Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 129 Laatste
Acties:
  • 400.291 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
BoB_HenK schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:06:
[...]

Het OMT heeft op advies van leden die belangen hebben bij de test labs in NL geweigerd capaciteit uit te breiden door gebruik te maken van grote testcentra in binnen en buitenland. Het is simpelweg een feit dat het OMT niet louter handelt op basis van wetenschappelijk inzicht en krampachtig probeert de belangen van de eigenberoepsgroep voorop te stellen. Beter nog, iemands als Kluytmans heeft er een direct financieel belang bij. Het is een illusie om te stellen dat het OMT zuiver en onafhankelijk advies geeft
Dat is wel heel schadelijk als het klopt, en dan ben je wat mij betreft OMT lid af, per direct.
Je zit daar om mee te helpen ons land door deze crisis te loodsen niet om je eigen zakken te vullen.
*knip* dit soort verdachtmakingen van 't hele OMT zul je beter moeten onderbouwen. We gaan er maar vanuit dat men het naar eer en geweten doet.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:18
Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:04:
[...]

Waarom? Iedereen werkt toch vanuit zijn eigen vakgebied?

[...]

Dat ben ik met je eens, ik belicht alleen de keerzijde omdat de "baat het niet dan schaadt het niet" mentaliteit niet opgaat in deze.
Iedereen werkt vanuit zijn eigen vakgebied, maar dat heeft niets met verantwoordelijkheid te maken. Zoals jij het brengt denkt het OMT "We steken het maar voorzichtig in, want als we dat niet doen en het gaat mis, dan worden wij daar op aangekeken". Dat is natuurlijk onzin.

'Baat het niet dan schaadt het niet' is niet de afweging. Het gaat om een maatregel bedoeld om de ziekenhuizen en IC's te ontlasten door de golf hopelijk zo laag mogelijk te houden. Dat kan meevallen. Naar de mentale zorg en dat dit mensen in de vernieling helpt wordt ongetwijfeld gekeken, maar wordt van mindere prioriteit geacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
autje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Iedereen werkt vanuit zijn eigen vakgebied, maar dat heeft niets met verantwoordelijkheid te maken. Zoals jij het brengt denkt het OMT "We steken het maar voorzichtig in, want als we dat niet doen en het gaat mis, dan worden wij daar op aangekeken". Dat is natuurlijk onzin.
Nee zo bedoelde ik het niet, met verantwoordelijkheid bedoel ik het vakgebied waar de betreffende persoon op adviseert.
'Baat het niet dan schaadt het niet' is niet de afweging. Het gaat om een maatregel bedoeld om de ziekenhuizen en IC's te ontlasten door de golf hopelijk zo laag mogelijk te houden. Dat kan meevallen.
Het is niet de afweging maar een beetje de mentaliteit zoals die nu wordt gecreerd.
Naar de mentale zorg en dat dit mensen in de vernieling helpt wordt ongetwijfeld gekeken, maar wordt van mindere prioriteit geacht.
Ik weet niet of je de persconferentie gisteren hebt gekeken waarin Rutte de hulpmaatregelen aankondigde voor de 'jongere' groepen?

- Facebook sessie met Rutte aanstaande donderdag
- In Amsterdam hebben ze een paar projecten opgezet voor de jeugd.

Weinig indrukwekkend wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-06 14:22

immetjes

HIER is BERN-E

RayNbow schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:19:
[...]

8)7

Nee, een groot aantal maatregelen zijn inderdaad niet om *nu* de zorg te ontlasten. Hoeveel maatregelen van deze pandemie ken jij die het *nu* targeten?
Zo bedoel ik het niet. Er is NU geen noodzaak (hoogstens de angst voor de 3e golf). In maart 2020 was er wel acute noodzaak en waren dit de maatregelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 11-06 15:51
Veel mindere prioriteit. De lijst van OMT-leden laat al zien dat ze het puur vanuit de medische hoek bekijken en nogal wat maatregelen (bv wat scholen zoal moeten doen) echt achter een bureau vandaan komen ipv de praktijk.

Op zich wel rake column over ondernemers: https://www.bnr.nl/podcas...32339/witte-jassen-maffia
Ze heeft nog 16 euro op de bank. Dat is haar beloning voor acht jaar hard werken om een mooie zaak op te bouwen. Haar klanten denken dat er niets aan de hand is, want die horen op tv dat ondernemers steun krijgen. Maar hoe leg je bij Paul de Leeuw uit dat de TVL maximaal vijftig procent van de vaste lasten dekt? Dat de som is: normale omzet x omzetverlies in percentage x aandeel vaste lasten in percentage x vijftig procent?

Daar blaas je dokter Diederik niet mee van de talkshowtafels. Dus zette Marloes Nederveen, om drie uur 's nachts een noodkreet op Facebook omdat ze niet meer weet hoe ze verder moet. Kuipers en Gommers regeren nu al bijna een jaar ons land. Ze zijn niet democratisch gekozen, maar drukken telkens hun zin door via de tv-camera's.

NRC tekende op dat de bewindslieden gefrustreerd zijn dat de zorgcapaciteit altijd voor gaat, hoe groot de maatschappelijke pijn ook is. Want die is abstract. Er is geen coronadashboard voor de mentale schade en de economische ravage. Een plaatje van een rij ambulances bij een ziekenhuis dat zijn logistiek elke winter niet op orde heeft, is duizend keer krachtiger dan een onderzoekje naar werkloosheid of leerachterstanden.

Onder controle
Faillissementen blijven nog uit door steun die straks deels keihard terugbetaald moet worden, waardoor veel mensen nog denken dat het allemaal wel wat meevalt bij ondernemers.

[...]
De klap komt nog. Ik verwacht straks weer allemaal verbaasde politici waarom al die bedrijven opeens gaan klappen als de inningsmachine van de overheid straks 1 dag na het einde van Corona van start gaat.

Edit
Net even het FB filmpje gekeken. Het gaat over de tang waar veel ondernemers in zitten en hoe de diverse 'steunmaatregelen' in elkaar haken. Komt er per saldo op neer dat je in lockdown 2 zo'n beetje lockdown 1 moet terugbetalen en een aalmoes krijgt. O wee als je een partner boven minimumloon hebt (hoi tweeverdieners met dure hypotheek), dan krijg je helemaal niks en heb je nu al effectief bijna 3 maanden geen inkomen. Als je mensen op de loonlijst hebt/had, dan kon je die nog wel doorbetalen, waardoor alles 3x sneller van je af loopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 09-02-2021 12:35 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:22:
Veel mindere prioriteit. De lijst van OMT-leden laat al zien dat ze het puur vanuit de medische hoek bekijken en nogal wat maatregelen (bv wat scholen zoal moeten doen) echt achter een bureau vandaan komen ipv de praktijk.

Op zich wel rake column over ondernemers: https://www.bnr.nl/podcas...32339/witte-jassen-maffia

[...]

De klap komt nog. Ik verwacht straks weer allemaal verbaasde politici waarom al die bedrijven opeens gaan klappen als de inningsmachine van de overheid straks 1 dag na het einde van Corona van start gaat.
Hey, dat zien we dan wel weer en doen het af als ondernemers risico. Had je maar nog meer moeten sparen als ondernemer of veel hogere prijzen moeten vragen voor je producten.

Maar even serieus, dit is wel een dingetje inderdaad. Ik zie het om mij heen ook dat vrienden van mij die een eigen zaak hebben gewoon niet rondkomen. De schulden stapelen zich op. De enige reden dat ze er nog zijn is puur doordat wij ze helpen en ze zelf door willen blijven gaan. Want die worst word nog steeds voorgehouden dat ze weer open kunnen in Maart.

Als je als overheid nu zou zeggen, sorry dit jaar word het hem niet volgend jaar mag je weer open dan gooien wel ondernemers de handdoek in de ring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er zijn er dan ook al genoeg gestopt om een faillissement te voorkomen. Als je failliet gaat, ben je alles kwijt en krijg je nooit meer een financiering ergens voor.

Effectief zijn de meeste winkels straks 2,5 maand dicht en ik heb weinig hoop op verbetering, laat staan een onderzoek naar de besmettingshaarden die winkels zouden moeten zijn. Waar is dit? Want enig onderbouwing is na al die tijd zeker gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Fantastische reactie. Dat vraag ik dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-06 18:48
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Edit
Net even het FB filmpje gekeken. Het gaat over de tang waar veel ondernemers in zitten en hoe de diverse 'steunmaatregelen' in elkaar haken.
Ze zijn dus al aan het innen als ik het goed begrijp. Kwam het bericht ook op Geenstjil tegen: https://www.geenstijl.nl/...s-wel-een-keer-genoeg-he/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:11

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:02:
[...]

Waarom altijd die binaire keuze? Je kan ook deels afschalen zoals je nu met de basisscholen ziet. Dat levert extra IC opnames extra op en daarmee ongetwijfeld ook vele met dodelijke afloop.

[...]

https://www.rijksoverheid.../31/98e-omt-advies-deel-1

De jongeren zijn er erchter wel enorm mee geholpen.
Daaruit blijkt juist dat onze deskundigen helemaal niet zuiver binaire keuzes zien. Diezelfde deskundigen zeggen echter dat iedere versoepeling méér dan de basisscholen open, gelet op het mogelijke en niet denkbeeldige risico dat je dan de reguliere zorg weer volledig moet afschalen, niet verantwoord is. Niet ontkent wordt dat dit risico zich mogelijk niet voor zal doen (deels als gevolg van de preventieparadox en deels misschien omdat de nieuwe varianten allemaal wel mee zullen vallen).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-06 15:38
Uthog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:29:
[...]

Hey, dat zien we dan wel weer en doen het af als ondernemers risico. Had je maar nog meer moeten sparen als ondernemer of veel hogere prijzen moeten vragen voor je producten.

Maar even serieus, dit is wel een dingetje inderdaad. Ik zie het om mij heen ook dat vrienden van mij die een eigen zaak hebben gewoon niet rondkomen. De schulden stapelen zich op. De enige reden dat ze er nog zijn is puur doordat wij ze helpen en ze zelf door willen blijven gaan. Want die worst word nog steeds voorgehouden dat ze weer open kunnen in Maart.

Als je als overheid nu zou zeggen, sorry dit jaar word het hem niet volgend jaar mag je weer open dan gooien wel ondernemers de handdoek in de ring.
Veel ondernemingen liggen nu aan het staatsinfuus en zullen het niet overleven zodra dat infuus verdwijnt. Ik zou er wel voor zijn dat er een regeling komt waardoor bedrijven ‘gecontroleerd’ failliet kunnen gaan of de bedrijfsuitvoering kunnen staken zonder dat de eigenaar diep in de schulden zit. Ik snap eigenlijk niet dat ik daar niks over hoor vanuit ondernemersorganisaties, want die zouden dat ook in de gaten moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:33:
Er zijn er dan ook al genoeg gestopt om een faillissement te voorkomen. Als je failliet gaat, ben je alles kwijt en krijg je nooit meer een financiering ergens voor.

Effectief zijn de meeste winkels straks 2,5 maand dicht en ik heb weinig hoop op verbetering, laat staan een onderzoek naar de besmettingshaarden die winkels zouden moeten zijn. Waar is dit? Want enig onderbouwing is na al die tijd zeker gewenst.
Mensen roepen maar dat er bijna geen faillissementen zijn maar technisch gezien is dat een bedrijfsbeëindiging. Leuk om de cijfertjes omlaag te houdenen de ontkenners van het echte probleem wat ons later gaat raken.

Valt me aardig tegen voor een premier uit de VVD-stal. Maar een item van Lubach van zondag toonde al aardig aan dat je het niet van Rutte moet hebben als het gaat om oplossen want zo'n visionair is het niet. Beetje FOEI roepen.... jammer dat er alsnog zoveel mensen op hem zullen stemmen volgende maand.

Te triest. misschien moeten we voor de kappers en alle andere branches ook een klap-actie organiseren. /s

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 09-02-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12
jip_86 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:35:
[...]

Ze zijn dus al aan het innen als ik het goed begrijp. Kwam het bericht ook op Geenstjil tegen: https://www.geenstijl.nl/...s-wel-een-keer-genoeg-he/
Dan zal ze wel niet aan de vereisten van de NOW-regeling hebben voldaan. Dat kan je van tevoren zien aankomen. Vervelend maar logisch dat ze dan moet terugbetalen. Zo werkt dat namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-06 11:13
immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Zo bedoel ik het niet. Er is NU geen noodzaak (hoogstens de angst voor de 3e golf). In maart 2020 was er wel acute noodzaak en waren dit de maatregelen.
Je lijkt te stellen dat de lichte maatregelen 12 maart waar je naar verwijst een groot contrast vormen met de huidige maatregelen.

Maar een paar dagen later gingen de scholen en horeca dicht in maart en nog een week later de contactberoepen. De maatregelen zijn nu iets strenger (al zijn de basisscholen dus wel weer open).

Ook is er een verschil in naleving, (winkels toen gingen zelf dicht, thuiswerken werd meer gedaan), verschil in IC-bezetting (12 maart was dat 75, nu 500+-covid) en is er nu onzekerheid over de Britse variant die 20-50% (ruim genomen) besmettelijker is.

Dus wat is je punt precies met deze vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Philpend schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:37:
[...]

Veel ondernemingen liggen nu aan het staatsinfuus en zullen het niet overleven zodra dat infuus verdwijnt. Ik zou er wel voor zijn dat er een regeling komt waardoor bedrijven ‘gecontroleerd’ failliet kunnen gaan of de bedrijfsuitvoering kunnen staken zonder dat de eigenaar diep in de schulden zit. Ik snap eigenlijk niet dat ik daar niks over hoor vanuit ondernemersorganisaties, want die zouden dat ook in de gaten moeten hebben.
Jinek en Op1 zijn in de regel al volgeboekt met bepaalde mensen werkzaam voor het Erasmus MC, het nieuwe Binnenhof tijdens de verbouwing van de oude. :P :+

Dat infuus dekt lang niet de kosten, terwijl veel sectoren gewoon niks mogen doen behalve op hun handen zitten. Daarbuiten treft dit veel meer sectoren die in die zin niet samen georganiseerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:39:
[...]

Dan zal ze wel niet aan de vereisten van de NOW-regeling hebben voldaan. Dat kan je van tevoren zien aankomen. Vervelend maar logisch dat ze dan moet terugbetalen. Zo werkt dat namelijk.
Klopt. Dat zegt ze zelf ook. Goede omzet gedraaid toen ze weer open mochten in mei en daarvoor nu dus gestraft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 23:11

The Legend

*Plop*

Het argument voor versoepelingen “want kijk al die ondernemers eens lijden, en als straks de steun wegvalt krijgen we een golf van faillissementen” is in de kern eigenlijk niet anders dan het argument tegen versoepelingen “want kijk die golf aan besmettingen komt op ons af”. Volgens mij heeft niemand gezegd dat dag 1 na het einde van de crisis (zo’n markeerbaar punt zal er waarschijnlijk niet eens zijn) het infuus wordt dichtgedraaid. Ik ben voorstander van het voortzetten van die ondersteuning tot een reeele herstelperiode is geboden. Daar betaal ik dan maar extra belasting voor, prima.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:41:
[...]

Klopt. Dat zegt ze zelf ook. Goede omzet gedraaid toen ze weer open mochtten in mei en daarvoor nu dus gestraft.
Even uit mijn hoofd gaat het per kwartaal. Dus er zijn ook bedrijven die redelijk goed gingen tot medio december, maar net de kerstpiek niet kregen om het jaar nog goed te maken. Daardoor waren cijfers te goed en moet alles terugbetaald worden in een tijd dat de omzet vrijwel nul is.
The Legend schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:41:
Het argument voor versoepelingen “want kijk al die ondernemers eens lijden, en als straks de steun wegvalt krijgen we een golf van faillissementen” is in de kern eigenlijk niet anders dan het argument tegen versoepelingen “want kijk die golf aan besmettingen komt op ons af”. Volgens mij heeft niemand gezegd dat dag 1 na het einde van de crisis (zo’n markeerbaar punt zal er waarschijnlijk niet eens zijn) het infuus wordt dichtgedraaid. Ik ben voorstander van het voortzetten van die ondersteuning tot een reeele herstelperiode is geboden. Daar betaal ik dan maar extra belasting voor, prima.
Wat ik begrijp wacht de overheid niet tot de crisis voorbij is om gelden te innen van gesloten sectoren. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:44:
Wat ik begrijp wacht de overheid niet tot de crisis voorbij is om gelden te innen van gesloten sectoren. :X
Dat is wel behoorlijk ironisch inderdaad. Ik dacht dat we (de burgers en de overheid?) het samen zouden doen...?

Als je als overheid bepaalde sectoren sluit moet je ze gewoon goed compenseren. Klaar. Dat is solidariteit.

[ Voor 18% gewijzigd door RodeStabilo op 09-02-2021 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:34:
[...]

Fantastische reactie. Dat vraag ik dus.
Ik vind het een rare vraag. Er wordt niet elke dag gemeld dat het BCO doorgaat, maar dat betekent toch niet dat het gestopt is? Volgens mij is er geen enkele reden om dat aan te nemen of je zelfs maar af te vragen. Weekje terug hadden we het hier over de 3600 besmettingen die ooit eens genoemd zijn als de grens waarbij er volledig BCO kon worden uitgevoerd. Er kwamen toen berichten dat dat met de huidige besmettingen ook al lukte. Ik heb geen enkele reden om te denken dat we daar nu ineens mee gestopt zijn. Tenzij het BCO per OV gaat natuurlijk ;)

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:39:
Valt me aardig tegen voor een premier uit de VVD-stal. Maar een item van Lubach van zondag toonde al aardig aan dat je het niet van Rutte moet hebben als het gaat om oplossen want zo'n visionair is het niet. Beetje FOEI roepen.... jammer dat er alsnog zoveel mensen op hem zullen stemmen volgende maand.
offtopic:
Persoonlijk zie ik weinig keuze op politiek vlak. Ik ben altijd VVD-stemmer geweest en ook nu als ik een stemwijzer invul is de VVD de grootste match. Wel ben ik teleurgesteld geraakt dat de VVD, ineens wilde de VVD een vaccinatieplicht overwegen en zo verleenden ze steun aan wel meer coronamaatregelen die ik zelf twijfelachtig vind. Echter op rechts is er weinig alternatief en met links heb ik weinig op. Ook D66 heb ik weinig mee, maar hadden ze nog hun principes vastgehouden rondom de avondklok dan had ik daar wel respect voor gehad.

Ik twijfel ernstig tussen blanco stemmen of maar met pijn in het hart op de VVD stemmen.
Te triest. misschien moeten we voor de kappers en alle andere branches ook een klap-actie organiseren. /s
België heropende de kappers omdat ze zelfverzorging als belangrijk zagen voor het mentale welzijn van de bevolking. Misschien hier ook zoiets doen.

Op 3 maart nog een maandje aan de maatregelen plakken zal veel niet-essentiële ondernemers zwaar vallen. Het verlengen van de lockdown is in feite de keuzes voor je uit blijven schuiven, dat kan je ook niet eeuwig doen want dan worden keuzes voor je gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 07:57
RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:45:
[...]

Dat is wel behoorlijk ironisch inderdaad. Ik dacht dat we (de burgers en de overheid?) het samen zouden doen...?

Als je als overheid bepaalde sectoren sluit moet je ze gewoon goed compenseren. Klaar. Dat is solidariteit.
Lullige is alleen dat goed compenseren in de ogen van velen blijkbaar gelijk staat aan blind zo veel mogelijk compenseren voor alle bedrijven, met maar beperkte toetsing op levensvatbaarheid.

In kwartaal 4 van 2019 waren er 1,828 miljoen bedrijven, in Q1 2021 zijn dit er 1,918. Kunnen we lang en kort praten over faillissementcijfers en cijfers over beëindiging van bedrijven, maar feit is toch gewoon ronduit absurd dat we bijna 100.000 bedrijven meer hebben dan net voor de start van de corona crisis? Je gaat mij echt niet vertellen dat daar niet een significant deel tussen zit waarvan we (de overheid) dondersgoed weten of met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan inschatten dat het nooit meer iets gaat worden. Wellicht keihard, maar waarom maken we daar niet iets beter/meer onderscheid in?

Als ik zelf het antwoord mag geven op die vraag is dit tweeledig: Het verantwoordelijke overheidsapparaat dat onderscheid zou kunnen moeten maken is rammend incapabel, anderzijds is het een verkiezingsjaar en is het PR-technisch verdraaid onhandig indien je nu voor minder one-size-fits-all steun pleit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:08
CMD-Snake schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:55:
[...]
België heropende de kappers omdat ze zelfverzorging als belangrijk zagen voor het mentale welzijn van de bevolking. Misschien hier ook zoiets doen.

Op 3 maart nog een maandje aan de maatregelen plakken zal veel niet-essentiële ondernemers zwaar vallen. Het verlengen van de lockdown is in feite de keuzes voor je uit blijven schuiven, dat kan je ook niet eeuwig doen want dan worden keuzes voor je gemaakt.
Kan ik me ook wel in vinden. Als er een branche was die het goed had geregeld waren dat de kappers wel.
Inmiddels heeft mijn vrouw mijn resterende wilde manen gekortwiekt, maar zoals velen had ik liever de kapper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:55:
Dat gaat echt catastrofaal worden. Als grote ketens al zeggen eind maart niet te halen vrees ik voor de kleintjes. Maar de politiek houdt ons in een vicieuze cirkel (nee we kunnen niet versoepen want anders <insert eerste, tweede derde en vierde golf> en 170.000 besmettingen per dag!!!!1111oneoneoneon)en de komende verkiezingen helpen ook niet echt mee om straks maar proberen mee te kunnen reageren en klakkeloos meestemmen met wat de VVD en het CDA wil.

Nee dit gaat een zwaar jaar worden en er is nog maar een maand voorbij. Ik word er een beetje sarcastisch en zwartgallig van, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:05:
[...]

Dat gaat echt catastrofaal worden. Als grote ketens al zeggen eind maart niet te halen vrees ik voor de kleintjes. Maar de politiek houdt ons in een vicieuze cirkel (nee we kunnen niet versoepen want anders <insert eerste, tweede derde en vierde golf> en 170.000 besmettingen per dag!!!!1111oneoneoneon)en de komende verkiezingen helpen ook niet echt mee om straks maar proberen mee te kunnen reageren en klakkeloos meestemmen met wat de VVD en het CDA wil.

Nee dit gaat een zwaar jaar worden en er is nog maar een maand voorbij. Ik word er een beetje sarcastisch en zwartgallig van, sorry.
Nou hoop ik, voor de beleidsmakers en leden van het OMT dat die 3de golf ook echt komt. Zo niet probeer het dan nog maar eens droog te houden. Dan word het zwaai zwaai draagvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Hier ben ik blij om, want ben het er zelf al vanaf het begin al niet mee eens.
Hopelijk gaan ze nu nog sneller weer terug met het advies naar 2 bezoekers per dag.

‘Coronamaatregel één bezoeker thuis impopulair, kijk naar alternatieven’

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:05:
[...]

Tegen de adviezen in heeft de overheid nu de basisscholen alsnog open gegooid. Als de Britse variant mee blijkt te vallen heb ik er wel vertrouwen in dat in maart er meer versoepelingen komen.

Zien we komende weken alsnog stijgende besmettingscijfers dan is het een hard gelag voor iedereen. Maar ik geloof niet dat er een politieke onwil is om niet te versoepelen. De verkiezingen lijken mij overigens juist de uitgelezen kans om wél te versoepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:54:
Hoppa, daar gaat de eerste commerciele aanbieder van PCR testen.

Ditmaal om medische redenen. Ik verwacht dat er mettertijd nog wel wat meer opgerold zullen worden, ook om AVG redenen (bescherming persoonsgegevens).
[...]
https://www.igj.nl/actuee...vel-voor-pcrtestnederland
Beetje overdreven reactie weer.
Er is een inspectie geweest in een lab van dit bedrijf en de inspectie ambtenaar in kwestie heeft geoordeeld dat het laboratorium niet helemaal aan de gestelde eisen voldeed. Ze krijgen een week om orde op zaken te stellen. De teststraten van dit bedrijf blijven gewoon open, alleen de daar afgenomen tests moeten in een ander lab worden verwerkt.

En persoonlijke verwachtingen die niet gestaafd worden door enige vorm van inzicht in de materie met ook nog eens de daaraan gekoppelde juridische maatregelen, tja wat zullen we daar nou van zeggen, laat maar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

BNR roept al sinds dag 1 dat alles weer open moet want op de IC gaat toch 80 procent dood, zinloos om die in leven te houden. Dat is hun taak, net zoals dat OMT waar ze zo op af geven ook een taak hebben.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21
G_Dragon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:12:
Hopelijk gaan ze nu nog sneller weer terug met het advies naar 2 bezoekers per dag.

Ik betwijfel of er iemand is die zich hieraan houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86

Zou dan niet naar 2 per dag gaan. Dat zijn weer 14 contacten per week.

Maak dan week/bezeoekbubbels van een aantal personen die elkaar dan wel kunnen bezoeken met meer tegelijk, maar dan wel beperkt tot die bubbel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:12:
De verkiezingen lijken mij overigens juist de uitgelezen kans om wél te versoepelen.
Het is tweeledig. Partijen willen graag een wit voetje halen bij het VVD en CDA om mee te kunnen praten bij een volgende formatie. zie bijvoorbeeld de draai van D66 omtrent de avondklok....

Andere kant willen ze goede sier maken door net voor de verkiezingen versoepelingen aan te kondigen.... om bij ons zieltjes te winnen. zo van "kijk ons eens...."

[ Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 09-02-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
codex schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Ik betwijfel of er iemand is die zich hieraan houdt.
Dat staat letterlijk in het stuk. 80% naleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:16:
[...]

Het is tweeledig. Partijen willen graag een wit voetje halen bij het VVD en CDA om mee te kunnen praten bij een volgende formatie.

Andere kant willen ze goede sier maken door net voor de verkiezingen versoepelingen aan te kondigen.... om bij ons zieltjes te winnen. zo van "kijk ons eens...."
Dan ga je er dus vanuit dat het VVD/CDA niet wil versoepelen? Lijkt mij net zo goed voor hen als de andere partijen dat een goed verhaal wat betreft versoepelingen en perspectief prettig is naar kiezers toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21
LZ86 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:16:
[...]

Binnen de groep die de moeite neemt om het onderzoek in te vullen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit een representatie is van de samenleving.

Persoonlijk ben ik ook al afgehaakt met het invullen, omdat de vragenlijst voor mij gevoel steeds langer werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Dat komt denk ik uit die GGD/RIVM onderzoeken met bijna Noord-Koreaanse compliance. Dan zouden de positieve testen al veel sneller veel lager moeten zitten. Die zijn imo af en toe eerder vanuit 'wat is goed gedrag' dan 'wat doe ik zelf' ingevuld.

Ik snap die ene persoon regel echt niet. Hou het op 1-2 huishoudens per week waarmee de bubbel gevormd wordt. Dan zijn er veel minder onderlinge contacten dan 1/dag.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 09-02-2021 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:18:
[...]

Dan ga je er dus vanuit dat het VVD/CDA niet wil versoepelen?
Ik wil niet *zo* negatief zijn door te denken dat ze het niet willen. Daar hebben ze ook geen baat bij.

Maar ik ben ook niet echt optimistisch op de korte termijn. En dan heb ik het niet eens over februari maar daarna. dat komt deels over de onheilsprofetieën die continu over ons heen worden gegooid. De Gommers, Van Dissel en zijn RICM, Kuipers etc die te pas maar vooral te onpas maar wat roepen in de media. Die zouden wel wat terughoudender moeten zijn in wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:18:
[...]

Dan ga je er dus vanuit dat het VVD/CDA niet wil versoepelen? Lijkt mij net zo goed voor hen als de andere partijen dat een goed verhaal wat betreft versoepelingen en perspectief prettig is naar kiezers toe.
Nou... als we kijken hoe we hier terecht gekomen zijn, dan is er veel van de diverse argumentaties die het kabinet gebruikt te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wel grappig ergens dat dit advies impopulairder is dan de keiharde regel van de avondklok.
Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:12:
Tegen de adviezen in heeft de overheid nu de basisscholen alsnog open gegooid. Als de Britse variant mee blijkt te vallen heb ik er wel vertrouwen in dat in maart er meer versoepelingen komen.
Ik moet het ergens nog zien, dit is ons al meerdere keren voorgehouden en we weten hoe dat is verlopen. De Britse variant en de Derde GolfTM zijn vooralsnog de argumenten waarmee het OMT alles tegen weet te houden.

De scholen openen is uiteindelijk ook een bittere noodzaak omdat kinderen anders te veel achterstanden oplopen zowel qua leren als ontwikkeling. De ouders zullen blij zijn dat ze weer kunnen werken in plaats van beide taken te moeten jongleren. Echter als kinderloos persoon koop ik weinig voor deze versoepeling, ik zou van andere dingen blijer worden.
Zien we komende weken alsnog stijgende besmettingscijfers dan is het een hard gelag voor iedereen. Maar ik geloof niet dat er een politieke onwil is om niet te versoepelen. De verkiezingen lijken mij overigens juist de uitgelezen kans om wél te versoepelen.
De toekomstige coronamaatregelen gaan zeker weten de inzet worden van de verkiezingen. De FvD spotjes die ik hoorde beloven al dat premier Baudet alle maatregelen in de ban zal doen en het OMT op de brandstapel zal gooien. :P Ben benieuwd waar de anderen mee gaan komen.
Op basis van zelfrapportage. Daarop baseerde het OMT ook een flink deel van hun meest recente advies. Ik heb zo mijn twijfels bij de accuraatheid van deze percentages, ik vermoed dat een deel van de mensen of hun eigen compliance overschat of een sociaal gewenst antwoord geeft bij deze enquêtes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:39:
[...]

Je lijkt te stellen dat de lichte maatregelen 12 maart waar je naar verwijst een groot contrast vormen met de huidige maatregelen.

Maar een paar dagen later gingen de scholen en horeca dicht in maart en nog een week later de contactberoepen. De maatregelen zijn nu iets strenger (al zijn de basisscholen dus wel weer open).

Ook is er een verschil in naleving, (winkels toen gingen zelf dicht, thuiswerken werd meer gedaan), verschil in IC-bezetting (12 maart was dat 75, nu 500+-covid) en is er nu onzekerheid over de Britse variant die 20-50% (ruim genomen) besmettelijker is.

Dus wat is je punt precies met deze vergelijking?
Dat de maatregelen in zwaarte niet in verhouding staan tot de situatie op de IC's en niet in verhouding staan tot wat andere landen om ons heen doen.

Het RIVM heeft een derde golf gemodelleerd aan de hand van de toename van een Britse variant in het aantal positief getesten gebaseerd op een kiemsurveillance uit week 2 (19.8%) . Week 3 is inmiddels ook bekend en is gestegen naar 24.1% (99e OMT advies deel 2). In Twente is er in een steekproef op 1000 positieven 11% vastgesteld tussen 21 januari tot 4 februari. (week 3 t/m 5).

Ook hier kan je zien dat de Britse variant tussen 11 en 25 januari daalt in Nederland. S:N501 is B1.1.7, de Britse variant.

Volgens het model van het RIVM is de Britse variant nu meer dan 2/3 van de positief getesten. Bron [Edit: In het 99e OMT advies deel 2, pagina 3, zou dat de helft zijn op 31 januari]. Dat lijkt mij gezien het bovenstaande heel sterk. Dit uit zich in het model als 300 opnames per dag nu, maar er zijn ongeveer 100 opnames per dag.

Bij 66% Britse variant die 35%-40% besmettelijker is verwacht je dat het aantal positief getesten stijgt. Maar dat gebeurt dus niet. Dus of er zijn veel minder positief getesten met de Britse variant, of hij is minder besmettelijk als gedacht wordt. Hoe dan ook, de maatregelen zijn overdreven nu.

[ Voor 3% gewijzigd door immetjes op 09-02-2021 14:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
CMD-Snake schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:26:
[...]
Wel grappig ergens dat dit advies impopulairder is dan de keiharde regel van de avondklok.
Misschien....... omdat mensen van die avondklok eigenlijk vrij weinig last hebben en hier veel harder door worden geraakt :+

Als het nu zomer zou zijn zou het waarschijnlijk andersom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:36
LZ86 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:15:
[...]

Zou dan niet naar 2 per dag gaan. Dat zijn weer 14 contacten per week.

Maak dan week/bezeoekbubbels van een aantal personen die elkaar dan wel kunnen bezoeken met meer tegelijk, maar dan wel beperkt tot die bubbel.
Doe gewoon per huishouden. Die 1persoonsmaatregel is wel zo’n domme maatregel, en ook de eerste waar ik me niet aan houd. Mijn moeder mag wel bij mijn vrouw en mij op bezoek, maar andersom niet. Mijn vrouw mag wel alleen bij haar ouders op bezoek, terwijl ze (waarschijnlijk) toch besmet zou zijn als ik dat ook zou zijn (en ik geen klachten heb ofzo)

Ook als zij gezellig bij dr ouders op de koffie gaat, zou ik gezellig bij de buurman gaan bieren. Geheel volgens de regels, maar zo krom als n hoepel. En als klap op de vuurpijl mag een andere buurvrouw ‘s avonds ook nog n bakkie komen doen bij ons.

Oftewel, domme maatregel. Afschaffen en naar 1 huishouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:41:
Klopt. Dat zegt ze zelf ook. Goede omzet gedraaid toen ze weer open mochten in mei en daarvoor nu dus gestraft.
Dan had ze het terugbetalen van dat NOW geld uit dat kwartaal al moeten reserveren. Dat had ze toen al kunnen en moeten doen. Het is geen straf. De regels voor de uitgifte van dit publieke geld zijn helder.
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:44:
Even uit mijn hoofd gaat het per kwartaal. Dus er zijn ook bedrijven die redelijk goed gingen tot medio december, maar net de kerstpiek niet kregen om het jaar nog goed te maken. Daardoor waren cijfers te goed en moet alles terugbetaald worden in een tijd dat de omzet vrijwel nul is.
Ondernemers moesten allang weten dat ze het NOW geld terug moesten betalen omdat ze nog een redelijk jaar hadden en hadden dit dus gewoon moeten reserveren op de balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Daaruit blijkt juist dat onze deskundigen helemaal niet zuiver binaire keuzes zien. Diezelfde deskundigen zeggen echter dat iedere versoepeling méér dan de basisscholen open, gelet op het mogelijke en niet denkbeeldige risico dat je dan de reguliere zorg weer volledig moet afschalen, niet verantwoord is. Niet ontkent wordt dat dit risico zich mogelijk niet voor zal doen (deels als gevolg van de preventieparadox en deels misschien omdat de nieuwe varianten allemaal wel mee zullen vallen).
Het gaat mij om jouw reactie, waarom scherm jij in je post met "volledig afgeschaald reguliere zorg" als het over versoepelen gaat? Zoals ik al aangaf, en jij nu ook, is dat niet wat de deskundigen doen dus het heeft weinig zin om dat te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
DCNY schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Oftewel, domme maatregel. Afschaffen en naar 1 huishouden gaan.
Het probleem is dat het geen maatregel is. Het is een 'dringend advies' omdat er achter de voordeur niet gehandhaafd kan worden.

En ik hoef het probleem van adviezen niet te vertellen he? Dat je die naast je neer kan leggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Dan had ze het terugbetalen van dat NOW geld uit dat kwartaal al moeten reserveren. Dat had ze toen al kunnen en moeten doen. Het is geen straf. De regels voor de uitgifte van dit publieke geld zijn helder.

[...]

Ondernemers moesten allang weten dat ze het NOW geld terug moesten betalen omdat ze nog een redelijk jaar hadden en hadden dit dus gewoon moeten reserveren op de balans.
En toen kwam lockdown 2 met aangepaste regels. Lees al genoeg mensen die helemaal geen regeling hebben aangevraagd omdat ze al enigszins de verwachting hadden dat dit zou gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:41:
[...]

En toen kwam lockdown 2 met aangepaste regels. Lees al genoeg mensen die helemaal geen regeling hebben aangevraagd omdat ze al enigszins de verwachting hadden dat dit zou gebeuren.
Ik weet niet wat je punt hiermee is. De aanpassing heeft geen invloed op eerdere NOW-kwartalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

CMD-Snake schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:26:
[...]

Ik heb ook geen last van de avondklok, vandaar mij het ook minder uitmaakt dat deze is verlengt :).
Maar dat is persoonlijk, ik ontvang liever beide ouders over de vloer dan dat ik 's avonds na 9 uur nog naar buiten ga :P

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Beetje overdreven reactie weer.
Er is een inspectie geweest in een lab van dit bedrijf en de inspectie ambtenaar in kwestie heeft geoordeeld dat het laboratorium niet helemaal aan de gestelde eisen voldeed. Ze krijgen een week om orde op zaken te stellen. De teststraten van dit bedrijf blijven gewoon open, alleen de daar afgenomen tests moeten in een ander lab worden verwerkt.
Niet helemaal aan de gestelde eisen?
De inspecteurs zagen dat de bestuurder van het laboratorium niet kan aantonen dat de PCR-test die wordt aangeboden voldoet aan de geldende kwaliteitseisen. Het laboratorium is niet geaccrediteerd of gecertificeerd.

De bestuurder van het laboratorium kan ook niet op een andere manier aantonen hoe hij de risico’s voor de kwaliteit wegneemt en de veiligheid van de zorg garandeert.

De bestuurder kon daarnaast de bekwaamheid en bevoegdheid van de mensen die er werken niet aantonen.

Bovendien zag de inspectie dat de inrichting van de locatie van PCRtestNederland niet geschikt is voor het uitvoeren van PCR-testen.
_/-\o_
En persoonlijke verwachtingen die niet gestaafd worden door enige vorm van inzicht in de materie met ook nog eens de daaraan gekoppelde juridische maatregelen, tja wat zullen we daar nou van zeggen, laat maar.
Ik heb in het GGD datalek topic al eens gezegd dat er natuurlijk best zorgen kunnen zijn nu horeca ondernemers en supermarkt eigenaren privacy gevoelige (medische) data verwerken. Het staat je vrij om hier over te denken wat je wilt.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 09-02-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:35:
[...]

[...]
Je moet dat geld dan wel hebben. Ondernemers hadden misschien recht op 50% NOW, maar hebben 100% aangevraagd omdat ze anders failliet gaan. Het terugbetalen zien we later wel weer, typisch gedrag voor een kat in het now.
Zie hier boven. Daarnaast zit je in lockdown2 en verdwijnt het kleine beetje geld wat dit jaar misschien is verdiend heel snel in een groot zwart gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 11:58

Dennahz

Life feels like hell should.

RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:37:
[...]

Het probleem is dat het geen maatregel is. Het is een 'dringend advies' omdat er achter de voordeur niet gehandhaafd kan worden.

En ik hoef het probleem van adviezen niet te vertellen he? Dat je die naast je neer kan leggen ;)
Wij hebben ons huishoudelijk 'beleid' ook niet aangepast aan de hand van dat advies. We spreken heel weinig af met mensen, maar als we afspreken is het vaak met een koppel (schoonouders, vrienden, buren, ...). Sowieso: als de één het heeft, heeft de ander het ook wel.

Het is pas problematisch als je meerdere huishoudens tegelijk gaat mengen in één huis.

Dat je 1 koppel per dag uitnodigt in je huis, is op zich wel logisch. Soms is het ook even niet anders (verjaardagen die je gespreid over de dag viert en familieleden die écht niet op een andere dag kunnen), maar meestal kan je dat wel regelen.

Wat we overigens wel altijd doen bij bezoek, is een raampje openlaten voor de ventilatie. Als je zelf een beetje helder nadenkt is het prima te regelen allemaal met wat aanpassingen. Het is niet omdat de overheid iets zegt, dat het direct de beste en enige methode is. Zelf houden ze zich ook verre van perfect aan de regels, dus dat weten ze ook wel ;)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 18:27

Metro2002

Memento mori

DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Ik weet niet wat je punt hiermee is. De aanpassing heeft geen invloed op eerdere NOW-kwartalen.
Die 2e lockdown zorgt ervoor dat je geen inkomsten meer hebt om die eerste NOW regeling van terug te betalen.
Als je ook nog de pech hebt dat je nét in die periode dat je open mocht genoeg omzet hebt gedraaid maar daarna weer dicht moest mag je de boel dus terug betalen met omzet die je op dat moment niet hebt.

Sowieso vind ik die hele now regeling en al die overheidssteun een enorme farce. Jij als overheid hebt eenzijdig besloten dat bedrijven geen geld meer mogen verdienen dan hoor je ook onvoorwaardelijk diezelfde bedrijven te steunen en niet diezelfde bedrijven in de de rug te steken door tijdens een 2e lockdown ineens geld te gaan terugvorderen.

Het hele principe van voorwaarden voor steun is gewoon vreemd.
Wat er bv bij de KLM gebeurd is vind ik bv ook idioot. De overheid sluit de tent, verstrekt vervolgens hulp maar wel met allerlei voorwaarden zoals vergroening. Whut?
jadjong schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:46:
[...]

typisch gedrag voor een kat in het now.
I see what you did there.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 09-02-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
jadjong schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:46:
[...]

Je moet dat geld dan wel hebben. Ondernemers hadden misschien recht op 50% NOW, maar hebben 100% aangevraagd omdat ze anders failliet gaan. Het terugbetalen zien we later wel weer, typisch gedrag voor een kat in het now.

[...]

Zie hier boven. Daarnaast zit je in lockdown2 en verdwijnt het kleine beetje geld wat dit jaar misschien is verdiend heel snel in een groot zwart gat.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik begrijp best waarom dit zo gaat. Alleen goed ondernemen/slim is het niet.
Metro2002 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:48:
Die 2e lockdown zorgt ervoor dat je geen inkomsten meer hebt om die eerste NOW regeling van terug te betalen.
Blijft een boekhoudkundige fout.
Metro2002 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:48:
Het hele principe van voorwaarden voor steun is gewoon vreemd.
Gelukkig zijn die er wel. Ik vind namelijk dat we niet maar alle ondernemingen in de lucht moeten houden met publiek geld.

Kijk. We kunnen allemaal emotionele redenen bedenken waarom het klote is. En dat is natuurlijk ook gewoon zo. Alleen die redenen maken het dan maar geld blijven storten in een bodemloze put (van een ondernemer die niet kan boekhouden) niet opeens oké ofzo.

[ Voor 40% gewijzigd door DutchCommando op 09-02-2021 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:30:
[...]

Dat de maatregelen in zwaarte niet in verhouding staan tot de situatie op de IC's en niet in verhouding staan tot wat andere landen om ons heen doen.

Het RIVM heeft een derde golf gemodelleerd aan de hand van de toename van een Britse variant in het aantal positief getesten gebaseerd op een kiemsurveillance uit week 2 (19.8%) . Week 3 is inmiddels ook bekend en is gestegen naar 24.1% (99e OMT advies deel 2). In Twente is er in een steekproef op 1000 positieven 11% vastgesteld tussen 21 januari tot 4 februari. (week 3 t/m 5).

Ook hier kan je zien dat de Britse variant tussen 11 en 25 januari daalt in Nederland. S:N501 is B1.1.7, de Britse variant.

Volgens het model van het RIVM is de Britse variant nu meer dan 2/3 van de positief getesten wat mij gezien het bovenstaande heel sterk lijkt, dit uit zich in het model als 300 opnames per dag nu, maar er zijn ongeveer 100 opnames per dag.

Bij 66% Britse variant die 35%-40% besmettelijker is verwacht je dat het aantal positief getesten stijgt. Maar dat gebeurt dus niet. Dus of er zijn veel minder positief getesten met de Britse variant, of hij is minder besmettelijk als gedacht wordt. Hoe dan ook, de maatregelen zijn overdreven nu.
Die verhouding in zwaarte heeft dus weinig van doen met de situatie vorig jaar maart, maar alles met de situatie en onzekerheden nu.

Ik ga overigens voor een groot deel met je mee in de verwachting dat de Britse variant minder gevaarlijk lijkt. Het RIVM past ook zijn verwachtingen aan. Waar het RIVM in de presentatie 31 januari nog stelde dat de 50%-marge voor Eerste ziektedag Britse variant op 26 januari overschreden werd is dat in de laatste Powerpoint 31 januari geworden.

Overigens zouden we in de situatie 26 januari 50% Britse variant afgelopen week in positieve tests een stabilisering moeten zien en deze week een stijging.
Afgelopen week was er tot en met donderdag een daling, maar vrij/zat een trendbreuk in die krimp en zondag zelfs meer positieve tests dan de week ervoor.
Afgezien van de sneeuwellende is het dus mijns inziens nog steeds goed mogelijk dat we deze week een stijging zien van het aantal positieve tests.

Dat het aantal opnames nog niet zo hoog ligt nu is logisch: dat loopt altijd achter, dus die stijging zal je pas volgende week/de week erna dan ergens moeten zien. Overigens zitten we op dit moment op gemiddeld ongeveer 170 opnames per dag, niet 100.

Nogmaals: de uiterst kwetsbare situatie van de zorg en IC-capaciteit in combinatie met de onzekerheden Britse variant zijn de redenen voor de zwaarte van de huidige maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:48:
[...]

Begrijp mij niet verkeerd. Ik begrijp best waarom dit zo gaat. Alleen goed ondernemen/slim is het niet.
Nee, achteraf gezien hadden al die bedrijven half maart de stekker er uit moeten trekken. Het enige wat men nu doet is het gat groter en groter graven, en de overheid stort af en toe wat zand terug zodat je vol goede moed weer wat verder durft te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online

Gelukkig zijn die er wel. Ik vind namelijk dat we niet maar alle ondernemingen in de lucht moeten houden met publiek geld.
Het zou mooi zijn als men er niet beter, maar ook niet veel slechter uit komt. Degene die dit overleeft staat met 6-0 achter en mag dan nog beginnen aan het (terug)betalen van allerlei leningen of uitgestelde belastingen.

[ Voor 18% gewijzigd door jadjong op 09-02-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Nogmaals: de uiterst kwetsbare situatie van de zorg en IC-capaciteit in combinatie met de onzekerheden Britse variant zijn de redenen voor de zwaarte van de huidige maatregelen.
Dus, na bijna een jaar in deze pandemie heeft het kabinet opeens het licht gezien en gaan ze vooruit denken?
Volgens mij is die hele heisa om die Britse variant allang ontkracht in andere landen, of niet? Begin het maar één groot politiek spelletje te vinden. Het volk is er allang niet meer mee bezig en de politiek blijft maar nieuwe en strengere regels te bedenken.

Ben totaal geen complotdenker, maar het begint bijna wel op kwaad opzet te lijken. Zoveel mogelijk de burger tergen en de economie slopen.

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
Dennahz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:54:
Volgens mij is die hele heisa om die Britse variant allang ontkracht in andere landen, of niet?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Blijft een boekhoudkundige fout.
Daarover verschillen we dan van mening, ik vind het geen boekhoudkundige fout in zulke bijzondere omstandigheden waarop je omzet van het ene op de andere moment ineens 0 is. Dat is geen situatie waar je ooit rekening mee kan houden.
Zolang de overheid bepaalt dat een bedrijf een geld mag verdienen moet diezelfde overheid die omzetderving ook gewoon betalen zonder voorwaarden. Dat is net als dat ik tegen jou zeg: Je salaris is vanaf morgen 0 euro maar je mag wel wat bij mij lenen hoor, ik hoef alleen maar even een paar keer per week je dochter en vrouw te lenen voor wat hand en spandiensten.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Metro2002 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:55:
Daarover verschillen we dan van mening, ik vind het geen boekhoudkundige fout in zulke bijzondere omstandigheden waarop je omzet van het ene op de andere moment ineens 0 is. Dat is geen situatie waar je ooit rekening mee kan houden.
Na lockdown nummer 1 kan je daar gewoon rekening mee houden.
Je salaris is vanaf morgen 0 euro maar je mag wel wat bij mij lenen hoor, ik hoef alleen maar even een paar keer per week je dochter en vrouw te lenen voor wat hand en spandiensten.
;)
8) thug life

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 07:41
Dennahz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:54:
[...]

Dus, na bijna een jaar in deze pandemie heeft het kabinet opeens het licht gezien en gaan ze vooruit denken?
Volgens mij is die hele heisa om die Britse variant allang ontkracht in andere landen, of niet? Begin het maar één groot politiek spelletje te vinden. Het volk is er allang niet meer mee bezig en de politiek blijft maar nieuwe en strengere regels te bedenken.

Ben totaal geen complotdenker, maar het begint bijna wel op kwaad opzet te lijken. Zoveel mogelijk de burger tergen en de economie slopen.
Mijn standard vraag op dit soort stellingen: waarom? Waarom zou een overheid moedwillig de economie slopen en mensen irriteren? Wie heeft er voordeel van? Het simpele antwoord is: niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Die verhouding in zwaarte heeft dus weinig van doen met de situatie vorig jaar maart, maar alles met de situatie en onzekerheden nu.

Ik ga overigens voor een groot deel met je mee in de verwachting dat de Britse variant minder gevaarlijk lijkt. Het RIVM past ook zijn verwachtingen aan. Waar het RIVM in de presentatie 31 januari nog stelde dat de 50%-marge voor Eerste ziektedag Britse variant op 26 januari overschreden werd is dat in de laatste Powerpoint 31 januari geworden.

Overigens zouden we in de situatie 26 januari 50% Britse variant afgelopen week in positieve tests een stabilisering moeten zien en deze week een stijging.
Afgelopen week was er tot en met donderdag een daling, maar vrij/zat een trendbreuk in die krimp en zondag zelfs meer positieve tests dan de week ervoor.
Afgezien van de sneeuwellende is het dus mijns inziens nog steeds goed mogelijk dat we deze week een stijging zien van het aantal positieve tests.

Dat het aantal opnames nog niet zo hoog ligt nu is logisch: dat loopt altijd achter, dus die stijging zal je pas volgende week dan ergens moeten zien.

Ik ben heel benieuwd hoe dit zich ontwikkeld. De specifiek luchtvochtigheid is ook nog eens heel laag met 2.42 gr/kg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

[...]

Zolang de overheid bepaalt dat een bedrijf een geld mag verdienen moet diezelfde overheid die omzetderving ook gewoon betalen zonder voorwaarden. Dat is net als dat ik tegen jou zeg: Je salaris is vanaf morgen 0 euro maar je mag wel wat bij mij lenen hoor, ik hoef alleen maar even een paar keer per week je dochter en vrouw te lenen voor wat hand en spandiensten.
;)
Inderdaad. Zij bepalen dat je zaak dicht moet, dan mogen ze (we dus :X) het volledige verlies compenseren ook.

Heb hier in m'n dorp ook al doneeracties gezien, omdat kleine zaken over de kop dreigen te gaan. Hoezo overheidssteun? :{ In zo'n geval moet je dus gewoon kiezen voor jezelf en je zaak weer opengooien. Wat is de andere optie? Als je spaargeld erin? Failliet gaan? Wat willen ze nou.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Dennahz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:00:
Wat is de andere optie? Als je spaargeld erin? Failliet gaan?
Je bedrijf liquideren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:20

Laguna

Connaisseur

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 10-06 18:04
dat kun je wel willen, maar als je een eenmansdzaak / vof bent met personeel (en dat komt in de middenstand nog best eens voor) dan kun je het salaris en je huur gewoon doorbetalen. Liquideren is dan geen optie, ze komen gewoon salaris en huur halen. Je zit binnen no time diep in de schulden.

Heel veel middenstands / ondernemersaftrek is alleen beschikbaar als je een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, wat de reden is dat veel van deze ondernemers hun zaak niet in een B.V. omzetten. Een huurcontract, personeel, alle verbindtenissen zijn dan op persoonlijke titel.

[ Voor 24% gewijzigd door __fred__ op 09-02-2021 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
Jorizzz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:59:
[...]

Mijn standard vraag op dit soort stellingen: waarom? Waarom zou een overheid moedwillig de economie slopen en mensen irriteren? Wie heeft er voordeel van? Het simpele antwoord is: niemand.
*knip* geen complottheorieën

[ Voor 47% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jorizzz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:59:
[...]

Alles failliet laten gaan en daarna steun bieden met voorwaarden. Kun je mooi allerlei groene maatregelen erdoorheen drukken (zie KLM als voorbeeld). Build back better zoals Rutte onlangs mooi zei.
Dit inderdaad ja.

Ik zeg niet dát dat het plan is maar dat er helemaal geen reden zou zijn om zoiets te doen is simpelweg niet waar.

Bovendien helpt het de overheid opgelegde klimaatdoelstellingen ook nog eens

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 14:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:36
Haha hoewel ik t heel erg complotdenken vind en er vrij weinig van geloof dat dit echt de bedoeling is ben ik t er wel mee eens dat we een reset kunnen gebruiken :)

We kopen te veel, alles moet maar leaner, sneller, efficiënter en goedkoper ten koste van alles. En ik doe er zelf ook aan mee. Bestel genoeg op Amazon en hier hangt ook alles vol met Google en Sonos.

Back to basic, het zou een hoop goed doen. Vandaag besteld, ergens volgende week ik huis, ipv binnen 4 uur. Kaas halen bij de kaasboer. Kleding repareren ipv weggooien. Kamperen in Duitsland, ipv op de Malediven. Bellen ipv appen. Je hoed afnemen voor een vrouw ipv nafluiten.

Ok, ik verlang naar de sixties, ik draaf door, maar hopelijk begrijpen jullie mn punt.

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik kende heel dit verhaal niet, maar het lijkt echt van het WEF te komen :?

Zij hebben het Great Reset verhaal uitgelegd op deze pagina.

Ik denk dat de linkse partijen hun vingers erbij aflikken :9 Het komt er dus op neer dat wij onze levenswijze radicaal omgooien om zodoende gelijkwaardig te kunnen leven met elke andere aardbewoner?

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 09-02-2021 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gezocht koper voor bedrijf zonder omzet met doorlopende (huur)verplichtingen en uitgestelde heffingen belastingdienst. Zoiets? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:28:
[...]

Gezocht koper voor bedrijf zonder omzet met doorlopende (huur)verplichtingen en uitgestelde heffingen belastingdienst. Zoiets? :?
Nee. De spullen die je hebt verkopen en voor zover mogelijk je verplichtingen afkopen/beëindigen. Uiteraard zitten er haken en ogen aan. Hoe eerder je begint hoe beter. Dat is een stuk beter dan schulden op laten lopen tot je failliet gaat. Dan zijn de schulden nog veel groter.

Maar wacht rustig af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Nee. De spullen die je hebt verkopen en voor zover mogelijk je verplichtingen afkopen/beëindigen. Uiteraard zitten er haken en ogen aan. Hoe eerder je begint hoe beter. Dat is een stuk beter dan schulden op laten lopen tot je failliet gaat. Dan zijn de schulden nog veel groter.

Maar wacht rustig af...
En dan werkloos thuis gaan zitten? Nee dat is een goed perspectief. Of bied jij jouw baan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
[...]

Maar wacht rustig af...
Ik sprak mijn kapper vorige maand, maar die heeft gewoon een huurcontract dat doorloopt en waar zijn verhuurder hem gewoon aan houdt. Op zijn best kom je op 50/50 uit, maar dan nog is het huurcontract 5 jaar en 3x zijn hypotheek van zijn huis. Hij kan liquideren, maar dat huurcontract draait echt wel uit op (dik) betalen hoor. En dan praat je zo over 30k waar ze je aan gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:47

Yucon

*broem*

Waarom zou je dat doen voor een lockdown die maar "een paar weken" duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Uthog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:34:
En dan werkloos thuis gaan zitten? Nee dat is een goed perspectief. Of bied jij jouw baan aan?
Is het nadat je ondernemer bent geweest niet meer mogelijk om te solliciteren? Nee toch?
Yucon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:34:
Waarom zou je dat doen voor een lockdown die maar "een paar weken" duurt?
Tja. Voor het afbraakbeleid moet je bij de coalitiepartijen wezen. Een lekker halfzachte lockdown. Een beetje ondernemer ziet dit aankomen.

Het lijkt wel een beetje alsof we hier vinden dat een halfzacht ei ook een ondernemer moet kunnen zijn.
__fred__ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:34:
Ik sprak mijn kapper vorige maand, maar die heeft gewoon een huurcontract dat doorloopt en waar zijn verhuurder hem gewoon aan houdt. Op zijn best kom je op 50/50 uit, maar dan nog is het huurcontract 5 jaar en 3x zijn hypotheek van zijn huis. Hij kan liquideren, maar dat huurcontract draait echt wel uit op (dik) betalen hoor. En dan praat je zo over 30k waar ze je aan gaan houden.
Dat is zeker vervelend! Maar wel fijn dat hij nog maar een hypotheek van 10.000 euro heeft. Dat scheelt alvast.

[ Voor 29% gewijzigd door DutchCommando op 09-02-2021 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:21:
[...]
Het komt er dus op neer dat wij onze levenswijze radicaal omgooien om zodoende gelijkwaardig te kunnen leven met elke andere aardbewoner?
Precies, en nou niet zeggen dat dat niet kan, we moeten het alleen met z'n allen willen.
En geloof me, zonder de Action, Shell, Albert Heijn en Kruidvat valt ook prima te leven horen.
Scheelt ook weer het (brood)nodige oerwoud wat nu gekapt wordt en waardoor juist zoönosen overspringen van dier naar mens.
Op den duur heeft iedereen daar dus baat bij.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:47

Yucon

*broem*

Uthog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:34:
[...]

Als je vooruit had kunnen kijken was het best een slimme zet geweest direct je kroeg te verkopen, een jaartje pakketjes te gaan bezorgen en vervolgens als alles weer open kan een kroeg overnemen. Dan sta je direct een stuk voor op de concurrentie die met pijn en moeite al die steun terug moet betalen.

Terugkijkend tenminste. Ik denk niet dat je deze gedachtegang van de gemiddelde ondernemer een jaar geleden mocht verwachten. Als de overheid al niet fatsoenlijk vooruit kan kijken op dit gebied dan kan de lokale kroegeigenaar dat redelijkerwijs al helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
[...]

Maar wacht rustig af...
De paar weekjes verlengen strategie van Rutte helpt hier ook niet mee natuurlijk. Als je vooraf weet, het duurt nog x maanden kan je veel beter inschatten dit heeft geen zin. Het begon met 'even' een paar weken dicht. Maar word inmiddels al een jaar doorgetrokken. Een paar weken is nog wel te overbruggen denk je dan, maar er komt een punt dat je er dan al veel te veel ingestoken hebt om nog te kunnen stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Maar wacht rustig af...
Het punt is, men kan dit niet doen. Je gaat niet voor vier weken de boel opheffen. Alleen, er komen elke keer weken bij.

15 december bericht alles dicht tot 19 januari.
12 januari bericht alles dicht tot 9 februari.
2 februari bericht bijna alles dicht tot 2 maart.

En aangezien de eerste OMT-er alweer roept dat de komende weken niet representatief zijn, tel daar maar 3-4 weken bij op, alleen eerder dan eind februari kom je dat niet te weten. Dus je scope om te acteren is telkens 3-4 weken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:37:
[...]

Het punt is, men kan dit niet doen. Je gaat niet voor vier weken de boel opheffen. Alleen, er komen elke keer weken bij.

En aangezien de eerste OMT-er alweer roept dat de komende weken niet representatief zijn, tel daar maar 3-4 weken bij op, alleen eerder dan eind februari kom je dat niet te weten. Dus je scope om te acteren is telkens 3-4 weken.
Ik zal je alvast verklappen. Met deze halfzachte lockdown gaat dit door tot in juli. De daling door zomerse temperaturen die sommigen verwachten komt niet; want die kwam vorig jaar door het met alle Europese landen gezamelijk optrekken en dichtgaan.

Snappen jullie ondertussen al waarom een aantal mensen pleiten voor zero-covid als doel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

The Legend schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:08:
Dit draadje maakt de zorgen van het OMT visueel:

[Embed]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze week is dus cruciaal. Blijven we dalen, dan is het OMT-model te pessimistisch. Gaan we afvlakken en weer stijgen, dan kunnen de scholen wat mij betreft alsnog wel weer dicht blijven.
We zijn de hele week blijven dalen (ondanks de lage specifieke luchtvochtigheid), RIVM model is te pessimistisch dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:37:
[...]

Is het nadat je ondernemer bent geweest niet meer mogelijk om te solliciteren? Nee toch?

[...]

Tja. Voor het afbraakbeleid moet je bij de coalitiepartijen wezen. Een lekker halfzachte lockdown. Een beetje ondernemer ziet dit aankomen.

Het lijkt wel een beetje alsof we hier vinden dat een halfzacht ei ook een ondernemer moet kunnen zijn.

[...]

Dat is zeker vervelend! Maar wel fijn dat hij nog maar een hypotheek van 10.000 euro heeft. Dat scheelt alvast.
nu wordt anderen soms verweten echt helemaal niets van virussen te snappen , en dat zal vast ook wel kloppen. Bovenstaande (dik) toont een totaal gebrek aan kennis van ondernemen en economie aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:37:
[...]

Ik kan me vergissen hoor, maar de regering heeft die data nooit genoemd als definitieve einddatum van de maatregelen. Telkenmale is meegedeeld dat eerst de cijfers naar beneden moeten tot een niveau beheersbaar en dat daarna pas de versoepelingen zouden beginnen. Dan kun je toch op je vingers natellen dat wanneer de cijfers nog niet goed genoeg zijn dat er dan weken verlenging bij komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:21:
[...]

Ik kende heel dit verhaal niet, maar het lijkt echt van het WEF te komen :?
...
Ik denk dat de linkse partijen hun vingers erbij aflikken :9 Het komt er dus op neer dat wij onze levenswijze radicaal omgooien om zodoende gelijkwaardig te kunnen leven met elke andere aardbewoner?
Ja, is het kanaal van WEF.
DCNY schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:21:
[...]

Haha hoewel ik t heel erg complotdenken vind en er vrij weinig van geloof dat dit echt de bedoeling is ben ik t er wel mee eens dat we een reset kunnen gebruiken :)
...
Het heeft een hoog complotdenkers gehalte maar het staat er gewoon open en bloot. Zo hoorde ik ook Ben Bot oud minister en diplomaat er over praten als iets heel normaals. "We zitten tenslotte in de Great Reset" was zijn zinsnede als ik het me goed herinner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:41:
[...]

Ik zal je alvast verklappen. Met deze halfzachte lockdown gaat dit door tot in juli. De daling door zomerse temperaturen die sommigen verwachten komt niet; want die kwam vorig jaar door het met alle Europese landen gezamelijk optrekken en dichtgaan.

Snappen jullie ondertussen al waarom een aantal mensen pleiten voor zero-covid als doel?
snap jij al dat dat niet haalbaar is en we misschien wat meer open moeten gooien zodat de economie waar uiteindelijk ook de zorg van betaald wordt niet helemaal naar de knoppen gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:37:
[...]

Precies, en nou niet zeggen dat dat niet kan, we moeten het alleen met z'n allen willen.
En geloof me, zonder de Action, Shell, Albert Heijn en Kruidvat valt ook prima te leven horen.
Als ik zo naar de partners kijk dan zijn het juist de multinationals die mee doen ;)
Scheelt ook weer het (brood)nodige oerwoud wat nu gekapt wordt en waardoor juist zoönosen overspringen van dier naar mens.
Op den duur heeft iedereen daar dus baat bij.
Eerst het zuur dan het zoet zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Laatst online: 22:17
Wat moet je als buur eigenlijk doen al je weet dat als je buren besmet zijn met corona en je ze dagelijks de deur uit ziet lopen en later terug ziet komen met brood, boodschappen en koffie2go bekers?

1. niks en laten lopen?
2. iets van zeggen en boodschappen voor ze doen (en op afstand blijven, hoeveel meter)?
3. gemeente / burgemeester bellen?
4. ggd bellen?
5. politie bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Anoniem: 1279036 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:43:
snap jij al dat dat niet haalbaar is en we misschien wat meer open moeten gooien zodat de economie waar uiteindelijk ook de zorg van betaald wordt niet helemaal naar de knoppen gaat?
Nee. Want als we dat doen gaat alles kapot. Dat zou je moeten snappen met de kennis van economie die je zelf zegt te hebben. Economie is psychologie toch? Als het zorgsysteem helemaal plat ligt is het slechte psychologie en einde economie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:37:

Ok, iets verduidelijking dan maar: De maandelijkse lasten voor zijn hypotheek thuis zijn 3x lager dan de huur van zijn winkel in het centrum van de stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:46:
[...]

Nee. Want als we dat doen gaat alles kapot. Dat zou je moeten snappen met de kennis van economie die je zelf zegt te hebben. Economie is psychologie toch? Als het zorgsysteem helemaal plat ligt is het slechte psychologie en einde economie hoor.
zelfs in het horror scenario -wat ik dus absoluut niet wil- dat we alles op zijn beloop laten zal de economie niet stuk gaan alleen heel veel mensen wel , vandaar dat ik dat ook zeker niet voorsta. wel een iets meer reële kijk en afwegen van zaken en niet stompzinnige opmerkingen dat een ondernemer een zacht ei is als ie niet ff onverwacht een half jaar dicht kan. Dan kan je inderdaad een botte tegenreactie verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
__fred__ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:47:
[...]

Ok, iets verduidelijking dan maar: De maandelijkse lasten voor zijn hypotheek thuis zijn 3x lager dan de huur van zijn winkel in het centrum van de stad.
De 30k is voor de gehele looptijd of per welke tijdsperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Anoniem: 1279036 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:49:
stompzinnige opmerkingen dat een ondernemer een zacht ei is als ie niet ff onverwacht een half jaar dicht kan.
Dat bedoelde ik niet te zeggen. Ik bedoel: zachte eitjes zijn de ondernemers die niet acteren in deze crisis en als een hert in de koplampen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 10:43

3raser

⚜️ Premium member

jip_86 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:43:
Het heeft een hoog complotdenkers gehalte maar het staat er gewoon open en bloot. Zo hoorde ik ook Ben Bot oud minister en diplomaat er over praten als iets heel normaals. "We zitten tenslotte in de Great Reset" was zijn zinsnede als ik het me goed herinner.
De vraag is dan misschien: zitten we per ongeluk of expres in de Great Reset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Yaksa schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:42:
[...]

Ik kan me vergissen hoor, maar de regering heeft die data nooit genoemd als definitieve einddatum van de maatregelen. Telkenmale is meegedeeld dat eerst de cijfers naar beneden moeten tot een niveau beheersbaar en dat daarna pas de versoepelingen zouden beginnen. Dan kun je toch op je vingers natellen dat wanneer de cijfers nog niet goed genoeg zijn dat er dan weken verlenging bij komen?
Nee, maar waar moet je dan van uitgaan? Als je weet dat je 3-6 maanden niks kan, dan kan je anticiperen. Nu is het veelal afwachten of het OMT en de RIVM-Excel vindt dat je weer wat mag ondernemen. Aangezien zij braaf elke maand hun natje en droogje gestort krijgen en gezien de leeftijd/beroepsgroep ook een aardige buffer hebben opgebouwd, dan zal daar geen urgentie zitten vanuit ondernemers die klem zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 15:23
vj_slof schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:44:
Wat moet je als buur eigenlijk doen al je weet dat als je buren besmet zijn met corona en je ze dagelijks de deur uit ziet lopen en later terug ziet komen met brood, boodschappen en koffie2go bekers?

1. niks en laten lopen?
2. iets van zeggen en boodschappen voor ze doen (en op afstand blijven, hoeveel meter)?
3. gemeente / burgemeester bellen?
4. ggd bellen?
5. politie bellen?
1.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:42:
[...]

We zijn de hele week blijven dalen (ondanks de lage specifieke luchtvochtigheid), RIVM model is te pessimistisch dus.
Hoe graag ik het anders zou willen zien, het RIVM heeft de grafieken positieve tests geüpdatet en die wijzen toch echt meer op een stabilisering dan op een daling afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWqU9k4MYn80wkE4x3O9OlqB8yQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nf8ajp6KSpkBfiuytb9gCbO7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:52:
[...]

Dat bedoelde ik niet te zeggen. Ik bedoel: zachte eitjes zijn de ondernemers die niet acteren in deze crisis en als een hert in de koplampen gaan kijken.
Het is allemaal (achteraf) makkelijk praten als je zelf geen ondernemer bent. Deze hebben een andere passie en geven niet snel op, om diverse redenen. Of dat goed of slecht is wil ik graag in het midden laten.

Ze kiezen er ook niet voor om telkens maar weer hun winkel/sector gesloten te zien houden, telkens weer verlengd.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 09-02-2021 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
3raser schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:53:
[...]

De vraag is dan misschien: zitten we per ongeluk of expres in de Great Reset?
Zeg jij het maar, een mod heeft mijn eerste input net al verwijderd :/
Het neigt naar expres als je Duitsland ziet: Innenministerium spannte Wissenschaftler für Rechtfertigung von Corona-Maßnahmen ein

[ Voor 4% gewijzigd door jip_86 op 09-02-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Hoe graag ik het anders zou willen zien, het RIVM heeft de grafieken positieve tests geüpdatet en die wijzen toch echt meer op een stabilisering dan op een daling afgelopen week:

[Afbeelding]
Ik zie een heel lichte daling, jammer dat het niet meer is.
Pagina: 1 ... 102 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2