ComputerHoed schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:50:
[...]

lees je eigen zin nog eens. En ik raad je aan, nogmaals, informatie CBS en RIVM te raadplegen. Check daarbij vooral oversterfte afgelopen 10 jaar (en dus niet alleen de vergelijking met 2019 te maken, wat de NPO zo goed kan), de verdeling oversterfte (hoeveel % aan kanker, hoeveel % aan corona, en ga zo maar door), check de leeftijdscategorien.
Voila, daar heb je je antwoord.
Lies, damn lies and statistics. Het is een kunst om cijfers zo te lezen dat het je goed uitkomt, maar je ziet dus oversterfte die ondanks alle maatregelen maar 10% is geweest ten opzichte van normaal.
Ik heb iets voor de crisis een nieuwe auto gekregen. Ik kan zeggen dat ie erg zuinig rijdt want ik heb er het afgelopen jaar maar 3x mee hoeven tanken. Is dat een goede conclusie? Of ligt het aan het feit dat niemand meer op vakantie is geweest, niemand meer op zijn werk komt, een heleboel mensen niet meer naar het theater, film en festivals zijn geweest en meer van dat soort zaken waardoor het getal enorm omlaag is gegaan? Met al die dingen open hadden we echt op 25x 2019 gezeten. Ik snap niet hoe je al kunt vergeten dat in maart afgelopen jaar er zo'n drama was in Italië dat ze niet meer wisten waar ze mensen moesten laten. Of in New York dat ze de lijken maar in de zoveelste container aan het stapelen waren want het waren er teveel. Dat soort shit hebben we hier vermeden en daarom is het juist zo laag. MAar in plaats van te applaudisseren dat het er niet zoveel zijn geweest, krijg je het argument "oh het is helemaal niet zoveel". Ja me dunkt. Als ik een dag alleen maar water drink, geef ik ook niet veel uit aan drinken ten opzichte van de dag dat ik alleen maar red bull (of iets anders duurs) ga zitten drinken. Goh ik heb deze maand 50% minder uitgegeven dan vorige maand. Wat had ik toen gekocht? Oh ja, hele dure spullen en deze maand niet. Nou knap hoor.
[...]
Als er vrijwel alleen virologen en epidemiologen in het OMT zitten, dan is er sprake van een beperkt kennis-gebied. Dus inderdaad, we doen het op het onderbuik-gevoel van een klein clubje virologen en epidemiologen i.p.v. een clubje met bredere kennis. Denk hierbij aan bijvoorbeeld psychologen, economen, etc.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/omtNaast deze medische expertise, zijn er uiteraard ook andere aspecten belangrijk bij het bepalen van het beleid. Ook daar is aandacht voor. Zo doet de gedragsunit van het RIVM samen met GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en onderzoek naar hoe het met mensen in Nederland fysiek, mentaal en sociaal gaat. Dit geeft naast de adviezen van het OMT belangrijke input naar bijvoorbeeld de ministeries en het kabinet over wat je kunt verwachten aan gevolgen van de soms heftige maatregelen. Ook voor de effecten op lange termijn zijn er organisaties die het kabinet hierover adviseren, zoals het Centraal Planbureau, het Sociaal en Cultureel Planbureau en het Planbureau voor de leefomgeving.
Dus hoezo alleen maar artsen aan het woord? Juist in Nederland zijn er erg veel experts die hun plasje kunnen doen over het advies en worden veel zaken gewogen. De minister sluit niet met plezier de scholen, daar zitten hele zware rekenmodellen achter. En het is niet alsof een directeur van kindergeneeskunde niet weet hoe kinderen psychisch worden beinvloed door de maatregelen. Dat is gewoon onderdeel van zijn kennis.
Je zit de kennis van tientallen jaren aan ervaring, studies, peer-review en feiten te baggetaliseren. Dit zijn echt wel mensen die weten waar ze het over hebben. Laten we niet doen alsof ze op een bierviltje alle plus en minnen bij elkaar zetten en dan maar een lullig servet naar de regering sturen.
[...]
Ach man, lul toch geen onzin. Je hebt geen flauw idee waar je het over hebt.
Of moet ik je eraan herinneren dat de Duitse regering wetenschappers heeft aangemoedigd beangstigende scenarios te schetsen, om zodoende draagvlak te creëren onder de bevolking?
De beelden uit Wuhan, Italië, New York en andere plekken van de wereld waren anders goed genoeg om iedereen te overtuigen. Maar toon vooral waar je die wijze kennis vandaan haalt.
[
Voor 3% gewijzigd door
Martinspire op 16-02-2021 15:42
]