Pertinente onzinmaartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:27:
[...]
Ik durf je te garanderen dat wij over een maand niet eens aan de 2M zitten. 30 dagen vaccinatie nu, 15k per dag. Was het 2 weken geleden ook. Niks opschaling
:strip_exif()/f/image/vSsXzHRYnAMWvHNIfcKvGUeo.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Pertinente onzinmaartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:27:
[...]
Ik durf je te garanderen dat wij over een maand niet eens aan de 2M zitten. 30 dagen vaccinatie nu, 15k per dag. Was het 2 weken geleden ook. Niks opschaling
Lol. Datum die ik nog in mijn hoofd had was idd 2 weken terug. Blijkt precies die piek te zijn geweeest die dag. Ok, dat neem ik terug dus.
Die dag van 35k bedoel je?maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:33:
[...]
Lol. Datum die ik nog in mijn hoofd had was idd 2 weken terug. Blijkt precies die piek te zijn geweeest die dag. Ok, dat neem ik terug dus.
Ze hadden toen iets van 170k op 2 weken, is ong 15k/dag. Nu zitten we na 30 dagen op 450k. Is ook 15k/dag.
[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 08-02-2021 20:37 ]
Volgens het op een na laatste staatje van https://coronabeeld.nl/, zitten we nu qua tempo inmiddels in de hogere regionen van de EU. Waarschijnlijk omdat de rest inmiddels weinig meer in de vriezer hebben liggen, wij nog wel (geen verdienste, slechts een constatering).maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:33:
[...]
Misschien was het je niet duidelijk gemaakt de afgelopen tijd maar het gaat met de maatregelen niet om het voorkomen van dode bejaarden. Zodra de IC vol ligt, schieten de cijfers die jij zelf geeft, mensen jonger dan 65 jaar bijvoorbeeld, omhoog. Om nog maar te zwijgen over de belasting van de mensen die de IC en ziekenhuizen draaiende moeten houden. Daarnaast zal de uitgestelde zorg nog verder toenemen dan het nu al doet. Het is makkelijk om als je de maatregelen zat bent je te focussen op dode bejaarden en daar je mening op de baseren, maar helaas is de werkelijkheid anders. Ook is er nog een punt te maken over wat het ineenstorten van de gezondheidszorg in een land met de economie doet, maar dan wordt het wel heel hypothetisch.matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:24:
[...]
[...]
Draai het eens om: zijn 4800 levens meer waard dan 17 miljoen? En hoe lang dan?
De meeste sterfgevallen zijn 80-plussers, 2.250 overledenen, maar bij mensen tussen de 65 en 80 was het verschil met de gebruikelijke sterftecijfers relatief het grootst. In deze leeftijdsgroep stierven 1.250 mensen, een oversterfte van driehonderd.
Er overleden van 14 december tot 20 december bijna vijfhonderd mensen jonger dan 65 jaar, vijftig meer dan verwacht voor deze tijd van het jaar.
Dat betekent, stam + t .
99ste OMT-advies nu ook openbaar.
— Niels Klaassen (@NielsKlaassen) 8 februari 2021
*De R-waarde is gemiddeld geschat 0.89 op 21 januari (maar Britse versie boven de 1)
*Avondklok lijkt verspreiding met tien procent te drukken
*Basisscholen open mag niet leiden tot minder thuiswerken pic.twitter.com/kkOVBrwQyE
*knip* kom, iets betere onderbouwing dan dit is wel gewenst...LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:08:
Voor alle nay-sayers nog die beweren dat de avondklok niets doet, berekeningen laten volgens het OMT dus wat anders zien
[Twitter]
[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 21:21 ]
Als je goeie data wil om beleid mee te maken moeten we allemaal een tracing app gaan gebruiken. Zonder dat is alles aannames.
[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2021 21:22 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Precies, misschien gaan er wel mensen stiekem over straat, tijgerend in een arctic camouflage pak.IJzerlijm schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:21:
[...]
Als je goeie data wil om beleid mee te maken moeten we allemaal een tracing app gaan gebruiken. Zonder dat is alles aannames.
Dat is wat Ferd zei in de perscoWolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:17:
[...]
[mbr]*knip* kom, iets betere onderbouwing dan dit is wel gewenst...[/]
[ Voor 10% gewijzigd door FDMK op 08-02-2021 21:25 ]
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Benieuwd naar de dataLZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:08:
Voor alle nay-sayers nog die beweren dat de avondklok niets doet, berekeningen laten volgens het OMT dus wat anders zien
[Twitter]
Verbazingwekkend dat niet iedereen weet wat de modellering inhoudt.Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:17:
[...]
[mbr]*knip* kom, iets betere onderbouwing dan dit is wel gewenst...[/]
Interview Jacco WallingaEssentieel voor elk model zijn de aannames. Op basis van welke uitgangspunten kun je aan het rekenen slaan?
Hier iig een link met de volledige brief erbij:Mr.Joker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:24:
[...]
Benieuwd naar de data
Zijn de andere maatregelen niet beter opgevolgd?
Waren de extrapolaties met het aandeel Britse variant wel correct? Was de besmettelijkheid van de Britse variant wel correct?
Frankrijk had in eerste instantie ook een dipje omlaag en daarna weer rustig omhoog.
M.a.w hier heb je vrij weinig aan.
Weet jij of hun cijfers ergens vandaan te toveren zijn @lz86 ?
We modelleren zo'n beetje alles tegenwoordig, is niets geks aan toch?Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:27:
[...]
Verbazingwekkend dat niet iedereen weet wat de modellering inhoudt.
[Afbeelding]
[...]
Interview Jacco Wallinga
Wij weten hopelijk allemaal wel dat aannames de moeder zijn van ....
Nee er is niets geks aan modelleren, maar het is wel belangrijk om te vermelden dat de uitkomst een schatting of verwachting is en niet een berekening zoals wij die kennen uit de wiskunde.ultimateharry schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:37:
[...]
We modelleren zo'n beetje alles tegenwoordig, is niets geks aan toch?
Alternatief is dat we heel Nederland een paar keer in de week verplicht een Corona-test laten doen en een enkelband met GPS omdoen, willen we volgens mij ook niet.
Maar gelukkig zijn niet alle koters van de aanname moeders per se fuckup's.Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:27:
Wij weten hopelijk allemaal wel dat aannames de moeder zijn van ....
Ja, alternatieven zijn in de praktijk vaak onuitvoerbaar, zoals in heel veel situaties.Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:40:
[...]
Nee er is niets geks aan modelleren, maar het is wel belangrijk om te vermelden dat de uitkomst een schatting of verwachting is en niet een berekening zoals wij die kennen uit de wiskunde.
Of er alternatieven zijn voor modellering is mij onbekend.
(bron)Demissionair minister Grapperhaus zei na een overleg met de meest betrokken ministers dat het OMT nog niet kan zeggen of de avondklok het beoogde effect heeft op de besmettingen. "Ze kunnen dat pas na twee weken en daarvoor komen ze dus een dag tekort", zei Grapperhaus.
Allereerst de opmerking dat het effect van de avondklok niet los te beoordelen
valt van de aanpassing van de bezoekbeperking welke gelijktijdig inging. Wat
betreft het relatieve aandeel van beiden in de bestrijding valt als enige op te
merken dat de zelfgerapporteerde opvolging aan de avondklok zeer hoog is, meer
dan 95%, terwijl uit het gedragsonderzoek van het RIVM/GGD’en blijkt dat het
draagvlak en de naleving van de aangepaste bezoekersregeling lager is (nl.
respectievelijk 52% vs 71%, en 80% vs 91%,) ten opzichte van de vorige
meting. Hierna zullen deze twee interventies gezamenlijk in beschouwing
genomen worden.
Het is dus niet noodzakelijkerwijs dankzij de avondklok. Die 10% die in lijn is met verwachtingen die men had op basis van de literatuur is dus nog steeds afkomstig uit hun modellen en nog niet terug te zien in de actuele cijfers. Hun steun voor de avondklok is vooral op basis van hun modellen en niet zo zeer nog op basis van metingen lijkt het zo. Ik mag dan hopen dat het RIVM nu wel actuelere data in het model stopt dan een week geleden, toen rekenden ze nog met data van half december.Ten tweede, zoals te verwachten, de avondklok en aangepaste bezoekregeling
zijn te kort geleden ingevoerd om momenteel vanuit de berekening van het
reproductiegetal op grond van de meldingen een uitspraak te doen over de
grootte van het effect. Hiervoor zijn minimaal 2 weken, en liefst nog enkele
dagen meer follow-up benodigd (immers het reproductiegetal wordt berekend op
basis van meldingen, en gecontroleerd op mogelijke bias met behulp van
ziekenhuis- en IC-opnames).
Juist, berekeningen laten zien. Goed verwoord. Zoals berekeningen van dezelfde club mensen meermaals er naast hebben gezeten in het verleden - daar zijn het tenslotte berekeningen c.q. modellen voor.LZ86 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:08:
[Twitter]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Elke complottheorie aanhanger voelt zich meteen gerechtvaardigd als ze zoiets lezen, het is je eigen glazen ingooien als overheid. Wij hadden dan het LIMC wat net zo goed een liefdesbrief had kunnen zijn aan Viruswaarheid. Het Britse SAGE deed overigens ook een suggestie voor een angstcampagne in het voorjaar van 2020. Als je voorstel als onethisch gezien wordt door Boris Johnson dan heb je wel echt je best gedaan.Jedi_Pimp schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:32:
Zojuist het volgende VK artikel gelezen over hoe de Duitse overheid met wetenschappers heeft bekeken hoe het meest effectief op het collectieve angstgevoel ingespeeld kon worden om draagvlak onder het volk voor maatregelen te vergroten. Het gekke is dat ik dit niets eens meer schokkend vind:
https://www.volkskrant.nl...-harde-lockdown~b713ee28/
Je kan je afvragen in hoeverre dit ook bij onze RIVM gedragsunit speelt. In elk geval weer een bewijs dat je nooit je vermogen moet verliezen om zelf na te denken.
Lijkt erop dat het toch het conservatieve model van de verspreiding van de Britse variant wordt, op basis van de cijfers uit het laatste OMT advies:t_captain schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:25:
Ik heb nog 1 laatste keer voor het "sneeuwstom-gat" mijn model gedraaid.
De komende dagen zullen de test-gegevens van GGD niet vergelijkbaar zijn door een veel lager aantal tests. Ik verwacht dat er vanmiddag iets minder testen worden gerapporteerd (reflecterend de eerste uren van zondag, die hadden in het cijfer van vandaag kunnen zitten). Morgen zal er een heel laag getal komen (de bulk van de gemiste testen op zondag). Verderop in de week zal er wellicht een gedeeltelijk inhaaleffect komen, maar wellicht dat het aantal testen ook laag blijft door het weer. In zo'n situatie zit er teveel ruis in de week-op-week ontwikkeling.
Bijgewerkt met nieuwe infecties en nieuwe vaccinaties t/m 7-2. In strikethough de prognoses van vrijdagmiddag.
De range van de voorspellingen convergeert een beetje:
Optimistisch model Pessimistisch model Conservatief model verspreiding R-UK geen derde golf
Piek R 1.05 (8-3)
Piek besmettingen 6.200 (half april)Piek R 1.10 1.11 (15-3)
Piek besmettingen 16.00016.100 (begin mei)Zeer snelle verspreiding R-UK geen derde golf Piek R 1.13 (15-2)
Piek besmettingen 19.00017.600 (half april)
Duiding:
Vrijdag en zaterdag waren prima cijfers (week op week geen stijging, ondanks prognose voor snelle toename van de UK variant. Zondag viel met een beetje tegen, week op week +6% => R 1.038 voor infectiedatum van omstreeks 26-1. Ga je uit van het RIVM model waarin ze zeer snelle opkomst van het UK virus zit, dan is het weekend een tikje beter dan verwacht. Volgens dit model is het aandeel "UK" tot ongeveer 65% opgelopen, en in dat licht is die R-waarde van iets boven 1 nog niet zo heel erg.
Het model dat uitgaat van een iets meer gematigde opkomst van de UK-variant (snelheid in lijn met eerdere metingen van RIVM en de Deense cijfers), stelt de prognoses juist omhoog bij. De gevoeligheid voor het "UK-verspreiding submodel" is dus was aan het afnemen.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Maar uit het feit dat het een modellering is, blijkt al dat het geen precieze berekening is maar een benadering. En mijn inschatting is dat ze bij het RIVM echt wel verstand hebben van wat ze doen en hoe ze hun modellen maken, en welke aannames ze erin stoppen. Ze hebben ondertussen ook een jaar aan historische data waartegen ze hun model en de bijbehorende aannames kunnen controleren.Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:40:
[...]
Nee er is niets geks aan modelleren, maar het is wel belangrijk om te vermelden dat de uitkomst een schatting of verwachting is en niet een berekening zoals wij die kennen uit de wiskunde.
Of er alternatieven zijn voor modellering is mij onbekend.
Wel een lekkere populistiche kop, maar een hele gekke vraag vind ik het niet. De onderliggende vraag is simpelweg "hoe zorgen we dat mensen de maatregelen zo goed mogelijk opvolgen?".Jedi_Pimp schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:32:
Zojuist het volgende VK artikel gelezen over hoe de Duitse overheid met wetenschappers heeft bekeken hoe het meest effectief op het collectieve angstgevoel ingespeeld kon worden om draagvlak onder het volk voor maatregelen te vergroten. Het gekke is dat ik dit niets eens meer schokkend vind:
https://www.volkskrant.nl...-harde-lockdown~b713ee28/
Je kan je afvragen in hoeverre dit ook bij onze RIVM gedragsunit speelt. In elk geval weer een bewijs dat je nooit je vermogen moet verliezen om zelf na te denken.
Mee eens. Ik zou er echter wel voor willen waken dat we minder kritisch worden uit angst complotaanhangers te voeden.CMD-Snake schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:42:
[...]
Elke complottheorie aanhanger voelt zich meteen gerechtvaardigd als ze zoiets lezen, het is je eigen glazen ingooien als overheid. Wij hadden dan het LIMC wat net zo goed een liefdesbrief had kunnen zijn aan Viruswaarheid. Het Britse SAGE deed overigens ook een suggestie voor een angstcampagne in het voorjaar van 2020. Als je voorstel als onethisch gezien wordt door Boris Johnson dan heb je wel echt je best gedaan.![]()
Persoonlijk blijf ik het verhaal van de Britse variant wat moeizaam vinden. Het kabinet en het RIVM hebben het ene horrorverhaal na het andere, het is de motivatie voor alles wat ze nu doen, maar ik blijf sterk het gevoel houden dat het weinig substantie heeft. In België zagen ze de Britse mutant weer afnemen ten faveure van de oude variant en ook in het Verenigd Koninkrijk en Ierland laat deze mutant zich temmen.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Absoluut, ook tijdens het lezen van dit artikel zou je je zelfdenkend vermogen niet moeten uitschakelen.Transportman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:47:
[...]
Maar uit het feit dat het een modellering is, blijkt al dat het geen precieze berekening is maar een benadering. En mijn inschatting is dat ze bij het RIVM echt wel verstand hebben van wat ze doen en hoe ze hun modellen maken, en welke aannames ze erin stoppen. Ze hebben ondertussen ook een jaar aan historische data waartegen ze hun model en de bijbehorende aannames kunnen controleren.
Maar zelfs dan zullen er onzekerheden blijven, zullen er altijd afwijkingen in blijven zitten t.o.v. de werkelijkheid, we weten niet alle factoren, we weten niet in hoeverre de inputs kloppen. Vergelijk het met weermodellen, we weten aardig goed hoe het werkt, maar toch zitten ze er altijd naast zelfs als het om een precieze voorspelling voor morgen gaat, omdat niet alle factoren meegenomen (kunnen) worden en er dus aannames gedaan moeten worden.
[...]
Wel een lekkere populistiche kop, maar een hele gekke vraag vind ik het niet. De onderliggende vraag is simpelweg "hoe zorgen we dat mensen de maatregelen zo goed mogelijk opvolgen?".
Maar in het kader van het vermogen zelf na te denken, je lijkt wel blind achter het VK-artikel (en daarmee Die Welt) aan te lopen, maar bedenk ook dat die zekere belangen hebben bij het nieuws dat ze brengen en hoe ze het brengen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het compleet niet waar is, maar ook niet zeggen dat het compleet wel waar is.
[ Voor 21% gewijzigd door Jedi_Pimp op 08-02-2021 23:00 ]
Ik blijf het wijzen naar het kabinet en RIVM als aanjager van onterechte horrorverhalen wat moeizaam vinden.CMD-Snake schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:42:
[...]
Persoonlijk blijf ik het verhaal van de Britse variant wat moeizaam vinden. Het kabinet en het RIVM hebben het ene horrorverhaal na het andere, het is de motivatie voor alles wat ze nu doen, maar ik blijf sterk het gevoel houden dat het weinig substantie heeft. In België zagen ze de Britse mutant weer afnemen ten faveure van de oude variant en ook in het Verenigd Koninkrijk en Ierland laat deze mutant zich temmen.
⚠️SURGING #B117 WITHIN US—growing 7% per day, doubling every 9.8 days nationally, & expected to become dominant by March 23rd. It is surging fastest in Florida—doubling every 9.1 days. Scientists are extremely worried: 35-45% more transmissible.🧵#COVID19 https://t.co/T3GV8anzYz pic.twitter.com/RFyifNq4QS
— Eric Feigl-Ding (@DrEricDing) 7 februari 2021
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 08-02-2021 23:05 ]
Dat ze ineens met die acceleratie kwamen, dat deed mijn wenkbrouw omhoog gaan. Het getal klopte niet met de extrapolatie van eerdere data en niet met de getallen uit Denemarken. Alsof ze een exponentiële curve hadden doorgetrokken in plaats van een sigmoid. Eind februari 900% engelse besmettingenLaguna schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:42:
[...]
Lijkt erop dat het toch het conservatieve model van de verspreiding van de Britse variant wordt, op basis van de cijfers uit het laatste OMT advies:
Er is een toename van de VK-variant in de kiemsurveillance sinds week 51 van het afgelopen jaar, van 1,1% in week 51 tot 24,1% in week 3 van 2021. Voor week 4 lijkt deze stijgende trend zich door te zetten.
Week 51: 1.1%
Week 52: 1.4 %
Week 53: 5.2%
Week 1: 8.6%
Week 2: 19.8% (nog steeds niet gecorrigeerd door het RIVM)
Week 3: 24.1%
De schatting van het RIVM dat twee derde van de besmettingen die in week 4 gemeld waren de Britse variant betrof was dus een overschatting.
Maar wat wil je dan zeggen?Transportman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:47:
Maar in het kader van het vermogen zelf na te denken, je lijkt wel achter het VK-artikel (en daarmee Die Welt) aan te lopen, maar bedenk ook dat die zekere belangen hebben bij het nieuws dat ze brengen en hoe ze het brengen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het compleet niet waar is, maar ook niet zeggen dat het compleet wel waar is.
De enige die hier de complotaanhangers voedt is het Duitse ministerie van vws zelf. Zij waren degenen die met het idee kwamen om de deelstaten en bevolking te koeioneren en het RKI ging er in mee, niet bepaald handig en het tast ook de onafhankelijke reputatie van het RKI aan.Jedi_Pimp schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:48:
Ik zou er echter wel voor willen waken dat we minder kritisch worden uit angst complotaanhangers te voeden.
*knip* graag op de inhoud en serieus reagerenMikeyMan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:01:
[...]
Ik blijf het wijzen naar het kabinet en RIVM als aanjager van onterechte horrorverhalen wat moeizaam vinden.
[ Voor 28% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 08:20 ]
*knip* reageer op de inhoud, niet op de manApache4u schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:52:
[...]
Misschien was het je niet duidelijk gemaakt de afgelopen tijd maar het gaat met de maatregelen niet om het voorkomen van dode bejaarden. Zodra de IC vol ligt, schieten de cijfers die jij zelf geeft, mensen jonger dan 65 jaar bijvoorbeeld, omhoog.
Neu, doden zijn heilig want klinkt mooi in de cijfertjes.Daarnaast zal de uitgestelde zorg nog verder toenemen dan het nu al doet. Het is makkelijk om als je de maatregelen zat bent je te focussen op dode bejaarden en daar je mening op de baseren, maar helaas is de werkelijkheid anders.
[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 08:09 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Net zoals griep kan er elk jaar een aangepast vaccin gemaakt worden, dat is geen enkel probleem. Het bestaande vaccin is dan minder effectief, maar nog steeds goed genoeg om voldoende barrières op te werpen zodat niet het hele land besmet wordt met de nieuwe variant.matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:46:
[...]
Straks komt er een nieuwe variant waar vaccins slechter tegen werken. Blijf je dan als wereld vrolijk in lockdown? Miljarden levens jaren weg laten tikken (jaren fulltime thuiswerken, geen vakanties, festivals, horeca, maanden geen bezoek)
*knip* niet op de man reageren, liever een trmatthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:46:
[...]
*knip*
[...]
Neu, doden zijn heilig want klinkt mooi in de cijfertjes.
Ik ben van mening dat er sowieso al teveel mensen rondlopen op deze wereld. Dus accepteer dat er in sommige jaren meer dood gaan.
Straks komt er een nieuwe variant waar vaccins slechter tegen werken. Blijf je dan als wereld vrolijk in lockdown? Miljarden levens jaren weg laten tikken (jaren fulltime thuiswerken, geen vakanties, festivals, horeca, maanden geen bezoek)
[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 08:10 ]
Een paar maanden tot een half jaar om aan te passen aan de nieuwe varianten.XWB schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:59:
Net zoals griep kan er elk jaar een aangepast vaccin gemaakt worden, dat is geen enkel probleem. Het bestaande vaccin is dan minder effectief, maar nog steeds goed genoeg om voldoende barrières op te werpen zodat niet het hele land besmet wordt met de nieuwe variant.
De lockdown hoeft dus niet meer terug te komen zodra een groot deel van de bevolking ingeënt is.
[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 09-02-2021 00:39 ]
*knip* we verwachten dat je je wel wat inleest voor je reacties plaatst, het is al talloze keren uitgelegd waarom je niet alleen naar doden zou moeten kijken etc. Op deze manier is het gewoon trollen
[ Voor 120% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 08:13 ]
Ik heb vorig zomer op het terras gezeten, heb een aantal keren heerlijk gegeten in een restaurant en ben tot rust gekomen in de Franse Alpen. Ik zie echt niet in waarom het deze zomer minder zou zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 08:14 ]
Hij wil.
Prima, niet iedereen wil naar Frankrijk.klaaas schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:12:
[...]
Ik heb vorig zomer op het terras gezeten, heb een aantal keren heerlijk gegeten in een restaurant en ben tot rust gekomen in de Franse Alpen. Ik zie echt niet in waarom het deze zomer minder zou zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door matthijst op 09-02-2021 00:18 ]
Leuk dat je op specifieke punten reageert, maar jammer dat je niet ingaat op de kern. Waarom zou zomer 2021 minder zijn dan zomer 2020?matthijst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:15:
[...]
Prima, niet iedereen wil naar Frankrijk.
En ja, ik heb ook restaurants en terrassen gezien. Maar wel benieuwd hoeveel zomer 2021 gaan halen.
Hij wil.
Misschien niet minder, maar minstens net zo matig: geen concerten, geen festivals, geen sportwedstrijden. Misschien weer cafés open als ze nog bestaan. Geen vliegvakanties en vast nog geen grote feestjes thuis. Niet naar kantoor, dus geen contact met collega's.klaaas schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:18:
[...]
Leuk dat je op specifieke punten reageert, maar jammer dat je niet ingaat op de kern. Waarom zou zomer 2021 minder zijn dan zomer 2020?
[ Voor 18% gewijzigd door matthijst op 09-02-2021 00:29 ]
Dat het voorjaar nog verre van ideaal is ben ik met je eens, maar als je voor de zomer enkel kijkt naar wat er niet kan wordt het ook wel een eenzijdig en triest verhaal. Maar goed, blijkbaar genieten we van verschillende aspecten van het leven, dat kan (al heb ik persoonlijk wel heel erg genoten van een aantal sportevenementen en mis ik van de andere kant concerten ook heel erg). We weten nog niet wat ons te wachten staat en persoonlijk verwacht ik een betere zomer dan vorig jaar. Ik vertik het om nu al te gaan zuurpruimen over de zomer. Daar heb ik vooral mezelf mee het komende half jaar...matthijst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:21:
[...]
Misschien niet minder, maar minstens net zo matig: geen concerten, geen festivals, geen sportwedstrijden. Misschien weer cafés open als ze nog bestaan. Geen vliegvakanties en vast nog geen grote feestjes thuis. Niet naar kantoor, dus geen contact met collega's.
Kan je nog wel wat? Uiteraard, maar tegen de zomer al ruim 1,5 haar jaar een stuk minder dingen die normaal 't leven leuker maken.
Hij wil.
Verwijderd
Ik weet dat we allemaal het liefst heel naïef zijn, maar stiekem wist iedereen dat dit niet het geval zou gaan zijn. We, als maatschappij, hebben in maart de keuze gemaakt om deze weg in te gaan. Alternatief was de boel gelijk te laten klappen. (en snel richting 60-70% groepsimmuniteit, maar wel een 20 voud aan doden door geen zorg). Nu mogen we de wetenschap danken dat we zo snel een goed vaccin hebben. Hadden we dat niet gehad, hadden we de maatschappij net zo lang half open moeten zetten tot we aan de 60-70% waren.matthijst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:03:
[...]
6 weken aanpassen, en dan nog enkele weken testen zeiden ze pas.
Vorig voorjaar leek het rond de zomer wel weer mogelijk te zijn, rond de zomer leek dit voorjaar weer meer mogelijk te zijn. Dit voorjaar leek vd zomer weer mee mogelijk te zijn, maar nu zitten we iig tot oktober/november te vaccineren.
[ Voor 21% gewijzigd door matthijst op 09-02-2021 18:31 ]
Muziek ...oren.Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:38:
[...]
Ik weet dat we allemaal het liefst heel naïef zijn, maar stiekem wist iedereen dat dit niet het geval zou gaan zijn. We, als maatschappij, hebben in maart de keuze gemaakt om deze weg in te gaan. Alternatief was de boel gelijk te laten klappen. (en snel richting 60-70% groepsimmuniteit, maar wel een 20 voud aan doden door geen zorg). Nu mogen we de wetenschap danken dat we zo snel een goed vaccin hebben. Hadden we dat niet gehad, hadden we de maatschappij net zo lang half open moeten zetten tot we aan de 60-70% waren.
Ik ben nu een stuk optimistischer... Corona is ver weg in de zomer, in combinatie met vaccins verwacht ik echt in juni vrijwel een normale zomer.
Ik hoop dat van harte en verwacht dat eigenlijk ook wel. Het probleem zit hem dan echter niet meer in Corona, maar in de regels. Lukt het om ook de regels snel te versoepelen als Corona vrijwel verdwenen is. We zitten in een pad waarbij regels strenger worden en er meer regels gestapeld worden. Dat moet dan in 1 a 2 maanden tijd omgebogen worden. Ik vrees dat dat niet lukt. Als de angst er zo diep in geramd zit, dan laten mensen dat niet meer snel los. En ik denk te zien dat mensen murw zijn en dus minder snel dan vorig jaar de vrijheid zullen opeisen. Daarnaast zijn, zoals ik ze nu mag beluisteren, maar weinig bestuurders echt gericht op meer vrijheden.Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:38:
[...]
Ik ben nu een stuk optimistischer... Corona is ver weg in de zomer, in combinatie met vaccins verwacht ik echt in juni vrijwel een normale zomer.
[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 09-02-2021 07:39 ]
Ik denk dat deze zomer nog kreupel blijft door 1.5 meter en mondkapjes op allerlei plekken. Buiten de deur een biertje drinken zal net zoveel administratieve handelingen en planning kosten als een ADSL-verhuizing van KPN.Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:38:
[...]
Dus omdat hetzelfde in Duitsland gebeurt, zou Tweaker CMD-Snake geen moeite kunnen hebben met de berichtgeving over B117 vanuit RIVM/kabinet? Lockdowncritici krijgen doorgaans eenzelfde soort repliek: "Maar zij doen het toch ook!" - sinds wanneer is groepsgrootte een argument voor de validiteit?MikeyMan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:01:
[...]
Ik blijf het wijzen naar het kabinet en RIVM als aanjager van onterechte horrorverhalen wat moeizaam vinden.
Bekijk dit draadje eens, met onderbouwing vanuit verschillende landen.
[Embed]
Anders gezegd; volgens mij zien we precies hetzelfde gebeuren als in andere landen.
Er zijn meerdere landen waarin duidelijk wordt aangetoond dat die nieuwe variant besmettelijker is. Dit is niet iets wat het RIVM bedenkt. Dit heeft ook helemaal niks met groepsgrootte te maken, maar met het valideren van data. Je frame is enigszins treurig.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:16:
[...]
Dus omdat hetzelfde in Duitsland gebeurt, zou Tweaker CMD-Snake geen moeite kunnen hebben met de berichtgeving over B117 vanuit RIVM/kabinet? Lockdowncritici krijgen doorgaans eenzelfde soort repliek: "Maar zij doen het toch ook!" - sinds wanneer is groepsgrootte een argument voor de validiteit?
Overigens ook in het licht van de VK/Die Welt artikel lichtelijk ironisch om een dergelijke tweet van Feigl-Ding te lezen
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2021 08:25 ]
Bijzonder dat je mijn frame treurig noemt terwijl je zelf weer over complotten begint. Jouw soort retoriek is ook opvallend binair: of je moet alle berichtgeving maar voor lief aannemen zonder er een kritische noot bij te mogen plaatsen, óf je bent complotdenker. In hoeverre is het mogelijk om te onderschrijven dat er wellicht wordt nagedacht om ons gedrag te beïnvloeden op een manier zodat maatregelen beter nageleefd worden (waarschijnlijk vanuit de beste bedoelingen)? Dit heeft echt niks met complotten te maken en daar mag je best kritisch op zijn, maar dat vinden sommige mensen hier érg lastig.MikeyMan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:22:
[...]
Er zijn meerdere landen waarin duidelijk wordt aangetoond dat die nieuwe variant besmettelijker is. Dit is niet iets wat het RIVM bedenkt. Dit heeft ook helemaal niks met groepsgrootte te maken, maar met het valideren van data. Je frame is enigszins treurig.
Wat voor berichtgeving wil je dan zien? Dat het wel meevalt? Die grap hebben we vorig jaar februari wel gezien.
Maar het ligt inderdaad veel meer voor de hand dat we hier te maken hebben bij een complot waarbij de wetenschappers van de rijksinstituten allemaal hebben afgesproken om de mensjes een beetje bang te maken.
[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 09:04 ]
Je kwasi grappig bedoelde opmerkingen over de ironie van de door mij geposte thread en de berichten vanuit het RKI geven anders weinig ruimte voor interpretatie.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:32:
[...]
Bijzonder dat je mijn frame treurig noemt terwijl je zelf weer over complotten begint. Jouw soort retoriek is ook opvallend binair: of je moet alle berichtgeving maar voor lief aannemen zonder er een kritische noot bij te mogen plaatsen, óf je bent complotdenker. In hoeverre is het mogelijk om te onderschrijven dat er wellicht wordt nagedacht om ons gedrag te beïnvloeden op een manier zodat maatregelen beter nageleefd worden (waarschijnlijk vanuit de beste bedoelingen)? Dit heeft echt niks met complotten te maken en daar mag je best kritisch op zijn, maar dat vinden sommige mensen hier érg lastig.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2021 08:45 ]
Per week? Dan ben je begin mei klaar.matthijst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:21:
[...]
Maar goed, De Jonge geeft aan dat ie in 't tweede kwartaal 2-2,5 miljoen prikken per week kan zetten, dus er is nog enige hoop (maand terug ging ie nog uit van 1 miljoen per week, dan zou het tot november duren).
Nou ja, je weet niet wanneer in Q2 hij gaat starten natuurlijk. Het kan ook zijn dat hij in juni pas start.
Een vraagje. Ik ben bezig om deze curve te modelleren. Wat is de datering van deze getallen?Laguna schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:42:
[...]
Er is een toename van de VK-variant in de kiemsurveillance sinds week 51 van het afgelopen jaar, van 1,1% in week 51 tot 24,1% in week 3 van 2021. Voor week 4 lijkt deze stijgende trend zich door te zetten.
Week 51: 1.1%
Week 52: 1.4 %
Week 53: 5.2%
Week 1: 8.6%
Week 2: 19.8% (nog steeds niet gecorrigeerd door het RIVM)
Week 3: 24.1%
De schatting van het RIVM dat twee derde van de besmettingen die in week 4 gemeld waren de Britse variant betrof was dus een overschatting.
Verwijderd
Iets is 100% zeker... mensen zijn erg flexible en gaan snel tertug naar hun ouden gedrag, daar ben ik niet bang voor. Juist iedereen is zo moe dat ik de regels niet meer gevolgd worden, de angst is eerder volledig weg (zie mijn werk... in maart met 5 man aanwezig, nu met 18). Dat we juist zouden moeten hebben met een besmettelijkere variant en een slechtere periode (vorige keer brak het pas los tegen de lente aan).blissard schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:37:
[...]
Ik hoop dat van harte en verwacht dat eigenlijk ook wel. Het probleem zit hem dan echter niet meer in Corona, maar in de regels. Lukt het om ook de regels snel te versoepelen als Corona vrijwel verdwenen is. We zitten in een pad waarbij regels strenger worden en er meer regels gestapeld worden. Dat moet dan in 1 a 2 maanden tijd omgebogen worden. Ik vrees dat dat niet lukt. Als de angst er zo diep in geramd zit, dan laten mensen dat niet meer snel los. En ik denk te zien dat mensen murw zijn en dus minder snel dan vorig jaar de vrijheid zullen opeisen. Daarnaast zijn, zoals ik ze nu mag beluisteren, maar weinig bestuurders echt gericht op meer vrijheden.
Dat is zeker waar. Wat ik nu voornamelijk merk is dat steeds meer mensen simpelweg niet meer achter de in hun ogen disproportionele maatregelen staan. Het gevoel begint te overheersen dat we beter als samenleving de risicogroep (55+ met obesitas) moeten isoleren i.p.v. de gehele samenleving.Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:15:
[...]
Iets is 100% zeker... mensen zijn erg flexible en gaan snel tertug naar hun ouden gedrag, daar ben ik niet bang voor. Juist iedereen is zo moe dat ik de regels niet meer gevolgd worden, de angst is eerder volledig weg (zie mijn werk... in maart met 5 man aanwezig, nu met 18). Dat we juist zouden moeten hebben met een besmettelijkere variant en een slechtere periode (vorige keer brak het pas los tegen de lente aan).
[ Voor 15% gewijzigd door Imperium op 09-02-2021 09:35 ]
Wel raar, scholen weer open doet dus niks voor die striktheidsindex?immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:50:
Gefeliciteerd!! We staan numero uno in de wereld mbt strengste maatregelen:
[Afbeelding]
In Europa hoog boven brandhaard no.1 Portugal:
[Afbeelding]
Bron
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Tsjah, met 50% compliance zul je twee keer zo streng moeten zijn.immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bron
Vind je dat echt? Iedereen houdt zich in NL behoorlijk aan de maatregelen heb ik zo het idee. Na 21:00 is het stil op straat, mondkapjes worden gedragen, ik zie geen feestjes.MikeyMan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:57:
[...]
Tsjah, met 50% compliance zul je twee keer zo streng moeten zijn.
Èr is je al eerder gemeld dat je deze lijst niet kan extrapoleren naar wie de strengste maatregelen heeft aangezien bijvoorbeeld zelfs BCO al punten genereert en zwaarte van bepaalde maatregelen niet gelijk wordt wordt meegewogen (Franse Avondklok is bijvoorbeeld heel veel strikter)immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bron
Zal allemaal wel, maar we staan niet onderaan. Het gaat om het beeld. We hebben hier gewoon strenge maatregelen met een IC die niet vol ligt terwijl we angstig wachten op de 3e golf.LZ86 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:05:
[...]
Èr is je al eerder gemeld dat je deze lijst niet kan extrapoleren naar wie de strengste maatregelen heeft aangezien bijvoorbeeld zelfs BCO al punten genereert en zwaarte van bepaalde maatregelen niet gelijk wordt wordt meegewogen (Franse Avondklok is bijvoorbeeld heel veel strikter)
Om eerlijk te zijn denk ik dat het >1 januari een stuk beter gaat. Althans, op het oog.immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:03:
[...]
Vind je dat echt? Iedereen houdt zich in NL behoorlijk aan de maatregelen heb ik zo het idee. Na 21:00 is het stil op straat, mondkapjes worden gedragen, ik zie geen feestjes.
De strenge maatregelen werken dus.immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:08:
[...]
Zal allemaal wel, maar we staan niet onderaan. Het gaat om het beeld. We hebben hier gewoon strenge maatregelen met een IC die niet vol ligt terwijl we angstig wachten op de 3e golf.
Kenmerkend van onzekere tijden ten aanzien van besmettingscijfers is dat de opportunistische golf van gedragsduiding opkomt. In oktober vorig jaar zaten er twee weken lang louter gedragswetenschappers in talkshows die haarfijn benadrukten hoe recalcitrant Nederlanders zijn ten opzichte van bijvoorbeeld Duitsers. Toen een week later overal in West-Europa de tweede golf in volle vaart was en cijfers zélfs in voorbeeldland Duitsland een sterke stijging lieten zien, waren deze gedragswetenschappers nergens meer te bekennenimmetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:03:
[...]
Vind je dat echt? Iedereen houdt zich in NL behoorlijk aan de maatregelen heb ik zo het idee. Na 21:00 is het stil op straat, mondkapjes worden gedragen, ik zie geen feestjes.
Die lijst zegt dus niets, dus dat we bovenaan staat is helemaal leuk, maar maakt geen reet uit.immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:08:
[...]
Zal allemaal wel, maar we staan niet onderaan. Het gaat om het beeld. We hebben hier gewoon strenge maatregelen met een IC die niet vol ligt terwijl we angstig wachten op de 3e golf.
Het plan was vorig jaar om de maatregelen zo te nemen om de IC net niet te overbelasten. Dat plan lijkt wel ver weg.
[ Voor 90% gewijzigd door Standeman op 09-02-2021 10:54 ]
Heeft iemand dat zo letterlijk gezegd ? Gezien de weken vertraging tussen maatregel nemen > effect van maatregel > minder besmettingen > minder ziekenhuis > minder IC betkent een 99% volle IC een flinke stapel doden als er een stijging komt, als het naar 110% gaat en dus 10% dood gaat heb je een maand die code zwart voordat een maatregel die je dan neemt iets doet.immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:13:
[...]
Het plan was vorig jaar om de maatregelen zo te nemen om de IC net niet te overbelasten. Dat plan lijkt wel ver weg.
Flatten the curve was het mantra, We hebben geen code zwart gehad in NL, het was krap inderdaad.IJzerlijm schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:21:
[...]
Heeft iemand dat zo letterlijk gezegd ? Gezien de weken vertraging tussen maatregel nemen > effect van maatregel > minder besmettingen > minder ziekenhuis > minder IC betkent een 99% volle IC een flinke stapel doden als er een stijging komt, als het naar 110% gaat en dus 10% dood gaat heb je een maand die code zwart voordat een maatregel die je dan neemt iets doen.
We zitten op dit moment op een IC-bezetting van 997 mensen. Als ik dit mag geloven dan is het dus (nog steeds) alle riemen vast.immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:13:
[...]
In totaal hebben we nu een capaciteit van 1350, maar dat gaat wel ten koste van reguliere zorg. Bovendien gaat stijgen veel sneller dan dalen, dus is de situatie met 1000 bezetting en dus een maximale stijging van nog maar 30% echt heel weinig.jadjong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:57:
[...]
Voor de pandemie was 600-800 een 'normale' werkdag. Bij 900 moet iedereen terug komen van verlof om bij te springen of draait men wat overuren. Die 1300 op het grafiekje van Laguna is met personeel van andere afdelingen die ondersteunen en misschien wat van defensie of studenten die met de opleiding bezig waren. Ga er maar van uit dat alles boven de 800 alle hens aan dek betekend.
Los daarvan staan er allerlei onwaarheden in de post. Zoals "niet je dorp uitmogen in Portugal". In Portugal en Spanje differentiëren ze beleid grotendeels per regio. Je zult dus (zeer) grote verschillen zien in beleid, zo kon je in Valencia een biertje drinken op het terras terwijl gewapende politie in Madrid over de straten liep om de lockdown te handhaven.
Volgens de laatste cijfers liggen er nu 542 mensen op de IC. waar haal jij 997 vandaan?Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:23:
[...]
We zitten op dit moment op een IC-bezetting van 997 mensen. Als ik dit mag geloven dan is het dus (nog steeds) alle riemen vast.
Ja, maar die paar 100.000 prikjes die we besparen op de zeer ouden zet toch geen zoden aan de dijk voor de jeugd.matthijst schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:33:
[...]
Pas een mooie ingezonden brief in de krant van een bejaarde. Die zei "ga de jongeren vaccineren, dan kunnen die weer gaan leven. Ik zit toch altijd al thuis."
een treffende spreuk
Covid + 'reguliere' patienten?RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:34:
[...]
Volgens de laatste cijfers liggen er nu 542 mensen op de IC. waar haal jij 997 vandaan?
Er bestaan meer IC patienten dan alleen Covid patienten.RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:34:
[...]
Volgens de laatste cijfers liggen er nu 542 mensen op de IC. waar haal jij 997 vandaan?
De échte IC bezetters natuurlijk (niet Corona gerelateerd).RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:34:
[...]
een treffende spreuk
Er bestaat ook nog iets als non-COVID zorg.RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:34:
[...]
542 personen met corona, maar er liggen ook nog mensen zonder corona op de IC. Tezamen 997, zie lcps.RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:34:
[...]
Op 13 april 2020 was de piek van IC bezetting van COVID-19 patiënten 1.324. bronJovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:23:
[...]
We zitten op dit moment op een IC-bezetting van 997 mensen. Als ik dit mag geloven dan is het dus (nog steeds) alle riemen vast.
[...]
In totaal hebben we nu een capaciteit van 1350, maar dat gaat wel ten koste van reguliere zorg. Bovendien gaat stijgen veel sneller dan dalen, dus is de situatie met 1000 bezetting en dus een maximale stijging van nog maar 30% echt heel weinig.
Lees dus eventjes de vijf reacties hierboven dat er ook niet-corona patiënten op de IC liggenimmetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:37:
[...]
Op 13 april 2020 was de piek van IC bezetting van COVID-19 patiënten 1.324. bron
Dat was krap. We zitten nu op 526 en dalend. Het aantal positief getesten daalt en ondertussen is de behandeling verbeterd en is er meer immuniteit dan toen in maart 2020. Toch hebben we nu veel strengere maatregelen.
Dat weet ik. Ik bekritiseer de post waarop ik reageer ook helemaal niet. Ik schrijf daarom "piek van IC bezetting van COVID-19 patiënten"Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:38:
[...]
Lees dus eventjes de vijf reacties hierboven dat er ook niet-corona patiënten op de IC liggen
[ Voor 10% gewijzigd door immetjes op 09-02-2021 10:42 ]
Elke paar maanden is de situatie met het virus en wat we ervan snappen veranderd.immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:23:
[...]
Flatten the curve was het mantra, We hebben geen code zwart gehad in NL, het was krap inderdaad.
Die was ik vergeten inderdaad. Soms lijkt er alleen corona te bestaan in deze wereld.Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:36:
[...]
542 personen met corona, maar er liggen ook nog mensen zonder corona op de IC. Tezamen 997, zie lcps.
Zoals ik je post las ging het erom dat op dit moment het 'ver weg' is dat de IC wordt overbelast door corona-patiënten.immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:41:
[...]
Dat weet ik. Ik bekritiseer de post waarop ik reageer ook helemaal niet. Ik schrijf daarom "piek van IC bezetting van COVID-19 patiënten"
We zouden natuurlijk zaken als BCO en steunpakketten kunnen schrappen. Dan zakken we op die index, dus als dat je een beter gevoel geeft?immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:08:
[...]
Hij wil.
De strenge maatregelen zijn niet om NU de zorg te ontlasten. Ze zijn er omdat we bang zijn voor een derde golf. De vraag moet zijn of de input (Britse variant) in het model van RIVM wel correct is en of daarmee de angst voor de 3e golf wel correct is. We hebben nu ongeveer 100 instroom per dag terwijl het RIVM model 300 voorspelde; wat zeg dat dan over de toekomst?Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:58:
[...]
Zoals ik je post las ging het erom dat op dit moment het 'ver weg' is dat de IC wordt overbelast door corona-patiënten.
Terwijl de druk van corona-patiënten nu, samen met de regulier zorg (die we nu itt voorjaar zoveel mogelijk door laten gaan) alsnog gewoon voor enorme krapte in IC-bezetting zorgt.
De strenge maatregelen nu zijn dus 'gewoon' nodig om de IC's niet over te belasten. Ja, als we de reguliere zorg weer compleet dicht gooien hebben we nog een extra verdubbelingstijd ruimte, maar die keus is nu anders gemaakt. En daar win je dan dus maximaal één verdubbelingstijd mee totdat je ook weer de strenge maatregelen moet treffen....
Dat is natuurlijk wel zo. Het is alleen het beeld, ik lees hier en daar dat ze daar en daar veel strengere maatregelen hebben. En dat mag ook wel eens genuanceerd worden. We hebben hier gewoon strenge maatregelen (kan strenger, we kunnen ook naar de index 100) Wat anders: Is er überhaupt nog BCO eigenlijk?klaaas schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:03:
[...]
We zouden natuurlijk zaken als BCO en steunpakketten kunnen schrappen. Dan zakken we op die index, dus als dat je een beter gevoel geeft?![]()
Ik zal niet ontkennen dat we strenge maatregelen hebben, maar op basis van die index concluderen dat we hier de strengste maatregelen van Europa hebben is onzin. Die index zegt meer iets over het aantal maatregelen of de mate van overheidsbemoeienis dan echt over de strengheid van de maatregelen.
[ Voor 19% gewijzigd door immetjes op 09-02-2021 11:08 ]
Ik vermoed de datum van de afgenomen PCR-test.t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:15:
[...]
Een vraagje. Ik ben bezig om deze curve te modelleren. Wat is de datering van deze getallen?
Is dat op datum van vermoedelijke infectie? Op datum van 1e ziektedag? Op datum van de afgenomen PCR test? Of op de datum dat het lab de sequencing deed?
[ Voor 16% gewijzigd door Laguna op 09-02-2021 15:11 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
De grootste triggers zijn wel de berichtgeving. Door meer testen werd er meer gevonden, maar dat absolute getal drukte ons de lockdown in, zonder duiding wat meer mensen testen betekent en de effecten van de feestdagen (hierdoor ging men ook meer testen). Als toppunt het getal van 170.000 besmettingen als scenario een paar weken geleden om de politiek te overtuigen van een avondklok. Sorry, maar als dat geen angst gebruiken om maatregelen door te drukken, weet ik het ook niet meer. Ander nadeel is dat de karakters van Rutte en De Jonge sterker zijn dan de andere kabinetsleden en zij zo hun beleid erdoor drukken.MikeyMan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:40:
[...]
Je kwasi grappig bedoelde opmerkingen over de ironie van de door mij geposte thread en de berichten vanuit het RKI geven anders weinig ruimte voor interpretatie.
Ik ga er zomaar vanuit dat er wordt nagedacht om een betere naleving voor elkaar te krijgen. Maar termen als 'angst aanjagen' suggereren dat dit op onjuiste gronden of met onjuiste cijfers gebeurt. En dan kijk ik liefst even naar andere landen om de (beperkte) data van ons RIVM te verifiëren.
En dan kom ik tot de conclusie dat er redelijk feitelijk gecommuniceerd wordt.
Of die nieuwe variant nu 20, 40 of 60% besmettelijker is doet in die zin ook amper ter zake. Feit blijft dat je weer een periode van groei tegemoet kunt zien.
Kritiek helemaal prima uiteraard, maar wel op juiste gronden. Ik denk ook dat de besmettelijkheid van het UK virus eerder 30 dan 70% hoger ligt. Al ware het maar door een vertekend beeld door externe factoren als weer. En ik vind ook dat we te weinig sequencen, en dus minder data hebben dan prettig zou zijn. En ik vind het ook vervelend dat zowel teststraten als vaccinatiestraten dicht gaan bij een pak sneeuw.
Effectief dus ~2-3 weken waardeloze cijfers vanwege het winterweer, dus we houden 'voor de zekerheid' de boel wel op slot tot eind maart.Het is ‘koffiedik kijken’ wat daarvan precies het effect is op de besmettingscijfers, stelt Voss, die ook infectioloog is van het Nijmeegse CWZ en lid van het OMT. ,,Het is zowel positief als negatief.’’ Het gevolg is dat in elk geval de weekcijfers van deze en volgende week anders zijn dan ze normaal waren geweest.
,,Dus loop je straks weken achter in de beoordeling, van wat de coronamaatregelen precies tot effect hebben.’’ Voss zegt dat de verwachting is dat de besmettingscijfers eind deze maand op gaan lopen als gevolg van de besmettelijker Engelse variant, die meer en meer de overhand neemt in Nederland.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Er zijn mensen die die zekerheid prefereren, en er zijn mensen die het risico willen nemen. Voor beide valt misschien wat te zeggen, maar de eerste groep is niet gek of zo, alleen voorzichtig. Met hun stelling kan het alleen maar meevallen.Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:14:
[...]
Effectief dus ~2-3 weken waardeloze cijfers vanwege het winterweer, dus we houden 'voor de zekerheid' de boel wel op slot tot eind maart.
immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:05:
[...]
De strenge maatregelen zijn niet om NU de zorg te ontlasten.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Met hun (lees:OMT leden) stelling kan het wellicht meevallen voor wat betreft hun verantwoordelijkheid. Er zit echter een keerzijde aan de medaille van die zekerheid, de verlengde maatregelen, en dat is de (mentale) gezondheid van vele andere groepen.autje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:18:
[...]
Er zijn mensen die die zekerheid prefereren, en er zijn mensen die het risico willen nemen. Voor beide valt misschien wat te zeggen, maar de eerste groep is niet gek of zo, alleen voorzichtig. Met hun stelling kan het alleen maar meevallen.
Volgens mij is de overweging van het OMT vrij letterlijk geweest om de avondklok in te voeren om de zorg (IC-capaciteit) nu zoveel mogelijk te verlagen/ontlasten om voorbereid te zijn op de derde golf die komt.immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:05:
[...]
De strenge maatregelen zijn niet om NU de zorg te ontlasten. Ze zijn er omdat we bang zijn voor een derde golf. De vraag moet zijn of de input (Britse variant) in het model van RIVM wel correct is en of daarmee de angst voor de 3e golf wel correct is. We hebben nu ongeveer 100 instroom per dag terwijl het RIVM model 300 voorspelde; wat zeg dat dan over de toekomst?
Dat klopt, net zoals er een keerzijde zit aan de medaille - volledig afgeschaalde reguliere zorg, wellicht code zwart - van de gok nemen en maatregelen versoepelen.Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:24:
[...]
Met hun (lees:OMT leden) stelling kan het wellicht meevallen voor wat betreft hun verantwoordelijkheid. Er zit echter een keerzijde aan de medaille van die zekerheid, de verlengde maatregelen, en dat is de (mentale) gezondheid van vele andere groepen.
Ik ben toch malle pietje niet!
https://www.igj.nl/actuee...vel-voor-pcrtestnederlandDe Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft PCRtestNederland een bevel opgelegd. PCRtestNederland mag per direct geen PCR-testen meer uitvoeren. In het laboratorium waar PCR-testen voor COVID-19 worden uitgevoerd heeft de inspectie acute en ernstige risico’s voor de kwaliteit en veiligheid van de testen gezien. De PCR-testen die in dit laboratorium worden gedaan, zijn daarom niet betrouwbaar
De suggestie dat OMT leden hun aanbevelingen baseren op wat ze betekenen voor hun eigen verantwoordelijkheid leggen we maar even naast ons neer.Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:24:
[...]
Met hun (lees:OMT leden) stelling kan het wellicht meevallen voor wat betreft hun verantwoordelijkheid. Er zit echter een keerzijde aan de medaille van die zekerheid, de verlengde maatregelen, en dat is de (mentale) gezondheid van vele andere groepen.
Waarom altijd die binaire keuze? Je kan ook deels afschalen zoals je nu met de basisscholen ziet. Dat levert extra IC opnames extra op en daarmee ongetwijfeld ook vele met dodelijke afloop.The Legend schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:52:
[...]
Dat klopt, net zoals er een keerzijde zit aan de medaille - volledig afgeschaald reguliere zorg, wellicht code zwart - van de gok nemen en maatregelen versoepelen.
https://www.rijksoverheid.../31/98e-omt-advies-deel-1In meerderheid erkent het OMT dat er op grond van diverse maatschappelijke
afwegingen dringend ruimte gewenst is voor perspectief en enige versoepeling,
ondanks de risico’s die dat met zich meebrengt op verspreiding van het virus,
mits deze uiteraard niet te groot zijn. Het OMT stemt dan ook in met een advies
om nu als eerste het primair onderwijs en de kinderopvang voor kinderen van 0
tot 4 jaar al wel te heropenen. Op grond van de modelleringen levert dit een reëel
risico op verdere toename van ziekenhuis- en IC-opnames;
Waarom? Iedereen werkt toch vanuit zijn eigen vakgebied?autje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:00:
[...]
De suggestie dat OMT leden hun aanbevelingen baseren op wat ze betekenen voor hun eigen verantwoordelijkheid leggen we maar even naast ons neer.
Dat ben ik met je eens, ik belicht alleen de keerzijde omdat de "baat het niet dan schaadt het niet" mentaliteit niet opgaat in deze.Mensen die er mentaal compleet doorheen zitten belasten de ziekenhuizen en de IC's niet. De mogelijke hoge derde golf doet dat wel. Keyword: mogelijke. Maar daarin nemen we het zekere voor het onzekere. En dat staat helemaal los van mensen die mentale problemen krijgen. Ja, dat is erg, maar een reguliere zorg die instort is nog een stuk erger.
Het OMT heeft op advies van leden die belangen hebben bij de test labs in NL geweigerd capaciteit uit te breiden door gebruik te maken van grote testcentra in binnen en buitenland. Het is simpelweg een feit dat het OMT niet louter handelt op basis van wetenschappelijk inzicht en krampachtig probeert de belangen van de eigenberoepsgroep voorop te stellen. Beter nog, iemands als Kluytmans heeft er een direct financieel belang bij. Het is een illusie om te stellen dat het OMT zuiver en onafhankelijk advies geeftautje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:00:
[...]
De suggestie dat OMT leden hun aanbevelingen baseren op wat ze betekenen voor hun eigen verantwoordelijkheid leggen we maar even naast ons neer.
[ Voor 4% gewijzigd door BoB_HenK op 09-02-2021 12:06 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq