Stond volgens mij expliciet bij die nieuwsberichten over opnamen vroeger, maar kan even zoeken. Is verder ook wel logisch toch?Ernemmer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:20:
[...]
Is dat zo? heb je een linkje naar waar dit staat?
Ik bedoel de IC corona bezetting.Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:20:
[...]
Omdat ze elk stukje ruimte wat er is weer pakken voor reguliere zorg. Die ligt nu niet helemaal stil maar wordt 'best effort' nog parallel uitgevoerd.
Inderdaad, dat is prima bij te houden.ZieMaar! schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:20:
Op zich zou dat nu goed moeten kunnen. Als je wekelijks (of dagelijks) een willekeurige steekproef neemt en je ziet dat het aandeel van de Britse variant toeneemt, dan weet je dat ie besmettelijker is. Je steekproef hoeft dan helemaal niet heel groot te zijn om daar toch iets zinnigs over te zeggen. Als je dat gewoon in Nederland doet, is dat onder dezelfde maatregelen en kan je het dus goed zien.
En daarmee is ook prima bij te houden of in diezelfde periode nou de R en het aantal besmettingen veel hoger wordt (ook lokaal kijken).
Had eerst verkeerde tweet geplaatst maar het is bedoeld als antwoord op:Plenkske schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:17:
[...]
edit: laat maar, je had een andere tweet eerst staan![]()
Goede toevoeging, al is die tweet wel van oktober. Ben benieuwd hoe het nu is.
- wellicht, maar dit is een gok, is er nu een betere behandeling waardoor mensen minder snel overlijden ?
Je hebt gelijk, ik dacht dat het op één hoop lag. Dan zou ik het inderdaad zoeken in de mate van doorstroom naar de IC. Daar zit natuurlijk sowieso nog vertraging in en misschien ligt de lat nu ook wat lager voordat je naar de IC mag.Plenkske schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:21:
Maar dat wordt apart bijgehouden. Covid-IC en Non-Covid IC
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het zou wel heel raar zijn als de lat lager kan liggen voor je naar de IC mag. Dat zou betekenen dat de IC aanvoer dus wel te sturen is middels een kraantje.Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:25:
[...]
Je hebt gelijk, ik dacht dat het op één hoop lag. Dan zou ik het inderdaad zoeken in de mate van doorstroom naar de IC. Daar zit natuurlijk sowieso nog vertraging in en misschien ligt de lat nu ook wat lager voordat je naar de IC mag.
Ja dat begreep ik daarna inderdaadWolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:24:
[...]
Had eerst verkeerde tweet geplaatst maar het is bedoeld als antwoord op:
[...]
Maar die tweet is van oktober.
Nieuwe data hier te zien: https://stichting-nice.nl/covid-19-publications.jsp
Helaas is recente data nog niet betrouwbaar staat in dat rapport, omdat er nog veel mensen op de IC liggen.
September-oktober is op een gemiddelde van 16.9 dagen gekomen.
Maar natuurlijk is dat zo. Er toch simpelweg een grijs gebied tussen wel IC of niet IC? In zijn meest ultime vorm is dat de vorm van triage waar al die heisa over was enige tijd geleden, maar eigenlijk is er natuurlijk altijd een soort triage in een ziekenhuis. Alleen al de vraag of je vandaag of morgen naar huis mag, of dat he wel of niet een nachtje opgenomen wordt om het even aan te kijken na een val met de fiets. Allemaal triage...Wolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:31:
[...]
Het zou wel heel raar zijn als de lat lager kan liggen voor je naar de IC mag. Dat zou betekenen dat de IC aanvoer dus wel te sturen is middels een kraantje.
Mooie bron!Plenkske schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:32:
[...]
Ja dat begreep ik daarna inderdaadVolgens die tweet is dus ligduur lager en sterftekans ook.
Maar die tweet is van oktober.
Nieuwe data hier te zien: https://stichting-nice.nl/covid-19-publications.jsp
Helaas is recente data nog niet betrouwbaar staat in dat rapport, omdat er nog veel mensen op de IC liggen.
September-oktober is op een gemiddelde van 16.9 dagen gekomen.
Voor de volledigheid de hele tabel, de behandelduur op de IC lijkt in ieder geval wel steeds meer af te nemen.

Waarom is dat raar? Het is niet gek om bij twijfelgevallen terughoudend te zijn als de bezetting erg hoog is en ze wel door te laten stromen als er wat meer ruimte is.Wolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:31:
Het zou wel heel raar zijn als de lat lager kan liggen voor je naar de IC mag. Dat zou betekenen dat de IC aanvoer dus wel te sturen is middels een kraantje.
Sowieso is er een verschil tussen de eerste en de tweede golf op dat vlak, omdat ze tegenwoordig meer weten en beter kunnen behandelen. Het is niet echt een zwart/wit scheiding.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als dat zo is dan is er dus nog wel een potentieel aan IC capaciteit die niet benoemd is?Carnoustie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:36:
[...]
Maar natuurlijk is dat zo. Er toch simpelweg een grijs gebied tussen wel IC of niet IC? In zijn meest ultime vorm is dat de vorm van triage waar al die heisa over was enige tijd geleden, maar eigenlijk is er natuurlijk altijd een soort triage in een ziekenhuis. Alleen al de vraag of je vandaag of morgen naar huis mag, of dat he wel of niet een nachtje opgenomen wordt om het even aan te kijken na een val met de fiets. Allemaal triage...
Zo gek is 't toch ook niet dat de afname nog niet zo snel gaat; Eerst neemt 't aantal besmettingen toe, dan de instroom, dan de IC-opnames, dan de uitstroom ziekenhuizen, dan de uitstroom IC;
Aangezien de besmettingen met 4 januari als 1e klachtdatum, volgens de erg fijne grafieken van @breew , nog boven de 8k piekten en we pas daarna, dus na de feestdagen, echt de daling ingezet lijken te hebben, zal de stijging in uitstroom en de duidelijke daling in instroom pas echt tot een dalende bezetting gaan leiden.
Aangezien de besmettingen met 4 januari als 1e klachtdatum, volgens de erg fijne grafieken van @breew , nog boven de 8k piekten en we pas daarna, dus na de feestdagen, echt de daling ingezet lijken te hebben, zal de stijging in uitstroom en de duidelijke daling in instroom pas echt tot een dalende bezetting gaan leiden.
In de zomer was de opname duur op de ic korter dat bleek uiteindelijk te komen omdat mensen makkelijker naar de IC gingen. Die mensen waren gemiddeld minder slecht dan wat nu naar de IC gaatZieMaar! schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:20:
[...]
Werkt het zo?
Dus dat je kan zeggen, mwah, plek zat op de IC, misschien moet deze patiënt daar dan toch alvast heen. Of, het is wat vol de IC, misschien kan deze vast terug naar de afdeling? Ik denk het namelijk niet, maar misschien kan @LZ86 zijn licht daar eens op schijnen?
[...]
Op zich zou dat nu goed moeten kunnen. Als je wekelijks (of dagelijks) een willekeurige steekproef neemt en je ziet dat het aandeel van de Britse variant toeneemt, dan weet je dat ie besmettelijker is. Je steekproef hoeft dan helemaal niet heel groot te zijn om daar toch iets zinnigs over te zeggen. Als je dat gewoon in Nederland doet, is dat onder dezelfde maatregelen en kan je het dus goed zien.
Klopt, het is toch ook nog geen code zwart? De vraag is alleen hoe dicht je op de rand wilt gaan zitten, aangezien het feitelijk varen met een schip is. Zodra je bij stuurt duurt het even voordat je effect ziet.Wolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:38:
Als dat zo is dan is er dus nog wel een potentieel aan IC capaciteit die niet benoemd is?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee ik zeg ook niet dat het code zwart is, maar het verbaast mij wel dat de ziekenhuizen dus kunnen sturen op 'Gooi de hele IC maar vol (of bijna vol)'. Dat is wellicht lucratiever want uiteindelijk zijn het natuurlijk bedrijven?Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:44:
[...]
Klopt, het is toch ook nog geen code zwart? De vraag is alleen hoe dicht je op de rand wilt gaan zitten, aangezien het feitelijk varen met een schip is. Zodra je bij stuurt duurt het even voordat je effect ziet.
Daarnaast: In hoeverre kan de overheid dan sturen op KPI's als IC bezetting of opnames als ziekenhuizen hier fluide normen voor aanhouden?
Kijk, als iemand waarschijnlijk niet of nauwelijks gaat kunnen herstellen, gaat ie misschien niet naar de IC als het vol is en wellicht wel als het heel rustig is. Dat zou het gemiddelde kunnen beïnvloeden.TrailBlazer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:42:
[...]
In de zomer was de opname duur op de ic korter dat bleek uiteindelijk te komen omdat mensen makkelijker naar de IC gingen. Die mensen waren gemiddeld minder slecht dan wat nu naar de IC gaat
Tegelijk, maar ik weet er niet zoveel van en hoop daarom dat @LZ86 er iets over kan zeggen, denk ik dat je op een bepaald moment toe bent aan zorg die je alleen op de IC kan krijgen (beademing bijvoorbeeld). Ik weet niet of dat soort dingen nou echt te rekken valt (als in "Deze kan nog wel even zonder beademing"), volgens mij heb je dat of nodig, of niet.
Ik denk dus er 2 'keuzes' zijn. Keuze één: is de IC nog de moeite waard voor iemand. Keuze twee: if so, wanneer gaat ie dan. Ik denk dat de drukte vooral invloed heeft op keus 1, maar ik laat me heel graag verbeteren.
eerlijk gezegd mag ik ook hopen dat docenten nog een keer prio krijgen, niet dat ik nu al moet (wel wil natuurlijk), maar om nu in dezelfde groep als de thuiswerker te zitten lijkt me wat bijzonderDrardollan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:35:
[...]
Dan vaccineer je die leraren, probleem opgelost. We vaccineren ook managers in de zorg toch?
Toevoegingsedit: mede omdat ik komende week gewoon alle dagen op school ben, want examenklassen en voorexameklassen die testen hebben, dus 100% regulier programma, de week erna zijn alle examenklassen regulier dus ook genoeg op school
[ Voor 22% gewijzigd door 42erik op 18-01-2021 17:07 ]
Lente, het warme weer en langere dagen kwam eraan, doet een hoop goed voor de mens.Ernemmer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:57:
[...]
Maar waarom kon het in april wel hard dalen dan? Ik vind het raar dat alleen de IC bezetting niet daalt nu.
Ansich is de capaciteit natuurlijk een vast gegeven. Namelijk het aantal bedden, en eventueel het beschikbare personeel als dat een limiterende factor is. Die capaciteit kun je eventueel nog uitbreiden doir extra afdelingen op te richten.Wolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:38:
[...]
Als dat zo is dan is er dus nog wel een potentieel aan IC capaciteit die niet benoemd is?
Het aantal patienten op de IC kun je natuurlijk wel reguleren, zowel aan de onderkant (dat zijn dus de "lichtere" gevallen) door de ingangseisen te verhogen (mensen moeten dus een hogere "ziektescore" hebben), als aan de bovenkant (je neemt de heel erge gevallen met een heel slechte prognose niet meer op), zodat er capaciteit blijft voor gevallen met een betere verwachting.
In tijden van overvloed kun je dus iedereen die maar enigszins in aanmerking komt problermloos een bed geven, maar in tihden van schaarste zul je dus aan beide instroomkanten gaan "knijpen".
Wat gemiddelden ook beïnvloed is natuurlijk het totale aantal. In de zomer waren er gewoon maar weinig opnames en bezetting op de IC (door covid). In principe is het op dat moment niet zo interessant hoelang mensen er liggen, want het past makkelijk binnen de capaciteit. In erg drukke tijden is het veel interessanter om te kijken naar de gemiddelde ligduur, voor de capaciteit.ZieMaar! schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:48:
[...]
Kijk, als iemand waarschijnlijk niet of nauwelijks gaat kunnen herstellen, gaat ie misschien niet naar de IC als het vol is en wellicht wel als het heel rustig is. Dat zou het gemiddelde kunnen beïnvloeden.
Dat kraantje noem je soms triage.Wolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:31:
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Sturen is een groot woord. We hebben het op dit moment over een zeer matige daling die pas net op gang is, als die door zet of zelfs wat toeneemt ga je dat ook echt wel zien in de cijfers van de IC hoor.Wolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:47:
Nee ik zeg ook niet dat het code zwart is, maar het verbaast mij wel dat de ziekenhuizen dus kunnen sturen op 'Gooi de hele IC maar vol (of bijna vol)'. Dat is wellicht lucratiever want uiteindelijk zijn het natuurlijk bedrijven?
Je kunt ook niet sturen op KPI's. Het zijn indicatoren waar je wat uit kunt afleiden maar bieden geen keiharde richting.Daarnaast: In hoeverre kan de overheid dan sturen op KPI's als IC bezetting of opnames als ziekenhuizen hier fluide normen voor aanhouden?
Elke opname in het ziekenhuis, elke behandeling en elke doorverwijzing is een menselijke inschatting door de medewerker op dat moment. Als je verwacht dat het allemaal keihard onderbouwde besluiten zijn moet ik je teleurstellen.
Zorgmedewerkers willen de beste behandeling voor de patiënt, zonder dat die ten koste gaat van anderen. Dat blijft altijd een lastige balans om te bepalen. Natuurlijk zijn de grote lijnen echt wel bepaald en vast, maar daarbinnen kan de inschatting gewoon verschillen afhankelijk van wie hem maakt, hoe de patiënt er op dat moment toevallig bij ligt, hoeveel ruimte er nog is, of omringende ziekenhuizen nog ruimte hebben, wat er qua non-covid in de pijplijn zit, etc.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je zou verwachten dat de RIVM dat vermeldt in hun wekelijkse rapportage onder het hoofdstuk BCO, maar helaas. Van de CoronaMelder app wordt het wel bijgehouden in week 51 waren dat er 10k en in week 1 was dat nog maar 3k.Stoney3K schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:10:
[...]
Is er ook data bij gehouden van hoeveel mensen zich zonder klachten heeft laten testen?
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Dank voor de uitleg.Carnoustie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:52:
[...]
Ansich is de capaciteit natuurlijk een vast gegeven. Namelijk het aantal bedden, en eventueel het beschikbare personeel als dat een limiterende factor is. Die capaciteit kun je eventueel nog uitbreiden doir extra afdelingen op te richten.
Het aantal patienten op de IC kun je natuurlijk wel reguleren, zowel aan de onderkant (dat zijn dus de "lichtere" gevallen) door de ingangseisen te verhogen (mensen moeten dus een hogere "ziektescore" hebben), als aan de bovenkant (je neemt de heel erge gevallen met een heel slechte prognose niet meer op), zodat er capaciteit blijft voor gevallen met een betere verwachting.
In tijden van overvloed kun je dus iedereen die maar enigszins in aanmerking komt problermloos een bed geven, maar in tihden van schaarste zul je dus aan beide instroomkanten gaan "knijpen".
Als de mensen niet meer terecht konden op de IC spreek je naar ik begreep in dit topic over een code zwart. Echter is de code zwart tot nu toe nooit officieel uitgeroepen. Daaruit leid ik af dat dus de afgelopen maanden iedereen met een bepaalde ziektescore zijn plek op de IC heeft gekregen.
Als de IC bezetting nu dus niet wijzigt dan kan dat betekenen (want de cijfers zijn nog pril) dat mensen met een lagere ziektescore op de IC komen waar die mensen voorheen (pre-corona) sowieso op de IC kwamen. Hebben de mensen met zo'n lagere ziektescore dan wel de beste behandeling gehad toen de IC's voller lagen met hogere scores? Of was er toen al sprake van een "soft" code zwart waar mensen geweigerd werden van IC opname?
Die zijn dan ook vaak niet te meten. Parallel verhaal, is iemand die met zijn auto op een provinciale weg tegen een boom knalt een zelfmoord of een ongeluk? Men denkt vaak ongeluk, maar de 'auto op verkeerde weghelft' komt ook helaas vaker voor dan je denkt om de verkeerde redenen.Mfpower schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Ik lees helemaal niet selectief. Het cijfer wat het meest van belang is, namelijk het werkelijke aantal opnames/suicides wordt niet genoemd.
Vier nog sinds de eerste lockdown? Die hebben dan toch zwaar onderliggend lijden buiten Corona om?Wolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:36:
[...]
Mooie bron!
Voor de volledigheid de hele tabel, de behandelduur op de IC lijkt in ieder geval wel steeds meer af te nemen.
[Afbeelding]
Het pressiemiddel voor de avondklok wordt zo te zien van stal gehaald. Stem voor een avondklok anders vergroten we het sociale isolement van mensen.Meerdere grote oppositiepartijen zijn inmiddels benaderd of ze eventueel steun kunnen verlenen aan de invoering van een avondklok, omdat er volgens een ingewijde ‘coalitiepartijen dwarsliggen'. Het zou bij de oppositie in ieder geval gaan om PvdA, GroenLinks en SP, al willen die partijen daarover niets kwijt.
[...]
Volgens De Jonge bestaan er ‘geen taboes’. Naast de invoering van een avondklok valt te denken aan nog minder (lees één persoon) of helemaal geen mensen meer thuis ontvangen (nu ligt dat aantal op twee) en een verdere inperking van de reisbewegingen. Zo ligt een noodzakelijkheidsverklaring op tafel voor internationale reizen.
[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 18-01-2021 17:08 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Een probleem van de IC is dat een deel van de pantienten er heel lang ligt. Deze leggen een relatief groot beslag op de capaciteit. Deze groep is ook de reden dat de cijfers niet snel teruglopen nadat de nieuwe besmettingen gaan dalen.
Je hebt gelijk de cijfers zijn nog pril.Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:59:
[...]
Sturen is een groot woord. We hebben het op dit moment over een zeer matige daling die pas net op gang is, als die door zet of zelfs wat toeneemt ga je dat ook echt wel zien in de cijfers van de IC hoor.
Juist dat sturen op KPI's is wat onze manager Rutte volgens mij wel doet of in ieder geval uitdraagt. Ik begrijp dat elke beslissing om iemand op de IC te leggen is gebaseerd op de medische conditie en vooruitzichten van de patient, echter als naast deze feiten nu al rekening wordt gehouden met bezetting van de IC dan zijn die KPI's niet voldoende om te sturen (nogmaals, voor Rutte & Co).Je kunt ook niet sturen op KPI's. Het zijn indicatoren waar je wat uit kunt afleiden maar bieden geen keiharde richting.
Elke opname in het ziekenhuis, elke behandeling en elke doorverwijzing is een menselijke inschatting door de medewerker op dat moment. Als je verwacht dat het allemaal keihard onderbouwde besluiten zijn moet ik je teleurstellen.
Zorgmedewerkers willen de beste behandeling voor de patiënt, zonder dat die ten koste gaat van anderen. Dat blijft altijd een lastige balans om te bepalen. Natuurlijk zijn de grote lijnen echt wel bepaald en vast, maar daarbinnen kan de inschatting gewoon verschillen afhankelijk van wie hem maakt, hoe de patiënt er op dat moment toevallig bij ligt, hoeveel ruimte er nog is, of omringende ziekenhuizen nog ruimte hebben, wat er qua non-covid in de pijplijn zit, etc.
Een ziekenhuis is immers meer gebaat bij een volle bezetting dan een halfvolle. Daar wil ik niets negatiefs mee zeggen over de kwaliteit of intenties van de artsen, die kan ik alleen maar groot gelijk geven om alle middelen aan te wenden voor de beste zorg. Alleen...is die beste zorg dan wel consistent en eerlijk geweest voor elke patient gedurende de Corona crisis?
Dit is onzin. Een tijdje terug (december) was er corona in het kdv van mijn kind, GGD en Rijksoverheid meldden daarbij gewoon dat kinderen het kunnen verspreidenmystic schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:34:
[...]
Maar ook omdat ze niet terug durven komen op hun boude uitspraken dat kinderen het niet verspreiden
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
De klok lijkt er idd te komen.Señor Sjon schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:07:
Het pressiemiddel voor de avondklok wordt zo te zien van stal gehaald. Stem voor een avondklok anders vergroten we het sociale isolement van mensen.
Zullen ze nu ook stoppen met het aanschuiven bij talkshows zoals Jinek / Op1 ?
De boodschap verspreiden kan ook via de vele kanalen die er zijn ipv praatprogramma's
Kan je stoppen met dit soort onwaarheden? Zat geplande operaties die in de zorg niet doorgaan, ook voor kinderen, tieners, volwassenen etc. geldt dat. Tenzij er besloten wordt dat zorg beschikbaar is voor jonge mensen, dan kunnen alle 60+'ers wel fluiten naar een behandeling. Alle kinderen getraumatiseerd omdat opa of oma dood is of alle tieners omdat hun ouders zijn overleden of maandenlang het huishouden hebben moeten doen omdat papa en mama er te zwak voor warenDrardollan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:03:
[...]
Eigenlijk zijn we nu mensen van 80+ aan het beschermen en laten de jeugd kapot gaan.... We vinden een voltooid leven belangrijker dan een leven wat nog tot bloei moet komen.
Schrijnend.

Kinderen gaan niet dood van een paar maanden thuisonderwijs. Nee het is niet goed, maar je moet keuzes maken. Het leven is niet altijd zo rooskleurig als men denkt. Het is schrijnend dat er veel zelfdodingspogingen zijn (op basis van het AD 30 tot 40% meer als ik het goed inschat) maar dat valt imho in het niet met wat er gebeurt als we de scholen een coronabroeinest laten worden. Want dan is de zorg ook overbelast. We kunnen beter zorgen dat we die kinderen helpen dan dat we ze naar school sturen, de keerzijde van die medaille is ook niet fijn.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik durf er een krat Hertog Jan op te zetten dat die regel van 'geen bezoek' er binnen nu en 3 weken nog steeds gaat komen.Señor Sjon schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:07:
Het pressiemiddel voor de avondklok wordt zo te zien van stal gehaald. Stem voor een avondklok anders vergroten we het sociale isolement van mensen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Die code zwart is ook helemaal niet iets officieels, maar een lekker makkelijk simpel frame voor de media. In de echte wereld is het eigenlijk een code "heel licht grijs naar heel diep donkergrijs". Bij heel licht grijs heeft iedereen die maar wil een plek (en zelfs dan kun je door een flinke kettingbotsing tijdelijk even een probleem hebben), bij diep donkergrijs hebben we zoveel plek tekort dat de deur van het ziekenhuis bij wijze van spreken op slot gaat.Wolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:06:
[...]
Dank voor de uitleg.
Als de mensen niet meer terecht konden op de IC spreek je naar ik begreep in dit topic over een code zwart. Echter is de code zwart tot nu toe nooit officieel uitgeroepen. Daaruit leid ik af dat dus de afgelopen maanden iedereen met een bepaalde ziektescore zijn plek op de IC heeft gekregen.
Als de IC bezetting nu dus niet wijzigt dan kan dat betekenen (want de cijfers zijn nog pril) dat mensen met een lagere ziektescore op de IC komen waar die mensen voorheen (pre-corona) sowieso op de IC kwamen. Hebben de mensen met zo'n lagere ziektescore dan wel de beste behandeling gehad toen de IC's voller lagen met hogere scores? Of was er toen al sprake van een "soft" code zwart waar mensen geweigerd werden van IC opname?
Er is simpelweg altijd en overal sprake van triage. Denk anders maar aan je tandarts bellen een semi-spoed klacht, of voor mijn part je autogarage. Dat lampje kan wel even wachten, die versleten remmen wat minder lang...
Ik denk dat je het groter maakt dan het is. Zowel de impact van het ziekenhuis op KPI's als de impact van KPI's op de besluiten.Wolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:10:
Juist dat sturen op KPI's is wat onze manager Rutte volgens mij wel doet of in ieder geval uitdraagt. Ik begrijp dat elke beslissing om iemand op de IC te leggen is gebaseerd op de medische conditie en vooruitzichten van de patient, echter als naast deze feiten nu al rekening wordt gehouden met bezetting van de IC dan zijn die KPI's niet voldoende om te sturen (nogmaals, voor Rutte & Co).
De KPI's worden meegenomen in de besluiten, dat zeker, maar er wordt nog heel veel meer aan factoren meegenomen. Uiteindelijk zijn het de modellen van OMT waar een hele bult data in gaat die de voorspellingen doen waar het OMT zijn advies mede op baseert. Op basis van dat advies stuurt het kabinet.
'Rutte & co' sturen echt niet direct op IC-cijfers, maak je geen zorgen.
Een ziekenhuis is gebaat bij een gezonde balans tussen genoeg werk te doen en personeel wat niet om kiepert. Ik denk niet dat het realistisch is om nu te denken dat ziekenhuizen vanwege commerciële redenen de IC vol houden.Een ziekenhuis is immers meer gebaat bij een volle bezetting dan een halfvolle. Daar wil ik niets negatiefs mee zeggen over de kwaliteit of intenties van de artsen, die kan ik alleen maar groot gelijk geven om alle middelen aan te wenden voor de beste zorg. Alleen...is die beste zorg dan wel consistent en eerlijk geweest voor elke patient gedurende de Corona crisis?
En nee, zorg is niet consistent. Niet overal heb je hetzelfde specialisme, sommige afdelingen zijn beter in bepaalde behandelingen dan afdelingen van andere ziekenhuizen. Soms kan je dan ergens anders terecht omdat het urgent is, maar soms niet omdat het wat vol zit, dan heb je gewoon pech.
Dat nog even los van de verziekte constructies van verzekeraars met contracten die bepalen waar je terecht kan en wat ze voor je mogen doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mogelijk gan we geluk hebben. De daling onder jongeren is ook ingezet! Als dit even doorzet dan is misschien die hele avondklok niet nodig.Ook onder twintigers is nadrukkelijk sprake van een daling van het aantal besmettingen. Vorige week liep na de jaarwisseling het aantal besmettingen onder deze leeftijdscategorie weer enigszins op. Deze stijging was één van de redenen voor het OMT om te adviseren een avondklok in te voeren. Sindsdien is het aantal besmettingen onder twintigers juist flink gedaald en inmiddels even hoog als bij vijftigers.
https://www.volkskrant.nl...ngenis-ter-apel~bc3d7782/
(Ik kan trouwens mogelijk dit gemist hebben als het al gepost is, maar 2 pagina's terug zag ik hem niet)
[ Voor 19% gewijzigd door Adlermann op 18-01-2021 17:30 ]
Niet helemaal waar, er is wel een bepaald moment waarop je een volgende fase in gaat. De term 'code zwart' is natuurlijk wel een lekkere voor in de krantenkoppen inderdaad.Carnoustie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:26:
Die code zwart is ook helemaal niet iets officieels, maar een lekker makkelijk simpel frame voor de media. In de echte wereld is het eigenlijk een code "heel licht grijs naar heel diep donkergrijs". Bij heel licht grijs heeft iedereen die maar wil een plek (en zelfs dan kun je door een flinke kettingbotsing tijdelijk even een probleem hebben), bij diep donkergrijs hebben we zoveel plek tekort dat de deur van het ziekenhuis bij wijze van spreken op slot gaat.
Er is simpelweg altijd en overal sprake van triage. Denk anders maar aan je tandarts bellen een semi-spoed klacht, of voor mijn part je autogarage. Dat lampje kan wel even wachten, die versleten remmen wat minder lang...
https://www.rtlnieuws.nl/...zijn-nieuwe-criteria-nvic
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mogen ze wel opschieten:Adlermann schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:29:
[...]
Mogelijk gan we geluk hebben. De daling onder jongeren is ook ingezet! Als dit even doorzet dan is misschien die hele avondklok niet nodig.
https://www.volkskrant.nl...ngenis-ter-apel~bc3d7782/
(Ik kan trouwens mogelijk dit gemist hebben als het al gepost is, maar 2 pagina's terug zag ik hem niet)
Vandaag opnieuw veel politiek overleg in Den Haag tussen meest betrokken ministers en de verschillende partijen. Het politieke draagvlak is nog niet geregeld, aldus betrokkenen. Met name bij D66 zou verzet zijn, maar ook bij andere partijen moet nog steun worden gezocht. (2/4)
— Fons Lambie (@fonslambie) 18 januari 2021
Qua planning: het OMT-advies over avondklok moet nog verschijnen. Ook morgen dus nog overleg nodig. Ook Veiligheidsberaad is pas morgen. Daarnaast gaat Tweede Kamer op dinsdag debatteren over de kabinetsval en toeslagenaffaire. (3/4)
Dat maakt dat woensdag het logische moment is voor een corona-persconferentie, maar dat hangt dus af van het draagvlak voor die #avondklok. (4/4)
Politie rekent op donderdag: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-50422635
[ Voor 10% gewijzigd door jip_86 op 18-01-2021 17:36 ]
Maar de genoemde reden voor invoeren van de avondklok is ook niet de huidige cijfers. Die waren immers al aan het dalen toen het plan genoemd werd.Adlermann schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:29:
[...]
Mogelijk gan we geluk hebben. De daling onder jongeren is ook ingezet! Als dit even doorzet dan is misschien die hele avondklok niet nodig.
Het invoeren van de avondklok wordt volgens mij als noodzakelijk gezien om het hoofd te kunnen bieden aan de mogelijke opkomst van het Engels virus.
Dat belooft nog wat voor de toekomst. Dat je mensen thuis mag opsluiten om een mogelijk probleem te voorkomen.
Nee, hij werd genoemd voro de leeftijdsgroep van tot 30 jaar. De jongeren, dat was de enige die niet aan eht dalen is. Dat is nu dus ook aan het dalen. (Ik citeer even uit op1 van de afgelopen week)blissard schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:37:
[...]
Maar de genoemde reden voor invoeren van de avondklok is ook niet de huidige cijfers. Die waren immers al aan het dalen toen het plan genoemd werd.
De invoeren wordt volgens mij als noodzakelijk om het hoofd te kunnen bieden aan de mogelijke opkomst van het Engels virus.
Dat belooft nog wat voor de toekomst. Dat je mensen thuis mag opsluiten om een mogelijk probleem te voorkomen.
Naja 1 van de ....Ook onder twintigers is nadrukkelijk sprake van een daling van het aantal besmettingen. Vorige week liep na de jaarwisseling het aantal besmettingen onder deze leeftijdscategorie weer enigszins op. Deze stijging was één van de redenen voor het OMT om te adviseren een avondklok in te voeren. Sindsdien is het aantal besmettingen onder twintigers juist flink gedaald en inmiddels even hoog als bij vijftigers.
[ Voor 24% gewijzigd door Adlermann op 18-01-2021 17:39 ]
Oke, dan haal ik de verkeerde reden aan. Ik zal eens zoeken hoe ik daar dan toch aan kom.Adlermann schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:38:
[...]
Nee, hij werd genoemd voro de leeftijdsgroep van tot 30 jaar. De jongeren, dat was de enige die niet aan eht dalen is. Dat is nu dus ook aan het dalen. (Ik citeer even uit op1 van de afgelopen week)
Oh, hier bijvoorbeeld https://www.trouw.nl/poli...erkingen-dreigt~bebd160a/
En hier https://www.rtvutrecht.nl...r-een-avondklok-komt.html
Nou ja, genoeg bronnen eigenlijk. Die leeftijdsgroep is wellicht ook genoemd, maar de Engelse dreiging is duidelijk ook leidend in het bepalen van de noodzakelijke maatregelen.
[ Voor 35% gewijzigd door blissard op 18-01-2021 17:43 ]
Kuipers zit ondertussen moord en brand te schreeuwen vanwege het Engelse gevaar.Adlermann schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:38:
[...]
Nee, hij werd genoemd voro de leeftijdsgroep van tot 30 jaar. De jongeren, dat was de enige die niet aan eht dalen is. Dat is nu dus ook aan het dalen. (Ik citeer even uit op1 van de afgelopen week)
https://www.nu.nl/coronav...britse-coronavariant.html
Kansloos deze avondklok. En naar mijn mening een stap te ver. Kan me heel goed voorstellen dat van deze maatregelen alleen maar ellende komt. Veel goede stappen gezet om het virus terug te dringen. Maar met 600 man op een IC, kan je niet 17 miljoen mensen verbieden om even een frisse neus te halen.
Als dat zo zou zijn, ben ik er NOG meer op tegen dan ik normaal al ben.Adlermann schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:38:
[...]
Maatregelen moeten gewoon gelden voor iedereen, dus of iedereen avondklok of niemand!
(Note ben bijna 30. Dus dan zou ik er nog invallen ...)
Ik doe altijd boodschappen als het rustig is. Tussen 21 en 22u.
Met die avondklok vanaf 20u wordt er verwacht dat ik weer in de massa boodschappen ga doen.
Lijkt me qua spreiding echt niet positief.
Verder zie ik als ik dan naar de super ga, nog aardig wat mensen hardlopen of een wandeling maken.
Sowieso veel ouders van kinderen, overdag de kinderen les geven en werken. Eindelijk om 20u kinderen in bed, tijd voor jezelf. Mag je niet eens naar buiten.
Met die avondklok vanaf 20u wordt er verwacht dat ik weer in de massa boodschappen ga doen.
Verder zie ik als ik dan naar de super ga, nog aardig wat mensen hardlopen of een wandeling maken.
Sowieso veel ouders van kinderen, overdag de kinderen les geven en werken. Eindelijk om 20u kinderen in bed, tijd voor jezelf. Mag je niet eens naar buiten.
Ben benieuwd wat ze willen met daklozen ivm de avondklok. Op zeker dat de (winter)opvang niet genoeg plek heeft voor iedereen tegelijk en niet eens in komt als je bijv. een hond hebt. Waar moeten die dan 's avonds naar toe om geen boete te krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 18-01-2021 17:48 ]
Zouden op1 en Jinek dan ook eindelijk stoppen?
Er is voor hun bezoek (veel te veel in corona tijd) geen enkele noodzaak om daar te zitten na 20u, mogen ze het mediaterrein niet af?
Ze kunnen prima hun webcam op zolder aan zetten, en zo Nederland toespreken..
Er is voor hun bezoek (veel te veel in corona tijd) geen enkele noodzaak om daar te zitten na 20u, mogen ze het mediaterrein niet af?
[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 18-01-2021 17:48 ]
Maatregelen zijn nu ook al selectief, deze kan er ook wel bij.Ryur schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:41:
[...]
Als dat zo zou zijn, ben ik er NOG meer op tegen dan ik normaal al ben.
Maatregelen moeten gewoon gelden voor iedereen, dus of iedereen avondklok of niemand!
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
<30 als reden, niet als onderscheid voor uitvoering.Ryur schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:41:
[...]
Als dat zo zou zijn, ben ik er NOG meer op tegen dan ik normaal al ben.
20:00 vind ik persoonlijk echt te vroeg. Echt heel niet blij mee. Was er eigenlijk eerst wat gelaten onder, maar ik begin toch weerstand te voelen eerlijk gezegd.
En m'n maten bij de politie ook niet, die sorteren voor op 12uurs diensten.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2021 17:50 ]
Verwijderd
ik verwacht dat veel mensen hiervoor de 'geest van de wet' gaan hanteren. Net zoals ze dat verstandig doen door niet elke avond het max toegestane aantal bezoekers te ontvangen binnen de letter van de wet /regel, maar dan nu tegen de letter in ten bate van eigen (geestelijke ) gezondheid, zonder enig risico voor een ander, alleen een risico op wat 'contributie' voor het hardlooprondje.GAIAjohan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:44:
Supermarkt wordt lastig, want die zal echt dicht zijn in die situatie.
St@m schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:49:
[...]
Maatregelen zijn nu ook al selectief, deze kan er ook wel bij.
Zie, selectiefGAIAjohan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:48:
Zouden op1 en Jinek dan ook eindelijk stoppen?
Maar ga daar maar niet vanuit. Anders hebben Kuipers, De Jonge en Gommers geen plek meer om te shinen.
Edit: dit ging niet helemaal goed
Daytime drinking is inmiddels al een dingetje
[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 18-01-2021 17:51 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Prima, komt maar op met die avondklok. Als we besluiten dat het nog te spannend is om basis- of ander onderwijs door te laten gaan dan kan je beter alles op alles zetten dat we over drie weken zover gedaald zijn dat we tenminste écht wat maatregelen kunnen laten varen.
Liever dat dan concluderen dat het toch nog 'net niks' is en we nog een paar weken extra lockdown krijgen.
En mocht de UK-variant daadwerkelijk voor ellende zorgen dan ben je het maar een keer voor in plaats dat je er weer achteraan hobbelt.
Liever dat dan concluderen dat het toch nog 'net niks' is en we nog een paar weken extra lockdown krijgen.
En mocht de UK-variant daadwerkelijk voor ellende zorgen dan ben je het maar een keer voor in plaats dat je er weer achteraan hobbelt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En, ondergesneeuwd door alle “nieuws” over de mogelijke avondklok, zijn we nog steeds Europees kampioen langzaam zorgvuldig vaccineren
Super zal zelfs een uur vóór de avondklok dicht gaan want dan moeten ze de afsluiting van de dag nog doen en het personeel moet uiteindelijk ook nog naar huis.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:50:
[...]
Supermarkt wordt lastig, want die zal echt dicht zijn in die situatie.
En als de UK variant een storm in een glas water blijkt is alle draagvlak daarna compleet verdwenen.Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:51:
Prima, komt maar op met die avondklok. Als we besluiten dat het nog te spannend is om basis- of ander onderwijs door te laten gaan dan kan je beter alles op alles zetten dat we over drie weken zover gedaald zijn dat we tenminste écht wat maatregelen kunnen laten varen.
Verder, wanneer krijgen we vrijheid terug?
Nergens wordt daar over gesproken. Drank mag nog steeds niet na 20u verkocht worden terwijl het nut daarvan op z'n minst twijfelachtig is.
Als de UK-variant een storm in een glas water blijkt hebben we de besmettingen zo laag gekregen dat we heel veel maatregelen kunnen afschaffen. Dan heb je eindelijk eens wat marge en zijn we van dat geforceerd billenknijpen af.GAIAjohan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:54:
En als de UK variant een storm in een glas water blijkt is alle draagvlak daarna compleet verdwenen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Aangezien dat niet zo is zal het wel meevallen met dat draagvlak.GAIAjohan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:54:
En als de UK variant een storm in een glas water blijkt is alle draagvlak daarna compleet verdwenen.
Bij een avondklok om 20:00 zullen ze vast bereid zijn om het verkoopverbod op te heffenGAIAjohan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:54:
[...]
Verder, wanneer krijgen we vrijheid terug?
Nergens wordt daar over gesproken. Drank mag nog steeds niet na 20u verkocht worden terwijl het nut daarvan op z'n minst twijfelachtig is.
Kon nog weleens naar zijn voor de horeca trouwens ook. Die mochten net aan bezorgen, maar zie je zooi maar eens op tijd opgeruimd te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2021 17:58 ]
Ik vind het argument "Voorsprong opbouwen voor de zomer" helemaal niet slecht om nu voor een avondklok te kiezen, als die avondklok daar ook echt effectief in blijkt. Maar dan moeten ze daar bij het OMT ook gewoon eerlijk in zijn, als ze het verkopen als "Nu even doorzetten, dan kunnen we in het voorjaar weer sporten en naar de bioscoop" dan zullen ze daarmee op veel meer steun rekenen dan "HELP, DE BRITSE VARIANT! PANIEK!"Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:56:
[...]
Als de UK-variant een storm in een glas water blijkt hebben we de besmettingen zo laag gekregen dat we heel veel maatregelen kunnen afschaffen. Dan heb je eindelijk eens wat marge en zijn we van dat geforceerd billenknijpen af.
Een IC opname is traumatisch en het herstel hiervan duurt maanden. Dat doen we niet zomaar of voor het geval dat. Zeker niet in deze tijden waarin er een gigantisch tekort is aan capaciteit. En nee, ook in rustige tijden komt niet iedereen zomaar naar de IC. Het moet binnen proporties zijn en de patient moet er beter van worden. Als er amper tot geen uitzicht op herstel is krijgt een patient een niet IC beleid. Die triage is normaal. Let wel dat we geen echte leeftijdgrens hanteren, al komen de jongeren er vanzelfsprekend vaak beter vanaf.ZieMaar! schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:48:
[...]
Kijk, als iemand waarschijnlijk niet of nauwelijks gaat kunnen herstellen, gaat ie misschien niet naar de IC als het vol is en wellicht wel als het heel rustig is. Dat zou het gemiddelde kunnen beïnvloeden.
Tegelijk, maar ik weet er niet zoveel van en hoop daarom dat @LZ86 er iets over kan zeggen, denk ik dat je op een bepaald moment toe bent aan zorg die je alleen op de IC kan krijgen (beademing bijvoorbeeld). Ik weet niet of dat soort dingen nou echt te rekken valt (als in "Deze kan nog wel even zonder beademing"), volgens mij heb je dat of nodig, of niet.
Ik denk dus er 2 'keuzes' zijn. Keuze één: is de IC nog de moeite waard voor iemand. Keuze twee: if so, wanneer gaat ie dan. Ik denk dat de drukte vooral invloed heeft op keus 1, maar ik laat me heel graag verbeteren.
Opname indicaties voor Covid patienten zijn vooral uitputting door de enorme zuurstofhonger en kortademigheid, of een te hoge zuurstofbehoefte. Je kan een bepaalde max geven op de verpleegafdeling. Geef je dat lang is dat ook weer toxisch, dus moet je gemonitord worden (Dus IC) We proberen vaak nog wel high flow zuurstof via een speciaal apparaat (optiflow voor de liefhebber) maar meestal is dat uitstel van executie en gaat er een buis in.
Alleen zullen ze dat nooit zeggen, want dat is nooit waar te maken.Stoney3K schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:00:
[...]
Ik vind het argument "Voorsprong opbouwen voor de zomer" helemaal niet slecht om nu voor een avondklok te kiezen, als die avondklok daar ook echt effectief in blijkt. Maar dan moeten ze daar bij het OMT ook gewoon eerlijk in zijn, als ze het verkopen als "Nu even doorzetten, dan kunnen we in het voorjaar weer sporten en naar de bioscoop" dan zullen ze daarmee op veel meer steun rekenen dan "HELP, DE BRITSE VARIANT! PANIEK!"
Die argumentatie had Rutte aan het begin van de lockdown al gegeven, alleen gaat er bijna niemand in mee. Dus forceren ze het nu maar op een andere manier.Stoney3K schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:00:
Ik vind het argument "Voorsprong opbouwen voor de zomer" helemaal niet slecht om nu voor een avondklok te kiezen, als die avondklok daar ook echt effectief in blijkt. Maar dan moeten ze daar bij het OMT ook gewoon eerlijk in zijn, als ze het verkopen als "Nu even doorzetten, dan kunnen we in het voorjaar weer sporten en naar de bioscoop" dan zullen ze daarmee op veel meer steun rekenen dan "HELP, DE BRITSE VARIANT! PANIEK!"
We krijgen gewoon weer wat we verdienen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die medewerkers zullen wel onder het mom van basisvoorziening een briefje krijgen waarop staat dat ze met een reden na de avondklok buiten zijn, zodat de super gewoon op begin van avondklok of iets ervoor dicht gaat.Stoney3K schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:52:
[...]
Super zal zelfs een uur vóór de avondklok dicht gaan want dan moeten ze de afsluiting van de dag nog doen en het personeel moet uiteindelijk ook nog naar huis.
Tot nu toe mis ik bewijs, of daadwerkelijke doelstellingen in welk geval wat gebeurt.Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:56:
[...]
Als de UK-variant een storm in een glas water blijkt hebben we de besmettingen zo laag gekregen dat we heel veel maatregelen kunnen afschaffen. Dan heb je eindelijk eens wat marge en zijn we van dat geforceerd billenknijpen af.
De routekaart is er geweest, werd afgeschaft, en op dit moment gilt het ene omt lid dit, de andere dat, en lijkt van een plan geen enkele sprake. De missende stip aan de horizon.
Verder zien we dagelijks beleidsbepalers dingen doen die wij niet mogen. Veel te veel gasten in een praatprogramma gezellig doen. Naar fysieke overleggen gaan etc.
Dat helpt echt niet. Hoe vaak hebben Gommers, Kuipers en verschillende politici nu bij op1, Jinek etc aangeschoven, terwijl ze prima een videoboodschap de wereld in kunnen slingeren vanaf hun pc thuis.
Er was zelfs ergens een slechte president die alles via Twitter kon.
Als ik weer die gasten op tv zie bij de door jou genoemde programma’s zie haak ik direct af. Al een tijdje trek ik die paniekzaaiers erg slecht. Laat ze hun na hun drukke en belangrijke baan een beetje uitrusten maar toch meermaals per week daar aanschuiven of weer een of ander onheilspellend bericht lanceren. Ben daar serieus moe van geworden.GAIAjohan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:04:
[...]
Tot nu toe mis ik bewijs, of daadwerkelijke doelstellingen in welk geval wat gebeurt.
De routekaart is er geweest, werd afgeschaft, en op dit moment gilt het ene omt lid dit, de andere dat, en lijkt van een plan geen enkele sprake. De missende stip aan de horizon.
Verder zien we dagelijks beleidsbepalers dingen doen die wij niet mogen. Veel te veel gasten in een praatprogramma gezellig doen. Naar fysieke overleggen gaan etc.
Dat helpt echt niet. Hoe vaak hebben Gommers, Kuipers en verschillende politici nu bij op1, Jinek etc aangeschoven, terwijl ze prima een videoboodschap de wereld in kunnen slingeren vanaf hun pc thuis.
Er was zelfs ergens een slechte president die alles via Twitter kon.
Misschien tijd voor een Kuipersklok. Tussen 00:00 en 24:00 niet op tv mogen komen.
Verder ben ik erg negatief geworden over de tijdelijkheid van sommige maatregelen. Elke keer komt er wat bij zonder dat er perspectief geboden wordt voor versoepeling want het is nooit genoeg lijkt het.
[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 18-01-2021 18:30 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Gaat dat net zo goed werken als die uitzonderingsbriefjes voor de mondkapjesplicht?Pompi schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:02:
[...]
Die medewerkers zullen wel onder het mom van basisvoorziening een briefje krijgen waarop staat dat ze met een reden na de avondklok buiten zijn, zodat de super gewoon op begin van avondklok of iets ervoor dicht gaat.
In Londen is de R momenteel 0,6. Dan kunnen we denk ik stellen dat het Engels virus besmettelijker is, maar dat de R niet 0,7 hoger zal zijn dan de “normale” variant. Wellicht is 0,4 zelfs te hoog geschat.
https://www.independent.c...-university-b1787819.html
https://www.nu.nl/coronav...gt-r-met-maximaal-07.html
Marge om precies voordat het klimaat verbeterd nog een 3e/4e golf in te passen zeker?Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:56:
[...]
Ik heb absoluut geen vertrouwen dat ze ook maar iets hebben geleerd van het gestuntel tot nu toe.
Maar waarom? Als de avondklok echt helpt moet je dat ook faciliteren. Dus avondklok om 2000, dan om 1900 alle winkels dicht. Ga je nu al uitzonderingen maken, dan haal je het nut onderuit.Pompi schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:02:
[...]
Die medewerkers zullen wel onder het mom van basisvoorziening een briefje krijgen waarop staat dat ze met een reden na de avondklok buiten zijn, zodat de super gewoon op begin van avondklok of iets ervoor dicht gaat.
Ja precies dit, zowel dat laat boodschappen doen als het eindelijk met mezelf kunnen hardlopen als de kids in bed liggen. Ik ga het er gewoon op gokken. Budgetteer die bekeuringen wel. Sporten is belangrijk.GAIAjohan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:44:
Altijd bezwaar indienen, die boetes gaan geen stand houden.Erapaz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:34:
[...]
Ja precies dit, zowel dat laat boodschappen doen als het eindelijk met mezelf kunnen hardlopen als de kids in bed liggen. Ik ga het er gewoon op gokken. Budgetteer die bekeuringen wel. Sporten is belangrijk.
Zat ik ook aan te denken. De rechter gaf ook gelijk aan de mensen die de verplichte test aanvochten. Mij een boete geven as ik een rondje hardloop in mijn eentje zou best eens door de rechter als onnodig gezien kunnen worden.Sergelwd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:36:
[...]
Altijd bezwaar indienen, die boetes gaan geen stand houden.
Ik hoop dat mensen massaal de boetes gaan aanvechten. Die van de vorige lockdown zijn ook allemaal nietig verklaard. Daarmee hoop ik dat de inzien dat die avondklok gauw van tafel moet.
[ Voor 18% gewijzigd door Erapaz op 18-01-2021 18:38 ]
40-70% hoger is niet een constante 0,4-0,7 erop.blissard schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:21:
In Londen is de R momenteel 0,6. Dan kunnen we denk ik stellen dat het Engels virus besmettelijker is, maar dat de R niet 0,7 hoger zal zijn dan de “normale” variant. Wellicht is 0,4 zelfs te hoog geschat.
Je kunt natuurlijk ook gaan hardlopen als de kids nog niet wakker zijnErapaz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:34:
[...]
Ja precies dit, zowel dat laat boodschappen doen als het eindelijk met mezelf kunnen hardlopen als de kids in bed liggen. Ik ga het er gewoon op gokken. Budgetteer die bekeuringen wel. Sporten is belangrijk.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Kort rondje buurlanden:
* west: hoopgevend
Daling in UK zet lekker door. Engelse variant, ook die laat zich kennelijk klein krijgen. Ook IRL had een grote uitbraak van de UK variant, en ook daar gaan de cijfers als een speer omlaag.
* oost: stabiel / gematigd positief
Het probleem in DE is dat de besmettingen al bijna 3 maanden op een hoog plateau blijven liggen. De cijfers van de laatste weken suggereren dat dit plateau eindelijk op z'n einde kan lopen. Maar de nieuwe besmettingen zitten nog niet significant onder het niveau van het plateau, daarvoor is nog tenminste een week met zeer gunstige cijfers nodig. Wat wel positief is, is dat het aantal Kreise waarin de toestand geel ("waakzaam") geldt ipv oranje of rood, flink begint te groeien. Een paar dagen geleden waren het twee gemeentes in het grensgebied met DK, nu zijn het er alweer 8 en begint het geel ook naar het westen uit te breiden. De zeer hoge cijfers in Thuringen en Sachsen (en over de grens in CZ) zijn ook duidelijk over hun piek heen.
* zuid: afwachten
BE blijft stabiel op een vrij gunstig niveau. Je mag aannemen dat de verspreiding van de UK variant daar redelijk vergevorderd is: het land zit ontvangt veel verkeer uit de Euotunnel en diverse ferry-0routes op de UK. Dan is het laag blijven van de nieuwe besmettingen een teken dat de UK variant niet helemaal losgaat.
In FR was het probleem dat na het succesvol terugdringen van de 2e golf rond 1-12 de besmettingen langzaam maar zeker omhoog bleven kruipen. Geen echte golf, maar toch stiekum een verdubbeling tussen 1-12 en 10-1. Die gelijdelijke toename lijkt vooralsnog gestopt, maar een ommekeer is nog niet zichtbaar.
In LU is het inmiddels 8 dagen geleden dat de winkels opengingen. De afgelopen dagen zou je daar de eerste kleine effecten van kunnen zien, maar daar is geen sprake van; de cijfers blijven goed dalen.
Daling in UK zet lekker door. Engelse variant, ook die laat zich kennelijk klein krijgen. Ook IRL had een grote uitbraak van de UK variant, en ook daar gaan de cijfers als een speer omlaag.
* oost: stabiel / gematigd positief
Het probleem in DE is dat de besmettingen al bijna 3 maanden op een hoog plateau blijven liggen. De cijfers van de laatste weken suggereren dat dit plateau eindelijk op z'n einde kan lopen. Maar de nieuwe besmettingen zitten nog niet significant onder het niveau van het plateau, daarvoor is nog tenminste een week met zeer gunstige cijfers nodig. Wat wel positief is, is dat het aantal Kreise waarin de toestand geel ("waakzaam") geldt ipv oranje of rood, flink begint te groeien. Een paar dagen geleden waren het twee gemeentes in het grensgebied met DK, nu zijn het er alweer 8 en begint het geel ook naar het westen uit te breiden. De zeer hoge cijfers in Thuringen en Sachsen (en over de grens in CZ) zijn ook duidelijk over hun piek heen.
* zuid: afwachten
BE blijft stabiel op een vrij gunstig niveau. Je mag aannemen dat de verspreiding van de UK variant daar redelijk vergevorderd is: het land zit ontvangt veel verkeer uit de Euotunnel en diverse ferry-0routes op de UK. Dan is het laag blijven van de nieuwe besmettingen een teken dat de UK variant niet helemaal losgaat.
In FR was het probleem dat na het succesvol terugdringen van de 2e golf rond 1-12 de besmettingen langzaam maar zeker omhoog bleven kruipen. Geen echte golf, maar toch stiekum een verdubbeling tussen 1-12 en 10-1. Die gelijdelijke toename lijkt vooralsnog gestopt, maar een ommekeer is nog niet zichtbaar.
In LU is het inmiddels 8 dagen geleden dat de winkels opengingen. De afgelopen dagen zou je daar de eerste kleine effecten van kunnen zien, maar daar is geen sprake van; de cijfers blijven goed dalen.
Voor 6en dus 5 uur eruit en dan hopen dat ze niet wakker worden. Ik zie dat niet echt als een optie. De dagen zijn druk met kids thuis en thuiswerken en ik heb mijn slaap hard nodig. Dat uurtje hardlopen is ook mentaal ontspannen van de dag zodat ik beter slaap. Zeker na het combineren van werken en thuisonderwijs/oppassen de hele dag is dat hard nodig.Yaksa schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:49:
[...]
Je kunt natuurlijk ook gaan hardlopen als de kids nog niet wakker zijn
Een landelijke avondklok en zonder harde koppeling aan een door de burger te controleren getal lijkt me zeer onwenselijk. Het is een carte blanche waarmee je de overheid in staat stelt om de maatregel steeds te verlengen.
Een reisbeperking zoals in DE (uitsluitend geldend voor inwoners van iedere gemeente waarin de nieuwe besmettingen boven een vastgesteld niveau zitten) biedt veel meer uitzicht dat je er met een paar weken weer vanaf bent.
Een reisbeperking zoals in DE (uitsluitend geldend voor inwoners van iedere gemeente waarin de nieuwe besmettingen boven een vastgesteld niveau zitten) biedt veel meer uitzicht dat je er met een paar weken weer vanaf bent.
Ook bizar dat er in Belgie en Duitsland extra verlof is voor thuiswerkers met kids, maar onze "zorgvuldige, wendbare etc" regering die nog niet zelf bedacht had:Erapaz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:59:
[...]
Voor 6en dus 5 uur eruit en dan hopen dat ze niet wakker worden. Ik zie dat niet echt als een optie. De dagen zijn druk met kids thuis en thuiswerken en ik heb mijn slaap hard nodig. Dat uurtje hardlopen is ook mentaal ontspannen van de dag zodat ik beter slaap. Zeker na het combineren van werken en thuisonderwijs/oppassen de hele dag is dat hard nodig.
https://www.rendement.nl/...voor-werkende-ouders.html
Maar NL is niet scheutig met ouder regelingen, historisch, dus verbaasd me niks. Nee, ik heb zelf geen kids, maar respect als je voor juf/meester mag spelen en nog je werk probeert te doen.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Laat die Britse variant eerst de huidige positiviteitsratio maar eens omhoog krijgen, totdat dat gebeurd vind ik onderstaande prognose realistischer (maar goed ik ben dan ook een optimist, dus het kan best zijn dat het plaatje te rooskleurig is):GAIAjohan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:40:
[...]
Kuipers zit ondertussen moord en brand te schreeuwen vanwege het Engelse gevaar.
https://www.nu.nl/coronav...britse-coronavariant.html

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Daar gaat dry januarySt@m schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:50:
[...]
[...]
Zie, selectief
Maar ga daar maar niet vanuit. Anders hebben Kuipers, De Jonge en Gommers geen plek meer om te shinen.
Edit: dit ging niet helemaal goed
Daytime drinking is inmiddels al een dingetje
De slijter blijft wel open, dat is een essentiële winkel.
Ik hoop dat de avondklok er niet komt. Als dat het enige is wat ons nog van de ondergang kan redden is het eigenlijk wel droevig gesteld. Ik zal me er wel aan houden hoor maar ik ben ergens treurig mocht het nodig zijn.
Apart hoor, hoor je niets van in de MSM.t_captain schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:55:
Kort rondje buurlanden:
Iedere dag is zo ongeveer vrijdag, we hebben zelfs een afdelingsborrel gehad vanmiddag (leuk hoor, zuipen met je collega's op Teams.. not)Indoubt schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:07:
[...]
Daar gaat dry january![]()
De slijter blijft wel open, dat is een essentiële winkel.
[ Voor 30% gewijzigd door St@m op 18-01-2021 19:12 ]
Laat de regering er dan nog maar een schepje bovenop gooien, door zaken zoals drogisterijen etc. eens goed door te lichten. Alleen verkoop van essentiële goederen, de rest afgeschermd. Deden ze in België ook, en voorkomt een flinke berg funshoppers. Mijn vrouw werkt bij een van deze zaken, en het loopt al weken storm met koopjesjagers en funshoppers, de omzet al weken x4 en een drukte van jewelste, dag in dag uit. Mensen blijven plekken zoeken voor vertier, even weg of om aan hun 4 binnenmuren te ontsnappen. Begrijpelijk, maar ook hier valt ook flinke winst te behalen.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/St@m schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:11:
[...]
Apart hoor, hoor je niets van in de MSM.
[...]
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/ireland/
Ierland vind ik een hele relevante in deze. Het was een land dat het vrij goed deed met Covid-19, en waar desondanks de besmettingen enorm door het dak knalden met de komst van de UK mutant.
Het is precies dat scenario waarvoor we bang moeten zijn volgens het OMT. Nu ziet die grafiek er een stuk minder eng uit dan 1 of 2 weken geleden.
[ Voor 37% gewijzigd door t_captain op 18-01-2021 19:17 ]
Dat klopt natuurlijk, maar dat is wel zoals het in het nieuws (zoals de link die ik hierboven gaf) gebracht wordt. En ook hoe hier meermaals is geïnterpreteerd trouwens.MikeyMan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:39:
[...]
40-70% hoger is niet een constante 0,4-0,7 erop.
Maar ook 70% hoger lijkt me onwaarschijnlijk. Dan zouden ze in de UK nu voldoende maatregelen hebben genomen om met het “oude” virus een R van onder de 0,4 te bereiken. Daarvoor verschillen hun maatregelen denk ik niet voldoende van die van ons. 0,4 hadden ze volgens mij in Wuhan maar net.
Ja, ik geloof je wel. Maar dit is niet interessant voor het AD, NOS, nu.nl, de Telegraaf.. die hebben liever Kuipers die weer paniek zaait. Veel interessanter.
Heb mijn vrouw gisteren maar even de cijfers laten zien van de UK, die is in de veronderstelling dat de lijken daar worden opgestapeld. Was ook hoogst verbaasd over de vaccinatiecijfers.
Die 70% lijkt achterghaald.blissard schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:15:
[...]
Dat klopt natuurlijk, maar dat is wel zoals het in het nieuws (zoals de link die ik hierboven gaf) gebracht wordt. En ook hoe hier meermaals is geïnterpreteerd trouwens.
Maar ook 70% hoger lijkt me onwaarschijnlijk. Dan zouden ze nu voldoende maatregelen hebben genomen om met het “oude” virus een R van onder de 0,4 te bereiken. Daarvoor verschillen hun maatregelen denk ik niet voldoende van die van ons. 0,4 hadden ze volgens mij in Wuhan maar net.
https://www.telegraaf.nl/...klok-mogelijk-niet-genoeg
Kennelijk wordt nu in OMT kringen over +30% gesproken.Het waren vooral zorgen over de Britse variant die deze noodzaak zouden onderstrepen.
Volgens schattingen van het Outbreak Management Team (OMT) komt momenteel zo’n 10 procent van de besmettingen voor rekening van de woekermutant, die zo’n 30 procent besmettelijker is.
Ze hebben daar flink versoepeld voordat het fout ging:t_captain schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:14:
[...]
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/ireland/
Ierland vind ik een hele relevante in deze. Het was een land dat het vrij goed deed met Covid-19, en waar desondanks de besmettingen enorm door het dak knalden met de komst van de UK mutant.
Het is precies dat scenario waarvoor we bang moeten zijn volgens het OMT. Nu ziet die grafiek er een stuk minder eng uit dan 1 of 2 weken geleden.
https://www.gov.ie/en/pre...res-for-a-safe-christmas/
Mensen waren de schijterige aanpak ook heel erg beu daar.
zie ook the Guardian:Sergelwd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:23:
[...]
Ze hebben daar flink versoepeld voordat het fout ging:
https://www.gov.ie/en/pre...res-for-a-safe-christmas/
Mensen waren de schijterige aanpak ook heel erg beu daar.
https://www.theguardian.c...irelands-dire-covid-surge
'Reckless' Christmas easing of rules blamed for Ireland Covid surge
Naar mijn idee is dat wat we nu ook al hebben met de andere maatregelen. Er is geen heldere ondergrens of bovengrens voor wat wanneer gebeurt. Vanaf welk niveau wordt de mondkapjesplicht weer een advies? Wanneer mag de kapper en andere contactberoepen weer hun deuren openen? Enzovoorts. We hadden de routekaart, maar al vrij snel bleek dat grenzen kunnen schuiven net als maatregelen uit verschillende niveaus.t_captain schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:03:
Een landelijke avondklok en zonder harde koppeling aan een door de burger te controleren getal lijkt me zeer onwenselijk. Het is een carte blanche waarmee je de overheid in staat stelt om de maatregel steeds te verlengen.
Met dit soort maatregelen blijf ik de vraag stellen hoe willen ze het hard maken. Ze kunnen moeilijk een gemeente omsingelen. Net als met de avondklok die nu dreigt denk ik niet dat de politie genoeg capaciteit heeft om dat geloofwaardig te handhaven, zeker in meer uitgestrekte gebieden.Een reisbeperking zoals in DE (uitsluitend geldend voor inwoners van iedere gemeente waarin de nieuwe besmettingen boven een vastgesteld niveau zitten) biedt veel meer uitzicht dat je er met een paar weken weer vanaf bent.
Blijkbaar. Dan snap ik helemaal niet waar ze zich nu druk om maken. Met de huidige maatregelen zit de R ergens op ca. 0,85 (geschat, maar redelijk onderbouwd). Ik zou een extra maatregel snappen als in ruil daarvoor het PO open zou gaan. Maar nu hebben ze liever een avondklok dan stoppen met vluchten uit de UK. (Volgens artikel van de telegraaf dan he)t_captain schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:18:
[...]
Die 70% lijkt achterghaald.
Kennelijk wordt nu in OMT kringen over +30% gesproken.
https://forum.fok.nl/topic/2589930/1/25#p197491070

[url=]afbeelding[/url]
Met een inreisverbod vanuit het UK ga je heel weinig winnen om de "Britse variant" tegen te houden, want die is al lang en breed geland in Nederland.
Stoppen met die vluchten vind ik nog wel een grotere schijnmaatregel dan de avondklok vooer hoever dat mogelijk is.blissard schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:28:
[...]
Blijkbaar. Dan snap ik helemaal niet waar ze zich nu druk om maken. Met de huidige maatregelen zit de R ergens op ca. 0,85 (geschat, maar redelijk onderbouwd). Ik zou een extra maatregel snappen als in ruil daarvoor het PO open zou gaan. Maar nu hebben ze liever een avondklok dan stoppen met vluchten uit de UK. (Volgens artikel van de telegraaf dan he)
https://forum.fok.nl/topic/2589930/1/25#p197491070
[Afbeelding]
[url=]afbeelding[/url]
Week 1 was het aandeel al ~10% dus op dit moment mogelijk al boven de 30% zonder gevolgen op de R naught.
Potentieel een paar mutanten stoppen op een luchthaven haalt dan amper iets uit.
De zuid afrikaanse variant schijnt nog veel besmettelijker te zijn, hier zou je dus wel proactief de vluchten van en naar dat land kunnen stopzetten.Stoney3K schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:32:
Met een inreisverbod vanuit het UK ga je heel weinig winnen om de "Britse variant" tegen te houden, want die is al lang en breed geland in Nederland.
De Zuid-Afrikaanse variant was al in Denemarken opgedoken. Ik vrees dat ook dat beestje allang binnen is gekomen. Het verbod voor Zuid-Afrikaanse vluchten naar Europa gold maar zeer kort.Metro2002 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:35:
De zuid afrikaanse variant schijnt nog veel besmettelijker te zijn, hier zou je dus wel proactief de vluchten van en naar dat land kunnen stopzetten.
https://www.trouw.nl/binn...ril-hoe-zit-dat~bf5cac4e/Toch blijkt de Britse variant wel degelijk goed te bestrijden met de juiste maatregelen. Het reproductiegetal in Londen, waar de Britse variant de oude bijna geheel heeft verdrongen, ligt er volgens onderzoekers van de Cambridge University rond de 0,6. Nu gelden er in het Verenigd Koninkrijk wel strenge maatregelen, zoals een avondklok en bezoekverbod. De vraag is hoe lang dat soort maatregelen vol zijn te houden. Vooral langdurige bezoekverboden zorgen voor psychische en sociale schade die wel eens zwaar kunnen gaan wegen.
Ik blijf erbij dat de problemen met de Britse variant grotendeels te wijten zijn aan de verslapte maatregelen.
De lockdown van Londen is redelijk vergelijkbaar met Nederland. Het bezoekverbod en avondklok verschillen. Zonder die maatregelen zit onze R ook onder de 1, al heb ik niet paraat hoeveel hij nu is.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Al een tijdje idd.t_captain schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:18:
[...]
Die 70% lijkt achterghaald.
[...]
Kennelijk wordt nu in OMT kringen over +30% gesproken.
De 70% hogere viral load lijkt ergens tussen de 10 en 70% besmettelijker te zijn.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Gelukkig wel; daar werkt het schok-effect gelukkig goed. Het vloog daar rond 3, 4, 5 januari zo hard omhoog dat je er vanuit kan gaan dat iedereen vanaf die dagen super voorzichtig ging doen, los van maatregelen. En dat werkt uiteindelijk heel erg goedt_captain schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:55:
Ook IRL had een grote uitbraak van de UK variant, en ook daar gaan de cijfers als een speer omlaag.
Zo’n tijdelijke R van 2 kan dan weleens makkelijker ‘op te lossen’ zijn dan een aanhoudende R van 1,2. Dat geeft toch een beetje kikker in de kookpan-effect.
Dat vind ik eigenlijk een vrij lelijk frame. Waar we mee bezig zijn is om te voorkomen dat de zorg instort onder de Covid-patienten en als je bijvoorbeeld naar de leeftijdsverdeling op de IC kijkt, dan zie je dat daar maar weinig 80-plussers bij zijn:Drardollan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:03:
Eigenlijk zijn we nu mensen van 80+ aan het beschermen en laten de jeugd kapot gaan.... We vinden een voltooid leven belangrijker dan een leven wat nog tot bloei moet komen.
Schrijnend.

Bron: https://www.lc.nl/friesla...an-het-land-26287930.html
Daarnaast is het ook niet zo dat de mensen die aan Covid overlijden allemaal al op het randje zaten; die hadden gemiddeld nog meer dan 10 jaar op de klok staan. En daar komen nog de verloren jaren bij van niet-Covid patienten van wie de zorg uitgesteld wordt; dat heb ik ook al op 50.000 jaar in totaal geraamd zien worden. En dat zijn de cijfers met maatregelen; als je de teugels te veel laat vieren en we code zwart krijgen, dan gaan die getallen onder alle leeftijdsgroepen heel hard oplopen. Dan is het bijvoorbeeld ook pech gehad als je als twintiger of dertiger na bijvoorbeeld een ongeluk of hartinfarct naar het ziekenhuis zou moeten, want geen plek meer.
Waarmee ik overigens beslist niet psychische problemen wil bagatelliseren; been there, done that, en ik weet hoe je je dan kan voelen.
Ik vind het frame ook niet fraai. En inderdaad, de ICU behandelt overwegend 60ers en 70ers.
Het principe dat de jeugd voor gaat is wel een zuiver principe. Persoonlijk heb ik besloten om bij acuut tekort aan ziekenhuisbedden mijn plek aan een jongere te gunnen, en ik ben 44.
Het principe dat de jeugd voor gaat is wel een zuiver principe. Persoonlijk heb ik besloten om bij acuut tekort aan ziekenhuisbedden mijn plek aan een jongere te gunnen, en ik ben 44.
Wellicht met een tikkeltje zout nemen omdat het niet representatief is:
Hart voor Nederland heeft aan hun panel de vraag voorgelegd of de leden zich aan de avondklok gaan houden. 30 procent zegt van niet, van die groep is de helft jonger als 30 jaar. 60 procent van de respondenten denken dat de avondklok niet (goed) gehandhaafd gaat worden.
Het Parool schrijft ook een stukje over de avondklok, interessantste deel van het artikel:
Hart voor Nederland heeft aan hun panel de vraag voorgelegd of de leden zich aan de avondklok gaan houden. 30 procent zegt van niet, van die groep is de helft jonger als 30 jaar. 60 procent van de respondenten denken dat de avondklok niet (goed) gehandhaafd gaat worden.
Het Parool schrijft ook een stukje over de avondklok, interessantste deel van het artikel:
De handhavers zien in elk geval ook beren op de weg of ze de avondklok goed kunnen handhaven.Gaan Nederlanders zich eraan houden?
Bijna een derde van de Nederlanders zegt zich niks van een avondklok te zullen aantrekken, mocht deze worden ingevoerd. Dat zegt Hart van Nederland op basis van onderzoek in het eigen panel. Van de Nederlanders onder de 30 geeft de helft aan stiekem de deur uit te zullen gaan als dat eigenlijk niet mag. Veel zal afhangen van de pakkans.
Ah, de handhavers moeten het oplossen?
Tja, daar zit ’m de achilleshiel van het beleid: worden mensen die zich niet houden aan de avondklok op de bon geslingerd? Het ‘verbod op vertoeven in de open lucht’ is, mede door de enorme hoeveelheid uitzonderingen ‘niet of nauwelijks’ te handhaven, zegt Richard Gerrits van de vakbond BOA-ACP. “De handhavers lijken op pad te gaan worden gestuurd met een kansloze opdracht. Wij verwachten dat dit gaat leiden tot een toename van het aantal incidenten.” Volgens Ruud Kuin van de Nederlandse BOA Bond zou eerst naar andere maatregelen moeten worden gekeken. “Denk aan het schrappen van vluchten van en naar Engeland.”
Heeft zo’n avondklok in andere landen zoden aan de dijk gezet?
In België zijn regionale avondklokken afgekondigd, op dit moment mag men vrijwel overal in het land niet buiten zijn tussen 12 en 5 uur. Een plaatselijke avondklok in Antwerpen leek succes te hebben in het terugbrengen van het aantal besmettingen. In Duitsland begint op een aantal plekken een avondklok om 9 uur en in Frankrijk zelfs al vanaf 6 uur ’s avonds. Het effect van een avondklok is lastig meetbaar.
“vertoeven in de open lucht”, met een auto val je daar al niet onder?
Na een jaar geen hardloopwedstrijden ben ik wel weer toe aan een potje rennen tegen anderen, Hopelijk zijn die agenten minder goed getrainedErapaz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:34:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd of je werkelijk bekeurd wordt. Kan me ook voorstellen dat een deel van de agenten er ook niet achter staat om hiervoor te bekeuren.
Het punt bij jou is dat je dit nog echt meent ook. Je kunt ook gewoon niet meer gaan slapen, dan kun je ook gewoon 100% je werk doen en 100% je kinderen lesgevenYaksa schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:49:
[...]
Je kunt natuurlijk ook gaan hardlopen als de kids nog niet wakker zijn

[ Voor 35% gewijzigd door Aghanim op 18-01-2021 20:23 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man
Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!
Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man
Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!
Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2