Dat kan wel zijn, maar het middel dat je gebruikt zorgt voor een slechtere leeromgeving. De maatregel die je gebruikt om de scholen open te laten heeft daarmee voor een groot gedeelte dezelfde impact als de scholen sluiten. Zeker omdat scholen niet ingericht zijn om een klas zowel online als fysiek les te geven.
[...]
Daar heb je concierge's voor. Zo ingewikkeld is het niet om wat draadeindes in het plafond te rammen en daar een luchtkanaal aan te hangen.
Yeah right...... Ik weet niet wat voor onveilige situaties jij op scholen wilt krijgen, maar een concierge is echt niet geschikt om een elektrische installatie aan te leggen. Daar zijn met goede reden allerlei regels voor en heb je dus gekwalificeerd personeel voor nodig. Een concierge valt daar niet onder.
[...]
Een grote investering is altijd beter dan een jaar lang dweilen met de kraan open.
Een luchtbevochtiger voor een standaard klaslokaal heb je wel voor ~100 euro per lokaal..
Ja, alleen heeft het amper impact. Je doet dus een investering die weinig toevoegt, veel geld kost en weinig doet om besmettingen af te remmen.
[...]
Een avondklok doet veel minder tegen de verspreiding.
Dat is al eerder uitgelegd. Het gaat om de combinatie van maatregelen. Elke maatregel heeft zijn eigen impact op de R en je moet zo'n combinatie van maatregelen uitzoeken dat die R onder de 1 komt. Daarbij kun je er dus voor kiezen om een grotere maatregel te laten vallen (scholen weer open) door wat kleinere maatregelen te behouden (avondklok, 1 persoon/dag thuis)
En vooral dit is goed om echt te snappen omdat dit ervoor zorgt dat je met een goede reden kleinere maatregelen behoudt terwijl je grotere maatregelen laat vervallen.
[...]
In sommige onderzoeken inderdaad. Maar waar kinderen ook daadwerkelijk getest zijn blijken ze ook gewoon flink mee te doen, zeker als ze al langere tijd open zijn en de rest van de samenleving al een eind op slot zit.
Het blijkt dat dat vele malen kleiner is dan bij volwassenen. Wederom is er niemand die zegt dat de scholen geen impact hebben op het aantal besmettingen. Wel dat de impact relatief klein is tegenover de maatschappelijke problemen die het oplevert.
Dat ventilatieplan is er allang. En er wordt ook volop ventilatie opgehangen/ingesteld/gecontroleerd. Dat is vooral gedaan aan het begin van het schooljaar. Dus ik snap niet helemaal waar jij vandaan haalt dat er geen plan is. Wel is het zo dat er veel scholen zijn die nog ventilatie willen installeren, maar nog wachten op een ventilatie-boer die tijd heeft en/of financiering vanuit de overheid.
Het hoeft ook niet per se een heel ventilatiessysteem te zijn. In Belgie en andere landen hebben ze bijv regels/richtlijnen opgesteld om elke 15min even de ramen open te zetten om te luchten wat ook al kan helpen.
Dat doen ze in Nederland al tijden. Mijn kinderen zaten toen ze nog naar school mogen ook altijd in een lokaal met alle ramen open.
Maar ik snap niet helemaal waar je nu naar toe wilt? Zoals ik al zei is het heel belangrijk om te snappen hoe de maatregelen uitgekozen worden wat betreft de R waardes. En voor de rest wordt er al heel veel gedaan. Veel dingen die nog extra zouden kunnen hebben impact op de leeromgeving en zijn daardoor niet gewenst (b.v. halve klassen naar school laten gaan) Je moet alleen wel naar het hele plaatje kijken en niet simpelweg 2 maatregelen langs elkaar willen leggen.