Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.010 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

LZ86 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:07:
[...]

En als je het een tandje erger wilt zien moet je nu naar Portugal kijken.

Daar is code zwart al gaande en gaan nu pas zaken dicht.

Nee, ik ben wel blij dat onze regering vroeg ingrijpt.
Vergis je niet Portugal was tot een paar jaar geleden een ontwikkelingsland binnen de EU.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Uthog schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:38:
[...]
Ik hoop dat deze avondklok de eerste en ook direct de laatste is en dat we er gouw weer vanaf zijn.
Ik denk dat dit ook de laatste wordt; zeker als je ook ziet dat de tijd van de avondklok alweer wordt ingekort. Het is een maatregel die bijvoorbeeld hier in het dorp eigenlijk niet eens serieus wordt genomen. Leuk voor de stad maar hier in het dorp is er sowieso al een avondklok.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het debat is weer live. De VVD gaat vol op het orgel van angst door de rijen ambulances weer aan te halen in London en Portugal als legitimatie om de mensen hier huisarrest op te leggen.

Dat de situatie in deze landen niet te vergelijken is met onze huidige situatie laat de VVD onbenoemd. Op een vraag of ze de nevenschade wel goed voor ogen hebben van de avondklok kwam het antwoord dat kinderen nevenschade oplopen en dat de avondklok ervoor zal zorgen dat de kinderen sneller naar school kunnen.

Elke andere vorm van nevenschade kon niet genoemd worden omdat er geen tijd was om dat allemaal te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 13:23
franssie in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"
Lijkt mij dan een vraag voor het CBR en zeker je verzekeringsmaatschappij te worden, en mail eens een paar politici want dit lijkt een onbedoelde fout te zijn in de communicatie of de implementatie van de uitzondering. Een boete is altijd wel aan te vechten maar als je verzekeringsmaatschappij vindt dat je onverzekerd rond rijdt heb je een groter potentieel probleem bij een ongeval met veel schaden en/of letsel.
https://www.rijksoverheid...r-geldig-vanwege-lockdown
Minister Van Nieuwenhuizen treft een nieuwe coulanceregeling waardoor rijbewijzen die tussen 1 december 2020 en 1 maart 2021 verlopen, tot 1 maart geldig blijven....
Mosterd na de maaltijd dus voor mij. had op/voor 1 december al geregeld moeten zijn i.p.v. 21 januari.
Zeven weken lang zijn er mensen dus verplicht geweest om wèl te verlengen, òf reden, mogelijk onbewust, zonder geldig rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:55

Laguna

Connaisseur

Wolly schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:44:
Dat de situatie in deze landen niet te vergelijken is met onze huidige situatie laat de VVD onbenoemd. Op een vraag of ze de nevenschade wel goed voor ogen hebben van de avondklok kwam het antwoord dat kinderen nevenschade oplopen en dat de avondklok ervoor zal zorgen dat de kinderen sneller naar school kunnen.
Terwijl er geen enkele garantie is dat kinderen door het invoeren van een avondklok eerder naar school kunnen.

Ik mag het dan niet altijd met Wilders eens zijn, maar hij heeft hier wel een goed verhaal mbt de vaccinaties, zojuist in het Tweede Kamer debat.
anandus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Als je erbij zou vertellen wat dat verhaal is dan hebben wij er ook iets aan ;)
Dat een avondklok niet nodig is als we zorgen dat er tegen die tijd genoeg mensen uit risicogroepen gevaccineerd zijn. Wat ook gewoon haalbaar moet zijn aangezien er het eerste kwartaal zo'n 7,7 miljoen vaccins geleverd worden.

[ Voor 89% gewijzigd door Laguna op 21-01-2021 10:55 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CycloneX schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Vergis je niet Portugal was tot een paar jaar geleden een ontwikkelingsland binnen de EU.
Ik vraag me af wat je hiermee bedoelt. Dat voormalige 'ontwikkelingslanden' altijd te laat ingrijpen? Dat het uit de klauwen loop omdat het een voormalige 'ontwikkelingsland' is? En hoe moeten we het VK dan duiden?
Laguna schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:45:
Ik mag het dan niet altijd met Wilders eens zijn, maar hij heeft hier wel een goed verhaal mbt de vaccinaties, zojuist in het Tweede Kamer debat.
Als je erbij zou vertellen wat dat verhaal is dan hebben wij er ook iets aan ;)

[ Voor 28% gewijzigd door anandus op 21-01-2021 10:47 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Wolly schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:44:
Het debat is weer live. De VVD gaat vol op het orgel van angst door de rijen ambulances weer aan te halen in London en Portugal als legitimatie om de mensen hier huisarrest op te leggen.

Elke andere vorm van nevenschade kon niet genoemd worden omdat er geen tijd was om dat allemaal te onderzoeken.
Helaas kan ik niet meekijken omdat ik in een call zit (hier af en toe refreshen lukt nog wel :p ) maar dit is precies waar ik bang voor was. Ik hoop zo dat de kamer hierdoorheen kan prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Volgens mij is de avondklok meer een instrument om af te dwingen wat voorheen een advies was. Het advies is al sinds maart blijf thuis, tenzij het niet anders kan. Mensen zoeken toch steeds meer de grens op van wat binnen de regels kan. Nu is dat ook deels coronamoeheid vermoed ik.

Wat ik me afvraag is hoe besmettelijk iemand zonder klachten is. Als iedereen netjes thuis blijft bij klachten en dan ook geen bezoek ontvangt, hoe kan het virus zich dan nog op zo'n schaal verspreiden?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
NoepZor schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:50:
Wat ik me afvraag is hoe besmettelijk iemand zonder klachten is. Als iedereen netjes thuis blijft bij klachten en dan ook geen bezoek ontvangt, hoe kan het virus zich dan nog op zo'n schaal verspreiden?
Doordat niet iedereen netjes thuis blijft :)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55
ConQuestador schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Of klachten onderschat (of zelfs helemaal niet heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Laguna schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Terwijl er geen enkele garantie is dat kinderen door het invoeren van een avondklok eerder naar school kunnen.
Het is gewoon inspelen op angst en emoties. De bijdrage van deze heer van de VVD was zo slecht dat ik denk dat VVD stemmers er zelfs van zullen schrikken.

Als antwoord op de vraag of hij een idee heeft van de culturele, maatschappelijke, medische (en nog een paar gebieden) nevenschade was het antwoord: 'We zitten in een acute situatie, er is geen tijd om de nevenschade tot op de komma uit te rekenen'. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CycloneX schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Portugal is relatief goed de eerste golf doorgekomen, ook beter dan buurland Spanje.

Oversterfte:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ba4noNd.jpg

Nu hebben ze daar wat we toen hier hadden maar met nog twee maanden winter voor de boeg. Het kan de Braziliaanse variant zijn of factoren die we niet goed snappen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eigenlijk zou iedereen (wat niet haalbaar is, zelfs niet met maatregelen) thuis moeten blijven tot het meerendeel is gevaccineerd. Pas dan heb je de grootste immuniteit, lijkt me.

Daarnaast zou je toch echt grenzen moeten gaan sluiten, maar ook dat is blijkbaar binnen de EU geen makkelijk gegeven.

Maar echt, laat ze nou eens op dat blijf thuis hameren, in maart kon het ook, toen waren de mensen bang. Nu zijn ze niet bang meer, geen beelden meer van overvolle IC's, dus het valt allemaal vast mee. Bovendien zijn mensen corona-moe. Maar toch: blijf gewoon thuis (als dat kan i.v.m. werk).

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Even snel twee quotes uit 't live debat.
we doen dit om de kwetsbaren te beschermen
Waarom zonder je deze dan niet beter af i.p.v. een hele samenleving te gijzelen vraag ik me nog steeds af.
ontlasten van de zorg
In China stampen ze een ziekenhuis uit de grond in tien dagen

Waar is de inzet van 't leger. Niet om te handhaven, maar om capaciteitsproblemen weg te nemen.
kleine 200 man, is dat wat onze defensie apparaat kan leveren?

https://www.defensie.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19

[ Voor 16% gewijzigd door PROnline op 21-01-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
ConQuestador schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Ja de oplossing is dan ook handhaven, en niet extra maatregelen. Daar houden mensen zich blijkbaar toch niet aan. Ik snap niet dat het kabinet zich nog steeds beroept op individuele verantwoordelijkheid, bijna een jaar na de eerste lockdown is het toch wel duidelijk geworden dat niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
marcunator schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:53:
[...]

Ja de oplossing is dan ook handhaven, en niet extra maatregelen. Daar houden mensen zich blijkbaar toch niet aan. Ik snap niet dat het kabinet zich nog steeds beroept op individuele verantwoordelijkheid, bijna een jaar na de eerste lockdown is het toch wel duidelijk geworden dat niet werkt.
Het gevaar van (streng) handhaven is dat mensen die eigenlijk nooit de intentie hadden zich aan de regels te houden, zich dan simpelweg niet meer laten testen, terwijl die nu zich nog wel laten testen omdat er toch geen gevolgen aan hangen.

Kortom: nog minder zicht op het aantal besmettingen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

PROnline schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:53:

[...]

Waarom zonder je deze dan niet beter af i.p.v. een hele samenleving te gijzelen vraag ik me nog steeds af.

[...]

Waar is de inzet van 't leger. Niet om te handhaven, maar om capaciteitsproblemen weg te nemen.

Ons defensie-apparaat is redelijk bezuinigd maar bovendien is ons leger niet erop gericht om pandemieën te bestrijden. Daar is regulier zorgpersoneel voor.

Om dezelfde reden laat je defensie niet een brand blussen, ze kunnen het wel maar het is niet hun core business. Je stuurt ook de politie niet af op een oorlog in een zandbak ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
THE_BASE schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:53:
Maar echt, laat ze nou eens op dat blijf thuis hameren, in maart kon het ook, toen waren de mensen bang. Nu zijn ze niet bang meer, geen beelden meer van overvolle IC's, dus het valt allemaal vast mee. Bovendien zijn mensen corona-moe. Maar toch: blijf gewoon thuis (als dat kan i.v.m. werk).
Bezoekjes zijn hier in het oosten (Twente) denk ik de grootste bron van besmetting. Even langs gaan bij die en die. Niet eens per se de regels met voeten treden door met 30 man in een keet te gaan zitten, maar gewoon de kleine bezoekjes. Daar vinden er veel van plaats. De avondklok voorkomt dit deels verwacht ik. Maar niet volledig. Je moet mensen bereid zien te krijgen om gewoon uit zichzelf thuis te blijven, wat in maart/april het geval is zoals je aangeeft .

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Laatst online: 23:53
Al schaal je de ziekenhuiszorg nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schaal je de ziekenhuiszorg nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schaal je de ziekenhuiszorg nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schaal je de ziekenhuiszorg nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schaal je de ziekenhuiszorg nog zo snel, exponentiële groei naait je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
ConQuestador schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:55:
[...]

Het gevaar van (streng) handhaven is dat mensen die eigenlijk nooit de intentie hadden zich aan de regels te houden, zich dan simpelweg niet meer laten testen, terwijl die nu zich nog wel laten testen omdat er toch geen gevolgen aan hangen.

Kortom: nog minder zicht op het aantal besmettingen.
We moeten geen mensen beboeten omdat ze corona hebben 8)7 Dat lijkt me niet bevorderlijk.

Er zijn echter talloze voorbeelden te vinden van coronafeestjes die zijn opgebroken door de politie, maar waar er minimaal bekeurd is.

Drukke winkelstraten afgelopen herfst waar niet is beboet.

Mijn punt is dat mensen die zich afgelopen maanden niet aan de regels hebben gehouden, zich nu niet opeens aan de avondklok gaan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Al schaal je de ziekenhuiszorg nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schaal je de ziekenhuiszorg nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schaal je de ziekenhuiszorg nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schaal je de ziekenhuiszorg nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schaal je de ziekenhuiszorg nog zo snel, exponentiële groei naait je wel.
* Groepsimmuniteit entered the chat.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor de liefhebbers;

https://www.ftm.nl/artike...3D&utm_campaign=Eric-Smit

Nog 21 uur lang toegankelijk, Follow The Money zaagt de retraction paper van Pieter Borger door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Het verhaal zegt eigenlijk niet waar het personeel vandaan gestampt is.
... en door wie. China kennende is dat medisch personeel gewoon een groep "vrijwilligers", waarschijnlijk van Oeigoerse afkomst. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:00:
[...]

* Manaus entered the chat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
D66 lult zich er uit. Ze zijn dus voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Leuk en aardig, maar geen groepsimmuniteit = geen uitweg. Nu niet, nooit niet. Altijd maatregelen, mondkapjes, anderhalve meter.

Zie jij dat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Nox schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Ons defensie-apparaat is redelijk bezuinigd maar bovendien is ons leger niet erop gericht om pandemieën te bestrijden. Daar is regulier zorgpersoneel voor.

Om dezelfde reden laat je defensie niet een brand blussen, ze kunnen het wel maar het is niet hun core business. Je stuurt ook de politie niet af op een oorlog in een zandbak ;)
Defensie stuurde anderhalf jaar terug nog 700 man op training voor natuurrampen in het Caribisch gebied

De naam "defensie" dekt al lang de lading niet meer.
Defensie zegt zelf:
Defensie beschermt wat ons dierbaar is. Militairen verdedigen Nederland, de (economische) belangen en bevriende landen. Ze komen op voor anderen en ondersteunen bij rampen. Zo draagt Defensie bij aan vrede, vrijheid en veiligheid in de wereld.
Dit is ons economisch belang, dit is onze vrijheid!

Defensie is 66.054 man/vrouw groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 23:59

[...]

[...]

Kwetsbaren zijn een flink aantal miljoenen mensen (diabetes, overgewicht, boven de 60, COPD, Asmtha, etc). Als je die afzonderd dan heb je sws niet genoeg mensen om je samenleving te laten draaien. Als afzonderen al lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
NoepZor schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Bezoekjes zijn hier in het oosten (Twente) denk ik de grootste bron van besmetting. Even langs gaan bij die en die. Niet eens per se de regels met voeten treden door met 30 man in een keet te gaan zitten, maar gewoon de kleine bezoekjes. Daar vinden er veel van plaats. De avondklok voorkomt dit deels verwacht ik. Maar niet volledig. Je moet mensen bereid zien te krijgen om gewoon uit zichzelf thuis te blijven, wat in maart/april het geval is zoals je aangeeft .
Hier gaan de mensen ook gewoon gezellig overdag bij elkaar op bezoek. Afgelopen week hoorde ik dat er in het dorp drie 80 plussers waren overleden. Die kwamen gezellig overal op bezoek. Nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Voor de liefhebbers, het debat in de Tweede Kamer over de avondklok is bezig.

Zojuist heeft D66 zich vóór de avondklok verklaard bij monde van Jetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:00:
[...]

Wat bedoel je daarmee ? Lekker laten razen, over een week of 4 zijn we er van af en is iedereen die niet naar de IC kan en iets van de helft van de ziekenhuisgevallen zijn dood en kunnen we na het begraven van 350.000 mensen weer normaal leven. Als je dat normaal wilt noemen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Enige hoop die ik heb van dit debat is dat de avondklok een uurtje later wordt. Lijkt me gezien de eindtijd ook rekening mee gehouden te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trichoglossus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Hier gaan de mensen ook gewoon gezellig overdag bij elkaar op bezoek. Afgelopen week hoorde ik dat er in het dorp drie 80 plussers waren overleden. Die kwamen gezellig overal op bezoek. Nu niet meer.
we kunnen het ze niet meer vragen, maar misschien was dit wat ze liever deden. In 2021 vanuit het leven sterven in plaats van later na een periode wegkwijnen in eenzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Wat bedoel je daarmee ? Lekker laten razen, over een week of 4 zijn we er van af en is iedereen die niet naar de IC kan en iets van de helft van de ziekenhuisgevallen zijn dood en kunnen we na het begraven van 350.000 mensen weer normaal leven. Als je dat normaal wilt noemen.
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat die "exponentiële groei" ook een plafond kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Leuk en aardig, maar geen groepsimmuniteit = geen uitweg. Nu niet, nooit niet. Altijd maatregelen, mondkapjes, anderhalve meter.

Zie jij dat voor je?
Ik zie geen versie van groepsimmuniteit zonder vaccinatie. Ik reageerde op absurde ideeën om de zorg dan maar op te schalen. Blijkbaar ondersteun jij dat idee om "groepsimmuniteit" te bereiken.

We zullen het van een vaccin moeten hebben jongen. En als dat niet lukt lijkt het mij goed om eens te beginnen aan de eliminatiestrategie. De "natuurlijke groepsimmuniteit"-weg omvat vooral nog meer mensen om in te muteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik vind het wel interessant om te zien hoe de tegenstanders opwerpen dat er nog te weinig wetenschappelijk en onderbouwd onderzoek is naar de effecten van de lockdown.

Dezelfde wetenschappelijk en onderbouwde onderzoeken die door dezelfde mensen blind aan de kant geschoven worden als het gaat om vaccinatie bijvoorbeeld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
marcunator schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:00:
[...]

We moeten geen mensen beboeten omdat ze corona hebben 8)7 Dat lijkt me niet bevorderlijk.
Dat is wel wat de bedoeling nu is: Er komt een quarantaineplicht, en er kan gecontroleerd worden of je je daar aan houdt.

In principe houdt dit dus in dat als je vermoed corona te hebben, maar je hebt niet de intentie 10 dagen binnen te blijven, dat je je beter niet meer kan laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:10:
[...]

We zullen het van een vaccin moeten hebben jongen. En als dat niet lukt lijkt het mij goed om eens te beginnen aan de eliminatiestrategie. De "natuurlijke groepsimmuniteit"-weg omvat vooral nog meer mensen om in te muteren.
En daar heb ik dus ook mijn twijfels over: Vaccinaties zijn prima maar niet als nu blijkt dat de vaccins niet effectief genoeg zijn tegen allerlei mutaties.

Wat bedoel je precies met "eliminatiestrategie"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:08:
[...]

we kunnen het ze niet meer vragen, maar misschien was dit wat ze liever deden. In 2021 vanuit het leven sterven in plaats van later na een periode wegkwijnen in eenzaamheid.
En dat is hun goed recht, maar ze komen in hun dagelijks leven natuurlijk ook anderen tegen die er misschien niet zo over denken, maar die ze wel kunnen besmetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ConQuestador schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Dat is wel wat de bedoeling nu is: Er komt een quarantaineplicht, en er kan gecontroleerd worden of je je daar aan houdt.

In principe houdt dit dus in dat als je vermoed corona te hebben, maar je hebt niet de intentie 10 dagen binnen te blijven, dat je je beter niet meer kan laten testen.
Nee, die quarantaineplicht geldt dus alleen voor reizigers die Nederland in willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Tussen wegkwijnen in eenzaamheid, of bij iedereen de deur plat lopen, zit nog wel een verschil. Gezien hun conditie kan ik mij niet voorstellen dat ze nu al de dood wilden omarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
PWM schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:10:
Ik vind het wel interessant om te zien hoe de tegenstanders opwerpen dat er nog te weinig wetenschappelijk en onderbouwd onderzoek is naar de effecten van de lockdown.

Dezelfde wetenschappelijk en onderbouwde onderzoeken die door dezelfde mensen blind aan de kant geschoven worden als het gaat om vaccinatie bijvoorbeeld 8)7
Tja, populisten.

Van de PVV wist je natuurlijk dat die overal tegen zijn zonder normale onderbouwing puur op de onderbuik.

*knip* laten we het beschaafd houden.

Die zijn lekker tegen zonder verantwoording af te leggen om zo stemmen te trekken. Koren op de molen van ze, zo vlak voor de verkiezingen. Weinig verrassend. Dat D66 zou draaien was te verwachten. Die zijn nog wel ergens realistisch genoeg om hun ongelijk te erkennen.

[ Voor 21% gewijzigd door ZieMaar! op 21-01-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Nee, die quarantaineplicht geldt dus alleen voor reizigers die Nederland in willen...
Quarantaineplicht bij positieve testuitslag
De GGD registreert alle positieve testuitslagen. Wie positief test op corona krijgt een dringend quarantaineadvies. De burgemeester van uw regio kan dit omzetten in een quarantaineplicht via een beschikking. De burgemeester kan dit doen naar aanleiding van signalen. De quarantaineplicht wordt lokaal gehandhaafd. Iemand die zich hier niet aan houdt kan een bestuurlijke boete krijgen. Die boete kan zwaarder worden als u zich ook niet aan andere maatregelen houdt (bijvoorbeeld aan het verbod op groepsvorming).
Bron: https://www.rijksoverheid...inetsplannen-coronaregels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:46

ThunderNet

Flits!

Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Is het reizigers? Of alleen reizigers die via vliegtuig, boot, bus of trein NL binnenkomen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:11:
[...]

En daar heb ik dus ook mijn twijfels over: Vaccinaties zijn prima maar niet als nu blijkt dat de vaccins niet effectief genoeg zijn tegen allerlei mutaties.

Wat bedoel je precies met "eliminatiestrategie"?
Ja, dat komt omdat we het virus maar de vrije loop laten. Dan krijg je dit gedonder.

Je weet best wel wat ik bedoel met "eliminatiestrategie". Maar als ik dat nu uit de doeken ga doen dan kom jij weer met allerlei non-redenen waarom dat geen goed idee is. Alles ten behoeven van je groepsimmuniteit en het zo lang mogelijk rekken van maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Lees eens goed: "De burgemeester KAN dit omzetten in een beschikking".

Is dus niet anders, er is geen landelijke quarantaineplicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xzaz
  • Laatst online: 18-09 10:54
In het buitenland: stellen avondklokken in
Oppositie: Waarom doen jullie niet zoals in het buitenland! Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Kabinet: Stelt avondklok in
Oppositie: Waar is het bewijs dat het werkt!?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Ja, dat komt omdat we het virus maar de vrije loop laten. Dan krijg je dit gedonder.

Je weet best wel wat ik bedoel met "eliminatiestrategie". Maar als ik dat nu uit de doeken ga doen dan kom jij weer met allerlei non-redenen waarom dat geen goed idee is
Enlighten me, van die mensen die uit de hoogte doen met "Dat weet je best" kan ik niet tegen.

En als het om een strategie gaat die zo onwenselijk is dat de moderators van dit topic er op ingrijpen snap ik heel goed waarom je er geen woord over rept...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Jovatov schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:14:
[...]

De R-waarde is tot nog toe áltijd tot met 14 dagen terug berekend. Een week geleden werd het R-getal op 0.98 gezet op vrijdag 25 december. Precies een week daarvoor.

Verder weet en ziet het RIVM/OMT heus dat afgelopen weken de besmettingen zijn gedaald. Dat communiceren ze ook netjes (positief beeld wat in de nieuwsberichten tot uitdrukking komt).
Maar er wordt gewaarschuwd voor de Britse variant. Die (getuige de pdf die je zelf citeert) sinds 1 december een besmettelijkheid van 30/40% hoger laat zien dan de huidige variant.
En daarom dus ook de politieke roep om extra maatregelen.
Rekenmachine erbij.

Eerst de R-waarde:
* Ik pak de data van de afgelopen 7 dagen, 14-1 t/m 20-1. De weekgroei ten opzichte van de voorgaande 7 dagen was 0.81.Bij een generatie van 4 dagen kom ik op een R-waarde van 0.89.
Dat is niet de R-waarde van de klassieke of de UK variant, maar van de mix.

* Dan de timing:
De getallen van nieuwe besmettingen lopen 7 a 9 dagen achter op de infectiedatum. Dat komt door incubatietijd, tijd tot testafspraak, laboratoriumtijd en reporting delay.
De "niuwe besmettingen" van 14-1 t/m 20-1 moet je dus projecteren op ~5-1 t/m 13-1.

* De samenstelling:
RIVM schat dat de UK variant in week 1 (4-1 t/m 11-1) een aandeel van ongeveer 11.9% had. Stijgende trend van ongeveer 1% per dag. In de periode van infecties zal deze dus ongeveer 13% bedragen.

Laat de UK-variant een R-waarde hebben die 1.4 maal die van de klassieke variant is.

Dan ontstaat de volgende formule:
code:
1
0.13 * 1.4 * R[klassiek] + 0.87 * R[klassiek] = 0.89

Waaruit een R-waarde voor de klassieke variant volgt van 0.85 en voor de UK variant 1.18.
Bij een factor 1.3 in de besmettelijkheid komt de schatting uit op 1.11.
Dus range 1.11 ... 1.18

Een projectie op de toekomst:
* Het aantal UK besmettingen in de cijfers van de afgelopen 7 dagen zou ongeveer 750 a 800 per dag zijn (13% van 6000)
* R[UK] is boven 1, dus we komen in de penarie. We kunnen ongeveer 10x het huidige aantal UK-infecties aan (dat is 7500 a 8000 per dag; daar komen een tegen die tijd sterk gekrompen aantal klassieke infecties bij).
* Bij bovengenoemde range R[UK] 1.11 ... 1.18 zouden we over 14-22 generaties = 56 tot 88 dagen.

Maar: vanaf ongeveer vandaag begint het effect van vaccinatie mee te spelen. We vaccineren pakweg 7000 pensen per dag, geplande accelleratie van dat aantal is onzeker en kan ik nog niet inschatten. Na 12 dagen ontstaat de eerste immuniteit, na 14 dagen wordt het niveau van 89% bereikt. Tweede prikken worden voorlopig nog even uitgesteld dus die tel ik ook niet mee.

Op basis van die gegevens voegen we dagelijke 6200 immunen toe aan de populatie. In ongeveer 24 dagen zal de R-waarde 0.01 dalen. Tegen het einde van de periode nu...penarie zal de R[UK] dus ongeveer 0.03 punt lager liggen. Dat zet nog weinig zoden aan de dijk, maar het is niet helemaal verwaarloosbaar. De kloof tussen de actuele R[UK] en de houdbare grens 1.0 wordt ongeveer voor 20% gedicht. De vaccins zijn in dit scenario te weinig, te laat. Als we de komende weken de 2e portie vaccins vrijspelen en een flink aantal extra mensen vaccineren kunnen we het gat wel deels dichten, maar waarschijnlijk niet geheel. De aanscherping van de lockdown lijkt in dit scenario terecht.

Dan een noot over de generatietijd. Met een schatting van 4 zitten we aan de lage kant van het spectrum. Check bijvoorbeeld https://www.ncbi.nlm.nih....,%E2%80%9311)%20%5B7%5D..

Waarschijnlijk ligt deze tijd tussen 4 en 5.

Als ik dezelfde berekeningen met t=5 doe, kom ik op de volgende getallen:
* R-waarde (mix): 0.86
* R[UK]: 1.08 ... 1.14
* Tijd tot vertienvoudiging UK infecties: 17...30 generaties = 85 ... 149 dagen
* Effect van vaccinatie (huidig beleid): R[UK] daalt gaandeweg tussen nu en "tijdstip van penarie" met 0.04 ... 0.06. Daarmee levert vaccineren een bijdrage van 40 a 50% aan het voorkomen van penarie. Helaas ook geen 100%.

Wat is nog niet meegeteld in deze scenario's:
* capaciteit van de zorg opschalen. We hebben nog enkele maanden tot we de grens bereiken. Mogelijk kunnen we de IC-capaciteit weer naar 1400 covid-patienten oprekken, dan ontstaat ergens tussen de 10 en 28 dagen aan extra ruimte.
* het effect van de extra lockdown maatregelen die we deze week opscchalen is niet meegeteld. Als we de R-waarde met 0.05 verlagen, ontstaat een veel gunstiger beeld.
* het effect van versnellen van de vaccinatiecampagne is ook niet meegeteld. Zowel het ontvangen van grotere hoeveelheden vaccins als de beslissing on de batch gereserveerde "2e shots" te belenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

CMD-Snake schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:06:
Voor de liefhebbers, het debat in de Tweede Kamer over de avondklok is bezig.

Zojuist heeft D66 zich vóór de avondklok verklaard bij monde van Jetten.
Beetje jammer, volgens mij verzetten zij zich eerder nog met hand en tand.
Dat gaat ze kosten de komende verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
ThunderNet schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:16:
Is het reizigers? Of alleen reizigers die via vliegtuig, boot, bus of trein NL binnenkomen?
Die laatste. Reizen via auto gaat geheel buiten hun zicht om namelijk. Ik kan dit weekend naar Zweden en terug rijden, niemand die het hoeft te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Enlighten me, van die mensen die uit de hoogte doen met "Dat weet je best" kan ik niet tegen.

En als het om een strategie gaat die zo onwenselijk is dat de moderators van dit topic er op ingrijpen snap ik heel goed waarom je er geen woord over rept...
EU breed (en per individueel land) grenzen dicht behalve voor goederenvervoer. Goederenvervoer alleen door chauffeurs die in eigen land blijven. Ontsmetten van vrachtwagencabines aan de grens en dan door met chauffeur van het andere land. Virusdruk naar beneden brengen tot bijna nul. Dit tot aan vaccinatie. Vliegverkeer buiten EU enkel toe gaan staan bij landen die ook hoge vaccinatiegraad en zelfde beleid hebben. BCO met backtracing. Enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

CMD-Snake schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Die laatste. Reizen via auto gaat geheel buiten hun zicht om namelijk. Ik kan dit weekend naar Zweden en terug rijden, niemand die het hoeft te merken.
Zweden is nog een lastige trouwens ;) Tenzij je de boot van DE naar SE pakt... Denemarken wil ook bij automobilisten nog wel lastig doen namelijk. :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:24:
[...]

EU breed grenzen dicht behalve voor goederenvervoer. Goederenvervoer alleen door chauffeurs die in eigen land blijven. Ontsmetten van vrachtwagencabines aan de grens en dan door met chauffeur van het andere land. Virusdruk naar beneden brengen tot bijna nul. Dit tot aan vaccinatie. Vliegverkeer buiten EU enkel toe gaan staan bij landen die ook hoge vaccinatiegraad en zelfde beleid hebben. BCO met backtracing. Enz.
Oh, dat idee ben ik 100% voorstander van.

Het is waarschinlijk alleen de uitvoerbaarheid (in capaciteit en internationale regels) waarin dat moeilijk wordt. Niet omdat het een slecht idee is of omdat het onethisch of maatschappelijk onwenselijk is. Alleen praktisch gewoon lastig te doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ThunderNet schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Zweden is nog een lastige trouwens ;) Tenzij je de boot van DE naar SE pakt... Denemarken wil ook bij automobilisten nog wel lastig doen namelijk. :)
Ik verwacht inderdaad dat iedereen wel gecontroleerd wordt nu als je bij Malmö de brug over rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
[...]

EU breed (en per individueel land) grenzen dicht behalve voor goederenvervoer. Goederenvervoer alleen door chauffeurs die in eigen land blijven. Ontsmetten van vrachtwagencabines aan de grens en dan door met chauffeur van het andere land. Virusdruk naar beneden brengen tot bijna nul. Dit tot aan vaccinatie. Vliegverkeer buiten EU enkel toe gaan staan bij landen die ook hoge vaccinatiegraad en zelfde beleid hebben. BCO met backtracing. Enz.
Ik zal even een out of the box oplossing toevoegen in bovenstaande oplossing voor het goederenvervoer. (werkt niet in alle gevallen) Maar je zou kunnen voorstellen dat chauffeur x de trailer met zijn trekker aflevert bij de grens en chauffeur y hem daar meeneemt met zijn trekker ;)

Scheelt ook een hoop schoonmaken, ontsmetten en controleren voor persoon x :+

Maar persoonlijk denk ik niet dat die chauffeurs nu zoveel bijdragen aan de verspreiding.

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 21-01-2021 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Elke avond bij Jinek een discussie houden noem ik geen "voorlichten".

Als je wil "voorlichten" dan maak je dus een uitzondering voor persconferenties en bijzondere uitzendingen van het NOS journaal. De rest van de studio's kunnen 's avonds mooi dicht, dat kan ook overdag worden opgenomen.
dit is toch druk maken om het druk maken? Er kijken een miljoen mensen naar. Moet je dan in de lock down ook thuis met het licht uit roerloos op de bank gaan zitten. Volledig normaal dat die paar live programma's doorgang kunnen vinden. en die 100 man (per programma) die daar mee bezig zijn houden het voor honderduizenden nog een beetje bij het oude.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TIGER1125 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:28:
[...]

Ik zal even een out of the box oplossing toevoegen in bovenstaande oplossing voor het goederenvervoer. (werkt niet in alle gevallen) Maar je zou kunnen voorstellen dat chauffeur x de trailer aflevert bij de grens en chauffeur y hem daar meeneemt met zijn trekker ;)

Scheelt ook een hoop schoonmaken ontsmetten, en risico's :+
lijkt me evengoed een nachtmerrie qua planning. Dan zou ik eerder opteren dat chauffeurs alleen in eigen cabine blijven en op rustplekken evt een douche unit kunnen gebruiken en boodschappen/maaltijd bezorgd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Ik zal even een out of the box oplossing toevoegen in bovenstaande oplossing voor het goederenvervoer. (werkt niet in alle gevallen) Maar je zou kunnen voorstellen dat chauffeur x de trailer met zijn trekker aflevert bij de grens en chauffeur y hem daar meeneemt met zijn trekker ;)

Met internationaal (goederen) treinverkeer wordt dat ook nog een puzzel. Om elke trein bij elke grensovergang om te gaan laden, kost nogal wat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
ThunderNet schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:24:
Je kan ook met de Sontbrug van Denemarken naar Zweden rijden. Geen idee of er controles nu zijn bij het tolhokje. Hoe dan ook, je snapt wel wat ik bedoel.
Het Parool had het al uitgezocht, maar de grenzen binnen de EU hermetisch sluiten was juridisch niet haalbaar geacht.

Een Nederlandse chauffeur mag niet zomaar rijden met een voertuig met een niet-NL kenteken. Handigheidje van Nederland om te voorkomen dat we onze auto's exporteren en ze toch blijven rijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Het is waarschinlijk alleen de uitvoerbaarheid (in capaciteit en internationale regels) waarin dat moeilijk wordt. Niet omdat het een slecht idee is of omdat het onethisch of maatschappelijk onwenselijk is. Alleen praktisch gewoon lastig te doen dus.
En hoe ga je dat doen met groepen grenswerkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ThunderNet schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:30:
[...]

En hoe ga je dat doen met groepen grenswerkers?
Die kunnen financieel gecompenseerd worden door de overheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Die kunnen financieel gecompenseerd worden door de overheid?
Door welke overheid? Die van buiten de EU, van binnen de EU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Met internationaal (goederen) treinverkeer wordt dat ook nog een puzzel. Om elke trein bij elke grensovergang om te gaan laden, kost nogal wat werk.
Want? een locomotief kan toch gewisseld worden of wanneer dat niet mogelijk is door een andere loc te laten trekken? Misschien zie ik even iets over het hoofd hoor?

En bij afwijkende spoormaten moet je toch "alles" wisselen.
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:29:
[...]

lijkt me evengoed een nachtmerrie qua planning. Dan zou ik eerder opteren dat chauffeurs alleen in eigen cabine blijven en op rustplekken evt een douche unit kunnen gebruiken en boodschappen/maaltijd bezorgd krijgen.
Tuurlijk is dat planning technisch en ook logistiek een drama, maar was vooral een reactie op de onpraktische oplossing om heel de vrachtwagen te wisselen. :9 Als je ook de trailer kunt achterlaten, zoals dat op ferry's ook vaak gebeurdt.

[ Voor 36% gewijzigd door TIGER1125 op 21-01-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 23:30
Waarom is er géén enkele fractievoorzitter aan het denken dat de datum van 8feb scholen open zeer onzinnig is, wegens vakanties direct erna. Of gaat het kabinet de vakanties opschorten?

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ThunderNet schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Door welke overheid? Die van buiten de EU, van binnen de EU?
Door de overheid van het land waar ze inwonend zijn.

Een Nederlandse werknemer die in BE werkt maar door Nederlands beleid niet meer kan werken, moet logischerwijs ook door die overheid worden gecompenseerd.

Een Belg die in Nederland werkt moet door de Belgische overheid gewoon worden doorbetaald, of die kosten dan nog op Nederland verhaald gaan worden is dan even vraag twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 09:24
Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Nee hoor, dat deden ze jaren geleden heel makkelijk. Gewoon een locomotief wissel bij de grens.

Wij hebben nu locomotieven die met meerdere spanningen en beveiligingssystemen overweg kunnen. Maar dat is echt nog niet zo lang.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
DutchCommando schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Stop alle maatregelen!(?) exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schakel je nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schakel je nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schakel je nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schakel je nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. |:( |:(

Opschalen had zes maanden geleden al moeten gebeuren. Dan had je veel meer buffer gehad en mogelijk nu niet over dit controversiële debat over huisarrest, want dat is de avondklok, hoeven voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:33
GAIAjohan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:32:
Waarom is er géén enkele fractievoorzitter aan het denken dat de datum van 8feb scholen open zeer onzinnig is, wegens vakanties direct erna. Of gaat het kabinet de vakanties opschorten?
Sst, dan gaan te veel mensen steigeren als je het voor meer dan een paar weken per keer doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
Wie is dat mens die niet wil dat mensen vlak voor sluitingstijd naar de super gaan?
Ik doe dat juist tussen 21 en 22u omdat het dan rustig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
GAIAjohan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:36:
Wie is dat mens die niet wil dat mensen vlak voor sluitingstijd naar de super gaan?
Carla Dik-Faber van CU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ConQuestador schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:11:
[...]

De quarantaineplicht is wel een speciaaltje inderdaad.

Denk dat een probleem daar was dat op de schending van een quarantaineplicht een celstraf tot 4 jaar opgelegd kan worden door de rechter, naar ik las. Vermoed dat die zwaarte van de potentiele straf de politiek enigszins heeft ingehouden om die in te stellen.
https://www.ad.nl/binnenl...-000-euro-boete~ad00ba00/

Ben wel benieuwd hoe ze dit nu willen gaan inkleden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
GAIAjohan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:36:
Ik ga om 9u. Zeer rustig. De ouderen uurtjes zijn dan net voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PROnline schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Opschalen had zes maanden geleden al moeten gebeuren. Dan had je veel meer buffer gehad en mogelijk nu niet over dit controversiële debat over huisarrest, want dat is de avondklok, hoeven voeren.
Klopt... Waarschijnlijk was het dan na het weekend geworden...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
De SP en PVDA leggen wel de vinger op de zere plek. In hoeverre gaat die avondklok daadwerkelijk werken als mensen zo massaal onnodig op kantoor blijven werken en waarom pakt de overheid op dat vlak niet door met een thuiswerk verplichting en handhaving van de werkgevers. En als al tijden duidelijk is dat er teveel mensen schijt aan de quarantine hebben, waarom pakken ze dat niet aan.

Dat hele vliegverbod van ze is wel een populistische wassen neus. Het Britse variant is er al. Daar gaat een vliegverbod niets aan veranderen.

[ Voor 12% gewijzigd door LZ86 op 21-01-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
MikeyMan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:40:
[...]

Klopt... Waarschijnlijk was het dan na het weekend geworden...
Kan je die stelling van een weekend ook motiveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:25
t_captain schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:22:
[...]

Rekenmachine erbij.

Eerst de R-waarde:
* Ik pak de data van de afgelopen 7 dagen, 14-1 t/m 20-1. De weekgroei ten opzichte van de voorgaande 7 dagen was 0.81.Bij een generatie van 4 dagen kom ik op een R-waarde van 0.89.
Dat is niet de R-waarde van de klassieke of de UK variant, maar van de mix.

* Dan de timing:
De getallen van nieuwe besmettingen lopen 7 a 9 dagen achter op de infectiedatum. Dat komt door incubatietijd, tijd tot testafspraak, laboratoriumtijd en reporting delay.
De "niuwe besmettingen" van 14-1 t/m 20-1 moet je dus projecteren op ~5-1 t/m 13-1.

* De samenstelling:
RIVM schat dat de UK variant in week 1 (4-1 t/m 11-1) een aandeel van ongeveer 11.9% had. Stijgende trend van ongeveer 1% per dag. In de periode van infecties zal deze dus ongeveer 13% bedragen.

Laat de UK-variant een R-waarde hebben die 1.4 maal die van de klassieke variant is.

Dan ontstaat de volgende formule:
code:
1
0.13 * 1.4 * R[klassiek] + 0.87 * R[klassiek] = 0.89

Waaruit een R-waarde voor de klassieke variant volgt van 0.85 en voor de UK variant 1.18.
Bij een factor 1.3 in de besmettelijkheid komt de schatting uit op 1.11.

Een projectie op de toekomst:
* Het aantal UK besmettingen in de cijfers van de afgelopen 7 dagen zou ongeveer 750 a 800 per dag zijn (13% van 6000)
* R[UK] is boven 1, dus we komen in de penarie. We kunnen ongeveer 10x het huidige aantal UK-infecties aan (dat is 7500 a 8000 per dag; daar komen een tegen die tijd sterk gekrompen aantal klassieke infecties bij).
* Bij bovengenoemde range R[UK] 1.11 ... 1.18 zouden we over 14-22 generaties = 56 tot 88 dagen.

Maar: vanaf ongeveer vandaag begint het effect van vaccinatie mee te spelen. We vaccineren pakweg 7000 pensen per dag, geplande accelleratie van dat aantal is onzeker en kan ik nog niet inschatten. Na 12 dagen ontstaat de eerste immuniteit, na 14 dagen wordt het niveau van 89% bereikt. Tweede prikken worden voorlopig nog even uitgesteld dus die tel ik ook niet mee.

Op basis van die gegevens voegen we dagelijke 6200 immunen toe aan de populatie. In ongeveer 24 dagen zal de R-waarde 0.01 dalen. Tegen het einde van de periode nu...penarie zal de R[UK] dus ongeveer 0.03 punt lager liggen. Dat zet nog weinig zoden aan de dijk, maar het is niet helemaal verwaarloosbaar. De kloof tussen de actuele R[UK] en de houdbare grens 1.0 wordt ongeveer voor 20% gedicht. De vaccins zijn in dit scenario te weinig, te laat. Als we de komende weken de 2e portie vaccins vrijspelen en een flink aantal extra mensen vaccineren kunnen we het gat wel deels dichten, maar waarschijnlijk niet geheel. De aanscherping van de lockdown lijkt in dit scenario terecht.

Dan een noot over de generatietijd. Met een schatting van 4 zitten we aan de lage kant van het spectrum. Check bijvoorbeeld https://www.ncbi.nlm.nih....,%E2%80%9311)%20%5B7%5D..

Waarschijnlijk ligt deze tijd tussen 4 en 5.

Als ik dezelfde berekeningen met t=5 doe, kom ik op de volgende getallen:
* R-waarde (mix): 0.86
* R[UK]: 1.08 ... 1.14
* Tijd tot vertienvoudiging UK infecties: 17...30 generaties = 85 ... 149 dagen
* Effect van vaccinatie (huidig beleid): R[UK] daalt gaandeweg tussen nu en "tijdstip van penarie" met 0.04 ... 0.06. Daarmee levert vaccineren een bijdrage van 40 a 50% aan het voorkomen van penarie. Helaas ook geen 100%.

Wat is nog niet meegeteld in deze scenario's:
* capaciteit van de zorg opschalen. We hebben nog enkele maanden tot we de grens bereiken. Mogelijk kunnen we de IC-capaciteit weer naar 1400 covid-patienten oprekken, dan ontstaat ergens tussen de 10 en 28 dagen aan extra ruimte.
* het effect van de extra lockdown maatregelen die we deze week opscchalen is niet meegeteld. Als we de R-waarde met 0.05 verlagen, ontstaat een veel gunstiger beeld.
* het effect van versnellen van de vaccinatiecampagne is ook niet meegeteld. Zowel het ontvangen van grotere hoeveelheden vaccins als de beslissing on de batch gereserveerde "2e shots" te belenen.
Ik snap je doel van deze exercitie niet precies.
Voor de duidelijkheid: Je rekent op een andere manier de R-waarde uit, namelijk op basis van de optelsom van besmettingen met een schatting van 7 a 9 dagen sinds incubatietijd.
Het RIVM kijkt naar de eerste ziektedagen zoals gemeld door de GGD bij de positieve testuitslagen (zie oa data breew in dit topic).

Maar goed, het RIVM komt vrijwel zeker komende dinsdag ook met een lagere R-waarde. Dat kan je ook zonder rekenmachine wel bedenken gezien het aantal besmettingen gewoon flink is gedaald.

Als je de overwegingen van het OMT beter wil begrijpen kan je naast de pdf van Van Dissel gisteren ook het advies van het OMT lezen.

Als ik je eerdere posts samenvat was het punt dat je wilde maken; de 'hoge R-waarde' van 1 januari gebruikt het OMT onterecht als argument voor de nieuwe maatregelen nu.
Maar de R-waarde is dus niet expres hoger berekend/gecommuniceerd om als extra argument te dienen. Zo wordt het al tijden berekend (of die berekening altijd correct wordt uitgevoerd is overigens weer een andere discussie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PROnline schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:43:
[...]

Kan je die stelling van een weekend ook motiveren?
Dat 'weekend' maakt niet het verschil. Het verschil maakt dat een exponentiele groei zorgt voor verdubbelingen, en dus valt daar niet tegenop te schalen.

Dus; als we nu niet tegen een probleem hadden aan gelopen door opschaling, dat dat een week later alsnog wél het geval is.

Hele debat blijft wel apart ook... Eerst wijzen naar andere landen, dat daar wel fatsoenlijk tegen het virus wordt opgetreden. Dan volg je andere landen; weer gezeik...

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Trichoglossus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:39:
[...]

Ik ga om 9u. Zeer rustig. De ouderen uurtjes zijn dan net voorbij.
Dan kan ik niet ivm teams meetings. Helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
GAIAjohan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Dan kan ik niet ivm teams meetings. Helaas..
Zaterdag, zondag...
Vermom je als oud besje/zorgverlener, dan mag je ook om 7u :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 16:12

StM

YakuzA schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:39:
[...]

De quarantaineplicht is wel een speciaaltje inderdaad.

Denk dat een probleem daar was dat op de schending van een quarantaineplicht een celstraf tot 4 jaar opgelegd kan worden door de rechter, naar ik las. Vermoed dat die zwaarte van de potentiele straf de politiek enigszins heeft ingehouden om die in te stellen.
https://www.ad.nl/binnenl...-000-euro-boete~ad00ba00/

Ben wel benieuwd hoe ze dit nu willen gaan inkleden.
En toch is dat wat mij betreft heel wat proportioneler dan de meeste maatregelen tot nu toe en dit hadden ze al maart vorig jaar moeten invoeren / activeren. En daarna kijken wat er nog boven op moet ipv andersom waarbij we blijkbaar liever eerder een avondklok invoeren dan mensen die bewezen besmet zijn dwingen in quarantaine te gaan.

Het is alleen wel een oud artikel ;) Het lijkt er op dat ze nog steeds niet zover willen gaan, waardoor er alsnog een extra wetswijziging nodig is voor een quarantaineplicht light.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TIGER1125 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Want? een locomotief kan toch gewisseld worden of wanneer dat niet mogelijk is door een andere loc te laten trekken? Misschien zie ik even iets over het hoofd hoor?

En bij afwijkende spoormaten moet je toch "alles" wisselen.

[...]

Tuurlijk is dat planning technisch en ook logistiek een drama, maar was vooral een reactie op de onpraktische oplossing om heel de vrachtwagen te wisselen. :9 Als je ook de trailer kunt achterlaten, zoals dat op ferry's ook vaak gebeurdt.
excuus mijn reactie was bedoeld op chauffeurs wisselen en met vrachtwagens doen. Evengoed denk ik dat de 'simpele' oplossingen die wij hier bedenken best lastig zijn. Logistiek is weer een vak apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Jovatov schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Ik snap je doel van deze exercitie niet precies.
Het doel is om te valideren of we nog wel of niet zo in de problemen komen als de laatste tijd wordt verkondigd.

Door het rekenen met verouderde getallen heb ik mijn twijfels bij de efectieviteit van het regelsysteem. Dus pak ik recente data waarmee ik 1 a 2 weken meer actueel ben.

De uitkomst is (helaas) wel dat men gelijkl lijkt te hebben in de conclusies. Dat enige mate van aanscherping lockdown + accelereren van vaccinatie + herverdelen van vaccins kwetsbaren -> zorgverleners in de eerste maand noodzakelijke stappen zijn.
Voor de duidelijkheid: Je rekent op een andere manier de R-waarde uit, namelijk op basis van de optelsom van besmettingen met een schatting van 7 a 9 dagen sinds incubatietijd.
7 a 9 dagen sinds besmetting. Daarin zit de winst t.o.v. de RIVM gegevens.
Maar goed, het RIVM komt vrijwel zeker komende dinsdag ook met een lagere R-waarde. Dat kan je ook zonder rekenmachine wel bedenken gezien het aantal besmettingen gewoon flink is gedaald.
Ik zou willen stellen: als de waarde voor de UK-variant onder de 1.1 komt, dan sturen we om de problemen heen. Dubbeltje op zijn kant. Geen zin om nog 5 dagen te wachten op de nieuwe schattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

https://twitter.com/WybrenvanHaga/status/1352171030639501314

https://www.who.int/news/...0-05#.YAk6St8l1vo.twitter

Het lijkt erop dat de WHO een oproep doet voor een wijziging in de PCR test om false positives te voorkomen.

Wat ik uit de tekst van de WHO opmaak is dat als er twijfel is als de uitslag van de test niet overeenkomst met de symptonen er opnieuw getest moet worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 21-01-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Metro2002 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:56:
https://twitter.com/WybrenvanHaga/status/1352171030639501314

https://www.who.int/news/...0-05#.YAk6St8l1vo.twitter

Het lijkt erop dat de WHO een oproep doet voor een wijziging in de PCR test om false positives te voorkomen.

Wat ik uit de tekst van de WHO opmaak is dat als er twijfel is als de uitslag van de test niet overeenkomst met de symptonen er opnieuw getest moet worden.
Dus iedereen die asymptomatisch wordt getest moet dan effectief 2 keer een PCR laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
MikeyMan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:45:
[...]

Dat 'weekend' maakt niet het verschil. Het verschil maakt dat een exponentiele groei zorgt voor verdubbelingen, en dus valt daar niet tegenop te schalen.

Dus; als we nu niet tegen een probleem hadden aan gelopen door opschaling, dat dat een week later alsnog wél het geval is.
De R-waarde is al sinds 15 december onder de 1
bron!

Die exponentiële groei is dus al zeven weken negatief.

[ Voor 35% gewijzigd door PROnline op 21-01-2021 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:07
PROnline schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:00:
[...]

bron!

Waarom hebben we het dan over opschalen?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

LZ86 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:42:
De SP en PVDA leggen wel de vinger op de zere plek. In hoeverre gaat die avondklok daadwerkelijk werken als mensen zo massaal onnodig op kantoor blijven werken en waarom pakt de overheid op dat vlak niet door met een thuiswerk verplichting en handhaving van de werkgevers. En als al tijden duidelijk is dat er teveel mensen schijt aan de quarantine hebben, waarom pakken ze dat niet aan.

Dat hele vliegverbod van ze is wel een populistische wassen neus. Het Britse variant is er al. Daar gaat een vliegverbod niets aan veranderen.
Ook het voorbeeld dat de gesloten winkels hun personeel alsnog naar de winkel laat komen :( meer personeel in de winkel dan dat er klanten toegestaan zijn. Wat er van waar is weet ik niet, ik hoor het ook enkel in het debat.

Zo'n vliegverbod heeft nut als het virus er nog niet is. Maar allicht remt het de groei als je maar een paar 'brandhaarden' hebt en niet binnen 2 weken op 100 brandhaarden.

Haga begint nu over de medicijnen die niet gebruikt worden. Kan die vent niet gewoon geroyeerd worden op basis van de onzin die hij uitkraamt? :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:26:
Hebben we elkaar toch nog (onverwacht) gevonden! ;)

Maar persoonlijk denk ik niet dat die chauffeurs nu zoveel bijdragen aan de verspreiding.
Haha mooi ja. Ik weet zeker dat men "in het veld" tot betere oplossingen komt. Het is belangrijk om bewegingen tussen regio's te reduceren. Wellicht dragen chauffeurs niet veel bij, maar ze kunnen wel een manier zijn om het virus vanuit de ene regio in een andere regio te herintroduceren. Dit is één van vele voorbeelden die we hiervoor moeten aanpakken.
CMD-Snake schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:30:
Het Parool had het al uitgezocht, maar de grenzen binnen de EU hermetisch sluiten was juridisch niet haalbaar geacht.
We moeten ons met z'n allen gaan realiseren dat we in een crisis zitten en dat een deel van de wet- en regelgeving ons op dit moment in de weg zit. Die zijn allemaal gemaakt in goede tijden. Ik zie graag dat we nu maximaal voorbij gaan aan dat soort wetten, zodat we niet hoeven toornen aan grondwettelijke rechten.
PROnline schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:36:
Stop alle maatregelen!(?) exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schakel je nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schakel je nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schakel je nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. Ik herhaal. Al schakel je nog zo snel, exponentiële groei naait je wel. |:( |:(

Een betere reactie was wellicht geweest: "Ik begrijp je punt niet. Kan je uitleggen wat exponentiële groei is?"

Laat maar weten als je die uitleg nog wenst te ontvangen.
Nox schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:01:
Ook het voorbeeld dat de gesloten winkels hun personeel alsnog naar de winkel laat komen :( meer personeel in de winkel dan dat er klanten toegestaan zijn. Wat er van waar is weet ik niet, ik hoor het ook enkel in het debat.
Ik kijk uit op een HEMA. Het is helaas waar. Ze zijn lekker aan het schoonmaken en dingen verplaatsen. Al de hele week. Maar! Het is niet verboden. Werken mag nog. Dus eigenlijk moeten we er niet over zeuren. Doel van de maatregel was vooral om contact van klanten te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchCommando op 21-01-2021 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:37

NMH

Moderator General Chat
PROnline schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:00:
[...]

bron!

De R-waarde van de Britse variant is wel degelijk > 1 waardoor de besmettingen daarmee exponentieel groeien. Dat zien we alleen nog niet in de overall cijfers omdat de klassieke variant nog dominant is. Met een paar weken zijn de rollen omgekeerd en zal bij ongewijzigd beleid ook de overall R-waarde boven de 1 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Trichoglossus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:49:
[...]

Zaterdag, zondag...
Vermom je als oud besje/zorgverlener, dan mag je ook om 7u :o
Zaterdag en zondag vermijd ik sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
LZ86 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:42:

De overheid wil al niks doen voor thuiswerkende ouders, dus fysieke bedrijfslocaties sluiten zie ik al helemaal niet gebeuren eerlijk gezegd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
DutchCommando schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:02:

Haha mooi ja. Ik weet zeker dat men "in het veld" tot betere oplossingen komt. Het is belangrijk om bewegingen tussen regio's te reduceren. Wellicht dragen chauffeurs niet veel bij, maar ze kunnen wel een manier zijn om het virus vanuit de ene regio in een andere regio te herintroduceren. Dit is één van vele voorbeelden die we hiervoor moeten aanpakken.
Oh zeer zeker, maar dat is meestal dat in het veld veel betere en werkbaardere oplossingen worden bedacht dan hoog boven in een organisatie. De mensen die met iets werken weten vaak wel hoe het beter kan.
Ik kijk uit op een HEMA. Het is waar.
Gelukkig morgen dan weer meer klanten, vanaf morgen gaan er weer 250 open als DHL pakketpunt :9 Las ik zojuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Stoney3K schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:58:
[...]

Dus iedereen die asymptomatisch wordt getest moet dan effectief 2 keer een PCR laten doen?
Dat is wat ik er uit op maak. In elk geval mogen ze die niet zonder meer doorgeven als positief getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:25
t_captain schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Het doel is om te valideren of we nog wel of niet zo in de problemen komen als de laatste tijd wordt verkondigd.

Door het rekenen met verouderde getallen heb ik mijn twijfels bij de efectieviteit van het regelsysteem. Dus pak ik recente data waarmee ik 1 a 2 weken meer actueel ben.

De uitkomst is (helaas) wel dat men gelijkl lijkt te hebben in de conclusies. Dat enige mate van aanscherping lockdown + accelereren van vaccinatie + herverdelen van vaccins kwetsbaren -> zorgverleners in de eerste maand noodzakelijke stappen zijn.
Als je de conclusies deelt dan snap ik nog steeds niet zo goed waarom je zoveel moeite stak in het opnieuw uitrekenen van actuelere data.
[...]

7 a 9 dagen sinds besmetting. Daarin zit de winst t.o.v. de RIVM gegevens.

[...]

Ik zou willen stellen: als de waarde voor de UK-variant onder de 1.1 komt, dan sturen we om de problemen heen. Dubbeltje op zijn kant. Geen zin om nog 5 dagen te wachten op de nieuwe schattingen.
Het is nog maar de vraag of de UK-variant onder de 1.1 komt, dat is een optimistisch scenario. En zelfs zo'n optimistisch scenario zou je met zo min mogelijk besmette mensen in willen gaan. Immers: met 200 ziekenhuisopnames per dag een R van 1.1 betekent na vier weken (dus 7 generaties verder) 389 opnames per dag...
Zo'n situatie zou ik geen dubbeltje op zijn kant noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
NMH schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:04:
[...]

De R-waarde van de Britse variant is wel degelijk > 1 waardoor de besmettingen daarmee exponentieel groeien. Dat zien we alleen nog niet in de overall cijfers omdat de klassieke variant nog dominant is. Met een paar weken zijn de rollen omgekeerd en zal bij ongewijzigd beleid ook de overall R-waarde boven de 1 komen.
:z

Zo werkt het duiden van de R dus niet. Er zijn nog veel te weinig empirische data om een dergelijke stelling te kunnen doen - net zoals dat je pas na een significant aantal observaties iets kan zeggen over de IFR. Sterker nog, de R is enkele dagen geleden geschat op 0.6 in sommige delen van Engeland. Ook hier moet je weer voorzichtig zijn: je kan bijvoorbeeld niet stellen dat RB117 = 0.6

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
[...]

Ik kijk uit op een HEMA. Het is helaas waar. Ze zijn lekker aan het schoonmaken en dingen verplaatsen. Al de hele week. Maar! Het is niet verboden. Werken mag nog. Dus eigenlijk moeten we er niet over zeuren. Doel van de maatregel was vooral om contact van klanten te voorkomen.
De werkgevers betalen nog steeds 20% uit eigen zak als ik het goed heb. Het is dus wel logisch dat ze aan het werk gezet worden. Mijn moeder is af en toe ook aan het werk in een schoenenwinkel. Die zijn druk bezig het magazijn overhoop te trekken om alles schoon te maken. Tegen de tijd dat ze weer open gaan zal de winkel zelf ook wel een goede schoonmaak kunnen gebruiken. Ook al een paar keer gehoord dat medewerkers zelf bestellingen aan het bezorgen zijn ipv de postbedrijven. Die zijn dus ook aanwezig in winkels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
Er zijn virologen die nog niet overtuigt zijn van het meer besmettelijk zijn van de Britse variant.
Een avondklok zou dus niet nodig zijn,

Bron: https://www.gelderlander....iet-overtuigend~a6d7878e/
Fouchier vindt het aannemelijker dat het overstromen van de Engelse ziekenhuizen een paar weken geleden het gevolg was van de lossere coronamaatregelen in dat land rond Kerstmis. Ook in Portugal waren de regels met kerst niet streng, en daar steeg het aantal ziekenhuisopnames de laatste weken eveneens gigantisch.

[ Voor 38% gewijzigd door mesa57 op 21-01-2021 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Heeft wellicht te maken met het feit dat morgen 250 HEMA's weer geopend worden als DHL punt?
Pagina: 1 ... 47 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2