SomerenV schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 00:27:
Iemand deze paper al voorbij zien komen? Is een onderzoek naar de effectiviteit van de diverse maatregelen. De onderzoekers zijn afkomstig van Stanford en dan in het bijzonder de afdelingen Medicine, Epidemiology, Biomedical Data Science en Statistics. Ook onderworpen aan peer review. Klein stukje uit de inleiding:
[...]
En dan een stukje uit de conclusie:
[...]
Apart dat dat niet in het nieuws is geweest. De paper is inmiddels twee weken oud, dus tijd genoeg om op te pakken zou je zeggen. Mocht het inderdaad zo zijn dat bepaalde maatregelen mogelijk heel wat minder effectief zijn dan gehoopt werd, waarom blijven we daar dan toch mee in de weer? En als de maatregelen wél effectief zouden zijn, waarom is dat dan niet naar voren gekomen in dat onderzoek?
Daar heeft @
gambieter in een van de corona topics zijn licht al wel over laten schijnen.
Ben er net even doorheen gevlogen en misschien er overheen gelezen, maar ik zag zo geen definitie (en argumentatie waarom die definitie gekozen is) van wat ze willen rekenen tot zware en lichte interventies.
En als dat onderscheid niet te volgen is, dan kan ik ook weinig met de toch al "inconclusive conclusions"
Misschien dat het ergens in de aangehaalde literatuur staat, maar als dat onderscheid maken het voornaamste punt is van je paper lijkt me het toch niet te veel gevraagd dat ook in je eigen paper te beschrijven.
Daarbij gaat het over het voorjaar, waarbij het de vraag is hoeveel de growth rate een schatting is door het gebrek aan test infrastructuur in een hoop landen. Ze doen de aanname dat het aantal bekende cases qua verhouding wel consistent zal zijn geweest met het totaal aantal cases en het dus een goede weerspiegeling zal opleveren.
De hele cijferarij geeft mij eigenlijk vooral veel grote onzekerheidsmarges, die nog groter zijn door dat bovenstaande aanname wellicht niet helemaal klopt.
Daarnaast lijken de auteurs ook nog wel eens een tweede agenda te hebben waar hun conclusie (hoe zwak ook) prima in past.
Kortom interessant onderwerp en vraag, maar moeilijk tot niet te doen met alleen dit soort statistiek.
Op zich denk ik namelijk dat de meest effectieve en bestendige gedragswijzingen voort komen uit begrip van of angst voor de ernst van de situatie. Of wel omdat men ze zelf neemt (waarbij ze nog steeds onder de zware interventies kunnen vallen als je de interventie op zich zelf beschouwd, ze zijn dan alleen niet opgelegd, zoals bijvb de zelf-quarantaine waar toch wel een aantal mensen aan hebben gedaan in het voorjaar).
Of omdat ze opgelegd worden waarbij zal gelden dat als de interventie wordt begrepen en resoneert met het begrip van of angst voor de situatie, ze doorgaans beter opgevolgd zullen worden dan als dat niet het geval is.
Wellicht zou het krachtiger zijn om de statistiek met deze onzekerheden te laten voor wat het is en meer een kwalitatieve studie te doen en mensen te bevragen naar hun gedragingen en motivaties daar voor onder de diverse interventies in meerdere landen. Dingen die interessant kunnen zijn is hoe men sowieso ten opzichte van een regering staat, of men al meer ervaring heeft met recente virusuitbraken, demografie van het land, maar ook eventuele praktische zaken rond maatregelen die de uitvoer belemmerden.