Kijk eens even naar de datum
Dat was gisteren
spuitelf, hierboven al genoemd
[ Voor 5% gewijzigd door vuurtjih op 04-02-2021 15:36 ]
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
En ook nu met beperkingen voor iedereen gaan die 4 miljoen niet dood door gebrek aan verzorging. Met het eventueel vrijlaten van de groep gezond zal daar niet veel aan veranderen.\pagani schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:35:
[...]
De risicogroep betreft ruim vier miljoen (!) mensen, slechts een fractie daarvan zit in de verplegingshuizen.
Ook voor de economie zou het beter zijn, 13 miljoen man die weer mogen, in plaats van 4 miljoen ouderen.
Maar buiten dat, waarom is jeugd beperkingen opleggen wel legitiem, maar ouderen niet?\
Voor mij is er simpelweg geen verschil.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Voorheen was de donderdag altijd de dag met de hoogste cijfers (alleen vorige week was dat plots woensdag, al scheelde het niet veel). Het verschil tussen maandag en donderdag was voorheen 1.000 en dat is deze week dus ook weer het geval. Komende dagen zou het weer onder de 4.000 moeten zakken.joppe113 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:26:
Dus (beetje vragend) nog steeds possitieve cijfers?
[...]
Zoals @vuurtjih al aangaf gaat die vergelijking behoorlijk scheef aangezien toen alleen de mensen die opgenomen werden in het ziekenhuis getest werden.BoB_HenK schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:26:
[...]
Uiteindelijk zegt het allemaal werkelijk niets zo lang we op dit soort niveaus zitten, is nog altijd 3x hoger zitten dan de meeste besmettingen op één dag in de eerste golf (1327 op 10 april).
Toevallig staat er in de tekst ook precies de datum van vandaag:RodeStabilo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:29:
Om aan tonen dat paniekzaaien niet altijd nodig is, op 13 januari hadden ze geen gelijk;
‘Bijna 170.000 nieuwe besmettingen per dag als Britse variant Nederland overspoelt’
[...]
De uitkomsten van deze berekening zijn schokkend: als het virus volop gaat huishouden in Nederland de komende weken, dan loopt het aantal nieuw besmette personen per dag op naar 167.772 op 4 februari.
Dit zou het resultaat zijn geweest als de lockdown van december niet verlengd zou zijn. Al vind ik het dan nog steeds vrij ongeloofwaardig.
[ Voor 31% gewijzigd door Laguna op 04-02-2021 15:58 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

[ Voor 94% gewijzigd door Laguna op 04-02-2021 16:01 . Reden: Marino was al gepost ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Analyse 04/02
— Martijn Broekman (@TijnBroekman) 4 februari 2021
Het aantal gemelde besmettingen ligt wat hoger dan de trend vandaag, waardoor de krimp iets afvlakt (-19,8 => -18,6%). Waarschijnlijk gaan we zaterdag de 1 miljoen positieve testen passeren.
De overige cijfers ligt duidelijk binnen de trend.
1/>> pic.twitter.com/YnXz90yZhA
In de ziekenhuisbezetting is de krimp weer minimaal toegenomen (-4,5 => -4,6%). Het aantal nieuwe opnames neemt overigens al een tijdje sneller af, dus het ligt in de verwachting dat de groene lijn nog wat verder gaan dalen.
— Martijn Broekman (@TijnBroekman) 4 februari 2021
Gemiddeld aantal sterfgevallen is weer gedaald.
2/>> pic.twitter.com/WftAS8HNKd
Hier is de nieuwe @MikeyMan
Jij denkt dan het virus dan stopt bij de voordeur van die 4 miljoen. Dan het overige gedeelte nooit in contact komt met die groep?arbraxas schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:39:
[...]
En ook nu met beperkingen voor iedereen gaan die 4 miljoen niet dood door gebrek aan verzorging. Met het eventueel vrijlaten van de groep gezond zal daar niet veel aan veranderen.\
Ook voor de economie zou het beter zijn, 13 miljoen man die weer mogen, in plaats van 4 miljoen ouderen.
Maar buiten dat, waarom is jeugd beperkingen opleggen wel legitiem, maar ouderen niet?\
Voor mij is er simpelweg geen verschil.
Overigens zijn die 4 miljoen helemaal geen ouderen. Ook dertigers met diabetes of andere aandoening vallen in die groep.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Volgens mij is er nog niet één paniek, horror scenario uitgekomen. Het is een ordinaire angstcampagne, kennelijk voelen de predikers zich daar prettiger of belangrijker van. Ik snap ook niet dat mensen nog vatbaar zijn voor de theorieën van deze mensen.RodeStabilo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:29:
Om aan tonen dat paniekzaaien niet altijd nodig is, op 13 januari hadden ze geen gelijk;
‘Bijna 170.000 nieuwe besmettingen per dag als Britse variant Nederland overspoelt’
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 04-02-2021 15:44 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Liever het inktzwarte scenarioen en dat het niet uit komt dan andersom.revolution-nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:43:
[...]
Volgens mij is er nog niet één paniek, horror scenario uitgekomen. Het is een ordinaire angstcampagne, kennelijk voelen de predikers zich daar prettiger of belangrijker van. Ik snap ook niet dat mensen nog vatbaar zijn voor de theorieën van deze mensen.
Daarom zeiden ze een jaar geleden ook dat het virus niet naar Nederland zou komenrevolution-nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:43:
[...]
Volgens mij is er nog niet één paniek, horror scenario uitgekomen. Het is een ordinaire angstcampagne, kennelijk voelen de predikers zich daar prettiger of belangrijker van. Ik snap ook niet dat mensen nog vatbaar zijn voor de theorieën van deze mensen.

Je noemt nu een heleboel redenen waarom een (tijdelijke) coronapas wel een goed idee is. Maar omdat het vanwege jou leeftijd niet gunstig is (omdat je de laatste groep bent) vind je het toch geen goed idee. Dat gaat naar mijn mening juist in tegen "samen tegen corona". Dat houdt toch in dat je elkaar er doorheen helpt? Die pas zal jouw situatie niet erger maken, die blijft hetzelfde. Het geeft anderen alleen meer vrijheden.geenwindows schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:24:
[...]
oh nee, ben ik echt niet mee eens, ik als jong (in de 20) en "gezond" die inmiddels al meer dan een jaar thuis zit met een burn-out en een depressie wordt hier echt niet vrolijk van. zo'n pas gaat mij alleen nog meer stress opleveren, daarbij zit in de niet risicocategorie die niet als eerste aan de buurt is... ja, mijn geduld begint inmiddels wel op te raken, de avondklok, de 1.5m maatregel etc. en dan ook nog eens dat mijn psychische behandelingen ook nog eens vertraging oplopen... geduld hebben is nou niet iets wat een ADHD'er in zijn systeem heeft zitten...
net zoals dat ik hier berichten lees over hoe zwaar het wel niet is met de vrouw en kinderen thuis, wees blij dat je nog iemand om je heen hebt waar je als je er behoefte aan hebt om in hun armen te vallen om even tot rust te komen.
ik zit hier 24/7 alleen en wordt gek van de eenzaamheid, heb echt wel behoefte aan een knuffel en een schouder om tot rust te komen, maar ik houd me wel aan de maatregelen die er nu gelden ondanks dat het me sloopt...
nee, ik geloof echt niet dat zo'n pas gaat helpen, het verschil tussen de mensen wordt dan alleen maar groter... het is tenslotte toch: SAMEN tegen corona!?
Ik ben zelf overigens ook "maar 31", en zit net als jou ook in mijn eentje thuis. Ik gun een ander echter een vrije wereld, ookal moet ik er zelf langer op wachten
Als die groep zich goed aan de richtlijnen houd niet nee.Jij denkt dan het virus dan stopt bij de voordeur van die 4 miljoen. Dan het overige gedeelte nooit in contact komt met die groep?
Maar deze hele discussie komt voort uit mijn stelling dat solidariteit geen eenrichtingsverkeer is. Dus even voor de duidelijkheid, ik pleit er niet voor om alles maar los te laten.
Maar ik wel graag een antwoord waarom sommige mensen menen dat je de risicogroepen na inenting alvast maar weer loslaat, terwijl je de mensen waarvoor daar geen noodzaak is, nog steeds beperkingen oplegt?
Dat is gewoon het vermoorden van je draagvlak.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Toen geloofde ik er al geen snars van. Het was een voorbeeld van een wetenschapper die exponentiele groei uitlegt aan een publiek van leken, en een journalist die er een artikel van maakt.RodeStabilo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:29:
[...]
Inmiddels zijn we een stuk verder onderweg en is het eerste stuk van die UK-variant in de cijfers beland. Meer dan 15.000 dagelijkse besmettingen kan ik er niet produceren.
Nee, maar die FUD is wel gebruikt om de avondklok erdoorheen te jassen.gustaveau schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:30:
[...]
Dat model sloeg dan ook helemaal nergens op....

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wat jij gelooft is niet heel interessant voor hun.Señor Sjon schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:48:
[...]
Nee, maar die FUD is wel gebruikt om de avondklok erdoorheen te jassen.Het zit er slechts een factor 40 naast en ik geloof niet dat de R-beperking van de avondklok significant is.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Verwijderd
te vaak waarschuwen voor een doemscenario wat niet uitkomt maakt dat mensen waarschuwingen niet meer serieus nemen, wat met name vervelend is als er daadwerkelijk een doemscenario uitkomt.vuurtjih schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:44:
[...]
Liever het inktzwarte scenarioen en dat het niet uit komt dan andersom.
je kan altijd zeggen dat het door maatregelen niet is uitgekomen. Zo heb ik dankzij gestrooide cacaodoppen in mijn tuin geen last van tijgers, werkt zo goed dat ze zelfs in heel de buurt niet gesignaleerd worden
Dat onze regering en OMT volledig doof zijn voor de rest van de samenleving is wel evident.xzaz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:49:
[...]
Wat jij gelooft is niet heel interessant voor hun.
Uit hetzelfde bericht:xzaz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:49:
[...]
Wat jij gelooft is niet heel interessant voor hun.
Minister-president Mark Rutte noemde de berichten daarover uit Londen en ook uit Ierland “alarmerend, en dat is nog zwak uitgedrukt”. Het kabinet heeft mede daarom besloten de huidige lockdown met drie weken te verlengen.
Dat iedereen hier in een jaar tijd epidemioloog is geworden is ook zogenaamd evident.arbraxas schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:55:
[...]
Dat onze regering en OMT volledig doof zijn voor de rest van de samenleving is wel evident.
Stuur LOCKDOWN JA of LOCKDOWN NEE naar 5511 voor de regels van deze week !xzaz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:56:
[...]
Dat iedereen hier in een jaar tijd epidemioloog is geworden is ook zogenaamd evident.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dit is precies het punt, ik noem mezelf geen epidemioloog. Alleen zie ik wel dat het medicijn erger is als de kwaal. Alleen gaat die rekening pas de komende jaren komen in de vorm van oa extra kankerdoden.xzaz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:56:
[...]
Dat iedereen hier in een jaar tijd epidemioloog is geworden is ook zogenaamd evident.
We zitten nu inmiddels 9 dagen na de dag waarop het RIVM verwacht dat de Britse variant de klassieke variant zou hebben overgenomen qua eerste ziektedagen. Dat is 26 januari. De eerste ziektedagen zijn de cijfers die oa Breew in dit topic mooi plaatst.
Rekening houdende met een generatie van 4-6 dagen kan je dus nu de eerste ziektedagen vergelijken tussen nu en vorige week. En als de Britse variant besmettelijker is, dan zou je dus op zijn minst een stijging moeten zien.
Vorige week donderdag waren voor maandag/dinsdag in totaal 4737 eerste ziektedagen bekend.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KD1wZXVrP9Gi2J1s90jtnE3H.jpg?f=user_large)
Vandaag zijn dat er (zie post breew hierboven) 4057.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KGqKwp9Zo6WY1cZa2jhTxjqW.jpg?f=user_large)
Da's dus een daling van maar liefst 15% in meldingen eerste ziektedagen, terwijl de Britse variant de overhand heeft.
De meest logische conclusie mijns inziens is dat ofwel de Britse variant minder besmettelijk is, ofwel dat de huidige maatregelen óók de Britse variant goed onder de duim houden.
Nu zitten er wat haken en ogen aan dit verhaal. Het is maar een steekproefje op basis van één variabele (ik kijk puur naar de eerste ziektedagen).
De ziekenhuizen en positiviteitsratio lijken beide minder snel te dalen.
Toch kan ik dit niet anders dan uiterst positief duiden.
En elke dag dat we blijven dalen onderschrijft de conclusie dat de Britse variant minder besmettelijk is danwel dat deze met huidige maatregelen toch goed te temmen is.
Rekening houdende met een generatie van 4-6 dagen kan je dus nu de eerste ziektedagen vergelijken tussen nu en vorige week. En als de Britse variant besmettelijker is, dan zou je dus op zijn minst een stijging moeten zien.
Vorige week donderdag waren voor maandag/dinsdag in totaal 4737 eerste ziektedagen bekend.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KD1wZXVrP9Gi2J1s90jtnE3H.jpg?f=user_large)
Vandaag zijn dat er (zie post breew hierboven) 4057.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KGqKwp9Zo6WY1cZa2jhTxjqW.jpg?f=user_large)
Da's dus een daling van maar liefst 15% in meldingen eerste ziektedagen, terwijl de Britse variant de overhand heeft.
De meest logische conclusie mijns inziens is dat ofwel de Britse variant minder besmettelijk is, ofwel dat de huidige maatregelen óók de Britse variant goed onder de duim houden.
Nu zitten er wat haken en ogen aan dit verhaal. Het is maar een steekproefje op basis van één variabele (ik kijk puur naar de eerste ziektedagen).
De ziekenhuizen en positiviteitsratio lijken beide minder snel te dalen.
Toch kan ik dit niet anders dan uiterst positief duiden.
En elke dag dat we blijven dalen onderschrijft de conclusie dat de Britse variant minder besmettelijk is danwel dat deze met huidige maatregelen toch goed te temmen is.
[ Voor 16% gewijzigd door Jovatov op 04-02-2021 16:00 ]
Let op: dit is geen hele week! 30-1 t/m 1-2 is za, zo en ma.vuurtjih schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:27:
[...]
Dit is natuurlijk niet te vergelijken. Zoals al wel eerder benoemd, testten we toen veeeeeel minder. Logisch dat we nu veel hoger zitten. Dus deze opmerking zegt nog minder.
[Twitter]
Daar is Marino. 11,9% positief, iets lager als 29-31 (12,2).
Typisch weekendpatroon: op za en zo aanzienlijk minder testen, iets hoger percentage positief.
Populair gezegd: "in het weekend laten alleen de echt zieken zich testen".
Dat is niet waar, er is nu alleen gezegd dat waar nodig er om een bewijs van vaccinatie kan worden gevraagd. Er is dus een mogelijkheid dat dingen niet open gaan. Maar aangezien de meeste winkels/bedrijven juist willen dat er mensen komen zal dat eerder om dingen gaan die zonder deze check niet door zouden kunnen gaan en niet zozeer dat het gebruikt wordt om mensen te weren.arbraxas schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:20:
[...]
Dat ontken ik ook niet, alleen is het punt nou net dat het dus NIET opengaat voor het gedeelte van de bevolking wat nog niet inge-ent is.
[removed]
Aangezien we er 24/7 mee doodgegooid worden ga je dat vanzelf krijgen.xzaz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:56:
[...]
Epidemiologen hebben dan weer minder kijk op de samenleving waar de maatregelen op uitgestort worden.
Hoezo? Je hebt het vaccin toch gehad, dus dan ben je behoorlijk veilig gezien de werkzaamheid van 90%. Daarnaast ben je ook nog jong wat ook al voor een lager risico zorgt.President schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:02:
[...]
Waarom niet? Als ik naar een feestje ga over een aantal maanden zou het fijn zijn als er bij de deur naar een vaccinatie bewijs wordt gevraagd, zodat ik weet dat ik daar (relatief) veilig ben. Net zoals men op messen of andere wapens controleert? Of op leeftijd?
Je werkgever is verplicht om voor jouw veiligheid op werk te zorgen (tot een bepaalde hoogte). Weten dat je niet op werk besmet zal raken zorgt voor een verhoogd veiligheidsgevoel.
Ik denk juist omgekeerd: waarom zou ik als 36-jarige zonder gezondheidsproblemen een vaccin nemen met zo'n korte clinical trail met nog zoveel onduidelijkheden open? We weten niet hoe lang het blijft beschermen, we weten niet of we nog steeds anderen kunnen besmetten (hoogstwaarschijnlijk wel), hoe effectief gaat het zijn tegen andere mutaties (tegen de zuid-afrikaanse variant is het maar 50% effectief), hoe ziet het plan er überhaupt uit voor toekomstige mutaties? Hoe gaan we van corona afkomen als het ook volgens de WHO in gevallen is voorgekomen dat de besmetting van dier op mens en van mens op dier is verlopen en daar dus ook in kan muteren.
Nee, het lijkt mij idd veel veiliger om met zoveel onzekerheid de hele populatie in te enten terwijl de mortaliteit bij mensen van 0-50 sowieso al nihil is.
Daarnaast heb ik 1x in mijn leven al een anafylactische shock meegemaakt waarbij het kantje boord was (scheelde niks of ik moest de IC in). No way dat ik de kans om dit mee te maken ga opzoeken door dit *knip* vaccin te gaan nemen waarbij het barst van de onzekerheden.
Ik vind het schokkend om te zien hoeveel mensen maar klakkeloos roepen dat het goed is als vliegvelden, festivals, ov, bedrijven etc. mensen moeten verplichten een coronapas te overleggen. Ik ben helemaal niet anti vaccins, maar in dit geval hoef ik het risico niet te lopen. Ik werk nu al 12 jaar in de farma en meer dan genoeg FMEA's uitgevoerd. Mij is het het mogelijk risico tegenover de winst niet waard.
[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 04-02-2021 17:56 ]
Nee dat kun je niet zien omdat je niet weet hoe de kwaal zou zijn zonder medicijn. En dat zullen de experts ook niet precies weten, maar die zullen wel een betere schatting kunnen maken dan jij.arbraxas schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:58:
[...]
Dit is precies het punt, ik noem mezelf geen epidemioloog. Alleen zie ik wel dat het medicijn erger is als de kwaal. Alleen gaat die rekening pas de komende jaren komen in de vorm van oa extra kankerdoden.
[removed]
Goed punt, deze is beter:t_captain schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:58:
[...]
Let op: dit is geen hele week! 30-1 t/m 1-2 is za, zo en ma.
Typisch weekendpatroon: op za en zo aanzienlijk minder testen, iets hoger percentage positief.
Populair gezegd: "in het weekend laten alleen de echt zieken zich testen".
:fill(white):strip_exif()/f/image/jPHMnaYrrUM4JTaoUonuaLA8.png?f=user_large)
Ja, zo'n vaccinatiepaspoort heb ik ook en ook verschillende keren nodig gehad (daar heb ik hem voor).pagani schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:13:
[...]
Aan de andere kant, zo'n "vaccinpas" heb ik al jaren en heet een vaccinatiepaspoort, dat heb ik voor 90% van mijn vakanties en reizen de afgelopen 10 jaar nodig gehad.
Het punt is dat ik vandaag bel en vanmiddag nog een vaccinatie kan krijgen voor gele koorts, ook al betaal je dan de hoofdprijs bij de KLM travelclinic.
Voor deze vaccinatie geldt dat niet, ik kan hem gewoon nog niet krijgen.
Als ik hem moet gaan laten zien bij de supermarkt etc. wordt het wel een ander verhaal natuurlijk.
Typisch menselijk, veel banger zijn voor onbekende risico's dan voor bekende risico's.benchMarc schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:01:
[...]
Hoezo? Je hebt het vaccin toch gehad, dus dan ben je behoorlijk veilig gezien de werkzaamheid van 90%. Daarnaast ben je ook nog jong wat ook al voor een lager risico zorgt.
Ik denk juist omgekeerd: waarom zou ik als 36-jarige zonder gezondheidsproblemen een vaccin nemen met zo'n korte clinical trail met nog zoveel onduidelijkheden open? We weten niet hoe lang het blijft beschermen, we weten niet of we nog steeds anderen kunnen besmetten (hoogstwaarschijnlijk wel), hoe effectief gaat het zijn tegen andere mutaties (tegen de zuid-afrikaanse variant is het maar 50% effectief), hoe ziet het plan er überhaupt uit voor toekomstige mutaties? Hoe gaan we van corona afkomen als het ook volgens de WHO in gevallen is voorgekomen dat de besmetting van dier op mens en van mens op dier is verlopen en daar dus ook in kan muteren.
Nee, het lijkt mij idd veel veiliger om met zoveel onzekerheid de hele populatie in te enten terwijl de mortaliteit bij mensen van 0-50 sowieso al nihil is.
Daarnaast heb ik 1x in mijn leven al een anafylactische shock meegemaakt waarbij het kantje boord was (scheelde niks of ik moest de IC in). No way dat ik de kans om dit mee te maken ga opzoeken door dit experimentele vaccin te gaan nemen waarbij het barst van de onzekerheden.
Ik vind het schokkend om te zien hoeveel mensen maar klakkeloos roepen dat het goed is als vliegvelden, festivals, ov, bedrijven etc. mensen moeten verplichten een coronapas te overleggen. Ik ben helemaal niet anti vaccins, maar in dit geval hoef ik het risico niet te lopen. Ik werk nu al 12 jaar in de farma en meer dan genoeg FMEA's uitgevoerd. Mij is het het mogelijk risico tegenover de winst niet waard.
Als je simpelweg de cijfers naast elkaar legt is de kans dat jij zware bijwerkingen krijgt van het vaccin vele malen kleiner dan de kans dat jij zware bijwerkingen krijgt van het virus. Nu is dit voor jou persoonlijk natuurlijk afhankelijk van hoe je die anafylactische shock hebt opgelopeb en of dat enige link heeft met een vaccinatie, maar voor het gros van de mensen geldt het zeker.
[removed]
Heel bijzonder is een structurele, kleine afwijking in #positieve tests.
RIVM publiceert 4246, en op dit dashboard staat 4193. Zo'n afwijking van -1 a -2% zie ik heel vaak. Worldofmeters.com lijkt die iets lagere getallen van het dashboard over te nemen.
Zolang de afwijking maar structureel is, introduceert hij geen trends en heeft hij niet veel invloed op de prognoses.
Het gros van de mensen houdt ook helemaal niks over aan corona. Jij weet niet wat het vaccin op de langere termijn doet, want die trials zijn er simpelweg niet geweest. Er is een hele goede reden waarom de farma zulke lange clinical trials heeft. En nu komen we voor de eerste keer met een mRNA-vaccin in de praktijk, met megakorte clinical trials, waarvan de farmaceuten hun eindverantwoordelijke handen aftrekken en het in de handen leggen van de overheid. Tuurlijk, waarom zou dat nou niet mis kunnen gaan?redwing schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:08:
[...]
Typisch menselijk, veel banger zijn voor onbekende risico's dan voor bekende risico's.
Als je simpelweg de cijfers naast elkaar legt is de kans dat jij zware bijwerkingen krijgt van het vaccin vele malen kleiner dan de kans dat jij zware bijwerkingen krijgt van het virus. Nu is dit voor jou persoonlijk natuurlijk afhankelijk van hoe je die anafylactische shock hebt opgelopeb en of dat enige link heeft met een vaccinatie, maar voor het gros van de mensen geldt het zeker.
De mensen die wel risico lopen, kunnen dan zelf afwegen of ze het vaccin nemen of niet. Voor iemand die 70 jaar is met een slechte gezondheid kan ik heel goed begrijpen dat die zegt: ja, ik wil me laten vaccineren. Laat die keus aan de mensen zelf over, ipv het te moeten opleggen.
Daar ben ik het niet geheel mee eens... het risico om dood te gaan is wellicht niet groot als je jonger bent dan 50, maar de kans op long-covid is reëel.benchMarc schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:14:
[...]
Het gros van de mensen houdt ook helemaal niks over aan corona.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Dat is gewoon het verschil tussen de getallen voor én na correctie.t_captain schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:12:
[...]
Heel bijzonder is een structurele, kleine afwijking in #positieve tests.
RIVM publiceert 4246, en op dit dashboard staat 4193. Zo'n afwijking van -1 a -2% zie ik heel vaak. Worldofmeters.com lijkt die iets lagere getallen van het dashboard over te nemen.
Zolang de afwijking maar structureel is, introduceert hij geen trends en heeft hij niet veel invloed op de prognoses.
Als je structureel dezelfde aanhoudt is er geen probleem in de berekeningen.
Er is daarintegen ook nog geen enkel bewijs geleverd dat het met deze technieken fout KAN gaan. Roepen dat het nieuw is en dat we niet weten wat de lange termijn risico's zijn geldt voor heel veel producten.
Gele koorts gaat wel 10% aan dood, dan zou ik er wel heel anders in staan want dat is bij Corona bij lange na niet het geval.Indoubt schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:07:
[...]
Ja, zo'n vaccinatiepaspoort heb ik ook en ook verschillende keren nodig gehad (daar heb ik hem voor).
Het punt is dat ik vandaag bel en vanmiddag nog een vaccinatie kan krijgen voor gele koorts, ook al betaal je dan de hoofdprijs bij de KLM travelclinic.
Voor deze vaccinatie geldt dat niet, ik kan hem gewoon nog niet krijgen.
Als ik hem moet gaan laten zien bij de supermarkt etc. wordt het wel een ander verhaal natuurlijk.
Het gros van de mensen zit al maanden lang het grootste deel van de dag thuis, scholen dicht, winkels dicht, de overheid noemt het een lockdown, maar laten we vooral het iets anders noemen zodat dat wat fijner voelt.redwing schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:13:
[...]
Ontkenning, of simpel andere verwachting? Ik heb een tijdje in Z-Korea gewoond en ook een keer gehad dat een wijk 1 dag dicht moest. Vergeet het maar dat je dan nog buiten kunt komen zonder geldige reden.
Als je dat ziet als een echte lockdown, hebben we nu amper iets. Vergelijk je echter met hoe het normaal gaat is het een strenge lockdown.
Ik schat dan ook dat het weinig met ontkennen te maken heeft maar meer met hoe je er zelf in staat.
Kunnen we daarna roepen dat we hier nog nooit een lockdown hebben gehad. Wat doen we het weer goed.
Als je naar andere testen kijkt van mRNA vaccins zie je dat alle ernstige bijwerkingen al in de eerste rondes zijn gevonden. Dat risico is dus heel klein. Kleiner dan de procenten kans dat je langere tijd last hebt van corona.benchMarc schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:14:
[...]
Het gros van de mensen houdt ook helemaal niks over aan corona. Jij weet niet wat het vaccin op de langere termijn doet, want die trials zijn er simpelweg niet geweest. Er is een hele goede reden waarom de farma zulke lange clinical trials heeft. En nu komen we voor de eerste keer met een mRNA-vaccin in de praktijk, met megakorte clinical trials, waarvan de farmaceuten hun eindverantwoordelijke handen aftrekken en het in de handen leggen van de overheid. Tuurlijk, waarom zou dat nou niet mis kunnen gaan?
Niet mee eens, want vaccinatie van de meeste mensen zorgt voor bescherming van mensen die zich niet kunnen laten vaccineren. Het lijkt er nl. dat het virus zich nog steeds kan verspreiden als je gevaccineerd bent, maar dat de kans daarop vele malen kleiner is. Als je alleen de mensen met grote risico's laat vaccineren blijft het vrius dus veel nadrukkelijker aanwezig.De mensen die wel risico lopen, kunnen dan zelf afwegen of ze het vaccin nemen of niet. Voor iemand die 70 jaar is met een slechte gezondheid kan ik heel goed begrijpen dat die zegt: ja, ik wil me laten vaccineren. Laat die keus aan de mensen zelf over, ipv het te moeten opleggen.
[removed]
Welke is dan gecorrigeerd? De 4246 of de 4193?Plenkske schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:17:
[...]
Dat is gewoon het verschil tussen de getallen voor én na correctie.
Ik vind het ook een lockdown omdat het hier gebeurt en het voor hier een echte lockdown is. Doe je ditzelfde in Korea of China zullen de mensen vinden dat ze nog veel dingen mogen. Ik wil alleen dat verschil aangeven.BarôZZa schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:19:
[...]
Het gros van de mensen zit al maanden lang het grootste deel van de dag thuis, scholen dicht, winkels dicht, de overheid noemt het een lockdown, maar laten we vooral het iets anders noemen zodat dat wat fijner voelt.
Kunnen we daarna roepen dat we hier nog nooit een lockdown hebben gehad. Wat doen we het weer goed.
[removed]
In dit geval 4193t_captain schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:22:
[...]
Welke is dan gecorrigeerd? De 4246 of de 4193?
Elke dag wordt het zo gerapporteerd door Marino
Positief getest: 4.246
Totaal: 993.430 (+4.193 ivm -53 corr.)
Wat die correctie precies inhoud weet ik ook niet. Wellicht dubbel tellingen (zelfde persoon) of iets in de rapportage fout.
Fantastische analyset_captain schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:38:
* effecten van geleidelijke heropening van de maatschappij. Het is waarschijnlijk dat de R-waarde daardoor een aantal basispunten gaat stijgen. Je ziet dat zo'n verschil van 6 basispunten het verschil maakt tussen "geen golf" of "derde golf". Om deze extra bijdrage te counteren, is het nodig om sneller dan de genoemde 12.500 a 23.500 prikken per dag te vaccineren.
Vermoed alleen dat je - als deze cijfers realiteit worden - een heropening van de maatschappij niet hoeft in te calculeren.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat mag jij vinden, maar volgens dit artikkel valt het wel mee met de aantallen: https://www.rtlnieuws.nl/...hten-ziek-corona-covid-19ConQuestador schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:17:
[...]
Daar ben ik het niet geheel mee eens... het risico om dood te gaan is wellicht niet groot als je jonger bent dan 50, maar de kans op long-covid is reëel.
Dus zo reëel is die kans helemaal niet. En daarnaast, hoeveel type verkoudheidjes zijn er wel niet waarbij je nog maanden lang zo'n vaag kuchje hebt? Bijna iedereen heeft dat zelf ook wel eens ervaren. Een flinke verkoudheid waar je je maanden later nog aan kon heugen. Maar nu staan de spotlights op corona, dus de minste of geringste uitzondering wordt breed uitgemeten.
Noem eens wat van die producten? En vooral bij welke producten dit ook door de strot wordt geforceerd?xzaz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:17:
[...]
Er is daarintegen ook nog geen enkel bewijs geleverd dat het met deze technieken fout KAN gaan. Roepen dat het nieuw is en dat we niet weten wat de lange termijn risico's zijn geldt voor heel veel producten.
benchMarc schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:14:
[...]
Het gros van de mensen houdt ook helemaal niks over aan corona. Jij weet niet wat het vaccin op de langere termijn doet, want die trials zijn er simpelweg niet geweest. Er is een hele goede reden waarom de farma zulke lange clinical trials heeft. En nu komen we voor de eerste keer met een mRNA-vaccin in de praktijk, met megakorte clinical trials, waarvan de farmaceuten hun eindverantwoordelijke handen aftrekken en het in de handen leggen van de overheid. Tuurlijk, waarom zou dat nou niet mis kunnen gaan?
De mensen die wel risico lopen, kunnen dan zelf afwegen of ze het vaccin nemen of niet. Voor iemand die 70 jaar is met een slechte gezondheid kan ik heel goed begrijpen dat die zegt: ja, ik wil me laten vaccineren. Laat die keus aan de mensen zelf over, ipv het te moeten opleggen.
offtopic:
Ik deel je mening dat iedereen zelf moet beslissen of diegene het vaccin neemt of niet, maar de kans dat je zelf een mRNA vaccin krijgt is vrij klein. Hoogstwaarschijnlijk zal dat AstraZeneca of Janssen worden, oftewel traditionele vaccins.
Ik deel je mening dat iedereen zelf moet beslissen of diegene het vaccin neemt of niet, maar de kans dat je zelf een mRNA vaccin krijgt is vrij klein. Hoogstwaarschijnlijk zal dat AstraZeneca of Janssen worden, oftewel traditionele vaccins.
xzaz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:17:
[...]
offtopic:
De toepassing van DNA-vaccins is een experimentele techniek die nog niet wijdverspreid is en daarom waren de risico's die eraan verbonden zijn in 2013 nog grotendeels onbekend. Dit type vaccins gebruikt dezelfde techniek als bij immunotherapie en er bestaat een risico op insertiemutagenese en immunotoxiciteit. Zowel bij DNA- als RNA-vaccins bestaat er een klein risico op virale verschuiving. Sommige moleculaire genetici vragen daarom de nodige voorzichtigheid bij de massale implementatie van deze nieuwe techniek.
Er is dus wel voor gewaarschuwd, maar goed tot nu toe lijkt het allemaal goed te gaan.
De toepassing van DNA-vaccins is een experimentele techniek die nog niet wijdverspreid is en daarom waren de risico's die eraan verbonden zijn in 2013 nog grotendeels onbekend. Dit type vaccins gebruikt dezelfde techniek als bij immunotherapie en er bestaat een risico op insertiemutagenese en immunotoxiciteit. Zowel bij DNA- als RNA-vaccins bestaat er een klein risico op virale verschuiving. Sommige moleculaire genetici vragen daarom de nodige voorzichtigheid bij de massale implementatie van deze nieuwe techniek.
Er is dus wel voor gewaarschuwd, maar goed tot nu toe lijkt het allemaal goed te gaan.
[ Voor 29% gewijzigd door Laguna op 04-02-2021 18:06 ]
Dat is kortzichtig bekeken. Je ziet nu al varianten waartegen het vaccin niet meer zo goed werkt. Het is totaal niet ondenkbaar dat dit nog wel zo door blijft gaan en zoals velen in het vak roepen: we moeten accepteren dat dit virus niet gaat verdwijnen, maar wel zal veranderen van vorm.redwing schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:20:
[...]
Als je naar andere testen kijkt van mRNA vaccins zie je dat alle ernstige bijwerkingen al in de eerste rondes zijn gevonden. Dat risico is dus heel klein. Kleiner dan de procenten kans dat je langere tijd last hebt van corona.
[...]
Niet mee eens, want vaccinatie van de meeste mensen zorgt voor bescherming van mensen die zich niet kunnen laten vaccineren. Het lijkt er nl. dat het virus zich nog steeds kan verspreiden als je gevaccineerd bent, maar dat de kans daarop vele malen kleiner is. Als je alleen de mensen met grote risico's laat vaccineren blijft het vrius dus veel nadrukkelijker aanwezig.
Ah ja, het verplichten. Als de SGP en de kerken zich niet laten inenten is de wereld te klein en hoe durven ze dat hun kinderen aan te doen. Maar als er een nieuw vaccine gemaakt wordt staat opeens iedereen op de bhune te schreeuwen dat we niet weten wat het op lange termijn doet.benchMarc schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:28:
[...]
Noem eens wat van die producten? En vooral bij welke producten dit ook door de strot wordt geforceerd?
En voorbeelden van die producten:
- 5G
- Tony Chocolonely
Thanks.alexbl69 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:26:
[...]
Fantastische analyse![]()
Vermoed alleen dat je - als deze cijfers realiteit worden - een heropening van de maatschappij niet hoeft in te calculeren.
Nogmaals: alle ogen op de getallen van de komende week.
De cijfers van vandaag (gerapporteerde nieuwe besmettingen) lopen tot een infectiedatum van pakweg 27-01-2021. Voor die week (ma 25 ... zo 31) verwacht RIVM dat ruim 1/3e van de besmettingen van de UK variant is. Dat is een scherpe stijging, die vooralsnog niet reflecteert in een al te hard oplopende R-waarde.
De piek in het pessimistische model komt met 1% omlaag door het nieuwe besmettingscijfer in te voeren.
Invoer van het nieuwe vaccinatiecijfer (26.800) trekt de piek met aanvullend 0.5% omlaag. (het vaccinatiemodel doet geen extrapolatie van gezette prikken per dag, maar deze ene dag flink boven de verwachting prikken heeft al een doorlopende invloed op de immuniteit vanaf ongeveer 18-2).
Nog 1 week van gunstige besmettingscijfers en vaccinaties boven de 15000 per dag, en ik wet vrij zeker dat we in de onderste helft van de prognoses gaan terecht komen. In dat geval ontstaat er zeker ruimte voor heropening.
Een vraag voor de datagravers: is ergens een meer gedetailleerd cijfer te vinden van gezette vaccinaties? Ik zoek eigenlijk naar: welk middel en 1e/2e prik. Nu nog niet heel relevant, want het is allemaal Pfizer en vrijwel allemaal 1e prik.
Straks wordt het wel belangrijk. De 2e prik voegt namelijk aanzienlijk minder immuniteit toe dan de 1e.
[ Voor 21% gewijzigd door t_captain op 04-02-2021 16:49 ]
Vaccinaties gaan als het goed is steeds meer worden (per dag).t_captain schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:44:
[...]
Thanks.
De cijfers van vandaag (gerapporteerde nieuwe besmettingen) lopen tot een infectiedatum van pakweg 27-01-2021. Voor die week (ma 25 ... zo 31) verwacht RIVM dat ruim 1/3e van de besmettingen van de UK variant is. Dat is een scherpe stijging, die vooralsnog niet reflecteert in een al te hard oplopende R-waarde.
De piek in het pessimistische model komt met 1% omlaag door het nieuwe besmettingscijfer in te voeren.
Invoer van het nieuwe vaccinatiecijfer (26.800) trekt de piek met aanvullend 0.5% omlaag. (het vaccinatiemodel doet geen extrapolatie van gezette prikken, maar deze ene dag flink boven de verwachting prikken heeft al een doorlopende invloed op de immuniteit vanaf ongeveer 18-2).
Zie ook hier de verwachting: https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties
En hier:
https://twitter.com/YorickB/status/1357255094551670790
https://twitter.com/Yoric...57016559684878341/photo/1
edit: 2e prik informatie komt soms binnen via nieuwsberichten maar ik heb nog geen centrale registratie gezien.
YorickB via coronabeeld.nl probeert het bij te houden.
[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 04-02-2021 16:51 ]
In deze slide van van Dissel van vandaag/afgelopen zondag gaat het RIVM er vanuit dat 26 januari 50% van de eerste ziektedagen (die dus volgen op de besmettingen) van de Britse variant zijn.t_captain schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:44:
[...]
Thanks.
:strip_exif()/f/image/cGGo6TTxd58f8sX4IgJJtEAR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is dus een nog scherpere stijging dan die jij aanhoudt, ik denk op basis van eerdere communicatie RIVM?
Zou dus nog beter nieuws betekenen, want een grotere stijging Britse variant zonder stijging in R-waarde is goed nieuws. Kennelijk is die minder besmettelijk danwel houden we deze met huidige maatregelen ook onder de duim.
Als ik de prognose van vaccinaties zou invoeren, dan gaat de verwachting van het model fors de goede kant op.
De komende 31 dagen verwachten we:
* 1.0M prikken Pfizer. Voor het gemak zal ik 50% 1e en 50% 2e prik tellen. Dat is qua immunisatie vergelijkbaar met 640.000 1e prikken.
* 0.3M prikken Moderna. Ook een 50/50 1e/2e prik aanname erop. Dat is qua immunisatie vergelijkbaar met 190.000 1e prikken.
* 0.5M prikken AstraZeneca, allen 1e prik.
Al met al een equivalent van 1.33 miljoen 1e prikken. Zeg maar 42.000 per dag gemiddeld.
Ik stop dat getal even in mijn pessimistische model. Ben nu toch aan het rekenen
/f/image/PEnernCSdFp0DSvjFK3AKBqk.png?f=fotoalbum_large)
Piek R-waarde 1.069
Piek dagelijkse besmettingen: 7800
Ik heb geen moeite gedaan om het optimistische model te draaien want die had al nauwelijks een derde golf.
* 1.0M prikken Pfizer. Voor het gemak zal ik 50% 1e en 50% 2e prik tellen. Dat is qua immunisatie vergelijkbaar met 640.000 1e prikken.
* 0.3M prikken Moderna. Ook een 50/50 1e/2e prik aanname erop. Dat is qua immunisatie vergelijkbaar met 190.000 1e prikken.
Al met al een equivalent van 1.33 miljoen 1e prikken. Zeg maar 42.000 per dag gemiddeld.
Ik stop dat getal even in mijn pessimistische model. Ben nu toch aan het rekenen
/f/image/PEnernCSdFp0DSvjFK3AKBqk.png?f=fotoalbum_large)
Piek R-waarde 1.069
Ik heb geen moeite gedaan om het optimistische model te draaien want die had al nauwelijks een derde golf.
[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 04-02-2021 17:04 ]
Dat zou goed nieuws zijn.Jovatov schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:58:
[...]
In deze slide van van Dissel van vandaag/afgelopen zondag gaat het RIVM er vanuit dat 26 januari 50% van de eerste ziektedagen (die dus volgen op de besmettingen) van de Britse variant zijn.
[Afbeelding]
Dat is dus een nog scherpere stijging dan die jij aanhoudt, ik denk op basis van eerdere communicatie RIVM?
Zou dus nog beter nieuws betekenen, want een grotere stijging Britse variant zonder stijging in R-waarde is goed nieuws. Kennelijk is die minder besmettelijk danwel houden we deze met huidige maatregelen ook onder de duim.
Het betekent namelijk dat we een groter deel van de ellende reeds in de besmettingscijfers hebben verwerkt (en deze zijn natuurlijk niet met terugwerkende kracht hoger geworden). De totale invloed van de UK-variant op de R-waarde en daarmee de dagelijkse besmettingen moet lager worden ingeschat en onze toekomst is een stukje zonniger geworden.
N.B. Effect aanvullend op de vaccinatie-prognose die ik kennelijk nogal laag had staan.
Al met al denk ik dat die derde golf enorm gaat meevallen.
Ook de buitenlandse cijfers geven aanleiding tot optimisme. Ik weet van BE dat de situatie daar vergelijkbaar is met NL qua verspreiding van de UK variant en daar blijft het redelijk onder controle met de besmettingen. DK schijnt nog wat meer UK-variant te hebben en daar weten ze de golf stevig omlaag te drukken. En UK + IRL spreken voor zich, daar is een situatie met zeer dominante B1.1.1.7 mutant keihard de grond in ge-lockdowned.
Daarnaast: 8000 positieve tests in april is voor de zorg lang niet zo;n probleem als 8000 in januari. Het verschil is namelijk dat een zeer aanzienlijk deel van de 4 miljoen kwetsbaren tegen die tijd is geprikt, en het grootste deel van de zorgverleners die vaak met kwetsbaren in contact komen. Qua ziekenhuisopnames moet het dus relatief lager uitvallen dan de nieuwe besmettingen suggereren.
[ Voor 28% gewijzigd door t_captain op 04-02-2021 17:12 ]
Het is nog veel kortzichtiger om je niet te laten inenten omdat het virus zich zou kunnen muteren. Het vaccin heeft op alle varianten die nu in omloop zijn een positieve impact op het verloop van de ziekte. Het geeft dus hoe dan ook veel minder risico om je te laten inenten dan dat je wacht totdat je besmet bent.benchMarc schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:33:
[...]
Dat is kortzichtig bekeken. Je ziet nu al varianten waartegen het vaccin niet meer zo goed werkt. Het is totaal niet ondenkbaar dat dit nog wel zo door blijft gaan en zoals velen in het vak roepen: we moeten accepteren dat dit virus niet gaat verdwijnen, maar wel zal veranderen van vorm.
Oftewel hoe je het ook bekijkt blijft het een niet rationele beslissing als je je niet in laat enten.
[removed]
Hoezo denk je dat? Of genuanceerder, waarom denk je dat er geen relatie zal zijn tussen de aantallen bewegingen (fors afgenomen) en het aantal contactmomenten (want dat is waar het virus uiteindelijk gewoon overgedragen wordt)?Señor Sjon schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:48:
Nee, maar die FUD is wel gebruikt om de avondklok erdoorheen te jassen.Het zit er slechts een factor 40 naast en ik geloof niet dat de R-beperking van de avondklok significant is.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
@t_captain Zit de doorlooptijd van vaccinaties tot effectiviteit ook (enigszins) in je model verwerkt?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
*knip* niet op de man reageren
Ah. Oké. Hier wordt je one-liner uit je eerdere post duidelijker. Het is geen lockdown zolang mensen nog bij elkaar komen. Daar. Mijn definitie van een lockdown. Nu tevreden?BarôZZa schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:19:
Het gros van de mensen zit al maanden lang het grootste deel van de dag thuis, scholen dicht, winkels dicht, de overheid noemt het een lockdown, maar laten we vooral het iets anders noemen zodat dat wat fijner voelt.
Hier zit echter alweer een mits en een maar in. Oftewel, kwart lockdown.Verwijderd schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:34:
formeel niet, de praktijkervaring van veel mensen met een kantoorbaan die zich braaf aan de regels houden komt op bijna hetzelfde neer.
thuis werken, alleen voor boodschappen 1 of 2 x naar de winkel en alleen naar buiten voor een luchtje.
[ Voor 105% gewijzigd door ZieMaar! op 04-02-2021 18:23 ]
Ik vraag me alleen af hoe een vaccinatiegraad van nog geen 10% zo'n enorme impact op de golf zou hebben? Ik zou die impact pas veel later verwachten als we echt een subvstantieel gedeelte van de bevolking hebben gevaccineerd. Zeker als het UK virus echt besmettelijker is, zou die veel meer impact moeten hebben dan de vaccinaties.t_captain schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:03:
Als ik de prognose van vaccinaties zou invoeren, dan gaat de verwachting van het model fors de goede kant op.
[Afbeelding]
Piek R-waarde 1.069
[removed]
Hetzelfde trouwens bij deze uitleg. Als je de cijfers van de 2 varianten bij elkaar optelt zie je dat de daling van het normale virus de UK-versie grotendeels maskeert en daarmee de R nog laag houdt. Als die UK-versie echter door stijgt volgens de grafiek zie je duidelijk dat de R juist nog gaat stijgen.Jovatov schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:58:
[...]
In deze slide van van Dissel van vandaag/afgelopen zondag gaat het RIVM er vanuit dat 26 januari 50% van de eerste ziektedagen (die dus volgen op de besmettingen) van de Britse variant zijn.
[Afbeelding]
[removed]
Heb je in dat model ook de immuniteit meegenomen van de mensen die al corona hebben gehad? Elke dag +4000 aan positieve besmettingen zou je toch van verwachten dat het langzaam een invloed gaat geven op de R.t_captain schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:03:
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
*knip* dit voegt niets toe. Maak een tr aan als andere posts niet aan binnen t beleid passen
[ Voor 138% gewijzigd door ZieMaar! op 04-02-2021 18:09 ]
Punt is dat volgens het RIVM op dit moment de Britse variant in meerderheid aanwezig is in de positieve tests (immers, 26 januari 50% eerste ziektedag).redwing schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:44:
[...]
Hetzelfde trouwens bij deze uitleg. Als je de cijfers van de 2 varianten bij elkaar optelt zie je dat de daling van het normale virus de UK-versie grotendeels maskeert en daarmee de R nog laag houdt. Als die UK-versie echter door stijgt volgens de grafiek zie je duidelijk dat de R juist nog gaat stijgen.
De huidige daling in positieve tests kan, als dat zo is, niet gemaskeerd worden door de klassieke variant aangezien deze inmiddels in minderheid aanwezig zou zijn.
Ja, het model rekent met een vertraging van 14 dagen.ijdod schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:39:
@t_captain Zit de doorlooptijd van vaccinaties tot effectiviteit ook (enigszins) in je model verwerkt?
Dat lijkt mij ook. Zeker omdat de eerste groep gevaccineerden qua contacten niet representatief is voor de rest van de bevolking. Als je mensen at random gaat vaccineren zal het effect groter zijn, maar dan nog lijkt het effect in het model me erg groot.redwing schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:42:
[...]
Ik vraag me alleen af hoe een vaccinatiegraad van nog geen 10% zo'n enorme impact op de golf zou hebben? Ik zou die impact pas veel later verwachten als we echt een subvstantieel gedeelte van de bevolking hebben gevaccineerd. Zeker als het UK virus echt besmettelijker is, zou die veel meer impact moeten hebben dan de vaccinaties.
Hij wil.
Ja, ik gebruik daarvoor de Sanquin gegevens over antistoffen bij bloeddonors.Stoney3K schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:53:
[...]
Heb je in dat model ook de immuniteit meegenomen van de mensen die al corona hebben gehad? Elke dag +4000 aan positieve besmettingen zou je toch van verwachten dat het langzaam een invloed gaat geven op de R.
Het percentage natuurlijke immuniteit was midden januari 13.3%. Het was in de voorgaande maand opgelopen met 3 procentpunt (dus van 10.3).
Dat was wel in een periode met bijna dubbel
zoveel dagelijkse infecties als nu. Je kunt verwachten dat deze vorm van immuniteit in de periode min jan - mid feb toeneemt met 1.5 a 2%.
Wat betreft natuurlijke immuniteit en vaccinatie: ik neem in mijn model aan dat de twee groepen onafhankelijk zijn.
Je kunt dus niet de cijfers optellen, want je zou dubbeltellingen krijgen.
Als 10% van de mensen gevaccineerd is, heb je twee weken later ongeveer 7% immune mensen. Dat is een factor 0.93 over je R-waarde. Maakt de wereld van verschil.redwing schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:42:
[...]
Ik vraag me alleen af hoe een vaccinatiegraad van nog geen 10% zo'n enorme impact op de golf zou hebben?
Dat betekent dus dat je de dagelijkse toename in besmettingen niet meeneemt in een toename aan immuniteit? Want dat zou het model wel eens aardig kunnen veranderen.t_captain schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:49:
[...]
Ja, ik gebruik daarvoor de Sanquin gegevens over antistoffen bij bloeddonors.
Het model gaat uit van random.klaaas schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:46:
[...]
Dat lijkt mij ook. Zeker omdat de eerste groep gevaccineerden qua contacten niet representatief is voor de rest van de bevolking. Als je mensen at random gaat vaccineren zal het effect groter zijn, maar dan nog lijkt het effect in het model me erg groot.
Voor de eerste groep is dat een onderschatting. Zorgverleners zijn mensen met veel persoonlijke contacten en daarmee een veel groter besmettingsrisico dan een thuiswerkende kantoorwerker.
Voor de tweede groep (de kwetsbaren) is het juist een overschatting.
Wat dan wel weer gunstig is, is dat die groep niet onafhankelijk is van de groep ex-patienten. De cijfers van vaccinatie en natuurlijke immunisatie zijn wat meer complementair.
Jawel, dat doe ik wel.Stoney3K schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:52:
[...]
Dat betekent dus dat je de dagelijkse toename in besmettingen niet meeneemt in een toename aan immuniteit? Want dat zou het model wel eens aardig kunnen veranderen.
Het is op dit punt een complexe differentiaalvergelijking.
Besmettingen lopen op, immunisatie loopt op, waardoor de groei van beemettingen weer wordt afgeremd.
Onder de streep maakt dat het verschil tussen exponentieele groei en een sigmoid curve (die veel realistischer is).
Die “1.5 a 2%” is een schatting voor de periode 15-1 tot 15-2, gebaseerd op een in die periode wat lagere instroom van nieuwe besmettingen.
Precies. Dus als het overgrote deel daarvan zeer weinig contacten heeft komt de invloed op de R niet in de buurt van wat je hierboven aangaf. En dan hebben die personen niet alleen zelf weinig contacten, ze leven ook niet (meer) in gezinnen waar de verschillende leden ook weer hun eigen contacten hebben. De invloed van gezinnen op de verspreiding zal stukken hoger liggen.t_captain schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:55:
[...]
Het model gaat uit van random.
Voor de eerste groep is dat een onderschatting. Zorgverleners zijn mensen met veel persoonlijke contacten en daarmee een veel groter besmettingsrisico dan een thuiswerkende kantoorwerker.
Voor de tweede groep (de kwetsbaren) is het juist een overschatting.
Wat dan wel weer gunstig is, is dat die groep niet onafhankelijk is van de groep ex-patienten. De cijfers van vaccinatie en natuurlijke immunisatie zijn wat meer complementair.
Hij wil.
Als je naar de grafieken kijkt zie je dat dat op dit moment nog wel kan. Wel zou het da snel moeten gaan afvlakken. Het blijft dus wachten op de komende weken om te zien in hoeverre de UK variant echt voor problemen gaat zorgenJovatov schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:26:
[...]
Punt is dat volgens het RIVM op dit moment de Britse variant in meerderheid aanwezig is in de positieve tests (immers, 26 januari 50% eerste ziektedag).
De huidige daling in positieve tests kan, als dat zo is, niet gemaskeerd worden door de klassieke variant aangezien deze inmiddels in minderheid aanwezig zou zijn.
[removed]
Zou dat niet voor een deel weer wegvallen omdat er minder getest wordt? Positiviteitspercentage was 11,9% vandaagJovatov schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:26:
[...]
Punt is dat volgens het RIVM op dit moment de Britse variant in meerderheid aanwezig is in de positieve tests (immers, 26 januari 50% eerste ziektedag).
Wel iets meer dan een vaag kuchje bij een aanzienlijk deel van de mensen:benchMarc schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:27:
Dus zo reëel is die kans helemaal niet. En daarnaast, hoeveel type verkoudheidjes zijn er wel niet waarbij je nog maanden lang zo'n vaag kuchje hebt? Bijna iedereen heeft dat zelf ook wel eens ervaren. Een flinke verkoudheid waar je je maanden later nog aan kon heugen. Maar nu staan de spotlights op corona, dus de minste of geringste uitzondering wordt breed uitgemeten.
Twintig procent houdt na een COVID-19 besmetting hardnekkige klachten van kortademigheid en vermoeidheid, wat maakt dat ze niet of deels kunnen werken. De helft van deze mensen is na 200 dagen nog niet volledig hersteld”, aldus professor Corné Roelen, bedrijfsarts en hoogleraar Verzuim en Werkfunctioneren.
Ja, maar in dit geval is de groep met de meeste contacten niet de groep die gevaccineerd wordt. Je zou dus verwachten dat de impact op de R ook kleiner is. Ik hoop dat de UK variant inderdaad voor zo weinig impact zorgt, maar ik kan deze grafiek niet echt een pessimistische schatting noemen.t_captain schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:52:
[...]
Als 10% van de mensen gevaccineerd is, heb je twee weken later ongeveer 7% immune mensen. Dat is een factor 0.93 over je R-waarde. Maakt de wereld van verschil.
[removed]
Als dat zo extreem zou zijn dan zou je die cijfers toch ook langzaam terug zien bij het UWV?NMH schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:10:
[...]
Wel iets meer dan een vaag kuchje bij een aanzienlijk deel van de mensen:
[...]
Nee. Want ziektekosten zijn eerdte jaar voro de baas. En niet voor UWV. Ik ken maar 2 mensen met Covid, beiden 40+. HIj kan met moeite (2 maanden na officeel weer beter) 5 km op een dag lopen. De ochtende n gaan nog redelijk, rond 1500 gaat het lampje uit. HIj werkt gewoon zijn werk, zit niet in ziektewet. Reuk/geur is ook stuk minder.Stoney3K schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:13:
[...]
Als dat zo extreem zou zijn dan zou je die cijfers toch ook langzaam terug zien bij het UWV?
Zij wat beter, maar ook snel vermoeid.
Z
Dan nog steeds zal er toch een centrale instantie zijn die statistieken moet hebben van het aantal mensen dat in de ziektewet zit door long-covid?maartend schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:46:
[...]
Nee. Want ziektekosten zijn eerdte jaar voro de baas. En niet voor UWV. Ik ken maar 2 mensen met Covid, beiden 40+. HIj kan met moeite (2 maanden na officeel weer beter) 5 km op een dag lopen. De ochtende n gaan nog redelijk, rond 1500 gaat het lampje uit. HIj werkt gewoon zijn werk, zit niet in ziektewet. Reuk/geur is ook stuk minder.
Zij wat beter, maar ook snel vermoeid.
Z
Ik weet niet precies welke grafieken je bedoelt.redwing schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:07:
[...]
Als je naar de grafieken kijkt zie je dat dat op dit moment nog wel kan. Wel zou het da snel moeten gaan afvlakken. Het blijft dus wachten op de komende weken om te zien in hoeverre de UK variant echt voor problemen gaat zorgen
Overigens ben ik het met je eens dat het natuurlijk nog steeds wel zou kunnen, het RIVM/Jaap van Dissel predikt met name onzekerheid, en de komende weken blijven spannend, mee eens.
Die 11.9% is niet voor vandaag, maar dat is het gemiddelde van 30 juni - 1 feb (neem aan dat je die uit Marino's tweet hebt gehaald). Dat zijn dus weekendcijfers, in het weekend wordt altijd minder getest en is deze dus hoger.autje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:10:
[...]
Zou dat niet voor een deel weer wegvallen omdat er minder getest wordt? Positiviteitspercentage was 11,9% vandaag
Kijk je op het coronadashboard naar het laatst bekende dagpercentage dan is dat voor afgelopen dinsdag 2 februari 10,7%.
Dat is overigens nog steeds een hoog cijfer, en ook niet echt een daling tov vorige weken als je het coronadashboard mag geloven.
Dan zit daar dus nog wel weer de kanttekening bij dat afgelopen weken Laninsgerland geheel is getest dat het positiviteitspercentage wat omlaag drukte.
Minder testen kan trouwens ook verklaard worden doordat de huidige lockdown überhaupt voor minder griepachtige klachten (en dus vraag naar testen) zorgt. In de presentatie van Van Dissel zat ook een mooi plaatje bij van infectieradar.nl waar goed te zien is dat er op dit moment bijna de helft minder mensen griepachtige klachten hebben dan vorig jaar december.
De suggestie is dus dat de maatregelen beter helpen tegen de andere verkoudheidsvirussen dan tegen corona, waardoor er minder mensen ziek zijn, minder mensen zich laten testen en de positiviteitsratio dus niet/minder daalt in tegenstelling tot het absolute aantal besmettingen.
Veel mitsen en maren al met al. Maar vooralsnog lijkt de Britse variant op basis van de absolute testcijfers minder gevaarlijk als deze zoals het RIVM stelt nu wel in meerderheid aanwezig is.
Of dat daadwerkelijk zo is zal uit de ziekenhuisopnames komende weken moeten blijken, die zijn ten slotte betrouwbaarder en belangrijker dan de testcijfers.
Er is geen sprake van ziektewet. Dus je moet bij de bedrijfsartsen zijn. En daar stond net een linkje van. Maar dat is dus decentraal geregeld. Dus geen volledig beeld.Stoney3K schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:52:
[...]
Dan nog steeds zal er toch een centrale instantie zijn die statistieken moet hebben van het aantal mensen dat in de ziektewet zit door long-covid?
Volgens onderstaande studie heeft 2,3% nog klachten na 12 weken.
https://www.medrxiv.org/c...101/2020.10.19.20214494v1
https://www.medrxiv.org/c...101/2020.10.19.20214494v1
We analysed data from 4182 incident cases of COVID-19 who logged their symptoms prospectively in the COVID Symptom Study app. 558 (13.3%) had symptoms lasting >28 days, 189 (4.5%) for >8 weeks and 95 (2.3%) for >12 weeks.
[ Voor 48% gewijzigd door Ernemmer op 04-02-2021 20:08 ]
Let wel ff op met dat onderzoek waar je precies naar kijkt. Het gaat namelijk over de ziekmeldingen en een percentage daarvan. Als 80% zich niet ziekmeldt, heb je het opeens over 4%. Er wordt verder niets over de meting beschreven en het artikel eindigt met een preventie advies, wat toevallig ook de business is waar de bron zijn geld mee verdientNMH schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:10:
[...]
Wel iets meer dan een vaag kuchje bij een aanzienlijk deel van de mensen:
[...]
Lang herstel na flink ziek zijn gebeurt gewoon. Ook bij fitte mensen, en niet alleen bij COVID. Met een vaag kuchje denk ik dat we het niet goed omschrijven, maar dat 20 procent van de gevallen lang last heeft, dat klopt gelukkig ook niet.
Vraag me sowieso af of de bedrijfsarts het als zodanig mag rapporteren.Adlermann schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:03:
[...]
Er is geen sprake van ziektewet. Dus je moet bij de bedrijfsartsen zijn. En daar stond net een linkje van. Maar dat is dus decentraal geregeld. Dus geen volledig beeld.
De werkgever mag het niet eens vragen.
Verder:
So that is settled then.... eurosurveillance rejects the retraction request submitted against the Corman PCR paper. Hope this can be out to rest now https://t.co/n6GOni2XrL
— Marion Koopmans, publications: https://pure.eur.nl (@MarionKoopmans) 4 februari 2021
Retraction van Borger geweigerd.
En Red Team laat van zich horen. Ze willen niet meer van zich laten horen. Soort #ikdoenietmeermee
7/ We doen niet mee aan het ‘spel’ van mitigatie, we willen een heel ander speelveld.
— Red Team C19NL (@C19RedTeam) 4 februari 2021
En blijven wijzen op dit andere speelveld zou slechts bijdragen aan de onrust in de maatschappij in een tijd waarin rust en eenheid essentieel zijn. pic.twitter.com/hrihyQVjIM
Of roep om aandacht. Weet ik veel...
[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 04-02-2021 20:56 ]
De vorige twee keren is er (net) te laat ingegrepen. In maart was dat logisch, wie dacht niet dat het een simpel griepje was... Augustus was naar mijn idee net iets te lang de kat uit de boom kijken, ik snap ook wel dat je niet wilt overreageren op een virus dat mogelijk op zijn retour is (was het helaas niet). Dat men nu hoog in zet vind ik begrijpelijk, alleen een gemiste kans om dit luid en duidelijk in de persconferentie te melden. Ja, men zegt 10x achter elkaar dat de Britse variant mogelijk een flinke bijdrage gaat leveren. Wat mij betreft had daar de zin 'vorige keren waren we te laat met ingrijpen en dat willen we nu niet nog een keer hebben' er achter gemoeten. Niet dat ik de overheid verantwoordelijk wil stellen voor het twee keer uit de hand lopen (dat doen we als samenleving zelf), het is meer dat die plat-geanalyseerde teksten van de persvoorlichter blijven hangen in het bullshit-filter.revolution-nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:43:
[...]
De geposte grafiek, maar ook degenen van het RIVM en soortgelijke sites. Uit eigenlijk elke voorspelling zie je dat je pas vanaf volgende week kunt zien of de UK versie nu wel of niet meevalt.Jovatov schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:02:
[...]
Ik weet niet precies welke grafieken je bedoelt.
Overigens ben ik het met je eens dat het natuurlijk nog steeds wel zou kunnen, het RIVM/Jaap van Dissel predikt met name onzekerheid, en de komende weken blijven spannend, mee eens.
[removed]
Mooie column in het AD van Armand Girbes.
https://www.ad.nl/binnenl...elaten-op-de-ic~a8c2ad6c/ (betaalmuur)
Hij ligt mooi de vinger op de zere plek met het beleid om o.a. 80, 90 en 100 jarigen voorrang te geven op vaccinaties boven de mensen die de IC's daadwerkelijk bezet houden.
Hij ligt mooi de vinger op de zere plek met het beleid om o.a. 80, 90 en 100 jarigen voorrang te geven op vaccinaties boven de mensen die de IC's daadwerkelijk bezet houden.
Dat redteamMikeyMan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:52:
[...]
Vraag me sowieso af of de bedrijfsarts het als zodanig mag rapporteren.
De werkgever mag het niet eens vragen.
Verder:
[Embed]
Retraction van Borger geweigerd.
En Red Team laat van zich horen. Ze willen niet meer van zich laten horen. Soort #ikdoenietmeermee
[Embed]
Of roep om aandacht. Weet ik veel...

Als je bv deze pakt die hier in het topic eerder langskwam:redwing schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:04:
[...]
De geposte grafiek, maar ook degenen van het RIVM en soortgelijke sites. Uit eigenlijk elke voorspelling zie je dat je pas vanaf volgende week kunt zien of de UK versie nu wel of niet meevalt.
:strip_exif()/f/image/La1YN9l46DDlvR4X57xorjtQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zou deze week (week 5) dus evenveel besmettingen moeten tellen als vorige week.
En dan volgende week een lichte stijging.
Even wat rekenen.
Vorige week zaten we in totaal op 29.816 meldingen van maandag t/m zondag en van maandag t/m donderdag op 17.516 meldingen.
Nu zitten we op maandag t/m donderdag op 15.112 meldingen.
Als we deze week evenveel besmettingen als vorige week willen krijgen moeten we dus komende drie dagen 14.704 meldingen binnenkrijgen.
Vorige week hadden we vanaf vrijdag t/m zondag 12.300 meldingen.
Dus waar we afgelopen vier dagen nog een daling van 14% zagen de afgelopen vier dagen ten opzichte van maandag t/m donderdag vorige week, zouden we komende drie dagen ineens een stijging van 19% moeten zien, om op de stabilisering te komen zoals voorgesteld in bovenstaande grafiek.
Het lijkt me dus zeer, zeer onwaarschijnlijk dat we deze week nog op een stabilisering van het wekelijks aantal besmettingen komen.
Dus... het ziet er steeds meer naar uit dat die Britse variant een storm in een glas water aan het worden is?
Niet per se. De huidige maatregelen zijn zwaarder dan ooit: scholen dicht, winkels dicht, avondklok, max 1 bezoek.Stoney3K schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:27:
Dus... het ziet er steeds meer naar uit dat die Britse variant een storm in een glas water aan het worden is?
Dus de Britse variant kan mogelijk ook een storm zijn waar we (voor de verandering) op tijd bij zijn geweest.
Daarnaast wijzen absolute testcijfers op het moment op de grootste daling. Ziekenhuisopnames dalen vooralsnog minder hard, ook de positiviteitsratio is eerder stabiel dan dalend.
Het is verder vooral nog afwachten, maar ik zie een eerste positief teken dat het mogelijk de goede kant op zou kunnen gaan vallen (zijn dit genoeg voorbehouden
[ Voor 9% gewijzigd door Jovatov op 04-02-2021 21:34 ]
Is natuurlijk wat zinloos rommelen in de marge. Het grootste probleem is en blijft gewoon de relatieve verhouding van de Britse variant. Het feit dat dit relatief gezien nog altijd oploopt, is een indicator dat de R voor deze variant met huidige maatregelen nog altijd boven de 1 lijkt te liggen. Of we daarmee nu deze week of volgende week op een stabiliseren van de cijfers uitkomen is natuurlijk totaal irrelevant. Want die afvlakking komt er namelijk toch wel met de huidige lijn, eveneens als een stijging in het verschiet ligt op de totale aantallen.Jovatov schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:25:
[...]
Als je bv deze pakt die hier in het topic eerder langskwam:
[Afbeelding]
Dan zou deze week (week 5) dus evenveel besmettingen moeten tellen als vorige week.
En dan volgende week een lichte stijging.
Even wat rekenen.
Vorige week zaten we in totaal op 29.816 meldingen van maandag t/m zondag en van maandag t/m donderdag op 17.516 meldingen.
Nu zitten we op maandag t/m donderdag op 15.112 meldingen.
Als we deze week evenveel besmettingen als vorige week willen krijgen moeten we dus komende drie dagen 14.704 meldingen binnenkrijgen.
Vorige week hadden we vanaf vrijdag t/m zondag 12.300 meldingen.
Dus waar we afgelopen vier dagen nog een daling van 14% zagen de afgelopen vier dagen ten opzichte van maandag t/m donderdag vorige week, zouden we komende drie dagen ineens een stijging van 19% moeten zien, om op de stabilisering te komen zoals voorgesteld in bovenstaande grafiek.
Het lijkt me dus zeer, zeer onwaarschijnlijk dat we deze week nog op een stabilisering van het wekelijks aantal besmettingen komen.
Die stijging is er tenslotte al gewoon. Deze ligt enkel verborgen binnen de totale aantallen.
Tja het kabinet volgt het advies van de Gezondheidsraad en die hebben als strategie zoveel mogelijk levens redden en niet zo snel mogelijk terug naar normaal door de IC te ontlasten. Ik betwijfel of er een kamermeerderheid is voor laatstgenoemde strategie.LZ86 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:21:
Het is wel wat misleidend over die 600 op de IC en 1600 in de ziekenhuizen te spreken, dit is gewoon wat er nu ligt van de 50.000 mensen die zonder die zorg voor een flink deel zouden zijn overleden.LZ86 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:21:
En dat is precies waar het al jaren aan ligt. Ook met de discussie over de zorgkosten. Die ethische discussie moet een keer gevoerd gaan worden.Laguna schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:42:
[...]
Tja het kabinet volgt het advies van de Gezondheidsraad en die hebben als strategie zoveel mogelijk levens redden en niet zo snel mogelijk terug naar normaal door de IC te ontlasten. Ik betwijfel of er een kamermeerderheid is voor laatstgenoemde strategie.
Waarom een 92 jarige, meervoudig probleemgeval nog een chemo/immunotherapie aandoen voor een iets langer leven waarin men meestal bijna alles in het hospitaal ligt?
Waarom een meervoudig gehandicapte tiener die als kasplant vergroeid in bed ligt nog behandelen voor longontstekingen, voedingssondes aanbrengen en andere dure behandelingen starten waarna ze binnen een jaar alsnog gaan?
En ga zo maar verder, corona is enkel het volgend symptoom gebleken en eentje waar meer mensen "last' van hebben en het dus plots in de schijnwerpers staat.
Men klaagt over zorgkosten etc, maar niemand heeft de ballen om de ethische discussie een keer goed op te starten. Dan is dit dus het gevolg.
Dan is het nog altijd niet de voorspelde ramp van een R +0,5 waar met alle maatregelen van de wereld niet tegenop te boksen zou zijn tenzij je Nederland voor 3 maanden in Wuhan verandert.Jovatov schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:33:
[...]
Niet per se. De huidige maatregelen zijn zwaarder dan ooit: scholen dicht, winkels dicht, avondklok, max 1 bezoek.
Dus de Britse variant kan mogelijk ook een storm zijn waar we (voor de verandering) op tijd bij zijn geweest.
Voorlopig ziet het er nog naar uit dat het onder controle is, de vraag is of dat zo blijft.
Hij meldt ook dat je nog niet weet wat er allemaal gaat overlijden omdat die 50.000 de complete afschaling van veel zorg ten gevolge hebben. Dat is waarschijnlijk vele malen groter.IJzerlijm schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:50:
[...]
Het is wel wat misleidend over die 600 op de IC en 1600 in de ziekenhuizen te spreken, dit is gewoon wat er nu ligt van de 50.000 mensen die zonder die zorg voor een flink deel zouden zijn overleden.
Maar dat ze die 160k verpleeghuispatienten voor laten gaan op de mensen die daadwerkelijk in het ziekenhuis belanden en op de IC's belanden is gewoon van den zotte. Ik snapte de triomfantelijke berichten al niet dat die symbolische eerste prik bij stokoude mensen gezet werd, en ik ben niet de enige.
Ik ben absoluut voor vaccineren van die verpleeghuisgroep, maar niet als eerste.
De zorgmedewerkers hebben toch voorgedrongen met hun code zwart verhalen omdat ze anders allemaal tegelijk ziek zouden worden ?LZ86 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:53:
[...]
Hij meldt ook dat je nog niet weet wat er allemaal gaat overlijden omdat die 50.000 de complete afschaling van veel zorg ten gevolge hebben. Dat is waarschijnlijk vele malen groter.
Maar dat ze die 160k verpleeghuispatienten voor laten gaan op de mensen die daadwerkelijk in het ziekenhuis belanden en op de IC's belanden is gewoon van den zotte. Ik snapte de triomfantelijke berichten al niet dat die symbolische eerste prik bij stokoude mensen gezet werd, en ik ben niet de enige.
Ik ben absoluut voor vaccineren van die verpleeghuisgroep, maar niet als eerste.
Als je 100k vaccins hebt ga je een groep zoeken die daar in past zodat je tenminste iets van het lijstje af kan vinken...LZ86 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:53:
Belangrijker nog...LZ86 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:50:
[...]
En dat is precies waar het al jaren aan ligt. Ook met de discussie over de zorgkosten. Die ethische discussie moet een keer gevoerd gaan worden.
Waarom een 92 jarige, meervoudig probleemgeval nog een chemo/immunotherapie aandoen voor een iets langer leven waarin men meestal bijna alles in het hospitaal ligt?
Waarom een meervoudig gehandicapte tiener die als kasplant vergroeid in bed ligt nog behandelen voor longontstekingen, voedingssondes aanbrengen en andere dure behandelingen starten waarna ze binnen een jaar alsnog gaan?
En ga zo maar verder, corona is enkel het volgend symptoom gebleken en eentje waar meer mensen "last' van hebben en het dus plots in de schijnwerpers staat.
Men klaagt over zorgkosten etc, maar niemand heeft de ballen om de ethische discussie een keer goed op te starten. Dan is dit dus het gevolg.
Waarom nu vaccins verspillen aan mensen die nog geen jaar meer te leven hebben. Of het einde van de lockdown nieteens gaan halen.
Of met een beetje pech al aan de stress van de verplaatsing onderdoor gaan.

Stoney3K schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:13:
Als dat zo extreem zou zijn dan zou je die cijfers toch ook langzaam terug zien bij het UWV?
Goed punt, thanks. Ik vond die 20% gevoelsmatig al hoog (in de zin van, dan had ik er meer berichtgeving over verwacht), maar ik zag even niet hoe dat percentage scheef kon zijn. En hoewel ik denk dat veruit de meeste mensen met (sympomatische) corona zich wel een of meerdere dagen ziek zullen melden, zullen niet al die gevallen bij de bedrijfsarts terecht komen. Bij mijn werkgever komt dat pas in beeld bij een langer ziektetraject; dat zal ongetwijfeld bij meer bedrijven zo zijn. En daarmee is de groep die de bedrijfsartsen zien bepaald niet aselect meer.ZieMaar! schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:45:
Let wel ff op met dat onderzoek waar je precies naar kijkt. Het gaat namelijk over de ziekmeldingen en een percentage daarvan. Als 80% zich niet ziekmeldt, heb je het opeens over 4%.
Kritieke punt mijns inziens is dat volgens het RIVM de besmettingen twee weken geleden al 50% van de Britse variant waren (en dus 26 januari 50% eerste ziektedag).psychodude schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:37:
[...]
Is natuurlijk wat zinloos rommelen in de marge. Het grootste probleem is en blijft gewoon de relatieve verhouding van de Britse variant. Het feit dat dit relatief gezien nog altijd oploopt, is een indicator dat de R voor deze variant met huidige maatregelen nog altijd boven de 1 lijkt te liggen. Of we daarmee nu deze week of volgende week op een stabiliseren van de cijfers uitkomen is natuurlijk totaal irrelevant. Want die afvlakking komt er namelijk toch wel met de huidige lijn, eveneens als een stijging in het verschiet ligt op de totale aantallen.
Die stijging is er tenslotte al gewoon. Deze ligt enkel verborgen binnen de totale aantallen.
Als we met dat uitgangspunt in gedachten deze week niet stabiliseren dan klopt ofwel dat uitganspunt van de meerderheid Brits niet, ofwel de Britse variant wordt onder de huidige omstandigheden alsnog ook goed onder de duim gehouden.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man
Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!
Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man
Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!
Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2