Vorig jaar gingen de basisscholen op 11 mei weer open. Toen zaten we op minder dan 50 ziekenhuisopnames per dag (en was het weer logischerwijs ook heel anders).Drardollan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:05:
Ik vind het frappant dat er zoveel mensen vergeten zijn hoe de schoolopening vorig jaar ging. Toen werd er ook vooraf moord en brand geschreeuwd, maar tot op heden is er geen enkel serieus probleem geweest.
Men vergeet ook voor het gemak dat de kinderen nu ook nog veelvuldig samenkomen. In de noodopvang en door te spelen met elkaar. Vorig jaar gebeurde dat, door het mooie weer, veelvuldig buiten en nu binnen. Zonder noemenswaardige problemen.
Wat mij betreft is iedereen weer spijkers op laag water aan het zoeken en elkaar angst aan het aanpraten. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat we eind februari allemaal dood gaan door het openen van de scholen.
Daarnaast is er veel voorzichtigheid (of angst) voor de Britse variant. Het OMT constateert het volgende naar aanleiding van het Lansingerlandonderzoek:
Dat we allemaal dood gaan lijkt me inderdaad overdreven. Maar er is toch zeker reden voor enige extra voorzichtigheid.Kortom, het Lansingerland-schoolonderzoek toont dat kinderen besmet kunnen
raken en, waarschijnlijk vaker dan na besmetting met de klassieke variant, ook
klachten ontwikkelen. Deze klachten zijn over het algemeen milder dan die bij
volwassenen. Besmette kinderen kunnen het virus doorgeven binnen een
huishouden en ook op school, en waarschijnlijk mede doordat zij vaker klachten
ontwikkelen, gaat die doorgifte wat sneller en uitgebreider dan bij het klassieke
wildtypevirus; dit resulteert in een toegenomen Rt-waarde