Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.021 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Sergelwd schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:13:
Diezelfde veronderstelde seizoensgebondenheid wijst er ook gewoon sterk op dat het toch wel voor een heel aanzienlijk deel door de lucht(binnen) verspreid word i.t.t wat het RIVM denkt met hun 1,5m en handen wassen
Het RIVM heeft nooit meer gedaan dan dat inderdaad: 1,5m en handen wassen.

Als je de werkelijkheid op een dergelijke manier versimplificeerd kom je wel een eind ja.

[ Voor 56% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 18:18
Hoezo ?

Als dit stukje van mevrouw meneer zou uitkomen:
Ook de mogelijkheid dat het aantal ziekenhuispatiënten indampt tot een paar honderd is nog denkbaar.
Dan zouden we toch heel mooi en als het goed is dan dus ook heel snel eindelijk een substantieel resultaat hebben behaald en kunnen we eindelijk weer eens proberen de handel te bestendigen (zoals de belgen het nu mogen proberen) terwijl we de vaccinaties verder ordentelijk uitrollen ?
(en nee ik vind het er nog niet heel hoopgevend uitzien, met of zonder extra besmettelijkheid door nieuwe varianten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
@Indoubt

Soms zie je wel uitbraken op vreemde plekken ja, maar het draait uiteindelijk ook om het klimaat binnen.
zo zag ik bij mijn wandeling door Manaus van de week(maps) dat zelfs de gaarste krotjes nog vaak een airco hebben hangen aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 00:36

immetjes

HIER is BERN-E

Indoubt schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:19:
[...]

Het RIVM heeft nooit meer gedaan dan dat inderdaad: 1,5m en handen wassen.

Als je de werkelijkheid op een dergelijke manier versimplificeerd kom je wel een eind ja.
Het RIVM weet allang dat dit virus zich grotendeels dmv aerosolen verspreid. Waarom dat niet beter (of überhaupt) gecommuniceerd wordt begrijp ik niet.

De Volkskrant heeft daar ook een stuk over geschreven met een daarin een fotocopy van een vertrouwelijk rapport van het RIVM over de verspreiding van SARS-CoV-2 in een verpleeghuis in Maassluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
https://www.ad.nl/binnenl...iet-overtuigend~a6d7878e/

Even In-Cognito openen :)

''Met de geplande invoering van een avondklok zet Nederland zich schrap voor de opkomst van de Britse variant van het coronavirus. Toch is niet elke expert ervan overtuigd dat er een grote donkere wolk op ons afkomt. Zoals Ron Fouchier, hoogleraar moleculaire virologie aan het Erasmus MC in Rotterdam. ,,Dat een variant de overhand krijgt, wil niet zeggen dat ze ook besmettelijker is.”

'',,Maar het bewijs dat daarvoor geleverd wordt, is wat mij betreft niet overtuigend”, zegt Fouchier. ,,Daarin ben ik niet de enige hoor, er zijn meer virologen die er zo over denken. Het is denk ik goed om te laten zien dat er ook onzekerheden bestaan over de Britse variant.”

Op de door onderzoekers van de universiteit van Oxford getrokken conclusie valt volgens Fouchier namelijk het een en ander af te dingen. Zo bleek uit het onderzoek dat mensen met de Britse variant niet meer virusdeeltjes bij zich dragen dan dragers van de normale variant. En spijkerhard bewijs waaróm de mutatie besmettelijker zou zijn, kon door de onderzoekers niet worden geleverd.''

Meer in het artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:32

Laguna

Connaisseur

gekkie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:26:
[...]

Hoezo ?

Als dit stukje van mevrouw zou uitkomen:

[...]

Dan zouden we toch heel mooi en als het goed is dan dus ook heel snel eindelijk een substantieel resultaat hebben behaald en kunnen we eindelijk weer eens proberen de handel te bestendigen (zoals de belgen het nu mogen proberen) terwijl we de vaccinaties verder ordentelijk uitrollen ?
(en nee ik vind het er nog niet heel hoopgevend uitzien, met of zonder extra besmettelijkheid door nieuwe varianten)
Ik denk dat je de tekst verkeerd interpreteert, dat betrof de aanpak zonder aanscherping.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sergelwd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:16:
[...]

Waar heb je het uberhaupt over?
Dat die uitbraak inderdaad enkele dagen voor het begin van de herfst begon haalt op geen enkele manier de seizoensgebondenheid onderuit.
Mensen die hem daarop denken te kunnen diskwalificeren snappen er imo erg weinig van.
En in Brazilië is het nu zomer.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:20

SomerenV

It's something!

YakuzA schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:33:
[...]

Doorgaans gaat een coronavirus niet zo lekker zodra het warmer wordt meen ik me te herinneren*. Kijk ook naar de zomer vorig jaar, toen het virus een heel eind op de retour was in Nederland. Toen verdween het virus sneller terwijl er minder (rigoureuze) maatregelen waren. Echter kwam het net zo hard weer terug zodra het najaar begon.

In Brazilië gaat het momenteel de verkeerde kant op terwijl ze daar qua temperatuur tussen de 30 en 35 graden zitten. Nou ben ik totaal niet thuis in de wereld van virussen, laat staan SARS-virussen, maar kan dat betekenen dat we mogelijk met een mutatie te maken hebben die beter bestand is tegen warm weer? Ik hoop héél erg dat het niet zo simpel ligt anders zie ik het zomaar gebeuren dat we minimaal de komende maanden nog wel bezig zijn met maatregelen en beperkingen, vaccins of geen vaccins.

*Ik weet trouwens niet of dat nou perse door het weer zelf komt, of doordat we minder met elkaar binnen 'opgesloten' zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 23-01-2021 00:45 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

YakuzA schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:33:
[...]

Het klimaat in Brazilië is niet verdeeld in zomer en winter zoals hier maar in regenseizoenen.

Het regenseizoen loopt van december tot maart. Waar in gematigde zones (hier) de winter de virus seizoenen is dat voor de (sub)tropische zones het regenseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
@YakuzA
Alleen wel veel airco's en weinig goed of zelfs slecht weer eind december tot nu zie ik.

Het gaat uiteindelijk altijd om het binnenklimaat.. en je hebt natuurlijk 1 of liefst meerdere index-cases nodig :9

[ Voor 37% gewijzigd door Sergelwd op 23-01-2021 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

SomerenV schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:42:
[...]

Doorgaans gaat een coronavirus niet zo lekker zodra het warmer wordt meen ik me te herinneren*. Kijk ook naar de zomer vorig jaar, toen het virus een heel eind op de retour was in Nederland. Toen verdween het virus sneller terwijl er minder (rigoureuze) maatregelen waren. Echter kwam het net zo hard weer terug zodra het najaar begon.

In Brazilië gaat het momenteel de verkeerde kant op terwijl ze daar qua temperatuur tussen de 30 en 35 graden zitten. Nou ben ik totaal niet thuis in de wereld van virussen, laat staan SARS-virussen, maar kan dat betekenen dat we mogelijk met een mutatie te maken hebben die beter bestand is tegen warm weer? Ik hoop héél erg dat het niet zo simpel ligt anders zie ik het zomaar gebeuren dat we minimaal de komende maanden nog wel bezig zijn met maatregelen en beperkingen, vaccins of geen vaccins.

*Ik weet trouwens niet of dat nou perse door het weer zelf komt, of doordat we minder met elkaar binnen 'opgesloten' zitten.
Nee, is regenseizoen in Brazilië, dat is het virusseizoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53
Corrigeren jullie ook even voor het feit dat mensen zich in maart en april veel beter aan de maatregelen hielden, we in die maanden gezamelijk en tegelijkertijd met de meeste andere Europese landen strenge maatregelen hadden waardoor het aantal mogelijke punten van introductie kleiner werd en dat we überhaupt heel laag zaten in het aantal besmettingen toen we de zomer in gingen?

Volgens mij is pas zinnig te zeggen hoeveel de zomer helpt als we de zomer in gaan met hoge circulatie van het virus. Dan kunnen we wat beter vergelijken. Ik sta zelf overigens niet te trappelen om daar met elkaar enig wetenschappelijk onderzoek naar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Laguna schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:33:
[...]
Ik denk dat je de tekst verkeerd interpreteert, dat betrof de aanpak zonder aanscherping.
OK, nouja ik moet het doen met jouw quote door de paywall, maar ..
Bovendien lijkt het net de goede kant op te gaan, het aantal besmettingen daalt al een maand. Niets voor Rutte, die al een jaar vooral reageert op ontwikkelingen, om dan ineens op de troepen vooruit te lopen, vinden veel betrokkenen.

En er is het gevaar dat het einde zoek raakt, waarschuwt Kroes. Want een avondklok nu zal de dreiging van een derde golf niet wegnemen, maar de bult vooruitduwen. ‘Die veronderstelde dreiging kan nog blijven bestaan tot ver in het voorjaar. Alleen al om die reden lijkt het me verstandig het beleid pas te verscherpen als er echt een omkering zichtbaar is van de huidige, neerwaartse trend van het aantal besmettingen’, vindt hij.
Als ik dat lees, dan maak ik er uit op dat het voornaamste bezwaar zou zijn dat er nu (eindelijk volgens sommigen) eens proactief ingegrepen wordt in plaats van te wachten tot het dus dusdanig stijgt dat we weer heel nipt langs de afgrond van de grootste ellende fietsen.

Zeker als je in ogenschouw neemt hoe langzaam de bezetting daalt in kliniek en IC, ondanks soms een aardige daling in het aantal opnames. We hebben gezien dat het niveau waarop we nu zo ongeveer zitten (hetzelfde als het laagste punt tussen golf 2 en 2.5) niet echt heel ruim was, gezien hoe snel het daarna weer steeg in golf 2.5. Daar kwamen toen nog de onzekerheden van de kerst en O&N bij, die lijken mee te zijn gevallen, maar niet dus danig dat we qua besmettingen en afgeleiden zoals ziekenhuis bezetting echt heel rap gedaald zijn. Nu zijn er nieuwe onzekerheden.

Tevens zie ik niet in wat er mis mee is met die bult zover vooruit duwen dat als deze als nog komt deze hopelijk pas komt als we hopelijk weer wat profijt van het weer krijgen en we tevens profijt van de vaccinaties krijgen.
Kortom ik snap niet helemaal wat deze meneer er op tegen lijkt te hebben dat we hopelijk eindelijk het niveau gaan bereiken wat België heeft, zodat we het of rustiger uit kunnen fietsen, of als het als nog uit de klauwen gaat lopen we een iets grotere reserve in tijd en daarmee ook in omstandigheden hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dat het virus zich ook als aereosool kan verspreiden was allang bekend. In het begin, voordat het virus hier grootschalig opdook, was men daar inderdaad bang voor en die angst is deels terecht want het kan inderdaad en het gebeurt ook.

Echter lijkt het bij de meeste besmettingen niet direct de voornaamste reden te zijn. De virusload is bij de meeste besmette mensen hoofdzakelijk geconcentreerd in de grotere druppels en/of de meeste mensen produceren meer grote druppels.

Er zijn ook gevallen bekend van mensen die juist een hele hoge virusload verspreiden in de kleinere druppels die grotere afstanden kunnen overbruggen. De onderzoeken van maart/april wezen op zo'n 5% van de besmette mensen bij wie dat het geval zou zijn. Destijds is daar de term superspreader aan gegeven. De onderzoeken waren toen nog prematuur maar gaven wel al richting. Dat is ook hier in het topic vrij uitgebreid bediscussieerd. Wat de huidige stand van zaken is qua percentage weet ik eerlijk gezegd niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
DutchCommando schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:49:
Corrigeren jullie ook even voor het feit dat mensen zich in maart en april veel beter aan de maatregelen hielden, we in die maanden gezamelijk en tegelijkertijd met de meeste andere Europese landen strenge maatregelen hadden waardoor het aantal mogelijke punten van introductie kleiner werd en dat we überhaupt heel laag zaten in het aantal besmettingen toen we de zomer in gingen?

Volgens mij is pas zinnig te zeggen hoeveel de zomer helpt als we de zomer in gaan met hoge circulatie van het virus. Dan kunnen we wat beter vergelijken. Ik sta zelf overigens niet te trappelen om daar met elkaar enig wetenschappelijk onderzoek naar te doen.
https://cds.climate.coper...year_month=January%202021

Het weer is ook al sinds begin April gaan verbeteren.
Daarnaast zie ik nu niet direct zulke grote verschillen in de mate van opvolging toen en nu.
Juist nu is haast alles al een hele lange tijd dicht en zijn de regels al stukken strenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Indoubt schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:55:
Dat het virus zich ook als aereosool kan verspreiden was allang bekend. In het begin, voordat het virus hier grootschalig opdook, was men daar inderdaad bang voor en die angst is deels terecht want het kan inderdaad en het gebeurt ook.

Echter lijkt het bij de meeste besmettingen niet direct de voornaamste reden te zijn. De virusload is bij de meeste besmette mensen hoofdzakelijk geconcentreerd in de grotere druppels en/of de meeste mensen produceren meer grote druppels.

Er zijn ook gevallen bekend van mensen die juist een hele hoge virusload verspreiden in de kleinere druppels die grotere afstanden kunnen overbruggen. De onderzoeken van maart/april wezen op zo'n 5% van de besmette mensen bij wie dat het geval zou zijn. Destijds is daar de term superspreader aan gegeven. De onderzoeken waren toen nog prematuur maar gaven wel al richting. Dat is ook hier in het topic vrij uitgebreid bediscussieerd. Wat de huidige stand van zaken is qua percentage weet ik eerlijk gezegd niet
Die stand van zaken wijkt grondig af van haast alle overheidswebsites wereldwijd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

gekkie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:52:
[...]

OK, nouja ik moet het doen met jouw quote door de paywall, maar ..

[...]

Als ik dat lees, dan maak ik er uit op dat het voornaamste bezwaar zou zijn dat er nu (eindelijk volgens sommigen) eens proactief ingegrepen wordt in plaats van te wachten tot het dus dusdanig stijgt dat we weer heel nipt langs de afgrond van de grootste ellende fietsen.

Zeker als je in ogenschouw neemt hoe langzaam de bezetting daalt in kliniek en IC, ondanks soms een aardige daling in het aantal opnames. We hebben gezien dat het niveau waarop we nu zo ongeveer zitten (hetzelfde als het laagste punt tussen golf 2 en 2.5) niet echt heel ruim was, gezien hoe snel het daarna weer steeg in golf 2.5. Daar kwamen toen nog de onzekerheden van de kerst en O&N bij, die lijken mee te zijn gevallen, maar niet dus danig dat we qua besmettingen en afgeleiden zoals ziekenhuis bezetting echt heel rap gedaald zijn. Nu zijn er nieuwe onzekerheden.

Tevens zie ik niet in wat er mis mee is met die bult zover vooruit duwen dat als deze als nog komt deze hopelijk pas komt als we hopelijk weer wat profijt van het weer krijgen en we tevens profijt van de vaccinaties krijgen.
Kortom ik snap niet helemaal wat deze meneer er op tegen lijkt te hebben dat we hopelijk eindelijk het niveau gaan bereiken wat België heeft, zodat we het of rustiger uit kunnen fietsen, of als het als nog uit de klauwen gaat lopen we een iets grotere reserve in tijd en daarmee ook in omstandigheden hebben.
Op dat punt verschillen we van mening. Dit is de eerste keer dat er op basis van veel onzekerheden maatregelen worden genomen en niet zomaar maatregelen, maar zeer ingrijpende maatregelen. Ik ben het met de hoogleraar eens om pas verder in te grijpen als er een zichtbare omkering is.

Maar goed inmiddels zijn we dat station reeds gepasseerd. Het zal me benieuwen wanneer de scholen weer open gaan en/of de avondklok wordt afgeschaft.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
Laguna schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 01:08:
[...]
Op dat punt verschillen we van mening. Dit is de eerste keer dat er op basis van veel onzekerheden maatregelen worden genomen en niet zomaar maatregelen, maar zeer ingrijpende maatregelen. Ik ben het met de hoogleraar eens om pas verder in te grijpen als er een zichtbare omkering is.
Dat we van mening verschillen is duidelijk :).
Maar ik blijf problemen houden met het punt dat er niet ook naar de bezetting wordt gekeken.

We zitten nog op 1684 kliniek, terwijl het minimum tussen golf 2 en 2.5, 1130 was, we zitten dus nog substantieel hoger. sterker nog 2159 was het max op 5 januari. kortom we zitten qua daling nog niet op de helft (en het lijkt wat af te vlakken).

IC's 458 minimum, max 731 op 5 januari, nu op 674, kortom pas bijna een vijfde gedaald richting dat vorige minimum wat maar net genoeg was om nadat de stijging zichtbaar was meer maatregelen te nemen. En dat zijn de maatregelen (minus avondklok) waar we het nu ook mee doen.

Dus nee het vooruitzicht en de marges zijn vrij dun in mijn optiek en ik snap die viroloog eigenlijk met elke zin minder en minder.
Maar goed inmiddels zijn we dat station reeds gepasseerd. Het zal me benieuwen wanneer de scholen weer open gaan en/of de avondklok wordt afgeschaft.
Op basis van bovenstaande verwacht ik: voorlopig nog niet. Vooral IC gaat erg traag, ik heb zo geen cijfers paraat of daar een groot aantal in zit wat er echt al heel lang ligt.

En of die avondklok heel veel zoden aan de dijk gaat zetten is de vraag, omdat mensen de problemen niet zo lijken te zien (als het kennelijk een viroloog ook al niet lukt (maar dan zal die wel het excuus hebben dat het geen epidemioloog is, dus dat kon die vast niet voorzien), omdat er een daling is van de opnames en een lichte daling in de bezetting. Maar kennelijk niet naar de niveaus kijken en de marge die dat geeft (en hoe snel die weer weg is zoals gebleken uit vorige golven).

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 23-01-2021 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

gekkie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 01:25:
[...]

Dat we van mening verschillen is duidelijk :).
Maar ik blijf problemen houden met het punt dat er niet ook naar de bezetting wordt gekeken.

We zitten nog op 1684 kliniek, terwijl het minimum tussen golf 2 en 2.5, 1130 was, we zitten dus nog substantieel hoger. sterker nog 2159 was het max op 5 januari. kortom we zitten qua daling nog niet op de helft (en het lijkt wat af te vlakken).

IC's 458 minimum, max 731 op 5 januari, nu op 674, kortom pas bijna een vijfde gedaald richting dat vorige minimum wat maar net genoeg was om nadat de stijging zichtbaar was meer maatregelen te nemen. En dat zijn de maatregelen (minus avondklok) waar we het nu ook mee doen.

Dus nee het vooruitzicht en de marges zijn vrij dun in mijn optiek en ik snap die viroloog eigenlijk met elke zin minder en minder.
Je bent in mijn optiek te ongeduldig. Het dalen van de bezetting in de ziekenhuizen gaat nou eenmaal langzaam. Net als in november zijn de cijfers over ongeveer dezelfde periode een zelfde hoeveelheid gedaald, namelijk ~500 minder in de kliniek en ~50 minder op de IC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:15
Op de liveblog van VRTnews stond er het bericht dat het toedienen van hoge doses bloedverdunners kan helpen bij een beter herstel van COVID. Er stonden geen bronnen vermeld, en aangezien het van een liveblogkomt, moet je even scrollen eer je het vindt. Was op de liveblog gezet om 18u15. Aangezien het een arts betreft uit Nederland, dat er bij jullie wel meer berichten hierover verschijnen. https://www.vrt.be/vrtnws...liveblog-22-januari-2021/
Hoge dosis bloedverdunners voorkomt ernstiger verloop corona
Een hoge dosis bloedverdunners kan voorkomen dat coronapatiënten ernstig ziek worden. Ook kunnen zij door de behandeling met deze antistollingsmiddelen beter herstellen. Dat blijkt uit tussentijdse resultaten van een wereldwijde studie onder ongeveer 1.400 matig zieke covidpatiënten.

Het gaat om patiënten die zijn opgenomen in het ziekenhuis, maar die niet op de intensive care liggen. De hoge doses blijken effectiever dan de gebruikelijke hoeveelheid middelen om bloedstolsels te voorkomen, zo toont de studie aan.

"Sinds het begin van de pandemie zien artsen over de hele wereld een verhoogd aantal bloedstolsels en ontstekingen bij patiënten met COVID-19. Die stolsels leiden tot complicaties. Het gaat dan bijvoorbeeld over longfalen, een hartaanval of een beroerte. Nu weten we dat het geven van een hogere dosis bloedverdunners veilig en effectief is voor deze groep", zegt Lennie Derde, intensivist bij het ziekenhuis UMC Utrecht en onderzoeker.

Hoe de bloedstolsels ontstaan, is nog altijd niet duidelijk. Dat moet nader onderzoek uitwijzen. "Het is iets dat iedere dokter aan het bed wel herkent, maar waar we nog weinig van weten", zegt zij. Vrijwel iedere coronapatiënt krijgt bloedverdunners, maar dan in lage doseringen. Eerder werd al bekend dat ernstig zieke patiënten met COVID-19 juist geen hoge dosis moeten krijgen, omdat dit bij hen mogelijk schadelijk kan zijn.

Derde coördineert samen met arts-microbioloog en UMC Utrecht-collega Marc Bonten het wereldwijde onderzoek in Europa. Volgens haar kan deze behandeling helpen om de druk op de intensieve zorg te verlagen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Arator schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 03:09:
Op de liveblog van VRTnews stond er het bericht dat het toedienen van hoge doses bloedverdunners kan helpen bij een beter herstel van COVID. Er stonden geen bronnen vermeld, en aangezien het van een liveblogkomt, moet je even scrollen eer je het vindt. Was op de liveblog gezet om 18u15. Aangezien het een arts betreft uit Nederland, dat er bij jullie wel meer berichten hierover verschijnen. https://www.vrt.be/vrtnws...liveblog-22-januari-2021/

[...]
Dat staat toch al vanaf april(?) standaard in het behandelplan. Uiteraard afhankelijk van andere ziekten die de patiënt heeft. Niets nieuws. Echte doorbraken mbt medicijnen zijn er niet echt geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:07:
[...]

Dat staat toch al vanaf april(?) standaard in het behandelplan. Uiteraard afhankelijk van andere ziekten die de patiënt heeft. Niets nieuws. Echte doorbraken mbt medicijnen zijn er niet echt geweest.
Is er wel onderzoek gedaan naar nieuwe medicijnen tegen COVID of hebben de farmaceuten zich blind gestaard op de vaccins?

Met effectieve medicijnen en een vaccin neem je het virus echt makkelijk in de tang.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Is er wel onderzoek gedaan naar nieuwe medicijnen tegen COVID of hebben de farmaceuten zich blind gestaard op de vaccins?

Met effectieve medicijnen en een vaccin neem je het virus echt makkelijk in de tang.
Medicijnen voor virussen zijn altijd extreem lastig geweest. Je moet weten wat het virus precies doet om te bepalen waar je mogelijk in kan grijpen. Dat is extreem moeilijk, per patient anders etc. Ontwikkeling van een volledig nieuw medicijn duurt daarnaast extreem lang. Er wordt uit de grote ballebak gekeken naar medicijnen (die al op de markt zijn) die werken tegen vergelijkbare symptomen. Maar ook dat heeft niet geleidt niet tot het ei van columbus.

Eerlijk gezegd zou ik niet mijn hoop zetten op een snel werkzaam medicijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:07:
[...]

Het nieuwtje gisteren ging over tussentijdse resultaten van een wereldwijde studie:
https://nos.nl/artikel/23...-bij-coronapatienten.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Bij mensen met een ernstig ziektebeloop is bloedstolling een van de acute levensbedreigingen. Bloedverdunners hebben bij die groep logischerwijs een levensreddend effect.

Ook interessant voor deze groep: medicijnen die immuunreacties afremmen. Reuma medicijnen dus. Zoals vaak bij virale infecties is een overreactie van je eigen immuunsysteem de acute ziekmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Sergelwd schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:57:
https://cds.climate.coper...year_month=January%202021

Het weer is ook al sinds begin April gaan verbeteren.
Daarnaast zie ik nu niet direct zulke grote verschillen in de mate van opvolging toen en nu.
Juist nu is haast alles al een hele lange tijd dicht en zijn de regels al stukken strenger.
Ik heb het gevoel dat je wil redeneren naar de conclusie dat het weer van grote invloed is op de virusverspreiding. Correlatie is echter geen causatie.

Ook in de Nederlandse zomer was de R lange tijd boven de 1 (veelal 1,15~1,40) en was er dus wel degelijk sprake van epidemiologische groei. Als we onze zomer waren ingegaan met de Braziliaanse hoeveelheid actieve infecties hadden we dus waarschijnlijk ook de epidemie verder zien groeien zoals in Brazilië.

Hiermee wil ik overigens niet tegenspreken dat temperatuur en luchtvochtigheid een effect kan hebben op de verspreiding. Het is ook helemaal waar dat airconditioning die de lucht rondblaast het virus verder laat verspreiden. In Zuid-Korea had men een casus waarbij een persoon die iets afrekende in een winkel/restaurant iemand besmette op > 10 meter afstand. Uit analyse van de airconditioning luchtstromen bleek waarom: die ging via persoon 1 richting persoon 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:00:
[...]

Hiermee wil ik overigens niet tegenspreken dat temperatuur en luchtvochtigheid een effect kan hebben op de verspreiding. Het is ook helemaal waar dat airconditioning die de lucht rondblaast het virus verder laat verspreiden. In Zuid-Korea had men een casus waarbij een persoon die iets afrekende in een winkel/restaurant iemand besmette op > 10 meter afstand. Uit analyse van de airconditioning luchtstromen bleek waarom: die ging via persoon 1 richting persoon 2.
Wat ik vooral vreemd vind is dat het RIVM nog altijd de rol van aërosole verspreiding stellig lijkt te ontkennen, en niet eens wil toegeven dat er sprake van een beperkte invloed is, of maatregelen voorstellen die daarop in zouden grijpen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Stoney3K schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Wat ik vooral vreemd vind is dat het RIVM nog altijd de rol van aërosole verspreiding stellig lijkt te ontkennen, en niet eens wil toegeven dat er sprake van een beperkte invloed is, of maatregelen voorstellen die daarop in zouden grijpen.
Wat ik vooral vreemd vind is dat dit maar blijft terugkomen. Dat doen ze niet. Dat s nu niet anders dan de 7654x dat dit eerder in dit topic is geroepen. Dat was toen niet waar, en dat is het nu nog steeds niet. Het RIVM stelt dat de druppels de voornaamste factor zijn, en de kleine aerosolen een mindere factor. Dat is ook in lijn met de hierboven genoemde casus uit Korea.

Een van de problemen met aerosolen is dat er nogal wat ruis is over wat 'aerosolen' precies zijn. Welk formaat druppels hebben we het over, zeg maar. Een MdH maakt meer stuk dan 10 wetenschappers kunnen repareren...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Van stellig ontkennen is geen sprake. Men is er helder over op de website: "Het is op dit moment niet duidelijk of de kleine druppels (aerosolen) die in de lucht blijven hangen een rol spelen bij de verspreiding van het virus. Mochten ze een rol spelen in de verspreiding, dan is dit een minder belangrijke verspreidingsroute dan van de grotere druppels."

Het is ook nogal een definitiekwestie... Wat is een aerosol? Hoe klein is dat?

Laten we blij zijn dat de rol van echt aërosole verspreiding relatief klein lijkt te zijn. Blij, omdat maatregelen anders echt fors meer zouden zijn: "kom niet binnen 20 meter van een plek waar iemand anders in de afgelopen paar uur is geweest".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:18:
[...]Laten we blij zijn dat de rol van echt aërosole verspreiding relatief klein lijkt te zijn. Blij, omdat maatregelen anders echt fors meer zouden zijn: "kom niet binnen 20 meter van een plek waar iemand anders in de afgelopen paar uur is geweest".
Dat zijn natuurlijk onwerkbare maatregelen, maar er is ook niks (bindends) gezegd over bijvoorbeeld open zetten van ramen of eisen van ventilatie op de werkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
ijdod schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:48:
Intussen zijn er geluiden dat de Engelse versie dodelijker zou kunnen zijn. (volgens de Britse PM in een persco vanavond).
Aanvullend hierop: de data waar het om gaat. Het is geen zekerheid, maar het is meer dan alleen maar bangmakerij van BJ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
Stoney3K schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:20:
Dat zijn natuurlijk onwerkbare maatregelen
Precies. Het zijn maatregelen die we ook niet nodig hebben omdat de rol van aerosolen klein is.
maar er is ook niks (bindends) gezegd over bijvoorbeeld open zetten van ramen of eisen van ventilatie op de werkplek.
Volgens mij gaat er een wereld voor je open: https://lci.rivm.nl/ventilatie-en-covid-19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dat zijn nog altijd adviezen, zo lang er door het kabinet geen concrete regels op gemaakt worden (en die actief worden gecontroleerd) bereiken we daar helemaal niets mee.

Ventilatie-eisen zijn niet in de noodwet verankerd terwijl die veel makkelijker te handhaven zijn dan individueel gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Stoney3K schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:35:
[...]

Ventilatie-eisen zijn niet in de noodwet verankerd terwijl die veel makkelijker te handhaven zijn dan individueel gedrag.
Moet je aan al die scholen vragen en al die niet goed geventileerde werkplaatsen. Gaat kapitalen kosten of je zet kids in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Hoe precies, met wat voor metingen ? En wat doe je met een onvoldoende geventileerde ruimte als een supermarkt, dichtspijkeren ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
Dat zijn nog altijd adviezen, zo lang er door het kabinet geen concrete regels op gemaakt worden (en die actief worden gecontroleerd) bereiken we daar helemaal niets mee.
Je hebt wel heel weinig vertrouwen in adviezen.
maar er is ook niks (bindends) gezegd over bijvoorbeeld open zetten van ramen of eisen van ventilatie op de werkplek.
Je gaf aan dat er niks is gezegd over deze zaken. Maar de link bewijst het tegendeel.
of maatregelen voorstellen die daarop in zouden grijpen.
En dat maakt deze stelling dus ook onjuist.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchCommando op 23-01-2021 11:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De Volkskrant doet verslag van een jaar lang OMT. Daaruit blijkt dat vorig jaar het idee leefde om het OMT met meer disciplines uit te breiden met sociologen, gedragswetenschappers en economen onder andere. Dit blijkt door Van Dissel tegengehouden te zijn:
"Het OMT moet zich buigen over het virus, over testen, over een exitstrategie (...) We zitten er om de kwaal te bestrijden, niet voor de bijwerkingen"
Ook blijkt dat diverse OMT leden gedreigd hebben op te stappen omdat vanaf het najaar van 2020 de maatregelen steeds politieker gekleurd werden. Jan Kluytmans en Alex Friedrich en Diederik Gommers zouden op het punt gestaan hebben om zich terug te trekken uit het OMT omdat zij vonden dat in de overleggen op het Catshuis de koers al bepaald zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:38:
[...]

Hoe precies, met wat voor metingen ? En wat doe je met een onvoldoende geventileerde ruimte als een supermarkt, dichtspijkeren ?
Als het alternatief is om alles dicht te spijkeren (goed geventileerd of niet), dan, volmondig ja.

Vergelijk het eens met het rookbeleid: Er zijn wetten die zeggen dat werkgevers een rookverbod moeten handhaven, en dat wordt ook door de arbeidsinspectie gewaarborgd. Maar er is geen wet die zegt dat je binnen 1,5 meter van iemand anders geen peuk mag opsteken.

Voordat iemand met het argument komt van "Ja maar roken is niet besmettelijk", dat klopt, maar als je over het voorkomen van afzonderlijke besmettingen gaat kijken, is corona oplopen heel vergelijkbaar met meeroken.

[ Voor 40% gewijzigd door Stoney3K op 23-01-2021 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:15
CMD-Snake schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:40:
De Volkskrant doet verslag van een jaar lang OMT. Daaruit blijkt dat vorig jaar het idee leefde om het OMT met meer disciplines uit te breiden met sociologen, gedragswetenschappers en economen onder andere. Dit blijkt door Van Dissel tegengehouden te zijn:

[...]

Ook blijkt dat diverse OMT leden gedreigd hebben op te stappen omdat vanaf het najaar van 2020 de maatregelen steeds politieker gekleurd werden. Jan Kluytmans en Alex Friedrich en Diederik Gommers zouden op het punt gestaan hebben om zich terug te trekken uit het OMT omdat zij vonden dat in de overleggen op het Catshuis de koers al bepaald zou zijn.
En terecht, het OMT is voor virusbestrijding. Daar moet een eenduidig advies uit komen. Moeten we andere zienswijzen negeren? Nee, maar daarvoor moet het kabinet andere experts inhuren. En op basis van pure adviezen een besluit nemen. Dat is de rol van de politiek.

Dus naast he OMT zou je dan een ' maatregeleneffectteam' moeten hebben. Of hoe je het ook noemen wilt. Je wilt niet dat je gaat polderen in de fundamentele adviezen. Dan komt er niks nuttigs uit.

Hoe ik dat eigenlijk voor me zie:
De primaire strategy is gewoon de infectiedruk naar beneden krijgen. Klaar, dat is de enige strategie die valide is op dit moment. Het gros van de landen volgt deze strategie. Landen zoals Zweden zijn ook onze kant opgekropen. Het virus loslaten is geen optie.

Het OMT komt met maatregelen. Deze maatregelen kun je dus idd als een treatment zien. Positieve effecten zijn dat de infectiedruk naar beneden gaat. Maar zoals elke treatment/medicijn zijn er ook negatieve maatregelen. Deze ga je niet voorkomen. Maar wat je wel kan doen is deze proberen te mitigeren of bestrijden. Dat is de taak van een andere adviesgroep. Deze adviseert dan de overheid over countermaatregelen/acties (die geen invloed hebben op virusbestrijding) die de negatieve effecten moeten mitigeren.

Dat laatste mis ik nu een beetje.

[ Voor 30% gewijzigd door Adlermann op 23-01-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Moet je aan al die scholen vragen en al die niet goed geventileerde werkplaatsen. Gaat kapitalen kosten of je zet kids in de kou.
In Vlaanderen worden nochtans wel massaal de ramen en deuren van de lokalen open gezet. Dat is ook wel nodig want ventilatie wordt hier nog altijd gezien als iets overbodig dat enkel geld kost. Dat idee is bij de overheid pas veranderd in de afgelopen decennia waardoor het nu wel verplicht is bij nieuwbouw of sterke renovatie. Maar het grote publiek is nog niet mee en vindt af en toe een raam openzetten wel voldoende.

Veel schoolgebouwen zijn oud en hebben geen mechanische ventilatie. Daarom worden de ramen open gezet. Mijn oudste zit met een extra trui in de klas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Laguna schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 01:49:
[...]
Je bent in mijn optiek te ongeduldig. Het dalen van de bezetting in de ziekenhuizen gaat nou eenmaal langzaam. Net als in november zijn de cijfers over ongeveer dezelfde periode een zelfde hoeveelheid gedaald, namelijk ~500 minder in de kliniek en ~50 minder op de IC.
Maar toch wel met extra maatregelen tov de vorige daling ?
winkels ?
voortgezetonderwijs ?
basisonderwijs ?

Kortom een stuk minder maatregelen die nog genomen kunnen worden, terwijl je een flinter dunne marge hebt.
De piek van golf 2.5 was immers ook weer hoger dan golf 2, dus om dat nu nog een weer een keer te gaan herhalen. Met nog steeds een vrij aanzienlijke poel aan besmettingen iedere dag.
(en vergeet niet dat als je pas gaat ingrijpen op het moment dat je het ziet in de cijfers, je minimaal 2 weken te laat bent en wellicht wel meer omdat je ook dan het ingrijpen blijft uitstellen, tot dat het echt echt echt duidelijk is dat het geen tijdelijk dipje was).

Maar goed ik hoop maar dat ik ongelijk krijg :)

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 23-01-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Admiral Freebee schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:59:
[...]

In Vlaanderen worden nochtans wel massaal de ramen en deuren van de lokalen open gezet. Dat is ook wel nodig want ventilatie wordt hier nog altijd gezien als iets overbodig dat enkel geld kost. Dat idee is bij de overheid pas veranderd in de afgelopen decennia waardoor het nu wel verplicht is bij nieuwbouw of sterke renovatie. Maar het grote publiek is nog niet mee en vindt af en toe een raam openzetten wel voldoende.

Veel schoolgebouwen zijn oud en hebben geen mechanische ventilatie. Daarom worden de ramen open gezet. Mijn oudste zit met een extra trui in de klas.
Ik geloof je accuut. Maar dat is juist het probleem, dit is natuurlijk volslagen niet handhaafbaar. Keertje -15 buiten en je komt echt in e problemen op die scholen met alle ramen wijd open. Wel goed voor de weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:37
[...]

Voor de basisventilatie verwijst he RIVM naar het Bowubesluit waarin eisen voor zowel bestaande gebouwen als nieuwbouw staan gedefinieerd. Dat Bouwbesluit is geen advies, maar wet en alle gebouwen in NL zouden daaraan moeten voldoen. Of en hoe dat te handhaven is is een tweede, maar de lijn van het RIVM is dus dat er geen extra maatregelen zijn t.o.v. het niveau dat we hier altijd al als ondergrens hanteren. Dat wordt aangevuld met adviezen om tussendoor te luchten door ramen open te zetten. Iets wat ook onder normale omstandigheden al een verstandige zaak is.

Dit is een andere lijn dan die van MdH die, naar ik meen, een 6-voudige ventilatie adviseert (wat in een woning alleen mogelijk is als je altijd ramen open hebt staan). Wat MdH je echter wil laten geloven is dat het RIVM het aspect ventilatie negeert. Uit de hierboven gelinkte info en de daarin genoemde onderzoeken blijkt echter dat dat niet het geval is. Wel komt het RIVM tot andere conclusies dan MdH. Maar ja, dat 'verkoopt' natuurlijk lang niet zo goed...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:19:
[...]
Dit is een andere lijn dan die van MdH die, naar ik meen, een 6-voudige ventilatie adviseert (wat in een woning alleen mogelijk is als je altijd ramen op hebt staan). Wat MdH je echter wil laten geloven is dat het RIVM het aspect ventilatie negeert. Uit de hierboven gelinkte info en de daarin genoemde onderzoeken blijkt echter dat dat niet het geval is. Wel komt het RIVM tot andere conclusies dan MdH. Maar ja, dat 'verkoopt' natuurlijk lang niet zo goed...
Ik vind woningen dan ook een heel andere situatie dan openbaar toegankelijke gebouwen of werkplekken.

Wat dat betreft ben ik van mening dat juist de gebouwen die gemaakt zijn voor grote groepen met terugwerkende kracht moeten worden aangepast en gekeurd. Ja dat kost misschien klauwen vol geld, maar het alternatief is voor de rest van het jaar dicht blijven. Dat is ook niet gratis natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

gekkie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Maar toch wel met extra maatregelen tov de vorige daling ?
winkels ?
voortgezetonderwijs ?
basisonderwijs ?
Klopt, blijkbaar hebben die maatregelen weinig effect op de algehele verspreiding, dus dan kan je net zo goed de winkels en scholen weer opengooien :) (net als in België en Frankrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Stoney3K schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Ik vind woningen dan ook een heel andere situatie dan openbaar toegankelijke gebouwen of werkplekken.

Wat dat betreft ben ik van mening dat juist de gebouwen die gemaakt zijn voor grote groepen met terugwerkende kracht moeten worden aangepast en gekeurd. Ja dat kost misschien klauwen vol geld, maar het alternatief is voor de rest van het jaar dicht blijven. Dat is ook niet gratis natuurlijk.
Dus dan moet de overheid nu proactief alle gebouwen in NL gaan controleren? En hoeveel levert dat dan op?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:26:
[...]

Dus dan moet de overheid nu proactief alle gebouwen in NL gaan controleren? En hoeveel levert dat dan op?
Waarschijnlijk meer dan het handhaven van anderhalve meter, mondkapjes en avondklokken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Stoney3K schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Waarschijnlijk meer dan het handhaven van anderhalve meter, mondkapjes en avondklokken?
Zeg dan gewoon dat je het niet weet.

Hij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ventilatie is het zoveelste verhaal van De Hond dat een scenario voorspiegelt waarin van alles weer open kan. Je wappert met toverstaf die alle gebouwen inspecteert en goed geventileerde kunnen weer open terwijl de slecht geventileerde gesloten worden en de besmettingen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Zeg dan gewoon dat je het niet weet.
Tuurlijk "weet" je het niet, want de hoeveelheid winst die je ermee haalt blijft gokken. Of "weten" we met een bepaald niveau van zekerheid wat de handhaving van de huidige individuele maatregelen op gaat leveren?

Het is gewoon een verschil van top-down vs. bottom-up beleid. Als je alle afzonderlijke individuen gaat handhaven, dan kost het veel meer moeite om 100% compliance te halen dan wanneer je dat in een bedrijfspand doet waar elke dag honderden mensen in en uit lopen.

En dat is niet eens een specifiek ventilatie-iets, dat is één aspect wat moet worden aangepakt, maar het gaat dus ook om bijvoorbeeld handhaven van thuiswerken, en het thuis blijven bij klachten. Dat soort dingen blijven nu heel vaak hangen op managers die de kont tegen de krib gooien.

[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 23-01-2021 12:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

IJzerlijm schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:30:
Ventilatie is het zoveelste verhaal van De Hond dat een scenario voorspiegelt waarin van alles weer open kan. Je wappert met toverstaf die alle gebouwen inspecteert en goed geventileerde kunnen weer open terwijl de slecht geventileerde gesloten worden en de besmettingen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Idd. En een zomerzonnetje erbij sprinkelen en het virus verdwijnt als sneeuw voor de zon met 0 pijn en maatregelen :+

Zelfs kinderen van 5 geloven niet in dat soort sprookjes :)

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
Stoney3K schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Tuurlijk "weet" je het niet, want de hoeveelheid winst die je ermee haalt blijft gokken. Of "weten" we met een bepaald niveau van zekerheid wat de handhaving van de huidige individuele maatregelen op gaat leveren?

Het is gewoon een verschil van top-down vs. bottom-up beleid. Als je alle afzonderlijke individuen gaat handhaven, dan kost het veel meer moeite om 100% compliance te halen dan wanneer je dat in een bedrijfspand doet waar elke dag honderden mensen in en uit lopen.

En dat is niet eens een specifiek ventilatie-iets, dat is één aspect wat moet worden aangepakt, maar het gaat dus ook om bijvoorbeeld handhaven van thuiswerken, en het thuis blijven bij klachten. Dat soort dingen blijven nu heel vaak hangen op managers die de kont tegen de krib gooien.
Het RIVM geeft aan dat het soort besmetting dat je voorkomt met goede ventilatie niet de drijvende kracht achter de verspreiding zit en dat de basismaatregelen meer zoden aan de dijk zetten. Daar kun je het mee oneens zijn, maar als je dan voorstelt om landelijk alle gebouwen te controleren dan verwacht ik wel een betere onderbouwing dan een gevoel.

Je haalt er nu weer handhaving in z'n algemeenheid bij en daarmee probeer je de doelpalen weer eens te verplaatsen. Maar over het feit dat er meer gehandhaafd moet worden verschillen we niet van mening. Het is echter veel effectiever om te handhaven op thuiswerken dan op ventilatie omdat het verschil in het naar beneden brengen van risico's niet te vergelijken is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 18:00
Stoney3K schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Als het alternatief is om alles dicht te spijkeren (goed geventileerd of niet), dan, volmondig ja.

Vergelijk het eens met het rookbeleid: Er zijn wetten die zeggen dat werkgevers een rookverbod moeten handhaven, en dat wordt ook door de arbeidsinspectie gewaarborgd. Maar er is geen wet die zegt dat je binnen 1,5 meter van iemand anders geen peuk mag opsteken.

Voordat iemand met het argument komt van "Ja maar roken is niet besmettelijk", dat klopt, maar als je over het voorkomen van afzonderlijke besmettingen gaat kijken, is corona oplopen heel vergelijkbaar met meeroken.
Supermarkten zijn nu niet dichtgespijkerd maar zouden dat nu wel moeten. Als je alle supermarkten die niet voldoende geventileerd zijn moet sluiten blijven er nog maar weinig over die open zijn.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

markje1 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:41:
[...]

Supermarkten zijn nu niet dichtgespijkerd maar zouden dat nu wel moeten. Als je alle supermarkten die niet voldoende geventileerd zijn moet sluiten blijven er nog maar weinig over die open zijn.
Daar trekt het virus zich toch niks van aan of wel?

Dan zetten ze buiten maar marktkramen neer of zo, als ze nog omzet willen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
Je leest nu steeds meer in het nieuws over een mogelijk 'coronapaspoort/vaccinatiepaspoort'. Binnen de EU zijn de discussies nu begonnen. Dit met name vanwege het naderende voorjaar en het hoogseizoen (zomer). Onder andere Griekenland en Portugal zouden groot voorstander zijn, omdat zij baat hebben bij toerisme.

Persoonlijk vind ik zo'n coronapaspoort voorlopig discriminerend. Het vaccin is nog niet vrij toegankelijk. Dus een groep die al gevaccineerd is mag -waarschijnlijk- zonder restricties op reis gaan binnen de EU met zo'n vaccinatiepaspoort, en een deel van de bevolking die nog niet in aanmerking komt voor zo'n vaccin heeft last van extra restricties zonder zo'n vaccinatiepaspoort. Daarnaast moeten we nog veel leren van de vaccinaties en de effectiviteit in de praktijk.

Mocht het vaccin beschikbaar zijn voor iedereen (en is het puur een eigen keuze om wel/ niet te vaccineren), dan vind ik het een ander verhaal.

Daarnaast zou het erg dubbel zijn. Vooral de kwetsbare mensen in de samenleving worden nu als eerst gevaccineerd. Uit solidariteit gaan we daarom ook met heel Nederland in lockdown. Het zou dan ook wel een heel apart gevoel geven als precies die doelgroep straks als eerste vrij mag reizen met zo'n vaccinatiepaspoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

*knip* dit is een linkdump, dat is niet toegestaan. Graag samenvatten en/of relevante stukken quoten

[ Voor 76% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2021 13:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

In NL staat ook tot 4 jaar celstraf op het niet volgen van verplichte quarantaine.

[ Voor 33% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2021 13:22 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:00:
[...]

In NL staat ook tot 4 jaar celstraf op het niet volgen van verplichte quarantaine.
Nadat je wellicht al 100 mensen hebt aangestoken waarvan er 5 overlijden.

We hebben het allemaal een jaar geprobeerd met dringende adviezen maar een klein aantal mensen is gewoon vastbesloten te doen alsof er niks aan de hand is, zelfs als ze weten dat ze ziek zijn. Dan kom je uit bij opsluiten met een hoog hek er omheen, dat kan ook niet besmet worden. Hotels zijn ook al ongeschikt gebleken voor quarantaine, die zijn er gewoon niet op gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 23-01-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
IJzerlijm schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:01:
[...]

Nadat je wellicht al 100 mensen hebt aangestoken waarvan er 5 overlijden.

We hebben het allemaal een jaar geprobeerd met dringende adviezen maar een klein aantal mensen is gewoon vastbesloten te doen alsof er niks aan de hand is, zelfs als ze weten dat ze ziek zijn. Dan kom je uit bij opsluiten met een hoog hek er omheen, dat kan ook niet besmet worden.
Is gewoon poging tot mishandeling.

Eenvoudige mishandeling: 3 jaren;

Eenvoudige mishandeling met zwaar lichamelijk letsel: 4 jaren;

Eenvoudige mishandeling leidend tot de dood: 6 jaren;

Eenvoudige mishandeling met voorbedachten rade: 4 jaren;

Eenvoudige mishandeling met v.r. én zwaar lichamelijk letsel: 6 jaren;

Eenvoudige mishandeling met v.r. leidend tot de dood: 9 jaren;

[ Voor 25% gewijzigd door tlpeter op 23-01-2021 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Ziet er een beetje uit als een gangbare faciliteit waar mensen doorgaans terecht komen als ze zich niet houden aan de regels die de maatschappij heeft vastgesteld ?
En kennelijk willen ze daar dus mensen heen sturen die zich niet houden aan de regels die maatschappij heeft vastgesteld, namelijk quarantaineplicht ?

Het is geen plek waar de meesten van ons willen zijn en dat is maar goed ook, je weet ook wat je daar voor moet doen en laten.

Ik mis een beetje waar jouw ogenschijnlijke verontwaardiging nou zo over gaat (en welke context er ontbreekt, want die staat er toch vrij letterlijk, kort en bondig bij) ?

[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:40
Prima toch, er staat ook bij dat je daar terecht komt als je de quarantaine regels breekt, het is niet zo dat als je Duitsland binnen rijdt je direct daarheen moet. ;)

Mogen ze hier ook wel doen, geen 10 dagen in quarantaine, dan gezellig naar een overheids hotel. :+

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Laguna schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:24:
[...]
Klopt, blijkbaar hebben die maatregelen weinig effect op de algehele verspreiding, dus dan kan je net zo goed de winkels en scholen weer opengooien :) (net als in België en Frankrijk)
Dat is het lastige met die dingen, je weet nooit de andere variant want die kun je niet simultaan uittesten.
Maar als je beredeneerd zou de eigenlijk de enige reden kunnen zijn dat mensen zich ondanks de vermindering van de contacten die dat zou moeten hebben, elders compenseren.

Kennelijk werkt er (zeker ook in NL) weinig heel goed behalve directe angst, wat dan voor mij wel weer een aardig toonbeeld is van hoe dun dat laagje chroom die beschaving en onze "kenniseconomie" en meer van dat soort terminologie allemaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
*knip* stuur bij vragen over moderatie even een dm, maar doe dat niet in het topic

[ Voor 76% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

gekkie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:14:
[...]

Ik mis een beetje waar jouw ogenschijnlijke verontwaardiging nou zo over gaat (en welke context er ontbreekt, want die staat er toch vrij letterlijk, kort en bondig bij) ?
Ik heb de indruk dat ze gewoon een suggestieve tweet willen plaatsen met associaties naar een bepaalde periode in de geschiedenis, want Duitsland. Puur stemmingmakerij dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
IJzerlijm schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:30:
Als je op zijn minst open staat voor de wetenschap en daardoor een aanzienlijk deel van de besmettingen kan voorkomen dan laat je je toch niet tegenhouden omdat de Hond ergens voor pleit?
In nagenoeg elk land zie je sinds het begin van corona een verschuiving naar de erkenning en daaropvolgend een beleid rond aerosolen. Hier in Nederland word het inderdaad niet altijd meer ontkent maar gaat dit zeker niet van harte, met alle nadelige gevolgen vandien.
Er zijn genoeg experts die klagen over de nutteloosheid van het hygiene-theater waar we hier vol op inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:59:
[...]

Ik werk in een relatief nieuw gebouw, en daar staan de ramen constant op de kiepstand, deuren open en co2meters. Wat wel degelijk geadviseerd is, ondanks wat sommigen hier zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
42erik schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Ik werk in een relatief nieuw gebouw, en daar staan de ramen constant op de kiepstand, deuren open en co2meters. Wat wel degelijk geadviseerd is, ondanks wat sommigen hier zeggen
Nog beter zou zijn om ook vochtigheidsmeters neer te zetten (kosten geen drol) en de luchtvochtigheid op te schroeven wanneer deze onder de 40% komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
42erik schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Het punt is dat de gemiddelde nederlander dit niet per se weet en dit misschien zelfs wel wegwuift omdat het RIVM hier nooit eenduidig over heeft gesproken en zelfs meermaals glashard in twijfel heeft getrokken.
Nogsteeds is de info op de RIVM site totaal achterhaald:
Ondanks dat het coronavirus SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2 nog een vrij nieuw virus is waarvan nog lang niet alles bekend is, weten we dat andere mensen vooral via de wat grotere druppels besmet worden. De grote druppels komen niet zo ver (zelden verder dan 1,5 meter).
Het is op dit moment niet duidelijk of de kleine druppels (aerosolen) die in de lucht blijven hangen een rol spelen bij de verspreiding van het virus.
Naast het gebruikelijke riedeltje van 1,5m en handen stukwassen zou een stukje voorlichting qua ventilatie/luchtvochtigheid zeker niet misstaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Sergelwd op 23-01-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Grappig hoe stellig Ab Osterhaus in het filmpje bij dit oude artikel ook is over aerosolen:
https://www.vrt.be/vrtnws...aar-via-aerosolen-ik-zou/

Waarom doet hij dit op de nederlandse tv nooit :X

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Sergelwd schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Het punt is dat de gemiddelde nederlander dit niet per se weet en dit misschien zelfs wel wegwuift omdat het RIVM hier nooit eenduidig over heeft gesproken en zelfs meermaals glashard in twijfel heeft getrokken.
Nogsteeds is de info op de RIVM site totaal achterhaald:

[...]

Naast het gebruikelijke riedeltje van 1,5m en handen stukwassen zou een stukje voorlichting qua ventilatie/luchtvochtigheid zeker niet misstaan.
Ja, dat is waar, daar zou hij bij horen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Vanaf maandag gaan ook gemeentelijke boa's de avondklok handhaven:
Boa's gaan vanaf maandag de avondklok handhaven
De buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa's) mogen vanaf maandag meehelpen bij de handhaving van de avondklok. Dat is besloten in een overleg tussen de organisaties van boa's, het ministerie van Veiligheid en Justitie en het Openbaar Ministerie.

De boa's zijn vanaf maandag gerechtigd om op te treden als mensen de avondklok negeren. Dat betekent dat ze in het uiterste geval ook een boete kunnen uitdelen.

Het is nu aan de gemeenten om te bepalen of en waar ze hun boa's gaan inzetten. De verwachting is dat boa's met name in grote gemeenten een belangrijke bijdrage zullen leveren aan de handhaving.

Voorzitter Richard Gerrits van de vakbond BOA ACP noemt het "mooi nieuws" dat de boa's de avondklok gaan handhaven. "Het is belangrijk dat we alle handjes inzetten om corona terug te dringen."
(bron: NOS)

Vanaf maandag is de bevoegdheid van de boa's uitgebreid zodat ze ook mensen die de avondklok negeren kunnen beboeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 13:08
Ik wordt een beetje moe van uitzondering #53552. Nu is het weer voor cabinepersoneel qua testen en KLM vliegt vrolijk overal naar toe nog.

Vliegtuigpassagiers zonder sneltest achtergebleven in New York - https://nos.nl/l/2365604

Meer kans op misbruik en fouten zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Drardollan schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:15:
[Twitter]

Gisteren 5.744 en vorige week 5.340.
Voor het eerst een lichte stijging, al vermoed ik dat er weer meer getest wordt door de angstcampagne voor de Britse variant de afgelopen tijd. Maar weer afwachten tot dinsdag om te zien hoe we er werkelijk voor staan.
Sergelwd schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:29:
[...]

Ik kan ook geen %positief vinden vooralsnog. Ik dacht dat die voor de afgelopen dagen ook meteen beschikbaar was.
Klopt, was mij ook al opgevallen. Is alweer even niet bijgewerkt sinds 18 januari met toen 10,5%.

[ Voor 29% gewijzigd door ZieMaar! op 24-01-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Laguna schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Voor het eerst een lichte stijging, al vermoed ik dat er weer meer getest wordt door de angstcampagne voor de Britse variant de afgelopen tijd. Maar weer afwachten tot dinsdag om te zien hoe we er werkelijk voorstaan.
Ik kan ook geen %positief vinden vooralsnog. Ik dacht dat die voor de afgelopen dagen ook meteen beschikbaar was.
Jup bij Marino van Zelst waren de afgelopen dagen ook meteen de %positieven beschikbaar maar vandaag even niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Sergelwd op 23-01-2021 15:30 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:01
update 2021-01-23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wda72JNVJhGdbZ8z6CMKOTcyL0U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uMN8fC7z0H3otkbTtOzv9D1x.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2csHvmtMXznQqjtv7a5Q7WgLhhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1DAX9dmeHSimJePNeLLZffwU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDsIYHwxqzVpAIqwm5Pkx3bqWjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LCPfD16mZfD7VaXWNOmhoeLI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Gde4HLIvYZHIQWgZY0fnXOG13Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kku5HaEwGEwBIYTSdikQYyzo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWh7g4ZCOaULLZxtia5yc2n0wIY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZU58MvuFH22q8ySDdob18zfU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtqBKmxBmPXqPeJWj5LIHOoxfxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s56MKqwUcjUmvEkpTOMVKRye.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7hg30Ydl_I1jHU2_AtnfhcvlAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qcVPRhfPugBcCiUNk67H6TLg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdwNdCRi2o4z7r7IPeEHNLYq5JM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ffD1uVBTmhRyqyRQGn9n60xU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Cheezborger schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:55:
Je leest nu steeds meer in het nieuws over een mogelijk 'coronapaspoort/vaccinatiepaspoort'. Binnen de EU zijn de discussies nu begonnen. Dit met name vanwege het naderende voorjaar en het hoogseizoen (zomer). Onder andere Griekenland en Portugal zouden groot voorstander zijn, omdat zij baat hebben bij toerisme.

Persoonlijk vind ik zo'n coronapaspoort voorlopig discriminerend. Het vaccin is nog niet vrij toegankelijk. Dus een groep die al gevaccineerd is mag -waarschijnlijk- zonder restricties op reis gaan binnen de EU met zo'n vaccinatiepaspoort, en een deel van de bevolking die nog niet in aanmerking komt voor zo'n vaccin heeft last van extra restricties zonder zo'n vaccinatiepaspoort. Daarnaast moeten we nog veel leren van de vaccinaties en de effectiviteit in de praktijk.

Mocht het vaccin beschikbaar zijn voor iedereen (en is het puur een eigen keuze om wel/ niet te vaccineren), dan vind ik het een ander verhaal.
De opzet van een coronapaspoort zoals Spanje, Portugal en Griekenland willen ondermijnt een van de basis principes van de EU: vrij verkeer van personen. Het voorstel van deze landen is dat zonder coronapaspoort reizen niet meer toegestaan is binnen de EU.

Er zijn genoeg bedrijven die zich nu gretig op de ontwikkeling van digitale coronapaspoorten werpen. CommonTrust is er zo eentje. Vrijwel alle grote tech reuzen zitten er in, maar ik weet niet hoeveel vertrouwen ik ga hebben in een technologie medeontwikkeld door Facebook en Google. Medische data en de twee grootste digitale privacy schenders gaan slecht samen naar mijn mening.

Ik voel dan veel meer voor wat Duitsland nu onderzoekt, de Bondsdag buigt zich nu over een wet waarmee alle vormen van coronapaspoorten binnen Duitsland verboden worden. De wet heeft als doel misbruik door (commerciële) derde partijen voor te zijn. Dat idee mogen we wel overnemen van onze buren.
Basekid schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:26:
Ik wordt een beetje moe van uitzondering #53552. Nu is het weer voor cabinepersoneel qua testen en KLM vliegt vrolijk overal naar toe nog.

Vliegtuigpassagiers zonder sneltest achtergebleven in New York - https://nos.nl/l/2365604

Meer kans op misbruik en fouten zo.
Alsof dit dubbele slot echt een slot is als we de ramen open laten staan. Als je vliegt op België of Duitsland kom je zo binnen als je op doorreis bent. Je hoeft geen formulier niets in te vullen. Daarna is het op naar Nederland vanuit Brussel of München of Frankfurt. Huur je een auto bij Hertz bijvoorbeeld dan kan je zo inleveren bij een filiaal in Nederland, geen probleem. En geen haan die naar je PCR test kraait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
[...]

Voor het eerst een lichte stijging, al vermoed ik dat er weer meer getest wordt door de angstcampagne voor de Britse variant de afgelopen tijd. Maar weer afwachten tot dinsdag om te zien hoe we er werkelijk voor staan.
De verschillen zijn zo klein dat ik het kleingeld vind.

Maar het is niet goed dat het afvlakt. Het moet naar beneden :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 13:08
CMD-Snake schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:53:
[...]

Alsof dit dubbele slot echt een slot is als we de ramen open laten staan. Als je vliegt op België of Duitsland kom je zo binnen als je op doorreis bent. Je hoeft geen formulier niets in te vullen. Daarna is het op naar Nederland vanuit Brussel of München of Frankfurt. Huur je een auto bij Hertz bijvoorbeeld dan kan je zo inleveren bij een filiaal in Nederland, geen probleem. En geen haan die naar je PCR test kraait.
Tja,, misschien moeten we dus ook de regels bij de landgrenzen verscherpen? Ik weet zeker dat mensen dan nog harder gaan klagen / boos worden op de overheid.

Ik heb veel moeite met het feit dat we aan de ene kant klagen dan de regels toch niet helpen want XYZ uitzondering, want makkelijk te omzeilen, maar we wel heel boos worden als de regering iets wilt doen aan die alternatieve opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Basekid schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:58:
[...]

Tja,, misschien moeten we dus ook de regels bij de landgrenzen verscherpen? Ik weet zeker dat mensen dan nog harder gaan klagen / boos worden op de overheid.

Ik heb veel moeite met het feit dat we aan de ene kant klagen dan de regels toch niet helpen want XYZ uitzondering, want makkelijk te omzeilen, maar we wel heel boos worden als de regering iets wilt doen aan die alternatieve opties.
Als individueel land hebben zulke maatregels niet gek veel zin denk ik aangezien je dan altijd met gesloten grenzen zit te wachten tot Belgie of Duitsland en zelfs de rest van Europa zijn puinhoop opruimt.
Mogelijk als je europa-breed alle binnenkomende personen gaat testen, maar dan zou ik ook eerst een moment inplannen om dat bijv op een gunstig moment deze zomer te doen zodat landen ook hun uitbraken zover mogelijk onder controle hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sergelwd
https://nos.nl/artikel/23...ijker-britse-variant.html
"Je moet potentieel slecht nieuws niet achterhouden, maar het is ook niet goed om het te misbruiken om angst aan te wakkeren. Hiermee probeert hij het debat over verlichting van de coronamaatregelen stil te leggen"
Dat is wel een goed artikel van de NOS voor de verandering.
Al die preliminary flim-flam schieten we echt niets mee op.

[ Voor 37% gewijzigd door Sergelwd op 23-01-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
CMD-Snake schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:53:
[...]

De opzet van een coronapaspoort zoals Spanje, Portugal en Griekenland willen ondermijnt een van de basis principes van de EU: vrij verkeer van personen. Het voorstel van deze landen is dat zonder coronapaspoort reizen niet meer toegestaan is binnen de EU.
.

Dat doen gesloten grenzen ook, wat dergelijk middel juist weer opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 16:24
[...]

[...]

Klopt, was mij ook al opgevallen. Is alweer even niet bijgewerkt sinds 18 januari met toen 10,5%.
Op het coronadashboard vind je het percentage positief en het aantal coronatesten tot nog toe altijd met een paar dagen terug vertraging.

Nieuwste datum is inmiddels wel de 19e met 10,4% positief. Aantal testen is in elk geval niet hoger, dat schommelt in het nieuwe jaar rond de 40.000 en 50.000 per dag waarbij de trend eerder iets minder dan meer testen is.

Ik zie op het vlak van testbereidheid weinig argumenten om het slechte beeld van stabilisering aantal positieve tests te nuanceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Basekid schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:58:
Waar ik veel moeite mee heb is om te zien dat onze coronaminister tot het uiterste gaat met het bedenken/invoeren van regels, maar de oplossing van vaccineren compleet lijkt te verzaken. Wij zijn nu twee of een-na-laatste van Europa qua aantallen. Kon maar de helft van die tijd en moeite gestoken worden in het vaccinatieprogramma en het verzorgen van voldoende voorraden. Wij zijn nu totaal afhankelijk van het EU inkoopprogramma, terwijl landen als Duitsland ook buiten dat programma om ingekocht hebben. Het hebben van heel veel regels is vooral een 'feel good' ding, maar geen permanente oplossing en dat gaan vele regeltjes ook niet worden.
ijdod schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:10:
Dat doen gesloten grenzen ook, wat dergelijk middel juist weer opent.
Welke EU grenzen zijn er nu dan dicht? Meeste landen kom je nog binnen en als je met de auto reist dan kom je vrijwel overal binnen en zelfs onder de radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Jovatov schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:13:
[...]

Op het coronadashboard vind je het percentage positief en het aantal coronatesten tot nog toe altijd met een paar dagen terug vertraging.

Nieuwste datum is inmiddels wel de 19e met 10,4% positief. Aantal testen is in elk geval niet hoger, dat schommelt in het nieuwe jaar rond de 40.000 en 50.000 per dag waarbij de trend eerder iets minder dan meer testen is.

Ik zie op het vlak van testbereidheid weinig argumenten om het slechte beeld van stabilisering aantal positieve tests te nuanceren.
Alleen nu weten we evenmin hoe we de afvlakking dan wel moeten zien.
Daar kun je zonder het %positief weinig over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:40:

[...]

Zojuist gelezen en ik ben er erg van onder de indruk. De leden van het OMT zitten/zaten dus ook in een spagaat tussen hun wereld en de politieke (on)wil. Ook lees ik in het stuk duidelijk dat er vooral reactief gereageerd wordt op de ontwikkelingen, zowel op medisch vlak als op politiek vlak waarbij het Catshuis dus aangaf wat zij niet voor maatregelen wilden. Een onafhankelijkheid van het OMT is er niet aangezien de voorzitter twee heren moet dienen (Catshuis en OMT). Ook bepaalt het RIVM de agenda van de gesprekken en er is weinig tot geen mogelijkheid hiervan af te wijken.

In dat licht bezien is het eeuwige mantra van Rutte dat hij zicht beroept op de experts wel een valse voorstelling van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Wolly schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:19:
[...]

Zojuist gelezen en ik ben er erg van onder de indruk. De leden van het OMT zitten/zaten dus ook in een spagaat tussen hun wereld en de politieke (on)wil. Ook lees ik in het stuk duidelijk dat er vooral reactief gereageerd wordt op de ontwikkelingen, zowel op medisch vlak als op politiek vlak waarbij het Catshuis dus aangaf wat zij niet voor maatregelen wilden. Een onafhankelijkheid van het OMT is er niet aangezien de voorzitter twee heren moet dienen (Catshuis en OMT). Ook bepaalt het RIVM de agenda van de gesprekken en er is weinig tot geen mogelijkheid hiervan af te wijken.

In dat licht bezien is het eeuwige mantra van Rutte dat hij zicht beroept op de experts wel een valse voorstelling van zaken.
Doe 's een voorstel wie hij dan wel zou moeten raadplegen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

Vanaf vanavond begint de avondklok.
Maar wat ik nu weer lees: https://www.nu.nl/coronav...af-maandag-handhaven.html
De handhaving begint dus pas maandag.

Waarom begint dat niet vandaag? We hebben al vaker gezien dat handhaving een flinke tekortkoming is om mensen zich aan de maatregelen te laten houden. Nu lijkt het er op dat die avondklok pas effectief op maandag
pas in gaat. :(

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Onbekend schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:22:
Vanaf vanavond begint de avondklok.
Maar wat ik nu weer lees: https://www.nu.nl/coronav...af-maandag-handhaven.html
De handhaving begint dus pas maandag.

Waarom begint dat niet vandaag? We hebben al vaker gezien dat handhaving een flinke tekortkoming is om mensen zich aan de maatregelen te laten houden. Nu lijkt het er op dat die avondklok pas effectief op maandag
pas in gaat. :(
Gaat over de BOA's, niet over ander bevoegd gezag zoals de politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het wordt vanaf vandaag gehandhaafd, maar enkel door de politie. De boa's mochten de avondklok niet handhaven, dit zat niet in hun bevoegdheden, maar die worden vanaf maandag aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:22:
[...]

Doe 's een voorstel wie hij dan wel zou moeten raadplegen?
Idealiter zou hij de experts moeten raadplegen zonder hier een sturing of pressie vooraf aan door te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wolly schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:24:
[...]

Idealiter zou hij de experts moeten raadplegen zonder hier een sturing of pressie vooraf aan door te geven.
Idealiter zouden die experts zich ook niet buiten de politiek om ook nog eens in de publieke media vertonen, maar alleen de politiek adviseren in de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:29
CMD-Snake schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:15:
[...]

Welke EU grenzen zijn er nu dan dicht? Meeste landen kom je nog binnen en als je met de auto reist dan kom je vrijwel overal binnen en zelfs onder de radar.
Frankrijk kom je met de auto zonder negatieve test niet meer in na middernacht, en België een dag later. Er zijn gisteren uit Spanje weer genoeg Nederlanders overhaast vertrokken of zitten inmiddels vast op de luchthavens.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Stoney3K schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:25:
[...]

Idealiter zouden die experts zich ook niet buiten de politiek om ook nog eens in de publieke media vertonen, maar alleen de politiek adviseren in de achtergrond.
Dat lijkt me echt totaal niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Wolly schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:24:
[...]

In het geval van een dictatuur zou dat waarschijnlijk ook gebeuren. Maar gelukkig is Nederland een democratisch land en zal een kabinet altijd op een of andere manier (enigszins) rekening houden met de achterban (zowel het volk als de eerste/tweede kamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Jovatov schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:13:
[...]

Je stuk over het aantal testen klopt niet, de laatste dagen die daar bekend stijgt het aantal tests ligt. 18 januari werden er over de laatste 7 dagen gemiddeld ongeveer 4000 tests uitgevoerd dan 11 januari over de afgelopen 7 dagen. De dagen ervoor een soortgelijk beeld.

Je ziet wel goed dat in het eerste deel van januari het aantal tests sterk teruggelopen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

eamelink schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Dat lijkt me echt totaal niet ideaal.
De huidige situatie, dat het OMT zo ongeveer elke avond bij Jinek aan tafel zit, lijkt me ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Stoney3K schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:25:
[...]

Dus jij bent een voorstander van achterkamertjespolitiek en in het geniep lobbyen voor geldelijk gewin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:30:
[...]

Dus jij bent een voorstander van achterkamertjespolitiek en in het geniep lobbyen voor geldelijk gewin?
Nee, ik ben voorstander van schriftelijke transparantie van de adviezen die gegeven worden en de notulen van de vergaderingen.

Als deskundigen naast hun rol in de politiek ook nog eens dingen gaan verkondigen bij talkshows zorgt dat alleen maar voor ruis op de lijn.

Pagina: 1 ... 55 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2