Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Woy schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Gelukkig beginnen er nu wel iets meer kritsiche geluiden te komen ( Hoewel de vraag is in hoeverre het campagne taal is natuurlijk ). Ik kan mij vooral wel vinden in deze quote

[...]

Ik zou het echt bizar vinden als je straks wel met tientallen mensen tegelijk op het terras mag zitten, maar niet met 2 vrienden in je eigen tuin..

Begrijp mij niet verkeerd, ik zou ook graag op het terras zitten, en gun het de horeca van harte ( Ik denk dat terrassen en restaurants niet een enorm risico zijn ). Maar ik geloof gewoon niet in de redenatie dat de avondklok en de bezoekregeling zo veel winst zouden halen, en de terassen e.d. "veilig" kunnen zonder impact.
Ik vind het eigenlijk ook een vies spelletje, zo zie ik het echt, dat de bezoekersregel en de avondklok niet van elkaarl los gezien kunnen worden. Ik geloof daar gewoon geen snars. Knappe koppen en politici hadden dit probleem van tevoren echt wel kunnen inschatten.

Klaver begon zijn betoog overigens met dat hij de avondklok zou steunen, dus zijn woorden zijn niets waard. Die van Jetten idem dito, want Kaag zei nog van de week min of meer voor de avondklok te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ic blijft hoogt regulier lage instroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Soccer98 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:48:
Hoor ik dat Klaver nu echt goed zeggen? Dat de avondklok een basisregel is geworden? Toen hij dat zei, zocht ik het op op Google, maar ik kon niets concreets erover vinden.
Hij bedoeld vooral dat de avondklok die heel tijdelijk zou zijn elke keer verlengd wordt, van bovenop de stapel van maatregelen die als eerste zullen verdwijnen naar een blijvertje. Er werd ook al een vergelijk gemaakt met Soldaat van Oranje de musical.
Ik zou het echt bizar vinden als je straks wel met tientallen mensen tegelijk op het terras mag zitten, maar niet met 2 vrienden in je eigen tuin..
Er worden wel meer van dit soort vreemde dingen aangehaald. Je mag dus met zijn vier hardlopen op de atletiekbaan, maar op straat lopen met vier personen is nog steeds strafbaar. Dat is het manco bij veel van de regels dat dergelijke situaties ontstaan.

Toch moet Jetten niet echt spreken over wisselgeld als hij en zijn partij nu zo hard een coronapas(poort) bepleiten. Dat is dan ook een soort uitruil van maatregelen voor versoepelingen (voor sommigen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

In een crisis leer je je vrienden kennen :+

Ik heb ook steeds meer moeite met de uitspraken van politici die echt puur voor de buhne zijn. Het ene zeggen en het andere doen.

Ik ben een behoorlijk wetsgetrouwe burger maar ik heb het inmiddels wel gehad met al die draaikonten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Begrijp mij niet verkeerd, ik zou ook graag op het terras zitten, en gun het de horeca van harte ( Ik denk dat terrassen en restaurants niet een enorm risico zijn met een paar maatragelen ). Maar ik geloof gewoon niet in de redenatie dat de avondklok en de bezoekregeling zo veel winst zouden halen, en de terassen e.d. "veilig" kunnen zonder impact.
Met 2 vrienden in eigen tuin heeft altijd gemogen toch?

De 1 bezoeker thuis heeft nog steeds de status ‘advies’ vziw.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:25
TrailBlazer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:57:
Ic blijft hoogt regulier lage instroom
Waar vinden ze toch al die mensen? Ik snap echt niet waar die instroom nu vandaan kan komen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
YakuzA schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Met 2 vrienden in eigen tuin heeft altijd gemogen toch?

De 1 bezoeker thuis heeft nog steeds de status ‘advies’ vziw.
In het opzicht dat je er geen boete voor krijgt wel ja, maar het zijn wel dringende adviezen. Als we alle adviezen als niet bestaand gaan beschouwen dan hoef je ook je handen niet meer te wassen en thuis te blijven bij klachten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

xzaz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Waar vinden ze toch al die mensen? Ik snap echt niet waar die instroom nu vandaan kan komen?
Blijkbaar zo ongeveer 1 op de 25 mensen die positief getest worden belanden in het ziekenhuis. Best wel slechte statistiek als je het zo leest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:19
(jarig!)
xzaz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Nog steeds best wel hoge besmettingscijfers?
Engelse variant is toch wel ernstiger dan de reguliere variant?

Iets heel anders, ik heb even verder zitten rekenen met 't vaccinatiescenario.

Op dit moment heeft zo'n 20% van de Nederlanders Corona gehad. Dus stel dat iedereen het krijgt, dan kan je gemakshalve het aantal ziekenhuisopnames keer 5 doen. Dat kan de zorg niet aan.

Maar, worden kijken we naar de 40- categorie, dan gaat het om 1.400 opnames in de huidige crisis.
Dus statistisch gezien, als we 2 weken nadat elke 40+-er een prik heeft gehad - want dan is de kans op ziekenhuisopname met 95%+ afgenomen, alle maatregelen eraf gooien, dan raakt alsnog 60-80% (want 20% heeft 't al gehad en 't zal uitdoven voordat iedereen 't heeft door groepsimmuniteit) van de bevolking onder de 40 besmet. Dat leidt dus tot 4.000 - 6.000 ziekenhuisopnames. Als in die hele groep verder geen inenting gegeven is. Pak je alle 30-ers erbij, dan halveren die aantallen ook nog eens.

Inmiddels komt ongeveer 25% op de IC terecht, dus dat zijn dan 1.000 tot 1.500 IC-opnames. Dat is heel veel, maar kan net. Helemaal omdat die 1.500 worst-case is en risico-gevallen in de jonger-dan-40 leeftijdscategorie waarschijnlijk toch wel ingeënt worden.

Enige kanttekening, iedereen boven de 40 die zich niet heeft laten inenten loopt dan wel een 'hoog' risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
rik86 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:07:
[...]

Nog steeds best wel hoge besmettingscijfers?
Dan nog; mensen die in een risicogroep vallen kunnen of willen blijkbaar zichzelf niet beschermen tegen dit virus. We zitten sinds oktober al rond de 500 ic bedden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31

Weer een stevige toename, zo'n 300 meer dan vorige week woensdag en zo'n 1000 meer dan twee weken geleden.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moi_in_actie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:19:
[Twitter]
Weer een stevige toename, zo'n 300 meer dan vorige week woensdag en zo'n 1000 meer dan twee weken geleden.
Enige positieve is dat het %positief lijkt te blijven dalen.

En de instroom lijkt ook een beetje beter te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:05
[Twitter]
Percentage positief weer lager, dus meer tests gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
[Twitter]
Ik snap echt niet waar die besmettingen vandaan komen? Het lijkt wel alsof het land geen maatregelen kent en iedereen gewoon doorgaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
xzaz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:20:
[...]

Ik snap echt niet waar die besmettingen vandaan komen? Het lijkt wel alsof het land geen maatregelen kent en iedereen gewoon doorgaat?
Het is veel drukker op de weg dan een paar maanden geleden. Dus ik denk dat je gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:33
[...]

Meer testen (%positief is lager)

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Heb je wel eens op straat, in de supermarkt, op de snelweg of in de stad gekeken? Het mag toch geen verrassing zijn dat heel veel mensen gewoon hun gangetje gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
vuurtjih schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:22:
[...]

Meer testen (%positief is lager)
Dat snap ik maar dan nog; hoe kan je in hemelsnaam positief worden? Zijn dit allemaal ouders van kinderen op de basisschool? Ik sta echt perplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
eamelink schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:22:
[...]

Heb je wel eens op straat, in de supermarkt, op de snelweg of in de stad gekeken? Het mag toch geen verrassing zijn dat heel veel mensen gewoon hun gangetje gaan :)
Nee, ik woon in een dorp van nog geen 3000 mensen in Drenthe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:56
[...]

Zat gisteren een nieuwsverslag uit Ijsland te luisteren. Daar hadden ze een paar besmettingen. De besmetting was iemand die in dezelfde flat woonde als iemand die positief getest was (nadat deze eerder negatief was, quarantaine doorlopen had). Schijnbaar hebben die bewoners geen enkel direct contact met elkaar gehad en heeft er toch een besmetting plaatsgevonden.
Als je zo weinig gevallen als Ijsland heeft is het vrij makkelijk uitzoeken waar iets vandaan komt en met vrij grote zekerheid kan zeggen dat het waarschijnlijk gebeurd is met virusdeeltjes op een oppervlakte, vervolgens heeft iemand anders dat aangeraakt en zodoende besmet geworden.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
[...]

Hehehe.

Voor een virus met een natuurlijk reproductiegetal van boven de 4 (en misschien inmiddels wel hoger) is 1,1 met maatregelen nog heel zo raar nog niet. Bedenk ook dat de maatregelen zo worden genomen dat dat R rond - het liefst net onder - de 1 wordt gehouden. Als blijkt dat sociaal gedrag niet leidt tot voldoende reductie, volgen er meer maatregelen totdat het getal daar wel ligt.

Maar goed. Je hebt gelijk. Andere landen bewijzen dat opvolging van maatregelen wel degelijk leidt tot een sterke reductie.... als iedereen zich strak aan de regels houdt. Het feit dat we toch een reproductiegetal van rond de 1,1 hebben zegt wel genoeg denk ik :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
xzaz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Dat snap ik maar dan nog; hoe kan je in hemelsnaam positief worden? Zijn dit allemaal ouders van kinderen op de basisschool? Ik sta echt perplex.
Als er in januari absoluut net zo veel getest zou worden als nu, dan waren die besmettingen ook veel hoger geweest als je kijkt naar het positieve percentage van toen. Op de één of andere manieren laten meer mensen zich testen. Dan krijg je ook hogere cijfers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
[...]

Basisscholen zijn open.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Soccer98 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:31:
[...]

Als er in januari absoluut net zo veel getest zou worden als nu, dan waren die besmettingen ook veel hoger geweest als je kijkt naar het positieve percentage van toen. Op de één of andere manieren laten meer mensen zich testen. Dan krijg je ook hogere cijfers.
Of niet, als het merendeel van die extra geteste mensen negatief hadden getest.

Je kan niet zomaar het percentage extrapoleren naar een grotere groep.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Cobb schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Basisscholen zijn open.
Dan zou je een stijging zien in de groep 30-40.

Van wat ik heb begrepen heeft de groep 18-25 een rijzende ster in het aantal besmettingen. Misschien dat feestjes in het Vondelpark toch niet zo handig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 10-03-2021 15:43 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:48
Soccer98 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:31:
[...]

Owja, die vlieger gaat natuurlijk alleen maar op als er meer besmettingen zijn.
Gisteren hadden we nog: Stijging aantal besmettingen stagneert, flink meer mensen lieten zich testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Standeman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Dan zou je een stijging zien in de groep 30-40.

Van wat ik heb begrepen heeft de groep 18-25 een rijzende ster in het aantal besmettingen. Misschien dat feestjes in het Vondelpark toch niet zo handig zijn.
Das wel een losse flodder als je niet vooraf kijkt in welke regio die stijging was ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

YakuzA schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Das wel een losse flodder als je niet vooraf kijkt in welke regio die stijging was ;)
Heb je absoluut gelijk in!

Ik ben ook vooral pissig vanwege de teringzooi die ze daar achterlieten (en de verhoogde kans op besmettingen).

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 10-03-2021 15:48 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 23:34

Bloodclot

Jawier!

https://www.bddataplan.nl

Afgelopen maandag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKPbK0MbbOxL0hzvLPrc_r7bMS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhK9X8nKQmwNirNmux9jjfWO.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag (woensdag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5z5TaTTZEKyR8pIYdCLnCCJ4d_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txvX47MpuuUp2FoXf0D7nRKL.jpg?f=fotoalbum_large

Gemiddelde leeftijd blijft dalen, afgelopen 2 weken nu onder de 40.
De 60 jaar en ouder categorieën blijven verder dalen.

leeftijd 0-9 blijft langzaam verder oplopen.
leeftijd 10-29 blijft ook langzaam groeien.

Leeftijd 30-59 vrijwel gelijk.

Ben benieuwd hoe deze over 1 week is. blijven we onder de 40 qua leeftijd gemiddelde?
Blijven de schoolgaande categorieën verder groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

Cobb schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Basisscholen zijn open.
Dat vermoed ik ook als factor. Naast dat kinderen elkaar dus wel kunnen besmetten leidt het ook tot meer contact momenten tussen ouders 'aan het hek'. Kinderen uit meerdere gezinnen delen een auto van de ouder die ze ophaalt etc. Het zijn kleine factoren maar het telt wel op.

En inderdaad wat @Standeman schrijft, jeugdigen die hun biologische drive volgen om af te spreken, niet alles wat 'dom' is, is onlogisch (afhankelijk van het perspectief).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:03
Als de 5330 besmettingen van vandaag staan voor 8% dan waren er 66.625 testen.
Vorige week woensdag waren dat er 55.000.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bloodclot schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:46:
https://www.bddataplan.nl

Afgelopen maandag:
[Afbeelding]

Gemiddelde leeftijd blijft dalen, afgelopen 2 weken nu onder de 40.
De 60 jaar en ouder categorieën blijven verder dalen.
De categorie 70-79 is relatief hard gegroeid!. Zou ook de hoge druk op ziekenhuizen kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Skyaero schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:50:
[...]

De categorie 70-79 is relatief hard gegroeid!. Zou ook de hoge druk op ziekenhuizen kunnen verklaren.
Ik zie dat niet in de gtabellen (je leest ze in de tijd van onder naar boven).
Vandaag 835, Maandag 925.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:04
Helixes schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:24:
[...]

Hehehe.

Voor een virus met een natuurlijk reproductiegetal van boven de 4 (en misschien inmiddels wel hoger) is 1,1 met maatregelen nog heel zo raar nog niet. Bedenk ook dat de maatregelen zo worden genomen dat dat R rond - het liefst net onder - de 1 wordt gehouden. Als blijkt dat sociaal gedrag niet leidt tot voldoende reductie, volgen er meer maatregelen totdat het getal daar wel ligt.

Maar goed. Je hebt gelijk. Andere landen bewijzen dat opvolging van maatregelen wel degelijk leidt tot een sterke reductie.... als iedereen zich strak aan de regels houdt. Het feit dat we toch een reproductiegetal van rond de 1,1 hebben zegt wel genoeg denk ik :Y)
Precies. Het is gewoon ontzettend moeilijk om die R onder de 1 te krijgen. Als we rekenen met 20% immuniteit op dit moment is je eigenlijk R waarschijnlijk ergens tussen de 1,3 en 1,4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Ik zie dat niet in de gtabellen (je leest ze in de tijd van onder naar boven).
Vandaag 835, Maandag 925.
ow, ik lees verkeerd, ik dacht dat het weeknummers waren. Ja dan neemt het af in plaats van toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Skyaero schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:26:
[...]

ow, ik lees verkeerd, ik dacht dat het weeknummers waren. Ja dan neemt het af in plaats van toe :)
ik las het eerst ook zo overigens maar dat ging zo in tegen wat ik hoorde in het nieuws dat ik toch maar eens een tweede keer keek haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Naast alle voorbehouden die in hetzelfde slidedeck genoemd staan, maar in stellige conclusies hier nagenoeg stelselmatig achterwege blijven, is het ook van belang te weten welke datum we in de RIVM-grafiek zien, de vermoedelijke besmettingsdatum, de eerste ziektedag of de testdag? Dat is een potentieel flink verschil in de conclusie. Is dat ergens te vinden?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:36

ThunderNet

Flits!

xzaz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Lang niet iedereen kan thuiswerken, of indien het wel kan, heeft een werkgever die verlangt dat je toch op de zaak komt.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:04
Nu als headline op teletekst:
Rutte: avondklok ‘boven op stapel’

Hij geeft aan dat de horeca, hoger onderwijs en evenementen goede maatregelen kunnen nemen om coronaproof open te kunnen, maar dat de optelsom onverantwoord is.

Voor mij niet helemaal duidelijk of die optelsom dan slaat op de drie genoemde sectoren, of op de drie sectoren + de avondklok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:23
FirePuma142 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:30:
[...]

Naast alle voorbehouden die in hetzelfde slidedeck genoemd staan, maar in stellige conclusies hier nagenoeg stelselmatig achterwege blijven, is het ook van belang te weten welke datum we in de RIVM-grafiek zien, de vermoedelijke besmettingsdatum, de eerste ziektedag of de testdag? Dat is een potentieel flink verschil in de conclusie. Is dat ergens te vinden?
Gaat (in de meeste gevallen) om de EZD (eerste ziektedag). Rechtsbovenin staat ook dat 11 februari 50% EZD de Britse variant was, wat matcht met de grafiek.
En staat netjes weergegeven in uitleg op coronadashboard dat de R-waarde op basis hiervan wordt berekend:
Voor de schatting van dit reproductiegetal gebruikt het RIVM het aantal gemelde positieve COVID-19 testuitslagen per dag. Voor een groot deel van de gemelde gevallen is de eerste ziektedag bekend, in andere gevallen wordt deze geschat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sovieto schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:36:
Nu als headline op teletekst:
Rutte: avondklok ‘boven op stapel’
<>
ik had ooit een collega die altijd vriendelijk vertelde dat hij de aanvraag weer boven op de stapel legde. Wat hij er niet bij vertelde was dat hij van onderaf de stapel werkte :+

Rutte lijkt mij ook wel zo een type.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:51
update 2021-03-10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM9-S0VSQ-lSsDtNrZH8LVORu3E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V0Cl63Tw9OqZMLjEcYDlR1IB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQ8VE16fBYpfuvSzwHw6dXg0Gwo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/thK7vv8OI1LY31bv6e4hodGV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxDvmhXgjpS4ea_F2d2iKaxY9Fg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UaUuhDhqdOIverE1lqQ1jmr8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WpW6lK6dBBOev1Inj9jfjSXij0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qmNThmo64YtlkU9KTnonPWH6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTvffOW6eSg8LEDIZY_RtqYFr2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FcqAwNaSw43XsVyT4A7H1drE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqWYGxLXDgv6oqBubLnj_Eu_8Jc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P4gpQYKI78mP5IyGoqfkf0mL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY7KeoD36cpBZidJi5wN5ZcgACs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MxmLnztFqP0rp20zKm6UcIHI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNON7cNszAkHwxhQ9ijrxjN_yx8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K5bkow9Oq6pKqqqX1DlMOxD4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 23:30
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:39:
[...]
Kan het zijn dat de "klassieke variant" aan de overkant van de Noordzee anders was en daardoor het relateive verschil in R-waarde groter was daar? Want in continentaal Europa lijkt er een coexistentie tussen de mutanten te ontstaan en dat pas bij R-waardes die dicht opeen liggen.
De (korte) hypothese die ik ergens heb gelezen is dat de britse variant pas op het Europese vasteland kwam toen er al lockdown was. Dus in UK/Ierland exponentiële groei, maar hier meer gedempt door maatregelen, de alarmerende berichten, en misschien geholpen door seizoen (niet zozeer het weer maar meer dat kerst/O&N al voorbij was). Edit: immuniteit kan ook een rol spelen omdat de variant laat kwam, toen hadden we al een redelijke golf gehad.

Wat zeker meespeelt is dat er plaatselijk grote verschillen zijn in de verhouding tussen de varianten. Waar modellen vaak uitgaan van een homogene verdeling, zijn er in werkelijkheid verschillen tussen mensen qua besmettelijkheid, ontvankelijkheid en aantal contacten. Er zijn in DK de laatste tijd een aantal plaatselijke uitbraken geweest in sommige wijken, terwijl het in andere wijken en steden op een relatief laag niveau 'voortkabbelt'. Dus lokaal gaat het misschien tijdelijk exponentiëel tot er ingegrepen wordt, maar de totale cijfers op landelijk niveau middelen wat uit.

Moet zeggen dat ik niet snap waardoor de britse variant zo snel dominant is geworden (zie hieronder) maar niet doorzet. Klopte overigens wel met mijn onderbuikgevoel toen de paniekberichten rond gingen O-), anders hadden ze 'm in UK/Ierland ook niet zo snel af kunnen remmen vanaf januari. Pure speculatie, maar waarschijnlijk een combi van besmettelijker dan de normale variant, maar niet dusdanig besmettelijk dat 'ie de maatregelen kan overbruggen.

Wellicht interessant gerelateerd linkje wat ik eens gebookmarked had (maar nog niet gelezen :X ): https://www.pnas.org/content/117/37/22684
rik86 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:52:
[...]
Dk zit op 80% toch? Het lijkt alsof het omslagpunt ergens bij 25% zit, dat 't dan in 2/3 weken heel hard gaat naar de 80% - met uitzondering van Engeland zelf ;)
Klopt, de britse variant is in DK enorm versneld begin februari, en lijkt nu weer af te remmen. Zie grafiek hier (iets naar beneden scrollen naar lijngrafiek):
https://covid19danmark.dk/#virusvarianter

Hier een andere weergave met de R-waarde versus aandeel B117 voor alle weeknummers:
https://twitter.com/ProfP...67847807323959299/photo/1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:13
[...]

Ik heb ondertussen wel een donkerbruin vermoeden, evenals de achtergrond van een deel van het hogere aantal testen.

Sinds afgelopen vrijdag zitten hier een een aantal kleuterklassen van verschillende scholen in quarantaine (schattingen van het aantal leerlingen lopen uiteen van 250 tot 500, exacte aantal scholen is voor de ouders niet helemaal duidelijk) vanwege het feit dat de gezamenlijke onderwijskoepels les door één docent aan verschillende scholen wel binnen de coronamaatregelen vinden passen. :+ (vanuit het kosten oogpunt snap ik het natuurlijk wel waarom je op die manier les geeft maar je zou verwachten dat er toch iemand zegt: joh, zou dit niet in potentie een hele grote uitbraak kunnen worden?)

Dinsdag mocht er (pas) getest worden, en op dit moment wachten we nog steeds op de uitslag van één van onze kinderen. Echter is de richtlijn dat alleen hij in quarantaine moet en de rest lekker rond kan fladderen. Neem die richtlijn en doe dat even keer een paar 100 huishoudens. Dan zie je dus dat er in potentie een paar 100 huishoudens zijn die een potentiële coronabesmetting de wereld in kunnen helpen. Zeker wanneer je dan ouders ziet die de quarantainekleuter ook gewoon overal mee naartoe nemen.

Ik sprak vanochtend met iemand van de GGD, over de reden dat het allemaal zo lang moet duren en waarom er geen regie is in deze omdat dat risico zoveel mogelijk te beperken. Het blijkt nu dus zo te zijn (werd mij ook aan de telefoon verteld) dat er tig scholen zijn waar uitbraken zijn gemeld in de laatste paar weken. (412 scholen in de regio rijnmond) (Paywall Ad.nl: https://www.ad.nl/rotterd...te-laten-testen~a26ab5e1/) Maar de GGD heeft eigenlijk totaal geen zicht heeft op de omvang door het grillige testbeleid van ouders, blijkbaar.

Ik denk dat hier ook een sterke verklaring in de toename van het aantal testen zit evenals het feit dat er telkens een stijging is in het aantal besmette mensen omdat de doorlooptijd van: het moment van berichtgeving - testen - uitslag steeds langer wordt, terwijl de huisgenoten wel lekker buiten mogen spelen.

Het zal vast niet 100% overeen komen met de daadwerkelijke cijfers en de achterliggende redenen maar ik vind het toch wel opvallend te noemen tegenover de cijfers zeker wanneer ik dat artikel van het AD ook lees.

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 10-03-2021 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
TIGER1125 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Ik denk dat hier ook een sterke verklaring in de toename van het aantal testen zit evenals het feit dat er telkens een stijging is in het aantal besmette mensen omdat de doorlooptijd van: het moment van berichtgeving - testen - uitslag steeds langer wordt, terwijl de huisgenoten wel lekker buiten mogen spelen.

Het zal vast niet 100% overeen komen met de daadwerkelijke cijfers en de achterliggende redenen maar ik vind het toch wel opvallend te noemen tegenover de cijfers zeker wanneer ik dat artikel van het AD ook lees.
Als nog steeds, zoals 2 weken geleden, de helft van de ouders hun kind bij klachten niet laat testen (om wat voor reden dan ook) en dus ook niet in quarantaine gaan (want niet getest), dan heb ik ook wel zo'n vermoeden waar al die besmettingen vandaan komen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Yaksa schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:37:
[...]

Als nog steeds, zoals 2 weken geleden, de helft van de ouders hun kind bij klachten niet laat testen (om wat voor reden dan ook) en dus ook niet in quarantaine gaan (want niet getest), dan heb ik ook wel zo'n vermoeden waar al die besmettingen vandaan komen.
Oh, die zullen er zeker zijn, evenals de ouders die vinden dat eerder testen dan wat de GGD zegt ook wel kan, want dat past beter in de agenda. :+ Ik moet persoonlijk zeggen ik vond het dinsdagochtend best gezellig in de teststraat alsof je gewoon op de kinderen stond te wachten buiten het schoolplein qua bekenden en roepende kinderen. _O-

Ik heb vanochtend even met het oog op niet-testers maar eens even geteld bij ons op school, van de 3 klassen die in quarantaine zijn, waren er in ieder geval 16 leerlingen, waarvan er zeker 2 leerlingen op maandag (i.p.v. de dinsdag) al getest waren en 2 leerlingen een (door het RIVM goedgekeurde) sneltest hadden laten doen.

Van de overige leerlingen weet ik het niet, alleen dat er op maandag al een leerling in de klas zat. :+ Maar goed daar weet ik het fijne niet van.

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 10-03-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 13:14
Yaksa schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:37:
[...]

Vorig jaar lente is het virus volledig ingekakt zonder kinderen te testen en ze een quarantaine aan te praten / doen.
Dus nu 2 klassen is een besmetting beiden heb ik de keuze gegeven wil je testen of blijf je 5 dagen langer thuis. Dus laatste gekozen (5 en 7!jaar oud).
Wel mooi dat er nergens een advies komt wat die quarantine inhoudt ?
Voor mij is het thuisonderwijs en niet afspreken. Voor de ouders ga ik echt niet in full quarantaine omdat er een kleine kans is dat mijn kind met een van de 25 andere kinderen heeft gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
trekker22 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:55:
[...]

Alstu: Thuisquarantaine gezinnen met kinderen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Ik mis dus zo'n ja/nee beslisboom bij al die verschillende opties. Je zou er warrig van worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Laatst online: 22:30
trekker22 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:55:
[...]

Vorig jaar lente is het virus volledig ingekakt zonder kinderen te testen en ze een quarantaine aan te praten / doen.
Dus nu 2 klassen is een besmetting beiden heb ik de keuze gegeven wil je testen of blijf je 5 dagen langer thuis. Dus laatste gekozen (5 en 7!jaar oud).
Voor mij is het thuisonderwijs en niet afspreken. Voor de ouders ga ik echt niet in full quarantaine omdat er een kleine kans is dat mijn kind met een van de 25 andere kinderen heeft gespeeld.
Het is wel belangrijk om mee te nemen dat vorig jaar lente de scholen twee van de drie maanden dicht waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:56
NoahAmber schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:30:
[...]

Ik mis dus zo'n ja/nee beslisboom bij al die verschillende opties. Je zou er warrig van worden
Ik vind er weinig warrig aan. Er zijn paar dingen die je moet/kan doen: 1) testen 2) thuisblijven 3) huisarts bellen . Aan de hand van paar opgesomde bullets.
Beslisbomen zullen net zo warrig zijn: 'Is dit nu een klacht voor corona of hooikoorts?' Dan willen mensen graag denken dat het hooikoorts is en doen vervolgens nog steeds niet wat de bedoeling is.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Maare, ik vind het best onduidelijk hoe je dat nu in een gezinssituatie moet toepassen, want er zijn 2 zaken die helemaal niet haalbaar zijn in een gezin met jonge kinderen. :9

Quarantaine van 10 dagen gerekend nadat men voor het laatst een tijd dicht in de buurt is geweest van degene met corona. / 5 dagen na het laatste contact met de besmette huisgenoot jezelf laten testen.

Alsof je een jong kind alles alleen kan laten doen, ik heb er hier 1 thuis zitten, die nog steeds niet weet of hij postief is. Maar ja kan hem moeilijk een week in z'n kamer opsluiten... :+

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 10-03-2021 18:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Laatst online: 22:30
TIGER1125 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:35:
[...]

Maare, ik vind het best onduidelijk hoe je dat nu in een gezinssituatie moet toepassen, want er zijn 2 zaken die helemaal niet haalbaar zijn in een gezin met jonge kinderen. :9

Quarantaine van 10 dagen gerekend nadat men voor het laatst een tijd dicht in de buurt is geweest van degene met corona. / 5 dagen na het laatste contact met de besmette huisgenoot jezelf laten testen.

Alsof je een jong kind alles alleen kan laten doen. :+
Dan moet je dus wachten tot je kind geen klachten meer heeft en vanaf dat moment nog 10 dagen rekenen of na 5 dagen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
DutchCommando schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:37:
[...]

Dan moet je dus wachten tot je kind geen klachten meer heeft en vanaf dat moment nog 10 dagen rekenen of na 5 dagen testen.
Suprise, hij heeft geen klachten... :9 alleen veel te veel energie van het binnen zitten. _O-

Dus vooralsnog heb ik geen reden om te testen zeg maar, maar het gaat om het idee:
Dus dan ga ik 2 dagen geleden testen, want 5 dagen na het laatste contact mocht hij, en dan 5 dagen na het contact dat ik na zijn contact had?

Voorlopig is het overigens aardig gelukt ons hier op te sluiten met uitzondering van de schoolgangers die naar school mochten. (want geen klachten bij ons contact)

Gaat niet specifiek om het antwoord maar gewoon even om de verwarring, wanneer niemand in zo'n situatie duidelijk de regie pakt bij een besmetting op school. Waarbij er ook duidelijk buiten de testrichtlijn van de GGD gehandeld wordt. ;( Maar ja je hebt allemaal je eigen verantwoordelijkheid...

[ Voor 22% gewijzigd door TIGER1125 op 10-03-2021 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voor ouders die twijfelen over het laten testen van hun kind: Ik heb uit eerste hand van een aantal kleuters te horen gekregen dat het testen vooral heel leuk was, ze kregen zelfs een diploma mee naar huis. N=2 in dit geval.

Dalende besmettingen onder de hoge leeftijdsgroepen, zouden vaccinaties werken?

Geen duidelijk piekende derde golf tot nu toe, zouden maatregelen werken?

[ Voor 1% gewijzigd door zacht op 10-03-2021 19:27 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jovatov schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:37:
[...]

Gaat (in de meeste gevallen) om de EZD (eerste ziektedag). Rechtsbovenin staat ook dat 11 februari 50% EZD de Britse variant was, wat matcht met de grafiek.
En staat netjes weergegeven in uitleg op coronadashboard dat de R-waarde op basis hiervan wordt berekend:

[...]
Er staat ook:
Voor de schatting van dit reproductiegetal gebruikt het RIVM het aantal gemelde positieve COVID-19 testuitslagen per dag. Voor een groot deel van de gemelde gevallen is de eerste ziektedag bekend, in andere gevallen wordt deze geschat. Door het aantal COVID-19 gevallen per datum van eerste ziektedag weer te geven is direct te zien of het aantal infecties toeneemt, piekt of afneemt. Voor de berekening van het reproductiegetal is het ook nodig te weten wat de tijdsduur is tussen de eerste ziektedag van een COVID-19 geval en de eerste ziektedag van zijn of haar besmetter. Deze tijdsduur is gemiddeld 4 dagen, berekend op basis van COVID-19 meldingen aan de GGD. Met deze informatie wordt vervolgens de waarde van het reproductiegetal berekend.
Het is dus niet zo eenvoudig als er met achteloos gemak wordt gesteld. Er wordt naast de testdag, de eerste ziektedag en de delta tot de index meegerekend. Met nadruk dus ook factoren die effect hebben voor de testdag en dus eerder de r beïnvloeden in de weergegeven grafiek.

En dan nog kennen we niet de exacte berekening niet en worden alle voorbehouden en onzekerheden ter zijde geschoven. Of dat er ook secundair bewijs is wat op eerdere slides in hetzelfde deck wordt aangedragen, dat is klaarblijkelijk ook van generlei belang.

Prima hoor dat we elkaar scherp houden, laten we dat dan wel met open vizier doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
Vandaag heeft De Jonge gezegd dat de sneltesten welke je nodig hebt voor een coronapas 75 euro gaan kosten. In de beginfase - duur onbekend - zal het kabinet deze betalen, maar daarna moet de burger zelf de kosten dragen.

Afhankelijk van welke plekken achter het slot van de coronapas komen te hangen kunnen mensen nog een aardig kostenpost krijgen aan deze sneltesten. Over de geldigheidsduur wordt nu niets gezegd, meer eerder werd die op 48 uur gesteld. Je zal goed moeten plannen dan wanneer je een toegangskaartje tot het leven koopt. "Alleen als je geld hebt, dan is de vrijheid niet duur" moest ik even aan denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
CMD-Snake schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:27:
Vandaag heeft De Jonge gezegd dat de sneltesten welke je nodig hebt voor een coronapas 75 euro gaan kosten. In de beginfase - duur onbekend - zal het kabinet deze betalen, maar daarna moet de burger zelf de kosten dragen.

Afhankelijk van welke plekken achter het slot van de coronapas komen te hangen kunnen mensen nog een aardig kostenpost krijgen aan deze sneltesten. Over de geldigheidsduur wordt nu niets gezegd, meer eerder werd die op 48 uur gesteld. Je zal goed moeten plannen dan wanneer je een toegangskaartje tot het leven koopt. "Alleen als je geld hebt, dan is de vrijheid niet duur" moest ik even aan denken.
Dat is wel het minste wat je kan verwachten, ja. Het zou een grove schande zijn als je er nog voor mag lappen ook. Keuze heb je niet. Ja, binnen blijven.

Ben geen fan van vrijheidstokens, te veel gedoe. Zoals het vorige zomer ging, ging het goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Soccer98 op 10-03-2021 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06
Ik denk ook eerder dat hierdoor meer etentjes thuis en filmmarathons op de bank gaan ontstaan. Want in huiselijke kringen kunnen ze die testbewijzen nooit gaan controleren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 10:21
DutchCommando schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:33:
[...]

Het is wel belangrijk om mee te nemen dat vorig jaar lente de scholen twee van de drie maanden dicht waren.
En het virus een stuk minder verspreidt was door de samenleven dan nu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 10:21

Ik dacht dat jij zo hardcore was dat je de boete van 95 euro voor lief neemt en lekker na 21.00 naar buiten gaat? En dan is nu 75 euro ineens te duur? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Wie verwachten ze trouwens dat de controle op die coronapassen gaat handhaven? Het café op de hoek zet aan de voordeur een portier neer en de stamgasten gaan via de achterdeur naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
De NOS liveblog: Rutte: avondklok ligt echt boven op de stapel
Demissionair premier Rutte heeft in het debat over de coronacrisis gezegd dat de avondklok boven op de stapel ligt om als eerste maatregel afgeschaft te worden. "Maar gezien de stand van de epidemie is het nu niet verstandig."

Ietwat flauw, maar wel waar: ja, waar anders... de kappers, nagelspecialist, tataoeagedude/dudette, het afzwemmen, de priveshopping actie bij de action, sport, VO, MBO, basischolen zijn al van de stapel afgehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Stoney3K schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:43:
Wie verwachten ze trouwens dat de controle op die coronapassen gaat handhaven? Het café op de hoek zet aan de voordeur een portier neer en de stamgasten gaan via de achterdeur naar binnen.
Ik denk op dezelfde manier zoals er nu gecontroleerd wordt op mondkapjes in de supermarkt. Het merendeel van de klanten draagt ze (al dan niet op de goede manier) en er lopen er altijd een paar die denken zonder te kunnen. Maar ik kan ook een slot op de café deur laten zetten met een cameraatje waarbij de deur alleen maar open gaat wanneer de juiste QR code gescand wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Maar de bibliotheken zijn nog steeds dicht. Misschien dat die toch 10% van de R-waarde veroorzaakt hebben... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
Yaksa schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:53:
[...]Maar ik kan ook een slot op de café deur laten zetten met een cameraatje waarbij de deur alleen maar open gaat wanneer de juiste QR code gescand wordt.
Dat helpt je dus aan de achterdeur nog steeds niets. Tenzij je als kroegbaas ook jezelf van je eigen tent buiten wil sluiten zonder testbewijs. Ik vraag me zelfs af of dat juridisch wel kan en mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik vraag mij nog wel af of dat ooit in het café nodig gaat zijn. De jonge had maandag ook een opmerking over dat cafés daar zelf een afweging over moeten maken of ze het willen. Op het moment dat cafés niet verplicht worden om controle te doen, maar alleen de optie krijgen verwacht ik dat het overgrote merendeel gewoon zonder controle open gaat.

Maar het is natuurlijk afwachten in hoeverre het een voorwaarde wordt om open te mogen.

Met kosten van 75 euro is het volgens mij voor dingen als café en bioscoop eigenlijk helemaal niet rendabel. Voor festivals en grotere evenementen natuurlijk wel.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Ik sluit niet uit dat horeca-eigenaren bang zijn klanten te verliezen als ze om coronabewijzen gaan vragen. 75 euro is natuurlijk ook bezopen, al gaat de overheid het in eerste instantie vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Soccer98 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:05:
Ik sluit niet uit dat horeca-eigenaren bang zijn klanten te verliezen als ze om coronabewijzen gaan vragen. 75 euro is natuurlijk ook bezopen, al gaat de overheid het in eerste instantie vergoeden.
De enige uitzondering die ik kan bedenken zijn nachtclubs, poppodia en discotheken: Coronabewijzen controleren betekent vrijstelling van 1,5 meter regel.

Dan is het nog steeds niet waterdicht want je kan nooit garanderen dat iedereen in het gebouw zo'n testbewijs op zak heeft. Niet elke bezoeker en werknemer komt via de voordeur langs een strenge doch rechtvaardige uitsmijter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
LZ86 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:39:
Ik dacht dat jij zo hardcore was dat je de boete van 95 euro voor lief neemt en lekker na 21.00 naar buiten gaat? En dan is nu 75 euro ineens te duur? :P
Ik was niet voornemens om ooit een coronapas te kopen of nemen.
Soccer98 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:35:
Dat is wel het minste wat je kan verwachten, ja. Het zou een grove schande zijn als je er nog voor mag lappen ook. Keuze heb je niet. Ja, binnen blijven.

Ben geen fan van vrijheidstokens, te veel gedoe. Zoals het vorige zomer ging, ging het goed.
Uiteindelijk moet je zelf gaan betalen, dat is wel het idee. Alleen nu doen ze dit om ons te laten wennen, zoals De Jonge vandaag zei in het debat.
In het NRC stond afgelopen week een stukje waarin ook de vraag voorbij kwam of het economisch interessant is voor ondernemers om zo'n coronapas als toegangseis te stellen. Indien je relatief alleen komt te staan in je toegangseis kan het je klanten kosten die uitwijken naar je concurrent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Kleine linkdrop:
https://www.ed.nl/binnenl...reken-hem-tegen~abb269e6/

Ik had me hier laatst ook al over opgewonden. De suggestie dat er veel, en toenemend draagvlak zou zijn voor de avondklok. Terwijl de informatie op coronadashboard dezelfd dag liet zien dat het draagvlak relatief laag en bovendien dalend was.

Het lijkt wel of die maatregel in het kabinet heilig is verklaard. Maatschappelijke tegenstand wordt openlijk en tegen beter weten in gebagatelliseerd.

Het effect op de R-waarde werd vooraf ingeschat op basis van data uit België (waarvan op dit forum is uitgezocht dat het effect de som was van een lange lijst maatregelen).

En na invoering word er stug vastgehouden aan de uitspraak dat de avondklok een bepaald effect heeft op de R-waarde, ook als verschillende gegevens laten zien dat er geen significant effect is.

Ik hou niet van complottheorieën. Maar op dit dossier begint het er steeds meer op te lijken dat er een andere motivatie dan de epidemiologie speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Massaal bezwaar gemaakt bij opleggen coronaboetes

Het Parool heeft onderzoek gedaan naar het aanvechten van coronaboetes. In 2020 zijn er in totaal 36.000 stuks uitgeschreven en uiteindelijk kwamen er 22.000 van ook daadwerkelijk bij mensen op de mat. In totaal ging 30% van de beboete mensen in protest bij hun boete, een aanmerkelijk hoger aantal dan bij andere strafbeschikkingen waar het percentage zo'n 11% is. De verlaging van de boete van 390 euro naar 95 euro lijkt daar weinig verandering in gemaakt te hebben. Protest aantekenen tegen coronaboetes lijkt wel te werken, de boetes sneuvelen vaak bij de rechter.
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:23:
Ik hou niet van complottheorieën. Maar op dit dossier begint het er steeds meer op te lijken dat er een andere motivatie dan de epidemiologie speelt.
Don't attribute to malice what can be explained by stupidity. In dit dossier is het denk ik persoonlijke trots. De hoofdrolspelers zitten nu al zo ingegraven door de gebeurtenissen rondom de avondklok, dat ze geen keuze hebben dan door te gaan in hun gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Vast zitten in je positie betekent onvermogen om je ongelijk toe te geven. Iets met een te groot ego.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Kleine linkdrop:

Ik had me hier laatst ook al over opgewonden. De suggestie dat er veel, en toenemend draagvlak zou zijn voor de avondklok. Terwijl de informatie op coronadashboard dezelfd dag liet zien dat het draagvlak relatief laag en bovendien dalend was.

Het lijkt wel of die maatregel in het kabinet heilig is verklaard. Maatschappelijke tegenstand wordt openlijk en tegen beter weten in gebagatelliseerd.

Het effect op de R-waarde werd vooraf ingeschat op basis van data uit België (waarvan op dit forum is uitgezocht dat het effect de som was van een lange lijst maatregelen).

En na invoering word er stug vastgehouden aan de uitspraak dat de avondklok een bepaald effect heeft op de R-waarde, ook als verschillende gegevens laten zien dat er geen significant effect is.

[rant]

Ik snap ook werkelijk niet dat zulk soort uitspraken niet gewoon keihard teruggeketst worden naar Grapperhaus. Ik wil hem niet vergelijken met Trump, maar die werd continu gefactcheckt. Waarom gebeurt dat hier niet op zo’n schaal en waarom wordt de minister geen spiegel voor gehouden?

[/rant]

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:03
zacht schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:51:
Voor ouders die twijfelen over het laten testen van hun kind: Ik heb uit eerste hand van een aantal kleuters te horen gekregen dat het testen vooral heel leuk was, ze kregen zelfs een diploma mee naar huis. N=2 in dit geval.

Dalende besmettingen onder de hoge leeftijdsgroepen, zouden vaccinaties werken?

Geen duidelijk piekende derde golf tot nu toe, zouden maatregelen werken?
De ervaring van mijn dochter en zoon die getest zijn ivm een Corona-positief klasgenootje is dat het testen vooral als erg spannend werd ervaren, ondanks ons downplayen.
Mijn zoontje had 1 minuut last van zijn neus na de test, mijn dochter had helemaal geen last. Verder vonden ze het "prik-diploma" erg stoer. De quarantaine vonden ze vervelend omdat ze niet naar buiten mochten, maar met Lego en Playmobil waren de dagen redelijk snel om.

Nog even een tip van mij: controleer bij het testen extra goed het telefoonnummer (onze kinderen hadden nog geen DigiD) waarop je gebeld wordt als de uitslag bekend is. Bij ons was een verkeerd nummer genoteerd en onze kinderen hebben dus een dag te lang in quarantaine gezeten. We hebben uiteindelijk zelf gebeld en kregen te horen dat de uitslag de vorige avond al bekend was.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
Onze zoon van destijds 3 is ook getest voorjaar 2020. Onderweg in de auto had ik heb uitgelegd dat men met een wattenstaafje zijn neus ging schoonmaken. Geen drama, en na afloop was meneer blij met zijn schone neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Zoontjes van 6 en 8 zijn allebei getest. Ging gewoon prima niet fijn maar zeker geen drama.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Nog een linkdrop: https://www.topics.nl/vee...rce=ED&utm_content=topics

Goede visualisatie van de planning van vaccinaties.

De grote verlossing voor de IC’s moet je in april verwachten. In maart wordt een grote hap uit de risicogroep (55-75) geprikt, met een kleine vier weken vertraging moeten die uit de IC instroom gaan uitvalllen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:19:
Nog een linkdrop: https://www.topics.nl/vee...rce=ED&utm_content=topics

Goede visualisatie van de planning van vaccinaties.

De grote verlossing voor de IC’s moet je in april verwachten. In maart wordt een grote hap uit de risicogroep (55-75) geprikt, met een kleine vier weken vertraging moeten die uit de IC instroom gaan uitvalllen.
Eind april alles weer open :9 kan ik na 1 jaar eindelijk m'n housewarming geven en verjaardag vieren :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Eind april lijkt me optimistisch.

Mijn model voorziet rond die tijd >9000 dagelijkse besmettingen. Als dat uitkomt, gaat er geen politieke meerderheid zijn voor grootschalige versoepeling.
Ook al is met de oplopende infecties tussen nu en dan de druk oo de zorg niet echt opgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt inderdaad eerder mei te zijn. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Voorzie nog een schipbreuk in het zicht van de haven eerlijk gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De pandemiewet die de Belgische regering in de maak heeft ligt weer onder vuur. Het voornaamste punt van kritiek is dat de regering allemaal beslissingen kan nemen zonder het parlement erbij te betrekken.
De voorgestelde pandemiewet is ongrondwettig, stelden juristen in de Kamer, omdat de regering maatregelen kan blijven nemen die eigenlijk voer voor het parlement zijn.

Hun belangrijkste punt van ­kritiek is dat ook de pandemiewet het nemen van coronamaatregelen ­delegeert aan de minister van Binnenlandse Zaken, zonder instemming van het parlement. ‘Een no-go’, noemde professor grondwettelijk recht Patricia Popelier (UAntwerpen) dat. Bijna alle ­experts vonden dat die bevoegdheid alleen aan de regering kon ­gegeven worden, en niet aan een enkele minister. Bovendien kan zo’n delegatie aan de regering ­alleen wanneer de zogenoemde essen­tiële elementen van de vrijheids­beperkingen het expliciete fiat van de Kamer krijgen en dus in de wet zelf bepaald worden. Net dat was het voornaamste probleem met de huidige wettelijke basis.
En hoewel de huidige regering geen slechte bedoelingen hoeft te hebben, kan zo'n wet in de toekomst misbruikt worden wanneer mensen met slechte bedoelingen aan de macht zijn:
Maar het voorontwerp laat integendeel nog te veel vrijheid aan de regering, oordeelden de experts. In het wetsontwerp worden de mogelijk te nemen maat­regelen erg ruim opgesomd. ‘Volgens de tekst is bijvoorbeeld een totaal samenscholingsverbod, binnen en buiten, voor drie maanden op het hele grondgebied ­mogelijk, net als een sluiting van zowat alles’, zei grondwetspecialist Marc Verdussen (UCL).

Vooral dat het voorontwerp de regering heel algemeen het ‘opleggen van fysieke of sanitaire maatregelen’ toelaat, is een doorn in het oog van alle ondervraagde experten. ‘Dat regelt hoe dan ook niet de ­essentie’, aldus Popelier. ‘Het voorontwerp zegt dat één man of vrouw de maatregelen kan nemen, maar de grondwet heeft het over een ­assemblee van 150 parlements­leden’, vatte Verdussen het samen. Hij sprak over ‘totaal vage contouren’ en een ‘blanco volmacht’ en waarschuwde dat een toekomstige ‘populistische, illiberale meerderheid’ de wet zou kunnen misbruiken. ‘Wat gebeurd is in Hongarije kan overal gebeuren, ook hier.’
Ook wordt verwezen naar Nederland, waar wij het op dat gebied beter doen:
Professor Céline Romainville (UCL) voerde aan dat de regeringsmaatregelen volgens de wet zelfs een opschorting van grondrechten zouden kunnen inhouden, wat de grondwet expliciet verbiedt. Ze vindt net als enkele collega’s dat het parlement voor elke maatregel toestemming zou moeten geven, zoals bij de Nederlandse coronawet.
Pandemiewet is ‘blanco volmacht’, zeggen experts

Toch bijzonder dat de Belgische regering dit onder het motto "snel schakelen" allemaal kan invoeren. Gaat de regering de pandemiewet na dit advies van de juristen nog aanpassen? In mijn beleving zijn dit voorbeelden van hoe snel een democratie afgebroken kan worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 00:44
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:49:

Mijn model voorziet rond die tijd >9000 dagelijkse besmettingen. Als dat uitkomt, gaat er geen politieke meerderheid zijn voor grootschalige versoepeling.
Ook al is met de oplopende infecties tussen nu en dan de druk oo de zorg niet echt opgelopen.
Wat zegt de test bereidheid though....
Houdt jouw model rekening met aantal testen dat nu al een tijdje oploopt of hoe moet ik dat zien?

Zou je dan niet beter naar het totaal aantal nieuwe besmettingen per dag moeten kijken?

Dat zijn er nu zo’n 12-14k ?(adhv 7 dagen besmettelijkheid)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:12

codex

Geen OpenAI agent :)

Dit stoort mij wel, uitspraak Van Dissel op een Nu.nl vragenronde:
"Het is misschien geen gek idee om wat langer bepaalde maatregelen te handhaven, bijvoorbeeld iets meer afstand houden naar anderen. Zo kunnen we ook andere virussen en bacteriën niet zomaar hun gang laten gaan."

Dude, ga weg met je maatregelen. Als influenza weer voet aan de grond houdt, gaan we in de horeca en thuis dan ook een beperking voor het aantal afwezigen proberen af te dwingen.

Als corona irrelevant is geworden is het klaar met de maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:02

Help me even, wellicht al besproken hier; maar waar komt die stijging dan vandaan?
- Britse variant valt relatief mee
- testen nemen toe, positiviteits ratio neemt week op week af.
- vaccinaties lopen nu op
- Beter weer schijnt een positieve invloed te hebben
- wellicht nog meer testen met sneltesten

Dan zouden we toch langzaam aan moeten gaan dalen ipv een stijging naar dubbele getallen tov afgelopen week?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

De modellen van Van Dissel laten toch nog steeds hoge aantallen IC-opnames zien tegen die tijd (met een hoge onzekerheidsmarge). Komt dat doordat ze een lager vaccinatie-effect meenemen in het model? Of zitten die pessimistische scenarios’s ook nog steeds wel in jouw model?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

hij had het toch eerst over 'bij de supermarkt, een tientje ofzo'? 75 euro is het commerciële teststraattarief, en zoals ik het begreep was dat tientje niet gesubsidieerd maar waren het gewoon simpelere tests. Waar heeft De Jonge beweerd dat dit ook het geval zou zijn voor die coronapas tests?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

Kleine linkdrop:

Ik krijg zo de indruk dat die vraag van NRC bij de persconferentie maandag een kantelpunt geweest is in hoeverre de media het zonder al teveel kritiek geslikt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Yucon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:06:
[...]

hij had het toch eerst over 'bij de supermarkt, een tientje ofzo'? 75 euro is het commerciële teststraattarief, en zoals ik het begreep was dat tientje niet gesubsidieerd maar waren het gewoon simpelere tests. Waar heeft De Jonge beweerd dat dit ook het geval zou zijn voor die coronapas tests?
Ik denk dat er verwarring ontstaat tussen door de GGD of commercieel bureau uitgevoerde sneltesten en de zelftesten zoals die afgelopen week al in Duitsland in de supermarkt lagen. In het eerste geval ontvang je een officieel resultaat en wordt je ook geregistreerd als zijnde getest. In het tweede geval doe je de test zelf en lees je zelf het resultaat op het teststripje af maar wordt je dus niet geregistreerd als zijnde getest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
Yucon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:07:
[...]

Ik krijg zo de indruk dat die vraag van NRC bij de persconferentie maandag een kantelpunt geweest is in hoeverre de media het zonder al teveel kritiek geslikt heeft.
Dat werd tijd ook. Eén van de belangrijkste taken van de pers is het controleren van de overheid en naar mijn idee was dat tijdens de coronacrisis niet altijd het geval.

Als er een zeer zware maatregel ingevoerd wordt (avondklok) en de premier zegt dat deze bovenop de stapel ligt om af te schaffen en het is na twee maanden nog niet gebeurt, dan hoort een goed functionerende pers daar vol, maar ook echt vol op te duiken. De premier, de minister-president, de baas, de leider, de eindverantwoordelijke die aangaande zo'n ingrijpende maatregel gewoon loopt te liegen, zo zie ik het in ieder geval, hoort zeer kritisch benaderd te worden aangaande dit onderwerp. Gelukkig deed de verslaggeefster van het NRC dat en zie ik ook een soort kentering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yucon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:06:
Er zit een hele back-end aan vast. Je uitslag wordt ook geregistreerd en komt dan in je app terecht. De tegenpartij die jou wil controleren scant een QR code op je telefoon welke dan bevestigd dat jij 'veilig' bent. Dat is de hoog over werking, die ga je niet krijgen bij een zelf test. Dit systeem heeft controles erin zitten dat je niet kan liegen over de uitslag. Je pas moet ook weer na 48 uur ingetrokken worden.

Die tests bij de supermarkt zijn meer 'voor de fun'. Je kan eventjes snel testen als je vermoed dat je corona hebt. Ik dacht dat er nooit de intentie was om die zelftests een echte status te geven.

Als mensen die 75 euro zelf moeten betalen is dat nogal een dingetje. Uit eten gaan kan ineens twee keer zo duur uitpakken, festivalbezoek wordt ook fors duurder. Dan blijft ook de nog vraag of je als je niet heen kan door een positieve test je het geld van je festival kaartje terug krijgt. Anders is het dubbel zuur. Daarom kan het nog wel eens economisch niet wenselijk zijn voor ondernemers. Als een restaurantbezoekje ineens in prijs verdubbeld gaan mensen minder uit eten of ze wijken uit naar de concurrent die niet zo moeilijk doet.
XWB schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:53:
Toch bijzonder dat de Belgische regering dit onder het motto "snel schakelen" allemaal kan invoeren. Gaat de regering de pandemiewet na dit advies van de juristen nog aanpassen? In mijn beleving zijn dit voorbeelden van hoe snel een democratie afgebroken kan worden.
Onze eerste versie van de coronawet voorzag in een Hugocratie. :+ Die maakte van de minister van vws een praktisch alleenheerser. Dat is wel ingeperkt, maar er is wel ruimte dat als het kabinet iets urgent acht ze een ministeriële regeling kunnen uitbrengen zonder de goedkeuring van de kamer. Dat komt achteraf, mits de kamer er behoefte aan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:30:
@Imperium Daarom was er ook een motie aangenomen om de modellen te openbaren, zo kan men zelf nagaan welke effect wat heeft.
Daar had Rutte tijdens het debat nog wat over te melden.

Zijn boodschap: Die modellen heeft u al want die staan in de internationale literatuur. Verder gaat Hugo de Jonge er straks nog even op in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Wolly schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:29:
Zijn boodschap: Die modellen heeft u al want die staan in de internationale literatuur. Verder gaat Hugo de Jonge er straks nog even op in.
Dan mogen we die zelf bij elkaar sprokkelen. Die literatuur zit ook vaak nog achter paywalls, echt makkelijk is dit niet. Wederom, de ontwikkeling van die modellen wordt gedaan met belastinggeld, het zou per definitie openbaar moeten zijn als de gemeenschap het financiert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

codex schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:58:
Dit stoort mij wel, uitspraak Van Dissel op een Nu.nl vragenronde:
"Het is misschien geen gek idee om wat langer bepaalde maatregelen te handhaven, bijvoorbeeld iets meer afstand houden naar anderen. Zo kunnen we ook andere virussen en bacteriën niet zomaar hun gang laten gaan."

Dude, ga weg met je maatregelen. Als influenza weer voet aan de grond houdt, gaan we in de horeca en thuis dan ook een beperking voor het aantal afwezigen proberen af te dwingen.

Als corona irrelevant is geworden is het klaar met de maatregelen.
Het is wel weer de meest negatieve manier van uitleggen wat er gezegd wordt. Kanonne zeg, objectiviteit is in dit topic wel heel ver te zoeken tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:52:
Vast zitten in je positie betekent onvermogen om je ongelijk toe te geven. Iets met een te groot ego.
Denk eerder dat ze geen andere knoppen meer hebben om aan te draaien, het PO en VO opnieuw sluiten gaat niet gepikt worden en ze hebben geen middelen om achter de voordeur of in het kantoorpand te handhaven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t_captain
@FirePuma142

Scope creep van corona-maatregelen is iets waarover veel mensen zich zorgen maken. We ervaren ernstige beperkingen in ons feitelijke leven en in onze beleving van vrijheid. Dat accepteren we tijdelijk vanwege de acute situatie, maar daarna verlangen we weer ons leven en onze vrijheden terug.

Opmerkingen dat het “misschien wel handig is om ook andere ziektes te bedwingen”, raken een gevoelige snaar.

[ Voor 6% gewijzigd door t_captain op 10-03-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:38:
[...]

Denk eerder dat ze geen andere knoppen meer hebben om aan te draaien, het PO en VO opnieuw sluiten gaat niet gepikt worden en ze hebben geen middelen om achter de voordeur of in het kantoorpand te handhaven.
Een maatregel met een efect van 0 kun je zonder gevolgen loslaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:32:
[...]

Dan mogen we die zelf bij elkaar sprokkelen. Die literatuur zit ook vaak nog achter paywalls, echt makkelijk is dit niet. Wederom, de ontwikkeling van die modellen wordt gedaan met belastinggeld, het zou per definitie openbaar moeten zijn als de gemeenschap het financiert.
Ik bemerk net dat het verslag al live staat, dat is iets handiger dan de relevante passages opzoeken in de stream.
De heer Van Haga (FVD):
Ik heb de vorige keer samen met de heer Kuzu een motie ingediend om die modellen te krijgen. Ik zou ze graag na willen rekenen, want het is bijna niet te geloven dat er niets gebeurt, doordat de maatregelen de Britse variant precies opheffen. Dat kan bijna niet, zeker niet als je ook nog bedenkt dat de vaccinatie- en seizoensinvloeden daar niet in zitten. Dus misschien tot slot, anders gaat u zichzelf herhalen, wanneer gaan we die modellen krijgen?
Minister Rutte:
Die heeft u al. Die staan in alle internationale tijdschriften. Die modellen van Jacco Wallinga worden wereldwijd gebruikt. Maar ik dacht dat Hugo de Jonge er zo meteen nog wat specifieker op in zal gaan. Maar u kunt ze allemaal raadplegen in alle internationale literatuur.
De heer Van Haga (FVD):
Nou, niet goed dus, want ik heb die modellen nog niet gezien. Het is toch wel meer dan dat het ergens gepubliceerd wordt?
Minister Rutte:
Nogmaals, daar gaat Hugo de Jonge zo nog even op in, of u krijgt de linkjes.
Ik kan in het verslag verder niet vinden of Hugo de Jonge er inderdaad nog op ingegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:40:
@FirePuma142

Scope creep van corona-maatregelen is iets waarover veel mensen zich zorgen maken. We ervaren ernstige beperkingen in ons feitelijke leven en in onze beleving van vrijheid. Dat accepteren we tijdelijk vanwege de acute situatie, maar daarna verlangen we weer ons leven en onze vrijheden terug.

Opmerkingen dat het “misschien wel handig is om ook andere ziektes te bedwingen”, raken een gevoelige snaar.
Er zijn een flink pak aan interpretaties mogelijk, wat mij opvalt is dat elke zucht die het RIVM/OMT/Kabinet inzake Corona doet in dit topic subjectief kritisch wordt benaderd in plaats van objectief kritisch. En dat is een fundamenteel verkeerde grondhouding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
t_captain schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:41:
Een maatregel met een efect van 0 kun je zonder gevolgen loslaten :)
Het zal vast 'iets' effect hebben, al is het maar een paar procent.
Genoeg afspraken in de vriendenkring van mijn dochter die door de avondklok niet door zijn gegaan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 2 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.