Rprp schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:26:
[...]
Volledig mee eens. Daarnaast is de avondklok weer een maatregel voor de buhne: mensen die al feestjes gaven, gaan die nu nog steeds geven. Avondklok vanaf 0:00? Prima, beginnen ze om 16:00 en vertrekken ze 23:30. Oh, om 04:00 is de avondklok beeindigd? Dan gaan we nog wat langer door of blijven we slapen.
Daarnaast is het gewoon een kosten/baten afweging: de kans om gepakt te worden is nihil (vooral in de dorpen) en de boete is niet bijzonder hoog. Het is weer burgertje pesten: degene die er last van hebben, zijn niet de grootste veroorzakers van de verspreiding.
Echter, ik vind persoonlijk dat het tijd wordt om te gaan kijken naar het leed buiten Corona om. Ik wil hier Corona niet bagatelliseren - ik vind het vreselijk voor de IC-medewerkers en de patienten die op de IC belanden, daar is geen twijfel over mogelijk, maar het leed wat het inmiddels veroorzaakt in de maatschappij vind ik minstens net zo erg. Het begint inmiddels een etisch dilemma te worden.
Om als voorbeeld even snel een lijstje aan problemen op te sommen;
- Bassischoolleerlingen, middelbaar en studenten die inmiddels gigantische achterstanden oplopen
- ZZP'ers (kleine winkeltjes o.a.) die ontzettend in de knel zitten: de spaarrekeningen waar jarenlang voor gespaard is lopen volledig leeg. De subsidies van de overheid zijn zeer schaars en is een druppel op de gloeiende plaat
- De volledige horeca: ook hier geldt dat de subsidies echt zeer schaars zijn. De beloftes van het kabinet zijn mooi, maar in werkelijkheid stelt het weinig voor.
- Kindermishandelingen, huiselijk geweld
- Toenemende stress bij ouders (thuiswerken+kinderen combi), burnouts, psychische problemen
- Economisch probleem: gigantische (staats)schulden aan gaan waar we over 20 jaar nog steeds aan meebetalen.
Etcetra, etcetra. Dit is nog maar een kleine greep, maar ik vind persoonlijk dat het tijd wordt om afwegingen te gaan maken. Ik merk het zelf ook: ik werk al bijna een jaar thuis, ik zit er zelf geestelijk volledig doorheen. Het is werken, eten, de TV aan waar je de hele avond aan Corona wordt herrinnert en weer slapen. Dat al sinds Oktober... er is geen uitlaatklep meer.
Daarnaast worden de maatregelen constant verlengd en de touwtjes steeds verder aangetrokken. Ik begrijp best dat de maatregelen niet versoepeld kunnen worden, maar ik begrijp ook heel goed dat de frustratie inmiddels bij heel veel mensen heel groot begint te worden. De situatie is op dit moment uitzichtloos.
Wat ook uitermate vervelend is dat de diehard "pro Corona maatregelen" mensen een soort tunnelvisie hebben: alles moet wijken en als je het er niet mee eens bent, ben je een Corona ontkenner, wappie of verdien je een gigantische boete!
Daarnaast heb ik het idee, ook in dit topic, is dat de meesten die schreeuwen om nog zwaardere maatregelen -no offense- zelf een soort huismus zijn of een ontzettend kleine sociale kring hebben. Voor deze mensen maakt het inderdaad weinig uit.
Ik vind het erg lastig om te zeggen wat precies de oplossing is, maar ik vind best dat er eens kritisch gekeken mag worden naar de andere problemen in de maatschappij. Ik heb nu voornamelijk het idee dat een grote groep ouderen (75+) wordt beschermd terwijl een gigantische group van onder de 50 het inmiddels geestelijk gezien ontzettend zwaar begint te krijgen.
Misschien wordt het tijd om te accepteren dat je in het leven kan komen te overlijden. Of dat nu komt door een hartaanval, een auto ongeluk, kanker, een andere ziekte of Corona: het is triest, maar we kunnen (denk ik) op een gegeven moment niet meer de hele wereld ontwrichten.
PS: voor er reacties komen als: "ja, accepteer je dat ook als een vriend/ouder/oma komt te overlijden?": Ja, dat doe ik en ik merk ook dat zelfs ouderen er klaar mee zijn: die zijn eenzaam. De ouderen die ik ken (het zijn er niet veel, maar toch) accepteren inmiddels het Corona risico.