Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.040 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:18:
[...]

Kan je wellicht proberen de formule te finetunen aan de hand van de Engelse stijging (en daling?).
Lastig. Veel nieuwe omgevingsfactoren etc. Ik zou een complete dataset voor GB moeten verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:32
IJzerlijm schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:25:
[...]

Dat is niet helemaal correct.
Dat is het wel.
Negatieve PCR test bewijst dat je op het moment van de test zeker niet besmettelijk was.
Nee, dat doet het niet. Het toont alleen maar aan dat er op de swab geen virusmateriaal is gevonden. Het is daarbij bekend dat zonder symptomen de kans op de false negative aanzienlijk groter is (dus wel daadwerkelijk besmet, maar geen positief resultaat). Wat de relatie is tussen symptomen (of gebrek daaraan), en indirect daaraan het testresultaat, met besmettelijkheid is helaas niet exact bekend.

[ Voor 29% gewijzigd door ijdod op 05-02-2021 18:12 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:58:
Dat gaat dus veel meer om hoe je een doelstelling naar het publiek verkoopt dan wat je werkelijk onderneemt om die doelstelling ook te halen.
Nee, ‘een acceptabele belastbaarheid van de zorg (...) het beschermen van kwetsbare mensen (...) en zicht houden op en het inzicht hebben in de verspreiding’ is de doelstelling (‘pijlers’) en zo staat het ook in de adviezen van de experts die worden geraadpleegd. Het is niet alleen maar ‘verkooppraat’ want vrijwel nergens staat expliciet het doel om naar nul infecties te streven. Het is vziw wel een keer genoemd in een kamerbrief of een debat, maar het blijkt voor mij nergens uit dat de overheid daadwerkelijk streeft naar nul infecties.
Stoney3K schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:58:
maar dat gebeurt dan nog altijd binnen bepaalde grenzen
Ja, ‘bepaalde’ grenzen, maar dat lijken in de praktijk dus vooral de grenzen van ziekenhuiscapaciteit te zijn.

Het is vrij goedkoop om precies genoeg brandstof in je auto te doen om van huis naar het vliegveld te komen, maar er mag dan ook niks misgaan. Als je dan ook nog eens probeert op de weg te blijven enkel door te kijken in de binnenspiegel waar motorolie overheen zit, dan gaat dat waarschijnlijk niet goed.

Laat ik zeggen dat ik niet in zou stappen als dat de manier is waarop een taxichauffeur mij zou willen vervoeren, maar ik zit er dan ook niet op te wachten om te gaan vliegen. Het lijkt er alleen wel op dat veel Nederlanders de taxichauffeurs die zo hun passagiers vervoeren best wel ‘gaaf’ vinden omdat ze dan tenminste naar het vliegveld kunnen. Alleen zij uiteraard, want de rest van Nederland moet natuurlijk hun ‘eigen verantwoordelijkheid’ nemen en thuisblijven om ‘samen’ de boel onder controle te krijgen. Het liefst lijken ze te willen gaan als het dashboard van de taxi aangeeft dat er net genoeg brandstof is voor een ritje. Dat er dan af en toe ongelukken gebeuren omdat de taxichauffeur geen voorruit heeft is volgens die groep naar ik begrijp ‘nu eenmaal onderdeel van het leven’ want zo zitten taxi’s nu eenmaal in elkaar.

Behalve in Nieuw-Zeeland dan, maar dat is een eiland hè!

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Laguna schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Denemarken en België zijn in mijn ogen betere opties om aan de hand daarvan het model te optimaliseren, maar volgens mij doet @t_captain dat al. Aangezien deze landen zich in een vergelijkbare situatie bevinden. Het VK kent een heel ander verloop. In Denemarken is de stijging van B.1.1.7 nu als volgt:
Week 53: 2.3%, week 1: 4%, week 2: 7.5%, week 3: 12.8% en week 4: 19.1%.
DK is qua model wat beter vergelijkbaar met NL: een R-waarde beneden 1, maar met een toename van het aandeel UK infecties die R omhoog kunnen drukken.

Opmerkelijk: deze getallen passen van vorm mooi op een Sigmoid. Eigenlijk is het een betere fit dan de NL getallen.

Initiële groeisnelheid 70 a 80% per week, inzakkend richting 50% nadat het niveau over de 10% heen gaat. Past mooi op een Sigmoid: exponentieel aan het begin maar afvlakkend naarmate je hoger komt.

Als je de schattingen van RIVM bekijkt, dan lijkt het van 0 naar 50% als ongeremde exponentiële groei te gaan. Bij wijze van spreken zou je ongeveer vandaag (infectiedatum) boven de 100% UK moeten zitten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:57
update 2021-02-05

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkeP9iAjRea2Q5oJw2F17W0bVgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p55LfcFLkVfPiD9SeHgpv0lG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgX98aqFqi_j0e09QVlm0GeX110=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y5rjTz5Q4P5yczw9oOytixhq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rqbaeu60WkOwzY8hBjwEloMRQr4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SDzLq6rKtUvOhhdPLOIxUC0g.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfwvTBiQsgpBA37D0PqqOqJB4xg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/92IhCF6CvU7iyvILZ9MUTkXL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YANcwGEIa78QLkVHYPT4jIRtra4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yJJ63MMyjwXqoCyCvwXVMSCm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d5PwSc2NhRjBiY1lt63S4FApf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CBMoNmOJwTnnE6676acVGNLs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFi37NJZhHQzdB11sNQ7Q04LcjA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xWKf64i5Yw0eVbV9pkNe97Gi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFElG3kMbnUZPplTyDVIgd8lFf8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8nsyLnk88bHlXIOjnBK3sOp1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Yaksa schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:57:
In België mogen vanaf 13 februari de kappers weer open, net zoals vakantieparken en dierentuinen.

Bron: NOS.nl
Het is daar al weken stabiel dus niet vreemd. Hopelijk gaat dit geen Nederlandse dagjes mensen veroorzaken welke daarmee beide landen in de voet schieten.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:09

FreakNL

Well do ya punk?

Stoney3K schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Negatief testen op een PCR bij geen klachten geeft dus een vals gevoel van veiligheid.
Wait, wut? Bedoel je dan een false negative?

Iemand die asymptotic is kan het toch gewoon verspreiden is het idee? Maar die pak je er wel uit met een PCR (false negatives/positives daargelaten)

/edit
Ik lees nu de andere replies. Er is dus best een grote kans op false negatives. Ik wist dat nog wel uit het begin vd crisis (ooit ergens gelezen) maar ik dacht dat de tests inmiddels beter waren..

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 05-02-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
In het vorige topic waren mensen blij dat Rutte en De Jonge niet zoals andere landen hadden gekozen om maar voor de buhne te vaccineren. De droevige missers uit die landen zouden ons om de oren vliegen.

Inmiddels kunnen we stellen dat wij ook prima in staat zijn om dezelfde droevige missers te maken.

Verzorgingshuis Delfzijl moet vaccins weggooien door kapotte koelkast

Zo zie je maar, het kan verkeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:58
Wolly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:35:
In het vorige topic waren mensen blij dat Rutte en De Jonge niet zoals andere landen hadden gekozen om maar voor de buhne te vaccineren. De droevige missers uit die landen zouden ons om de oren vliegen.

Inmiddels kunnen we stellen dat wij ook prima in staat zijn om dezelfde droevige missers te maken.

Verzorgingshuis Delfzijl moet vaccins weggooien door kapotte koelkast

Zo zie je maar, het kan verkeren :+
Jij denk dat er in andere landen geen koelkasten kapot gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Arrne schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:03:
[...]

Jij denk dat er in andere landen geen koelkasten kapot gaan?
Absoluut wel. Echter werd in het vorige deel aangedragen dat die andere landen maar aanprutsten om zo snel mogelijk te vaccineren en dat wij in NL dit veel beter zouden doen. Het exacte voorbeeld van een kapotte koelkast in Duitsland werd gebruikt.

Hoe ironisch is het dan dat wij net zo goed kapotte koelingen hebben waardoor vaccins worden weggegooid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 20:58
Nou, poeh poeh.

Schokkend allemaal zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Osxy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:57:
[...]

Het is daar al weken stabiel dus niet vreemd. Hopelijk gaat dit geen Nederlandse dagjes mensen veroorzaken welke daarmee beide landen in de voet schieten.
De grens voor recreatief grensverkeer is laatst gesloten.

Transit is wel open, bijvoorbeeld naar FR of LU. In LU kun kr ook naar de kapper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:22:
Wauw. Nieuwe wetenschappelijke inzichten van de kant van Rutte:

Basisscholen rond Bergen op Zoom toch open • Rutte nog nooit getest op coronavirus

[...]

Pre- of asymptomatische besmettingen bestaan dus toch niet? Blijkbaar is dat inzicht nog niet bij Rutte doorgedrongen. Wie zei daar 'struisvogelpolitiek'?

Dat verklaart wellicht een hoop als je nog zo in het SARS-CoV-2 stenen tijdperk leeft. Beleid gebaseerd op 'alternative facts'?

Ach ja... het werd ook nog maar pas op 26 januari bekend gemaakt...

China coronavirus 'spreads before symptoms show'

... in 2020!

Met zo'n flagrant bewijs van onvermogen kunt u nog voor het einde van de werkdag uw ontslagbrief indienen meneer Rutte.

:F
De opmerking dat een pcr zonder verschijnselen geen nut heeft echt geen enkel invloed op de al dat niet mogelijkheid van asymptomatisch besmetten. Dat zijn echt losstaande zaken. Hij zegt nioet dat ie niet bemsettelijk is hoor, hij zegt dat daarop testen zonder klachten geen nut heeft. Dat is wat anders.

Dus om maar meteen om een ontslagbrief te roepen is rijkelijk overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Laatst online: 10-01 17:56
@42erik ik snap niks van wat je hierboven opgeschreven hebt. Ben je het er niet mee eens dat het wel op zijn minst opzienbarend is dat Rutte nog nooit is getest?

Voor zover ik weet heeft testen zonder klachten wel nut. Daarom mag je na bijvoorbeeld een melding op de Coronamelder-app ook testen zonder klachten.

Het is eigenlijk heel simpel: elke test helpt*
*Tenzij je al de afgelopen 8 weken positief bent getest.

Rutte zei toch 'maximaal controleren' van het virus. Beetje kort door de bocht betekent dat ook 'maximaal testen'.

[ Voor 56% gewijzigd door Miks op 06-02-2021 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:29
t_captain schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:23:
[...]

De grens voor recreatief grensverkeer is laatst gesloten.

Transit is wel open, bijvoorbeeld naar FR of LU. In LU kun kr ook naar de kapper :)
Of voor grensgemeenten, dan is het ook open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 19:09

FreakNL

Well do ya punk?

Ja geen idee.. Symptomen had ik eigenlijk nooit. 1 keer was ik een beetje verkouden maar toch negatief...

Ik weet dat het bij ons zo werkt, net als bij talloze andere internationale bedrijven... Zeelui worden ook getest alvorens een crew change.

Er worden soms wel asymptotic cases uitgefilterd (dus; iemand test om naar site te mogen en blijkt dan positief te zijn) dus “ergens” heeft het wel zin...

Dat er ook false negatives optreden wil natuurlijk niet zeggen dat het compleet zinloos is, het is gewoon een filter (die overigens dus niet 100% is).

Eigenlijk is die uitspraak van Rutte gewoon raar;
Als een PCR test zonder klachten geen zin heeft, waarom moet iedereen die terug naar NL wil vliegen dan overheidshalve zo’n test ondergaan??? In die zin staat de uitspraak van Rutte dus haaks op overheidsbeleid...

En al die sporters (onder andere voetballers) die zich twee-wekelijks (moeten) laten testen en waar al talloze voorbeelden zijn van positieve gevallen (zonder klachten)... Nee, die uitspraak van Rutte is gewoon onzin, wat mij betreft.

[ Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 06-02-2021 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:05

The Legend

*Plop*

De uitspraak moet je zien in de context. Het is natuurlijk wel raar om in Nederland zonder enige andere aanleiding je te laten testen zonder klachten. Dan zou je je dus dagelijks kunnen laten testen. Dat betekent niet dat testen zonder klachten altijd zinloos is. Bijvoorbeeld als je weet dat je in de buurt bent geweest van een besmet persoon, of als je zo zeker mogelijk wilt weten dat reizigers geen virus meebrengen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Verwijderd schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:48:
[...]

En als ook een negatieve PCR test toch kan betekenen dat je besmettelijk bent, waarom is het dan een soort van toegangsbewijs?
Daar is het ook eigenlijk niet voor geschikt. Net zoals het op die reden eigenlijk niet geschikt is om uit TCO-quarantaine te mogen. Vermoedelijk is er geredeneerd dat dit een beter datapunt is dan een positieve test (of geen test). Wat ook zo is. Het is alleen geen garantie. Uitgangspunt blijft nogal altijd dat je het niet nodig hebt (want blijf thuis, enz enz)

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 06-02-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56

Yucon

*broem*

The Legend schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:18:
De uitspraak moet je zien in de context. Het is natuurlijk wel raar om in Nederland zonder enige andere aanleiding je te laten testen zonder klachten. Dan zou je je dus dagelijks kunnen laten testen. Dat betekent niet dat testen zonder klachten altijd zinloos is. Bijvoorbeeld als je weet dat je in de buurt bent geweest van een besmet persoon, of als je zo zeker mogelijk wilt weten dat reizigers geen virus meebrengen.
Dat klopt, net als dat het raar is dat een premier dit zegt. Ik kan me ontzettend moeilijk voorstellen dat hij niet 1 enkele keer een net wat rauwere keel of dichtzittende neus gehad heeft. "en als je je afvraagt of je je moet laten testen, dan... "

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
‘Vier op de vijf jongeren staan op omvallen’

Meer dan tachtig procent van de jongeren zit tegen een burn-out aan, blijkt uit onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-Out (NCPSB). Daarom luidt directeur Theo Immers de alarmklok over de geestelijke gezondheidsklachten die onder jongeren spelen door de coronamaatregelen.
“Ook voor corona was de burn-out al volksziekte nummer één," zegt Immers. Maar waar toen 17,3 procent van de beroepsbevolking dreigde uit te vallen, zien we na onderzoek onder jongeren dat in die groep 82 procent op dat punt staat.”
Wat dat in de praktijk betekent zag Immers onlangs op een bijeenkomst met jeugdtherapeuten. Daar zaten ze bij elkaar, in een periode die voor jongeren zo moeilijk is. Hoe moeilijk schetste een van hen als eerste. “Hij was er twee ‘kwijtgeraakt’, vertelde hij. Een ander ook één. En er was nog iemand.” Ze kwamen op vier zelfdodingen in de afgelopen coronatijd – een ongekend aantal. “De sfeer sloeg meteen om, tijdens die meeting.”
Vroeger hadden de meeste jongeren op hun twintigste een gezin, moesten ze werken – zijn ze nu niet te fijngevoelig?
“In de middeleeuwen werden mensen maar 46 jaar oud, vroeger bestond in Nederland kinderarbeid. Vroeger, daar kan ik niks mee. Vroeger is voorbij. Dit gaat om 2,5 miljoen Nederlanders. We kunnen zeggen dat ze gewoon even vol moeten houden, wat harder moeten werken, maar daarmee helpen we ze alleen maar verder in de problemen. Het besmettingscijfer is wat het is, deze cijfers over jongeren zijn dat ook.”
FreakNL schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:56:
Als een PCR test zonder klachten geen zin heeft, waarom moet iedereen die terug naar NL wil vliegen dan overheidshalve zo’n test ondergaan??? In die zin staat de uitspraak van Rutte dus haaks op overheidsbeleid...
Dat "dubbele slot" zoals De Jonge het noemt is vooral voor de bühne. De kamer maakte veel stampij en dit haalt de oppositie weer een beetje wind uit de zeilen. Ik betwijfel of het echt iets toevoegt. Zie nu ook maar dat geval in Nieuw-Zeeland. Twee keer negatief testen, 14 dagen quarantaine en toch een Zuid-Afrikaanse variant ineens.

Onze premier heeft daar geen last van, bij internationale reizen is hij diplomatiek onschendbaar dus eventuele tests als toegangsbewijs hoeven niet meer. Regels zijn vooral leuk voor de buren, maar niet voor jezelf.

[ Voor 47% gewijzigd door CMD-Snake op 06-02-2021 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:04:
‘Vier op de vijf jongeren staan op omvallen’

Meer dan tachtig procent van de jongeren zit tegen een burn-out aan, blijkt uit onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-Out (NCPSB). Daarom luidt directeur Theo Immers de alarmklok over de geestelijke gezondheidsklachten die onder jongeren spelen door de coronamaatregelen.
Zeer herkenbaar. Niet alleen onder jongeren trouwens; een hoop mensen worstelen met de situatie. Ikzelf ook, en veel van mijn collega's ook. En terwijl het kabinet veel aandacht heeft voor de medische zorg, is er nul aandacht voor geestelijke gezondheidszorg. Ze hadden na de eerste lockdown een grootschalig crisisprogramma moeten opstarten voor psychologische hulpverlening. In plaats daarvan werd ik, toen ik op barsten stond en de knoop doorhakte om een doorverwijzing te vragen naar de psycholoog, doodleuk afgewimpeld met 24 weken (!) wachttijd :X

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Ja geen idee.. Symptomen had ik eigenlijk nooit. 1 keer was ik een beetje verkouden maar toch negatief...

Ik weet dat het bij ons zo werkt, net als bij talloze andere internationale bedrijven... Zeelui worden ook getest alvorens een crew change.

Er worden soms wel asymptotic cases uitgefilterd (dus; iemand test om naar site te mogen en blijkt dan positief te zijn) dus “ergens” heeft het wel zin...

Dat er ook false negatives optreden wil natuurlijk niet zeggen dat het compleet zinloos is, het is gewoon een filter (die overigens dus niet 100% is).

En al die sporters (onder andere voetballers) die zich twee-wekelijks (moeten) laten testen en waar al talloze voorbeelden zijn van positieve gevallen (zonder klachten)... Nee, die uitspraak van Rutte is gewoon onzin, wat mij betreft.
En straks kinderen tot 12 jaar als je de quarantine wil verkorten van 10 naar 5 dagen. En reken maar dat over 2 weken hele klassen verkouden zijn. Na een vakantieperiode is dat ook standaard.

https://www.nu.nl/coronav...-moeten-thuisblijven.html

Heeft OMT zich ook aangemeld als politieke partij of vinden ze het wel goed zo qua rechtstreekse invloed? Na wat gemopper vorige week bij sommige leden over de scholen wordt er zo'n maatregel achteraan gegooid die defacto een nieuwe sluiting betekend.

Nog mooier, in de net ontvangen regels rond de basisschool mag je niet op het schoolplein komen (mocht eerst ook al niet), maar nu willen ze dat je met mondkapje buiten gaat wachten. Echt, op gemeentegrond, buiten, op openbaar terrein. Ze zijn niet helemaal lekker. How about no.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:54:
[...]
Nog mooier, in de net ontvangen regels rond de basisschool mag je niet op het schoolplein komen (mocht eerst ook al niet), maar nu willen ze dat je met mondkapje buiten gaat wachten. Echt, op gemeentegrond, nuiten, op openbaar terrein. Ze zijn niet helemaal lekker. How about no.
Zouden ze tussen neus en lippen door toch begonnen zijn met het inmasseren van een mondkapjesplicht op straat?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
link0007 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:43:
[...]

Zeer herkenbaar. Niet alleen onder jongeren trouwens; een hoop mensen worstelen met de situatie. Ikzelf ook, en veel van mijn collega's ook. En terwijl het kabinet veel aandacht heeft voor de medische zorg, is er nul aandacht voor geestelijke gezondheidszorg. Ze hadden na de eerste lockdown een grootschalig crisisprogramma moeten opstarten voor psychologische hulpverlening. In plaats daarvan werd ik, toen ik op barsten stond en de knoop doorhakte om een doorverwijzing te vragen naar de psycholoog, doodleuk afgewimpeld met 24 weken (!) wachttijd :X
Dit dus. Het enige wat ik Rutte hoor zeggen is: 'Let op elkaar en bel elkaar op'. Loze kreten, slap gelul en vrij lachwekkend. Komt op mij over alsof hij het zich dan maar daar van af doet. Nou, ik heb vaak genoeg online contact met mijn vrienden maar dat is niets met wat het hoort te zijn. Jongeren (en alle andere mensen die door de maatregelen er onderdoor aan gaan) moeten het maar slikken en er is 0,0 wat er terug wordt gedaan. Ondernemers krijgen tenminste nog een bepaalde financiële vergoeding (is niet genoeg vind ik), maar studenten moeten maar slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Omdat niet iedereen die symptomen vertoond zich vrijwillig laat testen en toch gaat vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Soccer98 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Dit dus. Het enige wat ik Rutte hoor zeggen is: 'Let op elkaar en bel elkaar op'. Loze kreten, slap gelul en vrij lachwekkend. Komt op mij over alsof hij het zich dan maar daar van af doet. Nou, ik heb vaak genoeg online contact met mijn vrienden maar dat is niets met wat het hoort te zijn. Jongeren (en alle andere mensen die door de maatregelen er onderdoor aan gaan) moeten het maar slikken en er is 0,0 wat er terug wordt gedaan. Ondernemers krijgen tenminste nog een bepaalde financiële vergoeding (is niet genoeg vind ik), maar studenten moeten maar slikken.
Ik ben ook eens heel benieuwd of er de afgelopen tijd een toename is geweest in bijvoorbeeld verslavingsproblematiek. Als mensen in de psychische problemen kunnen en ze hebben geen plek om naartoe te gaan, dan is het heel makkelijk om naar de fles of de spuit te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Nog mooier, in de net ontvangen regels rond de basisschool mag je niet op het schoolplein komen (mocht eerst ook al niet), maar nu willen ze dat je met mondkapje buiten gaat wachten. Echt, op gemeentegrond, buiten, op openbaar terrein. Ze zijn niet helemaal lekker. How about no.
Wat voegt het eigenlijk toe? Mensen staan in de buitenlucht, met wat afstand is het risico verwaarloosbaar klein. Die kinderen die de hele dag op elkaar gepakt zaten in een klaslokaal zijn een grotere kans op verspreiding in vergelijking.
Soccer98 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:05:
Nou, ik heb vaak genoeg online contact met mijn vrienden maar dat is niets met wat het hoort te zijn. Jongeren (en alle andere mensen die door de maatregelen er onderdoor aan gaan) moeten het maar slikken en er is 0,0 wat er terug wordt gedaan.
Online contact is inderdaad niet gelijk aan elkaar in het echt zien. Ik mis ook de activiteiten van verenigingen waar ik lid van ben, al dat soort dingen. En tegelijkertijd blijft men de duimschroeven maar aandraaien.

Vanochtend las ik deze uitspraak van Grapperhaus in een interview met hem in het Parool:
Het overgrote deel van de bevolking heeft toch echt wel een soort Elfstedentocht-mentaliteit. Zo van de-kiezen-op-mekaar.”
(bron)

Een leuk romantisch beeld de Elfstedentocht, maar de uitval onder de deelnemers is altijd aanzienlijk geweest. Dat deel wordt voor het gemak vergeten vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Stoney3K schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Ik ben ook eens heel benieuwd of er de afgelopen tijd een toename is geweest in bijvoorbeeld verslavingsproblematiek. Als mensen in de psychische problemen kunnen en ze hebben geen plek om naartoe te gaan, dan is het heel makkelijk om naar de fles of de spuit te grijpen.
Er is altijd wel een plek om naar toe te gaan, alleen moet de verslaafde dat wel zelf willen. De meeste verslavingen zijn alleen maar op te lossen als de verslaafde het zelf wil. Die moet namelijk een grote knop omzetten, de verslavingszorg kan wel op bepaalde knopjes drukken maar de hoofdschakelaar zit toch echt in de verslaafde zelf. Een toename a.g.v. deze 'crisis' zal er misschien wel in geringe mate zijn maar dat zijn (volgens mij) dan toch personen die al verslavingsgevoelig waren en waar te weinig sociale controle dicht in de buurt is. Het lijkt mij niet dat personen die voor de crisis al niet verslaafd waren dit juist worden omdat ze nu iets meer in hun vrijheid worden aangetast.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
President schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Idd, ik ook nu ik weet dat ik maandag weer met 30 potentiële virus bronnen voor de klas moet staan voor fysiek onderwijs :-(
Je bent niet de enige in die klas. Er ziujn nl. nog 30 anderen in die klas die met hetzelfde probleem kunne zitten. Waarbij jij als leraar nog redelijk op de afstand gaat letten, bij de kids zie ik dat minder gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Yaksa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:21:
[...]

Er is altijd wel een plek om naar toe te gaan, alleen moet de verslaafde dat wel zelf willen. De meeste verslavingen zijn alleen maar op te lossen als de verslaafde het zelf wil. Die moet namelijk een grote knop omzetten, de verslavingszorg kan wel op bepaalde knopjes drukken maar de hoofdschakelaar zit toch echt in de verslaafde zelf. Een toename a.g.v. deze 'crisis' zal er misschien wel in geringe mate zijn maar dat zijn (volgens mij) dan toch personen die al verslavingsgevoelig waren en waar te weinig sociale controle dicht in de buurt is. Het lijkt mij niet dat personen die voor de crisis al niet verslaafd waren dit juist worden omdat ze nu iets meer in hun vrijheid worden aangetast.
Maar wat je ook ziet (ben zelf werkzaam in VZ) is dat er door stukken minder contacen tussen gebruiker en hulpverlener de problematiek ook toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
En straks kinderen tot 12 jaar als je de quarantine wil verkorten van 10 naar 5 dagen. En reken maar dat over 2 weken hele klassen verkouden zijn. Na een vakantieperiode is dat ook standaard.

https://www.nu.nl/coronav...-moeten-thuisblijven.html

Heeft OMT zich ook aangemeld als politieke partij of vinden ze het wel goed zo qua rechtstreekse invloed? Na wat gemopper vorige week bij sommige leden over de scholen wordt er zo'n maatregel achteraan gegooid die defacto een nieuwe sluiting betekend.
Mij bekruipt hier toch weer het gevoel van een kleine groep die veel geluid maakt een zorgt voor beleid voor de bühne. Ik ken veel mensen in het onderwijs en er zijn zeker zorgen maar de grootste discussies gaan over afgunst dat de jongere groepen geen mondkapje hoeven.
Verder wil bijna iedereen gewoon graag weer voor de klas.

Daarnaast ben ik ook erg benieuwd hoeveel ouders daadwerkelijk gaan laten testen. Ik bedoel, je zorgt er misschien voor dat de hele klas weer een week thuis zit. Statistisch gezien zou dat best snel kunnen gebeuren, dus zolang niemand test body de school open.
Ik vermoed dan ook dat de regel mede daar vandaan komt, om te forceren dat ouders toch gaan testen.

Ook leuk dat degenen die thuis blijven wel online onderwijs moeten krijgen. Mag de leraar dubbel aan de gang. Wat denk je zelf?
Die had ik ook gezien. Wij mogen het schoolplein niet eens op, staan gewoon op afstand op straat. En dan alsnog een kapje?

Uiteindelijk zal ik het wel weer doen, want nul moeite en ik heb een mooie tegenwoordig. Maar zelfs bij mij begint een gevoel van burgerlijke ongehoorzaamheid op te borrelen, en dat gebeurt niet snel. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 06-02-2021 11:30 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Gonadan schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:28:
[...]
Uiteindelijk zal ik het wel weer doen, want nul moeite en ik heb een mooie tegenwoordig. Maar zelfs bij mij begint een gevoel van burgerlijke ongehoorzaamheid op te borrelen, en dat gebeurt niet snel. ;)
Ik vind zelf dat het dragen van een mondkapje ook meer als een stuk goed fatsoen gezien moet worden en niet als een "Ik doe zo'n ding op omdat iemand anders het verplicht". De mensen die hem uit fatsoen dragen omdat ze zich zelf verantwoordelijk voelen, zullen ook eerder geneigd zijn om hem juist op te zetten en niet alleen te dragen voor de vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Ik heb net de hele persoonlijke-ervaringen-met-wattenstaafjes-in-je-neus-discussie naar de slowchat verplaatst.

Dit is het topic waarin we -op een serieuze manier- over Corona in Nederland praten. Persoonlijk n=1 ervaringen kunnen best serieus zijn, maar passen echt beter in het Slowchat topic. Merci alvast!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Stoney3K schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:30:
[...]

Ik vind zelf dat het dragen van een mondkapje ook meer als een stuk goed fatsoen gezien moet worden en niet als een "Ik doe zo'n ding op omdat iemand anders het verplicht". De mensen die hem uit fatsoen dragen omdat ze zich zelf verantwoordelijk voelen, zullen ook eerder geneigd zijn om hem juist op te zetten en niet alleen te dragen voor de vorm.
In de open buitenlucht, meters van elkaar? Alsjeblieft, dit gaat nergens meer over. Mij niet gezien. Men buitelt over elkaar heen om maar meer, meer en meer maatregelen in te voeren. We hebben inmiddels een hele hoop meer regels dan in de eerste lockdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:50:
[...]

In de open buitenlucht, meters van elkaar? Alsjeblieft, dit gaat nergens meer over. Mij niet gezien. Men buitelt over elkaar heen om maar meer, meer en meer maatregelen in te voeren. We hebben inmiddels een hele hoop meer regels dan in de eerste lockdown.
Daar ben ik het verder wel mee eens hoor, het gaat mij er vooral om dat een 'dringend advies' veel beter werkt dan een 'doe dit anders boete' maatregel. Want nu ga je steeds meer zien dat mensen mondkapjes dragen tegen de boete, niet tegen het virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
quote: AD liveblog
Demissionair onderwijsminister Slob volgt het advies van het Outbreak Management Team (OMT) op over het aanscherpte 'snottebellenbeleid', laat hij de Tweede Kamer per brief weten. Kinderen van 4 tot en met 12 jaar moeten volgens de richtlijn thuisblijven bij klachten die mogelijk wijzen op een coronabesmetting.

Basisschoolkinderen die met klachten thuisblijven, moeten zich ook laten testen, is het advies. Dat geldt ook voor verkoudheidsklachten, zoals een loopneus, neusverkoudheid, niezen en keelpijn. ,,Een kind met klachten dat niet is getest, mag weer naar de kinderopvang of school als het 24 uur volledig klachtenvrij is."

Kinderen tot 4 jaar mogen wel nog gewoon naar de dagopvang en gastouderopvang. Zij zijn heel vaak verkouden en onderzoek wijst er niet op dat zij corona snel overdragen, schrijft Slob. Wel moeten ze thuisblijven als ze benauwd zijn of koorts hebben. Voor kinderen die af en toe hoesten, of bekende chronische klachten hebben, geldt een uitzondering.
Natuurlijk... We hebben dit in augustus ook zo gehad en het is onwerkbaar. Over 3 weken gaan we het zeker weer herzien, aangezien de onderzoeken er toen ook al waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Natuurlijk... We hebben dit in augustus ook zo gehad en het is onwerkbaar. Over 3 weken gaan we het zeker weer herzien, aangezien de onderzoeken er toen ook al waren.
Ik ben ook benieuwd of er in groep 3 dan een kind bij de eerste 'Hatsjie!' gelijk het lokaal wordt uitgezet. Ben bang dat de leraar er dan een dagtaak aan heeft en aan het einde van de dag het lokaal leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:56
[...]

Ik moet eerlijk zeggen daar pas ik ook voor, maar goed het is een advies. ;) Ik verwacht ook niet dat er veel ouders zijn die dan ineens een mondkapje zullen dragen. Hoogstens dat er mensen onder groepsdruk zullen zwichten.

Te meer ook omdat je dus wel maatregelen in de school neemt groepjes e.d. maar daarna zijn ze weer vogelvrij om te mengen onder de groepjes/klassen/scholen en de potentiele besmetting lekker te verspreiden.

Of heeft het OMT het idee dat in iedere wijk alleen kinderen wonen die naar een enkele basisschool gaan?

Hier in de straat, ja n=1 inderdaad, wonen al kinderen van 3 verschillende basisscholen die gewoon met elkaar spelen, dan heb ik het nog niet eens over de grote speeltuin waar al die kinderen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Stoney3K schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Daar ben ik het verder wel mee eens hoor, het gaat mij er vooral om dat een 'dringend advies' veel beter werkt dan een 'doe dit anders boete' maatregel. Want nu ga je steeds meer zien dat mensen mondkapjes dragen tegen de boete, niet tegen het virus.
Ik heb nog niemand zien lopen met de tekst "boetevrij" op zijn/haar mondkapje, wel met de tekst "je staat te dichtbij".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Ik heb nog niemand zien lopen met de tekst "boetevrij" op zijn/haar mondkapje, wel met de tekst "je staat te dichtbij".
Een neus die boven het mondkapje uitsteekt is een sticker met 'boetevrij' er op. ;)

Ironisch genoeg omdat je daar juist een boete voor zou kunnen krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 06-02-2021 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 21:16

vhal

ಠ_ಠ

[...]

Geen idee hoe jouw schoolplein er zo uit ziet maar bij onze school van de kinderen spreek je eerder over centimeters dan meters. Zet er een paar "ik bepaal het zelf wel"-ouders er naast en je kan concluderen dat je beter in de wachtrij van de Efteling kan staan qua veiligheid dan op ons schoolplein.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
https://nos.nl/artikel/23...ng-met-zittenblijven.html
"We hebben een tijdlang het idee gehad dat we de achterstand in dit cursusjaar zouden oplossen. Maar ik denk dat dat niet meer reëel is." Daarom moet er volgens de minister gekeken worden hoe die achterstanden weggewerkt kunnen worden. Desnoods over meerdere jaren.

Slob zei dat kinderen niet de dupe mogen worden van de crisis. "Want er is heel veel stress bij kinderen op dit moment. Als je het idee hebt dat alles nog voor de zomer af moet, dan is dat in sommige situaties niet reëel. Dat is een druk die je niet bij kinderen moet leggen", zei Slob.
We willen niet dat kinderen de dupe worden van de coronacrisis dus we laten ze maar een jaar blijven zitten. En de D66 is nergens te bekennen, de partij die zichzelf presenteert als dé onderwijspartij. Wellicht kunnen ze er een half jaar van maken, net zoals het extra halve uurtje bij de avondklok :/

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vhal schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Geen idee hoe jouw schoolplein er zo uit ziet maar bij onze school van de kinderen spreek je eerder over centimeters dan meters. Zet er een paar "ik bepaal het zelf wel"-ouders er naast en je kan concluderen dat je beter in de wachtrij van de Efteling kan staan qua veiligheid dan op een schoolplein.
Het ging dus om verplichte mondkapjes op straat, vóór de poorten van de school. Niet op het schoolplein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
[...]

Geen idee hoe jouw schoolplein er zo uit ziet maar bij onze school van de kinderen spreek je eerder over centimeters dan meters. Zet er een paar "ik bepaal het zelf wel"-ouders er naast en je kan concluderen dat je beter in de wachtrij van de Efteling kan staan qua veiligheid dan op een schoolplein.
Bij ons mag je al tijden niet meer op het schoolplein komen, als dat nog het geval was zou ruimte een probleem zijn, maar sinds de eerste sluiting is halen brengen alleen nog toegestaan op het grote openbare plein voor de scholen. Daar kun je prima afstand houden.

Dat er mensen zijn die dat niet doen is dan weer een ander verhaal, hoop ouders moeten toch allemaal even hun dagelijkse roddeltje ophalen uit de buurt. :9

Ik voel me dan ook zeker niet geroepen om een mondkapje te gaan dragen in de openbare buitenruimte waar ik voldoende afstand kan houden. Nog even en dan mag je in je eentje je huis niet eens meer uit zonder zo'n ding op, zonder dat het daadwerkelijk iets zou bijdragen wanneer je buiten loopt met je hond in een lege polder. :+

[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 06-02-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]

Precies, en er zijn vaak maar 2 uitgangen met weinig mogelijkheden om (extra) fietsen van de ouders te stallen. Die zetten ze dan vaak maar op het loop/fietspad waardoor de doorstroming nog eens slechter wordt, en iedereen nog dichter op elkaar gaat staan. De aankomende sneeuwval gaat dat ook zeker niet verbeteren, wordt waarschijnlijk in 'file' al glibberend verplaatsen over het voetpad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Miks schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 02:43:
@42erik ik snap niks van wat je hierboven opgeschreven hebt. Ben je het er niet mee eens dat het wel op zijn minst opzienbarend is dat Rutte nog nooit is getest?

Voor zover ik weet heeft testen zonder klachten wel nut. Daarom mag je na bijvoorbeeld een melding op de Coronamelder-app ook testen zonder klachten.

Het is eigenlijk heel simpel: elke test helpt*
*Tenzij je al de afgelopen 8 weken positief bent getest.

Rutte zei toch 'maximaal controleren' van het virus. Beetje kort door de bocht betekent dat ook 'maximaal testen'.
Als die geen klachten heeft, of geen enkele andere aanleiding, zoals bronnen en contact onderzoek of de app, waarom zou hij dan moeten gaan testen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 21:16

vhal

ಠ_ಠ

Stoney3K schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Het ging dus om verplichte mondkapjes op straat, vóór de poorten van de school. Niet op het schoolplein.
Ow, ook goed :) Schoolplein mag je toch al niet meer op na groep 2 dus de mensen staan nu schouder aan schouder op de stoep en een doorgaand fietspad (die dus niet meer toegankelijk is).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Yaksa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Precies, en er zijn vaak maar 2 uitgangen met weinig mogelijkheden om (extra) fietsen van de ouders te stallen. Die zetten ze dan vaak maar op het loop/fietspad waardoor de doorstroming nog eens slechter wordt, en iedereen nog dichter op elkaar gaat staan. De aankomende sneeuwval gaat dat ook zeker niet verbeteren, wordt waarschijnlijk in 'file' al glibberend verplaatsen over het voetpad.
Tsja, elke situatie is anders, de meeste niet-stedelijke locaties hebben ruime schoolpleinen (waar je niet op mag) en diverse toevoerpaden/wegen. Daar is deze maatregel aperte onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
42erik schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:23:
[...]

Als die geen klachten heeft, of geen enkele andere aanleiding, zoals bronnen en contact onderzoek of de app, waarom zou hij dan moeten gaan testen..?
Ben het met je eens hoor, als er geen reden is, is het toch niet raar. Waarom zou je dan de (zeker aan het begin nog) schaarse testcapaciteit gebruiken, voor testen zonder reden.

Maar gezien het aantal contacten dat Rutte heeft zou je toch wel verwachten dat hij ondertussen al een keer getest was. Hetzij door besmette contacten, hetzij als mogelijke verplichting om iets bij te kunnen wonen.

Ik ben zelf ook tot op heden nog niet getest, omdat er gewoon geen aanleiding toe was. Hier in het gezin ook maar één persoon naar aanleiding van een ziekenhuisopname aan het begin van de crisis, daarna is er geen reden geweest om ook maar iemand te testen.

[ Voor 23% gewijzigd door TIGER1125 op 06-02-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:23
Stoney3K schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:52:
[...]

En als het een "dringend advies" is gebeurd het juist veel minder. Toen het nog een "dringend advies" was om mondkapjes te dragen in bijvoorbeeld de supermarkt, zag ik maar een kleine groep die het deed. Nu is het verplicht en draagt iedereen er eentje (al is er nog een kleine groep die nog even de handleiding moet lezen dat die toch ook over de neus moet). Dan dragen mensen hem misschien wel tegen de boete in plaats van het virus, maar het werkt dan toch wel tegen het virus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Transportman schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:27:
[...]

En als het een "dringend advies" is gebeurd het juist veel minder. Toen het nog een "dringend advies" was om mondkapjes te dragen in bijvoorbeeld de supermarkt, zag ik maar een kleine groep die het deed. Nu is het verplicht en draagt iedereen er eentje (al is er nog een kleine groep die nog even de handleiding moet lezen dat die toch ook over de neus moet). Dan dragen mensen hem misschien wel tegen de boete in plaats van het virus, maar het werkt dan toch wel tegen het virus.
Ben ik het niet mee eens, juist als het een "dringend advies" is dan zullen de mensen die het nut ervan inzien, meer moeite doen om het juist te doen en meer afstand te houden.

Mensen die alleen een mondkapje dragen om een boete te vermijden, willen gewoon niet en zullen het minimale doen om die boete niet te krijgen.

Ik vind dat we in deze crisis eens moeten ophouden om mensen te proberen te redden die niet gered willen worden, die ga je met de grootste stok in de wereld daar niet toe dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:23
Stoney3K schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Ben ik het niet mee eens, juist als het een "dringend advies" is dan zullen de mensen die het nut ervan inzien, meer moeite doen om het juist te doen en meer afstand te houden.

Mensen die alleen een mondkapje dragen om een boete te vermijden, willen gewoon niet en zullen het minimale doen om die boete niet te krijgen.

Ik vind dat we in deze crisis eens moeten ophouden om mensen te proberen te redden die niet gered willen worden, die ga je met de grootste stok in de wereld daar niet toe dwingen.
En de mensen die het nut er wel van inzien doen opeens geen moeite meer als het een verplichting is? Lijkt mij niet, dus dan is het effect van verplichten veel groter dan alleen een advies, omdat je dan nog steeds de groep hebt die er moeite voor doen plus de groep die het minimale doet om de boete te vermijden en zelfs het minimale helpt meer tegen de verspreiding van het virus dan niets doen.

En we doen het ook niet voor de mensen die niet gered willen worden, we doen het om te zorgen dat de mensen die gered willen worden niet gered hoeven te worden en als het wel nodig is we de zorgcapaciteit hebben om ze te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:21:
[...]

En de mensen dan die verslavingsgevoelig zijn en het in de normale wereld onder controle hebben wat ze nu niet meer lukt dan? Die zijn er ook. Net zoals mensen die angsten hebben en dat normaal onder controle hebben, wat nu ook niet meer lukt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Wanneer je denkt dat het een grap was, maar dat niet zo blijkt te zijn:

https://www.ad.nl/binnenl...n-of-een-vriend~a23f8651/
Rijksoverheid: Alléén sneeuwballengevecht met eigen huishouden of één vriend
Het vermogen zelf na te denken is blijkbaar dusdanig ingeperkt dat dit soort "regels" noodzakelijk wordt geacht.

[ Voor 13% gewijzigd door Jedi_Pimp op 06-02-2021 12:48 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Morgen code rood dus alle teststraten dicht. Goed voor de testcijfers van maandag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:48:
Wanneer je denkt dat het een grap was, maar dat niet zo blijkt te zijn:

https://www.ad.nl/binnenl...n-of-een-vriend~a23f8651/

[...]

Het vermogen zelf na te denken is blijkbaar dusdanig ingeperkt dat dit soort "regels" noodzakelijk wordt geacht.
Op zich logisch als je denkt in de lijn met alle overige regels, maar het komt bij mij wel over alsof een ambtenaar dacht: “stel je voor dat de burger in deze crisis een beetje lol heeft....dat moeten we de kop in drukken”.

Ik heb het sleetje in ieder geval uit de kruipkelder gehaald en verwacht eigenlijk geen sneeuwbalgevecht, tenzij mijn 3-jarige vannacht ineens goed heeft leren gooien :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dr.lowtune schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:54:
[...]

Op zich logisch als je denkt in de lijn met alle overige regels, maar het komt bij mij wel over alsof een ambtenaar dacht: “stel je voor dat de burger in deze crisis een beetje lol heeft....dat moeten we de kop in drukken”.

Ik heb het sleetje in ieder geval uit de kruipkelder gehaald en verwacht eigenlijk geen sneeuwbalgevecht, tenzij mijn 3-jarige vannacht ineens goed heeft leren gooien :p
Bij ieder gevecht is een verliezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
TrailBlazer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:52:
Morgen code rood dus alle teststraten dicht. Goed voor de testcijfers van maandag.
Maar ook de vaccinatiestraten neem ik aan, dat zal nog wel een dingetje zijn, ik weet niet hoe die in hun capaciteit zitten om heel makkelijk even een dag prikken te verschuiven.

Ik ben overigens benieuwd hoe ontwrichtend het weer nu daadwerkelijk zal zijn morgen, snelwegen zullen gezien het weinige verkeer wel dramatisch begaanbaar zijn, maar als de sneeuwval landelijk is, is er in ieder geval geen reden om met heel Nederland naar hetzelfde hoekje te gaan om naar besneeuwde natuur te kijken. Ik hoop vooral voor de (jongere) kinderen die na al die tijd niets leuks te kunnen doen er wel een aardig pak sneeuw is zodat ze zich in ieder geval even kunnen uitleven. Misschien dat de wat oudere jongeren daar ook (veilig) een verzetje uit kunnen halen.

Ik ben overigens wel benieuwd wat voor "terror" koppen we dan krijgen? :9 na de "hoger dan gemiddeld" koppen.

Zouden we voor weer ook een code zwart protocol kennen trouwens? :+

[ Voor 85% gewijzigd door TIGER1125 op 06-02-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
42erik schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:45:
[...]

En de mensen dan die verslavingsgevoelig zijn en het in de normale wereld onder controle hebben wat ze nu niet meer lukt dan? Die zijn er ook. Net zoals mensen die angsten hebben en dat normaal onder controle hebben, wat nu ook niet meer lukt
Dat soort mensen zijn er altijd. Daar heb je niet een specifieke COVID-19 crisis voor nodig. 7 dagen achter elkaar regen of een hittegolf, de hypotheekrente die plots verhoogd wordt of een huisdier wat opeens ziek is volstaan meestal ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Transportman schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:27:
Dan dragen mensen hem misschien wel tegen de boete in plaats van het virus, maar het werkt dan toch wel tegen het virus.
Dat betwijfel ik, die mensen nemen het dan ook niet serieus. De gebruiken hetzelfde mondkapje tot het uit elkaar valt en frummelen het bij het uitgaan van de winkel in hun zak en bij de volgende winkel weer op. Bij goed gebruik is een hele handleiding voor op- en afzetten plus niet hergebruiken, dat wordt allemaal genegeerd omdat het geen virus stopt, maar boa's.

Je zou zelfs nog kunnen zeggen dat je neus vrijlaten en soort passief agressief iets is omdat je toch het mondkapje draagt (dus geen boete), maar je wel kan laten zien dat je het er niet mee eens bent omdat je het toch fout draagt.

Ik blijf sceptisch over de werking cq. bijdrage van de niet-medische mondkapjes. Na het advies en de daaropvolgende plicht ging het nu niet bepaald beter met de getallen in Nederland, we klommen zo hard zelfs dat we een strenge lockdown nodig hadden.
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:48:
Gisteren waarschuwde Rutte nog voor valpartijen met botbreuken, de zorg kan je niet helpen omdat de ic's overbelast zijn. Hij gaat er wel aan voorbij dat de meeste botbreuken alleen gezet hoeven worden en de patiënt weer huiswaarts keert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:59:
[...]
Gisteren waarschuwde Rutte nog voor valpartijen met botbreuken, de zorg kan je niet helpen omdat de ic's overbelast zijn. Hij gaat er wel aan voorbij dat de meeste botbreuken alleen gezet hoeven worden en de patiënt weer huiswaarts keert.
Waar jij dan weer aan voorbij gaat is het feit dat de meeste mensen met botbreuken toch weer voor een x-aantal uren een ziekenhuisbed bezet houden, verzorgd moeten worden en naar huis gestuurd moeten worden. Allemaal extra handelingen die elk ziekenhuis op dit moment er liever niet bij wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yaksa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:11:
Waar jij dan weer aan voorbij gaat is het feit dat de meeste mensen met botbreuken toch weer voor een x-aantal uren een ziekenhuisbed bezet houden, verzorgd moeten worden en naar huis gestuurd moeten worden.
Een bed krijgen? Bij breuken aan je arm of pols mag je gewoon in de wachtzaal zitten weet ik uit ervaring. Foto maken, boel gipsen en op naar huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Waar jij dan weer aan voorbij gaat is het feit dat de meeste mensen met botbreuken toch weer voor een x-aantal uren een ziekenhuisbed bezet houden, verzorgd moeten worden en naar huis gestuurd moeten worden. Allemaal extra handelingen die elk ziekenhuis op dit moment er liever niet bij wil hebben.
*knip* je moet je bronnen wel even beter checken voor je dit soort stellingen plaatst

[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 06-02-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:15:
[...]

Een bed krijgen? Bij breuken aan je arm of pols mag je gewoon in de wachtzaal zitten weet ik uit ervaring. Foto maken, boel gipsen en op naar huis.
Dan nog is het zo dat bij 50% van de botbreuken er geopereerd moet worden. Dat doen ze echt niet in de wachtzaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bij mijn broer is net iemand van de flat gesprongen. Maar ja, die hoeft niet meer naar de IC.

Nu heeft dat niet direct iets met corona te maken en het is van alle tijden maar ik denk wel dat we ook een beetje moeten meenemen dat de geestelijke en depressiviteit problemen niet veronachtzaamt moeten worden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maartend
Yaksa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Dat soort mensen zijn er altijd. Daar heb je niet een specifieke COVID-19 crisis voor nodig. 7 dagen achter elkaar regen of een hittegolf, de hypotheekrente die plots verhoogd wordt of een huisdier wat opeens ziek is volstaan meestal ook.
nu ga je wel heel erg kort door de bocht. Veel mensen die verslavingsgevoelig zijn kunnen zich echt wel overeind houden in deze maatschappij. Het is idd een crisis als dit, met de daarbij behorende eenzaamheid en uitzichtloosheid, die echt wel een killer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 20:47
TrailBlazer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:52:
Dat wordt idd erg apart.
Grafiek op basis van eerste ziektedag blijft het belangrijkste.
En de ziekenhuizen natuurlijk.
Die zullen zondag ook (nog) minder mensen ontslaan waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yaksa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:23:
Dan nog is het zo dat bij 50% van de botbreuken er geopereerd moet worden. Dat doen ze echt niet in de wachtzaal.
Nu ben ik benieuwd waar je dat percentage vandaan haalt.

Botbreuken kunnen operatief hersteld worden, maar het is best ingrijpend. Het brengt alle risico's van een operatie met zich mee (narcose, kans op infectie). Voor een simpele botbreuk is gips minder ingrijpend omdat je al die dingen niet hoeft te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Plenkske schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:37:
[...]

Dat wordt idd erg apart.
Grafiek op basis van eerste ziektedag blijft het belangrijkste.
En de ziekenhuizen natuurlijk.
Die zullen zondag ook (nog) minder mensen ontslaan waarschijnlijk...
Zou wel zuur zijn na 2 weken ic en dan breekt oma haar heup op de stoep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Allemachtig... Vergelijk je nu een crisis die al een jaar duurt met 7 dagen regen...??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
42erik schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Allemachtig... Vergelijk je nu een crisis die al een jaar duurt met 7 dagen regen...??
Nee. Hij geeft, terecht ook wel weer, zeer duidelijk aan wat voor redenen verslaafden kunnen grbuiken om weer te gaan gebruiken. Maar loopt daarbij wel voorbij aan het feit dat er ook veel verslaafden zijn die 7 dagen regen wel aankunnen.

Maar ja, daarmee gaat de discussie wel een heel vreemde kant op

*knip* en precies daarom stoppen we ermee en haal ik hieronder de berichten die hierop volgen ook weg

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 06-02-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Nu ben ik benieuwd waar je dat percentage vandaan haalt.

Botbreuken kunnen operatief hersteld worden, maar het is best ingrijpend. Het brengt alle risico's van een operatie met zich mee (narcose, kans op infectie). Voor een simpele botbreuk is gips minder ingrijpend omdat je al die dingen niet hoeft te doen.
Percentage komt van de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie.
Maar waar ik een beetje op doel is dat het al weer een hele tijd geleden is dat het echt winterweer gaat worden in Nederland. Heel wat jongeren hebben nog nooit op ijs gelopen, laat staan geschaatst. Ikzelf heb redelijk wat ervaring met ijs (O.a. WK ijsrace Assen - Roelof Thijs, wie kent hem nog?) en ik kan iedereen verzekeren dat ijzel, aangelopen sneeuw en ijs nou niet bepaald ondergronden zijn waar je stevig op je voeten staat. Met als gevolg dat er zich de aankomende dagen weer aardig valpartijen zullen voordoen met botbreuken als gevolg.
Zeker voor ouderen met wat zwakkere botten is dan naar buiten gaan een (laten we maar zeggen) uitdaging, en ik begrijp dan ook volkomen wanneer die zeggen: "Die inenting laat ik wel doen als ik weer normaal over de straat kan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
*knip* ontopic blijven graag :)

[ Voor 116% gewijzigd door ZieMaar! op 06-02-2021 14:38 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:05
Bijzonder hoe snel de IC ineens leegloopt terwijl de weken hiervoor het tergend langzaam ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Sovieto schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:32:
[...]

Bijzonder hoe snel de IC ineens leegloopt terwijl de weken hiervoor het tergend langzaam ging.
Ik heb zo'n vermoeden dat de ziekenhuizen het slechte weer ook aan hebben zien komen. 'Weg is weg.'
Uitstroom op vrijdag is procentueel gezien altijd al hoger dan de andere dagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr.Joker
Yaksa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:36:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat de ziekenhuizen het slechte weer ook aan hebben zien komen. 'Weg is weg.'
Uitstroom op vrijdag is procentueel gezien altijd al hoger dan de andere dagen.
'Ja meneer, u ligt op de IC, aan de beaderming/zuurstof u moet toch naar huis, want het wordt slecht weer'

8)7 8)7

Vorige week vrijdag op zaterdag:

31-01-2021,646,454,1573,30,142
30-01-2021,640,471,1600,29,196

IC +6

@Yaksa je komt vaak met claims die nergens op gebaseerd zijn, waarbij de cijfers je tegenspreken. Hou ze gewoon voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Mr.Joker schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:39:
[...]

'Ja meneer, u ligt op de IC, aan de beaderming/zuurstof u moet toch naar huis, want het wordt slecht weer'

8)7 8)7

Vorige week vrijdag op zaterdag:

31-01-2021,646,454,1573,30,142
30-01-2021,640,471,1600,29,196

IC +6

@Yaksa je komt vaak met claims die nergens op gebaseerd zijn, waarbij de cijfers je tegenspreken. Hou ze gewoon voor je.
Ik claim toch nergens dat ik het over de IC heb?
Er worden overigens steeds vaker patienten naar huis gestuurd met een zuurstoffles en de nodige medicatie. Scheelt ook weer een ziekenhuisbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
De druk op de zorg begint (eindelijk) langzaam af te nemen. Ik kan jouw opmerking echter niet helemaal plaasten? Wat wil je hier precies zeggen?

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 06-02-2021 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Ik heb de hele discussie over ‘iedereen blijft binnen’ weggehaald. Die was gestart met een trollerige oneliner opmerking, graag daar een TR op aan maken ipv erop t reageren, dat leidt tot niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:49

Net als gister dus (tegen de trend die tot donderdag doorliep) een ongeveer gelijk aantal besmettingen als 7 dagen terug.

Kan erop duiden dat de aangekondigde stabilisering in besmettingscijfers nu inderdaad inzet.

Helaas zal de sneeuw het lastig maken om de cijfers komende week goed te kunnen duiden hoe het verder loopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ijdod schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:01:
[...]

De druk op de zorg begint (eindelijk) langzaam af te nemen. Ik kan jouw opmerking echter niet helemaal plaasten? Wat wil je hier precies zeggen?
Dat de ziekenhuizen prima in staat zijn om zorg te verlenen bij botbreuken wellicht?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:32

Laguna

Connaisseur

1 miljoen *O*

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Wolly schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:28:
[...]

Dat de ziekenhuizen prima in staat zijn om zorg te verlenen bij botbreuken wellicht?
Ah, de insinuaties dat het wel meevalt dus in de ziekenhuizen. Check. In lijn met wel meer van je comments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Net op tijd, want met de sluiting van de teststraten zal er de komende dagen niet veel bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 18:49

Metro2002

Memento mori

ijdod schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Ah, de insinuaties dat het wel meevalt dus in de ziekenhuizen. Check. In lijn met wel meer van je comments.
We hebben 12500 ziekenhuisbedden
Als er dan 1436 in gebruik zijn door covid patienten kun je volgens mij gerust stellen dat het inderdaad wel meevalt met de ziekenhuisbezetting.

Ook de IC ligt krap aan voor de helft vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik wordt toch wel benieuwd wat nu de R van de vaccinaties is.
Die is nu al halverwege het aantal bevestigde besmettingen, en dat in 1 maandje.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-02-2021 15:40 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Metro2002 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:40:
[...]

We hebben 12500 ziekenhuisbedden
Als er dan 1436 in gebruik zijn door covid patienten kun je volgens mij gerust stellen dat het inderdaad wel meevalt met de ziekenhuisbezetting.

Ook de IC ligt krap aan voor de helft vol
Die komen in deze context allemaal via de SEH binnen. Waar ook (nog steeds) de C19 patienten binnenkomen. Maar ja, er zijn heel veel bedden dus het kan allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Het percentage geeft aan hoeveel dit is ten opzichte van alle bezette IC-bedden. Dit zegt dus niets over de maximale IC capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:40:
[...]

Ik wordt toch wel benieuwd wat nu de R van de vaccinaties is.
Die is nu al halverwege het aantal bevestigde besmettingen, en dat in 1 maandje.
Met het cumulatief aantal positief getesten en de vaccinaties samen zou je nu toch al bijna aan 10% permanente immuniteit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 18:49

Metro2002

Memento mori

Yaksa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Het percentage geeft aan hoeveel dit is ten opzichte van alle bezette IC-bedden. Dit zegt dus niets over de maximale IC capaciteit.
De eerste zin is:
Normaal gesproken telt Nederland 1050 bedden op de intensive care
Momenteel hebben we 547 covid patienten op de IC dus de IC's liggen ten opzichte van de normale situatie dus voor de helft vol. Ik heb geen idee hoeveel IC bedden we nu hebben maar dat zal wellicht nog hoger liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Stoney3K schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:13:
[...]

Met het cumulatief aantal positief getesten en de vaccinaties samen zou je nu toch al bijna aan 10% permanente immuniteit zitten.
Niet iedereen is nog volledig immuun (2de prik en na x aantal weken)

x periode na je 1ste prik ben je volgens mij wel redelijk beschermd, iig tegen ziekenhuisopname. verschilt wel per vaccin.

Ook kan je i.p.v. beter naar het aantal positief geteste mensen kijken naar de modellen van het RIVM. die gaven in december 3 miljoen van de Nederlanders aan. Dat zal onderhand wel 3.5-4 miljoen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Metro2002 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:14:
[...]

De eerste zin is:

[...]

Momenteel hebben we 547 covid patienten op de IC dus de IC's liggen ten opzichte van de normale situatie dus voor de helft vol. Ik heb geen idee hoeveel IC bedden we nu hebben maar dat zal wellicht nog hoger liggen?
https://lcps.nu/547-covid...liniek-13-verplaatsingen/

1319 totale capaciteit nu. Is langzaam aan het afschalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sanquin schatte medio december 10.3% antistoffen in bloeddonors. Dat is een redelijke dwarsdoorsnede van de bevolking tussen 18 en 65 a 70, met een lichte negatieve bias in het cijfer omdat je met corona(verdenking) niet mag komen doneren.

In januari was hun schatting 13.3. Sinds januari lopen de positieve tests terug, dus zal het iets kangzamer gaan. Ik denk dat je vandaag zo’n 14.5 moet schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ijdod schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:33:
[...]

*knip*

De SEH's zijn tot nu toe prima in staat geweest om naast de corona zorg ook de normale dagelijkse ongelukjes te behandelen. Als er straks wat mensen met botbreuken komen dan kunnen die prima behandeld worden zonder dat daar corona capaciteit voor ingeleverd moet worden.

*knip*
Ad Hominem en cijfers simplificeren om te framen laten we dus achterwege.

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 06-02-2021 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]
De eerste zin is:
[...]
En jij denkt dat er buiten COVID patienten geen andere patienten op de IC liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Volgens mij verbeeldt jij je een beetje te veel.

De SEH's zijn tot nu toe prima in staat geweest om naast de corona zorg ook de normale dagelijkse ongelukjes te behandelen. Als er straks wat mensen met botbreuken komen dan kunnen die prima behandeld worden zonder dat daar corona capaciteit voor ingeleverd moet worden.
Het lijkt er op dat jij nu al weet hoeveel mensen met botbreuken straks naar de SEH gebracht gaan worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:57
update 2021-02-06

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MF9fQb0a7tyBU-e-8oFKibSMvGk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BO70uyDQ48yYGwIDEM0nrwI4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCyvj41_gIA0sWZt80Pm0wHs4Bs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/62EjEr2Q5NF74nEty3Ctpk0t.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WIoEBWJarTbibjGZVl2TF4CTO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2UoYIVzXUSw7SpeKUbPlC9Hm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY0gwya0KeJwn2iUTLy2a6ezOG8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zdyLB9zF2pQxGDeIEmUZV8WB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esiNLDPo5OFx-SPNZ2wlvALCjoM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jkal2bEwfz0AGwU0608NqLvx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2KZlx13iMDjmuHLz-CzGFZaMpI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fyUuAyVHf4FtUASOiWVXKEgv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALYpXuPPrmZMcHoVGX87FXOcBfk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bxYrLBJfK2I6vOxtS0L9zWsT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DDAC5gmcjCX-KG4-lM4P1M8vjU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oDcqBsndSBSMd57pcgu1xw37.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvpAuIoISNVm8CkzyMK_Ey_sscc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AlHjUBeHSJ5Tbc3p7kmy22Cz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsYeNiBI7yyO2FqMqtUX5dmnSHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ti7ooderVMpnuwgDu5BZVVT7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNCk5trLiOGgW2ymHHzsqqlgD6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VELvaBqvq8aEUDJbQ0noH17V.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:32

Laguna

Connaisseur

[...]

De huidige capaciteit/bezetting van de IC en de kliniek:

Afbeeldingslocatie: https://lcps.nu/wp-content/uploads/Schermafbeelding-2021-02-06-om-13.19.03-1024x577.png

Afbeeldingslocatie: https://lcps.nu/wp-content/uploads/Schermafbeelding-2021-02-06-om-13.19.26-1024x577.png

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Eindelijk gaat die IC bezetting lekker omlaag! Sinds 1-2 meer dan 100 eraf.

Nieuwe GGD cijfer is ook binnen: 4130. Dat is -1% tov vorige week zaterdag. Gisteren was het 0% tov een week eerder.

Dit stemt tevreden. In de recente modellen van RIVM zou rond 21-1 het aandeel UK besmettingen de helft van het totaal uitmaken. Het model gaat uit van een zeer aggressieve groei (iets waar ik overigens mijn twijfels bij heb), en zo’n curve gaat in absolute procenten het hardst omhoog rond die 50%.

De positieve testen van vandaag en vorige week zaterdag rekenen terug naar een infectie-periode omstreeks 21-1 en 30-1. Dat de cijfers vlak blijven betekent dat die doorkruising van R boven de 1 nog niet zo hard intreedt als je zou verwachten op grond van de RIVM modellen. Elke dag dat we dit niveau van ongeveer R=1 kunnen vasthouden, is een klein hapje uit de wordt case prognose van de derde golf.

Morgen wordt er niet veel getest, maandag vermoedelijk ook wat minder, verderop in de week zal een inhaaleffect zitten. Mijn model is hier niet op voorbereid, het zal over een aantal dagen wat ruis laten zien.
Pagina: 1 ... 95 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2