Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Over een paar weken is het de moment of truth. Dan zien we of de Britse variant het compleet heeft overgenomen en we de R niet meer onder de 1 kunnen houden.Jovatov schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:11:
Het wekelijkse nieuwsbericht is binnen.
Veel aandacht voor de Britse variant. Er wordt geschat dat afgelopen week maarliefst een derde van de positieve tests die van de Britse variant is.
Qua R-waardes ligt deze op 8 januari op 0.93. Waarbij de 'oude' variant op 0.89 wordt geschat en de Britse op 1.27 (met dan wel een relatief grote onzekerheidsmarge).
De positiviteitsratio die wordt gecommuniceerd is voor mij een raadsel.
Vorige week was deze 11.0% inclusief Lansingerland en 11.7% exclusief Lansingerland.
Deze week: 11.7% exclusief Lansingerland en 11.0% inclusief.
Zijn er dus afgelopen week weer (ongeveer gelijk aantal) testen uit Lansingerland nog door de machine gehaald en meegerekend?
Het lijkt erop.
Waar ik vooral van schrik:Jovatov schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:11:
Veel aandacht voor de Britse variant. Er wordt geschat dat afgelopen week maarliefst een derde van de positieve tests die van de Britse variant is.
Qua R-waardes ligt deze op 8 januari op 0.93. Waarbij de 'oude' variant op 0.89 wordt geschat en de Britse op 1.27 (met dan wel een relatief grote onzekerheidsmarge).
Vorige week was deze 11.0% inclusief Lansingerland en 11.7% exclusief Lansingerland.
Zijn er dus afgelopen week weer (ongeveer gelijk aantal) testen uit Lansingerland nog door de machine gehaald en meegerekend?
Het lijkt erop.
Dus, de vorige keer was de britse variant ongeveer 11% van het aantal (dat was vorige week toch), nu al 33%. Dat betekent volgende week dominant en gaat de zooi weer omhoog
De procentuele daling is nog maar 8% volgens het RIVM. Daar is de rek nu ook wel uit. Dat komt ook overeen met het dominanter worden van de britse variant. De maatregelen die we hadden (ex de kerstpied /on) werkten best aardig voor de oude versie, maar nauwelijks nog voor de britse variant.
Keuze voor strengere maatregelen en avondklok is geheel terecht.
Mijn perceptie van het verstrijken tijd begint wat af te nemen. Ik heb namelijk alleen maar dezelde dagen op dit moment...
Opstaan, ontbijt, laptop aan. Uurtje aan artikel werken, lessen ombouwen, weer aan artikel werken, in de avonduren vol aan mijn artikel werken. Repeat.
[ Voor 22% gewijzigd door Adlermann op 26-01-2021 15:22 ]
Mr.Joker schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:05:
[...]
Alles kan, kan ook door een tijdelijke opleving van de feestdagen komen.. En alsnog zijn we onder de 1 gebleven met de R waarde...
Daling zet nog steeds door though. We gaan eind deze week of begin volgende week in de hogere regionen van de 3xxx komen.
Vergeet ook niet dat het getal van besmettingen ook omhoog kan worden gedrukt als je massaal test.
#COVID19NL update:
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 26 januari 2021
Positief getest: 3.997
Totaal: 956.867 (+3.917 ivm -80 corr.)
Perc. positief 19 jan - 21 jan: 10,6%
Opgenomen: 219
Huidig: 1.705 (-15)
Opgenomen op IC: 52
Huidig: 674 (+10)
Overleden: 87
Totaal: 13.664
Vaccins toegediend: 163.931
Vaccinatiegraad: 0,938% pic.twitter.com/ODfgaqsSXN
Ba dum tss
Laagste aantal sinds 2 oktober!
Op dat moment waren horecagelegenheden nog open (tot 21:00 dan wel) en thuisbezoek nog max 3 gasten en buiten de deur nog max 30 per ruimte.
Dat was een andere wereld...
Misschien is het inderdaad wel gewoon een idee om eens écht te kijken waar de meeste besmettingen plaatsvinden in plaats van rücksichtlos alles maar op slot te gooien en als dat niet werkt nóg meer maatregelen ertegen aan kwakken.Drardollan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:25:
[...]
In de stadions zijn ook 0 besmettingen geconstateerd, ondanks het springen en dansen van de Feyenoord supporters.
Het lijkt mij logisch om de stadions per direct te openen, daar zal het probleem hem niet in zitten.
Maar zo is er voor elke sluiting wel een excuus te bedenken
Zeker als het, zoals het er nu uitziet, allemaal toch langer gaat duren dan we in eerste instantie dachten mag je ook als overheid wel eens iets meer onderzoek doen naar wat nu wel besmettelijk is en wat een stuk minder besmettelijk is en op basis daarvan bepaalde zaken weer opendoen.
Een bouwmarkt die nu dicht is slaat nergens op bijvoorbeeld, daar lopen mensen altijd kilometers uit elkaar en controleren of het niet te druk is op een parkeerplaats bij een natuurgebied is ook een nogal onzinnige bezigheid maar dat je een concert of snuffelbeurs niet laat doorgaan is prima te verdedigen.
Zo hou je het als overheid ook een klein beetje realistisch en geloofwaardig en creeer je weer meer draagvlak.
Op deze manier doorgaan zorgt echt voor steeds minder draagvlak.
Maar inderdaad, de britse variant rukt fors op, en als de R op 1,27 zit, gaat de 8-13% gehoopte effect van de avondklok de boel ook niet vlak houden.
Echt eeuwig zonde dat men in de herfst niet ingreep toen we over de 500/dag heen gingen, exponentiele groei laat zich niet makkelijk terug in het doosje duwen.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Dat was, als je vergelijkt met nu, echt de hemel op aarde!Jovatov schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:22:
[...]
Op dat moment waren horecagelegenheden nog open (tot 21:00 dan wel) en thuisbezoek nog max 3 gasten en buiten de deur nog max 30 per ruimte.
Mooie daling hoor, laten we hopen dat het eens lekker doorzet deze week. Hopelijk krijgen we dan snel versoepelingen die het leven wat aangenamer maken.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Heel opvallend:
* bedbezetting LCPS correleert sterk met nieuwe besmettingen, vertraging +- 2 weken.
* in de derde golf dalen de bedbezettingen niet zo scherp als je zou verwachten op grond van de correlatie uit de 2e golf en de recente daling van nieuwe besmettingen.
Dat laatste is zorgwekkend. Liggen mensen langer in het ziekenhuis?
Elke stap omlaag kost moeite deze golf, we worden niet echt geholpen door het weer.vectormatic schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:26:
Pfff, heeft nogal moeite gekost om onder die 4K te komen
Beiden geloof ik niet in, sorry.Maar inderdaad, de britse variant rukt fors op, en als de R op 1,27 zit, gaat de 8-13% gehoopte effect van de avondklok de boel ook niet vlak houden.
Dat had niets uitgemaakt en is een emotie die je beter kunt vergeten. Het was niet realistisch op dat moment, we zijn niet afhankelijk van enkel Nederland, en dan nog had je ondertussen een stevige 2e golf gehad omdat we dan eerder hadden versoepeld.Echt eeuwig zonde dat men in de herfst niet ingreep toen we over de 500/dag heen gingen, exponentiele groei laat zich niet makkelijk terug in het doosje duwen.
Misschien toch het bericht nog eens lezen:Drardollan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:30:
[...]
Dat was, als je vergelijkt met nu, echt de hemel op aarde!
Mooie daling hoor, laten we hopen dat het eens lekker doorzet deze week. Hopelijk krijgen we dan snel versoepelingen die het leven wat aangenamer maken.
Zonder britse variant was ik het roerend met je eens geweest. Maar die zit volgende week op 50%, en dan zit je weer piekfijn boven de 1.Reproductiegetal totaal onder de 1, reproductiegetal Britse variant ruim boven de 1
Op 8 januari ***was het gecombineerde (alle varianten) reproductiegetal in Nederland 0,93 (ondergrens 0,90, bovengrens 0,95). Een lichte daling ten opzichte van de week daarvoor, toen het getal 0,98 was. Het reproductiegetal van 0,93 betekent dat 100 mensen met coronavirus samen 93 andere mensen besmetten.
Het reproductiegetal van de Britse variant in Nederland is op diezelfde datum, 8 januari, 1,27 (ondergrens 1,17, bovengrens 1,37). Het reproductiegetal voor de Britse variant is dus aanzienlijk hoger, dan voor de overige coronavarianten in Nederland. Daaruit kan afgeleid worden dat de Britse variant besmettelijker is. Het reproductiegetal van 1,27 betekent dat 100 mensen met de Britse virusvariant samen 127 andere mensen met deze variant besmetten. Dankzij de maatregelen die begin januari van kracht werden, lijkt een verdere stijging van het reproductiegetal voor de Britse variant in Nederland tot nu toe uitgebleven. Het reproductiegetal lag een week eerder op 1,30.
Het reproductiegetal van de ‘oude’, tot nu toe in Nederland meest voorkomende varianten is op 8 januari 0,89 (ondergrens 0,86, bovengrens 0,92).
[ Voor 17% gewijzigd door Soccer98 op 26-01-2021 15:35 ]
Dat is goed nieuws echter het aantal IC bedden blijft helaas onverminderd hoog.

Daalt lekker ja. Houdt er rekening mee dat morgen en donderdag de drukkere maandag en dinsdag bij de GGD in de cijfers terug te vinden zijn. Dat wordt dus weer zo rond de 5000.Drardollan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:30:
[...]
Dat was, als je vergelijkt met nu, echt de hemel op aarde!
weet ook niet waar dat aan ligt.. heb verder gene inhoudelijke kennis.. wel zie je dat de stijgende bedbezetting een andere richtingscoëfficiënt heeft dan een dalende bedbezetting (in beide golven)...t_captain schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Heel opvallend:
* bedbezetting LCPS correleert sterk met nieuwe besmettingen, vertraging +- 2 weken.
* in de derde golf dalen de bedbezettingen niet zo scherp als je zou verwachten op grond van de correlatie uit de 2e golf en de recente daling van nieuwe besmettingen.
het loopt (veel) sneller vol dan het leegloopt.. daarom was die 'derde' golf ook echt ruk..
De groep in het ziekenhuis is ook wezenlijk anders. In de eerste golf is er veel 'dor hout' (ik vind de term eigenlijk geen recht doen aan een mensenleven, maar ik doe het er even mee) overleden. Dat zorgde mede voor een hogere en snellere uitstroom. De huidige bezetting van het ziekenhuis zijn mensen die een stukje fitter zijn en waar er dus minder van dood gaan en ze anders verzorgd worden (ander doel).t_captain schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Heel opvallend:
De ziekenhuizen blijven sowieso erg vol. Dat is wel echt een verschil met de eerste golf.Metro2002 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:34:
[...]
Dat is goed nieuws echter het aantal IC bedden blijft helaas onverminderd hoog.
er is weliswaar een visuele correlatie tussen beiden (en waarschijnlijk ook wel een causaal verband, daarom geef ik hem dagelijks weer)).. maar je moet altijd voorzichtig zijn als je dat causale verband niet kent en wel conclusies wilt trekken.t_captain schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Heel opvallend:
kijk hier maar voor mooie correlaties (waarschijnlijk zonder causaal verband ;-) ):
https://tylervigen.com/spurious-correlations
Ik durf hier wel te zeggen dat je kunt speken over causaliteit en niet correlatie.t_captain schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Heel opvallend:
Zonder besmettingen, geen opnames. Daar zit geen derde variabele bij.
Hooguit zit er een verfijning van variabelen tussen, en opnames. Dus ipv alles op 1 hoop;
Opdelen in risicogroepen en daar de opnamecijfers aankoppelen.
Ik zou verwachten dat elke vaccinatie direct een invloed zou hebben, omdat die persoon niet meer besmet kan raken. Daardoor komt die persoon niet terug in de besmettingscijfers.Mr.Joker schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:10:
[...]
3,5 miljoen Nederlanders onderhand. Je gaat pas reductie zien in het aantal besmettingen door vaccinaties als meer dan 60% immuun is.
Dit percentage kan lager zijn, aangezien we door de maatregelen niet op een R van 2,5 zitten, maar rond de 1 en je dus eerder effect gaat zien.
Je kan echter wel zien dat bijvoorbeeld onder een bepaalde leeftijdsgroep nauwelijks besmettingen voorkomen (stel je hebt de meeste 70’ers gevaccineerd)
Of je kan zien dat het aantal ziekenhuis opnames significant omlaag gaat, dit zijn immers voor het grootste gedeelte de 60+
In mijn ogen eerder andersom. Ze geven best vaak inhoudelijke interviews met veel nuance maar ik zie van die nuance weinig terug in de berichtgeving. Behalve in kwaliteitsartikelen van de minder slechte media, maar die zijn schaars.Drardollan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:35:
Dat hebben ze grotendeels aan zichzelf te wijten. Als ze iets bedacht hebben dan staan ze massaal voor de camera of lekken het via de achterdeur naar de pers. Van enige structuur lijkt geen sprake te zijn.
Waarmee ik de media zeker niet uitvlak, die hebben ook absoluut een aandeel.
Het alternatief zou zijn dat ze niet meer publiekelijk spreken. Dan zijn de rapen helemaal gaar denk ik, want dan hebben we nog maar weinig openheid en geeft dat helemaal een achterkamergevoel bij de massa.
Ja dat kan ik alleen maar met je eens zijn. De hele discussie over perspectief zou in mijn ogen ook heel anders zijn als men actief zou zoeken naar mogelijkheden om dingen wél weer te kunnen doen.Het gekke vind ik dat al hun onderzoeken enkel naar het negatieve lijken te gaan. In andere landen wordt geprobeerd om bijvoorbeeld in de buitenlucht een festival te houden (Spanje, succesvol verlopen) terwijl wij enkel aan het neuzelen zijn of een avondklok om 20:00 meer effect heeft dan om 20:14 of 20:35.
Vooralsnog ligt de focus met name op verbieden en beperken, terwijl al een hoop zinnige ideeën langsgekomen zijn en voorstellen die mij wel leuk leken om te proberen afgeschoten.
Nu weet ik niet of dat vanuit het kabinet of OMT komt, maar ik denk dat je daar veel winst zou kunnen halen in de publieke opinie.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat was mijn punt inderdaad. Het is een discussie die we best aan kunnen gaan maar dan moet dat op basis van aannames.St@m schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:41:
Maar goed, er zijn geen cijfers bekend, dus mijn stelling dat de avondklok averechts werkt is ook nog niet waar, mea culpa.
Als je zelf de stelling poneert zonder onderbouwing en dan vervolgens wel van iedere criticaster onderbouwing vereist dan kan je niet gelijkwaardig discussiëren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is zeker waar, maar dan schuif je langzaam richting het idee van terrorisme. Omdat we de gevolgen van de acties liever niet hebben buigen we maar voor de 'terreur'. Ik kan mij voorstellen dat men daar ook niet echt op zit te wachten.CMD-Snake schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:42:
Het is alleen zo zuur voor ondernemers wiens winkel geplunderd wordt en de persoon wie zijn auto in vlammen ziet opgaan. De verzekeraars hebben al gezegd niet alle schade te dekken. Je kan dan wel zeggen kosten verhalen op dat gajes, maar doorgaans is dat proberen te plukken van een kale kip.
Al heb ik wel medelijden met de winkeliers, het is niet alsof die het al zo makkelijk hadden. Gelukkig zag je voor verscheidene lokale zaakjes al crowdfunding en zo op gang komen. Hopelijk komt er ook nog wat extra steun in die gevallen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Let wel... dit is met deze "strenge" lock-down. En dan is het verkoudheidsseizoen pas net begonnen.. februari is klassiek de topper, daarna loopt het afhankelijk van het weer langzaam af. Ik hoop dat iedereen realiseert dat versoepelingen er echt op 9 februari nauwelijks (of helemaal niet) inziiten. Vergelijk je dit met de daling vorig jaar maart... dan is dit echt heel erg weinig.Soccer98 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:33:
Vind dat er wel een te negatief beeld wordt geschetst in de pers over de afgelopen coronaweek m.b.t tot cijfers. We dalen prima door, met telkens enkele honderden per dag. Logisch dat het nu wat minder is, want je hebt ook te maken met steeds kleiner wordende cijfers. Van 9500 naar 8500 is in verhouding een net zo snelle daling als van 4500 naar 4275 bijvoorbeeld. Het wordt interessant om te zien wat de Britste variant doet, maar het heeft in omringende landen in ieder geval niet voor complete vastgelopen zaken gelopen.
Nee, duurt ongeveer 5 weken tot het effectiviteitspercentage bereikt is. Dus over 5 weken 50%, daarna 2e vaccinatie, daarna nog 5 weken tot 95%.Sovieto schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:45:
[...]
Ik zou verwachten dat elke vaccinatie direct een invloed zou hebben, omdat die persoon niet meer besmet kan raken. Daardoor komt die persoon niet terug in de besmettingscijfers.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
De laatste cijfers uit Israël zijn gelukkig nog positiever dan dat. Uit m’n hoofd 60%, 3 weken na de eerste prik.ThunderNet schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:47:
[...]
Nee, duurt ongeveer 5 weken tot het effectiviteitspercentage bereikt is. Dus over 5 weken 50%, daarna 2e vaccinatie, daarna nog 5 weken tot 95%.
Nou ja, het ligt er aan wat je meet. Ziekenhuis opnames, besmetting of besmettelijkheid. In Israël was dat ziekenhuisopnames.
[ Voor 13% gewijzigd door blissard op 26-01-2021 15:51 ]
https://coronavirus.data.gov.uk/
Dus we hoeven ons niet zo bang te maken dat we niet de juiste instrumenten hebben om de boel onder controle te houden, de huidige set maatregelen werkt in het VK dus zou ook in NL moeten werken.
Lansingerland testte t/m afgelopen zaterdag door dacht ik, dus die zit er ook in. Maar Rotterdam gaat ook straks beginnen met een grote all-in test net als andere gemeenten. Je kan ze niet uit de cijfers blijven houden.Jovatov schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:11:
Het lijkt erop.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ligt aan het merk vaccin en wijze van toediening...ThunderNet schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:47:
[...]
Nee, duurt ongeveer 5 weken tot het effectiviteitspercentage bereikt is. Dus over 5 weken 50%, daarna 2e vaccinatie, daarna nog 5 weken tot 95%.
Bij Pfizer wordt 3 weken aangeraden voor 2e prik, en een week na die prik is het optimale punt bereikt.
Bij Moderna is de 2e prik na een maand.
Helaas houden we ons hier binnenkort niet meer aan, waardoor het 5-6 weken is voor de tweede prik...
Met een IC bezetting van 160 tov 674 nu en een kliniek bezetting van 573 tov 1705 nu kun je dat van een "andere wereld" helaas nog wel stellen. We zullen dit (of liefst natuurlijk nog een lager) niveau nog wel even mogen volhouden. Helaas kruipt die bezetting maar langzaam omlaag.Jovatov schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:22:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 26-01-2021 15:55 ]
Behoorlijk in lijn?gustaveau schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:52:
Het huidige R nummer in het VK is tussen 0.8 en 1.0, met maatregelen die nu toch wel behoorlijk in lijn zijn met NL.
https://coronavirus.data.gov.uk/
Dus we hoeven ons niet zo bang te maken dat we niet de juiste instrumenten hebben om de boel onder controle te houden, de huidige set maatregelen werkt in het VK dus zou ook in NL moeten werken.
Er zitten nog wel wat tinten grijs tussen.
En waar ze in de UK van schrik allemaal binnen blijven zijn we hier in grote groepen tikkertje aan het spelen ieder avond.

/f/image/BmQ25XkVdwjJoTEJ7SV5VPmR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 26-01-2021 16:04 ]
Ik reken met de volgende parameters, dit is waarmee volgens mij de RIVM ook rekent:vectormatic schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:26:
Maar inderdaad, de britse variant rukt fors op, en als de R op 1,27 zit, gaat de 8-13% gehoopte effect van de avondklok de boel ook niet vlak houden.
* generatietijd 4 dagen
* verhouding R-waarde UK/klassiek 1.35
* R[UK] 1.27
* aandeel UK variant in de nieuwe besmettingen afgelopen week ~33%
Ik kom op een gewogen gemiddelde R-waarde groter dan 1. De verwachting is een groei in het aantal besmettingen, met 33% * 1.27 ^ (7/4) + 67% * 0.94 ^ (7/4) kom ik op een wekelijkse groei van +10% (RIVM model).
De waarneming is echter een lichte daling van het aantal besmettingen, -8% (waarneming GGD data nieuwe besmettingen).
Daartussen zit een significant gat. De R-waarde die overeenkomt met de ontwikkeling van het aantal nieuwe besmettingen, ligt 0.10 lager dan de rekenkundig gemiddelde R-waarde van het RIVM. Ikheb eerder opgemarkt dat er een bias lijkt te zitten in de R-waarde van het RIVM en wat we terugzien in de groei of krimp van nieuwe besmettingen. Deze bias lijkt in januari 2021 dus 0.10 te zijn.
Met die correctie van -0.10 op je R-waarde zit je al een stuk dichter bij een stabiele situatie.
Nog een ander effect: Sanquin meldt dat de afgelopen maand het aandeel donors met covid-antistoffen in het bloed met maar liefst 3% is toegenomen. Dat vertaalt zich in een ongeveer omgekeerd evenredige daling van de R-waarde. -0.03 per maand.
En de vaccinatie gaat over ongeveer een maand meetbare invloed hebben. Momenteel is ongeveer 0.25% van Nederland geimmuniseerd middels vaccinatie (ik reken met 90% immuniteit na 14 dagen en 70% na 12 of 13 dagen). Over twee weken zal dat zijn opgelopen tot ongeveer 0.8%, en dat effect gaat zich versnellen. Vaccinatie kan per maand een aanvullend effect van -0.015 per maand op de R-waarde hebben.
Wat is het probleem als die elkaar besmetten ? oh wacht...MikeyMan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:54:
[...]
Behoorlijk in lijn?
En waar ze in de UK van schrik allemaal binnen blijven zijn we hier in grote groepen tikkertje aan het spelen ieder avond.
Ik vraag me echt af hoe ze die R berekenen van de "britse variant".MikeyMan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:32:
[...]
Misschien toch het bericht nog eens lezen:
[...]
Zonder britse variant was ik het roerend met je eens geweest. Maar die zit volgende week op 50%, en dan zit je weer piekfijn boven de 1.
En in hoeverre de natte vinger daarin wordt toegepast.
Ik snap echt niet waarom je in deze tijd de halve planeet overvliegt.De zogenaamde Zuid-Afrikaanse variant is inmiddels 14 keer in Nederland aangetroffen, schrijft het RIVM, in de kiemsurveillance en bij verder bron- en contactonderzoek. De meeste van deze 14 personen hadden een reisgeschiedenis, of hebben contact gehad met iemand met een reisgeschiedenis naar Zuid-Afrika.

Alleen heb je daar met de huidige 'snelheid' van vaccineren weinig aan. Het gaat allemaal zo traag als dikke str.nt, onbegrijpelijk dat we dat in zo'n klein landje niet beter kunnen regelen.ThunderNet schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:47:
[...]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Kan voor je werk zijn. Noodgeval in de familie, een overlijdensgeval. Zoveel mogelijkheden.Señor Sjon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:58:
[...]
Ik snap echt niet waarom je in deze tijd de halve planeet overvliegt.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
En vergeet niet dat er veel vracht meegaat. De vrachtprijzen per lucht zijn inmiddels vervijfvoudigd. Zou me niks verbazen als ze daarvan de vlucht bekostigen en passagiers nauwelijks een rol meer spelen.ThunderNet schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:00:
[...]
Kan voor je werk zijn. Noodgeval in de familie, een overlijdensgeval. Zoveel mogelijkheden.
Volgens mij focus je te veel op de R[UK] = 1.27. De onzekerheid in dit getal is zeer groot. Gezien de UK de afgelopen weken een fikse daling in het aantal besmettingen heeft gehad met maatregelen die vergelijkbaar zijn als in Nederland (en gelijkwaardig of zelfs minder worden nageleefd), zou ik zeker niet in dit stadium durven te beweren dat we de verkeerde kant op gaan.t_captain schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:55:
[...]
Ik reken met de volgende parameters, dit is waarmee volgens mij de RIVM ook rekent:
* generatietijd 4 dagen
* verhouding R-waarde UK/klassiek 1.35
* R[UK] 1.27
De IC prognose geeft dat ook mooi aan: niet focussen op de lijn, maar op de onzekerheidsvlak: op 1 april is het aantal mensen dat op de IC ligt tussen de 50 en 5000. Dat is geen prognose, dat is in mooie kleurtjes zeggen dat je het niet weet.
Intelligentere maatregelen imoMikeyMan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:54:
[...]
Behoorlijk in lijn?
[Afbeelding]
Hierover, tekstje RIVM:t_captain schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:55:
[...]
Zou iemand kunnen inschatten hoe dat model eruit ziet ?De coronavariant, die in het Verenigd Koninkrijk en Ierland tot een zeer hoge toestroom aan patiënten in de ziekenhuizen heeft geleid, wint verder terrein in Nederland. Data van de kiemsurveillance** laten zien dat in de week van 4 t/m 10 januari, 8,6% van de positieve testen de meer besmettelijke Britse variant betrof. Met modellering wordt geschat dat van de mensen die afgelopen week (20 tot en met 26 januari) besmet werden, ruim een derde de Britse variant heeft.
Zou dat zoiets als dat model van "besmettelijke personen" die ze elke week inschatten ?
Dus een X aantal mensen testen positief, maar we schatten in dat het er eigenlijk Y zijn.
Zelfde voor de britse: we zien een X aantal mensen positief, dit zijn er Z aantal van het totaal en schatten daarmee in een totaal van Y.
In dat model zitten flinke boven- en ondergrenzen...
Conclusie is dan eigenlijk dat het nog alle kanten op kan. Het is allemaal gebaseerd op best guesses.
Maar vracht speelt niet echt een rol in de verspreiding van een virus, of wel? De vraag was niet waarom er nog kisten op en neer vlogen, de vraag was waarom er mensen in die kisten zaten.mesa57 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:03:
[...]
En vergeet niet dat er veel vracht meegaat. De vrachtprijzen per lucht zijn inmiddels vervijfvoudigd. Zou me niks verbazen als ze daarvan de vlucht bekostigen en passagiers nauwelijks een rol meer spelen.
Punctuality is the politeness of kings
Nou voor 1, we gebruiken nog geen drones voor dat soort vluchten.dreamscape schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:13:
[...]
Maar vracht speelt niet echt een rol in de verspreiding van een virus, of wel? De vraag was niet waarom er nog kisten op en neer vlogen, de vraag was waarom er mensen in die kisten zaten.
Als 'reisgeschiedenis' bij die 14 personen in alle gevallen gaat om piloten van vrachtvliegtuigen, dan neem ik onmiddellijk mijn woorden terug.ThunderNet schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:17:
[...]
Nou voor 1, we gebruiken nog geen drones voor dat soort vluchten.
Punctuality is the politeness of kings
Voor mijn gevoel was het in oktober/november schering en inslag en nu hoor je eigenlijk niks meer....
P.s. ik vraag dit voor een vriend
Wat ik zou doen is een object georiënteerde simulatie gebruiken (zoals Simula). Dus 17 miljoen objecten laten rondlopen met een aantal gedefinieerde contact momenten (thuis, werk, eten bij vrienden) / tijdsduur / afstand / corona-reinhied (sociaal en fysiek) etc. Dus verschillende soorten mensen definiëren in als de hypochonder die alles contact mijdt, de sociaal afhankelijke die hoe dan ook op bezoek moet bij soortgelijken en alles wat daartussenin zit.Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:11:
[...]
Hierover, tekstje RIVM:
[...]
Zou iemand kunnen inschatten hoe dat model eruit ziet ? <>
Dan kan je met parameters gaan spelen als besmettelijkheid om te kijken of je de werkelijkheid kan benaderen. Als dat lukt kan je met de parameters gaan spelen/sturen (winkels dicht, avond klok, samenscholingsverbod etc) om te kijken wat wat doet.
Echter is zoals altijd de werkelijkheid nogal complex, met simulatie kan je dan nog wel eens in de buurt komen. In excel oid lijkt me dat niet te doen.
Maar geen idee hoe RIVM en soortgelijke instellingen dat aanvliegen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verschilt per club. Sommige clubs hebben amper last gehad. PSV bijvoorbeeld wel veel. Sporters worden elke dag test en moeten per direct 10 dagen in quarantine dacht ik.link_mario schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:30:
Heeft iemand een idee hoe het gaat met de voetballers in onze Eredivisie, voor wat betreft CoViD besmettingen? Toch een vorm van groepsimmuniteit of effectieve maatregelen?
Voor mijn gevoel was het in oktober/november schering en inslag en nu hoor je eigenlijk niks meer....
P.s. ik vraag dit voor een vriend
Ze worden meer getest dan jij en ik in ieder geval. Heb ook hier in NL ook geen echte uitbraken gezien die er voor gezorgd hebben dat wedstrijden in de Eredivisie niet door kon gaan.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik zou om meerdere redenen eerder de avondklok opheffen dan de basisscholen open doen: https://www.hln.be/dossie...met-84-procent~a5c405c38/Drardollan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:30:
[...]
Elke dag dat er meer nieuws over de Britse variant komt word ik gesterkt in mijn visie dat het probleem de variant niet is.
Nu lopen we in het volgende probleem. We weten allemaal dat het OMT zijn ongelijk nooit en te nimmer zal toegeven. Ik ben benieuwd wanneer de politiek gaat ingrijpen en een deel van de lockdown opheft.
Mijn strategie zou heel simpel zijn:
Maandag 1 februari: primair onderwijs open
Maandag 8 februari: winkels en kappers open (waar nodig aanvullende maatregelen)
Maandag 22 februari: sportscholen open en sporten buiten weer toestaan (bv. voetbaltraining 18+)
Die avondklok vasthouden in februari. Eerst maar eens kijken wat bovenstaande versoepelingen voor een effect hebben op de cijfers. Die conclusie kan je ongeveer 1 maart trekken, dus ik zou de avondklok tot 1 maart verlengen.
In de tussentijd alles op alles zetten om de voorraad vaccins erin te spuiten. Zet het leger, het rode kruis, de zwervers en tante Annie maar in. Prikken die dingen, het is nu tijd om het geneuzel achter ons te laten en meters te maken. En als we de gekozen doelgroepen niet snel genoeg kunnen doen, doe dan maar wat anders. Het is zaak dat die dingen zo snel mogelijk een arm in gaan, elke dag dat ze in de vriezer liggen is er 1 teveel.
Ik las vandaag ook dat er blijkbaar 5% van de vaccins verspillen. Dit zullen dan vaccins zijn die overblijven na ontdooien en niet snel genoeg in een arm kunnen. Waarom starten we geen vrijwillige lijst per priklokatie waar je je op kan inschrijven? Als ze mij bellen ga ik met gierende banden naar de priklokatie, er hoeft geen milliliter verspild te worden wat mij betreft. Doe desnoods net als bij de supermarkt die na 17:00 producten in de "weggooien is zonde" aanbieding gooien een systeem dat je tussen 19:00 en 20:00 in de avond in de rij kan gaan staan om een vaccin wat anders weggegooid zou worden te krijgen.
In België gaat het inmiddels goed mis in die leeftijdsgroep.
Ik ben echt voorstander van het zo snel mogelijk afschaffen van de sleepnet methode van een avondklok, welke teveel bijeffecten heeft en tot een veel strategischere aanpak komen zodat je niet van lockdown tot lockdown hoeft te gaan. Een voorbeeld daarvan is hybride onderwijs zodat klassen kleiner kunnen.
Verder geheel eens met je post.
Die kiemsurveillance loopt al een tijdje. Men weet dus week op week wat de groei van de UK variant is en trekt die groei waarschijnlijk gewoon door. Wellicht met maatregelen ook daarop doorgerekend.Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:11:
Zou iemand kunnen inschatten hoe dat model eruit ziet ?
Zou dat zoiets als dat model van "besmettelijke personen" die ze elke week inschatten ?
Verwacht je van het kabinet nou dat ze in oplossingen denken?Mfpower schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:39:
[...]
Ik zou om meerdere redenen eerder de avondklok opheffen dan de basisscholen open doen: https://www.hln.be/dossie...met-84-procent~a5c405c38/
Ik ben echt voorstander van het zo snel mogelijk afschaffen van de sleepnet methode van een avondklok, welke teveel bijeffecten heeft en tot een veel strategischere aanpak komen zodat je niet van lockdown tot lockdown hoeft te gaan. Een voorbeeld daarvan is hybride onderwijs zodat klassen kleiner kunnen.
https://www.bnr.nl/nieuws...-6-procent-besmettelijkerDe Britse variant van het coronavirus is waarschijnlijk maar zes procent besmettelijker dan het oorspronkelijke virus. Aanvankelijk werd ervan uitgegaan dat de Britse mutant 30 tot 70 procent besmettelijker was, maar dat lijkt volgens de laatste gegevens mee te vallen, zegt Eric Snijder, hoogleraar moleculaire virologie LUMC, in BNR's Big Five van het Vaccin.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Was dat al niet bekend?GAIAjohan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:45:
Britse variant maar 6% besmettelijker volgens Eric Snijder van het LUMC.
[...]
https://www.bnr.nl/nieuws...-6-procent-besmettelijker
Echter 5-7 dagen besmettelijk x 6% besmettelijker is 30-40% besmettelijker. Zo werd dat beargumenteerd door OMT leden.
Ben het niet helemaal eens met die gedachtengangen maar goed.
Ik heb het alleen over de maatregelen he, niet over de naleving en handhaving ervan.MikeyMan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:54:
[...]
Behoorlijk in lijn?
[Afbeelding]
Ik woon in Londen, en zelfs met de de facto 24-uurs avondklok zie ik nog genoeg mensen op straat als ik mijn hond uitlaat. Ondanks dat lijkt de R dus gedaald te zijn naar een bandbreedte van 0.8-1.0 en dat met die levensgevaarlijke Britse terror variant!
Dat is niet helemaal een terechte conclusie denk ik. Uit het artikel:Mfpower schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:39:
[...]
Ik zou om meerdere redenen eerder de avondklok opheffen dan de basisscholen open doen: https://www.hln.be/dossie...met-84-procent~a5c405c38/
De felle stijging die nu in de cijfers te zien is, is een weerspiegeling van de uitbraken in de scholen en het massaal testen in het onderwijs sinds vorige week.
Aangezien het gesloten basisonderwijs veel meer schade doet dan een avondklok ligt voor mij de focus daar. Die avondklok geloof ik allemaal wel, heb er eigenlijk geen last van. En ja, dat is preken voor eigen parochieDe vraag of de stijging enkel aan de toename van de testen te wijten is, is echter moeilijk te beantwoorden. Sciensano geeft de data van de leeftijdsverdeling bij de uitgevoerde testen niet vrij, en dus valt er geen exacte positiviteitsratio van te berekenen.
Als iedereen de paar simpele basisregeltjes opvolgt maakt het helemaal niets uit. Maar zelfs dát is al te moeilijk voor velenMr.Joker schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:47:
[...]
Was dat al niet bekend?
Echter 5-7 dagen besmettelijk x 6% besmettelijker is 30-40% besmettelijker. Zo werd dat beargumenteerd door OMT leden.

Ja het zou inderdaad ook kunnen dat het simpelweg doortrekken is. De kiemsurveillance data loopt ongeveer 2 weken achter.DutchCommando schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:44:
[...]
Die kiemsurveillance loopt al een tijdje. Men weet dus week op week wat de groei van de UK variant is en trekt die groei waarschijnlijk gewoon door. Wellicht met maatregelen ook daarop doorgerekend.
Ze kunnen er dan de komende tijd ook achter komen of die schattingen mee of tegenvallen
Misschien komt het door het testen bij die leeftijd. Maar er wordt tenminste getest en dat geeft inzicht. Iets wat bijna nergens bij kinderen gedaan wordt tot nu.Drardollan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:50:
[...]
Dat is niet helemaal een terechte conclusie denk ik. Uit het artikel:
[...]
[...]
Klopt, dat is precies wat ik bedoel. Zonder referentiedata is er niets van te zeggen, wellicht was dit in september ook al zo. Maar geen testen = geen inzicht.Mfpower schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:54:
[...]
Misschien komt het door het testen bij die leeftijd. Maar er wordt tenminste getest en dat geeft inzicht. Iets wat bijna nergens bij kinderen gedaan wordt tot nu.
Lansingerland heeft overigens een totaal ander beeld laten zien dan het artikel uit België.
Het is wel heel erg des OMT/RIVM om maar gewoon wat simpel door te rekenen. Alle landen waar de Britse variant de boventoon voert zie je een compleet ander beeld dan het OMT/RIVM hier schetst.Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:52:
[...]
Ja het zou inderdaad ook kunnen dat het simpelweg doortrekken is. De kiemsurveillance data loopt ongeveer 2 weken achter.
Ze kunnen er dan de komende tijd ook achter komen of die schattingen mee of tegenvallenWe zullen zien...
Voor het modelleren van de verspreiding van epidemieën bestaan standaard modellen, z.g.n. compartimentenmodellen (wiki). Het verloop van twee mutaties zou je kunnen vatten in een variatie op een SIRD-model met meerdere lambda's (één per mutatie). Ik vermoed dat het RIVM zo'n soort model gebruikt.Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:11:
[...]
Zou iemand kunnen inschatten hoe dat model eruit ziet ?

Schiet tussen de palen en je scoort!
Werk.xzaz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:06:
Echt heel het land zit op slot waar moeten de besmettingen nu nog vandaan komen?
De gedeeltes kinderopvang en scholen die nog wel open zijn.
Bezoek wat nog mogelijk is.
En de vervolg besmettingen thuis.
[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 26-01-2021 17:08 ]
Opa- en oma oppas.xzaz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:06:
Echt heel het land zit op slot waar moeten de besmettingen nu nog vandaan komen?
>1 bezoekjes overdag
Kantoren/werkvloer
Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:08:
[...]
Werk.
De gedeeltes kinderopvang en scholen die nog wel open zijn.
Bezoek wat nog mogelijk is.
En de vervolg besmettingen thuis.
Kan alleen dat tot de huidige besmettingen leiden?Wolly schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:10:
[...]
Opa- en oma oppas.
>1 bezoekjes overdag
Kantoren/werkvloer
Schiet tussen de palen en je scoort!
Het zijn voorbeelden.xzaz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:13:
[...]
[...]
Kan alleen dat tot de huidige besmettingen leiden?
Er zijn nog legio andere mogelijkheden.
Kijk maar eens in het RIVM weekrapport, daar staan percentages van het gedeelte waar ze de bron van kennen. Gespecificeerd op groepen dus bv. "thuissituatie" en "werk" etc.
Ik vergeet er eentje, mensen die besmet zijn die zichzelf niet isoleren. En wellicht ook de inreizigers die zich niet aan de quarantaine houden?xzaz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:13:
[...]
[...]
Feestjes groot en klein die nog doorgaan onder jong en oud...xzaz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:13:
[...]
[...]
Wat je ziet dat wordt opgerold is nog maar het tipje van de ijsberg.
Of bij de fysio:
'Bij een uitbraak onder personeel en patiënten van een praktijk voor fysiotherapie in Gorinchem zijn achttien personen positief getest op het coronavirus. Nadat zij klachten kregen en zich lieten testen, is bij hen een testmonster afgenomen.' https://t.co/T3aI1RVV6O
— Lorelei💉3112 (@lorelei3112) 26 januari 2021
En dit is niet de eerste keer dat ik dat hoor.
Daarnaast blijven positief getesten al niet eens thuis en doet niemand iets aan quarantaine.
[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 26-01-2021 17:16 ]
Er zijn mensen die denken dat we ons massaal niet aan de maatregelen houden. Wat misschien belangrijker is dat door de lage specifieke luchtvochtigheid kleine druppeltjes langer blijven zweven en verder komen. Een iemand kan in potentie dus meer mensen besmetten dan bij vochtige lucht.xzaz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:13:
[...]
[...]
[ Voor 2% gewijzigd door immetjes op 26-01-2021 17:21 . Reden: typo ]
Mwoah, nog een paar van zulke weken en ik ga ook op zoek naar een jas met lange witte mouwen. De mensen die de maatregelen verzinnen zouden eens verplicht moeten ondergaan wat het inhoudt, wellicht dat ze dan langer dan 2 tellen nadenken.Mfpower schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:39:
[...]
Uit je bron:
Net als het RIVM Lansingerland niet wil tellen, komen deze cijfers dus ook uit een massale test-pilot begrijp ik.De forse stijging is mee een gevolg van het massaal testen in een aantal lagere scholen sinds vorige week, nadat er steeds meer verdachte gevallen opdoken. De vraag of de stijging enkel aan de toename van de testen te wijten is, is echter moeilijk te beantwoorden. Sciensano geeft de data van de leeftijdsverdeling bij de uitgevoerde testen niet vrij, en dus valt er geen exacte positiviteitsratio van te berekenen.
Ik ben wat roestig in mijn wiskunde, maar worden niet getallen met elkaar vermenigvuldigd die eigenlijk helemaal niet met elkaar te vermenigvuldigen zijn?Mr.Joker schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:47:
[...]
Was dat al niet bekend?
Volgens NOS liveblog is het bij deze uitbraak de Zuid-Afrikaanse variant. Althans, bij "enkele monsters".MikeyMan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:15:
[...]
Feestjes groot en klein die nog doorgaan onder jong en oud...
Wat je ziet dat wordt opgerold is nog maar het tipje van de ijsberg.
Of bij de fysio:
[Twitter]
En dit is niet de eerste keer dat ik dat hoor.
Daarnaast blijven positief getesten al niet eens thuis en doet niemand iets aan quarantaine.
Het enige wat op slot zit zijn onderwijs (deels), detailhandel, horeca, vrije tijd en cultuur. De rest is een dringend advies of zeer lastig te handhaven maatregel. Genoeg kansen om mensen te besmetten in mijn optiek.xzaz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:06:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe werkt dat dan met die luchtvochtigheid? En is dat dan een grote factor in de zomer, wanneer de luchtvochtigheid een stuk hoger is? Wat doet dat met de verspreiding?immetjes schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:18:
[...]
Er zijn mensen die denken dat we ons massaal niet aan de maatregelen houden. Wat misschien belangrijker is dat door de lage specifieke luchtvochtigheid kleine druppeltjes langer blijven zweven en verder komen. Een iemand kan in potentie dus meer mensen besmetten dan bij vochtige lucht.
Er zit een verschil tussen buigen en omgaan met. Experts hebben wel advies en inzicht klaarliggen voor de bestuurders. De stoere taal van burgemeesters en ministers die we nu horen gaat niet helpen volgens deze experts.Gonadan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:46:
Dat is zeker waar, maar dan schuif je langzaam richting het idee van terrorisme. Omdat we de gevolgen van de acties liever niet hebben buigen we maar voor de 'terreur'. Ik kan mij voorstellen dat men daar ook niet echt op zit te wachten.
De crowfunding initiatieven zijn goed bedoeld, maar wel selectief. Een Primera die geplunderd is wordt 30K voor opgehaald, een bejaarde mevrouw met een kapotte achterruit van haar auto wordt genoeg opgehaald om een hele nieuwe auto te kopen. Oprecht fijn voor die mensen, maar die andere gedupeerden die niet in het nieuws hun verhaal doen blijven mogelijk met niets achter.Gonadan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:46:
Gelukkig zag je voor verscheidene lokale zaakjes al crowdfunding en zo op gang komen. Hopelijk komt er ook nog wat extra steun in die gevallen.
Ja precies, procentueel klinkt het weinig maar op bijvoorbeeld 1 miljoen mensen is 6% een behoorlijk verschil!Mr.Joker schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:47:
[...]
Was dat al niet bekend?
Lijkt best logisch en is vorig jaar ook genoemd als mogelijke versneller / oorzaak van de grote uitbraken in de vleesverwerkende industrie.immetjes schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:18:
[...]
Er zijn mensen die denken dat we ons massaal niet aan de maatregelen houden. Wat misschien belangrijker is dat door de lage specifieke luchtvochtigheid kleine druppeltjes langer blijven zweven en verder komen. Een iemand kan in potentie dus meer mensen besmetten dan bij vochtige lucht.
Zo'n vorm van besmetting vereist alsnog dat er twee personen redelijk dichtbij elkaar zijn geweest (in tijd en ruimte). Een aantal van de huidige maatregelen sturen erop dat je juist zo min mogelijk in aanraking komt met anderen (vermijd drukte, werk zo veel mogelijk thuis, zo min mogelijk mensen op visite op een dag, etc.).immetjes schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:18:
[...]
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Sluit vleesverwerkende bedrijven en andere broeierige fabrieken?RayNbow schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:40:
[...]
Zo'n vorm van besmetting vereist alsnog dat er twee personen redelijk dichtbij elkaar zijn geweest (in tijd en ruimte). Een aantal van de huidige maatregelen sturen erop dat je juist zo min mogelijk in aanraking komt met anderen (vermijd drukte, werk zo veel mogelijk thuis, zo min mogelijk mensen op visite op een dag, etc.).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
https://www.nu.nl/coronav...itse-variant-rukt-op.html
Het grappige is: ik loop met mijn observaties en berekeningen een week voor op die van RIVM. Voornamelijk omdat hun schattingen van R-waarde achterlopen en ze die vervolgens wel als predictor gebruiken voor de nieuwe besmettingen.
Vorige week werd ik minder optimistisch, precies om de redenen die in het artikel worden genoemd. Spoiler alert: ik ben deze week iets optimistischer geworden. De opmars van de UK variant gaat sneller dan RIVM eerst dacht (en even snel als we hier op het forum dachten, GoT rules). Maar de populatie B.1.1.7 laat zich beter beheersen dan eerder gedacht.
Dat kun je zo zien aan feit dat ademhalingsvirussen sterk seizoen gebonden zijn. Influenza en corona komen vrijwel niet voor in de zomer in de gematigde klimaatzones. In de tropen trouwens wel met een hoge luchtvochtigheid samen met een hoge temperatuur, dus tijdens het regenseizoen, zoals nu in Brazilië.gustaveau schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:05:
[...]
Hoe werkt dat dan met die luchtvochtigheid? En is dat dan een grote factor in de zomer, wanneer de luchtvochtigheid een stuk hoger is? Wat doet dat met de verspreiding?
Er is onderzoek dat erop wijst dat te maken heeft met de specifieke luchtvochtigheid. Boven de 6gr/kg neemt de kans op ademhalingsvirussen sterk af (behalve als het zeer warm is zoals in de tropen). Dit heeft waarschijnlijk te maken met het mechanisme dat kleine waterdruppeltjes waar de virussen in zitten niet samen klonteren tot grotere druppels die snel naar de grond vallen. De kleinere druppels komen vervolgens ook nog eens dieper in je longen waar ze veel makkelijker schade veroorzaken.
Edit: het verbazende is dat het RIVM dit -natuurlijk- ook weet, maar het vermijden van slecht geventileerde droge ruimtes met een aantal mensen niet noemt of überhaupt boven het achterhaalde “handen ontsmetten” heeft staan.
[ Voor 9% gewijzigd door immetjes op 26-01-2021 19:18 ]
Hoe lager de luchtvochtigheid binnen hoe gemakkelijker hele kleine virusdeeltjes in de lucht blijven 'hangen'. In de zomer is de luchtvochtigheid hoger en nemen die kleine deeltjes vocht op uit de lucht, worden daardoor zwaarder en blijven minder lang 'hangen'. Ergo, gooi die luchtvochtigheid in huiskamers en kantoren omhoog tot zo'n 45% en lever zo weer een (relatief kleine) bijdrage aan een mogelijke verspreiding. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht, dus in de zomer zou theoretisch de verspreiding iets minder vlot moeten gaan.gustaveau schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:05:
[...]
Hoe werkt dat dan met die luchtvochtigheid? En is dat dan een grote factor in de zomer, wanneer de luchtvochtigheid een stuk hoger is? Wat doet dat met de verspreiding?
Er werken nog heel veel mensen in slecht geventileerde gebouwen met een lage luchtvochtigheid en als ik hoor dat er ‘s ochtends weer files staan zijn we nog veel mensen buitenhuis met sociale -virus- contact mogelijkheden. Ook met windstil weer in de bouw kan een wolk virussen relatief lang blijven hangen met dit droge weer.RayNbow schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:40:
[...]
Zo'n vorm van besmetting vereist alsnog dat er twee personen redelijk dichtbij elkaar zijn geweest (in tijd en ruimte). Een aantal van de huidige maatregelen sturen erop dat je juist zo min mogelijk in aanraking komt met anderen (vermijd drukte, werk zo veel mogelijk thuis, zo min mogelijk mensen op visite op een dag, etc.).
Probeer dat maar eens in de winter als de specifieke luchtvochtigheid buiten zo laag is als nu. Ik vermoed dat je wel een stevige luchtbevochtiger moet hebben om die lucht boven de 45% relative luchtvochtigheid te krijgen binnen bij 21°C.Yaksa schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:06:
[...]
Hoe lager de luchtvochtigheid binnen hoe gemakkelijker hele kleine virusdeeltjes in de lucht blijven 'hangen'. In de zomer is de luchtvochtigheid hoger en nemen die kleine deeltjes vocht op uit de lucht, worden daardoor zwaarder en blijven minder lang 'hangen'. Ergo, gooi die luchtvochtigheid in huiskamers en kantoren omhoog tot zo'n 45% en lever zo weer een (relatief kleine) bijdrage aan een mogelijke verspreiding. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht, dus in de zomer zou theoretisch de verspreiding iets minder vlot moeten gaan.
Ik heb zo'n stevige luchtbevochtiger, een Stylies Taurus, en krijg het makkelijk op 45%. En ik moet zeggen, het bevalt uitstekend, geen droge huid meer, geen jeuk en een beter binnenklimaat.immetjes schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:15:
[...]
Probeer dat maar eens in de winter als de specifieke luchtvochtigheid buiten zo laag is als nu. Ik vermoed dat je wel een stevige luchtbevochtiger moet hebben om die lucht boven de 45% relative luchtvochtigheid te krijgen binnen bij 21°C.
Bedankt voor de info. Dat is idd the way to go. Hoe groot is jouw ruimte?Yaksa schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:17:
[...]
Ik heb zo'n stevige luchtbevochtiger, een Stylies Taurus, en krijg het makkelijk op 45%. En ik moet zeggen, het bevalt uitstekend, geen droge huid meer, geen jeuk en een beter binnenklimaat.
[ Voor 3% gewijzigd door immetjes op 26-01-2021 19:22 ]
https://d34j62pglfm3rr.cl...d_Blanco_in_te_vullen.pdf
Je moet het lezen om bijna te geloven. Andere mogelijkheid is ; het hebben van een landurige, standvastige relatie. Mag je ook voor de grens over.
Inwoners van grensgemeenten hoeven in het dagelijks leven niet al te veel hinder te ondervinden van in- en uitreisverbod dat vanaf morgen, woensdag 27 januari, door de Belgische regering is ingesteld.
Als een inwoner van een grensgemeente naar de buurgemeente aan de andere kant van de grens gaat hoeft hij of zij dat bewijs niet te tonen. Inwoners van deze gemeenten mogen de grens oversteken in het kader van hun ‘dagelijkse leven’. ,,We willen die inwoners het leven niet moeilijk maken”, aldus minister Annelies Verlinden tegen de VRT.
Mijn vrouw had deze informatie ook al eens opgepikt en wou sowieso ook wel een luchtbevochtiger, dus had ze iets van alibaba besteld voor 10-15 euro ofzo. Werkte opzich goed, maar ging kapot (cheapstuff). Dus laatst een duurdere (40euro) gekocht via bol.com die wel goede recenties had, dus wat meer kwaliteit. 1 week later ook al kapot, dus nu opgestuurd... kijken of we nieuwe krijgen of geld teruggestort... Ik ga ook even kijken naar die Stylies Taurus. tnx!Yaksa schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:17:
[...]
Ik heb zo'n stevige luchtbevochtiger, een Stylies Taurus, en krijg het makkelijk op 45%. En ik moet zeggen, het bevalt uitstekend, geen droge huid meer, geen jeuk en een beter binnenklimaat.
In de grafiek van Kuipers wordt direct uitgegaan van het worst case scenario, waarbij er begin maart 1350 mensen op de IC zouden liggen, terwijl je in de grafiek van van Dissel ziet dat de mediaan begin maart onder de 500 ligt. Dat is toch een wezenlijk verschil.Yaksa schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:16:
[...]
Maar het zijn allebei grafieken met een nogal grote onzekerheidsfactor. Waarbij de een de ander overlapt en naarmate verder in de toekomst de onzekerheidsfactor steeds groter wordt. Niet zo vreemd dat er dan tussen 2 scenario's verschillen optreden.
Dat er veel onzekerheid is is evident, maar op basis van deze onzekerheden zijn er wel ingrijpende maatregelen doorgevoerd.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Met zielige verhalen komen waarom de avondklok ingetrokken zou moeten worden is buigen.CMD-Snake schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:07:
Er zit een verschil tussen buigen en omgaan met. Experts hebben wel advies en inzicht klaarliggen voor de bestuurders. De stoere taal van burgemeesters en ministers die we nu horen gaat niet helpen volgens deze experts.
Omgaan met ben ik helemaal voor, maar dat was niet het geschetste scenario.
Vandaar dus m'n tweede zin. Ik hoop dat er alsnog ergens steun komt voor slachtoffers van de rellen. Uit welke hoek dan ook.De crowfunding initiatieven zijn goed bedoeld, maar wel selectief. Een Primera die geplunderd is wordt 30K voor opgehaald, een bejaarde mevrouw met een kapotte achterruit van haar auto wordt genoeg opgehaald om een hele nieuwe auto te kopen. Oprecht fijn voor die mensen, maar die andere gedupeerden die niet in het nieuws hun verhaal doen blijven mogelijk met niets achter.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou niet heel het land hoor. Vanmiddag om 16.00 uur bijna file op de A2 ri Den Bosch. Man man man, wat een drukte en nee, geen rel-wappies gezien.xzaz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:06:
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Off topic: voor het geld wat je nu besteed hebt aan die twee apparaten heb ik destijds (3 jaar geleden) die Stylies Taurus (was toen in de aanbieding) gekocht. Werkt dus al 3 winters lang. Tip: Af en toe (om de twee weken) het 'pannetje' waar het water verkookt ontkalken. Kan gewoon met wat (natuur of schoonmaak) azijn.Bloodclot schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:22:
[...]
Mijn vrouw had deze informatie ook al eens opgepikt en wou sowieso ook wel een luchtbevochtiger, dus had ze iets van alibaba besteld voor 10-15 euro ofzo. Werkte opzich goed, maar ging kapot (cheapstuff). Dus laatst een duurdere (40euro) gekocht via bol.com die wel goede recenties had, dus wat meer kwaliteit. 1 week later ook al kapot, dus nu opgestuurd... kijken of we nieuwe krijgen of geld teruggestort... Ik ga ook even kijken naar die Stylies Taurus. tnx!
De kiemsurveillance voor de Britse variant werd in het 96e OMT advies als volgt gerapporteerd:DutchCommando schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:44:
[...]
Die kiemsurveillance loopt al een tijdje. Men weet dus week op week wat de groei van de UK variant is en trekt die groei waarschijnlijk gewoon door. Wellicht met maatregelen ook daarop doorgerekend.
De afgelopen 3 weken is het voorkomen van deze variant in de kiemsurveillance toegenomen van 1.1% (1/91) in week 49, 0,7% (1/133) in week 50, 1,1% (2/172) in week 51, 1.4% (3/209) in week 52, 5.2% (10/183) in week 53 en 11.9% (22/163) in week 1 (week 1 nog geen complete data).
Blijkbaar viel week 1 uiteindelijk lager uit aangezien die nu op 8.6% is vastgesteld ipv 11.9%. Vervolgens wordt middels modellering het aantal van week 3 ingeschat op 33,3% van alle besmettingen. Dit lijkt mij dan vrij hoog ingeschat.
Verder vraag ik mij af of het RIVM positieve testen met de Britse variant van het Lansingerland onderzoek heeft meegenomen in de kiemsurveillance.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
De avondklok kan ook verdwijnen zonder zielig verhaal of een knieval, zoals ik al eerder schreef. Laat het 9 februari gewoon aflopen, laat eventueel nog wat andere dingen vervallen die toch klein bier waren en zeg dat het kan gezien de situatie. Een goed te verkopen verhaal en wat het gajes er van denkt kan niemand meer schelen, die lui leven toch in hun eigen wereldje. De rest van Nederland is blij en gaat weer verder.Gonadan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:38:
Met zielige verhalen komen waarom de avondklok ingetrokken zou moeten worden is buigen.
Omgaan met ben ik helemaal voor, maar dat was niet het geschetste scenario.
Ik ben benieuwd eigenlijk hoe het totale onderzoek in Lansingerland meetelt in de cijfers. Meerdere vergelijkbare grootschalige testen staan op de rol, hoe gaan ze daarmee om?Laguna schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:07:
Verder vraag ik mij af of het RIVM positieve testen met de Britse variant van het Lansingerland onderzoek heeft meegenomen in de kiemsurveillance.
De cijfers worden meegenomen, alleen bij de positiviteitsratio worden ze niet meegenomen.CMD-Snake schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:08:
[...]
Ik ben benieuwd eigenlijk hoe het totale onderzoek in Lansingerland meetelt in de cijfers. Meerdere vergelijkbare grootschalige testen staan op de rol, hoe gaan ze daarmee om?
Lijkt me ook....Señor Sjon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:23:
[...]
Ik ben wat roestig in mijn wiskunde, maar worden niet getallen met elkaar vermenigvuldigd die eigenlijk helemaal niet met elkaar te vermenigvuldigen zijn?
Tsja, elke dag dat iemand besmettelijk is en je telt het bij mekaar op, kom je op dat getal ja....
Maar dan ga je er van uit dat zo'n persoon zich niet laat testen en elke dag iemand op zoekt terwijl diegene met klachtenrond blijft lopen....
Theoretisch 30% besmettelijker.
Praktisch hoogstwaarschijnlijk niet....
Dit onderzoek vindt geen relatie met temperatuur of luchtvochtigheid bij het begin van de tweede golf in Europese landen maar wel een met de breedtegraad en de daaruit volgende kracht van de zon als het winter wordt.immetjes schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:04:
[...]
Dat kun je zo zien aan feit dat ademhalingsvirussen sterk seizoen gebonden zijn. Influenza en corona komen vrijwel niet voor in de zomer in de gematigde klimaatzones. In de tropen trouwens wel met een hoge luchtvochtigheid samen met een hoge temperatuur, dus tijdens het regenseizoen, zoals nu in Brazilië.
Er is onderzoek dat erop wijst dat te maken heeft met de specifieke luchtvochtigheid. Boven de 6gr/kg neemt de kans op ademhalingsvirussen sterk af (behalve als het zeer warm is zoals in de tropen). Dit heeft waarschijnlijk te maken met het mechanisme dat kleine waterdruppeltjes waar de virussen in zitten niet samen klonteren tot grotere druppels die snel naar de grond vallen. De kleinere druppels komen vervolgens ook nog eens dieper in je longen waar ze veel makkelijker schade veroorzaken.

https://www.nature.com/articles/s41598-021-81419-w
And to think they once said that computers would take away jobs.
Wel wat raar dat er alleen Europese landen in het grafiekje staan?IJzerlijm schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:29:
[...]
Dit onderzoek vindt geen relatie met temperatuur of luchtvochtigheid bij het begin van de tweede golf in Europese landen maar wel een met de breedtegraad en de daaruit volgende kracht van de zon als het winter wordt.
[Afbeelding]
Is deze er ook met de hele wereld?
Bij nader inzien heb ik niet echt een idee wat deze grafiek is. Tijd om even wat te lezen.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2021 21:34 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Die persoon misschien niet...Mr.Joker schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:24:
[...]
Lijkt me ook....
Tsja, elke dag dat iemand besmettelijk is en je telt het bij mekaar op, kom je op dat getal ja....
Maar dan ga je er van uit dat zo'n persoon zich niet laat testen en elke dag iemand op zoekt terwijl diegene met klachtenrond blijft lopen....
Theoretisch 30% besmettelijker.
Praktisch hoogstwaarschijnlijk niet....
Maar 100000 personen die gemiddeld vijf dagen besmettelijk zijn en dan 6% besmettelijker over al die dagen zal 30% best een aardige optelling zijn.
De Britse variant van het #coronavirus is waarschijnlijk maar zes procent besmettelijker dan het oorspronkelijke virus. Dat zegt Eric Snijder, hoogleraar moleculaire virologie van het LUMC https://t.co/9pEOouk1oJ
— BNR Nieuwsradio (@BNR) 26 januari 2021
Gecorrespondeerd met @kb_pouwels, lead author, en het is zoals hierboven uitgelegd. Met een generation time van 4,5 dgn kom je op 31% (19-50%). Volledig in lijn met eerdere schattingen. Helaas
— Marc Bonten (@MarcBonten) 22 januari 2021
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 26-01-2021 21:46 ]
Maar als dit zou kloppen, betekent het dat het begin en einde van de 1e golf dezelfde correlatie moet vertonen, anders is het mogelijk gewoon toeval.IJzerlijm schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:29:
[...]
Dit onderzoek vindt geen relatie met temperatuur of luchtvochtigheid bij het begin van de tweede golf in Europese landen maar wel een met de breedtegraad en de daaruit volgende kracht van de zon als het winter wordt.
[Afbeelding]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit topic is gesloten.
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man
Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!
Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2