Ik zie vooral dat de grootste winst behaald kan worden bij een paar groepen. Datzelfde zie je ook in de rapportage van het RIVM trouwens en zelfs in de uitleg.
Het gaat zeker wat veranderen. Veel ouders zullen nu wellicht wel vragen gaan stellen als hun kroost de deur uit gaat, het aantal mensen wat 's avonds lekker bij elkaar over de vloer kwam zal allicht wat afnemen.
Al zou het maar het algehele gevoel van urgentie verhogen waardoor iedereen net iets minder vrij doet dan heeft het al significant effect en ik denk dat het die kant wel op gaat.
Ik geloof ook best dat het daarbij wat helpt, ik denk alleen dat er veel meer te halen is als je een paar specifeke problemen aanpast ipv met hagel te blijven schieten. Naar mijn idee is dat ook de voornaamste reden waarom de steun af blijft brokkelen.
[...]
Nee hoor, je gaat er al bij voorbaat vanuit dat iedereen het bewust doet maar dat is maar in een beperkte hoeveelheid het geval. Wanneer het bewust is kan je dat vaak al duidelijk zien en hoef je het inderdaad niet te proberen. Maar ik heb wel vaker mensen aangesproken en meestal is het effect meer iets van wakker schudden dan dat ze uit hun plaat gaan.
Maar verandert er ook daadwerkelijk iets? Ik heb mensen ook wel eens aangesproken waarna ze het volledig met me eens zijn om de volgende dag weer precies hetzelfde te doen. En of dat 100% bewust is weet ik ook niet, maar echt onbewust knu je het ook niet noemen

Ik zou graag zien dat men wat vaker gewoon 'real life' contact heeft met zijn medemens in plaats van alleen maar ranten op online platformen dat iedereen het fout doet.

Alleen mag dat helaas niet...

Maar als je verder in dit topic kijkt zul je zien dat ik juist meestal het beleid goed aan het praten ben. Wel zie ik dat er teveel mensen zijn die het beleid niets vinden, zich er vooral niet aan houden en dan klagen dat het allemaal zo lang duurt. Dus wat dat betreft vind ik dat het beleid nu wel de verkeerde kant op aan het gaan is.
[...]
Op zich een goed voorbeeld. De gemiddelde pakkans voor te hard rijden is abominabel laag, met de juiste app zelfs nul. Toch hebben die maatregelen effect en houdt het meerendeel zich er redelijk aan.
Een leuk bij-effect is dat wanneer je de maximumsnelheid verlaagt de te-hardrijders alsnog langzamer gaan. Zij willen vaak gewoon net iets harder dan de rest, niet per se 150 o.i.d.
Datzelfde zie je bij maatregelen tegen corona. Sommigen gaan altijd over de grenzen, maar niet per se heel ver. Trek je de grenzen wat terug dan zullen ze er alsnog overheen gaan, maar gaan ze netto minder ver. Dus heeft de maatregel alsnog effect.
Klopt, alleen je pakt alsnog niet het echte probleem aan. En dat vind ik dan weer jammer. Dat het uiteindelijk wel enigszins werkt snap ik ook wel, ik vind alleen dat je dan op de verkeerde manier bezig bent. En om het verkeer als voorbeeld te houden, zo vind ik ook dat 60-wegen o pde verkeerde manier veilig gemaakt worden. Veelal maken ze die wegen gevaarlijker (zijwegen met voorrang, rare versmallingen etc.) waardoor mensen minder hard rijden en het uiteindelijk veiliger wordt. Ja, het werkt maar naar mijn idee wel op de verkeerde manier en het geeft (naar mijn idee) vooral aan dat we gewoon niet weten hoe we een probleem op kunnen lossen.
Dus ik ben het gewoon met je eens dat het zeker gaat helpen. Ik vind alleen dat de verkeerde maatregelen worden gebruikt.