GekkePrutser schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 01:18:
[...]
Hier in Catalonie hebben ze over 4 dagen verkiezingen (op 1 dag ook nog) dus dat kan mooi als voorbeeld gebruikt worden om te zien of het echt zo gevaarlijk is. Ik denk dat het wel meevalt mits er genoeg stembureaus zijn.
Het zal vast loslopen, er zijn maar een paar plekken waar het normaal gesproken echt druk is, en daar kun je prima op sturen zeker nu de gebruikelijke drukke "forensen" stembureaus stukken rustiger zullen zijn.
De angst van mensen met een kwetsbare gezondheid snap ik daarentegen volledig, al die tijd sluiten mensen zich op om veilig te blijven en weinig contacten te hebben om vervolgens te horen: dat je bij besmetting aan de ene kant je huis niet uit mag vanwege quarantaine om verspreiding te voorkomen, maar je mag blijkbaar wel gaan stemmen want er is geen grond om iemand te weigeren, bij een stembureau.
Ik heb zelf jaren op het stembureau gezeten in verschillende functies en in al die jaren ben ik nooit boven 500 stemmers uitgekomen in het tijdsvak van ik meen 7.30 uur - 15.00 uur. Het wordt zelfs nog erger wij zaten in één gebouw met 2 stembureaus en gezamenlijk was het altijd al een wonder wanneer we meer dan 1500 stemmen over de gehele dag hadden.
(laat staan dat je dat aantal, zoals dit jaar, over 3 dagen zou moeten delen, drukke drukke dagen
)
Het stembureau hier in de wijk, letterlijk voor de deur is over het algemeen ook niet echt druk, heb daar nog nooit echt langer dan één á twee personen hoeven wachten.
Het enige risico dat ik zie is eigenlijk het feit dat iedereen die mag stemmen ook mag stemmen. Je mag dus niemand die klachten heeft, maar het ministerie blijft gewoon stug vasthouden aan alleen boven de 70 stemmen via brief. Persoonlijk had ik dan óf iedereen die mogelijkheid gegeven of juist die mensen die een risico vormen en dan dus ook de mensen die positief getest zijn, die kans gegeven / of in die periode klachten hebben en een afspraak voor een test maken. Misschien kan ook de locatie van het stembureau nog een probleem zijn wanneer je de stromen niet goed kan scheiden zoals in scholen en/of complexen met veel kwetsbare bewoners.
Dat kunt je volgens mij prima organiseren door tot uiterlijk woensdag kun je aanvragen via de coronatest website en je digid
(dat laatste kan natuurlijk niet fout gaan...
overheid en ict
) in combinatie met een wat latere uiterste datum om ook de woensdag aanvragers nog de kans geven om te stemmen.
[
Voor 18% gewijzigd door
TIGER1125 op 10-02-2021 09:22
]