MikeyMan schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:56:
@
Ankona heel de wereld heeft avondklokken, maar voor Nederlanders is het ineens een brug te ver? Hou toch op zeg.
Wordt eens tijd dat hier wat gezagsgetrouwheid wordt aangeleerd. Desnoods met harde hand.
Er is maandenlang veel te soepel gedaan, en daar plukken we nu de vruchten van. Als er een fout is die toegegeven moet worden is dat het wel.
Dit heeft niks meer met coronabeleid te maken, maar met algehele idioterie. Kei en keihard aanpakken. Allemaal.
De hele wereld heeft avondklokken dus.... En dan moeten wij dat ook maar? Wat brengt het de hele wereld? Wat brengt het ons?
Enige reden om zoiets in te voeren is dat het ons meer brengt dan dat het kost. Het brengt ons niets (of in het gunstigste geval bijna niets) en kost een hoop. Dat je een mening hebt over de relschoppers doet daar verder niets aan af. Punt is gewoon dat die avondklok een hoop shit brengt.
Ik vind ook het hameren op gemeenplaatsen gevaarlijk. De handen op elkaar krijgen met stellingen als Nederlanders zijn niet gezagsgetrouw en zero-tolerance, keihard optreden etc vind ik ook eng.
Ten eerste ben ik niet van mening dat Nederlanders niet gezagsgetrouw zijn. In NL kan de overheid over het algemeen met zeer zachte hand de boel in het gareel houden. Is dat een teken van dat de Nederlanders niet gezagsgetrouw zijn? In tegendeel.
En keihard optreden tegen relschoppers? Lees voor de grap ook eens wat boeken over management en motiveren etc. Als je het probleem uit wil vergroten moet je idd keihard optreden. Dan weet je zeker dat je niet met die relschoppers in dialoog komt (ok, zul je zeggen, die organismen zijn van een ondergeschikt soort waar je niets mee te maken wil hebben) en loop je risico dat gematigden zich gedwongen zullen voelen op te splitsen naar een van de twee kampen die beiden steeds extremer worden en van elkaar weg bewegen. Beter is te erkennen dat er boosheid zit bij die mensen. Onbegrip en onmacht over wat er gebeurd. Hier is iedereen voor verantwoordelijk. De zwaksten leggen de verantwoordelijkheid bij de ander en gaan knokken, de sterksten kijken in de spiegel en lossen het op.
De relschoppers zullen niet als eerste water bij de wijn doen en de dialoog opstarten. Simpelweg omdat zij daar niet de middelen toe hebben. Die zijn boos en voelen zich juist niet gehoord.
De regering is gewoon de fout in gegaan (ok, mijn mening, maar die mening is wel erg sterk) door een avondklok in te stellen. Een middel zonder (veel) te verwachten positief effect waarvan bekend was dat dat bij heel veel mensen erg gevoelig ligt in een tijd dat de emotionele emmer al bij veel mensen erg vol zit.
Daarom denk ik niet dat je er blij van moet worden als de regering de strijd door wil zetten. Dan krijg je misschien met veel geweld de straten leeg maar de onvrede blijft en er blijft een risico dat de onrust escaleert naar de gematigden.