Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.038 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:42
Sergelwd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:25:
[...]

Maar zolang je het niet weet misschien toch maar de verschillende opties overwegen?
Wat het RIVM doet is het bij voorbaat afschieten en onderzoek actief tegenwerken.
Bang voor schadeclaims?
Ik citeer van de RIVM site:

Ventilatie helpt ook om de overdracht van luchtweginfecties, zoals COVID-19, te beperken. Het is echter onbekend in welke mate ventilatie (luchtverversing) helpt om de overdracht van COVID-19 daadwerkelijk tegen te gaan. Daarom blijft het belangrijk om naast goed te ventileren de algemene adviezen in acht te nemen, zoals handen wassen, thuis blijven bij klachten en laten testen en afstand houden.

Hoezo wordt er iets uitgesloten?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
klaaas schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:27:
[...]

Ik citeer van de RIVM site:

Ventilatie helpt ook om de overdracht van luchtweginfecties, zoals COVID-19, te beperken. Het is echter onbekend in welke mate ventilatie (luchtverversing) helpt om de overdracht van COVID-19 daadwerkelijk tegen te gaan. Daarom blijft het belangrijk om naast goed te ventileren de algemene adviezen in acht te nemen, zoals handen wassen, thuis blijven bij klachten en laten testen en afstand houden.

Hoezo wordt er iets uitgesloten?
Vermelden ze bij hun handen stuk wassen ook elke keer dat het onbekend is in welke mate het bijdraagt?
Elke erkenning van ventilatie komt bij het RIVM met mitsen en maren en in het geval van dat verpleeghuis was het onderzoek ernaar duidelijk ongewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Sergelwd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:30:
[...]
Vermelden ze bij hun handen stuk wassen ook elke keer dat het onbekend is in welke mate het bijdraagt?
Elke erkenning van ventilatie komt bij het RIVM met mitsen en maren en in het geval van dat verpleeghuis was het onderzoek ernaar duidelijk ongewenst.
Zowel WHO als RIVM zijn er in ieder geval van overtuigd dat druppels COVID verspreiden. Wat dat betreft wordt het advies om handen te wassen ook breed gedragen. En zoals ik aangaf is ook de WHO aardig terughoudend als het gaat om de rol van aerosolen. Dat het RIVM daar nog een schepje bovenop doet zal ik niet ontkennen, maar het gaat te ver om het RIVM en de WHO tegenover elkaar te zetten voor wat betreft de visie op dit onderwerp.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
klaaas schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:37:
[...]

Zowel WHO als RIVM zijn er in ieder geval van overtuigd dat druppels COVID verspreiden. Wat dat betreft wordt het advies om handen te wassen ook breed gedragen. En zoals ik aangaf is ook de WHO aardig terughoudend als het gaat om de rol van aerosolen. Dat het RIVM daar nog een schepje bovenop doet zal ik niet ontkennen, maar het gaat te ver om het RIVM en de WHO tegenover elkaar te zetten voor wat betreft de visie op dit onderwerp.
Ik vermijd het WHO sowieso zoveel mogelijk door alle politieke spelletjes daar.
Maar in haast elk land wereldwijd zie ik meer en betere voorlichting hierover.
De grotere druppels zijn vast ook een factor maar dat is m.i. meer face-to-face bij 1 op 1 besmettingen terwijl aerosolen een veel groter bereik hebben.

Het handen wassen zie ik sowieso niet als een grote factor. Ik heb tenslotte slechts 1 keer mijn handen gedesinfecteerd en ik leef nogsteeds :+
https://www.nature.com/articles/d41586-021-00251-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Inmiddels gaan er geluiden op dat het versoepelen van scholen prima kan, maar dat de overheid nog niet aan stoppen avondklok en afhalen bij winkels moet denken. Er zou teveel mobiliteit komen en teveel personeel weer in winkels waar geen maatregelen worden genomen. Onder andere OMT heeft dit aangegeven, advies zou zijn door te trekken tot maart.

Ben erg benieuwd wat het kabinet vanavond aan zal kondigen en of er naar dit advies geluisterd wordt. Volgens Rutte is hij (en het volk) het zat.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

THE_BASE schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:24:

Ben erg benieuwd wat het kabinet vanavond aan zal kondigen en of er naar dit advies geluisterd wordt. Volgens Rutte is hij (en het volk) het zat.
Nu het virus nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Even wat lucht tot de verkiezingen en daarna het slot er weer op. Een dezer dagen zal De Jonge ook nog wel onder de spreekwoordelijke bus worden gegooid :) (als hij dat niet zelf al heeft gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ernst Kuipers heeft zojuist ook weer aangegeven ‘doe dit niet’, dus benieuwd of Rutte langsgaan aan eigenwijs gaat zijn richting de ‘deskundigen’.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Sergelwd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:53:
[...]

Ik vermijd het WHO sowieso zoveel mogelijk door alle politieke spelletjes daar.
Maar in haast elk land wereldwijd zie ik meer en betere voorlichting hierover.
De grotere druppels zijn vast ook een factor maar dat is m.i. meer face-to-face bij 1 op 1 besmettingen terwijl aerosolen een veel groter bereik hebben.

Het handen wassen zie ik sowieso niet als een grote factor. Ik heb tenslotte slechts 1 keer mijn handen gedesinfecteerd en ik leef nogsteeds :+
https://www.nature.com/articles/d41586-021-00251-4
Ik ben ook geen grote handenwasser. Alleen voor en na een bezoek aan de supermarkt desinfecteer ik ze bewust. Kleine moeite en tevens een signaal van verbondenheid.

Maar waar het me om ging is dat geregeld beweerd wordt dat het RIVM op bepaalde punten een geheel eigen koers vaart die afwijkt van andere instituten. Dat is domweg de MdH tactiek van selectief lezen, uitvergroten en verdraaien waardoor je al snel van halve waarheden in hele leugens terecht komt.

Overigens wordt zowel door het RIVM als door de WHO aangegeven dat besmetting via oppervlakten waarschijnlijk geen factor van betekenis is. Beide wijzen erop dat het alleen in laboratoriumsituaties is aangetoond.

[ Voor 8% gewijzigd door klaaas op 02-02-2021 08:33 ]

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

THE_BASE schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:29:
[...]

Ernst Kuipers heeft zojuist ook weer aangegeven ‘doe dit niet’, dus benieuwd of Rutte langsgaan aan eigenwijs gaat zijn richting de ‘deskundigen’.
Uitzending Op1 gisteren:

Illy: scholen open want schadelijk
Schooldirecteur: ik doe mijn school sowieso niet verder open, want gezondheid leraren
Lerares: ik wil niet voor de klas zonder vaccin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
Ik zou een of twee weken wachten geen slecht idee vinden.

Als het OMT inschat dat de besmettingen van vorige week de helft de Britse variant betrof én deze is veel besmettelijker, dan moet je deze week een stabilisatie en volgende week een stijging in positieve tests zien.

Dalen we deze (en volgende week) vrolijk verder, dan kan je concluderen dat de Britse variant toch niet zoveel besmettelijker is en kan je met een gerust hart versoepelen.
Gaan we inderdaad stabiliseren en stijgen dan is het (helaas) riemen nog even vast. De ziekenhuizen liggen nog tamelijk vol, die risico's zijn simpelweg onaanvaardbaar.

Succes Rutte en kompanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:07

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ben benieuwd naar vanavond, hoop dat ze naast de avondklok en de niet-essentiële winkels ook het bezoek weer terugdraaien naar 2. Als ik de keus had ging ik liever voor de bezoekregel dan de avondklok, maar dat heb ik helaas niet voor het zeggen :o

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Uitzending Op1 gisteren:

Illy: scholen open want schadelijk
Schooldirecteur: ik doe mijn school sowieso niet verder open, want gezondheid leraren
Lerares: ik wil niet voor de klas zonder vaccin
als op1 een andere boodschap had willen brengen 180 graden anders of alles ertussen waren er ook 3 mensen uit het veld te vinden geweest die een daarbij passend verhaal hadden verteld.

op1 mag me een pm sturenen dan kan ik in ieder geval de schooldirecteur die open wil leveren en een lerares die zonder vaccin voor de klas wil. de wetenschapper mogen ze zelf opzoeken, maar die is ook wel te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd dan hadden we nog zes uiteenlopende meningen gehad, en dan?

Het blijft trial and error. En ik ben een beetje bang dat te vroeg versoepelen voor langere en vervelender resultaten leidt.

Waarom niet even de vakantie afwachten, hopelijk constateren dat het allemaal meeviel en een constante positieve flow houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:19
MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:51:

Het blijft trial and error. En ik ben een beetje bang dat te vroeg versoepelen voor langere en vervelender resultaten leidt.

Waarom niet even de vakantie afwachten, hopelijk constateren dat het allemaal meeviel en een constante positieve flow houden?
Rutte en co maken iedere keer weer dezelfde fout. Iedere keer dat gelul over eigen verantwoordelijkheid, iedere keer worden harde maatregelen uitgesteld omdat het hoegenaamd "niet kan" in een samenleving als de onze. Dat hebben we gezien met de avondklok en met de vliegverboden. Vervolgens blijkt het wel te kunnen en worden die strenge maatregelen alsnog genomen. Maar onder druk van de publieke opinie worden ze na een paar weken al weer afgeblazen.

Ik blijf erbij: de cruciale fout is uiteindelijk de manier geweest waarop we de zomer in zijn gegaan, met het afblazen van die persconferenties als toppunt van stompzinnigheid. Maar ik heb niet het idee dat Rutte en co van fouten leren. Maar dat weten we natuurlijk al langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@D-e-n dat lijkt vooral een mening te zijn die gestoeld is op politieke voorkeur. En niet zozeer op het verloop van het virus. Dat is grosso modo overal ongeveer hetzelfde gegaan. Dus die perscos hadden daar waarschijnlijk niet heel veel aan veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mfpower schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:29:
[...]

Ik was nog vergeten hier antwoord op te geven maar bij deze: https://www.ons.gov.uk/ne...msandcovid19complications

[...]

Dus 10 procent heeft na 12 weken ofwel 3 maanden nog symptomen.
Als je dat onderzoek leest zie je dat het schattingen zijn.

Als je mijn post leest waar een ander onderzoek gebruikt is kom je op 2,3% van de mensen na 12 weken. En dit zijn dan de mensen met bewezen Covid.
https://www.medrxiv.org/c...101/2020.10.19.20214494v1

Maar geloof gewoon wat jij wilt geloven, ik kijk om mij heen en ken niemand die langdurige klachten heeft na Covid.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 02-02-2021 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik had het logischer gevonden om weer te beginnen met 50/50 klassen tot de voorjaarsvakantie. Die avondklok doortrekken voor een paar weken is ook wel te verdedigen naar mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Waarom altijd deze negativiteit? We hebben de vaccins immers. Als we zo blijven denken dan gaat het natuurlijk nooit meer goed komen. Want corona is here to stay.
Dat snap ik maar voor de ene regio is dat nu net weer een weekje langer dan voor de andere.

[ Voor 29% gewijzigd door RodeStabilo op 02-02-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:05:
@D-e-n dat lijkt vooral een mening te zijn die gestoeld is op politieke voorkeur. En niet zozeer op het verloop van het virus. Dat is grosso modo overal ongeveer hetzelfde gegaan. Dus die perscos hadden daar waarschijnlijk niet heel veel aan veranderd.
Op andere landen heb ik minder zicht maar los van de politieke voorkeur lijkt het me toch duidelijk dat het loslaten in de zomer een cruciale fout is geweest? En los van de politieke voorkeur lijkt het me toch duidelijk dat mensen helemaal niet zoveel eigen verantwoordelijkheid hebben als de premier denkt? Hij loopt iedere keer achter de feiten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09

Agent47

I always close my contracts.

TrailBlazer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:14:
Ik had het logischer gevonden om weer te beginnen met 50/50 klassen tot de voorjaarsvakantie. Die avondklok doortrekken voor een paar weken is ook wel te verdedigen naar mijn mening.
Lekker alles tot Maart doorzetten. We zijn nu goed bezig met z'n allen ( lijkt het)
Als ze wat losser laten en het komt wederom dan heeft de regering het weer gedaan natuurlijk :P

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:15:
Als ze wat losser laten en het komt wederom dan heeft de regering het weer gedaan natuurlijk :P
De regering heeft precies deze zelfde tunnelvisie. maar dan andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
G_Dragon schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:37:
Ben benieuwd naar vanavond, hoop dat ze naast de avondklok en de niet-essentiële winkels ook het bezoek weer terugdraaien naar 2.
Dat bezoek was altijd een advies.

Uiteindelijk moet je gewoon een pakket aan maatregelen voor jezelf implementeren waarmee je het besmettingsrisico met tenminste ~75% reduceert.

Voor mij is dat:
* toegenomen hygiene: handen vaker wassen en desinfecteren, afstand houden van mensen, plekken waar veel mensen dich op elkaar staan vermijden, mondmasker
* beperking van contact: alle groepen waar mensen uit meer dan 2 huishoudens samenkwamen, zijn gestopt (dit is de belangrijkste: hoe meer mensen/huishoudens, hoe groter de kans dat er een infectant tussen zit en hoe meer mensen hij kan besmetten. Er zit dus een kwadratische factor in groepsgrootte).
* beperking van het aantal huishoudens waarmee ik uberhaupt nog face to face contact heb (dus ook sequentieel)
* beperking van locaties: bijvoorbeeld horeca is eraf
* gebruik maken van de gedeeltelijke immuniteit in mijn omgeving. je hebt het over ongeveer 13%
* suppletie vitamine C, D en zink.

Als iedereen persoonlijk die 75% haalt, dan ben je als collectief veilig tot een R0 waarde in een niet-geimmuniseerde samenleving tot 4.

Wat betreft die "1 persoon", die heb ik een beetje genegeerd. Mijn schoonouders komen nog steeds. De winst om ze om en om te laten komen, is verwaarloosbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:14:
[...]

Waarom altijd deze negativiteit? We hebben de vaccins immers. Als we zo blijven denken dan gaat het natuurlijk nooit meer goed komen. Want corona is here to stay.

[...]

Dat snap ik maar voor de ene regio is dat nu net weer een weekje langer dan voor de andere.
Die vaccins hebben we het komende half jaar geen reet aan in dit tempo. Heb meer hoop op verlichting door het weer eind maart dan dat vaccins al iets doen.

Zoals @Plenkske terecht zegt; als de modellen van het RIVM enigszins kloppen ga je dat deze of volgende week terug zien in de cijfers. Dit zijn letterlijk beslissende weken voor de rest van het voorjaar. Met een beetje pech heb je dalijk twee factoren die een stijging veroorzaken. En met een beetje pech dus weer terugdraaien van versoepelingen die echt killing zijn.

Stel het een week of twee uit, concludeer dat het meeviel met de Britse variant en dat de ziekenhuizen een hoop meer ruimte hebben en begin langzaam maar gestaag aan versoepelingen die we ook vol kunnen houden.

Penny wise pound foolish is hierop wel van toepassing.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 02-02-2021 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Lekker alles tot Maart doorzetten. We zijn nu goed bezig met z'n allen ( lijkt het)
Hoeveel geld mag het kost? Elke week lockdown kost ongeveer 2 miljard. (geschat nav de kosten die nu al gemaakt zijn)
https://www.rijksfinancie...dmaatregelen-coronacrisis

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 02-02-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:18:
[...]

Die vaccins hebben we het komende half jaar geen reet aan in dit tempo. Heb meer hoop op verlichting door het weer eind maart dan dat vaccins al iets doen.
Dat had ik kunnen benoemen maar leek me niet nodig om nog zuurder te reageren ;)
Kijk nu noem je al iets wat je met die termijn bedoelt. daar was ik meer naar op zoek.

Ik lees iets teveel doomsdayberichten van mensen (niet persé hier) die ons bang willen maken/houden dat begint me een beetje te irriteren.
MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:18:
Zoals @Plenkske terecht zegt; als de modellen van het RIVM enigszins kloppen ga je dat deze of volgende week terug zien in de cijfers.
Ja of ze kloppen niet. RIVM vind ik vaak te negatief. De testen in Langsingerland hebben ook niets aangetoond verder.

[ Voor 23% gewijzigd door RodeStabilo op 02-02-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dat afhalen in winkels wordt een rommeltje, dat kan ik je nu al op een briefje geven.

Winkels genoeg die nu al zeggen: dat bezorgen is me te veel, te ver, te duur, kom het maar even afhalen aan de deur.

Bij officieel afhalen zetten winkeliers de deur open, online of telefonisch bestellen mag gewoon voor de deur van de winkel. Zo krijg je alsnog raar gedoe en grijze gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:20:
[...]
Dat had ik kunnen benoemen maar leek me niet nodig om nog zuurder te reageren ;)
Kijk nu noem je al iets wat je met die termijn bedoelt. daar was ik meer naar op zoek.

Ik lees iets teveel doomsdayberichten van mensen (niet persé hier) die ons bang willen maken/houden dat begint me een beetje te irriteren.
Ik vind mezelf redelijk down to earth meestal :+

Nee ik heb het letterlijk over het verschil tussen duurzame versoepelingen en een volgende klap in het gezicht door verzwaringen binnen een periode van een maand. Die goede zomer ben ik redelijk hoopvol over ;)
Ja of ze kloppen niet. RIVM vind ik vaak te negatief. De testen in Langsingerland hebben ook niets aangetoond verder.
In het slechtste geval hebben we dan lege ziekenhuizen en nog meer ruimte voor snellere versoepelingen. Win-win :)

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 02-02-2021 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:22:
Die goede zomer ben ik redelijk hoopvol over ;)
Die hoop delen we zeker (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:22:
Dat afhalen in winkels wordt een rommeltje, dat kan ik je nu al op een briefje geven.

Winkels genoeg die nu al zeggen: dat bezorgen is me te veel, te ver, te duur, kom het maar even afhalen aan de deur.

Bij officieel afhalen zetten winkeliers de deur open, online of telefonisch bestellen mag gewoon voor de deur van de winkel. Zo krijg je alsnog raar gedoe en grijze gebieden.
Winkels gewoon open, maar met een veel lager maximaal aantal mensen dan de vorige keer. Dan zullen de rijen buiten een stuk langer zijn en gaan er gewoon minder mensen winkelen.

Zeer streng handhaven en de zaak direct dicht als er een overtreding is.

Eventueel kan je ook een maximaal aantal mensen in een winkelstraat gaan handhaven, maar dat is wel iets ingewikkelder te organiseren.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 02-02-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Heel veel is een "advies" natuurlijk. Thuiswerken, bezoek: het wordt niet gecontroleerd. En voor wat betreft dat tweede moet je dat ook niet willen uiteraard. Maar die "adviezen" geven wel een boodschap mee. En nu versoepelingen aankondigen op bijvoorbeeld dat bezoek geeft echt de verkeerde boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:24:
[...]

Winkels gewoon open, maar met een veel lager maximaal aantal mensen dan de vorige keer. Dan zullen de rijen buiten een stuk langer zijn en gaan er gewoon minder mensen winkelen.

Zeer streng handhaven en de zaak direct dicht als er een overtreding is.
Die rijen buiten waren het grote probleem van Black Friday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Maar buiten is er amper besmetting als mensen afstand houden. Volgens mij is handhaving dan een goede oplossing als mensen te dicht op elkaar staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dat weekje of 2 tot de vakantie nog de scholen dicht zou ik prima mee kunnen leven, zoveel verschil maakt dat inderdaad niet.

Ik bedoelde alleen te zeggen dat je bij veel verhalen die je wil vertellen een setje experts/ervaringsdeskundigen kan vinden, die allemaal een beetje gelijk kunnen hebben (naast uiteraard de complot denkers en consorten die er ook nog zijn) , maar het zwaartepunt net anders leggen. Dit was ook ongeveer de boodschap van de landelijke IC organisatie als reactie op de verschillen in zienswijzen tussen Kuipers en IC artsen uit NRC artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54

Vrijdag

De Zwarte

Aan de ene kant hoop ik dat de scholen snel weer open gaan. Aan de andere kant, het is alweer bijna vakantie. Dan moet mijn zoontje eerst een weekje naar school en dan weer een week thuis.

Ik werk nu toch al zo lang thuis, dan kan dat ene weekje er ook wel bij. Geen idee hoe het met kinderen van anderen is, maar die van mij wordt niet echt gelukkig van continu veranderingen. Zit nu op zich wel lekker in het ritme, ondanks dat hij natuurlijk wel zijn vriendjes mist.

Liever dat we het nog twee weken zo vol moeten houden dan volgende week open en daarna wéér in strenge lockdown. Van dat gejojo word ik ook niet veel beter.

Avondklok mag wat mij betreft wel blijven (want NIMBY-geen last van). Winkels en contactberoepen/sporten, tja, dat is toch wel lastig. Gelukkig zijn daar allemaal experts voor die dat kunnen beslissen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

redwing schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Met een overbelaste zorg kom je wel aan dat soort getallen, zeker als je de niet-corona doden erbij optelt. Gelukkig is dat niet het geval en zie ik het ook niet gaan gebeuren, maar absurd zijn die getallen echt niet. Vergeet niet dat overal ter wereld de maatregelen zo zijn dat de ziekenhuizen het nog enigszins bij kunnen houden. En dat geldt net zo goed voor Amerika.

[...]

Met de huidige maatregelen wel. Maar wederom valt het juist mee doordat we maatregelen hebben. Het is dus zeer zeker niet andersom dat omdat het meevalt de maatregelen dus onzinnig zijn.
Dat doemscenario wordt maar continue voor gehouden, maar tot op heden hebben we nergens op de wereld in absolute getallen zulke sterftes gezien.

In de VS is op veel plekken amper wat gedaan aan covid-19 en daar zit men nu op 433.000 doden (Bron: https://covidtracking.com/data/national).

In de USA wonen 330 Miljoen mensen. 433.000 doden = 0,0013%

Wij zitten met 15.000 oversterfte (2020) nu op 0,00086% van onze bevolking.

Om dus te stellen dat wij in NL ook wel even 450k doden gaan krijgen vind ik wel heel ver gaan.

Ja, bij een overbelaste zorg gaan meer mensen dood, maar niet dergelijke getallen.

Maar goed, gelukkig komen er steeds meer mensen die zeggen dat we niet enkel covid-19 zorg voorop mogen en moeten stellen. We moeten ook aan onze geestelijke gezondheid en economie denken.

Dáár hamer ik juist de gehele tijd al op (al maanden!). We mogen en moeten niet alles maar laten wijken voor covid-19. We moeten het accepteren als een feit en daarmee dus ook dat er mensen dood zullen gaan.

Vaak (niet altijd, maar vaak!) hebben deze mensen al onderliggend lijden. Het is niet zo dat mensen ineens spontaan dood neer gaan vallen op straat.

Evenals de drukte in Bergamo en New York. Klopt, het was daar even druk, maar in absolute getallen viel het wel mee. Het is alleen dat het systeem overal lean & mean is. Daarom hoeft er maar een kleine piek te komen en het loopt vast. Zo ook de mortuaria, de crematoria, etc. Die konden het werk gewoon even niet aan.
redwing schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:48:
[...]Verkiezingen hebben daar niets mee te maken. De bezetting in het ziekenhuis wel. Je gaat nl. ook geen verkiezing winnen met versoepelingen die resulteren in een hoop extra doden.
Ik ben toch wel aardig overtuigd dat de verkiezingen inmiddels een behoorlijke rol beginnen te spelen in het debat en de keuzes. Zeker de aankomende weken.
[...]

Is er bewijs dat daar besmettingen plaats vonden? Volgens mij bleven de pieken na Black Friday namelijk uit.
Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:29:
[...]

Maar buiten is er amper besmetting als mensen afstand houden. Volgens mij is handhaving dan een goede oplossing als mensen te dicht op elkaar staan.
Exact. Buiten is de kans op besmetting gewoon heel, heel, heel erg klein. De wind waait altijd (hoe zacht ook) en ververst hierdoor de lucht heel snel. Virusdeeltjes waaien dus ook snel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:32:
[...]

dat weekje of 2 tot de vakantie nog de scholen dicht zou ik prima mee kunnen leven, zoveel verschil maakt dat inderdaad niet.

Ik bedoelde alleen te zeggen dat je bij veel verhalen die je wil vertellen een setje experts/ervaringsdeskundigen kan vinden, die allemaal een beetje gelijk kunnen hebben (naast uiteraard de complot denkers en consorten die er ook nog zijn) , maar het zwaartepunt net anders leggen. Dit was ook ongeveer de boodschap van de landelijke IC organisatie als reactie op de verschillen in zienswijzen tussen Kuipers en IC artsen uit NRC artikel.
Ja dat verhaal van die IC arts was helemaal mooi. Eigenlijk bedoelden ze te zeggen 'doe de scholen open en laat buiten meer toe'. Maar dat is -al dan niet terecht- opgepikt als 'ic artsen willen versoepeling'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
D-e-n schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:27:
[...]

Heel veel is een "advies" natuurlijk. Thuiswerken, bezoek: het wordt niet gecontroleerd.
Het gaat niet om gecontroleerd / niet gecontroleerd, maar om verboden / toegestaan.

Het is gewoon toegestaan om meer dan 1 bezoeker te ontvangen.

Het is niet aan te raden om mensen uit meerdere huishoudens tegelijk te ontvangen. Een echtpaar i.p.v. 1 persoon, daar zou ik niet al te moeilijk over doen. Omdat het voor de verspreiding van het virus niet veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
THE_BASE schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:24:
Inmiddels gaan er geluiden op dat het versoepelen van scholen prima kan, maar dat de overheid nog niet aan stoppen avondklok en afhalen bij winkels moet denken. Er zou teveel mobiliteit komen en teveel personeel weer in winkels waar geen maatregelen worden genomen. Onder andere OMT heeft dit aangegeven, advies zou zijn door te trekken tot maart.

Zie het nut van dat 'click and collect' ook niet echt. Er waren vanochtend diverse ondernemers op de radio die er niet veel van verwachten.

Hooguit een paar procent van je gebruikelijke omzet, maar daarvoor moet je wel bijkans alle kosten maken. Als consumenten toch van tevoren via internet moeten bestellen is het veel aantrekkelijker om de goederen dan ook maar te laten bezorgen in plaats van met de auto naar het centrum te rijden (parkeerkosten/tijd) om de spullen op te halen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Snow_King schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:44:
[...]

Maar goed, gelukkig komen er steeds meer mensen die zeggen dat we niet enkel covid-19 zorg voorop mogen en moeten stellen. We moeten ook aan onze geestelijke gezondheid en economie denken.
Sorry, maar ik zie daarbij toch vooral veel vrijblijvend geklets. Gisteren ook mevrouw Baarsma weer bij Jinek: hoge woorden over het beschermen van de kwetsbaren maar zodra er om een praktijkvoorbeeld wordt gevraagd is het stil. Kwetsbaren "isoleren" zoals zo vaak wordt geroepen is niet zo eenvoudig namelijk.

De enigen die ik in dat kader serieus neem zijn de IC-artsen die stelden dat je in dat geval ook gewoon daadwerkelijk mensen niet meer moet opnemen. Maar dat is nog wel een ingewikkelde discussie volgens mij: wie ga je wel of niet opnemen in het ziekenhuis. En iedereen die nu een grote mond heeft daarover piept wel anders zodra de eigen 60-jarige vader met overgewicht de toegang tot het ziekenhuis wordt ontzegd.
t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Het gaat niet om gecontroleerd / niet gecontroleerd, maar om verboden / toegestaan.

Het is gewoon toegestaan om meer dan 1 bezoeker te ontvangen.

Het is niet aan te raden om mensen uit meerdere huishoudens tegelijk te ontvangen. Een echtpaar i.p.v. 1 persoon, daar zou ik niet al te moeilijk over doen. Omdat het voor de verspreiding van het virus niet veel uitmaakt.
Deze denkwijze geeft exact het probleem aan: een ieder buigt de richtlijnen zodanig om zodat hij/zij er geen last van heeft. En dan kun je misschien terecht stellen dat het voor dat ene geval niet zoveel uitmaakt maar omdat iedereen dat doet en sommigen de interpretatie nog veel ruimer nemen zitten we dus nu met de shit waarmee we zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door D-e-n op 02-02-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:19

Mfpower

In dubio

Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:09:
[...]

Als je dat onderzoek leest zie je dat het schattingen zijn.

Als je mijn post leest waar een ander onderzoek gebruikt is kom je op 2,3% van de mensen na 12 weken. En dit zijn dan de mensen met bewezen Covid.
https://www.medrxiv.org/c...101/2020.10.19.20214494v1

Maar geloof gewoon wat jij wilt geloven, ik kijk om mij heen en ken niemand die langdurige klachten heeft na Covid.
Je kent mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:53:
[...]

Sorry, maar ik zie daarbij toch vooral veel vrijblijvend geklets. Gisteren ook mevrouw Baarsma weer bij Jinek: hoge woorden over het beschermen van de kwetsbaren maar zodra er om een praktijkvoorbeeld wordt gevraagd is het stil. Kwetsbaren "isoleren" zoals zo vaak wordt geroepen is niet zo eenvoudig namelijk.

De enigen die ik in dat kader serieus neem zijn de IC-artsen die stelden dat je in dat geval ook gewoon daadwerkelijk mensen niet meer moet opnemen. Maar dat is nog wel een ingewikkelde discussie volgens mij: wie ga je wel of niet opnemen in het ziekenhuis. En iedereen die nu een grote mond heeft daarover piept wel anders zodra de eigen 60-jarige vader met overgewicht de toegang tot het ziekenhuis wordt ontzegd.
Dat roep ik ook al vaker. Enige reeële optie zou zijn om de ziekenhuisdeuren op slot te doen en maar te zien wie er na drie maanden nog overeind staat.

Maar ik gok dat het ook dan druk wordt op het museumplein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:53
Om het giswerk er een beetje onder te houden, hebben we al vrij lang de Rioolwatermeting, netjes in het dashboard ook. Dat zou een "voorspeller" moeten zijn.
MAAR KAN DAT DAN EEN BEETJE UP-TO-DATE a.u.b. beste mensen van het RIVM.?
Ik check meestal mijn regio (Brabant-Noord) met NL. https://coronadashboard.r...eidsregio/VR21/rioolwater
Als je daar onderin hovert over de balkjes dan zie ik dan Den Bosch voor het laatst op 3 januari een succesvolle meting had.
Zo jammer dit.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:54

Metro2002

Memento mori

[...]

We wachten nog steeds op de piek in besmettingen van Black friday ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Vrijdag schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:34:
Gelukkig zijn daar allemaal experts voor die dat kunnen beslissen.
Elke dag krijgen we (ongevraagd) weer een nieuwe expert met weer een nieuwe visie. Daarna is er weer een andere expert die het tegenovergestelde beweerd en anders gaan mensen (zoals een Kuipers en Gommers o.a) zich ergens mee bemoeien (vaccinatiebeleid gedeeltelijk in eigen belang) waar ze dat eigenlijk niet zouden moeten doen.

De media doet er vrolijk aan mee. Wat verwachten ze van ons normale volk dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De matige aanbiedingen waren het grootste probleem van Black Friday :D

Wat betreft de cijfers zie je iets heel interessants: op wereldschaal lijkt de pandemie voor het eerst een significante daling in te zetten.

Per land zie je het in golven gaan, waarbij de timing en omvang van de golven nogal diffuus is. Zo hebben we hier een dubbele golf gehad in oktober en december, terwijl Belgie vooral het 1e deel ervan meepakte, en Duitsland vrij lang op een plateau bleef staan. In andere landen was er een golf in de zomer, die hadden we hier niet.

Als je al die lokale golven optelt, dan is "nieuwe besmettingen wereldwijd" al een jaar lang homogeen stijgend. Tot drie weken geleden dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Metro2002 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:55:
[...]

We wachten nog steeds op de piek in besmettingen van Black friday ;)
Uhmm, drie weken er naar hadden we de absolute piek in besmettingen. Die is dus allang al geweest.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]
Is er bewijs dat daar besmettingen plaats vonden? Volgens mij bleven de pieken na Black Friday namelijk uit.
De wetenschap hield het vaag: Black Friday maar één van de mogelijke verklaringen voor stijgende coronacijfers

De overheid ging vol op het angstorgel, Aboutaleb liet de binnenstad sluiten vanwege dramatische drukte. Bruls kondigde al ver voor Black Friday aan dat de overheid streng zou worden gehandhaafd.
Zijn de zorgen over de drukke winkelstraten terecht? Bewijs dat winkelend publiek tot grote uitbraken hebben geleid is er niet. Ook in de cijfers van het RIVM komen winkels niet voor als locatie waar mensen besmet raken, net zo min als winkelstraten. De kans op besmetting in de buitenlucht is sowieso klein, zeker als mensen doorlopen en niet vijftien minuten of langer op minder dan anderhalve meter van elkaar blijven praten. De ophef om de winkelstraten lijkt daarmee op de verontwaardiging die ontstond nadat op een zonnige dag in april mensen naar de stranden en parken trokken. Dat leidde niet tot een piek in besmettingen. De verontwaardiging was er vooral omdat op dat moment het advies gold om drukte te vermijden.
Waar het kabinet en RIVM vooral voor zullen waken, is het psychologische effect van al die mensen in de binnensteden. Nederlanders die beelden zien van volle winkelstraten zullen dat vertalen in: het leven als vanouds kan best nog. Dat leidt weer tot minder naleving van andere gedragsregels, zoals niet met te veel mensen bij elkaar op bezoek komen. Want daar ligt de echte bron van de besmettingen.
Het effect van drukte op straat is vooral psychologisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:29:
[...]

Als handhaving eraan te pas moet komen ben je al te laat, zulke momenten zijn de kers op de taart voor de media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Deze denkwijze geeft exact het probleem aan: een ieder buigt de richtlijnen zodanig om zodat hij/zij er geen last van heeft. En dan kun je misschien terecht stellen dat het voor dat ene geval niet zoveel uitmaakt maar omdat iedereen dat doet en sommigen de interpretatie nog veel ruimer nemen zitten we dus nu met de shit waarmee we zitten.
Zolang je maar waakt over je persoonlijke doel om de kans op besmetting met tenminste (1 - (1 / R0)) * 100% te verminderen, zul je niet de oorzaak van problemen zijn.

Mensen die moeite hebben om de impact van hun gedrag te overzien, houden zich beter strink aan de regels en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:31
Vrijdag schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:34:
Aan de ene kant hoop ik dat de scholen snel weer open gaan. Aan de andere kant, het is alweer bijna vakantie. Dan moet mijn zoontje eerst een weekje naar school en dan weer een week thuis.

Ik werk nu toch al zo lang thuis, dan kan dat ene weekje er ook wel bij. Geen idee hoe het met kinderen van anderen is, maar die van mij wordt niet echt gelukkig van continu veranderingen. Zit nu op zich wel lekker in het ritme, ondanks dat hij natuurlijk wel zijn vriendjes mist.

Liever dat we het nog twee weken zo vol moeten houden dan volgende week open en daarna wéér in strenge lockdown. Van dat gejojo word ik ook niet veel beter.
Jouw situatie is niet representatief voor de rest van Nederland. Een groot deel van Nederland heeft pas een week later schoolvakantie. Die kinderen zou je dan dus nog 3 weken een veilige omgeving ontnemen waar ze aan hun leerachterstand kunnen werken. Er vanuit gaande dat het ene weekje voor deze groep er ook wel even bij kan. Dan hebben we het pas over 1 maart dat we weer starten.

Ideaal is het allemaal niet met die gekke vakanties, maar je zal toch een datum moeten prikken als overheid. Je kan niet met alle vakanties en mogelijkheden rekening houden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
[...]

Uiteindelijk moet je gewoon een pakket aan maatregelen voor jezelf implementeren waarmee je het besmettingsrisico met tenminste ~75% reduceert.
Kijk, en dat is dus waarom we nu nog steeds in de shit zitten.
Nederlanders zijn erg laks in het aannemen van adviezen van mensen die ervoor hebben doorgeleerd want ze weten het natuurlijk zelf véél beter.
Het advies moet en zal eerst een wet worden die streng gehandhaafd wordt en waar torenhoge boetes op staan bij niet naleving daarvan alvorens ze ook maar enigszins moeite gaan doen om de wet na te leven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:54

Metro2002

Memento mori

Standeman schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:59:
[...]

Uhmm, drie weken er naar hadden we de absolute piek in besmettingen. Die is dus allang al geweest.
Zie de reactie van @Wolly . :) Er spelen véél meer zaken dan alleen maar Black Friday en bewijs dat mensen massaal in winkels besmet raken is er gewoon niet.

Daarom vind ik het ook nog altijd zo vreemd dat scholen wel open mogen terwijl de besmettingskans onder jonge kinderen daar wel degelijk reeel is en winkels nog altijd hun deuren dicht moeten houden.

Het lijkt wel of de politiek (en het OMT net zo goed) de onderzoeken en cijfers gewoon negeert en maar wat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Metro2002 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Zie de reactie van @Wolly . :) Er spelen véél meer zaken dan alleen maar Black Friday en bewijs dat mensen massaal in winkels besmet raken is er gewoon niet.
Dat het niet te bewijzen is klopt. Probleem is dat je op publieke plaatsen BCO onmogelijk is. Je weet niet wie daar allemaal rond loopt.

Maar die piek is er geweest en black friday is daar zeker onderdeel van geweest. Je kon over de hoofden lopen in de koopgoot. (en ja, dat is mijn onderbuik/boeren verstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
THE_BASE schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:22:
Ik heb nu al een paar keer bij de plaatselijke bouwmarkt iets online besteld om af te komen halen.
Werkt prima, je besteld, je betaald, je krijgt een mail met een tijdslot, je meld je in dat tijdslot buiten bij de bouwmarkt, personeel neemt je mailtje mee naar binnen en 5 seconden later krijg je bestelling mee. Allemaal contactloos en zonder risico op besmetting.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
[...]

Dat doemscenario wordt maar continue voor gehouden, maar tot op heden hebben we nergens op de wereld in absolute getallen zulke sterftes gezien.

In de VS is op veel plekken amper wat gedaan aan covid-19 en daar zit men nu op 433.000 doden (Bron: https://covidtracking.com/data/national).

Om dus te stellen dat wij in NL ook wel even 450k doden gaan krijgen vind ik wel heel ver gaan.
Misschien moet je je wat meer verdiepen in de maatregelen die overal worden genomen. De enige staten waar in Amerika echt weinig aan maatregelen is gedaan zijn de staten waar de bevolkingsdichtheid ook laag is. Ook in Amerika zijn dus wel degelijk heel veel maatregelen genomen om situaties zoals in NY te voorkomen (en die zijn er dan ook niet meer geweest). B.v. de scholen zijn daar maanden dicht geweest en in sommige gedeeltes zelfs nog steeds.
Dus nogmaals, er is geen land in de wereld die geen maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat de zorg overbelast raakte.
Ja, bij een overbelaste zorg gaan meer mensen dood, maar niet dergelijke getallen.
Ja, dus wel. Kijk maar naar Italië en NY waar het (tijdelijk) fout is gegaan. Daar zag je dat het dodental naar de procenten ging door het gebrek aan zorg. En dan had je daar nog dat de reguliere zorg veelal verplaatst kon worden naar de omgeving.
Gezien de zorg die op het IC nodig is, kun je er vanuit gaan dat de meeste mensen die daar terecht komen het zonder zorg niet zouden redden of iig er langdurig zeer ernstige klachten aan zouden overhouden. Dus net doen of het dodental vergelijkbaar is met een griep is echte onzin.

Dáár hamer ik juist de gehele tijd al op (al maanden!). We mogen en moeten niet alles maar laten wijken voor covid-19. We moeten het accepteren als een feit en daarmee dus ook dat er mensen dood zullen gaan.
Daar hamert iedereen op, en niet alleen de laatste tijd. Alleen zou je zonder zorg precies dezelfde problemen krijgen. Helaas hadden we vorig jaar dus heel die keuze niet.

Gelukkig kunnen we nu echter wel echt aan versoepelen gaan denken omdat we een vaccin hebben en er steeds meer kwetsbaren gevaccineerd worden. Daarnaast komt de zomer er aan, waardoor we de cijfers best weer op kunnen laten lopen de komende 2 maanden. In december had je daar echter niet aan moeten beginnen want dan had je nu echt problemen gehad. Vandaar ook dat er vorig jaar nog veel minder aandacht aan de economie en omliggende zorg werd besteed.
Vaak (niet altijd, maar vaak!) hebben deze mensen al onderliggend lijden. Het is niet zo dat mensen ineens spontaan dood neer gaan vallen op straat.
Zonder zorg vallen ook de mensen zonder onderliggend lijden om. Het is zo dat als je met corona op de IC terecht komt je heel sterk moet zijn om dat te overleven gezien de zware zorg die er nodig is. Heb je dan dus al andere problemen gaat het echt fout. Maar als je kijkt naar de groep die op het IC terecht komt zijn dat zeer zeker niet alleen de mensen met onderliggend lijden. Juist doordat de zorg het aan kan zorg je ervoor dat alleen de mensen met onderliggend lijden dood gaan.
Evenals de drukte in Bergamo en New York. Klopt, het was daar even druk, maar in absolute getallen viel het wel mee. Het is alleen dat het systeem overal lean & mean is. Daarom hoeft er maar een kleine piek te komen en het loopt vast. Zo ook de mortuaria, de crematoria, etc. Die konden het werk gewoon even niet aan.
Wederom viel dat in absolute getallen mee omdat alles in lockdown ging en daarmee de verspreiding werd gestopt. En het voordeel in dat soort gebieden is dat iedereen duidelijk ziet dat het noodzakelijk is en zich dus ook echt aan een lockdown houdt.

Dus nogmaals, juist doordat we goed reageren en maatregelen nemen blijft alles binnen de perken. Dat moet je dus niet omdraaien door te zeggen dat het meevalt en de maatregelen dus zinloos zijn.
[...]
Ik ben toch wel aardig overtuigd dat de verkiezingen inmiddels een behoorlijke rol beginnen te spelen in het debat en de keuzes. Zeker de aankomende weken.
Voor de kleinere maatregelen (scholen+lockdown) wel, voor het versoepelen van de grote maatregelen niet zo. Aan de andere kant is het wel zo (zo als ik hierboven ook al zeg), dat we nu meer uitzicht krijgen door de aankomende zomer en het beschikbaar zijn van een vaccin. We kunnen dus focussen op de komende maanden en daarna krijgen we het hoe dan ook even rustiger en hopelijk zijn we er dan zelfs van af.

Dus gelukkig kunnen we nu echt gaan denken aan de economie en de geestelijke gezondheid van mensen en daar weer meer op sturen. Maar een paar maanden geleden was dat gewoon nog niet mogelijk.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:08:
[...]

Kijk, en dat is dus waarom we nu nog steeds in de shit zitten.
Nederlanders zijn erg laks in het aannemen van adviezen van mensen die ervoor hebben doorgeleerd want ze weten het natuurlijk zelf véél beter.
Het advies moet en zal eerst een wet worden die streng gehandhaafd wordt en waar torenhoge boetes op staan bij niet naleving daarvan alvorens ze ook maar enigszins moeite gaan doen om de wet na te leven.
Padon? Praat voor jezelf.

Dat onze regering wat betreft dit onderwerp zo visieloos als het maar kan lukraak maatregelen invoert en ook net zo hard weer opheft omdat ze totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn moeten ze helemaal zelf weten.

En voor een groot deel zijn de maatregelen ook gewoon nodig. Maar ga mij niet vertellen dat ik mijn bloedeigen ouders om de beurt mijn pasgeboren dochter mag laten zien omdat het "advies" is dat je maar 1 persoon gelijktijdig binnen mag hebben. alsjeblieft zeg, enige nuance zou je sieren voordat je zo'n opmerking maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Metro2002 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Daarom vind ik het ook nog altijd zo vreemd dat scholen wel open mogen terwijl de besmettingskans onder jonge kinderen daar wel degelijk reeel is en winkels nog altijd hun deuren dicht moeten houden.

Het lijkt wel of de politiek (en het OMT net zo goed) de onderzoeken en cijfers gewoon negeert en maar wat doet.
Politiek weegt de analyses van OMT af tegen maatschappelijke prioriteiten.

Scholen hebben een maatschappelijk belang dat hoger wordt geacht dan dat van niet-essentiele winkels.

Basisscholen, met name groepen 1 t/m 6, lijken een veel kleinere bron van infectie dan voortgezet. Dan is het niet onlogisch om PO als eerste te heropenen, met wat extra regels om besmettingen in groep 7 en 8 te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
En ook die IC-artsen kwamen niet veel verder dan dat je wel wat mensen kunt weigeren bij het ziekenhuis en daarmee kunt versoepelen ten koste van wat meer doden. Maar ook dat werkt alleen zolang je nog fatsoenlike triage kunt doen waarbij je kunt kiezen tussen mensen die het zeer waarschijnlijk toch niet redden en mensen die het waarschijnlijk wel gaan redden. Als je op het punt komt dat je de keuze moet maken tussen 2 mensen die het allebei met het IC zouden redden, maar zonder niet wordt het echter pas echt lastig.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
[...]

[...]

[...]

[...]

Exact. Buiten is de kans op besmetting gewoon heel, heel, heel erg klein. De wind waait altijd (hoe zacht ook) en ververst hierdoor de lucht heel snel. Virusdeeltjes waaien dus ook snel weg.
Het is hier misschien al honderdduizend keer gezegd, geroepen en geschreeuwd: Wanneer de ziekenhuizen echt vol liggen met covid patiënten en jij valt thuis van de trap waardoor je een gebroken been oploopt dan wens ik je veel succes met het zelf ombinden van een houten spalk en het maandenlange herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Drardollan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:08:
[...]

Jouw situatie is niet representatief voor de rest van Nederland. Een groot deel van Nederland heeft pas een week later schoolvakantie. Die kinderen zou je dan dus nog 3 weken een veilige omgeving ontnemen waar ze aan hun leerachterstand kunnen werken. Er vanuit gaande dat het ene weekje voor deze groep er ook wel even bij kan. Dan hebben we het pas over 1 maart dat we weer starten.

Ideaal is het allemaal niet met die gekke vakanties, maar je zal toch een datum moeten prikken als overheid. Je kan niet met alle vakanties en mogelijkheden rekening houden.
Hoe kom je daarbij?

https://www.rijksoverheid...schoolvakanties-2020-2021

13 februari t/m 21 februari 2021 of 20 februari t/m 28 februari 2021

We gaan mogelijk 8 februari weer open. De ene regio dus een week, de andere regio 2 weken. Hoe je op 3 weken uitkomt: geen idee? Daarnaast kan er natuurlijk ook gezegd worden dat de scholen weer na de vakanties open gaan. Dus regio zuid op 22 februari en regio noord/midden op 1 maart :+
t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:14:
Basisscholen, met name groepen 1 t/m 6, lijken een veel kleinere bron van infectie dan voortgezet. Dan is het niet onlogisch om PO als eerste te heropenen, met wat extra regels om besmettingen in groep 7 en 8 te beperken.
Beperken is inderdaad het juiste woord, niet 'voorkomen'. Alleen vraag ik mij af hoe men denkt over de 'klas in quarantaine': wat betekent dit voor ouders met een cruciaal beroep? Ook voor dit kind is er dan geen noodopvang meer.. Noodopvang waarbij ze momenteel gewoon lekker met 10-20% van de leerlingen op een school door elkaar heen zitten :+

[ Voor 22% gewijzigd door President op 02-02-2021 10:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Imperium schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Dat onze regering wat betreft dit onderwerp zo visieloos als het maar kan lukraak maatregelen invoert en ook net zo hard weer opheft omdat ze totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn moeten ze helemaal zelf weten.

En voor een groot deel zijn de maatregelen ook gewoon nodig. Maar ga mij niet vertellen dat ik mijn bloedeigen ouders om de beurt mijn pasgeboren dochter mag laten zien omdat het "advies" is dat je maar 1 persoon gelijktijdig binnen mag hebben. alsjeblieft zeg, enige nuance zou je sieren voordat je zo'n opmerking maakt.
Dus omdat jij toevallig in deze periode een baby hebt genomen mag je de regels negeren?
Zo lust ik er nog wel een; ik wordt deze week 50 en dat vier ik verdomme met mijn hele familie, ik wordt tenslotte maar een keer 50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
wat Danny Ghoosen gisteravond aan tafel bij Op1 terrecht opmerkte nav de uitspraak van de 4 IC artsen die opriepen om meer corona doden te accepteren en de maatregelen te versoepelen;

gevaar hiervan kan zijn dat de enge (criminele) clubjes Nederland in Verzet en Viruswaarheid door hun relschoppende demo's van afgelopen weken het voelen als een winst. ''zie je, als we maar genoeg druk uitoefenen buigen ze (overheid/artsen) wel voor ons!!''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 07:21
[...]
Het probleem is dat dit heel objectief klinkt, maar grotendeels subjectief is. Het gaat me niet om jou of jouw lijstje, maar er zullen er ook zat zijn ditzelfde redeneren maar intussen wel de grenzen opzoeken maar vinden dat ze hun best doen.

[ Voor 19% gewijzigd door ijdod op 02-02-2021 10:24 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Imperium schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:14:
[...]

En toch zijn we al een paar keer precies langs de grens gegaan waar we binnen willen blijven. Zo heel lukraak is het dus niet. Ik denk dan ook dat het probleem er vooral in zit dat er geen lange termijn plan is, maar dat er per keer wordt bekeken. En dat werkt niet als je het een bevolking uit moet leggen.
En voor een groot deel zijn de maatregelen ook gewoon nodig. Maar ga mij niet vertellen dat ik mijn bloedeigen ouders om de beurt mijn pasgeboren zoon mag laten zien omdat het "advies" is dat je maar 1 persoon gelijktijdig binnen mag hebben. alsjeblieft zeg, enige nuance zou je sieren voordat je zo'n opmerking maakt.
Tja, wat voor advies wil je dan geven? Dat ze de grens op 2 mensen zetten, waarna jij vindt dat een 3e familielid dus ook wel moet kunnen? Want dat is het probleem, mensen zoeken de grens op en er is altijd wel een logische reden waarom ze de regels iets op mogen rekken. Een regering weet ook wel dat jouw specifieke geval geen probleem is, maar het toestaan zorgt wel voor een verschuiving van de grens en dan geeft het wel problemen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Standeman schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Dat het niet te bewijzen is klopt. Probleem is dat je op publieke plaatsen BCO onmogelijk is. Je weet niet wie daar allemaal rond loopt.

Maar die piek is er geweest en black friday is daar zeker onderdeel van geweest. Je kon over de hoofden lopen in de koopgoot. (en ja, dat is mijn onderbuik/boeren verstand)
Maatregelen baseren op onderbuikgevoelens zijn niet bepaald effectief in vele opzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
President schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:18:
[...]

Hoe kom je daarbij?

https://www.rijksoverheid...schoolvakanties-2020-2021

13 februari t/m 21 februari 2021 of 20 februari t/m 28 februari 2021

We gaan mogelijk 8 februari weer open. De ene regio dus een week, de andere regio 2 weken. Hoe je op 3 weken uitkomt: geen idee? Daarnaast kan er natuurlijk ook gezegd worden dat de scholen weer na de vakanties open gaan. Dus regio zuid op 22 februari en regio noord/midden op 1 maart :+
Omdat als je de groep die nu nog 2 weken moet een week opschuift, deze maar 1 week moeten. En dat weekje is niet rendabel, dus moet dat ook nog een weekje opschuiven. Dan volgt de vakantie en zit je op 3 weken.

Je zal toch een datum moeten prikken als overheid en voorkomen dat er al teveel verschil in ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
redwing schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:23:
Tja, wat voor advies wil je dan geven? Dat ze de grens op 2 mensen zetten, waarna jij vindt dat een 3e familielid dus ook wel moet kunnen? Want dat is het probleem, mensen zoeken de grens op en er is altijd wel een logische reden waarom ze de regels iets op mogen rekken. Een regering weet ook wel dat jouw specifieke geval geen probleem is, maar het toestaan zorgt wel voor een verschuiving van de grens en dan geeft het wel problemen.
Tja, misschien iets van 'maximaal 1 gezin per 3 dagen op bezoek, waarbij de 1,5 meter afstand wel gehouden moet worden' of iets dergelijks? Al wordt het dan misschien wel te ingewikkeld voor mensen om het te begrijpen natuurlijk.. Maar het is wel zot dat ik met mijn kinderen wel op bezoek mag bij opa (+ oma + 2 kinderen die thuis wonen), maar dat hetzelfde gezin niet hier op bezoek mag komen...... Terwijl er dus steeds evenveel mensen bij elkaar zijn :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:18:
[...]

Het is hier misschien al honderdduizend keer gezegd, geroepen en geschreeuwd: Wanneer de ziekenhuizen echt vol liggen met covid patiënten en jij valt thuis van de trap waardoor je een gebroken been oploopt dan wens ik je veel succes met het zelf ombinden van een houten spalk en het maandenlange herstel.
de mensen van de gipskamer zullen nog wel op de gipskamer werken en niet op de IC. roepen en schreeuwen heeft inderdaad niet zoveel zin en weinig overtuigingskracht.
Alles open gooien is niet verstandig.
Alles tot onbepaalde termijn dichtgooien ook niet. Een op lange termijn vol te houden beleid lijkt mij wenselijk. Geen festivals en discotheken en andere massa evenementen. wel wat eten /drinken aan een tafel, buitensport competitie , winkels open, en nog van dat soort dingen.
Dan zullen er vast meer mensen dood gaan dan nu. Op macro niveau accepteer ik dat. Als het op micro niveau mijn vader betreft zal ik heel verdrietig zijn , maar nog steeds geen voorstander van langdurige zware beperkingen. Daar is hij het zelf ook mee eens overigens.

80-20 regel gaat vaak op , de laatste 20 procent besmettingen beperken kost 80% van de inspanning (beperking). Met 20 procent beperkingen (voorzover je die in procenten uit kan drukken) kan je 80% voorkomen. Getalsmatig onzin, maar gaat om het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_Bailey_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:22:
wat Danny Ghoosen gisteravond aan tafel bij Op1 terrecht opmerkte nav de uitspraak van de 4 IC artsen die opriepen om meer corona doden te accepteren en de maatregelen te versoepelen;

gevaar hiervan kan zijn dat de enge (criminele) clubjes Nederland in Verzet en Viruswaarheid door hun relschoppende demo's van afgelopen weken het voelen als een winst. ''zie je, als we maar genoeg druk uitoefenen buigen ze (overheid/artsen) wel voor ons!!''
In welke zin is dit gevaarlijker dan de talloze vakbonden en groeperingen die druk uitoefenen om eerder te worden gevaccineerd?

Het eventuele criminele aspect kan je alvast weglaten aangezien ik ervan uitga dat dat opgepakt wordt door het OM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Drardollan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Omdat als je de groep die nu nog 2 weken moet een week opschuift, deze maar 1 week moeten. En dat weekje is niet rendabel, dus moet dat ook nog een weekje opschuiven. Dan volgt de vakantie en zit je op 3 weken.

Je zal toch een datum moeten prikken als overheid en voorkomen dat er al teveel verschil in ontstaat.
Tja, daarom zou ik zeggen dat men gewoon na de vakantie over moet naar fysiek onderwijs. Juist in plaats van nog even voor de vakantie.

Ik hoop vooral dat ik niet voor de vakantie ziek wordt op school straks, beetje zonde om mijn vakantie in bed of quarantaine door te brengen. En nee; in tegenstelling tot andere beroepen krijg ik de vakantie bij ziekte niet op een ander moment 'terug'. Dus ik ga echt die komende 2 weken veel afstand naar de leerlingen houden (al is dat volgens onze overheid niet nodig + is die ruimte er amper in de klas), na 1 maart vind ik het prima om ziek te worden :*)
Verwijderd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:27:
Op macro niveau accepteer ik dat. Als het op micro niveau mijn vader betreft zal ik heel verdrietig zijn , maar nog steeds geen voorstander van langdurige zware beperkingen. Daar is hij het zelf ook mee eens overigens.
Op micro niveau is jouw vader besmet geraakt, dus die is dus ergens bij mensen in de buurt geweest waar hij het heeft opgelopen. Een stukje 'acceptabel risico' dus, net zoals mensen die op ski vakantie gaan een risico nemen op botbreuken :)

[ Voor 21% gewijzigd door President op 02-02-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Maatregelen baseren op onderbuikgevoelens zijn niet bepaald effectief in vele opzichten.
Nee, dat doe je op basis van opnamecijfers in de ziekenhuizen en de besmettingscijfers.

De oorzaak daarvan is altijd enigszins koffiedik kijken zonder 100% waterdichte BCO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
President schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:26:
[...]
Tja, misschien iets van 'maximaal 1 gezin per 3 dagen op bezoek, waarbij de 1,5 meter afstand wel gehouden moet worden' of iets dergelijks? Al wordt het dan misschien wel te ingewikkeld voor mensen om het te begrijpen natuurlijk.. Maar het is wel zot dat ik met mijn kinderen wel op bezoek mag bij opa (+ oma + 2 kinderen die thuis wonen), maar dat hetzelfde gezin niet hier op bezoek mag komen...... Terwijl er dus steeds evenveel mensen bij elkaar zijn :P
Ik heb er ook wel eens over zitten nadenken over hoe je het dan zou kunnen brengen. Maar ik kan eigenlijk niets bedenken dat niet net zoveel vragen oproept, of veel ruimte over laat voor bezoeken die je juist wilt voorkomen. Ook als je kijkt naar hoe andere landen dit doen zie je precies dezelfde problemen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Los van die clubjes neemt de indirekte schade van het huidige beleid toe naar mate het langer duurt, laten we die beslissing nemen alsof ze niet bestaan. Hoezeer je het ook met ze oneens bent.

In de begindagen van de pandemie werd het sluiten van grenzen ook minder bespreekbaar omdat Trump dat ook wilde. Niet veel later stonden er toch die containers op weg naar het buitenland, de realiteit haalt je toch weer in.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Dus omdat jij toevallig in deze periode een baby hebt genomen mag je de regels negeren?
Zo lust ik er nog wel een; ik wordt deze week 50 en dat vier ik verdomme met mijn hele familie, ik wordt tenslotte maar een keer 50.
regel <> advies, en verder iets met letter en geest van de wet (of regel / advies). het is dom om 7 dagen in de week een kraambezoek van 1 persoon uit ander gezin te doen ( denk toch ook na 'dom volk'!!!), maar als je zelf nadenkt en elke avond je ouders langs laat komen die vervolgens weer in hetzelfde bed kruipen is dit tegen de letter van het advies (dat is geen regel) , maar prima uit te leggen. en dan snap ik dat je geïrriteerd wordt als je vervolgens op hoge toon ongeveer de schuld krijgt van van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
President schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:29:
[...]

Tja, daarom zou ik zeggen dat men gewoon na de vakantie over moet naar fysiek onderwijs. Juist in plaats van nog even voor de vakantie.
Dat zou ook een prima optie zijn, maar de optie om 1 groep nu nog een week thuis te houden omdat het maar een weekje is en de andere groep daarmee een week vertraging te geven vind ik geen goede keus.

Maar je moet wat kiezen als overheid, 8 februari hebben ze gekozen. Het is toch nooit voor iedereen goed.
Ik hoop vooral dat ik niet voor de vakantie ziek wordt op school straks, beetje zonde om mijn vakantie in bed of quarantaine door te brengen. En nee; in tegenstelling tot andere beroepen krijg ik de vakantie bij ziekte niet op een ander moment 'terug'. Dus ik ga echt die komende 2 weken veel afstand naar de leerlingen houden (al is dat volgens onze overheid niet nodig + is die ruimte er amper in de klas), na 1 maart vind ik het prima om ziek te worden :*)
Ik hoop dat je sowieso niet ziek wordt. Nog geen vaccin gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat was het begin van een goede discussie die te vroeg de kop werd in gedrukt.

Dat accepteren van doden houdt namelijk ook in dat er dus mensen ofwel op parameters geweigerd gaan worden in het ziekenhuis of de IC, ofwel er inderdaad mensen vanaf geschopt worden als er een jonger iemand langs komt.

Wordt tijd dat Willem Engel en Tinus Koops eens een oom of tante krijgen die daarmee te maken krijgt. Maarja, zolang we het net droog houden is die kans elke keer erg klein.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Ik negeer helemaal niks. Ik hou mij doorgaans netjes aan de regels, dit is dan mijn zonde, om mijn baby van 1 dag oud te laten zien aan mijn ouders door een advies van de overheid niet op te volgen, op afstand met de normale maatregelen in acht nemende.

Er is totaal geen visie, perspectief, uitzicht op de korte termijn. Leuk hoor al dat politiek en theoretisch geleuter, maar er zijn genoeg mensen die voor hunzelf de keuze maken om bepaalde zaken boven een advies van de overheid te zetten welke er echt een complete puinzooi van maakt.

Het is dan ook onrealistisch om dan vervolgens te verwijten op de mensen die daar inderdaad de grens van opzoeken, in een zwart-witte samenleving zou je anders kunnen verwachten wellicht.

Ik ben niet roomser dan de paus, ik ben een kersverse vader die zijn baby wilt laten zien. En zo zijn er genoeg andere mensen welke hun eigen redenen hebben. Mijn punt is nog steeds dat een advies een advies blijft.

Zo lang thuiswerken niet verplicht is, ik in de Lidl praktisch over de hoofden loop en straks buiten in de rij voor de Hema sta voor een rookworst met 10 anderen kun je niet verwachten dat ik dan wel zulke grote offers geef omdat het voor de statistiek wellicht uitmaakt.

Ik zal mezelf wel niet populair maken zo, maar dat is dan maar zo, ik heb geprobeerd het niet persoonlijk te maken. Excuses als dit wel zo overkomt, maar na bijna een jaar zit ik ook aardig aan m'n taks.

[ Voor 5% gewijzigd door Imperium op 02-02-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Tja, dan moeten ze de regels zo formuleren dat ze daadwerkelijk direct het virus aanpakken, en niet via een secundair effect... Dat doet wat met draagvlak en dan gaan mensen eigen wegen kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
President schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Tja, misschien iets van 'maximaal 1 gezin per 3 dagen op bezoek, waarbij de 1,5 meter afstand wel gehouden moet worden' of iets dergelijks? Al wordt het dan misschien wel te ingewikkeld voor mensen om het te begrijpen natuurlijk..
Tsja, veel landen lijken slimmere mensen te hebben, want daar doen ze het wel.

Ik zou iets denken als 'je mag max 2 mensen ontvangen uit een bubbel(/gezin). Tussen bezoeken uit andere bubbels moet minstens 5 dagen zitten" (vewoordig kan je over discussieren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:35

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:33:
[...]

regel <> advies, en verder iets met letter en geest van de wet (of regel / advies). het is dom om 7 dagen in de week een kraambezoek van 1 persoon uit ander gezin te doen ( denk toch ook na 'dom volk'!!!), maar als je zelf nadenkt en elke avond je ouders langs laat komen die vervolgens weer in hetzelfde bed kruipen is dit tegen de letter van het advies (dat is geen regel) , maar prima uit te leggen. en dan snap ik dat je geïrriteerd wordt als je vervolgens op hoge toon ongeveer de schuld krijgt van van alles.
Maar wat zijn nou dan de regels, en wat zijn de adviezen?

Want als op de site van rijksoverheid kijk: https://www.rijksoverheid...-coronaregels/basisregels

Dit zijn de basisREGELS, en het eerste puntje daarvan is:
Blijf zoveel mogelijk thuis
Ga alleen naar buiten voor bijvoorbeeld boodschappen, (medische) zorg voor jezelf, voor anderen of voor dieren, een frisse neus en onderwijs of werk als dat echt niet thuis kan.
Volgens die regel moet je dus helemaal niet op bezoek gaan bij mensen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
Imperium schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:37:
Er is totaal geen visie, perspectief, uitzicht op de korte termijn.
Dat is er wel. Dat je dat niet leuk vindt doet er niets aan af. De rest doe je helemaal zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 02-02-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
ijdod schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Dat is er wel. Dat je dat niet leuk vindt doet er niets aan af. De rest doe je helemaal zelf.
Wat is het uitzicht op de korte termijn dan? 2 maart horen dat je nog 3 weken op je thuiskantoor mag vertoeven?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:39:
[...]

Maar wat zijn nou dan de regels, en wat zijn de adviezen?

Want als op de site van rijksoverheid kijk: https://www.rijksoverheid...-coronaregels/basisregels

Dit zijn de basisREGELS, en het eerste puntje daarvan is:

[...]

Volgens die regel moet je dus helemaal niet op bezoek gaan bij mensen.
iets naar beneden op dezelfde pagina staat
Ontmoet zo min mogelijk mensen

Houd contact met anderen via telefoon of videocall.
Ontvang niet meer dan 1 gast, ouder dan 13 jaar, per dag.
Ga ook maximaal 1 keer per dag ergens op bezoek.
max 1 is geen 0
en verder is het taalkundig een warboel door wetten, regels en adviezen zodanig te mixen dat niet duidelijk is wat nu een wet is, wat een regel op basis van een wet en wat een advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Dat zou ook een prima optie zijn, maar de optie om 1 groep nu nog een week thuis te houden omdat het maar een weekje is en de andere groep daarmee een week vertraging te geven vind ik geen goede keus.

Maar je moet wat kiezen als overheid, 8 februari hebben ze gekozen. Het is toch nooit voor iedereen goed.

[...]

Ik hoop dat je sowieso niet ziek wordt. Nog geen vaccin gehad?
ik gok van niet, aangezien ze docenten vergeten zijn in de voorrangsregelingen... Inclusief de docenten die met de 16, 17 en 18jarigen werken in de examenklassen en praktijkonderwijs.

Waarmee ik niet zeg dat ik voor de risicogroep moet, maar momenteel sta ik op dezelfde plek als die ict-er die thuis kan werken... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:02:
[...]

Als handhaving eraan te pas moet komen ben je al te laat, zulke momenten zijn de kers op de taart voor de media.
Je probeert het 1 weekend en als dat niet goed gaat zet je die week er op een aantal BOA's in de stad die boetes gaan schrijven. En ja, die zijn er wel, je moet ze alleen even op een ander moment inplannen en ja, daardoor gaat handhaving op andere momenten en dingen wat naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Imperium schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:42:
[...]

Wat is het uitzicht op de korte termijn dan? 2 maart horen dat je nog 3 weken op je thuiskantoor mag vertoeven?..
Ik denk eerder 3 maanden dan 3 weken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Imperium schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:42:
[...]

Je snapt hem dus toch? Of heb je liever mooi weer oh nee toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Verwijderd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:43:
max 1 is geen 0
en verder is het taalkundig een warboel door wetten, regels en adviezen zodanig te mixen dat niet duidelijk is wat nu een wet is, wat een regel op basis van een wet en wat een advies.
...of we gaan ons wellicht eens afvragen wat het idee is van al die regels in plaats van als klaptosti's alle grenzen op te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
ijdod schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Het probleem is dat dit heel objectief klinkt, maar grotendeels subjectief is. Het gaat me niet om jou of jouw lijstje, maar er zullen er ook zat zijn ditzelfde redeneren maar intussen wel de grenzen opzoeken maar vinden dat ze hun best doen.
"je best doen" is ook veel te vrijblijvend.

Je moet echt inschatten wat het effect is van de aanpassingen die je maakt.

Ik schat voor mijzelf de volgende effecten in:

* hygiene zoals mondmasker en afstand houden: 10-15%
* beperking van samenkomst met mensen: 60-70% (grootste deel door ontwijken van de grotere groepen: 100% thuiswerken + stoppen met samenkomsten zoals kerk, vriendengroep, sport etc. plus een kleiner effect door vrijwillige beperking thuisbezoek --> in de groepen van 5-50 man zit voor mij echt de bulk van de besmettingskans)
* beperking bezoek aan openbare locaties zoals winkels en horeca: 10-25%
* afname R-waarde door immunisatie:13%
* overig (bv suppletie van vitamines): 0-10%

Kom ik op een totaal geschatte 72% - 85% vermindering van besmettingskans t.o.v. mijn "2019 leven". Met een soortgelijk pakket aan maatregelen kun je stellen dat je voldoende bijdraagt om ook de UK variant de baas te kunnen.

Het lijstje maatregelen komt verregaand overeen met de adviezen van RIVM. Maar ik verkies om ze te internaliseren en vrijwillig bij te dragen aan het grotere doel, in plaats van in de houding te springen bij alles wat uit de zoveelste minister of premier komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:45:
[...]

Je probeert het 1 weekend en als dat niet goed gaat zet je die week er op een aantal BOA's in de stad die boetes gaan schrijven. En ja, die zijn er wel, je moet ze alleen even op een ander moment inplannen en ja, daardoor gaat handhaving op andere momenten en dingen wat naar beneden.
Ik hoop eigenlijk dat de winkels gaan werken met tijdssloten, zoals de Action gaat doen. Dan zijn de BOA's niet nodig en blijft de schreeuwerige pers "Winkelstraten overvol met Britse variant in aantocht" in hun hok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:43:
[...]

iets naar beneden op dezelfde pagina staat

[...]

max 1 is geen 0
En 1 is niet zo min mogelijk. Oftewel, zodra je bezoek ontvangt, ben je zelf de "regels" aan het buigen, idem met kerst, zo min mogelijk is 0. 1 als je zorg nodig hebt.

Let wel, ik hou mij zelf ook niet aan alle regels, maar er zijn teveel mensen die roepen zich aan alle regels te houden, en toch bezoek ontvangen hebben met o.a. kerst.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThunderNet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:51:
[...]

En 1 is niet zo min mogelijk. Oftewel, zodra je bezoek ontvangt, ben je zelf de "regels" aan het buigen, idem met kerst, zo min mogelijk is 0. 1 als je zorg nodig hebt.

Let wel, ik hou mij zelf ook niet aan alle regels, maar er zijn teveel mensen die roepen zich aan alle regels te houden, en toch bezoek ontvangen hebben met o.a. kerst.
Tsjah, met kerst was de regel 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:46:
[...]

...of we gaan ons wellicht eens afvragen wat het idee is van al die regels in plaats van als klaptosti's alle grenzen op te zoeken.
wie is we? en wie is de klaptosti?

juist als je het idee van de regels begrijpt kun je in plaats van deze te volgen op een manier die voor mij associaties met autisme oproept ( dit op geen enkele manier bedoeld om mensen die dit hebben te beledigen) deze in de geest volgen en af en toe naar de letter 'overtreden' , zoals in het opa-oma kraambezoek voorbeeld of 's avonds met je bijna overspannen kop een rondje buiten lopen, maar deze persoon krijgt gelijk te horen hoe fout hij nu wel is en dat iemand nu ook maar een groot feest gaat houden voor 50e verjaardag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ijdod schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Hmmm. Niet om het goed te praten, maar de overheid mag dan zelf ook wel iets meer zijn best doen om datzelfde te doen. Ik vind het heel begrijpelijk dat mensen de "regels" (adviezen genoemd) vanuit de overheid zo uitleggen zoals het het beste uitkomt als je een overheid hebt die exact hetzelfde doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:52:
[...]

Tsjah, met kerst was de regel 3.
Maximaal 3, maar nog steeds zo min mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:47:
[...]

"je best doen" is ook veel te vrijblijvend.

Je moet echt inschatten wat het effect is van de aanpassingen die je maakt.

Ik schat voor mijzelf de volgende effecten in:

* hygiene zoals mondmasker en afstand houden: 10-15%
* beperking van samenkomst met mensen: 60-70% (grootste deel door ontwijken van de grotere groepen: 100% thuiswerken + stoppen met samenkomsten zoals kerk, vriendengroep, sport etc. plus een kleiner effect door vrijwillige beperking thuisbezoek --> in de groepen van 5-50 man zit voor mij echt de bulk van de besmettingskans)
* beperking bezoek aan openbare locaties zoals winkels en horeca: 10-25%
* afname R-waarde door immunisatie:13%
* overig (bv suppletie van vitamines): 0-10%

Kom ik op een totaal geschatte 72% - 85% vermindering van besmettingskans t.o.v. mijn "2019 leven". Met een soortgelijk pakket aan maatregelen kun je stellen dat je voldoende bijdraagt om ook de UK variant de baas te kunnen.

Het lijstje maatregelen komt verregaand overeen met de adviezen van RIVM. Maar ik verkies om ze te internaliseren en vrijwillig bij te dragen aan het grotere doel, in plaats van in de houding te springen bij alles wat uit de zoveelste minister of premier komt.
Tja, zo wordt het dus een discussie zonder end. Als mensen de opgelegde regels en wetten niet aanstaan en hun eigen regels en wetten gaan bepalen dan wonen die mensen eigenlijk in het verkeerde land. Dan moet je ergens gaan wonen waar dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Tja, zo wordt het dus een discussie zonder end. Als mensen de opgelegde regels en wetten niet aanstaan en hun eigen regels en wetten gaan bepalen dan wonen die mensen eigenlijk in het verkeerde land. Dan moet je ergens gaan wonen waar dat wel kan.
die verhuis suggestie is meer op zijn plaats voor mensen die willen dat 'adviezen' naar de letter met harde hand gehandhaafd moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31
[...]

Laten we dan eens New York pakken en niet de hele VS.
In New York wonen 8,419 (2019) miljoen mensen en daar zijn 43.879 mensen overleden = 0,52%
Nog steeds een laag percentage maar wel een factor 400 en geloof niet dat ze daar amper wat gedaan hebben.

Krijg vaak zo'n gevoel van met een dichte cabrio door de stromende regen rijden en je dan later afvragen waarom het dak niet open was aangezien je toch droog over gekomen bent.

Edit:
Terecht erop gewezen dat ik een verkeerde getallen mix heb.
Staat versus stad, het is dus 19,4 miljoen versus bijna 44K doden en daarmee rond de 0,22%

[ Voor 17% gewijzigd door ninjazx9r98 op 02-02-2021 11:21 . Reden: Verbetering plus aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:03:
[...]
Mensen die moeite hebben om de impact van hun gedrag te overzien, houden zich beter strikt aan de regels en adviezen.
Probleem: dat is de meerderheid van de mensen.

[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 02-02-2021 11:17 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2