Tijd om drugslabs van hun kwalijke stigma te verlossen. Hetzelfde materiaal wat je beschermt als je XTC aan het koken bent, beschermt je medemens bij de supermarkt
Ik zit even naar de cijfers te kijken. Wat betreft de propagatie van de B1.1.1.7 (UK) variant ben ik redelijk optimistisch. In landen waar hij dominant is (zijnde UK + Ierland) dalen de nieuwe besmettingen door. Een teken dat je met lockdown en hygiene ook van die nieuwe variant kan winnen.
In landen waar de variant een klein maar toenemend aandeel in de besmettingen heeft, is de ommekeer van dalende naar stijgende cijfers niet evident:
* Belgie blijft mooi laag zitten. In de context van een stijgend aandeel B1.1.1.7 betekent elke dag, elke week dat de besmettingen laag blijven een indicatie dat de UK variant te handhaven valt. Als je de cijfers vlak weet te houden met 5% UK variant en weken later nog steeds met dezelfde maatregelen en 40% UK variant, dan is het steeds minder waarschijnlijk dat de UK variant een R waarde ver boven 1 heeft. De prognose voor oplopende besmettingen moet dan naar beneden worden bijgesteld.
* Denemarken laat voor het eerst wat afvlakking zien van een tot voor kort spectaculaire daling. Het besmettingscijfer is in enkele weken tijd met meer dan 70% gedaald, en afvlakking op een laag niveau is niet slecht te noemen. Wel strak in het oog houden dat er geen langzame (Frankrijk-style) stijging in sluipt.
* Nederland vind ik in dit rijtje het slechtst presteren. De mooie daling van eerder deze maand lijkt echt behoorlijk afgevlakt. Gaan we opnieuw een daling in, of is dit precies volgens het scenario van RIVM?
Het onderzoek in Lansingerland is hoopgevend. Het onderzoek trekt een soort cirkel rond een uitbraak van de UK variant van covid. Het onderzoek betreft niet de mensen die betrokken waren bij de uitbraak op school, maar wel de mensen die binnen een straal van een aantal kilometer eromheen wonen. Wat blijkt: het aandeel van B1.1.1.7 ligt nog altijd
lager dan de actuele schatting voor het landelijke gemiddelde. Een contraindicatie voor de stelling dat deze stam van het virus enorm besmettelijk zou zijn.
Samengevat: deze week zie ik overwegend indicaties dat het met de besmettelijkheid van de UK variant wel meevalt.
Alle ogen op Oostende: kunnen ze een uitbraak met de SA variant ook handlen?