Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 129 Laatste
Acties:
  • 400.963 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:34
Uthog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Je zou die tante toch eigenlijk strafrechtelijk willen vervolgen voor een het in gevaar brengen van de volksgezondheid. Die man kan er, gebaseerd op deze info, niks aan doen.
Zij heeft hem bewust in gevaar gebracht. Dat zou strafbaar moeten worden.
De man kan er niets aan doen? Hij kan dat mens toch de toegang ontzeggen/weggaan? Hij kan toch een smoeltje voor en afstand houden? (verrassend, het was een nieuwjaars familiebijeenkomst in een huis met meer dan 8 man waarvan ze dondersgoed wisten dat die tante besmet was) Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Net zoals mensen die in de supermarkt lopen en klagen dat het op die tijd altijd zo druk is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
klaaas schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:21:
[...]

Dat is voor mij dus de vraag: is de avondklok bedoelt voor excessen zoals die straatrace en thuisfeestjes, of gaat het in z'n algemeenheid om het terugdringen van contacten in de leeftijd van 18-25 (of wat was het precies)? Het laatste heeft denk ik meer kans van slagen dan het eerste, maar als de politie prioriteiten gaat stellen zoals @LZ86 aangeeft dan zie ik voor beide wel mogelijkheden. Het bekeuren van mensen die een hond uitlaten is gewoon een stroman en dat weet je donders goed.
Mensen die een hond uitlaten waren volgens de laatste berichten uitgezonderd van de avondklok. Hardlopers niet.

Het zal ongetwijfeld niet het onbenoemde doel zijn van de beleidsmakers om individuele hardlopers te vangen, je zag bij de 1,5m regel hoe funest zo'n actie kan worden uitgelegd. Er hoeft maar 1 overijverige of gefrustreerde BOA te zijn en de kranten hebben weer een 'Je mag geen gebakje eten buiten op straat' artikel waarmee (terecht) veel mensen zich zullen afvragen waar we nu in hemelsnaam mee bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:41:
[...]

De man kan er niets aan doen? Hij kan dat mens toch de toegang ontzeggen/weggaan? Hij kan toch een smoeltje voor en afstand houden? (verrassend, het was een nieuwjaars familiebijeenkomst in een huis met meer dan 8 man waarvan ze dondersgoed wisten dat die tante besmet was) Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Net zoals mensen die in de supermarkt lopen en klagen dat het op die tijd altijd zo druk is. :P
Vandaar dat ik zij, op die info in die post.
Nu dit erbij verteld word zou je hem bijna naast het bed willen leggen met de melding zoek het maar uit.
Jammer dat er voor stupidity nog geen middel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MikeyMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:38:
Mijn interpretatie hiervan:
- duurt lang!
- maatregelen prima, maar begint nu met de (donkere!) Feestdagen wel echt vervelend te worden
Ik ben benieuwd naar de onderzoeksresultaten van januari en hoe de (dreiging) van een avondklok dit nog beïnvloed. Winnen ze weer wat puntjes of is het de druppel voor sommige mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:20

The.Terminator

Un boer met bier

LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:41:
[...]

Ja kijk, maar dan is (door de aanvulling van jou informatie) het ook een totaal andere situatie.
Als dat direct gezegd zou zijn had je dus niet dat men het anders zag en alleen de tante de schuld zou geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33
CMD-Snake schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:43:
[...]

Ik ben benieuwd naar de onderzoeksresultaten van januari en hoe de (dreiging) van een avondklok dit nog beïnvloed. Winnen ze weer wat puntjes of is het de druppel voor sommige mensen?
Jij zal er in ieder geval alles aan doen om meer mensen het gevoel te geven dat het de druppel is; niet waar? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Uthog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:43:
[...]

Vandaar dat ik zij, op die info in die post.
Nu dit erbij verteld word zou je hem bijna naast het bed willen leggen met de melding zoek het maar uit.
Jammer dat er voor stupidity nog geen middel is.
Dan snap je waarom we in de zorg moeite hebben om nog empathie te hebben voor die families. Die patient zal de beste zorg krijgen die mogelijk is in deze tijd, maar zuur is het wel.

En het zijn er veel veel meer dan alleen dit voorbeeldje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Uthog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Snap ik, ik geloof ook dat het niet zo makkelijk is als dat ik zeg.
Pubers zijn pubers, en we zijn allemaal jong geweest.

Alleen ik merk dat jongeren van nu minder gezag voor hun ouders hebben. Mijn vader zou mij zelfs nu, en ik ben 30, nog binnen gehouden hebben.
Dus ik geloof ook echt dat alle ouders wel willen. En ik wil niemand vertellen hoe zij moeten opvoeden. Maar dan verwacht ik van diezelfde groep ouders niet dat zij mij vertellen dat ik avonds niet even langs een kennis mag om een kopje koffie te doen. Wat ik overigens niet doe want ik wil weer gewoon alles kunnen.

Het zou zonde zijn, ook voor die kids, als er een avondklok komt. Er is al geen alternatief en je wil ook niet de hele avond met pa en ma thuis zitten.
Volgens mij zijn een oud Grieks denker ook al zoiets. ;) Ik denk niet dat je dan als 30 jarige binnengebleven was. Kan me dan ook wel in @klaaas zijn verhaal vinden. Kinderen iets laten doen (jong en oud) is een vorm van gecontroleerd crashen soms. Die nemen alles wat ze in hun voordeel kunnen manipuleren heel letterlijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:40
LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:24:
[...]

Maar ik snap het sentiment wel. Kijk, ik heb (nog net) geen pubers in huis. Maar ik hoefde het vroeger inderdaad ook echt niet te flikken wat die pubers van tegenwoordig allemaal doen. Dat je dan al weken hoort dat de pubers en jong volwassenen de reden zijn dat 1: De 2e golf is begonnen en 2: Deze voortduurt door hun gedrag helpt niet in het kweken voor begrip voor die zielige ouders en jongeren die zo weinig kunnen. Maar ik begrijp de situatie van ouders ook wel ergens.

Eigen schuld van de maatschappij en ouders dat het nu zover is. Blijkbaar is opvoeden nu verworden tot overleggen met je kinderen i.p.v. wat pa en ma zeggen zijn gewoon de regels. Kind stout en grove overtreding begaan? Dan gaan we over gevoelens praten en onderhandelen (als jij voortaan Jantje niet meer in zijn ballen trapt mag jij straks 2 stuks speelgoed uitzoeken op bol.com). Krijgt je kind een optater van je omdat ie een raam ingooit? Dan krijg je veilig thuis aan je broek want HeT KiNd MoEt ZiJn GeVoElEnS UiTeN en is het mishandeling.
Enigszins off-topic, maar met het oog op de onderlinge samenhang toch nog even deze reactie. Allereerst vind ik mezelf geen zielige ouder en mijn kinderen zijn ook niet zielig. We rooien het met elkaar, ook al is het af en toe best pittig om zo met z'n allen bij elkaar op de lip te zitten. En qua regels redden we het ook wel. Het kost veel gepraat en af en toe een botsing, maar al met al houden we het m.i. allemaal nog redelijk binnen de perken.

Dus zielig? Nee, maar het is ontegenzeggelijk zo dat jonge mensen wel degelijk hard getroffen worden. In een periode waarin ze normaal gesproken meer en meer hun vleugels uitslaan worden ze nu aan alle kanten beperkt. En de contacten die zeker in deze fase erg belangrijk zijn moeten ze grotendeels missen. Daar moeten we m.i. ook zeker oog voor hebben. En als we de jongeren vragen solidair te zijn met de samenleving, dan geldt dat ook omgekeerd. Als het nodig is om de jongeren na 22:00 binnen te houden dan gaat dat ook ten koste van mijn bier- en filmavond. So be it.

En voor wat betreft dat opvoeden: succes. Je gaat het allemaal meemaken! ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
t_captain schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:16:
[...]

Men gaat dus van 3400 dagelijkse besmettingen (14 UK) naar 1400 (34 UK).

[...]
Je kunt overigens met deze cijfers ook de R-waardes schatten. Uitgaande van 4 generaties in 21 dagen (1 generatie = 5.25 dag):

* Voor de klassieke variant: R=0.8
* Voor de UK variant: R=1.2

>> Dat geeft dus een "R van 50% hoger" <<

Iets gunstiger dan de factor 1.7 waar men nu nog vanuit gaat in het beleid. Deze waarneming past overigens in een breder patroon van meerdere recente waarnemingen van R-waarde UK variant / klassieke variant < 1.7 is. Ik lees ook getallen van 1.3 a 1.35.

Daarnaast is het met deze kleine aantallen mogelijk dat een deel van de 34 besmettingen het directe of indirecte gevolg is van nieuwe import tussen 22-12-2020 en 14-1-2021.
Iedere besmetting die afkomstig is van import en niet van organische groei van besmettingen die al aan het begin van de periode aanwezig waren, verlaagt de schatting voor de R-waarde van de UK variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:24:
[...]

Eigen schuld van de maatschappij en ouders dat het nu zover is. Blijkbaar is opvoeden nu verworden tot overleggen met je kinderen i.p.v. wat pa en ma zeggen zijn gewoon de regels. Kind stout en grove overtreding begaan? Dan gaan we over gevoelens praten en onderhandelen (als jij voortaan Jantje niet meer in zijn ballen trapt mag jij straks 2 stuks speelgoed uitzoeken op bol.com). Krijgt je kind een optater van je omdat ie een raam ingooit? Dan krijg je veilig thuis aan je broek want HeT KiNd MoEt ZiJn GeVoElEnS UiTeN en is het mishandeling.
En dus ook de regering die deze maatschappij stimuleert.
Opvoeding kinderen, laat maar over aan de opvang want je moet met 2 ouders werken.
Zelfredzaamheid stimuleren (met andere woorden, wij als regering trekken onze handen ervan af of zoals hier in het oosten wij zeggen: Red oe er met!" De maatschappij is verandert en op sommige onderdelen er niet beter op geworden.

Blijkbaar kan niet iedereen zichzelf redden en is sturen vanuit een overheid nodig.
Maar dat is even een andere discussie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Oversterfte voor vorig jaar is volgens het CBS op ruim 15.000 uitgekomen. Hoogste getal sinds de 2e wereldoorlog.
En dan mét maatregelen...

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 15-01-2021 09:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Wij hebben gisteren ook weer zon type binnengekregen. Ons laatste bed, man van halverwege de 50. Buikbeademing nodig en slecht. Die ligt er wel een week of 4-8 als ie het al overleefd.

Hoe opgelopen? Tante op bezoek gehad rond de jaarwisseling die notabene wist dat ze besmet was.......
En nu die familie agressief omdat is straks naar Groningen gaat.

En dáárom is mijn empathie dus op.
Frustratie begrijpelijk, maar dingen enigszins los van elkaar zien helpt (hopelijk)

De zieke man verdient hulp en empathie ongeacht hoe hij besmet is

Tante verdient een uitbrander

Agressieve familie mag van mij in alle gevallen het pand uit. In het ziekenhuis waar ik wel eens bezoeker en patiënt ben en heb ik me ook vaak geërgerd aan de manier waarop sommige families met regels en zorgpersoneel omgaan. Helaas maar ook begrijpelijk werd e.e.a. soms oogluikend toegestaan om de confrontatie te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:09:
[...]

Ja? Het overgrote deel zal er niet zoveel last van hebben als ze nu verwachten.
ik denk dat mensen prima kunnen inschatten hoeveel last ze er zelf van zullen hebben. Lijkt me sterk dat jij dat zomaar voor mensen kan besluiten, dat het minder is dan ze zelf denken... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:45
LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Dan snap je waarom we in de zorg moeite hebben om nog empathie te hebben voor die families. Die patient zal de beste zorg krijgen die mogelijk is in deze tijd, maar zuur is het wel.

Ik heb daardoor ook vaak de gedachte "their loss" , bij mensen die zich op zo'n mate niet aan de maatregelen houden.
Het probleem is echter dat het eerst "their loss" is, maar daarna ook van de maatschappij omdat we hierdoor in de maatregelen blijven én die mensen mogelijk andere besmetten in bv. de supermarkt.

Hoe los je dit op ? Erg lastig. Het eerste wat in mij op komt is betere handhaving, hogere pakkans en hogere straffen. Hoe je dat doet ? Geen idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

link_mario

Ofwa?

CMD-Snake schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:43:
[...]

Tot nu toe altijd voor 80% of meer eens geweest met het beleid, echter de avondklok is in mijn ogen een te grote inperking van indviduele vrijheid.

Tevens blijven de maatregelen een glijdende schaal, dus het stopt waarschijnlijk niet bij die avondklok.

Dus, ja, voor mij is het de druppel. Hoewel ik me er uiteindelijk wel aan conformeer, overigens. Het heeft mijn vertrouwen wel gereduceerd naar op het moment een studenten-tien (5,5).

Mijn voorstel zou zijn om nog meer te kijken naar maatwerk per leeftijdsgroep. Als we voor 18- kunnen differentieren, kan dat ook voor andere groepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
MikeyMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Mijn interpretatie hiervan:
- duurt lang!
- maatregelen prima, maar begint nu met de (donkere!) Feestdagen wel echt vervelend te worden
- vaccin is in zicht dus liever dat dan die maatregelen.

Ik verbaas me hier niet echt over.

Mbt de handhaving; ik zie het echt niet gebeuren dat er nu ineens steeds meer nachtdiensten gedraaid gaan worden bij de politie. Dat houdt in dat hier op 130k mensen snachts 2 (zegge: twee!) Auto's rond rijden. Vooral voor noodhulp.

Prettige wedstrijd.
Deze verbaasde mij dan weer, men heeft relatief weinig weerstand tegen nog 6 maanden deze maatregelen. Die had ik niet verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGSzWOsG4z8aqXI-IxuNwDEAR-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RJ9ShL7Kr5E3kpvTmV1rUYQF.png?f=user_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Wij hebben gisteren ook weer zon type binnengekregen. Ons laatste bed, man van halverwege de 50. Buikbeademing nodig en slecht. Die ligt er wel een week of 4-8 als ie het al overleefd.

Hoe opgelopen? Tante op bezoek gehad rond de jaarwisseling die notabene wist dat ze besmet was.......
En nu die familie agressief omdat is straks naar Groningen gaat.

En dáárom is mijn empathie dus op.

Waarom geef je je laatste bed weg aan iemand met weinig perspectief die zo'n enorm beslag op je capaciteit legt? Wordt er geen triage gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat mij betreft mogen gevallen zoals @LZ86 beschrijft meer in de media komen. Besmet terwijl men zich duidelijk niet aan de regels heeft gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ergens snap ik die ophef omtrent de avondklok niet zo goed.

Ik woon hartje centrum van Amsterdam; als je ziet wat hier met deze kou nog buiten loopt na 2000/2100u is dat bijna verwaarloosbaar.

Soms heb ik het idee dat mensen die zo extreem tegen de avondklok zijn, het idee hebben dat na 21u hele straten en buurten nog uitlopen voor een buitenwandeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
t_captain schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Waarom geef je je laatste bed weg aan iemand met weinig perspectief die zo'n enorm beslag op je capaciteit legt? Wordt er geen triage gedaan?
Er is nog een bed, dus die moeten zij geven.
Volgens mij werkt het zo toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
_Bailey_ schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:54:
Het gaat niet zozeer erom of er hordes mensen wel of niet na achten of negenen op straat zijn. De argumenten tegen die hier voorbij komen zijn of op principiële gronden of praktische gronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 21:29
42erik schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:51:
[...]

ik denk dat mensen prima kunnen inschatten hoeveel last ze er zelf van zullen hebben. Lijkt me sterk dat jij dat zomaar voor mensen kan besluiten, dat het minder is dan ze zelf denken... :/
Vooralsnog weten we nog niet eens wat er wel of niet mag als die avondklok er is, dus er valt niet zoveel in te schatten. Ik verwacht wel dat de meeste mensen uiteindelijk (klagend, uiteraard) hun leefpatroon voor een paar weken aan zullen passen om er aan te voldoen. Als dat kan, dan heb je er dus niet zoveel last van.

Je ziet het met alle maatregelen. Eerst moord en brand schreeuwen, maar als puntje bij paaltje komt schikt een groot deel van de bevolking zich toch, en blijkt dat het toch allemaal wel meevalt. Kijk naar de mondkapjes. Als je het getier vooraf had geloofd hadden we grote oversterfte gehad door stikkende mensen. Nu doen we gewoon zo'n ding op als we de Appie inlopen, en valt de last wel mee.

Voor een hoop jongeren eindigt echter de wereld als ze niet meer kunnen chillen met elkaar. Die weten straks echt niet meer wat ze moeten doen, iedere avond thuis binnen. Dus die hebben er wel last van, maar daar hebben we nu even geen boodschap aan. En hetzelfde voor mensen die graag veel mensen zien. Jammer, maar helaas, paar weekjes doorbijten. Waar hebben we het over...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik woon hartje centrum van Amsterdam; als je ziet wat hier met deze kou nog buiten loopt na 2000/2100u is dat bijna verwaarloosbaar.

Soms heb ik het idee dat mensen die zo extreem tegen de avondklok zijn, het idee hebben dat na 21u hele straten en buurten nog uitlopen voor een buitenwandeling
Nouja, op zich mee eens, maar dan kom je terug op het aloude 'whats in it for me?'.

En een avondklok van 22:00 waar ik de hond nog na mag uitlaten heb ik geen last van.

Een avondklok van 20:00 waardoor ik niet meer kan sporten is een ander verhaal.

Maar vond het plan van @St@m wel sympathiek. Avondklok tot 30 jaar ofzo ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:05

St@m

@ Your Service

Nee, dat zijn dus de mensen die voor de avondklok zijn die denken dat hele buurten uitlopen om met elkaar te feesten.

Ik ben faliekant tegen, maar ik weet ook wel dat het hier in de regio he-le-maal uitgestorven is. Ikzelf lig rond 21:00 uur wel op bed op een doordeweekse dag. In het weekend ga ik heel af en toe eens naar een kameraad, en dan kan het wel eens later worden dan 20:00/ 22:00 uur. Sterker nog, het is ook al eens later geworden dan 04:00 uur.
Heb ik er heel veel last van? Nee, helemaal niet eigenlijk. En die keer dat ik toch naar buiten zal gaan om een biertje te nuttigen bij een vriend neem ik de pakkans wel voor lief.

Maar daar gaat het niet om, het gaat mij om de grove schending van de bewegingsvrijheid van alle Nederlanders. Genoeg is een keer genoeg. Nogmaals, ga eerst overdag maar eens kijken waar je kan winnen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Vooralsnog weten we nog niet eens wat er wel of niet mag als die avondklok er is, dus er valt niet zoveel in te schatten. Ik verwacht wel dat de meeste mensen uiteindelijk (klagend, uiteraard) hun leefpatroon voor een paar weken aan zullen passen om er aan te voldoen. Als dat kan, dan heb je er dus niet zoveel last van.

Je ziet het met alle maatregelen. Eerst moord en brand schreeuwen, maar als puntje bij paaltje komt schikt een groot deel van de bevolking zich toch, en blijkt dat het toch allemaal wel meevalt. Kijk naar de mondkapjes. Als je het getier vooraf had geloofd hadden we grote oversterfte gehad door stikkende mensen. Nu doen we gewoon zo'n ding op als we de Appie inlopen, en valt de last wel mee.

Voor een hoop jongeren eindigt echter de wereld als ze niet meer kunnen chillen met elkaar. Die weten straks echt niet meer wat ze moeten doen, iedere avond thuis binnen. Dus die hebben er wel last van, maar daar hebben we nu even geen boodschap aan. En hetzelfde voor mensen die graag veel mensen zien. Jammer, maar helaas, paar weekjes doorbijten. Waar hebben we het over...
Maar om even om te draaien, waarom zouden die jongeren er dan wel iets voor over hebben dat bep en truus aan de andere kant van het land doodvallen. Het raakt hun niet persoonlijk.
Ik snap heel goed dat zij zoiets hebben van het is ver van mijn bed dus zoek het maar uit. En tot zekere hoogte geef ik ze ook gelijk.

En er zijn al heel veel stappen gezet in de juiste richting, nu is niet het juiste moment om te gaan verzwaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:48:
Oversterfte voor vorig jaar is volgens het CBS op ruim 15.000 uitgekomen. Hoogste getal sinds de 2e wereldoorlog.
In die rangorde zal geen rekening zijn gehouden met bevolkingsopbouw en bevolkingstoename neem ik aan.

Ook vernam ik dat de oversterfte logischerwijs hoger zou liggen omdat er in de afgelopen twee jaren een mild griepseizoen was en er dus een hoop kwetsbare mensen de dans waren ontsprongen tot Corona zijn intrede deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:48:
Stijging sterftecijfer: Vooral 80-plussers
Gemiddelde levensverwachting Nederland: 80-83 jaar.
Probleem: Vergrijzing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

een deel is denk ik ook het principe. Uitgaande van een tijd van 22:00 heb ik persoonlijk 0 last van een avondklok. Toch geeft het me een beklemmend gevoel als die er zou zijn.

Bij 20:00 zou ik wel serieus balen, want dan loop ik (wonend aan de rand van een polder) mijn eenzame rondje om hoofd leeg te maken.

Ik twijfel dan ook of ik dat zou blijven doen (met 100 euro in mijn zak om zonder morren de premie te betalen in het niet te verwachten geval dat ik staande gehouden wordt) of dat deze burgerlijke ongehoorzaamheid geen slecht voorbeeld is voor mijn kinderen. Denk dat ik dan toch maar voor ochtendrondje om 06:00 zou gaan O-)

En als het aantal mensen buiten verwaarloosbaar is , dan is de bijdrage van besmettingen dat waarschijnlijk ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:43
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Stijging sterftecijfer: Vooral 80-plussers
Gemiddelde levensverwachting Nederland: 80-83 jaar.
Probleem: Vergrijzing?
wel bijzonder dat we daar dit jaar dan opeens last van hebben en vorige jaren niet ;)

En wat @LZ86 zegt, dit is dus met maatregelen. Hoe zou 't zijn geweest zonder maatregelen? --> en eigenlijk is dat de meest interessante vraag, want dan weten we veel beter waar we 't voor doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Wolly schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:00:
[...]

In die rangorde zal geen rekening zijn gehouden met bevolkingsopbouw en bevolkingstoename neem ik aan.

Ook vernam ik dat de oversterfte logischerwijs hoger zou liggen omdat er in de afgelopen twee jaren een mild griepseizoen was en er dus een hoop kwetsbare mensen de dans waren ontsprongen tot Corona zijn intrede deed.
En volgens het nieuws had de zeer warme zomer er ook meegedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Uthog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Maar om even om te draaien, waarom zouden die jongeren er dan wel iets voor over hebben dat bep en truus aan de andere kant van het land doodvallen. Het raakt hun niet persoonlijk.
Ik snap heel goed dat zij zoiets hebben van het is ver van mijn bed dus zoek het maar uit. En tot zekere hoogte geef ik ze ook gelijk.

En er zijn al heel veel stappen gezet in de juiste richting, nu is niet het juiste moment om te gaan verzwaren.
Omdat als Bep en Truus in het ziekenhuis liggen, en ze een ongeluk krijgen, er dus geen bed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
Uthog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Gezien de Britse variant hier mogelijk (ik zet het er maar bij) een grote tournee gaat doen, en op redelijk korte termijn, is het belangrijk om nu zo snel mogelijk de cijfers naar een laag niveau te krijgen. Dan kan het meevallen of tegenvallen met die Brit, maar het lijkt me niet handig om dat af te wachten. Als het nl. niet mee blijkt te vallen, dan ben je te laat om toestanden zoals aan de overkant van de Noordzee te voorkomen. Dat risico moet je niet willen lopen. Die avondklok is geen regel die verband houdt met het verleden, maar met een mogelijke toekomst.

Voordeel is dat als je inderdaad de cijfers sterk omlaag brengt en het valt wel mee met onze Britse gast, dat je meteen op een niveau zit waarbij je aan wat versoepelingen kunt denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
MikeyMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:05:
[...]

Omdat als Bep en Truus in het ziekenhuis liggen, en ze een ongeluk krijgen, er dus geen bed is.
Dat weet jij, en dat weet ik. Maar dat besef hebben zij niet, ze voelen zich onoverwinnelijk.
Tuurlijk niet alle jongeren zitten er zo in, maar het overgrote deel zal zich wel aan de regels houden.
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Gezien de Britse variant hier mogelijk (ik zet het er maar bij) een grote tournee gaat doen, en op redelijk korte termijn, is het belangrijk om nu zo snel mogelijk de cijfers naar een laag niveau te krijgen. Dan kan het meevallen of tegenvallen met die Brit, maar het lijkt me niet handig om dat af te wachten. Als het nl. niet mee blijkt te vallen, dan ben je te laat om toestanden zoals aan de overkant van de Noordzee te voorkomen. Dat risico moet je niet willen lopen. Die avondklok is geen regel die verband houdt met het verleden, maar met een mogelijke toekomst.

Voordeel is dat als je inderdaad de cijfers sterk omlaag brengt en het valt wel mee met onze Britse gast, dat je meteen op een niveau zit waarbij je aan wat versoepelingen kunt denken.
Snap ik, maar mogelijk. We kunnen mogelijk morgen ook in oorlog met Peru zitten. We weten het niet, zijn wij nu onze militairen in beweging aan het brengen voor het geval dat?
Ik ben het met je eens dat wij ons moeten voorbereiden, maar als ook de WHO geeft dat de versoepeling enorm meegeholpen heeft met het aantal besmettingen in de UK ben ik skeptisch of het wel zo erg zal worden. Dat gevoel leeft nu niet.

De cijfers zakken, ook daar. En zij versoepelde en wij niet. Persoonlijk vind ik, nog 2-3 weken op deze manier door. En daarna pas denken aan verzwaring/versoepeling. Niet nu.

[ Voor 63% gewijzigd door Uthog op 15-01-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Ik vindt dit echt heel zuur om te horen. Ja, ik weet dat het gebeurt. DIt is eigenlijk een middelvinger naar de zorg maar tevens naar alle mensen die zich wel goed aan de regels houden.

Voor heel veel mensen is dat niet gemakkelijk, zeker diegene die alleen wonen.

Het is wat het is maar ik maak me daar wel boos over. Niet dat dat helpt maar ik zou graag zien dat we de situatie met covid verregaand onder controle krijgen. Daarna pas wat versoepeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Plenkske schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:21:
In alle onderzoeken vind ik dit toch wel het meest opmerkelijke telkens, schijnbaar is er een best hoog percentage mensen dat er niets om geeft om (mogelijk) andere te besmetten.
Terwijl dat toch wel het belangrijkste is om verspreiding tegen te gaan lijkt me. Wie (mogelijk) besmet is, blijft in quarantaine.
Ik zou het bijvoorbeeld voor mezelf wel weten: ondanks dat de supermarkten ontzettend profiteren van deze crisis, krijgen ze het nog steeds niet voor elkaar om voldoende bezorgcapaciteit te hebben. Mijn sociale leven speelt zich (in normale tijden) ook niet af in de straat, dus ik zou weinig andere opties hebben dan toch gewoon zelf naar de supermarkt te gaan (of mijn vriendin, maar die moet dan natuurlijk ook thuisblijven als ik positief getest zou zijn).

Dan die avondklok... Een avondklok vroeger dan 21/22 uur zou ik me niet aan houden. Ik zit al sinds maart opgesloten in mijn kleine werkkamertje wat mijn mentale gezondheid niet echt ten goede komt, maarja, voor het grote goed dan maar hè? En rond die tijd ook maanden niet kunnen sporten en sinds december dus weer. Niet goed voor mijn fysieke gezondheid, maarja, voor het grote goed dan maar hè? Als ik nu, na bijna een jaar netjes de regels volgen, na mijn werkdag en avondeten niet even een uurtje mag gaan wandelen, kunnen ze echt de boom in :+ Ik heb genoeg gedaan. Tijd dat anderen ook maar eens thuis gaan werken of zich gewoon aan de regels gaan houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Maar als men zoveel dreiging ziet van de Britse variant, waarom niet meer regels zoals verbod op reizen (vakanties), bezoek per week minimaliseren, gebedshuizen sluiten. Jammer dat het juridisch lastig word, de situatie is ook uitzonderlijk. Daalt het misschien nog harder! Waarom hameren op die 1e maatregel, terwijl er op meerdere vlakken nog meer winst / baat te halen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Uthog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Snap ik, maar mogelijk. We kunnen mogelijk morgen ook in oorlog met Peru zitten. We weten het niet, zijn wij nu onze militairen in beweging aan het brengen voor het geval dat?
Ik ben het met je eens dat wij ons moeten voorbereiden, maar als ook de WHO geeft dat de versoepeling enorm meegeholpen heeft met het aantal besmettingen in de UK ben ik skeptisch of het wel zo erg zal worden. Dat gevoel leeft nu niet.

De cijfers zakken, ook daar. En zij versoepelde en wij niet. Persoonlijk vind ik, nog 2-3 weken op deze manier door. En daarna pas denken aan verzwaring/versoepeling. Niet nu.
Jij bent sceptisch. Dat mag. RIVM is bezorgd, en dat vind ik belangrijker, en ook iets meer relevant. Daar heb ik meer vertrouwen in dan in jouw sceptisisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 23:10
Het lijkt erop dat in de regio Londen de piek bereikt is.
Het aantal besmettingen ligt nu rond de 10.000 per dag, gezakt van van 15.000 1-2 weken geleden.

Ziekenhuisopnamen zijn nu ook meer stabiel te noemen, en het totaal aan patienten ligt nog onder de 8000.
https://www.london.gov.uk/updates/news-feed

Wat me wel verbaast is het gebrek aan opvolgen van de regels/logisch nadenken bij de mensen hier.
Gisteren moest ik toch een stukje met de bus tegen het eind van de middag, en de meeste bussen die voorbij kwamen hadden allemaal beslagen ramen, en alle ramen zaten dicht! Er wordt ook hier vaak gezegd dat er geventileerd moet worden, maar die boodschap komt dus niet aan bij de mensen.
(Ik heb dus ook maar even een raampje opengezet, zodat ik zelf maar in de frissere lucht zat..., ik ga toch niet zover om dan alle ramen in de bus open te zetten)

Wel rijden de ambulances hier nog af en aan, ik stond ergens 20 minuten te wachten en heb er wel 6 voorbij zien razen met de zwaailichten aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
The.Terminator schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:10:
[...]

Maar als men zoveel dreiging ziet van de Britse variant, waarom niet meer regels zoals verbod op reizen (vakanties), bezoek per week minimaliseren, gebedshuizen sluiten. Jammer dat het juridisch lastig word, de situatie is ook uitzonderlijk. Daalt het misschien nog harder! Waarom hameren op die 1e maatregel, terwijl er op meerdere vlakken nog meer winst / baat te halen valt.
Oh, absoluut. Al is bezoek per week minimaliseren lastig te handhaven, tenzij je het naar 0 brengt. Maar ik weet niet of daar echt nog veel winst te behalen valt. De groep die nog te vaak ergens op bezoek gaat is een stuk groter dan de groep die nu nog op vakantie gaat.

Gebedshuizen sluiten is niet juridisch lastig (nou ja, ook), maar vooral ook politiek, omdat al die *knip* mensen daar fel op tegen zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 15-01-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:13:
[...]

Jij bent sceptisch. Dat mag. RIVM is bezorgd, en dat vind ik belangrijker, en ook iets meer relevant. Daar heb ik meer vertrouwen in dan in jouw sceptisisme.
Dat mag, ik ben ook niet sceptisch naar het RIVM. Zij doen waar zij goed in zijn met de kennis en ervaring die zij hebben.
Echter dient onze beleidmaker ook andere zaken mee te nemen in het besluit.
Het RIVM bepaald het beleid niet maar zij adviseren vanaf hun visie. Het is aan onze beleidsmakers om daar iets mee te doen. En dat gebeurd nu te weinig.
Recente voorbeeld is de jongeren overal de schuld van geven maar geen alternatief aan te bieden. Dat is wel heel makkelijk vind ik. Experts hadden al gevraagd om iets te verzinnen waar zij ook aan mee willen werken. Maar als je dat niet doet, ja dan verlies ik het vertrouwen in de huidige beleidsmakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waar ik nog wel benieuwd ben is wat voor effect een eventueel aftreden van het kabinet heeft op de plannen voor een avondklok.
CMD-Snake schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:28:
[...]

Uit het onderzoek blijkt dat we tijdens de kerstdagen echt maling hadden aan de regels. Uit het onderzoek:
  • 73 procent van de ondervraagden had minimaal 1 keer per week visite
  • 20 procent van de mensen die bezoek ontving had meer als twee gasten tegelijk over de vloer
  • Slechts 44 procent van de ondervraagden hield zich aan 1,5 meter afstand bij bezoek
Bij vorige onderzoeken hielden mensen zich aanzienlijk beter aan de regels voor bezoek.

Algehele naleving van de coronamaatregelen is stabiel gebleven, meer als de helft van de ondervraagden hield zich eraan.
Maar dan blijven we wel graag roepen dat alles aan de feestende jeugd ligt. Het is toch bijzonder hoe mensen zich in bochten blijven wringen om te doen alsof ze zelf geen onderdeel van het probleem zijn.
Zoveel voorbeelden tonen aan dat er maatschappijbreed gewoon steken worden laten vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 15-01-2021 10:17 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:16:
[...]
Gebedshuizen sluiten is niet juridisch lastig (nou ja, ook), maar vooral ook politiek, omdat al die gristenpartijen daar fel op tegen zijn.
Onzin natuurlijk, want het openhouden van kerken is gebaseerd op de vrijheid van godsdienst, niet omdat *knip* sommige mensen daar fel op tegen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 15-01-2021 10:36 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Uit het onderzoek blijkt dat we tijdens de kerstdagen echt maling hadden aan de regels. Uit het onderzoek:
  • 73 procent van de ondervraagden had minimaal 1 keer per week visite
  • 20 procent van de mensen die bezoek ontving had meer als twee gasten tegelijk over de vloer
  • Slechts 44 procent van de ondervraagden hield zich aan 1,5 meter afstand bij bezoek
Bij vorige onderzoeken hielden mensen zich aanzienlijk beter aan de regels voor bezoek.

Algehele naleving van de coronamaatregelen is stabiel gebleven, meer als de helft van de ondervraagden hield zich eraan.
1e bullet valt volledig binnen de huidige regels/adviezen.

2 en 3 inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Oh, absoluut. Al is bezoek per week minimaliseren lastig te handhaven, tenzij je het naar 0 brengt. Maar ik weet niet of daar echt nog veel winst te behalen valt. De groep die nog te vaak ergens op bezoek gaat is een stuk groter dan de groep die nu nog op vakantie gaat.

Gebedshuizen sluiten is niet juridisch lastig (nou ja, ook), maar vooral ook politiek, omdat al die gristenpartijen daar fel op tegen zijn.
Dat klopt, maar alle (kleine) beetjes helpen, zo zie ik het dan weer :)

En voor die christelijke partijen, heel mooi dat ze er op tegen zijn. Maar de bevolking moet alles ondergaan en omdat men in de politiek zit moet dat maar tegen gehouden worden. Heel apart in deze tijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hassiebassie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 01:46
The.Terminator schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:10:
[...]

Volgens mij omdat simpelweg een aantal van de maatregelen die jij noemt juridisch niet mogelijk zijn in Nederland.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens.
Soms heb ik het idee dat de dreiging van een strafblad, zoals bij de vorige keer nog het geval was, ook flink heeft bijgedragen.

Naar mijn idee is er ook een daling gekomen van het volgen van de maatregelen, na het begin van de demonstraties tegen BLM. Niet dat ik tegen BLM ofzo ben, maar toen begonnen viruswappies ook met demonstreren en was het hek van de dam.
Ook het slechte optreden van Grapperhaus heeft hier niet in bijgedragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Hassiebassie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:20:
[...]

Volgens mij omdat simpelweg een aantal van de maatregelen die jij noemt juridisch niet mogelijk zijn in Nederland.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens.
Soms heb ik het idee dat de dreiging van een strafblad, zoals bij de vorige keer nog het geval was, ook flink heeft bijgedragen.

Naar mijn idee is er ook een daling gekomen van het volgen van de maatregelen, na het begin van de demonstraties tegen BLM. Niet dat ik tegen BLM ofzo ben, maar toen begonnen viruswappies ook met demonstreren en was het hek van de dam.
Ook het slechte optreden van Grapperhaus heeft hier niet in bijgedragen.
De damdemonstratie en vooral Grapperhaus hebben er voor gezorgd dat de regering wat in gelegenheid werd gebracht om streng te zijn. Grapperhaus had gewoon moeten opstappen en dat is niet achteraf is mooi wonen, want dat riep iedereen al toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

The.Terminator schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:20:
[...]

Dat klopt, maar alle (kleine) beetjes helpen, zo zie ik het dan weer :)

En voor die christelijke partijen, heel mooi dat ze er op tegen zijn. Maar de bevolking moet alles ondergaan en omdat men in de politiek zit moet dat maar tegen gehouden worden. Heel apart in deze tijden.
Misschien is men bang voor de consequenties? Hoe doen andere landen dit? Worden kerken en moskeen gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Uthog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Dat mag, ik ben ook niet sceptisch naar het RIVM. Zij doen waar zij goed in zijn met de kennis en ervaring die zij hebben.
Echter dient onze beleidmaker ook andere zaken mee te nemen in het besluit.
Het RIVM bepaald het beleid niet maar zij adviseren vanaf hun visie. Het is aan onze beleidsmakers om daar iets mee te doen. En dat gebeurd nu te weinig.
Recente voorbeeld is de jongeren overal de schuld van geven maar geen alternatief aan te bieden. Dat is wel heel makkelijk vind ik. Experts hadden al gevraagd om iets te verzinnen waar zij ook aan mee willen werken. Maar als je dat niet doet, ja dan verlies ik het vertrouwen in de huidige beleidsmakers.
Jij gaat er vanuit dat onze beleidsmakers geen andere zaken meenemen in hun besluiten, maar aangezien jij niet bij die overleggen aanwezig bent kun je dat niet zo stellig beweren, en ik zie ook geen reden om aan te nemen dat het zo is. Ik denk wel dat ze de epidemiologische adviezen zwaar mee laten wegen, zwaarder dan andere belangen. Mijns inziens terecht.

En waarom moeten jongeren een alternatief geboden worden? Iedereen moet leuke dingen inleveren, ook jongeren. Ik ga normaliter graag op verre reizen, liefst zo vaak mogelijk. Kan al bijna een jaar niet meer. Hoor je mij om een alternatief vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:10:
Er is een nieuwe editie binnen van het terugkerende onderzoek van de RIVM Gedragsunit. Belangrijkste punten:
....
De quarantainebereidheid is ook ietsje toegenomen, maar slechts 44 procent van de ondervraagden houdt zich aan quarantaine zoals voorgeschreven is en blijft thuis, waarbij 70 procent van de ondervraagden dan ook geen bezoek thuis ontvangt in die periode.
[...]
Slechts 44 procent van de ondervraagden hield zich aan 1,5 meter afstand bij bezoek
De meerderheid van de mensen heeft dus lak aan de quarantaine regels en aan de afstandsregels.

De solidariteit met anderen wordt blijkbaar met de mond beleden en vertaalt zich niet in gedrag.

Opvoedkundig gezien kan je dan straffen of belonen. Vadertje Staat kiest er zeker niet voor om ons te belonen maar komt met ideeën over nog strengere maatregelen in de hoop dat naleving dan beter wordt.

Naar mijn idee zou je moeten verkennen of je de mensen die in quarantaine moeten niet moet gaan belonen, voor mijn part met 1000 euro per week dat ze binnen moeten blijven. Als hiermee de maatregelen kunnen worden afgeschaald zodat mensen weer aan het werk kunnen dan is dat toch peanuts?

150.000 mensen in quarantaine is 150 miljoen per week. Die 150.000 wordt vanzelf minder aangezien er minder besmette mensen op straat rondlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
gustaveau schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:13:
Gisteren moest ik toch een stukje met de bus tegen het eind van de middag, en de meeste bussen die voorbij kwamen hadden allemaal beslagen ramen, en alle ramen zaten dicht! Er wordt ook hier vaak gezegd dat er geventileerd moet worden, maar die boodschap komt dus niet aan bij de mensen.
In de meeste lijnbussen is mijn ervaring dat weinig raampjes open kunnen. Je hebt een paar van die schuifraampjes, maar dat is het wel zo'n beetje, het stelt niet veel voor. Die dakluiken zijn elektrisch tegenwoordig en bij de bussen die hier gebruikt worden gaan die automatisch dicht als de bus harder rijdt als 40 km/h.

Airco systemen in bussen werken doorgaans maar matig is mijn ervaring en die airco is hard nodig om de lucht te ontvochtigen. Het neemt niet veel om de ramen van de bus te laten beslaan in de herfst of winter. Alleen voorin werkt de klimaatbeheersing aardig om de voorruit schoon te houden.
Gonadan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:17:
Waar ik nog wel benieuwd ben is wat voor effect een eventueel aftreden van het kabinet heeft op de plannen voor een avondklok.
Als het kabinet valt zal de Tweede en Eerste Kamer een lijst maken met controversiële onderwerpen, die kan het demissionaire kabinet niet meer behandelen. Het zal nog wat politiek gemanoeuvreer worden of bepaalde coronazaken op die lijst komen wel of niet.
Maar dan blijven we wel graag roepen dat alles aan de feestende jeugd ligt. Het is toch bijzonder hoe mensen zich in bochten blijven wringen om te doen alsof ze zelf geen onderdeel van het probleem zijn.
Zoveel voorbeelden tonen aan dat er maatschappijbreed gewoon steken worden laten vallen.
Pas toch wel in het verlengde dat regels leuk zijn zolang ze niet op jezelf van toepassing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Wimo. schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Misschien is men bang voor de consequenties? Hoe doen andere landen dit? Worden kerken en moskeen gesloten?
Ik durf je het niet te zeggen, ik ben niet zo van het geloof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Slasher schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:19:
[...]

Onzin natuurlijk, want het openhouden van kerken is gebaseerd op de vrijheid van godsdienst, niet omdat “gristenpartijen” daar fel op tegen zijn.
Daar valt met een noodwet rustig aan te tornen, maar dan gaan het CDA en de CU steigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:23:
Daar valt met een noodwet rustig aan te tornen, maar dan gaan het CDA en de CU steigeren.
SGP en Denk kunnen ook weerstand bieden vanuit de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
t_captain schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Nee, geen code zwart. Dus overplaatsen. En dan nog had die persoon gezien de leeftijd en dat ie verder actief was en werkt dat bed toch wel gekregen ipv die brakke 75+er die ernaast in de kamer ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 10:00
https://www.ad.nl/show/sh...dt-tot-commotie~a839ad6e/

Enzo Knol gaat lekker shoppen voor een bank en neemt een KvK-nummer mee zodat het "zakelijk" is. Kunnen we influencers niet gewoon afschaffen |:( ?
We willen een grotere bank, want als we een paar vrienden op bezoek krijgen, kunnen we er niet met z’n vijven op. En we kunnen er al helemaal niet op liggen. Weet je, we vinden bezoek krijgen heel erg leuk. Wij houden van visite

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
CMD-Snake schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:24:
[...]

SGP en Denk kunnen ook weerstand bieden vanuit de kamer.
Ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:25

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Gonadan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:17:

[...]
Zoals minister de Jonge bij de NOS zei:
Wel antwoordt hij bevestigend op de vraag of het onderwerp 'corona' missionair blijft. Met andere woorden: ook als het kabinet valt, kan het nog altijd beslissingen nemen over testen, vaccinaties en bijvoorbeeld een avondklok.
Maar het AD geeft wel de volgende nuance
Rutte zei er op te vertrouwen dat de oppositiepartijen in de Tweede Kamer niet alle maatregelen, die nodig zijn om de coronacrisis te bestrijden, zullen tegenhouden. Maar achter de schermen houden bewindslieden hun hart vast.

......

De angst is dat partijen zo vlak voor de verkiezingen en zonder dat ze nog gebonden zijn aan een kabinet geen impopulaire maatregelen meer durven te nemen.
Ik ben dus bang voor politieke spelletjes en gekonkel als het kabinet besluit om af te treden :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Jij gaat er vanuit dat onze beleidsmakers geen andere zaken meenemen in hun besluiten, maar aangezien jij niet bij die overleggen aanwezig bent kun je dat niet zo stellig beweren, en ik zie ook geen reden om aan te nemen dat het zo is. Ik denk wel dat ze de epidemiologische adviezen zwaar mee laten wegen, zwaarder dan andere belangen. Mijns inziens terecht.

En waarom moeten jongeren een alternatief geboden worden? Iedereen moet leuke dingen inleveren, ook jongeren. Ik ga normaliter graag op verre reizen, liefst zo vaak mogelijk. Kan al bijna een jaar niet meer. Hoor je mij om een alternatief vragen?
Ik zit inderdaad niet bij die overleggen, daarom baseer ik mij op de informatie die ik wel krijg. Daaruit krijg ik niet de indruk dat zij daar wel rekening mee houden. Als zij dat wel doen zou het informeren daarvan heel fijn zijn. Dan kan ik mijn mening bij stellen.

En waarom? Omdat je anders dit soort zaken krijgt, dan gaan zij andere zaken verzinnen om zichzelf bezig te houden. Je kan niet de lusten wegnemen en niet voor de lasten zorgen. Expert op dat gebied hadden hier al voor gewaarschuwd, daar word niks mee gedaan. Dan is het wel heel makkelijk om achteraf die groep de schuld van alles te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
CMD-Snake schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:22:
Als het kabinet valt zal de Tweede en Eerste Kamer een lijst maken met controversiële onderwerpen, die kan het demissionaire kabinet niet meer behandelen. Het zal nog wat politiek gemanoeuvreer worden of bepaalde coronazaken op die lijst komen wel of niet.
Ja dat is hoe het mechanisme werkt, maar ik ben erg benieuwd naar het effect in de praktijk. Laten ze het kabinet nog wel gewoon over corona beslissen om de nu eenmaal ingezette weg voort te zetten, of worden er een aantal punten benoemd waar de oppositie nu mooi voor kan gaan liggen.
Ik ben erg benieuwd of men nu daadwerkelijk het stokje over durft te nemen na al die maanden van kritiek, of dat ze het kabinet toch nog even lekker laten aanmodderen.
Pas toch wel in het verlengde dat regels leuk zijn zolang ze niet op jezelf van toepassing zijn?
Dat is evident.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:58:
[...]

want je gedwongen aanpassen betekent dat je er geen last van hebt...? Ik pas me nu aan door niet naar de kapper te gaan... dat doe ik, maar daar heb ik toch wel degelijk last van.

waar hebben we het over ...? Over mensen die behoefte hebben aan menselijk contact. Wat een volstrekt normale menselijke behoefte is. Daar zomaar "even geen boodschap aan hebben" is wel heel erg gebrek aan inlevingsvermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:25:
[...]

Nee, geen code zwart. Dus overplaatsen. En dan nog had die persoon gezien de leeftijd en dat ie verder actief was en werkt dat bed toch wel gekregen ipv die brakke 75+er die ernaast in de kamer ligt.
stel dat ik je zou kennen en die 'brakke 75+ er' in het ziekenhuis zou mijn vader zijn dan zou ik dat niet zo'n fijne formulering vinden.

'die zwakkere 75+ er' heeft dezelfde boodschap, maar een andere lading

bedoeld als opbouwende feedback ;)

dit scenario zou overigens echt kunnen gebeuren gezien mijn vaders leeftijd en woonlocatie en een eerder bericht waarin je vertelt in welk ziekenhuis je werkt O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2021 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
Uthog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:26:
[...]

Ik zit inderdaad niet bij die overleggen, daarom baseer ik mij op de informatie die ik wel krijg. Daaruit krijg ik niet de indruk dat zij daar wel rekening mee houden. Als zij dat wel doen zou het informeren daarvan heel fijn zijn. Dan kan ik mijn mening bij stellen.

En waarom? Omdat je anders dit soort zaken krijgt, dan gaan zij andere zaken verzinnen om zichzelf bezig te houden. Je kan niet de lusten wegnemen en niet voor de lasten zorgen. Expert op dat gebied hadden hier al voor gewaarschuwd, daar word niks mee gedaan. Dan is het wel heel makkelijk om achteraf die groep de schuld van alles te geven.
Tja, als andere leeftijdscategoriën er ook mee om kunnen gaan, dan moeten jongeren dat ook maar eens proberen. Kan dat chillen niet via Zoom-sessies of zo? Wat maakt jongeren zo bijzonder dat zij wel een alternatief moeten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Bananenplant schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:25:

Enzo Knol gaat lekker shoppen voor een bank en neemt een KvK-nummer mee zodat het "zakelijk" is. Kunnen we influencers niet gewoon afschaffen |:( ?
Rond de feestdagen gingen heel wat beroemdheden en influencers naar Dubai om lekker regelvrij kerst en oud en nieuw te vieren. Lekker knuffelen, feesten etc. Beetje schril contrast met de zowat eenzame kerst die het kabinet hier bepleitte.
Gonadan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:27:
Ja dat is hoe het mechanisme werkt, maar ik ben erg benieuwd naar het effect in de praktijk. Laten ze het kabinet nog wel gewoon over corona beslissen om de nu eenmaal ingezette weg voort te zetten, of worden er een aantal punten benoemd waar de oppositie nu mooi voor kan gaan liggen.
Ik ben erg benieuwd of men nu daadwerkelijk het stokje over durft te nemen na al die maanden van kritiek, of dat ze het kabinet toch nog even lekker laten aanmodderen.
Het zal een politieke koehandel worden verwacht ik. Partijen willen zich nu ook natuurlijk weer profileren voor de aankomende verkiezingen. Mogelijk dat de dreigende avondklok een heet hangijzer wordt. We zullen het moeten gaan zien, want dit is moeilijk te voorspellen. Het is dat we al in lockdown zitten, anders was ook nog de vraag of zo'n beslissing op de lijst van onderwerpen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
42erik schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:28:
[...]
waar hebben we het over ...? Over mensen die behoefte hebben aan menselijk contact. Wat een volstrekt normale menselijke behoefte is. Daar zomaar "even geen boodschap aan hebben" is wel heel erg gebrek aan inlevingsvermogen
Even 3-4 weken 's avonds geen mensen zien, is dat nou niet door te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:43:
@rik86 klein draadje ook over de Engelse variant:

[Embed]

@klaaas ik blijf erbij dat dagelijks soortgenoten gewoon echt niet kan. Vind het pijnlijk om te zien dat dit afhankelijk moet zijn van een avondklok.
het bizarre is dat dagelijks soortgenoten (mooie term overigens) nog steeds mag, ook als er een avondklok is. Dus dat probleem wordt echt met een belachelijke omweg getackeld.

Zeg dan gewoon dat je 2, 3 sociale bezoeken per week mag uitvoeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uthog
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:31:
[...]

We zijn al bijna een jaar bezig met beperkingen, het is niet even 3-4 weken geen mensen zien. Dat is al bijna een jaar zo.
En die avond uurtjes waarin je nog wel beperkt mensen kan zien kan dus niet meer.
En je wil het ook niet in het weekend doen omdat je het wil spreiden.

Op een gegeven moment is de koek op.

[ Voor 3% gewijzigd door Uthog op 15-01-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Tja, als andere leeftijdscategoriën er ook mee om kunnen gaan, dan moeten jongeren dat ook maar eens proberen. Kan dat chillen niet via Zoom-sessies of zo? Wat maakt jongeren zo bijzonder dat zij wel een alternatief moeten krijgen?
In mijn gaming groep zitten ook jongeren vanaf 13 jaar. Die zijn nu superveel actief op discord en dat is gewoon prima als alternatief nu.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Voor heel veel mensen... ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Uthog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:45:
[...]

Maar waarom hou jij ze niet thuis dan? Jij bent de ouder, ze wonen nog bij jou? Dan hebben zij naar jou te luisteren. En als je weet dat ze dus doelbewust de regels overtreden. Dan moet je ze toch gewoon binnenhouden. Deed mijn vader vroeger ook, als je niet voor 7 uur thuis bent kom je er niet meer in.
Ze overtreden letterlijk geen enkele regel als ik het zo lees... je mag immers langs bij mensen.

Overigens, 18 en 20 he... meerderjarig dus gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 16:56
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:22:
[...]

De signalen die uit de kabinetsoverleggen (de formele en de informelere) komen, wijzen er wel op dat Rutte en De Jonge vooral een focus hebben op die epodemiologische invalshoek, en daarmee de andere ministers dus minder relevant maken.

zie bijvoorbeeld https://www.trouw.nl/poli...de-coronalobby~b13835584/ en https://www.volkskrant.nl...binet-adempauze~b70180c6/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
Uthog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:32:
[...]

We zijn al bijna een jaar bezig met beperkingen, het is niet even 3-4 weken geen mensen zien. Dat is al bijna een jaar zo.
En die avond uurtjes waarin je nog wel beperkt mensen kan zien kan dus niet meer.
En je wil het ook niet in het weekend doen omdat je het wil spreiden.

Op een gegeven moment is de koek op.
Geeft niet, die corona kilo's moeten er toch af ;).

Natuurlijk is het allemaal heel vervelend, en ik snap dat sociale dieren het er erg lastig mee hebben, maar tot nu toe kun je nog af en toe bij iemand op bezoek. Tijdens die avondklok (en die gaat niet langer dan 3-4 weken duren, is mijn verwachting) niet meer, maar zo'n korte periode is toch ook weer niet zo erg. Het moet nou eenmaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

The.Terminator schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:03:
[...]

En volgens het nieuws had de zeer warme zomer er ook meegedragen.
Niet echt, aangezien er in de periode juni-augustus er amper oversterfte was:
De 'oversterfte' begon tijdens de eerste golf van de coronapandemie en hield in eerste instantie aan tot begin mei. Daarna was het aantal overledenen enkele maanden ongeveer zoals verwacht, maar sinds eind september is weer sprake van oversterfte.
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:36:
[...]

Natuurlijk is het allemaal heel vervelend, en ik snap dat sociale dieren het er erg lastig mee hebben, maar tot nu toe kun je nog af en toe bij iemand op bezoek. Tijdens die avondklok (en die gaat niet langer dan 3-4 weken duren, is mijn verwachting) niet meer, maar zo'n korte periode is toch ook weer niet zo erg. Het moet nou eenmaal.
Je kan nog steeds bij mensen op bezoek, alleen niet 's avonds.

[ Voor 40% gewijzigd door Standeman op 15-01-2021 10:39 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uthog
[...]

Eens, die kilo's moeten eraf. Alleen kan dat straks ook niet meer want je moet overdag werken en je mag niet meer naar buiten daarna.
En het zullen niet meer dan 2-3 weken zijn. Alleen verwacht ik dan wel dat je als beleidsmaker duidelijk maakt wat je ermee wil bereiken.
Als zij met een goed verhaal komen wil ik luisteren. Moet je wel een goed verhaal hebben.

Ik ben daarom ook groot voorstander van maatregelen, maar pas op de plaats is ook welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Uthog op 15-01-2021 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
The.Terminator schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:00:
[...]

Dus als de regel max. 2x per week bezoek was aangenomen, had dat ook geholpen :)
2 vliegen in 1 klap, minimaal contactmomenten en had kan ook nog eventueel s'avonds :)
ik snap serieus ook echt niet waarom er over een avondklok nagedacht wordt als dit ook kan... Je wil toch liever dat mensen 1 of 2x per week afspreken, desnoods in de avond, ipv de 7x2 in de middag die dan nog wel mag.

De kansloosheid van deze maatregel (als hij er komt) doet denk ik dan heel wat met mijn "actiebereidheid", al is dat misschien een wat kinderachtige reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Brunniepoo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:36:
[...]

De signalen die uit de kabinetsoverleggen (de formele en de informelere) komen, wijzen er wel op dat Rutte en De Jonge vooral een focus hebben op die epodemiologische invalshoek, en daarmee de andere ministers dus minder relevant maken.

zie bijvoorbeeld https://www.trouw.nl/poli...de-coronalobby~b13835584/ en https://www.volkskrant.nl...binet-adempauze~b70180c6/
Nogmaals, mijns inziens terecht. Men probeert de andere (economische) belangen nog zoveel mogelijk te behartigen door er een berg geld tegenaan te gooien. Meer versoepelingen leiden tot een instortende zorg, en dat leidt ook tot een instortende economie. Dan kun je beter de economie in laten storten zonder dat je dat met de zorg doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:57
[...]

Het is elke keer máár een paar weken he, met een beetje gezond verstand weet je ook wel dat over een week of 3-4 het ziekenhuis nog niet genoeg lucht heeft. Beter kijk je dus naar Duitsland waar Merkel al t/m april aangeeft. Rutte zou er beter aan doen dat ook te zeggen, maar het is verkiezingstijd he :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
jip_86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Het is elke keer máár een paar weken he, met een beetje gezond verstand weet je ook wel dat over een week of 3-4 het ziekenhuis nog niet genoeg lucht heeft. Beter kijk je dus naar Duitsland waar Merkel al t/m april aangeeft. Rutte zou er beter aan doen dat ook te zeggen, maar het is verkiezingstijd he :X
Tot en met april avondklok? Want daar ging het over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
Bananenplant schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:25:

[...]
Je zou verwachten dat die figuren leren van de fouten van anderen (of zichzelf), of op z'n minst "practice what you preach" hanteren maar nee...
Politie deelt 66 coronaboetes uit bij clipopname Famke Louise
https://www.ad.nl/show/po...me-famke-louise~a80c68d7/
Fans Dua Lipa reageren woest vanwege vakantie naar Mexico
https://www.rtlnieuws.nl/...wege-vakantie-naar-mexico

Ik zou eerder voorstellen dat de media al die overtreders gewoon een ban geeft en niet meer bericht over ze. Tenzij ze natuurlijk weer de fout in gaan. Naming and shaming hoeft niet altijd slecht te zijn. Maar nu rennen de adverteerders en sponsors natuurlijk niet weg, maar zodra iemand als Johan Derksen een in zijn ogen (verkeerde) grap maakt is de wereld te klein. Maar mensen die het bestrijden van een pandemie ondermijnen mogen lekker hun gang gaan.

Maar goed de overheid mag ook bij zichzelf te rade gaan, je ziet dat de naleving onder bepaalde groepen daalt tot 0, maar lekker vast blijven houden aan lage sancties waardoor het het risico waard blijft om te regels te overtreden. Er zullen altijd mensen zijn die blijven overtreden maar zodra de kosten de baten gaan overstijgen gaan ze de maatregelen pas weer naleven.

Dus nogmaals enige oplossing is om te stoppen met die lage boetes en gewoon hogere boetes op te leggen, en vooral geen gebruik te maken van een koppeling in de strafbeschikking. (want een hoge boete hoeft helemaal niet een strafbeschikking te zijn)

Het manco zit uiteindelijk in het feit dat de maatregelen op papier prima werken, maar in de praktijk totaal niet opleveren wat er verwacht werd omdat de naleving steeds minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Die scholen zijn dicht (dus ingegrepen) en als die weer opengaan moeten de afstandsregels etc daar voortaan dus ook weer nageleefd worden
eh, dat is nog helemaal niet aangekondigd. Er is besloten dat dat nu moet voor de leerlingen die nu op school zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TIGER1125 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Je zou verwachten dat die figuren leren van de fouten van anderen (of zichzelf), of op z'n minst "practice what you preach" hanteren maar nee...

[...]

https://www.ad.nl/show/po...me-famke-louise~a80c68d7/

[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...wege-vakantie-naar-mexico

Ik zou eerder voorstellen dat de media al die overtreders gewoon een ban geeft en niet meer bericht over ze. Tenzij ze natuurlijk weer de fout in gaan. Naming and shaming hoeft niet altijd slecht te zijn. Maar nu rennen de adverteerders en sponsors natuurlijk niet weg, maar zodra iemand als Johan Derksen een in zijn ogen (verkeerde) grap maakt is de wereld te klein. Maar mensen die het bestrijden van een pandemie ondermijnen mogen lekker hun gang gaan.
Media verdienen juist prachtig aan dit soort verhalen, die gaan hun kip met gouden eieren niet weggooien.
Maar goed de overheid mag ook bij zichzelf te rade gaan, je ziet dat de naleving onder bepaalde groepen daalt tot 0, maar lekker vast blijven houden aan lage sancties waardoor het het risico waard blijft om te regels te overtreden. Er zullen altijd mensen zijn die blijven overtreden maar zodra de kosten de baten gaan overstijgen gaan ze de maatregelen pas weer naleven.

Dus nogmaals enige oplossing is om te stoppen met die lage boetes en gewoon hogere boetes op te leggen, en vooral geen gebruik te maken van een koppeling in de strafbeschikking. (want een hoge boete hoeft helemaal niet een strafbeschikking te zijn)

Het manco zit uiteindelijk in het feit dat de maatregelen op papier prima werken, maar in de praktijk totaal niet opleveren wat er verwacht werd omdat de naleving steeds minder wordt.
Hogere coronaboetes zoals boa-bond wil, helpen nauwelijks tegen corona-overtredingen
Uiteindelijk zal het verhogen van de boete dan ook een druppel op de gloeiende plaat betekenen. Gedragsverandering gaat bijna niet door het verhogen van boetes of zelfs gevangenisstraffen.

"De afgelopen tien a twintig jaar zijn veel straffen op ernstige delicten sterk verhoogd, maar we zien geen effect optreden dat mensen hun gedrag aanpassen. Dat zal wat betreft illegale coronafeestjes niet anders zijn", zegt Sackers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]

Sorry maar geloof je dat zelf ? We zitten nog veel langer aan strenge maatregelen. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik zit al vanaf maart thuis, zie amper iemand. Nu helemaal niks meer, word gillend gek hier.....
Daarbij hoor ik net dat ze straks 1 miljoen entingen per week kunnen doen. Iedereen moet er 2, dus we hebben het over nog 34 weken !! Ellende...

[ Voor 4% gewijzigd door KillerAce_NL op 15-01-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:27:
[...]

[...]

Dat is evident.
Ik denk dat bepaalde maatregelen als een avondklok erg lastig worden als het kabinet valt zoals ook in het AD te lezen is. Immers de hele oppositie is tegen bleek woensdag al en ook D66 en de CU. Dus dat was al heel lastig en hoogst twijfelachtig of er steun voor is maar als die 2 coalitiepartijen niet meer aan een coalitie gebonden zitten zullen nog veel minder snel draaien denk ik. En hoe dan ook kan de kamer met een meerderheid het kabinet terugfluiten, gelukkig is dat nog wel verankerd in de coronawet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 16:56
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:39:
[...]

Nogmaals, mijns inziens terecht. Men probeert de andere (economische) belangen nog zoveel mogelijk te behartigen door er een berg geld tegenaan te gooien. Meer versoepelingen leiden tot een instortende zorg, en dat leidt ook tot een instortende economie. Dan kun je beter de economie in laten storten zonder dat je dat met de zorg doet.
Wellicht wel, maar die laatste zin is natuurlijk wel een conclusie op basis van twee niet bewezen (want: niet te bewijzen) aannames.

[ Voor 26% gewijzigd door Brunniepoo op 15-01-2021 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
LZ86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:25:
[...]

Typisch probleem van onze zorg. In de politiek durft niemand verantwoordelijkheid te nemen voor harde keuzes. Dat gebrek aan lef heeft meer dan eens tot nare ontwikkelingen geleid.

In dit geval: alles moet wijken voor het vermijden van "code zwart". Niemand in Den Haag wil de afweging maken tussen de nadelen van code zwart en de nadelen van het vermijden van code zwart.

Andere voorbeelden van politiek zonder visie of lef:

* Zorgverzekeraars die de kostenbesparingen moeten implementeren omdat de minister het niet doet. In ruil voor hun diensten krijgen ze een oligopolie met gedwongen winkelnering, een enorme machtspositie in het landschap en een kort lijntje naar de politieke top. een ander deel van deze deal is kennelijk dat zorgverzekeraars zich verplichten om voormalige politici aan te namen in bestuursfuncties

* We hebben allerlei lobbygroepen voor zeldzame ziektes. Die maken het persoonlijk, kindacteur in ziekenhuisbed. Daarmee wekken ze maatschappelijke support voor ontwikkeling en toelating van het volgende onbetaalbare medicijn. De minister neemt nooit stelling tegen dit soort gelobby. Want dan wil je zieke Kareltje en zijn verdrietige ouders niet helpen.

* Structureel eenzijdig wijzen naar vergrijzing als oorzaak van stijgende zorgkosten. Weigeren om de technologie-factor aan te wijzen als medeschuldige. Geen regie nemen om technologie (ik kijk vooral naar de farma-industrie) aan te sturen richting kostenbesparing i.p.v. uitbreiding van mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
KillerAce_NL schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Sorry maar geloof je dat zelf ? We zitten nog veel langer aan strenge maatregelen. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik zit al vanaf maart thuis, zie amper iemand. Nu helemaal niks meer, word gillend gek hier.....
Daarbij hoor ik net dat ze straks 1 miljoen entingen per week kunnen doen. Iedereen moet er 2, dus we hebben het over nog 34 weken !! Ellende...
34 weken avondklok? Want daar ging het over.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:53:
[...]

Die avondklok is pure paniekvoetbal, je pakt er mensen mee die niet het probleem zijn. Als je dit gaat toestaan, is het hek van de dam.
Keer op keer blijkt dat men helemaal geen "weg terug" gepland heeft. Dit is Nederlands beleid ten op, er wordt iets gepakt, maar over teruggave wordt niet nagedacht, sterker nog 9 vd 10 keer is dat wat je aan de regering geeft, gewoon weg en krijg je het nooit meer terug..

Het kan niet zo zijn dat men doordat men een handhavingsprobleem heeft steeds maar weer grotere berperkingen oplegt aan de groep die wél luistert.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Het gaat niet eens over of je er wel of geen last van hebt persoonlijk. Het gaat erom dat dit soort dingen afdwingen met buiten proportionele maatregelen gewoon te ver gaat om een virus te bestrijden.

In iets bredere context denk ik dat het heel goed zou zijn als we eens in een debat gaan bepalen waar simpelweg de grens ligt van wat nog acceptabel is. Tot op heden blijven we namelijk maar in een glijdende schaal zitten dat er steeds iets extra doorgedrukt en uiteindelijk een soort van geaccepteerd wordt wat echt gewoon heel eng is.

Ik bedoel nu gaat het weer over een avondklok, als dat niet werkt mag je dan helemaal niet meer buiten komen? Als dat ook niet te handhaven blijkt gaan we dan deuren dichtlassen? Als mensen die dan toch nog openbreken gaan we dan mensen die zich niet aan de regels houden opsluiten? Of zelfs doden?

Nu begrijp ik dat met name die laatste 2 extreem zijn maar ik wil maar aangeven dat ergens de grens getrokken moet worden. Je krijgt nu steeds meer het idee dat voor met name Rutte en de Jonge het doel alle middelen heiligt en dat is gewoon echt heel eng. Vooral omdat de acceptatie met name op basis van angst lijkt te gaan, dat is zoals hier eerder ook al met een filmpje gepost hoe totalitaire staten ontstaan zonder dat mensen daar perse naar op zoek zijn of het zelf doorhebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Wat ik schreef. Alles moet wijken voor het grote doel: vermijden van code zwart. Want een politicus weet dat je met "code zwart" op je naam geen herverkiezing krijgt.

Proportionaliteit en specificiteit van maatregelen zijn zoek.aan het raken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hassiebassie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 01:46
[...]

In mijn ogen komt het er gewoon op neer dat veel mensen te laks zijn met het volgen van de maatregelen.
Ik word door mijn vrienden al een aantal maanden uitgenodigd om vrijdagavond gezelschapsspelletjes te doen (meer dan 3 personen).

Dit weiger ik pertinent. Deze verplaatsing is niet essentieel dus ik doe het niet.
Ook omdat ik zelf arts ben en van dichtbij meemaak hoe erg het wel niet is. Ik werk dan gelukkig niet op de IC (eenvoudige aios orthopedie :+ ) maar ook wij moeten veel uitstellen, simpelweg omdat we de capaciteit niet hebben.

Mijn ouders zijn risicopatiënten en heb ik dus al bijna een half jaar niet meer gezien. Mijn schoonouders hebben we als knuffelcontact en daar houden we het een beetje bij.

Maargoed, ik dwaal af. Als iedereen, werkelijk iedereen zich aan de maatregelen hield, was je mogelijk binnen een maand van alles af. Theoretisch dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:57
[...]

Jou 3-4 weken is ook maar een aanname he. Lockdown was ook maar even, en is wel mooi verlengt. Verwacht eerlijk gezegd dat met een avondklok jongeren gewoon blijven slapen, kan je nog veel meer zuipen ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

https://www.rtlnieuws.nl/...ken-cnv-kantoor-werkgever

Voordat er uberhaupt over een avondklok gesproken moet worden zou de overheid hier eens iets aan moeten doen. Er kan veel meer thuisgewerkt worden maar veel werkgevers lappen die regels aan hun laars. Werknemers zijn bang voor ontslag en gaan toch maar.

Ik had gisteren en vandaag ook 2 vertegenwoordigers aan de lijn die doodleuk naar klanten waren geweest voor onzinnige zaken, dat kan ik echt niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Die avondklok is pure paniekvoetbal, je pakt er mensen mee die niet het probleem zijn. Als je dit gaat toestaan, is het hek van de dam.
Keer op keer blijkt dat men helemaal geen "weg terug" gepland heeft. Dit is Nederlands beleid ten op, er wordt iets gepakt, maar over teruggave wordt niet nagedacht, sterker nog 9 vd 10 keer is dat wat je aan de regering geeft, gewoon weg en krijg je het nooit meer terug..

Het kan niet zo zijn dat men doordat men een handhavingsprobleem heeft steeds maar weer grotere berperkingen oplegt aan de groep die wél luistert.
Zo sta ik er ook in, eenmaal weggegeven blijft weggegeven. De volgende keer als er een grote demonstratie of bijeenkomst is dan is zo'n maatregel al een acceptabel middel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
KillerAce_NL schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:57:
[...]
Keer op keer blijkt dat men helemaal geen "weg terug" gepland heeft.
[...]
Qua covid-maatregelen staat het gewoon in de routekaart: de weg terug is met het aantal besmettingen en ic-opnames etc. terug naar niveau 'waakzaam'. Daar merk je nu in de maatregelen niets van, omdat we nog lang niet op dat niveau zijn, en we dus nog vast moeten houden aan lock-down-maatregelen.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Metro2002 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:02:
https://www.rtlnieuws.nl/...ken-cnv-kantoor-werkgever

Voordat er uberhaupt over een avondklok gesproken moet worden zou de overheid hier eens iets aan moeten doen. Er kan veel meer thuisgewerkt worden maar veel werkgevers lappen die regels aan hun laars. Werknemers zijn bang voor ontslag en gaan toch maar.

Ik had gisteren en vandaag ook 2 vertegenwoordigers aan de lijn die doodleuk naar klanten waren geweest voor onzinnige zaken, dat kan ik echt niet begrijpen.
Hier ben ik het dan ook volledig mee eens. Medewerkers zou meer rechtsbescherming moeten worden geboden om hier tegenin te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

niek_nijmegen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Qua covid-maatregelen staat het gewoon in de routekaart: de weg terug is met het aantal besmettingen en ic-opnames etc. terug naar niveau 'waakzaam'. Daar merk je nu in de maatregelen niets van, omdat we nog lang niet op dat niveau zijn, en we dus nog vast moeten houden aan lock-down-maatregelen.
Volgens mij hebben ze aangegeven dat ze gefaald hebben met hun routekaart en dat deze niet gold voor afschalen. Men ging er opnieuw over om tafel... Niks van gehoord nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:25
Afgelopen najaar berekende het RIVM dat die maatregel het beroemde reproductiegetal (dat laat zien hoe snel het virus zich verspreidt) met circa 0,2 naar beneden kan drukken. Maar dat was in een tijd voor de huidige harde lockdown, toen winkels en bioscopen nog gewoon open waren.
https://www.volkskrant.nl...er-zo-omstreden~b4c9d070/
Omdat de effecten van clusters van maatregelen niet los zijn te koppelen, kan het RIVM niet precies zeggen wat de effecten zijn op het reproductiegetal.
https://www.trouw.nl/binn...rende-avondklok~b6dda5f0/
In andere landen heeft de spertijd volgens de overheden aantoonbaar effect gehad op het aantal besmettingen.
https://www.lc.nl/extra/V...t-en-waarom-26351446.html

We hebben het over een effect op de reproductie van ongeveer -0.2 indien je alle andere maatregelen nog niet hebt ingevoerd. Dat is niet meer het geval. Is er een betrouwbaardere berekening van het effect van een avondklok? Hoe effectief gaat dit nu nog zijn? Ik kon dat in dit topic zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
autje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens. Medewerkers zou meer rechtsbescherming moeten worden geboden om hier tegenin te kunnen gaan.
Ja, ga boetes opleggen die desnoods te verhalen zijn op bestuurlijke verantwoordelijkheid. Doe gewoon 10k per werknemer die aanwezig is. Zo pak je werkgevers het meest.
Arbeidsinspectie komt naar je toe deze winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Ja, ga boetes opleggen die desnoods te verhalen zijn op bestuurlijke verantwoordelijkheid. Doe gewoon 10k per werknemer die aanwezig is. Zo pak je werkgevers het meest.
De arbeidsinspectie? Die al genoeg moeite heeft met handhaven dat mensen niet roken op een werkvloer?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Adlermann schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Een inspecteur kan toch onmogelijk bepalen of iemand noodzakelijk op kantoor zit? De medewerker kan wel zeggen dat het onzinnig is maar het is maar op basis daarvan kan je moeilijk een werkgever beboeten. Elke ondernemer is vrij om zijn bedrijf te voeren, als die ondernemer graag een leuke meid ziet zitten bij de entree van de voordeur kan dat zelfs nog nuttig zijn.
Pagina: 1 ... 13 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2