Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 68 Laatste
Acties:

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13:30

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WHO: 2021 kan zwaarder worden dan 2020

Het tweede jaar van de pandemie kan volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zwaarder worden dan het eerste. Dat komt omdat er met name op het noordelijk halfrond nieuwe, besmettelijker varianten rondgaan.

Na twee weken van dalende besmettingsaantallen werden door de WHO afgelopen week zo'n vijf miljoen nieuwe besmettingen geregistreerd. "Vooral in Europa en Noord-Amerika zagen we dat mensen naar binnen gingen en elkaar opzochten," zegt de Wereldgezondheidsorganisatie. Hoofd van de corona-werkgroep Maria Van Kerkhove verwacht dat het "in sommige landen veel erger zal worden voor het beter wordt".

https://nos.nl/liveblog/2...mettingen%20geregistreerd.

Toch nog geen licht aan het einde van de tunnel in 2021

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• THE_BASE
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Het valt me op dat er mensen zijn die geregeld, lees vrijwel elke dag, met anderen afspreken. Als ik naar onszelf kijk, het afgelopen jaar hebben we vooral alleen ouders en broer/zus gezien en slechts twee keer onze vrienden.

Tussen de bezoeken zit ook nog een behoorlijke periode. Als je elke dag, of om de dag, continue afspreekt heb je nooit genoeg tijd om te checken of je symptomen hebt voor je volgende bezoek.

Zo ben ik zaterdag jarig, ik verdeel ouders en schoonouders over twee weekenden. Zo weet ik vrijwel zeker dat niemand iemand kan besmetten. Althans, ik denk dat ik hier goed aan doe. Sober blijft het toch wel. :)

MacBook 12"  iPhone 12 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV  AirPods  AirPort Express

• bug53
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
autje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:55:
[...]

Dit soort dingen heb ik niet zoveel moeite mee, want dit is toch (neem ik aan) voor jou een zeer beperkt sociaal leven vergeleken met voor de crisis. Het gaat mij meer om de mensen die regelmatig bij verschillende mensen op bezoek gaan of ontvangen. "Ja, maar nooit meer dan twee tegelijk hoor!". Kies één of twee vrienden uit (of familie) en ontmoet elkaar af en toe op veilige wijze (liefst buiten), daar is weinig mis mee. Dat maakt de kans dat je een verspreider bent vrij klein. Maar er een normaal sociaal leven op na houden in deze tijd vind ik op z'n zachtst gezegd vreemd.

ETA: overigens denk ik dat we, als die avondklok er komt, we die om historische redenen niet om 20:00, maar om 19:45 moeten laten beginnen.
klinkt al een stuk genuanceerder :) . Wat normaal is verschilt natuurlijk per persoon. Voor de een is een a 2 vrienden af en toe ontmoeten normaal, die heeft dus een makkie. Voor de ander bijvoorbeeld een student die met grote vriendenkring. Van diegene wordt -terecht- een stuk meer aanpassing van sociale leven verwacht.

lurkt sinds 1999, account sinds 2019

• OnlyRinaldo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-01 23:45
Je mag dan na 8 uur geen wandeling maken maar er blijven wel vliegtuigen aankomen vanuit het buitenland 8)7. Sorry hoor maar ja en amen zeggen op deze regels gaat er bij mij niet in.

• Uthog
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:45
THE_BASE schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:02:
Het valt me op dat er mensen zijn die geregeld, lees vrijwel elke dag, met anderen afspreken. Als ik naar onszelf kijk, het afgelopen jaar hebben we vooral alleen ouders en broer/zus gezien en slechts twee keer onze vrienden.

Tussen de bezoeken zit ook nog een behoorlijke periode. Als je elke dag, of om de dag, continue afspreekt heb je nooit genoeg tijd om te checken of je symptomen hebt voor je volgende bezoek.

Zo ben ik zaterdag jarig, ik verdeel ouders en schoonouders over twee weekenden. Zo weet ik vrijwel zeker dat niemand iemand kan besmetten. Althans, ik denk dat ik hier goed aan doe. Sober blijft het toch wel. :)
Alvast gefeliciteerd!
Maar dit is de manier waarop we het zouden moeten willen. Niet te veel, en vooral gespreid contact.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

THE_BASE schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:02:

Zo ben ik zaterdag jarig, ik verdeel ouders en schoonouders over twee weekenden. Zo weet ik vrijwel zeker dat niemand iemand kan besmetten. Althans, ik denk dat ik hier goed aan doe.
Ja die zie ik ook langs komen. Misschien dat '1x in de week maximaal 2 personen' nog iets zou kunnen zijn.

Maargoed, dat bezoek beperken was gisteren in het debat ook allemaal niet mogelijk, want eenzaamheid. (O.a. 50+ en PVV).
Sober blijft het toch wel. :)
Kom op je bent jarig ;)
bug53 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:39:
[...]

Het helpt al als je inziet dat 'dutchies' of het 'volk' bestaat uit een gemengde groep. Wat jij aanduidt als 'iedereen' is de groep die je online of in de krant ziet en hoort.
Daarnaast zijn er ook heel veel mensen die niet aan de uithoeken van het spectrum zitten, braaf de regels volgen , daar niet al te veel kritiek hebben en vertrouwen op de overheid ( en vervolgens wel kritiek krijgen als ze binnen de regels dingen doen). Een deel van deze mensen geeft nu een grens aan , dat kan.
Daarom zeg ik ook bewust een te grote groep. En zelfs daar kun je nog onderscheid in maken. Want de ene groep viert teveel feesten, de volgende groep nodigt te veel mensen uit, en weer een groep moet perse met z'n tweeën naar de supermarkt.

Linksom of rechtsom is het resultaat hetzelfde. We doen het gemiddeld genomen niet goed genoeg.
Hetzelfde verhaal als 'eerst klapten ze voor de zorg' , nu 'intimideren ze mensen op de SEH'. Als dat inderdaad dezelfde persoon is is dat raar. Ik verwacht echter dat een persoon die klapt voor de zorg niet de SEH intimideert.

De discussie wordt naar mijn mening kwalitatief hoger en meer schitterend door inhoudelijk te blijven op het onderwerp. In dit geval 'avondklok' waar een groot aantal mensen meer bezwaren dan voordelen ziet.
Want hoe er omgegaan wordt met regels in het algemeen en eventueel deze specifiek is niet inhoudelijk? :?

[Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2021 09:10]

• Razr
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Ebayzo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:53:
[...]
Men is genoodzaakt om steeds een schepje erbovenop te doen omdat een groot deel van het "volk" het nodig vind om alle afspraken en adviezen te negeren.

[...]
Maar dat vind ik juist zo lastig. Ik geloof niet dat het "volk" wat jij bedoeld nu opeens wel gewoon braaf binnen blijft. Ten eerste is het vrijwel niet te handhaven dus de pakkans is gewoon heel laag en ten tweede houden ze zich nu ook al niet aan afspraken en adviezen. De enige echte impacht heeft het op de mensen die wel braaf alles opvolgen en dat is jammer.

Als er gewoon veel harder ingezet wordt op handhaving van de huidige maatregelen lijkt me dat effectiever. Er veranderd dan niets voor de mensen die zich aan de regels houden.

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

revolution-nl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:59:

Er is zeker licht, vaccinaties plus zomer zullen denk ik het aantal besmettingen, zelfs met nieuwe varianten naar bijna nul brengen en als het weer oktober wordt is er genoeg gevaccineerd om een nieuwe zorgcrisis te vermijden. Het probleem is en blijft het enorme aantal mensen wiens afweersysteem dit virus niet kent, daarop is het effect van elke variant maximaal. Als dat omlaag gaat (liefst met vaccins en niet besmettingen) daalt daarmee de noodzaak voor al deze klote maatregelen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
TrailBlazer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:45:
Ik heb vooral problemen met de begintijd van 20:00. Tussen 20:00 en 22:00 is de enige tijd dat thuiswerkenden met jonge kinderen vrij zijn om even te ontsnappen.
Ik heb het dan niet over het bezoeken van vrienden maar over een stukje lopen/fietsen
Ik ook. Nederland is een samenleving die, in vergelijking met ons omringende landen, relatief laat leeft (wellicht ook deels omdat we eigenlijk onder GMT hadden moeten vallen). Dat is ook in alles te zien: De treindienst gaat pas echt van start rond half 7 a 7 uur. Zelfs het Franse model is vrijer.

Overigens hebben we in Nederland geen lockdown, al geloven we dat zelf wel graag. Wat wij hier hebben laat zich het beste vergelijking met een shutdown zoals we die uit de VS kennen, als is het nu niet uit budgettaire grond.

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Razr schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:07:
[...]

Als er gewoon veel harder ingezet wordt op handhaving van de huidige maatregelen lijkt me dat effectiever. Er veranderd dan niets voor de mensen die zich aan de regels houden.
Met wie of wat had je gedacht dit te doen? Dat 'hardere' is niet mogelijk met huidige aantal FTE's.

Ik schrijf soms wat vaag door dyslexie

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online

Ebayzo

Gekke eend

Razr schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:07:
[...]

Maar dat vind ik juist zo lastig. Ik geloof niet dat het "volk" wat jij bedoeld nu opeens wel gewoon braaf binnen blijft. Ten eerste is het vrijwel niet te handhaven dus de pakkans is gewoon heel laag en ten tweede houden ze zich nu ook al niet aan afspraken en adviezen. De enige echte impacht heeft het op de mensen die wel braaf alles opvolgen en dat is jammer.

Eens, zie mijn laatste regel. Denk niet dat dit ons uit een crisis gaat helpen, eerder in een crisis met grootschalig protesten met veel pannen trommelaars.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pizza_Boom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:10:
[...]
Ik ook. Nederland is een samenleving die, in vergelijking met ons omringende landen, relatief laat leeft (wellicht ook deels omdat we eigenlijk onder GMT hadden moeten vallen). Dat is ook in alles te zien: De treindienst gaat pas echt van start rond half 7 a 7 uur. Zelfs het Franse model is vrijer.

Overigens hebben we in Nederland geen lockdown, al geloven we dat zelf wel graag. Wat wij hier hebben laat zich het beste vergelijking met een shutdown zoals we die uit de VS kennen, als is het nu niet uit budgettaire grond.
NL laat? Ja sochtends misschien... Savonds zijn we m.i. juist aan de vroege kant. In Wallonië beginnen ze al met mediterrane diner tijden. En nog duidelijker eten ze met een beetje pech om 22:00.

Das nog eens wat anders dan om half zes aan de piepers :+

[Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2021 09:17]

• Razr
  • Niet online
ed1703 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Met wie of wat had je gedacht dit te doen? Dat 'hardere' is niet mogelijk met huidige aantal FTE's.
Dan zorgen we dat de adviezen worden omgezet naar verplichtingen. Dus je komt het land niet in voor een familiebezoek (als die familie gewoon gezond is) maar alleen met een echt goede reden. Of als je positief getest bent is er kans op een onaangekondigde controle met een torenhoge boete als je niet thuis bent. Werkgevers die gestraft worden als je mensen met symptomen niet naar huis stuurt.

Dit schud ik zo even uit mijn mouw maar je snapt mijn punt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Razr schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:16:
[...]

Dan zorgen we dat de adviezen worden omgezet naar verplichtingen. Dus je komt het land niet in voor een familiebezoek (als die familie gewoon gezond is) maar alleen met een echt goede reden. Of als je positief getest bent is er kans op een onaangekondigde controle met een torenhoge boete als je niet thuis bent. Werkgevers die gestraft worden als je mensen met symptomen niet naar huis stuurt. Dit schudt ik zo even uit mijn mouw maar je snapt mijn punt.
En wie gaat dat doen? Daar is net zo goed handhavingscapaciteit voor nodig.

• autje
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:41
OnlyRinaldo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:05:
Je mag dan na 8 uur geen wandeling maken maar er blijven wel vliegtuigen aankomen vanuit het buitenland 8)7. Sorry hoor maar ja en amen zeggen op deze regels gaat er bij mij niet in.
Laten we eerst beginnen met de vraag: zitten er wel passagiers in die vluchten (passagiersvluchten worden ook gebruikt voor vracht), en moeten die erin zitten? Toeristen zou ik weren, maar sommige mensen moeten om werk-redenen naar het buitenland. Daar zou wel het uiterste gedaan moeten worden (vanuit hun werkgever) om dat vliegen niet nodig te laten zijn. Maar in enkele gevallen moet het.

• Razr
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:17:
[...]

En wie gaat dat doen? Daar is net zo goed handhavingscapaciteit voor nodig.
GGD medewerkers, reservisten, dunno. Iedereen die op een deurbel kan drukken en een of andere eed heeft afgelegd. Je hoeft geen boete uit te schrijven alleen te rapporteren. (IANAL :+)

[Voor 9% gewijzigd door Razr op 14-01-2021 09:20]

• Fuujii
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 25-01 22:03
revolution-nl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:59:

Het tweede jaar van de pandemie kan volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zwaarder worden dan het eerste. Dat komt omdat er met name op het noordelijk halfrond nieuwe, besmettelijker varianten rondgaan.

Na twee weken van dalende besmettingsaantallen werden door de WHO afgelopen week zo'n vijf miljoen nieuwe besmettingen geregistreerd. "Vooral in Europa en Noord-Amerika zagen we dat mensen naar binnen gingen en elkaar opzochten," zegt de Wereldgezondheidsorganisatie. Hoofd van de corona-werkgroep Maria Van Kerkhove verwacht dat het "in sommige landen veel erger zal worden voor het beter wordt".

Misschien als wereld, maar ik mag toch hopen dat dit niet voor Nederland geldt. Ik mag toch echt hopen dat de vaccins de tweede helft van dit jaar weer enigszins normaal maken. Zélfs met besmettelijker varianten.

Als dat niet gaat lukken omdat vaccins niet effectief genoeg gaan zijn, dan moeten we toch echt zaken gaan accepteren en aanpassen, hoe cru dat ook is. Maar goed, laten we daar voor nu niet vanuit gaan.

• xzaz
  • Registratie: augustus 2005
Ik moet mensen er toch op wijzen dat iedere zin waarin het woord "gewoon" staat altijd een versimpeling is.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:44
Tja, in andere landen heeft het ook geholpen, en zooooo verschillend is NL nou ook weer niet van oa Belgie:

In de regio Antwerpen werd in augustus ook al een regionale avondklok ingevoerd (van 23.30 tot 6.00 uur). Die maatregel bleek toen zeer succesvol om het aantal besmettingen snel terug te dringen. Premier Rutte refereerde tijdens zijn persconferentie dinsdagavond zelfs aan Antwerpen als voorbeeld van een avondklok die zijn vruchten heeft afgeworpen.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:34
XeNeRgY schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:34:
Er wordt vergeten dat de hele dag op je muffe bureaustoel naar een scherm gapen en tegelijkertijd lesgeven/oppassen op jonge kinderen erg zwaar is. Je pleegt de hele dag roofbouw op jezelf om het voor je kinderen en werkgever zo goed mogelijk te doen. Gemiddeld genomen houden beiden namelijk weinig rekening met je situatie.

Het eerste moment op de dag dat je even rust hebt is nadat de kinderen op bed liggen. Vaak rond 20:00 dus. Om het een beetje vol te houden wandel of loop ik iedere avond een uurtje hard. En dat zou ineens niet meer mogen, ondanks dat het 0 risico meebrengt. Behalve voor mezelf, want zonder uitlaatklep wordt het mentaal een stuk pittiger. Ik vind het wel gezegend na 9 maanden de regels opvolgen voor anderen. Op het moment dat ik zelf in de gevarenzone kom is de solidariteit voor mij ten einde. Toegevoegde waarde van even luchten na 20:00 is enorm, het risico is 0.
Precies dit.

Lockdown, winkels dicht, vervelend maar mee te leven.

KDV's (en basisscholen) dicht zuigt echt hard. 's ochtends om 6:30 - 7:00 zijn ze wakker (twee kinderen onder de 3 in mijn geval), aankleden, ontbijten, dan poging doen te werken terwijl er nu geen dag hetzelfde is dus niets gaat automatisch zoals anders, dan werkt de een 's ochtends en de ander 's middags, dan weer andersom (om de meetings heen gepland) - en dan hebben wij al geluk dat onze bazen accepteren dat we dus echt geen 8 uur maken op de dagen dat anders kinderopvang was (2/week), naast die meetings krijg je effectief dus toch al niet echt veel gedaan in die halve werkdag, nog iets van eten in elkaar klussen, kinderen in bed zien te krijgen, is het als alles meezit 19:30, als ze niet zo'n zin hebben voor je het weet 20:00.

Dus wat missen we nog. Juist! Dat je na 20:00 ook niet even nog een rondje kunt lopen om niet helemaal compleet debiel te worden na onafgebroken thuiswerken vanaf 5 maart 2020.

Er is ook niks meer ten koste van wat dit nog kan, anders dan werk. Ik ga dan elke dag maar ergens een uur blokkeren in m'n agenda denk ik. Dat is helemaal niet praktisch en onderbreekt ook weer wat er nog van je workflow over is, maar ik weet het anders ook niet meer.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Razr schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:19:
[...]

GGD medewerkers, reservisten, dunno. Iedereen die op een deurbel kan drukken en een of andere eed heeft afgelegd. Je hoeft geen boete uit te schrijven alleen te rapporteren. (IANAL :+)
Ah ja... De NSBer uithangen is een stuk beter dan een avondklok :X

@Basekid avondklok lijkt me ook relatief meer effectief in steden en drukkere gebieden.

[Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2021 09:22]

• Razr
  • Niet online
Basekid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:20:
Tja, in andere landen heeft het ook geholpen, en zooooo verschillend is NL nou ook weer niet van oa Belgie:

In de regio Antwerpen werd in augustus ook al een regionale avondklok ingevoerd (van 23.30 tot 6.00 uur). Die maatregel bleek toen zeer succesvol om het aantal besmettingen snel terug te dringen. Premier Rutte refereerde tijdens zijn persconferentie dinsdagavond zelfs aan Antwerpen als voorbeeld van een avondklok die zijn vruchten heeft afgeworpen.
In Belgie zijn de winkels wel gewoon open, ook andere zaken als musea. Je moet dat dan ook wel meenemen, vreemd dat dat nooit gezegd wordt.

• Uthog
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:45
Basekid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:20:

Maar die was regionaal, niet landelijk. Ik vind best dat als er in een regio veel corona is. Of in een dorp/stad om die op slot te doen.

Daar hoeft de rest geen last van te hebben.

• Razr
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:21:
[...]

Ah ja... De NSBer uithangen is een stuk beter dan een avondklok :X
Mijn post ging over het controleren of positief geteste personen thuisblijven voor 10 dagen. Niet willekeurig ergens aanbellen.

• daanb14
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:04
Razr schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Mijn post ging over het controleren of positief geteste personen thuisblijven voor 10 dagen. Niet willekeurig ergens aanbellen.
Ik hoop dat dat inderdaad wel gaat gebeuren, want dat is natuurlijk wel ontzettend belangrijk. Van wat ik mee krijg van Duitse familie controleert in Duitsland de Gesundheitsambt dus wel of mensen zich wel aan de quarantaine houden en staan er hele forse boetes op als mensen zich niet aan hun quarantaine houden.

A cloud is just someone else's computer.

• bug53
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:06:

Want hoe er omgegaan wordt met regels in het algemeen en eventueel deze specifiek is niet inhoudelijk? :?
"En nu ineens iedereen in paniek over een avondklok, die in half Europa al aan de gang is. Want dat kan in NL echt niet. Dutchies be dutch... "

vind ik inderdaad weinig inhoudelijk

PS: dit is de 1e en laatste keer dat ik reageer op de discussietechniek 'snerende vraag stellen'

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bug53 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:39:
[...]

"En nu ineens iedereen in paniek over een avondklok, die in half Europa al aan de gang is. Want dat kan in NL echt niet. Dutchies be dutch... "

PS: dit is de 1e en laatste keer dat ik reageer op de discussietechniek 'snerende vraag stellen'
Tsjah, linksom of rechtsom. We vinden hier in Nederland een avondklok blijkbaar een enorm probleem, terwijl dat in een hoop landen aan de hand is (geweest). Dat is gewoon onderdeel van de inhoudelijke discussie.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Even wat anders dan de avondklok, in België is de overheid een campagne gestart om zorgverleners gevaccineerd te krijgen. Om de twijfelaars of weigeraars toch over te krijgen om de prik te nemen zijn er bijvoorbeeld certificaten:
Toon je engagement en verdien een certificaat dat laat zien hoe goed je organisatie beschermd is tegen griep. Afhankelijk van de vaccinatiegraad verdien je een gouden, zilveren of bronzen certificaat. Ook organisaties die nog een tandje moeten bijsteken verdienen alvast een inzetcertificaat!certificaten griepvaccinatie

Overzicht certificaten
  • Is meer dan 80% van je medewerkers gevaccineerd, dan verdient je instelling een gouden certificaat.
  • Zilver is voor instellingen die meer dan 70% behalen.
  • Wie meer dan 60% behaalt, kan pronken met een bronzen certificaat.
Op de goede weg maar haal je de drempel van 60% nog niet? Vraag je collega's om een tandje bij te steken met het inzetcertificaat.
Ook zijn er buttons zodat medewerkers kunnen zien wie er wel is gevaccineerd:

Mijn mening is dat vooral die buttons een onacceptabele groepsdruk opleveren op mensen. Zo zullen er mensen zijn die vanwege principele redenen geen prik nemen wat hun goed recht is. Ook zijn er ongetwijfeld mensen die de prik niet kunnen nemen vanwege medische redenen.

Zolang er geen wettelijke verplichting is zou iedereen vrij moeten zijn om zelf te bepalen of een inenting gewenst is, ook al werk je in de zorg.

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13:13
Een button nog wel, is er niks hippers voor...? ‘90s...

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13:35
bug53 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Dit dus. Eerst iemand in een hoek duwen en je daarna afvragen waarom we het niet "samen" doen.
Het is hier gelukkig al eerder gemeld, maar de wijzen-naar-anderen tactiek die soms naar boven lijkt te komen is volledig niet productief. De persoon waar je naar wijst kan dit namelijk ook. En dan heb je een prachtige tegenstelling gecreëerd en is de oplossing veel verder weg.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 09:51
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:41:
Even wat anders dan de avondklok, in België is de overheid een campagne gestart om zorgverleners gevaccineerd te krijgen. Om de twijfelaars of weigeraars toch over te krijgen om de prik te nemen zijn er bijvoorbeeld certificaten:

[...]

[Afbeelding]

Mijn mening is dat vooral die buttons een onacceptabele groepsdruk opleveren op mensen. Zo zullen er mensen zijn die vanwege principele redenen geen prik nemen wat hun goed recht is. Ook zijn er ongetwijfeld mensen die de prik niet kunnen nemen vanwege medische redenen.

Zolang er geen wettelijke verplichting is zou iedereen vrij moeten zijn om zelf te bepalen of een inenting gewenst is, ook al werk je in de zorg.
Hoe lang denk je dat het duurt voordat ene handige harry met een buttonmaker die dingen op een webshop gaat verkopen?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 06:55
Een button voor wanneer je gevacvineerd bent? Daar maakten we zes maanden geleden nog grapjes over.... :'(

• daanb14
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:04

[...]

[Afbeelding]

Het doel rechtvaardigt wat mij betreft de middelen. Op deze manier wordt wel de discussie tussen collega's onderling aangewakkerd over vaccineren en waarom het belangrijk is om het niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen te doen.

A cloud is just someone else's computer.

• bug53
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Tsjah, linksom of rechtsom. We vinden hier in Nederland een avondklok blijkbaar een enorm probleem, terwijl dat in een hoop landen aan de hand is (geweest). Dat is gewoon onderdeel van de inhoudelijke discussie.
dat het in andere landen aan de hand is (geweest) betekent niet dat de plaatselijke bevolking stond te juichen, ik vermoed dat daar dezelfde bezwaren zijn geuit.

• Basekid

[...]

[Afbeelding]

Als je om medische redenen de prik niet kan krijgen, dan zul je ook geen druk of schulgevoel krijgen denk ik. Je hebt dan een volwaardige redenen en niemand zal je daarover aanspreken.

Persoonlijk vind ik verder dat als je in de zorg werkt, je geen keus moet hebben of je wel/niet wil, je krijgt het gewoon. Afin, zo is het nu (helaas) niet, dus dan is positive reinforcement van wanneer je de prik zet een goed idee. Je mag best trots zijn dat je het dan laat zetten.

Groepsdruk kan in dit geval best helpen denk ik... als je merkt dat iedereen om je heen vaccinatie heeft gekregen, voel je je de vreemde eend en ga je hopelijk nadenken of je zelf misschien fout zit qua vooroordelen over de vaccinatie.

• Bloodclot
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Bloodclot

Jawier!

trekker22 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:44:
Een button nog wel, is er niks hippers voor...? ‘90s...
*knip* dat doen we dus niet hier

[Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2021 19:23]

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

Ik vind het geen fijn idee, maar zolang er geen uitsluiting plaatsvind heb ik er niet veel moeite mee.

Aan de andere kant, zolang er geen wettelijke verplichting is zou iedereen vrij moeten zijn om een button te dragen als zij dat willen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Is toch raar eigenlijk, dat de groep die het meeste last heeft van het virus (medewerkers in de zorg), gedeeltelijk weigert mee te werken aan de oplossing (vaccinatie).

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online
Razr schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:21:
[...]

In Belgie zijn de winkels wel gewoon open, ook andere zaken als musea. Je moet dat dan ook wel meenemen, vreemd dat dat nooit gezegd wordt.
In Belgie mag je ook maar 1 persoon op bezoek hebben , hoe we het ook allemaal wenden of keren het gaat om bewegingen en contacten , dus echt thuiswerken en niet of nauwelijks op visite gaan. Zo moeilijk is het allemaal niet. Maar ja als veel mensen toch naar kantoor moeten van de baas, en dan ook bij mensen op bezoek gaan hoeft er maar 1 een verkoudheidje te hebben dat Corona blijkt te zijn en je bent binnen no time weer terug bij af.

Het gaat niet om maatregelen maar om gedrag. We hebben gewoon maling aan de maatregelen. Natuurlijk kan je bij mensen op bezoek. Maar niet zoveel. Beperk het gewoon en hou er voldoende tijd tussen.

Maar veel mensen kiezen er gewoon voor om zoveel mogelijk en dan 'binnen de regels' toch elkaar op te zoeken. Hoe begrijpelijk dit ook is, het is gewoon niet handig in de lijn van het verminderen van contacten.

• Basekid
St@m schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:46:
Is toch raar eigenlijk, dat de groep die het meeste last heeft van het virus (medewerkers in de zorg), gedeeltelijk weigert mee te werken aan de oplossing (vaccinatie).
Van de huisartsen wil 92% wel inenten. Toch iet te doen met opleidingniveau denk ik. (Mogen ze dus zeker meer aandacht aan besteden in het opleidingstraject voor zorgpersoneel).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is het echt een probleem hier? Volgens mij vallen ze over elkaar heen om vooraan te mogen...

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Bedoel je dat het in andere landen (ook) een enorm probleem was of juist niet? En hoe kom je tot die conclusie, ik kan mij voorstellen dat het in de landen waar mensen van nature veel meer contact hebben en ook veel meer op pleinen en in cafe's vertoeven dan wij stugge Nederlanders ook niet van een leien dakje ging?

Daarnaast is natuurlijk ook de omgang van de bevolking met autoriteit (en vice versa) niet overal hetzelfde.

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Is het echt een probleem hier? Volgens mij vallen ze over elkaar heen om vooraan te mogen...
In België blijkbaar, en ook hier heb ik verschillende artikelen gelezen over zorgpersoneel dat zich niet wil laten inenten.

• satya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:09
De praktijk is gelukkig anders, verwacht was 30.000 personen in de selctie, 35.000 hebben zich er laten vaccineren.

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Voor hoe lang zou zo'n avondklok ingesteld worden?
Ik snap dat dat nu mogelijk nog niet bekend is, maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat ontzettend lang zal zijn.

Vooropgesteld; ik heb geen kinderen maar ik kan me wel indenken dat je met kinderen pas na 20u aan jezelf toekomt, maar moet die vrije tijd echt per sé worden gevuld met buitenactiviteiten 's avonds? Ik bedoel, het is winter, vroeg donker en vrij koud buiten...
En dan nog, misschien sla ik hiermee de plank volledig mis; ik kan me voorstellen dat het mogelijk zou moeten zijn dat op dag1 partner1 het naar bed breng proces doet, terwijl partner2 nog even tussen 19 en 20u een rondje hardloopt. Op dag2 zou het andersom kunnen. etc.

Aannemende dat een avondklok voor een beperkte periode zal zijn, dan moet het toch te doen zijn om je schema nog even extra aan te passen, hardlopen enkele weken niet te doen of op een ander moment?

Natuurlijk is het wéér een inbreuk op je privéleven, maar het is allemaal maar tijdelijk. Hoe meer de contactmomenten worden voorkomen, hoe beter. En natuurlijk vang je nooit met een maatregel alle "schuldigen" en is het lastig handhaven, maar je moet als overheid toch wat.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik ervaar de negatieve mentale gevolgen van het gebrek aan 'leuke dingen in het leven' (vriendenbezoek, familiebezoek, horeca, concerten, spelen met m'n band, films, theater, sport) en een avondklok maakt dat er niet beter op, maar als dat is wat nodig is volgens hen die er verstand van hebben, dan kan dat er ook nog wel even bij. Hoe eerder deze hele shit voorbij is, hoe beter.

Misschien naïef van me en ja, er hadden achteraf gezien dingen anders aangepakt moeten worden in de maatregelen en communicatie vanuit de overheid, maar ik heb er nog steeds vertrouwen in dat zij deze maatregelen ons niet op zouden leggen als het niet absoluut noodzakelijk was.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Bedoel je dat het in andere landen (ook) een enorm probleem was of juist niet? En hoe kom je tot die conclusie, ik kan mij voorstellen dat het in de landen waar mensen van nature veel meer contact hebben en ook veel meer op pleinen en in cafe's vertoeven dan wij stugge Nederlanders ook niet van een leien dakje ging?

Daarnaast is natuurlijk ook de omgang van de bevolking met autoriteit (en vice versa) niet overal hetzelfde.
Ja geen flauw idee; ik zie alleen dat er in veel landen om ons heen in zekere mate avondklokken gelden. UK, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italie, noem maar op. Misschien dat de urgentie daar iets groter is? Ik kan weinig vinden over de reactie op de maatregelen eerlijk gezegd.

• Wolly
  • Niet online
Tassadar32 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Hoe lang denk je dat het duurt voordat ene handige harry met een buttonmaker die dingen op een webshop gaat verkopen?
Als je nog handige Harries kent :9~
daanb14 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Het doel rechtvaardigt wat mij betreft de middelen. Op deze manier wordt wel de discussie tussen collega's onderling aangewakkerd over vaccineren en waarom het belangrijk is om het niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen te doen.
En hoelang mag zo'n discussie duren? Op de werksfeer (en daarmee de werkkwaliteit) zal het geen positieve uitwerking hebben.
Basekid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Als je om medische redenen de prik niet kan krijgen, dan zul je ook geen druk of schulgevoel krijgen denk ik. Je hebt dan een volwaardige redenen en niemand zal je daarover aanspreken.
Niemand zal je daarover aanspreken of aankijken als je aan elke passant aangeeft dat je de prik niet kan verdragen. Er zijn ook mensen die liever niet met hun medische problemen te koop lopen.

Moet je dan bij elke patient die je behandelt een uitleg gaan geven over je redenen?

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

*knip* Graag serieus reageren

[Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2021 10:24]

• Wolly
  • Niet online
Ik zie trouwens dat ik de verkeerde pagina heb gebruikt, die certificaten waren voor de griepprik.

Dit is de juiste pagina

En dit is de Corona button (het blijven Belgen) :+

Button

• TIGER1125
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:31
Een nationaal testweekend waarin elke Nederlander kan worden getest op corona is een serieuze optie, in afwachting van de verwachte effecten van de vaccinaties op de iets langere termijn. Dat zeggen meerdere partijen tegen BNR.

Met de serieuze dreiging van een avondklok en alle mitsen en maren rond de vaccinaties kan een massale testcampagne bijdragen aan de bestrijding van het coronavirus, zeggen onder meer leden van het RedTeam en het OMT, politici en gezondheidseconomen. Met grootschalig testen zou het aantal nieuwe besmettingen sneller terug te dringen zijn.

Volgens gezondheidseconoom Xander Koolman van de VU zijn met een collectieve testcampagne zomaar zes tot zeven weken tijd te winnen.
(AD.nl liveblog: https://www.ad.nl/binnenl...-testweekend-br~a6eabd3b/)

Op zich een interessant idee, maar serieus een testweekend? we hebben nu al een week nodig om potentieel 60k mensen in één gemeente te testen, hoe zien ze het dan voor zich dat we in een weekend potentieel 17 miljoen mensen te testen. :+

In maart zouden we pas in een fase komen dat de testcapaciteit zodanig zou zijn dat iedereen zich tenminste 1x per maand zou kunnen laten testen.
https://www.nu.nl/coronav...iedereen-vanaf-maart.html

Volgens mij zijn het Redteam en het OMT gefuseerd ofzo, maar met zulke belachelijke voorstellen tonen aan dat je toch volledig los van de werkelijkheid je ding doet.

Nog even en ze komen met het idee om een vaccinatie weekend te doen dan kunnen we iedereen in 1x inenten... en winnen we de gehele crisis. ;(

[Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 14-01-2021 10:08]

• Tassadar32
TIGER1125 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:04:
[...]

Op zich een interessant idee, maar serieus een testweekend? we hebben nu al een week nodig om potentieel 60k mensen in één gemeente te testen, hoe zien ze het dan voor zich dat we in een weekend potentieel 17 miljoen mensen te testen. :+

In maart zouden we pas in een fase komen dat de testcapaciteit zodanig zou zijn dat iedereen zich tenminste 1x per maand zou kunnen laten testen.
https://www.nu.nl/coronav...iedereen-vanaf-maart.html
Klopt, maar Hugo gaf bij de laatste briefing aan dat er overcapaciteit is op dit moment. Stuur dan at random uitnodigingen naar mensen zodat je in ieder geval meer testen kan afnemen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Razr
  • Niet online
Tassadar32 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Klopt, maar Hugo gaf bij de laatste briefing aan dat er overcapaciteit is op dit moment. Stuur dan at random uitnodigingen naar mensen zodat je in ieder geval meer testen kan afnemen.
Laat die gasten die normaal met een gratis krant bij de supermarktuitgang staan dit nu doen met een GGD outfit en een bak wattenstaafjes :P

• Tassadar32
Razr schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:08:
[...]

Laat die gasten die normaal met een gratis krant bij de supermarktuitgang staan dit nu doen met een GGD outfit en een bak wattenstaafjes :P
Bij de supermarkt heb je wel direct de mensen die naar buiten gaan. :P

• Wolly
  • Niet online
TIGER1125 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:04:
[...]

*knip* dat is erg offtopic

[Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 15-01-2021 07:59]

• TIGER1125
Tassadar32 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Ik heb liever dat ze die overcapaciteit gewoon gebruiken voor nuttige zaken zoals die aankomende bevolkingsonderzoeken in een aantal speciaal gekozen gemeentes dan random mensen uitnodigen om je capaciteit maar te gebruiken.

Dan loop je daarna weer spaak op het moment dat er sprake is van een toename in de vraag naar testen.*knip* aub niet reageren op offtopic reacties

[Voor 68% gewijzigd door ZieMaar! op 15-01-2021 08:00]

• Laguna
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Ja geen flauw idee; ik zie alleen dat er in veel landen om ons heen in zekere mate avondklokken gelden. UK, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italie, noem maar op. Misschien dat de urgentie daar iets groter is? Ik kan weinig vinden over de reactie op de maatregelen eerlijk gezegd.
In Duitsland en het VK is er vooralsnog geen avondklok, wel meer verplaatsrestricties. In de andere landen is er wel een avondklok, maar met verschillende tijden: België 00:00-05:00, Italië 22:00-05:00, Spanje 22:00-06:00 en Frankrijk 18:00/20:00-06:00. Het gaat altijd gepaard met andere maatregelen, dus het effect is eigenlijk niet na te gaan. Maar als er dan één moet komen doe dan maar die van België.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Jedi_Pimp
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 09:06
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:04:
Ik zie trouwens dat ik de verkeerde pagina heb gebruikt, die certificaten waren voor de griepprik.

Dit is de juiste pagina

En dit is de Corona button (het blijven Belgen) :+
[Afbeelding]
Button
Ben het helemaal met je eens. Als ik één ding heb geconcludeerd in de afgelopen 9 maanden, is dat het "samen" uit "samen tegen corona" allang verdwenen is. Ik zou dan ook nooit een button opspelden met een dergelijk quasi moreel appèl - maar ik ben ook geen zorgmedewerker (noch Belgisch).

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:22

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

jadjong schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:44:
Een button voor wanneer je gevacvineerd bent? Daar maakten we zes maanden geleden nog grapjes over.... :'(
Dat ging meer over andere 'buttons', maar er komen steeds meer maatregelen geïnspireerd op die tijd, tot dezelfde kloktijden aan toe. Straks gaat de zomertijd in en heb je nog een uur minder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• bug53
  • Niet online
een button weiger ik. Uiterlijk kies ik ervoor om zo neutraal mogelijk door het leven te gaan. Op mijn auto geen stickers die voorkeur voor wat dan ook aangeven. Geen social media waar ik mijn voorkeur aangeef. Mijn politieke voorkeur is privé, net als mijn medische toestand voorover die niet zichtbaar is door hoe je me ziet lopen, hoort ademen enz.

een vaccinatie paspoort vind ik al (te? daar ben ik voor mezelf niet uit) ver gaan, maar die zou je in je binnenzak kunnen bewaren om te tonen aan daarvoor bevoegd gezag en/of bij gegronde reden. Net zoals je een rijbewijs toont aan een verhuurder van auto's, de politie, maar niet aan een willekeurige voorbijganger.

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Nu online

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Wimo. schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:23:
[...]

Het zou wel een mooie bijvangst zijn ... kun je mooi een extra databankje aanleggen om terrorisme sneller te bestrijden.
Euh, nee. Wettelijk mag het ook niet omdat dit niet het doel is waarom de test is afgenomen. Overigens zou een dergelijke suggestie (alleen het suggesteren dus maar op social media dat dit kan gebeuren) er voor zorgen dat het aantal deelnemers drastisch zou afnemen. Totaal een tegengesteld effect dus van wat je wilt. Nooit twee vliegen in één klap willen slaan met dit soort dingen, veel te gevoelige processen.

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gitarist schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:52:
Voor hoe lang zou zo'n avondklok ingesteld worden?
Ik snap dat dat nu mogelijk nog niet bekend is, maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat ontzettend lang zal zijn.

Vooropgesteld; ik heb geen kinderen maar ik kan me wel indenken dat je met kinderen pas na 20u aan jezelf toekomt, maar moeten dat echt per sé buitenactiviteiten zijn? Ik bedoel, het is winter, vroeg donker en vrij koud buiten...
En dan nog, misschien sla ik hiermee de plank volledig mis; ik kan me voorstellen dat het mogelijk zou moeten zijn dat op dag1 partner1 het naar bed breng proces doet, terwijl partner2 nog even tussen 19 en 20u een rondje hardloopt. Op dag2 zou het andersom kunnen. etc.

Aannemende dat een avondklok voor een beperkte periode zal zijn, dan moet het toch te doen zijn om je schema nog even extra aan te passen, hardlopen enkele weken niet te doen of op een ander moment?

Natuurlijk is het wéér een inbreuk op je privéleven, maar het is allemaal maar tijdelijk. Hoe meer de contactmomenten worden voorkomen, hoe beter. En natuurlijk vang je nooit met een maatregel alle "schuldigen" en is het lastig handhaven, maar je moet als overheid toch wat.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik ervaar de negatieve mentale gevolgen van het gebrek aan 'leuke dingen in het leven' (vriendenbezoek, familiebezoek, horeca, concerten, spelen met m'n band, films, theater, sport) en een avondklok maakt dat er niet beter op, maar als dat is wat nodig is volgens hen die er verstand van hebben, dan kan dat er ook nog wel even bij. Hoe eerder deze hele shit voorbij is, hoe beter.

Misschien naïef van me en ja, er hadden achteraf gezien dingen anders aangepakt moeten worden in de maatregelen en communicatie vanuit de overheid, maar ik heb er nog steeds vertrouwen in dat zij deze maatregelen ons niet op zouden leggen als het niet absoluut noodzakelijk was.
Tuurlijk kan er een mouw aangepast worden maar het is weer een aanpassing die ik moet doen. De activiteit die ik doe tussen 20:00 en 21:00 levert nul risico op en dat terwijl ik voor mijn gevoel al genoeg offers breng.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• Wolly
  • Niet online
Het advies van de Gezondheidsraad voor testbewijzen is vandaag gepubliceerd.
Testbewijzen voor SARS-CoV-2: ethische en juridische voorwaarden

Het kabinet verkent in hoeverre de inzet van testbewijzen kan helpen om de verspreiding van het coronavirus terug te dringen en delen van de samenleving open te stellen. De minister van VWS heeft aan de Gezondheidsraad gevraagd welke ethische en juridische voorwaarden daarbij zouden moeten gelden. Hiervoor heeft de raad een kader opgesteld. Volgens de raad moet de overheid per situatie beoordelen of het gerechtvaardigd is om mensen te vragen een bewijs te tonen van een negatieve coronatest, als voorwaarde voor toegang tot een bepaalde voorziening. Daarbij maakt het uit of het gaat om de inzet van testbewijzen in bijvoorbeeld het onderwijs, in de zorg, in de werkomgeving of bij sociale gelegenheden. Testbewijzen kunnen in sommige situaties - zoals een lockdown - vrijheden vergroten, en in andere situaties vrijheden beperken. Dat hangt onder meer af van de maatregelen die op dat moment gelden.
Bron

Aanbiedingsbrief Testbewijzen voor SARS-CoV-2: ethische en juridische voorwaarden

Persbericht Testbewijzen voor SARS-CoV-2: ethische en juridische voorwaarden

Edit: Het advies:
Voor de afweging of inzet van testbewijzen verantwoord is, heeft de commissie een ethisch-juridisch kader opgesteld met voorwaarden. Alleen wanneer aan alle voorwaarden wordt voldaan, is de inzet van
testbewijzen in een specifieke voorziening te overwegen.

Die voorwaarden zijn:
• Testbewijzen moeten noodzakelijk en effectief zijn om de samenleving te heropenen en tegelijkertijd virusverspreiding terug te dringen;
• Testbewijzen moeten de minst ingrijpende maatregel zijn om de doelstelling te bereiken;
• Testbewijzen moeten een proportionele maatregel zijn. Dat wil zeggen dat de gevolgen van het moeten
kunnen tonen van een testbewijs in verhouding staan tot het doel dat daarmee wordt nagestreefd;
• Potentiële schadelijke effecten van de maatregel moeten worden geminimaliseerd;
• Iedereen moet gelijke (financiële) toegang hebben tot testmogelijkheden en -bewijzen;
• Het beleid mag niet tot discriminatie leiden;
• Er moet zorgvuldig en in overeenstemming met privacywetgeving worden omgegaan met de (bijzondere) persoonsgegevens van de houder van het testbewijs;
• Het beleid moet vanaf het begin periodiek worden gemonitord en geëvalueerd;
• Het beleid moet helder en begrijpelijk worden uitgelegd aan de bevolking

[Voor 27% gewijzigd door Wolly op 14-01-2021 10:57]

• Maximized
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12:32

Maximized

En niet minimized

Wat leuk, een voorwaardelijke samenleving waar je ten alle tijden moet bewijzen dat je niet besmet bent met een virus waar 99,77% van de geinfecteerden niet aan overlijdt.

Trouwens, ik dacht dat het Heilige Vaccin het einde van deze crisis zou betekenen? Waarom is dit advies dan nodig?

• Prx
  • Nu online

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Maximized schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Wat leuk, een voorwaardelijke samenleving waar je ten alle tijden moet bewijzen dat je niet besmet bent met een virus waar 99,77% van de geinfecteerden niet aan overlijdt.

Trouwens, ik dacht dat het Heilige Vaccin het einde van deze crisis zou betekenen? Waarom is dit advies dan nodig?
Houd nou eens op met random nummertjes te gooien zonder achtergrond. Als ik alleen al kijk naar de wereldwijde registratie kom ik op 2,14% mortaliteit.

edit:
En dan ga je nog voorbij aan de god-mag-weten-hoeveel mensen die er op zijn minst permanente schade aan overhouden. Dood is niet de enige uitkomst van dit virus.

En dit advies zal nodig zijn omdat we niet in één week een heel land kunnen vaccineren, aangezien het spul niet aan te slepen is.

[Voor 9% gewijzigd door Prx op 14-01-2021 11:00]

• satya
Maximized schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:54:
[...]

De IFR is niet internationaal toepasbaar, die hang oa af van de bevolkingsopbouw. Voor Nederland is die oa door vergrijzing 0,98% en de CFR is momenteel 1,85%.

bron: https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid?country=~NLD

• Maximized
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12:32

Maximized

En niet minimized

Prx schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:58:
[...]

Houd nou eens op met random nummertjes te gooien zonder achtergrond.
Letterlijk de cijfers van het WHO zelf. *knip* Sorry, maar deze versimpeling van de situatie helpt de discussie natuurlijk niet.
En dit advies zal nodig zijn omdat we niet in één week een heel land kunnen vaccineren, aangezien het spul niet aan te slepen is.
Juist ja. Vandaar dat Israel al bijna 25% van hun bevolking heeft kunnen inenten.

Wat er nu gebeurt, is het afwimpelen van bestuurlijk onvermogen op de bevolking met draconische en dystopische maatregelen. Dat er vervolgens mensen zijn die dit dan proberen goed te praten, soit.
Prx schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:58:
edit:
En dan ga je nog voorbij aan de god-mag-weten-hoeveel mensen die er op zijn minst permanente schade aan overhouden. Dood is niet de enige uitkomst van dit virus.
*knip* dit neigt, gezien de rest van de post, teveel naar sealioning

[Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2021 11:24]

• Gitarist
  • Niet online
TrailBlazer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Tuurlijk kan er een mouw aangepast worden maar het is weer een aanpassing die ik moet doen. De activiteit die ik doe tussen 20:00 en 21:00 levert nul risico op en dat terwijl ik voor mijn gevoel al genoeg offers breng.
Ja, maar dat is naar mijn mening "gewoon" (nee, het is niet gewoon en niemand hoeft bang te zijn dat de maatregelen voor eeuwig zullen zijn, daarom tussen aanhalingstekens) hoe het is. Het virus past zich helaas niet aan ons aan.

En het gaat ook niet specifiek om jou of om mij. Er wordt naar manieren gezocht om contacten tussen mensen zo veel mogelijk te beperken. Kennelijk is dit een manier om dat zo veel mogelijk af te dwingen.
En natuurlijk worden daarmee ook bezigheden getroffen die mogelijk niet zo veel risico met zich meebrengen. Maar je moet als overheid toch wat. Er zijn nou eenmaal niet zo veel mogelijkheden en we willen ook niet verworden tot een politiestaat.

Het is voor nu weer even slikken, zuchten, schouders ophalen, je best doen en dan is het z.s.m. weer voorbij.

Ik zou ook het liefst willen dat alle maatregelen geen effect hebben op mijn dagelijks leven, maar op dat van anderen. Maar zo werkt het niet. We moeten dit met z'n allen doen. (en bah ik krijg de kriebel van zo'n uitspraak, maar ik sta er in dit geval wel achter)

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Even die nutteloze kansbereking analogieën verwijderd.

• ShellGhost
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:09
Dus een avondklok die vanaf 20:00 gaat gelden zorgt ervoor dat er heel veel AH winkels twee uur eerder dicht moeten.

• satya
Maximized schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Letterlijk de cijfers van het WHO zelf. *knip*

[...]

Juist ja. Vandaar dat Israel al bijna 25% van hun bevolking heeft kunnen inenten.

Wat er nu gebeurt, is het afwimpelen van bestuurlijk onvermogen op de bevolking met draconische en dystopische maatregelen. Dat er vervolgens mensen zijn die dit dan proberen goed te praten, soit.

[...]

*Sealioning
*knip* maak liever een TR aan

[Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2021 11:24]

• DeKever
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 07:59
*knip* Laten we die vergelijkingen maar niet gaan doen, dat gaat nergens toe leiden
En het gaat ook niet specifiek om jou of om mij. Er wordt naar manieren gezocht om contacten tussen mensen zo veel mogelijk te beperken. Kennelijk is dit een manier om dat zo veel mogelijk af te dwingen.
En natuurlijk worden daarmee ook bezigheden getroffen die mogelijk niet zo veel risico met zich meebrengen. Maar je moet als overheid toch wat. Er zijn nou eenmaal niet zo veel mogelijkheden en we willen ook niet verworden tot een politiestaat.
Ik geloof er niks van dat dit een effectief middel is. Ik ben het met je eens dat de overheid wat moet. Maar ik vind dat er betere manieren zijn: maak een regel van maximaal 2 bezoeken per week, alleen 1 op 1, maximaal 2 kinderen tegelijk spelen etc.

Niet te handhaven? Nee, dat zijn de huidige regels ook niet en een avondklok evenmin.

[Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2021 11:23]

• Prx
  • Nu online

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Maximized schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Letterlijk de cijfers van het WHO zelf. [mbr]*knip* Sorry, maar deze versimpeling van de situatie helpt de discussie natuurlijk niet.[/mbr]

[...]

[...]

Vertel, ik ben benieuwd. Wat is precies de permanente schade van het virus, en hoe vaak komt dit voor?
Weinig tijd om hier nu heel diep in te duiken, maar deze is recentelijk gepubliceerd:
https://www.thelancet.com...-6736(20)32656-8/fulltext

CDC heeft deze nog, maar geen cijfers ter onderbouwing:
https://www.cdc.gov/coron...ov/long-term-effects.html

[Voor 6% gewijzigd door Prx op 14-01-2021 11:17]

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Prx schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:15:
[...]

Weinig tijd om hier nu heel diep in te duiken, maar deze is recentelijk gepubliceerd:
https://www.thelancet.com...-6736(20)32656-8/fulltext
Die studie gaat over mensen die opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis, er zijn in NL naar schatting van het RIVM al 2 miljoen mensen besmet geraakt, gelukkig zijn er een stuk minder opgenomen.

opzoek of op zoek? het is best simpel

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gitarist schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Ja, maar dat is naar mijn mening "gewoon" (nee, het is niet gewoon en niemand hoeft bang te zijn dat de maatregelen voor eeuwig zullen zijn, daarom tussen aanhalingstekens) hoe het is. Het virus past zich helaas niet aan ons aan.

Het is voor nu weer even slikken, zuchten, schouders ophalen, je best doen en dan is het z.s.m. weer voorbij.

Ik zou ook het liefst willen dat alle maatregelen geen effect hebben op mijn dagelijks leven, maar op dat van anderen. Maar zo werkt het niet. We moeten dit met z'n allen doen. (en bah ik krijg de kriebel van zo'n uitspraak, maar ik sta er in dit geval wel achter)
Er wordt gewoon weer een middel ingezet wat mensen die zich aan de regels houden extra raken. Mensen die het nu al niet interesseert blijven echt niet thuis hierdoor.

Ik ben ‘s ochtend om 9:00 in het bos en voel me daar al bijna schuldig over terwijl mensen file gaan rijden on 5 cm sneeuw te zien in Limburg. Pak die mensen veel harder aan.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• Gitarist
  • Niet online
DeKever schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:15:
Ik geloof er niks van dat dit een effectief middel is. Ik ben het met je eens dat de overheid wat moet. Maar ik vind dat er betere manieren zijn: maak een regel van maximaal 2 bezoeken per week, alleen 1 op 1, maximaal 2 kinderen tegelijk spelen etc.

Niet te handhaven? Nee, dat zijn de huidige regels ook niet en een avondklok evenmin.
Er zullen er weinig zijn die de kennis in huis hebben om alle genomen maatregelen en de effecten daarvan te kunnen overzien. Ikzelf niet iig, maar wie ben ik om te twijfelen aan de kennis en kunde van de deskundigen?

Handhaving is lastig, maar juist daarom moet een maatregel zo generiek mogelijk worden ingesteld. Een politieagent(e) of boa kan moeilijk inschatten of het de tweede of derde keer is dat je iemand bezoekt. Dat werkt toch niet?

Bij een avondklok zou je als je je buiten begeeft op een bepaalde manier moeten kunnen aantonen dat je dat mag (onderweg naar werk, hulpverlener). Natuurlijk kan dat ook gefaket worden, maar dat is dan maar zo. Het gros zal dat niet doen en zich hopelijk confirmeren aan de regels. En dat lijkt mij de weg van de minste weerstand.

• Wolly
  • Niet online
Fable schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Die studie gaat over mensen die opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis, er zijn in NL naar schatting van het RIVM al 2 miljoen mensen besmet geraakt, gelukkig zijn er een stuk minder opgenomen.
Gisteren bij de technische briefing zei Van Dissel dat er inmiddels al 3 miljoen mensen besmet zijn geraakt (in NL).

• Gitarist
  • Niet online
TrailBlazer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:20:
[...]

Er wordt gewoon weer een middel ingezet wat mensen die zich aan de regels houden extra raken. Mensen die het nu al niet interesseert blijven echt niet thuis hierdoor.

Ik ben ‘s ochtend om 9:00 in het bos en voel me daar al bijna schuldig over terwijl mensen file gaan rijden on 5 cm sneeuw te zien in Limburg. Pak die mensen veel harder aan.
Dat klopt, het raakt de mensen die zich aan de regels houden extra "hard". Dat is zuur en vervelend, maar het raakt juist ook de mensen die zich niet aan de regels houden en daar gaat het om. Natuurlijk hou je altijd een groep die je niet vangt met maatregelen of die zich er niet aan houden, maar dat valt gewoon niet te handhaven met het huidige aantal agenten/boa's.

Je hebt helemaal gelijk met jouw tweede alinea, echt. Maar lijkt me extreem moeilijk om regelgeving zo strak te definiëren dat het die werking gaat hebben, laat staan dat iedereen het snapt en daarnaast is het ondoenlijk om dat soort regelgeving in korte tijd op te stellen.

• Fable
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Gisteren bij de technische briefing zei Van Dissel dat er inmiddels al 3 miljoen mensen besmet zijn geraakt (in NL).
Kijk, dan is het percentage mensen wat er blijvende klachten van heeft of er aan overlijd nog een stuk kleiner dan ik dacht, helemaal goed nieuws :D

[Voor 3% gewijzigd door Fable op 14-01-2021 11:28]

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 11:33

Wokschotel

Op 6 wielen

Fable schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:28:
[...]

Kijk, dan is het percentage mensen wat er blijvende klachten van heeft of er aan overlijd nog een stuk kleiner dan ik dacht, helemaal goed nieuws :D
Dus?

• Fable
  • Nu online
Valt het wel mee met de lichamelijke schade bij de meeste mensen als ze Covid-19 krijgen. Dat zou dus geen reden moeten zijn om bang te zijn dat je als gezond persoon Covid-19 krijgt.

[Voor 17% gewijzigd door Fable op 14-01-2021 11:32]

• peer
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:16

peer

oeps

*knip* zo werkt het hier niet, je kan hier niet zomaar iets posten dat je 'gehoord' hebt, en al helemaal niet in dit geval

[Voor 79% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2021 11:39]

het is geen probleem, het is een uitdaging

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:36

Yucon

*broem*

Fable schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:28:
[...]

Oh? Hoe herken je die eerste groep dan precies?

• Fable
  • Nu online
Yucon schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:33:
[...]

Oh? Hoe herken je die eerste groep dan precies?
Als groot nieuwsitem met schokkende cijfers en grote waarschuwingen vanuit de overheid.

Maar die zijn er niet, dus valt het wel mee met de blijvende schade.

[Voor 12% gewijzigd door Fable op 14-01-2021 11:35]

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:22

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Fable schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Als groot nieuwsitem met schokkende cijfers en grote waarschuwingen vanuit de overheid.

Maar die zijn er niet, dus valt het wel mee met de blijvende schade.
En door de FB groep 'mensen met langdurige COVID-klachten' te raadplegen en constateren dat 90% van die groep langdurige klachten heeft en dat te extrapoleren naar alle mensen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Fable
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:38:
[...]

En door de FB groep 'mensen met langdurige COVID-klachten' te raadplegen en constateren dat 90% van die groep langdurige klachten heeft en dat te extrapoleren naar alle mensen.
Dat lijken inderdaad een aantal mensen hier te doen.

• Wolly
  • Niet online
TrailBlazer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:20:
[...]

Het probleem wat de overheid zelf heeft gecreëerd in hun communicatiestrategie is dat alles "samen" is.

Alleen samen krijgen wij het coronavirus onder controle. Je kan zien dat er een fantastisch reclamebureau achter zit, want de eerste twee worden zijn natuurlijk elkaars tegenpool :D

Maar goed, omdat alles "samen" is zijn ook de regels "samen". Dat zorgt voor onbegrip, want verschillende groepen lopen verschillende risico's en zorgen ook voor verschillende risico's. Ouderen lopen het risico een ernstige variant op te lopen, mensen onder de 60 weer niet.

Het zal mij benieuwen wanneer het "samen" verhaal wordt omgedraaid, waarbij de regels worden losgelaten voor mensen die het vaccin hebben gekregen. Zeker met het vandaag gepubliceerde advies van de Gezondheidsraad onder de arm denk ik namelijk niet dat de regels tot het laatste vaccin voor ons "samen" zullen worden opgelegd.

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat advies gaat echter over testen, niet over vaccins, toch?

• Mr.Joker
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
autje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:27:
[...]

Op het ogenblik zou niemand even een sociaal leven moeten hebben...
Ja, ga jij maar even je ouders een anderhalf jaar niet meer zien. Binnen de regels is het heel prima om iemand te bezoeken. *knip* laat dat op de man spelen achterwege.

[Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2021 11:45]

• DeKever
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 07:59
Gitarist schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Er zullen er weinig zijn die de kennis in huis hebben om alle genomen maatregelen en de effecten daarvan te kunnen overzien. Ikzelf niet iig, maar wie ben ik om te twijfelen aan de kennis en kunde van de deskundigen?
Jij bent iemand die ook verstand gekregen heeft en kan nadenken. Als iemand jou verbiedt 's avonds buiten te gaan wandelen, dan mag degene op zijn minst duidelijk maken waarom dat nuttig is.

Ik heb tot nu toe gehoord dat het aantal bezoeken omlaag moet. Dat kan dus ook door een het aantal bezoeken te maximeren. Gaan ook hele volksstammen zich aanhouden, ik zelf incluis. Gewoon, omdat het een simpele uitlegbare maatregel is. Laten we dat eerst proberen.

• Wolly
  • Niet online
ZieMaar! schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:43:
Dat advies gaat echter over testen, niet over vaccins, toch?
Correct, maar het biedt naar mijn mening een mooie opstap naar een vaccinatiebewijs. Als testbewijzen algemeen geaccepteerd gaan worden dan is een vaccinatiebewijs maatschappelijk ook geen probleem.

• Basekid
Mr.Joker schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:43:
[...]

Ja, ga jij maar even je ouders een anderhalf jaar niet meer zien. Binnen de regels is het heel prima om iemand te bezoeken. [mbr]*knip* laat dat op de man spelen achterwege.[/mbr]
Probleem is dus dat er blijkbaar een groot genoeg aantal mensen zich niet "binnen de regels" houden waardoor er nog te veel besmettingen plaatsvinden. Of de regels creatief interpreteren.

De regering kijkt dus naar manieren om het overtreden moeilijker te maken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ja, ga jij maar even je ouders een anderhalf jaar niet meer zien. Binnen de regels is het heel prima om iemand te bezoeken. [mbr]*knip* laat dat op de man spelen achterwege.[/mbr]
Ik zal de term niet herhalen, maar denk je nu werkelijk oprecht dat iemand hier zit te wachten op die maatregelen? De nuance is; als je je leven leeft zoals je hiervoor deed, vergroot je het risico op verspreiding. En dus ook op de duur en zwaarte van de lockdown.

De regels, en vooral alle uitzonderingen, zijn er vooral op gericht om nog een beetje je leven te kunnen leiden. Dus ja; volgens de regels mag je op bezoek; maar als het even kan doe dat dan minder dan voorheen. Niet elke dag 2 mensen, maar elke week 1x bijvoorbeeld.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:08

Gaan we dan ook de eis stellen dat dit principiele standpunt niet uit een andere groepsdruk komt?

Groepsdruk is hierin prima. Er is geen verplichting.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Fable
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:50:
[...]

Niet elke dag 2 mensen, maar elke week 1x bijvoorbeeld.
Dan moet de overheid 1x per week als maatregel geven en niet 2 personen per dag, wetende dat veel mensen zich toch al niet aan de maatregelen houden.

[Voor 5% gewijzigd door Fable op 14-01-2021 11:52]

• TIGER1125
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:42:
[...]
Het zal mij benieuwen wanneer het "samen" verhaal wordt omgedraaid, waarbij de regels worden losgelaten voor mensen die het vaccin hebben gekregen. Zeker met het vandaag gepubliceerde advies van de Gezondheidsraad onder de arm denk ik namelijk niet dat de regels tot het laatste vaccin voor ons "samen" zullen worden opgelegd.
Als ik logisch nadenk zou dat minstens pas in het 3e kwartaal zijn. Want je kan geen regels loslaten/opleggen wanneer je nog niet het hele land een kans op het verkrijgen van een vaccin hebt gegeven. Je zal wat versoepelingen krijgen door de zorgdruk die lager wordt maar geen toegangscontrole op basis van vaccinatie voordat je iedereen hebt gepoogd in te enten. (iets met discriminatie op grond van ...?)

Gebeurd dat wel dan voorspel tientallen rechtszaken tegen alles wat op die manier geopend wordt.

Daarnaast zal dat niet de volgende verkiezingen vergeten worden, gouden tijden voor de partijen die tegen maatregelen en voor vrijheid van de burger zijn.

Maar ik verwacht eigenlijk dat het na de 1e vaccinatieronde vrij vlot zal worden ingevoerd op plekken waar veel kwetsbaren komen. Als je dan geen vaccin wil is dat een keuze en maak je dan een weloverwogen keuze om bepaalde dingen maar niet meer te doen.

Of dat wenselijk is, tja dat is de vraag, maken mensen die geen vaccin daadwerkelijk een weloverwogen keuze? of is er sprake van discriminatie op grond van die medische keuze? Dan kom je daarna weer in het vaarwater van een ander artikel uit de grondwet, en de lichamelijke integriteit. Waarbij je eigenlijk gedwongen wordt om iets te doen, omdat je anders niet meer mee mag doen.

[Voor 33% gewijzigd door TIGER1125 op 14-01-2021 12:06]

• Mr.Joker
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:50:
[...]

Ik zal de term niet herhalen, maar denk je nu werkelijk oprecht dat iemand hier zit te wachten op die maatregelen? De nuance is; als je je leven leeft zoals je hiervoor deed, vergroot je het risico op verspreiding. En dus ook op de duur en zwaarte van de lockdown.

De regels, en vooral alle uitzonderingen, zijn er vooral op gericht om nog een beetje je leven te kunnen leiden. Dus ja; volgens de regels mag je op bezoek; maar als het even kan doe dat dan minder dan voorheen. Niet elke dag 2 mensen, maar elke week 1x bijvoorbeeld.
Uiteraard, ik zeg niet dat je elke dag maar mensen over de vloer moet hebben, maar 1x in de week met z'n 2 je ouders opzoeken moet kunnen.

Het is bij mensen die propageren voor de meest extreme maatregelen, waarbij wij maar niet moeten zeuren over een avondklok, omdat hij helemaal niet vrijheidsbeperkend is, vaak helemaal niks. We moeten maar allemaal in onze kelder schuilen. Ik druk ze daarom ook in de hoek van de wappies. Als iets deze situatie nog behapbaar maakt is het dat kleine sociale contact wat je nog hebt.

Als dat wegvalt kan je net zo goed de gevangenis in, eten, luchten, sporten, werken, slapen > repeat.

• autje
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:41
[...]

Ik heb er nog maar één (en die woont alleen), en dat is ook letterlijk de enige die ik sinds juli gezien heb (eens in de twee weken), ook al omdat ik af en toe met haar naar het ziekenhuis moet (heeft neuropathie en kan niet zo ver meer rijden).

Mensen lijken te missen dat ik 'normaal sociaal leven' bedoel. Dat betekent dus niet 'geen sociaal leven', maar 'zeer beperkt sociaal leven' (wat je dus eigenlijk geen sociaal leven meer kan noemen). Mensen die er nu nog een normaal sociaal leven op na willen houden vind ik persoonlijk niet normaal.

[Voor 3% gewijzigd door autje op 14-01-2021 11:55]

• Mr.Joker
  • Nu online
autje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Ik heb er nog maar één (en die woont alleen), en dat is ook letterlijk de enige die ik sinds juli gezien heb (eens in de twee weken), ook al omdat ik af en toe met haar naar het ziekenhuis moet (heeft neuropathie en kan niet zo ver meer rijden).

Mensen lijken te missen dat ik 'normaal sociaal leven' schrijf. Dat betekent dus niet 'geen sociaal leven', maar 'zeer beperkt sociaal leven'. Mensen die er nu nog een normaal sociaal leven op na willen houden vind ik persoonlijk niet normaal.
Point taken.

• Fable
  • Nu online
autje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Mensen lijken te missen dat ik 'normaal sociaal leven' bedoel. Dat betekent dus niet 'geen sociaal leven', maar 'zeer beperkt sociaal leven'. Mensen die er nu nog een normaal sociaal leven op na willen houden vind ik persoonlijk niet normaal.
Heb je toevallig een vrouw en kinderen voor je sociale contacten?

Persoonlijk als single vind ik het erg moeilijk om dag in dag uit bijna niemand te kunnen bezoeken.

[Voor 4% gewijzigd door Fable op 14-01-2021 11:57]

• Basekid
Mr.Joker schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Uiteraard, ik zeg niet dat je elke dag maar mensen over de vloer moet hebben, maar 1x in de week met z'n 2 je ouders opzoeken moet kunnen.

Het is bij mensen die propageren voor de meest extreme maatregelen, waarbij wij maar niet moeten zeuren over een avondklok, omdat hij helemaal niet vrijheidsbeperkend is, vaak helemaal niks. We moeten maar allemaal in onze kelder schuilen. Ik druk ze daarom ook in de hoek van de wappies. Als iets deze situatie nog behapbaar maakt is het dat kleine sociale contact wat je nog hebt.

Als dat wegvalt kan je net zo goed de gevangenis in, eten, luchten, sporten, werken, slapen > repeat.
Dit verschilt dus echt per persoon (qua opvatting) en daar is dus geen feitelijk goed/fout (was het maar zo simpel).

Ik heb bijvoorbeeld dat zolang het leger moet inspringen in de zorg, en zorgmedewerkers flauwvallen door overwerken en stress, 1x sociaal contact per week te veel is. Dat is mijn persoonlijke grens. Om die reden vind ik oa. een avondklok ook geen probleem

Voor anderen ligt die grens inderdaad ergens anders. Daar discusseren we over.
Pagina: 1 ... 9 ... 68 Laatste

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True