Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.019 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:15
Jorizzz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:16:
[...]

En toch, het feit alleen al dat de UK variant oprukt, betekent dat hij zich sneller verspreid dan (de) andere variant(en) en er dus sprake is van een hogere effectieve R. Dat heeft dus hoe dan ook een negatief effect op de bestrijding ervan. Hoeveel, dat is nog steeds niet helemaal duidelijk wat mij betreft.
En de zeer strenge maatregelen die ze daar hebben. Een stuk strenger dan hier. Je moet ook het gedrag van mensen niet onderschatten. Als mensen opeens massaal de regels goed gaan volgen of juist extra. Dat helpt ook.

Ook al is het 100x besmettelijker, als mensen niet bij elkaar komen, dan houdt dat het virus al tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 23:15
Erapaz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Laat ik het nuanceren. Ik ben tegen de avondklok, laat dat voorop staan. Dat heb ik hier ook gemeld. Ik loop zelf ook graag 's avonds hard als de kinderen eindelijk in bed liggen. Maar als dan toch het besluit genomen wordt om hem in te voeren, dan vind ik het erg laf als handhavers nu al roepen dat ze auto's niet gaan controleren. Een groot nadeel van de avondklok is namelijk dat je ook mensen treft die in hun eentje wandelen of hardlopen 's avonds. Terwijl het doel is om contacten te verminderen. Dan moet je dus juist handhaven op auto's en niet op individuelen alleen op straat.

Vandaar dat ik liever heb dat ze de handhaaf capaciteit inzetten om iedereen in de auto te controleren zodat ik rustig kan blijven hardlopen.
Handhavers of politie die jaren worden uitgewoond en burgemeesters die half achter de avondklok staan (agenten staan waarschijnlijk ook gedeeltelijk achter die avondklok = weerspiegeling van de maatschappij).

Wat denk jij dat het met het moraal doet van die handhavers? :) Ik kan me niet voorstellen dat ze aan de lopende band individuen gaan bekeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
https://nos.nl/artikel/23...ant-in-lansingerland.html

Interessante resultaten van de massatest in Lansingerland.

Je zou verwachten dat deze variant wijder verspreid zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Mr.Joker schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:38:
[...]

Handhavers of politie die jaren worden uitgewoond en burgemeesters die half achter de avondklok staan (agenten staan waarschijnlijk ook gedeeltelijk achter die avondklok = weerspiegeling van de maatschappij).

Wat denk jij dat het met het moraal doet van die handhavers? :) Ik kan me niet voorstellen dat ze aan de lopende band individuen gaan bekeuren.
Klinkt niet als mijn probleem? De overheid wil een avondklok, laat hun het oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Mr.Joker schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:42:

Net op tijd om de avondklok af te lassen, wellicht was er toch meer aan de hand in de UK? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Erapaz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Klinkt niet als mijn probleem? De overheid wil een avondklok, laat hun het oplossen?
Dat zeg ik ook niet oOo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

shoombak schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Net op tijd om de avondklok af te lassen, wellicht was er toch meer aan de hand in de UK? :')
Niet te hard zeggen, want anders word je door Rutte van "wappiegedrag" beschuldigd.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:48

ThunderNet

Flits!

Ik heb net even de eigen verklaring gelezen... Maar blijkbaar moet je ook bij spoed/ongeluk een verklaring invullen... Heeft het ambulancepersoneel wat je meeneemt extra geprinte papiertjes bij zich?
quote: Eigen+verklaring_avondklok.pdf
Ik heb dringend medische hulp nodig of een dier heeft dringend medische hulp nodig.
Toelichting:

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Snow_King schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:59:
[...]

Inderdaad. RIVM en OMT adviezen worden nu klakkeloos (lijkt het) over genomen. Ook de verkiezingen zitten er aan te komen, dus niemand wil nu ergens de schuld van krijgen.

Neemt niet weg dat ik ook maar enige hoop heb dat we er 9 Februari vanaf zijn, ik denk pas ergens eind Maart.

We zijn in een totale paniek en angstmodus geschoten in dit land (en heel Europa?) en sindsdien accepteren mensen ineens heel veel.

Ja, covid-19 bestaat. Ja er gaan mensen dood aan covid-19. Ja, het is druk in ziekenhuizen. Nee, dat betekend niet dat alles daar voor moet en zal wijken.

Deze week merk je wel dat de GGZ zich ook steeds meer begint te mengen over de psychische problemen die mensen nu echt ontwikkelen. Zelfmoord(pogingen) die toe nemen. Kindermishandeling, eenzaamheid, etc. Dat kunnen we niet gewoon maar blijven negeren, want covid-19.

Vaccineren en ook accepteren. Eindeloos maar regels verzwaren en verlengen is gewoon niet de oplossing.
Ik heb eigenlijk wel de hoop en verwachting dat vanaf 9 februari er wat teugels gevierd gaan worden. Het klinkt misschien een beetje complot achtig maar met de verkiezingen in aantocht acht ik het niet uitgesloten dat de regering nu bewust de boel wat te strak aanhaalt om in februari/maart in de positieve emotionele flow richting het stemhokje te gaan.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
ThunderNet schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:49:
Ik heb net even de eigen verklaring gelezen... Maar blijkbaar moet je ook bij spoed/ongeluk een verklaring invullen... Heeft het ambulancepersoneel wat je meeneemt extra geprinte papiertjes bij zich?

[...]
Zal toch wel voor je ritje naar de HAP, SEH en/of dierenarts zijn?

Niet zozeer voor iemand die hulp nodig heeft na een ongeval of iets dergelijks dan heb je er toch al eentje bij je waarom je buiten bent? :+ En zoals Grapperhaus gisteren al zei in geval van calamiteiten heb je er geen nodig. (als je huis afbrand heb je ook geen tijd dat ding in te vullen)

Ik vond de hoeveelheid uitzonderingen overigens nog vrij bijzonder, we willen een avondklok niemand buiten maar ga vooral naar je werk (sommige zaken moeten doorgaan tuurlijk), naar school (niemand in het gebouw behalve examen groepen, dus moeten we dat aan de randen van de dag doen :+ ) en naar de rechtbank. (die om 17.00 uur sluit :9)

[ Voor 20% gewijzigd door TIGER1125 op 22-01-2021 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37
ThunderNet schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:49:

[...]
Ik denk dat dat vooral geldt als je zelf nog je kunt verplaatsen. Zelfs dan kan het om een spoedgeval gaan. Als de ambulance je komt halen zal er geen probleem zijn. Er zal natuurlijk ook geen agent zijn die jou, terwijl je op een stretcher de ambulance in gereden wordt, aanspreekt met "Zo meneertje, u dacht wel even over straat te kunnen. Mag ik u verklaring zien?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:48

ThunderNet

Flits!

autje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Ik denk dat dat vooral geldt als je zelf nog je kunt verplaatsen. Zelfs dan kan het om een spoedgeval gaan. Als de ambulance je komt halen zal er geen probleem zijn. Er zal natuurlijk ook geen agent zijn die jou, terwijl je op een stretcher de ambulance in gereden wordt, aanspreekt met "Zo meneertje, u dacht wel even over straat te kunnen. Mag ik u verklaring zien?"
Maar dit betekend nu dat ik uit voorzorg een printer moet gaan bestellen om zo'n papiertje te kunnen afdrukken indien ik naar de huisarts moet rijden? 8)7

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00

Metro2002

Memento mori

satya schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:01:
[...]

Niet allemaal de britse variant, het aantal weet ik niet meer.
46 in totaal met de britse variant op de 45.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
ThunderNet schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:57:
[...]

Maar dit betekend nu dat ik uit voorzorg een printer moet gaan bestellen om zo'n papiertje te kunnen afdrukken indien ik naar de huisarts moet rijden? 8)7
Mag gewoon digitaal... staat er ook bij, kun je tijdens je reis ook de reden nog even aanpassen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
autje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Aan de andere kant, als ook agent je komt halen voor het een of ander kun je nu wel mooi zeggen dat je niet mee mag.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:59:
[...]

Aan de andere kant, als ook agent je komt halen voor het een of ander kun je nu wel mooi zeggen dat je niet mee mag.
Dan ben je gewoon onder arrest voor overtreding van de avondklok.

Net zoals een agent, die je net verteld heeft "Ga naar huis!" je niet twee straathoeken verder gaat beboeten voor het overtreden van de avondklok omdat je onderweg naar huis bent. Je kan jezelf nu eenmaal niet teleporteren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22
Wat ik jammer vind is dat nergens verteld wordt hoeveel mensen a-symptomatisch zijn. Kortom: hoeveel mensen "missen" we normaliter zonder een sleepnet uit te gooien.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00

Metro2002

Memento mori

ConQuestador schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:04:
[...]

Wat ik jammer vind is dat nergens verteld wordt hoeveel mensen a-symptomatisch zijn. Kortom: hoeveel mensen "missen" we normaliter zonder een sleepnet uit te gooien.
Ik mis sowieso een hoop cijfers in dit artikel maar de gevreesde uitbraak van de britse variant is dus niet geconstateerd daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:37
[...]

Dit is een tussenstand. Ik ga ervan uit dat we meer gegevens krijgen als het onderzoek is afgerond.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

De PCR test was toch niet betrouwbaar bij asymptomatische gevallen? Dus ook aan een sleepnet heb je dan maar heel weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Ik vind een andere uitspraak veel interessanter. Er staat dat de uitbraak onder controle lijkt. Ok, mooi! Maar met welke maatregelen is dit gelukt? Dat is dan een mooie baseline voor de landelijke paniek.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
klaaas schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:05:
[...]

Dit is een tussenstand. Ik ga ervan uit dat we meer gegevens krijgen als het onderzoek is afgerond.
Nouja, als uit 27000 samples 242 er positief testen en 29 de Britse variant hebben zal uit de overige 18000 niet veel schokkends komen gok ik zo ;)

Dus 1% test positief en daarvan test zo'n 13% op de Britse variant. (dus zo'n 0.001 op het totaal)

[ Voor 12% gewijzigd door Mr.Joker op 22-01-2021 13:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Ik vind een andere uitspraak veel interessanter. Er staat dat de uitbraak onder controle lijkt. Ok, mooi! Maar met welke maatregelen is dit gelukt? Dat is dan een mooie baseline voor de landelijke paniek.
Dat komt natuurlijk door het aankondigen van de avondklok, daardoor is het virus zich een ongeluk geschrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Mr.Joker schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Nouja, als uit 27000 samples 242 er positief testen en 29 de Britse variant hebben zal uit de overige 18000 niet veel schokkends komen gok ik zo ;)

Dus 1% test positief en daarvan test zo'n 13% op de Britse variant. (dus zo'n 0.01 op het totaal)
Ik reageerde op een vraag over het aandeel asymptomatische besmettingen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ankona schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Na een besmetting in het gezin in quarantaine gaan?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
klaaas schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:09:
[...]

Ik reageerde op een vraag over het aandeel asymptomatische besmettingen.
Daar ben ik ook benieuwd naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
klaaas schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Na een besmetting in het gezin in quarantaine gaan?
Dat is al een jaar landelijk beleid. Kunnen die mondkapjes dus de prullenbak in, winkels weer open en avondklok lekker in de geschiedenisboeken laten.
Ten minste, als jij bedoelt dat dat de enige en effectieve maatregel is.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Mr.Joker schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:42:

Zou het dan toch voor een groot deel komen door het effect van de feestdagen wat behoorlijk wat mensen al vanaf het begin roepen?

Zul je zien he, dan blijkt na verder onderzoek dat de Britse variant niet zo'n gevaar oplevert en dat de extra maatregelen uiteindelijk niet nodig zijn geweest. Iedereen blij en *poef* opeens is daar nieuwe variant Y die oprukt en die lijkt wél veel besmettelijker! Maatregelen worden verlengd tot ten minste begin maart! ;w

Zelfs los van een mogelijke nieuwe variant ofzo verwacht ik nog wel een verlenging. Carnaval komt er aan en ook al gaat dat niet door, je wilt lijkt me toch het zekere voor het onzekere nemen en mensen zoveel mogelijk binnen houden. De voorjaarsvakantie komt er aan, dus ook weer meer kansen voor mensen om elkaar op te zoeken overdag want ze zijn toch vrij en vervelen zich. En bovenop dat alles lijkt het aantal besmettingen ook nog niet heel hard te dalen.

Februari kun je dus waarschijnlijk ook wel bij het grof vuil zetten ;w

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
t_captain schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:54:
UK variant bescheiden maar toenemend
* NL: daling lijkt wat af te vlakken, 10 a 15% week op week, krimp was een paar weken geleden sneller. "derde golf" scenrio van RIVM niet uit te sluiten, maar lijkt vooralsnog niet heel snel in te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73l9DROKuZSC9JPjEwhgUvl1124=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UtJm1kmthZIL2EPcdbPKxHwz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aX6uzcwJHffzfQCRr9OZ5qOOfi0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rY12MsfWkPBUgwIUTTlKbYSf.png?f=user_large
Samengevat: in NL zien de cijfers er de laatste dagen niet geweldig uit.
De cijfers zien er gewoon netjes uit de laatste dagen, we dalen gestaag week over week. Volledig in lijn met de verwachting en zolang er geen trendbreuk komt zullen we ook krimp blijven hebben. Er is wel een lichte afname in de krimp, maar of dat blijven of tijdelijk is dat is niet te voorspellen op dit moment.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Drardollan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:15:
[...]
De cijfers zien er gewoon netjes uit de laatste dagen, we dalen gestaag week over week. Volledig in lijn met de verwachting en zolang er geen trendbreuk komt zullen we ook krimp blijven hebben. Er is wel een lichte afname in de krimp, maar of dat blijven of tijdelijk is dat is niet te voorspellen op dit moment.
Waarom hoor ik dan vrijwel dagelijks in het nieuws (op de radio) dat het aantal besmettingen niet echt lijkt te dalen en dat het nog altijd vrij hoog ligt vergeleken met het gemiddelde?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Snow_King schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:59:
[...]
Mijn werkgeversverklaringen liggen inmiddels klaar zodat ik gewoon elke week (en in geval van storingen) naar Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Almere kan om in onze datacenters te kunnen werken.
Ik heb mijn manager hier gisteren om gevraagd, tot op heden heeft hij het nog niet geregeld. Dat betekent dat ik in geval van een storing dus mijn huis niet uitga, jammer maar helaas. Laat het maar lekker platliggen tot de volgende ochtend.

Voor mijn eigen bedrijf was het gelukkig eenvoudig om alles in te vullen, die papieren liggen klaar en ik ga gewoon zoals gepland in de avonden mijn werk doen. Wat overigens noodzakelijk is, ik ga niet op de koffie bij klanten om even bij te kletsen (en dat doe ik al sinds dag 1 van de Coronacrisis niet, daar heb ik geen avondklok voor nodig om dat besef te hebben). Maar noodzakelijk werk, dat gaat gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
SomerenV schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:17:
[...]

Waarom hoor ik dan vrijwel dagelijks in het nieuws (op de radio) dat het aantal besmettingen niet echt lijkt te dalen en dat het nog altijd vrij hoog ligt vergeleken met het gemiddelde?
Omdat de media ons graag banger maakt dan nodig. Angst verkoopt. Het levert ze simpelweg aandacht en geld op. En dat is jammer, want er zijn echt wel goede media en journalisten die dat soort dingen niet nodig hebben, die sneeuwen helaas wat onder.

Het is hier in het topic veelvuldig gezegd, kijk naar de cijfers en baseer je daarop. Cijfers liegen niet, zijn eenvoudig te vinden en ook niet al te lastig om te interpreteren. Eventueel kan je op Twitter mensen als Martijn Broekman (https://twitter.com/TijnBroekman) volgen, hij geeft (over het algemeen) de cijfers weer zonder daar een kleur aan mee te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 22-01-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
klaaas schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:05:
[...]

Zie het volledige persbericht hier
Van de 45.000 afspraken, hebben we inmiddels de uitslagen van bijna 27.000 inwoners kunnen analyseren. Hiervan zijn er 242 positief. Uit een tussenanalyse blijkt twaalf procent de Britse variant te hebben. Dit percentage kan nog oplopen, omdat het onderzoek van het Erasmus MC nog loopt en inwoners zich de komende dagen nog kunnen laten testen.

Aan het onderzoek op de Willibrordschool, waaraan zowel docenten, kinderen, ouders als huisgenoten meededen, lieten 684 mensen zich testen. Een kleine tien procent daarvan testte positief. 24 hiervan hadden de Britse variant. Dit brengt het totaal op 70 personen met de Britse variant die gelinkt zijn.

Bij het verdiepende uitbraakonderzoek onder de aangrenzende scholen en bso’s, hebben ruim 1.200 mensen zich laten testen. Twee procent van hen bleken positief, waarvan één persoon met de Britse variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ankona schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:14:
[...]

Dat is al een jaar landelijk beleid. Kunnen die mondkapjes dus de prullenbak in, winkels weer open en avondklok lekker in de geschiedenisboeken laten.
Ten minste, als jij bedoelt dat dat de enige en effectieve maatregel is.
Als deze groep zich aan die maatregel gehouden heeft dan is dat een prima verklaring voor het beperkt houden van deze uitbraak. Dat werkt binnen een strenge situatie met een lockdown maar ook bij een vrije situatie zoals afgelopen zomer. De extrapolaties die jij wilt maken zijn gewoon niet mogelijk op basis van zo'n kleine groep.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:29
Mr.Joker schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Dus 1% test positief en daarvan test zo'n 13% op de Britse variant. (dus zo'n 0.001 op het totaal)
Is ook redelijk in lijn met de andere data die bekend is; Bij extrapolatie dus ca. 170k mensen besmet, dat is iets hoger dan wat 't dashboard weergeeft en de het aandeel B117 is ook oplopend en in lijn met die oplopende lijn;
SomerenV schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:15:
[...]

Zou het dan toch voor een groot deel komen door het effect van de feestdagen wat behoorlijk wat mensen al vanaf het begin roepen?

Zul je zien he, dan blijkt na verder onderzoek dat de Britse variant niet zo'n gevaar oplevert en dat de extra maatregelen uiteindelijk niet nodig zijn geweest. Iedereen blij en *poef* opeens is daar nieuwe variant Y die oprukt en die lijkt wél veel besmettelijker! Maatregelen worden verlengd tot ten minste begin maart! ;w

Zelfs los van een mogelijke nieuwe variant ofzo verwacht ik nog wel een verlenging. Carnaval komt er aan en ook al gaat dat niet door, je wilt lijkt me toch het zekere voor het onzekere nemen en mensen zoveel mogelijk binnen houden. De voorjaarsvakantie komt er aan, dus ook weer meer kansen voor mensen om elkaar op te zoeken overdag want ze zijn toch vrij en vervelen zich. En bovenop dat alles lijkt het aantal besmettingen ook nog niet heel hard te dalen.

Februari kun je dus waarschijnlijk ook wel bij het grof vuil zetten ;w
Er spelen natuurlijk 2 dingen rondom de Engelse situatie. De Engelse variant die besmettelijker is wat blijkt uit hoe vaak die voorkomt t.o.v. het totaal aantal besmettingen en de mate van maatregelen in diverse landen afgelopen maanden + de mate van compliance. Dat was in Nederland al niet optimaal, niet voor niets de R-waarde rond de feestdagen echt wel hoger, maar in bijv. Engeland, Portugal en Ierland helemaal een zooitje;
[...]

Omdat het langzamer gaat dan ze willen. Het zakt nu met 10 á 20% per week, terwijl we in de voorjaarslockdown met 30%+ per week zakten. 3 weken van 30% daling geeft een afname van zo'n 65%; 3 weken met 15% daling geeft een afname van ca. 40%; Je bent ruim 2x zo lang bezig met de maatregelen om op 't zelfde eindpunt uit te komen. En die periode heb je juist liever zo kort mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
DutchCommando schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Zeker. Voor zover ik begreep was enkel de Britse variant niet het getal waar @t_captain naar op zoek was.
Wellicht is het getal dan nog interessanter.

Met betrekking tot die UK variant horen we wekelijks een cijfer. 50, 94, 200, (deze week een nieuwe).

Nou is zo'n verdubbeling per week een angstscenario. Maar aan de andere kant moet je de aantallen splitsen naar herkomst:

* organische vermenigvuldiging
* nieuwe import (incl afstammelingen van die import)
* wijziging testbeleid

Die 130 uit Lansingerland vallen voor een groot deel onder de herkomst "gewijzigd testbeleid". Ze zijn pas gevonden door een breder net uit te gooien en waren niet gevonden met het reguliere testbeleid. Hoe meer van de nieuwe gevallen deze herkomst hebben, of uit het vliegtuig komen, hoe lager de schatting voor de organische groeisnelheid uitvalt.

Zometeen hebben we bijvoorbeeld 400 gevallen. Dat zijn er dan bijvoorbeeld 50 import en 350 binnenlands. Van die binnenlandse zijn er 130 met een sleepnet gevonden. Resteert een organische groei van 200 -> 220 en dus geen verdubbeling.
Erapaz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:49:
[...]

Met parkeerboetes in Amsterdam gebeurt hetzelfde, automatisch een boete en later aanvechten en wordt hij kwijtgescholden. Voor de avondklok kan dat dus ook prima.
Dat is anders. Een parkeerboete is een belastingaanslag met een verhoging omdat je zelf geen aangifte hebt gedaan en invorderingskosten.

Wat onder het belastingrecht kan, kan gelukkig niet onder het strafrecht. Daar ligt de lat voor bewijslast een stuk hoger.

Bovendien is er nogal een verschil in de kwaliteit van het bewijs. Als je >5 minuten geparkeerd staat aan de straat, en je kenteken is niet ingevoerd in de parkeermeter of de database met vrijstellingen, dan is de kans dat je in overtreding bent echt heel erg groot.

Als je zondagavond om 22:00 op de A2 rijdt, dan is de kans dat je in overtreding bent helemaal niet zo groot. Het gros van de kentekens zijn waarschijnlijk goederenvervoer, hulpdiensten, mensen die een essentiele rit maken voor hun werk, van of naar hun werk, of mantelzorger.

In het ene geval projecteer je >99% kans naar "schuldig" in het andere geval projecteer je wellicht 10% of 20% kans naar "schuldig".
Volksgezondheid is onder de Oslo-akkoorden onderdeel van de autonomie van de PA in de aangewezen gebieden op de westbank en in Gaza.

Het systeem is in principe onafhankelijk, al leunt het wel een beetje op Israelische ziekenhuizen. Inwoners van Palestina kunnen een medisch visum krijgen als ze onder behandeling zijn van een ziekenhuis aan de andere kant van de grens.

Het verlangen van de PA is om zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van hun buren en zelfstandig een volwaardig land op te tuigen. Om die reden hebben ze zelf ook niet gevraagd om hulp. Ik vind het weinig respectvol van een hulporganisatie om namens een land te spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Aangezien die zelf in de zorg werkt op de IC zal hij dat vast wel weten ;)

Op zich wel positief om te lezen, 't impliceert dat wanneer je je aan de maatregelen houdt een echt wel heel kleine kans hebt om het op te lopen;
Tja, loop dan niet te verkondigen dat het iedereen zijn eigen schuld is zou ik zeggen. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53
t_captain schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:40:
Met betrekking tot die UK variant horen we wekelijks een cijfer. 50, 94, 200, (deze week een nieuwe).
Wat is de bron van deze cijfers? Ik ken alleen maar het percentage uit de RIVM kiemsurveillance: 11,9% in week 1. Zie https://www.rijksoverheid...deel-1-en-kabinetsreactie pagina 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
immetjes schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:46:
[...]

Pffff, gelukkig. Bedankt voor je reactie. Dat is dan ook weer opgelost.
Geef gerust op welke fundamentele blijvende manier de democratie in nl dan ondermijnd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:01

Dat is anders. Een parkeerboete is een belastingaanslag met een verhoging omdat je zelf geen aangifte hebt gedaan en invorderingskosten.

Wat onder het belastingrecht kan, kan gelukkig niet onder het strafrecht. Daar ligt de lat voor bewijslast een stuk hoger.
Gemiste kans dan om de avondklok niet als belasting in te voeren. De belasting voor een geldige reden om op straat te zijn met aangifte stellen we op 0 euro, met xxx euro als boete voor het niet doen van aangifte.

Mag je ook gelijk camera's en trajectcontroles inztten als handhavingsmiddel. Nachtbelasting klinkt ook nog eens minder beladen dan een avondklok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
[...]

[...]

Bovendien is er nogal een verschil in de kwaliteit van het bewijs. Als je >5 minuten geparkeerd staat aan de straat, en je kenteken is niet ingevoerd in de parkeermeter of de database met vrijstellingen, dan is de kans dat je in overtreding bent echt heel erg groot.

Als je zondagavond om 22:00 op de A2 rijdt, dan is de kans dat je in overtreding bent helemaal niet zo groot. Het gros van de kentekens zijn waarschijnlijk goederenvervoer, hulpdiensten, mensen die een essentiele rit maken voor hun werk, van of naar hun werk, of mantelzorger.

In het ene geval projecteer je >99% kans naar "schuldig" in het andere geval projecteer je wellicht 10% of 20% kans naar "schuldig".

[...]
Grappig, als je uitlegt waarom mondkapjes tegen de wet zijn ben je een “wappie”, nu geef ik een mogelijkheid om beter te handhaven en krijg op opeens allerlei wetten naar mijn hoofd geslingerd.

We zitten in een noodsituatie, waar een wil is is een weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Erapaz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Grappig, als je uitlegt waarom mondkapjes tegen de wet zijn ben je een “wappie”, nu geef ik een mogelijkheid om beter te handhaven en krijg op opeens allerlei wetten naar mijn hoofd geslingerd.
Mijn laatste statement
is niet zozeer juridisch als wel moreel van aard. Iemand als 'waarschijnlijk schuldig' aanwijzen, daarvoor heb je een zeer sterk schuldvermoeden nodig. Hoe dat rekenkundig ligt, is een grijs gebied. rechters zijn geen accountants dus die vatten zaken niet zo gauw in numerieke grenzen.

99% kans dat iemand in overtreding is, dat lijkt me in ieder geval voldoende verdenking om mee aan de slag te gaan.

1% is dat zeker niet (dan kun je in Brabant huis aan huis dagvaarden voor het mogelijk runnen van wietkwekerijen en drugslabs).

Waar de grens wel ligt, interessante morele discussie. Ik vermoed veel dichter bij 99 dan bij 1%. En ik heb goede hoop dat de aantallen auto's die in de avond rondrijden in hoofdzaak voor legitieme redenen onderweg zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
-

[ Voor 99% gewijzigd door Mr.Joker op 22-01-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Omdat jij je dan makkelijker en beter aan de maatregelen gaat houden, omdat je niet als "wappie" weggezet wil worden. Simpel zat.

Ik ben vooral heel erg benieuwd naar de grafieken met het verloop van absolute waarden, maar dan over een week. Die gaan ons laten zien of de maatregelen inderdaad zo noodzakelijk waren. Als de daling onverminderd voortzet, dan weet je eigenlijk al dat het onnodig is geweest. De 2 weken daarna krijg je steeds meer duidelijkheid over eventueel effect van de maatregelen op zich. Als het grafiekje dan bijna exact hetzelfde patroon blijft volgen (kans is natuurlijk niet heel groot) dan is het effect near-zero geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waar komt die "elke dag 6%" vandaan?

Die 30% is een schatting voor de R-waarde (het gemiddeld aantal overdrachten door 1 infectant) van de UK variant t.o.v. de klassieke Wuhan variant.

Iemand is gemiddeld een weekje besmettelijk o.i.d. Bij een R-waarde van ongeveer 1 zou je een verwachtingswaarde van 0.141 besmetting per dag hebben. Bij een R-waarde van 1.3 zou dat 0.185 zijn.

Hier een linkdrop met gegevens uit Lansingerland: https://www.nu.nl/coronav...meente-lansingerland.html

Tot op heden tegen de 70% van 63k mensen getest. Van de uitslagen die reeds terug zijn zijn gevonden:
* 242 positieven
* waarvan 29 met de UK variant

Dat duidt op een aandeel van 11.9%, vreemd genoeg lager dan wat we voor heel NL verwachten in de lopende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:06:

Die 30% is een schatting voor de R-waarde (het gemiddeld aantal overdrachten door 1 infectant) van de UK variant t.o.v. de klassieke Wuhan variant.

Iemand is gemiddeld een weekje besmettelijk o.i.d. Bij een R-waarde van ongeveer 1 zou je een verwachtingswaarde van 0.141 besmetting per dag hebben. Bij een R-waarde van 1.3 zou dat 0.185 zijn.

Hier een linkdrop met gegevens uit Lansingerland: https://www.nu.nl/coronav...meente-lansingerland.html

Tot op heden tegen de 70% van 63k mensen getest. Van de uitslagen die reeds terug zijn zijn gevonden:
* 242 positieven
* waarvan 29 met de UK variant

Dat duidt op een aandeel van 11.9%, vreemd genoeg lager dan wat we voor heel NL verwachten in de lopende week.
Nogmaals, er zijn 70 besmet met de UK variant.
Zie https://www.ggdrotterdamr...euws/lansingerland-brits/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

Laguna

Connaisseur

t_captain schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:54:

* NL: daling lijkt wat af te vlakken, 10 a 15% week op week, krimp was een paar weken geleden sneller. "derde golf" scenrio van RIVM niet uit te sluiten, maar lijkt vooralsnog niet heel snel in te zetten.

Samengevat: in NL zien de cijfers er de laatste dagen niet geweldig uit.
Als ik kijk naar het aantal besmettingen van de periodes 1-7, 8-14 en 15-21 januari. Dan is er bij week 1 naar week 2 een daling van 16,56% en bij week 2 naar week 3 een daling van 17,15%. Oftewel nog steeds een positieve ontwikkeling.

[ Voor 5% gewijzigd door Laguna op 22-01-2021 14:13 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:04:
[...]

Omdat jij je dan makkelijker en beter aan de maatregelen gaat houden, omdat je niet als "wappie" weggezet wil worden. Simpel zat.

Ik ben vooral heel erg benieuwd naar de grafieken met het verloop van absolute waarden, maar dan over een week. Die gaan ons laten zien of de maatregelen inderdaad zo noodzakelijk waren. Als de daling onverminderd voortzet, dan weet je eigenlijk al dat het onnodig is geweest. De 2 weken daarna krijg je steeds meer duidelijkheid over eventueel effect van de maatregelen op zich. Als het grafiekje dan bijna exact hetzelfde patroon blijft volgen (kans is natuurlijk niet heel groot) dan is het effect near-zero geweest.
Met de huidige prevalentie van de Britse variant duurt het nog een aantal weken voordat je die terug gaat zien in een stijging. De eerste tijd zullen de aantallen als het goed is harder gaan dalen. Dat is ook het idee, zodat we zo laag mogelijk staan als de Britse variant weer voor stijging gaat zorgen (wat men vreest). In dat geval wordt de druk op de zorg weken later dan wanneer je nu niet zo snel mogelijk omlaag gaat. Die weken respijt in combinatie met vaccinatie zal dan hopelijk de druk op de zorg behapbaar houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

In diezelfde grafiek zie je dat de daling vrij rap omdraait in een stijging. Kan dat met de beste wil van de wereld niet (meer) netjes noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas

T.o.v. de Europese variant toch? De klassieke Wuhan variant is toch verdrongen door de Europese?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
I stand corrected :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56

Die 6% was uit een engels onderzoek dat naar BCO keek. Daaruit concludeerden ze dat per dag 6% meer mensen besmet raakten dan met de normale variant. Ik weet niet of dat cijfer gecorrigeerd is voor enige bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:14:
[...]

In diezelfde grafiek zie je dat de daling vrij rap omdraait in een stijging. Kan dat met de beste wil van de wereld niet (meer) netjes noemen.
Is het glas halfleeg of halfvol?

Het is allemaal fragiel, een trend kan zomaar ineens omslaan. Er is niemand die beweerd dat dat niet zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:24
Laguna schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Als ik kijk naar het aantal besmettingen van de periodes 1-7, 8-14 en 15-21 januari. Dan is er bij week 1 naar week 2 een daling van 16,56% en bij week 2 naar week 3 een daling van 17,15%. Oftewel nog steeds een positieve ontwikkeling.

[Twitter]
Gruwelijk frustrerend dat we zelfs met de huidige maatregelen nu alweer tegen een stijging in opnames kliniek kijken obv 7-daags gemiddelde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:01
2021-01-22 - LCPS update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKjxdXOvAftdshF18i1hBq8O8yM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rCkrrJQEQxwO7JPC2N6d30GM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CK0YX_uYqDUUAjDN6TcT0pkl9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AgdDEgwUCqMFbIWPn0WhZPeC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zR5qfA8ccWy4Hvy4BLYRajLD500=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9djMgrPNwSco2QONLjGtbAK8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFKA0GS7Sez-CQWd1We0b1hYhhg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fJ4Vbay1CMgxnVy2jvygUhTi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntSx8iXag9vSltiDsHFrs3wcmXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B8MJM7qxOtYfyVMN4xoCe3Zc.png?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 00:36

immetjes

HIER is BERN-E

k995 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Geef gerust op welke fundamentele blijvende manier de democratie in nl dan ondermijnd is.
Een door het kabinet in het leven geroepen technische instantie (OMT) en een ander technisch overheidsorgaan (RIVM) geeft het kabinet adviezen aangaande de maatregelen die dienen genomen te worden om de uitbraak van een virus in te dammen.

Beide instanties gebruiken de media dagelijks om te benadrukken hoe erg het zou zijn als hun adviezen niet opgevolgd worden. De instanties kijken niet naar de gevolgen van hun adviezen anders dan relevant voor de bestrijding van het virus (dat is ook hun werk natuurlijk).

Het kabinet neemt nota van de adviezen. Het kabinet zou deze vervolgens tegen het licht moeten houden ten aanzien van de sociaal-economische gevolgen. Maar dat gebeurt -vrijwel- niet want als het kabinet de adviezen niet opvolgt en het gaat onverhoopt mis dan zijn de instanties meteen weer aanwezig in de media om dat uit te meten en "de schuld" bij het kabinet te leggen. Als politicus is dat niet heel goed voor je carrière. Verder wordt oppositie met kritische vragen over het corona-beleid weggezet als Wappies, "want we willen hier toch geen Bergamo".

Al een jaar lang zie je dit gebeuren. Het land wordt in wezen gerund door de technocraten Van Dissel, Timen, Gommers, Bruls en Kuipers. Deze mensen zijn prima in hun vak en ze doen precies wat van hen gevraagd wordt; dat is het probleem ook niet.

Het is ook niet dat dit opzettelijk gebeurt, of dat er kwaad achter zit. Maar kwalijk is het wel en ik zou zo snel niet weten hoe dit te keren is. Nieuwe gevaarlijke(?) virussen komen er al aan en de instanties gaan het kabinet daar -met de beste bedoelingen- voor waarschuwen. Het kabinet kan de gegevens vervolgens niet goed duiden en gaat voor het worst case scenario en zo zijn we dus dit jaar niet meer van de maatregelen af, zonder dat er sprake is van een democratisch proces; een technocratie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:26:
[...]

Gruwelijk frustrerend dat we zelfs met de huidige maatregelen nu alweer tegen een stijging in opnames kliniek kijken obv 7-daags gemiddelde.
Wellicht omdat mensen nu weer makkelijker opgenomen worden omdat er weer wat ruimte is. Een gevuld bed is een gevuld bed, en dat levert simpelweg geld op. Ook minder uitstroom omdat het minder noodzakelijk is om een bed leeg te maken.

Maar of dat zo is, dat is slechts een speculatie van mijn kant.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 22-01-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Jovatov schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:26:
[...]
nou inderdaad.... <fingers crossed> hopen dat dit nog het gevolg is van een Oud&Nieuw + Nieuwjaarsbezoek piek in besmettingen. Als dat zo is, zal het de eerste helft komende week moeten blijken met een (mag-ik-toch-hopen scherpe) daling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

Laguna

Connaisseur

In het eerste onderzoek was dus 35% van het aantal positieve testen besmet met de Britse variant en nu in het grootschalige onderzoek vooralsnog 12% Brits. Was dan wel een vrij beperkte uitbraak op die school.
breew schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:32:
[...]

nou inderdaad.... <fingers crossed> hopen dat dit nog het gevolg is van een Oud&Nieuw + Nieuwjaarsbezoek piekje in besmettingen. Als dat zo is, zal het de eerste helft komende week moeten blijken met een (mag-ik-toch-hopen scherpe) daling..
Of de extra maatregelen sinds december maken weinig verschil dat zou ook verklaren waarom de piek van het aantal besmettingen voor het ingaan van de harde lockdown lag.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
breew schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:32:
[...]

nou inderdaad.... <fingers crossed> hopen dat dit nog het gevolg is van een Oud&Nieuw + Nieuwjaarsbezoek piek in besmettingen. Als dat zo is, zal het de eerste helft komende week moeten blijken met een (mag-ik-toch-hopen scherpe) daling..
Ik denk wel dat dit meespeelt.
Vergeleken met oktober dalen we langzamer in besmettingen, en de piek lag hoger.
Dan is het denk ik logisch dat de ziekenhuizen ook minder snel leeg stromen en er nog steeds veel instroom is. We hebben nog lagere besmettingscijfers nodig.

Reference:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EsQxIXUXYAIFvJr?format=png&name=4096x4096

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
even wat reis gerelateerd nieuws:

Het lijkt erop dat KLM toch niet al haar verre vluchten hoeft te schrappen: voor reizigers uit de Nederlandse Antillen en negen ‘veilige’ landen komt er een uitzondering op de sneltestverplichting vóór vertrek naar Nederland.
Het kabinet zaaide er eerder deze week verwarring over, maar heeft dat nu opgehelderd. De sneltestverplichting geldt niet voor reizigers (en crew) uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint-Maarten, Saba, Sint-Eustatius, IJsland, Australië, Japan, Nieuw-Zeeland, Rwanda, Singapore, Zuid-Korea, Thailand en China. Dit zijn de landen waarvoor ook geen PCR-test nodig is.

Het lijkt er dus op dat KLM wel op deze (ei)landen kan blijven vliegen, want er bestaat dan geen risico dat crewleden daar moeten achterblijven door een positieve sneltest. Een woordvoerder van KLM kon dat tegenover deze site nog niet bevestigen: zij verwacht dat de luchtvaartmaatschappij daar later vandaag meer over bekend kan maken.

Ondertussen wordt er door de luchtvaartsector nog hard gelobbyd om voor vluchten uit alle landen een uitzondering op de sneltestverplichting in te voeren voor de crew. Anders moet KLM nog steeds een groot deel van haar longhaul-vluchten schrappen. Minister Van Nieuwenhuizen zegt het prima te vinden als KLM in overleg met het RIVM tot een alternatief komt, mits dat echt veilig is.

bron: luchtvaartnieuws https://www.luchtvaartnie...vr.it&utm_medium=facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Laguna schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:40:
[...]
Of de extra maatregelen sinds december maken weinig verschil dat zou ook verklaren waarom de piek van het aantal besmettingen voor het ingaan van de harde lockdown lag.
Als ik kijk naar de cijfers met (vermoedelijke) eerste ziektedag, waarbij de piek altijd op maandag ligt omdat mensen (imo) vaak aangeven "sinds begin deze week" klachten te hebben liogt de piek (precies zoals je zou mogen verwachten) op *maandag* 14 december en dag dagen daarna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBSaUKLqRZr68rh208aT360K4TI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Uv3BuT3Gc5zxlgmyLOIM3ZO8.png?f=user_large

imo is dat het *bewijs* dat de harde lockdown van half december de groei er behoorlijk uit heeft gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
breew schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Als ik kijk naar de cijfers met (vermoedelijke) eerste ziektedag, waarbij de piek altijd op maandag ligt omdat mensen (imo) vaak aangeven "sinds begin deze week" klachten te hebben liogt de piek (precies zoals je zou mogen verwachten) op *maandag* 14 december en dag dagen daarna.

[Afbeelding]

imo is dat het *bewijs* dat de harde lockdown van half december de groei er behoorlijk uit heeft gehaald.
Toch was dit anders toen de horeca dicht ging.
Toen lag de piek op de maandag zo'n 10 dagen later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:26:
[...]

Is het glas halfleeg of halfvol?

Het is allemaal fragiel, een trend kan zomaar ineens omslaan. Er is niemand die beweerd dat dat niet zo is.
Het glas was tot de ombuiging half vol.
Na de ombuiging half leeg.

We hebben voor de maatregelen die we hebben te weinig daling gehad, en deze buigt nu alweer om.
If it walks like a duck... And quacks like a duck...

@Plenkske Vervelende is dat 10 dagen na de lockdown de kerst begon ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2021 14:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
Plenkske schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:46:
[...]

Toch was dit anders toen de horeca dicht ging.
Toen lag de piek op de maandag zo'n 10 dagen later.
Er is zoveel beweging vergeleken met april vorig jaar. Schrikbarend veel meer bewegingen.
Ik heb net als een aantal anderen bijvoorbeeld de Google Traffic data door zitten spitten. Daar word je droevig van en geef mij in ieder geval aan dat hele grote groepen mensen gewoon op dagelijkse basis naar werk gaan waar dit in april niet was en elkaar blijven opzoeken waar dit in april niet zo was.

En in april waren de winkels nog open en de maatregelen minder streng.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:47:

Ja klopt, waardoor de daling langzamer ging. Of bedoel je het anders ?
Mijn opmerking ging daar namelijk niet over he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Het glas was tot de ombuiging half vol.
Na de ombuiging half leeg.

We hebben voor de maatregelen die we hebben te weinig daling gehad, en deze buigt nu alweer om.
If it walks like a duck... And quacks like a duck...

Dan heb je zware maanden gehad, het wisselde constant.

Je moet je niet zo vastpinnen op cijfers van 1 of 2 dagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 22-01-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Er is zoveel beweging vergeleken met april vorig jaar. Schrikbarend veel meer bewegingen.
Ik heb net als een aantal anderen bijvoorbeeld de Google Traffic data door zitten spitten. Daar word je droevig van en geef mij in ieder geval aan dat hele grote groepen mensen gewoon op dagelijkse basis naar werk gaan waar dit in april niet was en elkaar blijven opzoeken waar dit in april niet zo was.

Ja eens, te veel beweging.
Ik had het over oktober trouwens he, toen de horeca dicht ging. De "laatste avond" vierders zorgden voor een piek destijds kan ik me herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
_Bailey_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:43:
even wat reis gerelateerd nieuws:

Het lijkt erop dat KLM toch niet al haar verre vluchten hoeft te schrappen: voor reizigers uit de Nederlandse Antillen en negen ‘veilige’ landen komt er een uitzondering op de sneltestverplichting vóór vertrek naar Nederland.
Het kabinet zaaide er eerder deze week verwarring over, maar heeft dat nu opgehelderd. De sneltestverplichting geldt niet voor reizigers (en crew) uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint-Maarten, Saba, Sint-Eustatius, IJsland, Australië, Japan, Nieuw-Zeeland, Rwanda, Singapore, Zuid-Korea, Thailand en China. Dit zijn de landen waarvoor ook geen PCR-test nodig is.

Het lijkt er dus op dat KLM wel op deze (ei)landen kan blijven vliegen, want er bestaat dan geen risico dat crewleden daar moeten achterblijven door een positieve sneltest. Een woordvoerder van KLM kon dat tegenover deze site nog niet bevestigen: zij verwacht dat de luchtvaartmaatschappij daar later vandaag meer over bekend kan maken.

Ondertussen wordt er door de luchtvaartsector nog hard gelobbyd om voor vluchten uit alle landen een uitzondering op de sneltestverplichting in te voeren voor de crew. Anders moet KLM nog steeds een groot deel van haar longhaul-vluchten schrappen. Minister Van Nieuwenhuizen zegt het prima te vinden als KLM in overleg met het RIVM tot een alternatief komt, mits dat echt veilig is.

bron: luchtvaartnieuws https://www.luchtvaartnie...vr.it&utm_medium=facebook
De eis tot sneltesten blijf ik bijzonder vinden. Het LUMC had bijvoorbeeld forse kritiek op de Abbott sneltest en hoeveel deze mist. De sneltesten zijn nog steeds geen volwaardig alternatief voor de PCR test, dus wat het toevoegt blijft een raadsel. Het werpt wel enorme barrières open dat wil De Jonge dan, maar buiten dat om heeft het weinig meerwaarde. De PCR test doen is in sommige landen al moeilijk vanwege gebrek aan capaciteit en zeker als je geen symptomen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
CMD-Snake schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:53:
[...]

De eis tot sneltesten blijf ik bijzonder vinden. Het LUMC had bijvoorbeeld forse kritiek op de Abbott sneltest en hoeveel deze mist. De sneltesten zijn nog steeds geen volwaardig alternatief voor de PCR test, dus wat het toevoegt blijft een raadsel. Het werpt wel enorme barrières open dat wil De Jonge dan, maar buiten dat om heeft het weinig meerwaarde. De PCR test doen is in sommige landen al moeilijk vanwege gebrek aan capaciteit en zeker als je geen symptomen hebt.
Ze kunnen beter de PCR verplichten met een termijn van 48-60 uur ipv 72 uur of 96 uur (voor sommige landen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Plenkske schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:51:
[...]

Ja eens, te veel beweging.
Ik had het over oktober trouwens he, toen de horeca dicht ging. De "laatste avond" vierders zorgden voor een piek destijds kan ik me herinneren.
De ontstemde geluiden in de TK gisteren tijdens het debat over werkgevers die personeel naar kantoor vragen te gaan is exact hoe ik me erbij voel: pak dat aan. Doe iets. Ook al laat je wat kantoren bezoeken en wat boetes uitschrijven, he-le-maal niets doen geeft deze bedrijven een vrijbrief.

Ik heb voor de avondklok een brief van m'n werk gehad zodat ik in geval van nood onderweg kan. Dat gaan ze uberhaupt niet handhaven lees ik her en der, dus waarom uberhaupt dan een avondklok instellen? Hopen dat de brave borsten die al 9 maanden binnen zitten deze ook weer oppikken?

Nah, maatregel = handhaven. Desnoods marechaussee op de afritten, of steekproeven onderweg - maar bij voorbaat dan zeggen ja nee dat handhaven doen we maar niet ben ik zat.

/rant

Enfin, verder bijna weekend :+ komt goed :9

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Ja klopt, waardoor de daling langzamer ging. Of bedoel je het anders ?
Mijn opmerking ging daar namelijk niet over he.
Nou, ik bedoel aan te geven dat die daling na rond de 10 dagen daar deels door teniet gedaan zou kunnen worden. Maargoed, anders hadden we misschien een stijging gehad ;)
Drardollan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:50:
[...]

Dan heb je zware maanden gehad, het wisselde constant.

Je moet je niet zo vastpinnen op cijfers van 1 of 2 dagen.
Wie niet...

Ik geef overigens duidelijk aan dat het een combinatie is van:
- Te weinig daling in de afgelopen drie weken
- Nu al een ombuiging

Maar ik laat me uiteraard graag verrassen.

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2021 14:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Dat is wat ik ook overal om me heen zie. In april was het serieus. Een paar maatreglen en hoe onwennig ook, iedereen deed zijn best. Nu veel maatregelen en veel mensen geloven er niet meer in.
Zelf heb ik dat ook wel. Ik zie het virus echt wel als een probleem, maar de aanpak met een opeenstapeling van steeds weer nieuwe extra maatregelen daar geloof ik niet in. Ik geloof nog altijd in de basisregels van april, maar dan wel met goede focus op die maatregelen.
Je kunt wel stellen dat die nog steeds gelden, maar met alles wat erbij gekomen is lijkt afstand houden en thuis werken ondergeschikt te zijn geworden aan mondkapjes, gesloten winkels en avondklok.

En als op die manier de regering met de theorie volledig langs de praktijk aan het praten is dan zie ik het gat alleen maar groter worden.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Nou, ik bedoel aan te geven dat die daling na rond de 10 dagen daar deels door teniet gedaan zou kunnen worden. Maargoed, anders hadden we misschien een stijging gehad ;)
Ja inderdaad.
Echter, even terug naar het oorspronkelijke bericht.
Er werd gesteld dat het eigenlijk gek is dat de piek op 14 december ligt, omdat toen pas net de lockdown in ging.
En in weze is dat ook wel gek, omdat we bij eerdere maatregelen pas na ~10 dagen een daling zagen.
(dit was ook in oktober na horeca dicht zo, allen op basis van eerste ziektedag)

De enige verklaring die ik hiervoor heb is dat de piek veroorzaakt werd door black friday drukte en sinterklaas. Het is in de periode daarna vanzelf al gaan dalen doordat mensen simpelweg minder contacten hadden.
De lockdown heeft ervoor gezorgd dat we niet nog verder gingen pieken rondom de feestdagen, maar dat het nu dus een langzame daling is geworden.

Ik heb nog steeds goede hoop dat we nu niet weer flink gaan stijgen, maar blijven dalen.
Er zijn de afgelopen tijd meer werk contacten, maar weer minder bezoek contacten. Als werk voor flinke stijging had gezorgd dan hadden we dat nu al gezien.
OF het moet zo zijn dat een mutatie van het virus op dit moment zorgt voor fikse verspreiding. Vooralsnog zien we dat gelukkig nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
Ankona schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:01:
[...]

Dat is wat ik ook overal om me heen zie. In april was het serieus. Een paar maatreglen en hoe onwennig ook, iedereen deed zijn best. Nu veel maatregelen en veel mensen geloven er niet meer in.
Zelf heb ik dat ook wel. Ik zie het virus echt wel als een probleem, maar de aanpak met een opeenstapeling van steeds weer nieuwe extra maatregelen daar geloof ik niet in. Ik geloof nog altijd in de basisregels van april, maar dan wel met goede focus op die maatregelen.
Je kunt wel stellen dat die nog steeds gelden, maar met alles wat erbij gekomen is lijkt afstand houden en thuis werken ondergeschikt te zijn geworden aan mondkapjes, gesloten winkels en avondklok.

En als op die manier de regering met de theorie volledig langs de praktijk aan het praten is dan zie ik het gat alleen maar groter worden.
Als het kabinet geen blijk geeft van voortschrijdend inzicht dan houd het een keer op.
De wetenschap word met alle gemak aan de kant geschoven of verbogen als het ze eventjes uitkomt, en wij zitten met de onredelijke maatregels opgescheept terwijl iedereen absoluut naar zijn werk moet blijven gaan en we zeer zeker niets tegen de kerken kunnen beginnen 8)7
Alles om de scholen weer een weekje eerder te kunnen openen en de daarbij horende risicos opnieuw te bagatelliseren.
#daarwerkenwijdusnietaanmee

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De Tweede Kamer zal geen debatten meer houden die na 19.00 duren. Hoewel de kamer een uitzondering heeft op alle coronaregels vindt kamervoorzitter Arib dat de parlementariërs het goede voorbeeld moeten geven.

Was die avondklok dan toch een plan van het kabinet om op tijd thuis te zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
CMD-Snake schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:12:
De Tweede Kamer zal geen debatten meer houden die na 19.00 duren. Hoewel de kamer een uitzondering heeft op alle coronaregels vindt kamervoorzitter Arib dat de parlementariërs het goede voorbeeld moeten geven.

Was die avondklok dan toch een plan van het kabinet om op tijd thuis te zijn? :+
Hebben ze geen MSTeamsZoomMeet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona

Wat is eigenlijk het probleem? Mijn ervaring is dat je met tools als Teams en Zoom prima vanuit huis kunt vergaderen. Ik meen dat de Tweede kamer zich er gisteren nog druk om maakte dat zoveel mensen nog altijd onnodig naar het werk gingen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
[Twitter: https://twitter.com/kalahiri/status/1352620921291468805]
Nagenoeg gelijk aan gisteren (30 minder).
Vorige week hadden we op vrijdag 6.093 nieuwe besmettingen. Dat verschilt ook niet heel veel.

[ Voor 54% gewijzigd door Drardollan op 22-01-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mr.Joker schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Ze kunnen beter de PCR verplichten met een termijn van 48-60 uur ipv 72 uur of 96 uur (voor sommige landen)
De reden waarom ze dat niet doen is omdat niet alle landen dan een PCR uitslag kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

En dan zeker vanuit Den Haag direct door naar de uitzending van Jinek. :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• breew
2021-01-22 update RIVM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEmlJXLJW2wGx6qVj478g9uCrhY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vdByQVzG9QeabjCcJ38cNAiK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kog8PchYRSOS9nfyT3TJFtLOGl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AIO9tnTL2N45HNhgLgkjfMs0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg6cvCeMmsxnSeA-FAc_3DbzYFg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uDHujryNgPXyN8FE4ATvqXJb.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

[...]

Dit! Ik zie het ook overal, de rek is er uit. En dat is precies de reden waarom we niet meer onder de 5000 besmettingen komen. Dit wordt aankloten tot minimaal april/mei, totdat de vaccins en goede weer de cijfers meer gaan drukken.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ankona schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Wat is eigenlijk het probleem? Mijn ervaring is dat je met tools als Teams en Zoom prima vanuit huis kunt vergaderen. Ik meen dat de Tweede kamer zich er gisteren nog druk om maakte dat zoveel mensen nog altijd onnodig naar het werk gingen.
Er zijn wat haken en ogen aan de geldigheid van Tweede Kamer besluiten waarbij de leden niet fysiek aanwezig zijn. Als er een cruciale stemming is en een kamerlid is in het buitenland mag die ook niet via een videoverbinding alsnog meestemmen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:14
Ik hoop toch dat wel volgende week nog iets van daling kunnen laten zien. We blijven nu iets te lang hangen op dit plateau van 5500-6000 cases per dag.
En die ziekenhuisopnames en IC cijfers zijn veel te hoog om de zorg goed zicht op verlichting te geven.

Maar aan de andere kant lijkt dit wel een niveau dat de zorg aan kan (ik zeg even niks over de economie), dus je zou het hierbij kunnen houden en kunnen werken aan de groepsimmuniteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
Rudios schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Dit! Ik zie het ook overal, de rek is er uit. En dat is precies de reden waarom we niet meer onder de 5000 besmettingen komen. Dit wordt aankloten tot minimaal april/mei, totdat de vaccins en goede weer de cijfers meer gaan drukken.
Beweging word ook wel zeer simplistisch gelijkgesteld aan risico.
Als iedereen die een paar maanden terug nog met zijn essentiele collega meereed nu zelf de auto pakt zou dit enkel veiliger zijn. En wij ons maar blindstaren op meer mobiliteit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Diverse grote ketens zijn maart/april 2020 dicht geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Rudios schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Met de huidige krimp is de verwachting dat we zondag of maandag onder de 5000 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
IJzerlijm schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Er zijn wat haken en ogen aan de geldigheid van Tweede Kamer besluiten waarbij de leden niet fysiek aanwezig zijn. Als er een cruciale stemming is en een kamerlid is in het buitenland mag die ook niet via een videoverbinding alsnog meestemmen.
Zo groot kunnen die nadelen ook weer niet zijn.
De laatste weken bestonden uit wat bakkeleien over vaccinaties, mutaties en de positieve invloed is vrijwel geheel afwezig zodat ze evengoed gewoon vakantie kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:15
gustaveau schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:20:
Ik hoop toch dat wel volgende week nog iets van daling kunnen laten zien. We blijven nu iets te lang hangen op dit plateau van 5500-6000 cases per dag.
En die ziekenhuisopnames en IC cijfers zijn veel te hoog om de zorg goed zicht op verlichting te geven.

Maar aan de andere kant lijkt dit wel een niveau dat de zorg aan kan (ik zeg even niks over de economie), dus je zou het hierbij kunnen houden en kunnen werken aan de groepsimmuniteit.
Landurige/ nuttigbe groepsimmuniteit vanuit natuurlijke besmetting kan je (mogelijk) vergeten. Dan moeten we iig de mutanten buiten de deur gaan houden.
https://www.volkskrant.nl...kken-letterlijk~b0352472/

https://www.volkskrant.nl...ieuw-infecteren~b2340b33/

https://www.volkskrant.nl...hment-bolsonaro~bce6379e/
Het coronavirus is bezig te ontsnappen aan de greep van ons immuunsysteem. Tot wel de helft van eerder geïnfecteerde mensen zouden de Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse variant van het virus kunnen krijgen. Aanwijzingen of daardoor ook vaccins minder goed werken, zijn er nog niet
Toen was daar Manaus, de stad in de Amazone waar men eigenlijk ‘groepsimmuniteit’ had horen te hebben. De nieuwe uitbraak lijkt erop te duiden dat de variant weerstand van de eerste infectie overwint, vermoeden virologen. Dat blijkt ook in Zuid-Afrika. Wetenschappers die de antistoffen testten uit het bloed van 44 eerder geïnfecteerde patiënten, ontdekten dat die antistoffen de helft van de keren geen greep hadden op de vernieuwde, Zuid-Afrikaanse variant. Negen van de tien patiënten waren sowieso minder goed beschermd tegen het virus.

[ Voor 30% gewijzigd door Adlermann op 22-01-2021 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Sergelwd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Als iedereen die een paar maanden terug nog met zijn essentiele collega meereed nu zelf de auto pakt zou dit enkel veiliger zijn. En wij ons maar blindstaren op meer mobiliteit 8)7
Ach, het is het volgende dingetje wat hier breed uitgemeten wordt. In de zeg 1 jaar dat dit topic loopt is dit telkens zo geweest. Eerst was het Pasen, toen de Dam, toen de zomervakantie, toen de Kerst, toen O&N , toen de Britse variant en nu is het de mobility.

Wij hebben sinds vorig jaar een bezetting van onder de 10% op kantoor. Dat is nooit veranderd. Mijn partner werkt, in tegenstelling tot in de eerste golf, al maanden thuis. En zo kan ik nog wel een riedeltje om mij heen opnoemen waar dat zo is, kantoren hier omheen staan ook goeddeels leeg. Ik heb nog nooit zoveel parkeerplek gezien.

Maar in tegenstelling tot de eerste golf zie ik wel meer werk uitgevoerd worden. Werk als dakdekkers, tuinmannen, metselaars, klusbedrijven, etc. Dat lag vorig jaar allemaal stil en loopt nu wel gewoon door volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 22-01-2021 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Met de huidige krimp is de verwachting dat we zondag of maandag onder de 5000 komen.
Die krimp is anders vandaag ook in het 7 daagse gemiddelde wel zo goed als tot stilstand gekomen nadat deze de afgelopen week al aan het afvlakken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ik222 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Die krimp is anders vandaag ook in het 7 daagse gemiddelde wel zo goed als tot stilstand gekomen nadat deze de afgelopen week al aan het afvlakken was.
Laten we de cijfers van Martijn Broekman even afwachten. Maar ik denk niet dat de groei in 1 dag, met deze cijfers, van -17,2 naar 0 is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Sergelwd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Heb je de percentages gezien? Het is bijna een verdubbeling aan bewegingen nu.
Plus: als het in april kon, waarom nu niet?
Plus: besmettingen lopen op en we zitten in een harde lockdown. Toch is het druk op de weg?
Plus: mensen gaan ook te vaak naar elkaar toe, nog steeds.

Contact = risico. Blijkbaar gaat het - gezien de hoeveelheid reisbewegingen - vaak goed, maar te vaak niet goed.

Wat gaan we doen als de besmettingen blijft oplopen en we nog een besmettelijker virus erop krijgen? De bruggen opblazen om de mensen thuis te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
ik222 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:27:
[...]

14% krimp is niet genoeg voor meneer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Sergelwd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:29:
[...]

Het is, helaas, weer iets afgenomen. Maar nog steeds is een krimp van 14% prima in mijn ogen. Het mag hoger, natuurlijk, maar we moeten ook realistisch blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:29:
[...]

Plus: besmettingen lopen op en we zitten in een harde lockdown. Toch is het druk op de weg?
Plus: mensen gaan ook te vaak naar elkaar toe, nog steeds.

Contact = risico. Blijkbaar gaat het - gezien de hoeveelheid reisbewegingen - vaak goed, maar te vaak niet goed.

Wat gaan we doen als de besmettingen blijft oplopen en we nog een besmettelijker virus erop krijgen? De bruggen opblazen om de mensen thuis te houden?
Dat zijn alle mensen die laatst de onderzoeken hebben gezien over carpoolen?
Je kan niks met dat losse feitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:29:
[...]

Omdat we nu niet meer op basis van angst hoeven te reageren. Het is prima mogelijk om op kantoor te zijn en toch veilig te blijven.
Welke besmettingen lopen op?
Nogmaals, welke besmettingen lopen op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sergelwd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:29:
[...]

Helaas is er geen 14% krimp als je het vergelijkt met vorige week vrijdag maar slechts een krappe 5%... Dit terwijl dat percentage begin van de week nog boven de 20% lag.

Kijk maar eens op https://coronateller.info/ naar de grafiek met het 7 daagse gemiddelde, daar zie je die heel duidelijk afvlakken naar inmiddels bijna horizontaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Drardollan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Het is, helaas, weer iets afgenomen. Maar nog steeds is een krimp van 14% prima in mijn ogen. Het mag hoger, natuurlijk, maar we moeten ook realistisch blijven.
Als die krimp afneemt en op een gegeef moment bij 0 aankomt (zonder de avondklok mee te nemen, want die gaan pas effect hebben over 2-3 weken) zitten we toch met een groot probleem. Dan zijn we als volk toch niet in staat om de R onder de 0 te krijgen. Zelfs met avondklok zal de Britse variant die vele malen besmettelijker lijkt te zijn toch los te gaan
Pagina: 1 ... 53 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2