Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.040 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 18:30
Mr.Joker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:50:
Verkiezingsretoriek.....

Net voor de verkiezingen zeggen dat je kan versoepelen. Niets nieuws. Nu hopen dat die avondklok juist niet voor aversie gaat zorgen en de cijfers omhoog gaan.

Imo spelen ze met vuur.... Er zijn veel mensen om mij heen die zich altijd heel braaf aan de regels hielden, maar de avondklok de druppel was.
Indien we als bevolking daadwerkelijk de kont tegen de krib gooien en alle regels negeren of deels loslaten omdat er één specifieke maatregel wordt toegevoegd of doorgetrokken verdienen we het ook om als kleuters behandeld te worden en voor de gek gehouden te worden ihkv verkiezingsretoriek 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:16:
[...]

Dan mag hij wel opschieten want ik reken op die 170.000 besmettingen per dag die ons de eerste helft van deze maand zijn voorgeschoteld :D
*knip* het is hier geen HK

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 16:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51

Sagat

Is pappa x2!

42erik schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:09:
[...]

Ik merkte al dat ik me vorige week minder aan de 1.5m hield op mijn werk ja..
Maar volgens mij is er ook aantoonbaar minder verkeer op de weg na de avond klok? Ik heb zelf geen google gegevens bij de hand hoor, maar ga er vanuit dat dit echt op zijn minst compenseert voor de weigeraars.

En ook de logica dat dit de druppel is snap ik niet zo goed.
'ik wacht al 20 jaar netjes voor rode stoplichten, nou hebben ze er nog meer neergezet, nou doe ik het niet meer'
'ik betaal altijd in winkels, maar de prijzen zijn weer gestegen, dus nu jat ik alles?'
etc etc

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:06:
[...]

Tja, als de rest van het d66 programma waardeloos voor je is qua situatie maar je puur op ze stemt omdat ze tegen de avondklok zijn dan naai je toch jezelf. Dat de (gristelijke :P )populisten geen fatsoenlijk alternatief zijn weten een beetje normaal denkende mensen al lang gelukkig.

Valt een beetje in het rijtje van die bijstands man die na een paar jaar VVD beleid om zijn oren waarin ie er gewoon gruwelijk op achteruit gaat loopt te klagen erover en dan tussen neus en lippen door nog even meldt dat ie die 1000 euro voor werkenden ook nog steeds tegoed heeft :+
covid beleid/standpunten zal voor mij maar maar marginaal meespelen op wie ik stem, maar kan me voorstellen dat dit voor 'zwevende kiezers' de doorslag kan geven voor hun keuze.

wat zijn normaal denkende mensen?

Mijn eigen politieke voorkeur houd ik voor me, vind ik hier niet relevant. Maar 'normaal' vinden we meestal de mensen die zo ongeveer hetzelfde denken zoals wij. Voor een Fvd'er zal een D66er niet normaal denken, voor een VVD er een SP er niet en andersom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:23
Ja, de cijfers dalen. Dat is goed nieuws en hopelijk gaan we daar met elkaar de vruchten van plukken. Maar het zijn slechts indicaties die ervoor zorgen dat we op de lange termijn lucht moeten krijgen. Kijk eens naar de ziekenhuiscijfers:
  • 1 september: 93 (non-IC), 33 (IC)
  • 1 oktober: 539 (non-IC), 152 (IC)
  • 1 november: 1.910 (non-IC), 583 (IC)
  • 1 december: 1.205 (non-IC), 478 (IC)
  • 1 januari: 1.957 (non-IC), 703 (IC)
  • 1 februari: 1.631 (non-IC), 639 (IC)
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van de avondklok. Maar er hoeft maar een regel afgeschaft te worden die de R licht laat toenemen en we zitten weer in een opwaartse trend. We blijven ons op glad ijs bevinden (pun intended, gezien het weer :+ ). Je ziet de cijfers véél sneller stijgen dan dat ze weer dalen. Wat mij betreft spelen we dan op veilig zodat juist de ondernemers e.d. mogelijk net een weekje eerder de deuren weer voorzichtig kunnen openen doordat de cijfers sneller zijn gedaald dan wanneer er weer aan knoppen was gedraaid.

Vanuit transparante communicatie delen we lukraak cijfers zonder echte context. Cijfers zijn maar cijfers. Dan krijg je snel discussies over "dalende" cijfers waardoor men denkt dat de boel weer (deels) losgelaten kunnen worden. Doe dan in de media een kop als "Ruim 2.000 besmettingen, dalende cijfers zetten door. Nog 1.800 besmettingen minder per dag om op het streefdoel van 200 te zitten." (het aantal besmettingen per dag is even fictief, daar is volgens mij geen signaalwaarde voor).

Ik pretendeer niet de afwegingen tussen gezondheid en economie te kunnen maken, maar wat ik wel weet is dat wij momenteel meer bij de horeca besteden (maandelijks) dan voorheen. Dat is dan hetgeen wat wij er persoonlijk aan kunnen doen door regelmatig wat te bestellen. Helaas is de detailhandel bij ons veel minder innovatief, maar goed: het is ook niet zo dat we daar wekelijks over de vloer kwamen.

Begrijp me ook niet verkeerd: ik ken genoeg verhalen, zowel bij collega's als in de persoonlijke omgeving, van mensen die echt in zak en as zitten. En dat snap ik heel goed, want het is vooralsnog gewoon uitzichtloos (ondanks alle beloftes voor vaccinaties, versoepelingen, etc. die gewoon nog te ver weg zijn om écht uitzicht te bieden). Wij proberen ons eigen perspectief te houden en er het beste van te maken. Maar goed, misschien ook wel makkelijk praten. Mijn vrouw werkt in de zorg waar niet echt een gebrek aan werkgelegenheid is en van alleen dat salaris zouden we in theorie al rond kunnen komen (met wat passen en meten). Er zijn natuurlijk genoeg mensen die veel harder geraakt worden. Ik probeer dat perspectief ook wel te houden, maar doordat de discussie zo wordt gepolariseerd vind ik dat wel heel lastig.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:45

Metro2002

Memento mori

zacht schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:30:
[...]

Ik heb de wijsheid al helemaal niet in pacht, maar je kunt het ook omdraaien: sinds de avondklok ingevoerd is zijn de besmettingen gedaald, dus waarom zou je daarmee stoppen?
Nogmaals: ik heb geen idee wat wel en niet werkt.
Dat is dus het hele probleem met die avondklok. Als hij werkt: We verlengen hem want hij werkt. Als hij niet werkt: We verlengen hem want hij werkt nog niet genoeg .
steveman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:16:
Avondklok verlengd... is er nu iemand een kratje bier rijker toevallig? :D
Ik denk alle 'wappies' die dit al voorspeld hadden.
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Tja, als mensen hun stemgedrag puur van het voor of tegen de avondklok zijn laten afhangen is nog een groter dieptepunt waar we nog veel langer last van gaan hebben dan van Corona.
Dieptepunt of niet, dat wordt voor dit jaar wel mij dé reden om voor of tegen een partij te stemmen straks ja.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 19:46

pro_6or

amateur_60r

Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:52:
[...]

[...]

Dat smoesje is toch al op 31 januari gebruikt?

En ik gebruik smoesje omdat de cijfers alleen maar gedaald zijn.
Smoesje? De overheid zou een of ander doel hebben anders dan corona beperken om ons binnen te willen houden 's nachts?

De cijfers zijn niet alleen maar gedaald, ze zijn in totaal gedaald waarbij het aandeel engelse variant snel gegroeid is. Je belicht de feiten op een dusdanige wijze dat het in jouw straatje past maar het komt gevaarlijk dicht bij alternatieve realiteit.

Weldegelijk groei dus. Dit is net de cruciale week waarin we gaan zien of er nu absolute groei komt of dat het toch mee valt. Helaas is het bijna niet te doen om je buiten te bewegen. De cijfers van ook deze week zullen niet conclusief zijn.

Dus nog maar even de avondklok aanhouden tot we echt weten welke kant het op gaat.

Iedereen heeft natuurlijk ook een persoonlijk gezichtspunt. Het mijne is dat we nu beter even zo flink mogelijk terug brengen. Het is zeker tot April nog virus seizoen.

Mocht het nu wel echt goed blijven gaan met teruglopen der infectie cijfers kan je altijd nog wat meer vrijheid geven. Beter nu wat te laat dan te vroeg.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:48
Metro2002 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:17:
[...]

"Het is maar voor even"

"De avondklok is de eerste maatregel die weer geschrapt zal worden"

Gelooft iemand serieus nog één woord van wat de politiek zegt?

Ik heb intussen een behoorlijk probleem aangezien ik volgende week maandag de sleutel van mijn nieuwe huis krijg waar nog best veel aan moet gebeuren en ik heb nu gewoon de avonden niet meer om aan de slag te kunnen door die &%$*% avondklok.

Daarnaast zouden de winkels op 19 januari opengaan maar intussen zijn we alweer 3 weken verder en is er nog geen enkel zicht op wanneer die weer opengaan en de winkels waar we spullen wilden bestellen (laminaat bv) zoals de Ikea is nu geen optie omdat die met gigantische leveringsproblemen zitten omdat iedereen alles online moet bestellen. Verf of andere spullen bij de bouwmarkt kan ook nog altijd alleen maar online en dat wordt hem gewoon niet, verfkleuren moet je in het echt zien en als je een paar schroefjes vergeten bent kan je eerst 4 uur wachten zodat ik niet per ongeluk kan gaan 'funshoppen' volgens meneer Rutte.

Slapeloze nachten heb ik er intussen van hoe we dit nou weer allemaal gaan regelen :(

Maar in ruil daarvoor mogen de kinderen weer naar school een week voodat de vakantie begint!
Alleen jammer dat ik geen kinderen heb en daar dus geen klap aan heb.

Waar ik wel wat aan zou hebben is als de kappers weer open konden zodat mijn vrouw ook weer eens wat kan verdienen, die zit intussen ook al ruim 2 maanden zonder inkomen.

Het wordt echt hoog tijd voor wat meer versoepelingen, we zijn nu al maanden alleen maar maatregelen aan het stapelen en er komt maar geen einde aan.. al gok ik dat we vlak voor de verkiezingen ineens versoepelingen krijgen om na de verkiezingen alles weer dicht te gooien.
Ah dus jij wilde na 21.00 gaan klussen in een nieuw huis? Zullen je nieuwe buren blij mee zijn. (y)
En van jou mogen dus al die kinderen nog meer leerachterstanden en schade oplopen omdat jij geen laminaatje kan bestellen (wat dus wel kan) en verfkleuren in het echt moet zien en je toch geen kinderen hebt dus het raakt je niet?
Metro2002 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:25:
[Dieptepunt of niet, dat wordt voor dit jaar wel mij dé reden om voor of tegen een partij te stemmen straks ja.
*knip* niet op de man reageren

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 16:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 22:59
Metro2002 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:25:
Dieptepunt of niet, dat wordt voor dit jaar wel mij dé reden om voor of tegen een partij te stemmen straks ja.
Yeah sure, Let's all walk down to the electoral bureau and grab them by the pussy. :+

Maar serieus, je laat je politieke keuze toch niet afhangen van een virus wat ons noodgedwongen maatregelen oplegt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:30:
[...]

Smoesje? De overheid zou een of ander doel hebben anders dan corona beperken om ons binnen te willen houden 's nachts?

De cijfers zijn niet alleen maar gedaald, ze zijn in totaal gedaald waarbij het aandeel engelse variant snel gegroeid is. Je belicht de feiten op een dusdanige wijze dat het in jouw straatje past maar het komt gevaarlijk dicht bij alternatieve realiteit.

Weldegelijk groei dus. Dit is net de cruciale week waarin we gaan zien of er nu absolute groei komt of dat het toch mee valt. Helaas is het bijna niet te doen om je buiten te bewegen. De cijfers van ook deze week zullen niet conclusief zijn.

Dus nog maar even de avondklok aanhouden tot we echt weten welke kant het op gaat.

Iedereen heeft natuurlijk ook een persoonlijk gezichtspunt. Het mijne is dat we nu beter even zo flink mogelijk terug brengen. Het is zeker tot April nog virus seizoen.

Mocht het nu wel echt goed blijven gaan met teruglopen der infectie cijfers kan je altijd nog wat meer vrijheid geven. Beter nu wat te laat dan te vroeg.
Het ging specifiek om besmettingscijfers, als die cijfers zouden blijven dalen dan zou de avondklok eindigen.

Hier de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VNxHwXfk/screenshot-124.png

Hoezo is dat dan een alternatieve waarheid? Waar in het artikel zie jij iets staan over een Engelse variant die van invloed zou zijn op het statement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Yaksa schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:37:
[...]

Yeah sure, Let's all walk down to the electoral bureau and grab them by the pussy. :+

Maar serieus, je laat je politieke keuze toch niet afhangen van een virus wat ons noodgedwongen maatregelen oplegt?
Waarom niet? Je kan zeggen wat je wil over Wilders, maar zijn bijdragen in de debatten van afgelopen jaar waren buitengewoon nuttig en verre van populistisch. Kan je van wappieclub FvD niet zeggen (dat ik überhaupt daar overwogen heb om op te stemmen, die zijn gewoon echt af, maar dat geldt voor D66 ook). :P

Volvotips.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
In de categorie that didn't age well:
Bijna 170.000 nieuwe besmettingen per dag als Britse variant Nederland overspoelt
https://www.ad.nl/politie...land-overspoelt~af4ba9b3/

Erg frustrerend om te zien dat dit soort angstberichten de bodem vormen voor acceptatie van buitenproportioneel zware maatregelen zoals een avondklok (tot en met 2 maart) en dat er geen enkele journalist lijkt te zijn die dit challenged. Wat hoop ik intens dat D66 tot inkeer komt en voor de verlenging gaat liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jedi_Pimp op 08-02-2021 16:41 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
update 2021-02-08

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItlS6gJLhqBjjev2dU-voqeSikU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k8V9sdXeyAr1SzCyAxiYeiQB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHH3KulXckn9spGgYpvp4bqGY2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H4OkBdfje4vn7Dl7L4keigLq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r78pgfIk7wWGyS7tOIDWrykQZYc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gn10IXpKrlHwJYv2umWO14Rg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjj3Bc1siT0kA7_WoSxNtUmWEdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xl0tQqf9mv8AG10jkdSvOiUV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxhxGiW0xScM78qN46F2f3xyDR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O8B84Uls888jeXYciangZloN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-FrvkGn0y1KAr5oqFRcB2rjzCI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nbplKzeE2eI7g1iPyvN6pbIH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHwCWw4ev2pvGbK5Ux4WpwB5SO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5YutpG0vAHyR0RFX6VbtaBRe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKI9qaP0qwjbokrGO53PGF-1mew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/El2oJlhT8ZrgQx46v47a2fCR.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Apache4u schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:32:
Welk percentage van de gemelde cijfers is doorgaans van de voorafgaande dag?
De typische vertraging van testafname tot rapportage is 2 dagen: 1 voor het lab en 1 voor het dagrapport. Dan wordt iemand bijvoorbeeld op een maandagmiddag getest, komt er ergens op dinsdag uitslag uit het lab en zit hij woensdag in het dagrapport (dat van di 10:00 - wo 10:00 loopt).

De grootste groep in het cijfer van maandag is dus op zaterdag (dag -2) getest. Maar: ook de tests van zondagochtend kunnen voor nog in het maandagrapport terechtkomen.

Onderzoeksvraag: "wat is de invloed van de zondagse tests op het cijfer van maandag?"

Ik neem de daggegevens van de afgelopen 7 weken (sinds de piek van de golf in december).

Per dag ga ik het aantal gerapporteerde besmettingen op de dag X vergelijken met het aantal in de rollende week (dag X-3 ... dag X+3).

Door een rolling window te gebruiken dat symmetrisch naar links en rechts kijkt, corrigeer je voor de skew in de data. Die skew is het effect dat de eerste dagen in de week een te hoge factor en de latere dagen in de week een te lage factor zouden krijgen vanuit de neergaande trend die over de weken heen loopt.

Dit zijn de getallen:

sun 0.143823
mon 0.122910
tue 0.122125
wed 0.146157
thu 0.162670
fri 0.152967
sat 0.149348

Je ziet dat maandag en dinsdag de laagste factor hebben. Dat komt door een lager aantal testen op zaterdag en zondag.

Als ik de factoren van de "andere dagen" (wo t/m zo) middel, dan kom op op een gemiddelde niet-weekend dagfactor van 0.151
De "delta" kolom is de dagfactor minus die gemiddelde-dag-zonder-weekendeffect-factor:

sun 0.143823 -0.007170
mon 0.122910 -0.028083
tue 0.122125 -0.028868
wed 0.146157 -0.004836
thu 0.162670 0.011677
fri 0.152967 0.001974
sat 0.149348 -0.001645

Je zit op zondag ongeveer een kwart van het weekend-effect (-0.007), en op ma en het volle effect (-0.028).

Uitkomst: Daaruit zou je kunnen schatten dat tests die al met 1 dag vertraging in het rapport zitten i.p.v. 2 dagen, ongeveer een kwart van het totaal betreffen.

Toepassing:
Leg ik deze wijsheid op een willekeurige maandag, dan zou je kunnen stellen dat 75% van een maandagse rapportage van de zaterdag afkomstig is en 25% van de zondag. Vandaag is het gecorrigeerde cijfer 2221.
Als ik omhoog reken om de ontbrekende tests van zondag te verdisconteren (geschat op 25% van het normale volume op een maandag), dan kom ik op omstreeks 2960 nieuwe infecties als er gisteren wel gewoon getest was. Dat cijfer ligt 7% lager dan 1 week geleden.

De marges zijn breed vanwege mijn lompe extrapolatie, maar een structurele omekeer naar een R>1 wordt in elk geval niet bevestigd door dit getal.

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 08-02-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Helaas werkt populisme zo. En aangezien het nieuws het afgelopen jaar enigszins Corona-gekleurd was vrees ik voor de komende jaren. Geen vier, maar wel een paar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Bart-Willem schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:39:
[...]
Waarom niet? Je kan zeggen wat je wil over Wilders, maar zijn bijdragen in de debatten van afgelopen jaar waren buitengewoon nuttig en verre van populistisch. Kan je van wappieclub FvD niet zeggen (dat ik überhaupt daar overwogen heb om op te stemmen, die zijn gewoon echt af, maar dat geldt voor D66 ook). :P
Ohja?

Hij moet zich verdedigen tegen kritiek van Geert Wilders (PVV) en Thierry Baudet (Forum voor Democratie). Zij vinden dat het kabinet niet ver genoeg gaat om het coronavirus in te dammen. “Zet Nederland in een lockdown,” roept Wilders op. “Dat zal leiden tot minder ziekte en minder sterfgevallen. Iedere minuut dat Rutte daarmee wacht, komen er onnodig zieken bij.” Volgens Baudet is het nu ‘dweilen met de kraan open’.

Maart 2020 NRC.

Wilders is net zo'n grote populist als Baudet. Draait met alle winden mee. Al 15 jaar in de kamer als een soort populistische langspeelplaat die tegen de Islam is. (Het valt me nog mee dat ie de schuld van het virus niet op de Islam heeft afgeschoven :P )
Het enige wat voor hem pleit is dat ie zich over het algemeen niet ophoudt met neonazi's en echte complotgekken, wat Baudet zeer opzichtig wel doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:31:
[...]

Ah dus jij wilde na 21.00 gaan klussen in een nieuw huis? Zullen je nieuwe buren blij mee zijn. (y)
Nou eerder tot 21:00 maar dan moet ik nog wel een flink aantal km's naar huis.
En van jou mogen dus al die kinderen nog meer leerachterstanden en schade oplopen omdat jij geen laminaatje kan bestellen (wat dus wel kan) en verfkleuren in het echt moet zien en je toch geen kinderen hebt dus het raakt je niet?
Dus van jou mogen die kinderen (die deze week toch geen klap uitvoeren zo voor de vakantie) wel naar school en mogen anderen geen geld verdienen of mogen anderen geen dingen doen die moeten omdat ze bv over een kleine maand verhuisd moeten zijn?

Wat jij belangrijk vind (omdat je kinderen hebt bv) vind een ander totaal niet belangrijk. Iemand die elke maand zijn salaris toch wel krijgt interesseert het waarschijnlijk geen bal dat een ander al 2 maanden zonder inkomen zit.

[...]

100% zeker van ja. Vooral omdat het intussen nogal discutabel is of al die maatregelen wel zo 'noodgedwongen' zijn.

En dat gelieg en gedraai van de overheid ben ik ook meer dan beu. De avondklok zou verdwijnen als de cijfers daalden. De winkels zouden weer opengaan als de cijfers daalden en waar staan we nu? De avondklok wordt verlengd, de winkels blijven dicht terwijl de cijfers al 2 maanden alleen maar dalen.

Het begint intussen meer een wedstrijdje wie kan de meeste maatregelen kan verzinnen en verlengen dan dat we proberen een balans te vinden tussen wat wel en wat niet kan met de huidige cijfers.
De persconferenties gaan tegenwoordig als volgt: "De cijfers dalen maar variant X en Y is in aantocht dus we verlengen de maatregelen" of "De cijfers dalen maar jullie doen allemaal nog niet genoeg je best dus hier is een pak extra maatregelen"

Dus ja absoluut laat ik hier mijn stem gelden op basis van de maatregelen.

[ Voor 36% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 07:55
Metro2002 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:17:
[...]

"Het is maar voor even"

"De avondklok is de eerste maatregel die weer geschrapt zal worden"

Gelooft iemand serieus nog één woord van wat de politiek zegt?

Ik heb intussen een behoorlijk probleem aangezien ik volgende week maandag de sleutel van mijn nieuwe huis krijg waar nog best veel aan moet gebeuren en ik heb nu gewoon de avonden niet meer om aan de slag te kunnen door die &%$*% avondklok.

Daarnaast zouden de winkels op 19 januari opengaan maar intussen zijn we alweer 3 weken verder en is er nog geen enkel zicht op wanneer die weer opengaan en de winkels waar we spullen wilden bestellen (laminaat bv) zoals de Ikea is nu geen optie omdat die met gigantische leveringsproblemen zitten omdat iedereen alles online moet bestellen. Verf of andere spullen bij de bouwmarkt kan ook nog altijd alleen maar online en dat wordt hem gewoon niet, verfkleuren moet je in het echt zien en als je een paar schroefjes vergeten bent kan je eerst 4 uur wachten zodat ik niet per ongeluk kan gaan 'funshoppen' volgens meneer Rutte.

Slapeloze nachten heb ik er intussen van hoe we dit nou weer allemaal gaan regelen :(

Maar in ruil daarvoor mogen de kinderen weer naar school een week voodat de vakantie begint!
Alleen jammer dat ik geen kinderen heb en daar dus geen klap aan heb.

Waar ik wel wat aan zou hebben is als de kappers weer open konden zodat mijn vrouw ook weer eens wat kan verdienen, die zit intussen ook al ruim 2 maanden zonder inkomen.

Het wordt echt hoog tijd voor wat meer versoepelingen, we zijn nu al maanden alleen maar maatregelen aan het stapelen en er komt maar geen einde aan.. al gok ik dat we vlak voor de verkiezingen ineens versoepelingen krijgen om na de verkiezingen alles weer dicht te gooien.
Zet een stretcher neer, biertje in de koelkast en lekker klussen. Bouwmarkt is lastig inderdaad, maar met een beetje plannen is er wel omheen te werken. Bovendien heb je je vrouw beschikbaar voor het regelen van de logistiek zo te horen, dus die kan e.e.a. vast online bestellen. En wat niet af is, is niet af, als je maar een slaapkamer hebt en kan douchen en een wc hebt. Eten kun je bestellen en de rest van je huis is niet essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Metro2002 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:45:
[...]

[...]

Dus van jou mogen die kinderen (die deze week toch geen klap uitvoeren zo voor de vakantie) wel naar school en mogen anderen geen geld verdienen of mogen anderen geen dingen doen die moeten omdat ze bv over een kleine maand verhuisd moeten zijn?

Wat jij belangrijk vind (omdat je kinderen hebt bv) vind een ander totaal niet belangrijk. Iemand die elke maand zijn salaris toch wel krijgt interesseert het waarschijnlijk geen bal dat een ander al 2 maanden zonder inkomen zit.

De kinderen hier worden direct getoetst zodat men keihard kan werken aan waar die hiaten zitten in het niveau en ze weer enigzins op niveau te krijgen. Dus nee, de kinderen doen niet niks. (je zoveelste op niets gestoelde bewering) Dat een deel van NL volgende week vakantie heeft geldt ook niet voor het hele land.

Ik heb meer empathie voor de mensen die ik zie creperen in het ziekenhuis en de mensen die het ondanks dat ze het ontzettend moeilijk hebben er het beste van maken (plaatstelijke horeca hier bijvoorbeeld) en met mooie initiatieven komen. Daar steun ik ze met plezier in.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
GAIAjohan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:00:
[...]

Het punt is dat mensen die ertegen zijn gewoon geen fatsoenlijke partij meer hebben om hun stem te kunnen gebruiken. En nee pvv, sgp en fvd zie ik niet zo.
Daar had d66 een brug kunnen slaan.

Ik ben juist ontzettend bang voor de uitslag als heel veel op pvv of fvd gaan stemmen.. Die stemmen heb je liever bij d66..
Ik denk niet dat PVV of FvD stemmers D66 op hun shortlist hadden staan.
Sagat schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:18:
[...]

Maar volgens mij is er ook aantoonbaar minder verkeer op de weg na de avond klok? Ik heb zelf geen google gegevens bij de hand hoor, maar ga er vanuit dat dit echt op zijn minst compenseert voor de weigeraars.

'ik wacht al 20 jaar netjes voor rode stoplichten, nou hebben ze er nog meer neergezet, nou doe ik het niet meer'
'ik betaal altijd in winkels, maar de prijzen zijn weer gestegen, dus nu jat ik alles?'
etc etc
Wat ik hoor van ouders met tieners is dat ze voor 21.00 ergens heen gaan en sleepovers hebben ipv dat ze 's avonds weer thuiskomen.
[...]

In crisis leer je je vrienden kennen en die zitten in mijn optiek niet in het kabinet. Ik kijk naar het stemgedrag en de lijst van partij waarop ik nog zou kunnen stemmen is erg kort.
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Ohja?

Hij moet zich verdedigen tegen kritiek van Geert Wilders (PVV) en Thierry Baudet (Forum voor Democratie). Zij vinden dat het kabinet niet ver genoeg gaat om het coronavirus in te dammen. “Zet Nederland in een lockdown,” roept Wilders op. “Dat zal leiden tot minder ziekte en minder sterfgevallen. Iedere minuut dat Rutte daarmee wacht, komen er onnodig zieken bij.” Volgens Baudet is het nu ‘dweilen met de kraan open’.

Maart 2020 NRC.

Wilders is net zo'n grote populist als Baudet. Draait met alle winden mee. Al 15 jaar in de kamer als een soort populistische langspeelplaat die tegen de Islam is. (Het valt me nog mee dat ie de schuld van het virus niet op de Islam heeft afgeschoven :P )
Het enige wat voor hem pleit is dat ie zich over het algemeen niet ophoudt met neonazi's en echte complotgekken, wat Baudet zeer opzichtig wel doet.
Leuke quote, je enige omissie is dat Corona toen nog tussen Ebola op de A-lijst van levensgevaarlijke virussen stond. Wilders is een soort bladvanger voor de VVD, want 9 van de 10x stemmen ze hetzelfde.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Ok, nogmaals: je persoonlijke ervaringen (hoe dan ook) horen in het Slowchattopic.

Ik denk dat het onderwerp 'De impact van Corona op je stemgedrag' interessant kan zijn, maar wel in een eigen topic. Als iemand dat wil maken, let me know!

Ik kan en ga niet alles helemaal met terugwerkende kracht bijwerken, dat is teveel werk, maar let aub even op met wat je post in dit topic:
- Geen persoonlijke n=1 ervaringen (mag in slowchat)
- Geen grappig bedoelde oneliners (mag in slowchat)
- Geen n=1 nieuwsberichten met je reactie erop (mag in slowchat)

Dit is een serieus topic, waarin we de situatie in Nederland (en België) bespreken. De maatregelen, de effecten, etcetera, maar op een serieuze manier.

Tot slot: reageer op de inhoud. Niet op de man.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Metro2002 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:45:
Dat soort scenario's zijn soms ook wel vreemd inderdaad. Net als dat wanneer ik in m'n eentje bij een vriend op bezoek ga dit helemaal prima is, zolang ik maar op tijd naar huis loop (vijf minuten afstand).
Blijft ik iets te lang gezellig zitten dan moet ik via steegjes en achtertuinen naar huis om de handhaving te onlopen. :P
Dus van jou mogen die kinderen (die deze week toch geen klap uitvoeren zo voor de vakantie)
Jammer van dat tussen haakjes, dat maakt het niet sterker. Sowieso verschilt het per regio wanneer het vakantie is en daarnaast is het gewoon pertinent onwaar dat ze niets doen.
wel naar school en mogen anderen geen geld verdienen of mogen anderen geen dingen doen die moeten omdat ze bv over een kleine maand verhuisd moeten zijn?

Je totale gebrek aan empathie schittert werkelijk weer van je reactie af.
Op zich ben ik het helemaal met je eens dat mensen erg vanuit hun eigen situatie redeneren, daar doe ik zelf ook braaf aan mee. Wat ik alleen niet begrijp is waarom een ander een gebrek aan empathie heeft als hij dat doet, dat geldt dan toch net zo goed voor jou als ik je post zo lees?

Misschien iets meer begrip voor elkaars keuzes (voor iedereen dus)? De lontjes zijn al kort genoeg. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Señor Sjon schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:52:
[...]

Ik denk niet dat PVV of FvD stemmers D66 op hun shortlist hadden staan.

[...]

Wat ik hoor van ouders met tieners is dat ze voor 21.00 ergens heen gaan en sleepovers hebben ipv dat ze 's avonds weer thuiskomen.

[...]

In crisis leer je je vrienden kennen en die zitten in mijn optiek niet in het kabinet. Ik kijk naar het stemgedrag en de lijst van partij waarop ik nog zou kunnen stemmen is erg kort.

[...]

Leuke quote, je enige omissie is dat Corona toen nog tussen Ebola op de A-lijst van levensgevaarlijke virussen stond. Wilders is een soort bladvanger voor de VVD, want 9 van de 10x stemmen ze hetzelfde.
het gaat erom een voorbeeldje te geven dat Wilders altijd precies het tegenovergestelde roept van wat het kabinet doet. Toen vond men de lockdown niet nodig en loopt ie om een lockdown te schreeuwen.

Lockdown ingesteld, en zie, Wilders loopt weer te schreeuwen dat de lockdown wegmoet.

Populist pur sang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

*knip* zie modbreak

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 16:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:54:
[...]

het gaat erom een voorbeeldje te geven dat Wilders altijd precies het tegenovergestelde roept van wat het kabinet doet. Toen vond men de lockdown niet nodig en loopt ie om een lockdown te schreeuwen.

Lockdown ingesteld, en zie, Wilders loopt weer te schreeuwen dat de lockdown wegmoet.

Populist pur sang
Ja, dat had dus te maken met hoe ernstig het virus eerst omschreven werd.

Gisteravond was er op NPO2 een uitgebreid debat met ondernemers en Hoekstra. Langer dan 5 minuten en niet onderbroken door iemand die nog even zijn nieuwe CD moet pluggen. Het terugkijken meer dan waard.

https://www.human.nl/de-publieke-tribune.html

Ontluisterend om te zien hoe mensen terugvielen van 30m naar 1m euro omzet per jaar. Bedrijven die 25% mislopen en een stapeling van maatregelen met eerst stikstof, toen PFAS en nu dan Corona. Men kan ook niet snel wat anders doen, aangezien maatregelen telkens voor een paar weken verlengd worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
*knip* zie modbreak

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Het ging specifiek om besmettingscijfers, als die cijfers zouden blijven dalen dan zou de avondklok eindigen.

Hier de grafiek:
[Afbeelding]

Hoezo is dat dan een alternatieve waarheid? Waar in het artikel zie jij iets staan over een Engelse variant die van invloed zou zijn op het statement?
Dat is alleen maar het totaal cijfer. Daarbinnen heb je dus een aandeel "chinese" en (bij ons nu met name groeiende) "engelse" variant.

Die grafiekjes zijn de afgelopen dagen meermaals getoond hier. Waarom zou je alleen maar kijken naar het totaal cijfer zonder rekening te houden met wat er echt aan de hand is, wat tot dat cijfer leid?

Binnen nu en een paar weken is het chinese virus totaal uitgeroeid. Hoera! Succes. Corona verslagen. alleen is daar dus een mutatie voor in de plaats gekomen, een besmettelijkere. En er zijn nog meer mutaties op komst.

De absolute aantallen laten niet het hele plaatje zien. Dat zou dus eigenlijk deze week naar alle waarschijnlijkheid zijn gaan gebeuren (omslag naar absolute groei) maar daar valt nu dus ook geen peil op te trekken.

De onzekerheid is dus groot en die sneeuw zijn we ook nog lang niet van af. Sturen op cijfers is nu dus erg moeilijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Ohja?

Maart 2020 NRC.

offtopic:
Kijk eens naar de tijdsgeest: met de kennis van nu was vroegtijdig ingrijpen op dat moment (begin maart dus) veruit het beste en hadden we de ellende zoals hier in Oost-Brabant veel minder gehad. In de rest van Nederland uiteraard ook, maar op dat moment ben ik het met Wilders eens: je ziet heel de wereld langzaam aan op slot gaan (met name China, maar ook Italië en Oostenrijk toen) en op dat moment liep het RIVM nog te verkondigen "dat het virus niet zo besmettelijk is" en "carnaval alleen maar in kleine groepen gevierd wordt". Had je toen een korte maar hevige lockdown gehad, dan was ons een hoop ellende bespaard gebleven. De lockdown die uiteindelijk kwam was veels te laat en op een gegeven moment ook overdreven. Net zoals dat de lockdown nu nogal overtrokken is en er allerlei fopmaatregelen van kracht zijn omdat het RIVM en OMT niet nog eens zo'n domme fout maakt zoals ze in het begin deden.

*knip* graag niet meer hier die politieke discussie. Die kan in een eigen topic, indien gewenst

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 17:26 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

GAIAjohan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:49:
[...]

Verder is wel duidelijk dat enkelen hier niks snappen van schaatsen, of ergens best zuur geworden lijken te zijn..
Juist. Lees heel veel zure, verbitterde reacties. Er is meer dan corona. We zitten al een jaar in deze shit. Nu kunnen we even een paar weken met iets compleet anders bezig zijn. Even niet denken aan corona, alle mogelijke nieuwe varianten en vaccins. Heerlijk buiten schaatsen. Saamhorigheid, gezelligheid.

Daarna zijn mensen weer mentaal opgeladen voor de volgende bult ellende die op ons afkomt in maart.
Zag het gisteren in het dorp al met de sneeuw. Iedereen buiten, plezier, lachende gezichten. Even ontstressen. En ja, daar hoort af en toe eens een wedstrijd bij. Kan je prima organiseren.

Trouwens....

https://www.ad.nl/schaats...-willen-grijpen~a66be917/

:Y) Dus het lijkt erop dat er toch bepaalde dingen kunnen doorgaan.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:08:
[...]

Dat is alleen maar het totaal cijfer. Daarbinnen heb je dus een aandeel "chinese" en (bij ons nu met name groeiende) "engelse" variant.

Die grafiekjes zijn de afgelopen dagen meermaals getoond hier. Waarom zou je alleen maar kijken naar het totaal cijfer zonder rekening te houden met wat er echt aan de hand is, wat tot dat cijfer leid?
Waarom zou je alleen maar één globaal cijfer noemen als je iets anders bedoelt?
Binnen nu en een paar weken is het chinese virus totaal uitgeroeid. Hoera! Succes. Corona verslagen. alleen is daar dus een mutatie voor in de plaats gekomen, een besmettelijkere. En er zijn nog meer mutaties op komst.

De absolute aantallen laten niet het hele plaatje zien. Dat zou dus eigenlijk deze week naar alle waarschijnlijkheid zijn gaan gebeuren (omslag naar absolute groei) maar daar valt nu dus ook geen peil op te trekken.

De onzekerheid is dus groot en die sneeuw zijn we ook nog lang niet van af. Sturen op cijfers is nu dus erg moeilijk.
Wat jij doet is een argument erbij halen wat 9 dagen geleden helemaal niet als een argument is gebruikt.

Die varianten en de gevaren daarvan waren 9 dagen geleden net zo goed bekend als nu, sterker nog, de gevaren werden toen waarschijnlijk groter geacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:55
MikeyMan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:40:
[...]

Rare opmerking? Heel het land ligt op z'n gat, grootste crisis sinds WOII, en we gaan lopen zeuren om een schaatswedstrijd?

Er zijn een hele hoop zaken die meer voorrang moeten krijgen dan een beetje op bevroren water klooien in wedstrijdverband. Wees blij dat het vriest, rij lekker je tour, maar we gaan toch zeker geen tienduizenden mensen tegelijkertijd bij elkaar laten komen, met ook nog eens een gigantisch risico op een stel botbreuken??? 8)7
Die risicogroepbejaarden en vadsige mannen gaan het ijs toch niet meer op.
Marathons en een potentiële elfstedentocht zijn mooi vermaak voor mensen thuis voor de buis. _/-\o_

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 20:53
Dennahz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:13:
[...]

Juist. Lees heel veel zure, verbitterde reacties. Er is meer dan corona. We zitten al een jaar in deze shit. Nu kunnen we even een paar weken met iets compleet anders bezig zijn. Even niet denken aan corona, alle mogelijke nieuwe varianten en vaccins. Heerlijk buiten schaatsen. Saamhorigheid, gezelligheid.

Daarna zijn mensen weer mentaal opgeladen voor de volgende bult ellende die op ons afkomt in maart.
Zag het gisteren in het dorp al met de sneeuw. Iedereen buiten, plezier, lachende gezichten. Even ontstressen. En ja, daar hoort af en toe eens een wedstrijd bij. Kan je prima organiseren.

Trouwens....

https://www.ad.nl/schaats...-willen-grijpen~a66be917/

:Y) Dus het lijkt erop dat er toch bepaalde dingen kunnen doorgaan.
Maar hoe leggen we dat nou allemaal aan het virus uit, dat we even een break nemen?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
henkzelf schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:36:
[...]

Maar hoe leggen we dat nou allemaal aan het virus uit, dat we even een break nemen?
We noemen het topsporters, dan mag het :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Waarom zou je alleen maar één globaal cijfer noemen als je iets anders bedoelt?

[...]

Wat jij doet is een argument erbij halen wat 9 dagen geleden helemaal niet als een argument is gebruikt.

Die varianten en de gevaren daarvan waren 9 dagen geleden net zo goed bekend als nu, sterker nog, de gevaren werden toen waarschijnlijk groter geacht.
Wat een onwil. De avondklok is ingezet tegen de hoog blijvende besmetting én ondertussen heeft Rutte ook meermaals aangegeven, tegen verdere verspreiding van nog besmettelijkere varianten. Alles wat ik je heb aangedragen zijn feiten. Jij wil per sé vast houden aan maar één feit, de dalende cijfers. Dat kan wel eens heel snel afgelopen zijn, zelfs met avondklok. Dat is een vrees die aanwezig is als je kijkt naar de groei in het aandeel besmettingen van de Engelse variant. Helaas komen we nu ook nog in een week, of wie weet hoe lang die sneeuw aan houd, dat je nauwelijks kán sturen op besmetting cijfers.

Nogmaals, waarom zou je dat niet doen? En waarom het label smoesjes daar aan hangen. Wat is het doel van je redenering? Het gaat in jouw ogen zo goed dat de avondklok weg kan?

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:49:
Wat zitten mensen moeilijk te doen over een elfstedentocht als elke respectabele weerman aangeeft dat daar te weinig ijsdagen voor gaan zijn.
Diezelfde weermannen die een maand geleden bij Jinek nog zeiden dat er geen kou meer aan zat te komen bedoel je O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Bart-Willem schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:12:
[...]

[offtopic]
Had je toen een korte maar hevige lockdown gehad, dan was ons een hoop ellende bespaard gebleven. De lockdown die uiteindelijk kwam was veels te laat en op een gegeven moment ook overdreven. Net zoals dat de lockdown nu nogal overtrokken is en er allerlei fopmaatregelen van kracht zijn omdat het RIVM en OMT niet nog eens zo'n domme fout maakt zoals ze in het begin deden.
Die bewering is een aanname. Vermoedelijk was er iets minder ellende geweest, maar het virus laat zich niet zomaar stoppen. Zeker niet als je in een overbevolkt landje woont met al zijn transportbewegingen en cruciale beroepen.
En domme fouten bestaan niet :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Het is net zo druk op straat met avondklok, tellen onderzoekers

Kort samengevat: Het aantal mensen dat op een gemiddelde dag over straat gaat is ongewijzigd. Mensen zijn nu meer in de middag op straat dan in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:35:
[...]

Die risicogroepbejaarden en vadsige mannen gaan het ijs toch niet meer op.
Marathons en een potentiële elfstedentocht zijn mooi vermaak voor mensen thuis voor de buis. _/-\o_
Vadsige mannen. Dat is optimistisch. Iedere man met een bmi van boven de 25 loopt zwaarder risico. Bij mij op kantoor (waar we al sinds maart vorig jaar niet meer komen) zijn het er 2 van de 20 denk ik die onder de 25 zit. Zelf zit ik op 25,6. Ben meestal in de winter dikker. Was weer lekker aan het fietsen geslagen maar dat zit er nu ook niet meer in.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Metro2002 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:46:
[...]

Kort samengevat: Het aantal mensen dat op een gemiddelde dag over straat gaat is ongewijzigd. Mensen zijn nu meer in de middag op straat dan in de avond.
Mijn bovenburen vierde iedere vrijdag en zaterdag feest thuis. Dat is nu afgelopen. Niet verplaatst maar afgelopen. Ik denk dat het weldegelijk helpt.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
[...]

Ook is het toepassingsbereik van het onderzoek beperkt, nu het enkel om drie Amsterdamse pleinen gaat.

Kort samengevat: Dit onderzoek zegt dus helemaal niets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
[...]

Niet. We gaan gewoon weer eens wat doen, na een jaar aan weggegooid vermaak :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:52:
[...]

Niet. We gaan gewoon weer eens wat doen, na een jaar aan weggegooid vermaak :w
Gaan de gymzalen dan ook weer open? Heb wel weer zin om in de zaal te sporten... Ik neem aan dat als groep x weer mag sporten dat groep y ook weer kan gaan sporten? Of gaan we daar dan onderscheid in maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wat reageer je weer heerlijk vriendelijk zeg... Kun je ook daadwerkelijk eens een keer normaal op mensen reageren?

Ik bedoel juist dat ik het herken, dat de avondklok voelt als een druppel die de emmer doet overlopen, waardoor ik merk dat ik onbewust andere regels minder doe. Echt een bepaald punt bereikt zeg maar. Niet om de overheid te zieken ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
pro_6or schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:40:
[...]

Wat een onwil.

Nogmaals, waarom zou je dat niet doen? En waarom het label smoesjes daar aan hangen. Wat is het doel van je redenering? Het gaat in jouw ogen zo goed dat de avondklok weg kan?
Naja, je hoort de laatste weken toch steeds meer over jongeren die het niet meer trekken (80% tegen een burnout aan schijnbaar). Grotere ketens die zeggen dat eind maart het geld op is (wibra, Leen Bakker, kwantum).*knip* het is complexer dan dat, dat is ook al vaak genoeg uitgelegd.

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Robkazoe schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:55:
[...]

Gaan de gymzalen dan ook weer open? Heb wel weer zin om in de zaal te sporten... Ik neem aan dat als groep x weer mag sporten dat groep y ook weer kan gaan sporten? Of gaan we daar dan onderscheid in maken?
Nee, gymen mag buiten, net als schaatsen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Geen idee of het al voorbij is gekomen, dit topic kan best snel bewegen.

De avondklok is verlengd tot 2 maart. Er moet nog een debat over komen in de Tweede Kamer, maar CDA en VVD hebben al eerder hun steun toegezegd. Burgemeester Bruls heeft al gezegd dat het veiligheidsoverleg de beslissing steunt, de politie zegt ook dat ze nog drie weken avondklok aan kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

etc etc
Nou, de voorbeelden die je noemt zijn maatregelen die logisch en in mijn ogen proportioneel zijn. Een avondklok is dat niet.

Die is ontworpen om aantal bezoeken te verminderen, en ja, dat doet ie blijkt. Al verplaatst een deel ook naar eerder. Maar dat maakt het niet meteen een goede maatregel, er zijn andere maatregelen te verzinnen die ook dat aantal bezoeken aanpakken en een stuk minder collateral damage geven. En die daarmee wel proportioneel en logisch zijn.

En als dan zo'n kansloze maatregel ingevoerd wordt, dan komt er blijkbaar bij mij een onbewust minder naleven van ook andere maatregelen. Ik realiseerde me dat zelfs pas na afloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:00:
[...]

Nee, gymen mag buiten, net als schaatsen :D
Dan ben ik tegen schaatsen. Doei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
42erik schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:04:
[...]

Maar dat maakt het niet meteen een goede maatregel, er zijn andere maatregelen te verzinnen die ook dat aantal bezoeken aanpakken en een stuk minder collateral damage geven. En die daarmee wel proportioneel en logisch zijn.

En als dan zo'n kansloze maatregel ingevoerd wordt, dan komt er blijkbaar bij mij een onbewust minder naleven van ook andere maatregelen. Ik realiseerde me dat zelfs pas na afloop.
Maar kom dan eens met een andere maatregel die wel logisch en proportioneel is?
Tip, geef die dan ook gelijk door aan de MP, hij heeft daar tenslotte zelf om gevraagd, alle goede ideeën zijn welkom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Yaksa schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:09:
[...]

Tip, geef die dan ook gelijk door aan de MP, hij heeft daar tenslotte zelf om gevraagd, alle goede ideeën zijn welkom.
Verplichte quarantaine na vliegreis. 7 dagen. Verbod op buitenlandse vakantie. Verplicht thuiswerken voor elek niet hands-on baan. werkgever moet bewijzen dat het niet mogelijk is. Schriftelijk, bij twijfel, onderzoek situatie ter plekke.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 18:20
[...]

Als ik hetzelfde beperkte onderzoek hier in de buurt doe met drie straten dan is de uitkomst dat het heel veel rustiger is op straat. En nu?
Vreemde is dat het in het weekend ook overdag merkbaar rustiger is in onze buurt sinds de avondklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 18:23
matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:57:
[...]

Naja, je hoort de laatste weken toch steeds meer over jongeren die het niet meer trekken (80% tegen een burnout aan schijnbaar).
Die commerciële burnout-cursus tent (met die handige commerciële naam die zou doen vermoeden dat het een (gerenommeerd) "instituut" is (door "nationaal" in de naam te hebben), die dat in het voorjaar ook al riep bedoel je ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:19

Mfpower

In dubio

CMD-Snake schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:02:

De avondklok is verlengd tot 2 maart. Er moet nog een debat over komen in de Tweede Kamer, maar CDA en VVD hebben al eerder hun steun toegezegd. Burgemeester Bruls heeft al gezegd dat het veiligheidsoverleg de beslissing steunt, de politie zegt ook dat ze nog drie weken avondklok aan kunnen.
Daar gaat de belofte dat de avondklok als eerste er aan zou gaan. De scholen zijn al open. Ik hoop dat de oppositie fel gaat zijn en dit tegenhoudt. Het moet echt afgelopen zijn met onbewezen sleepnet maatregelen. Veel te weinig aandacht voor de bij-effecten.

Ondertussen mag ik weer extra risico lopen doordat de kinderen naar school gaan maar mag ik wel onder huisarrest na 21.00. Waanzin.

Overigens nog een interessant en goed artikel op Joop, ook al heeft die site niet mijn voorkeur:

https://joop.bnnvara.nl/o...-hoeksteen-van-het-beleid :
Omdat jonge mensen zelden in het ziekenhuis komen na besmetting, is daar de wens tot bescherming het minst groot. Dat zou dus de ontbrekende bescherming in de scholen kunnen verklaren: het kan de betrokken ministers gewoon niet echt schelen hoe veilig ze zijn, want het virus kan weinig kwaad. Dit is ook de conclusie van de rechter in de recente Veilig Onderwijs-zaak.

...

Het is daarom zeer aannemelijk dat ook in kringen van het RIVM al vroeg is besloten infecties wel weg te houden bij ouderen, maar niet bij jongeren. Deze gedachtegang werd bevestigd door OMT-lid Ann Vossen, die stelde qua besmetting: “kinderen onderling ook, ze zullen […] een ouder infecteren, hopelijk hebben die dan ook milde klachten”. Sterker nog, met de keuze de uitbraak “gecontroleerd te laten uitrazen” zou het monsterlijk zijn om kinderen niet met voorrang te laten besmetten. Althans, als overwegingen van totale sterfte in de maatschappij boven argumenten van beschermen van weerloze minderjarigen worden gesteld, natuurlijk.

...
Scholen openhouden = verkapte groepsimmuniteit = bewust de ouders van de kinderen laten besmetten.

Ethisch totaal onjuist.

De rechter maakt er ook gehakt van maar durft niet in te grijpen:

https://veiligonderwijs.org/articles/einduitspraak
De rechter laat duidelijk merken wat hij van het overheidsbeleid van scholen vindt. Hij stelt vast dat het OMT ons nu napraat terwijl ze eerder nogal stellig beweerden dat scholen geen besmettingsgevaar vormen. De rechter zegt dat de Staat zijn voordeel zou kunnen doen met argumenten van eisers; in gewoon Nederlands betekent dit dat de rechter de logica van het kabinet niet kan volgen, maar net niet voldoende om op de stoel van de minister te gaan zitten en het beleid te verbieden. De rechter is het met ons eens dat het kabinet niet OMT-adviezen kan gebruiken om zich niet aan WHO-richtlijnen te houden. Hij herhaalt dat ouders die hun kinderen nu niet naar school willen laten gaan met soepelheid behandeld zouden moeten worden.
Dat laatste moeten wij als gezin maar eens gaan uitproberen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:57:
[...]

Naja, je hoort de laatste weken toch steeds meer over jongeren die het niet meer trekken (80% tegen een burnout aan schijnbaar). Grotere ketens die zeggen dat eind maart het geld op is (wibra, Leen Bakker, kwantum). Maar tot nog toe blijft de oudere heilig, voor 12000 Coronadoden, waarvan 60% al langdurig ziek was 8)7
80% van de jongeren tegen een burnout aan? Dat percentage ligt in mijn omgeving een heel stuk lager.
Het aantal faillissementen was in 2020 16% lager dan het jaar daarvoor, en het laagste in 20 jaar tijd.
En dan het heikele punt waar het echt om gaat, die 4800 doden die niet langdurig ziek waren. Zijn die levens meer of minder waard dan de gevolgen van de maatregelen? Bedenk daarbij ook nog eens dat dat aantal een stuk hoger zou liggen zonder maatregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Niet elke middag met 1 per persoon op bezoek mogen, maar de bubbels (dus koppel je aan een ander huishouden en doe met hun wat je leuk lijkt, wanneer je dat leuk lijkt). Dan heb je een stuk minder verschillende contactmomenten. Dan heb je te maken met 1 bubbel ipv potentieel 7 huishoudens die aan elkaar gelinkt worden (en met via via zelfs nog meer)

En dat is een alternatief voor de avondklok. Verder maar eens kijken welk onsite werk nu echt noodzakelijk is, en welke niet... en daar dan ook eens iets van vinden.

Er kwam hier pas al de opmerking langs dat iemand maar weer meer naar werk ging nu hij zijn sociale moment door de avonklok miste. Waarbij hij op werk meer verschillende contacten heeft... dat werkt dan toch averechts. Vertel hem thuis te werken en geef hem in ruil daarvoor de bubbel terug, minder verschillende contactmomenten en wel een sociaal moment (en dan een echte, ipv een werkversie. Al kun je hier een discussie over starten), win-win.

Nu wordt er een punt indirect aangepakt met bakken aan collateral damege, mensen hier vielen al over elkaar heen om de problemen aan te geven. Doet me denken aan de "we doen scholen dicht want we willen dat de ouders thuisblijven". Ook al van die indirecte onzin. Pak een probleem bij de bron aan, niet via een omweg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
CMD-Snake schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:02:

Mooi hoor, tot 2 weken voor de verkiezingen. Precies wat ik al maanden voorspel: over 3 weken mag opeens alles weer!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mfpower schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:43:

Scholen openhouden = verkapte groepsimmuniteit = bewust de ouders van de kinderen laten besmetten.
Ondertussen 11 maanden geleden had Rutte de enige eerlijke persconferentie, waarin hij aangaf groepsimmuniteit te willen door "gecontroleerd" het hele land te besmetten. Rutte had toen nog 7 maanden nodig om exponentiele groei te doorgronden, maar meteen gingen mensen rekenen en in zijn volgende persconferentie had hij het over "rekenen op bierviltjes". Die berekeningen kloppen nog steeds, alleen Rutte heeft het sindsdien niet meer zo genoemd.
Ondertussen zijn er al enkele miljoenen mensen besmet geraakt met een virus met onbekende langetermijngevolgen. En Rutte is populairder dan ooit, want blijkbaar prikken weinig mensen hier doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:19

Mfpower

In dubio

RemcoDelft schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:50:
[...]

Ondertussen 11 maanden geleden had Rutte de enige eerlijke persconferentie, waarin hij aangaf groepsimmuniteit te willen door "gecontroleerd" het hele land te besmetten. Rutte had toen nog 7 maanden nodig om exponentiele groei te doorgronden, maar meteen gingen mensen rekenen en in zijn volgende persconferentie had hij het over "rekenen op bierviltjes". Die berekeningen kloppen nog steeds, alleen Rutte heeft het sindsdien niet meer zo genoemd.
Ondertussen zijn er al enkele miljoenen mensen besmet geraakt met een virus met onbekende langetermijngevolgen. En Rutte is populairder dan ooit, want blijkbaar prikken weinig mensen hier doorheen.
Ik ben zelf altijd fan van Hanlons scheermes (never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity) maar onderhand begin ik ernstig te twijfelen aan de goede intenties van de mensen aan het roer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
Om nog maar eens te benadrukken hoe zonde het is om eerst de uiterst fragielen te vaccineren en niet de mensen die in de ziekenhuizen komen en de zorg "gegijzeld houden". Precies waarom medici de discussie aangaan.

https://nos.nl/artikel/23...erliggende-problemen.html

Dat zijn alweer 15-30 vaccins "verspild" (niet helemaal het juiste woord, maar kon even geen ander bedenken) doordat het leven gewoon eindigde, volledig binnen verwachting bij zulke oude en fragiele mensen.

Goed dat Lareb uitzoekt of het vaccin had bijgedragen, maar ik kan je al voorspellen dat die impact minimaal geweest zal zijn.

Dit zinnetje viel me ook op:
"In de onderzoeken die zijn uitgevoerd voordat de vaccins op de markt kwamen zaten wel ouderen, maar relatief weinig van hen waren zo fragiel als onze verpleeghuisbewoners. "

Dus we geven bepaalde groepen bepaalde vaccins niet omdat er niet genoeg data voor is, en gooien dat beleid even overboord voor verpleeghuispatiënten? Wow

[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 08-02-2021 19:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matthijst
gekkie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:35:
[...]

Die commerciële burnout-cursus tent (met die handige commerciële naam die zou doen vermoeden dat het een (gerenommeerd) "instituut" is (door "nationaal" in de naam te hebben), die dat in het voorjaar ook al riep bedoel je ?
Punt is vooral dat je na een jaar ook weleens naar andere zaken dan dode bejaarden en langdurig zieken mag kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 10:54
RemcoDelft schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:50:
[...]

Je doet nu net voorkomen alsof de aanpak in Nederland zoveel anders is dan in de rest van de wereld. Op een enkel land na verschilt onze aanpak nauwelijks en dat zie je ook terug in de besmettingscijfers. Op detailniveau is er wat verschil maar grosso modo is het een balansoefening tussen oplopende besmettingen beteugelen en ruimte bieden voor wat vertier en economische impulsjes bieden aan de middenstand.
Vorig jaar maart had Merkel al aangegeven dat we er rekening mee moeten houden dat 3 kwart van de Europeanen op enig moment besmet zal raken, ik denk dat ze er niet ver naast zal zitten.

Lekker klagen over hoe slecht onze regering het wel niet doet begint net zo besmettelijk te worden als het virus zelf. Ik hoop dat er snel een vaccin voor gemaakt wordt want straks moeten we hier keihard ingrijpen en controleren of iedereen wel 1,5m afstand houdt van z’n device.... oh the horror.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:51
@Mfpower ik heb even gemist wat er uit het besmettingsonderzoek onder kinderen van de Britse variant is gekomen. Die uitkomsten zouden toch bepalend zijn voor de vraag of de scholen open gaan?

Hoewel ik voor mezelf en m'n kinderen geen acute zorgen heb, anders dan dat thuisscholing en geen sociaal leven ze schaadt, zit ik uiteraard ook met een beperkte sociale kring van mensen die wel kwetsbaar zijn. Dus hoe je je afweging ook maakt - er moet wel enige zekerheid zijn dat we van basisscholen geen superspreader feest maken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Schaatsen is buiten. Wedstrijden zijn buiten. Na die massa demonstraties van het afgelopen halfjaar (BLM, Viruswaanzin, enz) hebben we ook geen piek in de cijfers gezien. Dan kan zoiets als dit ook wel. Natuurlijk kan je niet met duizenden op elkaar langs de kant lopen juichen, maar goed... verspreid kan prima.

Ik blijf erbij: er is meer dan corona. Je moet mensen even een paar weken wat positiviteit geven, zorgen dat ze kunnen opladen. Er komt nog genoeg ellende aan met die nieuwe varianten, dus beter nu gewoon even genieten in de buitenlucht.

Eerlijk is eerlijk: heb totaal geen vertrouwen meer in het coronabeleid en vind het echt overdreven worden. Die Britse variant stelt tot op heden zeer weinig voor en begin hoe langer hoe meer te twijfelen aan het kabinet. Volgens mij vinden ze het ook wel even lekker, die macht over het volk (onderbuik gevoel).

(En ja, ik weet hoe kut corona is en ben zeker pro social distancing, FFP2 mondkapjes, enz. Maar het slaat nu door. Je moet de balans weten te houden tussen economie, mentale gezondheid van mensen en corona. Die is nu weg.)

Dus: it giet oan! Net sa eamelje en gewoan de redens ût et fet! :)

Twitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matthijst
zacht schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:44:
80% van de jongeren tegen een burnout aan? Dat percentage ligt in mijn omgeving een heel stuk lager.
Kan best lager zijn, inmiddels zit de jeugd al geruime tijd thuis, en met een beetje pech heb je 2 verklote schooljaren.
Het aantal faillissementen was in 2020 16% lager dan het jaar daarvoor, en het laagste in 20 jaar tijd.
Ja failliet gaan of nog ff jaartje corona steun trekken, eenvoudige keus.
Je snapt toch zelf wel dat een hoop horeca en winkels niet eeuwig dicht kunnen blijven?
Van het cbs: "In 2020 is het aantal faillissementen weer afgenomen, tot het laagste niveau van deze eeuw. Dat in coronatijd minder bedrijven failliet werden verklaard, is niet los te zien van de noodsteun van de overheid." |:(
En dan het heikele punt waar het echt om gaat, die 4800 doden die niet langdurig ziek waren. Zijn die levens meer of minder waard dan de gevolgen van de maatregelen? Bedenk daarbij ook nog eens dat dat aantal een stuk hoger zou liggen zonder maatregelen.
Draai het eens om: zijn 4800 levens meer waard dan 17 miljoen? En hoe lang dan?

De meeste sterfgevallen zijn 80-plussers, 2.250 overledenen, maar bij mensen tussen de 65 en 80 was het verschil met de gebruikelijke sterftecijfers relatief het grootst. In deze leeftijdsgroep stierven 1.250 mensen, een oversterfte van driehonderd.
Er overleden van 14 december tot 20 december bijna vijfhonderd mensen jonger dan 65 jaar, vijftig meer dan verwacht voor deze tijd van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:00:
Om nog maar eens te benadrukken hoe zonde het is om eerst de uiterst fragielen te vaccineren en niet de mensen die in de ziekenhuizen komen en de zorg "gegijzeld houden". Precies waarom medici de discussie aangaan.

Dat zijn alweer 15-30 vaccins "verspild" (niet helemaal het juiste woord, maar kon even geen ander bedenken) doordat het leven gewoon eindigde, volledig binnen verwachting bij zulke oude en fragiele mensen.

Goed dat Lareb uitzoekt of het vaccin had bijgedragen, maar ik kan je al voorspellen dat die impact minimaal geweest zal zijn.

"In de onderzoeken die zijn uitgevoerd voordat de vaccins op de markt kwamen zaten wel ouderen, maar relatief weinig van hen waren zo fragiel als onze verpleeghuisbewoners. "

Dus we geven bepaalde groepen bepaalde vaccins niet omdat er niet genoeg data voor is, en gooien dat beleid even overboord voor verpleeghuispatiënten? Wow
Ik weet niet hoe goed je dat onderscheid kunt maken tussen "te fragiel" en "niet fragiel genoeg om geen vaccinatie te krijgen" ?
Je laatste zin doet vermoeden dat dat al gebruikelijk is, waarschijnlijk voor de griep prik dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vijftien op de hoeveel precies? Ik snap je sentiment dat het wat zonde is dat een vaccin maar zo kort nuttig is geweest, maar dat kan in andere situaties net zo goed.
Hoeveel van de risicogroep die minder fragiel zijn overlijden door andere omstandigheden? Verkeersongeluk bijvoorbeeld?
Elke groep heeft z'n eigen risico's en daarmee een kans op voortijdig 'weggooien' van vaccins.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
https://www.nu.nl/schaats...rtochten-uitgesloten.html

Het gaat slecht, dus de avondklok moet verlengd worden, maar genoeg perspectief om schaatst evenementen te organiseren. Ik vraag mij af hoe ze publiek willen gaan werken bij outdoor evenementen.

Dan vraag ik mij af waarom buiten sport verder ook verboden is zoals dubbel tennis. Daar lijkt de kans op besmetting mij ook minimaal.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

80% lijkt mij ook uit de lucht gegrepen en veel te hoog ( n=90 hier, deels via werk vrouw).

bij faillissementen denk ik er wel anders over, veel bedrijven hebben hun eigen reserves verbruikt , maken gebruik van regelingen en maken schulden. Ze bestaan nog, maar hangen aan een zijden draadje, hoe langer het duurt voordat de economie op gang komt hoe meer draadjes -alsnog- gaan knappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:10:
[...]

Punt is vooral dat je na een jaar ook weleens naar andere zaken dan dode bejaarden en langdurig zieken mag kijken.
Zeker mag dat, maar ik vind de bron in deze om met die "80% zitten tegen burnout aan" het belang van het onderwerp aan te duiden niet zo geweldig (en ja ik weet dat het geplugd is in > 50% van de kranten, want 1 DPG journalist heeft dat overgenomen en dan komt dat bij alle titels die ze voeren naar boven en lijkt het wellicht meer statuur te hebben dan ik er in ieder geval aan zou willen verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat

Dat is een "verspilling" van maar liefst 30 / 5713.61 (1% van 571K gezette prikken) van 0.005%. Color me not impressed. Dat is een uiterst kleine prijs om te betalen om een grote groep kwetsbare ouderen te beschermen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Mfpower schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:43:
De scholen zijn al open. Ik hoop dat de oppositie fel gaat zijn en dit tegenhoudt. Het moet echt afgelopen zijn met onbewezen sleepnet maatregelen. Veel te weinig aandacht voor de bij-effecten.
Ik weet het niet, de andere partijen worden zo klem gezet. Tegen verlenging stemmen na twee weken kan ook merkwaardig overkomen, zeker voor een partij als D66 die zijn ziel verkocht nog twee weken geleden. Heb je alles voor niets gedaan. In ieder geval weer een debat wat het kijken waard zal zijn.

De verklaring die gegeven wordt is dat de resultaten nu zichtbaar worden, de reisbewegingen nemen af. Maar ja, wat als de besmettingen dat niet doen? Is het dan nog steeds een succes?
Gelukkig ben je psychiater, econoom en viroloog in een. ;) Meerdere organisaties wijzen op de slechte geestelijke gezondheid onder jongeren, zo ook het Rode Kruis.

De faillissementen vallen mee momenteel dankzij de steun, al zouden we ook eens moeten kijken naar bedrijfsbeëindigingscijfers in de afgelopen periode. Ondernemers die de bui zien hangen en hun zaak maar zelf opdoeken voordat ze een faillissementstraject in moeten, dat blijft ze nog jaren daarna boven het hoofd hangen als ze iets willen doen. Ik verwacht wel dat als de staatssteun afgebouwd wordt we een golf gaan meemaken, dan gaan aardig wat ondernemers het loodje leggen.
RemcoDelft schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:47:
Mooi hoor, tot 2 weken voor de verkiezingen. Precies wat ik al maanden voorspel: over 3 weken mag opeens alles weer!
Misschien moet het OMT zich ook inschrijven als partij voor de verkiezingen. :+
Het nadeel van de alleroudste als eerst is dat die mensen hun tweede prik misschien geeneens halen puur door ouderdom. In Italië vierde men dat een vrouw van 109 haar eerste dosis kreeg, leuk voor haar maar ze kan een paar uur later al door ouderdom sterven. Met zo'n leeftijd zit je al ruimschoots in de reservetijd.

Maar wat dan? Iedereen die over de gemiddeld levensverwachting heen is achteraan de rij zetten? Er is zeker wat voor te zeggen, die mensen hebben hun portie zeker al gehad. Heb je alleen wel weer boze oudjes dat niemand om ze geeft en wat nijdige twitteraars.

In elk geval is het een complexe ethische discussie die niemand lijkt te willen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Woy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:26:
https://www.nu.nl/schaats...rtochten-uitgesloten.html

Het gaat slecht, dus de avondklok moet verlengd worden, maar genoeg perspectief om schaatst evenementen te organiseren. Ik vraag mij af hoe ze publiek willen gaan werken bij outdoor evenementen.

Dan vraag ik mij af waarom buiten sport verder ook verboden is zoals dubbel tennis. Daar lijkt de kans op besmetting mij ook minimaal.
Dat zal wel met de kans van slagen te maken hebben. Als je tennis verbied blijft 99% thuis want je mag niet tennissen. Ga je schaatsen verbieden, dan kan je op je klompen(:P) aanvoelen dat we toch wel gaan schaatsen. Dan maar die mensenmassa in goede banen proberen te leiden en zo veel mogelijk schade beperken waar je nog wel invloed hebt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LZ86
Gonadan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:25:
[...]

Vijftien op de hoeveel precies? Ik snap je sentiment dat het wat zonde is dat een vaccin maar zo kort nuttig is geweest, maar dat kan in andere situaties net zo goed.
Hoeveel van de risicogroep die minder fragiel zijn overlijden door andere omstandigheden? Verkeersongeluk bijvoorbeeld?
Elke groep heeft z'n eigen risico's en daarmee een kans op voortijdig 'weggooien' van vaccins.
Wat mijn issue is is dat dit er alweer 15 zijn binnen 8 dagen na de prik. Voordat de 18-60 jarigen aan de beurt zijn kan je er donder op zeggen dat er nog een flink stel overleden zijn. Verpleeghuisbewoners zitten gemiddeld maar 9 maanden in het verpleeghuis voordat ze overlijden. En daar gaan dan wel 100.000+ vaccins heen. hoogstwaarschijnlijk zijn die dus binnen 9 maanden al "verspild" Dus een ontiegelijk grotere kans op "weggooien" van de vaccins dan de andere groepen.

Nogmaals, die mensen hoeven niet dood en moeten beschermd worden (vandaar de maatregelen aanhouden tot ze daadwerkelijk aan de beurt zijn) maar om ze voorrang te geven boven de categorie mensen die de ziekenhuizen vol houden en de planbare zorg uitstellen door daar te liggen is gewoon van den zotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
CMD-Snake schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:30:
Maar wat dan? Iedereen die over de gemiddeld levensverwachting heen is achteraan de rij zetten? Er is zeker wat voor te zeggen, die mensen hebben hun portie zeker al gehad. Heb je alleen wel weer boze oudjes dat niemand om ze geeft en wat nijdige twitteraars.

In elk geval is het een complexe ethische discussie die niemand lijkt te willen voeren.
Pas een mooie ingezonden brief in de krant van een bejaarde. Die zei "ga de jongeren vaccineren, dan kunnen die weer gaan leven. Ik zit toch altijd al thuis."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:31:
[...]

Wat mijn issue is is dat dit er alweer 15 zijn binnen 8 dagen na de prik. Voordat de 18-60 jarigen aan de beurt zijn kan je er donder op zeggen dat er nog een flink stel overleden zijn. Verpleeghuisbewoners zitten gemiddeld maar 9 maanden in het verpleeghuis voordat ze overlijden. En daar gaan dan wel 100.000+ vaccins heen. Dus een ontiegelijk grotere kans op "weggooien" van de vaccins dan de andere groepen.

Nogmaals, die mensen hoeven niet dood en moeten beschermd worden (vandaar de maatregelen aanhouden tot ze daadwerkelijk aan de beurt zijn) maar om ze voorrang te geven boven de categorie mensen die de ziekenhuizen vol houden en de planbare zorg uitstellen door daar te liggen is gewoon van den zotte.
Gemiddeld negen maanden? Dat neigt meer naar een hospice dan een verpleeghuis. Ik zou verwachten dat een aanzienlijk deel het toch wel langer uit houdt.
Heb je daar ook een bron voor?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jadjong schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:31:
[...]

Dat zal wel met de kans van slagen te maken hebben. Als je tennis verbied blijft 99% thuis want je mag niet tennissen. Ga je schaatsen verbieden, dan kan je op je klompen(:P) aanvoelen dat we toch wel gaan schaatsen. Dan maar die mensenmassa in goede banen proberen te leiden en zo veel mogelijk schade beperken waar je nog wel invloed hebt.
Ik heb het overigens niet over mensen die zelf gaan schaatsen, maar over het organiseren van wedstrijden op natuur ijs. Het lijkt mij dat je de profs toch wel zover moet krijgen om geen eigen wedstrijden te gaan organiseren.

Het toestaan om georganiseerde evenementen te doen vind ik echt ingaan tegen de boodschap dat we nog langer winkels dicht moeten houden, en avondklok verlengen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:24:
[...]
Draai het eens om: zijn 4800 levens meer waard dan 17 miljoen? En hoe lang dan?

De meeste sterfgevallen zijn 80-plussers, 2.250 overledenen, maar bij mensen tussen de 65 en 80 was het verschil met de gebruikelijke sterftecijfers relatief het grootst. In deze leeftijdsgroep stierven 1.250 mensen, een oversterfte van driehonderd.
Er overleden van 14 december tot 20 december bijna vijfhonderd mensen jonger dan 65 jaar, vijftig meer dan verwacht voor deze tijd van het jaar.
Het probleem was en is nog steeds niet die 4800 levens, maar de overbelasting van de zorg. Zelfs met de huidige maatregelen loopt het aantal uitgestelde, en wie weet hoeveel afgestelde, behandelingen nog steeds op.

Als het enige probleem de zwakke oudere was, dan verwacht ik dat er gezegd zou worden f*ck corona, survival of the fittest ftw, zo "liberaal" zelfredzaam zijn we inmiddels wel, maar het is het hele stuwmeer aan uitgestelde zorg dat er onzichtbaar achter ligt. En gelukkig wordt er niet gekozen om corona dan maar niet te behandelen, want dat is eigenlijk de enige andere optie, maatregelen maar los laten en hopen dat de maatschappij doordraait (dat doet deze dan zeker niet).

[ Voor 6% gewijzigd door Norjee op 08-02-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Gonadan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Gemiddeld negen maanden? Dat neigt meer naar een hospice dan een verpleeghuis. Ik zou verwachten dat een aanzienlijk deel het toch wel langer uit houdt.
Yes. Hieronder een stukkie uit het AD. (quote even het achtergrondsdeel, de rest van het artikel gaat over dementie) In een hospice moet je binnen 3 maanden overlijden, anders kom je er niet in.
Gemiddeld verblijf in verpleeghuis nog geen half jaar
De tijd die mensen in een verpleeghuis verblijven wordt steeds korter. Dit is althans de ervaring bij de Arnhemse zorgorganisatie DrieGasthuizenGroep (DGG), waaronder woonzorgcentrum Hoogstede valt (zie artikel op deze pagina).

Op verzoek van deze krant is de zorgorganisatie (met vijf verpleeghuizen) nagegaan hoe lang de gemiddelde verblijfsduur nu is. Dit is 5,4 maanden (gegevens begin 2018 tot voorjaar 2019).

Daarbij is gekeken naar cliënten die in het verpleeghuis zijn gekomen na 2015, toen de zorg in Nederland drastisch veranderde. Iedereen die er al langer zat, is buiten beschouwing gelaten.

Sinds 2015 moet iedereen zich zolang mogelijk thuis zien te redden, met hulp van de thuiszorg. Het verzorgingshuis oude stijl is verdwenen en in het verpleeghuis komen alleen nog mensen die er zo slecht aan toe zijn dat ze permanent zorg en nabijheid nodig hebben. Diverse zorgtaken van het rijk zijn overgedragen aan gemeenten.
En
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ge=true#c-2--Woonsituatie

En
https://www.zorgvisie.nl/...eeghuis-stijgt-met-kwart/

En
https://www.mijnkwaliteit...-tijd-in-een-verpleeghuis

De achtergrond is dat, omdat mensen door de verandere (versoberde, bedankt VVD :( ) zorg en de verantwoordelijkheid die naar de gemeente is verschoven zo enorm lang thuis moet blijven wonen. De verpleeghuizen oude stijl bestaan niet meer, dus als je nu in het verpleeghuis nieuwe stijl terecht komt is er iets goed mis met je.

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 08-02-2021 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Norjee schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:37:
En gelukkig wordt er niet gekozen om corona dan maar niet te behandelen, want dat is eigenlijk de enige andere optie, maatregelen maar los laten en hopen dat de maatschappij doordraait (dat doet deze dan zeker niet).
Tsja, max aan aantal corona plekken. Klaar ben je.
Normaal hangt er ook gewoon een prijskaartje aan een levensjaar. Nu opeens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:31:
[...]
Wat mijn issue is is dat dit er alweer 15 zijn binnen 8 dagen na de prik. Voordat de 18-60 jarigen aan de beurt zijn kan je er donder op zeggen dat er nog een flink stel overleden zijn. Verpleeghuisbewoners zitten gemiddeld maar 9 maanden in het verpleeghuis voordat ze overlijden. En daar gaan dan wel 100.000+ vaccins heen. hoogstwaarschijnlijk zijn die dus binnen 9 maanden al "verspild" Dus een ontiegelijk grotere kans op "weggooien" van de vaccins dan de andere groepen.

Staat wel weer tegen over dat de situatie in verpleeg- en verzorgingstehuizen ook niet fantastisch is.
Geen of weinig bezoek, ook als het richting sterven gaat, en het personeel wat er daar ook maar wat van moet proberen te maken in een situatie waar ze beperkt voor opgeleid lijken (en/of het personeel voor hebben in kwantiteit).

En wanneer zou je ze dan aan de beurt willen laten komen, na of voor de 40'ers, 30'ers, 20'ers, tieners, mensen met ander onderliggend lijden die jonger zijn, of moeten ze helemaal niet in aanmerking komen ?

Ik kan er voor als nog wel mee leven met de huidige keuze, er gaat ook een zekere kracht uit van de (relatieve) eenvoud van keuzes, ondanks dat ze wellicht niet optimaal zijn (maar welke keuze zou dat wel zijn en hoe ingewikkeld is die en hoe zou die gedragen worden?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
gekkie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:42:
[...]

Staat wel weer tegen over dat de situatie in verpleeg- en verzorgingstehuizen ook niet fantastisch is.
Geen of weinig bezoek, ook als het richting sterven gaat, en het personeel wat er daar ook maar wat van moet proberen te maken in een situatie waar ze beperkt voor opgeleid lijken (en/of het personeel voor hebben in kwantiteit).

En wanneer zou je ze dan aan de beurt willen laten komen, na of voor de 40'ers, 30'ers, 20'ers, tieners, mensen met ander onderliggend lijden die jonger zijn, of moeten ze helemaal niet in aanmerking komen ?

Ik kan er voor als nog wel mee leven met de huidige keuze, er gaat ook een zekere kracht uit van de (relatieve) eenvoud van keuzes, ondanks dat ze wellicht niet optimaal zijn (maar welke keuze zou dat wel zijn en hoe ingewikkeld is die en hoe zou die gedragen worden?).
Ik zou het zo doen:

Verpleeghuispersoneel/(acute) zorgpersoneel (wat dus al gebeurt) --> 55-75ers met medische indicatie --> verpleeghuisbewoners --> jongeren met medische indicatie --> de rest

Dan pak je eerst de mensen die de ziekenhuizen bezet houden en creeër je ruimte om de reguliere zorg weer te hervatten en verdere gezondheidsschade te voorkomen en dan vervolgens alsnog die verpleeghuispatienten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 08:59
[...]

Enige maatregel die gaat werken ; vaccinatie.
En dan niet op zijn Nederlands, maar op zijn UK's. Zijn een maand eerder begonnen, hebber er met deze week er bij al 12miljoen gezet. 12 miljoen. Maar ja, daar hoeft ook niet alle sperfect, maar gaan ze voor het resultaat. Je kunt je daar laten vaccineren in de kerk, in de supermarkt en weet ik veel waar.
Zijn maar een maand eerder begonnen, wij moeten onze eerste miljoen nog halen.

Maar nee, hier moet alles over 100 schijven, het moet 200% perfect en het moet door de GGD met de RIVM als logistiek worden gedaan. Is een beetje met een porsche wedstrijd achteruit rijden. Gaat beter met een DAF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Veel verpleeghuizen zijn gecombineerd met seniorenwoningen. Dan heb je aan de ene kant personen die er een paar maanden verblijven omdat ze thuis niet meer verzorgd kunnen worden en aan de andere kant van de gang wonen mensen die volledig zelfstandig zijn maar gewoonweg gelijkvloers willen leven en graag naar beneden lopen voor een potje biljart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:47:
[...]

Enige maatregel die gaat werken ; vaccinatie.
En dan niet op zijn Nederlands, maar op zijn UK's. Zijn een maand eerder begonnen, hebber er met deze week er bij al 12miljoen gezet. 12 miljoen. Maar ja, daar hoeft ook niet alle sperfect, maar gaan ze voor het resultaat. Je kunt je daar laten vaccineren in de kerk, in de supermarkt en weet ik veel waar.
Zijn maar een maand eerder begonnen, wij moeten onze eerste miljoen nog halen.

Maar nee, hier moet alles over 100 schijven, het moet 200% perfect en het moet door de GGD met de RIVM als logistiek worden gedaan. Is een beetje met een porsche wedstrijd achteruit rijden. Gaat beter met een DAF.
Enig punt van aandacht, ze gaan qua 2e prikken nog niet zo goed in de UK.

Week of 2 geleden had 12% eerste prik gehad en slechts 1% de 2e. Dus of hun strategie nou echt beter is is lastig te zeggen. Ze gokken nu wel met levens en vaccins. Kan goed uitpakken, maar kan ook zomaar de andere kant op gaan.

Denk dat de wereld te klein was hier als de overheid zoiets zou flikken en eigenlijk een experiment uitvoerd op de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:44:
[...]

Ik zou het zo doen:

Verpleeghuispersoneel/(acute) zorgpersoneel (wat dus al gebeurt) --> 55-75ers met medische indicatie --> verpleeghuisbewoners --> jongeren met medische indicatie --> de rest

Dan pak je eerst de mensen die de ziekenhuizen bezet houden en creeër je ruimte om de reguliere zorg weer te hervatten en verdere gezondheidsschade te voorkomen en dan vervolgens alsnog die verpleeghuispatienten.
Je gaat er dan van uit dat "55-75ers met medische indicatie" dan voldoende is (er vanuit gaande dat bijvb (beperkt) overgewicht geen (geregistreerde) medische indicatie is, die wel min of meer noodzakelijk is voor selectie ?
Maar goed op zich zouden die categorieën in het huidige schema ook niet al te lang moeten duren, kan natuurlijk wel als nog "te lang" zijn als we een flinke derde golf krijgen, al denk ik dat we het dan (net als het buitenland) voornamelijk weer van de angst moeten gaan hebben om het de kop in te drukken en die lijkt er alleen maar voldoende te komen als de zorg net voor, op, of over het randje is :/ .

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 08-02-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
jadjong schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:55:
[...]

Veel verpleeghuizen zijn gecombineerd met seniorenwoningen. Dan heb je aan de ene kant personen die er een paar maanden verblijven omdat ze thuis niet meer verzorgd kunnen worden en aan de andere kant van de gang wonen mensen die volledig zelfstandig zijn maar gewoonweg gelijkvloers willen leven en graag naar beneden lopen voor een potje biljart.
Niet helemaal meer, dat was verpleeghuis oude stijl. Tegenwoordig kom je alleen in een verpleeghuis als je 24/7 zorg nodig hebt. De seniorenflats bestaan nog wel, maar dat wordt meestal bemand door de thuiszorg.

Dat wordt onderverdeeld in somatiek (lichamelijk) en psychogeriatrie (dementenzorg). Gemiddeld sterven de PG patienten sneller dan de somatische patienten.

Ook zijn er enkele specialistische verpleeghuizen waar mensen niet heel snel sterven, maar daar liggen dan ook vaak wat jongeren (Korsakov verpleeghuis, Huntington huis)

Er is sinds de invoering van het nieuwe stelsen nog geen grootschalig onderzoek gedaan (laatste ging over 2013-2016, dus voor de wijziging in het stelsel), maar de verpleeghuizen zelf zien de gemiddelde verblijfsduur afnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 08-02-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:56:
[...]
Denk dat de wereld te klein was hier als de overheid zoiets zou flikken en eigenlijk een experiment uitvoerd op de bevolking.
Gebeurt hiert ook al. 2de prik is iuitgesteld tot 6 weken en fabrikant zelf zegt ; 3 weken.

En ik snap de strategie wel.

Maar je gaat nu iets roepen over de vorm. Ook als iedereen 2 prikken had gehad, hadden ze er nog steeds 12 miljoen gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:02:
[...]

Gebeurt hiert ook al. 2de prik is iuitgesteld tot 6 weken en fabrikant zelf zegt ; 3 weken.

En ik snap de strategie wel.

Maar je gaat nu iets roepen over de vorm. Ook als iedereen 2 prikken had gehad, hadden ze er nog steeds 12 miljoen gezet.
yes alleen dan ga je van 12% van de mensen gevaccineerd naar 6%. Dan lijkt het plots een stuk minder goed :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:03:
[...]

yes alleen dan ga je van 12 miljoen mensen gevaccineerd naar 6%. Dan lijkt het plots een stuk minder goed :P
12 miljoen is 12miljoen. Of dat nou 6% is of 90%. Maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:04:
[...]

12 miljoen is 12miljoen. Of dat nou 6% is of 90%. Maakt niks uit.
Woops, foutje Ik bedoelde 12% ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:01:
[...]

Niet helemaal meer, dat was verpleeghuis oude stijl. Tegenwoordig kom je alleen in een verpleeghuis als je 24/7 zorg nodig hebt. De seniorenflats bestaan nog wel, maar dat wordt meestal bemand door de thuiszorg.
Ik doel op locaties waar zelfs de thuiszorg nog niet nodig is. In mijn regio zijn daar een paar van (gecombineerd). Dan heb je senioren in huurwoningen en senioren die 24/7 hulp nodig hebben. Twee aparte organisaties/woningbouwvereniging maar wel hetzelfde gebouw. Ik kan begrijpen dat iedereen die daar jaren lang oma heeft bezocht denkt dat oma in een verzorgingshuis heeft gewoond, terwijl oma eigenlijk gewoon een scheefhuurder was die af toe stiekem mee liftte op de gaarkeuken van de buren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:06:
[...]

Woops, foutje Ik bedoelde 12% ;)
Maar blijft nog steeds 12M vaccinaties.

NL ; gemeld vandaag 414.858

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:14:
@Mfpower ik heb even gemist wat er uit het besmettingsonderzoek onder kinderen van de Britse variant is gekomen. Die uitkomsten zouden toch bepalend zijn voor de vraag of de scholen open gaan?

Hoewel ik voor mezelf en m'n kinderen geen acute zorgen heb, anders dan dat thuisscholing en geen sociaal leven ze schaadt, zit ik uiteraard ook met een beperkte sociale kring van mensen die wel kwetsbaar zijn. Dus hoe je je afweging ook maakt - er moet wel enige zekerheid zijn dat we van basisscholen geen superspreader feest maken.
Onderzoek van lansingerland gaf geen 100 duiding. Het heeft niet gezorgd vooreen megauitbraak. Maar dat kan mede komen door meer waakzaamheid bij de inwoners door de extreme mediaaandacht. Conclusie was dat in alle leeftijdsgroepen meer mensen met symptomen waren en alle groepen zorgden voor meer en snellere verspreiding. Kinderen zijn dus niet extra grote verspreiders, maar meer kinderen vertonen symptomen en verspreiden vaker. Daarom ook de herintroductie van afstand houden, quarantaine, snotneuzenbeleid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:11:
[...]

Maar blijft nog steeds 12M vaccinaties.

NL ; gemeld vandaag 414.858
Waarom wordt dit vergeleken in absolute aantallen. Ik snap dat we achterlopen maar ga je het ook nog vergelijken als er in het VK 20 miljoen zijn gevaccineerd? Wij gaan nooit verder komen als iets van 15 a 16 miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of weer 15 vaccins voor een 2e dosis bespaard. Ik ben het wel eens.. We focussen nu eerstop verpleegtehuizen, maar misschien beter te richten op thuiswonende 65-xx jarige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:40:
[...]

Yes. Hieronder een stukkie uit het AD. (quote even het achtergrondsdeel, de rest van het artikel gaat over dementie) In een hospice moet je binnen 3 maanden overlijden, anders kom je er niet in.

[...]

En
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ge=true#c-2--Woonsituatie

En
https://www.zorgvisie.nl/...eeghuis-stijgt-met-kwart/

En
https://www.mijnkwaliteit...-tijd-in-een-verpleeghuis

De achtergrond is dat, omdat mensen door de verandere (versoberde, bedankt VVD :( ) zorg en de verantwoordelijkheid die naar de gemeente is verschoven zo enorm lang thuis moet blijven wonen. De verpleeghuizen oude stijl bestaan niet meer, dus als je nu in het verpleeghuis nieuwe stijl terecht komt is er iets goed mis met je.
Het zou kunnen dat mijn beeld wat verouderd is dan. Het is ook wel zo'n vijfentwintig jaar geleden dat ik regelmatig in verpleeghuizen kwam. :P
En ik heb meer het beeld wat @jadjong schetst.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Indoubt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:16:
[...]

Waarom wordt dit vergeleken in absolute aantallen. Ik snap dat we achterlopen maar ga je het ook nog vergelijken als er in het VK 20 miljoen zijn gevaccineerd? Wij gaan nooit verder komen als iets van 15 a 16 miljoen.
Nee. Uk is maandje eerder begonnen, heeft er nu 12m. Als NL er over een maand ook 12M heeft, dan neem ik me woorden terug. Nou vooruit, dat doe ik al bij 10M.
Daar gaat het om.

En even, 15M gaan we niet eens halen.

En verdre moet je het wel kunnen vergelijken. Als het goed is zet een vok in de UK net zo snel een vaccinatie als een vpk in NL.

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 08-02-2021 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:17
maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:18:
[...]

Nee. Uk is maandje eerder begonnen, heeft er nu 12m. Als NL er over een maand ook 12M heeft, dan neem ik me woorden terug. Nou vooruit, dat doe ik al bij 10M.
Daar gaat het om.

En verdre moet je het wel kunnen vergelijken. Als het goed is zet een vok in de UK net zo snel een vaccinatie als een vpk in NL.
Over een maand zijn er hier nog geen 12 miljoen vaccins geleverd. Groot land, klein land, appels, peren.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:18:
[...]

Daar gaat het om.

Kun je makkelijk zeggen inderdaad. Wij gaan die 10 miljoen vaccins niet hebben volgende maand. Als dat wel zo zou zijn das zouden we percentueel voor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
klaaas schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:21:
[...]

Over een maand zijn er hier nog geen 12 miljoen vaccins geleverd. Groot land, klein land, appels, peren.
Ik durf je te garanderen dat wij over een maand niet eens aan de 2M zitten. 30 dagen vaccinatie nu, 15k per dag. Was het 2 weken geleden ook. Niks opschaling
Pagina: 1 ... 100 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2