Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 129 Laatste
Acties:
  • 400.139 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:17
Met het wekelijkse nieuwsbericht is ook een interessant staatje meegekomen van het model wat het RIVM gebruikt om de opkomst van de Britse variant te voorspellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNsJIYQsyMl_6Yp_mRHLioy2dHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1txCjsyZG97hXWV3lvQ5orph.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 21:36

3raser

⚜️ Premium member

Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:04:
Met het wekelijkse nieuwsbericht is ook een interessant staatje meegekomen van het model wat het RIVM gebruikt om de opkomst van de Britse variant te voorspellen.

[Afbeelding]
In die grafiek zie je nog niet direct de sterk stijgende lijn van de Britse mutatie. Het lijkt meer op een gelijkmatige toename in plaats van een verwachte exponentiele toename. Waren er niet eerder grafieken die berekenden dat we op 5 februari al geen normaal virus meer hadden en dat de Britse mutatie het dan volledig voor het zeggen had?

[edit] Sorry, ik had het verkeerd. Ik had ook weeknummers aangezien voor datums.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52pDCPA-3mb-4crkJKhOL1C6qIo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1oJBMaimAuEDH9BmrsO6vTIZ.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door 3raser op 09-02-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:34

Yucon

*broem*

3raser schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:08:
[...]

In die grafiek zie je nog niet direct de sterk stijgende lijn van de Britse mutatie. Het lijkt meer op een gelijkmatige toename in plaats van een verwachte exponentiele toename. Waren er niet eerder grafieken die berekenden dat we op 5 februari al geen normaal virus meer hadden en dat de Britse mutatie het dan volledig voor het zeggen had?
Het vertekent wel een beetje aangezien de paarse lijn daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 20:35

[Afbeelding]
Wat houdt gemodelleerd exact in?

Ik hou eigenlijk alleen van exacte statistieken.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Keiichi schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Uit het nieuwsbericht:
De verhouding tussen de Britse variant en de overige varianten in deze figuur wordt berekend met onderzoeksgegevens uit de kiemsurveillance. Elke week krijgen onderzoekers van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu meer gegevens over de besmettingen die opgenomen worden in deze modelleringscurves. Deze extra gegevens gaan vaak ook over oudere meldingen. Doordat er steeds meer gegevens uit de kiemsurveillance bijkomen, kunnen eerdere schattingen veranderen. Hoe meer gegevens er beschikbaar zijn, hoe nauwkeuriger de schattingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Als toppunt het getal van 170.000 besmettingen als scenario een paar weken geleden om de politiek te overtuigen van een avondklok. Sorry, maar als dat geen angst gebruiken om maatregelen door te drukken, weet ik het ook niet meer.
Of het was een zeer knullige fout, of het was manipulatie richting de politiek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jovatov
t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:18:
[...]

Of het was een zeer knullige fout, of het was manipulatie richting de politiek.
Dit draadje geeft wat context bij de gecommuniceerde 170.000 besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:50
Ik zou het wel handig vinden om te weten bij welke winkel/bakker of tankstation ze in de rij hebben gestaan. Dan ga ik daar in ieder geval ff niet meer heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jovatov schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:21:
[...]

Dit draadje geeft wat context bij de gecommuniceerde 170.000 besmettingen.

[Twitter]
Oh my, lies, damn lies en statistics.

Die 170k is ook nog eens per regeneratie cyclus zo te zien in die slide, (dus voor een fictief scenario van R = 1,7 zou dan in die 4,5 dagen 170k besmettingen kunnen zijn)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:20
Als je de CSV download van die dataset zie je ook dat de Britse variant, gemodelleerd, zo'n 8 a 10% meer stijgt dan de "normale" variant. Dat duidt dus vanzelfsprekend op een besmettelijkere variant. Mooi dat je dit zo naar CSV kan trekken trouwens. Je ziet wel duidelijk dat die variant dominant lijkt te zijn.

Wat me ook opvalt is de grafiek met het aantal meldingen per leeftijdsgroep. Je ziet daar (nog) geen duidelijke aftekening dat van een bepaalde leeftijdsgroep de besmettingen nu opeens veel harder dalen (zoals bijv. jongeren die voorheen na 21.00 uur bijv. nog volop zouden feesten en daarmee het virus zouden verspreiden).

Wat wel opvalt is de kinderen (0-12) die iets lijken te stijgen, maar in alle eerlijkheid verwacht ik dat die sowieso gaan stijgen als ze ook minder invasief gaan testen (dus met een blaastest).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:47
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:56:
[...]

Nee, maar waar moet je dan van uitgaan? Als je weet dat je 3-6 maanden niks kan, dan kan je anticiperen. Nu is het veelal afwachten of het OMT en de RIVM-Excel vindt dat je weer wat mag ondernemen. Aangezien zij braaf elke maand hun natje en droogje gestort krijgen en gezien de leeftijd/beroepsgroep ook een aardige buffer hebben opgebouwd, dan zal daar geen urgentie zitten vanuit ondernemers die klem zitten.
Wat is het tegendeel van ondernemen?
Juist, afwachten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 23:14
Enige betrouwbare indicator, het ziekenhuis blijft omlaag lopen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Arjan90 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Als je de CSV download van die dataset zie je ook dat de Britse variant, gemodelleerd, zo'n 8 a 10% meer stijgt dan de "normale" variant. Dat duidt dus vanzelfsprekend op een besmettelijkere variant. Mooi dat je dit zo naar CSV kan trekken trouwens. Je ziet wel duidelijk dat die variant dominant lijkt te zijn.

Wat me ook opvalt is de grafiek met het aantal meldingen per leeftijdsgroep. Je ziet daar (nog) geen duidelijke aftekening dat van een bepaalde leeftijdsgroep de besmettingen nu opeens veel harder dalen (zoals bijv. jongeren die voorheen na 21.00 uur bijv. nog volop zouden feesten en daarmee het virus zouden verspreiden).

Wat wel opvalt is de kinderen (0-12) die iets lijken te stijgen, maar in alle eerlijkheid verwacht ik dat die sowieso gaan stijgen als ze ook minder invasief gaan testen (dus met een blaastest).
De kindergroep die stijgt heeft verschillende oorzaken, uit het nieuwsbericht:
Door nieuw BCO-beleid is een lichte stijging te zien in het aantal jonge kinderen dat afgelopen week getest werd en ook in het aantal meldingen van positieve testuitslagen (zie figuur 1). Met de opening van de basisscholen kunnen deze aantallen in de jongere leeftijden de komende weken verder stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Keiichi schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:15:
[...]

En hoe stel je dat voor? Iedereen elke dag testen? Alle gps gegevens bewaren?
Elke test ook nog sequencen?

@jip_86 mee eens; maar gezien de maatregelen zou die daling vele malen groter moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Yaksa schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Wat is het tegendeel van ondernemen?
Juist, afwachten.
Je gaat niet voor (in den beginne) enkele weken je hele bedrijfsvoering overhoop halen, zeker niet zalvende woorden dat er uitgebreide steunpakketten komen.

@t_captain Die getallen staan niet zomaar in een slide die gepresenteerd wordt en ik kan me niet voorstellen dat er geen ruggespraak is met de modelbouwers van het RIVM. Ik heb helaas zelf vaker met dit soort paniekgrafieken te maken gehad in besluitvorming en het kost veel werk om dat soort dingen weer uit het systeem van leidinggevenden te krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:29:
[...]

En hoe stel je dat voor? Iedereen elke dag testen? Alle gps gegevens bewaren?
Elke test ook nog sequencen?
Ik ga uit van de Rutte-doctrine. Geen klachten is niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:30:
[...]

Ik ga uit van de Rutte-doctrine. Geen klachten is niet testen.
Ja prima, maar dan wordt het al modelleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:05

Bloodclot

Jawier!

jip_86 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:27:
Enige betrouwbare indicator, het ziekenhuis blijft omlaag lopen:
[Embed]
Ziekenhuis opnames blijven ook laag, dat is ook positief. IC-opnames schommelen tussen de 20-30, ook niet slecht.

Vandaag toevallig met iemand gesproken waar zijn vrouw op de IC werkt, qua uitstroom van ziekenhuis opnames gaat wel redelijk goed, maar IC blijft het druk, kan tot 6 weken duren tot je daar uiteindelijk een erg sterke daling ziet (en dan nog is het een niet zekere verwachting).

(denk nu dat we 1 week aan goeie daling van ziekenhuis-bezetting hebben gehad?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Weet iemand een bron voor de positiviteitsratio (danwel het aantal afgenomen tests) per dag?
De aantallen positieve testen worden overal gelogd, maar voor dat andere getal zou ik graag een historische bron hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bloodclot schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:32:
[...]
Ziekenhuis opnames blijven ook laag, dat is ook positief. IC-opnames schommelen tussen de 20-30, ook niet slecht.

Vandaag toevallig met iemand gesproken waar zijn vrouw op de IC werkt, qua uitstroom van ziekenhuis opnames gaat wel redelijk goed, maar IC blijft het druk, kan tot 6 weken duren tot je daar uiteindelijk een erg sterke daling ziet (en dan nog is het een niet zekere verwachting).

(denk nu dat we 1 week aan goeie daling van ziekenhuis-bezetting hebben gehad?).
Je kan even terug bladeren naar de grafieken die @breew dagelijks post.

Verder hangt het vooral af wat je definitie van 'goeie daling' is. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:33:
Weet iemand een bron voor de positiviteitsratio (danwel het aantal afgenomen tests) per dag?
De aantallen positieve testen worden overal gelogd, maar voor dat andere getal zou ik graag een historische bron hebben.
Pas ergens oktober/november heeft het enige waarde, voor die tijd was de backlog enorm en kwamen er na 10-14 dagen nog meldingen bij. In de RIVM rapporten heb je ze week-op-week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vergis ik me nou, of is de grens tussen 'zorgelijk' en 'ernstig' niveau van besmettingen afgelopen week verschoven van 150 naar 100 besmettingen per week per 100k inwoners?

Dat is wel flauw, we zaten dicht bij 'zorgelijk', en nu ineens weer dik in 'ernstig'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:33:
Hmm, het coronadashboard linkt door naar de .pdfs.
Daarin kan je wel per week terugkijken tot aan 1 juni (als je de oudste pdfs erbij neemt), maar op dagelijkse basis kan je op het coronadashboard zelf wel dag-voor-dag dingen bekijken. Geen .csv/open data voor zover ik dus weet.
eamelink schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:36:
Vergis ik me nou, of is de grens tussen 'zorgelijk' en 'ernstig' niveau van besmettingen afgelopen week verschoven van 150 naar 100 besmettingen per week per 100k inwoners?

Dat is wel flauw, we zaten dicht bij 'zorgelijk', en nu ineens weer dik in 'ernstig'.
Met de nieuwe routekaart zijn wat zaken aangepast.

[ Voor 25% gewijzigd door Jovatov op 09-02-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86

De nieuwe routekaart heeft andere getallen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon

Jup, we verschuiven de doelpalen.

2020; https://www.rijksoverheid...tekaart-coronamaatregelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umMQjog8KNryG2SbwNZGbR82y9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0hcZ4ZIRMv29V4NK3gsCeaLc.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJX-s2U3Y4co0QmPWrehiYN13gQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/insmLlg2IoE7ipCQxSP2aT8n.png?f=fotoalbum_large

2021: https://www.rijksoverheid...tekaart-coronamaatregelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8Ff835JMcl7VnFVuBfEZuhrhto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n7TRuCOTeHrPV37ieHLWF0im.png?f=fotoalbum_large

Waakzaam <50 is geworden <35
Zorgelijk 50-150 is geworden 35-100
Ernstig 150-250 is geworden 100-250
Zeer ernstig >250 zelfde gebleven.

In de nieuw situatie wordt ook IC en ziekenhuisopnames INCL IC meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:42
vj_slof schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:44:
Wat moet je als buur eigenlijk doen al je weet dat als je buren besmet zijn met corona en je ze dagelijks de deur uit ziet lopen en later terug ziet komen met brood, boodschappen en koffie2go bekers?

1. niks en laten lopen?
2. iets van zeggen en boodschappen voor ze doen (en op afstand blijven, hoeveel meter)?
3. gemeente / burgemeester bellen?
4. ggd bellen?
5. politie bellen?
Ze erop aanspreken. Nummer 2 dus. Zet wel ff een FFP2 maskertje op als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/g0ym2Jby/screenshot-127.png
November 2020

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qBWJwWw3/screenshot-128.png
Huidige stand

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Ik heb de laatste tijd het volgende in m'n hoofd. Ik zie Rutte en De Jonge continu het doel van links naar verplaatsen terwijl ik vrij zicht heb om te scoren. Ben ik eindelijk bij het doel verkleinen ze het doel en ligt ineens Bruls in het doel.

Onmogelijk om te scoren dus.

offtopic:
@eamelink waar kan je het beste droptikkels scoren? zonder de andere varianten :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Nee. De spullen die je hebt verkopen en voor zover mogelijk je verplichtingen afkopen/beëindigen. Uiteraard zitten er haken en ogen aan. Hoe eerder je begint hoe beter. Dat is een stuk beter dan schulden op laten lopen tot je failliet gaat. Dan zijn de schulden nog veel groter.

Maar wacht rustig af...
Ik vind deze reactie behoorlijk asociaal eigenlijk. Dus, iemand die z'n lust en z'n leven in de zaak heeft zitten moet de boel maar verkopen, omdat de overheid dit hele corona gebeuren zolang laat aanmodderen?

De overheid moet maar gewoon zorgen dat ze de bedrijven fatsoenlijk compenseren, zodat ze hierna weer open kunnen. Als je regels bedenkt en bedrijven dichtgooit, dan moet je dit sowieso ook vergoeden. Anders is het, mijn inziens, gewoon een geldige reden om je bedrijf weer open te doen.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Ik heb de laatste tijd het volgende in m'n hoofd. Ik zie Rutte en De Jonge continu het doel van links naar verplaatsen terwijl ik vrij zicht heb om te scoren. Ben ik eindelijk bij het doel verkleinen ze het doel en ligt ineens Bruls in het doel.

Onhaalbaar dus.

offtopic:
@eamelink waar kan je het beste droptikkels scoren? zonder de andere varianten :9
Das wel een heel eenzijdig verhaal. Staan er niet toevallig wat medelanders voor het doel?
Of pakken ze de bal af? Het is niet jij tegen Rutte he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Das wel een heel eenzijdig verhaal. Staan er niet toevallig wat medelanders voor het doel?
Of pakken ze de bal af? Het is niet jij tegen Rutte he.
Sorry ik heb net laatste man Van Dissel ontweken

je hebt de humor beetje gemist misschien ;)

De ondertoon is wel serieus trouwens; deze nieuwe routekaart biedt de maker teveel ruimte om dingen te veranderen (lees: verzwaren). Het is de facto waardeloos. En op dit moment ook veel te onhaalbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door RodeStabilo op 09-02-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Op het dashboard staat nog steeds 7 (x7=49 is bijna 50) als signaalwaarde, die zou dan dus 5 per dag moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:32

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:36:
[...]

Het gaat mij om jouw reactie, waarom scherm jij in je post met "volledig afgeschaald reguliere zorg" als het over versoepelen gaat? Zoals ik al aangaf, en jij nu ook, is dat niet wat de deskundigen doen dus het heeft weinig zin om dat te zeggen.
Omdat dat mogelijk het gevolg is van enige versoepelingen. We zweven nu op een R nét onder 0 1, niet onwaarschijnlijk is dat de opening van basisscholen zal leiden tot een R boven 0 1. Iedere verdere vorm van versoepeling betekent dus een een risico op exponentiële groei - die ontstaat bij een R boven 0 1 - die volgens de mooie modellen van de deskundigen kan leiden tot een enorme piek in besmettingen. Diezelfde modellen zeggen dat het ook mee kan vallen. De deskundigen adviseren echter om die gok niet te nemen. Dat klinkt mij wel verstandig.

Volgens mij zei Klaver dat gisteren wel goed: er zijn geen ‘gratis’ versoepelingen, iedere vorm zal leiden tot meer besmettingen, en als je dat doet vanaf een hoog niveau zoals we nu hebben, dan levert dat direct een risico op, bijvoorbeeld het wederom volledig moeten afschalen van reguliere zorg. Waarvan we na de eerste golf hebben gezegd: dat nooit weer.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:28
Het niveau zeer ernstig qua ziekenhuisopname is dus van 80/dag(=32/week/1miljoen) naar 27/week/1miljoen gegaan, dus die grens is ook verlaagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 21:52
The Legend schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:01:
[...]

Omdat dat mogelijk het gevolg is van enige versoepelingen. We zweven nu op een R nét onder 0, niet onwaarschijnlijk is dat de opening van basisscholen zal leiden tot een R boven 0. Iedere verdere vorm van versoepeling betekent dus een een risico op exponentiële groei - die ontstaat bij een R boven 0 - die volgens de mooie modellen van de deskundigen kan leiden tot een enorme piek in besmettingen. Diezelfde modellen zeggen dat het ook mee kan vallen. De deskundigen adviseren echter om die gok niet te nemen. Dat klinkt mij wel verstandig.

Volgens mij zei Klaver dat gisteren wel goed: er zijn geen ‘gratis’ versoepelingen, iedere vorm zal leiden tot meer besmettingen, en als je dat doet vanaf een hoog niveau zoals we nu hebben, dan levert dat direct een risico op, bijvoorbeeld het wederom volledig moeten afschalen van reguliere zorg. Waarvan we na de eerste golf hebben gezegd: dat nooit weer.
Ik denk dat je onder 1 bedoelde. Al zie ik een negatieve R waarde wel zitten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik vind dat aanpassen van nivo's wel erg zorgelijk als ze het ook nog eens stilletjes doen.
En maar blaten dat 2021 écht beter wordt...Er bestaat niet eens een nivo onder waakzaam, dus géén einde vd maatregelen, weg horeca, weg evenementensector, toerisme kapot, lekker zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
Dennahz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:55:
Ik vind deze reactie behoorlijk asociaal eigenlijk.
Oké 8)7

Volgens mij vind je het beleid asociaal. Mijn reactie is verre van asociaal. Het zou pas asociaal zijn als ik jouw geld ga uitgeven om alle bedrijven te redden. Oh wacht...

Ik kan er ook niks aan doen dat we niet de zero-covid strategie nastreven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:54
RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:59:
[...]

Sorry ik heb net laatste man Van Dissel ontweken

je hebt de humor beetje gemist misschien ;)

De ondertoon is wel serieus trouwens; deze nieuwe routekaart biedt de maker teveel ruimte om dingen te veranderen (lees: verzwaren). Het is de facto waardeloos. En op dit moment ook veel te onhaalbaar.
Het probleem is dat je medespelers voortdurend in eigen doel schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 06-06 18:36

immetjes

HIER is BERN-E

[Afbeelding]
De laatste gemeten waarde van de Britse variant is van week 3 en is 24.1% (99e OMT advies, deel 2). Dit is de week van 17 tot 24 januari.

Uit het model:
18 januari Brits / Wild: 1,369,746 - 4,245,066 => 24.4% Brits % van de som van die twee
21 januari Brits / Wild: 1,352,875 - 3,240,264 => 29.5% Brits % van de som van die twee
24 januari Brits / Wild: 1,428,582 - 2,642,248 => 35.1% Brits % van de som van die twee

Het RIVM model geef dus voor week 3 een bijna 2x een iets hogere waarde. Waarom zorgt het RIVM er op z'n minst niet voor dat bekende waardes correct in het model zitten?

Thanks @Laguna

[ Voor 5% gewijzigd door immetjes op 09-02-2021 16:18 . Reden: Rekenfout ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:43:
[...]

2020; https://www.rijksoverheid...tekaart-coronamaatregelen
[Afbeelding]
[Afbeelding]

2021: https://www.rijksoverheid...tekaart-coronamaatregelen
[Afbeelding]

Waakzaam <50 is geworden <35
Zorgelijk 50-150 is geworden 35-100
Ernstig 150-250 is geworden 100-250
Zeer ernstig >250 zelfde gebleven.

In de nieuw situatie wordt ook IC en ziekenhuisopnames INCL IC meegenomen.
Kleine WTF hier. De laagste toestand in de kaart is "zorgelijk". Deze routekaart biedt perspectief op eeuwigdurend thuiswerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:32

The Legend

*Plop*

immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:42:
[...]

We zijn de hele week blijven dalen (ondanks de lage specifieke luchtvochtigheid), RIVM model is te pessimistisch dus.
Hoopvol inderdaad, als er dus niks aan de hand blijkt te zijn met die mutanten die rondgaan, dan zouden we in dit tempo binnen drie weken op (nagenoeg) Zero-covid uit kunnen komen. Kan de horeca weer open :) Het lijkt mij wel verstandig om dat punt eerst te bereiken, vóór je de boel opengooit, aangezien het aantal besmettelijken nog steeds rond de 100.000 ligt. Als het model van het RIVM ook maar een heel klein beetje klopt (R>1), loopt het al snel weer uit de klauwen en kunnen we weer in de lockdown.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

immetjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:06:
[...]

De laatste gemeten waarde van de Britse variant is van week 3 en is 24.1% (99e OMT advies, deel 2). Dit is de week van 17 tot 24 januari.

Uit het model:
18 januari Brits / Wild: 1,369,746 / 4,245,066 = 32.3%
21 januari Brits / Wild: 1,352,875 / 3,240,264 = 41.8%
24 januari Brits / Wild: 1,428,582 / 2,642,248 = 54.1%

Het RIVM model geef dus voor week 3 een bijna 2x zo hoge waarde. Waarom zorgt het RIVM er op z'n minst niet voor dat bekende waardes correct in het model zitten?
Omdat het slechts een modellering is ? geen harde cijfers, echte testresultaten moeten nog komen...
Het is allemaal uit de lucht gegrepen tot nu toe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:04:
Ik vind dat aanpassen van nivo's wel erg zorgelijk als ze het ook nog eens stilletjes doen.
En maar blaten dat 2021 écht beter wordt...Er bestaat niet eens een nivo onder waakzaam, dus géén einde vd maatregelen, weg horeca, weg evenementensector, toerisme kapot, lekker zo.
Was me al eerder opgevallen inderdaad. Heel vreemd dat dat niveau er niet op staat. Alsof dat niet meer zal gaan bestaan o.i.d.

Maar Rutte bezigde ook de woorden 'zo goed als normaal' in z' laatste persco ("de weg terug naar een zo normaal mogelijk leven") dus dat is wel conform de routekaart. In ieder geval consequent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:05:
[...]

Oké 8)7

Volgens mij vind je het beleid asociaal. Mijn reactie is verre van asociaal. Het zou pas asociaal zijn als ik jouw geld ga uitgeven om alle bedrijven te redden. Oh wacht...

Ik kan er ook niks aan doen dat we niet de zero-covid strategie nastreven.
Zowel het beleid als de reactie dan ;)

En ik betaal als belastingbetaler liever om onze ondernemers te redden, dan dat het geld richting de rest van Europa gaat. Waar denk je dat al die werkloze ondernemers straks terecht gaan kunnen dan? Juist: bij de sociale dienst. 3x raden wie dat gaat betalen.

Die ondernemers kunnen er ook niks aan doen dat de overheid het zo slecht aanpakt. Je kan niet verwachten dat iedereen genoeg geld op zak heeft om zolang zonder omzet te kunnen. Zeker de starters niet.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Kleine WTF hier. De laagste toestand in de kaart is "zorgelijk". Deze routekaart biedt perspectief op eeuwigdurend thuiswerken.
Je bent wat laat op het feestje, het eerste wat mij opviel aan deze kaart is dat 'normaal' er niet op voorkomt als grenswaarde. Klaarblijkelijk kan dat enkel als de driemaandelijkse stemronde voor de coronawet een keer getorpedeerd wordt, maar dat verwacht ik het komende jaar niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:54
t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:07:
[...]

'Waakzaam' telt niet meer mee?

Daar zit trouwens nog één niveau onder. Dat is als we die hele routekaart niet meer nodig hebben omdat we het virus onder bedwang hebben. Maar dat hoeft toch niet expliciet op zo'n routekaart benoemd te worden, lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
Dennahz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:10:
[...]

Zowel het beleid als de reactie dan ;)

En ik betaal als belastingbetaler liever om onze ondernemers te redden, dan dat het geld richting de rest van Europa gaat. Waar denk je dat al die werkloze ondernemers straks terecht gaan kunnen dan? Juist: bij de sociale dienst. 3x raden wie dat gaat betalen.

Die ondernemers kunnen er ook niks aan doen dat de overheid het zo slecht aanpakt. Je kan niet verwachten dat iedereen genoeg geld op zak heeft om zolang zonder omzet te kunnen. Zeker de starters niet.
Ah. "Europa" heeft het weer gedaan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:43

Laguna

Connaisseur

[...]

Uit het model:
18 januari Brits / Wild: 1,369,746 / 4,245,066 = 32.3%
21 januari Brits / Wild: 1,352,875 / 3,240,264 = 41.8%
24 januari Brits / Wild: 1,428,582 / 2,642,248 = 54.1%

Het RIVM model geef dus voor week 3 een bijna 2x zo hoge waarde. Waarom zorgt het RIVM er op z'n minst niet voor dat bekende waardes correct in het model zitten?
Dit komt doordat je een rekenfout maakt. Je deelt nu de Britse variant door de wild variant ipv de Britse variant door de som van deze twee.

Overigens wel complimenten voor het RIVM eindelijk een fatsoenlijke staafdiagram waarin de groei van de Britse variant zichtbaar is. Nu nog afwachten of de Britse variant nu ie dominant is ook daadwerkelijk voor meer besmettingen gaat zorgen.
[...]

Het RIVM model geef dus voor week 3 een iets hogere waarde.
In het model geven ze data weer op basis van de eerste ziektedag. Als ze bij de kiemsurveillance de datum van de PCR-test aanhouden dan verklaart dat het verschil.

[ Voor 25% gewijzigd door Laguna op 09-02-2021 16:26 . Reden: Aanvulling ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

KillerAce_NL schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:08:
[...]

Omdat het slechts een modellering is ? geen harde cijfers, echte testresultaten moeten nog komen...
Het is allemaal uit de lucht gegrepen tot nu toe...
T/m week 3 is er gemeten data beschikbaar. Als je een model maakt valideer je die zo goed mogelijk. Is er nieuwe gemeten data dan gebruik je die data om het model beter te maken. Het RIVM lijkt dat niet te doen, ik kan anders die verschillen tussen de werkelijkheid en het model niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Laguna schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:12:
[...]

Dit komt doordat je een rekenfout maakt. Je deelt nu de Britse variant door de wild variant ipv de Britse variant door de som van deze twee.
O ja, stom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Nee. De spullen die je hebt verkopen en voor zover mogelijk je verplichtingen afkopen/beëindigen. Uiteraard zitten er haken en ogen aan. Hoe eerder je begint hoe beter. Dat is een stuk beter dan schulden op laten lopen tot je failliet gaat. Dan zijn de schulden nog veel groter.

Maar wacht rustig af...
Laten die spullen nou van de ene op de andere dag 99% in waarde dalen... Niemand heeft interesse in materiaal waar je niets mee mag doen. Van vliegtuigen en cruiseschepen tot mobiele toiletten voor festivals, niemand wil ze hebben. Als de zooi gekocht is op afbetaling heb je het probleem een stap verder bij de leverancier.
Mijn buren hebben zo'n 200 bussen in de garage staan waar menig tiener en bejaarde mee door Europa is gereisd, op dit moment komen die alleen buiten als de NS een defecte trein heeft. :/
De tent opdoeken klinkt achteraf als de beste optie, maar dan had je daar wel in een heel vroeg stadium mee moeten beginnen. Voor de eerste persconferentie ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

DutchCommando schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:11:
[...]

Ah. "Europa" heeft het weer gedaan. :+
het is inderdaad prachtig weer vandaag !

toont aan hoe zinvolle reacties je krijgt als je zeer selectief leest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Anoniem: 1279036 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:25:
[...]

het is inderdaad prachtig weer vandaag !

toont aan hoe zinvolle reacties je krijgt als je zeer selectief leest
Dit topic is één en al selectief lezen. Dat het hier prachtig weer is komt trouwens ook door onze locatie (Europa). In Noord-Vietnam is het nu minder mooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
De besmettingen zijn weer binnen: 1.779

Dat getal kan ik eigenlijk niet goed duiden. Normaal gesproken zou ik zeggen dat het getal op dinsdag is opgebouwd voor 75% uit tests op die op zondag zijn gedaan en voor 25% op maandag. Zondag waren de teststraten dicht. Dan zou je dit met getal een factor 4 moeten opschalen, die uitkomst slaat nergens op.

Door die gesloten teststraten op zondag zal de wachtrij bij het lab leeg zijn geweest. Waarschijnlijk is een veel groter deel van de "maandag tests" in het dinsdag cijfer terecht gekomen dan anders. Maar met dit getal kan ik helemaal niets in mijn model.

Wel een leuke analyse:
RIVM meldt voor 22-1 een R-waarde van 0.91 (https://allecijfers.nl/ni...ctuele-cijfers-nederland/)

Mijn model becijfert op die datum een R-waarde voor de klassieke variant van het virus: 0.77. Modelmatig kom ik voor die datum op een aandeel van de UK besmettingen van 37.2%.
Stel dat RIVM en ik allebei gelijk willen hebben. Dan moet de verhouding tussen de besmettelijkheid 1.49 zijn, dus de UK variant 49% besmettelijker. Dat zit nogal aan de bovenkant van de schattingen. Ik vind dus dat de R-waarde van RIVM wat aan de hoge kant is ingeschat, uitgaande van de propositie van R als voorspeller van nieuwe besmettingen.

Dat is structureel het geval: met de R-waardes van RIVM zouden de besmettingen zich anders hebben ontwikkeld dan de grafiek van positieve tests historisch laat zien. Al zitten RIVM en ik wel wat dichter bij elkaar dan in het verleden. Er zat ooit een kloof van 0.1, dat is nu gedaald tot 0.06.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Voor de liefhebbers, het debat over de verlenging van de avondklok is begonnen om 16.15. Hier de link naar livestream.

De parlementariërs vallen over elkaar heen om de avondklok te prijzen momenteel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

jadjong schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:15:
De tent opdoeken klinkt achteraf als de beste optie, maar dan had je daar wel in een heel vroeg stadium mee moeten beginnen. Voor de eerste persconferentie ben ik bang.
De tent opdoeken is typisch niet de beste optie; dan vernietigen we heel veel kapitaal vanwege een tijdelijke situatie. Heel veel bedrijven waren gewoon gezond, en zullen ook weer gewoon gezond (kunnen) worden na de crisis. Dit is ook niet een situatie waar ondernemers maar rekening mee hadden moeten houden. Dit valt ruim buiten de gebruikelijke ondernemersrisico's. Logisch dus dat de overheid heel veel geld uittrekt om bedrijven overeind te houden.

Maar doen alsof het allemaal de schuld is van 'de overheid' zoals sommigen hier beweren is ook onzin. Er is een globale pandemie gaande, en de overheid voert noodgrepen uit om vreselijk veel levens te redden. Kritiek als 'de maatregelen worden steeds verlengd, als ondernemer kan je je er niet op voorbereiden' is aan de ene kant waar, maar aan de andere kant ook onvermijdelijk. Het is nou eenmaal ook onzeker. Er is niet een groot plan waar we steeds maar een klein tipje van de sluier van opgelicht krijgen, het plan zélf is onzeker vanwege de situatie er nu eenmaal is. En eerlijk is eerlijk, in Maart vorig jaar riepen de deskundigen al dat het weleens tot in 2022 zou kunnen gaan duren, en ik heb toen maar weinigen gehoord (al hoopt ik het wel zelf :+) dat we eind Q1 2021 van alle shit af zouden zijn. Focussen op dat de maatregelen steeds verlengd worden is dus ook een beetje een vals beeld scheppen, want er is maar zelden gesuggereerd dat die niet verlengd zouden worden.

Je kan ook niet iedereen redden. Je zult altijd ondernemers, mensen, hebben die net buiten de boot vallen, net pech hebben, net een grote investering gedaan hebben en daardoor net iets te lage buffers. Net een ongelukkige periode met weinig omzet achter de rug en dus weinig steun. Groot leed voor de betrokkenen. Heel erg naar dat allerlei ondernemers hun levenswerk in rook zien op gaan. Maar gegeven dat het aantal faillisementen in 2020 op een laagste niveau in decennia was, ben ik er nog niet van overtuigd dat de overheid het zo slecht doet qua steun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:31:
De besmettingen zijn weer binnen: 1.779

Dat getal kan ik eigenlijk niet goed duiden. Normaal gesproken zou ik zeggen dat het getal op dinsdag is opgebouwd voor 75% uit tests op die op zondag zijn gedaan en voor 25% op maandag. Zondag waren de teststraten dicht. Dan zou je dit met getal een factor 4 moeten opschalen, die uitkomst slaat nergens op.
Ik neem aan dat er in ziekenhuizen, bij huisartsen en in zorginstellingen op zondag wel gewoon getest is. Je zou eigenlijk moeten weten welke fractie testen normaliter in teststraten wordt verzorgd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
eamelink schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:42:
De tent opdoeken is typisch niet de beste optie; dan vernietigen we heel veel kapitaal vanwege een tijdelijke situatie. Heel veel bedrijven waren gewoon gezond, en zullen ook weer gewoon gezond (kunnen) worden na de crisis.
Het is voor ondernemers momenteel koffiedik kijken wanneer ze weer open mogen. Wanneer mogen die touringcars weer vol jongeren naar Marbella rijden? Wanneer zit dat restaurant weer vol gasten? Ga zo maar door.

De bedrijven moeten nu overleven op zeer magere steun, de loonkosten worden grotendeels vergoed, maar de overige kosten veel minder. Aan de andere kant is failliet gaan heel ingrijpend. Het bedrijf wordt geliquideerd, eventueel slepende rechtszaken en deurwaarders en veel stress. Afhankelijk van de bedrijfsvorm kan de ondernemer zelf ook alles kwijtraken als die hoofdelijk aansprakelijk is. Een faillissement betekent ook dat je jarenlang afgesloten wordt van financiële producten, banken zullen je weigeren voor elke lening en zelfs een credit card of rood staan kan je niet meer aanvragen. Een BKR notering kan ook betekenen dat je geeneens een telefoonabonnement kan krijgen.
Een ondernemer kan dan besluiten dat het soms maar beter is om nu zelf de stekker eruit te trekken. De verliezen beperken en niet het risico nemen op een faillissement en daardoor jaren lang achtervolgd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:56
CMD-Snake schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:40:
Voor de liefhebbers, het debat over de verlenging van de avondklok is begonnen om 16.15. Hier de link naar livestream.

De parlementariërs vallen over elkaar heen om de avondklok te prijzen momenteel.
Nou, FvD niet hoor :+
Die hebben echt een plaat voor hun kop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Vlassie1980 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:59:
Nou, FvD niet hoor :+
Die hebben echt een plaat voor hun kop....
De coalitie steunt de verlenging al, dus wat dat betreft is het al een gelopen race. In het eerste kwartier werd dat al duidelijk. De rest maakt het dan weinig meer uit wat ze vinden, de buit is al binnen voor het kabinet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:43
update 2021-02-09

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbnz9_MTmDjCaIVTdZ69ZEp59cg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F5pcH7FeVLBEBI609TLgyrWx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXYmtmDFxRlMC-WK3coIsRWW4Dk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/re86EjOf1ZqRGhfD3oq2TZc8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zfk9EEpoWnCDk_gVtXt7FKcN4qE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNKR6Y821XxoG6dfsYhqDSEi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKHodPni7Bw9UK2mmgmOOZr6IeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YpcabKa9q52AlbZSovlndqhr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcQjIaX3i2GZIAmkkTsnJmWrOek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bZrpDFOa6iipGdijJogFeok9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjyzY-DRU_mrrn760UjwyC1geu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aBSojAdlM6lxHe3r6OBh5a3C.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAUtNEuB48nDV03mS0XeGoTHc_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WCb3S3CFNaxVVMxDTOYXeQBB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhDerRI5Z9xeJNaFuQYdDdHbjdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1PSZHz5cLxVPiphSCDR4zLGx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:02:
[...]

De coalitie steunt de verlenging al, dus wat dat betreft is het al een gelopen race. In het eerste kwartier werd dat al duidelijk. De rest maakt het dan weinig meer uit wat ze vinden, de buit is al binnen voor het kabinet.
Het is al een gelopen race nadat het besproken was in het Catshuis. Dat is natuurlijk het hele idee achter een coalitie, voordat je iets naar de kamer brengt heb je al afdoende steun om het erdoor te loodsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
CMD-Snake schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:49:
[...]
De bedrijven moeten nu overleven op zeer magere steun, de loonkosten worden grotendeels vergoed, maar de overige kosten veel minder. Aan de andere kant is failliet gaan heel ingrijpend. Het bedrijf wordt geliquideerd, eventueel slepende rechtszaken en deurwaarders en veel stress. Afhankelijk van de bedrijfsvorm kan de ondernemer zelf ook alles kwijtraken als die hoofdelijk aansprakelijk is. Een faillissement betekent ook dat je jarenlang afgesloten wordt van financiële producten, banken zullen je weigeren voor elke lening en zelfs een credit card of rood staan kan je niet meer aanvragen. Een BKR notering kan ook betekenen dat je geeneens een telefoonabonnement kan krijgen.
Een ondernemer kan dan besluiten dat het soms maar beter is om nu zelf de stekker eruit te trekken. De verliezen beperken en niet het risico nemen op een faillissement en daardoor jaren lang achtervolgd worden.
Tja, en dan lees je een bericht dat in 2020 uitzonderlijk weinig faillissementen zijn uitgesproken. Mede door de miljarden aan overheidssteun. Overheidssteun die zelfs gegeven is aan bedrijven die zonder de coronacrisis waarschijnlijk toch al omgevallen waren. Alleen in de horeca was het aantal wat hoger dan normaal. Bron:

Maar goed, een groot aantal daarvan kunnen na deze crisis gewoon weer open, een zetbaas is zo gevonden en anders helpt de brouwerij wel een handje. Overigens (maar dat is een N=1 constatering) ben ik van mening dat het aantal kroegen wel wat minder kan (althans in mijn stad). Liever 30 kroegen met 20 vaste bezoekers dan 120 kroegen waar bijna niemand komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
Rutte herhaalt in het debat nog maar weer eens dat testen zonder klachten geen zin heeft. De Jonge:

Mis ik nu iets of word testen zonder klachten er stilletjes weer tussenuit gewerkt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
jip_86 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:24:
Rutte herhaalt in het debat nog maar weer eens dat testen zonder klachten geen zin heeft. De Jonge:
[Twitter]

Mis ik nu iets of word testen zonder klachten er stilletjes weer tussenuit gewerkt :?
Je wordt op school gechanteerd met 5 extra dagen quarantaine als je je kind niet laat testen, ook al zijn er geen klachten. Het is wel heel erg dubbel zo.

@Yaksa
Ten tweede vertegenwoordigt het aantal faillissementen in het bedrijfsleven lang niet het totale aantal bedrijfsbeëindigingen; veel bedrijven heffen zichzelf op zonder dat er een faillissement aan te pas komt. Het totaal aantal opheffingen in 2020 is nog niet bekend, maar de cijfers uit de eerste drie kwartalen wijzen op een duidelijke stijging van 18,6 procent. Wanneer deze stijging in het vierde kwartaal in gelijke mate heeft doorgezet, waren er vorig jaar ruim 136.000 bedrijfsbeëindigingen. Per duizend bedrijven komt het dan op 74 opheffingen, het hoogste aantal sinds 2013. De coronacrisis heeft dus wel degelijk voor een toename gezorgd in het aantal bedrijfsbeëindigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Yaksa schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:20:
[...]

Tja, en dan lees je een bericht dat in 2020 uitzonderlijk weinig faillissementen zijn uitgesproken. Mede door de miljarden aan overheidssteun. Overheidssteun die zelfs gegeven is aan bedrijven die zonder de coronacrisis waarschijnlijk toch al omgevallen waren. Alleen in de horeca was het aantal wat hoger dan normaal. [...]
Klopt.

Bedrijven in hun neergaande levensfase hebben relatief sterk omzetverlies (de reeds ingezette neergang plus het lockdown-effect). Die hebben dus relatief veel steun gekregen en dat heeft een aantal faillissementen uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:52
t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:30:
[...]

Klopt.

Bedrijven in hun neergaande levensfase hebben relatief sterk omzetverlies (de reeds ingezette neergang plus het lockdown-effect). Die hebben dus relatief veel steun gekregen en dat heeft een aantal faillissementen uitgesteld.
Inderdaad uitgesteld.

Ook dit:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
https://www.telegraaf.nl/...aar-vraagt-om-perspectief
Verder beschikte het kabinet maandag nog niet over de actuele reproductiegetallen van het ’klassieke’ coronavirus en de Britse variant.
Ze moesten wat vaker hier op het forum komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 08:21
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:27:
[...]

Je wordt op school gechanteerd met 5 extra dagen quarantaine als je je kind niet laat testen, ook al zijn er geen klachten. Het is wel heel erg dubbel zo.

@Yaksa

[...]
Als huisgenoot mag je testen zonder klachten na bekend worden van besmetting, en op dag vijf.
bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Testen op dag 5 of 10 dagen quarantaine uitzitten is toch dezelfde regeling als voor grote mensen? Dat lijkt me toch geen grote opoffering als dat betekent dat de kinderen verder weer naar school kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
[...]

@Yaksa

[...]
Maar wederom een schatting en een aanname, geen definitieve cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 20:20

Mfpower

In dubio

[...]

@Yaksa

[...]
Over scholen gesproken: de leerplicht wordt niet gehandhaafd: https://www.metronieuws.n...witter#Echobox=1612619187

Ik had dat even gemist. Vanavond maar even huis overleg of we gewoon verder gaan met thuisscholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:28
jip_86 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:24:
[Twitter]
Testen zonder klachten met als reden dat het volle maan is (of dinsdag, of elk ander random iets) heeft weinig zin. Dat kan pas nuttig zijn als dat gecoordineerd (massaal/gegroepeerd) aangepakt wordt. Anders komt er alleen ruis uit (met nu en dan een lucky positive).

Testen zonder klachten met als reden Covid verdenking in directe omgeving heeft wel nut.

Rutte is kort door de bocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

il-Principe schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:47:
[...]

Testen zonder klachten met als reden dat het volle maan is (of dinsdag, of elk ander random iets) heeft weinig zin. Dat kan pas nuttig zijn als dat gecoordineerd (massaal/gegroepeerd) aangepakt wordt. Anders komt er alleen ruis uit (met nu en dan een lucky positive).

Testen zonder klachten met als reden Covid verdenking in directe omgeving heeft wel nut.

Rutte is kort door de bocht.
Tja, ze spreken elkaar allemaal wel enorm tegen. En uiteindelijk gaan mensen zoiets hebben van: "bekijk het maar met je testen".

Wij gaan de kinderen sowieso ook niet laten testen. Als ze snotterig zijn of moeten hoesten houden we ze wel gewoon thuis. Het is winter, dus mensen zijn verkouden. Begin steeds sceptischer te worden over dit hele beleid en de echte ernst van de situatie. En dat komt door al die tegenstrijdige berichten en willekeurige acties.

De basisscholen weer openen een week voor de vakantie enzo... :+

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
NMH schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:37:
Testen op dag 5 of 10 dagen quarantaine uitzitten is toch dezelfde regeling als voor grote mensen? Dat lijkt me toch geen grote opoffering als dat betekent dat de kinderen verder weer naar school kunnen.
Voor grote mensen is de quarantaine een dringend advies, er zitten vooralsnog geen gevolgen aan als je het niet doet. Bij kinderen dwingen ze dan meer af dan momenteel bij volwassenen.
Yaksa schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:20:
Tja, en dan lees je een bericht dat in 2020 uitzonderlijk weinig faillissementen zijn uitgesproken. Mede door de miljarden aan overheidssteun. Overheidssteun die zelfs gegeven is aan bedrijven die zonder de coronacrisis waarschijnlijk toch al omgevallen waren.
De bedrijven bouwen schulden op in deze periode. Al die uitgestelde belastingen bijvoorbeeld, die worden niet kwijtgescholden maar dat bouwt rustig op. Die bedrijven zullen die schuld ook moeten inlossen zodra ze weer gaan verdienen. Onder normale omstandigheden zou menig bedrijf dan al failliet zijn. Eigenlijk is de Belastingdienst nog een van de grootste aanvragers van faillissementen, leveranciers zijn terughoudender want die weten dat de bank en Belastingdienst als eerste malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
CMD-Snake schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:56:
[...]
De bedrijven bouwen schulden op in deze periode. Al die uitgestelde belastingen bijvoorbeeld, die worden niet kwijtgescholden maar dat bouwt rustig op. Die bedrijven zullen die schuld ook moeten inlossen zodra ze weer gaan verdienen. Onder normale omstandigheden zou menig bedrijf dan al failliet zijn. Eigenlijk is de Belastingdienst nog een van de grootste aanvragers van faillissementen, leveranciers zijn terughoudender want die weten dat de bank en Belastingdienst als eerste malen.
Ook weer een aanname. Kom eens met een goede bron of representatief onderzoek waar dat uit blijkt. Ik lees er niks over in de (gedrukte) media.

[ Voor 12% gewijzigd door Yaksa op 09-02-2021 18:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Aha... dit keer heeft het RIVM de beeldspraak 'storm' aangegrepen om hun 'boodschap' over te brengen;
RIVM: 'De storm komt, we moeten ons niet in slaap laten sussen door daling'

De "storm" van de Britse coronavirusvariant is in aantocht, zegt Susan van den Hof van het RIVM dinsdag tegen NU.nl. Ondanks de nog dalende besmettingscijfers is het belangrijk "dat we niet in slaap gesust worden". De epidemioloog zegt niet te weten "hoe groot de storm is, maar we weten dat die eraan komt".
Possiby, what if... maybe....de inmiddels bekende RIVM-berichtentactiek.

* RodeStabilo pakt ballon en prikt er doorheen

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 09-02-2021 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
  • Laatst online: 20-08-2024
RodeStabilo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:17:
Aha... dit keer heeft het RIVM de beeldspraak 'storm' aangegrepen om hun 'boodschap' over te brengen;

[...]

Laten we hopen voor de geloofwaardigheid van het OMT en het RIVM dat er ook echt een storm aankomt en niet een klein lokaal miezerbuitje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86

[...]

De inmiddels bekende als het goed gaat komt het door de maatregelen en als het fout gaat zijn er meer maatregelen nodig |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
jip_86 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:19:
[...]

De inmiddels bekende als het goed gaat komt het door de maatregelen en als het fout gaat zijn er meer maatregelen nodig |:(
De vicieuze cirkel waar ik het inderdaad eerder ook al over had vanmiddag. Zo komen we daar nooit uit.

Afgekeken van de duitsers wellicht?
'Duits ministerie schakelde wetenschappers in om corona-angst op te wekken'

[ Voor 29% gewijzigd door RodeStabilo op 09-02-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 23:25
Dennahz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:50:
[...]

De basisscholen weer openen een week voor de vakantie enzo... :+
Voor anderen is het 2 weken voor de vakantie. Wat is je suggestie? 2 weken wachten met openstellen? Dan is er weer een andere groep die klaagt dat het zolang duurt voordat de scholen opengaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
Russel88 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:21:
[...]

Voor anderen is het 2 weken voor de vakantie. Wat is je suggestie? 2 weken wachten met openstellen? Dan is er weer een andere groep die klaagt dat het zolang duurt voordat de scholen opengaan.
Na de vakantie was logischer geweest. Als je dat perspectief had geboden had je er mee weg kunnen komen.
Zou nu met dit weer ook beter uit zijn gekomen maar goed, dit wisten we ook niet van te voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 23:25
Uthog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:23:
[...]

Na de vakantie was logischer geweest. Als je dat perspectief had geboden had je er mee weg kunnen komen.
Zou nu met dit weer ook beter uit zijn gekomen maar goed, dit wisten we ook niet van te voren.
Schoolvakanties in Nederland vallen in verschillende weken. Voorjaars vakantie valt voor het zuiden in de week van 13 februari. Voor midden en noord in de week van 20 februari.
Dus je zit dan al tegen maart aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

De ballon met (gebakken) lucht was er al. Je hebt alleen nog de speld nodig

Over speld gesproken: https://speld.nl/2021/02/...landen-trager-vaccineren/

We gaan zorgen dat we hoger op de vaccinatie ranglijst komen :+

In de hoop dat een sporadische humoristische noot is toegestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:53:
[...]

Per week? Dan ben je begin mei klaar.
Want? Met 2x per vaccin en 17 miljoen Nederlanders ben je met 1 miljoen per week 34 weken verder, of iets minder als ze niet allemaal gevaccineerd willen worden, of maar 1x kunnen.
Begin mei is nog 12 weken :o
Met 2 miljoen kom je inderdaad een heel eind, als we dat gaan redden.

[ Voor 15% gewijzigd door matthijst op 09-02-2021 18:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Uthog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:18:
[...]

Laten we hopen voor de geloofwaardigheid van het OMT en het RIVM dat er ook echt een storm aankomt en niet een klein lokaal miezerbuitje.
Kleine kans. Het is hetzelfde als nu met die extreme winter des doods die er aan zat te komen: volgende week gaat het alweer dooien en er is weinig kans dat we überhaupt kunnen schaatsen.

Overdrijven doen ze allemaal graag. Puur een schreeuw om aandacht en een poging om de burger welwillend te houden. Het lukt ze steeds minder en minder.

Benieuwd waarmee ze hierna weer gaan komen als ze cijfers blijven afnemen.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
Dennahz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Kleine kans. Het is hetzelfde als nu met die extreme winter des doods die er aan zat te komen: volgende week gaat het alweer dooien en er is weinig kans dat we überhaupt kunnen schaatsen.

Overdrijven doen ze allemaal graag. Puur een schreeuw om aandacht en een poging om de burger welwillend te houden. Het lukt ze steeds minder en minder.

Dat bedoel ik ook, als het nu allemaal mee blijkt te vallen dan verliezen ze gewoon geloofwaardigheid. Kan je wel zeggen ja we zijn voorzichtig. Maar daar kom je op een gegeven moment niet meer mee weg.

Ik gok dat de volgende variant voor problemen gaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:14
matthijst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:33:
[...]

Want? Met 2x per vaccin en 17 miljoen Nederlanders ben je met 1 miljoen per week 34 weken verder, of iets minder als ze niet allemaal gevaccineerd willen worden, of maar 1x kunnen.
dat was volgens mij sceptisch bedoeld :+ en daarbij ze hebben de aantallen vaccins helemaal niet om een miljoen mensen te prikken

en geen capaciteit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Uthog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Dat bedoel ik ook, als het nu allemaal mee blijkt te vallen dan verliezen ze gewoon geloofwaardigheid. Kan je wel zeggen ja we zijn voorzichtig. Maar daar kom je op een gegeven moment niet meer mee weg.

Ach, zo is er altijd wel weer een variant. Als het de Britse niet is, dan is het wel de Zuid-Afrikaanse.
Tot nu toe valt het allemaal prima mee... en is het gewoon storm (:+) in een glas water.

Ik weet het, beter voorkomen dan genezen. Maar de maatregelen zijn gewoon veel te streng voor de huidige situatie. De economie gaat compleet kapot. Volgens mij willen ze gewoon de winter overbruggen en proberen ze het allemaal een beetje te rekken tot het mooie weer weer gaat beginnen.

En dat begrijp ik op zich wel een beetje, maar wees nou gewoon eens transparant en eerlijk.

Twitter

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Dennahz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:36:
[...]

De Zuid-Afrikaanse variant natuurlijk. Want stel je voor, anders is er toch een kans dat het 'normaal' weer terug komt. Staat die jeugd straks weer te zuipen op een festival. Schorriemorrie. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 09-02-2021 18:46 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Dennahz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:42:
[...]
Maar de maatregelen zijn gewoon veel te streng voor de huidige situatie. De economie gaat compleet kapot. Volgens mij willen ze gewoon de winter overbruggen en proberen ze het allemaal een beetje te rekken tot het mooie weer weer gaat beginnen.

En dat begrijp ik op zich wel een beetje, maar wees nou gewoon eens transparant en eerlijk.
Maar suggereer je nu dat we kunnen versoepelen omdat er minder besmettingen zijn door de strenge maatregelen of wat bedoel je nou?
En volgens mij is de regering behoorlijk transparant en eerlijk. Waar gehakt wordt vallen spaanders en ze geven dat ook toe. Verder is bijna elke document, onderzoek en alle cijfers opvraagbaar (als je weet waar je moet zoeken), dus in die zin ook transparant.
Eerder heb ik hier al eens uitgelegd dat het verdomde lastig is om een natuurfenomeen (wat dat is een overdraagbaar virus tenslotte) in exacte cijfers te vangen. Iets met Lorenz theorie en chaos. Een heel klein verschil in het begin van je berekening heeft onverwacht grote verschillen in de toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Yaksa schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:53:
[...]

Maar suggereer je nu dat we kunnen versoepelen omdat er minder besmettingen zijn door de strenge maatregelen of wat bedoel je nou?
En volgens mij is de regering behoorlijk transparant en eerlijk. Waar gehakt wordt vallen spaanders en ze geven dat ook toe. Verder is bijna elke document, onderzoek en alle cijfers opvraagbaar (als je weet waar je moet zoeken), dus in die zin ook transparant.
Eerder heb ik hier al eens uitgelegd dat het verdomde lastig is om een natuurfenomeen (wat dat is een overdraagbaar virus tenslotte) in exacte cijfers te vangen. Iets met Lorenz theorie en chaos. Een heel klein verschil in het begin van je berekening heeft onverwacht grote verschillen in de toekomst.
Ga je nog proberen om mensen over te halen die toch al overtuigd zijn dat de overheid ze alleen maar wil pesten, en dat de maatregelen ver overdreven zijn?

Lost cause man.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@LZ86 in navolging van de discussie gisteren over het vaccineren van nog net niet terminale risicogroepen.
Best wel zonde om te lezen dat ze zo'n 200 vaccins weg hebben kunnen kieperen omdat ze het niet goed vervoerd hebben. Dat spreekt nog meer tegen het door het hele land zeulen met die dingen dan de levensverwachting van de risicogroep.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:29
Uthog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:37:
[...]

En als ze het onderschatten is het ook weer niet goed, dan moeten er figuurlijk koppen rollen omdat we strenger hadden moeten zijn. In die zin kunnen ze het bij het RIVM/OMT en kabinet alleen maar fout doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jeroenneman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:56:
[...]

Ga je nog proberen om mensen over te halen die toch al overtuigd zijn dat de overheid ze alleen maar wil pesten, en dat de maatregelen ver overdreven zijn?

Lost cause man.
Ze zouden zich beter eens afvragen waarom mensen zoals ik van het volledig supporten van de regels, naar de huidige mening zijn veranderd.

Begin 2020 was ik nog ver voor de overheid überhaupt van corona gehoord had (midden januari) al bezig met het kopen van N99 mondkapjes enz. Het heeft allemaal gewoon veel te lang aangemoddert en ze verliezen hun geloofwaardigheid.

Ze hebben zoveel fouten gemaakt. Mondkapjes altijd afkraken en dan opeens toch verplichten (maar alsnog de niet medische, ipv gewoon FFP2 of N95-N99). De grenzen wagenwijd open laten staan (nu pas moet je een verplichte test doen...) en zo zijn er nog veel meer dingen die ze gewoon nagelaten hebben.

Daarom reageer ik zo. Corona is nog steeds een enorm vervelend virus, maar inmiddels maken de maatregelen meer kapot dan corona nog kan doen. Het is op z'n retour. De vaccins zijn er.

Nog even uitzitten tot de lente en dan zal het langzaam uitdoven.

Dus nee, ik ben geen wappie en neem de regels zeker serieus, maar heb m'n twijfels bij het kunnen van de overheid. Dus nu heb ik idd zoiets van: met wat gaan ze noooouuu weer komen om de regels nog strenger te maken / te verlengen. Logisch toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Dennahz op 09-02-2021 19:20 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
t_captain schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:31:

RIVM meldt voor 22-1 een R-waarde van 0.91 (https://allecijfers.nl/ni...ctuele-cijfers-nederland/)

Mijn model becijfert op die datum een R-waarde voor de klassieke variant van het virus: 0.77. Modelmatig kom ik voor die datum op een aandeel van de UK besmettingen van 37.2%.
Stel dat RIVM en ik allebei gelijk willen hebben. Dan moet de verhouding tussen de besmettelijkheid 1.49 zijn, dus de UK variant 49% besmettelijker. Dat zit nogal aan de bovenkant van de schattingen. Ik vind dus dat de R-waarde van RIVM wat aan de hoge kant is ingeschat, uitgaande van de propositie van R als voorspeller van nieuwe besmettingen.

Dat is structureel het geval: met de R-waardes van RIVM zouden de besmettingen zich anders hebben ontwikkeld dan de grafiek van positieve tests historisch laat zien. Al zitten RIVM en ik wel wat dichter bij elkaar dan in het verleden. Er zat ooit een kloof van 0.1, dat is nu gedaald tot 0.06.
Deze link geeft wat nieuwe datapunten van RIVM: https://www.ed.nl/binnenl...-britse-variant~a5c262ce/

15-1
R-waarde klassiek 0.86, UK 1.28
(verhouding 1.49)

22-1
R-waarde klassiek 0.80, UK 1.13
(verhouding 1.41)

RIVM en ik komen langzaam maar zeker naar elkaar toe. Qua verspreidingsmodel voor de UK variant hebben we een compromis gevonden (iets aan mijn kant van het midden).

Dan de R-waarden: met die 0.80 zitten ze voor de klassieke variant van het virus nog maar 3 basispunten boven mijn model (dat fit op de ontwikkeling van de gerapporteerde besmettingen).

Met de “extra besmettelijkheid van het UK virus” komen ze omlaag van 1.49 naar 1.41.
Als ze nog 1 a anderhalf van zulke stappen omlaag komen op die ratio, dan zitten we op een lijn.

Met een ratio 1.41 blijft er een onverklaarde downtrend in de geobserveerde en gecorrigeerde R-waardes naarmate het aandeel van de UK variant toeneemt. Dat wijst erop dat de R-waarde die aan dat toenemende aandeel “UK” wordt toegewezen, te hoog is ingeschat.

Dat komt zo: het model kent schattingen voor verspreiding van de UK variant en de verhouding in R-waardes UK/klassiek. Als je dan met het verstrijken van de tijd een bult “UK” toevoegt, zonder dat de effectieve R-waarde stijgt, dan wordt de R-waarde van de klassieke stam omlaag gedrukt. Als deze trend omlaag sterker is dan je door bv. toenemende immunisatie kunt verklaren, dan is het een indicatie dat je teveel gewicht in de schaal legt met die UK variant. Dat kan snelheid en R-waarde zijn. Over snelheid is er consensus, duanis het R :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-06 00:03
Gonadan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:01:
@LZ86 in navolging van de discussie gisteren over het vaccineren van nog net niet terminale risicogroepen.
Best wel zonde om te lezen dat ze zo'n 200 vaccins weg hebben kunnen kieperen omdat ze het niet goed vervoerd hebben. Dat spreekt nog meer tegen het door het hele land zeulen met die dingen dan de levensverwachting van de risicogroep.
Optelsom inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:41
Kreeg zojuist een onderzoek van de Rijksoverheid binnen:
Om in deze tijd van Covid-19 onze samenleving (gedeeltelijk) te kunnen openen, verkent de Rijksoverheid of bezoek aan bepaalde voorzieningen en locaties mogelijk is met een negatief testbewijs (bewijs dat je géén Corona hebt) via een app (ontwikkeld door de overheid).

Hoe werkt dat?
Bepaalde voorzieningen en locaties zullen (afhankelijk van de ontwikkeling van het virus) weer open mogen, zoals bijvoorbeeld evenementen, restaurants, theaters en voetbalwedstrijden, waarbij een testbewijs nodig kan zijn om toegang te verkrijgen.

Om dit testbewijs te verkrijgen doorloop je de volgende stappen:
1. Je laat je uiterlijk 48 uur vóór aanvang van het bezoek testen op Corona
2. Je downloadt de app waarmee je straks kan bewijzen dat je recent negatief getest bent
3. Je haalt je negatieve testresultaat op in de app (middels DigiD) en zet dit testresultaat in de app om naar een testbewijs in de vorm van een QR-code
4. Je laat je QR-code scannen aan de deur van bijvoorbeeld een evenement of restaurant en bij een geldig testbewijs krijg je toegang

De app bevat géén persoonsgegevens. Het is slechts een (tijdelijk) bewijs van een recente negatieve testuitslag.

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen die hiervoor belangstelling hebben, deze app downloaden. Ze kunnen die app dan telkens gebruiken als ze een voorziening of locatie willen bezoeken zoals een restaurant of evenement. Ze laten zich (weer) testen en de uitslag wordt via de app omgezet in een QR-code als bewijs van de negatieve test.

Er volgt hierna een aantal vragen over deze nieuw ontwikkelde app.
Dat verbaast mij niks, maar lijkt me niet praktisch. Dan moet je je bijna elke dag laten testen om een beetje te kunnen functioneren in de samenleving of je moet alles in 1-2 dagen tijd doen per week(end). En ik hoor nooit iemand over de kosten van het testen wat gratis is maar uiteindelijk toch betaald moet worden als samenleving..als miljoenen mensen dit moeten doen kost dat als samenleving toch ook klauwen met geld én tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
matthijst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:33:
[...]

Het ging over “2 a 2.5 miljoen per week”. En voor de bulk (AZ, Janssen) is geen tweede shot nodig. We hebben in Q1 al een redelijk aantal mensen geprikt (>3M). De populatie die je kunt vaccineren is geen 17.4 miljoen maar slechts 14.5 want de vaccins zijn niet getest op kinderen. En de vaccinatiegraad gaat waarschijnlijk op 80 a 85% uitkomen.

Als je het kwartaal kan starten met 2M prik per week, ben je op 4 mei klaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 20:20

Mfpower

In dubio

Deezers schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:23:
Kreeg zojuist een onderzoek van de Rijksoverheid binnen:

[...]

Dat verbaast mij niks, maar lijkt me niet praktisch. Dan moet je je bijna elke dag laten testen om een beetje te kunnen functioneren in de samenleving of je moet alles in 1-2 dagen tijd doen per week(end). En ik hoor nooit iemand over de kosten van het testen wat gratis is maar uiteindelijk toch betaald moet worden als samenleving..als miljoenen mensen dit moeten doen kost dat als samenleving toch ook klauwen met geld én tijd.
Als dat waar is gaan we hard China achterna. Je mag het woord glijdende schaal niet gebruiken maar van de vrije samenleving is straks niets meer over. Ik gebruik dan ook hiervoor liever het woord functioncreep. Nu voor Corona, straks een QR voor of je een brave burger bent.
Pagina: 1 ... 103 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2