Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.040 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:27:
[...]

Ik durf je te garanderen dat wij over een maand niet eens aan de 2M zitten. 30 dagen vaccinatie nu, 15k per dag. Was het 2 weken geleden ook. Niks opschaling
Pertinente onzin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4RUIbH_b5rv3w8XdOVnLLYGsi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSsXzHRYnAMWvHNIfcKvGUeo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:59
Lol. Datum die ik nog in mijn hoofd had was idd 2 weken terug. Blijkt precies die piek te zijn geweeest die dag. Ok, dat neem ik terug dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:33:
[...]

Lol. Datum die ik nog in mijn hoofd had was idd 2 weken terug. Blijkt precies die piek te zijn geweeest die dag. Ok, dat neem ik terug dus.
Die dag van 35k bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:59
MikeyMan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:35:
[...]

Die dag van 35k bedoel je?
Ze hadden toen iets van 170k op 2 weken, is ong 15k/dag. Nu zitten we na 30 dagen op 450k. Is ook 15k/dag.

Zal artikel even zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 08-02-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 18:23
maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:33:
[...]
Volgens het op een na laatste staatje van https://coronabeeld.nl/, zitten we nu qua tempo inmiddels in de hogere regionen van de EU. Waarschijnlijk omdat de rest inmiddels weinig meer in de vriezer hebben liggen, wij nog wel (geen verdienste, slechts een constatering).
Aangezien we allemaal naar rato krijgen en de meeste landen ondertussen hun beleid lijken te hebben bijgesteld naar de combi van weinig buffer aanhouden en tijd tussen prikken verlengen, zal het uiteindelijk wel weer aardig bij elkaar komen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:24:
[...]

[...]

Draai het eens om: zijn 4800 levens meer waard dan 17 miljoen? En hoe lang dan?

De meeste sterfgevallen zijn 80-plussers, 2.250 overledenen, maar bij mensen tussen de 65 en 80 was het verschil met de gebruikelijke sterftecijfers relatief het grootst. In deze leeftijdsgroep stierven 1.250 mensen, een oversterfte van driehonderd.
Er overleden van 14 december tot 20 december bijna vijfhonderd mensen jonger dan 65 jaar, vijftig meer dan verwacht voor deze tijd van het jaar.
Misschien was het je niet duidelijk gemaakt de afgelopen tijd maar het gaat met de maatregelen niet om het voorkomen van dode bejaarden. Zodra de IC vol ligt, schieten de cijfers die jij zelf geeft, mensen jonger dan 65 jaar bijvoorbeeld, omhoog. Om nog maar te zwijgen over de belasting van de mensen die de IC en ziekenhuizen draaiende moeten houden. Daarnaast zal de uitgestelde zorg nog verder toenemen dan het nu al doet. Het is makkelijk om als je de maatregelen zat bent je te focussen op dode bejaarden en daar je mening op de baseren, maar helaas is de werkelijkheid anders. Ook is er nog een punt te maken over wat het ineenstorten van de gezondheidszorg in een land met de economie doet, maar dan wordt het wel heel hypothetisch.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:01
Voor alle nay-sayers nog die beweren dat de avondklok niets doet, berekeningen laten volgens het OMT dus wat anders zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:08:
Voor alle nay-sayers nog die beweren dat de avondklok niets doet, berekeningen laten volgens het OMT dus wat anders zien

[Twitter]
*knip* kom, iets betere onderbouwing dan dit is wel gewenst...

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als je goeie data wil om beleid mee te maken moeten we allemaal een tracing app gaan gebruiken. Zonder dat is alles aannames.

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 21:22 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

IJzerlijm schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:21:
[...]

Als je goeie data wil om beleid mee te maken moeten we allemaal een tracing app gaan gebruiken. Zonder dat is alles aannames.
Precies, misschien gaan er wel mensen stiekem over straat, tijgerend in een arctic camouflage pak.

Maar ik denk dat er een meer logische verklaring is en dat er minder reisbewegingen zijn en er minder op visite wordt gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:22
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:17:
[...]

[mbr]*knip* kom, iets betere onderbouwing dan dit is wel gewenst...[/]
Dat is wat Ferd zei in de persco ;) In de trend van "Aannames uh modellen uh 10% dus uh"

[ Voor 10% gewijzigd door FDMK op 08-02-2021 21:25 ]

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20

[Twitter]
Benieuwd naar de data :)

Zijn de andere maatregelen niet beter opgevolgd?

Waren de extrapolaties met het aandeel Britse variant wel correct? Was de besmettelijkheid van de Britse variant wel correct?

Frankrijk had in eerste instantie ook een dipje omlaag en daarna weer rustig omhoog.

M.a.w hier heb je vrij weinig aan.

Weet jij of hun cijfers ergens vandaan te toveren zijn @lz86 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:17:
[...]

[mbr]*knip* kom, iets betere onderbouwing dan dit is wel gewenst...[/]
Verbazingwekkend dat niet iedereen weet wat de modellering inhoudt.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EtumAeCXEAQRIXq?format=jpg&name=4096x4096
Essentieel voor elk model zijn de aannames. Op basis van welke uitgangspunten kun je aan het rekenen slaan?
Interview Jacco Wallinga

Wij weten hopelijk allemaal wel dat aannames de moeder zijn van .... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mr.Joker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:24:
[...]

Benieuwd naar de data :)

Zijn de andere maatregelen niet beter opgevolgd?

Waren de extrapolaties met het aandeel Britse variant wel correct? Was de besmettelijkheid van de Britse variant wel correct?

Frankrijk had in eerste instantie ook een dipje omlaag en daarna weer rustig omhoog.

M.a.w hier heb je vrij weinig aan.

Weet jij of hun cijfers ergens vandaan te toveren zijn @lz86 ?
Hier iig een link met de volledige brief erbij:

[Twitter: https://twitter.com/jeroenvanleuken/status/1358864319526666243?s=19]

R oude variant op 22 Jan: 0,8.
R nieuwe variant: 1,13

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:52

ultimateharry

Team Slayer:-)

Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:27:
[...]

Verbazingwekkend dat niet iedereen weet wat de modellering inhoudt.

[Afbeelding]

[...]

Interview Jacco Wallinga

We modelleren zo'n beetje alles tegenwoordig, is niets geks aan toch?
Alternatief is dat we heel Nederland een paar keer in de week verplicht een Corona-test laten doen en een enkelband met GPS omdoen, willen we volgens mij ook niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ultimateharry schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:37:
[...]

We modelleren zo'n beetje alles tegenwoordig, is niets geks aan toch?
Alternatief is dat we heel Nederland een paar keer in de week verplicht een Corona-test laten doen en een enkelband met GPS omdoen, willen we volgens mij ook niet.
Nee er is niets geks aan modelleren, maar het is wel belangrijk om te vermelden dat de uitkomst een schatting of verwachting is en niet een berekening zoals wij die kennen uit de wiskunde.

Of er alternatieven zijn voor modellering is mij onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:27:
Maar gelukkig zijn niet alle koters van de aanname moeders per se fuckup's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:52

ultimateharry

Team Slayer:-)

Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:40:
[...]

Nee er is niets geks aan modelleren, maar het is wel belangrijk om te vermelden dat de uitkomst een schatting of verwachting is en niet een berekening zoals wij die kennen uit de wiskunde.

Ja, alternatieven zijn in de praktijk vaak onuitvoerbaar, zoals in heel veel situaties.
Je komt op het structureel vastleggen van bizarre data-sets: ieder z'n locatie + historie + besmetting + uitgebreide vragenlijst over hoe men zijn of haar gedrag (denkt) aangepast te hebben door de maatregel.
En zelfs dan ben je aan het benaderen, je weet immers niet zeker of iemand daadwerkelijk z'n gedrag heeft aangepast door (alleen) de maatregel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dus nu werkt de avondklok enkele uren nadat Grapperhaus dit nog zei:
Demissionair minister Grapperhaus zei na een overleg met de meest betrokken ministers dat het OMT nog niet kan zeggen of de avondklok het beoogde effect heeft op de besmettingen. "Ze kunnen dat pas na twee weken en daarvoor komen ze dus een dag tekort", zei Grapperhaus.
(bron)

Als het OMT in haar verslag dan al zo positief was over het vermeende effect, waarom dan deze terughoudendheid van Grapperhaus?

Het OMT weet dat ook niet, getuige pagina 5 van het advies:
Allereerst de opmerking dat het effect van de avondklok niet los te beoordelen
valt van de aanpassing van de bezoekbeperking welke gelijktijdig inging. Wat
betreft het relatieve aandeel van beiden in de bestrijding valt als enige op te
merken dat de zelfgerapporteerde opvolging aan de avondklok zeer hoog is, meer
dan 95%, terwijl uit het gedragsonderzoek van het RIVM/GGD’en blijkt dat het
draagvlak en de naleving van de aangepaste bezoekersregeling lager is (nl.
respectievelijk 52% vs 71%, en 80% vs 91%,) ten opzichte van de vorige
meting. Hierna zullen deze twee interventies gezamenlijk in beschouwing
genomen worden.
Ten tweede, zoals te verwachten, de avondklok en aangepaste bezoekregeling
zijn te kort geleden ingevoerd om momenteel vanuit de berekening van het
reproductiegetal op grond van de meldingen een uitspraak te doen over de
grootte van het effect.
Hiervoor zijn minimaal 2 weken, en liefst nog enkele
dagen meer follow-up benodigd (immers het reproductiegetal wordt berekend op
basis van meldingen, en gecontroleerd op mogelijke bias met behulp van
ziekenhuis- en IC-opnames).
Het is dus niet noodzakelijkerwijs dankzij de avondklok. Die 10% die in lijn is met verwachtingen die men had op basis van de literatuur is dus nog steeds afkomstig uit hun modellen en nog niet terug te zien in de actuele cijfers. Hun steun voor de avondklok is vooral op basis van hun modellen en niet zo zeer nog op basis van metingen lijkt het zo. Ik mag dan hopen dat het RIVM nu wel actuelere data in het model stopt dan een week geleden, toen rekenden ze nog met data van half december.

Grapperhaus had dus gelijk om het zo voorzichtig te brengen, die tweet is te stellig in de bewering dat de avondklok werkt, het OMT durft het niet eens te zeggen of dat zeker zo is. Het blijft bij aannames.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29

[Twitter]
Juist, berekeningen laten zien. Goed verwoord. Zoals berekeningen van dezelfde club mensen meermaals er naast hebben gezeten in het verleden - daar zijn het tenslotte berekeningen c.q. modellen voor.

Net zoals Rutte die de nuance vergeet te maken tussen "2/3e van de besmettingen is momenteel de Britse variant" en "volgens onze modellen zou de Britse variant nu 2/3e van de besmettingen voor haar rekening nemen".

Overigens, ook al zouden deze modellen enigszins de werkelijkheid benaderen, dan zie ik alsnog graag het debat waarin we de verlenging van een dergelijke maatregel gaan doorlichten. 10 procent.

---

Zojuist het volgende VK artikel gelezen over hoe de Duitse overheid met wetenschappers heeft bekeken hoe het meest effectief op het collectieve angstgevoel ingespeeld kon worden om draagvlak onder het volk voor maatregelen te vergroten. Het gekke is dat ik dit niets eens meer schokkend vind:

https://www.volkskrant.nl...-harde-lockdown~b713ee28/

Je kan je afvragen in hoeverre dit ook bij onze RIVM gedragsunit speelt. In elk geval weer een bewijs dat je nooit je vermogen moet verliezen om zelf na te denken.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Jedi_Pimp schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:32:
Zojuist het volgende VK artikel gelezen over hoe de Duitse overheid met wetenschappers heeft bekeken hoe het meest effectief op het collectieve angstgevoel ingespeeld kon worden om draagvlak onder het volk voor maatregelen te vergroten. Het gekke is dat ik dit niets eens meer schokkend vind:

Je kan je afvragen in hoeverre dit ook bij onze RIVM gedragsunit speelt. In elk geval weer een bewijs dat je nooit je vermogen moet verliezen om zelf na te denken.
Elke complottheorie aanhanger voelt zich meteen gerechtvaardigd als ze zoiets lezen, het is je eigen glazen ingooien als overheid. Wij hadden dan het LIMC wat net zo goed een liefdesbrief had kunnen zijn aan Viruswaarheid. Het Britse SAGE deed overigens ook een suggestie voor een angstcampagne in het voorjaar van 2020. Als je voorstel als onethisch gezien wordt door Boris Johnson dan heb je wel echt je best gedaan. :+

Persoonlijk blijf ik het verhaal van de Britse variant wat moeizaam vinden. Het kabinet en het RIVM hebben het ene horrorverhaal na het andere, het is de motivatie voor alles wat ze nu doen, maar ik blijf sterk het gevoel houden dat het weinig substantie heeft. In België zagen ze de Britse mutant weer afnemen ten faveure van de oude variant en ook in het Verenigd Koninkrijk en Ierland laat deze mutant zich temmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:58

Laguna

Connaisseur

t_captain schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:25:
Ik heb nog 1 laatste keer voor het "sneeuwstom-gat" mijn model gedraaid.

De komende dagen zullen de test-gegevens van GGD niet vergelijkbaar zijn door een veel lager aantal tests. Ik verwacht dat er vanmiddag iets minder testen worden gerapporteerd (reflecterend de eerste uren van zondag, die hadden in het cijfer van vandaag kunnen zitten). Morgen zal er een heel laag getal komen (de bulk van de gemiste testen op zondag). Verderop in de week zal er wellicht een gedeeltelijk inhaaleffect komen, maar wellicht dat het aantal testen ook laag blijft door het weer. In zo'n situatie zit er teveel ruis in de week-op-week ontwikkeling.

Bijgewerkt met nieuwe infecties en nieuwe vaccinaties t/m 7-2. In strikethough de prognoses van vrijdagmiddag.

De range van de voorspellingen convergeert een beetje:

Optimistisch modelPessimistisch model
Conservatief model verspreiding R-UKgeen derde golf
Piek R 1.05 (8-3)
Piek besmettingen 6.200 (half april)
Piek R 1.10 1.11 (15-3)
Piek besmettingen 16.00016.100 (begin mei)
Zeer snelle verspreiding R-UKgeen derde golfPiek R 1.13 (15-2)
Piek besmettingen 19.00017.600 (half april)

Duiding:

Vrijdag en zaterdag waren prima cijfers (week op week geen stijging, ondanks prognose voor snelle toename van de UK variant. Zondag viel met een beetje tegen, week op week +6% => R 1.038 voor infectiedatum van omstreeks 26-1. Ga je uit van het RIVM model waarin ze zeer snelle opkomst van het UK virus zit, dan is het weekend een tikje beter dan verwacht. Volgens dit model is het aandeel "UK" tot ongeveer 65% opgelopen, en in dat licht is die R-waarde van iets boven 1 nog niet zo heel erg.
Het model dat uitgaat van een iets meer gematigde opkomst van de UK-variant (snelheid in lijn met eerdere metingen van RIVM en de Deense cijfers), stelt de prognoses juist omhoog bij. De gevoeligheid voor het "UK-verspreiding submodel" is dus was aan het afnemen.
Lijkt erop dat het toch het conservatieve model van de verspreiding van de Britse variant wordt, op basis van de cijfers uit het laatste OMT advies:

Er is een toename van de VK-variant in de kiemsurveillance sinds week 51 van het afgelopen jaar, van 1,1% in week 51 tot 24,1% in week 3 van 2021. Voor week 4 lijkt deze stijgende trend zich door te zetten.

Week 51: 1.1%
Week 52: 1.4 %
Week 53: 5.2%
Week 1: 8.6%
Week 2: 19.8% (nog steeds niet gecorrigeerd door het RIVM)
Week 3: 24.1%

De schatting van het RIVM dat twee derde van de besmettingen die in week 4 gemeld waren de Britse variant betrof was dus een overschatting.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:12
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:40:
[...]

Maar uit het feit dat het een modellering is, blijkt al dat het geen precieze berekening is maar een benadering. En mijn inschatting is dat ze bij het RIVM echt wel verstand hebben van wat ze doen en hoe ze hun modellen maken, en welke aannames ze erin stoppen. Ze hebben ondertussen ook een jaar aan historische data waartegen ze hun model en de bijbehorende aannames kunnen controleren.

Maar zelfs dan zullen er onzekerheden blijven, zullen er altijd afwijkingen in blijven zitten t.o.v. de werkelijkheid, we weten niet alle factoren, we weten niet in hoeverre de inputs kloppen. Vergelijk het met weermodellen, we weten aardig goed hoe het werkt, maar toch zitten ze er altijd naast zelfs als het om een precieze voorspelling voor morgen gaat, omdat niet alle factoren meegenomen (kunnen) worden en er dus aannames gedaan moeten worden.
Jedi_Pimp schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:32:

Wel een lekkere populistiche kop, maar een hele gekke vraag vind ik het niet. De onderliggende vraag is simpelweg "hoe zorgen we dat mensen de maatregelen zo goed mogelijk opvolgen?".

Maar in het kader van het vermogen zelf na te denken, je lijkt wel achter het VK-artikel (en daarmee Die Welt) aan te lopen, maar bedenk ook dat die zekere belangen hebben bij het nieuws dat ze brengen en hoe ze het brengen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het compleet niet waar is, maar ook niet zeggen dat het compleet wel waar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
CMD-Snake schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:42:
[...]

Elke complottheorie aanhanger voelt zich meteen gerechtvaardigd als ze zoiets lezen, het is je eigen glazen ingooien als overheid. Wij hadden dan het LIMC wat net zo goed een liefdesbrief had kunnen zijn aan Viruswaarheid. Het Britse SAGE deed overigens ook een suggestie voor een angstcampagne in het voorjaar van 2020. Als je voorstel als onethisch gezien wordt door Boris Johnson dan heb je wel echt je best gedaan. :+

Persoonlijk blijf ik het verhaal van de Britse variant wat moeizaam vinden. Het kabinet en het RIVM hebben het ene horrorverhaal na het andere, het is de motivatie voor alles wat ze nu doen, maar ik blijf sterk het gevoel houden dat het weinig substantie heeft. In België zagen ze de Britse mutant weer afnemen ten faveure van de oude variant en ook in het Verenigd Koninkrijk en Ierland laat deze mutant zich temmen.
Mee eens. Ik zou er echter wel voor willen waken dat we minder kritisch worden uit angst complotaanhangers te voeden.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Transportman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:47:
[...]

Maar uit het feit dat het een modellering is, blijkt al dat het geen precieze berekening is maar een benadering. En mijn inschatting is dat ze bij het RIVM echt wel verstand hebben van wat ze doen en hoe ze hun modellen maken, en welke aannames ze erin stoppen. Ze hebben ondertussen ook een jaar aan historische data waartegen ze hun model en de bijbehorende aannames kunnen controleren.

Maar zelfs dan zullen er onzekerheden blijven, zullen er altijd afwijkingen in blijven zitten t.o.v. de werkelijkheid, we weten niet alle factoren, we weten niet in hoeverre de inputs kloppen. Vergelijk het met weermodellen, we weten aardig goed hoe het werkt, maar toch zitten ze er altijd naast zelfs als het om een precieze voorspelling voor morgen gaat, omdat niet alle factoren meegenomen (kunnen) worden en er dus aannames gedaan moeten worden.

[...]

Wel een lekkere populistiche kop, maar een hele gekke vraag vind ik het niet. De onderliggende vraag is simpelweg "hoe zorgen we dat mensen de maatregelen zo goed mogelijk opvolgen?".

Maar in het kader van het vermogen zelf na te denken, je lijkt wel blind achter het VK-artikel (en daarmee Die Welt) aan te lopen, maar bedenk ook dat die zekere belangen hebben bij het nieuws dat ze brengen en hoe ze het brengen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het compleet niet waar is, maar ook niet zeggen dat het compleet wel waar is.
Absoluut, ook tijdens het lezen van dit artikel zou je je zelfdenkend vermogen niet moeten uitschakelen.

Zelf wind ik me echter al veel langer op over een aanverwant onderwerp, namelijk de rol van de conventionele media in het aanwakkeren van de collectieve onderstroom van angst en het gebrek aan verslaan van lockdown-kritische wetenschappers. Heb hier zelf over gecorrespondeerd met redacties (helaas zonder bevredigende uitkomsten) en wetenschappers gesproken die met soortgelijke boodschappen als in het bovenstaande VK artikel de figuurlijke deur zijn gewezen. In dit topic heb ik hier meermaals over geschreven, mocht je dat interessant vinden om na te slaan :)

Mijn punt is dat ik dus niet sec dit artikel heb gelezen en denk: "Zie je wel, de overheid loopt ons te manipuleren!"

[ Voor 21% gewijzigd door Jedi_Pimp op 08-02-2021 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:42:
[...]

Ik blijf het wijzen naar het kabinet en RIVM als aanjager van onterechte horrorverhalen wat moeizaam vinden.

Bekijk dit draadje eens, met onderbouwing vanuit verschillende landen.

Anders gezegd; volgens mij zien we precies hetzelfde gebeuren als in andere landen.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 08-02-2021 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Laguna schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:42:
[...]

Lijkt erop dat het toch het conservatieve model van de verspreiding van de Britse variant wordt, op basis van de cijfers uit het laatste OMT advies:

Er is een toename van de VK-variant in de kiemsurveillance sinds week 51 van het afgelopen jaar, van 1,1% in week 51 tot 24,1% in week 3 van 2021. Voor week 4 lijkt deze stijgende trend zich door te zetten.

De schatting van het RIVM dat twee derde van de besmettingen die in week 4 gemeld waren de Britse variant betrof was dus een overschatting.
Dat ze ineens met die acceleratie kwamen, dat deed mijn wenkbrouw omhoog gaan. Het getal klopte niet met de extrapolatie van eerdere data en niet met de getallen uit Denemarken. Alsof ze een exponentiële curve hadden doorgetrokken in plaats van een sigmoid. Eind februari 900% engelse besmettingen :D

In de kleine percentages kan het, bv 1.4 naar 5.2 in een week. Dan is het namelijk denkbaar dat je naast een organische vermenigvuldiging te maken hebt met nieuwe geïmporteerde clusters.

Van week 53 tot week 3 heb je een vrij constante groeisnelheid tussen 65 en 70% per week. Alleen week 2 is een outlier (en waarschijnlijk de oorzaak van die torenhoge prognose die vorige week alle alarmbellen deed afgaan).

Eenmaal boven de 20% moet er een beeld ontstaan van een dalende relatieve groei. Voor week 4 en 5 zou je bijvoorbeeld 38 en 58% voorspellen.

De doorgang door de 50% komt omstreeks 1-2 te liggen. Dat is een fractie sneller dan mijn comservatieve model (die had hem meen ik op 6-2 geschat).

Nou zitten de modellen momenteel vrij dicht bij elkaar qua piekvoorspelling aantal gevallen per dag. Alleen heeft het conservatieve model wat meer ruimte om die piek omlaag te krijgen: ik heb de vaccinatiesnelheid bewust laag gemodelleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Transportman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:47:
Maar in het kader van het vermogen zelf na te denken, je lijkt wel achter het VK-artikel (en daarmee Die Welt) aan te lopen, maar bedenk ook dat die zekere belangen hebben bij het nieuws dat ze brengen en hoe ze het brengen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het compleet niet waar is, maar ook niet zeggen dat het compleet wel waar is.
Maar wat wil je dan zeggen?

Het maar goed dat Die Welt schermprintjes van hun bronnen levert. Dit is een grote claim en die moeten ze echt wel onderbouwen voor ze het publiceren. Staatssecretaris Kerber wie nauw betrokken was bij het document heeft in een reactie gezegd dat het document echt is, maar dat het anders gezien moet worden. Het Robert Koch Instituut wilde geen reactie geven bij navraag omdat het een intern document zou betreffen.

Ze staan eventjes goed in hun hemd. Het illustreert waarom dit soort tactieken hooguit op de korte termijn werken, wanneer je betrapt wordt dan gelooft men je niet zo snel een tweede keer.
Jedi_Pimp schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:48:
Ik zou er echter wel voor willen waken dat we minder kritisch worden uit angst complotaanhangers te voeden.
De enige die hier de complotaanhangers voedt is het Duitse ministerie van vws zelf. Zij waren degenen die met het idee kwamen om de deelstaten en bevolking te koeioneren en het RKI ging er in mee, niet bepaald handig en het tast ook de onafhankelijke reputatie van het RKI aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
MikeyMan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:01:
[...]
Ik blijf het wijzen naar het kabinet en RIVM als aanjager van onterechte horrorverhalen wat moeizaam vinden.
*knip* graag op de inhoud en serieus reageren

[ Voor 28% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:55
Apache4u schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:52:
[...]
Misschien was het je niet duidelijk gemaakt de afgelopen tijd maar het gaat met de maatregelen niet om het voorkomen van dode bejaarden. Zodra de IC vol ligt, schieten de cijfers die jij zelf geeft, mensen jonger dan 65 jaar bijvoorbeeld, omhoog.
*knip* reageer op de inhoud, niet op de man
Daarnaast zal de uitgestelde zorg nog verder toenemen dan het nu al doet. Het is makkelijk om als je de maatregelen zat bent je te focussen op dode bejaarden en daar je mening op de baseren, maar helaas is de werkelijkheid anders.
Neu, doden zijn heilig want klinkt mooi in de cijfertjes.
Ik ben van mening dat er sowieso al teveel mensen rondlopen op deze wereld. Dus accepteer dat er in sommige jaren meer dood gaan.

Straks komt er een nieuwe variant waar vaccins slechter tegen werken. Blijf je dan als wereld vrolijk in lockdown? Miljarden levens jaren weg laten tikken (jaren fulltime thuiswerken, geen vakanties, festivals, horeca, maanden geen bezoek) :?

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 08:09 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:46:
[...]

Straks komt er een nieuwe variant waar vaccins slechter tegen werken. Blijf je dan als wereld vrolijk in lockdown? Miljarden levens jaren weg laten tikken (jaren fulltime thuiswerken, geen vakanties, festivals, horeca, maanden geen bezoek) :?
Net zoals griep kan er elk jaar een aangepast vaccin gemaakt worden, dat is geen enkel probleem. Het bestaande vaccin is dan minder effectief, maar nog steeds goed genoeg om voldoende barrières op te werpen zodat niet het hele land besmet wordt met de nieuwe variant.

De lockdown hoeft dus niet meer terug te komen zodra een groot deel van de bevolking ingeënt is.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 01:44
matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:46:
[...]

*knip*
[...]

Neu, doden zijn heilig want klinkt mooi in de cijfertjes.
Ik ben van mening dat er sowieso al teveel mensen rondlopen op deze wereld. Dus accepteer dat er in sommige jaren meer dood gaan.

*knip* niet op de man reageren, liever een tr

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
XWB schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:59:
Net zoals griep kan er elk jaar een aangepast vaccin gemaakt worden, dat is geen enkel probleem. Het bestaande vaccin is dan minder effectief, maar nog steeds goed genoeg om voldoende barrières op te werpen zodat niet het hele land besmet wordt met de nieuwe variant.

De lockdown hoeft dus niet meer terug te komen zodra een groot deel van de bevolking ingeënt is.
Een paar maanden tot een half jaar om aan te passen aan de nieuwe varianten.

Vorig voorjaar leek het rond de zomer wel weer mogelijk te zijn, rond de zomer leek dit voorjaar weer meer mogelijk te zijn. Dit voorjaar leek vd zomer weer mee mogelijk te zijn, maar nu zitten we iig tot oktober/november te vaccineren. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 09-02-2021 00:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matthijst
*knip* we verwachten dat je je wel wat inleest voor je reacties plaatst, het is al talloze keren uitgelegd waarom je niet alleen naar doden zou moeten kijken etc. Op deze manier is het gewoon trollen

[ Voor 120% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:24
Ik heb vorig zomer op het terras gezeten, heb een aantal keren heerlijk gegeten in een restaurant en ben tot rust gekomen in de Franse Alpen. Ik zie echt niet in waarom het deze zomer minder zou zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 08:14 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
klaaas schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:12:
[...]

Ik heb vorig zomer op het terras gezeten, heb een aantal keren heerlijk gegeten in een restaurant en ben tot rust gekomen in de Franse Alpen. Ik zie echt niet in waarom het deze zomer minder zou zijn.
Prima, niet iedereen wil naar Frankrijk.
En ja, ik heb ook restaurants en terrassen gezien. Maar wel benieuwd hoeveel zomer 2021 gaan halen.
Verder mis je dan komend jaar nog concerten en sportevenementen, nog maanden contact met collega's en voorlopig familie en vrienden bezoek.

[ Voor 13% gewijzigd door matthijst op 09-02-2021 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
matthijst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:15:
[...]

Prima, niet iedereen wil naar Frankrijk.
En ja, ik heb ook restaurants en terrassen gezien. Maar wel benieuwd hoeveel zomer 2021 gaan halen.
Leuk dat je op specifieke punten reageert, maar jammer dat je niet ingaat op de kern. Waarom zou zomer 2021 minder zijn dan zomer 2020?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
klaaas schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:18:
[...]

Leuk dat je op specifieke punten reageert, maar jammer dat je niet ingaat op de kern. Waarom zou zomer 2021 minder zijn dan zomer 2020?
Misschien niet minder, maar minstens net zo matig: geen concerten, geen festivals, geen sportwedstrijden. Misschien weer cafés open als ze nog bestaan. Geen vliegvakanties en vast nog geen grote feestjes thuis. Niet naar kantoor, dus geen contact met collega's.

Kan je nog wel wat? Uiteraard, maar tegen de zomer al ruim 1,5 jaar een stuk minder dingen die normaal 't leven leuker maken.

Maar goed, De Jonge geeft aan dat ie in 't tweede kwartaal 2-2,5 miljoen prikken per week kan zetten, dus er is nog enige hoop (maand terug ging ie nog uit van 1 miljoen per week, dan zou het tot november duren).

[ Voor 18% gewijzigd door matthijst op 09-02-2021 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
matthijst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:21:
[...]

Misschien niet minder, maar minstens net zo matig: geen concerten, geen festivals, geen sportwedstrijden. Misschien weer cafés open als ze nog bestaan. Geen vliegvakanties en vast nog geen grote feestjes thuis. Niet naar kantoor, dus geen contact met collega's.

Kan je nog wel wat? Uiteraard, maar tegen de zomer al ruim 1,5 haar jaar een stuk minder dingen die normaal 't leven leuker maken.
Dat het voorjaar nog verre van ideaal is ben ik met je eens, maar als je voor de zomer enkel kijkt naar wat er niet kan wordt het ook wel een eenzijdig en triest verhaal. Maar goed, blijkbaar genieten we van verschillende aspecten van het leven, dat kan (al heb ik persoonlijk wel heel erg genoten van een aantal sportevenementen en mis ik van de andere kant concerten ook heel erg). We weten nog niet wat ons te wachten staat en persoonlijk verwacht ik een betere zomer dan vorig jaar. Ik vertik het om nu al te gaan zuurpruimen over de zomer. Daar heb ik vooral mezelf mee het komende half jaar...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:03:
[...]

6 weken aanpassen, en dan nog enkele weken testen zeiden ze pas.
Vorig voorjaar leek het rond de zomer wel weer mogelijk te zijn, rond de zomer leek dit voorjaar weer meer mogelijk te zijn. Dit voorjaar leek vd zomer weer mee mogelijk te zijn, maar nu zitten we iig tot oktober/november te vaccineren. 8)7
Ik weet dat we allemaal het liefst heel naïef zijn, maar stiekem wist iedereen dat dit niet het geval zou gaan zijn. We, als maatschappij, hebben in maart de keuze gemaakt om deze weg in te gaan. Alternatief was de boel gelijk te laten klappen. (en snel richting 60-70% groepsimmuniteit, maar wel een 20 voud aan doden door geen zorg). Nu mogen we de wetenschap danken dat we zo snel een goed vaccin hebben. Hadden we dat niet gehad, hadden we de maatschappij net zo lang half open moeten zetten tot we aan de 60-70% waren.

Ik ben nu een stuk optimistischer... Corona is ver weg in de zomer, in combinatie met vaccins verwacht ik echt in juni vrijwel een normale zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Als die nieuwe varianten niet te hard gaan :)

Geen enkel vaccin doorstaat de 'test' met de Zuid-Afrikaanse variant vooralsnog ongeschonden. De effectiviteitspercentages lijken in relatief kleine en vaak nog niet gecontroleerde studies te dalen met tot wel enkele tientallen procenten. De voorlopige conclusie van wetenschappers: de vaccins bieden nog steeds bescherming, maar gemiddeld simpelweg minder goed. En dat zou kunnen komen door die E484K-mutatie.

Die zou overigens bij zowel de Zuid-Afrikaanse als de Braziliaanse variant ook de kans kunnen vergroten dat mensen voor de tweede keer corona krijgen.

Want dan:
Pfizer-BioNTech en Moderna, hebben aangekondigd dat het aanpassen van hun vaccin op de Zuid-Afrikaanse variant relatief eenvoudig is, al duurt het wel een paar maanden tot een halfjaar.

[mbr]*edit* wil je even de bron toevoegen, zodat iedereen de context ook kan meelezen? Tnx[/]

Bron: AD/De Stentor, digitale krant.

[ Voor 21% gewijzigd door matthijst op 09-02-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:50
Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:38:
[...]

Ik weet dat we allemaal het liefst heel naïef zijn, maar stiekem wist iedereen dat dit niet het geval zou gaan zijn. We, als maatschappij, hebben in maart de keuze gemaakt om deze weg in te gaan. Alternatief was de boel gelijk te laten klappen. (en snel richting 60-70% groepsimmuniteit, maar wel een 20 voud aan doden door geen zorg). Nu mogen we de wetenschap danken dat we zo snel een goed vaccin hebben. Hadden we dat niet gehad, hadden we de maatschappij net zo lang half open moeten zetten tot we aan de 60-70% waren.

Ik ben nu een stuk optimistischer... Corona is ver weg in de zomer, in combinatie met vaccins verwacht ik echt in juni vrijwel een normale zomer.
Muziek ...oren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 06:20
[...]

Ik hoop dat van harte en verwacht dat eigenlijk ook wel. Het probleem zit hem dan echter niet meer in Corona, maar in de regels. Lukt het om ook de regels snel te versoepelen als Corona vrijwel verdwenen is. We zitten in een pad waarbij regels strenger worden en er meer regels gestapeld worden. Dat moet dan in 1 a 2 maanden tijd omgebogen worden. Ik vrees dat dat niet lukt. Als de angst er zo diep in geramd zit, dan laten mensen dat niet meer snel los. En ik denk te zien dat mensen murw zijn en dus minder snel dan vorig jaar de vrijheid zullen opeisen. Daarnaast zijn, zoals ik ze nu mag beluisteren, maar weinig bestuurders echt gericht op meer vrijheden.

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 09-02-2021 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Ik denk dat deze zomer nog kreupel blijft door 1.5 meter en mondkapjes op allerlei plekken. Buiten de deur een biertje drinken zal net zoveel administratieve handelingen en planning kosten als een ADSL-verhuizing van KPN. :P Pas in 2022 staan we weer ongehinderd met bier op een grasveld naar een band of DJ te kijken. Laten we hopen dat jij gelijk hebt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
MikeyMan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:01:
[...]

Bekijk dit draadje eens, met onderbouwing vanuit verschillende landen.

[Embed]

Anders gezegd; volgens mij zien we precies hetzelfde gebeuren als in andere landen.
Dus omdat hetzelfde in Duitsland gebeurt, zou Tweaker CMD-Snake geen moeite kunnen hebben met de berichtgeving over B117 vanuit RIVM/kabinet? Lockdowncritici krijgen doorgaans eenzelfde soort repliek: "Maar zij doen het toch ook!" - sinds wanneer is groepsgrootte een argument voor de validiteit?

Overigens ook in het licht van de VK/Die Welt artikel lichtelijk ironisch om een dergelijke tweet van Feigl-Ding te lezen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:16:
[...]

Dus omdat hetzelfde in Duitsland gebeurt, zou Tweaker CMD-Snake geen moeite kunnen hebben met de berichtgeving over B117 vanuit RIVM/kabinet? Lockdowncritici krijgen doorgaans eenzelfde soort repliek: "Maar zij doen het toch ook!" - sinds wanneer is groepsgrootte een argument voor de validiteit?

Overigens ook in het licht van de VK/Die Welt artikel lichtelijk ironisch om een dergelijke tweet van Feigl-Ding te lezen :)
Er zijn meerdere landen waarin duidelijk wordt aangetoond dat die nieuwe variant besmettelijker is. Dit is niet iets wat het RIVM bedenkt. Dit heeft ook helemaal niks met groepsgrootte te maken, maar met het valideren van data. Je frame is enigszins treurig.

Wat voor berichtgeving wil je dan zien? Dat het wel meevalt? Die grap hebben we vorig jaar februari wel gezien.

Maar het ligt inderdaad veel meer voor de hand dat we hier te maken hebben bij een complot waarbij de wetenschappers van de rijksinstituten allemaal hebben afgesproken om de mensjes een beetje bang te maken. 7(8)7

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2021 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
MikeyMan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:22:
[...]

Er zijn meerdere landen waarin duidelijk wordt aangetoond dat die nieuwe variant besmettelijker is. Dit is niet iets wat het RIVM bedenkt. Dit heeft ook helemaal niks met groepsgrootte te maken, maar met het valideren van data. Je frame is enigszins treurig.

Wat voor berichtgeving wil je dan zien? Dat het wel meevalt? Die grap hebben we vorig jaar februari wel gezien.

Maar het ligt inderdaad veel meer voor de hand dat we hier te maken hebben bij een complot waarbij de wetenschappers van de rijksinstituten allemaal hebben afgesproken om de mensjes een beetje bang te maken. 7(8)7
Bijzonder dat je mijn frame treurig noemt terwijl je zelf weer over complotten begint. Jouw soort retoriek is ook opvallend binair: of je moet alle berichtgeving maar voor lief aannemen zonder er een kritische noot bij te mogen plaatsen, óf je bent complotdenker. In hoeverre is het mogelijk om te onderschrijven dat er wellicht wordt nagedacht om ons gedrag te beïnvloeden op een manier zodat maatregelen beter nageleefd worden (waarschijnlijk vanuit de beste bedoelingen)? Dit heeft echt niks met complotten te maken en daar mag je best kritisch op zijn, maar dat vinden sommige mensen hier érg lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:41
*knip* geen HK

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:32:
[...]

Bijzonder dat je mijn frame treurig noemt terwijl je zelf weer over complotten begint. Jouw soort retoriek is ook opvallend binair: of je moet alle berichtgeving maar voor lief aannemen zonder er een kritische noot bij te mogen plaatsen, óf je bent complotdenker. In hoeverre is het mogelijk om te onderschrijven dat er wellicht wordt nagedacht om ons gedrag te beïnvloeden op een manier zodat maatregelen beter nageleefd worden (waarschijnlijk vanuit de beste bedoelingen)? Dit heeft echt niks met complotten te maken en daar mag je best kritisch op zijn, maar dat vinden sommige mensen hier érg lastig.
Je kwasi grappig bedoelde opmerkingen over de ironie van de door mij geposte thread en de berichten vanuit het RKI geven anders weinig ruimte voor interpretatie.

Ik ga er zomaar vanuit dat er wordt nagedacht om een betere naleving voor elkaar te krijgen. Maar termen als 'angst aanjagen' suggereren dat dit op onjuiste gronden of met onjuiste cijfers gebeurt. En dan kijk ik liefst even naar andere landen om de (beperkte) data van ons RIVM te verifiëren.

En dan kom ik tot de conclusie dat er redelijk feitelijk gecommuniceerd wordt.
Of die nieuwe variant nu 20, 40 of 60% besmettelijker is doet in die zin ook amper ter zake. Feit blijft dat je weer een periode van groei tegemoet kunt zien.

Kritiek helemaal prima uiteraard, maar wel op juiste gronden. Ik denk ook dat de besmettelijkheid van het UK virus eerder 30 dan 70% hoger ligt. Al ware het maar door een vertekend beeld door externe factoren als weer. En ik vind ook dat we te weinig sequencen, en dus minder data hebben dan prettig zou zijn. En ik vind het ook vervelend dat zowel teststraten als vaccinatiestraten dicht gaan bij een pak sneeuw.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
matthijst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:21:
[...]

Maar goed, De Jonge geeft aan dat ie in 't tweede kwartaal 2-2,5 miljoen prikken per week kan zetten, dus er is nog enige hoop (maand terug ging ie nog uit van 1 miljoen per week, dan zou het tot november duren).
Per week? Dan ben je begin mei klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 06:20
t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:53:
[...]

Per week? Dan ben je begin mei klaar.
Nou ja, je weet niet wanneer in Q2 hij gaat starten natuurlijk. Het kan ook zijn dat hij in juni pas start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Laguna schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:42:
[...]

Een vraagje. Ik ben bezig om deze curve te modelleren. Wat is de datering van deze getallen?

Is dat op datum van vermoedelijke infectie? Op datum van 1e ziektedag? Op datum van de afgenomen PCR test? Of op de datum dat het lab de sequencing deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blissard schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:37:
[...]

Ik hoop dat van harte en verwacht dat eigenlijk ook wel. Het probleem zit hem dan echter niet meer in Corona, maar in de regels. Lukt het om ook de regels snel te versoepelen als Corona vrijwel verdwenen is. We zitten in een pad waarbij regels strenger worden en er meer regels gestapeld worden. Dat moet dan in 1 a 2 maanden tijd omgebogen worden. Ik vrees dat dat niet lukt. Als de angst er zo diep in geramd zit, dan laten mensen dat niet meer snel los. En ik denk te zien dat mensen murw zijn en dus minder snel dan vorig jaar de vrijheid zullen opeisen. Daarnaast zijn, zoals ik ze nu mag beluisteren, maar weinig bestuurders echt gericht op meer vrijheden.
Iets is 100% zeker... mensen zijn erg flexible en gaan snel tertug naar hun ouden gedrag, daar ben ik niet bang voor. Juist iedereen is zo moe dat ik de regels niet meer gevolgd worden, de angst is eerder volledig weg (zie mijn werk... in maart met 5 man aanwezig, nu met 18). Dat we juist zouden moeten hebben met een besmettelijkere variant en een slechtere periode (vorige keer brak het pas los tegen de lente aan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Iets is 100% zeker... mensen zijn erg flexible en gaan snel tertug naar hun ouden gedrag, daar ben ik niet bang voor. Juist iedereen is zo moe dat ik de regels niet meer gevolgd worden, de angst is eerder volledig weg (zie mijn werk... in maart met 5 man aanwezig, nu met 18). Dat we juist zouden moeten hebben met een besmettelijkere variant en een slechtere periode (vorige keer brak het pas los tegen de lente aan).
Dat is zeker waar. Wat ik nu voornamelijk merk is dat steeds meer mensen simpelweg niet meer achter de in hun ogen disproportionele maatregelen staan. Het gevoel begint te overheersen dat we beter als samenleving de risicogroep (55+ met obesitas) moeten isoleren i.p.v. de gehele samenleving.

Wat is de endgame? Vaccins werken beroerd op de Zuid-Afrikaanse variant, gaan we nu wéér een half jaar extra corona-ellende krijgen totdat de vaccins daar op zijn aangepast? en dan? iedereen opnieuw prikken? Krijgen we de ijslandse variant welke ook weer niet samen gaat met de vaccins?

Vaccineren is een uitstekende strategie maar heeft zeker zijn risico's, wat nou als dit niet dé oplossing is voor de semi-korte termijn?

Dit begint een beetje te lijken op het klassieke voorbeeld van het probleemkindje welke de gehele klas tegenhoud in hun ontwikkeling. Soms is het beter het kind uit de klas te plaatsen i.p.v. alles en iedereen maar te laten wijken voor de zwakkeren.

Misschien ethisch lastig, maar dat zijn een hoop van de maatregelen inmiddels.

[ Voor 15% gewijzigd door Imperium op 09-02-2021 09:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 14:19

immetjes

HIER is BERN-E

Gefeliciteerd!! We staan numero uno in de wereld mbt strengste maatregelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAkCLbtXs71iN3bK6tWu_VU1ujg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qrBSYAmpM4XSWGhZaWACPXoa.png?f=fotoalbum_large

In Europa hoog boven brandhaard no.1 Portugal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7nvO5tqrjB3FJK5fQC69qycayU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52G11LnAtMala4mGM54suke3.png?f=fotoalbum_large

Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bron
Wel raar, scholen weer open doet dus niks voor die striktheidsindex?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bron
Tsjah, met 50% compliance zul je twee keer zo streng moeten zijn. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:57:
[...]

Tsjah, met 50% compliance zul je twee keer zo streng moeten zijn. |:(
Vind je dat echt? Iedereen houdt zich in NL behoorlijk aan de maatregelen heb ik zo het idee. Na 21:00 is het stil op straat, mondkapjes worden gedragen, ik zie geen feestjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bron
Èr is je al eerder gemeld dat je deze lijst niet kan extrapoleren naar wie de strengste maatregelen heeft aangezien bijvoorbeeld zelfs BCO al punten genereert en zwaarte van bepaalde maatregelen niet gelijk wordt wordt meegewogen (Franse Avondklok is bijvoorbeeld heel veel strikter)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

LZ86 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Èr is je al eerder gemeld dat je deze lijst niet kan extrapoleren naar wie de strengste maatregelen heeft aangezien bijvoorbeeld zelfs BCO al punten genereert en zwaarte van bepaalde maatregelen niet gelijk wordt wordt meegewogen (Franse Avondklok is bijvoorbeeld heel veel strikter)
Zal allemaal wel, maar we staan niet onderaan. Het gaat om het beeld. We hebben hier gewoon strenge maatregelen met een IC die niet vol ligt terwijl we angstig wachten op de 3e golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:03:
[...]

Vind je dat echt? Iedereen houdt zich in NL behoorlijk aan de maatregelen heb ik zo het idee. Na 21:00 is het stil op straat, mondkapjes worden gedragen, ik zie geen feestjes.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het >1 januari een stuk beter gaat. Althans, op het oog.
Of het de maatregelen zelf zijn, of de 'schrik' in reactie hierop, geen idee.

Maargoed, tegen die tijd was het kalf m.i. al aardig verzopen zogezegd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:08:
[...]

Zal allemaal wel, maar we staan niet onderaan. Het gaat om het beeld. We hebben hier gewoon strenge maatregelen met een IC die niet vol ligt terwijl we angstig wachten op de 3e golf.
De strenge maatregelen werken dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:03:
[...]

Kenmerkend van onzekere tijden ten aanzien van besmettingscijfers is dat de opportunistische golf van gedragsduiding opkomt. In oktober vorig jaar zaten er twee weken lang louter gedragswetenschappers in talkshows die haarfijn benadrukten hoe recalcitrant Nederlanders zijn ten opzichte van bijvoorbeeld Duitsers. Toen een week later overal in West-Europa de tweede golf in volle vaart was en cijfers zélfs in voorbeeldland Duitsland een sterke stijging lieten zien, waren deze gedragswetenschappers nergens meer te bekennen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
[...]

Die lijst zegt dus niets, dus dat we bovenaan staat is helemaal leuk, maar maakt geen reet uit.
We hebben strenge maatregelen, maar niet dé strengste, dan moet onze avondklok strenger worden, moet je je dorp niet uitmogen (portugal) verplicht met 1 iemand naar de supermarkt, al die semi belangrijke zaken zoals de bieb, bloemenwinkel, kruidvat etc helemaal dicht en ga zo maar verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

IJzerlijm schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:10:
[...]

De strenge maatregelen werken dus.
Het plan was vorig jaar om de maatregelen zo te nemen om de IC net niet te overbelasten. Dat plan lijkt wel ver weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Zonder enige argumentatie is dit een troll

[ Voor 90% gewijzigd door Standeman op 09-02-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Het plan was vorig jaar om de maatregelen zo te nemen om de IC net niet te overbelasten. Dat plan lijkt wel ver weg.
Heeft iemand dat zo letterlijk gezegd ? Gezien de weken vertraging tussen maatregel nemen > effect van maatregel > minder besmettingen > minder ziekenhuis > minder IC betkent een 99% volle IC een flinke stapel doden als er een stijging komt, als het naar 110% gaat en dus 10% dood gaat heb je een maand die code zwart voordat een maatregel die je dan neemt iets doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

IJzerlijm schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Heeft iemand dat zo letterlijk gezegd ? Gezien de weken vertraging tussen maatregel nemen > effect van maatregel > minder besmettingen > minder ziekenhuis > minder IC betkent een 99% volle IC een flinke stapel doden als er een stijging komt, als het naar 110% gaat en dus 10% dood gaat heb je een maand die code zwart voordat een maatregel die je dan neemt iets doen.
Flatten the curve was het mantra, We hebben geen code zwart gehad in NL, het was krap inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:13:
[...]

We zitten op dit moment op een IC-bezetting van 997 mensen. Als ik dit mag geloven dan is het dus (nog steeds) alle riemen vast.
jadjong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:57:
[...]

Voor de pandemie was 600-800 een 'normale' werkdag. Bij 900 moet iedereen terug komen van verlof om bij te springen of draait men wat overuren. Die 1300 op het grafiekje van Laguna is met personeel van andere afdelingen die ondersteunen en misschien wat van defensie of studenten die met de opleiding bezig waren. Ga er maar van uit dat alles boven de 800 alle hens aan dek betekend.
In totaal hebben we nu een capaciteit van 1350, maar dat gaat wel ten koste van reguliere zorg. Bovendien gaat stijgen veel sneller dan dalen, dus is de situatie met 1000 bezetting en dus een maximale stijging van nog maar 30% echt heel weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Los daarvan staan er allerlei onwaarheden in de post. Zoals "niet je dorp uitmogen in Portugal". In Portugal en Spanje differentiëren ze beleid grotendeels per regio. Je zult dus (zeer) grote verschillen zien in beleid, zo kon je in Valencia een biertje drinken op het terras terwijl gewapende politie in Madrid over de straten liep om de lockdown te handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:23:
[...]

We zitten op dit moment op een IC-bezetting van 997 mensen. Als ik dit mag geloven dan is het dus (nog steeds) alle riemen vast.
Volgens de laatste cijfers liggen er nu 542 mensen op de IC. waar haal jij 997 vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 19:46

pro_6or

amateur_60r

matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:33:
[...]

Pas een mooie ingezonden brief in de krant van een bejaarde. Die zei "ga de jongeren vaccineren, dan kunnen die weer gaan leven. Ik zit toch altijd al thuis."
Ja, maar die paar 100.000 prikjes die we besparen op de zeer ouden zet toch geen zoden aan de dijk voor de jeugd.

Ik vind het ook gek dat mijn dementerende Oma van 93 nu al een prik krijgt (waar ze angstig voor is) terwijl mijn vader van 71, Nooit te dik geweest maar wel meermaals trombose in been (net als ik) meermaals dubbele long embolie, vanaf zijn 35e colitis ulserosa, nu sinds een jaar of 8 een stoma nog lang niet aan de beurt is.
Nu is hij ook net wat dikker geworden. Sportschool (physio) dicht. Ik ben bang voor hem. Hij zelf niet zo, of iig, doet weer stoer!

Ik zou ook liever zien dat 52 tot 83 eerst mag. Maar dat is een enorme groep. Zo veel vaccins hebben we simpelweg niet. Daarom prikken ze ook eerst de extreem oudjes weg denk ik.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:25

Empathy

Extreme Audio

RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Volgens de laatste cijfers liggen er nu 542 mensen op de IC. waar haal jij 997 vandaan?
Covid + 'reguliere' patienten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
[...]

Er bestaan meer IC patienten dan alleen Covid patienten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 19:46

pro_6or

amateur_60r

[...]

De échte IC bezetters natuurlijk (niet Corona gerelateerd).

Dan zijn rond de 400 er enorm weinig. Dat geeft wel wat aan.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:59
[...]

Er bestaat ook nog iets als non-COVID zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Nu online
[...]

542 personen met corona, maar er liggen ook nog mensen zonder corona op de IC. Tezamen 997, zie lcps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:23:
[...]

[...]

In totaal hebben we nu een capaciteit van 1350, maar dat gaat wel ten koste van reguliere zorg. Bovendien gaat stijgen veel sneller dan dalen, dus is de situatie met 1000 bezetting en dus een maximale stijging van nog maar 30% echt heel weinig.
Op 13 april 2020 was de piek van IC bezetting van COVID-19 patiënten 1.324. bron

Dat was krap. We zitten nu op 526 en dalend. Het aantal positief getesten daalt en ondertussen is de behandeling verbeterd en is er meer immuniteit dan toen in maart 2020. Toch hebben we nu veel strengere maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Nu online
immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Op 13 april 2020 was de piek van IC bezetting van COVID-19 patiënten 1.324. bron

Dat was krap. We zitten nu op 526 en dalend. Het aantal positief getesten daalt en ondertussen is de behandeling verbeterd en is er meer immuniteit dan toen in maart 2020. Toch hebben we nu veel strengere maatregelen.
Lees dus eventjes de vijf reacties hierboven dat er ook niet-corona patiënten op de IC liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
En ook hebben ziekenhuis zelf soms hun problemen omtrent Corona en de overig niet corona zorg.
Zo heeft het MCL nu een Corona uitbraak en kan je daar weinig zorg meer geven:
https://www.omropfryslan....tienten-besmet-met-corona

Corona raakt veel meer zorg dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:38:
[...]

Lees dus eventjes de vijf reacties hierboven dat er ook niet-corona patiënten op de IC liggen :+
Dat weet ik. Ik bekritiseer de post waarop ik reageer ook helemaal niet. Ik schrijf daarom "piek van IC bezetting van COVID-19 patiënten"

[ Voor 10% gewijzigd door immetjes op 09-02-2021 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Flatten the curve was het mantra, We hebben geen code zwart gehad in NL, het was krap inderdaad.
Elke paar maanden is de situatie met het virus en wat we ervan snappen veranderd.

Q1 2020: PANIC MODE, Nederland neemt, voor dit land, ongehoorde maatregelen maar niemand klaagt want we zijn allemaal behoorlijk bang. Maar Nederland neemt nog steeds relatief milde maatregelen.
Q2 2020: Dat hebben we mooi voor mekaar met onze Slimme Lockdown (vergeleken met de Domme Lockdown van anderen) en er wordt al gespeculeerd over dat we nu genoeg immuniteit hebben dat het niet meer mis zal gaan
Q3 2020: Het begint weer wat te stijgen, met een lichtere Smart Lockdown krijgen we dat wel weer onder controle
Q4 2020: Oh shit, de lockdown doet nu niet wat het eerder deed, was het dan toch het warmere weer ? Maar gelukkig komen de vaccins snel !
Q1 2021: PANIC MODE 2, het gaat weer helemaal mis, de vaccins duren langer en enge nieuwe varianten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:36:
[...]

542 personen met corona, maar er liggen ook nog mensen zonder corona op de IC. Tezamen 997, zie lcps.
Die was ik vergeten inderdaad. Soms lijkt er alleen corona te bestaan in deze wereld.

ook dank voor de andere terechtwijzingen, de ene wat prettiger dan de andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Nu online
immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Dat weet ik. Ik bekritiseer de post waarop ik reageer ook helemaal niet. Ik schrijf daarom "piek van IC bezetting van COVID-19 patiënten"
Zoals ik je post las ging het erom dat op dit moment het 'ver weg' is dat de IC wordt overbelast door corona-patiënten.

Terwijl de druk van corona-patiënten nu, samen met de regulier zorg (die we nu itt voorjaar zoveel mogelijk door laten gaan) alsnog gewoon voor enorme krapte in IC-bezetting zorgt.

De strenge maatregelen nu zijn dus 'gewoon' nodig om de IC's niet over te belasten. Ja, als we de reguliere zorg weer compleet dicht gooien hebben we nog een extra verdubbelingstijd ruimte, maar die keus is nu anders gemaakt. En daar win je dan dus maximaal één verdubbelingstijd mee totdat je ook weer de strenge maatregelen moet treffen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
[...]

We zouden natuurlijk zaken als BCO en steunpakketten kunnen schrappen. Dan zakken we op die index, dus als dat je een beter gevoel geeft? ;)

Ik zal niet ontkennen dat we strenge maatregelen hebben, maar op basis van die index concluderen dat we hier de strengste maatregelen van Europa hebben is onzin. Die index zegt meer iets over het aantal maatregelen of de mate van overheidsbemoeienis dan echt over de strengheid van de maatregelen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:58:
[...]

Zoals ik je post las ging het erom dat op dit moment het 'ver weg' is dat de IC wordt overbelast door corona-patiënten.

Terwijl de druk van corona-patiënten nu, samen met de regulier zorg (die we nu itt voorjaar zoveel mogelijk door laten gaan) alsnog gewoon voor enorme krapte in IC-bezetting zorgt.

De strenge maatregelen nu zijn dus 'gewoon' nodig om de IC's niet over te belasten. Ja, als we de reguliere zorg weer compleet dicht gooien hebben we nog een extra verdubbelingstijd ruimte, maar die keus is nu anders gemaakt. En daar win je dan dus maximaal één verdubbelingstijd mee totdat je ook weer de strenge maatregelen moet treffen....
De strenge maatregelen zijn niet om NU de zorg te ontlasten. Ze zijn er omdat we bang zijn voor een derde golf. De vraag moet zijn of de input (Britse variant) in het model van RIVM wel correct is en of daarmee de angst voor de 3e golf wel correct is. We hebben nu ongeveer 100 instroom per dag terwijl het RIVM model 300 voorspelde; wat zeg dat dan over de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

klaaas schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:03:
[...]

We zouden natuurlijk zaken als BCO en steunpakketten kunnen schrappen. Dan zakken we op die index, dus als dat je een beter gevoel geeft? ;)

Ik zal niet ontkennen dat we strenge maatregelen hebben, maar op basis van die index concluderen dat we hier de strengste maatregelen van Europa hebben is onzin. Die index zegt meer iets over het aantal maatregelen of de mate van overheidsbemoeienis dan echt over de strengheid van de maatregelen.
Dat is natuurlijk wel zo. Het is alleen het beeld, ik lees hier en daar dat ze daar en daar veel strengere maatregelen hebben. En dat mag ook wel eens genuanceerd worden. We hebben hier gewoon strenge maatregelen (kan strenger, we kunnen ook naar de index 100) Wat anders: Is er überhaupt nog BCO eigenlijk?

[ Voor 19% gewijzigd door immetjes op 09-02-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Waarom niet?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:58

Laguna

Connaisseur

t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Een vraagje. Ik ben bezig om deze curve te modelleren. Wat is de datering van deze getallen?

Is dat op datum van vermoedelijke infectie? Op datum van 1e ziektedag? Op datum van de afgenomen PCR test? Of op de datum dat het lab de sequencing deed?
Ik vermoed de datum van de afgenomen PCR-test.

Edit: mogelijk toch datum eerste ziektedag op basis van dit bericht van het RIVM.

[ Voor 16% gewijzigd door Laguna op 09-02-2021 15:11 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 27-09 20:51
MikeyMan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:40:
[...]

Je kwasi grappig bedoelde opmerkingen over de ironie van de door mij geposte thread en de berichten vanuit het RKI geven anders weinig ruimte voor interpretatie.

Ik ga er zomaar vanuit dat er wordt nagedacht om een betere naleving voor elkaar te krijgen. Maar termen als 'angst aanjagen' suggereren dat dit op onjuiste gronden of met onjuiste cijfers gebeurt. En dan kijk ik liefst even naar andere landen om de (beperkte) data van ons RIVM te verifiëren.

En dan kom ik tot de conclusie dat er redelijk feitelijk gecommuniceerd wordt.
Of die nieuwe variant nu 20, 40 of 60% besmettelijker is doet in die zin ook amper ter zake. Feit blijft dat je weer een periode van groei tegemoet kunt zien.

Kritiek helemaal prima uiteraard, maar wel op juiste gronden. Ik denk ook dat de besmettelijkheid van het UK virus eerder 30 dan 70% hoger ligt. Al ware het maar door een vertekend beeld door externe factoren als weer. En ik vind ook dat we te weinig sequencen, en dus minder data hebben dan prettig zou zijn. En ik vind het ook vervelend dat zowel teststraten als vaccinatiestraten dicht gaan bij een pak sneeuw.
De grootste triggers zijn wel de berichtgeving. Door meer testen werd er meer gevonden, maar dat absolute getal drukte ons de lockdown in, zonder duiding wat meer mensen testen betekent en de effecten van de feestdagen (hierdoor ging men ook meer testen). Als toppunt het getal van 170.000 besmettingen als scenario een paar weken geleden om de politiek te overtuigen van een avondklok. Sorry, maar als dat geen angst gebruiken om maatregelen door te drukken, weet ik het ook niet meer. Ander nadeel is dat de karakters van Rutte en De Jonge sterker zijn dan de andere kabinetsleden en zij zo hun beleid erdoor drukken.

Door allerhande lekken is de voorkeur van het OMT ook wel vrij duidelijk, dus dit bericht verraste mij allerminst:
https://www.ad.nl/binnenl...-sneeuwlockdown~a1b74302/
Het is ‘koffiedik kijken’ wat daarvan precies het effect is op de besmettingscijfers, stelt Voss, die ook infectioloog is van het Nijmeegse CWZ en lid van het OMT. ,,Het is zowel positief als negatief.’’ Het gevolg is dat in elk geval de weekcijfers van deze en volgende week anders zijn dan ze normaal waren geweest.

,,Dus loop je straks weken achter in de beoordeling, van wat de coronamaatregelen precies tot effect hebben.’’ Voss zegt dat de verwachting is dat de besmettingscijfers eind deze maand op gaan lopen als gevolg van de besmettelijker Engelse variant, die meer en meer de overhand neemt in Nederland.
Effectief dus ~2-3 weken waardeloze cijfers vanwege het winterweer, dus we houden 'voor de zekerheid' de boel wel op slot tot eind maart.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:14:
[...]
Effectief dus ~2-3 weken waardeloze cijfers vanwege het winterweer, dus we houden 'voor de zekerheid' de boel wel op slot tot eind maart.
Er zijn mensen die die zekerheid prefereren, en er zijn mensen die het risico willen nemen. Voor beide valt misschien wat te zeggen, maar de eerste groep is niet gek of zo, alleen voorzichtig. Met hun stelling kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:28

RayNbow

Kirika <3

immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:05:
[...]

De strenge maatregelen zijn niet om NU de zorg te ontlasten.
8)7

Nee, een groot aantal maatregelen zijn inderdaad niet om *nu* de zorg te ontlasten. Hoeveel maatregelen van deze pandemie ken jij die het *nu* targeten?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
autje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:18:
[...]

Er zijn mensen die die zekerheid prefereren, en er zijn mensen die het risico willen nemen. Voor beide valt misschien wat te zeggen, maar de eerste groep is niet gek of zo, alleen voorzichtig. Met hun stelling kan het alleen maar meevallen.
Met hun (lees:OMT leden) stelling kan het wellicht meevallen voor wat betreft hun verantwoordelijkheid. Er zit echter een keerzijde aan de medaille van die zekerheid, de verlengde maatregelen, en dat is de (mentale) gezondheid van vele andere groepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Nu online
immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:05:
[...]

De strenge maatregelen zijn niet om NU de zorg te ontlasten. Ze zijn er omdat we bang zijn voor een derde golf. De vraag moet zijn of de input (Britse variant) in het model van RIVM wel correct is en of daarmee de angst voor de 3e golf wel correct is. We hebben nu ongeveer 100 instroom per dag terwijl het RIVM model 300 voorspelde; wat zeg dat dan over de toekomst?
Volgens mij is de overweging van het OMT vrij letterlijk geweest om de avondklok in te voeren om de zorg (IC-capaciteit) nu zoveel mogelijk te verlagen/ontlasten om voorbereid te zijn op de derde golf die komt.

In elk geval het ergste scenario daarin lijkt afgewend, maar we leken zondag wel een eerste stabilisering in testcijfers te zien, waarnaast de positiviteitsratio sinds begin januari nauwelijks gedaald is.
De IC-capaciteit met een bezetting van bijna duizend is überhaupt uiterst kwetsbaar.

Je hebt gelijk dat nog steeds de vraag is hoe groot de derde golf zal zijn (als die komt). De samenvatting van de adviezen van het OMT zijn in januari samen te vatten in één woord: onzekerheid.
Op basis van die onzekerheid en de kwetsbare positie van de zorg/IC zijn de strenge maatregelen genomen.
Zelfs met nog enige versoepeling (scholen open/click & collect), hoewel het de naam versoepeling niet mocht hebben.

Het antwoord op je vraag: 'Wat zegt dat over de toekomst?' is dus dat het nog onduidelijk is omdat slecht te voorspellen is wat de Britse variant gaat doen. Better safe than sorry is het devies, zeker met de zorg IC-bezetting die kwetsbaar is, dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 28-09 19:05

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:24:
[...]

Met hun (lees:OMT leden) stelling kan het wellicht meevallen voor wat betreft hun verantwoordelijkheid. Er zit echter een keerzijde aan de medaille van die zekerheid, de verlengde maatregelen, en dat is de (mentale) gezondheid van vele andere groepen.
Dat klopt, net zoals er een keerzijde zit aan de medaille - volledig afgeschaalde reguliere zorg, wellicht code zwart - van de gok nemen en maatregelen versoepelen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hoppa, daar gaat de eerste commerciele aanbieder van PCR testen.

Ditmaal om medische redenen. Ik verwacht dat er mettertijd nog wel wat meer opgerold zullen worden, ook om AVG redenen (bescherming persoonsgegevens).
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft PCRtestNederland een bevel opgelegd. PCRtestNederland mag per direct geen PCR-testen meer uitvoeren. In het laboratorium waar PCR-testen voor COVID-19 worden uitgevoerd heeft de inspectie acute en ernstige risico’s voor de kwaliteit en veiligheid van de testen gezien. De PCR-testen die in dit laboratorium worden gedaan, zijn daarom niet betrouwbaar
https://www.igj.nl/actuee...vel-voor-pcrtestnederland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:24:
[...]

De suggestie dat OMT leden hun aanbevelingen baseren op wat ze betekenen voor hun eigen verantwoordelijkheid leggen we maar even naast ons neer.

Mensen die er mentaal compleet doorheen zitten belasten de ziekenhuizen en de IC's niet. De mogelijke hoge derde golf doet dat wel. Keyword: mogelijke. Maar daarin nemen we het zekere voor het onzekere. En dat staat helemaal los van mensen die mentale problemen krijgen. Ja, dat is erg, maar een reguliere zorg die instort is nog een stuk erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Dat klopt, net zoals er een keerzijde zit aan de medaille - volledig afgeschaald reguliere zorg, wellicht code zwart - van de gok nemen en maatregelen versoepelen.
Waarom altijd die binaire keuze? Je kan ook deels afschalen zoals je nu met de basisscholen ziet. Dat levert extra IC opnames extra op en daarmee ongetwijfeld ook vele met dodelijke afloop.
In meerderheid erkent het OMT dat er op grond van diverse maatschappelijke
afwegingen dringend ruimte gewenst is voor perspectief en enige versoepeling,
ondanks de risico’s die dat met zich meebrengt op verspreiding van het virus,
mits deze uiteraard niet te groot zijn. Het OMT stemt dan ook in met een advies
om nu als eerste het primair onderwijs en de kinderopvang voor kinderen van 0
tot 4 jaar al wel te heropenen. Op grond van de modelleringen levert dit een reëel
risico op verdere toename van ziekenhuis- en IC-opnames;
https://www.rijksoverheid.../31/98e-omt-advies-deel-1

De jongeren zijn er erchter wel enorm mee geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
autje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:00:
[...]

De suggestie dat OMT leden hun aanbevelingen baseren op wat ze betekenen voor hun eigen verantwoordelijkheid leggen we maar even naast ons neer.
Waarom? Iedereen werkt toch vanuit zijn eigen vakgebied?
Mensen die er mentaal compleet doorheen zitten belasten de ziekenhuizen en de IC's niet. De mogelijke hoge derde golf doet dat wel. Keyword: mogelijke. Maar daarin nemen we het zekere voor het onzekere. En dat staat helemaal los van mensen die mentale problemen krijgen. Ja, dat is erg, maar een reguliere zorg die instort is nog een stuk erger.
Dat ben ik met je eens, ik belicht alleen de keerzijde omdat de "baat het niet dan schaadt het niet" mentaliteit niet opgaat in deze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 18:30
autje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:00:
[...]

Het OMT heeft op advies van leden die belangen hebben bij de test labs in NL geweigerd capaciteit uit te breiden door gebruik te maken van grote testcentra in binnen en buitenland. Het is simpelweg een feit dat het OMT niet louter handelt op basis van wetenschappelijk inzicht en krampachtig probeert de belangen van de eigenberoepsgroep voorop te stellen. Beter nog, iemands als Kluytmans heeft er een direct financieel belang bij. Het is een illusie om te stellen dat het OMT zuiver en onafhankelijk advies geeft

[ Voor 4% gewijzigd door BoB_HenK op 09-02-2021 12:06 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2