Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.035 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mfpower schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Ik vrees dat het zoiets wordt ja. Of eigenlijk: ik vraag me af of het lukt om de lockdown op te heffen als je de scholen zonder maatregelen opendoet. Het wordt nog een lange winter ....
De vraag is of we in de komende week tot de scholen open gaan (in theorie) geen stijging gaan zien door de Britse variant. Dan gaan we nieteens versoepelen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:19

Mfpower

In dubio

Snow_King schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:19:
[...]

N=11 in dit geval.

Ik heb denk ik té veel mensen gezien waar covid-19 niet al te heftig was.

In het begin was in angstig, maar naar mate de tijd vorderde werd ik steeds minder angstig.

Covid-19 is er en gaat niet meer weg. Dat moeten we wel begrijpen. We kunnen het wellicht onder controle krijgen, maar uitroeien zit er niet meer in.

Om die reden vind ik dat we niet maar door kunnen gaan met alles sluiten.

98% van de bevolking moet zijn totale leven op de schop gooien voor een selecte groep.

Deels kan ik daar in mee gaan, maar niet eindeloos.

Risico’s hore bij het leven. Covid-19 vind ik zo’n risico. Dat accepteer ik en vervolgens leef ik mijn leven.

7 jaar geleden was ik op een haartje na dood door een parasiet die ik in Azië had opgelopen. Shit happens, dat hoort bij het leven.

Als mens sta ik wellicht anders in het leven. Ik ben niet van plan een groot deel van mijn leven maar op pauze te blijven zetten.

We blijven namelijk maar redenen opwerpen waarom dingen niet kunnen. Dat is inmiddels wel genoeg geweest wat mij betreft.
Ik heb 10 maanden geleden “milde” Corona gehad. Nog altijd heb ik klachten.

Iets van 10 procent van mensen met Corona houdt langdurig klachten over. Sommige mild en kunnen er mee leven, anderen zo erg dat ze amper nog kunnen werken. Leeftijd is daar niet altijd een factor in zoals dat bij kans op sterfte of ziekenhuis opname wel zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:23:
[...]

Je treft er ook werkende ouders mee, die kunnen nu niet meer gezamenlijk aan het werk maar moeten dat (waar het kan) eenzaam thuis doen. Samen met het schoolplein zijn dat twee plekken van mogelijk contact dat je elimineert. Totdat iedereen op elkaar kinderen ging passen...
Excuses le mot, maar dan ben je als bewindspersoon toch wel een vals secreet. Ouders hebben het al niet gemakkelijk in deze tijd en dan ga je bewust die groep met nog meer problemen opzadelen omdat je te laf bent om de werkgevers aan te pakken die verwachten dat mensen naar kantoor gaan?

Als je dus dit had geregeld hadden de kinderen gewoon naar school kunnen blijven gaan:
1. Regel schoolbussen die de kinderen halen en brengen
2. Regel dat mensen thuiswerken ipv op kantoor verwacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 15:19

Mfpower

In dubio

pagani schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:27:
[...]

De vraag is of we in de komende week tot de scholen open gaan (in theorie) geen stijging gaan zien door de Britse variant. Dan gaan we nieteens versoepelen vrees ik.
Eh ja die factor had ik nog niet eens meegenomen in m’n betoog. Ik zei al, lange winter ....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:27:
[...]

Excuses le mot, maar dan ben je als bewindspersoon toch wel een vals secreet. Ouders hebben het al niet gemakkelijk in deze tijd en dan ga je bewust die groep met nog meer problemen opzadelen omdat je te laf bent om de werkgevers aan te pakken die verwachten dat mensen naar kantoor gaan?

Als je dus dit had geregeld hadden de kinderen gewoon naar school kunnen blijven gaan:
Uiteraard weer uit mijn eigen omgeving, maar iedereen die naar kantoor gaat die ik ken gaat daar niet heen omdat het moet maar omdat ze zélf willen gaan. Als een soort escape of uitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mfpower schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:27:
[...]

Iets van 10 procent van mensen met Corona houdt langdurig klachten over. Sommige mild en kunnen er mee leven, anderen zo erg dat ze amper nog kunnen werken. Leeftijd is daar niet altijd een factor in zoals dat bij kans op sterfte of ziekenhuis opname wel zo is.
Heb je hier een onderzoekje van of is het een gokje?

Want als dit zo is zijn er nu 300.000 mensen met langdurige klachten in NL. Toch apart dat je daar maar weinig van hoort.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 30-01-2021 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:06

Metro2002

Memento mori

BFmango schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:24:
[...]
Dus wil jij gewoon even naar de grote mensen luisteren die wat te zeggen hebben (en dat niet zonder reden)? Dank u.
Je bedoelt die experts die al bijna een jaar lang roepen dat kinderen niet besmettelijk zijn?

Mijn N is overigens 9 waarvan 2 die grieperig waren en nadien wat sneller vermoeid zijn, 2 die alleen grieperig waren en 3 die niet eens ziek zijn geworden en 1 die eraan is overleden. Al zal de 92 jarige leeftijd en 2 herseninfarcten die hij vlak daarvoor heeft gehad ook niet bepaald meegeholpen hebben.

Mijn vrouw en ik hebben het vermoedelijk ook gehad maar geen test gedaan. Ik ben maart vorig jaar toen de ellende net begon en er nog niet echt een testbeleid was ziek geweest met 2 dagen flinke koorts en mijn vrouw heeft een paar maanden geleden een week of 2 geen smaak of reuk gehad. Omdat ze toch naar niemand toe hoefde heeft die zichzelf gewoon in quarantaine gezet ipv getest.

[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 30-01-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pagani schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:29:
[...]

Uiteraard weer uit mijn eigen omgeving, maar iedereen die naar kantoor gaat die ik ken gaat daar niet heen omdat het moet maar omdat ze zélf willen gaan. Als een soort escape of uitje.
Dat herken ik, maar het blijft toch idioot dat de overheid daar geen regels voor opstelt en deze handhaaft? We hebben de afgelopen weken kunnen zien dat handhaving prima kan als het echt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:06
jadjong schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:03:
[...]
Met NOW(en de winkel volledig gesloten) moet de werkgever nog 30% van de loonkosten uit eigen zak betalen. Ga je lopen thuisbezorgen waardoor je weer wat inkomsten hebt om de huur te betalen dan daalt de NOW zodat je er per saldo weinig mee op schiet. Met de winkel gesloten en personeel ontslagen hoef je alleen nog maar zorgen te maken over andere kosten zoals de eerder genoemde huur.
Er zou toch ook nog een tegemoetkoming in de vaste lasten moeten zijn ?
En het zal afhankelijk zijn van de inkomsten daar voor, maar die 70% die je wel krijgt zal in een hoop gevallen hoger zijn dan de bijstandsnorm die bijvb ZZP'ers via de TOZO kunnen krijgen als maximale aanvulling.
Het is niet voor niets dat ondernemers hun (loon)belastingen vooruit schuiven, verzekeringen zoals arbeidsongeschiktheid opzeggen en de bijdrage aan de pensioenpot van hun werknemers stop zetten. Ik hoop van harte dat we massaal onze gemiste kerstkaarten met terugwerkende kracht gaan kopen bij de lokale Primera als die open is, anders ben ik bang dat dit soort ondernemingen op de lange termijn verzuipen in hun oplopende schulden. Zeker de reis- of evenementen-branche had in maart massaal de stekker er uit moeten trekken, met de beperkte overheidssteun wordt het zwaard van damocles voor hen steeds groter en groter.
Mjah als de vaste lasten (zowel in (lokale)belastingen, als in de huur van ruimte) niet gaat dalen dan zal het voor een hoop lastig worden. Helaas hebben de verhuurders nogal diepe zakken (en anders zou het deels weer van pensioenen af gaan, die hebben ook wel het nodige aan bijvb winkelvastgoed). Maar dat zat al wel langer wat scheef. Kon je ook al wel zien aan de grote jongens als V&D, Hudsons Bay en Hema, waarbij het huren van het vastgoed een aardige kostenpost was (nadat V&D en Hema van hun eigen vastgoed waren ontdaan in het verleden).
Je hebt een kans dat je een hele golf faillissementen krijgt, waarna men vlot weer probeert door te starten zonder de schulden last. Wat dan potentieel wel een domino effect heeft op afnemers die niet meer betaald krijgen en wellicht ook weer failliet zullen moeten.
Zal nog wel spannend worden hoe dat allemaal wel of niet gaat rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:29:
[...]

Heb je hier een onderzoekje van of is het een gokje?

Want als dit zo is zijn er nu 300.000 mensen met langdurige klachten in NL. Toch apart dat je daar maar weinig van hoort.
https://www.wsj.com/artic...8Q1KNyjJJVbTosNlZDL4v-FbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Zelfs inclusief de tegenvaller van AZ zou tegen die tijd wel een aardig gedeelte van NL geprikt moeten zijn.
Tenzij de WHO z'n zin krijgt en de vaccins voor de niet-kwetsbaren eerst naar de arme landen gaan.

https://www.theguardian.c...after-treating-vulnerable

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:27:
[...]

Uit mijn eigen omgeving drie man die maar wat blij waren toen ze in juni weer naar kantoor mochten en nu flink balen dat ze nu thuis zitten vanwege de kinderopvang. Eentje had geen afgesloten ruimte en zat de hele dag aan de keukentafel, de andere twee wilden weer contact met iemand anders dat de medewerker van Appie. :P
Klinkt natuurlijk allemaal heel treurig, maar gezien de lege kantoren waar ik geregeld kom zijn het wel uitzonderingen. Dat thuis werken wordt echt wel goed opgepakt, al zijn de grenzen voor noodzaak wel iets vervaagd sinds een jaar geleden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Echte onderzoeken zitten nooit achter een paywall, heb je een betere link misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Echte onderzoeken zitten nooit achter een paywall, heb je een betere link misschien?
De paywall wegklikken, in het artikel staan de onderzoeken met referenties. Hrm, wegklikken werkt voor mij ook niet meer.

Als dat niet lukt: https://www.medrxiv.org/c...101/2020.10.19.20214494v1

Er staan meer bronnen in het artikel.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 30-01-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:13
pagani schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:24:
Maar ja, dan kijk ik om me heen en laat bijna iedereen meerdere dagen per week oma en opa oppassen, precies wat al een jaar ten strengste wordt afgeraden.
Dat klopt niet. Officiële lijn was dat oppas door opa en oma ok was. Ik kan me voorstellen dat dat sinds de lockdown anders is, maar daarvoor werd het niet afgeraden. Voor wat het waard is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Uit mijn eigen omgeving drie man die maar wat blij waren toen ze in juni weer naar kantoor mochten en nu flink balen dat ze nu thuis zitten vanwege de kinderopvang. Eentje had geen afgesloten ruimte en zat de hele dag aan de keukentafel, de andere twee wilden weer contact met iemand anders dat de medewerker van Appie. :P
Klinkt natuurlijk allemaal heel treurig, maar gezien de lege kantoren waar ik geregeld kom zijn het wel uitzonderingen. Dat thuis werken wordt echt wel goed opgepakt, al zijn de grenzen voor noodzaak wel iets vervaagd sinds een jaar geleden. ;)
Dat er al een hoop mensen thuiswerken is natuurlijk een feit, maar blijkbaar vond/vindt de overheid dat mensen nog niet genoeg thuiswerkten omdat dat als reden is gebruikt om de basisscholen te sluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:04:
[...]

Ennnn ik als leerkracht moet dus wel dagelijks met 30 kinderen in mijn klas zitten, waarbij ik dus een reeele kans loop om Corona te krijgen en om het leven te komen? Of mijn vrouw (die ik kan besmetten), mijn kinderen (die ik kan besmetten) en anderen om mij heen? :?

Of mag ik nu ook wel een medisch mondkapje en andere spullen eisen van mijn werkgever?
Maar @President even goede vrienden. Blijf jij thuis terwijl die kleine koters kapot gaan in ontwikkeling en sociale contacten et cetera. Omdat jij bang bent een beetje ziek te worden. De dag dat ik het laat afweten in het verpleeghuis om dezelfde redenen als jij ben ik een egoist want 'och, die arme ouderen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pagani schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:37:
[...]

De paywall wegklikken, in het artikel staan de onderzoeken met referenties. Hrm, wegklikken werkt voor mij ook niet meer.

Als dat niet lukt: https://www.medrxiv.org/c...101/2020.10.19.20214494v1

Er staan meer bronnen in het artikel.
2.3% na 12 weken zo te lezen, en dit is bij de mensen die bewezen Covid hadden. Er zijn legio mensen die nooit hebben geweten dat ze het hadden en het lijkt mij dat die mensen niet na een tijdje ergere langdurige klachten hebben gekregen.
Reports of “Long-COVID”, are rising but little is known about prevalence, risk factors, or whether it is possible to predict a protracted course early in the disease. We analysed data from 4182 incident cases of COVID-19 who logged their symptoms prospectively in the COVID Symptom Study app. 558 (13.3%) had symptoms lasting >28 days, 189 (4.5%) for >8 weeks and 95 (2.3%) for >12 weeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:33:
[...]

Er zou toch ook nog een tegemoetkoming in de vaste lasten moeten zijn ?
Jazeker, de TVL. Max 30k per maand bij 100% omzetverlies en 20% van die 30k krijg je pas als achteraf blijkt dat je goed gehandeld hebt. Dat is 23k aan directe tegemoetkoming. Veel geld maar met 10 man op de loonlijst ben je de helft al kwijt om het gat van de NOW op te vullen. Nu kun je wel een epistel :+ beginnen over ondernemers die geld opzij moeten zetten voor slechte tijden, maar het valt moeilijk te ontkennen dat er wat van die ondernemers tussen zitten die het afgelopen jaar de buffer al leeg getrokken hebben. Zeker de eerste maanden toen die tegemoetkoming voor vaste lasten nog 4k over drie maanden was. Daar was TUI of de Ziggodome wel mee gered. :P
Daarnaast gaat de rekentool van het RVO uit van een standaard percentage vaste kosten op basis van de branche/sector.
En het zal afhankelijk zijn van de inkomsten daar voor, maar die 70% die je wel krijgt zal in een hoop gevallen hoger zijn dan de bijstandsnorm die bijvb ZZP'ers via de TOZO kunnen krijgen als maximale aanvulling.
De directie mag(afhankelijk van rechtsvorm) tozo aanvragen, NOW is alleen voor de onderdanen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wolly schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:42:
[...]
Dat er al een hoop mensen thuiswerken is natuurlijk een feit, maar blijkbaar vond/vindt de overheid dat mensen nog niet genoeg thuiswerkten omdat dat als reden is gebruikt om de basisscholen te sluiten.
Niet als hoofdreden, het was meer een vantevoren bekende bijkomstigheid die ook weer meehielp om de R omlaag te brengen.
Voor zover ik het meekreeg.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 30-01-2021 21:01 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Noem mij sceptisch maar dit wordt of een 'Alleen toegang voor gevaccineerden' event of de overheid is bereid om er dik geld op te verliezen om in de 'perspectief' mediaspin nu te kunnen zeggen 'Kijk maar, de evenementen komer ook weer aan'.
Nouja, de ademtesten komen er nu aan, zijn minder invasief (neem aan dat ze niet de anale China tests gaan gebruiken :') ) en geven binnen 15m resultaat. Als we dat gewoon snel kunnen inregelen waarbij mensen in de rij al getest worden, kan het gewoon doorgaan lijkt me.

Immers: Een test is weliswaar een momentopname, maar een evenement is ook maar een moment. Als je begint met evenementen die max. 1 dag duren, is de kans dat mensen corona hebben maar in die tijd nog niet meetbaar zijn (en dus ook niet verspreiden) naar en superspreader gaan, natuurlijk behoorlijk klein. En voor de minimalere risico's heb je de gebruikelijke maatregelen ook nog.

Zoiets lijkt me een mooi voorbeeld van "kijken wat er wel kan".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:13

Snow_King

Konijn is stoer!

NMH schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:25:
[...]

Die redenering gaat op twee plekken mank. Alleerst is die groep zwakkeren niet zo klein; er zijn 4.3 miljoen zestigplussers in Nederland en 1.8 miljoen 60 minners met een medische indicatie. Samen hebben we het dan al over 6.1 miljoen mensen die in deze context kwetsbaar zijn. En ten tweede doen we dit niet alleen voor hen, maar voor ons allemaal. Want als de ziekenhuizen vol liggen, zijn we allemaal de pineut. Ook de "sterke" mensen die toevallig zorg nodig hebben, zoals mijn nichtje van 36 die twee jaar geleden aan kanker is overleden, of iemand die een auto-ongeluk krijgt. Om over de economische schade nog maar te spreken die we oplopen als er een ongecontroleerde golf door de beroepsbevolking trekt die voor sommigen ook nog lange-termijngevolgen heeft.

[...]

Dat, en dan nog eens keer dertig, want die kinderen gaan na het onderling verspreid te hebben weer naar huis en dan bij papa en mama aan tafel, die dan weer naar hun ouders gaan, etc.
Echter zal niet iedereen die een potentieel risico is onder gaan aan covid-19. In 2020 hadden we een oversterfte van 15.000 op 17,4 miljoen mensen. Dat vind ik niet heel erg veel. Alles in perspectief plaatsen.

Dat hadden er ook 30.000 kunnen zijn, nog steeds slechts 0,17%. Dat vind ik acceptabel.

Nee, ik wens niemand dood, maar ik wens wel een samenleving die door kan gaan. Een economie die kan draaien. Kinderen die naar school kunnen. Jongeren die aan hun toekomst kunnen bouwen.

Voor mij is de houdbaarheid van alle maatregelen toch echt wel voorbij. Februari en Maart accepteer ik nog, maar zodra het in April weer beter weer wordt ga ik er ook van uit dat het seizoen er voor zorgt dat het snel daalt. Daarna moet het afgelopen zijn. Klaar over, uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:36:
[...]
Tenzij de WHO z'n zin krijgt en de vaccins voor de niet-kwetsbaren eerst naar de arme landen gaan.

https://www.theguardian.c...after-treating-vulnerable
Hm ik hoop dat dit niet gaat gebeuren. Laten ze eerder lokale productie in licentie op gang brengen. Dat Pfizer een exclusieve deal maakt met BioNTech is gezien de wereldwijde situatie niet goed te praten. Commercieel belang gaat toch weer voor.

In die regio hebben ze bovendien ook andere alternatieven zoals Sputnik en Sinovac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:14
[...]

Gaat zo lastig al die servers en switches en accespoints ophangen in loodsen en ziekenhuizen vanuit huis 🙃

De migraties naar Cloud etc lukt nog wel, maar het thuis werken met een kinderen is echt gewoon niet te doen.

Ik neem tegenwoordig maar gewoon al me uren op, en zo schipper ik maar ene beetje heen en weer.
8 feb voor eerst naar school, maar kan wel lekker me werkdag openbreken om ze op te halen en dan moet ik nog maar zien of ik iets kan doen tot 17:00
BSO niet open sucks 🥲

Zo ben het even kwijt 😇, snap het wel hoor, maar de hele situatie blijft gewoon k u t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

De overheid is denk ik een beetje vergeten dat minimaal de helft van de beroepsbevolking niet thuis kan werken en dat ook nog nooit gedaan heeft. Misschien moeten ze die mensen eens aanspreken in plaats van de laatste kruimels uit kantoren weg te vegen.
Zie onderstaand filmpje van een mede-tweaker:

Nou staan deze mannen in het filmpje in de buitenlucht te werken :+ maar je snapt dat dat vooraf en achteraf niet het geval is. :P Niet dat ik er iets op tegen hebt, het leven gaat ook door en een dakkapel monteren terwijl je alle corona-regels respecteert wordt een helse klus. Vind het wel jammer dat de overheid er dan voor kiest om de laatste verstokte kantoortijgers te temmen door hun kinderen van school te weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
IJzerlijm schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:36:
Ik betwijfel het. Veel landen zeggen nu eigen bevolking eerst en de WHO is verder een organisatie zonder tanden. Ze kunnen roepen wat ze willen, maar weinigen zullen naar ze luisteren vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
jadjong schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:25:
[...]

Gaat het verder wel goed met je. :?
Moraalnarcisme noemt Jensen dit soort teksten :P Niet de tekst van jou, maar degene waar op wie jij reageert uiteraard.

Maar ontopic;

Ik volg @Snow_King in grote lijnen wel. Ik heb me aan het begin ook zorgen gemaakt om het virus. Inmiddels maak ik mij meer zorgen om de maatregelen en de nevenschade door corona.

Ik ga gewoon door met mijn leven, maar ik zoek nou ook weer niet expres de grenzen op. Ik bedoel je moet het gevaar (als we er ff vanuit gaan dat covid ietsje gevaarlijker is dan griep, als je genoeg pech hebt. Maar het is zeker geen virus in de orde van Ebola, gelukkig) niet opzoeken. Wat dat betreft zit ik in het midden denk ik. Er zijn mensen die doodsbang zijn en al n jaar bijna niet de deur uit durven, aan de andere kant heb je mensen die roekeloos zijn en allerlei illegale feesten vieren en met 30 man in een woonkamer zitten. Beide situaties zijn ongewenst lijkt mij, maar goed mensen zijn mensen het hangt ook af van de aard van het beestje.

[ Voor 8% gewijzigd door dennis_rsb op 30-01-2021 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Snow_King schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Echter zal niet iedereen die een potentieel risico is onder gaan aan covid-19. In 2020 hadden we een oversterfte van 15.000 op 17,4 miljoen mensen. Dat vind ik niet heel erg veel. Alles in perspectief plaatsen.
Je moet eigenlijk iets anders rekenen. 15.000 man op een normale sterfte van 151000. Dat is 10% oversterfte.
Verder eens met @dennis_rsb, ik ga de kroeg niet in maar als er toevallig drie familieleden tegelijk voor de deur staan en ik ben alleen thuis dan zijn ze welkom.

[ Voor 15% gewijzigd door jadjong op 30-01-2021 21:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
pagani schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:21:
[...]

Letterlijk iedereen die ik ken die Covid gehad heeft is of dood (alle 60-plussers tot nu toe) of heeft na maanden nog altijd ernstige klachten als concentratiestoornissen, oververmoeidheid, lusteloosheid e.d., tot het punt waar ze eigenlijk nog altijd niet normaal kunnen functioneren. Ook een N van rond de 10.
Ik heb voor zover ik weet geen COVID gehad en ik heb ook last van al deze dingen.. Ik slaap zo'n 12 uur per dag nu, heb nergens fut voor, ben enorm aangekomen enz.. Als ik opsta wil ik alweer naar bed. Ik heb sowieso een lange geschiedenis van depressie overigens dus dat is wel een extra puntje. Maar dat komt ook veel voor.

Ik word gewoon heel erg depri van de maatregelen en dat doet ook totaal geen goed als alleenwonende thuiswerkende. Ik heb hier lokaal ook het probleem dat we de gemeente niet uit mogen dus ik kan ook geen lange natuurwandelingen gaan doen ofzo, zoals ik altijd deed. Van de mondkapjes heb ik ook veel last en die moeten hier buiten ook.

Ja, N=1 maar het is niet zo dat de maatregelen zelf niet schadelijk zijn voor gezonde mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:14:
[...]

Je moet eigenlijk iets anders rekenen. 15.000 man op een normale sterfte van 151000. Dat is 10% oversterfte.
Verder eens met @dennis_rsb, ik ga de kroeg niet in maar als er toevallig drie familieleden tegelijk voor de deur staan en ik ben alleen thuis dan zijn ze welkom.
Eigenlijk ben ik ook wel heel benieuwd wat de ondersterfte wordt volgende winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Dat we met zo enorm veel maatregelen de oversterfte op maar 10% hebben weten te houden is idd wel goed.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ernemmer schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:17:
[...]

Eigenlijk ben ik ook wel heel benieuwd wat de ondersterfte wordt volgende winter.
Die ondersterfte had je eigenlijk al verwacht na de vorige pieken. Maar ik verbaas me erover dat daar al geen sprake van was. :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
GekkePrutser schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:15:
Ik slaap zo'n 12 uur per dag nu, heb nergens fut voor, ben enorm aangekomen enz.. Als ik opsta wil ik alweer naar bed. Ik heb sowieso een lange geschiedenis van depressie overigens dus dat is wel een extra puntje. Maar dat komt ook veel voor.
Dat zijn ook klassieke tekenen van depressie. Als je een voorgeschiedenis hebt van depressie heb je dikke kans dat deze terug is. Wacht niet langer en ga naar je dokter hiermee voor hulp, je kan dit beter tijdig aanvatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:17:
[...]

Dat we met zo enorm veel maatregelen de oversterfte op maar 10% hebben weten te houden is idd wel goed.
---

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 30-01-2021 21:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:07

Stoney3K

Flatsehats!

GekkePrutser schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:15:
[...]

Ik heb voor zover ik weet geen COVID gehad en ik heb ook last van al deze dingen.. Ik slaap zo'n 12 uur per dag nu, heb nergens fut voor, ben enorm aangekomen enz.. Als ik opsta wil ik alweer naar bed. Ik heb sowieso een lange geschiedenis van depressie overigens dus dat is wel een extra puntje. Maar dat komt ook veel voor.
Dat moet je ook niet vergeten: De meeste symptomen van "Long COVID" zijn dusdanig algemeen dat ze door van alles kunnen worden veroorzaakt, zelfs door zoiets als een depressie veroorzaakt door de maatregelen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ernemmer schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Wat een onzinopmerking. De gehele wetenschap zit achter een paywall van publishers. Alleen het covidonderzoe niet :) Gemiddeld artikel kost zo 30 euro :)

En een goed artikel kan prima achter een paywall zitten. Als je ook een beetje het nieuws had gelezen of tv had gekeken met wat aandacht dan had je dit gewoon kunnen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:18:
[..].
Dat zijn ook klassieke tekenen van depressie. Als je een voorgeschiedenis hebt van depressie heb je dikke kans dat deze terug is. Wacht niet langer en ga naar je dokter hiermee voor hulp, je kan dit beter tijdig aanvatten.
Bedankt! Ja ik weet het, maar het probleem is, als de omstandigheden ernaar zijn, doe je er niet zo veel aan. Bij mij niet iig.

Ik heb mijn antidepressiva al wat opgevoerd maar als ik daar te ver in ga dan komen de bijwerkingen weer te veel in het spel.

Maar ik heb het geluk dat het mijn werk niet aantast, want mijn werk is mijn hobby en bovendien ben ik er erg efficient in. Alles komt op tijd af. En momenteel is er verder toch weinig te beleven buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
[...]

Dat hadden er ook 30.000 kunnen zijn, nog steeds slechts 0,17%. Dat vind ik acceptabel.

Nee, ik wens niemand dood, maar ik wens wel een samenleving die door kan gaan. Een economie die kan draaien. Kinderen die naar school kunnen. Jongeren die aan hun toekomst kunnen bouwen.

Voor mij is de houdbaarheid van alle maatregelen toch echt wel voorbij. Februari en Maart accepteer ik nog, maar zodra het in April weer beter weer wordt ga ik er ook van uit dat het seizoen er voor zorgt dat het snel daalt. Daarna moet het afgelopen zijn. Klaar over, uit.
Tot nu toe 37.000 opnames op een verpleegafdeling van een ziekenhuis. Natuurlijk zijn daarbij sterfgevallen geweest dus je kan ze niet allemaal optellen bij de eindscore als er geen ziekenhuisopname mogelijk is. Maar voor het gemak: 15.000 + 37.000 = 52.000 potentiële doden als hetzelfde aantal mensen ziek zou zijn geworden zonder maatregelen (en daarmee zonder afdoende ziekenhuiscapaciteit). Trekken we de 2 miljoen mensen die ziek zijn geworden door naar de 17,5 miljoen inwoners dan spreken we over ongeveer 455.000 doden. Tuurlijk. Ik kan er 100.000 naast zitten. Maar is het het allemaal waard? Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Adlermann schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Wat een onzinopmerking. De gehele wetenschap zit achter een paywall van publishers. Alleen het covidonderzoe niet :) Gemiddeld artikel kost zo 30 euro :)

En een goed artikel kan prima achter een paywall zitten. Als je ook een beetje het nieuws had gelezen of tv had gekeken met wat aandacht dan had je dit gewoon kunnen weten.
Ik lees genoeg onderzoeken, voornamelijk over diabetes en voeding en die zitten geen van allen achter een paywall. Misschien ligt het aan het vakgebied of het achter een paywall zit of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ernemmer schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Ik lees genoeg onderzoeken, voornamelijk over diabetes en voeding en die zitten geen van allen achter een paywall. Misschien ligt het aan het vakgebied of het achter een paywall zit of niet.
Het ligt aan kwaliteit. Al het goede (het gros) zit achter een paywall. Want dart zijn de betere journals en conferenties met de hoogste impact factors. Daar willen we in publiceren. Het gros van de open access dingen zijn atm gewoon nog rotzooi.

Je kan bij de grote journals wel open access kopen als auteur, maar dat kost je klauwen met geld. Het gros zit gewoon achter een paywall. En vooral het beste. Hier een achtergrondartikel voor je:
https://blogs.scientifica...dnt-sit-behind-a-paywall/
Gewoon blogje verder hoor.

Er is wel een hele discussie gaande omdat open te krijgen. Dus je opmerking ;goed onderzoek zit nooit achter een paywall' slaat echt nergens op. Dat is juist nu (even de wetenschap als geheel) het probleem. Hoe beter, hoe duurder (vakgebieden idd uitgezonderd)

Maar mogelijk dat medische vakgebieden wel anders zijn inmiddels trouwens hoor. Maar het probleem is in z'n al gemeenheid dat de wetenschap nog achter een paywall zit. Dat is juist nu de hele discussie die gaande is.

Nature vraagt dus 9500 euro van auteurs on het open access te maken. En dat is vrij recent trouwens nog die move.

(Het is wel een goede ontwikkeling hoor)

1/3 van het diabetesonderzoek is open acess zie ik nu (ongeveer 300k van de 900k artikelen). Maar echt open: 100k (gold status)

Maar covid-19 zorgt wel voor een drive naar open acess

[ Voor 56% gewijzigd door Adlermann op 30-01-2021 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

DutchCommando schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:20:
[...]

Tot nu toe 37.000 opnames op een verpleegafdeling van een ziekenhuis. Natuurlijk zijn daarbij sterfgevallen geweest dus je kan ze niet allemaal optellen bij de eindscore als er geen ziekenhuisopname mogelijk is. Maar voor het gemak: 15.000 + 37.000 = 52.000 potentiële doden als hetzelfde aantal mensen ziek zou zijn geworden zonder maatregelen (en daarmee zonder afdoende ziekenhuiscapaciteit). Trekken we de 2 miljoen mensen die ziek zijn geworden door naar de 17,5 miljoen inwoners dan spreken we over ongeveer 455.000 doden. Tuurlijk. Ik kan er 100.000 naast zitten. Maar is het het allemaal waard? Ja.
Dat is nogal goochelen met cijfers. Je gaat er vanuit dat we dan 100% zonder maatregelen zouden leven. Dát zeg ik niet. Wel dat de huidige situatie en zaken maar sluiten onhoudbaar is.

We moeten en zullen spoedig terug naar een wereld waar meer open is en kan draaien. Eindeloos economisch aan het infuus kan niet.
[...]

Ik gaf ook aan, geen volle Ziggo dome of Arena voor een concert. Of aan afgeladen kroeg.

Maar er is veel meer mogelijk en dat moet ook! Zoals ik aan gaf, we kunnen niet eindeloos alles stil zetten. Ik ben daar echt helemaal klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Zoals al eerder aangegeven gaat het niet om dat beetje oversterfte maar het voorkomen van de complete overbelasting van de zorg. En niet om het een of ander, maar daar zaten we tot drie weken geleden extreem dicht tegenaan. Als je dus nu zou gaan versoepelen naar de maatregelen van rond november heb je over drie weken weer hetzelfde probleem. Sterker nog, het is nu hartje winter én we komen net uit aangescherpte maatregelen, dus waarschijnlijk nog sneller doordat iedereen "weer mag".

De versoepeling van het onderwijs komt op zijn vroegst 8 feb, dan komt de versoepeling van de detailhandel op zijn vroegst 1 maart, de horeca dan eind maart en daarna is het afwachten.

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 30-01-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 15:21

The Legend

*Plop*

Snow_King schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:46:
[...]

Dat is nogal goochelen met cijfers. Je gaat er vanuit dat we dan 100% zonder maatregelen zouden leven. Dát zeg ik niet. Wel dat de huidige situatie en zaken maar sluiten onhoudbaar is.

We moeten en zullen spoedig terug naar een wereld waar meer open is en kan draaien. Eindeloos economisch aan het infuus kan niet.

[...]

Ik gaf ook aan, geen volle Ziggo dome of Arena voor een concert. Of aan afgeladen kroeg.

Maar er is veel meer mogelijk en dat moet ook! Zoals ik aan gaf, we kunnen niet eindeloos alles stil zetten. Ik ben daar echt helemaal klaar mee.
Maar jij stelt steeds dat we ‘eindeloos alles stil zetten’, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Sinds we zijn begonnen met vaccineren is de verwachting dat we tegen de zomer weer een heel eind open zijn (zo niet compleet open met misschien wat randvoorwaarden als een blaastest of vaccinatiebewijs voor toegang tot massa evenementen).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

The Legend schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Maar jij stelt steeds dat we ‘eindeloos alles stil zetten’, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Sinds we zijn begonnen met vaccineren is de verwachting dat we tegen de zomer weer een heel eind open zijn (zo niet compleet open met misschien wat randvoorwaarden als een blaastest of vaccinatiebewijs voor toegang tot massa evenementen).
Dat is dan natuurlijk wel onder de voorwaarde dat er voldoende (werkende) vaccins kunnen worden geleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

pagani schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:49:
Zoals al eerder aangegeven gaat het niet om dat beetje oversterfte maar het voorkomen van de complete overbelasting van de zorg. En niet om het een of ander, maar daar zaten we tpt drie weken geleden extreem dicht tegenaan. Als je dus nu zou gaan versoepelen naar de maatregelen van rond november heb je over drie weken weer hetzelfde probleem. Sterker nog, het is nu hartje winter én we komen net uit aangescherpte maatregelen, dus waarschijnlijk nog sneller doordat iedereen "weer mag".

De versoepeling van het onderwijs komt op zijn vroegst 8 feb, dan komt de versoepeling van de detailhandel op zijn vroegst 1 maart, de horeca dan eind maart en daarna is het afwachten.
Februari en Maart schrijf ik nog af. Vanaf April moet dit toch echt wel klaar zijn.

Iedere keer komt er een nieuwe reden waarom we bang moeten zijn en toch moeten verlengen.
The Legend schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Zomer 2021 is wat mij betreft veel te ver weg en ook nog eens heel onzeker. Garanties zijn er niet. Iedere keer vage verwachtingen en doelstellingen die niet gehaald worden.

Ik heb weinig hoop meer op een vaccin voor mij (34 jaar) deze zomer en ook geen maatregelen meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:53:
[...]

Dat is dan natuurlijk wel onder de voorwaarde dat er voldoende (werkende) vaccins kunnen worden geleverd.
Met de kanttekening dat je enkel de mensen geënt moet hebben die ofwel risico lopen (iedereen boven de 60, mannen boven de 50 met overgewicht en iedereen met onderliggende problemen) ofwel in de zorg werkt. Zolang de zorg kan blijven draaien met alles open is Corona niet veel anders dan de griep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 15:21

The Legend

*Plop*

Stoney3K schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:53:
[...]

Snow_King schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:55:
[...]

Februari en Maart schrijf ik nog af. Vanaf April moet dit toch echt wel klaar zijn.

Iedere keer komt er een nieuwe reden waarom we bang moeten zijn en toch moeten verlengen.

[...]

Zomer 2021 is wat mij betreft veel te ver weg en ook nog eens heel onzeker. Garanties zijn er niet. Iedere keer vage verwachtingen en doelstellingen die niet gehaald worden.

Ik heb weinig hoop meer op een vaccin voor mij (34 jaar) deze zomer en ook geen maatregelen meer.
De leveringen zoals die nu binnenkomen zijn voldoende om de kwetsbare groepen te vaccineren. Er is geen reden om aan te nemen dat Pfizer ineens met zware tekorten gaat zitten, in tegendeel, de andere farmaceuten die nu mee gaan produceren zal het aanbod eerder doen groeien. De kwetsbaren beschermen is het doel. Het is dus helemaal niet nodig om de gezonde groep 18-60 gevaccineerd te hebben voordat je kunt versoepelen.

En als de MdH’s van deze wereld gelijk hebben en die Britse variant blijkt heel erg mee te vallen, dan zijn we nu goed op weg om al veel eerder te kunnen versoepelen. Dat zou denk ik zelfs vallen binnen de termijn die jij nog maximaal vol kunt houden :p

[ Voor 9% gewijzigd door The Legend op 30-01-2021 22:01 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
jadjong schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:54:
[...]
Jazeker, de TVL. Max 30k per maand bij 100% omzetverlies en 20% van die 30k krijg je pas als achteraf blijkt dat je goed gehandeld hebt. Dat is 23k aan directe tegemoetkoming. Veel geld maar met 10 man op de loonlijst ben je de helft al kwijt om het gat van de NOW op te vullen.
Op zich zou het beste zijn als je die 30% aan loonkosten niet verplicht zou hoeven uit te betalen aan loon, zodat ook je werknemers delen in de misère. Dan zitten die op WW niveau, heeft het bedrijf er weinig aan te leiden behalve deel vaste lasten en wellicht de eigenaar.
Nu kun je wel een epistel :+ beginnen over ondernemers die geld opzij moeten zetten voor slechte tijden, maar het valt moeilijk te ontkennen dat er wat van die ondernemers tussen zitten die het afgelopen jaar de buffer al leeg getrokken hebben. Zeker de eerste maanden toen die tegemoetkoming voor vaste lasten nog 4k over drie maanden was. Daar was TUI of de Ziggodome wel mee gered. :P
Daarnaast gaat de rekentool van het RVO uit van een standaard percentage vaste kosten op basis van de branche/sector.
De directie mag(afhankelijk van rechtsvorm) tozo aanvragen, NOW is alleen voor de onderdanen. :+
Ja het blijft lastig, 100% is ook niet echt reeël en er zijn afhankelijk van de situatie en branche etc. als nog grote verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Wel is afhankelijk van je behoeftes belangrijk wanneer de anderhalvemeterregel wordt opgeheven. Zolang die er nog is zijn festivals, feesten e.d. niet rendabel. Ik verwacht daar een versoepeling op zijn vroegst pas in mei/juni, na de versoepelingen die ik hierboven noemde. Dat zal ook afhangen van wat de R-0 doet in de "relatief risicoloze" populatie en het effect daarvan op de zorg.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 30-01-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

pagani schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:03:
Wel is afhankelijk van je behoeftes belangrijk wanneer de anderhalvemeterregel wordt opgeheven. Zolang die er nog is zijn festivals, feesten e.d. niet rendabel. Ik verwacht daar een versoepeling op zijn vroegst pas in mei/juni, na de versoepelingen die ik hierboven noemde.
Of versoepelingen alleen in bepaalde situaties, dus bijvoorbeeld binnen de festivalhekken als iedereen een vaccinatiebewijs heeft gedaan en een negatieve snel/ademtest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Of versoepelingen alleen in bepaalde situaties, dus bijvoorbeeld binnen de festivalhekken als iedereen een vaccinatiebewijs heeft gedaan en een negatieve snel/ademtest?
Dat kan natuurlijk ook. Dat is in feite hoe de luchtvaart nu al werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 30-01-2021 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:25:
[...]

Het ligt aan kwaliteit. Al het goede (het gros) zit achter een paywall. Want dart zijn de betere journals en conferenties met de hoogste impact factors. Daar willen we in publiceren. Het gros van de open access dingen zijn atm gewoon nog rotzooi.

Je kan bij de grote journals wel open access kopen als auteur, maar dat kost je klauwen met geld. Het gros zit gewoon achter een paywall. En vooral het beste. Hier een achtergrondartikel voor je:
https://blogs.scientifica...dnt-sit-behind-a-paywall/
Gewoon blogje verder hoor.

Er is wel een hele discussie gaande omdat open te krijgen. Dus je opmerking ;goed onderzoek zit nooit achter een paywall' slaat echt nergens op. Dat is juist nu (even de wetenschap als geheel) het probleem. Hoe beter, hoe duurder (vakgebieden idd uitgezonderd)

Maar mogelijk dat medische vakgebieden wel anders zijn inmiddels trouwens hoor. Maar het probleem is in z'n al gemeenheid dat de wetenschap nog achter een paywall zit. Dat is juist nu de hele discussie die gaande is.

Nature vraagt dus 9500 euro van auteurs on het open access te maken. En dat is vrij recent trouwens nog die move.

(Het is wel een goede ontwikkeling hoor)

1/3 van het diabetesonderzoek is open acess zie ik nu (ongeveer 300k van de 900k artikelen). Maar echt open: 100k (gold status)

Maar covid-19 zorgt wel voor een drive naar open acess
De sci hub is je beste vriend in deze ;). Zowel publisher (moet soms zelfs betalen), reviewers (habbekrats betaald) als lezer (flink betalen). Ideaal businessmodel, cashen voor elsevier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Snow_King schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:46:
Je gaat er vanuit dat we dan 100% zonder maatregelen zouden leven. Dát zeg ik niet.
Voor mij is de houdbaarheid van alle maatregelen toch echt wel voorbij.
Oh sorry, dat had ik dan verkeerd begrepen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
Snow_King schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:55:
De Jonge zei onlangs nog (erg dapper) de achterstand in een maand weg te kunnen poetsen. Ik ben benieuwd, want hij heeft wel een historie inmiddels van 'overpromise and underdeliver' opgebouwd.
GekkePrutser schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:20:
En momenteel is er verder toch weinig te beleven buiten.
offtopic:
In beweging blijven kan wonderen doen bij depressie. Er is buiten inderdaad weinig te beleven, maar een wandeling moet toch wel haalbaar zijn? Ik loop elke dag zo'n 7 kilometer. Lekker een beetje uitwaaien en ook algemeen wat conditie op peil houden.

Overleg ook met je dokter, eventueel ook een ander antidepressivum als hulp erbij en/of gesprekstherapie. Dat laatste bestaat ook als optie. Wegzakken in depressie is nooit goed, je komt er heel moeilijk uit bij dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:14:
[...]

De Jonge zei onlangs nog (erg dapper) de achterstand in een maand weg te kunnen poetsen. Ik ben benieuwd, want hij heeft wel een historie inmiddels van 'overpromise and underdeliver' opgebouwd.
In het VK doen ze nu rond tegen de 500k prikken per dag, dan moet 100k per dag bij ons ook wel mogelijk zijn.

Zie https://coronavirus.data.gov.uk/details/vaccinations

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 30-01-2021 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:58
CMD-Snake schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:14:
[...]
offtopic:
In beweging blijven kan wonderen doen bij depressie. Er is buiten inderdaad weinig te beleven, maar een wandeling moet toch wel haalbaar zijn? Ik loop elke dag zo'n 7 kilometer. Lekker een beetje uitwaaien en ook algemeen wat conditie op peil houden.

Overleg ook met je dokter, eventueel ook een ander antidepressivum als hulp erbij en/of gesprekstherapie. Dat laatste bestaat ook als optie. Wegzakken in depressie is nooit goed, je komt er heel moeilijk uit bij dat soort dingen.
Als ik het goed heb, woont @GekkePrutser in Barcelona. En daar zijn de regels toch anders/strenger dan hier!
Waaronder full-time een mondkapje op moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Wolly schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:16:
In het VK doen ze nu rond de 500k prikken per dag, dan moet 100k per dag bij ons ook wel mogelijk zijn.
Als we voldoende voorraad krijgen. De enige bron van vaccins is het inkoopprogramma van de EU, we krijgen dus elke keer een percentage van wat zij in ontvangst nemen. Duitsland bijvoorbeeld is ook blijven inkopen buiten het EU programma om zodat ze genoeg voorraden hebben.

De problemen met leveringen van AstraZeneca zijn ook lastig, voor Nederland zou dit de bulk vormen van wat wij gaan gebruiken. Geen idee of misschien Pfizer en Moderna in dit gat kunnen springen nu beiden hun productiecapaciteit verhoogd hebben.
Ryur schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:20:
Als ik het goed heb, woont @GekkePrutser in Barcelona. En daar zijn de regels toch anders/strenger dan hier!
Waaronder full-time een mondkapje op moeten hebben.
offtopic:
Binnen de geldende beperkingen moet wel iets mogelijk zijn, stilzitten en het als een golf over je heen laten komen is ook niet de bedoeling. Beweging en structuur aanhouden kan enorm helpen als verdere medicatie geen optie is.

[ Voor 25% gewijzigd door CMD-Snake op 30-01-2021 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

In het VK doen ze nu rond tegen de 500k prikken per dag, dan moet 100k per dag bij ons ook wel mogelijk zijn.

Ze zijn MBO scholieren aan het opleiden zodat we de capaciteit kunnen verhogen. Even afwachten hoe lang die opleiding duurt.
https://www.ad.nl/den-haa...e-kunnen-helpen~aabadfad/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:20:
[...]

Als we voldoende voorraad krijgen. De enige bron van vaccins is het inkoopprogramma van de EU, we krijgen dus elke keer een percentage van wat zij in ontvangst nemen. Duitsland bijvoorbeeld is ook blijven inkopen buiten het EU programma om zodat ze genoeg voorraden hebben.

De problemen met leveringen van AstraZeneca zijn ook lastig, voor Nederland zou dit de bulk vormen van wat wij gaan gebruiken. Geen idee of misschien Pfizer en Moderna in dit gat kunnen springen nu beiden hun productiecapaciteit verhoogd hebben.
Het inhalen van de achterstand gebeurt neem ik aan op basis van de voorraad die er nu ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:22:
[...]

Het inhalen van de achterstand gebeurt neem ik aan op basis van de voorraad die er nu ligt.
Dat denk ik ook.

Ruim 226k gevaccineerd, dus nog 226k vaccins gereserveerd voor de 2e prik.

523k in de vriezer min de 226k (gereserveerd voor 2e prik) is bijna 300k vaccins over waar ze ongeveer 150k mensen mee zouden kunnen vaccineren. We zouden dus theoretisch iets van 10-15 dagen kunnen inhalen.

Bron
https://coronabeeld.nl/

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 30-01-2021 22:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:26
Geniaal, wordt er een maatregel mogelijk terug gedraaid, zitten de mensen die normaal het hardste de maatregelen bekritiseren opeens te roepen dat het openen van de scholen niet de goede maatregel is om terug te draaien. Ik vind het juist uitstekend als dat de maatregel is die ze als eerste terugdraaien, onderwijs is juist belangrijk voor de toekomst van dit land, dat is schade die we niet zomaar in kunnen halen, economische schade komen we juist wel weer te boven.

En ja, waarschijnlijk zullen de besmettingen toenemen als scholen weer open gaan, maar daarvoor zijn de andere maatregelen ook om de gevolgen daarvan toch zoveel mogelijk te beperken.
[...]

De oversterfte was het probleem ook niet zozeer, hoe rot ook voor iedereen die het betreft, de overbelasting van de zorg wel en daar hebben we toch aardig dicht op de afgrond gezeten. In zekere zin zijn we er zelfs overheen gegaan omdat een deel van de planbare zorg is uitgesteld die juist in de toekomst klachten erger had voorkomen.

En wat als het in april nog steeds slecht gaat? Of daarna? Je kan wel roepen dat je februari en maart nog wel accepteert, maar wat als het daarna niet meteen beter wordt? Ik zou in ieder geval de verwachtingen laag houden, kan het alleen maar meevallen. Ik hoop ook dat het snel beter wordt, maar tot het daadwerkelijk beter is houd ik de verwachtingen laag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:03
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:45:
[...]

Maar @President even goede vrienden. Blijf jij thuis terwijl die kleine koters kapot gaan in ontwikkeling en sociale contacten et cetera. Omdat jij bang bent een beetje ziek te worden. De dag dat ik het laat afweten in het verpleeghuis om dezelfde redenen als jij ben ik een egoist want 'och, die arme ouderen'.
Maar @Verwijderd even goede vrienden: het zal mij aan mijn reet roesten of ik ziek wordt. Maar als ik Corona heb dan is er een erg grote kans dat mijn twee zoontjes (2 en 4) en mijn vrouw het ook krijgen... Los van andere mensen om mij heen die ik kan besmetten, alhoewel ik mij aan de maatregelen houd.

Dus ja: ik heb liever dat 'die kleine koters kapot gaan in ontwikkeling en sociale contacten' dan dat ik straks mijn eigen zoon of vrouw in het ziekenhuis moet bezoeken...

En ja, ik weet wel dat jonge kinderen in principe weinig verschijnselen hebben... En dat ze ook de waterpokken of griep kunnen krijgen natuurlijk of morgen door een auto dood gereden kunnen worden op weg naar de supermarkt, maar dat zijn onzinnige vergelijkingen ;)

Ik mag hopen dat jij wel beschermmiddelen in het ziekenhuis mag dragen, ik mag namelijk op school niks dragen...

Los dat ik veel oudere collega's heb, collega's met andere aandoeningen en collega's met overgewicht...

[ Voor 3% gewijzigd door President op 30-01-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:40
Stoney3K schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:49:
Jij bent duidelijk nog nooit echt op een bouwplaats aan het werk geweest. Op papier zijn die regels wel actief, maar als iedereen op elkaar moet wachten omdat je 1,5 meter afstand moet houden dan staat gelijk de opzichter in je nek te hijgen omdat het werk 4 keer zo lang duurt en gisteren af moest.
Weet je dit uit eigen ervaring?

Toevallig wordt er dicht bij ons huis wat gebouwd, en doet mijn zoontje weinig liever dan daar de halve dag naar staan kijken. Maar dan zie ik toch zelden meerdere mensen op elkaars lip zitten hoor. Omdat er voor elke specialisatie weer een ander clubje langskomt, zie ik er sowieso nooit echt veel tegelijk bezig. Zou best kunnen dat ze er dus in hun planning toch al wel wat rekening mee houden (?)

Wat je nog wel eens ziet is dat er 2 kerels (tja, het zijn nooit dames) samen een klus doen omdat je even iets op z'n plek moet houden ofzo wat alleen niet gaat. Maar dat zijn dan volgens mij bijna altijd lui die dagelijks samenwerken. Wat een klein risico is, sure, maar heel anders IMO dan als random iedereen door elkaar loopt.

Zie ook nooit groepjes van/naar schaftkeet, daar zullen dus ook regeltjes gehandhaafd worden door de baas want anders heb ik ook wel vermoedens hoe dat zou gaan.

Anders gezegd, ik krijg (n=1, sure) wel degelijk de indruk dat ze het vrij serieus proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 30-01-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ernemmer schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:29:
[...]

Dat denk ik ook.

Ruim 226k gevaccineerd, dus nog 226k vaccins gereserveerd voor de 2e prik.

523k in de vriezer min de 226k (gereserveerd voor 2e prik) is bijna 300k vaccins over waar ze ongeveer 150k mensen mee zouden kunnen vaccineren. We zouden dus theoretisch iets van 10-15 dagen kunnen inhalen.

Bron
https://coronabeeld.nl/
En die 150k staan dus ook al ingepland voor de 1e prik zo te zien?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wilke schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:57:
[...]

Weet je dit uit eigen ervaring?
Ja, want ik ben regelmatig bezig met inbedrijfstellingen op (grote) bouwprojecten. Daar lopen de timmerlui, stukadoors, vloerleggers en elektriciens echt over elkaar heen als ze de kans krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:02:
[...]

En die 150k staan dus ook al ingepland voor de 1e prik zo te zien?
Dat zou kunnen, maar als we maar 10-15k per dag doen duurt het ruim 10 dagen voordat die afspraken weggewerkt zijn?
Zouden die mensen echt graag zolang wachten of heeft die wachtrij een andere reden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:08:
[...]

Ja, want ik ben regelmatig bezig met inbedrijfstellingen op (grote) bouwprojecten. Daar lopen de timmerlui, stukadoors, vloerleggers en elektriciens echt over elkaar heen als ze de kans krijgen ;)
De bouw stilleggen kost de staat te veel en zal gigantisch doorwerken de aankomende jaren als we in een jaar 40-50k minder huizen gaan bouwen nu. Ik ben blij dat ze daar vanaf blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

DutchCommando schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:10:
[...]

[...]

Oh sorry, dat had ik dan verkeerd begrepen...
Laten we dat op het ontbreken van context houden. In mijn andere posts schrijf ik anders.

Mijn punt: De huidige maatregelen zijn véél te zwaar en doen meer kwaad dan goed.

Snel scholen, winkels en horeca weer open met maatwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Snow_King schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Laten we dat op het ontbreken van context houden. In mijn andere posts schrijf ik anders.

Mijn punt: De huidige maatregelen zijn véél te zwaar en doen meer kwaad dan goed.

Snel scholen, winkels en horeca weer open met maatwerk.
Maar dat maatwerk was er in november al en blijkbaar werkt dat niet voldoende. Winkels hadden al een maximum aantal klanten tegelijk, spatschermen bij de kassa's, looprichtingen, karretjes om de afstand te garanderen etc. Het werkte gewoon niet genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 30-01-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

pagani schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:21:
[...]

Maar dat maatwerk was er in november al en blijkbaar werkt dat niet voldoende. Winkels hadden al een maximum aantal klanten tegelijk, spatschermen bij de kassa's, looprichtingen, karretjes om de afstand te garanderen etc. Het werkte gewoon niet genoeg.
In de praktijk werden die karretjes amper gebruikt (of gehandhaafd op het gebruik), dus de uitvoering van dat 'maatwerk' laat gewoon te wensen over.

Zet bijvoorbeeld simpelweg een soort slagboom neer die pas open gaat als er een klant naar binnen mag. 1 er in, 1 er uit.

Handhaven op maximum aantal klanten is niet moeilijk, alleen het vervelende is, dat de winkeliers het niet willen want het kost omzet. En de grootste berg van de besmettingen is niet ontstaan in winkels waar iedereen met karretjes loopt zoals de Action of de Hornbach, maar vanwege de golf aan funshoppers op Black Friday en met de kerstinkopen.

Ik zou ook nergens argumenteren dat de Swarovski-winkel weer open zou moeten, maar een aantal winkels waar je toch belangrijke dingen kan halen zoals kleding (dat heeft niet het eeuwige leven), schoenen, of klein huishoudelijk materiaal, wil je vroeg of laat toch wel in aangepaste vorm open kunnen doen.

Niet de zomercollectie, wel de basics zoals sokken en ondergoed ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Niet genoeg werkte zijn kaders die we zelf stellen. Geen absolute wetenschap.

De kerst en oudjaarspiek is er nooit gekomen, maar toch gingen we verzwaren. Toch kregen wr een avondklok.

Die karretjes en looprichtingen in winkels zijn net zoals de desinfectie verder puur voor de show. Besmettingen vinden in huiselijke sfeer plaats voor de overgrote meerderheid. Niet die passant die langs jou loopt in een winkel.

Op een gegeven moment moeten we covid-19 als feit accepteren. Het is onder ons en gaat niet meer weg.

Dat moment is voor mij nu. Snel nog wat spuitjes zetten en weg met die maatregelen. Doet inmiddels meer kwaad dan goed.

Zomer 2021 (einde?) zoals gesuggereerd wordt is gewoon veeeeel te ver weg. Ik ga echt niet nog een zomer geforceerd op afstand leven vanwege een virus wat voor mij, mijn zoon en vrouw amper een gevaar is. Op een gegeven moment is het wel leuk geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:24
jadjong schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:37:
[...]

gezien de lege kantoren waar ik geregeld kom zijn het wel uitzonderingen. Dat thuis werken wordt echt wel goed opgepakt, al zijn de grenzen voor noodzaak wel iets vervaagd sinds een jaar geleden. ;)
Dan zie ik wel heel wat uitzonderingen. Ik ken aardig wat mensen in mijn omgeving met kantoorwerk die prima thuis zouden kunnen werken, dat zelf ook graag zouden willen, maar van het bedrijf / de manager naar kantoor moeten komen om daar met zijn allen de hele dag in een grote kantoortuin te moeten werken. Wel meer dan anderhalve meter, maar toch vaak een flink aantal mensen in 1 ruimte, precies dat wat je nu niet moet doen. Er is in NL geen verplichting van werkgevers om kantoorpersoneel thuis te laten werken en daar wordt ook geen moeite voor gedaan. Er is enkel een dringend advies maar dat wordt niet afgedwongen en er kan dus ook niet op gehandhaafd worden. Als je thuis kunt werken en vanwege corona risico het kantoor te onveilig vind, maar je werkgever zegt dat je naar kantoor moet komen dan heb je maar te gaan.

Ja, er zijn zeker veel werkgevers die het keurig doen en zoveel mogelijk faciliteren. Maar ze worden daartoe niet verplicht door de overheid en er zijn daarom ook teveel werkgevers die hun personeel onnodig op kantoor laten werken. Daar is zeker nog winst te behalen maar de overheid wil daar niet aan en beweert dat ze nu op de max van de maatregels zitten.

België doet dit punt beduidend beter. Daar is het verplicht "thuiswerken tenzij". Voor werk op kantoor moet een werkgever kunnen bewijzen dat het noodzakelijk en veilig is om op kantoor te werken en daar wordt pittig op gehandhaafd. Op dit punt kijken de Belgen met verbazing naar Nederland: daar zijn ze toch zo van de regeltjes maar dit kunnen ze niet regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]

Maar het lukt niet in Nederland. We zijn op 6 januari begonnen en de stand op 29 januari was 215.000 prikken. Zeg maar 10.000 per dag. In dat tempo kun je in een jaar tijd ongeveer 3,5 miljoen prikken zetten. Dit terwijl er 34.000.000 gezet moeten worden. Dan moet het tempo dus met een factor 10 omhoog. Dat lijkt me een onrealistische tempoversnelling.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:05:
[...]

Maar het lukt niet in Nederland. We zijn op 6 januari begonnen en de stand op 29 januari was 215.000 prikken. Zeg maar 10.000 per dag. In dat tempo kun je in een jaar tijd ongeveer 3,5 miljoen prikken zetten. Dit terwijl er 34.000.000 gezet moeten worden. Dan moet het tempo dus met een factor 10 omhoog. Dat lijkt me een onrealistische tempoversnelling.
Daar kan Nederland niets aan doen. De vaccins komen nu eenmaal niet sneller ons land binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:06:
[...]

Daar kan Nederland niets aan doen. De vaccins komen nu eenmaal niet sneller ons land binnen.
Daar gaat het mij niet om, dat er een tekort aan vaccins is weet ik ook wel.
Maar in het VK vaccineren ze 24/7. Hier alleen tussen 9 en 5. (dat is dus maar 8 uur en dan gaat het traaaaaag).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:13:
[...]

Daar gaat het mij niet om, dat er een tekort aan vaccins is weet ik ook wel.
Maar in het VK vaccineren ze 24/7. Hier alleen tussen 9 en 5. (dat is dus maar 8 uur en dan gaat het traaaaaag).
In NL kunnen ze ook wel 24/7 gaan prikken.
Geen probleem, er zijn alleen geen vaccins om te prikken. :+

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Yaksa schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:05:
[...]

Dat is onzin. We maken er inderdaad een zooitje van hier maar het grote probleem is gebrek aan vaccins.

Vergeet niet dat we er 3,85 miljoen griepprikken doorheen jassen in een paar weken tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Indoubt schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:41:
[...]

Dat is onzin. We maken er inderdaad een zooitje van hier maar het grote probleem is gebrek aan vaccins.

Vergeet niet dat we er 3,85 miljoen griepprikken doorheen jassen in een paar weken tijd.
Ik mis een bron en ik weet niet wat jij een paar weken noemt, ik toch eerder een paar maanden maar toch - het gaat niet goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
YakuzA schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:31:
[...]
In NL kunnen ze ook wel 24/7 gaan prikken.
Geen probleem, er zijn alleen geen vaccins om te prikken. :+
Placebo's inzetten dan maar voor de beeldvorming van het perspectief ? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:33
Indoubt schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:41:
[...]

Ieder land in Europa heeft een gelijk deel van de vaccins ontvangen en toch staan we laatste. Daar kunnen we lang en breed over lullen, maar dat is gewoon heel erg matig.
Ik heb er geen vertrouwen in dat, als we veel meer vaccins zouden ontvangen, we die ook snel kunnen zetten.
Zoals eerder: Corona is geen griep. En blijkbaar niet alleen qua ernst en besmettelijkheid.
Wat we met griepvaccinatie wel kunnen, lukt blijkbaar niet met Corona vaccins,

[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 31-01-2021 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Laguna

Connaisseur

[...]

De maatregelen die eerst wel werkten, werkten toen plots niet meer. De vraag is waarom dat was. Het wordt veelal gezocht in maatregelen of gedrag, maar het kan ook gewoon zijn dat toen ook al een besmettelijkere variant een opmars maakte. In september/oktober was het vooral S:S98F die zich in België en Nederland snel verspreidde. In november/december was dat de Spaanse variant S:A222V. Inmiddels lijkt die nu weer verdrongen te worden door S:N501 (waaronder de Britse variant). Het lijkt mij aannemelijker dat scholen destijds hebben bijgedragen bij de stijging in november/december dan winkels. Tevens zie je in België dat het openen van winkels gewoon mogelijk is.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:03
Snow_King schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:45:
. Besmettingen vinden in huiselijke sfeer plaats voor de overgrote meerderheid. Niet die passant die langs jou loopt in een winkel.
Dat snapt iedereen, alleen zou men eens goed inzicht moeten geven in waar de besmetting in het gezin oorspronkelijk is opgelopen.

Zijn er 30 mensen ziek geworden in het restaurant, die vervolgens thuis 100 mensen hebben besmet?

Zijn er 30 mensen in de HEMA besmet geraakt van de kassa medewerker, die weer 100 mensen thuis hebben besmet?

Zijn er 30 kinderen in een klas die elkaar hebben besmet en die thuis weer 100 mensen hebben besmet?

Dat zou interessant zijn, men zou moeten kappen met huiselijke sfeer omdat dat alleen maar logisch is. Als ik op werk besmet raak dan is het logisch dat mijn vrouw het waarschijnlijk ook krijgt. En eventueel mijn moeder die op bezoek komt. Was ik niet op werk geweest dan had dat dus al 3 besmettingen gescheeld (en vervolg besmettingen, zoals mijn moeder die mijn vader besmet, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:06:
[...]

Er zijn een hoop dingen die Nederland kan doen. Bijvoorbeeld door niet meer weken extra te wachten op EMA goedkeuringen maar zelf met de geleverde Phase 3 data aan de slag te gaan om het zo snel mogelijk goedgekeurd te krijgen. Daarvoor is de mogelijkheid er maar dat is teveel gezichtsverlies voor de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Erg benieuwd wat er vandaag in het Catshuis besloten wordt. Naast het heropenen van scholen, zullen er toch ook volgende stappen als stoppen met avondklok en zeker heropenen winkels en horeca moeten worden besproken.

Winkels kunnen niet eeuwig dichtblijven, maar zoals het er nu uit ziet gaat de detailhandel niet op 10 februari weer van start.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
blissard schreef op zondag 31 januari 2021 @ 01:20:
Ieder land in Europa heeft een gelijk deel van de vaccins ontvangen en toch staan we laatste. Daar kunnen we lang en breed over lullen, maar dat is gewoon heel erg matig.
Ik heb er geen vertrouwen in dat, als we veel meer vaccins zouden ontvangen, we die ook snel kunnen zetten.
Zoals eerder: Corona is geen griep. En blijkbaar niet alleen qua ernst en besmettelijkheid.
Wat we met griepvaccinatie wel kunnen, lukt blijkbaar niet met Corona vaccins,
Niemand zal ontkennen dat de start sneller had gekund maar of dat ook beter was geweest weet niemand.
Als Nederland daadwerkelijk iets inhaalt en versnelt en we lopen over een x aantal weken weer helemaal bij dan is alle verontwaardiging voor niets geweest, dan heeft het netto weinig uit gemaakt.

Uiteindelijk zal het tempo van de leveringen en hoe snel je die kunt inzetten het verschil van maken. En dan nog denk ik dat de zomer het echte verschil gaat maken en dat een voorsprong of achterstand dan in feite weinig meer boeit.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Laguna schreef op zondag 31 januari 2021 @ 01:50:
[...]
De maatregelen die eerst wel werkten, werkten toen plots niet meer. De vraag is waarom dat was. Het wordt veelal gezocht in maatregelen of gedrag, maar het kan ook gewoon zijn dat toen ook al een besmettelijkere variant een opmars maakte. In september/oktober was het vooral S:S98F die zich in België en Nederland snel verspreidde. In november/december was dat de Spaanse variant S:A222V. Inmiddels lijkt die nu weer verdrongen te worden door S:N501 (waaronder de Britse variant). Het lijkt mij aannemelijker dat scholen destijds hebben bijgedragen bij de stijging in november/december dan winkels. Tevens zie je in België dat het openen van winkels gewoon mogelijk is.
Of de import van Corona golf 2 met de Spaanse variant besmettelijker was, lijkt me minder waarschijnlijk dan dat het puur de shopping en familie feesten waren in eind nov/begin dec.
Bij de eerste kamelen hump in oktober, ook met die variant, werkten de maatregelen door o.a. de kroegen te sluiten ook prima.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 23:10
Stoney3K schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:33:
Wat ik ook typisch vind is dat er nu na 2 maanden lockdown niet nagedacht is over manieren waarop de detailhandel weer open kan. Het beleid is gewoon: Alle niet-essentiële winkels dicht, de rest mag op de oude manier open blijven. Geen discussie.

Maar ik vraag me af of dat nu wel een slim idee is, want misschien is het verstandiger om gewoon eisen te stellen aan de winkelinrichting (en daarop te inspecteren) en op basis daarvan ontheffingen af te geven? Ik bedoel, in 2 maanden moeten winkeliers meer dan genoeg tijd gehad hebben om hun winkels aan te passen, zodat op zijn minst een maximaal aantal bezoekers kan handhaven. Zoiets als draaihekjes die pas doorlopen als er genoeg capaciteit is, zijn geen raketwetenschap.

Er wordt dus nog steeds geen onderscheid gemaakt op de manier waarop een winkel is ingericht, maar alleen op wat ze verkopen.

Voor winkeliers is het wel zo dat alles beter is dan nu, een maximum van 10 klanten tegelijkertijd in de winkel is nog altijd beter dan 0 klanten.
Mee eens. Vooral contact beroepen zoals kappers. Die werken op afspraak en kunnen zo doen dat er niemand anders mag wachten in de ruimte.

Je hebt geen funshoppers of iets en je helpt de contact beroepen, zij kunnen veiliger werken dan een supermarkt. Max aantal klanten per dag en geen wachtenden in de winkel. Zie werkelijk het probleem niet.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
THE_BASE schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:16:
Erg benieuwd wat er vandaag in het Catshuis besloten wordt. Naast het heropenen van scholen, zullen er toch ook volgende stappen als stoppen met avondklok en zeker heropenen winkels en horeca moeten worden besproken.

Winkels kunnen niet eeuwig dichtblijven, maar zoals het er nu uit ziet gaat de detailhandel niet op 10 februari weer van start.
Ik denk dat eventuele ruimte die er is om maatregelen terug te draaien, volledig op zal worden gebruikt door het heropenen van de scholen. Afschaffen avondklok en heropenen van winkels en horeca komt waarschijnlijk wel ter sprake, met de conclusie dat daar in combinatie met het heropenen van scholen momenteel geen ruimte voor is.

Misschien over een paar weken als de Britse variant toch minder doorzet dan verwacht, grote groepen gevaccineerd zijn en de cijfers echt verder de goede kant op zijn gegaan, dat er dan ruimte is voor meer heropenen, maar ik verwacht de komende maanden geen grote veranderingen wat betreft maatregelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pukson schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Mee eens. Vooral contact beroepen zoals kappers. Die werken op afspraak en kunnen zo doen dat er niemand anders mag wachten in de ruimte.

Je hebt geen funshoppers of iets en je helpt de contact beroepen, zij kunnen veiliger werken dan een supermarkt. Max aantal klanten per dag en geen wachtenden in de winkel. Zie werkelijk het probleem niet.
En dan komen de nagelsalons in het nieuws die ook open willen, want de kappers die hetzelfde doen zijn ook al open. Etc etc.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:21

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

THE_BASE schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:16:

Kappers, moet hoognodig een knipbeurt (8>

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:07
Gonadan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Niemand zal ontkennen dat de start sneller had gekund maar of dat ook beter was geweest weet niemand.
Ja, dat weet iedereen dat dat beter zou zijn.
Immuniteit krijg je pas na zoveel tijd, elke dag dat je eerder gevaccineerd wordt ben je dus eerder immuun.
Het enige beperkende is of er genoeg vaccins zijn. maar er staat niets in de weg om de dag van levering alle vaccins er in te jassen bij iets dat de hele wereld in zijn greep houdt.

De uitspraak van de Jonge "het is geen wedstrijd" is ook niet correct, het is wél een wedstrijd tegen de verspreiding van het virus. Hoe eerder je die stopt hoe sneller je wint (normale maatschappij).
Dat hij er van maakt dat je van buurlanden moet winnen?? Nee, je moet van het virus winnen.

Dat er dus vaccins op de plank blijven liggen tot de volgende levering (al of niet met het tweede vaccin al gereserveerd) is niet uit te leggen.
Dat ze op zijn tot de volgende levering is wel uit te leggen aan het volk.
24/7 vaccineren blijft imo beter, ook al zijn de vaccins dan snel op, omdat je doelgroep dan eerder immuun is.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 31-01-2021 10:00 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:23
Shadow_Agent schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Kappers, moet hoognodig een knipbeurt (8>
Hier nog één (want ik begin wel heel erg op Geert Wilders te lijken).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Pukson schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Het blijven contactberoepen met een hoger risico op verspreiding. Niet tussen klanten onderling, dat is wel op te lossen, maar wel tussen klant en bijvoorbeeld kapper. En dan zijn de meeste contactberoepen toch niet van vitaal belang zoals bijvoorbeeld tandartsen (hoe graag ik ook een knipbeurt zou willen hebben).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Teijgetje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Immuniteit krijg je pas na zoveel tijd, elke dag dat je eerder gevaccineerd wordt ben je dus eerder immuun.
Het enige beperkende is of er genoeg vaccins zijn. maar er staat niets in de weg om de dag van levering alle vaccins er in te jassen bij iets dat de hele wereld in zijn greep houdt.

De uitspraak van de Jonge "het is geen wedstrijd" is ook niet correct, het is wél een wedstrijd tegen de verspreiding van het virus. Hoe eerder je die stopt hoe sneller je wint (normale maatschappij).
Dat hij er van maakt dat je van buurlanden moet winnen?? Nee, je moet van het virus winnen.
Hoe eerder je begint hoe eerder je de knelpunten en absurditeiten van het Nederlandse zorgstelsel blootlegt om daarmee om te gaan. Zoals het los van elkaar vaccineren van echtparen in verpleeghuizen afhankelijk van de adminstratieve classificatie van wie de zorg aan ze levert.

Niet alleen absurd maar ook gevaarlijk omdat je mensen, die toch allemaal al verschillend reageren op zowel vaccin als virus ook gevaccineerd en ongevaccineerd door elkaar laat wonen. Plus dat je het aantal contactmomenten tussen vaccineerders en ontvangers van het vaccin verhoogt.

Voor de mensen in de zorg is dit helemaal niet absurd, het is de realiteit waar ze in leven en mee hebben leren omgaan. Die zullen dus een vaccinatieplanning gaan maken die de regeltjes waarin ze leven volgt. Niemand die de vraag 'waarom vaccineer je niet in een keer alle personeel en verzorgers voor een lokatie' stelt zal ver zijn gekomen in een carriere in de zorg om in een positie te komen om dat ook zo te regelen bij de initiele uitrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Vandaag is, zoals gebruikelijk, een overleg in het Catshuis. Volgens Haagse bronnen zou het kabinet ook de avondklok willen schrappen.
Heropening basisonderwijs bovenaan agenda in het Catshuis
Op het Catshuis overlegt een deel van het kabinet zondag weer over de aanpak van de coronacrisis. Bovenaan de agenda staat het primair onderwijs. De regering wil de basisscholen in de week van 8 februari weer openen.

De experts van het Outbreak Management Team (OMT) vergaderden vrijdag over de coronacrisis. Volgens ingewijden concluderen zij dat de basisscholen en de kinderopvang weer open kunnen. RIVM-topman Jaap van Dissel zal de bewindslieden bijpraten over het nieuwste advies van het OMT.

Naast heropening van het basisonderwijs staat het schrappen van de avondklok hoog op het wensenlijstje van het kabinet. Deze maatregel werd vorige week ingevoerd en doorgaans duurt het minstens twee weken voordat het effect van een maatregel al dan niet te zien is.

De avondklok loopt 10 februari automatisch af. Over een eventuele verlenging zal dus komende week een knoop moeten worden doorgehakt.
bron: Parool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Teijgetje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:48:

Vanuit het individu gezien kan je inderdaad denken dat het zo werkt, maar De Jonge rekent vanuit de gehele maatschappij. Dat een aantal individuen door sneller starten eerder immuun is gaat je nul komma nul helpen met het terug keren naar een normaal leven. Daar is simpelweg heel veel meer voor nodig.
Het vaccineren van zorgmedewerkers was een belangrijke stap, nu moeten minimaal alle risicogroepen gedaan zijn voordat je überhaupt kunt gaan nadenken over 'terug naar normaal' (lees: helemaal geen maatregelen)
Daarom is het niet belangrijk hoe je start, het gaat er om hoe en met name wanneer je finisht. Aangenomen dat leveringen voor de einddatum de beperkende factor gaan zijn is het volstrekt irrelevant of we langzaam of snel gestart zijn.

Nu snap ik dat een langzamere start de zorg voedt dat het tempo überhaupt niet hoger komt te liggen, maar dat moeten we afwachten. Vooralsnog zie ik geen reden te twijfelen aan of we minimaal het tempo van de leveringen bij kunnen houden.
Prikken we die vriezer gewoon leeg dan is het allemaal een storm in een glas water geweest. Dat een beperkte groep mensen dan één of meerdere weken eerder beschermd had kunnen zijn is echt wisselgeld op het totale plaatje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

CMD-Snake schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:08:
Vandaag is, zoals gebruikelijk, een overleg in het Catshuis. Volgens Haagse bronnen zou het kabinet ook de avondklok willen schrappen.

[...]

bron: Parool
Een listige manier van verwoorden hanteert het Parool. Dat het bovenaan het wensenlijstje staat is evident, het is een maatregel die je graag weer ongedaan maakt. De tekst suggereert dat het ook een voornemen is, maar is een 'wensenlijstje' gelijk aan een lijstje van voornemens voor afschalen van maatregelen? Ik zou zelf zeggen van niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Gonadan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:10:
Een listige manier van verwoorden hanteert het Parool. Dat het bovenaan het wensenlijstje staat is evident, het is een maatregel die je graag weer ongedaan maakt. De tekst suggereert dat het ook een voornemen is, maar is een 'wensenlijstje' gelijk aan een lijstje van voornemens voor afschalen van maatregelen? Ik zou zelf zeggen van niet.
Het Parool had het ook bij het rechte eind over de heropening van de scholen die eraan zat te komen. Ze hebben dus goede insiders, als het niet simpelweg het kabinet is wat deze lekken verzorgd. Tot op heden is het wel de manier geweest om klappen te verzachten en een beetje voor te masseren.

Als de avondklok verlengd moet worden dan zal 2 februari (uiterlijk) een Kamermeerderheid ermee moeten instemmen. Ze zullen het onderwerp sowieso moeten bespreken, maar politiek Den Haag zal ook wel geschrokken zijn van de heftige reacties op de avondklok. Is dit steun die ze de vorige ronde kregen er dan ook nog? Hooguit is het sneu voor D66 als de avondklok na een paar weken weer over is, zij hebben hun ziel verkocht om het mogelijk te maken voor die paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laguna schreef op zondag 31 januari 2021 @ 01:50:
[...]

Of gewoon het feit dat we in de winter zitten.. Maatregelen die in oktober genoeg zijn... Zijn in december veel en veel te weinig. Daarom voorzie ik voor eind maart geen substantiele versoepelingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:17:
[...]

Als de avondklok verlengd moet worden dan zal 2 februari (uiterlijk) een Kamermeerderheid ermee moeten instemmen. Ze zullen het onderwerp sowieso moeten bespreken, maar politiek Den Haag zal ook wel geschrokken zijn van de heftige reacties op de avondklok. Is dit steun die ze de vorige ronde kregen er dan ook nog? Hooguit is het sneu voor D66 als de avondklok na een paar weken weer over is, zij hebben hun ziel verkocht om het mogelijk te maken voor die paar weken.
Dat is de slechtste reden die er is om die avondklok weer terug te draaien.
Voor zover dit voor de relschoppers überhaupt al een aanleiding was; is de rust ook inmiddels weer teruggekeerd.

Nogmaals; geen fan van die avondklok, maar ik zou het prettig vinden als ze nu eens 1 maatregel tegelijk versoepelen ipv elke keer vijf tegelijk. Dan kunnen we misschien eens kijken naar de bijdragen van afzonderlijke maatregelen.
En met de huidige ziekenhuis bezetting zie ik eerlijk gezegd nog niet heel veel ruimte.

Heb zelf geen kinderen, maar ik ben bereid heel wat vrijheden op te geven als de jeugd weer gewoon naar school kan. Hoe vervelend ik het ook vind.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 31-01-2021 10:24 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2