Die getallen voor de verspreiding van de UK variant schieten alle kanten op. Ik zou hierover graag wat kritische vragen willen stellen aan het RIVM.
15-1 20%, die had ik ook gehoord en daar gaat mijn model ook vanuit.
De tijdserie van nieuwe besmettingen gaat nu t/m 2-2 (rapportagedatum) = ongeveer 24-1 (besmettingsdatum). In het verlengde van de eerder genoemde getallen 4.x%, 11.9%, 20%, kun je extrapoleren dat er tegen het einde van de tijdserie richting de 35% UK in de besmettingen zou zitten.
Nu wordt er ineens geopperd dat we in de laatste week van januari (dat is de week van 24-1, waarvan de data inmiddels binnenkomt in de besmettingscijfers) maar liefst 67% aandeel UK zou zijn. Dat is een enorme outlier in het vergelijk van de eerdere metingen, eigenlijk geloof in het getal ook helemaal niet.
Laten we gaan rekenen vanuit die 67%.
Van de ~3600 besmettingen die vandaag worden gerapporteerd, zouden er dan maar liefst 2400 UK zijn en maar 1200 klassiek. Eind december speelde UK nog geen rol van betekenis. Toen hadden we ergens tussen de 7500 en 9500 besmettingen per dag, allemaal klassiek. Ik kom op een R-waarde van 0.8 voor de kassieke variant.
Intussen moeten de UK besmettingen zijn toegenomen van hooguit 10 per dag eind december (we hadden even na de jaarwisseling een telling van 50 totaal) 2400 nu. Dat correspondeert met een R-waarde voor de UK variant van ongeveer 2.
De verhouding R[UK] / R[klassiek] wordt structureel tussen 1.3 en 1.7 geschat, waarbij de meer recente schattingen vaak 1.35 tot 1.45 noemen.
Als die verspreiding van 67% waar is, dan zou deze ratio maar liefst 2.5 bedragen.
Zeer onwaarschijnlijk.
Maar nogmaals, ik zou willen dat het waar was. Zie de overgang van de klassieke naar de UK variant als een gifbeker die leegmoet. Het gif is dat het virus een hogere R-waarde krijgt. Hoe groter het percentage dat al achter de rug is, hoe kleiner de geschatte impact.