Metro2002 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:45:
[...]
Het ging me meer over wat jij acceptabele regels vindt. Een samenscholingsverbod is bv prima iets voor te zeggen evenals niet meer dan zoveel personen uitnodigen thuis maar als het kabinet morgen zegt dat je uberhaupt je huis niet meer uit mag, vind je dat dan net zo acceptabel? En vind je dat dat dan ook maar zwaar betraft moet worden?
Stellen dat regels gewoon regels zijn vind ik té makkelijk. Regels horen een duidelijk doel te hebben en moet je kunnen onderbouwen. Iemand die 's avonds na een bepaalde tijd alleen buiten loopt is niemand tot last, geeft voor niemand gevaar, ook niet tijdens een pandemie en heeft dus géén nut. Pak je mensen op die 's avonds samenscholen dan is dat wél nuttig om aan te pakken tijdens een pandemie maar dan weer niet zo nuttig als er geen pandemie is. Een snelheidsbeperking op de wegen is eveneens nuttig en goed te onderbouwen bijvoorbeeld voor uitstoot, geluidsnormen of verkeersdoden. Een wet die kamelen afschieten verbiedt in Arizona is dan weer een vrij nutteloze wet gezien het gebrek aan kamelen aldaar. En zo kun je ook je vraagtekens zetten bij een overheid die bepaalt hoe lang jij mag gamen elke avond.
Klakkeloos alle regels accepteren die een overheid zonder enige vorm van onderbouwing invoert is een garantie tot het krijgen van een dictatuur.
[...]
Dat maakt het vrij duidelijk hoe je erin staat. Niet zelf nadenken maar klakkeloos alle regels opvolgen zonder erbij stil te staan of die uberhaupt nuttig zijn.
Overigens is springen tegen corona net zo nuttig als een avondklok. Alhoewel, misschien nog wel nuttiger omdat je daar een betere conditie van krijgt

Het doel lijkt me duidelijk: het terugdringen van de cijfers zodat de zorg niet overbelast raakt, met een meer dan schuin oog op de oprukkende Britse variant. De onderbouwing daarvan is gegeven door Jaap van Dissel, wiens presentatie terug te vinden is op de RIVM site. Van deze regels is een inschatting gemaakt van het effect op de R-waarde, waarbij meerdere opties gegeven zijn (bijv. ook: niet doen). Op basis daarvan heeft het kabinet besloten de regel in te stellen. Ik begrijp het doel, ik begrijp de beweegreden, en ik geloof de onderbouwing, in ieder geval de theorie. In de praktijk is men afhankelijk van de medewerking van het volk, maar daar moeten we dan maar op hopen.
Het grote probleem bij deze regel (de avondklok) is de handhaving. Sowieso, maar zeker als er te veel uitzonderingen worden gemaakt. Zie ook het pleidooi van burgemeesters, die in principe tegen de avondklok waren, maar als ie er dan toch kwam, dan het liefst met zo min mogelijk uitzonderingen. Dan valt het misschien nog een beetje te handhaven. Dat leidt er helaas wel toe dat de eenzame fietser ook over die kam geschoren wordt. Ik had het graag anders gezien (ik ben voor Engelse maatregelen), maar ik snap ook het dilemma in de keuzes. Gezien het feit dat ik verwacht dat dit tot ongeveer eind februari gaat duren, vind ik dat acceptabel. Dat betekent niet dat jij dat hoeft te vinden.
Ik begrijp heel goed dat mensen het er niet mee eens zijn. Een hoop mensen wordt iets ontnomen, met name een stukje ontspanning. Dat betekent echter m.i. niet dat de beste manier om daar je ongenoegen over te laten blijken het gewoon maar negeren van de regel is. Maar zelfs daarin laat ik mensen vrij, als ze dat echt willen. Ik schud meewarig mijn hoofd, maar ga vooral je gang. Waar ik echter grote problemen mee heb is dat mensen dan gaan zeuren over een boete als je gepakt wordt. Je weet de consequentie toch? Als je de consequentie accepteert en fluitend de boete betaalt, omdat jouw ontspanning je meer waard is dan die boete,
be my guest. Ik vind het onverstandig gezien de situatie, maar ik kan niet voor jou beslissen. Maar als je die beslissing neemt, dan accepteer je ook de consequenties. Dat is nou eenmaal hoe we onze samenleving georganiseerd hebben: we stellen regels op, en aan het niet naleven van die regels wordt een straf verbonden. Dan kun je het niet eens zijn met die regels, maar dat maak je niet kenbaar door ze te negeren en vervolgens te gaan miepen als je de straf krijgt. Schrijf je favoriete kamerlid aan, organiseer een demonstratie, klak Tweakers vol met je ongenoegen, stem anders in maart, en voor mijn part verbreek die regel, maar hou je mond als je beboet wordt.
Overigens, ik kan het met een regel niet eens zijn, maar hem toch naleven. Dat sluit elkaar niet uit, toch? Mondkapjes geloof ik niet zo in, maar ik doe hem toch op. Andere mensen worden daar gelukkig van, en ik vind de moete niet al te groot, dus ik slik het. Zijn daar dan grenzen aan voor mij? Die liggen heel ver. Voor mijn part lassen ze de voordeur voor vier weken dicht, zolang ze me van voedsel voorzien en gas, water, en licht mijn huis in laten stromen. Daarvan weet ik dat het zeker gaat werken om de cijfers terug te dringen en de zorg niet te overbelasten. Daar ga ik heel ver voor, en offer ik mezelf voor op. Aangezien ik weet dat deze crisis eindig is, is mijn vrijheid is me minder lief dan het welzijn van de samenleving.