Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 129 Laatste
Acties:
  • 400.981 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:01

Standeman

Prutser 1e klasse

jip_86 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Engeland is wel vaker een rij voor het ziekenhuis:
16,900 in een week 2018, nov 2019, dec 2019
Alleen zijn de rijen bijna 50% langer
South East Coast Ambulance service lost 7,803 hours queuing outside hospitals, an increase on 5,732 hours in 2019.

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 18-01-2021 13:15 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 18:23

pro_6or

amateur_60r

Indoubt schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:37:
Ik zou een avondklok niet leuk vinden, net als de meeste mensen hier. Nu ben ik de meeste avonden gewoon thuis maar als ik boodschappen moet doen (ongeveer 1 keer in de 8 a10 dagen) dan doe ik dat het liefste 3 kwartier voor het sluiten van de supermarkt. Die sluit hier om 22 uur. Het is dan erg rustig. Dat zou dan niet meer kunnen.

Ongeveer 1 maal in de twee weken ga ik naar een vriend die ook alleen woont net als ik. Ook dat zou niet meer kunnen.

Echter, indien de avondklok helpt om de besmettingen, ziekenhuisopnames, doden etc naar beneden te krijgen in aantallen dan zal ik me wel aan die avondklok gaan houden.

Heel vervelend als je alleen woont maar het is niet anders.

In mijn kennsissen/vrienden/familiekring zal vrijwel iedereen dat doen

Ik zie nog steed sop verschillende media heel veel ikke, ikke, ikke. Blijkbaar erg Nederlands
Ikke ikke ikke is wel gebleken. Ook jouw stukje schrijf je puur vanuit je eigen situaties en belangen.

Voor mij persoonlijk (ikke ikke ikke betekend het einde tennis op maandagavond (1 uur balletje slaan). mijn laatste sportmoment (physio, weliswaar uitbehandeld maar knie onderhoud is al weg). Hopelijk betekend het ook dat mijn bovenburen niet meer iedere zaterdagnacht (soms ook vrijdag) tot 02:00 en soms 04:00 een feestje bouwen met 1 of 2 bezoekers. En ja ik kan er iets van gaan zeggen, dat heb ik ook wel ooit gedaan toen het echt de spuigaten uit liep maar ja. Zal me benieuwen of ze zich er aan gaan houden. De ikke ikke ikke force is strong.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:23

Laguna

Connaisseur

autje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:56:
[...]

En dat kan hier niet gebeuren omdat...?

Verder zijn er genoeg mensen die hier al duidelijk, met plaatjes en alles, die discussie zijn aangegaan, daar hoef ik niet nog meer aan bij te dragen. Die posts onderbouwen het verhaal van de experts. Maar toch zijn er nog mensen die hun vingers in hun oren stoppen en 'la la la' zingen. Ik snap dat niet.
Omdat wij hier niet op een niveau zitten dat we massaal de maatregelen gaan versoepelen?

Een virus mag dan besmettelijker zijn, er zal nog steeds overdracht moeten plaatsvinden. Dat blijft lastig met alle beperkingen die van kracht zijn en de toch wel grote hoeveelheid mensen die zich aan de maatregelen houden.

Je argumentatie is uiterst zwak, jammer. Ik had liever gezien dat je inhoudelijk reageerde op mijn punten en die zou weerleggen, desnoods met direct verwijzen naar eerdere posts die dit volgens jou al doen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

pro_6or schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:16:
Hopelijk betekend het ook dat mijn bovenburen niet meer iedere zaterdagnacht (soms ook vrijdag) tot 02:00 en soms 04:00 een feestje bouwen met 1 of 2 bezoekers.
Dat zal niet veranderen met een avondklok. Het feestje begint dan gewoon eerder en eindigt later. Of de gasten blijven slapen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:16:
[...]

Ikke ikke ikke is wel gebleken. Ook jouw stukje schrijf je puur vanuit je eigen situaties en belangen.

Voor mij persoonlijk (ikke ikke ikke betekend het einde tennis op maandagavond (1 uur balletje slaan). mijn laatste sportmoment (physio, weliswaar uitbehandeld maar knie onderhoud is al weg). Hopelijk betekend het ook dat mijn bovenburen niet meer iedere zaterdagnacht (soms ook vrijdag) tot 02:00 en soms 04:00 een feestje bouwen met 1 of 2 bezoekers. En ja ik kan er iets van gaan zeggen, dat heb ik ook wel ooit gedaan toen het echt de spuigaten uit liep maar ja. Zal me benieuwen of ze zich er aan gaan houden. De ikke ikke ikke force is strong.
soms is er sprake van egoïsme, zeker als het voor laten gaan van eigen belang dat anderen schaadt, zoals voordringen bij een vaccinatie.

jouw tennismoment vind ik daar niet onder vallen, want zolang jij in je uppie naar de club gaat, daar buiten een potje tennist doe je daar helemaal niemand kwaad mee en draag je niet bij aan extra besmettingsrisico. Daar mag je best voor opkomen. Zelfde geld voor mijn wandeling, en activiteit x van persoon y.

toevoeging: het ok vinden van een avondklok door mensen omdat ze er zelf geen last van hebben kun je ook bestempelen als een egoïstische redeneertrant.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2021 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:34
Laguna schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Omdat wij hier niet op een niveau zitten dat we massaal de maatregelen gaan versoepelen?

Een virus mag dan besmettelijker zijn, er zal nog steeds overdracht moeten plaatsvinden. Dat blijft lastig met alle beperkingen die van kracht zijn en de toch wel grote hoeveelheid mensen die zich aan de maatregelen houden.

Je argumentatie is uiterst zwak, jammer. Ik had liever gezien dat je inhoudelijk reageerde op mijn punten en die zou weerleggen desnoods met direct verwijzen naar eerdere posts die dit volgens jou al doen.
Toch verspreidt het virus zich nog steeds, ondanks al die beperkingen. Er raken nog steeds mensen besmet. Wel is het zo dat de R nu onder de 1 ligt, maar dat is met een nog overwegend 'oude' variant. De Britse variant is besmettelijker, zal dus meer en meer de overhand gaan krijgen (hij heeft minder last van de beperkingen, plus we hebben in de UK ook al gezien dat de verhouding uiteindelijk zwaar richting de Britse variant is gegaan), en dus zal de R weer omhoog gaan omdat deze variant besmettelijker is.

Beter zo? Ik bedoel, ik herhaal alleen maar de argumenten die anderen al gegeven hebben, maar goed. En dit is ook de argumentatie van het OMT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 00:11:
[...]

Dat lijkt mij ook, maar kennelijk zijn er genoeg mensen die alleen de invloed van de maatregelen op de psyche in ogenschouw willen nemen (met als grootste exponenten de kindermishandeling) en niet de invloed van het het niet (voldoende) volgen van maatregelen en de situaties die daar uit zullen ontstaan. Want die argumenten komen nogal vaak terug om geen extra maatregelen te nemen of om zelfs (drastisch) te versoepelen.

Maar goed misschien zijn die mensen qua karakter wel zo dat als ze Oma aangestoken en omgelegd hebben, ze de schuld als nog makkelijk afwentelen op andere zaken en er niet zo mee zitten.
mensen die ' alleen de invloed van maatregelen op de psyche in ogenschouw willen nemen' ben ik nog niet tegen gekomen net zo min als posts hier die ook maar enigzins die kant op wijzen. Wel mensen die aangeven dat niet alleen naar de medische aspecten van de maatregelen gekeken moet worden. Dat is net wat anders.

daar in je vervolgzin karaktereigenschappen aan verbinden en 'oma moord' geeft een smeuïge post, maar is wat mij betreft verre van sjiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

autje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Toch verspreidt het virus zich nog steeds, ondanks al die beperkingen. Er raken nog steeds mensen besmet. Wel is het zo dat de R nu onder de 1 ligt, maar dat is met een nog overwegend 'oude' variant. De Britse variant is besmettelijker, zal dus meer en meer de overhand gaan krijgen (hij heeft minder last van de beperkingen, plus we hebben in de UK ook al gezien dat de verhouding uiteindelijk zwaar richting de Britse variant is gegaan), en dus zal de R weer omhoog gaan omdat deze variant besmettelijker is.

Beter zo? Ik bedoel, ik herhaal alleen maar de argumenten die anderen al gegeven hebben, maar goed. En dit is ook de argumentatie van het OMT.
Nee niet beter, dit was al bekend zoals je zelf al aangeeft en is niet wat ik in mijn oorspronkelijke post aanhaalde.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nox schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Ik denk dat er voldoende kennis aanwezig is bij het RIVM, maar het blijft een club met meerdere belangen en invloeden. Neemt niet weg dat ze - als je het mij vraagt - erg hun best doen maar mensen maken fouten, en bij het RIVM werken mensen ;) Zie de hele adviescampagnes over mondmaskers dat IIR maskers voldoende bescherming bieden, daar zaten ze als je het mij vraagt (en vele andere externen) gewoon helemaal fout. Waarschijnlijk zit/zat er een politieke gedachtegang achter, dat is jammer. Het zou juist onafhankelijk en transparant moeten zijn. Als er een beslissing is genomen omwille van politieke redenen dan moet je dat door de politiek laten doen en niet via achterdeurtjes een RIVM voor je karretje laten spannen.
Een ander voorbeeld waar het RIVM er niet helemaal zuiver medisch in zat was destijds met het gewijzigde advies over mondkapjes in de ouderenzorg.

Mondkapjesrichtlijn RIVM voor ouderenzorg tóch gebaseerd op schaarste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Laguna schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Nee niet beter, dit was al bekend zoals je zelf al aangeeft en is niet wat ik in mijn oorspronkelijke post aanhaalde.
Vooruit dan maar.
In talkshows refereren experts telkens naar Ierland en Engeland, dat we dat hier niet moeten willen, maar gaan daarbij telkens aan voorbij dat zij zowat heel de maatschappij hadden opengegooid alvorens de explosieve groei plaatsvond.
Het gaat niet om de absolute aantallen. Daar heeft het opengooien van de maatschappij in Engeland zeker niet bij geholpen. Maar het gaat om de verhouding tussen standaard variant en Britse variant, waarbij de laatste een stuk besmettelijker is (dat zie je alleen al aan de veranderende verhouding). Dat betekent dus dat je hier vanzelf Engelse toestanden kan krijgen als je op de huidige voet verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

autje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Vooruit dan maar.

[...]

Het gaat niet om de absolute aantallen. Daar heeft het opengooien van de maatschappij in Engeland zeker niet bij geholpen. Maar het gaat om de verhouding tussen standaard variant en Britse variant, waarbij de laatste een stuk besmettelijker is (dat zie je alleen al aan de veranderende verhouding). Dat betekent dus dat je hier vanzelf Engelse toestanden kan krijgen als je op de huidige voet verder gaat.
Waarom ga je nu voorbij aan het stuk dat er boven staat? Want daar stel ik dus waarom dat laatste onwaarschijnlijk lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MikeyMan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:26:
Bron had ik een post later toegevoegd:

https://twitter.com/innou.../1349486292246163457?s=19

Overigens bewust zonder x en y as.
Dank je, die had ik gemist. Ik was via een citaat op je plaatje terecht gekomen.
Maar nogmaals; het beangstigende is vooral dat een variant een eerdere variant verdrukt. Dat is geen goed nieuws.

Dan kun je het bagatelliseren met allerlei andere argumenten, maar die maken het niet ineens onwaar dat er een besmettelijker variant is.

In een paar weken is die variant nu blijkbaar goed voor een geschatte 10%>
Ik neem aan dat deze opmerkingen in het algemeen bedoeld zijn, want ik heb nog niets gebagatelliseerd. ;)

Overigens ben ik wel benieuwd of een scenario 3 er niet in zit. Waarbij de maatregelen wel afdoende zijn om een daling te behouden, die dan wel afgeremd zou worden door de UK-variant.
Nu alles extra op slot gooien moet je wel een degelijke onderbouwing hebben en niet acteren vanuit zorgen of angst.
Het aantal besmettingen vind ik in die zin niet zo relevant, maar het percentage moet niet weer significant gaan stijgen. Als je daar strikt op monitort dan moet je toch op tijd aan zien komen of er een kentering komt of niet?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Laguna schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Waarom ga je nu voorbij aan het stuk dat er boven staat? Want daar stel ik dus waarom dat geen garantie is.
Omdat dat vol met jouw aannames staat, en omdat mijn initiële reactie op een andere post van jou was waarin je heel wat minder genuanceerd was over experts en de situatie in Engeland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
autje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Omdat dat vol met jouw aannames staat, en omdat mijn initiële reactie op een andere post van jou was waarin je heel wat minder genuanceerd was over experts en de situatie in Engeland.
Alle angst gebaseerd op de mutatie berust op aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

autje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Vol met aannames? Hooguit 1 mbt de huidige verspreiding van B.1.1.7. Jouw initiële reactie was overigens gericht tegen iedereen in dit topic die bevindingen van experts ter discussie stelde en daar was dat mijn reactie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Sergelwd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:54:
[...]

Alle angst gebaseerd op de mutatie berust op aannames.
Nee, op een patroon dat we hebben gezien in de UK (de nieuwe variant neemt de overhand) en op logica (de nieuwe variant is besmettelijker (zie punt 1) en dus gaan meer mensen per tijdseenheid besmet raken).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zojuist eens een rondje door de buurt gewandeld, ze hebben hier veel van die bedrijvenunits waar je met je bedrijf aan de straat zit dus een mooie gelegenheid om binnen te kijken :*)

- Airco bedrijf (showroom): 1 persoon binnen
- Zonwering bedrijf (showroom): 2 personen aan computerwerk aan buro's tegenover elkaar
- Mondhygienist: Pauze, 4 personen aan kleine eettafel die lunch nuttigen
- Administratiekantoor: 2 personen aan gescheiden buro's (computerwerk)
- Makelaarskantoor: 2 personen aan gescheiden buro's. (computerwerk)
- Kapper: 1 persoon binnen :?

N=1 en ik heb niet gevraagd wat ze er deden, er kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn maar zo in 1e instantie zie ik met mijn beperkte feitenkennis maar 1 bedrijf wat open zou moeten zijn. Als de overheid echt stappen wilt maken tegen verspreiding dan kunnen ze beter dit soort bedrijven opleggen om iets te doen met thuiswerken om verschillende redenen.

Overdag is handhaven sowieso veel makkelijker dan bij nacht en ontij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41

Nox

Noxiuz

Wolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Een ander voorbeeld waar het RIVM er niet helemaal zuiver medisch in zat was destijds met het gewijzigde advies over mondkapjes in de ouderenzorg.

Mondkapjesrichtlijn RIVM voor ouderenzorg tóch gebaseerd op schaarste
Het is niet een ander maar hetzelfde voorbeeld wat ik aanhaalde :9

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nox schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Het is niet een ander maar hetzelfde voorbeeld wat ik aanhaalde :9
Niet echt toch? Het verhaal over schaarste werd bekend in september, daarvoor werd nl. geadviseerd om geen mondmasker te gebruiken bij corona patienten omdat het maar om 'korte' contacten ging.

Jouw verhaal over de IIR vs FFP2 maskers is veel recenter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
Jammer dat er meer mensen binnen gekomen zijn, maar dat lijkt normaal te zijn maandag.

152 op de verpleegafdeling is wel het minste sinds meer een maand. (7 december hadden we er 150)

We hebben gepiekt op 273 op de maandagen, 28 december om precies te zijn. 45% daling in 3 weken. Hopen dat dit versnelt nu de effecten van alle feestdagen wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Wolly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Niet echt toch? Het verhaal over schaarste werd bekend in september, daarvoor werd nl. geadviseerd om geen mondmasker te gebruiken bij corona patienten omdat het maar om 'korte' contacten ging.

Jouw verhaal over de IIR vs FFP2 maskers is veel recenter.
Het lijkt erop, maar het zou ook kunnen dat het nog hetzelfde is en niet opgelost is |:( In ieder geval wel iets kwalijks, maar goed dat het uiteindelijk openbaar wordt. Jammer dat het voer voor de aandachts*** is. Want dan zal wel alles wat het RIVM zegt onwaar zijn :X. Moet ik natuurlijk wel zeggen dat ze een punt hebben, je kan niet eenvoudig meer kijken naar de uitspraken en goed de juiste journalisten in de gaten houden en hun bronnen checken.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Mr.Joker schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Jammer dat er meer mensen binnen gekomen zijn, maar dat lijkt normaal te zijn maandag.

152 op de verpleegafdeling is wel het minste sinds meer een maand. (7 december hadden we er 150)

We hebben gepiekt op 273 op de maandagen, 28 december om precies te zijn. 45% daling in 3 weken. Hopen dat dit versnelt nu de effecten van alle feestdagen wegvallen.
Ik kijk tegenwoordig naar de rolling 7 day average. Jammer dat het coronadashboard (vond dat altijd een mooie stek) minder goede weergave van de cijfers heeft dan sommige andere statistici.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
Nox schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Ik kijk tegenwoordig naar de rolling 7 day average. Jammer dat het coronadashboard (vond dat altijd een mooie stek) minder goede weergave van de cijfers heeft dan sommige andere statistici.
De 7 daagse gemiddeldes zijn inderdaad het meest zeggend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:35
Mr.Joker schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:18:
[...]

152 instroom is echt een mooi laag getal, het daalt steeds verder. Op maandag is er altijd wat vertekening van de cijfers, de administratie van het weekend wordt nog weggewerkt. Meestal wordt het morgen wat duidelijker.

Ik verwacht dat we eind van de week weer een stukje leger gelopen zijn in de ziekenhuizen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:31
Zorgwekkend dit. Hopelijk kunnen we de scholen voor alle kinderen en jongeren weer openen vanaf 8 feb.

https://www.ad.nl/tiel/me...dt-steeds-erger~a339c4f6/

Incognito openen als je geen AD+ hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:30:
[...]

mensen die ' alleen de invloed van maatregelen op de psyche in ogenschouw willen nemen' ben ik nog niet tegen gekomen net zo min als posts hier die ook maar enigzins die kant op wijzen. Wel mensen die aangeven dat niet alleen naar de medische aspecten van de maatregelen gekeken moet worden. Dat is net wat anders.

daar in je vervolgzin karaktereigenschappen aan verbinden en 'oma moord' geeft een smeuïge post, maar is wat mij betreft verre van sjiek.
Ik denk wel dat de stelling dat mensen die het niet zo nauw nemen en (waarschijnlijk) hun Oma besmetten dat ook weg zullen redeneren en zich er niet schuldig over zullen voelen. Sterker nog, te zwaard en te vuur zal de schuld ergens anders worden neergelegd. Regering bv.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
pro_6or schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Ik denk wel dat de stelling dat mensen die het niet zo nauw nemen en (waarschijnlijk) hun Oma besmetten dat ook weg zullen redeneren en zich er niet schuldig over zullen voelen. Sterker nog, te zwaard en te vuur zal de schuld ergens anders worden neergelegd. Regering bv.
Des te belangrijker het is om niet alles op het bord van de welwillenden te leggen net zo lang tot die ook recalcitrant worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:05
cvs79 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:38:
Zorgwekkend dit. Hopelijk kunnen we de scholen voor alle kinderen en jongeren weer openen vanaf 8 feb.

President schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:10:
[...]

Ik heb ook de nodige stukken gelezen over kinderen die helemaal opleefden door het thuisonderwijs! Of kinderen die blij waren niet meer naar school te hoeven omdat ze daar werden gepest, zich er niet bij voelden passen, etc..

En als ik voor mijn klas spreek:
...

Zeker die dramatische ouders met de 'oo, mijn kind is helemaal in tranen dat hij/zij zijn/haar vriendjes niet op school kan zien'... Man/vrouw, maak je kind weerbaar dat hij/zij om kan gaan met kleine teleurstellingen / slecht nieuws |:( 8)7
That didn't age well.

Ik bedoel het overigens niet als persoonlijke aanval, maar je was het stelligst in dat de kinderen maar weerbaar moesten worden. Voor mij is het wel duidelijk dat "man up!" niet de aanpak is.

[ Voor 7% gewijzigd door SlaadjeBla op 18-01-2021 15:03 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Drardollan

Eigenlijk zijn we nu mensen van 80+ aan het beschermen en laten de jeugd kapot gaan.... We vinden een voltooid leven belangrijker dan een leven wat nog tot bloei moet komen.

Schrijnend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Drardollan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:03:
[...]

Eigenlijk zijn we nu mensen van 80+ aan het beschermen en laten de jeugd kapot gaan.... We vinden een voltooid leven belangrijker dan een leven wat nog tot bloei moet komen.

Schrijnend.
Dat is natuurlijk de andere kant van de medaile. Ja we helpen onze ouderen die paar extra jaren nog.
Aan de andere kant moet er een enorme groep diezelfde periode inleveren.

Tot hoever je dat het waard vind is persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Sergelwd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:48:
[...]

Des te belangrijker het is om niet alles op het bord van de welwillenden te leggen net zo lang tot die ook recalcitrant worden.
Het ligt nu eenmaal op ons bord. Of we nu onwelwillend of welwillend tegenover maatregelen staan.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Schrijnend.
Hoevaak is deze discussie niet al gevoerd, zonder maatregelen draait hier alles in de soep. De complete zorg. Ook de acute voor zaken anders dan Corona.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
pro_6or schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Hoevaak is deze discussie niet al gevoerd, zonder maatregelen draait hier alles in de soep. De complete zorg. Ook de acute voor zaken anders dan Corona.
Je hebt mij dan ook nergens horen zeggen dat we zonder maatregelen zouden moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Uthog schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Dat is natuurlijk de andere kant van de medaile. Ja we helpen onze ouderen die paar extra jaren nog.
Aan de andere kant moet er een enorme groep diezelfde periode inleveren.

Tot hoever je dat het waard vind is persoonlijk
Het wordt, zoals ik gisteren aangaf, voor mij met de dag zwaarder om achter de huidige maatregelen te staan. Ik vraag mij dagelijks af waar we het voor doen en waarom we bepaalde keuzes maken.

Hoewel ik de oplossingen ook niet paraat heb, al heb ik wel wat suggesties, ben en blijf ik van mening dat we onze kwetsbaarste en belangrijkste groep (kinderen tot 12) veel te hard raken. We zouden alles op alles moeten zetten om die groep gewoon weer fysiek naar school te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

[...]

Schrijnend.
Tsja, het zal onder volwassen echt niet veel beter gaan. Daar zal ook wel een geestelijk slagveld plaatsvinden.
We zullen er alleen doorheen moeten.
Drardollan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:12:
[...]

Het wordt, zoals ik gisteren aangaf, voor mij met de dag zwaarder om achter de huidige maatregelen te staan. Ik vraag mij dagelijks af waar we het voor doen en waarom we bepaalde keuzes maken.

Hoewel ik de oplossingen ook niet paraat heb, al heb ik wel wat suggesties, ben en blijf ik van mening dat we onze kwetsbaarste en belangrijkste groep (kinderen tot 12) veel te hard raken. We zouden alles op alles moeten zetten om die groep gewoon weer fysiek naar school te krijgen.
Misschien als we ze dan allemaal dagelijks testen voor ze thuis verlaten..

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Drardollan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Ik geloof echt dat het zo is, en het is erg, maar Illy heeft er wel een handje van het steeds maar heel erg te maken. Let wel, ieder kind is er 1 teveel en het zal je kind maar zijn! Maar even rationeel uit het artikel:
Cijfers heeft Illy niet, ,,maar het is echt een noodsignaal dat ik van de hoofden van de ic’s heb gekregen.
Zijn het er normaal 3 per jaar en nu 6? dat is 100% meer. ZIjn het er normaal 1 en nu 3? Of gaan we van 5 naar 500?

Zonder deze duiding vind ik het nog steeds heel erg, maar vind ik het ook geen sterk stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:31
Mfpower schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Ik geloof echt dat het zo is, en het is erg, maar Illy heeft er wel een handje van het steeds maar heel erg te maken. Let wel, ieder kind is er 1 teveel en het zal je kind maar zijn! Maar even rationeel uit het artikel:

[...]

Zijn het er normaal 3 per jaar en nu 6? dat is 100% meer. ZIjn het er normaal 1 en nu 3? Of gaan we van 5 naar 500?

Zonder deze duiding vind ik het nog steeds heel erg, maar vind ik het ook geen sterk stuk.
Uit het artikel. Bij hulplijn 113 Zelfmoordpreventie zien ze een ‘forse toename’ van het aantal hulpvragen. Werden er begin vorig jaar, voor corona, dagelijks zo’n driehonderd gesprekken gevoerd, nu zijn dat er vierhonderd tot vijfhonderd per dag. ,,We moeten alle zeilen bijzetten’’, zegt woordvoerder Scarlet Hemkes. ,,We merken dat het steeds erger wordt.’’

Lijkt met niet dat we hier dan spreken over 3 kinderen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
mystic schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Tsja, het zal onder volwassen echt niet veel beter gaan. Daar zal ook wel een geestelijk slagveld plaatsvinden.
We zullen er alleen doorheen moeten.
[...]
Natuurlijk, ook daarvoor geldt dat het super zwaar is. Die moeten we ook niet vergeten, al vind ik dat een minder probleem in die zin dat die mensen volwassen zijn en zelf ook iets kunnen doen. Kinderen tot 12 zijn nog te jong om alles te overzien. Waarmee ik het probleem alles behalve wil onderschatten.
Misschien als we ze dan allemaal dagelijks testen voor ze thuis verlaten..
Dat is zeker een goede optie.
Ik heb wel meer suggesties. Ik denk dan aan halve klassen of zorgen dat de ventilatie op orde is in de scholen. Ook zou er meer gehandhaafd moeten worden op thuiswerken, dat is de hele reden van de sluiting van de scholen. Voer desnoods die verdomde avondklok maar in, als dat zoveel helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
[...]

[...]

Je leest heel selectief. Er staan ook gewoon concrete getallen die de ernst weergeven.
Veel jonge kinderen bellen de Kindertelefoon. Ook daar is het aantal gesprekken ‘onwijs gestegen’, stelt woordvoerder Paulien Morsch: van 1100 naar 1400 tot 1500 per dag.
De Universiteit Leiden schatte onlangs dat 40.000 kinderen tijdens de eerste lockdown het slachtoffer van kindermishandeling zijn geworden, bijna drie keer zoveel als vóór de coronaperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mooie cijfers.Ik was een beetje bang voor een piek uit de Lansingerland tests die in theorie een hoop positieven zou kunnen vinden die anders nooit gevonden zouden zijn bij gebrek aan klachten of een BCO onderzoek.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wel jammer dat ze helemaal geen cijfers noemen van de stijging en het houden bij wat vage bewoordingen om het te omschrijven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

SlaadjeBla schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:18:
[...]

Je leest heel selectief. Er staan ook gewoon concrete getallen die de ernst weergeven.

[...]

[...]
Ik lees helemaal niet selectief. Het cijfer wat het meest van belang is, namelijk het werkelijke aantal opnames/suicides wordt niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:00
Drardollan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:18:
[...]

of zorgen dat de ventilatie op orde is in de scholen.
Ja, dat zou mooi zijn. Maar dat is sowieso op heel veel scholen natuurlijk compleet bagger (ook in het voortgezet onderwijs) dus ik verwacht niet dat ze er nu opeens wél iets aan kunnen doen en al helemaal niet op korte termijn.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

posttoast schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Ja, dat zou mooi zijn. Maar dat is sowieso op heel veel scholen natuurlijk compleet bagger (ook in het voortgezet onderwijs) dus ik verwacht niet dat ze er nu opeens wél iets aan kunnen doen en al helemaal niet op korte termijn.
Je kan ook niet de ene school sluiten vanwege slechte ventilatie en de andere wel open laten gaan. Want dan lopen de leerachterstanden helemaal uit elkaar.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
IJzerlijm schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Mooie cijfers.Ik was een beetje bang voor een piek uit de Lansingerland tests die in theorie een hoop positieven zou kunnen vinden die anders nooit gevonden zouden zijn bij gebrek aan klachten of een BCO onderzoek.
Wat mij betreft laat Lansingerland zien dat het in Londen (VK) en Ierland mis ging door de gigantische drukte en gebrek aan maatregelen dan een gevaarlijke variant. Ik heb er gisteren nog wat grafieken over gepost, maar in het kort komt het erop neer dat in Lansingerland de besmettingen al tijden dalen, ondanks de gigantisch opgevoerde testen.

Maar hele mooie cijfers en een goed begin van de week. Je ziet nu elke week dat we een trede omlaag aan het doen zijn. Elke week begint lager. Later in de week stijgt het nog wel wat, maar niet meer in de extremen die we eerder gezien hebben. De maatregelen hebben een duidelijk effect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 20:59
[...]

Schrijnend.
We zijn niet mensen van 80+ aan het beschermen, maar juist eronder. Het gros van de ziekenhuisopnames/icpnames is ruim onder de 80. Dat zijn mensen met ten minste gemiddeld nog 15 levensjaren en meer.

Combineer dan het instorten van de zorg erbij, dan bne je helemaal gaar.

En tevens het gaat om gesprekken, die van 1100 naar 1500 (per interval? ik heb ff snel gelezen) zijn gegaan. Nou...Dat is wel een stijging maar ook niet heel schokkend. En de belangrijkste metriek staat er niet bij; de daadwerkelijke zelfdoging.

Maar er mag inmiddels wel een goed plan van de overheid komen om deze schade te repareren.

Ik zou trouwens als basischooldocent nu echt niet voor de klas willen staan. Daar moet je ook nog rekening mee houden. Vooral met die britse variant erbij. Met gevaar voor eigen leven voor de klas staan is geen onderdeel van de arbeidsovereenkomst ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Adlermann op 18-01-2021 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Wel jammer dat ze helemaal geen cijfers noemen van de stijging en het houden bij wat vage bewoordingen om het te omschrijven.
Bij hulplijn 113 Zelfmoordpreventie zien ze een ‘forse toename’ van het aantal hulpvragen. Werden er begin vorig jaar, voor corona, dagelijks zo’n driehonderd gesprekken gevoerd, nu zijn dat er vierhonderd tot vijfhonderd per dag. ,,We moeten alle zeilen bijzetten’’, zegt woordvoerder Scarlet Hemkes. ,,We merken dat het steeds erger wordt.’’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
posttoast schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Je moet maar zo denken, we hebben er slechts 11 maanden de tijd voor gehad om dat op orde te brengen. Dat mag je onze overheid, onze gezondheidsdiensten en onze scholen aanrekenen. Een paar simpele CO2 meters zou al een wereld van verschil maken, die hadden allang in elk klaslokaal kunnen hangen.

Overigens heb ik daarin makkelijk praten. De school van mijn kinderen is spiksplinternieuw en voorzien van alle moderne snufjes die je maar kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 15-09 19:00
Drardollan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:24:
[...]

Je moet maar zo denken, we hebben er slechts 11 maanden de tijd voor gehad om dat op orde te brengen. Dat mag je onze overheid, onze gezondheidsdiensten en onze scholen aanrekenen. Een paar simpele CO2 meters zou al een wereld van verschil maken, die hadden allang in elk klaslokaal kunnen hangen.

Overigens heb ik daarin makkelijk praten. De school van mijn kinderen is spiksplinternieuw en voorzien van alle moderne snufjes die je maar kan bedenken.
Die van mijn kids ook. De school (VO) waar mijn vriendin werkt is echter een gebouw dat op de lijst staat om gesloopt te worden. No way dat daarin nog geïnvesteerd gaat worden door de gemeente. "Zet maar een raam open!"....

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Drardollan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:18:
[...]

Natuurlijk, ook daarvoor geldt dat het super zwaar is. Die moeten we ook niet vergeten, al vind ik dat een minder probleem in die zin dat die mensen volwassen zijn en zelf ook iets kunnen doen. Kinderen tot 12 zijn nog te jong om alles te overzien. Waarmee ik het probleem alles behalve wil onderschatten.
Mja, ik geloof niet dat die categorie hier op lange termijn verder veel last van gaat hebben. Fuck, het meeste van die leeftijd vergeet je op een gegeven moment toch :p

Zolang we hierin zitten kun je eigenlijk voor niemand een uitzondering maken.
Dat is zeker een goede optie.
Ik heb wel meer suggesties. Ik denk dan aan halve klassen of zorgen dat de ventilatie op orde is in de scholen.
Ik ben er serieus over. Zoveel mensen in 1 kleine ruimte: testen.
Ook zou er meer gehandhaafd moeten worden op thuiswerken, dat is de hele reden van de sluiting van de scholen. Voer desnoods die verdomde avondklok maar in, als dat zoveel helpt.
De reden is ook gewoon omdat kinderen kneiters veel verspreiden ffs :X Kun je wel 100 avondklokken invoeren...

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Adlermann schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:24:
[...]

En tevens het gaat om gesprekken, die van 1100 naar 1500 zijn gegaan. Nou...Dat is wel een stijging maar ook niet heel schokkend. En de belangrijkste metriek staat er niet bij; de daadwerkelijke zelfdoging.
Bij hulplijn 113 Zelfmoordpreventie zien ze een ‘forse toename’ van het aantal hulpvragen. Werden er begin vorig jaar, voor corona, dagelijks zo’n driehonderd gesprekken gevoerd, nu zijn dat er vierhonderd tot vijfhonderd per dag.
Tijdens de lockdown neemt het aantal hulpvragen extra toe. Of het ook kinderen - zelfs die in de basisschoolleeftijd - betreft, kan Hemkes niet zeggen. ,,Maar bij veruit de meeste mensen die contact opnemen, gaat het om jongeren.
Het zijn niet zo maar gesprekken he. We hebben het over meer dan 33% stijging van gesprekken over zelfdoding!

edit: ik zie dat jij de kindertelefoon cijfers hebt genomen. Die zullen vast niet allemaal over zelfdoding gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door SlaadjeBla op 18-01-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 18:21
[...]

Hmm ja was recirculatie nu niet juist een heel groot probleem mbt verspreiding? Volgens mij kan je dan beter in een tochtig oud gebouw zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

We zijn niet mensen van 80+ aan het beschermen, maar juist eronder. Het gros van de ziekenhuisopnames/icpnames is ruim onder de 80. Dat zijn mensen met ten minste gemiddeld nog 15 levensjaren en meer.
Het is 50/50 toch?

Maar een andere invalshoek, de mensen van die leeftijd die in het ziekenhuis komen hebben helemaal geen levensverwachting meer van 15 jaar. Het zijn veelal mensen die vanuit een verzorgingshuis komen naar mijn weten. De fitte thuiswonende 80 plusser is veel beter in staat om zichzelf te beschermen.
Combineer dan het instorten van de zorg erbij, dan bne je helemaal gaar.
Er zijn mogelijkheden om dat te beperken. In andere landen worden bijvoorbeeld hotels ingericht om minder kritieke gevallen op te vangen, dat zie ik hier niet gebeuren. Veel bedden zijn nu bezet door mensen die eigenlijk alleen wat zuurstof nodig hebben en ook in een hotelkamer met de juiste verzorging het wel gaan redden.

Maar het is natuurlijk niet zo zwart wit en ik heb ook niet alle antwoorden.
En tevens het gaat om gesprekken, die van 1100 naar 1500 zijn gegaan. Nou...Dat is wel een stijging maar ook niet heel schokkend. En de belangrijkste metriek staat er niet bij; de daadwerkelijke zelfdoging.

Maar er mag inmiddels wel een goed plan van de overheid komen om deze schade te repareren.
Voor mij is dit artikel niet maatgevend, het is 1 van de vele constateringen die we zien. We kunnen het er denk wel over eens zijn met zijn allen dat de groep tot 12 het hardste geraakt wordt van alle groepen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 23:44

Lezen we hetzelfde artikel?

"Bij hulplijn 113 Zelfmoordpreventie zien ze een ‘forse toename’ van het aantal hulpvragen. Werden er begin vorig jaar, voor corona, dagelijks zo’n driehonderd gesprekken gevoerd, nu zijn dat er vierhonderd tot vijfhonderd per dag."

"Veel jonge kinderen bellen de Kindertelefoon. Ook daar is het aantal gesprekken ‘onwijs gestegen’, stelt woordvoerder Paulien Morsch: van 1100 naar 1400 tot 1500 per dag."

"We zien bijvoorbeeld ook een toename van 30 tot 40 procent van echt levensbedreigende eetstoornissen."

Ook denk ik dat hoofden van IC's momenteel wel meer aan hun hoofd hebben dan dhr. Illy noodsignalen te sturen over opnames van kinderen i.v.m. zelfmoordpogingen, als dit geen duidelijk er uit springend fenomeen zou zijn. Eigenlijk zeg je dat Illy naar jouw mening aan het aandikken/overdrijven is. Of dat het AD zijn woorden verdraait voor extra clickbait. Onderbouwing van die stelling(en) is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
jip_86 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Hmm ja was recirculatie nu niet juist een heel groot probleem mbt verspreiding? Volgens mij kan je dan beter in een tochtig oud gebouw zitten :P
Recirculatie vind je niet in moderne gebouwen. In moderne gebouwen wordt de lucht afgezogen en middels een warmtewisselaar de inkomende lucht opgewarmd of afgekoeld.

Die recirculatie zit juist in de gebouwen tussen die tochtige gebouwen en de gebouwen van enkele jaren terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:48
[...]

Die CO2 meter kan de school natuurlijk zelf ook aanschaffen. Kost geen drol. Voor wat betreft het aanpakken van de ventilatie in scholen: daar wordt al jaren aan gewerkt. Vanuit de overheid is er b.v. het Frisse Scholen project. Ik heb niet de illusie dat iets waar al jaren aan gewerkt wordt ineens in een jaartje geregeld is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
mystic schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Ik ben er serieus over. Zoveel mensen in 1 kleine ruimte: testen.
In China werd (of misschien wordt, dat weet ik niet) dat ook gedaan. Niets mis mee.
De reden is ook gewoon omdat kinderen kneiters veel verspreiden ffs :X Kun je wel 100 avondklokken invoeren...
Nee, helaas.
Reden voor sluiting scholen

De Rijksoverheid gaat over tot deze algemene sluiting om het aantal reisbewegingen van volwassenen te beperken en daarmee de verspreiding van het virus terug te dringen. Het uitgangspunt is dat iedereen zoveel mogelijk thuis blijft en thuis werkt. Het sluiten van de scholen draagt hieraan bij.
https://www.rijksoverheid...ijs-en-speciaal-onderwijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Is het inmiddels niet relevant om aan dit dagelijkse overzicht ook de druk op de GGZ toe te voegen? En het aantal mensen dat overlijdt aan suïcide en de druk op de ziekenhuizen/ic's dit dergelijke pogingen met zich meebrengen?

Lijkt mij lastig in kaart te brengen obv de beschikbaar gestelde data maar zeer relevant om over het beleid te oordelen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Toen ik het een tijdje terug telde kwam ik volgens mij op 50/50 voor onder en boven de 70. Uit mijn hoofd.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
klaaas schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Die CO2 meter kan de school natuurlijk zelf ook aanschaffen. Kost geen drol. Voor wat betreft het aanpakken van de ventilatie in scholen: daar wordt al jaren aan gewerkt. Vanuit de overheid is er b.v. het Frisse Scholen project. Ik heb niet de illusie dat iets waar al jaren aan gewerkt wordt ineens in een jaartje geregeld is.
Ik benoem niet voor niets meerdere partijen die steken hebben laten vallen.

Het is inderdaad niet mogelijk om alles in een jaar te regelen, maar in een jaar kan je wel meer doen dan helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:32
[...]

Mijn N==1 ervaring is ook dat van de mensen uit de familie/bekenden/collega's/buren van kringen ik van 4 mensen weet dat ze op de IC beland zijn. Eén persoon hiervan was ruim boven de 80 met onderliggende problemen en deze heeft het helaas ook niet overleefd.
Bij de andere 3, een echtpaar en nog een ander persoon (niet aan elkaar gerelateerd), waren die van het echtpaar 48 en 52 jaar, de andere persoon weet ik niet zeker, 55-60 ongeveer. Desbetreffende echtpaar is half december op de IC beland (kleine week) en moet nu nog minimaal tot medio februari op een revalidatie afdeling liggen (en daarna hoogstwaarschijnlijk nog thuis met ondersteuning maandenlang revalideren).
Hierbij gezegd: geen van deze laatste 3 personen zat in de gevarenzone, als in ouderdom, hart of long problemen, niets noemenswaardigs zover ik weet.

Of dit representatief is voor de mensen die opgenomen worden c.q. op de IC belanden weet ik niet, maar het zijn zeer zeker niet alleen stokoude mensen die al met 1 been in het graf staan. Die illusie moeten mensen toch echt eens doorbreken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:21

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

De grote vraag blijft toch wel of dit het allemaal waard is geweest aan het einde van de rit, als je ziet hoeveel er kapot gaat en kinderen die niet het juiste onderwijs hebben gehad in de corona tijd. Dat is helaas ook pas te beantwoorden als dit allemaal achter de rug is, maar ik ben zelf benieuwd wat eruit komt als je de min en plus punten naast elkaar gaat zetten.

Want als we nog een half jaar de boel dichthouden zal er in het algemeen teveel kapot gaan, ik ben blij dat ik de keuzes niet hoef te maken die de hoge pieten moeten maken over deze situatie :o !

Maar gelukkig dalen de besmettingen sinds de lockdown wel, dat is een positief vooruitzicht.
Het gaat dan niet hard naar beneden zoals ze het graag willen zien, maar elk klein beetje helpt mee.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 18:21
[...]

[...]

Als hoofden (meervoud dus) van ic's dat aangeven is dat toch iets om serieus te nemen? IC personeel is schaars dus die kan eventueel ook niet elders meehelpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Dat zal deels zeker de reden zijn, zonder twijfel.

Maar ook omdat ze niet terug durven komen op hun boude uitspraken dat kinderen het niet verspreiden. daarvoor hebben ze gewoon al teveel flaters geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

klaaas schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:31:
Het blijft lastig als je voor werkmaterialen van een paar tientjes al schriftelijk in drievoud moet bedelen bij de stichting voor geld. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Ik zou trouwens als basischooldocent nu echt niet voor de klas willen staan. Daar moet je ook nog rekening mee houden. Vooral met die britse variant erbij. Met gevaar voor eigen leven voor de klas staan is geen onderdeel van de arbeidsovereenkomst ;)
Dan vaccineer je die leraren, probleem opgelost. We vaccineren ook managers in de zorg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
posttoast schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Die van mijn kids ook. De school (VO) waar mijn vriendin werkt is echter een gebouw dat op de lijst staat om gesloopt te worden. No way dat daarin nog geïnvesteerd gaat worden door de gemeente. "Zet maar een raam open!"....
Prima oplossing toch? Met een goede CO2 meter kan je gericht het raam openen en sluiten. Dan maar een paar knaken extra verwarming erin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 20:19
G_Dragon schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:33:
De grote vraag blijft toch wel of dit het allemaal waard is geweest aan het einde van de rit, als je ziet hoeveel er kapot gaat en kinderen die niet het juiste onderwijs hebben gehad in de corona tijd. Dat is helaas ook pas te beantwoorden als dit allemaal achter de rug is, maar ik ben zelf benieuwd wat eruit komt als je de min en plus punten naast elkaar gaat zetten.
Knappe jongen die bij die vergelijking de 0-optie(s) mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
mystic schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Dat zal deels zeker de reden zijn, zonder twijfel.

Maar ook omdat ze niet terug durven komen op hun boude uitspraken dat kinderen het niet verspreiden. daarvoor hebben ze gewoon al teveel flaters geslagen.
Een flater meer of minder maakt toch niet uit?

Het aantal grote clusters op basisscholen is, gelukkig, vrij beperkt geweest. Ik denk dat dat vooral op VO speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Het blijft lastig als je voor werkmaterialen van een paar tientjes al schriftelijk in drievoud moet bedelen bij de stichting voor geld. ;)
Ik heb een tijd in de MR gezeten dus ik kan er over meepraten ;) Maar ik moet daar ook bij zeggen dat er in het onderwijs ook mensen rondlopen die daar erg creatief mee om kunnen gaan.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

En daarin faalt ook de overheid, die kan zoiets ook verplichten. Desnoods kopen ze zelf en gaan ze ze plaatsen. We donderen miljarden de sloot in naar allerlei steunmaatregelen, die 5 miljoen aan meldertjes kan er nog wel bij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:59
update 2021-01-18

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbwI8Pj12laXzwhZrEhySLATVsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g7VsytwBMB0QLtPxFP98mbIy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOE54DcgMhWjpCl3HHYKjQ6uJ-I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zv6hzMVPGh13LUI1zGwiqLku.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xey73aS_iToarB84T_yap4z40Cw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4Sozqjw0KF3zMKJYUD4DlA45.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6BSmIds195b7QlFL5oDcv1zggs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xo6W2iCzrjeuX42kizu1RBwo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4evvPMYJGye3dfwDt7m23la8akw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1QyhBWllAjzbvQHZYgviEVrG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-wEhttbGFUEWIcdj3ejQr1U4eQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zPU4R1nbJlN5PoxPy5OzV9Vy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXpBLY14YXviCysoQBJeF41IyFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PZ8HeoBHEQTSOzEVn4VqfqOQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A79syEZ5rg6x412wLrzR8yeS9HA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6POq5OwRbFN5mww0NygMXW4L.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Staat wel tegenover dat (veel) scholen (net als veel andere beroepsuitoefenaars die met mensen werken - zoals bijvoorbeeld in de zorg) niet bekend staan als goede boekhouders. Geld wat beschikbaar is gaat op, waar het gebleven is is lastig te achterhalen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Apart dat het meeste daalt behalve de IC bezetting.
Zou het komen dat de echt ouderen/zwakkeren nog net zoveel worden getroffen als zonder de lockdown?
Bij de vorige lockdown waren de verzorgingshuizen dicht en ging de IC bezetting tegelijk met alles naar beneden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 18-01-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:53
Ernemmer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:44:
Zou het komen dat de echt ouderen/zwakkeren nog net zoveel worden getroffen als zonder de lockdown?
Bij de vorige lockdown waren de verzorgingshuizen dicht en ging de IC bezetting tegelijk met alles naar beneden.
Zeker heel apart. Misschien dat men nu sneller iemand op de IC plaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Sovieto schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:50:
[...]

Zeker heel apart. Misschien dat men nu sneller iemand op de IC plaatst?
Dat lijkt mij niet, aangezien de behandelmethode nu een stuk verbeterd is.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 18-01-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ernemmer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:50:
[...]

Dat lijkt mij niet, aangezien de behandelmethode nu een stuk verbeterd is.
Misschien doordat er nu meer mensen succesvol op de kliniek behandeld worden, de gevallen op de IC dus relatief ernstiger zijn dan in Maart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:55
Ik kijk even mee met interview van Kuipers.
https://nos.nl/livestream...e-in-de-ziekenhuizen.html

Hij laat een model zien van ziekenhuisbezetting bij de "Britse variant".
De journalist met vragen komt vrij snel met een goede vraag: zou met de huidige maatregelen in Nederland de R niet lager zijn dan we nu verwachten bij deze mutatie.
Daar gaf Kuipers als antwoord dat het een erg snelle stijging was in Engeland waarbij de mutatie erg snel de overhand kreeg. Hij zei niets over maatregelen. Het lijkt wel alsof ze niet genoeg kennis hebben van het complete plaatje, maar alleen kijken naar de cijfers.

Hij pleit duidelijk voor meer maatregelen, het gaat (een heel stuk van dit interview) niet meer over ziekenhuisbezetting maar alleen over maatregelen....

Ja, de mutatie is besmettelijker, maar kijk dan ook eens naar maatregelen om de cijfers goed door te rekenen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ernemmer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:44:
Volgens mij komt dit omdat gemiddeld gezien mensen veel langer op de IC liggen dan in de kliniek.
Dus dan duurt het langer voor de bezetting daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:21

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Brunniepoo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Knappe jongen die bij die vergelijking de 0-optie(s) mee kan nemen.
Hoezo 0 optie(s)?
Je kan gerust kijken naar wat de gevolgen zijn van de maatregelen vs het effect van alle maatregelen.
Of het allemaal echt nodig was geweest na de corona tijd.
Dan kan je een duidelijk beeld op kaart krijgen :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Volgens mij komt dit omdat gemiddeld gezien mensen veel langer op de IC liggen dan in de kliniek.
Dus dan duurt het langer voor de bezetting daalt.
Maar waarom kon het in april wel hard dalen dan? Ik vind het raar dat alleen de IC bezetting niet daalt nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 15-09 18:58
Mfpower schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Ik lees helemaal niet selectief. Het cijfer wat het meest van belang is, namelijk het werkelijke aantal opnames/suicides wordt niet genoemd.
En aangezien de eetstoornissen vooral > 12/13 jaar lijken te zijn, verwacht ik dat eigenlijk ook wel bij opnames/suicides dan wel de telefoongesprekken daar over bij hulplijnen.
Zou op zich ook niet verbazingwekkend zijn dat dat vooral vanaf pubers speelt.

Dus scholen open voor basisonderwijs zie ik daar niet zoveel bij helpen, wellicht wat bij de kindermishandeling, al is het de vraag of het echt helpt, of het meer uit het zicht gewoon door gaat. Zoveel zal de stress bij ouders nou ook weer niet afnemen dat dat daar na niet meer voor zou komen in een hoop van die gezinnen.

En het voortgezet onderwijs openen dat ligt toch wel wat lastiger qua besmettingsrisico's zeker als je verder maar weinig maatregelen blijft nemen (en of ze niet nageleefd worden).

Beetje jammer dat Illy nog steeds weinig onderscheid lijkt te maken tussen de beide leeftijdscategorieën en in wat er gepubliceerd is in de krant ook niet aangeeft hoe hij denkt dat scholen weer open zouden kunnen of zorgt dat daar iemand anders over aan het woord wordt gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

gekkie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:57:
[...]

Dus scholen open voor basisonderwijs zie ik daar niet zoveel bij helpen, wellicht wat bij de kindermishandeling, al is het de vraag of het echt helpt, of het meer uit het zicht gewoon door gaat. Zoveel zal de stress bij ouders nou ook weer niet afnemen dat dat daar na niet meer voor zou komen in een hoop van die gezinnen.
Zou het bij het openen van de scholen dan niet vooral verschuiven van kindermishandeling naar mishandelde partners? De ouders zitten dan immers nog altijd met elkaar thuis opgehokt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

G_Dragon schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Hoezo 0 optie(s)?
Je kan gerust kijken naar wat de gevolgen zijn van de maatregelen vs het effect van alle maatregelen.
Of het allemaal echt nodig was geweest na de corona tijd.
Dan kan je een duidelijk beeld op kaart krijgen :)
je kan achteraf ongeveer bepalen hoeveel geld er gestopt is in maatregelen en wat het eindresultaat ( <> effect ) in slachtoffers is geweest op basis van oversterfte.

Je weet niet wat dat eindresultaat in slachtoffers was geweest met minder of geen maatregelen. Dat wordt denk ik bedoeld met 0 meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 15-09 18:58
Stoney3K schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:59:
[...]
Zou het bij het openen van de scholen dan niet vooral verschuiven van kindermishandeling naar mishandelde partners? De ouders zitten dan immers nog altijd met elkaar thuis opgehokt.
Totale stress zal wellicht wat minder zijn, kan misschien in sommige helpen dat doorgaans de emmer niet meer overloopt, maar goed echt helemaal lekker zit het dan toch niet in die gezinssituatie, dus ja ik denk dat je zeker niet alle gevallen hier van oplost en het zich inderdaad ook prima meer tegen de partner kan richten. Het geeft voor betroffen kinderen wat lucht gedurende de dag, maar het onderliggende probleem is er niet mee opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:01:
[...]

Je weet niet wat dat eindresultaat in slachtoffers was geweest met minder of geen maatregelen. Dat wordt denk ik bedoeld met 0 meting.
Niet alleen in slachtoffers. Je weet ook niet wat de economische schade geweest zou zijn zonder (of met minder) maatregelen. Het is niet zo dat er alleen met de huidige maatregelen economische en psychische schade is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ernemmer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:57:
[...]

Maar waarom kon het in april wel hard dalen dan? Ik vind het raar dat alleen de IC bezetting niet daalt nu.
Op de kliniek dalen we nu ongeveer twee weken ?
In april lag de top van kliniek ongeveer een week voor de top van IC. En de eerste halvering van bezetting IC was ongeveer 3 weken later.

Zoals het nu lijkt ging het toen inderdaad wel sneller.
Ik denk meerdere oorzaken:
- nieuwe opnames daalde veel harder
- de R lag lager dan nu en bleef ook langer laag
- wellicht, maar dit is een gok, is er nu een betere behandeling waardoor mensen minder snel overlijden ? waardoor je dus minder uitstroom hebt door overlijdens, en van de overgebleven mensen een langere ligduur.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 18-01-2021 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ankona schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:43:
[...]

Staat wel tegenover dat (veel) scholen (net als veel andere beroepsuitoefenaars die met mensen werken - zoals bijvoorbeeld in de zorg) niet bekend staan als goede boekhouders. Geld wat beschikbaar is gaat op, waar het gebleven is is lastig te achterhalen.
Dat is niet zo moeilijk hoor. De helft is afgeroomd door de stichting die er tegenwoordig boven hangt en in ruil daarvoor kan je tegenwoordig beter zien waar het geld heen gegaan is. In ieder geval amper naar onderwijs.
/cynisch

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:53
Overigens was het bij de daling in november zo dat de IC-bezetting pas 12 dagen na de top van de ziekenhuisbezetting begon te dalen.

Op dit moment zijn we 13 dagen na die top in ziekenhuisbezetting, dus misschien wordt de daling komende dagen ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:04:
[...]

Niet alleen in slachtoffers. Je weet ook niet wat de economische schade geweest zou zijn zonder (of met minder) maatregelen. Het is niet zo dat er alleen met de huidige maatregelen economische en psychische schade is.
dat klopt helemaal en maakt samen met de andere aspecten een 0 meting al erg lastig evenals de kosten/baten (in alle opzichten ) van welke set van maatregelen dan ook .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:04:
[...]

Op de kliniek dalen we nu ongeveer twee weken ?
In april lag de top van kliniek ongeveer een week voor de top van IC. En de eerste halvering van bezetting IC was ongeveer 3 weken later.

Zoals het nu lijkt ging het toen inderdaad wel sneller.
Ik denk meerdere oorzaken:
- nieuwe opnames daalde veel harder
- de R lag lager dan nu en bleef ook langer laag
- wellicht, maar dit is een gok, is er nu een betere behandeling waardoor mensen minder snel overlijden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Is er ook data bij gehouden van hoeveel mensen zich zonder klachten heeft laten testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:16
IC en kliniek zijn natuurlijk ook wel een beetje communicerende vaten: bij een heel hoge bezetting zal men heel terughoudend zijn om over te plaatsen van kliniek naar IC. Ook omdat je liever toch nog wat noodcapaciteit op de IC overhoud. Als nu de totale bezetting daalt, vooral de kliniek, kun je dus aardig inschatten hoeveel extra opnames op de IC daar de komende dagen uit gaan komen. Vrijwel alle IC opnamen komen immers uit de kliniek. Je kunt dan nu besluiten om de ergere gevallen van de kliniek nu dus wat sneller naar de IC te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
edit: laat maar, je had een andere tweet eerst staan ;)
Goede toevoeging, al is die tweet wel van oktober. Ben benieuwd hoe het nu is.

[ Voor 64% gewijzigd door Plenkske op 18-01-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Carnoustie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:13:
Vrijwel alle IC opnamen komen immers uit de kliniek.
Is dat zo? heb je een linkje naar waar dit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ernemmer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:57:
Omdat ze elk stukje ruimte wat er is weer pakken voor reguliere zorg. Die ligt nu niet helemaal stil maar wordt 'best effort' nog parallel uitgevoerd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:01

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Carnoustie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:13:
IC en kliniek zijn natuurlijk ook wel een beetje communicerende vaten: bij een heel hoge bezetting zal men heel terughoudend zijn om over te plaatsen van kliniek naar IC. Ook omdat je liever toch nog wat noodcapaciteit op de IC overhoud. Als nu de totale bezetting daalt, vooral de kliniek, kun je dus aardig inschatten hoeveel extra opnames op de IC daar de komende dagen uit gaan komen. Vrijwel alle IC opnamen komen immers uit de kliniek. Je kunt dan nu besluiten om de ergere gevallen van de kliniek nu dus wat sneller naar de IC te sturen.
Werkt het zo?

Dus dat je kan zeggen, mwah, plek zat op de IC, misschien moet deze patiënt daar dan toch alvast heen. Of, het is wat vol de IC, misschien kan deze vast terug naar de afdeling? Ik denk het namelijk niet, maar misschien kan @LZ86 zijn licht daar eens op schijnen?
Plenkske schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:55:
..

Ja, de mutatie is besmettelijker, maar kijk dan ook eens naar maatregelen om de cijfers goed door te rekenen zou ik zeggen.
Op zich zou dat nu goed moeten kunnen. Als je wekelijks (of dagelijks) een willekeurige steekproef neemt en je ziet dat het aandeel van de Britse variant toeneemt, dan weet je dat ie besmettelijker is. Je steekproef hoeft dan helemaal niet heel groot te zijn om daar toch iets zinnigs over te zeggen. Als je dat gewoon in Nederland doet, is dat onder dezelfde maatregelen en kan je het dus goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Omdat ze elk stukje ruimte wat er is weer pakken voor reguliere zorg. Die ligt nu niet helemaal stil maar wordt 'best effort' nog parallel uitgevoerd.
Maar dat wordt apart bijgehouden. Covid-IC en Non-Covid IC
Pagina: 1 ... 25 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2