Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.020 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
immetjes schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:30:
[...]

Een door het kabinet in het leven geroepen technische instantie (OMT) en een ander technisch overheidsorgaan (RIVM) geeft het kabinet adviezen aangaande de maatregelen die dienen genomen te worden om de uitbraak van een virus in te dammen.
Een lange uitleg om te zeggen dat er gewoon niks permanent veranderd aan de democratie in nederland. Je voornaamste klacht is dat de verkozenen luisteren naar experten.

Het democratische proces heeft altijd zo in nl gewerkt: verkozenen eens verkozen leggen geen verantwoording af aan de burger, hetzelfde geld min of meer tussen regering en parlement omdat nederland een particratie blijft.

Dus neen eens corona weg is zal nederland terug gewoon even democratisch zijn als er voor, je kan gerust kritiek hebben op bepaalde beslissingen maar dit "we ondermijnen de democratie" is gewoon pure onzin en platte demagogie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:14
En waarschijnlijk hebben we dan alleen op maandag en dinsdag een mooi aantal van rond de 4000, de andere dagen zullen wel weer boven de 5000 gaan liggen.
Krimp is zo goed als voorbij, ik hoop dat de nieuwe aangescherpte maatregelen weer een klein zetje de goede kant op kunnen geven.

En al die verhalen over de nieuwe varianten, ja wat moet je daar nu mee. Om even in de stijl van vandaag te blijven, vond het vooral een glas half leeg gedachte door te stellen dat de vaccins waarschijnlijk niet zullen gaan werken omdat we het nog niet weten.
Hoe veel verschillen die mutaties nu eigenlijk, zeer weinig toch tot op heden? Je zou hopen dat als de genetische code voor 99% hetzelfde is, dat een vaccin dus ook nog steeds 99% effectief zou moeten zijn.
(is natuurlijk niet zo voor alle mutaties, maar voor veel hoop ik toch dat dit op gaat)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Adlermann schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Landurige/ nuttigbe groepsimmuniteit vanuit natuurlijke besmetting kan je (mogelijk) vergeten. Dan moeten we iig de mutanten buiten de deur gaan houden.
https://www.volkskrant.nl...kken-letterlijk~b0352472/

https://www.volkskrant.nl...ieuw-infecteren~b2340b33/

https://www.volkskrant.nl...hment-bolsonaro~bce6379e/

[...]
Manaus is een stad die uniek is in de wereld. Wat daar gebeurt, eerst met een enorm snelle groei naar 70+% besmet en nu de tweede golf is niet zo toe te passen op de rest van de wereld, anders hadden we hier midden vorig jaar ook al 70% besmet moeten hebben gehad.
Tot wel de helft van eerder geïnfecteerde mensen zouden de Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse variant van het virus kunnen krijgen.
Dat zijn een hoop weasel words die de hele zin van elke lading ontdoen. 0,00001% valt ook binnen 'tot wel de helft'.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
ik222 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Helaas is er geen 14% krimp als je het vergelijkt met vorige week vrijdag maar slechts een krappe 5%... Dit terwijl dat percentage begin van de week nog boven de 20% lag.

Kijk maar eens op https://coronateller.info/ naar de grafiek met het 7 daagse gemiddelde, daar zie je die heel duidelijk afvlakken naar inmiddels bijna horizontaal.
Martijn Broekman (@TijnBroekman) Tweeted:
@mzelst Analyse 22/01

Het aantal positieve testen ligt aan de bovenkant van de trend en is dus wat meer dan verwacht. De krimp is ruim 3 procentpunt teruggelopen naar 14% krimp.

Het goede nieuws : De sterftecijfers zitten nu ook in een duidelijke krimpfase met -20% week-op-week.

1/>> https://t.co/spfyBpiHBH https://twitter.com/TijnB.../1352623412045352964?s=20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
Mr.Joker schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Als die krimp afneemt en op een gegeef moment bij 0 aankomt (zonder de avondklok mee te nemen, want die gaan pas effect hebben over 2-3 weken) zitten we toch met een groot probleem. Dan zijn we als volk toch niet in staat om de R onder de 0 te krijgen. Zelfs met avondklok zal de Britse variant die vele malen besmettelijker lijktte zijn toch los te gaan
Als de krimp omslaat naar 5000 procent groei dan kunnen we ons ook beter in zee storten.

Vooralsnog hebben we te maken met een krimp van 14 procent, zit de geschatte R onder de 1 en is er nog allerminst bewezen dat de Britse variant een probleem is.

Zo kan ik nog wel wat dingen bedenken en aannemen die van invloed kunnen zijn op ons leven.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gustaveau schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:32:
En waarschijnlijk hebben we dan alleen op maandag en dinsdag een mooi aantal van rond de 4000, de andere dagen zullen wel weer boven de 5000 gaan liggen.
Eigenlijk dus wat er al een maand of 11 gebeurd.
Krimp is zo goed als voorbij, ik hoop dat de nieuwe aangescherpte maatregelen weer een klein zetje de goede kant op kunnen geven.
Krimp van 14% zou ik niet 'zo goed als voorbij' noemen.

Natuurlijk, hoger is beter. Dat is geen discussiepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:37
gustaveau schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:20:
Maar aan de andere kant lijkt dit wel een niveau dat de zorg aan kan (ik zeg even niks over de economie), dus je zou het hierbij kunnen houden en kunnen werken aan de groepsimmuniteit.
De zorg kan het aan? Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Ik denk niet dat het bevorderlijk is om het IC-personeel de komende maanden steeds 12 uurs diensten te laten draaien. Ander personeel staat onder druk vanwege b.v. werk op andere afdelingen en personeelsgebrek. Niet-COVID zorg is flink afgeschaald. Het huidige niveau aan besmettingen en ziekenhuisbezetting is echt veel te hoog.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Helaas is er geen 14% krimp als je het vergelijkt met vorige week vrijdag maar slechts een krappe 5%... Dit terwijl dat percentage begin van de week nog boven de 20% lag.

Kijk maar eens op https://coronateller.info/ naar de grafiek met het 7 daagse gemiddelde, daar zie je die heel duidelijk afvlakken naar inmiddels bijna horizontaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZdpTtQoFUKqohZ8LFFiVkgMg98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4AZtnan9haVxEIawev6GZbCo.png?f=user_large

7 daags gemiddelde heeft nog steeds een krimp van 14%.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:24
Drardollan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Als de krimp omslaat naar 5000 procent groei dan kunnen we ons ook beter in zee storten.

Vooralsnog hebben we te maken met een krimp van 14 procent, zit de geschatte R onder de 1 en is er nog allerminst bewezen dat de Britse variant een probleem is.

Zo kan ik nog wel wat dingen bedenken en aannemen die van invloed kunnen zijn op ons leven.
De trend van het moment is een afvlakking van de krimp. Dan kan je blij zijn met de krimp die er nu is, maar als het zo doorgaat hebben we volgende week geen krimp meer over...

Het een (blij zijn met krimp nu) sluit het ander (pessimistisch over daling van krimp) niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sergelwd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:35:
[...]

@mzelst Analyse 22/01

Het aantal positieve testen ligt aan de bovenkant van de trend en is dus wat meer dan verwacht. De krimp is ruim 3 procentpunt teruggelopen naar 14% krimp.

Het goede nieuws : De sterftecijfers zitten nu ook in een duidelijke krimpfase met -20% week-op-week.

1/>> https://t.co/spfyBpiHBH https://twitter.com/TijnB.../1352623412045352964?s=20
Je kan een tweet inplakken met de [ embed] tags ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
Drardollan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Always look on the bright side. Ik denk ook wel dat het meevalt. Die cijfers an sich zeggen niet altijd veel natuurlijk. Aantal positieven daalt ook gestaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ankona schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Ik vind een andere uitspraak veel interessanter. Er staat dat de uitbraak onder controle lijkt. Ok, mooi! Maar met welke maatregelen is dit gelukt? Dat is dan een mooie baseline voor de landelijke paniek.
Stoney3K schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:09:
[...]

Dat komt natuurlijk door het aankondigen van de avondklok, daardoor is het virus zich een ongeluk geschrokken.
De schrik voor de Britse variant die je toch wel zag vanaf het moment dat het in de lokale nieuwsbladen stond. Afstand houden wordt een stuk meer / beter gedaan sinds dat moment hier in het dorp.

Al neemt dat nu wel weer af met het recente nieuws en de vele testen onderhand.

Hier in ieder geval negatief. 6 uur vanochtend de mail van gisteren 11 uur de test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sergelwd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:35:
[...]

@mzelst Analyse 22/01

Dat klopt ook maar dan rekent men de veranderding in het 7 daagse gemiddelde. Punt is dat als je naar het lopende week gemiddelde kijkt, (dus elke dag dezelfde dag vorige week eruit halen en de nieuwe dag toevoegen) de krimp dus ernstig afvlakt afgelopen week en vandaag bijna tot stilstand is gekomen. Die berekening is misschien iets gevoeliger voor schommelingen maar is nu wel zo duidelijk al over meerdere dagen dat dit toch echt een voorbode van afvlakkende daling is, ook in die andere berekening. Alleen daar zie je dat dan pas over een paar dagen.

Dus helaas, de trend is echt niet positief de afgelopen dagen.

[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 22-01-2021 15:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:40:
[...]

De trend van het moment is een afvlakking van de krimp. Dan kan je blij zijn met de krimp die er nu is, maar als het zo doorgaat hebben we volgende week geen krimp meer over...
Ik heb dan ook niet beweerd dat de krimp niet afvlakt of eigenlijk krimpt (lastig, een krimpende krimp ;) ).

Natuurlijk is het enigszins zorgelijk, die krimp zou het liefst zo hoog mogelijk zijn. Dat willen we allemaal. Maar ik ben blij met een krimp van meer dan 10%, dat betekent dat we serieus blijven dalen. En als we dalen raken er ook steeds minder mensen besmet en krimp je dus door.

Hopelijk houden we met de huidige maatregelen de krimp boven de 10% en zorgen het mooiere weer en vaccinaties voor een uitweg. Van iets als de avondklok of het gedrag van de mensen hoef je het op dit moment niet meer te hebben.
Het een (blij zijn met krimp nu) sluit het ander (pessimistisch over daling van krimp) niet uit...
Eens. Maar men moet niet gaan beweren dat er geen krimp meer is of andere onwaarheden. Dat is niet terecht en nergens voor nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05
Drardollan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Je kan een tweet inplakken met de [ embed] tags ;)
En je kunt de [norml]- tag gebruiken om te voorkomen dat je tag geïnterpreteerd wordt als RML, zodat je geen spatie nodig hebt.

Voorbeeld: [embed] ;)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joppe113
  • Laatst online: 19-09 21:56
Net zoals we duidelijk de kerst terug konden vinden, zien we nu het remmend effect van oud & nieuw.
Hopenlijk zet daardoor de daling volgende week weer door.

Zie her en der in het nieuws en ook in kennisenkring "brandhaardjes" gerelateerd aan oud&nieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:32

Laguna

Connaisseur

breew schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Als ik kijk naar de cijfers met (vermoedelijke) eerste ziektedag, waarbij de piek altijd op maandag ligt omdat mensen (imo) vaak aangeven "sinds begin deze week" klachten te hebben liogt de piek (precies zoals je zou mogen verwachten) op *maandag* 14 december en dag dagen daarna.

[Afbeelding]

imo is dat het *bewijs* dat de harde lockdown van half december de groei er behoorlijk uit heeft gehaald.
Zoals @Plenkske al aangaf, het is natuurlijk vreemd dat er op de dag dat de lockdown inging (16 december) al een daling in het aantal besmettingen was ingezet. Je hebt nog altijd te maken met een incubatietijd, daaruit zou je kunnen concluderen dat de daling er ook zonder harde lockdown was geweest. Verder betwijfel ik of het sluiten van doorstroomlocaties echt een noemenswaardige bijdrage heeft geleverd in het zogenaamd opvangen van de samenkomsten met kerst en de jaarwisseling.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:01
Laguna schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:02:
[...]

Zoals @Plenkske al aangaf, het is natuurlijk vreemd dat er op de dag dat de lockdown inging (16 december) al een daling in het aantal besmettingen was ingezet. Je hebt nog altijd te maken met een incubatietijd, daaruit zou je kunnen concluderen dat de daling er ook zonder harde lockdown was geweest. Verder betwijfel ik of het sluiten van doorstroomlocaties echt een noemenswaardige bijdrage heeft geleverd in het zogenaamd opvangen van de samenkomsten met kerst en de jaarwisseling.
dat is waar.. de incubatietijd was ik in mijn enthousiasme vergeten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
ik222 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Dat klopt ook maar dan rekent men de veranderding in het 7 daagse gemiddelde. Punt is dat als je naar het lopende week gemiddelde kijkt, (dus elke dag dezelfde dag vorige week eruit halen en de nieuwe dag toevoegen) de krimp dus ernstig afvlakt afgelopen week en vandaag bijna tot stilstand is gekomen. Die berekening is misschien iets gevoeliger voor schommelingen maar is nu wel zo duidelijk al over meerdere dagen dat dit toch echt een voorbode van afvlakkende daling is, ook in die andere berekening. Alleen daar zie je dat dan pas over een paar dagen.

Dus helaas, de trend is echt niet positief de afgelopen dagen.
We zitten ook wel in een vrij lange periode van slecht coronaweer: https://www.coronaweer.nl/
Dan is de vraag ook hoever je uberhaupt invloed hebt met randmaatregelen zoals een avondklok die m.i. niet veel toevoegd aan de al bestaande maatregelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
joppe113 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:53:
Net zoals we duidelijk de kerst terug konden vinden, zien we nu het remmend effect van oud & nieuw.

Zie her en der in het nieuws en ook in kennisenkring "brandhaardjes" gerelateerd aan oud&nieuw.
Als in lokale clusters met vervolgbesmettingen ? Want direct tijdens O&N is nu al wel uit de cijfers, de mensen daarna kan inderdaad nog wel.

Qua besmettingscijfers lijkt deze week uit te komen op ongeveer zoals week 49.

En wat ook wel goed is om te melden, de meldingen worden "steeds recenter"
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EsV60K1WMAEcqaL?format=png&name=4096x4096

Dat is ook in deze grafiek te zien,
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EsV6vcLXMAAMF4S?format=png&name=4096x4096

Waarom is dit interessant ? Je verdeelt de meldingen dan over steeds minder dagen, hierdoor heb je beter zicht op wat er gebeurt in de afgelopen week in plaats van afgelopen 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
joppe113 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:53:

En vandaag zagen we de Theekrans van tante Truus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:12
Drardollan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:43:
[...]

Eens. Maar men moet niet gaan beweren dat er geen krimp meer is of andere onwaarheden. Dat is niet terecht en nergens voor nodig.
In jouw rekenmethode is er sprake van krimp. In een andere rekenmethode is die krimp eruit. Dat maakt jouw stelling niet ineens waar.

Je moet beseffen dat we morgen naar 3550 besmettingen moeten zakken om 'jouw' 13,5% krimp vast te houden. Dat gaat niet gebeuren. We weten dus al dat we op dit moment niet met 13,5% krimpen, maar een stuk minder.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 00:36

immetjes

HIER is BERN-E

k995 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Een lange uitleg om te zeggen dat er gewoon niks permanent veranderd aan de democratie in nederland. Je voornaamste klacht is dat de verkozenen luisteren naar experten.

Het democratische proces heeft altijd zo in nl gewerkt: verkozenen eens verkozen leggen geen verantwoording af aan de burger, hetzelfde geld min of meer tussen regering en parlement omdat nederland een particratie blijft.

Dus neen eens corona weg is zal nederland terug gewoon even democratisch zijn als er voor, je kan gerust kritiek hebben op bepaalde beslissingen maar dit "we ondermijnen de democratie" is gewoon pure onzin en platte demagogie.
Ik schrijf nergens "we ondermijnen de democratie". Dat is het punt ook niet. Er kan zondemeer een andere regering worden gekozen. Een technocratie kan ook prima democratisch zijn. Misschien schreef ik dat niet helemaal duidelijk op.

Probleem van een technocratie is dat beslissingen rationeel worden genomen (zoals nu) en dat gevoelsaspecten die niet in economische of materiële waardes zijn uit te drukken niet in de besluitvorming worden mee genomen.

Op Wikipedia wordt de kritiek op een Technocratie zo verwoord: "Technocratie kan ook negatief worden opgevat. Wanneer deskundigen en specialisten op deelterreinen veel macht krijgen bij het bepalen van de discussie, kan dit ten koste gaan van de invloed van burgers en ten koste van de politieke keuzeruimte, politici zelf of de democratie. Het gaat ook mogelijk ten koste van de (door de politiek te waarborgen) afweging van belangen tussen meerdere beleidsterreinen en ten koste van de waarden waarop deze belangenafweging gebaseerd zou moeten zijn." Dat is gewoon wat nu gebeurt.

Het ging eerst nog om het beschermen van de bevolking. Maar nu gaat het alleen nog maar om het virus tegen houden; dat is een -technocratisch- doel op zich geworden. De middelen om dit te bereiken zouden wel eens erger kunnen zijn dan de kwaal. Maar dat ziet een technocraat niet, die is bezig met z'n "opdracht". En dat is het probleem. Er is helemaal geen tegengas, van niemand.

De overheid moet veel meer afstand nemen van de technische adviezen en veel meer afwegingen maken om de bevolking naast bescherming tegen het virus ook te zorgen dat depressies dalen en bv welzijn, scholing, carrièreperspectief, zelfontplooiing, sociale contacten kunnen bloeien. Het kan en mag niet zo zijn dat een club van technocraten eigenlijk bepaalt wat de regering moet doen.

Mijn angst is dat corona (of een ander mutatie virus) nooit meer weg gaat, en dit spel dus eindeloos gespeeld gaat worden.

Edit:
Stoney3K schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:54:
[...]

Ik verwacht juist van niet. Er is niemand die er belang bij heeft om "dit spel" eindeloos te blijven spelen, want het is een spel wat eigenlijk alleen maar verliezers heeft. De regering wil zelf ook zo snel mogelijk weer naar normaal toe (en het liefste dus het oude normaal, geen dystopisch 'nieuw normaal') want dat is sociaal gezien goed, en economisch gezien goed.

De enige reden waarom je puur uit angst het spelletje zou willen blijven spelen is als er iemand een misplaatst gevoel van politiek sadisme en machtsgeilheid heeft, maar dat is gewoon niet het geval.
Frappant dat je dat schrijft want dat is precies wat er bij een totalitaire staat gebeurt. In Nederland is daar nog geen sprake van; maar ik begrijp nu wel hoe zo iets zo kunnen gebeuren zonder kwade bedoelingen. Mijn post van vorige week.

[ Voor 15% gewijzigd door immetjes op 22-01-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
immetjes schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:40:
Probleem van een technocratie is dat beslissingen rationeel worden genomen (zoals nu) en dat gevoelsaspecten die niet in economische of materiële waardes zijn uit te drukken niet in de besluitvorming worden mee genomen.
Ik zie juist alles behalve een technocratie.
Adviezen worden slechts opgevolgd als ze die kunnen inpassen en hun gewenste verhaal en het allerlaatste woord wat ik aan de huidige wetenschappelijke zienswijze rond de aanpak zou willen verbinden is "rationeel" |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Sergelwd op 22-01-2021 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Sergelwd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:45:
[...]

Ik zie juist alles behalve een technocratie.
Adviezen worden slechts opgevolgd als ze die kunnen inpassen en hun gewenste verhaal en het allerlaatste woord wat ik aan de huidige wetenschappelijke zienswijze rond de aanpak zou willen verbinden is "rationeel" |:(
In het algemeen volgt het kabinet de adviezen van het OMT en RIVM gewoon 1:1 op

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Mijn angst is dat corona (of een ander mutatie virus) nooit meer weg gaat, en dit spel dus eindeloos gespeeld gaat worden.
Ik verwacht juist van niet. Er is niemand die er belang bij heeft om "dit spel" eindeloos te blijven spelen, want het is een spel wat eigenlijk alleen maar verliezers heeft. De regering wil zelf ook zo snel mogelijk weer naar normaal toe (en het liefste dus het oude normaal, geen dystopisch 'nieuw normaal') want dat is sociaal gezien goed, en economisch gezien goed.

De enige reden waarom je puur uit angst het spelletje zou willen blijven spelen is als er iemand een misplaatst gevoel van politiek sadisme en machtsgeilheid heeft, maar dat is gewoon niet het geval.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
immetjes schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:50:
[...]

In het algemeen volgt het kabinet de adviezen van het OMT en RIVM gewoon 1:1 op
De laatste maand min of meer wel ja, maar daarvoor toch echt niet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ankona schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:14:
Wat is eigenlijk het probleem? Mijn ervaring is dat je met tools als Teams en Zoom prima vanuit huis kunt vergaderen. Ik meen dat de Tweede kamer zich er gisteren nog druk om maakte dat zoveel mensen nog altijd onnodig naar het werk gingen.
Om een vergadering in de Tweede Kamer door te laten gaan is een quorum nodig. Uit het reglement van de Tweede Kamer:
Artikel 49. Quorum
De Voorzitter opent de vergadering indien op het uur van bijeenroeping meer dan de
helft van het aantal zitting hebbende leden hun aanwezigheid op de presentielijst hebben
aangemeld.

Artikel 50. Ontbreken van quorum
1. Indien op of kort na het uur van bijeenroeping het vereiste aantal leden niet
tegenwoordig is, opent de Voorzitter de bijeenkomst en kan hij namen van de afwezige
leden laten oplezen. Hij kan kennis geven van ingekomen stukken. Daarna stelt hij de
vergadering tot een later tijdstip uit.
2. De namen van zowel de aanwezige als de afwezige leden worden in het officieel
verslag van de Handelingen van de Kamer opgenomen; voor wat betreft de afwezige
leden onder vermelding van de opgegeven redenen van verhindering.
(bron)

Hiervoor moeten alle Kamerleden die zitting hebben fysiek aanwezig zijn en intekenen, anders telt het niet. De Eerste Kamer had dit ook, leden moesten naar Den Haag komen om in te tekenen. Dan gingen ze weer naar huis om de vergadering digitaal te doen. De Eerste Kamer heeft haar eigen reglement aangepast zodat senatoren nu ook digitaal kunnen intekenen.
Vincentio schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:40:
De schrik voor de Britse variant die je toch wel zag vanaf het moment dat het in de lokale nieuwsbladen stond. Afstand houden wordt een stuk meer / beter gedaan sinds dat moment hier in het dorp.

Al neemt dat nu wel weer af met het recente nieuws en de vele testen onderhand.
De Britse soep (of is het fish and chips?) wordt niet zo heet gegeten als we dachten. De resultaten uit Lansingerland vallen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Volgens mij klopt deze kop niet echt :? :
Chirurgisch mondkapje straks verplicht in Duitsland
Vanaf maandag is het in Duitsland verplicht om een chirurgisch mondmasker te dragen, ook wel bekend als FFP2-masker. Deze maskers sluiten beter af en beschermen niet alleen anderen, maar ook de drager beter tegen het virus.

De in ons land veel gedragen papieren blauw-witte of zelfgemaakte mondmaskers zijn dan niet meer toegestaan in Duitse winkels, tankstations en het openbaar vervoer. Mensen die toch zo'n masker dragen, riskeren een boete van 150 euro.
(NOS Liveblog)

Die FFP2 dingen zijn geen chirurgische mondkapjes. Die chirurgische dingen zijn niet-medische varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:59:

[...]

(NOS Liveblog)

Die FFP2 dingen zijn geen chirurgische mondkapjes. Die chirurgische dingen zijn niet-medische varianten.
Met FFP2 is natuurlijk het juist gebruiken ervan ook ineens 200% belangrijker omdat die bedoeld zijn om jezelf te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
[...]

Ik ben benieuwd of we substantieel onder het niveau van de vorige "weer gedeeltelijke lockdown" plateau gaan komen (maand november). Heb er voor als nog een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
gekkie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:15:
[...]

Ik ben benieuwd of we substantieel onder het niveau van de vorige "weer gedeeltelijke lockdown" plateau gaan komen (maand november). Heb er voor als nog een hard hoofd in.
Het duiden is gewoon heel lastig, we zien de daling in het absolute aantal besmettingen deze week duidelijk afvlakken maar er kunnen zoveel effecten spelen die dat veroorzaken dat het eigenlijk gokken is .

Variërend van dat dit echt het begin van de derde golf is tot dat het niet meer dan een tijdelijk hikje is omdat bijvoorbeeld de testbereidheid eerst daalde en nu weer stijgt.

Gewoon afwachten dus en veel kunnen we er toch niet aan doen verder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:56:

De Britse soep (of is het fish and chips?) wordt niet zo heet gegeten als we dachten. De resultaten uit Lansingerland vallen mee.
Ja, maar dat komt dus omdat wij hier in Lansingerland gewoon weer echt goed aan afstand houden en alles doen. Sinds de eerste berichten hier in Bergschenhoek is er echt een zichtbare omslag geweest hoe men met alles om gaat.
Nieuws stond 29 december in de regionale bladen.
Op 1 Januari is er al een speciale teststraat geweest voor iedereen die (indirecte) connectie had met die basisschool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
ik222 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:45:
[...]
Het duiden is gewoon heel lastig, we zien de daling in het absolute aantal besmettingen deze week duidelijk afvlakken maar er kunnen zoveel effecten spelen die dat veroorzaken dat het eigenlijk gokken is .

Variërend van dat dit echt het begin van de derde golf is tot dat het niet meer dan een tijdelijk hikje is omdat bijvoorbeeld de testbereidheid eerst daalde en nu weer stijgt.

Gewoon afwachten dus en veel kunnen we er toch niet aan doen verder :)
Klopt, het is ook mijn onderbuik en die rommelt (of zou dat het teken zijn om eens te gaan koken).

Maar het is een mix van dingen:
- als ik zo door m'n oogharen kijken dan vlakken de dalingen af.
- daling bezettingen ziekenhuis en IC schieten niet op en gaan nog langzamer dan van de vorige golf.
- cijfers van bepaalde regio's dalen nog niet echt door maar blijven toch nog op een betrekkelijk hoog niveau en er poppen soms weer nieuwe plekken op met > 100 / 100000.
- nieuwsberichten dat enerzijds de noodopvang betrekkelijk vol zit en anderzijds dat ook opa's en oma's nog steeds van stal worden gehaald om op te passen.

Of we er niet veel aan kunnen doen hangt er wellicht een beetje vanaf wie je allemaal tot "we" wilt rekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Vincentio schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:53:
[...]

Ja, maar dat komt dus omdat wij hier in Lansingerland gewoon weer echt goed aan afstand houden en alles doen. Sinds de eerste berichten hier in Bergschenhoek is er echt een zichtbare omslag geweest hoe men met alles om gaat.
Op 1 Januari is er al een speciale teststraat geweest voor iedereen die (indirecte) connectie had met die basisschool.
Dus deze gegevens zijn absoluut niet te interpoleren naar de algehele situatie in Nederland omdat er nog steeds een grote groep asocialen is die overal lak aan heeft en al die maatregelen maar vreselijk onuitvoerbaar vindt. Tja, dan krijg je vanzelf een stilstand in de afname van besmettingen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Ankona schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Wat is eigenlijk het probleem? Mijn ervaring is dat je met tools als Teams en Zoom prima vanuit huis kunt vergaderen. Ik meen dat de Tweede kamer zich er gisteren nog druk om maakte dat zoveel mensen nog altijd onnodig naar het werk gingen.
Mijn ervaring is dat het een drama is. Komt geen discussie op gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
maartend schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:25:
Als iedereen kan praten wanneer hij wil niet inderdaad. Een debat is echter strikt gereguleerd en heeft slechts één spreker tegelijkertijd, dat kan prima online.
Zeker als Arib gewoon de mute all kan hanteren wanneer nodig. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
maartend schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:25:
[...]

In de tweede kamer worden ook geen discussies gehouden, die vinden plaats in de fractie kamers. In de tweede kamer zijn er enkel wel geplaatste politieke aanvallen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Yaksa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:14:
[...]

Dus deze gegevens zijn absoluut niet te interpoleren naar de algehele situatie in Nederland omdat er nog steeds een grote groep asocialen is die overal lak aan heeft en al die maatregelen maar vreselijk onuitvoerbaar vindt. Tja, dan krijg je vanzelf een stilstand in de afname van besmettingen.
Dat wordt hier al maanden geroepen, je zou denken dat er onder die groep inmiddels wel wat groepsimmuniteit is opgebouwd.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Laguna schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Dat wordt hier al maanden geroepen, je zou denken dat er onder die groep inmiddels wel wat groepsimmuniteit is opgebouwd.
Tuurlijk niet, want het zijn altijd om een onverklaarbare reden weer een andere groep asocialen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Vincentio schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:53:
[...]

Je zou daaruit bijna kunnen afleiden dat afstand houden en reinheid (wassen, desinfecteren) dus werkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Yaksa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:14:
[...]

En wie zijn die grote groep asocialen dan? Ik ken nu een aantal mensen die COVID-19 hebben gehad. Twee zijn op het essentiële werk -waarschijnlijk- in de koffiehoek besmet. De rest heeft geen flauw idee terwijl ze zich aan de regels hebben gehouden.

Goed, er worden wel eens wat feestjes opgerold, dus er zijn er meer, maar dat zal voornamelijk mensen onder de 30 zijn (die misschien hun ouders dan aansteken).

Ik vind dat we op moeten houden met groepen mensen de schuld vd besmetting te geven. Meeste besmettingen zijn gewoon domme pech. B.v.: Ook bij elkaar zitten met een paar mensen in een slecht geventileerd ruimte. Overheid vindt er niets van en het is niet asociaal, maar de kans op besmetting is wel groter dan bv buiten staan op afstand.

Ik vermoed dat de droge lucht buiten onder de 6gr/kg meer invloed heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door immetjes op 22-01-2021 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

franssie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:14:
[...]

Je zou daaruit bijna kunnen afleiden dat afstand houden en reinheid (wassen, desinfecteren) dus werkt.
Cijfers in Lansingerland volgen gewoon de trend van de rest van Nederland. De conclusie kan daarom ook zijn dat het wel meevalt met die Britse variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

immetjes schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:24:
[...]

Cijfers in Lansingerland volgen gewoon de trend van de rest van Nederland. De conclusie kan daarom ook zijn dat het wel meevalt met die Britse variant.
Dat is zeker ook een mogelijkheid, zonder controle groep valt daar weinig over te zeggen. En een controle groep is lastig te definiëren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Hmm en daar hebben we AZ weer, wat nu in eerste instantie weer minder kan leveren. Tot nu toe is er nog niet heel veel echt "winnends" aan die formule te vinden :/.
Naja voor de start is wellicht beter dan halverwege terwijl je bezig bent in massa inentingen zonder al te veel buffers, dat dan maar als pluspuntje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
immetjes schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:24:
[...]

Daarnaast word dat in veel landen tegenwoordig ook wel hygiene-theater genoemd.
Schijnveiligheid is hier nogsteeds de norm en door de lucht zal het virus zich niet zo snel verspreiden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

gekkie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:32:
Hmm en daar hebben we AZ weer, wat nu in eerste instantie weer minder kan leveren. Tot nu toe is er nog niet heel veel echt "winnends" aan die formule te vinden :/.
Naja voor de start is wellicht beter dan halverwege terwijl je bezig bent in massa inentingen zonder al te veel buffers, dat dan maar als pluspuntje.
In hoeverre zijn die productiestraten uitwisselbaar? Is het technisch gezien denkbaar dat men daar een vaccin van een andere producent in licentie zou gaan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Yucon schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:45:
[...]

In hoeverre zijn die productiestraten uitwisselbaar? Is het technisch gezien denkbaar dat men daar een vaccin van een andere producent in licentie zou gaan maken?
Ja, dat hebben de fabrikanten onderling ook afgesproken. Als er van een fabrikant een vacin wordt afgekeurd, gaat deze een ander vaccin maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
CMD-Snake schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:59:

[...]

(NOS Liveblog)

Kop klopt inderdaad niet helemaal, maar de chirurgische mondkapjes (Duits OP-Masken) zijn wel degelijk medisch, n.l. type II en IIR. Verder zijn, naast FFP2, ook KN95/N95 toegestaan: https://www.bundesregieru...laender-beschluss-1841048
Vanaf maandag ook verplicht in OV en winkels in Nordrhein-Westfalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
https://nos.nl/artikel/23...-mogelijk-dodelijker.html

Als politiek zich met wetenschap gaat bemoeien...
Kan zijn dat er echt iets is gevonden wat daarop wijst maar daar lijkt het vooralsnog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Yucon schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:45:
[...]
Geen idee hoeveel werk dat is om een productie lijn om te bouwen, maar het zijn op zich vaccins op basis van een andere werking. Het afvullen en zo zal wellicht wel vrij standaard zijn, maar de actieve ingrediënten zijn anders dus of dat stuk van het proces ook zo snel om te bouwen is.
Daar naast rept het bericht over:
AstraZeneca zal in eerste instantie minder vaccins leveren dan verwacht. Dit komt doordat een Europese productielocatie (tijdelijk) niet zoveel vaccins kan maken als gepland, meldt de farmaceut vrijdag aan NU.nl na berichtgeving door Bild.
Dus als ze al een productieprobleempje hebben met hun eigen vaccin, zal dat van een ander gaan maken vermoedelijk niet veel harder op gaan schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:26:
Maar in tegenstelling tot de eerste golf zie ik wel meer werk uitgevoerd worden. Werk als dakdekkers, tuinmannen, metselaars, klusbedrijven, etc. Dat lag vorig jaar allemaal stil en loopt nu wel gewoon door volgens mij.
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:29:

Heb je de percentages gezien? Het is bijna een verdubbeling aan bewegingen nu.
Plus: als het in april kon, waarom nu niet?
Plus: besmettingen lopen op en we zitten in een harde lockdown. Toch is het druk op de weg?
Plus: mensen gaan ook te vaak naar elkaar toe, nog steeds.
In maart/april en een stukje mei kon ik nergens een afspraak voor maken. Zeker (oud)semioverheid zoals KPN of de lokale energieleverancier hadden een wachtlijst van hier tot Tokio vanwege strenge veiligheidseisen. Monteurs deden slechts 1 klus per dag en als je meerdere disciplines nodig had kwam elk op zijn eigen dag. Heden dagen kunnen ze volgende week al langs komen en staan er vier man van verschillende bedrijven in hetzelfde gat te kantklossen.
Waarom dat in april wel kon en nu niet? De angst is weg en de portemonnee raakt leeg. De klant gaat niet voor vijf dagen betalen als het vroeger in twee dagen kon. Ook sales/vertegenwoordigers gaan weer bij klanten langs want een PDF-brochure op sturen is leuk, maar die 10% in extra's die je er normaal bij lult gaan via mail of videobellen toch wat stroef. Zag zelfs hier en daar alweer partijen die, bij gebrek aan een vakbeurs, zelf maar klanten uitnodigen om die nieuwe collectie in het echt te komen bekijken. In een tent of stukje fabriekshal, wat statafels en een grote schaal bitterballen. Je kent het wel..

Combineer dat met het gebrek aan carpoolen of mensen die het OV mijden en de snelweg is lekker vol. Ik kan ze geen ongelijk geven, de bus is sowieso kut en carpoolen kost altijd meer tijd dan rechtstreeks naar je bestemming rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Marly schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:56:
[...]
Kop klopt inderdaad niet helemaal, maar de chirurgische mondkapjes (Duits OP-Masken) zijn wel degelijk medisch, n.l. type II en IIR. Verder zijn, naast FFP2, ook KN95/N95 toegestaan: https://www.bundesregieru...laender-beschluss-1841048
Vanaf maandag ook verplicht in Nordrhein-Westfalen.
Ik zie dan weer niet of er nu dan ook een ventiel in mag zitten of niet (wat bij die maskers wel eens het geval wil zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

limburgse burgemeester (nos journaal) denkt dat stemmen onverantwoord is omdat 13 mln mensen tegelijk gaan stemmen in drommen tegelijk.
Nu denken we hier graag in oplossingen in plaats van problemen :) mijns inziens is dit klets.

- de opkomst is nooit 100%,- de opkomst is te spreiden over de hele dag (binnen de uren dat we buiten mogen komen tzt , uitzondering voor stembureau bemensing)
-met alle thuiswerkers is spreiden over de dag makkelijker dan ooit
- iedereen een potlood mee naar huis als aandenken
- buiten in de rij, stemmen in een tent
- mensen kunnen machtigen
- briefstemmen voor bepaalde leeftijdsgroep
enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
gekkie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:03:
[...]

Ik zie dan weer niet of er nu dan ook een ventiel in mag zitten of niet (wat bij die maskers wel eens het geval wil zijn).
Nee, dat zie ik ook nergens, maar dit is hier misschien off-topic, en past beter in Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Ik reageerde hier alleen op een post, omdat chirurgische (de naam zegt het al) mondkapjes dus wel medisch zijn, type II en IIR.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:13:
limburgse burgemeester (nos journaal) denkt dat stemmen onverantwoord is omdat 13 mln mensen tegelijk gaan stemmen in drommen tegelijk.
Nu denken we hier graag in oplossingen in plaats van problemen :) mijns inziens is dit klets.

- de opkomst is nooit 100%,- de opkomst is te spreiden over de hele dag (binnen de uren dat we buiten mogen komen tzt , uitzondering voor stembureau bemensing)
enz enz.
Precies. Mijn generatie (50) lijkt wel te zwelgen in lamlendigheid. Ik zag het ook net. Kom op man loop niet te huilen en los het op. Desnoods ga je buiten open tenten opzetten met grote ventilatoren ofzo. Mijn vrouw kon zich trouwens niet eens aanmelden als vrijwilligster binnen een straal van 20km want er waren al genoeg mensen.

Als wij als Nederlanders, die het halve land hebben ingepolderd en de zeeën overwinnen niet eens een verkiezing durven houden vanwege een virus, dat zou pas een schande zijn. Stelletje watjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Sergelwd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:00:
https://nos.nl/artikel/23...-mogelijk-dodelijker.html

Als politiek zich met wetenschap gaat bemoeien...
Kan zijn dat er echt iets is gevonden wat daarop wijst maar daar lijkt het vooralsnog niet op.
Wazig verhaal, ze zien onder ziekenhuispatiënten geen hogere sterfte maar onder de totale populatie positief getest wel als ik het goed begrijp.

Zal vast te simpel gedacht zijn maar zou de conclusie dan niet zijn dat mogelijk door overbelasting van de zorg daar niet iedereen de zorg heeft kunnen krijgen die nodig was?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 21-09 08:00

Metro2002

Memento mori

enz enz.
Ik heb het nog nooit heel druk bij het stembureau gezien eerlijk gezegd. Altijd hooguit een handje mensen tegelijk binnen omdat het gewoon heel erg verspreid is en er enorm veel stembureaus zijn overal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Me too. Soms was ik alleen (op de medewerkers na). Andere keren stonden er twee mensen voor me bij het inschrijven en kwamen er enkelen naar buiten lopen. Meer dan een handbol kiezers tegelijk binnen, nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:31
Stemmen is natuurlijk niet alleen het potlood en het hokje. Zit een flinke logistiek omheen en dat zal vast een hoop gedoe geven. En veel reisbewegingen en contacten.

Ik zal als ambtenaar waarschijnlijk ook wel weer een bijdrage moeten leveren. Ook leuk, mag je voor je werk niet naar kantoor maar wel om processen verbaal in te voeren of zoiets :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:12
Metro2002 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:40:
[...]

Ik heb het nog nooit heel druk bij het stembureau gezien eerlijk gezegd. Altijd hooguit een handje mensen tegelijk binnen omdat het gewoon heel erg verspreid is en er enorm veel stembureaus zijn overal.
Dan ben je niet wezen stemmen in mijn woonplaats :+. Ik heb bij de laatste verkiezingen anderhalf uur in de rij mogen staan. Probleem dat hier speelt is veel forenzen, het niet vrij mogen stemmen in een andere gemeente in Nederland zonder dit expliciet vooraf te regelen.

Ik denk dat dit laatste dan ook zeker al kan bijdragen aan het beperken van problemen. Anderzijds zou ik toch ook stemmen per post toch wel graag zien als mogelijkheid.

Ook is het toch wel redelijk een probleem hoe om te gaan met de combinatie stemrecht en een huishouden binnen quarantine. Mits daar geen sluitende oplossing voor bestaat is het verzoeken men hun stemrecht te laten ontnemen dan wel een maatschappelijk risico te vormen door quarantine te doen breken. En met het aantal positieve tests per dag, kun je eigenlijk al wel snel uitgaan van vele tienduizenden tot zelfs misschien honderdduizend plus positieven en andere personen binnen het huishouden die in principe in quarantaine zouden behoren te zitten. Waarbinnen toch echt een groot aantal stemgerechtigden zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychodude schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:10:
[...]

Dan ben je niet wezen stemmen in mijn woonplaats :+. Ik heb bij de laatste verkiezingen anderhalf uur in de rij mogen staan. Probleem dat hier speelt is veel forenzen, het niet vrij mogen stemmen in een andere gemeente in Nederland zonder dit expliciet vooraf te regelen.

Ik denk dat dit laatste dan ook zeker al kan bijdragen aan het beperken van problemen. Anderzijds zou ik toch ook stemmen per post toch wel graag zien als mogelijkheid.

Ook is het toch wel redelijk een probleem hoe om te gaan met de combinatie stemrecht en een huishouden binnen quarantine. Mits daar geen sluitende oplossing voor bestaat is het verzoeken men hun stemrecht te laten ontnemen dan wel een maatschappelijk risico te vormen door quarantine te doen breken. En met het aantal positieve tests per dag, kun je eigenlijk al wel snel uitgaan van vele tienduizenden tot zelfs misschien honderdduizend plus positieven en andere personen binnen het huishouden die in principe in quarantaine zouden behoren te zitten. Waarbinnen toch echt een groot aantal stemgerechtigden zal zitten.
de stem-bus komt bij je in de straat deze lente.... :)

maar had inderdaad even niet aan de quarantaine mensen gedacht, daar zou inderdaad iets voor verzonnen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:57

NMH

Moderator General Chat
psychodude schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:10:
Dat is ook wel een goede inderdaad. Ik begin zolangzamerhand te denken dat de beste oplossing is om voor deze keer het briefstemmen open te stellen voor iedereen. Normaal ben ik daar niet zo'n voorstander van omdat je niet kunt controleren of iemand een vrije keuze zonder dwang maakt maar gegeven de omstandigheden is het denk ik het minste van twee kwaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:31
Misschien wel, maar daar hebben we verder weinig ervaring mee in Nederland (behalve misschien in Den Haag)? Krijgen we dat zo snel uit de grond gestampt op grote schaal? Of staat het al lang op de rails?

[ Voor 7% gewijzigd door Brunniepoo op 22-01-2021 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

immetjes schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:29:
[...]

Precies. Mijn generatie (50) lijkt wel te zwelgen in lamlendigheid. Ik zag het ook net. Kom op man loop niet te huilen en los het op. Desnoods ga je buiten open tenten opzetten met grote ventilatoren ofzo. Mijn vrouw kon zich trouwens niet eens aanmelden als vrijwilligster binnen een straal van 20km want er waren al genoeg mensen.

Als wij als Nederlanders, die het halve land hebben ingepolderd en de zeeën overwinnen niet eens een verkiezing durven houden vanwege een virus, dat zou pas een schande zijn. Stelletje watjes!
Dit!

Daarnaast is het ook gewoon onvoorstelbaar dat er voor dit scenario geen draaiboek is bedacht, het is niet zo dat deze situatie ineens uit de lucht komt vallen 8)7, (hetzelfde geldt overigens voor de vaccinatiestrategie), we hebben te maken met, óf grove incompetentie óf er spelen andere belangen waar wij geen weet van hebben.

Je kan mij namelijk niet wijsmaken dat er geen enkele manier is om de verkiezing op een veilige, verantwoorde manier doorgang te kunnen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 22-01-2021 21:49 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
revolution-nl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:46:
[...]
Je kan mij namelijk niet wijsmaken dat er geen enkele manier is om de verkiezing op een veilige, verantwoorde manier doorgang te kunnen geven.
Behalve dan dat er wetswijzigingen voor nodig zijn, veel van een verkiezingen procedures ligt vast in de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Intussen zijn er geluiden dat de Engelse versie dodelijker zou kunnen zijn. (volgens de Britse PM in een persco vanavond).

[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 22-01-2021 21:51 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:48:
Intussen zijn er geluiden dat de Engelse versie dodelijker zou kunnen zijn.
Dat is niets anders dan paniekzaaierij van Boris Johnson, bewijzen daarvoor zijn er dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

maartend schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:48:
[...]

Behalve dan dat er wetswijzigingen voor nodig zijn, veel van een verkeizing ligt vast in de wet.
De spoedwet hebben ze er ook doorheen weten te jagen, hell.. we zitten morgen vanaf 21:00 met zijn allen opgesloten 8)7 , de grenzen kunnen ook ineens dicht, dus als men wilt is er genoeg mogelijk.

Als dit allemaal mogelijk is dan moet de organisatie van verkiezingen geen probleem zijn lijkt mij.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 22-01-2021 21:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
"het lijkt er nu ook op dat er wat bewijs is dat de nieuwe variant in verband wordt gebracht met een hogere sterfte." + Johnson. Tja, voor mij betekent dat een grote slag om de arm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:12
NMH schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:22:
[...]

Dat is ook wel een goede inderdaad. Ik begin zolangzamerhand te denken dat de beste oplossing is om voor deze keer het briefstemmen open te stellen voor iedereen. Normaal ben ik daar niet zo'n voorstander van omdat je niet kunt controleren of iemand een vrije keuze zonder dwang maakt maar gegeven de omstandigheden is het denk ik het minste van twee kwaden.
offtopic:
Persoonlijk vind ik dit eigenlijk altijd al een nonargument zolang als stemmen niet altijd in persoon hoeft. En gezien volmacht stemmen in Nederland een optie is, is er echt werkelijk waar weinig zinnigs in te brengen tegen briefstemmen. Al dit soort fraude gevoelige problemen gaan namelijk eveneens op voor stemmen per volmacht. Ook dit kan net zo goed onder dwang, ook hierbij kun je net zo makkelijk je stem verkopen, ook hierbij kan een andere partij een andere stem voor je uitbrengen dan hetgeen je wilde, etc.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2021/01/22/709139/3840x2160a.jpg
bron: https://nos.nl/artikel/23...trend-blijft-dalende.html

De covid-afdeling van het LUMC

De handschoenen waren zeker op 8)7.
De verschillen zijn marginaal. En het is eerlijkheidshalve daarmee dus slecht te duiden of dit aan het virus zelf ligt, of dat dit ligt aan factoren als de overbezetting van de zorg, oplopende werkdruk, afname aan personele bezetting per patiënt en concentratieverlies van zorgverleners. Zo lag in Italië en Spanje de relatieve mortaliteit ook hoger dan bijvoorbeeld in Nederland en Duitsland, en zag je binnen hotspots dat lokaal de relatieve mortaliteit ook hoger lag dan regionen waar het rustiger was.

Dus hoewel iets in het achterhoofd te houden, is het nog niet voldoende om dit echt definitief te kunnen stellen en de kans is groot dat dit afgezwakt zal gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Intussen zijn er geluiden dat de Engelse versie dodelijker zou kunnen zijn. (volgens de Britse PM in een persco vanavond).
"Geluiden", bewijzen zijn er namelijk niet, het is een ordinaire angstcampagne ..

Kijktip, negeer de complot elementen die zijdelings aangehaald worden het gaat om de analyse van Maurice, erg verhelderend.

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 22-01-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
revolution-nl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:50:
[...]

De spoedwet hebben ze er ook doorheen weten te jagen, hell.. we zitten morgen vanaf 21:00 met zijn allen opgesloten 8)7 , de grenzen kunnen ook ineens dicht, dus als men wilt is er genoeg mogelijk.

Als dit allemaal mogelijk is dan moet de organisatie van verkiezingen geen probleem zijn lijkt mij.
Vor de avondklok is er geen wet aangenomen of gewijzigd. Ook niet nodig voor sluiten grenzen.

En dan hebben we het nog niet over het organisatorische. En kijk maar naar de Covid-vacinaties, hoe goed en snel we dat geregeld krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@revolution-nl De bewijslast is zeker dun, maar dat is niet gezelfde als 'er is geen bewijs'. Ben het overigens wel eens dat het BJ best goed uitkomt; het een sluit het ander niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:57

NMH

Moderator General Chat
psychodude schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:52:
offtopic:
En gezien volmacht stemmen in Nederland een optie is, is er echt werkelijk waar weinig zinnigs in te brengen tegen briefstemmen. Al dit soort fraude gevoelige problemen gaan namelijk eveneens op voor stemmen per volmacht. Ook dit kan net zo goed onder dwang, ook hierbij kun je net zo makkelijk je stem verkopen, ook hierbij kan een andere partij een andere stem voor je uitbrengen dan hetgeen je wilde, etc.
Daar heb ik nooit bij stilgestaan, en je hebt absoluut gelijk. De enige limiterende factor bij volmachten is nog dat er een maximum aan zit hoeveel je mag uitoefenen, maar aangezien dergerlijke onfrisse praktijken vaak in huiselijke kring zullen spelen is daar nog genoeg potentie voor schade. Stom dat ik me dat nooit gerealiseerd heb.
revolution-nl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:53:
Kijktip, negeer de complot elementen die zijdelings aangehaald worden het gaat om de analyse van Maurice, erg verhelderend.
[YouTube: “Massavorming gijzelt ons”, zegt klinisch psycholoog Mattias Desmet!]
Ik heb de video niet gezien, maar ik ben op voorhand uiterst sceptisch over de analyses van De Hond. Hij heeft, zeker op het gebied van corona, niet zo'n best track record. @gws24 had daar in het vorige deel van dit topic een goede post over: gws24 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
psychodude schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:52:
offtopic:
Persoonlijk vind ik dit eigenlijk altijd al een nonargument zolang als stemmen niet altijd in persoon hoeft. En gezien volmacht stemmen in Nederland een optie is, is er echt werkelijk waar weinig zinnigs in te brengen tegen briefstemmen. Al dit soort fraude gevoelige problemen gaan namelijk eveneens op voor stemmen per volmacht. Ook dit kan net zo goed onder dwang, ook hierbij kun je net zo makkelijk je stem verkopen, ook hierbij kan een andere partij een andere stem voor je uitbrengen dan hetgeen je wilde, etc.
offtopic:
Er is een beperking op het aantal volmachten wat iemand mag meenemen, en die volmachtstemmen moeten nog altijd door iemand in persoon gedaan worden. Daar zitten welk degelijk wat drempels die er met briefstemmen niet zonder meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

NMH schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:15:
[...]

Daar heb ik nooit bij stilgestaan, en je hebt absoluut gelijk. De enige limiterende factor bij volmachten is nog dat er een maximum aan zit hoeveel je mag uitoefenen, maar aangezien dergerlijke onfrisse praktijken vaak in huiselijke kring zullen spelen is daar nog genoeg potentie voor schade. Stom dat ik me dat nooit gerealiseerd heb.

[...]

Ik heb de video niet gezien, maar ik ben op voorhand uiterst sceptisch over de analyses van De Hond. Hij heeft, zeker op het gebied van corona, niet zo'n best track record. @gws24 had daar in het vorige deel van dit topic een goede post over: gws24 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"
Het gaat niet zo zeer om Maurice maar om Mattias Desmet. Als je Maurice vervelend vindt zoek dan gewoon op Mattias Desmet en Marlies bv, rustig en interessant interview.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Minder AstraZeneca-vaccins naar EU, tekort treft ook Nederland.

Farmaceut AstraZeneca schroeft de leveringen aan de EU met 60 procent terug. Van de geplande 80 miljoen vaccins die de lidstaten zouden krijgen in het eerste kwartaal van dit jaar, blijven er 31 miljoen over. Nederland zou in het eerste kwartaal 2,3 miljoen doses krijgen. Dat worden er nu ongeveer 920.000.

Bron: NOS.nl

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

immetjes schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:41:
Het gaat niet zo zeer om Maurice maar om Mattias Desmet. Als je Maurice vervelend vindt zoek dan gewoon op Mattias Desmet en Marlies bv, rustig en interessant interview.
Dan nog. De Hond heeft stevig last van een combinatie van cherry picking en confirmation bias. Ik krijg wel vaker wat van hem door gestuurd maar je schiet er meestal zo gaten in.
Het feit dat hij hierin de regie heeft is voor mij al genoeg om het niet te gaan kijken. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:43:
Minder AstraZeneca-vaccins naar EU, tekort treft ook Nederland.

Farmaceut AstraZeneca schroeft de leveringen aan de EU met 60 procent terug. Van de geplande 80 miljoen vaccins die de lidstaten zouden krijgen in het eerste kwartaal van dit jaar, blijven er 31 miljoen over. Nederland zou in het eerste kwartaal 2,3 miljoen doses krijgen. Dat worden er nu ongeveer 920.000.

Bron: NOS.nl
Ze zoveelste faal van AZ. Ze zouden in Oktober al klaar zijn... maar kunnen zelfs een half jaar later niet leveren. Eerst maar eens zien of de EMA het uberhaupt gaat goedkeuren. Hopelijk komt J&J in Q2 me een echte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
NMH schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:15:
[...]

[...]

Wel lekker goedkoop hoe velen Maurice de Hond vaak wegzetten.
@gws24 slaat daar de plank ook nogal mis over zijn "geen nieuwe uitbraak voor het najaar"
Die kwam dus ook niet voor het najaar

De argumenten dat je als sociaal geograaf je met andere zaken zou moeten bemoeien zijn ook nogal goedkoop.

*knip* hier mist toch echt onderbouwing. Extraordinary claims require extraordinary evidence en dan voldoet een blog van Maurice uiteraard niet

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:55:
[...]

Ze zoveelste faal van AZ. Ze zouden in Oktober al klaar zijn... maar kunnen zelfs een half jaar later niet leveren. Eerst maar eens zien of de EMA het uberhaupt gaat goedkeuren. Hopelijk komt J&J in Q2 me een echte oplossing.
Dit heeft dus gevolgen voor een grote groep mensen die in maart ingeënt zouden worden. Dat schuift nu minstens een maand door.
En ik las dat Pfeizer het voordeel van 6 vaccinaties ipv 5 uit een flesje in eigen zak steekt. Ze leveren gewoon 1/6 minder. Ik weet niet in hoeverre dat nog gevolgen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Sergelwd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:58:
[...]

Wel lekker goedkoop hoe velen Maurice de Hond vaak wegzetten.
@gws24 slaat daar de plank ook nogal mis over zijn "geen nieuwe uitbraak voor het najaar"
Die kwam dus ook niet voor het najaar

De argumenten dat je als sociaal geograaf je met andere zaken zou moeten bemoeien zijn ook nogal goedkoop.

*knip*
Heb jij je bronnen wel op orde?

Blijkbaar heb je jezelf nog niet goed ingelezen. Je mag er prima een eigen mening op na houden maar verkondig het dan niet als waarheid.

Lees anders het topic (en de voorgaande ) even door. Het is hier al zo vaak langsgekomen. *edit* en daarom graag de volgende keer een TR :)

[ Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2021 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
Indoubt schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:15:
[...]

Blijkbaar heb je jezelf nog niet goed ingelezen. Je mag er prima een eigen mening op na houden maar verkondig het dan niet als waarheid.
Waar heb je het uberhaupt over?
Dat die uitbraak inderdaad enkele dagen voor het begin van de herfst begon haalt op geen enkele manier de seizoensgebondenheid onderuit.
Mensen die hem daarop denken te kunnen diskwalificeren snappen er imo erg weinig van.

[ Voor 27% gewijzigd door Sergelwd op 22-01-2021 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:15:
[...]

Dit heeft dus gevolgen voor een grote groep mensen die in maart ingeënt zouden worden. Dat schuift nu minstens een maand door.
En ik las dat Pfeizer het voordeel van 6 vaccinaties ipv 5 uit een flesje in eigen zak steekt. Ze leveren gewoon 1/6 minder. Ik weet niet in hoeverre dat nog gevolgen heeft.
Dat is dus niet zo: Pfizer heeft een contract op aantal doses, niet op aantal flesjes.

Het feit dat de EU ineens er rekening mee gingen houden dat ze 1/6 onbedoeld gratis extra kregen is niet het probleem van Pfizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:49
NMH schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:22:
[...]

Als wij briefstemmen gaan doen, dan zit je weer dat PostNL die capaciteit niet heeft.
En ze daar weer over gaan zeuren.

Denk dat wij eerder iets met DigiD dan moeten gaan doen (en dan wel dat je authenticeert met DigiD, maar dat er geen koppeling licht tussen de DigiD & je stem).
Maar ja lastig in deze periode.

Had mijzelf ook opgegeven als vrijwilliger bij stembureau's, maar ze hadden mij niet nodig.
Nouja, dan niet. Ik had graag een of meerdere dagen voor op willen offeren zodat die meestal ouderen/risiciofactoren thuis konden blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Stoney3K schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:18:
[...]

Dat is dus niet zo: Pfizer heeft een contract op aantal doses, niet op aantal flesjes.

Het feit dat de EU ineens er rekening mee gingen houden dat ze 1/6 onbedoeld gratis extra kregen is niet het probleem van Pfizer.
Volgens mij is het omgekeerd. Pfizer heeft besloten minder flesjes te leveren. Lekker makkelijk praten voor hen als je klanten (heel inventief) meer doses uit een flesje halen dan dat de fabrikant oorspronkelijk had gedacht. Je zou bijna denken (advocaat van de duivel) dat de fabrikant dat expres heeft gedaan om een buffer te hebben in het geval dat ze tijdelijk iets minder flesjes kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
*knip* dat is offtopic hier

[ Voor 29% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2021 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Sergelwd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:16:
[...]

Waar heb je het uberhaupt over?
Grappig hè dat in dit topic fouten van Maurice uitvergroot worden maar fouten van Kuipers en Van Dissel niet. Ook gaat dit topic vrijwel alleen over cijfertjes en niet over de de sociale gevolgen van dit gedoe (terwijl dat prima kan onder de titel). Moet wel zeggen dat ik als techneut ook moeite heb met de niet technische kant verwoorden. Daarom vind ik Mattias Desmet ook zo interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
immetjes schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:30:
[...]

Grappig hè dat in dit topic fouten van Maurice uitvergroot worden maar fouten van Kuipers en Van Dissel niet. Ook gaat dit topic vrijwel alleen over cijfertjes en niet over de de sociale gevolgen van dit gedoe (terwijl dat prima kan onder de titel). Moet wel zeggen dat ik als techneut ook moeite heb met de niet technische kant verwoorden. Daarom vind ik Mattias Desmet ook zo interessant.
Ik ken zijn verhaal en daar krijg ik even vaak de kriebels van als wanneer ik de Hond hoor praten.
Maar dat neemt niet weg dat die massavorming en andere menselijke reflexen een gigantische rol spelen in een crisis als deze.
De meeste mensen hebben geen tijd om zich in te lezen en kiezen simpelweg een "veilig" verhaal. Als dat dan word uitgestippeld door mensen die de verspreiding van het virus weigeren te snappen (airborne) dan zit je met de gebakken peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

*knip* zoals gezegd, liever een TR

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Yaksa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:28:
Volgens mij is het omgekeerd. Pfizer heeft besloten minder flesjes te leveren. Lekker makkelijk praten voor hen als je klanten (heel inventief) meer doses uit een flesje halen dan dat de fabrikant oorspronkelijk had gedacht. Je zou bijna denken (advocaat van de duivel) dat de fabrikant dat expres heeft gedaan om een buffer te hebben in het geval dat ze tijdelijk iets minder flesjes kunnen leveren.
Je kunt er allemaal dingen achter gaan zoeken maar is echt heel simpel: Pfizer heeft contracten voor een hoeveelheid doses en die gaan ze gewoon leveren. We krijgen dus gewoon waar we recht op hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
Indoubt schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:37:
[...]

[...]

Ik had het over deze post. Je maakt nogal een claim.
Virologen van likmevestje bedoel je dan?
Als viroloog die zich bezighoud met een luchtwegvirus zul je ook rekening moeten houden met verspreiding door de lucht ja ;)
In tegenstelling tot meer en meer andere landen zie ik nogsteeds het volgende op de site van het RIVM staan:
Het is op dit moment niet duidelijk of de kleine druppels (aerosolen) die in de lucht blijven hangen een rol spelen bij de verspreiding van het virus. Mochten ze een rol spelen in de verspreiding, dan is dit een minder belangrijke verspreidingsroute dan van de grotere druppels.
*knip* zie de vorige knip, extraordinary claims require extraordinary evidence

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:15:
[...]

We krijgen gewoon het aantal dosissen zoals in eerste instantie werd vermeld. Pfizer heeft altijd de intentie gehad om 6 dosissen uit een potje te krijgen (maar moest hiervoor voldoende validatie krijgen voor goedkeuring van de EMA, die er nu dus is). Ze leveren daarom dus minder flesjes af. Dat Hugo zich inmiddels rijk gerekend had door alvast 20% extra in te boeken op het vaccinatieschema is een probleem dat je niet pfizer aan kan rekenen.

De politiek presenteert tot nu toe alleen het meest optimistische scenario. Ik sluit niet uit dat AZ voorlopig nog helemaal geen goedkeuring gaat krijgen.. daar zitten echt nog heel wat rafelige randjes aan het onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Sergelwd

IK lees wat je schrijft maar het is me onduidelijk wat je nu precies probeert te zeggen. Wat moet ik daaruit lezen?

Dat De hondt gelijk had of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Indoubt schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:02:
@Sergelwd

IK lees wat je schrijft maar het is me onduidelijk wat je nu precies probeert te zeggen. Wat moet ik daaruit lezen?

Dat De hondt gelijk had of zo?
Technisch gezien had hij ongelijk maar de kern van zijn boodschap(seizoensgebondenheid) is enkel maar bevestigd door alle klimaatpatronen:
https://cds.climate.coper...year_month=January%202021

Hij zat er altijd nog stukken beter bovenop als het kabinet aangezien hij wél had ingespeeld op het veranderende weer in die laatste helft van September ;)
Wel met een idiote ziekenhuisboot oa... Dat dan weer wel :+

[ Voor 16% gewijzigd door Sergelwd op 23-01-2021 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dat van dat seizoensgebonden klopt wel deels natuurlijk.

Als iedereen binnenzit in slecht geventileerde ruimten dan gaat het verspreiden een stuk eenvoudiger. Maar dat was toch allang bekend. De meeste virussen gedragen zich zo in meer of mindere mate, ook virussen die al decennia bekend zijn. Dat wil niet zeggen dat elk virus in dezelfde mate seizoensafhankelijk is anders hadden ze bijvoorbeeld op het zuidelijk halfrond een compleet andere cyclus gehad. Dat is maar deels het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
[...]

Ik schrijf nergens "we ondermijnen de democratie". Dat is het punt ook niet. Er kan zondemeer een andere regering worden gekozen. Een technocratie kan ook prima democratisch zijn. Misschien schreef ik dat niet helemaal duidelijk op.
Neen helemaal niet, maar zoals ik al zei: je vind niks mis met de democratie je bent enkel bang dat de huidige toestand waar volgens jou de overheid teveel luistert naar experten.
De overheid moet veel meer afstand nemen van de technische adviezen en veel meer afwegingen maken om de bevolking naast bescherming tegen het virus ook te zorgen dat depressies dalen en bv welzijn, scholing, carrièreperspectief, zelfontplooiing, sociale contacten kunnen bloeien. Het kan en mag niet zo zijn dat een club van technocraten eigenlijk bepaalt wat de regering moet doen.
Waarom denk je dat de overheid dit niet doet? Ben je al bij die besluiten geweest? Heeft de overheid gecommuniceerd dat louter experten over corona hun mening tellen en geen enkele andere afweging word gemaakt?
Als je angst is dat overheid naar experten luistert heb je wel ene heel rare angst. Ik denk dat het eerder gaat om welke besluiten genomen worden niet dat de overheid naar experten luistert. Immers: de mensne die politici adviseren over alles wat je opsomt zijn net zo goed experten, experten die in alle europese landen ook mee aan tafel zitten en adviseren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sergelwd
Diezelfde veronderstelde seizoensgebondenheid wijst er ook gewoon sterk op dat het toch wel voor een heel aanzienlijk deel door de lucht(binnen) verspreid word i.t.t wat het RIVM denkt met hun 1,5m en handen wassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Voorbereid zijn op de moeder aller coronagolven, is dat echt nodig? (paywall)
Een ‘gewaagd novum’
Omstreden, ook onder sommige wetenschappers. ‘Dit is een opmerkelijk en gewaagd novum in het beleid’, vindt hoogleraar klinische virologie Louis Kroes (LUMC). ‘Niet gebaseerd op objectieve noodzaak, maar op veronderstellingen. De variabelen die bepalen of dit terecht is, zijn opvallend onzeker.’

Want de Britse variant, die gure westerstorm die de grafieken van Wallinga zo laat opbollen, moet inderdaad maar net zo heftig zijn als de eerste onderzoeken aangeven. Eigenlijk zul je zo’n virus eerst moeten bestuderen in proefdieren, zeggen virologen: kijken of het ding echt wel zo besmettelijk is als het lijkt. De marges rond Wallinga’s prognoses zijn in elk geval royaal. Ook de mogelijkheid dat het aantal ziekenhuispatiënten indampt tot een paar honderd is nog denkbaar.

Bovendien lijkt het net de goede kant op te gaan, het aantal besmettingen daalt al een maand. Niets voor Rutte, die al een jaar vooral reageert op ontwikkelingen, om dan ineens op de troepen vooruit te lopen, vinden veel betrokkenen.

En er is het gevaar dat het einde zoek raakt, waarschuwt Kroes. Want een avondklok nu zal de dreiging van een derde golf niet wegnemen, maar de bult vooruitduwen. ‘Die veronderstelde dreiging kan nog blijven bestaan tot ver in het voorjaar. Alleen al om die reden lijkt het me verstandig het beleid pas te verscherpen als er echt een omkering zichtbaar is van de huidige, neerwaartse trend van het aantal besmettingen’, vindt hij.
Oftewel te vroeg ingegrepen en nu niet meer terug kunnen..

Pagina: 1 ... 54 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2