Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.038 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 15:23
Soccer98 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Ja, da's mijn punt. De reden dat het in Engeland en Ierland compleet uit de klauwen liep was omdat ze enorm versoepelden in december. Waarom gaat het in alle andere landen dan niet mis?
Omdat we in een lockdown zitten en met de huidige varianten nog maar net onder de R<1 zitten. En 'niet mis' is een beetje raar; het gaat mis.

[ Voor 5% gewijzigd door xzaz op 02-02-2021 15:43 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 16:13
DutchCommando schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:40:
[...]

De combi R is het getal van 15 januari. Het geschatte aandeel van de Britse variant is nu.
Nope, lees het hier maar eens goed: https://www.rivm.nl/nieuw...n-gooien-roet-in-het-eten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
Goofyduck384 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:33:
Ik las vorige week (of misschien al eerder) hier dat iemand aangaf dat einde van deze week de besmettingen weer flink zouden moeten stijgen als gevolg van de overhand van de Britse variant.
Kan die post alleen niet meer terug vinden.. het ging om een statistische berekening.

Aangezien het eerste deel daarvan redelijk klopt (2/3 deel is inmiddels Britse variant), ben ik benieuwd of de toename in besmettingen nu dus ook gaat volgen.. dan was dat namelijk een goede voorspelling, gebaseerd op statistiek.
Dit word al geroepen sinds eind 2020. Ondertussen zitten we aan zo een laag aantal besmettingen dat we inderdaad op den duur weer iets zullen stijgen.
De berekening/schatting ging er vanuit dat het VK vooral overspoeld werd door die variant en niet door het lakse handelen daar.(aanname1)
Daarnaast ging die er ook vanuit dat na een snelle verspreiding hij ook op een zelfde snelheid zou doorzetten(aanname2).
Ondertussen is wel gebleken dat dit wel meevalt. Het VK heeft alles onder controle gekregen zonder hele vergaande maatregelen. Verder heeft nog geen enkel land heeft echt problemen met deze variant terwijl hij al flink aanwezig is op veel plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27
t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:42:
Als je gewogen gemiddelde R-waarde van 33% EU en 67% UK op 0.97 schijnt te zitten, en er zit verhouding van 1.4 tussen de R-waardes, dan is de uitkomst:

* R[klassiek] = 0.76
* R[UK] = 1.07

Daarmee hoef je geen explosieve stijging te verwachten. Natuurlijke immunisatie en vaccinaties verlagen de R-waarde met 4 a 5 basispunten per maand.
Nogmaals. 0,97 is van 2 weken geleden. 2/3 UK is van nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:36:
[...]

Dat is toch juist fantastisch goed nieuws? Met een geschat aandeel UK variant van 2/3e is de R-waarde nog steeds onder 1. Het varvangen van de klassieke covid-variant voor die UK levert een bepaalde stijging van de R-waarde. We hebben kennelijk 2/3e deel van dat effect al achter de rug en dat was niet genoeg om R boven 1 te brengen. Het resterende 1/3e deel van het effect zal dan ook wel meevallen.

Het ideale bericht zou zijn geweest: "100% UK". Dan heb je die dreiging achter de rug en is er gene probleem.
Deze verontrustende grafiek zou je uit die mooie droom moeten helpen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfwhWJH29ouBeA5ZtX0bViPIkfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/67aG3bwyzMqD2uEFvOdYBLHL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:40:
[...]

Niet meer samen koffie drinken en lunchen op kantoor (meestal in een te krappe ruimte) schijnt ook te helpen. In België adviseren ze zelfs al om mondkapjes op kantoor te gaan dragen.
Sure, maar gewoon helemaal neit in dezelfde ruimte komen is natuurlijk beter.
Praktisch al het kenniswerk kan prima op afstand.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
xzaz schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Omdat we in een lockdown zitten en met de huidige varianten nog maar net onder de R<1 zitten. En 'niet mis' is een beetje raar; het gaat mis.
Nee, dat bedoel ik niet. De indruk wordt gewekt dat, wanneer de Britse variant de overhand krijgt, de boel weer gaat stijgen en we in een derde golf komen. Daar is geen spraken van in de landen waar die variant er is. Dat komt door de maatregelen natuurlijk, maar het zou ook de klauwen uitlopen bij het originele variant (wat gewoon de Spaanse variant van deze zomer is).

Het is alleen in Engeland en Ierland écht uit de klauwen gelopen met de Britse variant. Dat komt doordat die besmettelijker is inderdaad, maar ook omdat deze heel veel ruimte kreeg door versoepelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
prijk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:43:
[...]

[Afbeelding]
De grafiek lijkt juist gemaakt in een hele nare droom 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47

vectormatic

Warlock of the doorlock

Als je gewogen gemiddelde R-waarde van 33% EU en 67% UK op 0.97 schijnt te zitten, en er zit verhouding van 1.4 tussen de R-waardes, dan is de uitkomst:

* R[klassiek] = 0.76
* R[UK] = 1.07

Daarmee hoef je geen explosieve stijging te verwachten. Natuurlijke immunisatie en vaccinaties verlagen de R-waarde met 4 a 5 basispunten per maand.
Hoe kom je aan die verhouding van 1.4 dan? Ik lees dat de britse variant een absolute R van 1,3 heeft, dat past gevoelsmatig ook beter bij het feit dat die britse variant heel snel winst boekt op de "gewone" in de verhouding besmettingen

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 06:07
gekkie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:11:
[...]

Ah dat zou dan hier uit voortvloeien:

[...]

Of je het echt spoedeisend kan noemen is de vraag, al komt zoiets nu wel onhandig uit als eigen weer tot het laatst wil wachten om zo actueel mogelijke info te hebben om je besluiten op te baseren.
Maar die avondklok volgt niet uit de coronawet, maar uit de Wet buitengewone bevoegdheden bevoegd gezag en die kent andere termijnen.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
:?
Op 15 januari** was het gecombineerde (alle varianten) reproductiegetal in Nederland 0,97 (ondergrens 0,94, bovengrens 1,00). Dit is een kleine stijging ten opzichte van de week daarvoor, toen het getal 0,93 was. Het reproductiegetal van 0,97 betekent dat 100 mensen met het coronavirus samen 97 andere mensen besmetten.
Het feit dat nu twee derde van alle nieuwe besmettingen de Britse variant betreft, gooit roet in het eten. Het zorgt ervoor dat het versoepelen van maatregelen alleen met de grootst mogelijke voorzichtigheid kan.
Publicatiedatum: 2 februari 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Plenkske schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Ik had het specifiek over de Britse variant, de R daarvan. De data daarvan is totaal niet transparant. En ik heb zelf het idee dat ze veel te weinig data hebben om enige zekerheid te hebben. Te hoog schatting gehalte.
De algehele R is inderdaad wel duidelijk hoe ze die berekenen.
Dat is zoals @t_captain hem berekent, alleen dan waarschijnlijk met wat meer data, maar hoe dan ook nog steeds een schatting. Maar cijfers uit het buitenland geven wel aan dat de besmettelijkheid van de Britse variant in de genoemde regionen moet zitten (rond de 0.4-0.7 extra)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
[...]

Ik had het specifiek over de Britse variant, de R daarvan. De data daarvan is totaal niet transparant. En ik heb zelf het idee dat ze veel te weinig data hebben om enige zekerheid te hebben. Te hoog schatting gehalte.
Probleem is inderdaad dat er nog te weinig data beschikbaar is om dat solide te kunnen berekenen.
Wat achtergrondinformatie: Virologen: Britse covidvariant minder besmettelijk dan gevreesd

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
Soccer98 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Nee, dat bedoel ik niet. De indruk wordt gewekt dat, wanneer de Britse variant de overhand krijgt, de boel weer gaat stijgen en we in een derde golf komen. Daar is geen spraken van in de landen waar die variant er is. Dat komt door de maatregelen natuurlijk, maar het zou ook de klauwen uitlopen bij het originele variant (wat gewoon de Spaanse variant van deze zomer is).

Het is alleen in Engeland en Ierland écht uit de klauwen gelopen met de Britse variant. Dat komt doordat die besmettelijker is inderdaad, maar ook omdat deze heel veel ruimte kreeg door versoepelingen.
Ik weet niet waar je naar vist maar dit is precies wat ik zeg. Vergeet niet dat we in een lockdown zitten met hele grote maatregelen die ons allemaal treffen. Dat we de R net onder de 1 houden geeft toch wel aan dat de huidige varianten enorm besmettelijk zijn als je afgaat van de eerste golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
DutchCommando schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:46:
[...]

[...]

[...]

Dat nu twee derde besmet zou worden met de britse variant wil niet zeggen dat ze de R van nu weten.
In hetzelfde bericht:
Het reproductiegetal van de Britse variant in Nederland is op diezelfde datum, 15 januari, 1,28 (ondergrens 1,19, bovengrens 1,36), wat ongeveer gelijk is aan het reproductiegetal van een week eerder (1,27)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 23:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Soccer98 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Portugal gemist de laatste dagen?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
DutchCommando schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:46:
[...]

[...]

[...]

Wel met de kanttekening dat de 2/3 komt uit data van rond 15 januari, wat ze een model op losgelaten hebben om op 2/3 uit te komen.

Het is dus geen gemeten data. (Wat op zich natuurlijk geen probleem hoeft te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
xzaz schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Ik weet niet waar je naar vist maar dit is precies wat ik zeg. Vergeet niet dat we in een lockdown zitten met hele grote maatregelen die ons allemaal treffen. Dat we de R net onder de 1 houden geeft toch wel aan dat de huidige varianten enorm besmettelijk zijn als je afgaat van de eerste golf.
Waar ik naar toe wil is dat de Britse variant niet de grote ramp lijkt te zijn, zoals min of meer wel gesuggereerd werd. Dat komt juist door de maatregelen inderdaad, maar de indruk werd gewekt dat we Engelse taferelen sowieso gaan krijgen (derde golf) maar dat gebeurt niet in die hoedanigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 21:16

Bloodclot

Jawier!

[...]

[Afbeelding]
Dus we zitten nu in week 5. en volgende week moeten we weer meer besmettingen hebben dan week 5?
Wat als het niet zo is? Wat als we nog steeds omlaag gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Plenkske schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:48:
Dat nu twee derde besmet zou worden met de britse variant wil niet zeggen dat ze de R van nu weten.
In hetzelfde bericht:
Dat is ook helemaal niet wat ik heb geschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 16:14

pro_6or

amateur_60r

Mocht het enorm meevallen met die Britse variant. Wat me sterk zou verbazen aangezien er weldegelijk bewijs is dat deze besmettelijker is, dan is het alsnog een goed idee om nu door te zetten naar beneden.

Ik denk dat het sowieso een goed idee is om als je eenmaal lock down doet deze zo hard mogelijk te doen. Winkeliers e.d. zitten nu maanden te wachten. Doe dan zeg een maand keiharde lockdown en dan weer open.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

Indoubt schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:35:
[...]

Ja, en de vraag is hoe dat komt. Zijn er daadwerkelijk minder mensen met klachten of zit het anders. Ik heb van verschillende mensen in mijn omgeving gehoord dat indien ze klachten ontwikkelen dat ze zichzelf wel in isolatie gooien maar zich niet gaan laten testen vanwege de grote datalekken bij de GGD.
Je kan je nog steeds niet zomaar laten testen, als je netjes de vragenlijst volgt, kun je nog niet getest worden als je in contact bent gekomen met een besmet iemand. Alleen als de GGD jou gebeld heeft. Dus bij gebrekkig BCO, of als de besmette persoon jou vergeet kun je volgens de vragenlijst niet getest worden.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Standeman schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:48:
[...]

Portugal gemist de laatste dagen?
Portugal heeft ook te veel versoepeld: https://www.theportugalne...peling-met-kerstmis/57627

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Soccer98 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Waar ik naar toe wil is dat de Britse variant niet de grote ramp lijkt te zijn, zoals min of meer wel gesuggereerd werd. Dat komt juist door de maatregelen inderdaad, maar de indruk werd gewekt dat we Engelse taferelen sowieso gaan krijgen (derde golf) maar dat gebeurt niet in die hoedanigheid.
Dat is dus nog afwachten. Als dat gebeurt zal dat de komende weken duidelijk worden. Het lijkt iig minder erg te zijn dan de eerste schattingen, maar kan alsnog voor een goede stijging zorgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
DutchCommando schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Dat is ook helemaal niet wat ik heb geschreven.
Ah, dan heb ik het verkeerd gelezen/begrepen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

[...]

Engelse taferelen verwacht ik ook niet inderdaad:

* We weten dat hij eraan komt en zijn alert
* We kunnen het meten
* We hebben extra maatregelen genomen
* We zitten in een goede down-trend, dus er is een beetje ruimte tot opvangen
* Vaccinatie begint (een beetje) te helpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 15:05
Plenkske schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:27:
https://www.rivm.nl/nieuw...n-gooien-roet-in-het-eten

[...]

Gaat wel erg rap zo. Is er ook ergens bewijs ?

Testen:

[...]

Ah, hier is wat bewijs:

[...]

Dus ze schatten data van 2 en 3 weken geleden.... En dan weer modellering.

De R:

[...]
Las net ook al een kop van een artikel bij de NOS, waar men keihard stelt dat "2/3e van de besmettingen is Britse variant". Lees je echter dat stuk bij het RIVM, hebben ze alleen pas sluitende data van de eerste helft van januari, de rest wordt "geschat met modellen". Die modellen zullen niet uit de lucht gegrepen zijn, maar of het ook daadwerkelijk zo is, moet dus nog gaan blijken.

Gisteren of eergisteren stond er een soortgelijk sensationeel stukje met "half januari was 1/3e van de besmettingen de Britse variant, nu al de helft". Oke, kan, maar kijken we dan even naar de aantallen: half januari zaten we gemiddeld op zo'n 5500-6000 besmettingen per dag, 1/3e daarvan is zo'n 1800 tot 2000 te herleiden naar de Britse variant. Afgelopen week/dagen zitten we gemiddeld op 4000 of minder besmettingen per dag, wanneer 50% hiervan de Britse variant betreft zijn dat er 2000 per dag.

Oftewel: op basis van die cijfers en de beweringen van de percentages Britse variant is de stijging nog heel beperkt tot niet bestaand (R rond de 1 tot 1.1). Dit zou betekenen dat de daling (in besmettingen per dag) alleen toe te schrijven is aan de andere besmettingen, de "normale" variant(en).

Kortom: ofwel die beweringen over "zoveelste deel is nu Britse variant" klopt niet, of de R waarde hiervan lijkt nog mee te vallen. Week over week kijkende dalen de besmettingen per week; vanaf half december hebben we (gemiddeld per week) een stijging (minder dan 1, dus daling) van t.o.v. de week ervoor van:
0,96
0.8
0.89
0.77
0.91
0.82
0.8* (huidige week t.o.v. vorige week, data nog niet compleet)

Het daalt continue, alleen de ene week wat harder dan de andere week, ik zie hierin nog niet echt een harde lijn van stijging in terugkomen. Enige afwijking lijkt de 0.91 te zijn; in de week van 17 t/m 24 januari daalden de aantallen significant minder hard dan de weken ervoor.
Hier naar kijkend geloof ik zeker dat de Britse variant aanzienlijk besmettelijker is, maar denk ik ook dat met de huidige maatregelen hier in Nederland de impact uitblijft.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Sergelwd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Dit word al geroepen sinds eind 2020. Ondertussen zitten we aan zo een laag aantal besmettingen dat we inderdaad op den duur weer iets zullen stijgen.
De berekening/schatting ging er vanuit dat het VK vooral overspoeld werd door die variant en niet door het lakse handelen daar.(aanname1)
Daarnaast ging die er ook vanuit dat na een snelle verspreiding hij ook op een zelfde snelheid zou doorzetten(aanname2).
Ondertussen is wel gebleken dat dit wel meevalt. Het VK heeft alles onder controle gekregen zonder hele vergaande maatregelen. Verder heeft nog geen enkel land heeft echt problemen met deze variant terwijl hij al flink aanwezig is op veel plekken.
Deze post hangt van aannames en onwaarheden aan elkaar. Het VK heeft nog lang niet alles onder controle en je bent te vroeg met juichen dat de UK variant ons niet gaat overspoelen. Virologen hebben al aangegeven dat dat nog een paar weken duurt. Exponentiële ontwikkeling is in eerste instantie niet goed zichtbaar, maar wanneer het zichtbaar wordt dan ben je al te laat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
Plenkske schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Ah, dan heb ik het verkeerd gelezen/begrepen :O
Koffetijd! Wie neemt er nog een bakje? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Sergelwd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Die grafiek gaat ervan uit dat de Britse variant hetzelfde groeitempo aanhoudt. Dat hoeft niet per se het geval te zijn, al denken sommige beleidsbepalende virologen van wel (R=1,3), maar om dit scenario dan af te serveren met een knotsgek-emoji gaat me toch wat te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 23:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Bloodclot schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Dus we zitten nu in week 5. en volgende week moeten we weer meer besmettingen hebben dan week 5?
Wat als het niet zo is? Wat als we nog steeds omlaag gaan?
Dan hebben we dikke mazzel! Tijd voor een feestje* *O*

*Thuis, met je eigen huishouden ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
[...]

De Britse variant is WEL een ramp omdat we terug moesten of zelfs verder in de maatregelen dan we gehoopt hadden. Als we deze variant niet hadden, was het 2/3 beter geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:22
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:46:
[...]

Probleem is inderdaad dat er nog te weinig data beschikbaar is om dat solide te kunnen berekenen.
Wat achtergrondinformatie: Virologen: Britse covidvariant minder besmettelijk dan gevreesd
Deze bron gebruikt een artikel wat al gecorrigeerd is!

https://twitter.com/MarcBonten/status/1356509325435555840 Marc Bonten legt het op meerdere plaatsen uit.

Die 6% is allang gecorrigeerd, was een verkeerde interpretatie. Ze zijn vrij zeker over 30+ % nu.
En dat is gezien in meerdere landen.

Toch wel altijd frappant dat heir mensen zijn die het met een excelsheetje beter denken te weten dan de professionals. En dan zelf BIAS BIAS roepen. Terwijl ze alleen aan het berekenen zijn om hun eigen bias te bevestigen :)

Ik heb vertrouwen in de professionals van het RIVM, zeker omdat de conclusies breder gedragen worden. Je ziet in andere landen dezelfde conclusies naar voren komen.

Een hint: een goed onderdeel van wetenschap is ook proberen je eigen conclusies onderuit te schieten door alternatieve verklaringen. De huidige maatregelen kunnen bv ook prima helpen tegen de britse variant, als mensen gewoon goed hun gedrag aanpassen. Dat is dan nog geen reden om de boel los te gooien. Het verklaart alleen dat de huidige maatregelen de correcte zijn.

Ook dat er fors minder getest wordt is een verklaring voor de lagere cijferes (en he, dat lijkt dus te gebeuren). Ben benieuwd hoeveel er deze week getest wordt.

Dat het percentage positief gelijk blijft is echt wel problematisch. Je zou nog kunnen beargumenteren dat vooral ziekere mensen zich laten testen ipv een grotere groep rond de kerst.

Cijfers verklaren is lastig. Ik blijf bij de verklaringen en berekeningen volgen van de echte experts. Zolang er geen dr / dr ir / prof dr/ prof dr ir. voor je naam staat, neem ik je gewoon minder serieus op dit gebied ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Adlermann op 02-02-2021 16:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH
  • Laatst online: 01:03

NMH

Moderator General Chat
t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:36:
Dat is toch juist fantastisch goed nieuws? Met een geschat aandeel UK variant van 2/3e is de R-waarde nog steeds onder 1. Het varvangen van de klassieke covid-variant voor die UK levert een bepaalde stijging van de R-waarde. We hebben kennelijk 2/3e deel van dat effect al achter de rug en dat was niet genoeg om R boven 1 te brengen. Het resterende 1/3e deel van het effect zal dan ook wel meevallen.
Dat volg ik even niet?

Als met 1/3 "klassiek" de R-waarde al bijna 1 is kun je er wel van uit gaan dat de R-waarde van de "buitenlandse" varianten boven de 1 ligt. Het RIVM heeft het dan ook over een R-waarde voor de Britse variant van 1.28. Ik verwacht op basis daarvan dat het aantal besmettingen op korte termijn weer gaat stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
prijk schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Denk je echt dat alle kappers, acupuncturisten en schoonheidsspecialisten (m/v) nu duimen zitten te draaien? Ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is.
Zelfs de kappersbond komt nu naar buiten met dit nieuws.
Salons mogen de deuren voor klanten niet openen en ook knippen aan huis is verboden. Toch is er momenteel veel vraag naar kappers aan huis, zegt Gonny Eussen, woordvoerder van kappersorganisatie Anko. De bond krijgt veel signalen binnen dat er aan de keukentafel geknipt wordt door professionals. Om hoeveel kappers het gaat, kan de organisatie niet zeggen.
Desondanks verschijnen er op Marktplaats veel advertenties waarin wordt gezocht naar een kapper, en ook op sociale media verschijnen oproepjes. Dat mensen toch gaan, kan Eussen wel verklaren. "Mensen missen het sociale aspect, vooral ouderen. Die komen soms wekelijks voor een watergolfbehandeling en maken een praatje."
Thuisknippen, ondanks de boete: 'Anders raak ik kwijt waarvoor ik hard heb gewerkt'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Dit ga je alleen oplossen door 100% te compenseren vanuit de overheid, en niet minder omdat de partner inkomsten heeft.
Nee de volle 100%. Die kappers moeten ook brood hebben en wonen ook in een huis die betaald moet worden.
En nee het is geen ondernemers risico dat dit zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Laatst online: 21:14
G_Dragon schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:28:
Helaas zit het thuisbezoek niet tussen de nieuwe versoepelingen :o
Een versoepeling van een advies bedoel je? :+

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
[...]

[Afbeelding]
Ja, in die zin dat je niet tot het oneindige exponentieel kan extrapoleren. Je loopt vanzelf tegen populatiegrenzen aan. Week 15 is ook half april. Veel meer dag- en zonlicht en dus meer vitamine D in ieders systeem wat ook zo zijn effecten gaat hebben op verspreiding.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
DutchCommando schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:40:
[...]

De combi R is het getal van 15 januari. Het geschatte aandeel van de Britse variant is nu.
Je kunt de R-waarde ook schatten vanuit de dagelijkse nieuwe besmettingen (specifiek: de groei/krimp van 1 week eerder). Mijn inschatting van de R-waarde (besmettingsdatum ~23-1, rapportagedatum 1-2) is trendmatig 0.90 + indicenteel -0.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:07

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Faddermakker schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:57:
[...]

Een versoepeling van een advies bedoel je? :+
Ja had niet verwacht dat die tot 2 maart op 1 persoon zou blijven staan, is toch best een heftige maatregel :o

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:28
G_Dragon schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:01:
[...]

Ja had niet verwacht dat die tot 2 maart op 1 persoon zou blijven staan, is toch best een heftige maatregel :o
Het is dan ook een advies. ;)
Daar zit nog wel wat verschil in natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Laatst online: 21:14
FabianGTI schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:06:
[...]

Het is dan ook een advies. ;)
Daar zit nog wel wat verschil in natuurlijk.
Precies, niemand houdt je tegen om met meer af te spreken of te blijven slapen.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:26

Laguna

Connaisseur

[...]

Daar zijn dus wel kritische vragen over gesteld om dat beter inzichtelijk te krijgen:

Laguna in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4"

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Soccer98 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Ja, da's mijn punt. De reden dat het in Engeland en Ierland compleet uit de klauwen liep was omdat ze enorm versoepelden in december. Waarom gaat het in alle andere landen dan niet mis?
Ieder land waar de Britse variant een flinke opmars maakt (of gemaakt heeft) zit al in een vrij forse lockdown, dus dat is de reden. Als die landen gaan versoepelen dan zullen ze dat vermoedelijk pas aandurven als er een aanzienlijk deel van de bevolking gevaccineerd is. Israël en het VK lopen daarin voorop.

* R[klassiek] = 0.76
* R[UK] = 1.07

Op 15 januari zaten we pas op ~20% qua besmettingen van de Britse variant. Daar dien je wel rekening mee te houden.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De te verwachten versoepelingen van vanavond:
  • Heropening basisscholen vanaf 8 februari
  • Afschaffen van de avondklok
  • Retail toestaan bestellingen af te halen
Dit waren de geruchten afgelopen dagen, ik ben benieuwd in hoeverre die avondklok nog gesloopt gaat worden met de wijsheid van vandaag qua aantal Britse besmettingen.

Wat betreft afhalen in winkels blijf ik daar geen voorstander van. Het is niet heel anders dan hoe het momenteel is, alleen ziet Den Haag dat niet. Die komen schijnbaar niet in winkelcentra.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@THE_BASE zoals ik al eerder had aangegeven, de beslissing over de avondklok wordt pas later deze week gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Laguna op 02-02-2021 16:21 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 08:41

3raser

⚜️ Premium member

THE_BASE schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:14:
De te verwachten versoepelingen van vanavond:
  • Heropening basisscholen vanaf 8 februari
  • Afschaffen van de avondklok
  • Retail toestaan bestellingen af te halen
Dit waren de geruchten afgelopen dagen, ik ben benieuwd in hoeverre die avondklok nog gesloopt gaat worden met de wijsheid van vandaag qua aantal Britse besmettingen.

Wat betreft afhalen in winkels blijf ik daar geen voorstander van. Het is niet heel anders dan hoe het momenteel is, alleen ziet Den Haag dat niet. Die komen schijnbaar niet in winkelcentra.
Dat afhalen in winkels is volgens mij al lang gaande inderdaad. Mogelijk is dat tegen de regels maar ik vond het wel een aardige oplossing.

Of de avondklok eraf gaat maakt me niet eens zoveel uit. Dat zal per persoon verschillen denk ik. Ik vind het open gaan van de basisscholen veel belangrijker. Ruimte voor de ouders en sociale contacten voor de kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sergelwd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:45:
[...]

ik denk de harde realititeit tot eind maart (week 14). Vaccinaties en het betere weer doen het msischien een beetje ombuigen, maar een 3e (of 4e) golf is waar eigenlijk in modellen rekening wordt gehouden.. zeker als we de zo gewenste versoeplingen willen hebben.

mensen houden zich ook aan maatregelen als ze de ernst zien.. die begint nu weer wat af te nemen. "Dansen" met het virus noemde het RIVM het... alleen wel op een heel erg hoog niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:51:
Het VK heeft nog lang niet alles onder controle...
Exponentiële ontwikkeling is in eerste instantie niet goed zichtbaar...
Het VK heeft heel December lang minder maatregelen getroffen dan ze werd aangeraden met die mega golf als gevolg. Ja, daar zal best een deel door de mutatie veroorzaakt zijn maar de basis voor een grote clusterfuck hebben ze zelf gelegd.

2/3 van de bemettingen zijn al de britse variant. De exponentiele groei zou al heel goed zichtbaar zijn geweest als hij echt zo gevaarlijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

autje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Overigens zie ik op nu.nl dat het percentage positief afgelopen week ietsje hoger is dan de week ervoor: 11,7% vs. 11,4%.

En ook dat de Britten nog steeds oprukken.

Combi-R: 0.97
Ik snap nog niet helemaal hoe ze op die R komen, week-op-week zitten we op -10% oid, dus dan zou je een combi-R van 0,9 verwachten?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Dat afhalen in winkels is volgens mij al lang gaande inderdaad. Mogelijk is dat tegen de regels maar ik vond het wel een aardige oplossing.

Of de avondklok eraf gaat maakt me niet eens zoveel uit. Dat zal per persoon verschillen denk ik. Ik vind het open gaan van de basisscholen veel belangrijker. Ruimte voor de ouders en sociale contacten voor de kinderen.
Basisscholen vind ik ook belangrijker. Persoonlijk ken ik niemand die last heeft van de avondklok. Oké, leuk is het niet, maar er is in deze tijd prima omheen te leven.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Ik snap nog niet helemaal hoe ze op die R komen, week-op-week zitten we op -10% oid, dus dan zou je een combi-R van 0,9 verwachten?
Ze gaan van een reproductie-dag van 3.5 of 4 uit.. Daarnaast nemen ze ook de verminderde testbereidheid mee. Als je kijkt naar de opnames op de IC, ligt het R getal ook maar heel licht onder de 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Laguna schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:18:
@THE_BASE zoals ik al eerder had aangegeven, de beslissing over de avondklok wordt pas later deze week gemaakt.
Dat heb ik inderdaad ook gelezen, maar het voornemen ligt er wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Sergelwd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:20:
[...]
Het VK heeft heel December lang minder maatregelen getroffen dan ze werd aangeraden met die mega golf als gevolg. Ja, daar zal best een deel door de mutatie veroorzaakt zijn maar de basis voor een grote clusterfuck hebben ze zelf gelegd.

2/3 van de bemettingen zijn al de britse variant. De exponentiele groei zou al heel goed zichtbaar zijn geweest als hij echt zo gevaarlijk was.
Nee die zou dus nog niet zichtbaar moeten zijn. Die kan pas de komende weken zichtbaar worden. Dat is ook het hele probleem met een exponentiele groei, dat valt niet op totdat het te laat is en dan gaat het ook hard. Zeker omdat er in dit geval een andere variant wordt verdrongen, dus een gedeelte van de groei valt in de cijfers daar tegen weg .

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ook mooi dat na 60 dagen het placebo net zo effectief is als Sputnik :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Laguna schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Op 15 januari zaten we pas op ~20% qua besmettingen van de Britse variant. Daar dien je wel rekening mee te houden.
Die getallen voor de verspreiding van de UK variant schieten alle kanten op. Ik zou hierover graag wat kritische vragen willen stellen aan het RIVM.

15-1 20%, die had ik ook gehoord en daar gaat mijn model ook vanuit.

De tijdserie van nieuwe besmettingen gaat nu t/m 2-2 (rapportagedatum) = ongeveer 24-1 (besmettingsdatum). In het verlengde van de eerder genoemde getallen 4.x%, 11.9%, 20%, kun je extrapoleren dat er tegen het einde van de tijdserie richting de 35% UK in de besmettingen zou zitten.

Nu wordt er ineens geopperd dat we in de laatste week van januari (dat is de week van 24-1, waarvan de data inmiddels binnenkomt in de besmettingscijfers) maar liefst 67% aandeel UK zou zijn. Dat is een enorme outlier in het vergelijk van de eerdere metingen, eigenlijk geloof in het getal ook helemaal niet.

Laten we gaan rekenen vanuit die 67%.
Van de ~3600 besmettingen die vandaag worden gerapporteerd, zouden er dan maar liefst 2400 UK zijn en maar 1200 klassiek. Eind december speelde UK nog geen rol van betekenis. Toen hadden we ergens tussen de 7500 en 9500 besmettingen per dag, allemaal klassiek. Ik kom op een R-waarde van 0.8 voor de kassieke variant.

Intussen moeten de UK besmettingen zijn toegenomen van hooguit 10 per dag eind december (we hadden even na de jaarwisseling een telling van 50 totaal) 2400 nu. Dat correspondeert met een R-waarde voor de UK variant van ongeveer 2.

De verhouding R[UK] / R[klassiek] wordt structureel tussen 1.3 en 1.7 geschat, waarbij de meer recente schattingen vaak 1.35 tot 1.45 noemen.

Als die verspreiding van 67% waar is, dan zou deze ratio maar liefst 2.5 bedragen.

Zeer onwaarschijnlijk.

Maar nogmaals, ik zou willen dat het waar was. Zie de overgang van de klassieke naar de UK variant als een gifbeker die leegmoet. Het gif is dat het virus een hogere R-waarde krijgt. Hoe groter het percentage dat al achter de rug is, hoe kleiner de geschatte impact.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

THE_BASE schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:21:
[...]

Basisscholen vind ik ook belangrijker. Persoonlijk ken ik niemand die last heeft van de avondklok. Oké, leuk is het niet, maar er is in deze tijd prima omheen te leven.
Maar dat is natuurlijk een redenatie vanuit je eigen bubbel. Ik kan het andersom ook zeggen. Ik ken persoonlijk niemand die last heeft dat de kinderen niet naar school gaan. Maar wel mensen die last hebben van de avondklok.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:41
Volgens mij hebben veel mensen het al geprobeerd, maar ik ga het ook doen:

Op 8 januari 8,6% Britse variant. Rondom die datum worden er circa 5800 mensen gerapporteerd als eerste ziektedag. Dat wil dus zeggen dat er circa 500 mensen de britse variant hebben. 5300 hebben een andere variant.

In deze week hebben de mensen die besmet zijn geraakt in 66,7% van de gevallen de Britse variant. De data is nog niet compleet, maar we nemen aan dat we 4200 besmettingen per dag hebben. Daarvan zijn er dus 2800 met de britse variant en 1400 niet.

We moeten dus in 22 dagen van 500 infecties naar 2800 infecties zijn gegaan. Dat wil zeggen, elke dag moeten we met 8,1% stijgen (500*1.081^22 = 2800). Elke dag 8,1% stijgen geeft een R van (1.081^4) = 1,36.

Voor de oude variant moeten we dus dalen van 5300 naar 1400. Zelfde berekening als hierboven geeft een R van 0,79.

Daarmee is de Britse variant dus 1,36/0,79 = 1,72 zo besmettelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:21:
[...]

Ze gaan van een reproductie-dag van 3.5 of 4 uit.. Daarnaast nemen ze ook de verminderde testbereidheid mee. Als je kijkt naar de opnames op de IC, ligt het R getal ook maar heel licht onder de 1.
Ah, ja, dat halveert het natuurlijk, een R van 0,95 is dan op weekbasis 0,95*0,95= 0,9

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
YakuzA schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Ah, ja, dat halveert het natuurlijk, een R van 0,95 is dan op weekbasis 0,95*0,95= 0,9
Ik lees in wetenschappelijke publicaties schattingen van een generatietijd tussen 3.95 en 5.2. Ik reken met 4.5.

Een R-waarde van 0.95 geeft een wekelijkse groeifactor van 0.95 ^ (7/4.5) = 0.923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

pro_6or schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:50:
Mocht het enorm meevallen met die Britse variant. Wat me sterk zou verbazen aangezien er weldegelijk bewijs is dat deze besmettelijker is, dan is het alsnog een goed idee om nu door te zetten naar beneden.

Ik denk dat het sowieso een goed idee is om als je eenmaal lock down doet deze zo hard mogelijk te doen. Winkeliers e.d. zitten nu maanden te wachten. Doe dan zeg een maand keiharde lockdown en dan weer open.
Veel 'keiharder' dan we nu zitten kun je het eigenlijk niet maken, tenzij je werkplekken stil gaat leggen of mensen ook overdag gaat verplichten om thuis te blijven. En ik denk dat die maatregelen politiek heel moeilijk te verkopen gaan zijn.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Verwijderd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:20:
[...]
"Dansen" met het virus noemde het RIVM het... alleen wel op een heel erg hoog niveau.
Alleen jammer dat de meesten het niet verder dan "Brons" 'geschopt' hebben.
"Goud met ster" is klaarblijkelijk alleen voor diegene die echt kunnen 'dansen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:32:
[...]

"Goud met ster" is klaarblijkelijk alleen voor diegene die echt kunnen 'dansen'.
Dit dansen doe je normaal ook niet rond de 10k besmettingen.
Dit doe je nadat je de sloophamer hebt gebruikt om alles onder controle te houden.

https://tomaspueyo.medium...how-to-dance-b8420170203e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:32:
[...]

Laat staan de mensen die het tot de kledingklasse weten te schoppen :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
Sovieto schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:27:

Op 8 januari 8,6% Britse variant. Rondom die datum worden er circa 5800 mensen gerapporteerd als eerste ziektedag. Dat wil dus zeggen dat er circa 500 mensen de britse variant hebben. 5300 hebben een andere variant.

In deze week hebben de mensen die besmet zijn geraakt in 66,7% van de gevallen de Britse variant. De data is nog niet compleet, maar we nemen aan dat we 4200 besmettingen per dag hebben. Daarvan zijn er dus 2800 met de britse variant en 1400 niet.

We moeten dus in 22 dagen van 500 infecties naar 2800 infecties zijn gegaan. Dat wil zeggen, elke dag moeten we met 8,1% stijgen (500*1.081^22 = 2800). Elke dag 8,1% stijgen geeft een R van (1.081^4) = 1,36.

Voor de oude variant moeten we dus dalen van 5300 naar 1400. Zelfde berekening als hierboven geeft een R van 0,79.

De 66.7% geldt voor besmettingen die deze week plaats vinden. Deze moeten dus nog hun eerste ziektedag krijgen (duurt zo'n 4-6 dagen), en komen vervolgens nog een dag of drie later pas in de cijfers tot uiting (de meeste positieve tests hebben een ziektedag van drie dagen terug). Dus zo'n negen dagen.
Dat betekent dat in jouw voorbeeld we volgende week, eind van de week op 4200 besmettingen zouden zitten.
Het gemiddelde van vandaag is 4090. Het is dus maar een lichte stijging om volgende week donderdag tot 4200 te komen.

Dat is ook in lijn wat het RIVM ons voorspiegelt: Deze week een stabilisatie, volgende week een stijging.

De cijfers van vandaag zijn op weekniveau bekeken nog een goed teken (een daling van 8%, maar als je kijkt naar de normale wekelijkse trend dan ligt de dinsdag normaal gezien lager dan de maandag qua aantal positieve tests.
Dat is vandaag niet het geval, vandaag zijn het er een paar honderd meer dan gisteren.

Die cijfers van de ene dag vandaag zeggen niet zoveel, en voorlopig kan het daadwerkelijk nog alle kanten op.
Dat deze (en volgende) week bloedspannend wordt is duidelijk. Als we inderdaad gaan stabiliseren en stijgen dan is een nieuwe golf onvermijdelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

[Afbeelding]
Het is een model wat mogelijk uit kan komen. Gebaseerd op een aantal aannames.

Graag niet groter maken dan het is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Sovieto schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:27:

Heeft er iemand zin om een mooi grafiekje te maken van deze twee? Zal een hoop duidelijk maken voor iedereen die zich niet zo druk maakt.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Gunner schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:46:
[...]

Het is een model wat mogelijk uit kan komen. Gebaseerd op een aantal aannames.

Graag niet groter maken dan het is.
En zo dramatisch is dit staafdiagram niet, dan zouden we pas in april uitkomen op meer wekelijkse besmettingen dan in december. Bovendien wordt er in dit model geen rekening gehouden met de vaccinaties en het seizoenseffect. Al met al geen realistisch scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
Jovatov schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:38:
[...]

De 66.7% geldt voor besmettingen die deze week plaats vinden. Deze moeten dus nog hun eerste ziektedag krijgen (duurt zo'n 4-6 dagen), en komen vervolgens nog een dag of drie later pas in de cijfers tot uiting (de meeste positieve tests hebben een ziektedag van drie dagen terug). Dus zo'n negen dagen.
Dat betekent dat in jouw voorbeeld we volgende week, eind van de week op 4200 besmettingen zouden zitten.
Het gemiddelde van vandaag is 4090. Het is dus maar een lichte stijging om volgende week donderdag tot 4200 te komen.

Dat is ook in lijn wat het RIVM ons voorspiegelt: Deze week een stabilisatie, volgende week een stijging.

De cijfers van vandaag zijn op weekniveau bekeken nog een goed teken (een daling van 8%, maar als je kijkt naar de normale wekelijkse trend dan ligt de dinsdag normaal gezien lager dan de maandag qua aantal positieve tests.
Dat is vandaag niet het geval, vandaag zijn het er een paar honderd meer dan gisteren.

Die cijfers van de ene dag vandaag zeggen niet zoveel, en voorlopig kan het daadwerkelijk nog alle kanten op.
Dat deze (en volgende) week bloedspannend wordt is duidelijk. Als we inderdaad gaan stabiliseren en stijgen dan is een nieuwe golf onvermijdelijk.
Het RIVM zegt dit:
'Met modellering wordt geschat dat van de mensen die afgelopen week (27 januari tot en met 2 februari) besmet werden, ongeveer twee derde de Britse variant heeft.'

Dat wil zeggen dat er zeker al wat van deze besmettingen in de data zitten. Er zijn bijvoorbeeld al 2000 besmettingen met eerste ziektedag op maandag en dinsdag.

Maar ik ben het met je eens. Ik had beter iets meer dagen kunnen nemen voor een scherpere berekening. Alsnog blijkt dan dat de Britse variant vrij besmettelijk wordt gemodeleerd (ergens tussen de 1,5 en 1,6 besmettelijker).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
vectormatic schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Heeft er iemand zin om een mooi grafiekje te maken van deze twee? Zal een hoop duidelijk maken voor iedereen die zich niet zo druk maakt.
Dit is juist een zeer gevaarlijk scenario. Met een R van 1,3 of hoger zijn we over 20 dagen al in gigantische problemen (besmettingen boven de 10.000)

Als we afgelopen week echt 66,7% van de mensen besmet is geraakt met de Britse variant dan is er echt geen kans dat het OMT het advies geeft de scholen te openen. Want dan zou de R misschien wel 1,4-1,5 worden en dan zitten we over een paar dagen al in de problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sovieto op 02-02-2021 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:39

codex

Geen OpenAI agent :)

Dan mag ik eigenwijs zijn, maar deze vergelijking tussen 2 landen met een dominant Brits virus en 2 landen met tot voor kort de reguliere variant en daarbij gelijkwaardige maatregelen(los van de naleving ervan), doet mij nou niet bepaald angstig worden. In de UK zaten ze in december op het percentage dat wij nu zien, als het virus inderdaad veel makkelijker verspreid en een procentueel ruim hogere R waarde heeft dan lijkt het mij onbegonnen werk om dit in te dammen. Want dat is feitelijk wat er vanuit het RIVM wordt geschetst, desondanks, beide landen hebben in een relatief korte periode flinke slagen gemaakt, waar wij zelfs maanden over doen.

Ik blijf het idee hebben dat er meer speelt dan slechts eenvoudigere overdracht. Misschien is dit wel het geval, maar overleeft het virus minder lang buiten het lichaam waardoor het beter reageert op maatregelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcD96R_amiTv8me3qS70rXPhg3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ccnlUzLSJMSxaZK9pQIJeNzy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Jovatov schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:38:
[...]

De 66.7% geldt voor besmettingen die deze week plaats vinden.
Dan is het een exptrapolatie en geen meting. Het wordt als een meetpunt in de media gebracht.

Mensen die deze week besmet worden, hebben nog gene PCR test gehad en dus ook geen sequence onderzoek.
Eens.

Mijn model (waarin ik die "67%" vanwege de onduidelijke status van het getal en de afwijking van eerdere getallen nog niet heb meegenomen), laat een kans zien dat we tegen in de derde week van deze maand op R>1 gaan komen. Dat zul je in de laatste week zien in de cijfers nieuwe besmettingen.

Tegen die tijd zit het effect van de vervanging EU-variant-->UK-variant grotendeels in de cijfers. Aan de andere kant van de weegschaal heb je de gestaag toenmende natuurlijke immunisatie en het effect van vaccineren van m.n. zorgverleners. Ook heb je tegen die tijd het volle effect van de lockdown-maatregelen die 2 weken geleden werden aangekondigd. De heropening van PO zal nog geen significant effect in die cijfers hebben.

Hoe snel die R boven de 1 gaat komen, en in het verlengde daarvan hoe hoog hij komt en hoe lang het duurt im hem terug in het gareel te krijgen, is het

Alles is afhankelijk van de balance of power tussen toenemende immunisatie en toenemend aandeel UK-variant. We zitten nu in de fase waarin het UK-aandeel het snelst stijgt, zeg maar het tussen de 30 en 70%. Elke paar dagen met gunstige getallen geeft een indicatie dat de opmars van R minder sterk is dan gevreesd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sovieto schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Het RIVM zegt dit:
'Met modellering wordt geschat dat van de mensen die afgelopen week (27 januari tot en met 2 februari) besmet werden, ongeveer twee derde de Britse variant heeft.'
Wat nu in de nieuwe GGD data "nieuwe besmettingen" verwschijnt (besmetting dik een week geleden), bestaat voor ~35% uit UK variant. Volgende week dus het dubbele. De mate waarin de R de komende week zal stijgen, is een maat voor de totale stijging van R t.g.v. het verdringen van de klassieke door de nieuwe mutatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Sovieto schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:06:
[...]

Dit is juist een zeer gevaarlijk scenario. Met een R van 1,3 of hoger zijn we over 20 dagen al in gigantische problemen (besmettingen boven de 10.000)
Dat bedoel ik dus, er roepen een hoop mensen dat het niet zon vaart zal lopen, "want we dalen toch nog?", maar dan mis je inderdaad even dat onder water er een tsunami aankomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 16:14

pro_6or

amateur_60r

Stoney3K schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:31:
[...]

Veel 'keiharder' dan we nu zitten kun je het eigenlijk niet maken, tenzij je werkplekken stil gaat leggen of mensen ook overdag gaat verplichten om thuis te blijven. En ik denk dat die maatregelen politiek heel moeilijk te verkopen gaan zijn.
Het kan wel, en van een aantal van die maatregelen vind ik het zelf vreemd dat we die niet genomen hebben.

Collega heeft zijn vrouw en dochter in het Midden-Oosten wonen (Jordanië) en die hebben Idd periodes gehad van 1x per week boodschappen halen en de rest van de tijd thuis blijven.

Verplicht thuiswerken (waar dat physiek mogelijk is), niet meer onnodig de straat op. Niet meer vliegen, iig met afgedwongen quarantaine, niet de grens over zonder noodzaak Dat soort zaken. Nu zitten we ook steeds maanden met toch al flinke beperkingen.

Dat zijn mogelijkheden. Als je het zo in een maand terug kan knijpen is dat dan niet beter dan 3 maanden op de huidige wijze. Ik zeg niet dat dat allemaal moet (de straat op kan best voor je fietsritje, wandelingetje) maar het kán best zwaarder.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:06:
[...]

Dan is het een exptrapolatie en geen meting. Het wordt als een meetpunt in de media gebracht.

Mensen die deze week besmet worden, hebben nog gene PCR test gehad en dus ook geen sequence onderzoek.

[...]
Dit dus. De ongenuanceerde manier hoe dit soort enorm belangrijke fundamentale informatie gebracht wordt, is echt stuitend. Wetenschap-onwaardig en ook totaal niet gezond om op deze neurotische wijze collectief vast te klampen aan indicatoren die de meerderheid niet eens echt begrijpt.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De effecten van stap van <1% UK naar 30 a 35% UK kun je aflezen aan de GGD data "nieuwe besmettingen" over de afgelopen 5 weken.

Deze stap heeft een trendmatige stijging in de R-waarde van ongeveer 0.08 veroorzaakt. Deze werd gedempt door toenemende natuurlijke immunisatie, de eerste effecten van vaccinaties en een klein beetje door de aanscherping van de lockdown tegen het einde van de periode.

Als je de rest van het effect gaat extrapoleren (dus die andere tweederde deel van de virus-pool gaat vervangen voor UK), dan zal R naar verwachting 0.16 stijgen. Trendmatig zitten we in mijn model rond de 0.91.

Gaat hij boven de 1 komen? Weinig twijfel bij. Maar 1.3 zie ik niet in beeld komen.

Ook vergelijkbare landen (met een sterke toename van het aandeel UK besmettingen in de afgelopen maand, m.n. BE en DK) laten nog geen heftige ontwikkeling zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
Sovieto schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Het RIVM zegt dit:

Dat wil zeggen dat er zeker al wat van deze besmettingen in de data zitten. Er zijn bijvoorbeeld al 2000 besmettingen met eerste ziektedag op maandag en dinsdag.

Maar ik ben het met je eens. Ik had beter iets meer dagen kunnen nemen voor een scherpere berekening. Alsnog blijkt dan dat de Britse variant vrij besmettelijk wordt gemodeleerd (ergens tussen de 1,5 en 1,6 besmettelijker).
Uitgaande van 27-1 t/m 2/2 is het inderdaad waarschijnlijk dat er wel uitlsagen van vandaag bij inzitten, maar het is niet heel duidelijk.
Van gister en vandaag zijn er eigenlijk alleen nog labuitslagen bekend, eerste ziektedagen van gister en vandaag zijn nog niet bekend. Dit is de uitsplitsing van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuAtCwWKk_kkbx9dL_Yle1S-sic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIIW1tN90w4Bz8N2vxHobRZj.jpg?f=fotoalbum_large

De blauwe staafdiagrammen van gister en vandaag zullen veelal nog worden omgezet naar groene waarden, mogelijk naar vandaag, maar mogelijk ook naar nog eerder terug. Dat zijn zeg maar de negatieve blauwe staven die voor 31-jan staan en eerder. Dat zijn labuitslagen die eerder wel zijn meegeteld als nieuwe positieve test, maar waar toen nog geen eerste ziektedag van bekend was.

Iemand die 27 januari besmet is geraakt kan gister/vandaag zijn eerste ziektedag hebben gehad (duurt 4/5 dagen). Die labuitslag kan dan vandaag binnen zijn gekomen en dan heb je gelijk: De cijfers van vandaag bevatten mensen die besmet zijn geraakt van 27 januari t/m 2 februari. Maar verreweg het overgrote deel moet nog in de cijfers terecht komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:15:
[...]

De effecten van stap van <1% UK naar 30 a 35% UK kun je aflezen aan de GGD data "nieuwe besmettingen" over de afgelopen 5 weken.

Deze stap heeft een trendmatige stijging in de R-waarde van ongeveer 0.08 veroorzaakt. Deze werd gedempt door toenemende natuurlijke immunisatie, de eerste effecten van vaccinaties en een klein beetje door de aanscherping van de lockdown tegen het einde van de periode.

Als je de rest van het effect gaat extrapoleren (dus die andere tweederde deel van de virus-pool gaat vervangen voor UK), dan zal R naar verwachting 0.16 stijgen. Trendmatig zitten we in mijn model rond de 0.91.

Gaat hij boven de 1 komen? Weinig twijfel bij. Maar 1.3 zie ik niet in beeld komen.

Ook vergelijkbare landen (met een sterke toename van het aandeel UK besmettingen in de afgelopen maand, m.n. BE en DK) laten nog geen heftige ontwikkeling zien.
Eens, ik geloof zelf ook niet dat de R 1,3 is voor de Britse variant terwijl de gewone variant op 0,85 staat.

Dan zouden er al zat andere landen in de problemen zijn geweest.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sergelwd
Ik blijf het fascinerend vinden dat mensen helemaal begeisterd zijn door hypothetische besmettelijkheidscijfers die tot nu toe echt op geen enkele manier terug te vinden zijn in de realiteit.
"statistiek" als je het al zo kunt noemen met geextrapoleerde en verkeerd beredeneerde cijfers kan zeer gevaarlijk zijn.

https://www.ftm.nl/artike...t7lbLZdHcMVFznG03AA%3D%3D
FTM heeft er weer een sterk artikeltje aan gewijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Sergelwd op 02-02-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Uthog schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:56:
Dit ga je alleen oplossen door 100% te compenseren vanuit de overheid, en niet minder omdat de partner inkomsten heeft.
Nee de volle 100%. Die kappers moeten ook brood hebben en wonen ook in een huis die betaald moet worden.
En nee het is geen ondernemers risico dat dit zo gebeurd.
Dan nog. De kwestie van vraag en aanbod blijft. Wellicht zullen dan minder kappers zich geforceerd voelen deze stap te nemen, maar zolang er mensen zijn die ze thuis uitnodigen voor een coupe zal dit plaatsvinden. Steun of geen steun.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Sergelwd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:24:
Ik blijf het fascinerend vinden dat mensen helemaal begeisterd zijn door hypothetische besmettelijkheidscijfers die tot nu toe echt op geen enkele manier terug te vinden zijn in de realiteit.
"statistiek" als je het al zo kunt noemen met geextrapoleerde en verkeerd beredeneerde cijfers kan zeer gevaarlijk zijn.

https://www.ftm.nl/artike...t7lbLZdHcMVFznG03AA%3D%3D
FTM heeft er weer een sterk artikeltje aan gewijd.
uit dat artikel:
‘In de eerste weken ging de nieuwe variant vooral rond onder de Britse jeugd. We vergelijken dus de verspreiding van de Britse variant onder studenten met die van het wild-type in bejaardentehuizen. Die groepen gedragen zich anders. Het is dus heel moeilijk te onderscheiden of de verhoogde besmettelijkheid ontstaat door het virus, of door de verschillende type gastheren van dat moment. Een groot epidemiologisch onderzoek waarbij je een flink aantal mensen met vergelijkbare gedragskarakteristieken volgt, is tot op heden niet uitgevoerd.’

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

codex schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:06:
Ik blijf het idee hebben dat er meer speelt dan slechts eenvoudigere overdracht. Misschien is dit wel het geval, maar overleeft het virus minder lang buiten het lichaam waardoor het beter reageert op maatregelen?
[Afbeelding]
Ja, en wat er nog meer speelde in de UK heette "Kerst".

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
YakuzA schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:33:
[...]

Mogen we dat wel zeggen? Nuanceert dat niet te veel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
YakuzA schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:33:
[...]

Ja, en wat hier straks mee gaat spelen heet "School".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat is vermoedelijk de reden dat de verhouding tussen R-waardes UK/wild in eerste instantie op 1.7 werd geschat, en deze schattingen later consequent lager uitkwamen.

De laatste uitingen van RIVM zijn
* 1.36 (uit de powerpoint voor de 2e kamer; berekend vanuit de geschatte R-waarde voor de UK variant en de klassieke varuant; 1 opeenvolgende weken).
* "1.4 a 1.45" interview met onderzoekster van RIVM over de opmars van de UK-variant.

In mijn eigen rekenmodel (dat de R-waarde terugrekend vanuit de ontwikkeling van de dagelijkse nieuwe besmettingen, waarna ik corrigeer voor factoren zoals prevalentie antistoffen etc, en dan een split maak op grond van het aandeel van de UK-variant in de betreffende periode), kom ik ik een factor van 1.29.

A propos, mijn model rekent tegen het eind van de dataserie (besmettingen ~24-1-2021 -> rapportage 2-2-2021) met een geextrapoleerde schatting tussen de 30 en 35% UK variant. Ik lees zojuist in een publicatie van RIVM (https://coronadashboard.r...wint-terrein-in-nederland)
dat die schatting spot on was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:21:
[...]

Ja, en wat hier straks mee gaat spelen heet "School".
Deze factor zal pas in de loop van maart een significante invloed hebben. Het duurt nog even voordat VO open gaat, en daarna heb je nog een delay voordat de besmettingen in de cijfers komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:24:
[...]

Deze factor zal pas in de loop van maart een significante invloed hebben. Het duurt nog even voordat VO open gaat, en daarna heb je nog een delay voordat de besmettingen in de cijfers komen.
Ok, en dan? Weer nieuwe maatregelen?

Das precies wat ik geregeld zeg. Liever nu twee weken extra dan eind maart weer nieuwe onzin. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Das precies wat ik geregeld zeg. Liever nu twee weken extra dan eind maart weer nieuwe onzin. :X
Zo zit ik er ook in. Die avond klok hindert mij nu momenteel niet en mijn vriendin heeft een ontheffing voor haar werk, maar als in april/mei de zon weer rond een uur of 9 in de avond ondergaat heb ik liever wel open terrassen en geen avondklok om gewoon weer meer buiten te kunnen leven (ik heb toch een hekel aan kou).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
[...]

Wat wil je dan? Die 2 weken extra, oke dan gaat alles maar dan ook echt alles dicht.
Boodschappen worden voor je deur gezet, iedereen verplicht thuis, kan je niet thuiswerken dan gaat je bedrijf maar 2 weken dicht.

En vervolgens werkt het niet? Wat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Uthog schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:30:
[...]

Wat wil je dan? Die 2 weken extra, oke dan gaat alles maar dan ook echt alles dicht.
Boodschappen worden voor je deur gezet, iedereen verplicht thuis, kan je niet thuiswerken dan gaat je bedrijf maar 2 weken dicht.

Dat zeg ik niet. Ik zeg twee weken extra. Hoe je daar nu een full lockdown Bij haalt is mij een raadsel.

Huidige maatregelen nog twee weken volhouden totdat we én een beter beeld hebben op de eventuele bijdrage van de Britse variant én een buffer hebben zodat we later niet weer drie stappen terug moeten doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:32
pré-persco-update 2021-02-02

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-p2Q2zLp65McF4PQn6naQ4KBGOU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wYQRLUk16DRNgRtyDWyRVFkg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jdC3wLRWQ1-x_lJ_53kF16GPcc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dJbaVKb9XnfYQ6WA2QfekyWk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDcHvepR2swybNRbNF-zTPkIhZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BcIPKHVxPrd7mkxcAJKE4C9k.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikERj3ULRGLk0OSXtkXqKfigfhE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xDRNVJFNqTufAlmGQ5ZoMWIl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XzMcjZH7CeiicisyMEMz79YkQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ac2pJmZ4Oupdfm4OVu2o5hbv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5yKqrmvVjWVnMckDq-Rp7IrT8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zfkFszpISufC4uF5Tqyu7Vcp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLX9YaDO57V75dUD6dVJx48VE4Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YHLiK8Wq5OnJQUZTa3oHOovq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h5VBmY55UbZAi5IePSJzKqrhaM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5s2VohNR94b3n10G49zx8fLi.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Laatst online: 01-09 08:19
Hoe kan de R omhoog terwijl de cijfers consistent dalen? Is de aanname dat zonder Brits variant we nu op 1/3 van de bestemmingen hadden gezeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09 18:20
Montaner schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:05:
Hoe kan de R omhoog terwijl de cijfers consistent dalen? Is de aanname dat zonder Brits variant we nu op 1/3 van de bestemmingen hadden gezeten?
Heb je geluisterd?

R normaal = 0,85
R brits = ~rond 1,3

Normale neemt af, Britse stijgt. Uiteindelijk zal alles stijgen.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Wordt de R anders berekend? Die van de klassieke (wat is klassiek?) variant ligt nu op of rond de 0,85, maar dat lag die ook zo ongeveer in november. Ik vind dat lastig te rijmen met de zwaarte van de maatregelen van 15 december.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:30

Nox

Noxiuz

Soccer98 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:38:
In hoeverre is de angst voor de Britse variant nou realistisch? Overal daalt het door en ook hier in Nederland, met klaarblijkelijk 2/3e Britse variant zijn we nog aan het dalen.
Afgaand op dit artikel:
https://www.ftm.nl/artike...den&utm_source=linkbutton

Dat schijnt dus redelijk mee te vallen omdat de onderzoeken dus niet allemaal onder dezelfde omstandigheden zijn gedaan. We hebben de Britse variant bekeken en vergeleken met verspreiding aldaar onder andere groepen en vergeleken met hier.

Overigens lijkt het erop dat SarS-CoV-2.co.uk al in september hier was maar toen niet heeft doorgepakt en dat varianten dus wel vaker verdrongen worden door andere varianten. De relatieve besmettelijkheid en absolute besmettelijkheid zijn niet vastgesteld. Ik zeg hiermee niet dat het net zo of minder besmettelijk is als de andere europese varianten maar dat het niet onomstotelijk is dat de Britse variant nu echt zoveel besmettelijker is. Bovendien is de UK sinds 1 januari ook effectief uit de EU en kunnen ze geen corona meer verschepen zonder verklaringen, tegen de tijd dat ze die rond hebben is het virus dood :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Uthog schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:30:
[...]

Zou op zich wel een keertje 'eerlijk' zijn. Een groot gedeelte zit thuis te werken, een ander gedeelte is al een paar maanden gesloten en de rest werkt vrolijk door elkaar alsof er weinig aan de hand is. Vervolgens mogen die eerste twee nog eens niet naar buiten in de avond of zitten met de kinderen thuis te werken.
Misschien dat de ernst weer een beetje terug komt als iedereen die het afgelopen jaar op zijn werk weinig rekening heeft gehouden met corona eens twee weken (onbetaald) thuis zit. Van advocaat tot Vuilnisman, met collega's onder elkaar verslappen de coronaregels als sneeuw voor de zon en is het al snel te gezellig.

*O* Irma *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Laatst online: 01-09 08:19
vuurtjih schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:06:
[...]

Heb je geluisterd?

R normaal = 0,85
R brits = ~rond 1,3

Normale neemt af, Britse stijgt. Uiteindelijk zal alles stijgen.
Ja mooi verhaal, maar ons niet overladen met cijfers en wel one liners zoals deze strooien zegt helemaal niets. Als dit exact zo was dan had wel benoemd geweest dat we nu op 1/3 zaten zonder Britse variant om de ‘angst’ welke met deze variant wordt gezaaid extra kracht bij te zetten. De R op het coronadashboard zegt ook niets over variant, maar over het totaal. Deze loopt niet in lijn met het verhaal. Dus.. onderbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

later is beter.

Tussen december en januari is de prevalentie van covid-antistoffen onder bloeddonors (brede steekproef van gezonde mensen tussen 18 en ongeveer 70) met drie procentpunt gestegen. Dat drukt de R-waarde met ongeveer 0.03 per maand.
Tel daarbij de vaccinatiecampagne, die steeds harder gaat. Het is dus zeker van belang of een bijdrage aan de R-waarde meteen komt of pas over anderhalve maand.

Ik ben het deels met je eens. Twee weken doorbuffelen kan de nieuwe infecties met 25 a 30% verlagen. In een daaropvolgende periode van groeiende infecties koop je wat extra tijd, met als winst de toenemende inmunisatie in die extra tijd.

Het is echter niet zo, dat elke week lockdown nu, een week minder lockdown later is. Ook al hadden we de 1e lockdown tot voorbij de zomer gehad, er was evengoed een tweede golf gekomen. Alleen op een afgelegen eiland is lockdown-to-zero een plausibele strategie.

A propos persco: Rutte staat met cijfers te draaien:
- R-waarde wild: 0.85 (klopt, in lijn met achattingen RIVM)
- R-waarde UK: 1.3 (klopt niet, de verhouding van 1.53 is significant hoger dan de schattingen die RIVM maakt , die zitten de laatste tijd tussen 1.36 en1.45)
- de bewering dat een R-waarde van 1.3 een verdubbeling in een week is, is een schromelijke overdrijving. die wekelijkse groei is 1.44 tot 1.58. Op een prognose die 8 weken vooruit kijkt een gigantische misrepresentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 10:22
Dat bracht Rutte weer duidelijk 👍

Helaas is de speech van de Jonge (te) lang, val half in slaap bij hem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dus even samenvatten: Rutte zegt weer niets nieuws! Het OMT-advies was duidelijk: als je dan toch perse de scholen wilt openen, moet je verder niets aan de maatregelen veranderen. Het OMT gaat dus opnieuw zeggen de avondklok te verlengen. Maar Rutte wil de zure appel nog even uitstellen en straks het OMT de zwarte piet kunnen toespelen.
Pagina: 1 ... 85 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2