gekkie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:32:
[...]
Maar dan krijg ik de indruk dat je niet zo zeer in de exponentiële groei geloofd van zowel besmettingen als daarmee gepaard de sterfte en dat je dus eerst het "bewijs" wilt zien van "voldoende doden", voordat je wilt ingrijpen ? Dat klinkt toch ook als een tikkie mosterd na de maaltijd.
In de natuur bestaat er geen exponentiele groei zonder einde. Iedere groei vlakt af. Corona-infecties vlakken af nadat een groot deel van de mensen reeds een infectie achter de kiezen heeft. Zoals elke infectieziekte in het verleden heeft gedaan, en de seizoens-ziekten dat ook elk jaar doen.
Ik denk dat een volledig onbeheerste corona-epidemie het potentieel heeft om ongeveer 5% van de bevolking te doden. Daarmee balanceert het fenomeen op de grens van een nationale ramp. Het feit dat relatief veel sterfte optreedt onder gepensioneerden, maakt de ineenstorting van de maatschappij en het verval in anarchie een stuk minder waarschijnlijk. Ik heb vertrouwen dat we als land er bovenop zouden komen, met een bevolkingsomvang van ongeveer het niveau van 2010.
Ter illustratie van wat dan wel een nationale ramp is imho: ik trek een vergelijk met de AIDS epidemie in west-Afrika in de jaren '90. Daar waren landen waar >30% van de mensen HIV kreeg, een groot deel daarvan stierf, en vooral de jongere generaties werden weggeslagen. De oudjes bleven achter zonder mensen om voor ze te zorgen. Uiteindelijk begonnen mensen weg te trekken uit hun geboortestreek naar het zuiden en trok boko haram uit het noorden binnen. Dat is de signatuur van een nationale ramp; de heersende samenleving is in aanzienlijke gebieden verdreven ten gevolge van een ziekte.
Wat zou 5% sterfte scenario het dan wel zijn: een ramp voor de
menswaardigheid. Mensen die in slechte omstandigheden alleen sterven en geen fatsoenlijke uitvaart krijgen. Nou is die menswaardigheid me ook heel heilig. En ik ben bereid om op vrijwillige basis aanzienlijke offers te maken om de waardigheid van anderen te beschermen. Ik ben fel gekant tegen een avondklok, maar dat is niet omdat ik 's avonds bij mensen op bezoek wil.
Ik denk dat hier ons meningsverschil zit. In mijn ogen moet de overheid zich met dwingende wetgeving richten op nationale zaken en niet op morele zaken. Dat vind ik het domein voor de mens zelf. Ik heb goede hoop dat we met weldenkende mensen zijn. Ik hoop dat we net als Zweden zijn. Toegegeven, dat land doet het qua cijfers niet fantastisch, maar er is een humanitaire crisis ontstaan.