Laguna schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 01:08:
[...]
Op dat punt verschillen we van mening. Dit is de eerste keer dat er op basis van veel onzekerheden maatregelen worden genomen en niet zomaar maatregelen, maar zeer ingrijpende maatregelen. Ik ben het met de hoogleraar eens om pas verder in te grijpen als er een zichtbare omkering is.
Dat we van mening verschillen is duidelijk

.
Maar ik blijf problemen houden met het punt dat er niet ook naar de bezetting wordt gekeken.
We zitten nog op 1684 kliniek, terwijl het minimum tussen golf 2 en 2.5, 1130 was, we zitten dus nog substantieel hoger. sterker nog 2159 was het max op 5 januari. kortom we zitten qua daling nog niet op de helft (en het lijkt wat af te vlakken).
IC's 458 minimum, max 731 op 5 januari, nu op 674, kortom pas bijna een vijfde gedaald richting dat vorige minimum wat maar net genoeg was om nadat de stijging zichtbaar was meer maatregelen te nemen. En dat zijn de maatregelen (minus avondklok) waar we het nu ook mee doen.
Dus nee het vooruitzicht en de marges zijn vrij dun in mijn optiek en ik snap die viroloog eigenlijk met elke zin minder en minder.
Maar goed inmiddels zijn we dat station reeds gepasseerd. Het zal me benieuwen wanneer de scholen weer open gaan en/of de avondklok wordt afgeschaft.
Op basis van bovenstaande verwacht ik: voorlopig nog niet. Vooral IC gaat erg traag, ik heb zo geen cijfers paraat of daar een groot aantal in zit wat er echt al heel lang ligt.
En of die avondklok heel veel zoden aan de dijk gaat zetten is de vraag, omdat mensen de problemen niet zo lijken te zien (als het kennelijk een viroloog ook al niet lukt (maar dan zal die wel het excuus hebben dat het geen epidemioloog is, dus dat kon die vast niet voorzien), omdat er een daling is van de opnames en een lichte daling in de bezetting. Maar kennelijk niet naar de niveaus kijken en de marge die dat geeft (en hoe snel die weer weg is zoals gebleken uit vorige golven).
[
Voor 13% gewijzigd door
gekkie op 23-01-2021 01:28
]