ondernemers in principe weinig keuze.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Stoney3K schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Met het huidige track record van hoe de regering omgaat met "tijdelijke" wetten zou ik eerlijk gezegd nog heel weinig aannemen. Die avondklok was ook maar voor even.
De avondklok is inderdaad veel langer van kracht dan eerst werd aangekondigd, maar ik verwacht dat die over uiterlijk een jaar heus wel weer weg is. Ik gok dat dit een beetje de tijdspanne is wat het kabinet rekent voor "tijdelijke zaken". Zolang de vaccinatiecampagne bezig is wil men alvast iets kunnen doen om de maatschappij weer op te starten, zie het als een soort overgangsperiode. Het alternatief is nog een jaar lockdown, dat is ook niet houdbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dit voorstel is de Tijdelijke wet testbewijzen covid-19. Die is niet voorzien van een geldigheidstermijn of einddatum.

De vraag is wel in hoeverre je de maatschappij kan opstarten hiermee. De Jonge sprak over 75 euro voor een testbewijs welke 48 uur geldig is. Zou jij dan zo snel genegen zijn om een restaurant te bezoeken als je dit bedrag nog moest optellen bij wat je ging eten en drinken? Studenten zijn ook niet de meest financieel draagkrachtigen in mijn ervaring, hoe moeten die misschien twee keer per week 75 euro neertellen om toegelaten te worden tot hun studie.

Omdat er ook weer zoveel gegevens aan elkaar geknoopt worden vrees ik voor een privacy schender van jewelste. De overheid weet immers eigenlijk vrijwel alles van ons, behalve onze medische status. Die zou dan ook deels in het rijtje komen op deze manier. De GGD bleek ook niet in staat te zijn om gegevens afdoende te beveiligen.
XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:10:
De avondklok is inderdaad veel langer van kracht dan eerst werd aangekondigd, maar ik verwacht dat die over uiterlijk een jaar heus wel weer weg is.
Heeft Rutte nog een forse stapel op zijn bureau liggen. :+ Ik hoopte toch echt dat dit de laatste verlenging was van de avondklok, zeker omdat met dat uurtje later beginnen de barstjes steeds groter worden.

Een probleem in deze is ook dat hoewel de kamer ook op eigen initiatief ze deze wetten en ministeriële regelingen ongedaan kunnen maken, zie ik ze dat niet doen. Als het kabinet het niet zelf voorstelt zal de kamer weinig ondernemen momenteel, wat dat betreft buitelen ze over elkaar heen om mee te mogen regeren met het kabinet in plaats van te controleren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:09
CMD-Snake schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:15:
[...]

Dit voorstel is de Tijdelijke wet testbewijzen covid-19. Die is niet voorzien van een geldigheidstermijn of einddatum.

De vraag is wel in hoeverre je de maatschappij kan opstarten hiermee. De Jonge sprak over 75 euro voor een testbewijs welke 48 uur geldig is. Zou jij dan zo snel genegen zijn om een restaurant te bezoeken als je dit bedrag nog moest optellen bij wat je ging eten en drinken? Studenten zijn ook niet de meest financieel draagkrachtigen in mijn ervaring, hoe moeten die misschien twee keer per week 75 euro neertellen om toegelaten te worden tot hun studie.
Ik ben dan geen student meer, maar als ik elke donderdag een test a €75 moet gaan doen om een uitje te gaan doen in het weekend ga ik zeker twijfelen of dat wel nodig is. De volgende vraag wanneer ben je van het "testbewijs" af? Als het vacinatiebewijs is ingevoerd?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CMD-Snake schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:15:
[...]

Zolang de overheid betaalt voor die test voel je dit niet in je persoonlijke portemonnee. Had de overheid al meegedeeld dat mensen zelf moeten betalen, en heb ik dat ergens gemist?

Op persoonlijke note, ik ga in elk geval geen 75 euro betalen. Los daarvan - gratis of niet - jezelf meerdere malen per week laten testen om ergens heen te willen is ook behoorlijk omslachtig. Maar als het goed is ontvangen we één van deze maanden een uitnodiging voor vaccinatie, dan zou een vaccinatiebewijs ook geldig kunnen zijn. Dan hoef je in niet elke week langs de GGD.
Omdat er ook weer zoveel gegevens aan elkaar geknoopt worden vrees ik voor een privacy schender van jewelste. De overheid weet immers eigenlijk vrijwel alles van ons, behalve onze medische status. Die zou dan ook deels in het rijtje komen op deze manier. De GGD bleek ook niet in staat te zijn om gegevens afdoende te beveiligen.
Het is uiteraard heel goed dat Privacy First zich zorgen maakt en zich kritisch uit. De app kan echter nooit verplicht worden, al is het maar omdat niet iedereen een smartphone heeft. De wet zal ook een fallback moeten voorzien. Bij privacyzorgen zou je ook een papieren alternatief kunnen voorleggen om ergens binnen te kunnen.

Of je wacht nog een ~ jaartje tot wanneer alle tijdelijke maatregelen opgegeven zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Amd RuLuzzz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Ik ben dan geen student meer, maar als ik elke donderdag een test a €75 moet gaan doen om een uitje te gaan doen in het weekend ga ik zeker twijfelen of dat wel nodig is. De volgende vraag wanneer ben je van het "testbewijs" af? Als het vacinatiebewijs is ingevoerd?
De CoronaPas app maakt gebruik van een testuitslag of vaccinatiebewijs. Dus met een vaccinatiebewijs zou je in elk geval verlost moeten zijn van het laten testen.

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:28:
[...]

De CoronaPas app maakt gebruik van een testuitslag of vaccinatiebewijs. Dus met een vaccinatiebewijs zou je in elk geval verlost moeten zijn van het laten testen.
Dat laatste is volgens mij niet helemaal juist, zolang men niet exact weet wat de transmissie van het virus onder gevaccineerden is zal een test noodzakelijk zijn om anderen niet (onbewust) te besmetten.

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:16
[...]

Wie zegt dat, er is nog steeds geen consensus dat je niet besmettelijk kunt zijn als je gevaccineerd bent. Dus dat testen blijft verplicht ook al ben je ingeent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CMD-Snake schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:31:
[...]

Dan zouden mensen via hun portemonnee gedwongen worden om zich te laten vaccineren. Dat staat haaks op het vrijwillige aspect in van het vaccineren.
Als je niet wil laten vaccineren (wat je goed recht is) kan je altijd wachten tot wanneer de maatregelen opgegeven worden. Kan alleen nog een jaartje duren en niet iedereen wil wachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Als je niet wil laten vaccineren (wat je goed recht is) kan je altijd wachten tot wanneer de maatregelen opgegeven worden. Kan alleen nog een jaartje duren en niet iedereen wil wachten.
Dat is voorlopig nog een "áls", niet een "wanneer".

Met de onheilscenario's van "het coronavirus zal onder ons blijven" en "groepsimmuniteit gaat niet bereikt worden" zullen er vast stemmen op gaan om bepaalde maatregelen permanent te gaan maken.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:10

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Volgens mij is dat nog niet zo zeker en ook in ander elanden binnen de EU kan het anders zijn. Een test zou in dat geval meer vrijheid geven (een negateve dan) als een vaccinatie omdat je dan nog steeds anderen kunt besmetten, je wordt er alleen minder ziek van als jezelf corona krijgt

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dutchy88 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:32:
[...]

Dat laatste is volgens mij niet helemaal juist, zolang men niet exact weet wat de transmissie van het virus onder gevaccineerden is zal een test noodzakelijk zijn om anderen niet (onbewust) te besmetten.
cvs79 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:32:
[...]

Wie zegt dat, er is nog steeds geen consensus dat je niet besmettelijk kunt zijn als je gevaccineerd bent. Dus dat testen blijft verplicht ook al ben je ingeent.
Indoubt schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:39:
[...]

Volgens mij is dat nog niet zo zeker en ook in ander elanden binnen de EU kan het anders zijn. Een test zou in dat geval meer vrijheid geven (een negateve dan) als een vaccinatie omdat je dan nog steeds anderen kunt besmetten, je wordt er alleen minder ziek van als jezelf corona krijgt
Excuses, ik ben in de war met het nieuwe EU paspoort, waarin een testuitslag en/of vaccinatiebewijs opgenomen zal kunnen worden om reizen binnen de EU weer mogelijk te maken. Er is een mogelijkheid dat de Nederlandse CoronaCheck dit gaat overnemen, maar hiervoor is extra onderzoek nodig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Dat is niet helemaal in lijn met wat ik altijd hoor; "Als iedereen (of bijna iedereen) / de grootste groep is ingeent vervallen de (meeste) basismaatregelen." Jouw zin zou impliceren dat we over een jaar nog aan de basismaatregelen vastzitten? Ik spreek de hoop uit dat dat niet zo is.

Verder heb ik ook vraagtekens bij het tijdelijke karakter. Het is zodanig geformuleerd dat je daar dus eigenlijk niets van kan zeggen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RodeStabilo schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Dat is niet helemaal in lijn met wat ik altijd hoor; "Als iedereen (of bijna iedereen) / de grootste groep is ingeent vervallen de (meeste) basismaatregelen." Jouw zin zou impliceren dat we over een jaar nog aan de basismaatregelen vastzitten? Ik spreek de hoop uit dat dat niet zo is.
Ik denk sowieso dat volledig 2021 in het teken zal staan van vaccinatie. Zelf wanneer iedereen ingeënt is zal er nog een poos aangekeken worden hoe het virus zich nog verspreid en wat dan nog de impact is op de zorg. De overheid zal onderzoeken willen zien waar nog wat tijd in gaat zitten.

Dan zijn we toch alweer een jaar verder. Sneller is altijd beter, zeker. Maar ik ben liever wat terughoudend om teleurstelling tegen te gaan :p

[Voor 6% gewijzigd door XWB op 26-03-2021 14:48]

• RodeStabilo
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:47:
Maar ik ben liever wat terughoudend om teleurstelling tegen te gaan :p
Ik merk het ;)
Maar ik hoor dan altijd De Jonge zeggen dat iedereen voor 1 juli een prik kan hebben gehad en dat we een redelijk normale zomer tegemoet kunnen zien. Daar vertrouw ik op! ;)

vorig jaar zomer waren de ziekenhuizen leeg en dat zonder vaccinaties. ik zie geen reden om te denken dat dat deze zomer anders is.

[Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 26-03-2021 14:50]

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:56
RodeStabilo schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Ik merk het ;)
Maar ik hoor dan altijd De Jonge zeggen dat iedereen voor 1 juli een prik kan hebben gehad en dat we een redelijk normale zomer tegemoet kunnen zien. Daar vertrouw ik op! ;)

vorig jaar zomer waren de ziekenhuizen leeg en dat zonder vaccinaties. ik zie geen reden om te denken dat dat deze zomer anders is.
Ik vraag me af wat de app dan verder kan doen. Als het meerendeel is gevaccineerd, dan zitten we toch eigenlijk wel veilig genoeg om een hoop maatregelen weer af te stoten? Of moet die app de komende tijd (jaren?) gewoon gebruikt gaan worden om toegang te krijgen tot faciliteiten? In het wetsvoorstel kan ik daar niets over terugvinden, of ik kijk er overheen omdat ik niet bekend ben met zulk taalgebruik.

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RodeStabilo schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Allereerst, dat iedereen voor 1 juli een prik kan hebben gehad wil nog niet zeggen dat alle maatregelen dan komen te vervallen. Daarbij gaat het over de eerste prik, niet iedereen zal dan al de tweede prik hebben gehad.

Sommige maatregelen zullen voor de zomer vast komen te vervallen, maar niet alle. Tenminste, dat verwacht ik. De regering zal het een poos willen aankijken.

Daarnaast heeft De Jonge al vaker van alles beloofd, om een week later dan sorry te zeggen omdat het toch allemaal anders uitpakt. Gedoe met vaccinatieleveringen waar hij weliswaar niks aan kan doen, maar wel een reden om hem niet altijd blind te geloven.

[Voor 9% gewijzigd door XWB op 26-03-2021 14:58]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Allereerst, dat iedereen voor 1 juli een prik kan hebben gehad wil nog niet zeggen dat alle maatregelen dan komen te vervallen. Daarbij gaat het over de eerste prik, niet iedereen zal dan al de tweede prik hebben gehad.
Er is voorlopig nog helemaal geen voorwaarde gesteld waarop "alle" maatregelen komen te vervallen en we terug gaan naar de situatie van 2019. Als ze evenementen/horeca/enz. pas toelaten als die de garantie kunnen bieden dat ze 0 transmissie van het virus veroorzaken, zitten we nog erg lang aan zo'n coronapas vast.

Want ook de vaccins zorgen er niet voor dat iemand onbesmettelijk wordt, alleen dat het minder wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Vrijdag schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Ik vraag me af wat de app dan verder kan doen. Als het meerendeel is gevaccineerd, dan zitten we toch eigenlijk wel veilig genoeg om een hoop maatregelen weer af te stoten? Of moet die app de komende tijd (jaren?) gewoon gebruikt gaan worden om toegang te krijgen tot faciliteiten? In het wetsvoorstel kan ik daar niets over terugvinden, of ik kijk er overheen omdat ik niet bekend ben met zulk taalgebruik.
Het taalgebruik is inderdaad zodanig dat ik er ook niet veel van dat soort dingen uit kan halen. Maar ik meende dat @CMD-Snake ook die vraag had waarom we zoiets gaan optuigen voor een relatief korte periode. En ik deel die vraag.
Stoney3K schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:01:
[...]

Er is voorlopig nog helemaal geen voorwaarde gesteld waarop "alle" maatregelen komen te vervallen en we terug gaan naar de situatie van 2019. Als ze evenementen/horeca/enz. pas toelaten als die de garantie kunnen bieden dat ze 0 transmissie van het virus veroorzaken, zitten we nog erg lang aan zo'n coronapas vast.

Want ook de vaccins zorgen er niet voor dat iemand onbesmettelijk wordt, alleen dat het minder wordt.
De signaalwaarden van de routekaart (voor wat die waard is) stemt me ook niet positief, daar mist zelfs een ' code wit'
XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Sommige maatregelen zullen voor de zomer vast komen te vervallen, maar niet alle. Tenminste, dat verwacht ik. De regering zal het een poos willen aankijken.

Daarnaast heeft De Jonge al vaker van alles beloofd, om een week later dan sorry te zeggen omdat het toch allemaal anders uitpakt. Gedoe met vaccinatieleveringen waar hij weliswaar niks aan kan doen, maar wel een reden om hem niet altijd blind te geloven.
Ja we zullen moeten afwachten wat al die woorden waard zijn. Ik probeer van het positieve uit te gaan, al is dat soms lastig.

[Voor 53% gewijzigd door RodeStabilo op 26-03-2021 15:04]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Stoney3K schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:39:
[...]

Dat is voorlopig nog een "áls", niet een "wanneer".

Met de onheilscenario's van "het coronavirus zal onder ons blijven" en "groepsimmuniteit gaat niet bereikt worden" zullen er vast stemmen op gaan om bepaalde maatregelen permanent te gaan maken.
Kan mij niet voorstellen dat deze maatregelen tot het einde van ons leven in stand gehouden worden, maar dat is mijn mening.

Menig viroloog is het er over eens dat het virus onder de mens blijft. Daar heb je gelijk in. De vraag is echter, hoe zwaar zal de zorg nog belast worden? Want dat is tenslotte de reden waarom er strenge maatregelen zijn. Vaccinatie zorgt ervoor dat mensen niet meer op de IC belanden. Dan mag het virus er nog zijn, als niemand meer ernstig ziek wordt en de zorg niet overbelast wordt, dan kunnen de maatregelen prima opgegeven worden.

Aansluitend hierop:
[...]

Uiteindelijk (op de wat langere termijn) zullen besmettingscijfers niet zo relevant meer zijn. Als mensen besmet zijn maar dankzij vaccinatie niet meer ernstig ziek worden (uitzonderingen daar gelaten) dan kan de zorg weer normaal functioneren en hebben maatregelen geen nut meer. Het draagvlak komt dan vanzelf te vervallen, ook bij politici.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:14:
[...]
Menig viroloog is het er over eens dat het virus onder de mens blijft. Daar heb je gelijk in. De vraag is echter, hoe zwaar zal de zorg nog belast worden? Want dat is tenslotte de reden waarom er strenge maatregelen zijn. Vaccinatie zorgt ervoor dat mensen niet meer op de IC belanden. Dan mag het virus er nog zijn, als niemand meer ernstig ziek wordt en de zorg niet overbelast wordt, dan kunnen de maatregelen prima opgegeven worden.
Voorlopig vraag ik me dat nog wel af, want er geldt een enorme rubbertegel-preventie-veiligheidscultuur en geen enkele politicus wil ervoor verantwoordelijk worden gehouden dat ze één coronabesmetting te veel op hun geweten hebben staan.

Wanneer er een kentering komt en er een houding komt van "We vinden X besmettingen per dag acceptabel, mits de zorg het aankan" moeten we nog zien.

• The Realone
  • Laatst online: 14:36
[...]

Goed, uit alle topics in het corona forum blijkt dat jij doemdenken tot een kunst verheven hebt, maar echt realitisch is het allemaal niet. Er is echt geen enkele reden te bedenken dat deze maatregelen allemaal permanent zijn en de enige denkbare logica die ik zie is dat het in een poging is om de economie duwtjes te geven. Zet die gekleurde bril nou eens even af en ben realistisch, het zal je goed doen.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Het is nu in ieder geval wel duidelijker waar je dus verplicht een coronatest voor moet ondergaan en dat is nog behoorlijk wat. Zeker als mensen zelf voor de kosten gaan opdraaien van die test zal dit alleen al een hoop mensen buitensluiten die de financiële middelen niet hebben.
de genoemde activiteiten zijn echter veelal zaken die
1) momenteel in zijn geheel niet toegestaan zijn door de Lockdown
en
2) ook voorheen vaak al een toegangsprijs hadden en nog steeds zullen hebben (mogelijk ook sowieso zelfs duurder moeten worden omdat er meer regels omheen aangehouden moeten worden)

Het 'alternatief' is ze dus nog lange tijd geheel te verbieden... vind je dat nu een verbetering tov een optie om deze vroeger weer te kunnen houden, maar dan dus onder deze extra veiligheidsmaatregelen die bedoeld zijn om besmettingsrisico laag te houden?
Onder het mom van 'als ik niet wil daaraan meedoen, wil ik niet dat andere mensen ook die keuze hebben' ?

De tweede kwestie van de kosten voor het testen is verder (nog) onduidelijk...
het is goed mogelijk en waarschijnlijk zal dit ook de realiteit worden dat de sneltests tegen zeer lage kosten en deels ook gratis beschikbaar gesteld worden (bv in duitsland waar men al verder is in model-experimenten is dit het geval, iedere burger krijgt per week een gratis sneltest aangeboden, de kosten voor vrij beschikbare sneltests in winkels zijn 5 euro per drie)

Het heeft verder weinig te maken met 'burgerrechten' om te stellen dat bepaalde toegangsregels niet soms ook bepaalde toegangskosten kunnen betekenen..
dat is gewoon een commrciele realiteit.. als mensen willen verdienen aan het houden van deze evenementen of concerten en voorstellingen is het niet meer dan normaal dat bezoekers ook toegangsbewijzen daarvoor moeten kunnen betalen

[Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 26-03-2021 15:36]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RM-rf schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:34:
[...]

de genoemde activiteiten zijn echter veelal zaken die
1) momenteel in zijn geheel niet toegestaan zijn door de Lockdown
en
2) ook voorheen vaak al een toegangsprijs hadden en nog steeds zullen hebben (mogelijk ook sowieso zelfs duurder moeten worden omdat er meer regels omheen aangehouden moeten worden)
Alles wel, behalve hoger onderwijs. Als je praktijkgericht hoger onderwijs volgt dan vis je straks gigantisch achter het net.

Het is vooral lullig voor de kleinere ondernemers en de kleinere festivals (en de toeleveranciers daarvan), door de coronapas betekent het dat de overheidssteun voor die ondernemingen komt te vervallen, want de sector is niet meer dicht. En de hoeveelheid klanten die een tent krijgt met zo'n coronapas zal gewoon enorm veel kleiner zijn, waardoor kleine ondernemingen eerder zullen stoppen want ze krijgen de zaak niet meer rond.

Ik ga zelf bijvoorbeeld echt niet "voor mijn plezier" me even laten testen als ik op zaterdag wil uit eten en een filmpje wil kijken in de bioscoop. Dan bestel ik wel kapsalon en zet ik thuis een filmpje aan.

Daarnaast ga je enorme logistieke uitdagingen krijgen om de hoeveelheid testen voor elkaar te krijgen, tenzij je een betrouwbare manier voor zelftesten beschikbaar kan maken.

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Stoney3K schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:46:
[...]

Alles wel, behalve hoger onderwijs. Als je praktijkgericht hoger onderwijs volgt dan vis je straks gigantisch achter het net.
nee, het wetsvoorstel bevat bij Onderwijs nu juist een expliciete vereiste, dat de Onderwijsinstelling zowel de testfaciltieiten moet regelen, maar ook zekerheid moet leveren dat personen die zich weigeren te laten testen, nog steeds een bepaalde vorm van toegankelijk gegarandeerd moet blijven:
Bij of krachtens een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in het tweede lid worden
regels gesteld met betrekking tot de wijze waarop de onderwijsinstelling:
a. zorg draagt voor een toegankelijke faciliteit in of nabij de onderwijsinstelling waar de
student zich kan laten testen op besmetting met het virus SARS-CoV-2;
b. zich inspant om de toegankelijkheid van het onderwijs te waarborgen voor de student die
geen testuitslag kan tonen
.
Het is dus niet zo dat weigeraars geen enkele toegang tot onderwijs mogen hebben...
Hooguit kan het wel zijn dat ze bepaalde consequenties kunnen ervaren van hun eigen weigering zich te laten testen; maar dat is gewoon dan een keuze.
Het is vooral lullig voor de kleinere ondernemers en de kleinere festivals (en de toeleveranciers daarvan), door de coronapas betekent het dat de overheidssteun voor die ondernemingen komt te vervallen, want de sector is niet meer dicht. En de hoeveelheid klanten die een tent krijgt met zo'n coronapas zal gewoon enorm veel kleiner zijn, waardoor kleine ondernemingen eerder zullen stoppen want ze krijgen de zaak niet meer rond.

Ik ga zelf bijvoorbeeld echt niet "voor mijn plezier" me even laten testen als ik op zaterdag wil uit eten en een filmpje wil kijken in de bioscoop. Dan bestel ik wel kapsalon en zet ik thuis een filmpje aan.

Daarnaast ga je enorme logistieke uitdagingen krijgen om de hoeveelheid testen voor elkaar te krijgen, tenzij je een betrouwbare manier voor zelftesten beschikbaar kan maken.
Dus je prefeert dat gewoon alles dicht blijft, en de overheid maar heel veel geld moet geven aan sectoren die al hun diensten stil moeten blijven leggen voor onbepaalde tijd?

Meen je dat echt dat je dat liever doet dan gewoon werken aan een mogelijke oplossing die juist de ze commerciele activiteiten zo eel mogelijk wél weer mogelijk maakt?

Ikzelf denk juist dat het véél beter is te streven naar een gecontroleerde heropening ... dan gewoon alles dicht te gooien voor een onvoorspelbaar lange tijd (met het gevaar dat dat steeds langer gaat duren, zeker als bv het vaccineren nog langer kan duren, of er mogelijk een risico van het otnstaan van 'escape-mutaties' zal bestaan)...

Liever ook meerder scenario's ontwikkelen om eel sociale activiteiten weer wél te heropenen...
OOk als een deel van de burgers misschien geen zin heeft daaraan mee te doen, is ok dat hun keuze

[Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 26-03-2021 15:59]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RM-rf schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:57:
[...]
Meen je dat echt dat je dat liever doet dan gewoon werken aan een mogelijke oplossing die juist de ze commerciele activiteiten zo eel mogelijk wél weer mogelijk maakt?

Ikzelf denk juist dat het véél beter is te streven naar een gecontroleerde heropening ... dan gewoon alles dicht te gooien voor een onvoorspelbaar lange tijd (met het gevaar dat dat steeds langer gaat duren, zeker als bv het vaccineren nog langer kan duren, of er mogelijk een risico van het otnstaan van 'escape-mutaties' zal bestaan)...
De enge partijen die baat hebben bij zo'n gecontroleerde opening zijn de grote jongens. De kleine, lokale ondernemers hebben de reserves niet om met halve bezetting open te kunnen terwijl ze de huur en de salarissen moeten betalen. Gevolg is dat ze óf failliet gaan omdat ze alle overheidssteun wel terug moeten betalen, of hun activiteiten stoppen.

Dus de Ziggo Dome, Lowlands, Pathé en de grote horecaketens zullen er zeker profijt van hebben, het bruine café, het kleine filmhuis en de comedy-club hebben strakjes dus gewoon enorm pech.

• Indoubt

Indoubt

Stoney3K schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:02:
[...]

De enge partijen die baat hebben bij zo'n gecontroleerde opening zijn de grote jongens. De kleine, lokale ondernemers hebben de reserves niet om met halve bezetting open te kunnen terwijl ze de huur en de salarissen moeten betalen. Gevolg is dat ze óf failliet gaan omdat ze alle overheidssteun wel terug moeten betalen, of hun activiteiten stoppen.

Dus de Ziggo Dome, Lowlands, Pathé en de grote horecaketens zullen er zeker profijt van hebben, het bruine café, het kleine filmhuis en de comedy-club hebben strakjes dus gewoon enorm pech.
Dat dus!.

Het lijkt wel een soort vervanging van de BIK regeling. De grote mogen open en worden groter, de kleine hebben er niets aan en worden kleiner.....

• The Realone
[...]

Je geeft geen antwoord op de vraag en doet direct de aanname dat dit het uitgestipelde plan is. Wat heeft de overheid er aan de kleine ondernemers failliet te laten gaan en die mensen in de bijstand te krijgen?
Hoe lang denk je dat die kleintjes het volhouden als het gewoon allemaal dicht blijft?

Heb je ook echt een idee hoe het beter kan of eindigt dat bij "alles open gooien zonder coronapas"?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

The Realone schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Heb je ook echt een idee hoe het beter kan of eindigt dat bij "alles open gooien zonder coronapas"?
Wat dacht je van, wel open gooien met coronapas, maar alle ondernemingen die aantoonbaar niet genoeg omzet kunnen draaien met zo'n coronapas, nog altijd in aanmerking laten komen voor steun?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Economie is king voor de overheid, die laten de kleinere ondernemers heus niet zomaar failliet gaan. Er zal vast wat bedacht worden om het voor deze ondernemers werkbaar te maken, want de overheidssteun is niet oneindig.

• The Realone
Stoney3K schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Wat dacht je van, wel open gooien met coronapas, maar alle ondernemingen die aantoonbaar niet genoeg omzet kunnen draaien met zo'n coronapas, nog altijd in aanmerking laten komen voor steun?
Ok, heb ik dan gemist dat dit niet al de bedoeling is?

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

De enge partijen die baat hebben bij zo'n gecontroleerde opening zijn de grote jongens. De kleine, lokale ondernemers hebben de reserves niet om met halve bezetting open te kunnen terwijl ze de huur en de salarissen moeten betalen.
ik mis de onderbouwing....? het is wel leuk gewoon iets te beweren dat je misschien zo denkt, maar waarom zou dat zo zijn?
waar haal je de bewering vandaan dat steunmaatregelen verdwijnen, dit wetsvorstel gaat daar geenszins over..?

Het kan best mogelijk zijn dat de steunmaatregelen uiteindelijk verdwijnen; Als de lockdown ook verdwijnt... maar is dat dan opeens een grond om te klagen dat lockdown-maatregelen afgezwakt worden, wil je dat dan opeens niet meer, omdat dat ook betekent dat dan de extra steun voor ondernemers zou kunnen wegvallen?

Wat er nu voorligt is gewoon een mogelijkheid langzaam maar zeker te heropenenen, voor specieke sectoren, zeker in de evenementenbrache en culturele instellingen...
Er is geen enkele reden te stellen dat dit ten kostte zou gaan van kleine ondernemers... zeker niet als die nu ook al vvoleldig afhankelijk zijn van overheidssteun omdat ze helemaal niks kunnen doen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wat ik me ook eerder afvraag is een veel meer praktische kant. Ik ben heel benieuwd waar ze de resources vandaan denken te halen om wekelijks miljoenen mensen te testen, alleen omdat ze toegang willen tot vermaak.

Dat gaat gewoon een enorme hoeveelheid testen kosten (die kun je maar één keer gebruiken) samen met een letterlijk leger aan mensen die die testen af moeten gaan nemen, en lokaties waar die testen gehouden moeten gaan worden. En het is niet zo dat we nu midden in een pandemie even een berg verpleegkundigen hebben die duimen zitten te draaien.

Je zou dat op kunnen lossen met zelftests, maar alleen op het moment dat die ook betrouwbaar genoeg worden bevonden.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-03 22:20
Er zijn al twee zelftests goedgekeurd dus kom maar op met je volgende probleem.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

henkzelf schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:33:
Voorlopig is er nog niks bekend of die zelftesten 'goedgekeurd' zijn voor CoronaCheck -- de laatste berichten van oa. van Dissel waren dat ze daar nog sceptisch over waren in verband met fraude.

Prima dat die testen er zijn, de vraag is vooral of de politiek wil dat ze ook voor toegangscontrole ingezet worden, want met een zelftest kun je natuurlijk de boel foppen.

Als we het zelf kunnen doen zou dat heel mooi zijn, maar als ze vinden dat die tests altijd onder toezicht door iemand anders moeten worden uitgevoerd, zie ik dat op die schaal (nog) niet goed komen.

[Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 26-03-2021 19:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Die mogen niet. Je kunt niet even jezelf een certificaatje geven. Als dat wel mag dan is het helemaal een wassen neus

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Indoubt schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:44:
[...]

Die mogen niet. Je kunt niet even jezelf een certificaatje geven. Als dat wel mag dan is het helemaal een wassen neus
Dat dus, en ik denk niet dat we even een blik bevoegde mensen open kunnen trekken die een paar miljoen mensen week in, week uit even willen voorzien van een code voor een avondje stappen of een tentamen.

Dus dat zie ik vooral nog als een schaalprobleem ontstaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-03 15:31
steek je zelftest in een glas water (of bier), en je mag overal naar binnen :)

nee, een zelftest gaat het natuurlijk nooit worden als ze zoiets gaan verplichten/eisen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In Duitsland kan je in Tubingen nu een dagkaartje halen na een test.

Wel vreemd dat de 1,5 meter ineens helemaal is wegvallen, ook met sneltests moet je je aan de basismaatregelen houden volgens het OMT/ministerie.
Negatieve testbewijzen kunnen de aanwezigheid van pre- of asymptomatische personen niet volledig uitsluiten, schreef het OMT vorige maand dan ook in een advies. Het toegangstesten zal de risico’s op besmettingen verkleinen, maar niet helemaal wegnemen, benadrukt het ministerie dan ook. Ook na de toegangscontrole moeten mensen zich nog aan de basisregels houden en bijvoorbeeld anderhalve meter afstand houden.
https://www.nrc.nl/nieuws...-eten-en-feesten-a4034965

• JvdS
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:13
RM-rf schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:57:
[...]

nee, het wetsvoorstel bevat bij Onderwijs nu juist een expliciete vereiste, dat de Onderwijsinstelling zowel de testfaciltieiten moet regelen, maar ook zekerheid moet leveren dat personen die zich weigeren te laten testen, nog steeds een bepaalde vorm van toegankelijk gegarandeerd moet blijven:

[...]
Ik werk zelf bij een Hoger Onderwijsinstelling en we kunnen niet eenvoudig én op locatie én tegelijk voor de personen die zich niet laten testen of positief getest zijn onderwijs verzorgen. Dit Corona paspoort zorgt naar mijn mening voor een tweedeling naast het feit dat het praktisch lastig uitvoerbaar wordt. Hoe ziet men voor zich dat een student zich laat testen voorafgaand aan de dag op locatie?

Daarnaast denk ik dat het paspoort een schijnveiligheid gaat opleveren waardoor juist meer infecties kunnen ontstaan. Stel dat iemand gevaccineerd is en toch besmettelijk is (dit is niet uitgesloten toch?) en geen anderhalve meter afstand van negatief geteste personen bewaard, dan raken die juist toch besmet? Ik denk dat men het niet kan opbrengen om afstand te blijven bewaren met zo’n paspoort.

• JvdS
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:13
Precies zoals op bovenstaande foto 😁

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Als zo'n testbewijs je ook niet vrijwaart van de 1,5 meter dan weet ik niet of het veel aanloop gaat krijgen. Je komt dan in dezelfde situatie als vorige zomer maar met een hoop meer ongemak als bezoeker, en met veel meer logistiek gedonder als organisatie.

Als discotheek, poppodium of festival heb je er dan nog altijd niets aan. Met andere woorden, het is een extra beperking die als 'versoepeling' wordt verkocht.

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

JvdS schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:19:
[...]
Hoe ziet men voor zich dat een student zich laat testen voorafgaand aan de dag op locatie?
Dat staat gewoon beschreven in het voorstel..
En in verschillende testmodels gebeurt dat al lang met sneltest...

Waarom denk je 'dat dat niet zou kunnen'...
Is dat niet gewoon problemen blijven zoeken uit angst dat er wat verandert?
Daarnaast denk ik dat het paspoort een schijnveiligheid gaat opleveren waardoor juist meer infecties kunnen ontstaan. Stel dat iemand gevaccineerd is en toch besmettelijk is (dit is niet uitgesloten toch?) en geen anderhalve meter afstand van negatief geteste personen bewaard, dan raken die juist toch besmet? Ik denk dat men het niet kan opbrengen om afstand te blijven bewaren met zo’n paspoort.
Misschien is je verwachting daar gewoon fout.

Ook die anderhalve meter is geen heilige afstand, waarbij je er innen gelijk iedereen besmet en erbuiten niet meer...
Het schept veiligheid doordat het de besmettingskans sterk laat afnemen...
Niet dat er geen enkele besmetting mogelijk is, maar wel dat de kans erop met bv 80% of 90% daalt...

Een virus met een R-waarde van 3 zonder deze maatregelen, (wat dus het coronavirus is) heeft dan een Reffectief van 0,3 tot 0,6 en in die situatie krimpt de verspreiding nog steeds.

Als bv 60% van de bevolking gevaccineerd is en deze vaccinatie doet het aantal besmettingen met 89 tot 93% dalen (een cijfer van besmettelijkheid na vaccinatie dat komt uit een grootschalige Israëlische studie) halveert dat het R-getal.

Nogmaals, dat betekent niet dat een gevaccineerd individu zelf nooit meer ziek kan worden en ook niet dat hij geen ander kan besmetten.. Maar wel dat de kans daarop substantieel gedaald is en dat dit ook genoeg aantoonbare veiligheid geeft andere maatregelen op te heffen.

Natuurlijk is dit wel afhankelijk ervan hoeveel mensen binnen een populatie wel of niet gevaccineerd zijn..
Is dat te laag heb je bv die extra veiligheid via sneltest nodig om te voorkomen dat een niet gevaccineerde, die gewoon 89 tot 93% meer risico heeft anderen te besmetten, extra te controleren

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Denemarken heeft zijn digitale pas inmiddels uitgewerkt en wil deze binnenkort introduceren om de samenleving weer op te kunnen starten. Hoewel Nederland nog in de onderzoeksfase zit denk ik dat Denemarken een mooi voorproefje is op wat wij mogen verwachten:

XWB in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd"

[Voor 4% gewijzigd door XWB op 27-03-2021 14:06]

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-03 17:01
Even een crosspost uit het Wereldwijd topic, gezien de mate van overlap met de Coronapas in Nederland.

Ondertussen op de jobsite van de overheid van het VK:

Interim Head of Asymptomatic Testing Communication
You will primarily be responsible for delivering a communications strategy to support the expansion of asymptomatic testing, that normalises testing as part of everyday life. The role offers the opportunity to work with a wide variety of stakeholders across the public and private sector and provide communi-cations support to our marketing campaigns.
Massaal asymptomatisch testen onderdeel maken van het dagelijks leven. Juist. Wordt er in énig West-Europese parlementaire democratie stilgestaan bij fundamentele overwegingen die je zou moeten maken voordat men overgaat op dit soort "strategieën"? Ik ben geen fan van een bindend referendum, maar als dit zo door gaat zou ik er toch echt wel voor willen pleiten :/

Is er al meer bekend over de Coronapas c.q. app in Nederland? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze met de ontwikkeling bezig zijn en dat de verwachte oplevering in mei gepland is. Is er verder al meer duidelijk over de mate waarin de pas/app verplicht kan worden en zo ja waar?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kabinet: vanaf deze maand evenementen met toegangstesten om samenleving te heropenen

Voetbalwedstrijden, festivals, een theatervoorstelling en een zakelijk congres: vanaf deze maand worden deze pilot-evenementen gehouden, om te kijken of ze coronaproof kunnen worden georganiseerd.

Mensen die ernaartoe willen, moeten een testbewijs laten zien waaruit blijkt dat ze niet besmet zijn met het coronavirus.

Zo mogen er bij een Eredivisiewedstrijd tussen PSV en FC Groningen in Eindhoven 4000 mensen aanwezig zijn en als Ajax het opneemt tegen AZ in Amsterdam, 7500 mensen. Ook gaan door het hele land allerlei musea open voor beperkte aantallen bezoekers.

Bij voorstellingen in de Nationale Opera & Ballet zijn 425 mensen welkom, in kleinere theaters kleinere aantallen. In de Keukenhof en Artis zijn op meerdere dagen 5000 mensen welkom en ook andere dierentuinen kunnen hun deuren openen voor de proeven.

Ook casino's en speelhallen in het hele land gaan in het kader proeven weer hun deuren openen.

Daarnaast worden er deze maand weer drie zogenoemde Fieldlab-evenementen gehouden: de 3FM Awards in Utrecht, Mudmasters in Biddinghuizen en een in de Efteling in Kaatsheuvel. Bij deze evenementen wordt onderzocht hoe ze op termijn kunnen worden gehouden zonder dat de aanwezigen elkaar besmetten.
Zie ook (oa voor de evementen en data):
Pilots testen voor toegang tot evenementen

Crappy plaatje met veel jpeg van de NOS, kan origineel niet vinden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-03 11:32
Ik vraag me af waarom ze nog zo erg inzetten op een testmaatschappij terwijl we als het goed is binnen maximaal vijf maanden weer een normaal (of normaler) leven kunnen leiden. In hoeverre zijn er dan nog grote risico's op besmetting?

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De 20% die niet wil of kan vaccineren vult met een naar normaal terugkerende samenleving in no time weer de ziekenhuizen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Soccer98 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:03:
Ik vraag me af waarom ze nog zo erg inzetten op een testmaatschappij terwijl we als het goed is binnen maximaal vijf maanden weer een normaal (of normaler) leven kunnen leiden. In hoeverre zijn er dan nog grote risico's op besmetting?
Wat chef hier boven zegt en men wil niet wachten vanwege terugvallende inkomsten voor seizoensgebonden bedrijven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Soccer98
jadjong schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:06:
[...]

Wat chef hier boven zegt en men wil niet wachten vanwege terugvallende inkomsten voor seizoensgebonden bedrijven.
Dan zou ik graag randvoorwaarden willen zien wanneer dit feestje voorbij is. Zou geen blijvertje mogen zijn vind ik.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik ook, maar ik ga er van uit dat die er niet komen of weinig mee gedaan worden als ze er wel zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:33
Kansloos die pilot voor dierentuinen etc. Gewoon verantwoord opengooien met max x aantal bezoekers. Ik ben er bang voor dat als deze testen slagen we nog heel de zomer allen toegang krijgen tot... met een test uitslag of vaccinatie bewijs.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-03 17:24
IJzerlijm schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:05:
De 20% die niet wil of kan vaccineren vult met een naar normaal terugkerende samenleving in no time weer de ziekenhuizen.
Maar als je zelfs nog het virus kan verspreiden terwijl je dubbele vaccinatie hebt gehad, moet je dan niet expres thuisblijven als gevaccineerde voor diegene die geen vaccinatie kunnen krijgen/mogen hebben? Je moet wel rekening houden met de zwakken of minderheden die niet in aanmerking komen voor een vaccinatie.

Vragen..vragen :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:58

vhal

ಠ_ಠ

Cobb schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:46:
Kansloos die pilot voor dierentuinen etc. Gewoon verantwoord opengooien met max x aantal bezoekers. Ik ben er bang voor dat als deze testen slagen we nog heel de zomer allen toegang krijgen tot... met een test uitslag of vaccinatie bewijs.
Zojuist kreeg ik als Efteling abonnementhouder een eerste bericht over hun testevent op 24 april. Je kan alleen meedoen als abonnementhouder of als verblijfsgast in één van hun vakantieparken. De rest heeft dus pech. Er mogen 8000 man het park in, dat is aanzienlijk minder dan vorig jaar toen ze nog gewoon "open" waren.

Of ik mee wil doen aan dit circus laat ik nog even een nachtje bezinken...

STRAVA

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Omdat er zoveel mensen aan het schreeuwen zijn dat ze perse nu willen feesten?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cobb schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:46:
Ff testen elke dag bij de ingang van je centerparks zwembad ;)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hoe dan :? Dat zijn vast mensen die niet in risicogroepen zitten en wellicht alleen maar milde klachten hebben bij besmetting.

• Wolly
  • Niet online
Kan je dat iets meer specificeren? Een bron is ook prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op woensdag 7 april 2021 @ 01:29:
[...]

Kan je dat iets meer specificeren? Een bron is ook prima.
Zoals alles is het niet zeker, we weigeren nou eenmaal om de overheid de precieze data over ons gedrag te verstrekken zodat er goed onderzoek mogelijk is naar wie nou wie besmet. Maar ik heb te vaak in het afgelopen jaar gedacht dat we met de huidige aanpak er waren, die fout maak ik niet meer.

-Een procent van de besmettingen van de nooit besmetten of gevaccineerden leidt tot een ziekenhuis opname. In de presentaties van het RIVM hebben ze het over 0,25% IC en 1 tot 1,5% ziekenhuis maar laten we het op een procent houden. Mensen die gevaccineerd zijn of besmet zijn geweest hoeven allemaal niet naar het ziekehuis.
-In de groep vaccin weigeraars zullen wellicht minder mensen ziek worden omdat ze jong zijn. Maar degenen die niet kunnen vaccineren juist veel meer.
-De ziekte covid zal endemisch worden met een continue stroom aan besmettingen die onder de bevolking (en eventueel ook dieren) rond gaat maar de reeds besmetten en gevaccineerden nauwelijks iets zal doen. Maar aangezien het in de longen en andere ademholtes zich vestigt is er altijd een mate van besmettelijkheid. Hoeveel precies weten we niet.
-De enorme rem die op besmettingen zal komen door al die beschermde mensen zal de onbeschermden veel helpen maar daar tegenover staat de enorme toename in contacten en potentiele besmettingen die een weer geopende maatschappij zal hebben. Met de huidige maatregelen zijn we nog maar net in staat de zaak onder controle te houden en die zijn best wel streng. Dat het maar niet omlaag gaat verbaast me nog steeds.
-20% van de bevolking zijn 3.460.000 mensen. Als daarvan 25% al besmet is geweest en 1% naar het ziekenhuis moet kom je uit op 25.000 opnames die gaan komen, elk van deze mensen zal een keer pech hebben met wie ze aan tafel zitten of naast staan in de bus.
-De signaalwaarde op het RIVM dashboard staat op 40 opnames per dag. Als we daar 1 onder willen blijven zal het 665 dagen duren voordat iedereen geweest is. Ik kan niet bewijzen dat in een weer open maatschappij met 80% gevaccineerd het te snel zal gaan. Maar ik heb me vaan genoeg vergist in hoe hardnekkig het virus is en hoe dom de bevolking zich gedraagt. Ook in vaccinaties, met uitspraken als 'ik ben voor vaccins maar als het moet wil ik niet' die echt te idioot voor woorden zijn. Alsof het nut van iets verandert omdat jij iets gedwongen wordt.

Met het grenzeloze egoisme in Nederland (als iedereen behalve ik zich vaccineert heb ik alle voordeel zonder nadeel) en de eindeloze stroom alarmerende berichten in de pers ben ik bang dat 20% ongevaccineerd nog te optimistisch is. Uiteindelijk zullen de meesten wel eieren voor hun geld kiezen. Een nieuwsbericht eind September '80 nieuwe ziekenhuis opnames, 78 daarvan waren niet gevaccineerd' is iets dat erg effectief is maar dat zal ook wel niet mogen wegens privacy.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Naast de genoemde argumenten van @Soccer98 vraag ik me af; Wat gaat het lokale zwembad hier deze zomer aan hebben als iedereen zich in een stad verderop moet laten testen om toegang te krijgen? En als dat niet nodig is, wat is dan het nut van deze tests?

Zoveel vragen, dat maakt me ook super wantrouwig. Weet niet of jullie de berichten uit Engeland hebben meegekregen maar daar maken ze zich zelfs al druk over het in stand houden van maatregelen en daar hebben ze al heel veel gevaccineeerd. Dat maakt me super wantrouwig over deze tests en vooral het tijdelijke karakter daarvan. Als we ons laten leiden door mutaties en daar ons beleid op bepalen dan gaan we nog een zware tijd tegemoet.

Er is ons altijd gezegd dat vaccinaties de oplossing gaan zijn voor alle maatregelen maar ik heb de indruk dat we al gemasseerd worden dat dat niet zo zal gaan zijn.

Verder vind ik het raar dat personeel van deze testen niet verplicht getest hoeft te zijn
Het personeel dat aanwezig s bij de praktijktesten wordt niet verplicht om een coronatest af te laten nemen,maar wordt wel geadviseerd om dit te doen
Blijkbaar geen groot risico genoeg, of geaccepteerd risico?

[Voor 52% gewijzigd door RodeStabilo op 07-04-2021 08:46]

• anandus
  • Niet online
Als er een variant opduikt waar de vaccinatie niet tegen beschermt dan is het wel goed om dingen open te kunnen gooien tot er (weer) een nieuw vaccin ontwikkeld is, denk ik? Ik weet het niet.
XWB schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:34:
[...]

Hoe dan :? Dat zijn vast mensen die niet in risicogroepen zitten en wellicht alleen maar milde klachten hebben bij besmetting.
Ik ken in ieder geval twee mensen (een van 77 en een in de groep 60-65) die hun vaccinatie geweigerd hebben door het AZ-debacle.
Stomme is dat die van 77 überhaupt geen AZ krijgt, maar die heeft daardoor helemaal geen vertrouwen meer in de vaccins, en die van 60-65 zit niet in de AZ-risicogroep, maar durft het toch niet aan met AZ.

• RodeStabilo
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:37:
[...]
Als er een variant opduikt waar de vaccinatie niet tegen beschermt dan is het wel goed om dingen open te kunnen gooien tot er (weer) een nieuw vaccin ontwikkeld is, denk ik? Ik weet het niet.
Tot nu toe is daar geen sprake van maar als we ons door deze angst laten leiden gaan we denk ik nergens meer terug naar normaal.

• anandus
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:48:
[...]

Tot nu toe is daar geen sprake van maar als we ons door deze angst laten leiden gaan we denk ik nergens meer terug naar normaal.
Nee, ben ik met je eens, hoor.

Aan de andere kant is het ook wel handig om lessen te leren van de huidige pandemie om een systeem op te kunnen zetten zodat bij een volgende pandemie, die geheid komt (over een jaar, of over 100 jaar), niet alles een jaar lang dicht te moeten gooien.

• Soccer98
anandus schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:06:
[...]

Nee, ben ik met je eens, hoor.

Aan de andere kant is het ook wel handig om lessen te leren van de huidige pandemie om een systeem op te kunnen zetten zodat bij een volgende pandemie, die geheid komt (over een jaar, of over 100 jaar), niet alles een jaar lang dicht te moeten gooien.
Eens. Alleen het werkt wel argwaan op om dit nog zo laat in Nederland te doen. Ik vraag me vooral af of Hugo de tijd die hij hier in steekt niet beter in de vaccinatie had kunnen steken. Daar schort genoeg aan. Heb je die testsamenleving ook niet nodig. Ik denk ook dat de politiek de voorbije maanden genoeg reden gegeven heeft om toch wat achterdochtiger te zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Soccer98 op 07-04-2021 09:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-03 15:50
Minaaj schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:54:
[...]

Maar als je zelfs nog het virus kan verspreiden terwijl je dubbele vaccinatie hebt gehad, moet je dan niet expres thuisblijven als gevaccineerde voor diegene die geen vaccinatie kunnen krijgen/mogen hebben? Je moet wel rekening houden met de zwakken of minderheden die niet in aanmerking komen voor een vaccinatie.

Vragen..vragen :9
Waarschijnlijk trap ik met open ogen in je trol maar vooruit :)

Als je gevaccineerd bent dan is de kans dat je ziek wordt/bent en besmettelijk bent al met een gigantische factor afgenomen. Net zoals met bijna alles in het leven kan je vrijwel nooit zaken 100% uitsluiten. Het is vrij bijzonder dat veel "tegenstanders" dit als continue mantra lijken te gebruiken. "Maar deze maatregel zorgt niet dat Corona 100% verdwijnt dus is slecht". "Maar deze maatregel zorgt niet 100% voor dat niemand meer besmet kan raken dus is slecht". Erg vermoeiend. Is het nou gewoon onwil, domheid of wat anders dan ben niet wil snappen dat alle maatregelen op elkaar gestapeld zorgen voor een kleinere KANS dat men besmet raakt. Dat men de ziekte verspreid. Dat men ernstig ziek wordt etc.

En daarnaast is altijd de afweging tov economisch en sociaal. Dus nee je hoeft niet altijd thuis te blijven tot er 0 besmettingen meer zijn. Het gaat er om dat het aantal besmettingen minimaal is (liefst ruim onder de R waarde) én dat wanneer men het toch krijgt de kans op ernstig ziek worden/overlijden minimaal is etc. Je kan namelijk niet voor altijd de hele economie op slot gooien en op een gegeven moment weegt dit totaal niet meer op tegen over alle andere zaken (wanneer dit precies is is uiteraard een gevoelige kwestie). En naast het economische heb je natuurlijk ook het sociale deel. Dan heb ik het niet over dat men moet zuipen in de kroeg maar meer de sociologische en psychologische impact bijv bij probleem gezinnen, mensen met psychische problemen etc.

Een oproep om alsjeblieft te kappen met al dat bagatelliseren. Het is ontzettend vermoeiend om continue weer uit te moeten leggen dat het nergens op slaat. Dat er andere opties zijn etc. Ik begrijp dat we nu in een periode zitten waar het "normaal" is om bijv de overheid te verdenken van allerlei snode plannetjes die in kleine kamertjes worden uitgedacht om de makke bevolking er onder te krijgen. Maar dat gaat echt nergens in de discussie helpen.

Ook zaken als een bepaalde toegangspas is helemaal niet iets nieuws. Net zoals het aantonen van een vaccinatie (gele boekje). Laten we niet doen alsof dit iets nieuws is en wordt gebruikt om ons maar te onderdrukken en klein te houden.
Het enige dat interessant gaat worden is de uitvoering. En daar lijkt nog heel veel van onbekend. Ik begrijp dat speculeren leuk is en je het dan vaak makkelijk zo kan draaien dat het precies past bij je denkbeeld maar er is gewoon nog teveel onduidelijk.
Het zoals het Europees paspoort. Het is niet iets nieuws. Het is een goede stap om met een bepaalde controle eerder open te gaan (het alternatief is alles dicht houden want zonder bepaalde controles gaan de meeste landen echt niet open en dat willen we ook niet). Alleen de uitvoering is doorslag gevend en dat is voorlopig ook alleen nog speculeren.

En de vraag waarom dit alsnog wordt ingevoerd terwijl "we over 5maanden toch allemaal zijn ingeënt". Nou ten eerste zijn we dat niet. Misschien in NL maar in een hoop andere landen zeker niet. Daarnaast weet je niet hoe Corona op de lange termijn uitpakt. Weet je nog toen we allemaal zo blij waren dat het 2021 werd....Want dan zou alles beter zijn......
Dan heb je ook nog eens dat het misschien geen slecht idee is om soort van voorbereid te zijn op een eventuele volgende pandemie. Dat kan ook meespelen. En je weet niet wat bijv nieuwe mutaties gaan doen. Misschien zitten we volgend jaar ook gewoon nog met Corona omdat vaccinaties toch minder effectief zijn, minder mensen zich hebben gevaccineerd voor een goede dekkingsgraad, er nieuwe variaties zijn etc
En dan moet je de mensen eens horen waarom de overheid niet veel eerder begonnen was en hoe schandalig het is dat we 2 jaar later nog een paspoort hebben om te zorgen dat de KANS dat men het virus verspreid afneemt.

Ja, laten we vooral niks doen en vooral niet over potentiele scenario's nadenken. Zien we dan wel weer. Dat pakt altijd goed uit toch....

[Voor 4% gewijzigd door thewizard2006 op 07-04-2021 09:30]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Brent
  • Nu online
[...]

Het is niet angst die leidt in deze, maar kennis van zaken en anticipatie. Als er een les is (die we al van de SARS1 uitbraak in 2003/4 hadden kunnen leren uit met name Taiwan), dan is het dat snel schakelen/ingrijpen effectief is om het lokaal te houden en daarmee de overlast voor de rest te beperken. En daar gaat het toch om.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-03 20:42
Ze moeten op z'n minst die thuistesten gratis maken, mensen die voorheen net genoeg geld hadden om met de kids even naar een pretpark te gaan zullen dit nu niet meer kunnen betalen (heb gelezen dat de covid thuiskit bijna 10 euro kost pp).

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-03 20:46
mugenmarco schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:36:
Ze moeten op z'n minst die thuistesten gratis maken, mensen die voorheen net genoeg geld hadden om met de kids even naar een pretpark te gaan zullen dit nu niet meer kunnen betalen (heb gelezen dat de covid thuiskit bijna 10 euro kost pp).
Hollandse zuinigheid. In sommige landen krijg je er 2x gratis.

Ik vind die test events maar een rookgordijn voor het falende vaccinatie beleid. Mij teveel gedoe.
In de US kan vanaf 19 april iedereen een prik halen. Europa is een dikke fail, op de UK na.

Het is natuurlijk voorsorrteren om een vaccinatie pas. Ik zit alleen te wachten op werkgevers die iets met testen en vaccinatie bewijzen gaan doen als je op kantoor wilt komen.

iMac 24" 2021 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 14 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 8 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 AX (XS4ALL)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:37
mugenmarco schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:36:
Ze kosten €5. (€25 voor 5 bij de ALDI)
En ik neem aan dat zo'n test bij het pretpark gewoon inclusief is bij de prijs van het kaartje. De test evenementen die gepland staan, worden ook niet met de thuistest van de drogist gedaan. Dat gebeurt op locatie.

Overigens betaal je aan de kassa van de efteling tegenwoordig al snel €45 pp. Dus voor een dagje pretpark is het juist relatief goedkoop.
Voor het zwembad bijvoorbeeld is de impact groter. Hier kunnen kinderen al voor €2 naar binnen. Dan is een test van €5 wel een groot deel van de prijs.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Soccer98
RocketKoen schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:45:
[...]

Ze kosten €5. (€25 voor 5 bij de ALDI)
En ik neem aan dat zo'n test bij het pretpark gewoon inclusief is bij de prijs van het kaartje. De test evenementen die gepland staan, worden ook niet met de thuistest van de drogist gedaan. Dat gebeurt op locatie.

Overigens betaal je aan de kassa van de efteling tegenwoordig al snel €45 pp. Dus voor een dagje pretpark is het juist relatief goedkoop.
Voor het zwembad bijvoorbeeld is de impact groter. Hier kunnen kinderen al voor €2 naar binnen. Dan is een test van €5 wel een groot deel van de prijs.
Uit principe vind ik dat een test je geen ene cent zou moeten kosten. Dit zijn in feite gewoon vrijheidstokens, iedereen zegt ook ‘dichterbij meer vrijheid, en je mag er nog voor lappen ook.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-03 15:50
Die zelftesten zijn helemaal niet bedoeld voor dit soort controles... Die neem je als je zelf ff snel wilt weten of je besmet bent of bijv geen tijd of mogelijkheid hebt om naar de GGD te gaan. Het is geen officieel middel om toegang te krijgen tot bepaalde evenementen etc
Of ze gratis moeten zijn etc is een ander topic en staat helemaal los van een Coronapas

[Voor 5% gewijzigd door thewizard2006 op 07-04-2021 10:02]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Voor de toegang moet je testen via www.testenvoortoegang.nl momenteel gratis. Ik meen dat Hugo het heeft gehad over 75 euro zodra het niet meer gratis is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:47
Dennis1812 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:16:
Voor de toegang moet je testen via www.testenvoortoegang.nl momenteel gratis. Ik meen dat Hugo het heeft gehad over 75 euro zodra het niet meer gratis is.
Dan ga ik na de proef dit niet doen totdat ik geprikt ben. Anders wordt het een duur uitje.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

martwoutnl schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:26:
[...]

Dan ga ik na de proef dit niet doen totdat ik geprikt ben. Anders wordt het een duur uitje.
Prikken telt niet.
Ik ben volledig geprikt maar moet eventueel alsnog toegangstesten.
Omdat je nog een klein beetje besmettelijk zou kunnen zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martwoutnl
Dennis1812 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:27:
[...]

Prikken telt niet.
Dan hoop ik dat het wetenschappelijk bewijs snel komt wat op blz 24 van memorie van toelichting van https://www.internetconsultatie.nl/wetsvoorsteltestbewijzen staat. Anders gaat dit geintje erg lang duren. Ik denk niet dat veel mensen die 75 euro iedere keer gaan betalen. Dus de sectoren gaan er last van krijgen. M.i. hoort vaccinatie hetzelfde behandeld te worden. Bedoeling is juist dat je erna minder last ervan hebt. Dan is wel of niet besmettelijk minder van belang. De griepprik voorkomt besmetting ook niet volgens https://nvz-ziekenhuizen....-vragen-over-de-griepprik. Het zou dus van de gekke zijn als je bent gevaccineerd dat je dan alsnog nog wordt uitgesloten tenzij je even betaalt voor de test.

• Vrijdag
  • Laatst online: 13:56
75 euro? Per keer? Per persoon? Duur geintje gaat dat worden als de huidige situatie nog langer duurt dan. Hoop dat het toch wel goedkoper/anders kan eigenlijk.

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis1812 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:27:
[...]

Prikken telt niet.
In die redenering kun je ook zeggen, een toegangstest kan ook vals negatief zjin, hou de boel dus maar potdicht.

Ik denk dat je voor de grote evenementen in de zomer iets kan opzetten van een toegangstest, maar het geen doen wordt om voor elk bezoekje aan het café op vrijdag je te moeten laten testen. Simpelweg omdat het volume van tests wat je dan af zult moeten nemen enorm is, en ga je dan de hele dag en avond door testen? Hoeveel personeel denken ze daarvoor in te gaan zetten?

De mensen die die tests afnemen komen immers niet uit de lucht vallen, en daar kun je niet even en partij participatie-wetters gaan neerzetten, dat moeten gekwalificeerde verpleegkundigen zijn. En laten die nu net in een pandemie wat anders aan hun hoofd hebben. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:08

Lordy79

Fundamentalist

XWB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:07:

Ik woon er en heb een green pass, Al meer dan een maand, en heb m nog nooit hoeven te gebruiken ondanks dat ik enkele keren per week buiten de deur eet en regelmatig een koffie of borrel drink.
Ja, het moet wel, dat vragen ernaar, maar niemand doet het. Wel wordt er naar ik heb begrepen om gevraagd als je naar de 'mall' gaat, het overdekte winkelcentrum dus, maar daar kom ik nooit. Ben niet zo'n winkelaar en in een gewone winkelstraat kun je gewoon wel alle winkels in zonder iets te tonen.
Ook zijn hotels wel streng in vragen naar de green pass maar ik ben nog niet met vakantie geweest sinds ik gevaccineerd ben.
Echter, Israël is niet zo'n handhavingsland en Nederland juist wel dus het zou in NL wel eens heel anders kunnen uitpakken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Goed om te lezen @Lordy79 :) Als ik de media zou moeten geloven is Israël helemaal dichtgespijkerd, maar zo zie je maar dat de praktijk toch anders is :p

Acties:
  • +4Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
er zijn 100 miljard dingen waar je aan geinfecteerd/ziek of dood kunt raken. Ik loop nu al zelf een jaar of 15 met een rode plek op mijn wang een soort schimmel infectie die zelfs de dokter niet wegkrijgt.

Zullen we iedereen maar opsluiten in zijn huis dan? Want het leven is zo gevaarlijk.

Ik had in 1997 een keer longonsteking. De griep is er niets bij, zeker niet die zwakke cojonna

[Voor 15% gewijzigd door A87 op 07-04-2021 23:46]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ah... en waaruit haal je die wijsheid?

leuk hoor een beetje mensen bang maken met 'ik heb ergens gehoord' opmerkingen....

De Overheid betaald momenteel alle kosten, zolang het nog als een testfase geld, en sowieso voor onderwijsdoeleinden blijft dit gewoon altijd gratis beschikbaar (dat is al toegezegd)....
Hugo de Jonge heeft aangegeven dat voor evenementen het later 'misschien mogelijk is dat ook gebruikers 'een paar euro' zouden kunnen meebetalen aan de kosten.
Bijbetalen voor toegangskaartjes om kosten coronatest te dekken
De overheid wil aan dit plan fors meebetalen, stelt de minister in een debat met de Tweede Kamer, aangezien de rekening wel kan oplopen tot een half miljard. De Jonge vindt dat de kosten voor bijvoorbeeld het onderwijs geen drempel mogen vormen in het plan. Ook voor evenementen wil het kabinet "voorlopig" wel bijschieten. Maar de bewindsman vindt het geen onlogische gedachte dat je over een tijd "een paar euro extra voor de bioscoop betaalt" om de kosten van zo'n test te dekken. ANP
https://www.bnnvara.nl/ka...esten-beschikbaar-stellen

een paar euro is niet bepaald 75 euro, dus valt het aan te raden niet zulke onzin en onwaarheden te verspreiden... ook al wil je misschien een bepaalde stemming zetten.

Verder, in duitsland, waar men al verder is met modelprojecten rondom sneltesten. Daar heeft de minister al aangegeven dat op basis van een recent onderzoek uit amerika en een uit Israel men lijkt te kunnen vaststellen dat de afname an besmettelijkheid bij gevaccineerden minstens 90% is, en dat dat hoog genoeg zal zijn (mits die onderzoeken ook peer reviewed zijn)
dus dan zal een Vaccinatiebewijs betekenen dat je niet meer een sneltest hoeft af te laten nemen.

Men is wel voorzichtig dat op voorhand al te stellen, maar de kans is erg groot dat dit gewoon wel zo zal gaan verlopen (domweg omdat de voordelen daarvan op alle punten veel groter zijn, men liever heeft dat mensen zich laten accineren dat dat men een enorm grote sneltest capaciteit moet aanhouden tegen hoge kosten)

[Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 08-04-2021 10:26]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Die 75 euro komt van de commerciele teststraten, bijvoorbeeld https://www.sneldeuitslag.nl en https://www.covidsnelteststraat.nl maar is verder niet genoemd door Hugo de Jonge.

Daaruit is de angst ontstaan dat wanneer de GGD zou stoppen met testen mensen alleen nog bij de dure commerciele partijen terecht zouden kunnen.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Dit gezien? https://www.stichtingopen...stlocaties-7-apr-2021.pdf

Uiterst merkwaardig, wie kan vinden wie die Leon (van????) Beulen is, in de presentatie word zijn naam op verschillende manieren gespelt.

Ook uiterst vreemd dat er nergens vermeld staat wie in het stichtingsbestuur zitten, wellicht dat iemand dit kan opzoeken?

• Indoubt

Indoubt

raptorix schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:19:
Dit gezien? https://www.stichtingopen...stlocaties-7-apr-2021.pdf

Uiterst merkwaardig, wie kan vinden wie die Leon (van????) Beulen is, in de presentatie word zijn naam op verschillende manieren gespelt.

Ook uiterst vreemd dat er nergens vermeld staat wie in het stichtingsbestuur zitten, wellicht dat iemand dit kan opzoeken?
Recent opgericht (16 feb 2021) Leiden. Gevestigd in een tot kantoor omgebouwd woonhuis aan de Burggravenlaan 1, Wel een flinke vrijstaande (258m^2 of zo)

Op hetzelfde adres zit ook Planjer Assurantien dus ik vermoed een bedrijfsverzamelgebouw(tje)

Over Leo Beulen kan ik zo niks vinden tenzij de Landmachtgeneraal bedoeld wordt (maar ik denk van niet)

Waarom vindt je het interessant eigenlijk?

Moet dit hetgene zijn wat alle commerciele testen moet gaan doen? Vermoed je een soort Britse situatie waarbij een vriendje van de tory partij een niet werkend test en trace system heeft geleverd voor 28 miljard belastinggeld?

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Indoubt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:42:
[...]

Over Leo Beulen kan ik zo niks vinden tenzij de Landmachtgeneraal bedoeld wordt (maar ik denk van niet)
ik vermoed deze Leo Beulen
Leo Beulen
coaching, interim management, welzijnssector
Maastricht, Limburg, Netherlands

About
Na de opleiding aan de Sociale Academie Markendaal te Breda, voortdurend full time werkzaam geweest als manager en directeur bij verschillende welzijnsorganisaties. Daarnaast meerdere bestuurlijke functies vervuld binnen het landelijke welzijnswerk ouderen als lid en voorzitter van de Branchecommissie Welzijn Ouderen bij de MOgroep en als secretaris van de Vereniging Directeuren Welzijn Ouderen.

Specialismen: management non profit organisatie en coaching
https://www.linkedin.com/in/leobeulen/

is verder wel een erg oude en niet meer actieve linkedin-pagina

maar idd, waarom zou je je daar erg druk om maken, is gewoon een bedrijfje dat in de publieke sector adviezen en opbouwwerk verleent..
erachter steekt dit bedrijf
https://procurance.nl/

Is natuurlijk maar goed ook dat zulke initiatieven er zijn, het doel ervan is vooral dat er binnenkort weer steeds meer mogelijk is

• Wolly
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:42:
[...]

Recent opgericht (16 feb 2021) Leiden. Gevestigd in een tot kantoor omgebouwd woonhuis aan de Burggravenlaan 1, Wel een flinke vrijstaande (258m^2 of zo)

Op hetzelfde adres zit ook Planjer Assurantien dus ik vermoed een bedrijfsverzamelgebouw(tje)

Waarom vindt je het interessant eigenlijk?

Moet dit hetgene zijn wat alle commerciele testen moet gaan doen? Vermoed je een soort Britse situatie waarbij een vriendje van de tory partij een niet werkend test en trace system heeft geleverd voor 28 miljard belastinggeld?
Gezien dit hele, 700 miljoen kostende, spektakel is georganiseerd door oud-generaal Tom Midendorp kan het best kloppen dat er meer legermaatjes bij betrokken zijn.
Het mag wat kosten, dit vertier. Voor vijf maanden is 700 miljoen euro begroot, exclusief de prijs per test, die in de proeffase voor rekening van de overheid komt. Vooralsnog werkt de stichting enkel samen met de commerciële testaanbieder Lead Healthcare, die normaal 75 euro per sneltest rekent. Wat precies het tarief is voor testen voor toegang wil noch Middendorp, noch het ministerie van VWS zeggen. Uitgaande van een marktprijs van 6 euro per test kunnen de kosten van oplopen tot ruim 210 miljoen euro per maand (zo’n 20 euro per deelnemer of bezoeker).
De toegangstesten worden in de proefmaand april bekostigd door de overheid. En daarna?
‘Of de kosten in de toekomst deels worden doorberekend aan de sectoren waarbinnen de toegangstesten worden ingezet, daar gaat het kabinet over en die afweging moet nog worden gemaakt. Mijn rol is de kosten zo laag mogelijk te houden, daar willen we het marktmechanisme voor gebruiken. We zitten op of onder de prijs die de GGD betaalt.’
https://www.volkskrant.nl...-ook-wat-waard~b939b8d1e/

• martwoutnl
XWB schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:09:
Die 75 euro komt van de commerciele teststraten, bijvoorbeeld https://www.sneldeuitslag.nl en https://www.covidsnelteststraat.nl maar is verder niet genoemd door Hugo de Jonge.

Daaruit is de angst ontstaan dat wanneer de GGD zou stoppen met testen mensen alleen nog bij de dure commerciele partijen terecht zouden kunnen.
Ik heb van mensen begrepen die in de grensstreek wonen nu in Duitsland nu of 0 of 60 euro kwijt zijn per test. Het hangt af van waar ze wonen. GGD test alleen bij klachten. Voor vrijwillig testen ivm vakantie kan je daar niet terecht. Dan zal het dus commerciële straten worden. En linksom of rechtsom willen die wel geld zien. Dus of de mensen betalen dan niets (overheid betaalt) of je mag wel betalen. Persoonlijk zie ik dit systeem niet zitten. Beperkt het tot hooguit grote evenementen en ook tijdelijk. Het vaccineren moet sneller dan kan je tenminste alles weer loslaten omdat er dan veel minder echt in het ziekenhuis belanden.

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

martwoutnl schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:10:
[...]

Ik heb van mensen begrepen die in de grensstreek wonen nu in Duitsland nu of 0 of 60 euro kwijt zijn per test. Het hangt af van waar ze wonen. GGD test alleen bij klachten. Voor vrijwillig testen ivm vakantie kan je daar niet terecht. Dan zal het dus commerciële straten worden. En linksom of rechtsom willen die wel geld zien. Dus of de mensen betalen dan niets (overheid betaalt) of je mag wel betalen. Persoonlijk zie ik dit systeem niet zitten. Beperkt het tot hooguit grote evenementen en ook tijdelijk. Het vaccineren moet sneller dan kan je tenminste alles weer loslaten omdat er dan veel minder echt in het ziekenhuis belanden.
dat heeft verder helemaal niks te maken met de Coronapas.... Duitsland is geen 'evenement', horeca, culturele of onderwijs-instelling die hieraan meedoet en accepteert dus niet deze testbewijzen nu , en dan moet je als nederlander dus bij gebrek aan alternatieven naar commerciele testen..

In duitsland zelf is dit overigens al gratis beschikbaar (een gratis test per week per burger).

Wel is er misschien een kans dat ook die Coronapas wel geaccepteerd gaat worden, ook aan de grens, maar dan moet er tussen landen ook overleg zijn onderlinge methodieken ook te accepteren, of juist zelf bij de toepassing samen te werken of iig gedeelde en geaccepteerde standaards ervoor te gebruiken.
(nadeel is wel dat de sneltest wel een stuk minder exact is, uit gegevens van de modelproject or sneltests in mijn regio (in duitsland) waar dit al bijna een maand actief gedaan wordt, komt een aantal van rond de 15% false positives; hierbij is het zo dat alle mensen die bij de antigeen sneltest een positive krijgen vervolgens naar een PCR test doorgestuurd)

Natuurlijk kun stellen dat vaccineren sneller moet, iedereen is het daar ook mee eens....
Dat is de beste en meest structurele oplossing voor een heropening... maar het is meestal risicovol al je kaarten op één optie te zetten.... eiliger is het ook meerdere scenario's uit te werken.

Bv het systeem van een coronapas geeft enige zekerheid voor evenement-organisatoren dat ze iig nu al voorbereidingen kunnen treffen, en meer zekerheid dat er ook meer rumte komt als er tegenvallers zijn bij het vaccineren;
Het is bv beter planbaar en bied de mogelijkheid juist ook eenementen te houden als bv in juni of juli slechts minder dan 50% gevaccineerd is en er nog steeds een substantieel besmettingsrisico is (dat in de zomer vermoedelijk vooral het gevaar van het ontstaan van mutaties kan opleveren, niet direkt overbelasting van de zorg, maar wel het gegeven dat murtaties meestal in de nazomer ontstaan en dan juist als ze een goede verbreiding kunnen kennen aan kracht winnen, bv de britse variant is ergens in september ontstaan en kon juist zo sterk worden doordat in de nazomer veel britten heel veel ruimte kregen )

Sowieso, een optie om met sneltests toch toegang te bieden bied ook aan mensen die vaccinatie voorlopig nog te eng vinden, wel de ruimte om naar evenementen te kunnen, en ondervangt hun klacht dat ze 'buitengesloten' zouden worden (al vrees ik dat een deel gewoon overal over wil klagen)

[Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 08-04-2021 10:57]

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

-

[Voor 99% gewijzigd door RM-rf op 08-04-2021 10:53]

• raptorix
Ik ben inmiddels wat verder gaan graven, Stichting Open Nederland lijkt een voortzetting van Operatie Fastlane, daar was Middendorp bij betrokken, saillant detail, Defensie was hier ook in aangehaakt.

https://www.shell.nl/medi...it-de-grond-stampten.html

Middendorp lijkt na zijn actieve millitaire carriere ook te zijn gesprongen op het "groene" geld

https://imccs.org/media/
https://duurzaam.d66.nl/a...d66-delft-tom-middendorp/

https://www.trouw.nl/nieu...ogen-maaltijden~bea42dbf/

Ik voel dat dit gewoon aan alle kanten stinkt.

[Voor 9% gewijzigd door raptorix op 08-04-2021 11:01]

• Wolly
  • Niet online
raptorix schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:00:
Ik ben inmiddels wat verder gaan graven, Stichting Open Nederland lijkt een voortzetting van Operatie Fastlane, daar was Middendorp bij betrokken, saillant detail, Defensie was hier ook in aangehaakt.

https://www.shell.nl/medi...it-de-grond-stampten.html

Middendorp lijkt na zijn actieve millitaire carriere ook te zijn gesprongen op het "groene" geld

https://imccs.org/media/
https://duurzaam.d66.nl/a...d66-delft-tom-middendorp/

https://www.trouw.nl/nieu...ogen-maaltijden~bea42dbf/

Ik voel dat dit gewoon aan alle kanten stinkt.
Natuurlijk stinkt dit, dit is één grote geldmachine voor de consultancy.

700 miljoen wegpissen _/-\o_

En het mooie, vanwege het spoedeisende karakter hoeft er aan veel minder (aanbestedings)regels voldaan te worden.
Omwille van het spoedeisende karakter van de opdracht van VWS is in de opstartfase gebruik gemaakt van partijen die binnen de korte tijd voldoende ervaring en beschikbaarheid hadden om het project vorm te geven. Na de fase van verkennen en kwartiermaken, is bekeken hoe verder kan worden opgeschaald om de doelstelling van een dagelijkse testcapaciteit van 400.000 te behalen, en hoe we de daarbij de markt kunnen betrekken.
https://www.stichtingopen...stlocaties-7-apr-2021.pdf

• raptorix
Andere die bij die stichting staaan ingeschreven:

https://drimble.nl/bedrij...ul-lp-van-roozendaal.html (waarschijnlijk)
En oud NS CFO: Chris Smulders

[Voor 182% gewijzigd door raptorix op 08-04-2021 13:34]

Pagina: 1 2 3 ... 18 Laatste

Let op:
Het Europees Vaccinpaspoort is iets anders en wordt besproken in het volgende topic: Europees vaccinpaspoort

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee