Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 129 Laatste
Acties:
  • 400.951 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
niek_nijmegen schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:46:
[...]

Afschalen van de maatregelen gebeurt, begrijp ik, zodra de IC-instroom in de buurt komt van de grenswaarden. Maar daar zijn we nog lang niet. En als ik de grafieken zie, lijkt het me een probleem dat het aantal nieuwe besmettingen en de ziekenhuisbezetting langzamer daalt dan dat het (bij ontsporingen) weer stijgt. Ik kan me voorstellen dat je met 'finetunen en wanneer nodig weer aanscherpen' heel voorzichtig moet zijn: het gaat nu allemaal maar nèt goed, dus heel veel ruimte om flexibel te experimenteren is er niet, denk ik.
Dat ben ik deels met je eens. Door de lakse houding van onze overheid hebben we niet geëxperimenteerd doen de besmettingen en druk op de zorg dit wel aankonden. In de periode juni - oktober was hier meer dan voldoende ruimte voor.

Wanneer we gaan afschalen is mij ondertussen onduidelijk. Ik heb geen idee wat nu de grenzen zijn om aan iets van een versoepeling te denken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 16:13
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:46:
Ook opvallend is dat België, daar waar Pfizer nota bene geproduceerd wordt, bijna 4 keer minder vaccins geleverd heeft gekregen (120.040 tegenover 423.475). Hoe valt dat te verklaren?
Verdeelsleutel vanuit de EU, Pfizer beslist niet waar, hoeveel vaccins heen gaan dat doet de EU vanwege centrale inkoop.

Op basis waarvan die verdeelsleutel precies werkt weet ik niet maar die zal vast op basis van een combinatie van inwoners aantallen en voor het aantal in aanmerking komende bevolking werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:08

ultimateharry

Team Slayer:-)

Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Dan moet je de maatregelen zo aanpassen dat je het doel bereikt wat je wil bereiken. Nu wordt dit doel bereikt over de rug van onschuldige kinderen. Als dat thuiswerken zo belangrijk is, dan moet je daar maatregelen voor bedenken en die handhaven.
Dat ben ik volledig met je eens hoor, probeerde alleen aan te geven hoe ik denk dat het kabinet nu de afweging maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:19:
[...]

het RIVM en de overheid zich hier blijkbaar baseren op oude cijfers vanuit de UK en dat brengen als een zeer zorgwekkende variant die ervoor zorgt dat het nu nog helemaal mis gaat in de UK.
Bron??

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
TIGER1125 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:50:
[...]

Verdeelsleutel vanuit de EU, Pfizer beslist niet waar, hoeveel vaccins heen gaan dat doet de EU vanwege centrale inkoop.

Op basis waarvan die verdeelsleutel precies werkt weet ik niet maar die zal vast op basis van een combinatie van inwoners aantallen en voor het aantal in aanmerking komende bevolking werken.
Zoveel verschilt België toch niet van Nederland? Ik vind het maar een gekke verdeling, ik mis de logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]

Dan moet je de maatregelen zo aanpassen dat je het doel bereikt wat je wil bereiken. Nu wordt dit doel bereikt over de rug van onschuldige kinderen.
Als het doel bereikt wordt dan is het toch een uitstekende maatregel?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:51:
[...]

Zoveel verschilt België toch niet van Nederland? Ik vind het maar een gekke verdeling, ik mis de logica.
Die verdeelsleutel is gewoon een % gebaseerd op inwonersaantallen, en misschien nog gekeken naar leeftijden.
België heeft bijna 11,5 miljoen inwoners en wij 17,5 miljoen.
Zo gek is dat toch niet ?

Het zou veel gekker zijn als een land met veel meer inwoners (bv Duitsland) evenveel vaccins krijgt als een land met weinig inwoners (bv Denemarken)

edit:

Dus bv. Europese voorraad op een bepaalt moment = 10 miljoen vaccins
Nederland is 3, nog iets % en krijgt dan 3, nog iets miljoen vaccins.

[ Voor 13% gewijzigd door Plenkske op 13-01-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:46:
Puntje bij paaltje maakt het dus allemaal niet zoveel uit wanneer er begonnen is.
Dat is ook niet zo gek als iedereen geremd wordt door min of meer dezelfde factor: leveringen van vaccins.
Als je dan ook nog compenseert voor bevolkingsomvang dan ontloopt het elkaar niet zoveel (zoals ook al door menigeen bedacht was).
Ook opvallend is dat België, daar waar Pfizer nota bene geproduceerd wordt, bijna 4 keer minder vaccins geleverd heeft gekregen (120.040 tegenover 423.475). Hoe valt dat te verklaren?
Ik weet niet waar jij die 423.475 vandaan hebt, mijn Google foo komt het in ieder geval niet tegen in combi met "vaccin" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:16
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Die verdeelsleutel is gewoon een % gebaseerd op inwonersaantallen, en misschien nog gekeken naar leeftijden.

Het zou veel gekker zijn als een land met veel meer inwoners (bv Duitsland) evenveel vaccins krijgt als een land met weinig inwoners (bv Denemarken)
Je zou dan verwachten dat wij ongeveer 1,6 x zoveel vaccins hebben ontvangen ipv 4x zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Dat besef ik mij. Echter zijn 11,5 en 17,5 toch niet een factor 4 verschillend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
De presentatie rekent echter met een startpunt van 10.000 dagelijkse gevallen op 8 januari
De Britse variant van het coronavirus is tot 8 januari 96 keer vastgesteld in Nederland.
https://www.ad.nl/dossier...land-overspoelt~af4ba9b3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Waar haal je die 120.040 vandaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Dat ben ik deels met je eens. Door de lakse houding van onze overheid hebben we niet geëxperimenteerd doen de besmettingen en druk op de zorg dit wel aankonden. In de periode juni - oktober was hier meer dan voldoende ruimte voor.

Wanneer we gaan afschalen is mij ondertussen onduidelijk. Ik heb geen idee wat nu de grenzen zijn om aan iets van een versoepeling te denken.
We moeten eerst terug naar niveau 'waakzaam'. Pas dan zijn er weer dingen mogelijk.
Dat is: positieve testen per 100.000 inwoners per week: minder dan 50.
Maar ook deze 'contextindicatoren': percentage positieve testen per week: minder dan 5%; aantal IC-opnamen: minder dan 10; aantal ziekenhuisopnamen: minder dan 40; R-waarde: minder dan 1,0.

https://www.rijksoverheid...art_bestuurdersversie.pdf

De 'belofte' die ik steeds hoor, is dat er alvast voorzichtig gekeken wordt, of er al versoepelingen mogelijk zijn, zodra die grenswaarde(n) in zicht komen.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Misschien een verschil van tellen aantal vaccins versus aantal mensen dat je kan vaccineren (de helft)? Dan kom je redelijk dicht bij de verhouding van inwoneraantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Als het doel bereikt wordt dan is het toch een uitstekende maatregel?
Dan kunnen we wellicht beter heel Nederland naar de zee drijven en daar verdrinken. Dan zijn we direct van alle problemen af, geen nieuwe besmettingen meer en de zorg heeft lege bedden. Dan is het doel ook bereikt en is het een uitstekende maatregel.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 13-01-2021 15:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gustaveau
Ik vroeg me ook al af, hoe zou je in NL 170.000 besmettingen per dag kunnen krijgen, dit terwijl er in een land als GB niet meer dan 68000 per dag zijn geweest, en dit met een bevolking die grofweg 4x zo groot is...
Hele simpele berekeningen vanuit het RIVM, waarschijnlijk ervan uitgaande dat er geen maatregelen zijn, of dat ze niet werken.

Kijk toch naar het praktijkvoorbeeld van de engelse variant....Engeland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
niek_nijmegen schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:46:
[...]Afschalen van de maatregelen gebeurt, begrijp ik, zodra de IC-instroom in de buurt komt van de grenswaarden. Maar daar zijn we nog lang niet.(...)
Gemiddeld gaat zo'n 17% van de ZH-opnames richting de IC.
Grenswaarde voor mogelijkheden tot versoepelingen is gesteld op 10 IC-opnames per dag.
Dat staat dus voor zo'n 58 ZH-opnames per dag.
Aangezien er ca 3% van de positief-meldingen in het ZH komt, zou dat zich grofweg vertalen na ca 2.000 / besmettingen per dag.
In de persconferenties noemen ze altijd het aantal van 3.600, maar dat kan ik niet rijmen met de IC-opnames van 10 / dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
niek_nijmegen schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:57:
[...]

We moeten eerst terug naar niveau 'waakzaam'. Pas dan zijn er weer dingen mogelijk.
Dat is: positieve testen per 100.000 inwoners per week: minder dan 50.
Maar ook deze 'contextindicatoren': percentage positieve testen per week: minder dan 5%; aantal IC-opnamen: minder dan 10; aantal ziekenhuisopnamen: minder dan 40; R-waarde: minder dan 1,0.

https://www.rijksoverheid...art_bestuurdersversie.pdf

De 'belofte' die ik steeds hoor, is dat er alvast voorzichtig gekeken wordt, of er al versoepelingen mogelijk zijn, zodra die grenswaarde(n) in zicht komen.
Die routekaart kon toch enkel voor opschaling gebruikt worden?
Ik dacht dat die sowieso al verdwenen was, maar blijkbaar is er toch nog 1. Je hoort er niets meer over.

Ben benieuwd of de waardes die je geeft nog gebruikt worden, want dat zou een concreet houvast bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:48:
[...]

De grafieken vanuit de UK doen sowieso anders vermoeden dan het RIVM en de overheid ons voorspiegelt:

[Twitter]
Het plaatje erbij:
[Afbeelding]

Wat ik hier uithaal is dat sinds het instellen van stevigere maatregelen er een omslag is van groei naar krimp. Ons RIVM en de overheid spreken nog over forse groei in de UK. Maar ik haal er dus vooral uit dat als je maatregelen neemt (het aantal sociale contacten weer serieus beperkt) dat ook de UK variant daar gevoelig voor is en snel omslaat van een gigantische groei naar een kleine krimp.

Waar ik dus veel moeite mee heb is dat er onder andere door het RIVM geschermd wordt met een UK variant die dermate veel erger is dat ons hele land bedreigt wordt. In de UK hebben we het eigenlijk enkel over Londen waar de UK variant een probleem is, een dichtbevolkt gebied waar het lang geduurd heeft voor er maatregelen genomen werden om de besmettingen omlaag te brengen. Daar hebben ze wel echt problemen nu, zeker omdat de ziekenhuisopnames nog wel heel even door zullen gaan.
Maar men kijkt niet alleen naar de besmettingsaantallen in Engeland natuurlijk. Op pagina 29 van de presentatie van Van Dissel zie je dat deze variant daadwerkelijk besmettelijker is. Die gegevens zijn veel interessanter en beter te gebruiken dan variatie in het aantal besmettingen, want die zijn inderdaad onderhevig aan veel meer factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
gekkie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:55:
[...]

Dat is ook niet zo gek als iedereen geremd wordt door min of meer dezelfde factor: leveringen van vaccins.
Als je dan ook nog compenseert voor bevolkingsomvang dan ontloopt het elkaar niet zoveel (zoals ook al door menigeen bedacht was).

[...]
Is dat wel zo? Ik zie namelijk in België en Nederland dat er nog steeds vele malen meer vaccins op voorraad zijn dan dat er nodig zijn voor de 2e prik.
Ik weet niet waar jij die 423.475 vandaan hebt, mijn Google foo komt het in ieder geval niet tegen in combi met "vaccin" ?
https://coronabeeld.nl/

Yorick van Twitter verwerkt de gegevens meermaals per dag vanuit de officiële bronnen en plot ze in een mooie grafiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:31
[...]

Dan moet je de maatregelen zo aanpassen dat je het doel bereikt wat je wil bereiken. Nu wordt dit doel bereikt over de rug van onschuldige kinderen. Als dat thuiswerken zo belangrijk is, dan moet je daar maatregelen voor bedenken en die handhaven.
Iedereen die effecten van deze crisis ondervindt is onschuldig/lijdend voorwerp. De veroorzaker is een virus, geen persoon. Dat de scholen dicht blijven is al vaker aan bod gekomen, dat is omdat verspreiding daar vaak gebeurt en regels/handhaving onder jonge kinderen bijna niet te doen is. Men zegt dan wel eens dat het aantal besmettingen op school meevalt, maar wanneer daar 5 kinderen besmet zijn en die nemen t allemaal weer mee naar huis, besmetten die daar ook het hele gezin weer; 5 besmettingen op school leidt al snel tot 15 a 20 besmettingen in de thuissituatie.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aantal besmettingen onder jongeren sinds de lockdown (scholen dicht en vakanties) fors gedaald is; van de groep met veruit de meeste besmettingen, naar slechts gemiddeld (zie 7e dia). Procentueel gezien ook de hardste daling onder die groep (meer dan gehalveerd).
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:49:
[...]
Dat ligt dan toch echt aan jou. De routekaart bestaat toch al heel wat maanden en is gewoon op de website van de Rijksoverheid te vinden, in 2 delen. Het publieke deel wat de beperkingen zijn, het bestuurdersdeel met wat de meetbare cijfers zijn vanaf en tot welke waarden een bepaald risiconiveau geldt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Waar haal je die 120.040 vandaan ?
https://covid-vaccinatie.be/nl

Kopje "vaccins geleverd".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:01:
[...]

Die routekaart kon toch enkel voor opschaling gebruikt worden?
Ik dacht dat die sowieso al verdwenen was, maar blijkbaar is er toch nog 1. Je hoort er niets meer over.

Ben benieuwd of de waardes die je geeft nog gebruikt worden, want dat zou een concreet houvast bieden.
Zodra je boven 'waakzaam' (het laagste niveau) uitkomt (en we zaten nu in 'zeer ernstig'), moet je eerst helemaal terug naar waakzaam. De verwarring zat 'm erin, dat men dacht, dat je al weer dingen kon gaan loslaten, wanneer je door de maatregelen een risico-niveau gedaald was. Maar zo mocht je dat niet lezen, je moet eerst terug naar 'waakzaam'.

Als er een actueler document is, hoor ik het graag. Maar die 10 IC-opnames is wat ik gisteren ook meende te horen.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:56:
[...]

De verdeelsleutel van Belgïe is blijkbaar 2,4 procent:
https://www.tijd.be/dossi...e-op-succes/10276538.html

Die van Nederland is 3,89 procent:
https://nos.nl/collectie/...n-doses-van-pfizer-vaccin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Moi_in_actie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:04:
[...]

Dat ligt dan toch echt aan jou. De routekaart bestaat toch al heel wat maanden en is gewoon op de website van de Rijksoverheid te vinden, in 2 delen. Het publieke deel wat de beperkingen zijn, het bestuurdersdeel met wat de meetbare cijfers zijn vanaf en tot welke waarden een bepaald risiconiveau geldt.
Ik lijk niet de enige te zijn met dat idee:
Tijdens de persconferentie van 3 november hadden premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) zo'n tweeduizend woorden bij elkaar nodig voor hun inleidende opmerkingen. En wat viel communicatie-expert Lars Duursma op? Niet één keer werd er gesproken over de routekaart, die met veel bombarie in de persconferentie daarvoor is aangekondigd.
https://www.parool.nl/ned...corona-gebleven~bbdafec5/
Ik vraag mij ook af waar de routekaart is gebleven? Wordt die nog wel gebruikt? Of improviseert het kabinet er lustig op los? Zelfs in het lockdown-scenario mochten volgens de routekaart nog dertig mensen bij huwelijken en een onbeperkt aantal mensen bij uitvaarten zijn. Nu is een huwelijk ineens gemaximeerd op twintig mensen en een uitvaart op dertig. Ligt de routekaart hiermee in de prullenbak?
https://www.telegraaf.nl/...-is-in-prullenbak-gegooid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Sorry foute topic. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door TvanW op 13-01-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ah, een pagina gemaakt door vrijwilligers (net als Yorick voor NL)
Bron die ze gebruiken: https://www.vrt.be/vrtnws...rzicht-vaccins-in-belgie/ (5 januari)
Dat geeft aan gemiddeld 87.5k van Pfizer per week.
Ik gok dat die pagina nog niet helemaal is bijgewerkt dus. Yorick gaat ook uit van dit soort gegevens van de overheid, X aantal per week.
Is dus maar de vraag wat er daadwerkelijk op de plank ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Ah, een pagina gemaakt door vrijwilligers (net als Yorick voor NL)
Bron die ze gebruiken: https://www.vrt.be/vrtnws...rzicht-vaccins-in-belgie/
Dat geeft aan 87.5k van Pfizer per week.
Ik gok dat die pagina nog niet helemaal is bijgewerkt dus. Yorick gaat ook uit van dit soort gegevens van de overheid, X aantal per week.
Is dus maar de vraag wat er daadwerkelijk op de plank ligt.
Volgens mijn informatie gebruiken beide vrijwilligers de officiële gegevens van de overheden.

Maar ik zie nu iets opvallends:

Er zijn momenteel nog geen cijfers beschikbaar voor het aantal vaccinaties in Wallonië sinds 10/01.
We wachten op de beschikbaarheid van de Vlaamse vaccinatieteller om de cijfers voor Vlaanderen bij te stellen.

Dat had ik niet gezien, en dat maakt de informatie onvolledig.

[ Voor 22% gewijzigd door Drardollan op 13-01-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 15:12

codex

Geen OpenAI agent :)

gustaveau schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Ik vroeg me ook al af, hoe zou je in NL 170.000 besmettingen per dag kunnen krijgen, dit terwijl er in een land als GB niet meer dan 68000 per dag zijn geweest, en dit met een bevolking die grofweg 4x zo groot is...
Hele simpele berekeningen vanuit het RIVM, waarschijnlijk ervan uitgaande dat er geen maatregelen zijn, of dat ze niet werken.

Dit is inderdaad vergezocht en bangmakerij. 170.000 besmettingen per dag is met het huidige maatregelenpakket simpelweg onmogelijk.

Zoals eerder genoemd, de problematiek in de UK zal meer te wijten zijn aan de combinatie van de nieuwe variant en de feestdagen met te weinig beperkingen dan het alleen te wijten is aan de nieuwe variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:08:
[...]

Misschien komt dat wel doordat een deel van de reacties hier onder 'geroeptoeter' gerangschikt kan worden, geplaatst door figuren die het onvermogen hebben zelf eens op zoek te gaan naar de juiste informatie die gewoon door de overheid wordt gepubliceerd en daarbij ook nog denken dat ze de beste schippers zijn maar nog nooit een boot door de mist hebben gevaren.
Of er is bij die figuren sprake van het Dunning-Kruger effect, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
reemprive schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:12:
[...]

Dit is inderdaad vergezocht en bangmakerij. 170.000 besmettingen per dag is met het huidige maatregelenpakket simpelweg onmogelijk.
Niet enkel door de maatregelen, ook zonder maatregelen zijn dit getallen die amper haalbaar zijn. Al is het voordeel wel dat we dan in ongeveer 100 dagen immuun zijn en de vaccins niet meer nodig zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:11:
[...]

Volgens mijn informatie gebruiken beide vrijwilligers de officiële gegevens van de overheden. Ik heb geen indicatie om aan te nemen dat de pagina niet bijgewerkt zou zijn. Er komt in België wel een officiële website aan.
Dat klopt.
Ik heb die indicatie wel, aangezien ze nog maar van 1 week de 87.5k tonen in die grafiek. We zijn nu weer een week verder. Yorick heeft ook al 2 weken staan in zijn grafieken. (naast de eerste levering)

Wat ook nog een verschil kan veroorzaken overigens, is dat hier al uitgegaan wordt van extra leveringen door die nieuwe aankoop van Pfizer. En in België nog niet.
Overheden en communiceren daar is nog veel lastiger en trager dan hier...

(maar we gaan off topic, hoort eigenlijk in vaccin beleid topic)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Dat klopt.
Ik heb die indicatie wel, aangezien ze nog maar van 1 week de 87.5k tonen in die grafiek. We zijn nu weer een week verder. Yorick heeft ook al 2 weken staan in zijn grafieken.

Wat ook nog een verschil kan veroorzaken overigens, is dat hier al uitgegaan wordt van extra leveringen door die nieuwe aankoop van Pfizer. En in België nog niet.
Overheden en communiceren daar is nog veel lastiger en trager dan hier...

(maar we gaan off topic, hoort eigenlijk in vaccin beleid topic)
Zie edit, en laten we er dan over ophouden inderdaad ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:08:
[...]
We zijn vanaf ca. november non-stop bezig geweest terug te komen naar 'waakzaam'. Daar is weinig in veranderd (behalve wellicht extra maatregelen omdat het nog extra uit de hand liep), en dan heeft die routekaart ook niet zoveel nut. Er is immers nu maar één doel: terug naar waakzaam, via de zwaarste maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Niet enkel door de maatregelen, ook zonder maatregelen zijn dit getallen die amper haalbaar zijn. Al is het voordeel wel dat we dan in ongeveer 100 dagen immuun zijn en de vaccins niet meer nodig zijn :D
Doe het huidige aantal besmettelijke mensen maareens maal 2,2. En dan na 5 dagen weer, en na 5 dagen weer en na 5 dagen weer. Tuurlijk. Ook zonder maatregelen zal de R niet op hetzelfde niveau uitkomen als in februari/maart vorig jaar, want mensen gaan zelf acteren op wat er gaande is; maar 170k per dag kan echt wel. Makkelijk zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Het gaat niet mega hard, maar belangrijk is:
- Dat is 961 minder ⬇ dan een week geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Dat is best weer een forse stap, we lopen nog steeds de trap af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Waarbij je zelfs nog aan moet tekenen dat we een week geleden hoogstwaarschijnlijk een storing hadden. Immers de stijging van dinsdag naar woensdag was toen ca 1000 te laag op basis van de trend. En dat bleek ook te kloppen want vorige week donderdag werden er toen ineens ruim 9700 besmetting gemeld, wat weer ongeveer 1000 meer was dan te verwachten op basis van de trend.

Dus ofwel, morgen kan je verwachten dat we rond de 6500 / 6700 zullen uitkomen als de trend zich doorzet waarmee het 7 daagse gemiddelde dan ineens met meer dan 2500 daalt...

Wat betreft cijfers ziet het er echt best wel goed uit, ook de ziekenhuisopnames dalen inmiddels steeds meer mee.

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 13-01-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

gustaveau schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:19:
[...]

De winkelstraten en supermarkten waren hier (ik woon in Londen) dan ook extreem druk in de periode naar kerst toe. Ik heb zelfs rond die tijd zeker 10% van de mensen zonder mondkapje zien rondlopen, vaak veel te dichtbij andere mensen. Het is absoluut geen verrassing dat de nummer hier omhoog geschoten zijn, daar was geen UK variant voor nodig.

Lockdown werkt redelijk, hoewel het ook hier niet zo rustig is als tijden de lockdown eerder dit jaar. Er is veel meer verkeer op de wegen, en ik zie genoeg mensen zonder hond op straat lopen, vaak met iemand anders ernaast

Nog iets meer info aan de hand van cijfers van de overheid, de top lijkt hier bereikt.
In the most recent week of complete data, 01 January 2021 - 07 January 2021, 90,024 people tested positive in London, a rate of 1005 cases per 100,000 population. This compares with 89,492 cases and a rate of 999 cases per 100,000 population for the previous week.
https://www.london.gov.uk...s-covid-19-numbers-london
Ik zat even naar het aantal testen en het aantal positieve testen te kijken:

https://coronavirus.data....a_pcr_test_and_positivity

Wat me dan opvalt is dat de positivity rate (te zien bij "Data") al op 15 december op 13,4% lag en dit is toen langzaamaan gestegen naar 27,9% op 31 december, dan hebben we het hier toch over nalatigheid dat er niet al veel eerder is ingegrepen?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 15:12

codex

Geen OpenAI agent :)

Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Als de R0 van deze variant 4 is dan zou het kunnen, maar dan moet alles tegenzitten:
- Geen maatregelen
- Geen enkele immuniteit
- De variant met een normale R0 van ongeveer 2.5 moet volledig verdreven zijn

Als dat allemaal tegenzit zou je met de cijfers van vandaag inderdaad zoveel besmettingen ergens begin februari kunnen halen. Dan nog, het is een heel erg onwaarschijnlijk verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Dat is best weer een forse stap, we lopen nog steeds de trap af.

Ziekenhuisbezetting wel een mooie daling. %Positief mag wel omlaag, maar de testbereidheid is momenteel aardig belabberd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
DutchCommando schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:18:
[...]

Doe het huidige aantal besmettelijke mensen maareens maal 2,2. En dan na 5 dagen weer, en na 5 dagen weer en na 5 dagen weer. Tuurlijk. Ook zonder maatregelen zal de R niet op hetzelfde niveau uitkomen als in februari/maart vorig jaar, want mensen gaan zelf acteren op wat er gaande is; maar 170k per dag kan echt wel. Makkelijk zelfs.
Zo werkt het niet, exponentiële groei is niet onbeperkt. Er zijn bijvoorbeeld al veel mensen immuun omdat ze de ziekte gehad hebben recent (of misschien zelfs een vaccin gehad hebben) en er zijn nog wel wat meer factoren van invloed.

170.000 lijkt mij net wat teveel van het goede voor Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:30:
[...]

[Twitter]

Ziekenhuisbezetting wel een mooie daling. %Positief mag wel omlaag, maar de testbereidheid is momenteel aardig belabberd.
%Positief is wel weer wat gedaald toch? Niet snel genoeg maar het gaat langzaam ook de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:32:
[...]

%Positief is wel weer wat gedaald toch? Niet snel genoeg maar het gaat langzaam ook de goede kant op.
Iets omhoog zo te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUL4ZppFsVO3zxa6eU-bVERSPcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MO4qKUfvf50NC7uXgpL5Yk2Y.png?f=user_large

Edit: op het dashboard staat 13,3% ipv 12,3% per 10-1-2021... :?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 13-01-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:57

NMH

Moderator General Chat
Dat ziet er al een stuk beter uit dan de vorige versie. Kwetsbaren een stuk naar voren gehaald, netjes. :) Nu hopen dat er genoeg vaccins komen om om serieuze stappen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Gelijk aan gisteren (https://twitter.com/mzelst/status/1348997238383648769). Ik dacht dat we 0,1 hoger zaten gisteren.

Ik vertrouw dat dashboard niet, die klopt volgens mij niet. Die wordt vaak pas later bijgewerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 13-01-2021 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Houd dan wel rekening met het weekendeffect. In het weekend laten minder mensen zich testen en ligt de positiviteitsratio dus altijd weer wat hoger.

Wat dat betreft kan Twitteraar mzelst beter een 7-daags gemiddelde gebruiken. Als hij het driedaagse gemiddelde aanhoudt zal het bij hem komende dagen stijgen wat dan een vertekend beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jovatov schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Houd dan wel rekening met het weekendeffect. In het weekend laten minder mensen zich testen en ligt de positiviteitsratio dus altijd weer wat hoger.

Wat dat betreft kan Twitteraar mzelst beter een 7-daags gemiddelde gebruiken. Als hij het driedaagse gemiddelde aanhoudt zal het bij hem komende dagen stijgen wat dan een vertekend beeld geeft.

Idd 3 daags gemiddelde

Schitterend ook... Vorige debat vielen ze over elkaar heen om de scholen dicht te doen. En nu moeten de scholen weer zo snel mogelijk open 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 13-01-2021 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Zo werkt het niet, exponentiële groei is niet onbeperkt. Er zijn bijvoorbeeld al veel mensen immuun omdat ze de ziekte gehad hebben recent (of misschien zelfs een vaccin gehad hebben) en er zijn nog wel wat meer factoren van invloed.

170.000 lijkt mij net wat teveel van het goede voor Nederland.
In Londen met ongeveer 9 miljoen inwoners was 1 op de 30 besmet? Dat zijn er 300.000. 1 op de 30 in NL is 576.000. Dan weet ik niet welke infectie- of ziekteduur we hieraan moeten hangen (bij een week is dat dus 82.285 per dag). Maar je ziet toch dat je al best snel richting grotere getallen gaat. En dat is nog met ingrijpen. Zonder stijgt dat lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gustaveau schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Baseert het AD artikel zich op deze presentatie?

Ik zie die genoemde 170k niet zo snel terug (CTRL+F) in die presentatie :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
Laguna schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Ik zat even naar het aantal testen en het aantal positieve testen te kijken:

https://coronavirus.data....a_pcr_test_and_positivity

Wat me dan opvalt is dat de positivity rate (te zien bij "Data") al op 15 december op 13,4% lag en dit is toen langzaamaan gestegen naar 27,9% op 31 december, dan hebben we het hier toch over nalatigheid dat er niet al veel eerder is ingegrepen?
Er is aangegeven in de media dat niet alle testen goed zijn geadministreerd de afgelopen periode. En dat eigenlijk deze week de aantallen pas weer enigszins kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
DutchCommando schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:40:
[...]

In Londen met ongeveer 9 miljoen inwoners was 1 op de 30 besmet? Dat zijn er 300.000. 1 op de 30 in NL is 576.000. Dan weet ik niet welke infectie- of ziekteduur we hieraan moeten hangen (bij een week is dat dus 82.285 per dag). Maar je ziet toch dat je al best snel richting grotere getallen gaat. En dat is nog met ingrijpen. Zonder stijgt dat lekker door.
Heeft Londen 170.000 besmettingen per dag gehad?

Ik zeg niet dat we niet snel kunnen stijgen, 12.000 per dag was onze piek en dat is zeker niet de max. Maar 170.000 nieuwe besmettingen per dag, dat is praktisch onmogelijk in Nederland.

Ik heb het niet over een totaal van 170.000, ik heb het over 170.000 nieuwe besmettingen per dag zoals voorspeld wordt door van Dissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:43:
[...]

Ik zeg niet dat we niet snel kunnen stijgen, 12.000 per dag was onze piek en dat is zeker niet de max. Maar 170.000 nieuwe besmettingen per dag, dat is praktisch onmogelijk in Nederland.

Ik heb het niet over een totaal van 170.000, ik heb het over 170.000 nieuwe besmettingen per dag zoals voorspeld wordt door van Dissel.
Positieve tests is iets anders dan besmettingen. (haha zo klink ik als een complotwappie :+).
Dat we niet zo snel het aantal tests kunnen opschalen ben ik met je eens.

We hadden 31 december ~20.119 besmettingen per dag. Als we met een week besmettelijkheid rekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchCommando op 13-01-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:43:
[...]

Ik zie het niet terug op https://data.london.gov.u...onavirus--covid-19--cases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Nee Londen heeft niet dit soort aantallen gehaald.
https://www.london.gov.uk...s-covid-19-numbers-london

Hoogste piek is ongeveer 20.000 op 1 dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
Overigens is het equivalent van 170.000 per dag in Nederland ongeveer 89.000 per dag in Londen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Ik zie nu trouwens dat reizigers vanuit het VK zowel een PCR als een sneltest moeten doen om naar NL te kunnen reizen?
https://nos.nl/liveblog/2...coronadebat-begonnen.html

Wat is het nut van deze dubbele test behalve de farmaceuten spekken natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

horizon1978 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:19:
[...]

De R is in periode15 december-25 december onder de 1. Dat ga je op een gegeven moment terugzien.

De laatste vijf mensen in mijn kennissenkring die zich hebben laten testen, met klachten, waren allemaal negatief op COVID. Wat wil zeggen: de normale griep is er ook nog. En die mensen kunnen ook in ziekenhuis terecht komen. Denk maar aan 2017 toen de ziekenhuizen overvol waren en reguliere zorg moesten terugschalen vanwege de 'oude/bekende' griep.
Griep = influenza... En is vrijwel compleet weg. (Is in ieder geval bij alle NIVEL-steekproeven van huiartsen). Er waaien natuurlijk wel gewoon een variatie aan milde verkoudheidsvirussen rond (andere corona :), Rinovirusssen etc ). Een flink griepseizoen zorgt ook voor grote druk op ziekenhuizen.. maar dit jaar komt er echt (vrijwel) niemand in het ziekenhuis met influenza.. dat is vrijwel uitsltuiend corona.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
(jarig!)
reemprive schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:12:
[...]

Zoals eerder genoemd, de problematiek in de UK zal meer te wijten zijn aan de combinatie van de nieuwe variant en de feestdagen met te weinig beperkingen dan het alleen te wijten is aan de nieuwe variant.
nou ja, als de Engelse variant 60% besmettelijker is zit je op een R van 1,5; Dat is per 6 dagen het aantal besmettingen keer 1,5 als die variant dominant is. Per maand keer 8 ongeveer. Bij 70% en 't loslaten van maatregelen ga je naar een R van 1,7-2; Dat gaat 4x zo snel, dus dan is die variant dominant met een week of 3, met 4 weken zit je gelijk aan de huidige aantallen en met 8 weken dus ver over de 100k; Zolang die groei niet afvlakt omdat er steeds meer mensen ziek zijn

Edit: En gaat van Dissel er niet vanuit dat een deel van de besmettingen niet geconstateerd wordt? Dat scheelt zo een factor 2-3 in de aantallen denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door rik86 op 13-01-2021 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:58:
[...]

Griep = influenza... En is vrijwel compleet weg. (Is in ieder geval bij alle NIVEL-steekproeven van huiartsen). Er waaien natuurlijk wel gewoon een variatie aan milde verkoudheidsvirussen rond (andere corona :), Rinovirusssen etc ). Een flink griepseizoen zorgt ook voor grote druk op ziekenhuizen.. maar dit jaar komt er echt (vrijwel) niemand in het ziekenhuis met influenza.. dat is vrijwel uitsltuiend corona.
Wordt er naast Corona nog wel getest op griep?
Of wordt alles nu ondervangen door de Corona noemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchCommando schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Positieve tests is iets anders dan besmettingen. (haha zo klink ik als een complotwappie :+).
Dat we niet zo snel het aantal tests kunnen opschalen ben ik met je eens.

We hadden 31 december ~20.119 besmettingen per dag. Als we met een week besmettelijkheid rekenen.
Als ze genoeg corona-vurs uit je strot kunnen halen dat het via een PCR-tet gedecteerd hebt... dan ben je echt wel besmet en heeft het zich vermeerderd in je luchtkanaal, Misschien wordt je er niet echt ziek van... ben je mogelijk niet of maar nauwelijks besmettelijk voor anderen (geweest), maar dat is geen dood virus waar je toevallig tegenaan gelopen bent.
gustaveau schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Wordt er naast Corona nog wel getest op griep?
Of wordt alles nu ondervangen door de Corona noemer?
Ja.. dat wordt er.. Nivel pakt steeksproefgewijs monsters van samples genomen bij huisartsen om te kijken wat er rondwaait. (doen ze altijd.. en wereldwijd gemonitord oa om te bepalen wat er volgend jaar in het vaccin moet). Vrijwel alles is Rinovirussen, corona een verdwaalde RSV of negatief.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:30:
[...]

[Twitter]

Ik blijf de inflow in het ziekenhuis en IC nog best wel hoog vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:08:
[...]

Dat is het uiteraard ook nog wel in absolute aantallen, maar als je het vergelijkt met dezelfde dag vorige week is het wel echt heel stevig gedaald. En dat patroon zien we nu al meerdere dagen op een rij.

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 13-01-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:03:
Als ze genoeg corona-vurs uit je strot kunnen halen dat het via een PCR-tet gedecteerd hebt... dan ben je echt wel besmet en heeft het zich vermeerderd in je luchtkanaal,
Begrijp mij niet verkeerd. Ik bedoelde dat er meer besmettingen dan positieve tests per dag zullen zijn. Maar die zin klonk zo viruswappie :+. Vandaar mijn opmerking erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 00:44
[...]

Op weekbasis daalt het ongeveer 20-25%

Zou kunnen versnellen als de R verder omlaag gaat, indien men na kerst en oud en nieuw minder contact is gaan hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

gustaveau schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Er is aangegeven in de media dat niet alle testen goed zijn geadministreerd de afgelopen periode. En dat eigenlijk deze week de aantallen pas weer enigszins kloppen
Specifiek voor Londen of in heel het VK? Het lijkt namelijk wel op bewijs dat deze nieuwe variant niet per definitie besmettelijker is, maar dat de grote problemen in Londen het gevolg zijn van niet tijdig ingrijpen daar. We hebben het hier wel over een stad met bijna 9 miljoen inwoners. In de rest van het land lag de positiviteitsratio op dat moment veel lager, maar in Londen had men gewoon al veel eerder moeten ingrijpen. Met een positiviteitsratio van bijna 30% eind december is het niet verwonderlijk dat de ziekenhuizen nu overspoeld worden.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
(jarig!)
Laguna schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:24:
[...]

Specifiek voor Londen of in heel het VK? Het lijkt namelijk wel op bewijs dat deze nieuwe variant niet per definitie besmettelijker is, maar dat de grote problemen in Londen het gevolg zijn van niet tijdig ingrijpen daar. We hebben het hier wel over een stad met bijna 9 miljoen inwoners. In de rest van het land lag de positiviteitsratio op dat moment veel lager, maar in Londen had men gewoon al veel eerder moeten ingrijpen. Met een positiviteitsratio van bijna 30% eind december is het niet verwonderlijk dat de ziekenhuizen nu overspoeld worden.
Wat het vooral is, is dat de verhouding variant_oud en variant_nieuw heel erg snel verschuift. Dat is eigenlijk alleen te verklaren doordat de ene variant zich veel sneller verspreid dan de andere variant.

edit: en dat zie je en in Engeland, in alle regio's waar R117 de overhand neemt, maar ook in andere landen, dat 't aandeel van die variant op 't totaal toeneemt.

[ Voor 8% gewijzigd door rik86 op 13-01-2021 16:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
[...]Ik blijf de inflow in het ziekenhuis en IC nog best wel hoog vinden.
De instroom was de afgelopen 5 weken:
week 06-01 t/m 12-01: 1610 (230 / dag) ZH en 241 (34/ dag) IC
week 30-12 t/m 05-01: 1857 (265 / dag) ZH en 292 (42/ dag) IC
week 23-12 t/m 29-12: 2094 (299 / dag) ZH en 345 (49/ dag) IC
week 16-12 t/m 22-12: 1699 (265 / dag) ZH en 269 (38/ dag) IC
week 09-12 t/m 15-12: 1450 (230 / dag) ZH en 247 (35/ dag) IC

Daling loopt redelijk gelijk aan daling in aantal besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:58:
[...]

Maar hoe kan die dan (bijna) helemaal weg zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Laatst online: 02-07 21:43
horizon1978 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:37:
[...]

R die bij de griep van zichzelf al lager ligt dan bij Corona. Dan krijg je die ook sneller weg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 10:41
[...]

doordat influenza veel minder besmettelijk is dan corona, dus de maatregelen die net genoeg zijn om corona te beperken, zijn ruim voldoende om influenza bijna te laten verdwijnen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Omdat influenza minder besmettelijk is dan corona. Alle maatregelen die we tegen corona hebben (geen sociale contacten) werken (misschien nog wel beter) tegen influenza. Influenza wordt dus nog minder doorgegeven. Influenza is nog sterker seizoensgebonden (verdwijnt vrijwel helemaal in de zomer). Het waaiert normaal in onze zomer in het zuidelijk halfrond. Daar heeft het door maatregeln ook minder rondgewaaierd.. in combinatie met minder introductie vanuit die kant (reizen) en veel lagere verspreiding.. zie je dat het vrijwel uitgestorven is. Het zal op heel laag niveau nog wel voorkomen, maar erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ConQuestador schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:38:
[...]

doordat influenza veel minder besmettelijk is dan corona, dus de maatregelen die net genoeg zijn om corona te beperken, zijn ruim voldoende om influenza bijna te laten verdwijnen.
Dus afstand houden, handen desinfecteren etc werkt wel bij Influenza (aantoonbaar). Dan is het onbestaanbaar (in mijn ogen) dat het bij Covid-19 niets zou uithalen.

edit: en dus zou als positieve bijwerking van Covid-19 het toebrengen van een forse klap aan het Influenza virus moi meegenomen zijn,

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 13-01-2021 16:45 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:44:
[...]

Dus afstand houden, handen desinfecteren etc werkt wel bij Influenza (aantoonbaar). Dan is het onbestaanbaar (in mijn ogen) dat het bij Covid-19 niets zou uithalen.
De vraag is in welke mate. En in hoeverre er al immuniteit is; scheelt natuurlijk ook.

Vraag me overigens daarnaast wel af; ik zag langskomen dat de griepprik 6 maanden werkt. Als dit ook geldt voor natuurlijke weerstand tegen griep; ben ik nog benieuwd na het eerste griepseizoen na deze coronacrisis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:46:
[...]

<>
En in hoeverre er al immuniteit is; scheelt natuurlijk ook.
<>.
Scherp. dat is wel een grote driver die ik even over het hoofd zag.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 14:32
[...]

Maurice (de verketterde) heeft daar een artikel over geschreven.
De 'vanishing act' zoals al eerder geconstateerd bij andere griepstammen.
Telkens als een bepaalde stam prevalent is, verdwijnen de anderen.
https://www.maurice.nl/2021/01/05/griep-blijft-echt-weg/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 10:41
[...]

De vraag is in welke mate. En in hoeverre er al immuniteit is; scheelt natuurlijk ook.

Vraag me overigens daarnaast wel af; ik zag langskomen dat de griepprik 6 maanden werkt. Als dit ook geldt voor natuurlijke weerstand tegen griep; ben ik nog benieuwd na het eerste griepseizoen na deze coronacrisis...
De griepprik werkt voornamelijk zo kort omdat influenza virussen zeer snel muteren. Ieder jaar zijn er dus nieuwe varianten. De griepprik is dan ook vooral een "gok" van de virusstammen die in onze zomer aan de andere kant van de wereld actief zijn.

(big disclaimer: ik ben geen expert, maar zo heb ik het altijd begrepen)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
gustaveau schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:58:
Ik zie nu trouwens dat reizigers vanuit het VK zowel een PCR als een sneltest moeten doen om naar NL te kunnen reizen?

Wat is het nut van deze dubbele test behalve de farmaceuten spekken natuurlijk...
Ik vermoed (maar ik heb niet meer informatie dan in het artikel staat) dat de achterliggende gedachte is dat de PCR test betrouwbaarder is maar potentieel achterhaald en de sneltest onbetrouwbaarder is maar actueler omdat die op het moment van vertrek wordt afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
De griep zit dacht ik rond een R van 1.3, corona rond de 2.5

Als de lockdown en de maatregelen zorgen voor een R van 0.9 bij corona (-1.4), dan zal de R van Influenza al helemaal laag zijn en dus ook snel uitblussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
gustaveau schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:58:

PCR mag 3 dagen voor de vlucht afgenomen worden, kan best zijn dat je dan nog net niet besmettelijk bent/aantoonbaar virus hebt, maar een paar dagen later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zal weinig invloed hebben vermoed ik. Van de ene kant zijn we een jaar er weinig aan blootgesteld, en verwacht je dus mogelijk dat meer mensen ziek worden... maar ik denk eerder dat je juist minder gaat zien in de ziekenhuizen omdat er dit jaar al een hoop zwakkere ouderen door corona zijn overleden. Daarnaast zijn de influenza-types die rond gaan van jaar tot jaar deels verschillend.

Trouwens wel een goede vraag (en mogelijk probleem) voor post-corona. Veel mensen (en vooral kleine kindjes) zijn veel minder blootgesteld aan virusjes waar we normaal mee in aanraking komen. Welke impact heeft dat... Nu is het kdv nog steeds een bacillenfabriek, maar het kan wel eens nadelig zijn voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Cijfers van vandaag zijn in ieder geval weer in lijn met wat we al een tijdje waarnemen: -14% t.o.v. 1 week eerder, dus nog geen significant effect van toenemende GB besmettingen. Ook voor de komende dagen ben ik hoopvol: de dagfactor voor donderdag en vrijdag is maar iets hoger dan die van woensdag, terwijl vorige week do en vr juist een klein piekje bevatten (9.5k, 8.1k) na oud&nieuw. Als we morgen en overmorgen in de lage 6000's blijven, is dat een versnelling van de week-op-week daling.

Elke dag dat je een daling volhoudt is uitstel van executie m.b.t. tot de aanstaalde "Engelse uitbraak". Ergens over een paar maanden begint het vaccinatieprogramma zodanig te vorderen dat een dergelijke uitbraak geen zorginfarct meer behelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

rik86 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:25:
[...]

Wat het vooral is, is dat de verhouding variant_oud en variant_nieuw heel erg snel verschuift. Dat is eigenlijk alleen te verklaren doordat de ene variant zich veel sneller verspreid dan de andere variant.

edit: en dat zie je en in Engeland, in alle regio's waar R117 de overhand neemt, maar ook in andere landen, dat 't aandeel van die variant op 't totaal toeneemt.
Is dat zo? Heb je daar ook cijfers van? Volgens mij is het echt nog veel te vroeg om die conclusie te trekken. Ik zie dit namelijk hier nog niet terug:

https://cov-lineages.org/lineages/lineage_B.1.1.html

Er zijn daarnaast vele varianten en in het ene land is een bepaalde variant meer aanwezig dan in het andere land. Wat je wel kan concluderen is dat het VK verreweg het meeste hierop test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik ben zelf meer analist dan modelbouwer dus kan dit niet op waarde schatten:

https://lockdownradar.nl/
Hoe ontwikkelt het aantal nieuwe corona-infecties zich in Nederland? Deze site laat het aantal nieuwe infecties per dag zien en berekent met een exponentieel model het verwachte aantal infecties voor de komende maanden
Met de onderliggende basis voor het model : https://link.springer.com/article/10.1007/s00283-020-09997-7

Zou dit een indicatie kunnen geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSqj_hHSp2sOEuCWbtmYteuSmYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ffdw9Mk8QG9svTM6v624BcFL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 13-01-2021 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:03
t_captain schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:59:
Cijfers van vandaag zijn in ieder geval weer in lijn met wat we al een tijdje waarnemen: -14% t.o.v. 1 week eerder, dus nog geen significant effect van toenemende GB besmettingen. Ook voor de komende dagen ben ik hoopvol: de dagfactor voor donderdag en vrijdag is maar iets hoger dan die van woensdag, terwijl vorige week do en vr juist een klein piekje bevatten (9.5k, 8.1k) na oud&nieuw. Als we morgen en overmorgen in de lage 6000's blijven, is dat een versnelling van de week-op-week daling.

Elke dag dat je een daling volhoudt is uitstel van executie m.b.t. tot de aanstaalde "Engelse uitbraak". Ergens over een paar maanden begint het vaccinatieprogramma zodanig te vorderen dat een dergelijke uitbraak geen zorginfarct meer behelst.
Dat duurt langer dan je denkt.

Het aantal sterftegevallen zal als eerste afnemen, maar die mensen komen nu al niet zov eel op de icu (de ouderen).

https://unherd.com/2021/01/will-schools-be-open-by-summer/
Deaths come down dramatically, and that’s great. But hospital admissions will come down rather less – by about 60%. And intensive care admissions will come down less still – by about 30%. That’s because, as two health economists writing in the Conversation point out, most ITU admissions are younger, with a median age of 62; only about a third are in the over-70 groups who will receive the first vaccines.
Maar, het zal wel flink schelen ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Nu online
Ik heb nu al een paar keer gezien dat het net lijkt alsof je een vrij vlotte lineaire daling hebt waardoor je ineens heel snel klaar zou kunnen zijn. Sja, was het maar zo...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Viruswaarheid laat ook weer eens wat van zich horen:
"Wij willen u erop wijzen dat u ten alle tijde aansprakelijk gesteld kan worden", staat er, "indien zou blijken dat u onvolledige informatie heeft verschaft aan uw patiënten/ingeschrevenen voorafgaande aan de injectie." Vervolgens worden artikelen uit de Geneesmiddelenwet aangehaald om die tekst kracht bij te zetten. Ook worden in de brief ernstige bijwerkingen opgesomd van de vaccins van Moderna en Pfizer/BioNTech. Ook draagt de groep zogenaamde alternatieven aan voor coronavaccins, waaronder hydroxychloroquine en vitamine D.
De hele brief komt nogal knullig over. Ik kan me niet voorstellen dat artsen hiervan onder de indruk raken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:59:
Mits je natuurlijk voldoende vaccins toebedeeld krijgt, wat nog maar zeer de vraag is gezien het feit dat de pharma concerns vorige week al aangaven niet al te optimistisch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
Laguna schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:15:
Is dat zo? Heb je daar ook cijfers van? Volgens mij is het echt nog veel te vroeg om die conclusie te trekken.
Ik link nogmaals naar pagina 29 van de presentatie van Van Dissel vanochtend. Gezien het verschil in besmettelijkheid zal de verhouding verschuiven richting VOC202012/01.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:03
NMH schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:39:

[...]

De hele brief komt nogal knullig over. Ik kan me niet voorstellen dat artsen hiervan onder de indruk raken. :)
Een brief met zoveel taalfouten zou ik zeker niet serieus nemen. Maar deze brief is ook naar thuisadressen gestuurd. Echt, dat viruswaarheidvolk is compleet van de pot gerukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

NMH schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:39:

[...]

Wat een flutbrief. Temeer er geen vaccinatieplicht is zie ik de toegevoegde waarde niet echt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Rutte doet smeekbede aan Kamer om avondklok niet te blokkeren - https://nos.nl/l/2364227

Zoals ik gisteren al voorspelde, een kamermeerderheid is nog steeds tegen de avondklok. Gelukkig, hopelijk houden ze hun rug recht na het smeken van Rutte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

DutchCommando schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:44:
[...]

Ik link nogmaals naar pagina 29 van de presentatie van Van Dissel vanochtend. Gezien het verschil in besmettelijkheid zal de verhouding verschuiven richting VOC202012/01.
Ik doelde op zijn bewering over andere landen. Waarom het mis is gegaan in Londen had ik al eerder toegelicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
ik222 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:49:
Rutte doet smeekbede aan Kamer om avondklok niet te blokkeren - https://nos.nl/l/2364227

Zoals ik gisteren al voorspelde, een kamermeerderheid is nog steeds tegen de avondklok. Gelukkig, hopelijk houden ze hun rug recht na het smeken van Rutte :)
Tja, D66 wil pas instemmen als de mensen liggen te sterven in de gangen van het ziekenhuis.
Ik weet het niet, maar volgens mij ben je dan te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:47
ik222 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:49:

Dat is hun recht natuurlijk. Moeten ze echter ook niet gaan klagen als straks de ziekenhuizen overstromen met GB variant de regering te weinig gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
Laguna schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:50:
[...]

Ik doelde op zijn bewering over andere landen. Waarom het mis is gegaan in Londen had ik al eerder toegelicht.
Wiskundig gezien is wat ik stelde waar voor alle landen waar VOC202012/01 enige voet aan de grond heeft gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:32
Dat Rutte inderdaad, zoals GL aangeeft, eerst zorgt dat er geen 20(!!) vluchten per dag op Schiphol landen afkomstig uit GB...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Basekid schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:52:
[...]

Dat is hun recht natuurlijk. Moeten ze echter ook niet gaan klagen als straks de ziekenhuizen overstromen met GB variant de regering te weinig gedaan heeft.
Juist omdat deze oorzaak (geen avondklok) -gevolg ( overstromende ziekenhuizen) nog niet bewezen zo duidelijk is als jij stelt is er discussie in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Yaksa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:52:
Tja, D66 wil pas instemmen als de mensen liggen te sterven in de gangen van het ziekenhuis.
Ik weet het niet, maar volgens mij ben je dan te laat.
Dat vond ik ook wel een tenenkrommende argumenatie inderdaad. Los van of het een goede of nuttige maatregel is, hem invoeren als het te laat is gaat natuurlijk nergens over.
Pagina: 1 ... 6 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2