kabeltjekabel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 02:40:
Avondklok... de zoveelste uitbarsting van ochtendmensendictatuur.
Laat ze maar met een ochtendklok komen. Geen gebuurt met de hond uitlaten om 7:00 's ochtends, geen threekransjes voor de supermarktdeur voor openingstijd. Geen rondje rennen voor je werk. Ooh, is dat een probleem dat dat niet meer mag? Waarom zou het dan geen probleem zijn als je datzelfde afpakt van een minderheid -de avondmensen-?
Ik heb het vaker offline gezegd en laat ik het nu ook eens hier stellen; Als we dan zo nodig artikel 1 van de grondwet moeten aanpassen om expliciet 'handicap, hetero- of homoseksuele gerichtheid' te noemen, zet 'avond- of ochtendmens' er dan ook maar direct in.
Beetje bij beetje wordt toch duidelijk waar die legalisatie van dat 'regeren per decreet' toe leidt..
Verder is het ook gewoon keihard pesten van mensen die in een flat / appartement wonen. Heb je een grondgebonden woning... ga je lekker in je eigen tuin zitten. Woon je in een flat... dan is het publieke park voor de deur defacto je tuin... maar nee, dat mag dan niet. Echt een top recept voor nog meer opgefokte mensen.
En ja, ik heb hier een eigenbelang in. Ik fiets graag eindes, door het donker ja, als alle eBike bejaarden en racefietsers van de weg af zijn. Lekker in m'n eentje. Duizenden kilometers per jaar.
Ik vond de ochtendklok ook geen slecht idee hoor, lekker tot een uur of 12 in bed blijven liggen
Maar alle gekheid daargelaten, wat verwacht je van een ochtendklok dan? Ik kan me niet voorstellen dat de groepen waarop die avondklok gericht is in de ochtenduren gaat chillen of z'n sociale contacten heeft. In dat geval zou een avondklok veel effectiever zijn.
Alleen en dat heb ik al eerder gezegd gaat een avondklok niets opleveren, de groep die je wil raken trekt zich nu al niets aan van een avondklok. Dus waar schort het dan aan? Aan een gebrek aan maatregelen of een gebrek aan naleving van de reeds bestaande maatregelen?
Dat laatste natuurlijk, de mensen die zich nu al niet houden aan de maatregelen gaan dat bij een avondklok niet wel ineens doen. Daarbij is de pakkans zo verschrikkelijk laag, en blijft hij ook gewoon laag als ik het artikel op Nos.nl moet geloven.
Mensen die naar buiten gaan, hebben een officieel formulier nodig; als het gaat om werkgerelateerde reis moet je een werkgeversverklaring kunnen tonen
https://nos.nl/artikel/23...-20-00-tot-04-00-uur.html
In plaats van het simpelweg kunnen handhaven op mensen die buiten zijn, moet er natuurlijk eerst gecontroleerd worden in hoeverre die eenzame hondenuitlaters op de dijk legaal buiten zijn. Terwijl in de wijk de deelnemers van de coronafeestjes stilletjes richting hun feestje gaan. Is ook niet zo confronterend en zal ook niet snel uit de hand lopen natuurlijk de kans dat iemand met een hond illegaal buiten is is aanzienlijk kleiner dan een paar jongeren op de fiets.
Dan krijg je dus hoogstens dat er tig mensen met een geldige reden gecontroleerd worden, iemand als @
XeNeRgY beboet wordt en de besmettingen nog steeds niet terug lopen want de groep waar het om gaat blijft uit beeld en gaat lekker z'n ding doen.
Daarbij is nog steeds de vraag wat is nu je doel? Het terugdringen van sociale contacten en daarmee het risico op besmetting of het gewoon weg uit proberen van maatregelen als één of andere proeftuin om te zien wat burgers in de toekomst allemaal zullen slikken. Want waarom mag ik dan wel nog steeds met 2 personen over de vloer bij iemand, maar mag ik dat dan niet na 8 uur? Is dat vanwege de verhoogde activiteit van corona na 19.30 uur? Volgens mij, en daar blijf ik bij moet je eerst de mogelijkheid tot het hebben van contacten terugbrengen (bijv. 1 persoon) en zorgen dat de naleving van die maatregelen op orde is, alvorens je een draconisch middel als een avondklok inzet.
Maar goed het is overigens wel een mooi excuus om allerlei documenten op te moeten halen op kantoor zodat ik mijn legale buiten zijn in opdracht van de werkgever kan aantonen.

[Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 14-01-2021 07:36]